Μετάβαση στο περιεχόμενο
Newsletter: Ημερήσια τεχνική ενημέρωση από το Michanikos.gr ×

Η Αρχαιολογία δεν αναγνωρίζει τη νομιμοποίηση αυθαιρέτων


Engineer

Recommended Posts

Απίστευτη σε ερμηνεία είναι η απόφαση της Αρχαιολογίας να μην αναγνωρίσει τις ευεργετικές διατάξεις του νόμου περί νομιμοποίησης αυθαιρέτων εντός αρχαιολογικών χώρων παρά τη ρητή διάταξη του νόμου 4178/2013, προκαλώντας μάλιστα τη σφράγιση καταστήματος στη Μεσαιωνική Πόλη, που έσπευσε να υπαχθεί στον δήθεν ευεργετικό νόμο.

 

Η αρχαιολογία αμφισβήτησε αρχικώς τη νομιμότητα τακτοποίησης αυθαιρέτων στο νησί με επίκληση Βασιλικού Διατάγματος του 1965, που χαρακτηρίζει το νησί αρχαιολογικό τόπο, τόπο δηλαδή ιστορικής σημασίας.

 

Η ένσταση επί της νομιμότητας τακτοποιήσεως υποθέσεων του είδους με βάση τον ευεργετικό νόμο, που ισχύει στην επικράτεια, προήλθε από την 4η Εφορεία Βυζαντινών Αρχαιοτήτων και ανέκυψε αρχικά σε ακίνητο της περιοχής των Κρητικών (σχετικά έγραψε η «δ»).

 

Ανάλογη εμπλοκή νομικής φύσεως ανέκυψε ωστόσο και σε ακίνητο εντός της Μεσαιωνικής Πόλης με αποτέλεσμα να βρεθεί σε εξαιρετικά δύσκολη θέση και ουσιαστικά εκτεθειμένος ένας επιχειρηματίας, που προχώρησε σε τακτοποίηση των αυθαιρέτων του, την οποία δεν αναγνωρίζει όμως η Αρχαιολογία!

Για το όλο ζήτημα, που έχει προκαλέσει θόρυβο στις τάξεις των μηχανικών, γνωμοδότησε ο έγκριτος δικηγόρος κ. Παντελής Αποστολάς.

 

Όπως αναφέρει … «Το νομικό καθεστώς των αυθαίρετων κατασκευών, αλλά και η δυνατότητα της νομιμοποίησής τους, υπό προϋποθέσεις, με πλείστες όσες θετικές έννομες συνέπειες, όπως η αναστολή για 30 έτη της επιβολής κυρώσεων μετά την καταβολή του ενιαίου ειδικού προστίμου, προκαλούν και προκάλεσαν πλείστα όσα προβλήματα, ενδιαφέρον όμως παρουσιάζουν, ειδικά για τη Ρόδο, εκείνες οι διατάξεις του ν. 4014/2011 (όπως τροποποιήθηκε και ισχύει) που αναφέρονται σε αυθαίρετα που έχουν ανεγερθεί σε αρχαιολογικό χώρο, ιστορικό τόπο, ιστορικό διατηρητέο οικισμό και περιοχή ιδιαίτερου φυσικού κάλλους, αλλά και σε παραδοσιακό οικισμό, με την επιφύλαξη της παρ. 24 του άρθρου 24, και σε οικιστικό σύνολο που έχει χαρακτηριστεί ως ιστορικό διατηρητέο μνημείο και κατά πόσο με βάση αυτές επιτρέπεται η νομιμοποίηση αυθαιρέτων στη Ρόδο γενικά, ως κηρυγμένου οργανωμένου αρχαιολογικού τόπου (έχοντα ιστορική και αρχαιολογική αξία), ειδικά δε στη Μεσαιωνική Πόλη της Ρόδου, η οποία, με την υπ’ αριθ. 94262/5720/28.12.1959 (ΦΕΚ 24Β/16-1-1960) απόφαση του Υπουργού Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων, χαρακτηρίστηκε (όπως και άλλη περιοχή της Ρόδου και η Χώρα της Πάτμου), ως Ιστορικό Διατηρητέο Μνημειακό Συγκρότημα.

