Jump to content
  • Revit - Μαθήματα BIM
Engineer

Κεφαλονιά: Τώρα επισκευάζουμε ή κατεδαφίζουμε;

Recommended Posts

Το κόστος αποκατάστασης στις λιμενικές εγκαταστάσεις Ληξουρίου, οι οποίες σχεδόν κατέρρευσαν στο δεύτερο σεισμό καθιστώντας το λιμάνι ακατάλληλο προς χρήση, είναι περίπου 20 εκατ. ευρώ.

 

Εχει ο σεισμός προτιμήσεις στα δημόσια έργα; Ιδού η απορία που γεννάται στις καταστροφές στην Κεφαλονιά. Περπατάω στο πεζοδρόμιο στο λιμάνι Ληξουρίου. «Βλέπεις; Δεν έχει πάθει τίποτα» λέει ο μηχανικός Κώστας Λυκούδης. Εργολάβος δημοσίων έργων ο ίδιος, έχει βάλει την υπογραφή του στο συγκεκριμένο πεζοδρόμιο. «Γιατί σ' αυτό το τμήμα έχει προβλήματα;» τον ρωτάω αντικρίζοντας ξαφνικά βαθιές ρωγμές και τα αποσπασμένα κομμάτια. «Αλλος εργολάβος. Μέχρι εδώ ήμουν εγώ».

 

Σύμφωνα με τον κ. Λυκούδη, ο οποίος ανέλαβε να συντηρήσει κάποια δημόσια κτήρια του Ληξουρίου - τα τμήματα που συντήρησε παρέμειναν στη θέση τους - «αν είχε γίνει σωστή συντήρηση σε όλα δεν θα είχαμε αυτές τις ζημιές». Ο ίδιος διατυπώνει το ερώτημα που προκύπτει έπειτα από αυτοψία σε δημόσια αλλά και ιδιωτικά κτήρια στην περιφέρεια της Παλικής: «Επισκευάζουμε ή κατεδαφίζουμε;». Αυτό αναρωτιέται κάποιος μπροστά από το διώροφο Λύκειο του Ληξουριού, με τις 5-6 αίθουσες, το οποίο έχει υποστεί ανυπολόγιστη ζημιά. «Η συντήρηση κοστίζει πολλά εκατομμύρια» εκτιμά ο κ. Λυκούδης. «Κατά τη γνώμη μου, το καλύτερο θα ήταν να έρθουν για μελέτη οι πολιτικοί μηχανικοί του Πολυτεχνείου. Οχι ιδιώτες».

 

Από το 1953 και μετά, το Ληξούρι έτυχε ραγδαίας ανάπτυξης. Ενα μικρό και όμορφο χωριό που βουίζει σαν μελίσσι τους καλοκαιρινούς μήνες, απέκτησε μέσα σε λίγες δεκαετίες κλειστό και ανοιχτό Γυμναστήριο, ΤΕΙ, θέατρο, εργατικές κατοικίες, λιμεναρχείο και μια πλατεία τεσσάρων στρεμμάτων. Οι παλαιοί πολιτικοί μηχανικοί θυμούνται ότι εδώ «έπεσαν δισεκατομμύρια» από το 1980 και μετά. Οποιον και να ρωτήσεις για τις ρωγμές στο λιμάνι θα σου πει ότι «περπατάς πάνω στα μπάζα».

 

Κάποιος πιο υποψιασμένος ξέρει ότι «κάτω από τη γη οι εργολάβοι τα μοιράζονταν με τους μηχανικούς. Γιατί εκεί δεν φαίνονταν οι κακοτεχνίες. Ηταν οι αφανείς εργασίες». Το κόστος αποκατάστασης στις λιμενικές εγκαταστάσεις Ληξουρίου, οι οποίες σχεδόν κατέρρευσαν στο δεύτερο σεισμό καθιστώντας το λιμάνι ακατάλληλο προς χρήση, είναι περίπου 20 εκατ. ευρώ, σύμφωνα με την έκθεση πρώτης καταγραφής ζημιών σε έργα υποδομής.

 

Οι δύο σεισμοί των τελευταίων 15 ημερών έχουν προκαλέσει βλάβες εκατομμυρίων ευρώ στα δημόσια έργα υποδομής. Πάνω από 30 εκατ. ευρώ θα χρειαστούν για να αποκατασταθεί η κυκλοφορία στο εθνικό και επαρχιακό δίκτυο της Κεφαλονιάς, το οποίο κατασκευάστηκε τη δεκαετία του 1960. Εμφανείς είναι οι οριζόντιες ρωγμές και οι καθιζήσεις που έχει υποστεί το λιμάνι στο Αργοστόλι, για την επισκευή του οποίου απαιτούνται τουλάχιστον 10 εκατ. ευρώ. Περίπου 500.000 ευρώ θα κοστίσει η αποκατάσταση του Αεροδρομίου της Κεφαλονιάς. Αν και ο διάδρομος προσγείωσης δεν έχει υποστεί βλάβες, το κτήριο του αεροσταθμού και ο πύργος ελέγχου είναι προσωρινά ακατάλληλα, γι' αυτό και η κίνηση των επιβατών γίνεται σε υπαίθριο χώρο.

