Μετάβαση στο περιεχόμενο

Τι μεταφέρει ο ελληνόκτητος στόλος; Χύδην ξηρό φορτίο και αργό πετρέλαιο και λιγότερο εμπορευματοκιβώτια


Engineer

Recommended Posts

Αυτό το "δε θα υπάρξει ποτέ" θέτει πιθανό τέρμα στην ελληνική ναυτιλία, η οποία όπως μας ανύλυσες στηρίζεται στην ευκαιριακή στρατηγική, χωρίς όμως μέριμνα για επενδύσεις σε νέες τεχνολογίες, πχ καθαρά πλοία, όπως κάνουν οι μεγάλες εταιρείες. Μετά είναι και ο τρόπος διοίκησης. Στην Ελλάδα τα στελέχη είναι πρώην ναυτικοί που βασίζονται στην εμπειρία, ενώ στις μεγάλες πολυεθνικές η διοίκηση βασίζεται στην επιστήμη, με σύγχρονα λογισμικά, μοντέλα μεταφορών κλπ. Εδώ είμαστε και λίγο αρνητικοί σ' αυτά..

Link to comment
Share on other sites

ευκαιριακή στρατηγική; 

απο την μεγάλη κρίση του 08 η οι Έλληνες πλοιοκτήτες ήταν αυτοί με τις λιγότερες απώλειες - μερικοί μάλιστα βγάλανε και κέρδος.  Οι ζημιές που καταγράψανε πχ οι Γερμανοί "τεχνοκράτες" ήταν συντριπτικές. Μέχρι και πριν 2-3 χρόνια κλείνανε εταιρίες συνέπεια των ενεργειών τους και των επιλογών εκείνης της περιόδου.

είναι άλλο πράγμα η πλοιοκτησία και άλλο η μεταφορική εταιρία επιπέδου Maersk κλπ. 

Δεν υπάρχει καμία απολύτως προοπτική για τις εταιρίες που διαχειρίζονται τέτοιου μεγέθους φορτία να ρισκάρουν να ικανοποιήσουν την ζήτηση αυτή αποκλειστικά με δικά τους πλοία. Είναι χαζό τόσο λόγω ρίσκου εξαιτίας της μεταβολής της ζήτησης όσο και λόγω της αδυναμίας να διαχειριστούν τον τεράστιο αριθμό πλοίων. Πάντα θα κάνουν το κομμάτι αυτό outsourcing στους πλοιοκτήτες. 

Εξάλλου ακόμα και μέσα στον όμιλο , το διαχειριστικό κομμάτι των πλοίων είναι ξεχωριστή εταιρία και όχι μόνο για νομικούς/φορολογικούς ή άλλους λόγους. 

οι Ελληνικές εφοπλιστικές εταιρίες ,πλην εξαιρέσεων πλεον, διαθέτουν υψηλά καταρτισμένο προσωπικό τόσο στα θέματα του αυστηρά τεχνικού κομματιού όσο και στα θέματα ναυλώσεων και operations γενικότερα - τα στελέχη που προέρχονται από τη θάλασσα είναι πλέον λίγα , λιγότερο απο 2 στους 5 , είναι όμως πολύτιμα γιατί έτσι μπορείς να διατηρείς χαμηλότερο επίπεδο ναυτικών στο πλοίο (επίπεδο το οποίο είναι εξαιρετικά δύσκολο να ανέβει , καθώς το επάγγελμα είναι πολύ δυσκολο και μένουν λίγοι να εξυπηρετήσουν τον σκοπό , αναγκαστικά εως μετρίου γνωστικού επιπέδου και ακόμα λιγότερο ενδιαφέροντος) .  Υπάρχει συσσωρευμένη εμπειρία δεκαετιών, υπάρχει φιλότιμο , υπάρχει και εγωισμός. Κατηγορηματικά είμαστε εργατικότεροι και αποτελεσματικότεροι έναντι σχεδόν όλων για αυτό και προσαρμοστήκαμε άμεσα στα δεδομένα της κρίσης με ελάχιστες απώλειες. 

Έχουμε ηγετική θέση στην αγορά και καθορίζουμε σε σημαντικό βαθμό εξελίξεις. Δεν είναι τυχαίο οτι στην ευρώπη η ελληνική ναυτιλία αποτελεί στόχο επιθέσεων. Μας κατηγορούσαν εν μέσω μνημονίων οι γερμανοί για δήθεν προνομοιακή φορολογική πολιτική (όταν αυτοί προσπαθούσαν να σώσουν τις εταιρίες τους απο το κλείσιμο) και προσπάθησαν να επιβάλουν μέσω μνημονίων επιπλέουσα φορολογία (με σκοπό να μας αυξήσουν τα λειτουργικά έξοδα) - δεν τους πέρασε βέβαια. 