 

Ο νομοθέτης εξαιρεί από τη νομιμοποίηση αυθαίρετες κατασκευές που εμπίπτουν στις παραπάνω περιπτώσεις, όμως, όπως προκύπτει και από την αιτιολογική του έκθεση, θέτει ένα όρο, ο οποίος από μόνος του αποτελεί και την απάντηση σε όσους αμφισβητούν το επιτρεπτό της νομιμοποίησης, δηλαδή ότι ναι μεν δεν επιτρέπεται η νομιμοποίηση, εφόσον όμως απαγορευόταν η δόμηση κατά το χρόνο εκτέλεσης της αυθαίρετης κατασκευής ή εγκατάστασης της αυθαίρετης χρήσης.

 

Αν δηλαδή κατά τον χρόνο της αυθαίρετης κατασκευής επιτρεπόταν στη Μεσαιωνική Πόλη της Ρόδου η ιδιωτική δόμηση (και αυτό είναι εύκολο να καθοριστεί), τότε το αυθαίρετο νομιμοποιείται».

 

Επισημαίνει παραπέρα ότι κατά τις επιταγές του άρθρου 24 παρ. 1α του ν. 4014/2011, εφόσον ηλεκτρονικά υποβλήθηκε σε αυθαίρετο κτίσμα και καταβλήθηκε ολόκληρο το ενιαίο ειδικό τέλος ενόψει και της μη ενεργοποίησης της δυνατότητας του πληροφοριακού συστήματος του Υπουργείου, που προβλέπεται στο άρθρο 24 παρ. 23 του ν. 4014/2011, να υποδέχεται τα τοπογραφικά διαγράμματα από της ως άνω υποβολής σε νομιμοποίηση του αυθαιρέτου κτίσματος και της πληρωμής του προστίμου, αναστέλλεται για τριάντα χρόνια κάθε επιβολή κυρώσεων μετά την καταβολή ενιαίου ειδικού προστίμου. Μετά την ενεργοποίηση του πληροφοριακού συστήματος και το άνοιγμα της ηλεκτρονικής σελίδας του Υπουργείου, θα προχωρήσει η διαδικασία υποβολής των δικαιολογητικών και του ελέγχου. Μέχρι τότε ισχύει η ως άνω επιταγή του νόμου περί αναστολής κάθε επιβολής κύρωσης».

 

Λύση στα ως άνω προβλήματα έδωσε με ρητή πρόβλεψή του ο νόμος 4178/2013 που υπήγαγε στο νόμο περί τακτοποίησης αυθαιρέτων και ακίνητα ευρισκόμενα σε αρχαιολογικούς χώρους.

 

Η 4η Εφορεία Αρχαιοτήτων ωστόσο δεν ικανοποίησε αίτηση θεραπείας του εντολέως του κ. Αποστολά και ζήτησε να γνωμοδοτήσει για την εφαρμογή του νόμου στη Μεσαιωνική Πόλη το Υπουργείο Πολιτισμού.

 

Προχώρησε ωστόσο στο μεταξύ η σφράγιση του καταστήματος.

