Μετάβαση στο περιεχόμενο
Ακολουθήστε τη νέα μας σελίδα στο Facebook! ×

ΥΔΟΜ: Μεγάλες καθυστερήσεις, αλλαγές στις διαδικασίες ελέγχου


Engineer

Recommended Posts

Μονίμως «υπό κατηγορία» για όλες τις ανεπάρκειες της Πολιτείας είναι εδώ και δεκαετίες οι πολεοδομίες. Και η αλήθεια είναι ότι ορισμένες από αυτές εξακολουθούν σήμερα να έχουν πολύ περιορισμένες επιδόσεις στην ταχύτητα έκδοσης οικονομικών αδειών ή ελέγχου των απαραίτητων δικαιολογητικών. Από την άλλη πλευρά, η μεταφορά των υπηρεσιών δόμησης στους δήμους δείχνει να έχει αποτύχει, καθώς η Πολιτεία ουδέποτε μερίμνησε για την επαρκή στελέχωσή τους. Το υπουργείο Περιβάλλοντος αποφάσισε με νέα ρύθμιση να καταργήσει τον αδειοδοτικό ρόλο των πολεοδομιών σε μια λογική «πονάει κεφάλι, κόβει κεφάλι». Το πραγματικό πρόβλημα όμως παραμένει και ενισχύεται: η δαιδαλώδης, διάτρητη, περιπτωσιακή πολεοδομική νομοθεσία.

Προ δεκαημέρου το υπουργείο Περιβάλλοντος κατέθεσε ρύθμιση στη Βουλή («χαμένη» μέσα σε ένα τεράστιο σχέδιο νόμου για τις ΑΠΕ) με την οποία προτείνει την «αυτόματη» έκδοση των οικοδομικών αδειών, χωρίς έλεγχο από την υπηρεσία δόμησης (παρά μόνο για το τοπογραφικό που συνοδεύει την άδεια). Πρόκειται για ακόμα ένα λιθαράκι στην απαξίωση των πολεοδομιών, οι οποίες δείχνουν πλέον να μην έχουν λόγο ύπαρξης. Βασική αιτιολογία είναι η επιτάχυνση του χρόνου έκδοσης των αδειών, καθώς για την πολιτική ηγεσία του υπουργείου, οικοδομή ίσον ανάπτυξη.

Η αλήθεια είναι ότι οι αιτιάσεις του υπουργείου έχουν μια βάση. Σύμφωνα με στοιχεία από τη βάση δεδομένων του Τεχνικού Επιμελητηρίου (για το διάστημα Ιουνίου – Οκτωβρίου 2021), σε αρκετές πολεοδομίες χρειάζονται μήνες για τη διεκπεραίωση ενός φακέλου. «Πρωταθλητές» στις καθυστερήσεις είναι οι υπηρεσίες δόμησης Αμαρουσίου (έως 136 ημέρες για την έκδοση μιας άδειας) και Αργοστολίου (133), ενώ ακολουθούν οι πολεοδομίες Αθήνας (132), Σύρου και Σερρών (131), Λευκάδας (130), Ηρακλείου και Νίκαιας Ρέντη (129), Ρεθύμνου (126) και Παγγαίου (125). Για την έγκριση ενός τοπογραφικού διαγράμματος τις χειρότερες επιδόσεις είχαν οι υπηρεσίες δόμησης Αργοστολίου, Χανίων, Σύρου (έως 132 ημέρες), Αμαρουσίου (131) και Καλλιθέας (124), ενώ τους καλύτερους χρόνους πέτυχαν οι πολεοδομίες Καρύστου, Ναυπακτίας, Κατερίνης, Σιντικής Σερρών και Σιθωνίας.