υπάρχουν πάνω απο 20 εταιρίες εισηγμένες στο NYSE - είναι αστείο να μιλάμε για ευκαιριακή στρατηγική σε αυτό το επίπεδο - δεν υπάρχει άλλη αντιστοιχία σε άλλο τεχνικό ή μη κλάδο στην χώρα μας. 

άλλα πράγματα μπορεί να πανε στραβά ή κατά διαόλου στη χώρα μας , από τα τελευταία θα είναι η Ελληνική ναυτιλία. 

Link to comment
Share on other sites

Η "ευκαιριακή στρατηγική" είναι τεχνικός όρος, όχι χαρακτηρισμός. Αντίστοιχα υπάρχουν η "επιθετική στρατηγική", η "αμυντική", η "μιμητική" και άλλες. Ευκαιριακή λοιπόν στρατηγική είναι να καταπιάνεσαι με δρομολόγια και με πλοία που οι μεγάλοι και τεχνολογικά προηγμένοι δε συμφέρει να ασχοληθούν. Το περιθώριο κέρδους είναι μεγαλύτερο αλλά έως ένα σημείο. Το χειρότερο είναι ότι μια ξαφνική εξέλιξη της τεχνολογίας μπορεί να σε βγάλει νοκ άουτ, αν δε την έχεις ανακάλυψει εσύ.

πράγματι είναι άλλο η πλοιοκτησία και άλλο η ναύλωση, δεν τις συγκρίνω, αλλά από την αρχή επισήμανα πως σχολιάζω την ελληνική ναυτιλία στο σύνολό της, όχι μόνο την πλοιοκτησία.

στο αν έχει αλλάξει η σύνθεση και η νοοτροπία των στελεχών μπορεί να έχεις δίκιο. εγώ έχω μείνει στο σημείο που για να γίνεις operator έπρεπε να έχεις διατελέσει ναυτικός. πολλές φορές αυτό γίνεται διότι και οι διαθέσιμοι επιστήμονες του κλάδου μπορεί να έχουν λιγότερες γνώσεις κι από τους ίδιους τους ναυτικούς. φυσικά πρέπει να πούμε ότι είναι και λίγο κλειστός ο χώρος, ανακυκλώνοντας τα ίδια άτομα.

εννοείται πως όλα τα παραπάνω σχόλια δε γίνονται σε σύγκριση με την υπόλοιπη ελληνική πραγματικότητα..

Link to comment
Share on other sites

Η πλοικτησία και η διαχείριση  του πλοίου απαιτεί τεχνογνωσία που αυτοί που έχουν τα φορτία ούτε διαθέτουν ούτε έχουν σκοπό να αποκτήσουν .

επίσης εμπεριέχει τεράστιο ρίσκο που δε θέλουν να πάρουν. 

συνεπώς αυτό θα γίνεται πάντα outsourcing στους πλοιοκτήτες. ΟΙ εξελίξεις της τεχνολογίας δεν γίνονται ούτε σε μια νύχτα , ούτε επίσης εφαρμόζονται κανονισμοί ξαφνικά. 

στα συνέδρια του IMO , όπου παίρνονται οι αποφάσεις , η απόφαση πχ για την μείωση της περιεκτικότητας θείου στα καύσιμα γίνεται από τις αρχές του 2000 (μπορεί και νωρίτερα) με χρονοδιαγράμματα να τίθενται σε ορίζοντα 5ετιας (αν όχι παραπάνω) 

το μπάχαλο του 2020 πχ για το οποίο οι ναυτιλιακές προσπαθούν να προετοιμαστούν τουλάχιστον 5 χρόνια πριν , έχει δημιουργηθεί γιατί οι εμπλεκόμενοι στην στεριά προσπαθούν να μειώσουν το κόστος τους μέχρι την τελευταία στιγμή.

οι κατασκευαστές προσπαθούν να προσφέρουν λύσεις οι οποίες τελικά δε θα δουλέψουν (το ανέκδοτο με τα scrubbers) , λύσεις που έχουν μεγάλο κόστος και χρόνο παράδοσης, οι πετρελαιάδες μέσα από τα παραθυράκια του ISO8217 προσφέρουν αναμεμειγμένο καύσιμο - μη σταθερής ποιότητας, σχεδόν ασύμβατο με οτιδήποτε "αντίστοιχο" πωλείται απο άλλους προμηθευτές , αλλά ακόμα και απο τους ίδιους σε μεταγενέστερο χρόνο , ασταθές στην μακρά αποθήκευση, με αυξημένο al +si εντός ορίων φυσικά κλπ - αντί να επενδύσουν στην αποθείωση του υπάρχοντος (απαιτεί επενδύσεις που δεν θα κάνουν σύντομα) και απούσας λύσης οι διαχειρίστριες εταιρίες προσπαθούν να κρατήσουν τα πλοία σε υπηρεσία τον επόμενο χρόνο. 

γενικά στην ναυτιλία τα πράγματα εξελίσσονται αργά αλλά και με αυξημένη αδράνεια. Δεν θα υπάρξουν εξελίξεις που θα σε αιφνιδιάσουν. Οτι και να συμβεί έχεις αρκετό χρόνο να το αξιολογήσεις και να λάβεις τα μέτρα σου.  Επίσης οι επενδύσεις που γίνονται πρέπει να εξετάζονται ενδελεχώς ως προς τα πιθανά ωφέλη και την απόσβεση τους γιατί λεφτά για πέταμα δεν υπάρχουν. 

στο θέμα πχ των στελεχών , γενικά η κάθε εργασία σε μια εταιρία έχει πολλαπλές επιπτώσεις. ο operator πχ που λες καθότι υπεύθυνος για την κίνηση του πλοίου , πρέπει ανάμεσα στα άλλα να γνωρίζει για τον καιρό, για τους κανονισμούς , για τις ιδιαιτερότητες των λιμανιών , για το κόστος των παροχών, να μπορεί να επικοινωνήσει με πράκτορες, με τους ναυλωτές , να γνωρίζει και να μπορεί να εκτιμήσει αν η φόρτωση είναι εφικτή και τι προβλήματα μπορεί να δημιουργήσει και πολλά άλλα και φυσικά κάθε του κίνηση να χρειάζεται συνεκτίμηση τους κόστους.

ένας operator πανεπιστημιακής εκπαίδευσης μπορεί να κάνει τα περισσότερα από αυτά γιατί τα διδάχθηκε από ειδικούς , γιατί επίσης έχει διδαχθεί και μαθηματικούς τρόπους να υπολογίζει το κόστος πιο γρήγορα και πιο αποτελεσματικά. Δεν μπορεί όμως να σε βγάλει από μια δύσκολη κατάσταση (στην οποία θα βρεθεί ο πλοίαρχος του πλοίου μετά από μια σειρά δικών του λαθών) το ίδιο εύκολα με κάποιον που έχει εμπειρία από την άλλη μεριά του τηλεφώνου, γιατί θα καταλάβει γρηγορότερα τι ακριβώς έχει γίνει (και τι σου κρύβει αυτός που έκανε το λάθος) και τι επιπτώσεις θα έχει η κάθε επιλογή  που έχεις διαθέσιμη. Για τέτοιους λόγους τμήματα αυτά είναι σωστό να έχουν οπωσδήποτε ΚΑΙ ναυτικούς. 

τα παλιότερα χρόνια βέβαια "εμείς του πανεπιστημίου" δεν είχαμε καμία τύχη (τι να μας πει για καράβια το παιδάκι κλπ) , αλλά δεν είναι ο κανόνας πλέον . Μεταξύ μας , ο ναυτικός είναι ακριβός , ένας έμπειρος Έλληνας πρώτος μηχανικός δε θα μπαρκάρει πουθενά για λιγότερα από 8000 το μήνα (σε δεξαμενόπλοια πάνω απο 13000) με 6% φορολογία και μισθό αναμονής όσο είναι στη στεριά. Τι μισθό να του δώσεις σαν αρχιμηχανικό στο γραφείο (χ14) για να θέλει να μείνει; Ένας λόγος που άλλαξε η στελέχωση υπέρ μας ήταν αυτός , αφού όμως αποδείξαμε πρώτα οτι μπορούμε να προσφέρουμε. 

 

επίσης καλό είναι να διαχωρίσουμε την ναυτιλία από διαχειριστικό κομμάτι του φορτίου στην ξηρά. μπορεί με την έννοια shipping να περιλαμβάνουμε ακόμα και τις οδικές μεταφορές αλλά ναυτιλία είναι μόνο το κομμάτι του πλοίου. το φορτίο το προσφέρει και το διαχειρίζεται άλλος τομέας. σε επίπεδο courier πχ η "ναυτιλία" είναι αυτός που διαχειρίζεται τα βανάκια , την συντήρηση τους , τη συμμόρφωση με τους κανονισμούς και φροντίζει να είναι διαθέσιμα πάντα στην ώρα τους. Προφανώς σε επίπεδο courier λόγω μεγέθους αυτά δεν διαχωρίζονται από την εταιρία που προσφέρει την υπηρεσία μεταφοράς αλλά για τα μεγέθη του παγκόσμιου εμπορίου αναγκαστικά είναι διαφορετικοί κόσμοι. 