 

Στο αίτημα της Αρχαιολογίας προς το Υπουργείο Πολιτισμού αναφέρονται μεταξύ άλλων τα εξής:

 

«Παρακαλούμε να γνωμοδοτήσετε για την ισχύ ή μη των διατάξεων του νόμου 4178/2013 περί αυθαιρέτων, άρθρο 2, παρ. ια) εντός του κηρυγμένου ιστορικού διατηρητέου οικισμού και αρχαιολογικού χώρου της μεσαιωνικής πόλης της Ρόδου, δεδομένου ότι στο προαναφερόμενο ακίνητο ήταν επιτρεπτή μεν από πολεοδομική άποψη η δόμηση στην περιοχή, ήταν όμως περιοριστική από αρχαιολογική άποψη. Η παραπάνω γνωμοδότηση είναι καθοριστική, όχι μόνο για το μέλλον του συγκεκριμένου ακινήτου εντός του μεσαιωνικού οικισμού της πόλης της Ρόδου, όσο και για εκείνο του συνόλου των ακινήτων που βρίσκονται εντός ιστορικών διατηρητέων οικισμών της περιφέρειας αρμοδιοτήτων μας».

 

Πηγή:www.dimokratiki.gr

 

Click here to view the είδηση

  • Upvote 1
Link to comment
Share on other sites

Αναρωτιέμαι αφού το αυθαίρετο βρίσκεται μέσα σε ιστορικό-διατηρητέο-παραδοσιακό οικισμό, δεν ακολουθήθηκε η διαδικασία..... πληρώνω παράβολο, καταθέτω σχέδια στην επιτροπή , μετά την έγκριση με διορθώσεις επί των όψεων συνεχίζω στην επόμενη φάση του νόμου;

 

Δηλαδή ήταν μέσα σε ιστορικό χώρο και απλά τακτοποιήθηκε; Αν πήγαινε για έγκριση αρχιτεκτονικών ίσως του κάνανε κάποιες διορθώσεις στα μορφολογικά χαρακτηριστικά του, τις οποίες θα έπρεπε να αποδεχτεί και τότε δεν θα έφταναν σε αυτό το σημείο.

  • Upvote 5
Link to comment
Share on other sites

..

παντως,   το θεμα ειναι γνωστο απο διετίας και ειχε ξεκινησει  υπο το καθεστως του 4014...

 

 

Κινδυνεύουν να κηρυχθούν άκυρες όλες οι νομιμοποιήσεις αυθαιρέτων!

 

13 Σεπτεμβρίου 2012 8:00 πμ

 

 

Ο κίνδυνος να κηρυχθούν άκυρες όλες οι νομιμοποιήσεις – τακτοποιήσεις αυθαιρέτων στο νησί της Ρόδου σε εφαρμογή του ευεργετικού Ν. 4014/2011 ελλοχεύει μετά από παρέμβαση της ΚΒ΄ Εφορίας Προϊστορικών και Κλασικών Αρχαιοτήτων, που θεωρεί ότι απαιτείται να προηγηθεί δική της γνωμοδότηση, επειδή ο Δήμος Ρόδου έχει χαρακτηριστεί με Προεδρικό Διάταγμα του 1965 οργανωμένος αρχαιολογικός τόπος!!
Σημειώνεται μόνο ότι στις διατάξεις του Ν. 4014/2011 εξαιρούνται οι αρχαιολογικοί χώροι με αποτέλεσμα να έχει ανακύψει σοβαρό ζήτημα ερμηνείας για το οποίο έχουν ήδη επιληφθεί οι αρμόδιες υπηρεσίες του Υπουργείου Πολιτισμού και του Υπουργείου Υποδομών!
Πως ανέκυψε όμως το ζήτημα;
Ιδιώτης αγόρασε τον Μάρτιο του 2012

[δλδ με βεβαιωση του  ν. 4014...]

