Μετάβαση στο περιεχόμενο
Engineer

Στη ΔΕΠΑ το 100% των εταιρειών διανομής και προμήθειας φυσικού αερίου Αττικής

Recommended Posts

Υπεγράφη σήμερα η συμφωνία για την εξαγορά του 49% των μετοχών των εταιρειών διανομής και προμήθειας φυσικού αερίου Αττικής από την ΔΕΠΑ, η οποία καθίσταται πλέον μοναδικός μέτοχος (100%) των δύο εταιρειών καθώς κατείχε ήδη το 51% των μετοχών.

Η συναλλαγή αποτελεί μέρος της συμφωνίας για την τέταρτη αξιολόγηση που περιελάμβανε επίσης την αποχώρηση της ΔΕΠΑ από την εταιρεία εμπορίας αερίου Θεσσαλονίκης η οποία έχει ήδη υπογραφεί.

Η σημερινή συμφωνία προβλέπει την πώληση του 49% του μετοχικού κεφαλαίου των εταιριών ΦΥΣΙΚΟ ΑΕΡΙΟ - ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ (ΕΠΑ Αττικής) και ΔΙΑΝΟΜΗ ΑΕΡΙΟΥ ΑΤΤΙΚΗΣ (ΕΔΑ Αττικής) από την Attiki Gas, θυγατρική της Shell, έναντι τιμήματος 39 εκατ. για την ΕΠΑ Αττικής και 111 εκατ. για την ΕΔΑ Αττικής.

Η ολοκλήρωση της συναλλαγής τελεί υπό την αίρεση λήψεως των απαιτούμενων εγκρίσεων από τις αρμόδιες αρχές.

Τη σύμβαση υπέγραψε ο Πρόεδρος της ΔΕΠΑ, κ. Βελισσάριος Δότσης ο οποίος δήλωσε τα ακόλουθα: «Η σημερινή συμφωνία αποτελεί μία σημαντική εξέλιξη τόσο για τη ΔΕΠΑ όσο και για τον ενεργειακό τομέα της χώρας. Μετά την πώληση του 51% του μετοχικού της κεφαλαίου στην εταιρία ZeniΘ, η ΔΕΠΑ προχωρά στην εξαγορά του 49% της Shell στις εταιρίες ΕΠΑ Αττικής και ΕΔΑ Αττικής έχοντας πλέον τον πλήρη έλεγχο, ενώ παραμένει μοναδικός μέτοχος της ΔΕΔΑ (Δημόσιας Επιχείρησης Δικτύων Διανομής Αερίου Α.Ε.) καθώς και μέτοχος του 51% της ΕΔΑ ΘΕΣΣ (ΕΔΑ Θεσσαλονίκης - Θεσσαλίας).

Η ΔΕΠΑ είναι η εταιρία που άλλαξε τον ενεργειακό χάρτη της χώρας εισάγοντας το φυσικό αέριο και δημιουργώντας τις απαραίτητες υποδομές ώστε το φυσικό αέριο να γίνει μοχλός ανάπτυξης της οικονομίας με τη μείωση του κόστους λειτουργίας των επιχειρήσεων και των νοικοκυριών. Η σημερινή συμφωνία είναι στρατηγικής σημασίας για τη ΔΕΠΑ και αποτελεί το ορόσημο για τη μετάβαση της στη νέα εποχή. Είμαι απόλυτα βέβαιος ότι με τη σημερινή συμφωνία, και με την ολοκλήρωση της συναλλαγής, η ΔΕΠΑ θα συνεχίσει να διαδραματίζει σημαντικό ρόλο στην αναδιαμόρφωση του ενεργειακού τομέα, προς όφελος της Εταιρίας, των μετόχων , των καταναλωτών και της εθνικής μας οικονομίας'».

Χρηματοοικονομικοί Σύμβουλοι της ΔΕΠΑ σε σχέση με τη συναλλαγή ήταν οι Rothschild και Alpha Bank ΑΛΦΑ+1,13% και Νομικοί Σύμβουλοι οι δικηγορικές εταιρίες «Λαμπαδάριος & Συνεργάτες» και «Κουταλίδης». Γνώμη για το δίκαιο και εύλογο της συναλλαγής δόθηκε από την Eurobank.

naftemporiki.gr με πληροφορίες από ΑΜΠΕ


View full είδηση

Μοιράσου αυτή την δημοσίευση


Link to post
Share on other sites

Δημιουργήστε ένα λογαριασμό ή συνδεθείτε προκειμένου να αφήσετε κάποιο σχόλιο

Πρέπει να είστε μέλος για να μπορέσετε να αφήσετε κάποιο σχόλιο

Δημιουργία λογαριασμού

Κάντε μια δωρεάν εγγραφή στην κοινότητά μας. Είναι εύκολο!

Εγγραφή νέου λογαριασμού

Σύνδεση

Εάν έχετε ήδη λογαριασμό; Συνδεθείτε εδώ.