 

Posted Image

 

 

«Το κόστος αποκατάστασης της οδοποιίας εξαρτάται από πολλούς παράγοντες. Για παράδειγμα, στον Μύρτο μπορεί να ανοίξει δρόμος από την εσωτερική πλευρά, αντί να βάλεις πασάλους και τσιμέντο στην εξωτερική πλευρά, κάτι το οποίο είναι ιδιαίτερα δαπανηρό. Αν βέβαια πάνω σου είναι το βουνό, δεν μπορείς να κόψεις εσωτερικά. Στα σημεία που βοηθάει η τοπογραφία είναι γρήγορο και εύκολο να γίνει η αποκατάσταση» αναφέρει ο Γιώργος Αθανασόπουλος, καθηγητής στο τμήμα Πολιτικών Μηχανικών στην Πάτρα. Η ομάδα του εργαστηρίου Γεωτεχνικής Μηχανικής πραγματοποιεί σε συνεργασία με την αμερικανική ομάδα GEER (Geotechnical Extreme Event Reconnaissance) αυτοψία και αναγνώριση σε λιμάνια και επαρχιακές οδούς του νησιού.

 

«Τα σοβαρότερα πλήγματα στο Αργοστόλι τα έχουν υποστεί τα κτήρια του Αρχαιολογικού Μουσείου και το Θέατρο, του οποίου έχει πέσει η στέγη» τονίζει ο πολιτικός μηχανικός Σταύρος Τραυλός, πρόεδρος των μηχανικών Κεφαλονιάς και Ιθάκης, ο οποίος χθες το πρωί σχεδίαζε πού θα μπουν τα λυόμενα τα οποία θα φιλοξενήσουν τα σχολεία. «Το ένα στο Νάπιερ και το άλλο στο Ξενία» αναφέρει ο ίδιος.

 

Την ίδια στιγμή στο Ληξούρι οι κάτοικοι «καταγγέλλουν έγκλημα στις εργατικές κατοικίες». Εχουν φτιάξει μια ομάδα για να διεκδικήσουν «όσα έχουμε πληρώσει και μας ανήκουν σε περίπτωση που δεν μας αποδοθούν» λένε. Απορίας άξιο πώς οι μικρές εργατικές μεζονέτες και τα διαμερίσματα έγιναν ερείπια μετά και το δεύτερο σεισμό, ενώ τα σπίτια ιδιωτών που βρίσκονται ανάμεσά τους, στην ίδια γειτονιά, «χαιρέτισαν το σεισμό, μα δεν τόνε παντρευτήκανε», όπως γλαφυρά περιγράφουν οι κάτοικοι.

 

«Αυτοί ήταν επίγειοι τάφοι. Είναι θαύμα που ζούμε όλοι. Εδώ θυμάμαι - γιατί εγώ τα έχτιζα- έριχνες μια κλοτσιά και έπεφταν μετά το σεισμό του 1983». Ο Διονύσης Γρηγορόπουλος περπατάει στα συντρίμμια του σπιτιού του. Δούλευε τότε περιστασιακά ως οικοδόμος για τον εργολάβο που έχτισε τις εργατικές κατοικίες στην Αμμούσα, πάνω από τον περιφερειακό του Ληξουρίου. «Δεν τα έχτισε μόνο! Ανέλαβε και να τα συντηρήσει μετά το σεισμό! Πήρε τα χρήματα και άφησε τις κακοτεχνίες».

 

Τρομαγμένα πρόσωπα, μπαινοβγαίνουν βιαστικά. Ενας μικρός μετασεισμός ρίχνει ένα κομμάτι από τη σκεπή. Φωνές. Προσπαθούν να περισώσουν ό,τι απέμεινε. «Από άμμο ήταν φτιαγμένα» λέει η Μαρία Λόντου. Απογυμνωμένη από υλικά, η «κολόνα» του σπιτιού της δεν είναι παρά ένα λεπτό σίδερο.

 

«Συμφέρει η επισκευή ή να πετάξω τον πάνω όροφο για να ζήσω στον κάτω;» αναρωτιούνται την ίδια στιγμή οι σεισμόπληκτοι στο Ληξούρι. «Το δικό μου δεν είχε πολλές ζημιές. Από πάνω όμως του γιου μου έχει γύρει στα δεξιά» λέει ο κ. Μάκης Πετράτος, κάτοικος της περιοχής. Μέρα με τη μέρα η περιοχή μετατρέπεται σε εργοτάξιο. Ο κ. Λυκούδης εκτιμά ότι το τσιμέντο «δεν θα έχει πια την κίνηση που είχε. Δεν θα το προτιμούν.

 

Θα στραφούν στην κοιλοδοκό (σ.σ. μια σιδερένια κολόνα με επένδυση γυψοσανίδας). «Τώρα ποιος θα χτίσει τριώροφο στο Ληξούρι;» συνεχίζει ο ίδιος. «Μετά από αυτό που πάθαμε, πιθανό είναι να αλλάξει κάπως η όψη της πόλης. Τα σπίτια θα γίνουν χαμηλά. Ο άλλος μ' αυτά που είδε και έζησε δεν θα σηκώνει πια και δεύτερο και τρίτο όροφο!».