ένα ακίνητο στα Κρητικά με σκοπό να το αξιοποιήσει επαγγελματικά, όπως άλλωστε είχε δηλωθεί στην βεβαίωση περαίωσης της διαδικασίας υπαγωγής του άρθρου 24 του Ν. 4014/2011 στο φύλλο καταγραφής του.
Η συνολική έκταση του ακινήτου είναι 2.534 τ.μ. και σε αυτό υπάρχουν κτίσματα τα οποία έχουν νομιμοποιηθεί σε εφαρμογή των ευεργετικών διατάξεων του νόμου.
Ακολούθησαν εργασίες επισκευής και αποκατάστασης των κτισμάτων και κατόπιν καταγγελίας όμορου ιδιοκτήτη η ΚΒ΄ Εφορεία Προϊστορικών και Κλασικών Αρχαιοτήτων διέταξε τη διακοπή των εργασιών την 27η Φεβρουαρίου 2012 και ζήτησε να προσκομιστεί τεχνική έκθεση για τις εργασίες που επρόκειτο να πραγματοποιηθούν.
Υποβλήθηκε αίτηση για την πρόοδο των εργασιών συνοδευόμενη από τεχνική έκθεση αρχιτέκτονα μηχανικού.
Ακολούθως την 10η Φεβρουαρίου 2012 και με αριθ. Πρωτ. 414 η εν λόγω Αρχαιολογική Υπηρεσία απάντησε αρνητικά στην ανωτέρω αίτηση αμφισβητώντας στην ουσία την πρότερη τακτοποίηση του αυθαιρέτου, το οποίο βρίσκεται εντός σχεδίου πόλεως και οικοδομικού τετραγώνου σύμφωνα με το ΦΕΚ 443ΑΑΠ 14/9/2007, το οποίο ισχύει και δεν έχει ανακληθεί.
Απαίτησε μάλιστα από τον ιδιοκτήτη να συμμορφωθεί με τους όρους δόμησης όπως αναφέρονται στο ανωτέρω Προεδρικό Διάταγμα, σαν να επρόκειτο να εκδοθεί οικοδομική άδεια σε υφιστάμενα αυθαίρετα κτίσματα, υπαγόμενα στον Ν. 4014/2011, όπως τροποποιήθηκε με το Ν. 4030/2011 και τον παρέπεμψε στο Τοπικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο με νέα μελέτη.
Σκοπός του ιδιοκτήτη ήταν να κάνει όλες τις νόμιμες ενέργειες προκειμένου να αξιοποιήσει το ακίνητο ως κατάστημα υγειονομικού ενδιαφέροντος. Η Πολεοδομία Ρόδου τον παρέπεμψε στην αρμόδια Αρχαιολογική Υπηρεσία, και ακολούθησε συνεδρίαση του Τοπικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου για την εξέταση του θέματος.
Εκεί ο ιδιοκτήτης εξήγησε ότι τα τακτοποιημένα αυθαίρετα κτίσματα δεν βρίσκονται σε αρχαιολογικό χώρο, όπως αποδεικνύεται από το προϋφιστάμενο σχέδιο πόλεως σύμφωνα με το ΦΕΚ 443ΑΑΠ 14/9/2007, ότι βρίσκονται σε εντός σχεδίου πόλεως περιοχή και οικοδομικού τετραγώνου, ότι η εναπομείνασα έκταση βρίσκεται εκτός σχεδίου και δεν είναι αρχαιολογικός χώρος ή ζώνη που έχει χαρακτηρισθεί έως σήμερα και ότι υπάρχει βεβαίωση περαίωσης της διαδικασίας υπαγωγής στο άρθρο 24 του Ν. 4014/2011.
Το τοπικό συμβούλιο προκείμενου να δώσει έγκριση για την συνέχιση των εργασιών ζήτησε να προσκομιστεί βεβαίωση της Πολεοδομικής Υπηρεσίας Ρόδου ότι το τακτοποιηθέν κτίσμα αποτελεί χώρο κύριας χρήσης και είναι νομίμως υφιστάμενο προκειμένου να λειτουργήσει ως κατάστημα υγειονομικού ενδιαφέροντος αναφέροντας ότι η τακτοποίηση δεν είναι νομιμοποίηση!!
Η Πολεοδομία αρνήθηκε τη χορήγηση της αιτηθείσας βεβαίωσης επικαλούμενη έγγραφο της ΠΕ.ΧΩ.ΣΧ. ΔΩΔ/ΣΟΥ με αριθ. πρωτ. 364/2012.
Κρίθηκε όμως… ότι ο Δήμος Ρόδου με την υπ΄ αριθ. 10358/24-7-1965 απόφαση του Υπουργού Προεδρίας της Κυβέρνησης χαρακτηρίστηκε ως οργανωμένος αρχαιολογικός τόπος και ως εκ τούτου για όλες τις τακτοποιήσεις αυθαιρέτων αρμόδια να γνωμοδοτήσει είναι και η αρχαιολογία!!
Ο Ν. 4014/2011 εξαιρεί ωστόσο τους αρχαιολογικούς χώρους και όχι τόπους και ως εκ τούτου μια άλλη ερμηνεία του θα φέρει τα πάνω κάτω σε όσους έσπευσαν να νομιμοποιήσουν τα αυθαίρετα τους χωρίς να έχουν εξασφαλίσει την σύμφωνη γνώμη της αρχαιολογίας αφού ως αρχαιολογικός τόπος έχει χαρακτηριστεί όλος ο Δήμος Ρόδου!!.
Ο ιδιοκτήτης του ακινήτου ενίσταται επισημαίνοντας ότι οι αρχαιολογικοί χώροι που εξαιρούνται από την ευεργετική ρύθμιση χαρακτηρίζονται από την ΥΑ157//1962 (ΥΑ 15794 ΦΕΚ Β 35 1962), στην οποία δεν εντάσσεται η περιοχή των Κρητικών.
Ποια η σημασία άλλωστε του Πολεοδομικού Σχεδίου αν όλος ο Δήμος Ρόδου, ήτοι όλη η νήσος, χαρακτηρίζεται ως αρχαιολογικός χώρος στον οποίο δεν τυγχάνει εφαρμογής ο Ν. 4014/2011 παραβλέποντας το σχέδιο πόλεως;

