Μετάβαση στο περιεχόμενο
Engineer

Δασικά αυθαίρετα: Αναστολή κατεδάφισης για 25 ως 40 έτη

Recommended Posts

Οι αυθαιρετούχοι θα μπορούν να τα διατηρήσουν για 40 έτη εάν έχουν ανεγερθεί πριν το 1975 και για 25 έτη εάν χτίστηκαν μετά. Δεν θα μεταβιβάζονται. Το πρόστιμο θα καταβάλλεται σε 100 δόσεις. Προβλέπεται έκπτωση 33% εάν πρόκειται για πρώτη και μοναδική κατοικία.

Aναστολή της κατεδάφισης των δασικών αυθαιρέτων προβλέπει σχέδιο νόμου το οποίο ετέθη σήμερα σε δημόσια διαβούλευση. Ειδικότερα, τα κτίρια και οι συνοδευτικές κατασκευές που έχουν ανεγερθεί σε δάση, δασικές, χορτολιβαδικές και βραχώδεις εκτάσεις πριν την ισχύ του Συντάγματος του 1975 εξαιρούνται για σαράντα έτη της κατεδάφισης και όλων των υπολοίπων διοικητικών κυρώσεων (όπως πρωτόκολλα επιβολής ειδικής αποζημίωσης, πράξεις καταλογισμού κ.ά.), μετά την εξόφληση σχετικού προστίμου. Όσες αυθαίρετες κατασκευές έχουν κατασκευαστεί μετά την 11.6.1975 έως και τις 28.7.2011, εξαιρούνται για 25 έτη.

Ο χρόνος κατασκευής πρέπει να αποδεικνύεται με προσκόμιση αεροφωτογραφιών ή από δημόσια έγγραφα (ιδίως της δασικής υπηρεσίας). Οι νέες ρυθμίσεις δεν αφορούν μεμονωμένα δασικά αυθαίρετα, αλλά όσα βρίσκονται εντός οικιστικών πυκνώσεων (δασικές περιοχές με 50 αυθαίρετα στα 25 στρέμματα, 100 αυθαίρετα στα 100 στρέμματα και 200 αυθαίρετα στα 400 στρέμματα).

Το συνολικό ύψος του ενιαίου δασικού προστίμου θα υπολογίζεται βάσει ενός αλγορίθμου, ο οποίος περιλαμβάνει σταθερές, αλλά και μεταβλητές, παραμέτρους, οι οποίες αφορούν στο κτίριο (την επιφάνεια, την παλαιότητα κλπ), στον περιβάλλοντα χώρο (π.χ. αξία δασικής γης, τα κόστη της περιβαλλοντικής ζημίας, αναδάσωσης, εκχέρσωσης κλπ.) και στις συνοδεύουσες εγκαταστάσεις του κτιρίου (επεκτάσεις, πισίνες, γκαράζ κλπ).

Ειδικά για τις συνοδεύουσες εγκαταστάσεις (μάντρες, πλακόστρωτα, στέγαστρα, θέσεις στάθμευσης, κτιστές ψησταριές, ξυλόφουρνοι κλπ.), το δασικό ενιαίο πρόστιμο υπολογίζεται με βάση το κόστος των εργασιών για την κατασκευή τους. Αν ανέρχεται έως το ποσό των 15.000 ευρώ το πρόστιμο είναι 1.000 ευρώ, από 15.000 ευρώ έως 30.000 ευρώ το πρόστιμο είναι 3.000 ευρώ και στις περιπτώσεις που το κόστος εργασιών υπερβαίνει τις 30.000 ευρώ το πρόστιμο είναι 5.000 ευρώ.

Κατά τη συνέντευξη Τύπου για την παρουσίαση των νέων ρυθμίσεων, ο αναπληρωτής υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας κ. Σωκράτης Φάμελλος, έδωσε ένα παράδειγμα. Για δασικό αυθαίρετο 100 τετραγωνικών μέτρων σε περιοχή με τιμή ζώνης 2.000 ευρώ το πρόστιμο θα ανέρχεται σε :

– Σε 19.950 ευρώ για ακίνητο κατασκευής προ του 1975

– Σε 37.500 ευρώ για ακίνητο κατασκευής προ του 2003

– Σε 72.600 ευρώ για ακίνητο κατασκευής προ του 2011

Για τα δασικά αυθαίρετα που θα υπαχθούν στον νέο νόμο θα επιτρέπεται σύνδεση με τα δίκτυα κοινής ωφέλειας και διενέργεια μόνο επισκευαστικών εργασιών με άδεια από υπηρεσία δόμησης. Επίσης, δεν θα μπορούν να μεταβιβάζονται, καθώς με την εξαίρεσή τους από την κατεδάφιση οι αυθαιρετούχοι τους δεν αποκτούν ιδιοκτησιακό δικαίωμα.

Για την υπαγωγή στο νόμο θα πρέπει να υποβληθούν τα εξής δικαιολογητικά: αίτηση υπαγωγής έως δύο χρόνια από την έναρξη ισχύος του νόμου, παράβολο 250 ευρώ υπέρ του Δημοσίου, τεχνικές εκθέσεις δασολόγων και μηχανικών, δηλώσεις εντύπου Ε9 και υπεύθυνη δήλωση. Η ολοκλήρωση της υποβολής δικαιολογητικών θα πρέπει να γίνει σε έξι μήνες από την πληρωμή του παραβόλου. Οι δηλώσεις υπαγωγής θα ελέγχονται δειγματοληπτικά σε ποσοστό 30%.

