Μετάβαση στο περιεχόμενο
Newsletter: Ημερήσια τεχνική ενημέρωση από το Michanikos.gr ×

Η μεγάλη απάτη στην ηχομόνωση


ΠΕΧΛΙΒΑΝΙΔΗΣ

Recommended Posts

Νομίζω ότι θα ήταν χρήσιμο να αναφέρω μερικά βασικά τεχνικά πρότυπα και οδηγίες, που αφορούν την ακουστική. Δίνουν απαντήσεις σε βασικά ερωτήματα, όπως: εκτίμηση και μέτρηση ηχομόνωσης χωρισμάτων και κουφωμάτων, ηχοαπορροφητικές ιδιότητες υλικών, μέτρηση και υπολογισμός θορύβου κλιματιστικών και άλλων κτιριακών εγκαταστάσεων κα.

 

ΦΕΚ:

1) 1418/2003 - Μέτρα και όροι για τις εκπομπές θορύβου στο περιβάλλον από εξοπλισμό προς χρήση σε εξωτερικούς χώρους

2) 384/2006 - Καθορισμός μέτρων, όρων και μεθόδων για την αξιολόγηση και τη διαχείριση του θορύβου στο περιβάλλον, σε συμμόρφωση με τις διατάξεις της οδηγίας 2002/49/ΕΚ «σχετικά με την αξιολόγηση και τη διαχείριση του περιβαλλοντικού θορύβου» του Συμβουλίου της 25.6.2002»

 

Δομική ακουστική:

1) EN ISO 140 - Measurement of sound insulation in buildings and of building elements

2) EN ISO 717 - Rating of sound insulation in buildings and of building elements

3) EN ISO 354 - Measurement of sound absorption in a reverberation room

4) EN ISO 3382 - Measurement of the reverberation time of rooms with reference to other acoustical parameters

5) EN ISO 10052 - Field measurements of airborne and impact sound insulation and of service equipment – Survey method

6) EN ISO 11654 - Sound absorbers for use in buildings

7) EN 12354 - Estimation of acoustic performance of buildings from the performance of elements

8. DIN 4109 - Sound insulation in buildings

9) DIN 18041 - Acoustical quality in small to medium-sized rooms

 

Θόρυβος από διάφορες πηγές:

1) ISO 1996 - Description, measurement and assessment of environmental noise

2) EN IEC 61672 - Sound level meters

3) EN ISO 11688 - Recommended practice for the design of low-noise machinery and equipment

4) EN ISO 3741 - Determination of sound power levels of noise sources using sound pressure

 

Επίσης πολύ χρήσιμο είναι:

 

ASHRAE HANDBOOK (http://www.ashrae.org)

Chapter 8 - Sound and vibration - Fundamentals

Chapter 47 - Sound and vibration control

  • Upvote 3
Link to comment
Share on other sites

  • Απαντήσεις 27
  • Created
  • Τελευταία απάντηση

Top Posters In This Topic

  • 3 months later...

Γεια σας συνάδελφοι. Κάποια πράγματα σε αυτό το thread με προβλημάτισαν αρκετά, και έχω και εγώ κάποιες ερωτήσεις και παρατηρήσεις.

 

Τα περισσοτερα υλικα δουλευουν σε σχετικά χαμηλες συχνοτητες. Βεβαια ενα τρυπανι οδοντιατρου στα 18,000 σαλ δουλευει με πολυ υψηλες και με διακυμάνσεις φορτιο (συχνοτητας). Αυτο πολυ δυσκολα θα αποφυγουμε. Τωρα καθενας απο μας ακουει διαφορετικά. Ειναι γνωστο οτι ο ανθρωπος εχει ευαισθησία σε διαφορετικές συχνοτητες. Τα db ειναι μια απλοική βάση και συνηθος δεν δινει το επιθυμητο αποτελεσμα.