 

Πολεοδομίες-πρωταθλητές βραδυπορίας και έλεγχοι-1

 

Αρκετές είναι και οι πολεοδομίες στις οποίες ο ρυθμός έγκρισης αδειών είναι χαμηλός. Για παράδειγμα, το προαναφερθέν διάστημα η πολεοδομία Κηφισιάς είχε εκδώσει 6 άδειες με προέγκριση σε 42 αιτήσεις, η Καβάλα 8 άδειες σε 74 αιτήσεις, η Θεσσαλονίκη 4 στις 23, το Ρέθυμνο 12 στις 105, στα Χανιά μόλις 5 άδειες στις 186 αιτήσεις.

«Δώδεκα έτη μετά τον “Καλλικράτη”, η μεταφορά των υπηρεσιών δόμησης στους δήμους απέτυχε», σημειώνει η ομοσπονδία μηχανικών Δημοσίου.

Πού οφείλεται αυτό; Ο Θεόδωρος Μινέσχος είναι υπεύθυνος στο τμήμα έκδοσης αδειών της υπηρεσίας δόμησης Κηφισιάς. «Πριν από κάποια χρόνια, η Πολιτεία αποφάσισε ότι οι πολεοδομίες ήταν διεφθαρμένες και έτσι έκανε υποχρεωτική την ηλεκτρονική υποβολή των φακέλων για την έκδοση οικοδομικής άδειας. Η διαδικασία μπορεί να έγινε ψηφιακή, δεν έχει όμως απλοποιηθεί. Η πολεοδομική νομοθεσία είναι πολύ περίπλοκη και για τον λόγο αυτό ο υπάλληλος πρέπει να είναι πολύ ακριβής στον τρόπο που εκφράζεται. Οι μηχανικοί συχνά χρειάζονται και αυτοί βοήθεια. Προσωπικά έχω κάνει 60 παρατηρήσεις σε φάκελο οικοδομικής άδειας από πολύ έμπειρο γραφείο. Μόνο για να τις γράψω, θα χρειαστώ 1-2 ημέρες. Επιπλέον, οι υπηρεσίες είναι δραματικά υποστελεχωμένες. Αυτή τη στιγμή στην υπηρεσία δόμησης Κηφισιάς δύο άνθρωποι πρέπει να ελέγξουμε 60 διαγράμματα κάλυψης. Ενδιάμεσα πρέπει να απαντήσεις στα δικαστήρια που επέβαλαν διακοπή εργασιών σε κάποια υπόθεση, στα άπειρα τηλέφωνα του κόσμου κ.ο.κ. Αν δεν απλοποιηθεί η νομοθεσία, τα υπόλοιπα δεν έχουν νόημα».

Για πολλούς, η μεταφορά των πολεοδομιών από τις (τότε) νομαρχίες στους δήμους έχει αποτύχει. Σύμφωνα με στοιχεία που έδωσε στη δημοσιότητα την προηγούμενη εβδομάδα η πανελλήνια ομοσπονδία μηχανικών του Δημοσίου (ΠΟΕΜΔΥΔΑΣ), από τους 332 δήμους της χώρας, οι 168 μόλις δήμοι (51%) διαθέτουν Υπηρεσία Δόμησης. Από αυτές, οι 98 λειτουργούν με ελλιπέστατο προσωπικό. «Δώδεκα έτη μετά τον “Καλλικράτη”, η μεταφορά των υπηρεσιών δόμησης στους δήμους απέτυχε», σημειώνει η ΠΟΕΜΔΥΔΑΣ. Ταυτόχρονα όμως στρέφεται κατά της κατάργησης των ελέγχων των οικοδομικών αδειών από τους δήμους, προειδοποιώντας ότι θα οδηγήσει σε μια νέα γενιά αυθαιρέτων.

Ο Σύλλογος Πολιτικών Μηχανικών βλέπει την κατάργηση των ελέγχων ως θετική, για την επιτάχυνση της έκδοσης αδειών. «Τα συναισθήματά μας είναι ανάμεικτα. Από τη μια πλευρά η ευθύνη του μηχανικού δεν είναι ξεκάθαρη, από την άλλη πλευρά υπάρχει ανάγκη για ανάπτυξη και οικοδομική άνθηση», εκτιμά ο πρόεδρός του, Βασίλης Μπαρδάκης. «Κατά τη γνώμη μας, θα ήταν καλό να συνεχιστεί ο έλεγχος των αδειών από τις πολεοδομίες μέχρι την έκδοση του ψηφιακού χάρτη».

