Μετάβαση στο περιεχόμενο

Θραύση μπιέλας


miltos

Recommended Posts

 - - - -  Εκτός υστέρων τροποποίηση μηνύματος: Η Θραύση συνέβει σε άλλο σημείο από αυτό που αναφέρθηκε αρχικά στο παρόν μήνυμα. Βλέπε παρακάτω. - - - - 

Σας έχει τύχει ποτέ θραύση μπιέλας, στο αποσπώμενο κέλυφος του κουζινέτου που τη συνδέει με το στρόφαλο?

Ενδέχεται η θραύση να ξεκίνησε από τους κοχλίες καθώς τους βρήκα ξεβιδωμένους και ελαφρώς στραβωμένους. Αλλά πιθανότατα τους ξεβίδωσαν από το συνεργείο. Θα ρωτήσω και θα επανέλθω, μαζί με φώτο, αφού καθαρίσω τα εξαρτήματα από τα λάδια.

Στην εικόνα έχω σημειώσει με κόκκινο ενδεικτικά τη θέση της θραύσης, όπως τη θυμάμαι από χθες.

 

 

100.jpg

Edited by miltos
Link to comment
Share on other sites

  • Απαντήσεις 26
  • Created
  • Τελευταία απάντηση

Top Posters In This Topic

Χρονια πολλα!

Για τι αυτοκινητο προκειται? Ποσα χλμ? Τι χρηση?

Δεν μου εχει τυχει ποτε θραυση μπιελας αλλα απο τη βιβλιογραφια γνωριζω οτι θα πρεπει να ειχε υψηλη απαιτηση για να γινει αυτο. Σωστά?

 

Link to comment
Share on other sites

Χρόνια πολλά και σε σένα.

Είναι επιβατικό αυτοκίνητο, 1600cc, ατμοσφαιρικό, άμεσου ψεκασμού, με 165.000km.

Η χρήση ήταν πιο "σκληρή" από το μέσο όρο, αλλά πάντα με σωστές αλλαγές λαδιού και ποτέ ζόρισμα του κινητήρα σε χαμηλές θερμοκρασίες νερού και λαδιών.

Υπάρχει συμβάν ~500km πριν την καταστροφή της μπιέλας. Εν συντομία: Σε πορεία κοντά στην πόλη, καταστρέφεται (διαλύεται) ο πρώτος καταλύτης (CO και CH) του οχήματος και τα συντρίμμια του βουλώνουν τον 2ο (NOx). Αποτέλεσμα τεράστια υπερπίεση στην εξάτμιση, (φαντάσου ότι έσπασε μία βάση, τεντώθηκε το αντικραδασμικό και μετακινήθηκε ολόκληρη προς τα πίσω), πολύ πλούσιο μίγμα (η επιτρεπόμενη διόρθωση διαβάζοντας τον αισθητήρα λάμδα στο ίδιο trip, δηλ ~-30% στο ψεκαζόμενο καύσιμο, δεν ήταν αρκετή, ενώ οι maf και map δε χρησιμοποιούνται για άμεσες διορθώσεις) και πυράκτωση της πολλαπλής εξαγωγής. Όσο εξελισσόταν το περιστατικό άναψε ένδειξη χαμηλής πίεσης λαδιού. Σταματώντας το αμάξι είδα διαρροή στο οδόστρωμα.

Η διαρροή οφειλόταν σε κατεστραμμένο αισθητήρα πίεσης λαδιού, ο οποίος, λόγω της βλάβης έδειχνε πίεση μηδέν και δεν ξέρω αν όντως η μηχανή δούλεψε χωρίς λάδι. Σημειωτέον ότι το όχημα δε διαθέτει την παραδοσιακή ράβδο για έλεγχο στάθμης λαδιού. Απεικονίζει τη στάθμη στο καντράν αλλά χρειάζεται να λειτουργήσει η μηχανή κάποια λεπτά για να πάρει ένδειξη.

Συμπλήρωσα λάδι, έλεγξα την πίεση με διαγνωστικό η οποία προφανώς ήταν μηδέν (λόγω του κατεστραμμένου αισθητήρα). Κατόπιν, παρακολούθησα αν λειτουργεί ο μεταβλητός χρονισμός του εκκεντροφόρου, που χρησιμοποιεί την πίεση λαδιού. Φάνηκε λοιπόν ότι το υδραυλικό κύκλωμα είχε πίεση, οπότε και έκανα κάποια λίγα χλμ μέχρι το σπίτι και μέχρι μία μάντρα ενός φίλου την επόμενη μέρα για να πλύνω τη μηχανή από τα λάδια και να πάω με την οδική βοήθεια σε συνεργείο. Κατά τη διάρκεια των μετακινήσεων, έλεγχα και τη στάθμη μέσα από το διαγνωστικό (το μενού του οποίου δεν είχα σκεφτεί να κοιτάξω αρχικά) και συμπλήρωνα λάδι όποτε χρειαζόταν.