 

Δηλαδή, εννοείς ότι τα 18000Hz δύσκολα απομονώνονται σε έναν χώρο? Συγκεκριμένα για συχνότητες άνω των 8000Hz ισχύουν κάποια πολύ συγκεκριμένα πράγματα. Πρώτον, είναι όλες συχνότητες εξαιρετικά κατευθυντικές. Βέβαια, όταν μιλάμε για εκπομπέα συχνότητας μικρό όσο η μύτη του τρυπανιού του οδοντιάτρου - θεωρώντας το μία μπάφλα - τα 18kHz δεν είναι τόσο κατευθυντικά (άρα αυτό το σημείο μάλλον δεν έχει να κάνει με την ηχομόνωση). Δεύτερον, έχουν πολύ μικρό μήκος κύματος, με αποτέλεσμα επιφάνειες με πολύ μικρό πάχος να έχουν την δυνατότητα να τις αποσβέσουν ή να τις ανακλάσουν σε μεγάλο βαθμό. Τρίτον, λόγω του μικρού μήκους κύματος, απορροφώνται ακόμα και από τον αέρα (μπορεί κάποιος να πάρει μία ιδέα από εδώ http://www.sengpielaudio.com/calculator-air.htm αν και αυτός ο calculator είναι για εξωτερικούς χώρους). Τέλος, για συχνότητες πάνω από κάποια τιμή που δεν είναι πολύ υψηλή - εξαρτάται από διάφορες παραμέτρους - ισχύει ο νόμος της μάζας χωρίς μεγάλες αποκλίσεις (R = 20*log(m) + 20*log(f/100) - 7 είναι η ηχομείωση βάσει του νόμου της μάζας σε dB και η μάζα μπαίνει σε kg/m^2). Αυτό βέβαια με την προυπόθεση ότι οι τοιχοποιίες είναι κλεισμένες χωρίς το παραμικρό κενό - ρωγμή. (Υ.Γ. Πολύ προσοχή στον νόμο της μάζας συνάδελφοι, δεν κάνουμε μελέτη με αυτό τον μπούσουλα, γιατι το πρόβλημα είναι πάντα στις χαμηλές συχνότητες όπου το coupling μεταξύ επιφανειών καθώς και διάφορες ιδιοσυχνότητες δημιουργούν σημαντικότατες αποκλίσεις από αυτόν)

 

Το ότι ο καθένας ακούει διαφορετικά, ισχύει αλλά υπάρχουν καμπύλες μέσων τιμών, καθώς και ένας επιστημονικός τομέας που ασχολείται με αυτό ακριβώς το γεγονός, και λέγεται Ψυχοακουστική. Τα dBSPL δεν είναι απλοική βάση, γιατί όταν μιλάμε για dB δεν μιλάμε απαραίτητα για dB(A). Ξεκινώντας από αυτές τις καμπύλες - http://replaygain.hydrogenaudio.org/equal_loudness.html - μπορεί κάποιος να έχει το μέσο όριο ακοής σε dB ανα συχνότητα (είναι στο πρώτο γράφημα, η πρώτη καμπύλη από κάτω προς τα πάνω). Στην συνέχεια μπορεί να βρει τις ιδιότητες υλικών ανά κάποιο εύρος συχνοτήτων. Μετά χρησιμοποιώντας μαθηματικά μοντέλα να υπολογίσει την ηχομείωση συγκεκριμένων κατασκευών ανα αντίστοιχο ευρός συχνοτήτων σε dB, και τέλος να προσπαθήσει το τελικό αποτέλεσμα σε dB έξω από τον χώρο που θέλει να ηχομονώσει να μην ξεπερνάει αυτό που βρήκε στην αρχή ως όριο ακοής. Άρα το dB θεωρώ οτί δεν είναι καθόλου απλοικό κριτήριο ηχομόνωσης, αρκεί να μην το αντιμετωπίσεις σαν ένα μονοδιάστατο μέγεθος.

