Μετάβαση στο περιεχόμενο
Ακολουθήστε τη νέα μας σελίδα στο Facebook! ×

Ρωγμές από συστολή ξήρανσης


 
Jimmy

Recommended Posts

Ένα μήνα μετά από σκυροδέτηση της πλάκας οροφής υπογείου ενός βιομηχανικού κτιρίου (περί τα 840 m2), έχουν εμφανιστεί στην πλάκα ρωγμές, οι οποίες κατά την κρίση μου μάλλον οφείλονται σε συστολή ξήρανσης... Ρωγμές εμφανίζονται και στο πάνω και στο κάτω μέρος της πλάκας, ενώ κάποιες είναι σίγουρα και διαμπερείς (ρίχονοντας νερό από επάνω, εμφανίζεται κάτω...). Το πάχος τους είναι γενικά μικρό, εκτός από κάνα-δυο που χωράει να μπει το νύχι μέσα.

 

Το κτίριο είναι διαστάσεων 42x20 m και έκρινα ότι δεν χρειάζεται αρμός, λόγω του ότι μόνο το υπόγειο με τα περιμετρικά του τοιχώματα γίνεται από σκυρόδεμα, ενώ επάνω υπάρχει φυσικά μεταλλική κατασκευή.

 

Είναι ανησυχητική αυτή η κατάσταση;

 

Θα πρέπει να προβώ σε επισκευή; Και με τί υλικά;

post-2294-131887225851_thumb.gif

Link to comment
Share on other sites

  • Απαντήσεις 25
  • Created
  • Τελευταία απάντηση

Top Posters In This Topic

Εκ πρώτης όψεως, πιστεύω ότι κακώς δεν έκανες αρμό. Και μάλιστα, θεωρώ ότι η ίδια η πλάκα σου "λέει" που έπρεπε να γίνει ο αρμός. Είναι εκεί που έχεις ρωγμή και πάνω και κάτω σε όλο το πλάτος του κτιρίου.

Link to comment
Share on other sites

Ανά 30m αρμό, (μερικοί λένε ανά 40m, εγώ λέω καλύτερα ανά 30m) οι πλάκες πρέπει όπως τις βλέπω (lmin=6.00m) να έχουν ελάχιστο πάχος 18cm. (16 με 2cm επικάλυψη) Κλασική περίπτωση κτιρίου και μάλιστα ορθογωνικού που ήθελε αρμό. Οι ρωγμές αυτές στην πλάκα δεν δείχνουν πρόβλημα πλάκας, αλλά προέρχονται από δυνάμεις αποσχίσεως κατά την συστολή. Με αλλά λόγια είναι σαν να σου λέει κατασκεύασε με με αρμό.

Τώρα αυτό συμβαίνει για τους εξής λόγους. Ο τσοπάνος εργολάβος δεν ήξερε πως θα κατασκευάσει αρμό και μάλιστα θα είχε πρόβλημε με την θεμελίωση. Γιατί δεν ήξερε αν θα έκανε εννιαίο πέδιλο ή ξεχωριστά έκκεντρο. Επίσης πάλι ο τσοπάνος ο εργολάβος έκανε οικονομία στις πλάκες. Αν είχες μεγαλύτερο πάχος, άσε που θα ήθελε πάλι αρμό, αλλά τουλάχιστον δεν θα είχες τις ρωγμές. Και επειδή οι τσοπάνοι νομίζουν ότι είναι και έξυπνοι να δω πόσα λεφτά θα του φύγουν για να τα συμμαζέψει (τα ασυμάζευτα).

Σε περίπτωση που ο εργολάβος ήτανε και μηχανικός προτείνω να ξαναδιαβάσει τους κανονισμούς και άλλη φορά να σκέφτεται πρώτα σαν μηχανικός και έπειτα σαν εργολάβος.