Σημειώνεται εξάλλου ότι με διάταξη στο νόμο «νομιμοποιούνται» ακόμη και κτίσματα που βρίσκονται μέσα σε αρχαιολογικές περιοχές αρκεί να μην απαγορευόταν η δόμηση κατά τον χρόνο εκτέλεσης της αυθαιρεσιας

 

 

σημ.

επομενως,

μαλλον θα επρεπε να γινει,  απο τον  νεο  ιδιοκτητη,   μεταφορα απο 4014 στον 4178..

 

και να γινουν οσα  πολυ σωστα ειπε η αναστασια

 

..

 

 

Edited by dimitris GM
  • Upvote 4
Link to comment
Share on other sites

Και καλά έκαναν κατά τη γνώμη μου. Αυτός που αυθαιρετούσε και μπορεί να ζούσε και από τον τουρισμό δεν ήξερε για το χαρακτηρισμό? Δεν ήξερε? Δεν ρώταγε? Στο τέλος θα κλείσουμε και τον Παρθενώνα και θα γκρινιάζουμε που δεν τακτοποιείται. Να δούμε τελικά τι θα γίνει. Εκεί η Ρόδος, εκεί και το ... πήδημα ...

  • Upvote 3
Link to comment
Share on other sites

Και καλά έκαναν κατά τη γνώμη μου. Αυτός που αυθαιρετούσε και μπορεί να ζούσε και από τον τουρισμό δεν ήξερε για το χαρακτηρισμό? Δεν ήξερε? Δεν ρώταγε? Στο τέλος θα κλείσουμε και τον Παρθενώνα και θα γκρινιάζουμε που δεν τακτοποιείται. Να δούμε τελικά τι θα γίνει. Εκεί η Ρόδος, εκεί και το ... πήδημα ...

τώωωωρα...τί   να πώ???

 

για αυτον που αυθαιρετουσε...[αλλά δεν ξερουμε ποιος ειναι και τι αυθαιρεσιες εκανε]

για το αν ηξερε αυτος  [ή ο μηχανικος που του εκανε την τακτοποιηση...]

