Jump to content
  • Novatron
  • Engineer

    Έγκριση εργασιών ανάπλασης και αναβάθμισης του Μητροπολιτικού Πάρκου Αντώνης Τρίτσης

    Πράσινο φως για τις εργασίες ανάπλασης και αναβάθμισης του Μητροπολιτικού Πάρκου Αντώνης Τρίτσης έδωσε το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας.Με απόφαση της Γενικής Γραμματέως Χωρικού Σχεδιασμού και Αστικού Περιβάλλοντος (και καθηγήτριας του ΕΜΠ) Ρένας Κλαμπατσέα προεγκρίθηκε η μελέτη του Ειδικού Χωρικού Σχεδίου (ΕΧΣ) για το Πάρκο Περιβαλλοντικής Ευαισθητοποίησης «Αντώνης Τρίτσης» με Φορέα τον «Φορέα Διαχείρισης Μητροπολιτικού Πάρκου Περιβαλλοντικών και Εκπαιδευτικών Δραστηριοτήτων και Ανάπτυξης Κοινωνικής Οικονομίας "Αντώνης Τρίτσης"».

    Όπως αναφέρει η απόφαση, το ΕΧΣ έχει ως αντικείμενο την ανάπτυξη του ως Αστικό Μητροπολιτικό Πάρκο και είναι βασισμένο στο νέο Ρυθμιστικό Σχέδιο Αθήνας-Αττικής.  Αυτό που ιδίως ενδιαφέρει σε αυτήν την φάση, της προέγκρισης, του ΕΧΣ είναι οι βασικές κατευθύνσεις που δίνονται και οι οποίες θα πρέπει να εξειδικευτούν σε επόμενη φάση της μελέτης και έγκρισης.

    Ιδίως, το πολύ ενδιαφέρον είναι ότι με την απόφαση ξεκαθαρίζονται οι επιτρεπόμενες χρήσεις γης, ρητά, σε σχέση με τις όποιες συζητήσεις και μελέτες είχαν προηγηθεί. Έτσι η απόφαση του ΥΠΕΝ ορίζει ότι στο ΕΧΣ και άρα στη περιοχή του Πάρκου από τη στιγμή που θα εγκριθεί οριστικά ο νέος σχεδιασμός θα επιτρέπονται μόνο οι εξής χρήσεις:

    Διοίκηση,

    Εκπαίδευση,

    Πολιτιστικές Εγκαταστάσεις,

    Αθλητικές Εγκαταστάσεις,

    Χώροι συνάθροισης κοινού,

    Γήπεδα στάθμευσης,

    Θρησκευτικοί χώροι,

    Κοινωνική πρόνοια,

    Αναψυκτήρια,

    Βιολογικός καθαρισμός,

    Εγκαταστάσεις Ανανεώσιμων πηγών ενέργειας,

    Γωνιές ανακύκλωσης- Πράσινα Σημεία,

    Κατασκηνώσεις-Παιδικές Εξοχές,

    Καταλύματα μέχρι 30 κλίνες (Ξενώνας ερευνητών-συνοδή χρήση του Κέντρου Περιβαλλοντικής εκπαίδευσης),

    Εγκαταστάσεις προσωρινής φιλοξενίας ευάλωτων ομάδων,

    Αστική Γεωργία-Λαχανόκηποι

    Στην απόφαση ορίζεται ότι η οριστικοποίηση του σχεδίου γενικής διάταξης κτιρίων και ελεύθερων χώρων και ο καθορισμός των λοιπών όρων θα αποτελέσουν αντικείμενο της επόμενης φάσης έγκρισης του Ειδικού Χωρικού Σχεδίου. Αυτό που αξίζει αναφοράς, σε σχέση και με την αναφορά εξειδίκευσης σε επόμενη φάση, είναι ότι το ΥΠΕΝ επιλέγει να εξειδικεύσει ειδικά και μόνο το θέμα των καταλυμάτων, ορίζοντας όριο στις 30 κλίνες και μάλιστα εξειδικεύοντας ότι αφορά συγκεκριμένα «Ξενώνα ερευνητών», ο οποίος θα αποτελεί συνοδή χρήση του Κέντρου Περιβαλλοντικής εκπαίδευσης και όχι αυτόνομη χρήση. Κάτι τέτοιο δεν γίνεται για παράδειγμα με τα «κτίρια συνάθροισης κοινού», γεγονός που αποδεικνύει ότι δεν έχει καταλήξει ακόμη η μελέτη σε συγκεκριμένα κτίρια και λεπτομερειακές χρήσεις – ή ότι αφήνει ένα παράθυρο ανοιχτό για λόγους οικονομικής βιωσιμότητας.

    Επίσης ξεχωριστή σημασία έχει ότι στην απόφαση του ΥΠΕΝ ορίζεται ρητά ότι θα πρέπει να οριοθετηθεί και να προστατευτεί ο «Τεχνητός Υγρότοπος Νερών Πύργου Βασιλίσσης», καθώς αποτελεί ίσως το βασικό περιβαλλοντικό πλεονέκτημα του Πάρκου και τη βάση της μελέτης προστασίας και ανάπτυξης του Πάρκου που προκρίθηκε τα τελευταία χρόνια.