Και μόνο τα τοιχεία απο κάτω περιμετρικά, εμποδίζουν και συμβάλλουν στην δημιουργία ρωγμών. Δηλαδή η κάτοψη του συγκεκριμένου κτιρίου θέλει αρμό. Οι ρωγμές κατά την ξήρανση δεν έχουν τέτοια μορφή όταν πρόκειται για μη καλή συντήρηση. (Ακολουθούν τις τάσεις και είναι ακτινωτές) Αν είναι έτσι και οι υπόλοιπες πλάκες θα είχανε ρωγμές και όχι μόνο στην μέση. Άρα κατά την άποψή μου δεν πρόκειται για πρόβλημα μη συντήρησης των πλακών.

 

Τα παραπάνω τα έχω διαβάσει από σημειώσεις κάποιας σχολής. Προσωπικά δεν ασχολούμαι με μελέτες και έργα μηχανικού. Είμαι φιλόσοφος αλλά συζητώ με μηχανικούς και μαθαίνω πολλά.

 

Σας ευχαριστώ και καλή συνέχεια.

(Χάρη εγώ έβαλα α=0.8 επίτηδες για τις πλάκες)

Link to comment
Share on other sites

§Σ.6.3.2.6 ΕΚΩΣ

"...Συνιστάται η πρόβλεψη αρμών διαστολής ανά αποστάσεις 40 μέτρων (περίπου)..."

Δεν υπάρχει υποχρέωση παρά μόνο σύσταση.

Μπορείς να μην κάνεις αρμό αν όμως λάβεις υπόψη σου στον υπολογισμό την συστολή ξηράνσεως του σκυροδέματος και θερμοκρασιακή διαφορά.

Ακόμα και λίγο μικρότερο από 40m να ήταν το κτήριο, έχεις παρεμπόδιση της παραμόρφωσης λόγω των περιμετρικών τοιχίων του σκυροδέματος και της μορφής της κάτοψης που σημαίνει ότι έπρεπε να λάβεις υπόψη σου φόρτιση λόγω θερμοκρασιακής διαφοράς.

Οι ρωγμές ίσως τελικά εμφανίστηκαν διότι δεν υπήρξε καλή συντήρηση του σκυροδέματος για το προβλεπόμενο χρονικό διάστημα.

Αν έκανες αρμό, ακόμα και με την καλή συντήρηση του σκυροδέματος, ίσως να μην εμφανίζονταν οι ρωγμές.

 

Με lmin=6m προκύπτει ελάχιστο πάχος πλάκας 6*0,6/30=0,12+2=0,14m για τις εσωτερικές πλάκες που έχουν συνέχεια και από τις δυο πλευρές αλλά και για τις εξωτερικές που έχουν συνέχεια από μια πλευρά μόνο αλλά θα θεωρήσεις τη στήριξη στο περιμετρικό τοιχίο υπογείου ως πάκτωση και θα την κατασκευάσεις ανάλογα.

Εσύ τι πάχος έχεις;

Link to comment
Share on other sites

Η πλάκα έχει πάχος 20 cm.

 

Εκ πρώτης όψεως, πιστεύω ότι κακώς δεν έκανες αρμό. Και μάλιστα, θεωρώ ότι η ίδια η πλάκα σου "λέει" που έπρεπε να γίνει ο αρμός. Είναι εκεί που έχεις ρωγμή και πάνω και κάτω σε όλο το πλάτος του κτιρίου.

Δεν βοηθάς ιδιαίτερα την κατάσταση με την απάντηση αυτή.

 

Ο αρμός σε επιμήκη κτίρια γίνεται κατά κύριο λόγο για αποφυγή διαφορικών καθιζήσεων και καλύτερη αντισεισμική συμπεριφορά, και συνήθως δεν συνεχίζεται στα στοιχεία θεμελίωσης.