Ανεβάζω και δυο φώτο του κινητήρα τραβηγμένες από κάτω

11.jpg

22.jpg

Edited by miltos
Link to comment
Share on other sites

Χρόνια πολλά, και μερικές σκέψεις...

  • Η ισχυρή "αντίθλιψη" στην εξαγωγή δεν μπορεί να προκαλέσει βλάβη στην μπιέλα. Η πίεση είναι πολύ μικρότερη από την συνήθη πίεση που αντιμετωπίζει το έμβολο. Θεωρητικά μπορεί να οδηγήσει σε υπερθέρμανση, αν και σε έναν υδρόψυκτο κινητήρα είναι πρακτικά αδύνατον. Αν η πίεση στην εξαγωγή είναι πραγματικά μεγάλη, μπορεί να οδηγήσει σε διαφυγή καυσαερίων από τις βαλβίδες εισαγωγής, καθώς και σε μείωση της ισχύος λόγω ελλιπούς εκκένωσης του κυλίνδρου.
  • Η θραύση είναι απίθανο να ξεκίνησε από τους κοχλίες. Ο θόρυβος που κάνει μία μπιέλα με χαλαρούς κοχλίες δεν περνάει απαρατήρητος. Επίσης, μια μηχανή με χαλαρούς κοχλίες μπιέλας δεν μπορεί να ανεβάσει πίεση λαδιού (λόγω ακατάσχετης διαρροής από το συγκεκριμένο κομβίο).
  • Επίσης, η θραύση είναι απίθανο να ξεκίνησε από τους κοχλίες. Όταν η μπιέλα σπάσει λόγω χαλαρών κοχλίων, το κομβίο είναι καθαρό. Όμως το δικό σου κομβίο είναι στουμπωμένο με το μέταλλο του κουζινέτου. Υπήρξε λοιπόν ανεπαρκής λίπανση και ανάπτυξη υψηλής θερμοκρασίας προ της θραύσης. Η θραύση στην περίπτωση αυτή επέρχεται λόγω ροπής κάμψης, την στιγμή που το κουζινέτο κολλάει πάνω στον στροφαλοφόρο.

Απορίες:

  • Ο αισθητήρας πίεσης λαδιού γιατί έσπασε;
  • Το μείγμα γιατί ήταν πλούσιο (μήπως κάποιος αισθητήρας λέει ότι η μηχανή είναι κρύα);

Για την συνέχεια:

  • Βεβαιώσου ότι τα λάδια δεν είχαν νερό.
  • Εξέτασε αν είναι πιθανό να ανέβηκε η πίεση μέσα στον στροφαλοθάλαμο.
  • Δες μήπως τα υπολείμματα πιστονιού δηλώνουν κόλλημα του πιστονιού στον κύλινδρο (συμβαίνει λόγω υπερθέρμανσης).
  • Εξέτασε τα υπόλοιπα πιστόνια για κολλημένα ή/και σπασμένα ελατήρια.
  • Η μηχανή έχει αυτόματη ρύθμιση βαλβίδων με την πίεση του λαδιού; Ακούστηκαν να χτυπάνε οι βαλβίδες;
  • Δες αν υπάρχουν ρινίσματα μη μαγνητικού μετάλλου μέσα στην αντλία λαδιού και μέσα στο φίλτρο λαδιού (πρέπει να κοπεί το φίλτρο με λαμαρινοψάλιδο). Έτσι θα μάθεις αν η μηχανή δούλεψε αρκετή ώρα με ανεπαρκή λίπανση, ή αν κόλλησε μία κι έξω.
  • Δες την κατάσταση των εδράνων και των υπόλοιπών κομβίων. Η κατάστασή τους χειροτερεύει ή βελτιώνεται όσο απομακρύνεσαι από το κομβίο που τροφοδοτεί με λάδι τον στροφαλοφόρο;
  • Δες την κατάσταση που βρίσκονται τα κοκοράκια (αν υπάρχουν), τα έκκεντρα, και τα ποτηράκια (αν υπάρχουν). Όταν υπάρχει παρατεταμένη ελλιπής λίπανση συνηθίζουν να αποκτούν χαρακιές.
  • Υπήρξε απώλεια ισχύος πριν την αστοχία;
  • Σε τι στροφές & ροπή εργαζόταν ο κινητήρας την στιγμή της αστοχίας;

 

Edited by AlexisPap
  • Upvote 1
Link to comment
Share on other sites

3 ώρες πριν, AlexisPap said:
  • Δες μήπως τα υπολείμματα πιστονιού δηλώνουν κόλλημα του πιστονιού στον κύλινδρο (συμβαίνει λόγω υπερθέρμανσης).
  • Εξέτασε τα υπόλοιπα πιστόνια για κολλημένα ή/και σπασμένα ελατήρια.