    Το ζήτημα της δόμησης

    Όπως είναι φυσιολογικό και αναμενόμενο για ένα Πάρκο και μάλιστα Μητροπολιτικό ορίζεται επίσης εξαιρετικά μικρός συντελεστής δόμησης που επιτρέπεται να υλοποιηθεί για όλε στις προηγούμενες χρήσεις, στο 0,025. Δηλαδή στα  περίπου 1200 στρέμματα του Πάρκου θα επιτρέπεται δόμηση 30 χιλιάδων τετραγωνικών μέτρων περίπου. Σε αυτά βέβαια περιλαμβάνονται και τα τετραγωνικά των υπαρχόντων κτιρίων που κριθεί ότι θα διατηρηθούν και είναι σύμφωνα με το masterplan του Πάρκου για τις δραστηριότητές του στο μέλλον. Σημειώνεται ότι με βάση τη μελέτη του ΕΜΠ (καθώς δεν υπήρχε μέχρι το 2017 πλήρης και αναλυτική καταγραφή των ακινήτων του Πάρκου και του Φορέα) ήδη ο Φορέας διαθέτει στο Πάρκο πενήντα τρία (53) κτίρια, διαφόρων μορφών και δόμησης, όπου έχει ήδη υλοποιηθεί δόμηση (κατά προσέγγιση) 14.000 τετραγωνικών μέτρων και έχουν καλυφθεί περίπου 10 στρέμματα γης, ενώ ακόμη 100 τετραγωνικά καλύπτουν τα 11 υπάρχοντα φυλάκια των εισόδων του Πάρκου. Στα υφιστάμενα τετραγωνικά περιλαμβάνονται τα βασικά κτίρια υποδομής του πάρκου (υποσταθμός ΔΕΗ, αντλιοστάσια, WC κλπ), οι καφετέριες, δύο εκκλησίες (περιλαμβανομένου του μνημείου της εκκλησίας του Αποστόλου Πάυλου) τα κτίρια των Προσκόπων (της εγκατάστασης Πύργος Βασιλίσσης) που αποτελούν βασικό εταίρο του Πάρκου με τους εθελοντές του, το δημοτικό στάδιο Ιλίου, και κυρίως οι εγκαταστάσεις της Εστίας Επιστημών και του Ινστιτούτου Νεολαίας.

    Επομένως με το ΕΧΣ που εγκρίθηκε επιτρέπεται περίπου ο διπλασιασμός της υπάρχουσας δόμησης (όχι της κάλυψης, αυτή θα αποφασιστεί αργότερα), προφανώς για λόγους οικονομικής βιωσιμότητας. Επειδή η αύξηση της δόμησης που επιτρέπεται είναι εξαιρετικά μεγάλη, οφείλουμε να περιμένουμε να δούμε το τελικό σχέδιο των μελετητών ώστε να κριθεί αν είναι δικαιολογημένη η όχι σε ένα μητροπολιτικό πάρκο.


    Sign in to follow this  
    Sign in to follow this  

    User Feedback


    There are no comments to display.



    Create an account or sign in to comment

    You need to be a member in order to leave a comment

    Create an account

    Sign up for a new account in our community. It's easy!

    Register a new account

    Sign in

    Already have an account? Sign in here.