 

Πηγή και πλήρες άρθρο: http://www.enet.gr/?.../2014&id=414563

 

Click here to view the είδηση

Share this post


Link to post
Share on other sites

πάντως εγώ  βλέποντας όλες τις φωτογραφίες από τη περιοχή , καθώς και τα στοιχεία του σεισμού , θεωρώ ότι οι μηχανικοί του νησιού στη μεγάλη πλειονότητά τους κάνανε καλά την δουλειά τους και έσωσαν πολλές ζωές , με τις ασφαλείς κατασκευές που μελέτησαν και κατασκεύσαν Είναι φυσικό  να υπάρχουν και οι εφιάλτες που τα τσέπωσαν , δυστυχώς υπάρχουν και τα καθάρματα στην Ελληνική κοινωνία , τα βλέπουμε παντού , θα ήταν απίθανο να μην λείπουν και από της επιστημονική τάξη των Ελλήνων μηχανικών και των εργολάβων 

 

 

Υσ δεν είναι πολλά αυτά που αποφάσισαν να στείλουν στο δήμο Κεφαλλονιάς από την πόλη μου (από το στέρημα)  , αλλά είναι με μεγάλη αγάπη 

 

http://www.news.gr/ellada/nea-ths-perifereias/article/128168/sthrixh-ths-karystoy-sthn-kefalonia.html

Edited by GEORGE MICHEAL

Share this post


Link to post
Share on other sites

Μήπως είναι μιά μεγάλη ευκαιρία να γίνει ένα νέο σχέδιο πόλης με γρήγορο τρὀπο επεκτείνοντας την πόλη σε πλάτος και όχι σε ύψος .

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Μήπως είναι ευκαιρία 

να επαναφέρουμε μορφολογικά - ογκοπλαστικά στοιχεία σύνθεσης του παρελθόντος (αυτά που οι ιδιότητες και αντοχή της φέρουσας τοιχοποιίας επέβαλε στο πέρασμα των αιώνων, 

αξιοποιώντας όμως αυτές του ωπλισμένου σκυροδέματος)

και αποφεύγοντας τις αρχιτεκτονικές "υπερβάσεις" των ασύμμετρων όψεων και κατόψεων, των πιλοτών, κλπ?  

 

Γιατί καλές οι παραδοχές για υψηλές επιταχύνσεις, χαμηλά q και ικανοτικές προσαυξήσεις

αλλά όλα ξεκινούν από μια απλή - όσο το δυνατόν - σύνθεση.

Και ότι είναι απλό είναι και ωραίο...

Edited by terry
  • Upvote 9
  • Downvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Συμφωνώ μαζί σου και εκπλήσσομαι (ευχάριστα) που διαβάζω αυτή την άποψη από Αρχιτέκτονα.

 

Επίσης , μήπως θα έπρεπε να ανοίξει μια συζήτηση σχετικά με αλλαγές στον τρόπο ενσωμάτωσης των ηλεκτρολογικών εγκαταστάσεων στα στοιχεία πληρωσης ? 

  • Upvote 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Έχεις δίκιο Brasco. Χάθηκε η κοινή λογική...

 

"Φιλοκαλούμεν μετ' ευτελείας" όπως έλεγε και ο Περικλής...  :smile:

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Οι επιταχύνσεις που έδωσαν αυτοί οι σεισμοί στο Ληξούρι ήταν "εξωπραγματικοί" και οι αστοχίες συγκριτικά πολύ λίγες, οφείλουμε να το αναγνωρίσουμε.

  • Upvote 4

Share this post


Link to post
Share on other sites

Brasco & Avgoust, ο ΕΚ 6 μας βοηθά προς αυτήν την κατεύθυνση.

kiakos, όντως οι επιταχύνσεις οριζόντιες και κατακόρυφη ήταν μεγάλες και ταυτόχρονες στο max.

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Αυτό προσπαθούσε να εξηγήσει και ο Καρύδης χθες στη ΝΕΤ (για όποιον είδε την εκπομπή) αλλά φοβάμαι ότι οι δημοσιογράφοι απέκτησαν προσφάτως το νέο τους παιχνίδι (που λέγεται σεισμική επιτάχυνση) και το κοτσάρουν πλέον παντού ως παντογνώστες .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Κάκιστο άρθρο που αναπαράγει όλα τα στερεότυπα γύρω από το επάγγελμα. Αν τα έφτιαχναν δλδ όλοι "καλά και τίμια" σαν τον συνάδελφο δεν θα υπήρχε ούτε τριχοειδής πουθενά, γιατί οι κανονισμοί αυτό προβλέπουν, αλλά οι μηχανικοί τα κάνανε πλακάκια με τους εργολάβους κλπ και τα έφτιαχναν από "άμμο" και "μπάζα". 

 

P.S. ευτυχώς που θα αναλάβει τώρα η "κοιλοδοκός" που όλα τα σφάζει και όλα τα μαχαιρώνει.

  • Upvote 4

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.