 

Όσον αφορά τα υλικά που ανέφερες συνάδελφε Ροδόπουλε, εχω να παρατηρήσω τα εξής. Είναι όντως καλά υλικά για την ακουστική διαχείριση ενός χώρου, αλλά αυτό δεν έχει να κάνει με την ηχομόνωση. Καλή ηχομόνωση σημαίνει μεγάλη μάζα αλλά και σωστή εσωτερική απορρόφηση για να αποτρέψουμε το φαινόμενο των συντονισμών εντός των διαφόρων επιφανειών - στάσιμα κύματα. Τα υλικά που χρησιμοποιούνται εσωτερικά στις τοιχοποιίες προφανώς δεν είναι 'εμφανή αφρώδη ηχοαπορροφητικά', αλλά απορροφητικά ευρέως φάσματος - broadband absorption materials - όπως ο πετροβάμβακας. Για αυτό το λόγο, η ηχομόνωση είναι ακριβό θέμα σε όλο τον κόσμο - ασχολούμαι με studio αρκετά χρόνια, και πιστέψτε με σε όλα τα studio του κόσμου ένα μεγάλο μέρος του κεφαλαίου μπαίνει στην ηχομόνωση. Αντίστοιχα υλικά - εάν έχω καταλάβει λάθος διορθώστε με - με αυτά που δείχνεις υπάρχουν και στην Ελλάδα - π.χ. auralex, vicoustic κ.α.

 

Πάνω στην αρχή του thread και σε όσα είπε ο συνάδελφος Πεχλιβανίδης, νομίζω ότι κανείς δεν τόνισε το γεγονός ότι η φράση 'ηχομόνωση οροφής επειδή ενοχλούμαι από τους απο πάνω' δεν υφίσταται. Δυστηχώς, 9 στις 10 φορές που ενοχλούμαστε από τους από πάνω το πρόβλημα είναι στερεόφερτο, και όχι αερόφερτο. Αυτό σημαίνει ότι ακόμα και εάν μπορέσουμε να απομονώσουμε την οροφή με μία δεύτερη ελαστικά απομονωμένη, οι πλευρικοί τοίχοι του μητρικού κτιρίου θα μεταφέρουν χωρίς αμφιβολία τον θόρυβο πάλι στον χώρο μας. Και ακόμα και να απομονώσουμε και αυτούς τους τοίχους, τότε το πάτωμα θα συνεχίσει το κακό - flanking transmission, http://www.acousticalsurfaces.com/soundproofing_tips/html/Noise_Transmission.htm. Δυστυχώς η μόνη σίγουρη λύση, είναι η κατασκευή δωματίου μέσα στο δωμάτιο, με αντικραδασμικές βάσεις και ντίζες - εφόσον δεν έχει γίνει εξαρχής σωστή κατασκευή.

 

Συγνώμη για το μέγεθος του post, αλλά η ηχομόνωση και οι διάφοροι κομπογιανίτες - που ήταν το σημείο έναρξης αυτής της κουβέντας - που ασχολούνται με το θέμα με απασχολεί σχεδόν μία δεκαετία τώρα, και εξακολουθεί να με 'καίει'. Δυστυχώς είναι ατελείωτο θέμα, και το να αναπτύξεις τεχνικές ηχομόνωσης σε ένα φορουμ ενέχει μεγάλα ρίσκα με την έννοια ότι κάθε περίπτωση είναι εντελώς διαφορετική. Έτσι μπορεί κάτι που θα γράφτεί εδώ μέσα να χρησιμοποιηθεί σε ακατάλληλη περίπτωση και αντί να λύσουμε προβλήματα, να δημιουργήσουμε καινούρια.

 

Να στε καλά

Γ.Κ.

  • Thanks 1
  • Upvote 4
Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Δημιουργήστε ένα λογαριασμό ή συνδεθείτε προκειμένου να αφήσετε κάποιο σχόλιο

Πρέπει να είστε μέλος για να μπορέσετε να αφήσετε κάποιο σχόλιο

Δημιουργία λογαριασμού

Κάντε μια δωρεάν εγγραφή στην κοινότητά μας. Είναι εύκολο!

Εγγραφή νέου λογαριασμού

Σύνδεση

Εάν έχετε ήδη λογαριασμό; Συνδεθείτε εδώ.

Συνδεθείτε τώρα
×
×
  • Create New...

Σημαντικό

Χρησιμοποιούμε cookies για να βελτιώνουμε το περιεχόμενο του website μας. Μπορείτε να τροποποιήσετε τις ρυθμίσεις των cookie, ή να δώσετε τη συγκατάθεσή σας για την χρήση τους.