Ποιοι δικαιούνται έκπτωσης έως και 50%

Το συνολικό ενιαίο πρόστιμο θα μπορεί να καταβάλλεται σε 100 δόσεις, με ελάχιστο ποσό μηνιαίας δόσης τα 100 ευρώ. Ωστόσο, ο αυθαιρετούχος που θα το καταβάλλει εφάπαξ θα έχει έκπτωση 20%. Το πρόστιμο θα μειώνεται κατά 33% εάν το δασικό αυθαίρετο αποτελεί πρώτη και μοναδική κατοικία ή βρίσκεται εντός ιδιωτικών δασών και ιδιωτικών δασικών εκτάσεων. Αν συντρέχουν και οι δύο περιπτώσεις το πρόστιμο θα μειώνεται κατά 50%

Ποια θα είναι η διαδικασία

Με τη δημοσίευση του νόμου, γίνεται έλεγχος των οικιστικών πυκνώσεων, όπως αυτές δηλώθηκαν από τους δήμους, για να διαπιστωθεί εάν είναι ορθά τα περιγράμματα που υποδείχτηκαν και εάν πληρούνται τα κριτήρια ορισμού των πυκνώσεων. Μετά τον έλεγχο, θα εκδοθεί διαπιστωτική πράξη για τις έγκυρες πυκνώσεις με δεδομένα εκτάσεων, αριθμού, κτιρίων κλπ. Τα στοιχεία θα ελεγχθούν στη συνέχεια από τις Διευθύνσεις Δασών για την ύπαρξη προστατευόμενων περιοχών (Εθνικοί Δρυμοί, υγρότοποι Ραμσάρ, περιοχές Natura κλπ) εντός των πυκνώσεις ώστε αυτές να εξαιρεθούν. Θα ακολουθήσει δεύτερη διαπιστωτική πράξη με τις οριστικές πυκνώσεις (οι οποίες θα αποτυπώνονται στον Δασικό Χάρτη με ιώδες περίγραμμα), οπότε τα αυθαίρετα που βρίσκονται εκεί θα μπορούν να υπαχθούν στον νόμο.

Οι πολίτες θα μπορούν να υποβάλλουν αντιρρήσεις ή αίτηση πρόδηλου σφάλματος μετά την ανάρτηση του Δασικού Χάρτη των οικιστικών πυκνώσεων. Στις οικιστικές πυκνώσεις που απορρίπτονται από τον έλεγχο (οριοθετούνται στο Δασικό Χάρτη με κυανό χρώμα) θα εφαρμόζεται η δασική νομοθεσία και στην πλειονότητά τους θα κατεδαφίζονται.

Ωστόσο, πρέπει να σημειωθεί ότι 25 δήμοι δεν ανταποκρίθηκαν, με συνέπεια οι ιδιοκτήτες δασικών αυθαιρέτων σε πυκνώσεις να βρίσκονται στον αέρα. Συνολικά 115 δήμοι καταχώρισαν όρια πυκνώσεων, τα οποία περιλαμβάνουν έκταση που φτάνει περίπου τα 300.000 στρέμματα.


View full είδηση

Μοιράσου αυτή την δημοσίευση


Link to post
Share on other sites

η διαδικασία υπαγωγής και ο υπολογισμός προστίμων πως θα γίνεται? 

μέσω του υπάρχοντος συστήματος αυθαιρέτων του ΤΕΕ?

Μοιράσου αυτή την δημοσίευση


Link to post
Share on other sites

Λογικά αναμένεται κάτι αντίστοιχο με τα αυθαίρετα. Δεν φαντάζομαι να επιφορτιστούν οι δασικές υπηρεσίες έντυπες αιτήσεις και φακέλους δικαιολογητικών. Ακόμη έχουν πολλή δουλεια να κάνουν σε περιοχές ανάρτησης για να εξετάσουν οι επιτροπές αντιρρήσεις, αιτήσεις εξαγοράς κλπ.

Αυτό που θεωρώ "γκρίζο" σημείο της όλης ρύθμισης είναι η μη δυνατότητα μεταβίβασης. Θα δούμε και το οριστικό κείμενο του νόμου.

Μοιράσου αυτή την δημοσίευση


Link to post
Share on other sites

Δάσος με τιμή ζώνης 2000 € , θα είναι του Ριχάρδου ...

Θα το έχει αγοράσει σαν κόσμημα....8)

Μοιράσου αυτή την δημοσίευση


Link to post
Share on other sites

"Ο χρόνος κατασκευής πρέπει να αποδεικνύεται με προσκόμιση αεροφωτογραφιών ή από δημόσια έγγραφα (ιδίως της δασικής υπηρεσίας). Οι νέες ρυθμίσεις δεν αφορούν μεμονωμένα δασικά αυθαίρετα, αλλά όσα βρίσκονται εντός οικιστικών πυκνώσεων (δασικές περιοχές με 50 αυθαίρετα στα 25 στρέμματα, 100 αυθαίρετα στα 100 στρέμματα και 200 αυθαίρετα στα 400 στρέμματα)."

 

Η ρυθμιση αφορα τις λεγομενες "οικιστικες πυκνωσεις"

Στο τελος, όλο και "κάπως" θα χωρεσουν και τα υπολοιπα, που μπορει  πχ. να ειναι "εντος ζωνης" οικιστικων πυκνωσεων:)

 

Μοιράσου αυτή την δημοσίευση


Link to post
Share on other sites

"Το πρόστιμο θα μειώνεται κατά 33% εάν το δασικό αυθαίρετο αποτελεί πρώτη και μοναδική κατοικία ή βρίσκεται εντός ιδιωτικών δασών και ιδιωτικών δασικών εκτάσεων ".

Ποιός θα κρίνει αν είναι ιδιωτικό ή όχι ? Πχ έρχεται ο άλλος με τίτλο του 1950 . Τι θεωρείς ότι έχει ?