    Sign In Now

  • Similar Content

    • By Engineer
      Η κάλυψη του ποταμού για να δημιουργηθούν στην επιφάνειά του λεωφόροι στην Αθήνα είχε συνέπεια να έχουν φαγωθεί οι τσιμεντένιες κατασκευές. Με τα αναγκαία έργα να κοστίζουν εκατοντάδες εκατ. ευρώ η εταιρεία «Ανάπλαση Αθήνας» προτείνει να αποκαλυφθεί η κοίτη του Ιλισού σε μήκος 1,2 χλμ. και να δημιουργηθεί ένας οικολογικός διάδρομος, που θα φυτευτεί στις δύο πλευρές του και στον άξονά του θα ρέουν τα νερά του Ιλισού. Η «τρύπα», που άνοιξε ξαφνικά τον περασμένο Μάιο στο υπαίθριο δημοτικό πάρκινγκ της Καλλιθέας και καταβρόχθισε τρία Ι.Χ., ήταν το καμπανάκι για τις αρμόδιες υπηρεσίες ώστε να γίνει ο έλεγχος των έργων κάλυψης του Ιλισού. Εφερε όμως στην επικαιρότητα και ένα πολεοδομικό «έγκλημα»: την κάλυψη του ποταμού για να δημιουργηθούν στην επιφάνειά του λεωφόροι που διευκολύνουν την κίνηση των Ι.Χ.
      Οι έλεγχοι που ακολούθησαν έδειξαν ότι αρκετά σημεία του καλυμμένου ποταμού από τον κόμβο της Χαμοστέρνας ώς το Παναθηναϊκό παρουσιάζουν σοβαρή διάβρωση από τα νερά του ποταμού που συνεχίζει να ρέει στη φυσική του κοίτη, κάτω από την άσφαλτο.
      Οι ράγες του τραμ εδράζονται πάνω σε τσιμεντόπλακες κατασκευής του 1955, που έχουν υποστεί φθορές και στηρίζονται σε θεμελιώσεις που έχουν μείνει στον αέρα από τις «νεροτριβιές»!
      Αποκάλυψαν ακόμη ότι τα σοβαρά προβλήματα ήταν γνωστά από το 1998, πριν από την κατασκευή του συγκοινωνιακού έργου, αλλά οι μελέτες είχαν «ξεχαστεί» από τότε σε αποθήκες!
      Επιβεβαιώθηκε όμως και το αλαλούμ των αρμοδιοτήτων, αφού η συντήρηση των έργων, που δεν έγινε ποτέ, ανήκε στο υπουργείο και στη συνέχεια στην ΕΥΔΑΠ, αλλά από το 2010 μεταφέρθηκε στην Περιφέρεια Αττικής, η οποία όμως δεν διαθέτει το απαιτούμενο προσωπικό και τους πόρους...
      Στα τέλη Οκτωβρίου, ο υπουργός Υποδομών Χρήστος Σπίρτζης και η περιφερειάρχης Ρένα Δούρου, με βάση τις διαπιστώσεις των νέων ερευνών στην υπόγεια κοίτη του Ιλισού, πήραν την απόφαση για λόγους ασφάλειας να τερματίζουν τα δρομολόγια του τραμ στον σταθμό του Νέου Κόσμου και να μη συνεχίζουν ώς το Σύνταγμα.
      Οι ανακοινώσεις τους συνοδεύτηκαν από νέες μελέτες, από τις οποίες θα καθοριστούν τα αναγκαία έργα στο θαμμένο ποτάμι, που θα κοστίσουν εκατοντάδες εκατ. ευρώ.
      Σχεδόν ταυτόχρονα οι ειδικοί της νεοσύστατης εταιρείας «Ανάπλαση Αθήνας» είχαν την ιδέα να αξιοποιήσουν το «κακό» και να βρουν μια λύση με περιβαλλοντικό και πολεοδομικό πρόσημο, η οποία επιπλέον έχει χαμηλότερο κόστος.
      Πρότειναν να αποκαλυφθεί η κοίτη του Ιλισού σε μήκος 1,2 χλμ. και να δημιουργηθεί ένας οικολογικός διάδρομος, από το ύψος του Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης, στο «Φιξ» στη Συγγρού, ώς την Αγία Φωτεινή, στη διασταύρωση της Αρδηττού με την Καλλιρρόης και τη λεωφόρο Βουλιαγμένης, όπου διατηρείται ένα από τα λίγα ανοιχτά τμήματα της κοίτης του ποταμού.
      Θα έχει πλάτος 30-40 μέτρα, που θα φυτευτεί στις δύο πλευρές του και στον άξονά του θα ρέουν τα νερά του Ιλισού, δημιουργώντας έναν νέο πνεύμονα πρασίνου περίπου 20 στρεμμάτων, με χωμάτινα μονοπάτια και μικρές γωνιές για ξεκούραση, με εκτιμώμενο κόστος μόλις 3,5 εκατ. ευρώ.
      «Προτείνουμε μια πράσινη και υδάτινη διαδρομή που θα έχει πολλά οφέλη για την ευρύτερη περιοχή», εξήγησε στην «Εφ.Συν.» ο καθηγητής του Πολυτεχνείου Νίκος Μπελαβίλας, με την ιδιότητα του προέδρου της εταιρείας «Ανάπλαση Αθήνας».
      Η πρότασή του, που αντιμετωπίζεται θετικά από τα συναρμόδια υπουργεία Υποδομών και Πολιτισμού, θα λειτουργεί ως αντιπλημμυρικό έργο για τις γύρω περιοχές και θα είναι μια αφορμή για περίπατο από το Ζάππειο ώς το νέο μουσείο, που αναμένεται να εγκαινιαστεί σύντομα.
      Η «ξεχασμένη» πρόταση
      Συνδέεται με μια «ξεχασμένη» πρόταση της Εταιρείας Ενοποίησης Αρχαιολογικών Χώρων (ΕΑΧΑ), που είχε εκπονηθεί ενόψει των Ολυμπιακών Αγώνων και προέβλεπε την πεζοδρόμηση της Βασ. Ολγας, με εξαίρεση τα μέσα μαζικής μεταφοράς, που θα ενοποιήσει το Ζάππειο με την απροσπέλαστη σήμερα περιοχή του Ολυμπιείου και θα προσθέσει νέους κοινόχρηστους χώρους στο κέντρο της πρωτεύουσας.
      Η σημαντική αυτή παρέμβαση είχε επικαιροποιηθεί το 2010 και δύο χρόνια αργότερα είχε εγκριθεί από το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο (