Μετάβαση στο περιεχόμενο
Ακολουθήστε τη νέα μας σελίδα στο Facebook! ×

Εξοικονόμηση δις στις κατασκευές μέσω ψηφιακού μετασχηματισμού - Το παράδειγμα της Γερμανίας


Engineer

Recommended Posts

Οι καθυστερήσεις και η εκτόξευση του κόστους σε μεγάλα έργα δεν είναι μόνο ελληνικό φαινόμενο. Το νέο αεροδρόμιο Βερολίνου είναι το καλύτερο γερμανικό παράδειγμα. Θα βοηθούσε η ψηφιοποίηση;

Λίγους μήνες πριν το τέλος της κοινοβουλευτικής περιόδου, η συγκυβέρνηση στο Βερολίνο δεν έχει ολοκληρώσει ακόμη τα φιλόδοξα σχέδιά της για την ψηφιοποίηση του κατασκευαστικού κλάδου στη Γερμανία. Το χρονοδιάγραμμα του υπουργείου Συγκοινωνιών για την εισαγωγή ψηφιακού σχεδιασμού σε δημόσια έργα υποδομών έχει καθυστερήσει σημαντικά. Εντούτοις αυτό δεν οφείλεται μόνον στον πολιτικό παράγοντα. 

Το βασικό εργαλείο για τον ψηφιακό μετασχηματισμό του κατασκευαστικού τομέα είναι η λεγόμενη μοντελοποίηση κατασκευαστικών πληροφοριών (Building Information Modeling-BIM). Βασίζεται στη χρήση «έξυπνων» ψηφιακών μοντέλων, τα οποία προσφέρουν τις απαραίτητες πληροφορίες για να γίνεται ο σχεδιασμός και η μελέτη κτιρίων και υποδομών γρηγορότερα, φθηνότερα, με καλύτερη ποιότητα και με λιγότερες επιπτώσεις για το περιβάλλον.

Στην πράξη ψηφιακός σχεδιασμός σημαίνει ότι πριν καν καταφθάσουν στο εργοστάσιο οι πρώτες μπουλντόζες, γίνεται μια ψηφιακή απεικόνιση του έργου, στο οποίο αποκτούν πρόσβαση όλοι οι συμμετέχοντες στις εργασίες σχεδιασμού και υλοποίησης. Αυτό από μόνο του μπορεί να εξοικονομήσει πόρους δισεκατομμυρίων. 

Το 90% των έργων ολοκληρώνεται εκπρόθεσμα 

53920058_403.jpgΧρήση της μοντελοποίησης κατασκευαστικών πληροφοριών γίνεται ήδη σε νέες σιδηροδρομικές γραμμές

«Δυστυχώς ο κατασκευαστικός κλάδος συγκαταλέγεται σε εκείνους με τις μεγαλύτερες σπατάλες πόρων», εξηγεί ο Άλεξ Χόφμαν, εκπρόσωπος της Nemetschek-Group, μιας από τις πρωτοπόρες επιχειρήσεις στην αγορά λογισμικού για τον κατασκευαστικό κλάδο. «Σύμφωνα με εκτιμήσεις, το 90% περίπου όλων των κατασκευαστικών έργων ξεπερνά τον προκαθορισμένο χρόνο κατασκευής. Υπάρχουν προβλήματα στην επικοινωνία, στον σχεδιασμό και τη συνεργασία». 

Πολλοί ειδικοί συμμερίζονται αυτές τις εκτιμήσεις. «Εκτιμάται ότι με τη μοντελοποίηση κατασκευαστικών πληροφοριών μπορεί να εξοικονομηθεί έως και το 1/4 του χρόνου κατασκευής, γεγονός που μειώνει φυσικά και το κόστος», συμπληρώνει η Ρεμπέκα Μπέμπνερ από την PwC. Πρόκειται βέβαια καταρχήν για εκτιμήσεις, όπως λέει. «Δεδομένου ότι πρόκειται για τη χρήση νέων τεχνολογιών, δεν υπάρχουν ακόμη αξιόπιστα δεδομένα». 

Ο Σύνδεσμος του Κατασκευαστικού Κλάδου της Γερμανίας αξιώνει να ανεβάσει η γερμανική κυβέρνηση άμεσα ταχύτητα όσον αφορά τα σχέδια ψηφιοποίησης των κατασκευών. «Υπάρχει μεγάλη καθυστέρηση», σχολιάζει η εκπρόσωπος του συνδέσμου Στάιν-Μπαρτχέλμες. «Θα θέλαμε περισσότερα πιλοτικά πρότζεκτ προκειμένου να προωθήσουμε το ζήτημα από κοινού. Θα πρέπει επιτέλους να περάσουμε από τη θεωρία στην πράξη». 