Οι αρχιτέκτονες

Ο Νέστορας Κανέλλος είναι «μάχιμος» αρχιτέκτονας. «Οντως υπάρχει υποστελέχωση στις πολεοδομίες, το μεγάλο πρόβλημα όμως είναι η πολεοδομική νομοθεσία. Η νομοθεσία είναι ένα… μπάχαλο, γεμάτη κενά και παραθυράκια, ενώ τροποποιείται συνεχώς. Ως αποτέλεσμα, υπάλληλοι στις πολεοδομίες και ιδιώτες μηχανικοί πασχίζουμε να μην κάνουμε λάθος. Ενα σημαντικό μέρος της καθυστέρησης αφορά άλλα όργανα του κράτους, όπως το Συμβούλιο Αρχιτεκτονικής και τις υπηρεσίες του υπ. Πολιτισμού. Αυτό που βλέπω να κάνει το υπ. Περιβάλλοντος με τις ρυθμίσεις είναι ότι, αφού οι πολεοδομίες δεν τα βγάζουν πέρα με λίγους υπαλλήλους και πολύπλοκη νομοθεσία, πετάει το μπαλάκι στους μηχανικούς, οι οποίοι κινδυνεύουν να βρίσκονται κάθε τόσο στα δικαστήρια».


View full είδηση

Link to comment
Share on other sites

Στα προβλήματα που αναφέρονται στο άρθρο, να προσθέσουμε και (αυτό που δεν γράφεται αλλά το ξέρουμε) τις περιπτώσεις υπαλλήλων που, είτε χρηματίζονται, είτε ασκούν εξουσία με σαδισμό.

Link to comment
Share on other sites

Το πρόβλημα της υποστελέχωσης των ΥΔΟΜ δεν είναι τωρινό, αλλά κατά την άποψή μου η μεταφορά της ευθύνης στον μελετητή είναι εντελώς λάθος.

Είμαστε ένα κράτος που:

α. Ακόμη ρυθμίζει αυθαίρετα των προηγούμενων δεκαετιών  

β. Έχει δαιδαλώδη νομοθεσία και νόμους που περισσότερο "χρησμούς" θυμίζουν που για να τους κατανοήσουμε έχουμε κάθε τόσο διευκρινιστικές εγκυκλίους

Οι πιθανότητες δημιουργίας νέας γενιάς αυθαιρέτων θεωρώ ότι είναι πολλές εάν εφαρμοστεί η πρόταση της αυτόματης έκδοσης αδειών. Αυτή τη φορά νομίζω ότι το πρόβλημα θα είναι πολύ πιο σοβαρό γιατί κανένας ιδιοκτήτης και κανένας εργολάβος δεν θα αναλάβει ευθύνη, αφού το θύμα θα είναι έτοιμο (βλέπε έκδοση αδείας με ευθύνη μηχανικού). Τι θα γίνει αν ο μελετητής κάνει λάθος ή ακόμη χειρότερα αν ο μελετητής "κάνει τα στραβά μάτια"? Ποιος θα πληρώσει τα σπασμένα?

Το κενό στις πολεοδομίες θεωρώ ότι μπορεί να καλυφθεί από ιδιώτες μηχανικούς, στα πρότυπα των Ελεγκτών Δόμησης. Θα μπορούσαν για παράδειγμα να δημιουργηθούν σώματα Ελεγκτών Αρχιτεκτονικών, Στατικών Η/Μ κλπ από έμπειρους συναδέλφους οι οποίοι θα πιστοποιούνται (με εξετάσεις?) και με κλήρωση θα ελέγχουν τις μελέτες.

Link to comment
Share on other sites

ισα ίσα η μεταφορά της ευθύνης στο μηχανικό είναι η καλύτερη επιχειρηματική κίνηση του κράτους!

Θέτει τις βάσεις για τη δημιουργία αυθαιρέτων νέας γενιάς και όπως έχει φανεί τα αυθαίρετα είναι η κότα με τα χρυσά αυγά  

Αρχικά θα βγαίνουν οι άδειες γρήγορα και ο καθένας θα κάνει σε λίγο χρόνο ότι γουστάρει. Μετά όλο και κάτι θα σκαρφιστούν για να ΞΑΝΑμαζεύουμε τα άπλυτα του κάθε μηχανικού (όχι πάντοτε εκ προθέσεως).

Εδώ ήδη έχουμε αρχίσει να διορθώνουμε δηλώσεις αυθαιρέτων μέσω της ΗΤΚ και δεν έχει ανοίξει μύτη (εκτός ελαχίστων προφανών περιπτώσεων). Να σημειώσω οτι στις δηλώσεις αυθαιρέτων πάλι την ευθύνη την είχε ο μηχανικός και τα πρόστιμα ήταν αρκετά βαριά.

Link to comment
Share on other sites

Αστειοι υπάλληλοι, αστεια αλληλοσυγκρουομενη και λαβυρινθώδης νομοθεσία, και ακαμπτα και ανόητα "συστηματα" του ΤΕΕ( βλέπε Αμοιβες, εντελώς αχρηστο), παντελής ελλειψη κοινου κώδικα αντιμετωπισης των θεματων απο πολεοδομία σε πολεοδομια.....

Προσθετουμε σε αυτα και την παντελώς άχρηστη και αχρειαστη ηλεκτρονική γραφειοκρατια της Ταυτότητας Ακινητου, και εχουμε το τελειο μίγμα που οδηγει σε καθυστερησεις.

Link to comment
Share on other sites

Χωρίς ουσιαστική απλοποίηση της πολεοδομικής νομοθεσίας δεν υπάρχει λύση στο πρόβλημα. Όλες αυτές οι άχρηστες διατάξεις που προδιαγράφουν ποιο τοιχάκι και ποιο παρτερακι μπαινε μέσα στο Δ και ποια περγκολίτσα επιτρέπεται στο Δώμα είναι για να γίνεται κουβέντα στις πολεοδομίες είτε κατά την προέγκριση είτε για τους θαρραλέους των αυτόματων αδειών, αργότερα που θαμερθει ο υπάλληλος για "δειγματοληπτικό" έλεγχο της άδειας. 

Κατάργηση των πάντων εκτός από τα άρθρα για την τοποθέτηση κτιρίου και του μέγιστου ύψους οικοδομής και όγκου, είναι η λύση. 

Με τους αστείους που νομοθετούν και που έχουν αποδείξει ότι ούτε μεγάλη επαφή με το επάγγελμα έχουν, αλλά ούτε και καλά ελληνικά μιλάνε, δεν υπάρχει περίπτωση να γίνει ουσιώδης αλλαγή. 

Για το δε ΤΕΕ να μην κάνω βέβαια κουβέντα....

Link to comment
Share on other sites

11 ώρες πριν, panosner said:

Χωρίς ουσιαστική απλοποίηση της πολεοδομικής νομοθεσίας δεν υπάρχει λύση στο πρόβλημα. Όλες αυτές οι άχρηστες διατάξεις που προδιαγράφουν ποιο τοιχάκι και ποιο παρτερακι μπαινε μέσα στο Δ και ποια περγκολίτσα επιτρέπεται στο Δώμα είναι για να γίνεται κουβέντα στις πολεοδομίες είτε κατά την προέγκριση είτε για τους θαρραλέους των αυτόματων αδειών, αργότερα που θαμερθει ο υπάλληλος για "δειγματοληπτικό" έλεγχο της άδειας. 

Κατάργηση των πάντων εκτός από τα άρθρα για την τοποθέτηση κτιρίου και του μέγιστου ύψους οικοδομής και όγκου, είναι η λύση. 