Μοιράσου αυτή την δημοσίευση


Link to post
Share on other sites

Τραγικό απλά. Φωτογραφικος νόμος πάλι. Κατά τα άλλα αριστερές ευαισθησίες.............. Μετά έρχεται αιγιαλός. Αρχαιολογικες ζώνες λίγο δύσκολο γιατί εκεί υπάρχει τρελα. Να τον χαίρεστε τον νόμο..... Θα έχει κάτι ωραία ξενοδοχειακια και ταβερνουλες μες στο πεύκο και στο έλατο που με την Βούλα του κράτους θα είναι νόμιμα και θα αποσβεσουν το πρόστιμο σε ένα χρόνο 

Edited by Elounda

Μοιράσου αυτή την δημοσίευση


Link to post
Share on other sites

γιατί τον θεωρείς φωτογραφικό? -δεν πρέπει ολόκληροι οικισμοί -που έτσι και αλλιώς δεν πρόκειται και δεν είναι και σωστό να κατεδαφιστούν -κάποτε και με κάποιο τρόπο να ρυθμιστούν θέτοντας παράλληλα και μια κόκκινη γραμμή?

Μοιράσου αυτή την δημοσίευση


Link to post
Share on other sites

Τον θεωρείς σωστό νόμο δηλαδή?Κατεδαφιση για μένα . Αττική Χαλκιδική αφορά κυρίως δεν είναι φωτογραφία αυτό? Το ΜΆΤΙ που βγήκαν και λέγαν ότι έχουν τόσα θύματα γιατί έχτισαν σε δάσος το ξέχασαν κιόλας ε? Ας βάλουν και αιγιαλους λοιπόν μετά την χαραξη, αρχαιολογικες ζώνες κτλ. Όποιος παρανομησε χοντρά την γλιτώνει ελαφρά τώρα. Ωραία λογική ωραία ισονομια. Για αντισυνταγματικοτητα δεν θα μιλήσω γιατι έχει χάσει πια νόημα η λέξη αυτή αφού είναι κατά κρίση συμφερόντων. 

Edited by Elounda

Μοιράσου αυτή την δημοσίευση


Link to post
Share on other sites

Να δούμε και αναλυτικά τα δικαιολογητικά υπαγωγής από το σχέδιο νόμου

 

Άρθρο 07 – Δικαιολογητικά υπαγωγής κτιρίων και συνοδευουσών αυτά κατασκευών.

1. Με απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας καθορίζονται οι όροι και οι προδιαγραφές λειτουργίας πληροφοριακού συστήματος στο «ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΚΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟ» για την υποβολή αίτησης υπαγωγής στις διατάξεις του παρόντος νόμου και καταχώριση των δικαιολογητικών που αφορούν το κτίριο και τις συνοδεύουσες αυτό κατασκευές.
2.Ο ενδιαφερόμενος εισάγει στο ως άνω πληροφοριακό σύστημα τα κάτωθι στοιχεία και τα δικαιολογητικά που αφορούν το κτίριο και τις συνοδεύουσες αυτό κατασκευές, τα οποία φυλάσσει μετά την εισαγωγή τους στο πληροφοριακό σύστημα, προκειμένου να τα επιδείξει σε ενδεχόμενο έλεγχο:
α) αίτηση υπαγωγής στις διατάξεις του νόμου ανά κτίριο και συνοδεύουσες αυτό κατασκευές
β) υπεύθυνη δήλωση του άρθρου 8 του ν. 1599/1986 (Α΄75)του αιτούντος, θεωρημένη για τη γνησιότητα της υπογραφής, στην οποία περιλαμβάνονται:
αα) τα ατομικά του στοιχεία,
ββ) ο Αριθμός Φορολογικού Μητρώου του (Α.Φ.Μ.),
γγ) η Δημόσια Οικονομική Υπηρεσία (Δ.Ο.Υ.) φορολογίας του,
δδ) το εμβαδόν του κτιρίου και των συνοδευουσών αυτό κατασκευών
εε) αν πρόκειται για κύρια κατοικία,
γ)τυχόν υπάρχουσες δηλώσεις του εντύπου Ε9 στην οποία αναφέρεται το ακίνητο, όπου βρίσκεται το κτίριο και οι συνοδεύουσες αυτό κατασκευές του ιδίου του ενδιαφερομένου ή των δικαιοπαρόχων του.
δ) τεχνική έκθεση μηχανικού με την περιγραφή του κτιρίου ή και των συνοδευουσών αυτό κατασκευών.
ε)τεχνική έκθεση συνοδευόμενη από αεροφωτογραφίες, ορθοφωτοχάρτες και διοικητικά έγγραφα, υπογεγραμμένηαπό ιδιώτη δασολόγο που θα τεκμηριώνει/ τα στοιχεία της εκχέρσωσης και την χρονολογία εκχέρσωσης της έκτασης δασικού χαρακτήρα για οικιστική χρήση.
στ)σχέδια υπογεγραμμένα από μηχανικό ως εξής:
αα)τοπογραφικό διάγραμμα εξαρτημένο από το κρατικό σύστημα συντεταγμένων, στο οποίο αποτυπώνονται τα μεγέθη του κτιρίου και των συνοδευουσών αυτό κατασκευών, καθώς και της έκτασης κατάληψης/εκχέρσωσης,
ββ)διάγραμμα κάλυψης, στο οποίο σημειώνεται η θέση και το περίγραμμα του κτιρίου ή της κατασκευής,
γγ)κάτοψη του ορόφου,
δδ)τομή του κτιρίου ή της κατασκευής,
ζ) δημόσια έγγραφα ή αεροφωτογραφίες, από τα οποία αποδεικνύεται ο χρόνος ολοκλήρωσης της κατασκευής,
η) στατικός έλεγχος των παραβάσεων με τους όρους και τις προϋποθέσεις που ορίζει η αριθμ. ΥΠΕΝ/ΔΑΟΚΑ/19409/1507/02-04-2018 (Β’ 1643),
θ)τεχνική έκθεση αρμόδιου μηχανικού για τον ηλεκτρομηχανολογικό έλεγχο του πίνακα των γειώσεων και των λοιπών ηλεκτρομηχανολογικών εγκαταστάσεων
ι)παράβολο υπέρ του Ελληνικού Δημοσίου ύψους διακοσίων πενήντα (250) ευρώ για κάθεκτίριο και τις συνοδεύουσες αυτό κατασκευές, το οποίο αποτελεί έσοδο του Κρατικού Προϋπολογισμού. Το ανωτέρω παράβολο δεν επιστρέφεται.
ια)έντυπο υπολογισμού του ενιαίου δασικού προστίμου του δηλούμενου κτιρίου ή κατασκευής, όπως ορίζεται στο άρθρο 8 και περιλαμβάνεται στην εφαρμογή του πληροφοριακού συστήματος. Το πρόστιμο υπολογίζεται σύμφωνα με τις προϋποθέσεις που ισχύουν κατά την ημερομηνία υπαγωγής, που είναι η ημερομηνία καταβολής του παραβόλου.
Ο ενδιαφερόμενος υποχρεούται, μέσα σε διάστημα έξι (6) μηνών από την πληρωμή του παραβόλου, να ολοκληρώσει την ηλεκτρονική υποβολή των απαραίτητων δικαιολογητικών.
3.Οι δηλώσεις υπαγωγής ελέγχονται δειγματοληπτικά σε ποσοστό 30%. Με την απόφαση της παρ.1 ορίζεται το όργανο, ο τρόπος ελέγχου και κάθε άλλη αναγκαία λεπτομέρεια.
4. α) Αν διαπιστωθούν ελλείψεις ή λάθη στον τρόπο υπολογισμού του ειδικού δασικού προστίμου ή στα προσκομισθέντα δικαιολογητικά, ο ενδιαφερόμενος υποχρεούται εντός ενός μήνα από την έκδοση σχετικού πορίσματος από το όργανο ελέγχου να συμμορφωθεί με τις παρατηρήσεις που έγιναν.
β) Αν κατά τον έλεγχο της δήλωσης υπαγωγής διαπιστωθεί ότι τα κτίρια και οι κατασκευές εμπίπτουν στις απαγορεύσεις του άρθρου 4, ή αν ο ενδιαφερόμενος δεν συμμορφώθηκε με τις παρατηρήσεις της παρ.α , η δήλωση υπαγωγής ανακαλείται.

Μοιράσου αυτή την δημοσίευση


Link to post
Share on other sites

Δημιουργήστε ένα λογαριασμό ή συνδεθείτε προκειμένου να αφήσετε κάποιο σχόλιο

Πρέπει να είστε μέλος για να μπορέσετε να αφήσετε κάποιο σχόλιο

Δημιουργία λογαριασμού

Κάντε μια δωρεάν εγγραφή στην κοινότητά μας. Είναι εύκολο!

Εγγραφή νέου λογαριασμού

Σύνδεση

Εάν έχετε ήδη λογαριασμό; Συνδεθείτε εδώ.

Συνδεθείτε τώρα

  • Παρόμοιο Περιεχόμενο

    • Από Engineer
      Πληθώρα προβλημάτων έχει προκύψει κατά τη συλλογή δηλώσεων για τους ιδιοκτήτες αυθαίρετων κτισμάτων στο Κτηματολόγιο και αυτό γιατί δεν υπάρχει σαφές πλαίσιο που πρέπει να ακολουθήσει η συγκεκριμένη κατηγορία πολιτών.
      Από τη μια λοιπόν το υπουργείο Περιβάλλοντος θέλει να εντάξει όσους περισσότερους αυθαιρετούχους γίνεται στις ευνοϊκές διατάξεις που προβλέπουν πολλές δόσεις και μικρότερα πρόστιμα και οι οποίες λήγουν φέτος και, από την άλλη, το Κτηματολόγιο ζητά να δηλωθεί στην ουσία μόνο η… γη. Αποτέλεσμα αυτού, μεγάλη μερίδα ιδιοκτητών να απευθύνεται στον τεχνικό κόσμο έτσι ώστε να βρεθεί η κατάλληλη λύση και να αποφευχθούν σε δεύτερο χρόνο τα χειρότερα.
      Σύμφωνα με τα όσα εξήγησε στον Ελεύθερο Τύπο η τοπογράφος Γραμμάτη Μπακλατσή, «κατά τη διαδικασία δηλώσεων στο Κτηματολόγιο έχουν υπάρξει ζητήματα για το πώς δηλώνονται τα αυθαίρετα, καθώς το πληροφοριακό έντυπο που μοιράζεται στους ιδιοκτήτες δεν έχει σχετικές αναφορές και έτσι ο κάθε πολίτης κάνει τη δήλωσή του όπως αυτός νομίζει».
      Μάλιστα, το γεγονός ότι υπάρχουν περισσότερα από 1,5 εκατ. αυθαίρετα και περίπου 7,5 εκατ. αυθαιρεσίες εντός ιδιοκτησιών, κάνει τη συλλογή δηλώσεων που εξελίσσεται το τελευταίο διάστημα στο Κτηματολόγιο πραγματικό πονοκέφαλο για τους πολίτες.
      Η κυβέρνηση, με αντίπαλο το χρόνο αλλά και τις πιέσεις των δανειστών, επιχειρεί να κλείσει τρύπες δεκαετιών αφήνοντας όμως ανοιχτά πολλά μέτωπα. Το 2019, όπως χαρακτηριστικά έχουν επισημάνει πολλάκις, είναι η χρονιά που τα περιβαλλοντικά – χωροταξικά θέματα θα μπουν σε τροχιά ολοκλήρωσης. Ωστόσο, τα διφορούμενα μηνύματα που στέλνουν μόνο αναστάτωση φαίνεται πως τελικά προκαλούν.
      Το αλαλούμ άλλωστε επιβεβαιώνεται και από το ίδιο το Κτηματολόγιο αφού μετά από ερώτηση του «Ε.Τ.» για το πρακτικό της διαδικασίας στις συγκεκριμένες περιπτώσεις, η αντιπρόεδρος του Ελληνικού Κτηματολογίου – δασολόγος Νατάσα Βαρουχάκη σημείωσε ότι «η κτηματογράφηση επικεντρώνεται σε ιδιοκτησιακά ζητήματα και εμπράγματα δικαιώματα επί της γης ή των κτισμάτων ανεξαρτήτως τυχόν πολεοδομικών ή άλλων παραβάσεων».
      Ταυτόχρονα, τόνισε πως «η καταγραφή των κτισμάτων επί γεωτεμαχίων στο πλαίσιο της κτηματογράφησης δεν αποτελεί τεκμήριο νομιμότητας αυτών ούτε προϋποθέτει την πολεοδομική ρύθμισή τους». Με γνώμονα αυτό, παραμένει θολό τοπίο τι θα συμβεί αν και εφόσον οι πολίτες κατά τη δήλωσή τους παραλείψουν πληροφορίες.
      Πρακτικά, λοιπόν, οι ιδιοκτήτες φαίνεται πως χωρίζονται σε δύο κατηγορίες. Αυτοί που έχουν υπαχθεί σε νόμο αυθαιρέτων και έχουν ολοκληρώσει τις υποχρεώσεις τους και όσοι έχουν ενταχθεί αλλά βρίσκονται ακόμα σε διαδικασία που πληρώνουν πρόστιμα. Για την πρώτη κατηγορία υπάρχουν αυθαίρετα τα οποία βρίσκονται σε συμβόλαιο και αυτά υποχρεούνται να δηλωθούν, όπως εξηγούν πήγες από το Κτηματολόγιο.
      Κατά τα άλλα όμως, το ΕΛ.ΚΤ. δεν φαίνεται να ενδιαφέρεται για το αν τα οικόπεδα έχουν μέσα κτίσματα ή όχι. Στο κομμάτι των «Αγνώστων Ιδιοκτητών Ακίνητα», που αποτελεί και ένα μεγάλο φόβο των πολιτών, προκύπτει πως αν η γη δηλωθεί παραμένει στο όνομα του οποίου δηλώθηκε απλώς… δεν θα φαίνεται στο σύστημα αν υπάρχουν εντός του ιδιοκτησίες.

      View full είδηση
    • Από Engineer
      Πληθώρα προβλημάτων έχει προκύψει κατά τη συλλογή δηλώσεων για τους ιδιοκτήτες αυθαίρετων κτισμάτων στο Κτηματολόγιο και αυτό γιατί δεν υπάρχει σαφές πλαίσιο που πρέπει να ακολουθήσει η συγκεκριμένη κατηγορία πολιτών.
      Από τη μια λοιπόν το υπουργείο Περιβάλλοντος θέλει να εντάξει όσους περισσότερους αυθαιρετούχους γίνεται στις ευνοϊκές διατάξεις που προβλέπουν πολλές δόσεις και μικρότερα πρόστιμα και οι οποίες λήγουν φέτος και, από την άλλη, το Κτηματολόγιο ζητά να δηλωθεί στην ουσία μόνο η… γη. Αποτέλεσμα αυτού, μεγάλη μερίδα ιδιοκτητών να απευθύνεται στον τεχνικό κόσμο έτσι ώστε να βρεθεί η κατάλληλη λύση και να αποφευχθούν σε δεύτερο χρόνο τα χειρότερα.
      Σύμφωνα με τα όσα εξήγησε στον Ελεύθερο Τύπο η τοπογράφος Γραμμάτη Μπακλατσή, «κατά τη διαδικασία δηλώσεων στο Κτηματολόγιο έχουν υπάρξει ζητήματα για το πώς δηλώνονται τα αυθαίρετα, καθώς το πληροφοριακό έντυπο που μοιράζεται στους ιδιοκτήτες δεν έχει σχετικές αναφορές και έτσι ο κάθε πολίτης κάνει τη δήλωσή του όπως αυτός νομίζει».
      Μάλιστα, το γεγονός ότι υπάρχουν περισσότερα από 1,5 εκατ. αυθαίρετα και περίπου 7,5 εκατ. αυθαιρεσίες εντός ιδιοκτησιών, κάνει τη συλλογή δηλώσεων που εξελίσσεται το τελευταίο διάστημα στο Κτηματολόγιο πραγματικό πονοκέφαλο για τους πολίτες.
      Η κυβέρνηση, με αντίπαλο το χρόνο αλλά και τις πιέσεις των δανειστών, επιχειρεί να κλείσει τρύπες δεκαετιών αφήνοντας όμως ανοιχτά πολλά μέτωπα. Το 2019, όπως χαρακτηριστικά έχουν επισημάνει πολλάκις, είναι η χρονιά που τα περιβαλλοντικά – χωροταξικά θέματα θα μπουν σε τροχιά ολοκλήρωσης. Ωστόσο, τα διφορούμενα μηνύματα που στέλνουν μόνο αναστάτωση φαίνεται πως τελικά προκαλούν.
      Το αλαλούμ άλλωστε επιβεβαιώνεται και από το ίδιο το Κτηματολόγιο αφού μετά από ερώτηση του «Ε.Τ.» για το πρακτικό της διαδικασίας στις συγκεκριμένες περιπτώσεις, η αντιπρόεδρος του Ελληνικού Κτηματολογίου – δασολόγος Νατάσα Βαρουχάκη σημείωσε ότι «η κτηματογράφηση επικεντρώνεται σε ιδιοκτησιακά ζητήματα και εμπράγματα δικαιώματα επί της γης ή των κτισμάτων ανεξαρτήτως τυχόν πολεοδομικών ή άλλων παραβάσεων».
      Ταυτόχρονα, τόνισε πως «η καταγραφή των κτισμάτων επί γεωτεμαχίων στο πλαίσιο της κτηματογράφησης δεν αποτελεί τεκμήριο νομιμότητας αυτών ούτε προϋποθέτει την πολεοδομική ρύθμισή τους». Με γνώμονα αυτό, παραμένει θολό τοπίο τι θα συμβεί αν και εφόσον οι πολίτες κατά τη δήλωσή τους παραλείψουν πληροφορίες.
      Πρακτικά, λοιπόν, οι ιδιοκτήτες φαίνεται πως χωρίζονται σε δύο κατηγορίες. Αυτοί που έχουν υπαχθεί σε νόμο αυθαιρέτων και έχουν ολοκληρώσει τις υποχρεώσεις τους και όσοι έχουν ενταχθεί αλλά βρίσκονται ακόμα σε διαδικασία που πληρώνουν πρόστιμα. Για την πρώτη κατηγορία υπάρχουν αυθαίρετα τα οποία βρίσκονται σε συμβόλαιο και αυτά υποχρεούνται να δηλωθούν, όπως εξηγούν πήγες από το Κτηματολόγιο.