Τα πλεονεκτήματα της ψηφιοποίησης είναι εξόφθαλμα. «Ήδη στη διαδικασία σχεδιασμού εμπλέκονται πολλά μέρη: αρχιτέκτονες, μηχανικοί, πολεοδόμοι», προσθέτει ο εκπρόσωπος της Nemetschek Χόφμαν. «Γι΄ αυτό και χρειαζόμαστε στο πεδίο του σχεδιασμού και του ντιζάιν ένα λειτουργικό λογισμικό με ανοιχτά στάνταρ. […] Σε ένα έργο συνεργάζονται συχνά 30, 40 ή και περισσότερες εταιρίες». 

Ανέτοιμες και οι εταιρίες

Ακόμη και σε μικρότερα έργα όμως, πολλά μπορεί να πάνε στραβά. Όσο μεγαλύτερες οι εργασίες και ένα πρότζεκτ, τόσο πολλαπλασιάζονται και τα πιθανά λάθη, οι αστοχίες και τα προβλήματα, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για το κόστος. 

51253520_403.jpg

Η ψηφιοποίηση θα συνέβαλλε σημαντικά στην επίσπευση της ολοκλήρωσης μεγάλων έργων

Ο πρώην υπουργός Συγκοινωνιών της Γερμανίας Αλεξάντερ Ντόμπριντ είχε δημοσιεύσει ήδη το 2015 ένα χρονοδιάγραμμα για την BIM, το οποίο ήθελε την ψηφιακή μέθοδο κατασκευής να γίνεται το στάνταρ σε δημόσια έργα συγκοινωνιών μέχρι το 2020. Ωστόσο και εδώ σημειώθηκαν σημαντικές καθυστερήσεις. «Οι απαραίτητες για τη χρήση των μεθόδων ΒΙΜ οργανωτικές προσαρμογές στη διοίκηση αλλά και στην πλευρά των αναδόχων έργων έχουν ολοκληρωθεί σε σημαντικό βαθμό, αλλά όχι πλήρως», εξηγεί εκπρόσωπος του αρμόδιου υπουργείου. 

Στο μεταξύ υπάρχουν όμως πολλά έργα, όπου γίνεται ήδη χρήση της μοντελοποίησης κατασκευαστικών πληροφοριών. Για παράδειγμα στην επέκταση της νέας σιδηροδρομικής γραμμής μεταξύ Καρσλρούης-Βασιλείας αλλά και σε πολλούς αυτοκινητόδρομους. 

Οι καθυστερήσεις δεν οφείλονται όμως μόνον στην πολιτική. Μεγάλα περιθώρια προσαρμογών και βελτιώσεων έχει και ο ίδιος ο κατασκευαστικός κλάδος. «Υπάρχει τεράστια απόκλιση μεταξύ των δυνατοτήτων που διακρίνουν οι επιχειρήσεις στην ψηφιοποίηση και εκείνων που πραγματικά υλοποιούν», λέει η ειδικός της PwC Μπέρμπνερ. «Οι σχεδιαστές (σσ. αρχιτέκτονες, μηχανικοί) έχουν κάνει μεγαλύτερα βήματα από τις κατασκευαστικές εταιρίες. 

«Στην ιδανικότερη περίπτωση η γερμανική κυβέρνηση θα ήθελε εξαρχής για κάθε δημόσιο έργο και ένα ''ψηφιακό δίδυμο'', ώστε ακόμη και μετά από 20 χρόνια να υπάρχει μια καθαρή εικόνα για το τι ακριβώς έγινε», λέει ο Χόφμαν. «Φανταστείτε εργασίες ανακαίνισης σε ένα τεράστιο κτίριο 30ετίας με χιλιάδες εργαζόμενους. Ποιος να ξέρει σήμερα τι και πώς είχε γίνει τότε;». 