για τον Παρθενωνα  [και  αν ειχε το δικαιωμα ο Ικτινος  να υπογραφει τα στατικα ΄και ποιος τα αρχιτεκτονικα...]

 

 

καλυτερα....ας μην πώ τίποτα :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

 

και να παω για καφε

 

τις καλημερες μου

  • Upvote 6
Link to comment
Share on other sites

Πρέπει επιτέλους να γίνει κάτι με αυτή την νομοθεσία.

 

Κατ' αρχάς πρέπει να σταματήσει το συνηθισμένο πλέον "οι διατάξεις που έρχονται σε αντίθεση με τον παρών νόμο καταργούνται". Θεωρώ αδιανόητο να πηγαίνει αλυσίδα η νομοθεσία 10 ΦΕΚ πίσω μέχρι πριν το 1900.

Το σωστό θα ήταν να πουν "καταργούνται οι νόμοι τάδε..." και το νέο ΦΕΚ να περιλαμβάνει και τις διατάξεις που παραμένουν σε ισχύ.

Ναι μεν θα είχαμε περισσότερο διάβασμα σε κάθε ΦΕΚ αλλά θα ήταν μονοσήμαντα ορισμένο το περιεχόμενό του.

 

Έπειτα θα πρέπει να σταματήσουν οι τακτοποιήσεις. Δεν φαντάζεστε πόσοι ιδιοκτήτες ακινήτων, κυρίως στην επαρχία, φτιάχνουν τα πάντα πλέον χωρίς άδεια και περιμένουν πότε θα βγει ο επόμενος νόμος τακτοποίησης για να το τακτοποιήσουν.

Τους φαίνεται πολύ πιο οικονομική η λύση της τακτοποίησης από την κανονική μέσω της πολεοδομίας.

Δηλαδή εμμέσως το κράτος μας έχει μετατρέψει από μηχανικούς σε γραμματείς.

  • Upvote 1
Link to comment
Share on other sites

Μπορεί να διαφωνούμε για την φιλοσοφία της ρύθμισης αυθαιρέτων, μπορεί να έχει ένα δίκιο η Αρχαιολογική Υπηρεσία, αλλά αφού πέρασε το κράτος τη νομοθεσία, τέλος, δεν κάνεις το δικό σου. Όλα τ'άλλα είναι φιλοσοφικές συζητήσεις για καφέ και ποτό.

Αυτά είναι επαναστάσεις του καναπέ (ή του ΚΑΝΕΠΕ όπως έλεγε φίλος πολ/μηχ), αν είχε αντίθετη άποψη η Α.Υ. να την διατύπωνε πριν ψηφιστουνε αυτα, και δυνατότητα πίεσης (όση) είχε και λόγο (όσο) είχε.

Δεν είδα καμιά απεργιακή κινητοποιήση Αρχαιολόγων για το μελλοντικό (τότε) νομοσχέδιο νομιμοποιήσης των αυθαιρέτων.

  • Upvote 1
Link to comment
Share on other sites

Δημιουργήστε ένα λογαριασμό ή συνδεθείτε προκειμένου να αφήσετε κάποιο σχόλιο

Πρέπει να είστε μέλος για να μπορέσετε να αφήσετε κάποιο σχόλιο

Δημιουργία λογαριασμού

Κάντε μια δωρεάν εγγραφή στην κοινότητά μας. Είναι εύκολο!

Εγγραφή νέου λογαριασμού

Σύνδεση

Εάν έχετε ήδη λογαριασμό; Συνδεθείτε εδώ.

Συνδεθείτε τώρα
×
×
  • Create New...

Σημαντικό

Χρησιμοποιούμε cookies για να βελτιώνουμε το περιεχόμενο του website μας. Μπορείτε να τροποποιήσετε τις ρυθμίσεις των cookie, ή να δώσετε τη συγκατάθεσή σας για την χρήση τους.