      Κατά τα άλλα όμως, το ΕΛ.ΚΤ. δεν φαίνεται να ενδιαφέρεται για το αν τα οικόπεδα έχουν μέσα κτίσματα ή όχι. Στο κομμάτι των «Αγνώστων Ιδιοκτητών Ακίνητα», που αποτελεί και ένα μεγάλο φόβο των πολιτών, προκύπτει πως αν η γη δηλωθεί παραμένει στο όνομα του οποίου δηλώθηκε απλώς… δεν θα φαίνεται στο σύστημα αν υπάρχουν εντός του ιδιοκτησίες.
    • Από Engineer
      Στην παρ. 1 του άρθρου 52 του (1 σχετικού) ν.4559/2018 (142 Α΄) ορίζεται ότι: «Μέχρι τη συγκρότηση των Υπηρεσιών Ελέγχου Δόμησης του Κεφαλαίου Α΄ του ν. 4495/2017 (Α΄ 167), σε περιπτώσεις: α) περιφράξεων σε ζώνη αιγιαλού κατά παράβαση των διατάξεων του άρθρου 23 του ν. 1337/1983 (Α΄ 33), β) αυθαίρετων κτισμάτων και κατασκευών σε δάση και δασικές εκτάσεις που καταστράφηκαν ή καταστρέφονται συνεπεία πυρκαγιάς και έχουν κηρυχτεί αναδασωτέες σύμφωνα με την παρ. 1 του άρθρου 38 του ν. 998/1979 και γ) αυθαίρετων κτισμάτων και κατασκευών σε περιοχές που περιλαμβάνονται σε ρέματα που έχουν οριοθετηθεί σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία και βρίσκονται εντός Ζώνης Δυνητικού Κινδύνου Πλημμύρας (ΖΔΚΠ), σύμφωνα με τα εγκεκριμένα από την Εθνική Επιτροπή Υδάτων Σχέδια Διαχείρισης Κινδύνων Πλημμύρας, δ) επικίνδυνων οικοδομών, σύμφωνα με τις διατάξεις του π.δ. 13/22.4.1929 (Α΄ 153), είναι δυνατή η έκδοση πράξης κατεδάφισης με απόφαση των Υπουργών Περιβάλλοντος και Ενέργειας και Εσωτερικών, κατόπιν σύνταξης έκθεσης αυτοψίας των Επιθεωρητών Δόμησης του Σώματος Επιθεώρησης της Ειδικής Γραμματείας του Σώματος Επιθεωρητών και Ελεγκτών του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας»
      Με την παρούσα εγκύκλιο διευκρινίζεται ότι το άρθρο 52 δεν αναιρεί οποιαδήποτε άλλη αρμοδιότητα σχετικά με την έκδοση αποφάσεων κατεδάφισης άλλων υπηρεσιών που απορρέει από την ισχύουσα δασική, πολεοδομική νομοθεσία και τις διατάξεις περί αιγιαλού και παραλίας.
      Το ΤΕΔΚ πραγματοποιεί αυτοψία σε αυθαίρετες κατασκευές της παρ. 1 του άρθρου 52 του ν.4559/2018, μόνο κατόπιν εντολής του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας. Στη συνέχεια εκδίδεται πράξη κατεδάφισης με απόφαση των Υπουργών Περιβάλλοντος και Ενέργειας και Εσωτερικών και η εκτέλεση των πράξεων αυτών μπορεί να πραγματοποιείται, παράλληλα με τα όργανα που προβλέπονται στην παρ. 3 του ίδιου άρθρου, και από το Τμήμα Επιθεώρησης Δόμησης και Κατεδαφίσεων της Ειδικής Γραμματείας Σώματος Επιθεωρητών και Ελεγκτών του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, όπως ορίζεται στην παρ. 1.α του άρθρου 1 της (2 σχετικής) Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου και μόνο κατόπιν εντολής του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας.
      Διευκρινίζεται ότι το ΤΕΔΚ εκτελεί πράξεις κατεδάφισης που εκδόθηκαν από άλλες υπηρεσίες, μόνο εάν αυτές περιλαμβάνονται στα στοιχεία που διαβιβάστηκαν στο ΤΕΔΚ, σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στο άρθρο 1 της παρ. 2. α) της (2 σχετικής) ΠΝΠ και εντός της αποκλειστικής προθεσμίας των δέκα ημερών που οριζόταν σε αυτό.
      Ολόκληρη η εγκύκλιος: https://diavgeia.gov.gr/doc/ΩΕΩΗ4653Π8-ΩΔ9?inline=true