Κάρστεν Χέφερ (dpa)

Επιμέλεια: Κώστας Συμεωνίδης 


View full είδηση

Link to comment
Share on other sites

να έρθουν στην Ελλάδα να δουν πως γίνεται η ψηφιοποίηση! :)

στην Γερμανία μιλάνε από το 2015 πως θα κάνουν τα δημόσια έργα ΒΙΜ τα δημόσια έργα 
που είναι 100 φορές πιο περίπλοκα από τα ιδιωτικά

και στην Ελλάδα κάναμε το e adeies που "ψηφιοποίησε" την διαδικασία 🤣

στην πράξη όμως το μόνο που έκανε η πολυπόθητη πλατφόρμα ήταν
να καταργήσει το πέρα-δώθε στην πολεοδόμια 
αυτό και τίποτα άλλο 
γιατί η διαδικασία θεωρητικά είναι εκτύπωσε όλα τα σχέδια σφραγισε τα σκαναρε τα και στείλε τα 


(και σίγουρα κάποια στιγμή θα κριθεί και αντισυνταγματική η σημερινή διαδικασία έκδοσης των αδειών 
γιατί δεν δίνεται σε κάποιον πολίτη ΜΗ-ΜΗΧΑΝΙΚΟ η δυνατότητα να συγκεντρώσει μόνος του
τις απαιτούμενες μελέτες από τους μηχανικούς και ξεκινήσει διαδικασία να βγάλει οικοδομική άδεια )

γελάνε και οι πέτρες

το καλύτερο που θα μπορούσε να γίνει :
πλατφόρμα εισαγωγής ΒΙΜ αρχειου ενα .ifc δηλαδή
(όλη πληροφορία συγκεντρωμένη, ούτε διαγράμματα δόμησης ούτε ΗΜ κλπ)
και ταυτόχρονα οι παλιότεροι μηχανικοί ας πηγαίνουν με τον παλιό τρόπο (με εκτυπώσεις)

μην το πάω στα άκρα και πω για όνλινε πλατφόρμα που να σχεδιάζεις τους όγκους σε ΒΙΜ
(γιατι στην ουσία αυτό είναι που ενδιαφέρει την πολεοδομία και όχι αν θα βάλεις κουφωμα αλουμινένιο ή PVC)

(βέβαια τα προβλήματα θα ήταν πολλά
θα κάταφερναν οι ελληνικές εταιρείες λογισμικού να προσαρμοστούν ,
έχουν ακούσει οι διευθυντές των υπουργείων -γιατι αυτοί νομοθετούν ουσιαστικά- τι σημαίνει βιμ 
αν είχαμε μια συγκεντρωτική πλατφόρμα θα μειώνονταν και τα έσοδα από τα παράβολα κλπ)

αλλά μην πάμε  τόσο μακριά ας συγκρίνουμε 
την πλατφόρμα του ΤΕΕ για edeies με την πλατφορμα του ΚΗΔ 

στην πλατφόρμα του ΚΗΔ φαίνεται ξεκάθαρα ότι την έχουν φτιάξει μηχανικοί
(layers , gis , ηλεκτρονική υπογραφή )


ενώ την πλατφόρμα του ΤΕΕ για edeies
άσχετοι γραφειοκράτες με άσχετους προς την γραφειοκρατία της πολεοδομία πληροφορικάριους
(ακόμα δεν έχουν βάλει δυνατότητα να σηκώνει dxf για τον γεωεντοπισμό)

ειλικρίνα αναρωτιέμαι
δεν θα μπορούσε να είχε γίνει κάτι αντίστοιχο με το ΚΗΔ 
για τα 2 βασικά που ζητα μια ΟΑ 
το τοπογραφικό και το διαγραμμα δόμησης

(συγγνωμη για το offtopic
αλλά η απελπισία της γραφειοκρατίας αντί να μειώνεται αυξάνεται , 
αρχικά είχαμε μόνο την χάρτινη
τώρα έχουμε και την ηλεκτρονική)

 



 

Edited by st2
Link to comment
Share on other sites

Δημιουργήστε ένα λογαριασμό ή συνδεθείτε προκειμένου να αφήσετε κάποιο σχόλιο

Πρέπει να είστε μέλος για να μπορέσετε να αφήσετε κάποιο σχόλιο

Δημιουργία λογαριασμού

Κάντε μια δωρεάν εγγραφή στην κοινότητά μας. Είναι εύκολο!

Εγγραφή νέου λογαριασμού

Σύνδεση

Εάν έχετε ήδη λογαριασμό; Συνδεθείτε εδώ.

Συνδεθείτε τώρα
×
×
  • Create New...

Σημαντικό

Χρησιμοποιούμε cookies για να βελτιώνουμε το περιεχόμενο του website μας. Μπορείτε να τροποποιήσετε τις ρυθμίσεις των cookie, ή να δώσετε τη συγκατάθεσή σας για την χρήση τους.