Συνδεθείτε τώρα

  • Παρόμοιο Περιεχόμενο

    • Από Engineer
      Από τον περασμένο Οκτώβριο οι 150 πρώτοι καταναλωτές στην περιοχή του Λαγκαδά έχουν συνδεθεί με το δίκτυο του φυσικού αερίου και τροφοδοτούνται κανονικά για τις ενεργειακές τους ανάγκες με το καύσιμο που είναι φιλικό για το περιβάλλον με μικρότερο κόστος. Το συγκεκριμένο αυτόνομο τοπικό δίκτυο έχει μια ιδιαιτερότητα. Ήταν η πρώτη περιοχή στην Ελλάδα που τροφοδοτείται κανονικά με αέριο, παρότι δεν είναι συνδεδεμένη με το δίκτυο αγωγών διανομής της Θεσσαλονίκης. Συγκεκριμένα το αέριο μεταφέρεται οδικά σε συμπιεσμένη μορφή CNG σε ειδικό σταθμό αποσυμπίεσης που κατασκευάστηκε από την ΕΔΑ ΘΕΣΣ στην πόλη.
      Πρόκειται για την τεχνολογία που χρησιμοποιείται για την τροφοδοσία περιοχών με έως 10 χιλιάδες κατοίκους, όπου οικονομοτεχνικά δεν δικαιολογείται η κατασκευή αγωγού αλλά συμφέρει το φυσικό αέριο να μεταφέρεται με ειδικά διασκευασμένα φορτηγά βυτιοφόρα. Το αέριο φορτώνεται από το σταθμό συμπίεσης που βρίσκεται εντός του δικτύου διανομής και φτάνει στον σταθμό αποσυμπίεσης, όπου και στη συνέχεια συνδέεται με το τοπικό αυτόνομο δίκτυο που διανέμει το αέριο στους χρήστες. Ο πρώτος σταθμός που κατασκεύασε στο Λαγκαδά η ΕΔΑ Θεσσαλονίκης Θεσσαλίας κόστισε 270 χιλιάδες ευρώ και τους τελευταίους 4 μήνες ειδικά φορτία CNG, εξασφαλίζουν την τροφοδοσία του τοπικού δικτύου για 3 έως 5 ημέρες ανάλογα με την κατανάλωση. Μάλιστα, κατά την πρόσφατη κακοκαιρία, δοκιμάστηκε υπό ακραίες καιρικές συνθήκες το σύστημα του "εικονικού αγωγού” περνώντας με άριστα τις εξετάσεις αφού η μεταφορά των φορτίων έγινε απρόσκοπτα και ταυτόχρονα παρά τις υψηλές καταναλώσεις καλύφθηκαν οι ανάγκες των καταναλωτών όπως θα συνέβαινε εάν υπήρχε πραγματικός αγωγός που να συνδέει το Λαγκαδά με το δίκτυο της Θεσσαλονίκης.
      Η μεγαλύτερη πρόκληση για εμάς δεν ήταν να κατασκευάσουμε το έργο, αλλά να πετύχουμε με τη συνεργασία των αρμόδιων αρχών τη δημιουργία ρυθμιστικού πλαισίου για το CNG κάτι που πετύχαμε ανέφερε ο Γενικός Διευθυντής της ΕΔΑ Θεσσαλονίκης Θεσσαλίας Λεωνίδας Μπακούρας.
      Μάλιστα μετά το Λαγκαδά, ήδη η εταιρεία στην οποία μέτοχοι είναι η ΔΕΠΑ και η ιταλική ENI προχώρησε στην κατασκευή και άλλων σταθμών τόσο στη Θεσσαλονίκη (Κουφάλια, Χαλάστρα) όσο και στη Θεσσαλία (Τύρναβος, Ελασσόνα, Καλαμπάκα) ενώ για το 2019 σχεδιάζεται να συνδεθούν ο Παλαμάς, η Αγιά και οι Σοφάδες. Ταυτόχρονα τις επόμενες ημέρες ξεκινά η μελέτη που θα καθορίσει εάν θα κατασκευαστεί ανάλογος σταθμός και δίκτυο και στη Χαλκιδική, με στόχο εάν κριθεί συμφέρον μέχρι το καλοκαίρι του 2020 να υπάρχει αέριο και εκεί.
      ΕΔΑ ΘΕΣΣ
      Η ΕΔΑ Θεσσαλονίκης Θεσσαλίας δημιουργήθηκε το Δεκέμβριο του 2016 και είναι ο διαχειριστής δικτύου διανομής αερίου στους νομούς Θεσσαλονίκης και Θεσσαλίας, έχοντας εξασφαλίσει τις σχετικές άδειες μέχρι το 2043. Το 51% της εταιρείας ανήκει στη ΔΕΠΑ ενώ το 49% στην ιταλική ΕΝΙ η οποία και προτείνει τη διοίκηση που εγκρίνεται από το μέτοχο πλειοψηφίας.
      Όπως ανέφερε ο κ. Μπακούρας σε παρουσίαση που έκανε σε εκπροσώπους του τύπου , οι προγραμματισμένες επενδύσεις όχι μόνο για CNG αλλά συνολικά για επεκτάσεις δικτύου, σύμφωνα με το πρόγραμμα ανάπτυξης που εγκρίθηκε για την πενταετία 2019 - 2013, φτάνουν τα 92,7 εκατ. ευρώ. Βάσει του ίδιου προγράμματος ανάπτυξης προβλέπεται αύξηση του δικτύου των αγωγών κατά 301 χλμ. Σήμερα το δίκτυο διανομής σε Θεσσαλονίκη και Θεσσαλία φτάνει τα 2323,1 χλμ και έχουν επενδυθεί συνολικά 546,1 εκατ. ευρώ.
      Έχουμε καταφέρει να κερδίσουμε την εμπιστοσύνη των καταναλωτών, όταν λέμε ότι θα πάμε σε μία περιοχή τηρούμε τις προθεσμίες, έχουμε πλάνο ανάπτυξης που το γνωρίζουν όλοι ενώ τα ταυτόχρονα διατηρούμε και για το 2019 μηδενικά τέλη σύνδεσης, ανέφερε ο κ. Μπακούρας.
      Το 2019 προβλέπεται να συνδεθούν στη Θεσσαλονίκη 4 περιοχές στο Δήμο Θέρμης και μία στο Δήμο Θερμαϊκού, και στη Θεσσαλία η Νέα Αγχίαλος και οι Μικροθήβες του Δήμου Βόλου. Σήμερα καλύπτεται το 60% του πληθυσμού με φυσικό αέριο και ανά 6,2 μέτρα δικτύου υπάρχει μία σύνδεση. Στόχος είναι στο τέλος του πενταετούς προγράμματος, το ποσοστό κάλυψης του πληθυσμού να φτάσει το 65% και οι συνδέσεις από 338 χιλιάδες να φτάσουν τις 395 χιλιάδες το 2023.
      Σημειώνεται ότι το 2018 έκλεισε με κέρδη προ φόρων από τις ρυθμιζόμενες δραστηριότητες 24,8 εκατ. ευρώ, τα οποία ξεπέρασαν κατά 17,2% το ύψος του προϋπολογισμού. Στην πορεία μας μέχρι τώρα έχουμε πετύχει σταθερότητα, απόδοση, ικανοποίηση των καταναλωτών σε ποσοστό 95% και ταυτόχρονα δώσαμε έμφαση στην ανάπτυξη του ανθρώπινου δυναμικού σημείωσε ο ΓΔ της ΕΔΑ Θεσσαλονίκης Θεσσαλίας.
      Σε ό,τι αφορά τα τέλη διανομής, παρά το γεγονός ότι στη διετία 2017 - 2018 προστέθηκαν 189,7 χιλιόμετρα δικτύου, με τις επενδύσεις να έχουν φτάσει τα 43,1 εκατ. ευρώ , εντούτοις τα τέλη για τους καταναλωτές μειώθηκαν έστω και οριακά, λόγω αυξημένων όγκων κατανάλωσης.
      Είχαμε επιτυχημένη χρονιά, χωρίς ατυχήματα την τελευταία διετία, τηρήσαμε το ρυθμιστικό πλαίσιο, διασφαλίσαμε τη λειτουργική ανεξαρτησία, ολοκληρώσαμε την αξιολόγηση του προσωπικού και τηρήσαμε το πρόγραμμα ανάπτυξης, εξασφαλίσαμε την επέκταση των αδειών και πετύχαμε την αδιάλειπτη λειτουργία του δικτύου, χωρίς εκκρεμείς νομικές υποθέσεις και με αύξηση της κερδοφορίας, κατέληξε ο κ. Μπακούρας.
      Να σημειωθεί τέλος ότι από αυτόν τον μήνα τίθεται σε εφαρμογή η νέα ψηφιακή πλατφόρμα που θα επιτρέπει στους χρήστες να καταθέτουν αιτήματα, να παρακολουθούν την εξέλιξή τους και να λαμβάνουν ενημερώσεις.

      View full είδηση
    • Από Engineer
      Από τον περασμένο Οκτώβριο οι 150 πρώτοι καταναλωτές στην περιοχή του Λαγκαδά έχουν συνδεθεί με το δίκτυο του φυσικού αερίου και τροφοδοτούνται κανονικά για τις ενεργειακές τους ανάγκες με το καύσιμο που είναι φιλικό για το περιβάλλον με μικρότερο κόστος. Το συγκεκριμένο αυτόνομο τοπικό δίκτυο έχει μια ιδιαιτερότητα. Ήταν η πρώτη περιοχή στην Ελλάδα που τροφοδοτείται κανονικά με αέριο, παρότι δεν είναι συνδεδεμένη με το δίκτυο αγωγών διανομής της Θεσσαλονίκης. Συγκεκριμένα το αέριο μεταφέρεται οδικά σε συμπιεσμένη μορφή CNG σε ειδικό σταθμό αποσυμπίεσης που κατασκευάστηκε από την ΕΔΑ ΘΕΣΣ στην πόλη.
      Πρόκειται για την τεχνολογία που χρησιμοποιείται για την τροφοδοσία περιοχών με έως 10 χιλιάδες κατοίκους, όπου οικονομοτεχνικά δεν δικαιολογείται η κατασκευή αγωγού αλλά συμφέρει το φυσικό αέριο να μεταφέρεται με ειδικά διασκευασμένα φορτηγά βυτιοφόρα. Το αέριο φορτώνεται από το σταθμό συμπίεσης που βρίσκεται εντός του δικτύου διανομής και φτάνει στον σταθμό αποσυμπίεσης, όπου και στη συνέχεια συνδέεται με το τοπικό αυτόνομο δίκτυο που διανέμει το αέριο στους χρήστες. Ο πρώτος σταθμός που κατασκεύασε στο Λαγκαδά η ΕΔΑ Θεσσαλονίκης Θεσσαλίας κόστισε 270 χιλιάδες ευρώ και τους τελευταίους 4 μήνες ειδικά φορτία CNG, εξασφαλίζουν την τροφοδοσία του τοπικού δικτύου για 3 έως 5 ημέρες ανάλογα με την κατανάλωση. Μάλιστα, κατά την πρόσφατη κακοκαιρία, δοκιμάστηκε υπό ακραίες καιρικές συνθήκες το σύστημα του "εικονικού αγωγού” περνώντας με άριστα τις εξετάσεις αφού η μεταφορά των φορτίων έγινε απρόσκοπτα και ταυτόχρονα παρά τις υψηλές καταναλώσεις καλύφθηκαν οι ανάγκες των καταναλωτών όπως θα συνέβαινε εάν υπήρχε πραγματικός αγωγός που να συνδέει το Λαγκαδά με το δίκτυο της Θεσσαλονίκης.
      Η μεγαλύτερη πρόκληση για εμάς δεν ήταν να κατασκευάσουμε το έργο, αλλά να πετύχουμε με τη συνεργασία των αρμόδιων αρχών τη δημιουργία ρυθμιστικού πλαισίου για το CNG κάτι που πετύχαμε ανέφερε ο Γενικός Διευθυντής της ΕΔΑ Θεσσαλονίκης Θεσσαλίας Λεωνίδας Μπακούρας.
      Μάλιστα μετά το Λαγκαδά, ήδη η εταιρεία στην οποία μέτοχοι είναι η ΔΕΠΑ και η ιταλική ENI προχώρησε στην κατασκευή και άλλων σταθμών τόσο στη Θεσσαλονίκη (Κουφάλια, Χαλάστρα) όσο και στη Θεσσαλία (Τύρναβος, Ελασσόνα, Καλαμπάκα) ενώ για το 2019 σχεδιάζεται να συνδεθούν ο Παλαμάς, η Αγιά και οι Σοφάδες. Ταυτόχρονα τις επόμενες ημέρες ξεκινά η μελέτη που θα καθορίσει εάν θα κατασκευαστεί ανάλογος σταθμός και δίκτυο και στη Χαλκιδική, με στόχο εάν κριθεί συμφέρον μέχρι το καλοκαίρι του 2020 να υπάρχει αέριο και εκεί.
      ΕΔΑ ΘΕΣΣ
      Η ΕΔΑ Θεσσαλονίκης Θεσσαλίας δημιουργήθηκε το Δεκέμβριο του 2016 και είναι ο διαχειριστής δικτύου διανομής αερίου στους νομούς Θεσσαλονίκης και Θεσσαλίας, έχοντας εξασφαλίσει τις σχετικές άδειες μέχρι το 2043. Το 51% της εταιρείας ανήκει στη ΔΕΠΑ ενώ το 49% στην ιταλική ΕΝΙ η οποία και προτείνει τη διοίκηση που εγκρίνεται από το μέτοχο πλειοψηφίας.