 

Η θερμοκρασιακή διαφορά από τα προγράμματα λαμβάνεται ως καταναγκασμός σε εκτεταμένους φορείς, αλλά μόνο για τα γραμμικά στοιχεία του προσομοιώματος, και όχι για τις πλάκες (για τις πλάκες ίσως θέλει χειροκίνητο υπολογισμό, αλλά δεν θα βιαζόμουν να χρησιμοποιήσω ένα απλό μοντέλο, που μας έρχεται τώρα αμέσως στο νου, γιατί είναι αρκετά σύνθετο ένα σύστημα πλακών-δοκών-περιμετρικών τοιχίων).

 

Τελικά ίσως αυτό που έπρεπε να είχε γίνει είναι αρμός διακοπής εργασίας (όχι αρμός στο κτίριο). Ο αρμός διακοπής εργασίας γίνεται σκυροδετώντας την πλάκα πλην μίας λωρίδας στο κέντρο (π.χ. πλάτους 1 m) και αφήνοντας την να πήξει καλά-καλά, για ένα μήνα, ώστε τα δύο μισά να πάρουν τις παραμορφώσεις τους. Στη συνέχεια, σκυροδετείται και η λωρίδα, και αφού μείνει και αυτή για ένα χρονικό διάστημα που αντιστοιχεί στο ξεκαλούπωμα, γίνεται η αφαίρεση των ξυλοτύπων.

Link to comment
Share on other sites

Ο αρμός διακοπής εργασίας γίνεται σκυροδετώντας την πλάκα πλην μίας λωρίδας στο κέντρο (π.χ. πλάτους 1 m) και αφήνοντας την να πήξει καλά-καλά, για ένα μήνα, ώστε τα δύο μισά να πάρουν τις παραμορφώσεις τους. Στη συνέχεια, σκυροδετείται και η λωρίδα, και αφού μείνει και αυτή για ένα χρονικό διάστημα που αντιστοιχεί στο ξεκαλούπωμα, γίνεται η αφαίρεση των ξυλοτύπων.

Αυτό είναι λάθος αλλιώς θα ειχε λυθεί ένα απο τα σημαντικότερα προβλήματα στη γεφυροποιϊα.

πιθανα και υπο προϋποθέσεις μπορεί να γίνει διακοπή σε περιοχή μηδενισμού ροπών και ο θεός βοηθός (το έχω κάνει μια φορά σε οροφή υπογείου που δεν εφτανε η αντλία)

Οι ρωγμές κατά την ξήρανση δεν έχουν τέτοια μορφή όταν πρόκειται για μη καλή συντήρηση. (Ακολουθούν τις τάσεις και είναι ακτινωτές) Αν είναι έτσι και οι υπόλοιπες πλάκες θα είχανε ρωγμές και όχι μόνο στην μέση. Άρα κατά την άποψή μου δεν πρόκειται για πρόβλημα μη συντήρησης των πλακών.

πέραν της συστολής ξήρανσης πιθανον ειναι, επειδή ειναι μεγάλη η πλάκα, να στάρωναν αβέρτα γιατί η θέση πολλών άνω ρωγμών ειναι στις άκρες όπου εκεί έχουμε και οπλισμό άνω. αυτές ειναι και οι πιο περίεργες ρωγμές.

το θεμα της συντήρησης (ειδικά αν γινόταν με μπεκ) δεν το αποκλείω.

 

τι οπλισμούς έχεις?

 

edit: φιλοσοφώντας το (που θα'λεγε και ο pappos) καταλήγω για τις άνω ρωγμές που είπα πιο πάνω, και για μένα αυτες ειναι οι πλέον περίεργες όλων, ότι τελικά ο οπλισμός στην στηριξη ειναι πολύ κοντα στην επιφάνεια και ειχαμε και απότομη αρχική ξήρανση (μαλλον αμέλεια λόγω μεγάλης επιφάνειας και υψηλών θερμοκρασιών?) θεωρώντας σαν δεδομένο ότι οι πλάκες αυτό το διάστημα εμειναν αφόρτιστες από μεγάλα φορτία

 

δεν αποκλείεται να συνέβει και κανά μοιραίο ΔΤ λόγω πλημελλούς διαβροχής

 

καποιο/κάποια ή όλα μαζί συνέβησαν

 

συνέπειες: η κάμψη δεν μ'ανυσηχεί για τις ρωγμές στο μέσο, όσο η διάτμηση για τις ρωγμές στα άκρα, ιδιαίτερα αν έχεις πολύ μεγάλα φορτία. δεν λέω ότι θ'αστοχήσει η πλάκα, αλλά θα έχει επιδείνωση.