Με τους αστείους που νομοθετούν και που έχουν αποδείξει ότι ούτε μεγάλη επαφή με το επάγγελμα έχουν, αλλά ούτε και καλά ελληνικά μιλάνε, δεν υπάρχει περίπτωση να γίνει ουσιώδης αλλαγή. 

Για το δε ΤΕΕ να μην κάνω βέβαια κουβέντα....

Συμφωνώ απολύτως συνάδελφε. Κατάργηση συντελεστή δόμησης. Μόνο κάλυψη, ύψος και αποστάσεις. Υποχρεωτικός και καλός έλεγχος τοπογραφικού και εγκρίσεων. Κατάργηση αρχικού ελέγχου δόμησης και αντί αυτού υποχρέωση να μπουν κορυφές κτιρίου και οικοπέδου με κάποια υπεύθυνη και πιστοποιημένη διαδικασία. 

Επιτέλους να δοθεί μεγαλύτερη βαρύτητα στις μελέτες και όχι στο αν μετράει στη δόμηση το τοιχίο του ανελκυστήρα και το πλατύσκαλο μιας σκάλας μιας σοφίτας.

Link to comment
Share on other sites

12 ώρες πριν, panosner said:

Χωρίς ουσιαστική απλοποίηση της πολεοδομικής νομοθεσίας δεν υπάρχει λύση στο πρόβλημα. Όλες αυτές οι άχρηστες διατάξεις που προδιαγράφουν ποιο τοιχάκι και ποιο παρτερακι μπαινε μέσα στο Δ και ποια περγκολίτσα επιτρέπεται στο Δώμα είναι για να γίνεται κουβέντα στις πολεοδομίες είτε κατά την προέγκριση είτε για τους θαρραλέους των αυτόματων αδειών, αργότερα που θαμερθει ο υπάλληλος για "δειγματοληπτικό" έλεγχο της άδειας. 

Κατάργηση των πάντων εκτός από τα άρθρα για την τοποθέτηση κτιρίου και του μέγιστου ύψους οικοδομής και όγκου, είναι η λύση. 

Με τους αστείους που νομοθετούν και που έχουν αποδείξει ότι ούτε μεγάλη επαφή με το επάγγελμα έχουν, αλλά ούτε και καλά ελληνικά μιλάνε, δεν υπάρχει περίπτωση να γίνει ουσιώδης αλλαγή. 

Για το δε ΤΕΕ να μην κάνω βέβαια κουβέντα....

🤞+100000

 

15 ώρες πριν, zvasilia said:

Το κενό στις πολεοδομίες θεωρώ ότι μπορεί να καλυφθεί από ιδιώτες μηχανικούς, στα πρότυπα των Ελεγκτών Δόμησης. Θα μπορούσαν για παράδειγμα να δημιουργηθούν σώματα Ελεγκτών Αρχιτεκτονικών, Στατικών Η/Μ κλπ από έμπειρους συναδέλφους οι οποίοι θα πιστοποιούνται (με εξετάσεις?) και με κλήρωση θα ελέγχουν τις μελέτες.

ΟΧΙ ευχαριστούμε όχι άλλους ελεγκτές 

Link to comment
Share on other sites

Να προσθέσω τους υπαλλήλους που ασχολούνται μετά τα δικά τους ιδιωτικά έργα και όχι με τη δουλειά για την οποία αμείβονται από το δημόσιο . 
Δεν πιστεύω να το ακούτε πρώτη φορά !