Όπως είπε και ο Αλέξης θα κοίταγα για κολλημένα πιστόνια.

Συνήθως όταν η ζημιά στην μπιέλα γίνεται κατά τη συμπίεση (πχ αναρρόφηση νερού στον κύλινδρο) τότε ο κορμός της μπιέλας στραβώνει ή σπάει.

Δεν έχω δει ποτέ ζημιά στο σημείο που δείχνεις στο 1ο σου μήνυμα. Υποθέτω λοιπόν ότι η θραύση έγινε κατά την διαδρομή του εμβόλου προς το ΚΝΣ, δηλαδή το έμβολο να κόλλησε κατά τη διάρκεια της αναρρόφησης μιας και σε κάποιον άλλο κύλινδρο γινόταν εκτόνωση.  Το έμβολο λοιπόν κολλάει και οι δυνάμεις που αναπτύσσονται προκαλούν θραύση στο σημείο που δείχνεις. 

Για να ισχύσει η υπόθεση μου οι κοχλίες πρέπει να ήταν χαλαρωμένοι στο συνεργείο. Επίσης η υπόθεσή μου ίσως να εξηγεί και το στράβωμα των κοχλιών.  

 

 

 

 

Edited by rootbreaker
Link to comment
Share on other sites

Καλησπέρα σας...

Μια διευκρίνηση. Το πρόβλημα με την αυξημένη πίεση στην εξαγωγή και τον χαλασμένο αισθητήρα πίεσης λαδιού, συνέβει πριν την καταστροφή του κινητήρα (km πριν όπως είπα παραπάνω) και αντιμετωπίστηκε πλήρως.

On 25/12/2018 at 6:59 ΜΜ, AlexisPap said:

Αν η πίεση στην εξαγωγή είναι πραγματικά μεγάλη, μπορεί να οδηγήσει σε διαφυγή καυσαερίων από τις βαλβίδες εισαγωγής, καθώς και σε μείωση της ισχύος λόγω ελλιπούς εκκένωσης του κυλίνδρου. 

Η μείωση ισχύος ήταν αφάνταστα ψηλή. Δεν έπιανε κόφτη με νεκρά... Το ελεύθερο πέρασμα από τον δεύτερο καταλύτη ήταν σχεδόν ανύπαρκτο. Αλλά αυτό από μόνο του προφανώς δεν καταπόνησε την μπιέλα.

Παράθεση

Ο θόρυβος που κάνει μία μπιέλα με χαλαρούς κοχλίες δεν περνάει απαρατήρητος. Επίσης, μια μηχανή με χαλαρούς κοχλίες μπιέλας δεν μπορεί να ανεβάσει πίεση λαδιού (λόγω ακατάσχετης διαρροής από το συγκεκριμένο κομβίο).

Δε χρειάζεται να χαλαρώσει εντελώς ο κοχλίας για σπάσει από δυναμική καταπόνηση ή να αστοχήσει το σπείρωμα από διάτμηση (δυναμική καταπόνηση πάντα). Αρκεί να ελαττωθεί η δύναμη προεντάσεως..., τόσο ώστε να χάνεται η επαφή των σωμάτων. Όσο μικρότερη προένταση τόσο χειρότερα. Όταν φωτογραφήσω τα εξαρτήματα θα ξανακοιτάξω τους κοχλίες, αν είναι στραβωμένοι και οι δυο.

Παράθεση

Όμως το δικό σου κομβίο είναι στουμπωμένο με το μέταλλο του κουζινέτου. Υπήρξε λοιπόν ανεπαρκής λίπανση και ανάπτυξη υψηλής θερμοκρασίας προ της θραύσης

Δεν υπάρχει υποψία για ανεπαρκή λίπανση τα τελευταία 500km. Τι εννοείς ότι το κομβίο είναι στουπωμένο με το μέταλλο του κουζινέτου?

Παράθεση

Ο αισθητήρας πίεσης λαδιού γιατί έσπασε;

Έλα ντε??? (Δεν έσπασε με τη συνηθισμένη έννοια, κάτι χάλασε μέσα του και περνούσε το λάδι έξω). Πάντως τη στιγμή που καταγράφηκε η βλάβη, η θερμοκρασία λαδιού που διάβαζε η ECU ήταν 138C, αντί των 100-115C που εκτιμώ ότι έπρεπε να έχει για τις τότε συνθήκες οδήγησης. Γενικά δεν έχω δει ποτέ πάνω από 125C

Παράθεση

Το μείγμα γιατί ήταν πλούσιο (μήπως κάποιος αισθητήρας λέει ότι η μηχανή είναι κρύα)

Λόγω πολύ χαμηλότερης πλήρωσης του κυλίνδρου από την αναμμενόμενη, για δεδομένες rpm και θέση πεταλούδας. 
 

Παράθεση

Βεβαιώσου ότι τα λάδια δεν είχαν νερό.

Εξέτασε αν είναι πιθανό να ανέβηκε η πίεση μέσα στον στροφαλοθάλαμο.

Τα λάδια που είδα στο κάρτερ ήταν καθαρά από νερό. Η πίεση στο στροφαλοθάλαμο ελέγθηκε με μιλιμπαρόμετρο λίγες μέρες πριν τη θραύση. Ήταν λίγο εκτός προδιαγραφών, αλλά μιλάμε για λιγότερο από 10 mbar διαφορά από την ατμοσφαιρική (υποπίεση).

Παράθεση

Η μηχανή έχει αυτόματη ρύθμιση βαλβίδων με την πίεση του λαδιού; Ακούστηκαν να χτυπάνε οι βαλβίδες;

Ναι, η ρύθμιση των βαλβίδων είναι αυτόματη. Είχα αδιευκρίνιστους θορύβους, αλλά όχι μόνιμα. Σε ίδιες συνθήκες rpm, φορτίου και θερμοκρασιών κάποοιες φορές είχα θόρυβο και κάποιες όχι. Ποτέ ο θόρυβος δεν ήταν αισθητός σε όλο το φάσμα rpm και φορτίου.
 

Παράθεση

Υπήρξε απώλεια ισχύος πριν την αστοχία; 

Σε τι στροφές & ροπή εργαζόταν ο κινητήρας την στιγμή της αστοχίας;

2-3 μέρες πριν την αστοχία σίγουρα δεν υπήρχε απώλλεια ισχύος. Από τότε δεν οδήγησα με τρόπο που να μπορώ να το διαπιστώσω.

Κατά την αστοχία είχα πολύ χαμηλό φορτίο και κάπου στις 3.000 - 4.000rpm (εξηγώ αργότερα το γιατί αν θες, διότι τώρα είναι ήδη μεγάλο το post)

On 25/12/2018 at 10:49 ΜΜ, rootbreaker said:

Για να ισχύσει η υπόθεση μου οι κοχλίες πρέπει να ήταν χαλαρωμένοι στο συνεργείο

Root, εννοείς οι κοχλίες να λύθηκαν από τον τεχνικό στο συνεργείο? Επίσης, γιατί υποθέτεις ότι η θραύση έγινε κατά το κατέβασμα του πιστονιού?

Πάντως, όπως είπατε, είναι πολύ πιθανό η θραύση να οφείλεται σε κόλλημα, ή μάγγωμα μπιέλας-κομβίου. Θα το δείτε από τις φώτο των κουζινέτων, που τα βρήκα διπλωμένα (τουλάχιστον το ένα από αυτά).

Για να έχετε την πλήρη εικόνα, μετά την επισκευή του καταλύτη και της διαρροής λαδιού, η μηχανή έκαψε 1lt λάδι σε 500km. ΠιΘανότατα λόγω αστοχίας των τσιμουχών των βαλβίδων εξαγωγής.

1.jpg

Edited by miltos
Διαγραφή απάντησης σε διαγραμμένο μήνυμα
Link to comment
Share on other sites

7 ώρες πριν, miltos said:

Δεν υπάρχει υποψία για ανεπαρκή λίπανση τα τελευταία 500km. Τι εννοείς ότι το κομβίο είναι στουπωμένο με το μέταλλο του κουζινέτου?

 

Ιδού ένα καθαρό κομβίο και το δικό σου κομβίο:

 

image.png.d3ac264cca2b2e26b7b0424a19736b43.png     image.png.9c80600d8e6dc150afd2d579fda9cfd3.png

 

Η διαφορά δεν προέρχεται από φθορά του στροφαλοφόρου. Αυτό που βλέπουμε δεξιά είναι μέταλλο του εδράνου που έλιωσε και κόλλησε πάνω στο κομβίο λόγω υπερθέρμανσης. Η υπερθέρμανση συνέβη λόγω αυξημένης τριβής.