      Όπως ανέφερε ο κ. Μπακούρας σε παρουσίαση που έκανε σε εκπροσώπους του τύπου , οι προγραμματισμένες επενδύσεις όχι μόνο για CNG αλλά συνολικά για επεκτάσεις δικτύου, σύμφωνα με το πρόγραμμα ανάπτυξης που εγκρίθηκε για την πενταετία 2019 - 2013, φτάνουν τα 92,7 εκατ. ευρώ. Βάσει του ίδιου προγράμματος ανάπτυξης προβλέπεται αύξηση του δικτύου των αγωγών κατά 301 χλμ. Σήμερα το δίκτυο διανομής σε Θεσσαλονίκη και Θεσσαλία φτάνει τα 2323,1 χλμ και έχουν επενδυθεί συνολικά 546,1 εκατ. ευρώ.
      Έχουμε καταφέρει να κερδίσουμε την εμπιστοσύνη των καταναλωτών, όταν λέμε ότι θα πάμε σε μία περιοχή τηρούμε τις προθεσμίες, έχουμε πλάνο ανάπτυξης που το γνωρίζουν όλοι ενώ τα ταυτόχρονα διατηρούμε και για το 2019 μηδενικά τέλη σύνδεσης, ανέφερε ο κ. Μπακούρας.
      Το 2019 προβλέπεται να συνδεθούν στη Θεσσαλονίκη 4 περιοχές στο Δήμο Θέρμης και μία στο Δήμο Θερμαϊκού, και στη Θεσσαλία η Νέα Αγχίαλος και οι Μικροθήβες του Δήμου Βόλου. Σήμερα καλύπτεται το 60% του πληθυσμού με φυσικό αέριο και ανά 6,2 μέτρα δικτύου υπάρχει μία σύνδεση. Στόχος είναι στο τέλος του πενταετούς προγράμματος, το ποσοστό κάλυψης του πληθυσμού να φτάσει το 65% και οι συνδέσεις από 338 χιλιάδες να φτάσουν τις 395 χιλιάδες το 2023.
      Σημειώνεται ότι το 2018 έκλεισε με κέρδη προ φόρων από τις ρυθμιζόμενες δραστηριότητες 24,8 εκατ. ευρώ, τα οποία ξεπέρασαν κατά 17,2% το ύψος του προϋπολογισμού. Στην πορεία μας μέχρι τώρα έχουμε πετύχει σταθερότητα, απόδοση, ικανοποίηση των καταναλωτών σε ποσοστό 95% και ταυτόχρονα δώσαμε έμφαση στην ανάπτυξη του ανθρώπινου δυναμικού σημείωσε ο ΓΔ της ΕΔΑ Θεσσαλονίκης Θεσσαλίας.
      Σε ό,τι αφορά τα τέλη διανομής, παρά το γεγονός ότι στη διετία 2017 - 2018 προστέθηκαν 189,7 χιλιόμετρα δικτύου, με τις επενδύσεις να έχουν φτάσει τα 43,1 εκατ. ευρώ , εντούτοις τα τέλη για τους καταναλωτές μειώθηκαν έστω και οριακά, λόγω αυξημένων όγκων κατανάλωσης.
      Είχαμε επιτυχημένη χρονιά, χωρίς ατυχήματα την τελευταία διετία, τηρήσαμε το ρυθμιστικό πλαίσιο, διασφαλίσαμε τη λειτουργική ανεξαρτησία, ολοκληρώσαμε την αξιολόγηση του προσωπικού και τηρήσαμε το πρόγραμμα ανάπτυξης, εξασφαλίσαμε την επέκταση των αδειών και πετύχαμε την αδιάλειπτη λειτουργία του δικτύου, χωρίς εκκρεμείς νομικές υποθέσεις και με αύξηση της κερδοφορίας, κατέληξε ο κ. Μπακούρας.
      Να σημειωθεί τέλος ότι από αυτόν τον μήνα τίθεται σε εφαρμογή η νέα ψηφιακή πλατφόρμα που θα επιτρέπει στους χρήστες να καταθέτουν αιτήματα, να παρακολουθούν την εξέλιξή τους και να λαμβάνουν ενημερώσεις.
    • Από Engineer
      Την απόσχιση των εμπορικών δραστηριοτήτων από την υφιστάμενη ΔΕΠΑ, ώστε να δημιουργηθεί μία ανεξάρτητη «ΔΕΠΑ Εμπορίας», θα προβλέπει σύμφωνα με πληροφορίες της «Ν» το σχέδιο νόμου του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας για τη διάσπαση της Δημόσιας Επιχείρησης Αερίου, στο πλαίσιο ιδιωτικοποίησής της.
      Σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, στην υφιστάμενη εταιρεία θα περάσει ο κλάδος των υποδομών, με την ενσωμάτωση σε αυτήν του 100% της ΕΔΑ Αττικής, της ΔΕΔΑ και του 49% της ΕΔΑ Θεσσαλονίκης-Θεσσαλίας.
      Στην υφιστάμενη εταιρεία, η οποία ουσιαστικά με αυτό τον τρόπο θα μετεξελιχθεί σε «ΔΕΠΑ Υποδομών», επίσης θα ενσωματωθεί σε πρώτη φάση και η συμμετοχή της ΔΕΠΑ σε διακρατικά πρότζεκτ (π.χ. IGB, EastMed). Αν και θα παραμείνουν εντός της «ΔΕΠΑ Υποδομών», τα διακρατικά πρότζεκτ θα αυτονομηθούν στην πορεία, έπειτα από ένα χρονικό διάστημα 2-3 μηνών. Γι' αυτό τον σκοπό, μία πιθανή φόρμουλα είναι να μεταβιβασθούν σε μία ξεχωριστή επιχείρηση, που θα «κρέμεται» στη «ΔΕΠΑ Υποδομών», ως 100% θυγατρική της.
      Οι προκηρύξεις
      Με βάση τις δηλώσεις που έκανε πριν από λίγα 24ωρα στο πρακτορείο Bloomberg ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Γ. Σταθάκης, το σχέδιο νόμου θα κατατεθεί στη Βουλή προς τα τέλη Ιανουαρίου. Έτσι, με την κύρωσή του και τη δημιουργία των δύο ανεξάρτητων εταιρειών, με τις εμπορικές δραστηριότητες και τα δίκτυα αντίστοιχα, θα ανοίξει ο δρόμος για τις προκηρύξεις των διαγωνισμών εκχώρησης των μεριδίων που πρόκειται να πουληθούν από κάθε μία από αυτές. Το Bloomberg τοποθετεί τις προκηρύξεις εντός του πρώτου εξαμήνου του τρέχοντος έτους.
      Τα ποσοστά
      Όπως είναι γνωστό, το σχέδιο ιδιωτικοποίησης της ΔΕΠΑ προβλέπει την πώληση του 50,1% των μετοχών του Δημοσίου στη «ΔΕΠΑ Εμπορίας» και του 14% στη «ΔΕΠΑ Υποδομών», ώστε στη δεύτερη το Δημόσιο να διατηρήσει τον πλειοψηφικό έλεγχο. Στην εταιρεία με τις εμπορικές δραστηριότητες θα μεταβιβασθούν το 100% της ΕΠΑ Αττικής και τα διακρατικά συμβόλαια προμήθειας φυσικού αερίου.
      Επιπλέον, στη «ΔΕΠΑ Εμπορίας» θα υπαχθεί η δέσμευση δυναμικότητας της ΔΕΠΑ στον ελληνοβουλγαρικό αγωγό IGB.
      Σύμφωνα με πληροφορίες, το ίδιο θα γίνει και για τη δυναμικότητα που δέσμευσε η ΔΕΠΑ κατά την πρώτη φάση του market test για το FSRU της Gastrade στην Αλεξανδρούπολη, παρόλο που η πρώτη φάση αφορούσε τη μη δεσμευτική εκδήλωση ενδιαφέροντος από υποψήφιους χρήστες της εν λόγω υποδομής.
      Εγχώριοι διεκδικητές
      Όλες οι ενδείξεις συγκλίνουν στο γεγονός ότι ο διαγωνισμός για τη «ΔΕΠΑ Εμπορίας» θα προσελκύσει σημαντικό αριθμό επενδυτών, ενώ ήδη μάλιστα εγχώριες επιχειρήσεις, όπως η Μυτιληναίος ΜΥΤΙΛ-1,27% και ο Όμιλος Κοπελούζου, έχουν δηλώσει δημόσια το ενδιαφέρον τους να διεκδικήσουν το πλειοψηφικό μετοχικό της πακέτο.
      Παράλληλα, η ιδιωτικοποίηση της εταιρείας «αγγίζει' και τα ΕΛΠΕ, με δεδομένο ότι τα Ελληνικά Πετρέλαια ΕΛΠΕ-0,26% κατέχουν το 35% της Δημόσιας Επιχείρησης Αερίου.
      Όπως έχει δηλώσει η διοίκηση των ΕΛΠΕ, το μόνο βέβαιο είναι πως ο Όμιλος δεν θα συνεχίσει να έχει ρόλο παθητικού μετόχου στη νέα εταιρεία, το οποίο και θα αποτελέσει τον γνώμονα για το αν θα πουλήσει ή όχι το μερίδιό του. Πάντως, οι όποιες αποφάσεις θα ληφθούν από τον νέο ιδιοκτήτη των ΕΛΠΕ, τα οποία βρίσκονται επίσης σε φάση ιδιωτικοποίησης.
      Του Κώστα Δεληγιάννη