Link to comment
Share on other sites

Ο κύριος Μινέσχος παραπονιέται για τις πολλές διορθώσεις που καθυστερούν την δουλειά του...Όταν οι παρατηρήσεις είναι: 1."ΕΠΙΧΩΜΑΤΩΜΕΝΟΣ ΕΞΩΣΤΗΣ". ΠΑΡΑΚΑΛΩ ΑΝΑΓΡΑΨΑΤΕ ΤΟΙΟΥΤΟΤΡΟΠΩΣ. (αντί για μπαζωμένη βεράντα που αναφέρεται στο ΝΟΚ). 2.ΠΑΡΑΚΑΛΩ ΟΠΩΣ ΣΗΜΕΙΩΣΑΤΕ ΤΟ ΥΨΟΣ ΤΗΣ ΠΕΡΓΚΟΛΑΣ. (δεν υπάρχει πλέον περιορισμός ύψους πέργκολάς στον ακάλυπτο) 3.ΠΑΡΑΚΑΛΩ ΟΠΩΣ ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΑΤΕ ΠΛΗΡΕΣ, ΔΙΑΣΤΑΣΙΟΛΟΓΗΜΕΝΟ ΚΑΙ ΜΕ ΠΙΝΑΚΑ ΥΛΙΚΩΝ ΑΝΑΠΤΥΓΜΑ ΣΧΕΔΙΟΥ ΤΟΥ ΣΥΝΟΛΟΥ ΤΗΣ ΠΕΡΙΤΟΙΧΙΣΕΩΣ ΤΟΥ ΟΙΚΟΠΕΔΟΥ. ΟΠΟΙΑΔΗΠΟΤΕ ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΔΕΝ ΕΧΕΙ ΕΓΚΡΙΘΕΙ ΕΚ ΤΗΣ ΥΠΗΡΕΣΙΑΣ ΘΑ ΘΕΩΡΗΘΕΙ ΠΑΡΑΝΟΜΩΣ ΥΦΙΣΤΑΜΕΝΗ. (σε περιοχή που δεν έχει Σ.Α. και το ύψος του μαντρότοιχου υπάρχει στις όψεις) 4.ΠΑΡΑΚΑΛΩ ΟΠΩΣ ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΑΤΕ ΠΡΟΟΠΤΙΚΕΣ ΑΠΟΨΕΙΣ ΕΞ ΟΛΩΝ ΤΩΝ ΟΨΕΩΝ ΤΟΥ ΚΤΗΡΙΟΥ (ο νόμος αναφέρεται σε μια τρισδιάστατη απεικόνιση) 5.ΜΕ "Ω" Η ΛΕΞΗ ΠΕΡΙΒΑΛΛΩΝ. ΕΙΝΑΙ ΕΠΙΘΕΤΟ ΣΕ ΠΡΟΣΩΠΟ ΑΡΣΕΝΙΚΟ. ΠΑΡΑΚΑΛΩ ΔΙΟΡΘΩΣΑΤΕ. (διορθώνει και τα εκ παραδρομής ορθογραφικά) 6. Η ΘΕΣΗ ΣΤΑΘΜΕΥΣΩΣ ΔΕΝ ΕΠΙΤΡΕΠΕΤΑΙ ΝΑ ΒΡΙΣΚΕΤΑΙ ΕΚΤΟΣ ΚΑΛΥΨΕΩΣ ΚΤΗΡΙΟΥ. ΠΑΡΑΚΑΛΩ ΔΙΟΡΘΩΣΑΤΕ. (για θέση στάθμευσης στην πρασιά ενώ ο νόμος λέει: υπόγειες θέσεις στάθμευσης εντός περιγράμματος κτιρίου!) Νομίζω ότι δεν χρειάζεται άλλο σχόλιο... 

Link to comment
Share on other sites

Δημιουργήστε ένα λογαριασμό ή συνδεθείτε προκειμένου να αφήσετε κάποιο σχόλιο

Πρέπει να είστε μέλος για να μπορέσετε να αφήσετε κάποιο σχόλιο

Δημιουργία λογαριασμού

Κάντε μια δωρεάν εγγραφή στην κοινότητά μας. Είναι εύκολο!

Εγγραφή νέου λογαριασμού

Σύνδεση

Εάν έχετε ήδη λογαριασμό; Συνδεθείτε εδώ.

Συνδεθείτε τώρα
×
×
  • Create New...

Σημαντικό

Χρησιμοποιούμε cookies για να βελτιώνουμε το περιεχόμενο του website μας. Μπορείτε να τροποποιήσετε τις ρυθμίσεις των cookie, ή να δώσετε τη συγκατάθεσή σας για την χρήση τους.