 

λύση: ρητίνες και βλέπουμε

Link to comment
Share on other sites

Ευχαριστώ όλους για τις απαντήσεις. Καθυστέρησα λίγο λόγω διακοπών. Καλές διακοπές σε όλους όσοι προγραμματίζουν για τις επόμενες ημέρες!

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Ο ΚΤΣ αναφέρει :

‘’ Αμέσως μετά το τέλος της διαστρώσεως όλες οι ελεύθερες επιφάνειες του σκυροδέματος θα σκεπάζονται με λινάτσες. Οι λινάτσες θα διατηρούνται υγρές ολόκληρο το 24ωρο και για επτά τουλάχιστον ημέρες. Σ αυτό το διάστημα η κυκλοφορία του προσωπικού και κάθε άλλη εργασία αναγκαία για τη συνέχιση του έργου θα γίνεται πάνω στις λινάτσες. Η ίδια μέθοδος και για το ίδιο χρονικό διάστημα θα εφαρμόζεται και στις κατακόρυφες επιφάνειες, μετά την απομάκρυνση του ξυλοτύπου τους. Αν οι λινάτσες απομακρυνθούν πριν από τη συμπλήρωση 14 ημερών από τη διάστρωση, για το χρονικό διάστημα από τις 7 μέχρι τις 14 ημέρες, το σκυρόδεμα θα διαβρέχεται μέχρι κορεσμού της επιφάνειάς του δύο φορές την ημέρα και από τις 14 μέχρι τις 28 ημέρες μια φορά την ημέρα.’’

Θα ήθελα να ρωτήσω εσείς ως μηχανικοί ή ως εργολάβοι-μηχανικοί, πως συντηρείτε το σκυρόδεμα;

-Χρησιμοποιείτε λινάτσες ;(πράγμα που δεν έχω δει ποτέ και πουθενά)

- Χρησιμοποιείτε μπεκ και αν ναι για πόσο διάστημα; ( και αν φυσάει αέρας ειδικά την πρώτη μέρα και σε ένα σημείο δεν γίνεται διαβροχή…;;)

- Καταβρέχετε την πρώτη μέρα; ( Και τις επόμενες ποιος και μέχρι πότε καταβρέχει;)

- Στα κατακόρυφα στοιχεία μετά το ξακαλούπωμα κάνετε συντήρηση ;

-Κάνετε συντήρηση με μεμβράνη που σχηματίζεται στην επιφάνεια του σκυροδέματος με ψεκασμό υγρού, όπως αναφέρει και ο ΚΤΣ;

Link to comment
Share on other sites

Δημιουργήστε ένα λογαριασμό ή συνδεθείτε προκειμένου να αφήσετε κάποιο σχόλιο

Πρέπει να είστε μέλος για να μπορέσετε να αφήσετε κάποιο σχόλιο

Δημιουργία λογαριασμού

Κάντε μια δωρεάν εγγραφή στην κοινότητά μας. Είναι εύκολο!

Εγγραφή νέου λογαριασμού

Σύνδεση

Εάν έχετε ήδη λογαριασμό; Συνδεθείτε εδώ.

Συνδεθείτε τώρα

×
×
  • Create New...

Σημαντικό

Χρησιμοποιούμε cookies για να βελτιώνουμε το περιεχόμενο του website μας. Μπορείτε να τροποποιήσετε τις ρυθμίσεις των cookie, ή να δώσετε τη συγκατάθεσή σας για την χρήση τους.