      View full είδηση
    • Από Engineer
      Την απόσχιση των εμπορικών δραστηριοτήτων από την υφιστάμενη ΔΕΠΑ, ώστε να δημιουργηθεί μία ανεξάρτητη «ΔΕΠΑ Εμπορίας», θα προβλέπει σύμφωνα με πληροφορίες της «Ν» το σχέδιο νόμου του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας για τη διάσπαση της Δημόσιας Επιχείρησης Αερίου, στο πλαίσιο ιδιωτικοποίησής της.
      Σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, στην υφιστάμενη εταιρεία θα περάσει ο κλάδος των υποδομών, με την ενσωμάτωση σε αυτήν του 100% της ΕΔΑ Αττικής, της ΔΕΔΑ και του 49% της ΕΔΑ Θεσσαλονίκης-Θεσσαλίας.
      Στην υφιστάμενη εταιρεία, η οποία ουσιαστικά με αυτό τον τρόπο θα μετεξελιχθεί σε «ΔΕΠΑ Υποδομών», επίσης θα ενσωματωθεί σε πρώτη φάση και η συμμετοχή της ΔΕΠΑ σε διακρατικά πρότζεκτ (π.χ. IGB, EastMed). Αν και θα παραμείνουν εντός της «ΔΕΠΑ Υποδομών», τα διακρατικά πρότζεκτ θα αυτονομηθούν στην πορεία, έπειτα από ένα χρονικό διάστημα 2-3 μηνών. Γι' αυτό τον σκοπό, μία πιθανή φόρμουλα είναι να μεταβιβασθούν σε μία ξεχωριστή επιχείρηση, που θα «κρέμεται» στη «ΔΕΠΑ Υποδομών», ως 100% θυγατρική της.
      Οι προκηρύξεις
      Με βάση τις δηλώσεις που έκανε πριν από λίγα 24ωρα στο πρακτορείο Bloomberg ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Γ. Σταθάκης, το σχέδιο νόμου θα κατατεθεί στη Βουλή προς τα τέλη Ιανουαρίου. Έτσι, με την κύρωσή του και τη δημιουργία των δύο ανεξάρτητων εταιρειών, με τις εμπορικές δραστηριότητες και τα δίκτυα αντίστοιχα, θα ανοίξει ο δρόμος για τις προκηρύξεις των διαγωνισμών εκχώρησης των μεριδίων που πρόκειται να πουληθούν από κάθε μία από αυτές. Το Bloomberg τοποθετεί τις προκηρύξεις εντός του πρώτου εξαμήνου του τρέχοντος έτους.
      Τα ποσοστά
      Όπως είναι γνωστό, το σχέδιο ιδιωτικοποίησης της ΔΕΠΑ προβλέπει την πώληση του 50,1% των μετοχών του Δημοσίου στη «ΔΕΠΑ Εμπορίας» και του 14% στη «ΔΕΠΑ Υποδομών», ώστε στη δεύτερη το Δημόσιο να διατηρήσει τον πλειοψηφικό έλεγχο. Στην εταιρεία με τις εμπορικές δραστηριότητες θα μεταβιβασθούν το 100% της ΕΠΑ Αττικής και τα διακρατικά συμβόλαια προμήθειας φυσικού αερίου.
      Επιπλέον, στη «ΔΕΠΑ Εμπορίας» θα υπαχθεί η δέσμευση δυναμικότητας της ΔΕΠΑ στον ελληνοβουλγαρικό αγωγό IGB.
      Σύμφωνα με πληροφορίες, το ίδιο θα γίνει και για τη δυναμικότητα που δέσμευσε η ΔΕΠΑ κατά την πρώτη φάση του market test για το FSRU της Gastrade στην Αλεξανδρούπολη, παρόλο που η πρώτη φάση αφορούσε τη μη δεσμευτική εκδήλωση ενδιαφέροντος από υποψήφιους χρήστες της εν λόγω υποδομής.
      Εγχώριοι διεκδικητές
      Όλες οι ενδείξεις συγκλίνουν στο γεγονός ότι ο διαγωνισμός για τη «ΔΕΠΑ Εμπορίας» θα προσελκύσει σημαντικό αριθμό επενδυτών, ενώ ήδη μάλιστα εγχώριες επιχειρήσεις, όπως η Μυτιληναίος ΜΥΤΙΛ-1,27% και ο Όμιλος Κοπελούζου, έχουν δηλώσει δημόσια το ενδιαφέρον τους να διεκδικήσουν το πλειοψηφικό μετοχικό της πακέτο.
      Παράλληλα, η ιδιωτικοποίηση της εταιρείας «αγγίζει' και τα ΕΛΠΕ, με δεδομένο ότι τα Ελληνικά Πετρέλαια ΕΛΠΕ-0,26% κατέχουν το 35% της Δημόσιας Επιχείρησης Αερίου.
      Όπως έχει δηλώσει η διοίκηση των ΕΛΠΕ, το μόνο βέβαιο είναι πως ο Όμιλος δεν θα συνεχίσει να έχει ρόλο παθητικού μετόχου στη νέα εταιρεία, το οποίο και θα αποτελέσει τον γνώμονα για το αν θα πουλήσει ή όχι το μερίδιό του. Πάντως, οι όποιες αποφάσεις θα ληφθούν από τον νέο ιδιοκτήτη των ΕΛΠΕ, τα οποία βρίσκονται επίσης σε φάση ιδιωτικοποίησης.
      Του Κώστα Δεληγιάννη
    • Από Engineer