      View full είδηση
    • Από Engineer
      Στην παρ. 1 του άρθρου 52 του (1 σχετικού) ν.4559/2018 (142 Α΄) ορίζεται ότι: «Μέχρι τη συγκρότηση των Υπηρεσιών Ελέγχου Δόμησης του Κεφαλαίου Α΄ του ν. 4495/2017 (Α΄ 167), σε περιπτώσεις: α) περιφράξεων σε ζώνη αιγιαλού κατά παράβαση των διατάξεων του άρθρου 23 του ν. 1337/1983 (Α΄ 33), β) αυθαίρετων κτισμάτων και κατασκευών σε δάση και δασικές εκτάσεις που καταστράφηκαν ή καταστρέφονται συνεπεία πυρκαγιάς και έχουν κηρυχτεί αναδασωτέες σύμφωνα με την παρ. 1 του άρθρου 38 του ν. 998/1979 και γ) αυθαίρετων κτισμάτων και κατασκευών σε περιοχές που περιλαμβάνονται σε ρέματα που έχουν οριοθετηθεί σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία και βρίσκονται εντός Ζώνης Δυνητικού Κινδύνου Πλημμύρας (ΖΔΚΠ), σύμφωνα με τα εγκεκριμένα από την Εθνική Επιτροπή Υδάτων Σχέδια Διαχείρισης Κινδύνων Πλημμύρας, δ) επικίνδυνων οικοδομών, σύμφωνα με τις διατάξεις του π.δ. 13/22.4.1929 (Α΄ 153), είναι δυνατή η έκδοση πράξης κατεδάφισης με απόφαση των Υπουργών Περιβάλλοντος και Ενέργειας και Εσωτερικών, κατόπιν σύνταξης έκθεσης αυτοψίας των Επιθεωρητών Δόμησης του Σώματος Επιθεώρησης της Ειδικής Γραμματείας του Σώματος Επιθεωρητών και Ελεγκτών του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας»
      Με την παρούσα εγκύκλιο διευκρινίζεται ότι το άρθρο 52 δεν αναιρεί οποιαδήποτε άλλη αρμοδιότητα σχετικά με την έκδοση αποφάσεων κατεδάφισης άλλων υπηρεσιών που απορρέει από την ισχύουσα δασική, πολεοδομική νομοθεσία και τις διατάξεις περί αιγιαλού και παραλίας.
      Το ΤΕΔΚ πραγματοποιεί αυτοψία σε αυθαίρετες κατασκευές της παρ. 1 του άρθρου 52 του ν.4559/2018, μόνο κατόπιν εντολής του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας. Στη συνέχεια εκδίδεται πράξη κατεδάφισης με απόφαση των Υπουργών Περιβάλλοντος και Ενέργειας και Εσωτερικών και η εκτέλεση των πράξεων αυτών μπορεί να πραγματοποιείται, παράλληλα με τα όργανα που προβλέπονται στην παρ. 3 του ίδιου άρθρου, και από το Τμήμα Επιθεώρησης Δόμησης και Κατεδαφίσεων της Ειδικής Γραμματείας Σώματος Επιθεωρητών και Ελεγκτών του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, όπως ορίζεται στην παρ. 1.α του άρθρου 1 της (2 σχετικής) Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου και μόνο κατόπιν εντολής του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας.
      Διευκρινίζεται ότι το ΤΕΔΚ εκτελεί πράξεις κατεδάφισης που εκδόθηκαν από άλλες υπηρεσίες, μόνο εάν αυτές περιλαμβάνονται στα στοιχεία που διαβιβάστηκαν στο ΤΕΔΚ, σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στο άρθρο 1 της παρ. 2. α) της (2 σχετικής) ΠΝΠ και εντός της αποκλειστικής προθεσμίας των δέκα ημερών που οριζόταν σε αυτό.
      Ολόκληρη η εγκύκλιος: https://diavgeia.gov.gr/doc/ΩΕΩΗ4653Π8-ΩΔ9?inline=true
    • Από Engineer
      Οι αυθαιρετούχοι θα μπορούν να τα διατηρήσουν για 40 έτη εάν έχουν ανεγερθεί πριν το 1975 και για 25 έτη εάν χτίστηκαν μετά. Δεν θα μεταβιβάζονται. Το πρόστιμο θα καταβάλλεται σε 100 δόσεις. Προβλέπεται έκπτωση 33% εάν πρόκειται για πρώτη και μοναδική κατοικία.
      Aναστολή της κατεδάφισης των δασικών αυθαιρέτων προβλέπει σχέδιο νόμου το οποίο ετέθη σήμερα σε δημόσια διαβούλευση. Ειδικότερα, τα κτίρια και οι συνοδευτικές κατασκευές που έχουν ανεγερθεί σε δάση, δασικές, χορτολιβαδικές και βραχώδεις εκτάσεις πριν την ισχύ του Συντάγματος του 1975 εξαιρούνται για σαράντα έτη της κατεδάφισης και όλων των υπολοίπων διοικητικών κυρώσεων (όπως πρωτόκολλα επιβολής ειδικής αποζημίωσης, πράξεις καταλογισμού κ.ά.), μετά την εξόφληση σχετικού προστίμου. Όσες αυθαίρετες κατασκευές έχουν κατασκευαστεί μετά την 11.6.1975 έως και τις 28.7.2011, εξαιρούνται για 25 έτη.
      Ο χρόνος κατασκευής πρέπει να αποδεικνύεται με προσκόμιση αεροφωτογραφιών ή από δημόσια έγγραφα (ιδίως της δασικής υπηρεσίας). Οι νέες ρυθμίσεις δεν αφορούν μεμονωμένα δασικά αυθαίρετα, αλλά όσα βρίσκονται εντός οικιστικών πυκνώσεων (δασικές περιοχές με 50 αυθαίρετα στα 25 στρέμματα, 100 αυθαίρετα στα 100 στρέμματα και 200 αυθαίρετα στα 400 στρέμματα).