 

Μας έδειξες το σημείο στο οποίο έσπασε η μπιέλα. Επομένως, η μπιέλα είναι ολόκληρη; Από την εικόνα που βλέπω στο κάρτερ, θα περίμενα να έχει γίνει κομμάτια...

 

 

  • Upvote 1
Link to comment
Share on other sites

Ναι, η μπιέλα είναι ολόκληρη. Είναι λυγισμένη εκτός επιπέδου, προφανώς επειδή σφυροκοπήθηκε μετά το σπάσιμο. Τα σημάδια από το σφυροκόπημα είναι εμφανή στον στροφαλοφόρο (φαίνονται στις φωτογραφίες).

Εμένα η εικόνα δε μου φαίνεται για "άρπαγμα". Επιπλέον μετά το συμβάν πιθανής ελλειπούς-ανεπαρκούς λίπανσης, το αυτοκίνητο οδηγήθηκε 2-3 φορές στη μέγιστη ισχύ.

Σόρρυ που αργώ με τις φώτο. Το βραδάκυ ως αύριο θα τις ανεβάσω.

Edited by miltos
Link to comment
Share on other sites

Άρα, για να καταλάβω, έσπασε το κάτω τμήμα της μπιέλας, μετά με κάποιον τρόπο βγήκε, και η μπιέλα έμεινε στον αέρα. Στην συνέχεια, καθώς η μπιέλα κατέβαινε, ο στροφαλοφόρος άρχισε να την χτυπάει, την στράβωσε, κι όταν έφτασε κάτω και το πιστόνι το έσπασε και το γύρισε στο πλάι, ενώ η κεφαλή της μπιέλας μαζί με τον πείρο  είχαν ήδη ελευθερωθεί;

  • Σε τι κατάσταση είναι οι θάλαμοι καύσης; Μήπως έχουν μαζεμένη αιθάλη; (Μπορεί να είχαν μαζέψει αιθάλη, η οποία να καθάρισε όταν αποκαταστάθηκε το πρόβλημα με την εξάτμιση).
  • Η κεφαλή του εν λόγω κυλίνδρου μήπως παρουσιάζει καμία ένδειξη ότι το πιστόνι έβρισκε στο ΑΝΣ;
  • Οι πλαϊνές επιφάνειες του κομβίου (αυτές μεταξύ των οποίων κεντράρει η μπιέλα) μήπως δείχνουν να υπήρξε τριβή μετάλλου με μέταλλο;
Link to comment
Share on other sites

13 ώρες πριν, miltos said:

Root, εννοείς οι κοχλίες να λύθηκαν από τον τεχνικό στο συνεργείο? Επίσης, γιατί υποθέτεις ότι η θραύση έγινε κατά το κατέβασμα του πιστονιού?

Ναι από τον τεχνικό. Υποθέτω ότι η θραύση έγινε κατά το κατέβασμα γιατί μόνο έτσι θα αναπτύσσονταν δυνάμεις κατά τέτοιο τρόπο ώστε να υπάρχει θραύση στο σημείο που μας έδειξες. 

4 ώρες πριν, AlexisPap said:

Ιδού ένα καθαρό κομβίο και το δικό σου κομβίο:

Από ότι έχω δει και διαβάσει συμφωνώ με τον AlexisPap, ελλιπής λίπανση και (ίσως) κολλημένο έμβολο.

 

13 ώρες πριν, miltos said:

μετά την επισκευή του καταλύτη και της διαρροής λαδιού, η μηχανή έκαψε 1lt λάδι σε 500km

Αυτό δεν είναι ποτέ καλό.

  • Upvote 1
Link to comment
Share on other sites

Δημιουργήστε ένα λογαριασμό ή συνδεθείτε προκειμένου να αφήσετε κάποιο σχόλιο

Πρέπει να είστε μέλος για να μπορέσετε να αφήσετε κάποιο σχόλιο

Δημιουργία λογαριασμού

Κάντε μια δωρεάν εγγραφή στην κοινότητά μας. Είναι εύκολο!

Εγγραφή νέου λογαριασμού

Σύνδεση

Εάν έχετε ήδη λογαριασμό; Συνδεθείτε εδώ.

Συνδεθείτε τώρα
×
×
  • Create New...

Σημαντικό

Χρησιμοποιούμε cookies για να βελτιώνουμε το περιεχόμενο του website μας. Μπορείτε να τροποποιήσετε τις ρυθμίσεις των cookie, ή να δώσετε τη συγκατάθεσή σας για την χρήση τους.