      Σαφές προβάδισμα φαίνεται ότι διαθέτει πλέον η Βουλγαρία έναντι της Ελλάδος στο σχέδιο για την μεταφορά Ρωσικού αερίου, που θα προέλθει από τον αγωγό TurkishStream, προς τις αγορές της Κεντρικής και Νοτιοανατολικής Ευρώπης. Αυτό προκύπτει από τις κινήσεις της Σόφιας τις τελευταίες εβδομάδες που αφορούν την κατασκευή αγωγών που θα διασχίζουν την χώρα με κατεύθυνση προς βορρά, την αναβάθμιση του συστήματος υπόγειων δεξαμενών στο Ciren, καθώς και την δημιουργία ενός κόμβου διανομής αερίου στην Βάρνα.
      Όπως προκύπτει από πρόσφατες δηλώσεις Βούλγαρων αξιωματούχων, απώτερος στόχος της κυβέρνησης Μπορίσοφ είναι να καταστεί η Βουλγαρία ο βασικός κρίκος στην αλυσίδα μεταφοράς Ρωσικού αερίου,μέσω του νότιου διαδρόμου, που αναπτύσσει σήμερα η Gazprom στην προσπάθειά της να παρακάμψει πλήρως την προβληματική-για την Ρωσία- Ουκρανία.
      Εδώ και μια δεκαετία, δηλαδή μετά την περίοδο 2006 και 2009 όπου δύο φορές διεκόπη η ροή του Ρωσικού αερίου μέσω Ουκρανίας προς την Ευρώπη, η Μόσχα έχει θέσει σε εφαρμογή ένα φιλόδοξο σχέδιο για την δημιουργία δυο βασικών νέων διαδρόμων, ενός στον βορρά μέσω του συστήματος αγωγών NordStream 1 & 2, και άλλου ένα στον νότο μέσω του TurkishStream (που όπως θα θυμούνται μερικοί από τους αναγνώστες του energia.gr αντικατέστησε τον SouthStream που είχε απόληξη στην Βουλγαρία. Τελικά ο SouthStream ματαιώθηκε μετά το πισωγύρισμα της Βουλγαρίας υπό την πίεση των ΗΠΑ και της Κομισιόν). Το εν λόγω στρατηγικό σχέδιο της Μόσχας ευρίσκεται σήμερα σε πλήρη εξέλιξη με τον NordStream 1 να είναι σε λειτουργία ήδη από το 2012 και τον NS2 να είναι υπό κατασκευή - με τα 200 πρώτα χιλιόμετρα να έχουν ήδη ποντιστεί στην Βαλτική και την ολοκλήρωσή του να προβλέπεται στα τέλη του 2019- παρά τις λυσσαλέες αντιδράσεις της Ουάσιγκτον και ενός πυρήνα της Κομισιόν που υπό τον μανδύα της ενεργειακής ασφάλειας έχουν δαιμονοποιήσει τον ρόλο της Ρωσίας ως βασικού ενεργειακού προμηθευτή της Ευρώπης.
      Παράλληλα, ολοκληρώθηκε η πόντιση του TurkishStream στην Μαύρη Θάλασσα και μέχρι τα τέλη του 2019 θα έχει ολοκληρωθεί η κατασκευή του χερσαίου τμήματος στην Ευρωπαϊκή Τουρκία. Στην πρώτη φάση λειτουργίας του, ο TurkishStream θα μεταφέρει 15,5 δισεκ. κυβ. μέτρα (δκμ) τον χρόνο για να ικανοποιήσει τις ανάγκες της ευρύτερης περιοχής της Κωνσταντινούπολης και ακόμα 15,5 δκμ που θα καλύψουν τις ανάγκες της ΝΑ Ευρώπης (Βουλγαρία, ΠΓΔΜ, Σερβία, Ρουμανία και Ελλάδα), ενώ το υπόλοιπο θα κατευθυνθεί προς την Αυστρία. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι από το 2020 η Gazprom θα σταματήσει την παροχή αερίου μέσω του Trans Balkan Pipeline, ο οποίος προερχόμενος από την Ουκρανία διασχίζει την Ρουμανία και παρέχει αέριο σε Βουλγαρία, Ελλάδα και Τουρκία. Με την κυβέρνηση της Βουλγαρίας εδώ και τρία χρόνια να προετοιμάζεται  να αναλάβει ηγετικό ρόλο στην περιοχή αφού είναι ξεκάθαρο πλέον ότι μέσω των εδαφών της θα διοχετευθούν τα 15,5 δκμ αερίου προερχόμενα από τον TurkishStream. Όπως προκύπτει από τις ανακοινώσεις της Bulgartransgaz, ευρίσκονται σε εξέλιξη δυο διαγωνισμοί για την κατασκευή ισάριθμων αγωγών. Ο πρώτος αφορά την κατασκευή του βουλγαρικού τμήματος του TurkishStream, ενός αγωγού συνολικού μήκους 484 χλμ. και δύο νέων σταθμών συμπίεσης σε Provadia και Rasovo, ενώ ο δεύτερος αφορά την κατασκευή ενός αγωγού συνολικού μήκους 100 χλμ., ο οποίος θα συνδέσει την Βουλγαρία με την Σερβία. Αξίζει να αναφερθεί ότι τον Αύγουστο του 2018, η κυβέρνηση Μπορίσοφ, παρουσία του ιδίου, εγκαινίασε έναν αγωγό 20 χλμ., που αποτελεί νέο τμήμα του αγωγού που συνδέει την Βουλγαρία με την Τουρκία. 