      Το συνολικό ύψος του ενιαίου δασικού προστίμου θα υπολογίζεται βάσει ενός αλγορίθμου, ο οποίος περιλαμβάνει σταθερές, αλλά και μεταβλητές, παραμέτρους, οι οποίες αφορούν στο κτίριο (την επιφάνεια, την παλαιότητα κλπ), στον περιβάλλοντα χώρο (π.χ. αξία δασικής γης, τα κόστη της περιβαλλοντικής ζημίας, αναδάσωσης, εκχέρσωσης κλπ.) και στις συνοδεύουσες εγκαταστάσεις του κτιρίου (επεκτάσεις, πισίνες, γκαράζ κλπ).
      Ειδικά για τις συνοδεύουσες εγκαταστάσεις (μάντρες, πλακόστρωτα, στέγαστρα, θέσεις στάθμευσης, κτιστές ψησταριές, ξυλόφουρνοι κλπ.), το δασικό ενιαίο πρόστιμο υπολογίζεται με βάση το κόστος των εργασιών για την κατασκευή τους. Αν ανέρχεται έως το ποσό των 15.000 ευρώ το πρόστιμο είναι 1.000 ευρώ, από 15.000 ευρώ έως 30.000 ευρώ το πρόστιμο είναι 3.000 ευρώ και στις περιπτώσεις που το κόστος εργασιών υπερβαίνει τις 30.000 ευρώ το πρόστιμο είναι 5.000 ευρώ.
      Κατά τη συνέντευξη Τύπου για την παρουσίαση των νέων ρυθμίσεων, ο αναπληρωτής υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας κ. Σωκράτης Φάμελλος, έδωσε ένα παράδειγμα. Για δασικό αυθαίρετο 100 τετραγωνικών μέτρων σε περιοχή με τιμή ζώνης 2.000 ευρώ το πρόστιμο θα ανέρχεται σε :
      – Σε 19.950 ευρώ για ακίνητο κατασκευής προ του 1975
      – Σε 37.500 ευρώ για ακίνητο κατασκευής προ του 2003
      – Σε 72.600 ευρώ για ακίνητο κατασκευής προ του 2011
      Για τα δασικά αυθαίρετα που θα υπαχθούν στον νέο νόμο θα επιτρέπεται σύνδεση με τα δίκτυα κοινής ωφέλειας και διενέργεια μόνο επισκευαστικών εργασιών με άδεια από υπηρεσία δόμησης. Επίσης, δεν θα μπορούν να μεταβιβάζονται, καθώς με την εξαίρεσή τους από την κατεδάφιση οι αυθαιρετούχοι τους δεν αποκτούν ιδιοκτησιακό δικαίωμα.
      Για την υπαγωγή στο νόμο θα πρέπει να υποβληθούν τα εξής δικαιολογητικά: αίτηση υπαγωγής έως δύο χρόνια από την έναρξη ισχύος του νόμου, παράβολο 250 ευρώ υπέρ του Δημοσίου, τεχνικές εκθέσεις δασολόγων και μηχανικών, δηλώσεις εντύπου Ε9 και υπεύθυνη δήλωση. Η ολοκλήρωση της υποβολής δικαιολογητικών θα πρέπει να γίνει σε έξι μήνες από την πληρωμή του παραβόλου. Οι δηλώσεις υπαγωγής θα ελέγχονται δειγματοληπτικά σε ποσοστό 30%.
      Ποιοι δικαιούνται έκπτωσης έως και 50%
      Το συνολικό ενιαίο πρόστιμο θα μπορεί να καταβάλλεται σε 100 δόσεις, με ελάχιστο ποσό μηνιαίας δόσης τα 100 ευρώ. Ωστόσο, ο αυθαιρετούχος που θα το καταβάλλει εφάπαξ θα έχει έκπτωση 20%. Το πρόστιμο θα μειώνεται κατά 33% εάν το δασικό αυθαίρετο αποτελεί πρώτη και μοναδική κατοικία ή βρίσκεται εντός ιδιωτικών δασών και ιδιωτικών δασικών εκτάσεων. Αν συντρέχουν και οι δύο περιπτώσεις το πρόστιμο θα μειώνεται κατά 50%
      Ποια θα είναι η διαδικασία
      Με τη δημοσίευση του νόμου, γίνεται έλεγχος των οικιστικών πυκνώσεων, όπως αυτές δηλώθηκαν από τους δήμους, για να διαπιστωθεί εάν είναι ορθά τα περιγράμματα που υποδείχτηκαν και εάν πληρούνται τα κριτήρια ορισμού των πυκνώσεων. Μετά τον έλεγχο, θα εκδοθεί διαπιστωτική πράξη για τις έγκυρες πυκνώσεις με δεδομένα εκτάσεων, αριθμού, κτιρίων κλπ. Τα στοιχεία θα ελεγχθούν στη συνέχεια από τις Διευθύνσεις Δασών για την ύπαρξη προστατευόμενων περιοχών (Εθνικοί Δρυμοί, υγρότοποι Ραμσάρ, περιοχές Natura κλπ) εντός των πυκνώσεις ώστε αυτές να εξαιρεθούν. Θα ακολουθήσει δεύτερη διαπιστωτική πράξη με τις οριστικές πυκνώσεις (οι οποίες θα αποτυπώνονται στον Δασικό Χάρτη με ιώδες περίγραμμα), οπότε τα αυθαίρετα που βρίσκονται εκεί θα μπορούν να υπαχθούν στον νόμο.
      Οι πολίτες θα μπορούν να υποβάλλουν αντιρρήσεις ή αίτηση πρόδηλου σφάλματος μετά την ανάρτηση του Δασικού Χάρτη των οικιστικών πυκνώσεων. Στις οικιστικές πυκνώσεις που απορρίπτονται από τον έλεγχο (οριοθετούνται στο Δασικό Χάρτη με κυανό χρώμα) θα εφαρμόζεται η δασική νομοθεσία και στην πλειονότητά τους θα κατεδαφίζονται.
      Ωστόσο, πρέπει να σημειωθεί ότι 25 δήμοι δεν ανταποκρίθηκαν, με συνέπεια οι ιδιοκτήτες δασικών αυθαιρέτων σε πυκνώσεις να βρίσκονται στον αέρα. Συνολικά 115 δήμοι καταχώρισαν όρια πυκνώσεων, τα οποία περιλαμβάνουν έκταση που φτάνει περίπου τα 300.000 στρέμματα.
×

Σημαντικό

Χρησιμοποιούμε cookies για να βελτιώνουμε το περιεχόμενο του website μας. Μπορείτε να τροποποιήσετε τις ρυθμίσεις των cookie, ή να δώσετε τη συγκατάθεσή σας για την χρήση τους.