 

Link to comment
Share on other sites

δεν διαφωνούμε στο αντικειμενικό μέρος της περιγραφής αλλά στο υποκειμενικό: εσύ το βλέπεις πιο αισιόδοξα, εγώ ίσως όχι τόσο.

κάτι άλλο που έχω να επισημάνω είναι ότι παρά την άνθηση και το μέγεθος του κλάδου, εξακολουθεί να είναι άγνωστος στον πολύ κόσμο. και δεν εννοώ τους ίδιους τους ναυτικούς, αλλά το υπόλοιπο προσωπικό που απαιτείται από τις επιχειρήσεις στη στεριά. με τους μισθούς που δίνονται θα περίμενε κανείς πως οι ναυτιλιακές σπουδές θα ήταν πρώτες στις προτιμήσεις των νέων.

Link to comment
Share on other sites

Με αφορμή τις πολύ τεκμηριωμένες τοποθετήσεις του συναδέλφου pankrok τις οποίες διαβάζω με πολύ μεγάλο ενδιαφέρον (και τον ευχαριστώ και  προσωπικά για την διάθεσή του να μοιράζεται τις γνώσεις του μαζί μας)  θα πρότεινα στους συναδέλφους που ασχολούνται με το αντικείμενο να ανοίξουν ένα (ή και περισσότερα αν θέλουν) θέμα στο φόρουμ, καθώς (αν θυμάμαι καλά) σπανίως βλέπουμε τέτοια ενδιαφέροντα θέματα για την ναυτιλία στο φόρουμ. Συνάδελφοι ανοίξτε συζητήσεις και αν χρειαστείτε βοήθεια για το διαδικαστικό μη διστάσετε να επικοινωνήσετε με κάποιο συντονιστή του φόρουμ.

Link to comment
Share on other sites

19 ώρες πριν, georgios_m said:

πολύ καλή ιδέα! αλλά το ότι δεν έγινε ήδη τόσα χρόνια από μόνο του κάτι σημαίνει..

Τι να σημαίνει , ότι οι μηχανικοί τουλάχιστον οι εδώ μέσα είναι 19/20 απασχολούμενοι στα σχετικα με την οικοδομή και 1/20 όλοι οι υπόλοιποι.

Αν ανοίξετε το θέμα και δεν πάρω χαμπάρι ενημερώστε με...

Link to comment
Share on other sites

Εκτός από το ότι ασχολούνται με οικοδομή σημαίνει και ότι εργάζονται συνήθως μόνοι τους ή σε πολύ μικρά σχήματα. Οι άνθρωποι αυτοί τα μόνα που έχουν να αναζητήσουν σε φόρουμ είναι τα εργασιακά - ψυχαγωγικά θέματα. Δε μπορώ να φανταστώ τι τεχνικό ερώτημα μπορεί να έχει κάποιος περί ναυτιλίας και να περιμένει απάντηση από το κοινό.

Link to comment
Share on other sites

18 ώρες πριν, georgios_m said:

Εκτός από το ότι ασχολούνται με οικοδομή σημαίνει και ότι εργάζονται συνήθως μόνοι τους ή σε πολύ μικρά σχήματα. Οι άνθρωποι αυτοί τα μόνα που έχουν να αναζητήσουν σε φόρουμ είναι τα εργασιακά - ψυχαγωγικά θέματα. Δε μπορώ να φανταστώ τι τεχνικό ερώτημα μπορεί να έχει κάποιος περί ναυτιλίας και να περιμένει απάντηση από το κοινό.

Σωστό και αυτό.

Όχι δεν έχουμε να περιμένουμε και πολλά είναι η αλήθεια αλλά και να είχαμε δεν είναι συζητήσεις θέλουμε να φαίνονται δημοσίως για διάφορους λόγους. 

Ωστόσο στα θέματα της οικοδομής έχουν προκύψει ορισμένα τεχνικά με απαντήσεις σε πολύ υψηλό επίπεδο ομολογουμένως. 

Link to comment
Share on other sites

Δημιουργήστε ένα λογαριασμό ή συνδεθείτε προκειμένου να αφήσετε κάποιο σχόλιο

Πρέπει να είστε μέλος για να μπορέσετε να αφήσετε κάποιο σχόλιο

Δημιουργία λογαριασμού

Κάντε μια δωρεάν εγγραφή στην κοινότητά μας. Είναι εύκολο!

Εγγραφή νέου λογαριασμού

Σύνδεση

Εάν έχετε ήδη λογαριασμό; Συνδεθείτε εδώ.

Συνδεθείτε τώρα
×
×
  • Create New...

Σημαντικό

Χρησιμοποιούμε cookies για να βελτιώνουμε το περιεχόμενο του website μας. Μπορείτε να τροποποιήσετε τις ρυθμίσεις των cookie, ή να δώσετε τη συγκατάθεσή σας για την χρήση τους.