      Η Ελλάδα, ενώ είχε την ευκαιρία να παίξει αυτή έναν ηγετικό ρόλο στην περιοχή μεταφέροντας μέσω των εδαφών της τις πρώτες ποσότητες του TurkishStream προς την  Ιταλία, ενεργοποιώντας το γνωστό και ώριμο project του αγωγού Poseidon της ΔΕΠΑ, που θα ενώνει την Θεσπρωτία με τις νότιες ακτές της Ιταλίας,απεμπόλησε συνειδητά αυτή την ευκαιρία λόγω του σφικτού εναγκαλισμού της με τις ΗΠΑ και την ρητορική της κατά του NordStream 2. Χωρίς να το πολυσκεφθεί, η Αθήνα έδωσε την ευκαιρία στην κυβέρνηση Μπορίσοφ να εξυφάνει τα σχέδιά της για κυριαρχία στην αγορά φυσικού αερίου στην ευρύτερη περιοχή, ενισχύοντας με αυτό τον τρόπο το μέχρι σήμερα σχεδόν αμελητέο γεωπολιτικό εκτόπισμα της Σόφιας.
      Τέλος, αξίζει να τονισθεί ότι η υπουργός Ενέργειας της Βουλγαρίας κα.ΤεμενούζκαΠετκόβαανακοίνωσε τον περασμένο Νοέμβριο, μιλώντας στη Βουλή, ότι ο δεύτερος αγωγός του TurkishStream θα περάσει τελικά από τη Βουλγαρία, όπως και πληθώρα ρωσικών εφημερίδων, μεταξύ των οποίων, η Κommersant.Έτσι, από το 2020 και μετά, η Ελλάδα θα εξαρτάται κυριολεκτικά από την Σόφια και την Άγκυρα για τις εισαγωγές της σε Ρωσικό αέριο(που καλύπτουν το 60% της συνολικής προμήθειας της χώρας), οι οποίες με την παραμικρή ευκαιρία θα έχουν την δυνατότητα αποστολής μειωμένων ποσοτήτων, με την Ελλάδα να μην διαθέτει το οποιοδήποτε αντίβαρο σε περίπτωση διακοπής της τροφοδοσίας ή άλλου εκβιασμού.

      View full είδηση
×

Σημαντικό

Χρησιμοποιούμε cookies για να βελτιώνουμε το περιεχόμενο του website μας. Μπορείτε να τροποποιήσετε τις ρυθμίσεις των cookie, ή να δώσετε τη συγκατάθεσή σας για την χρήση τους.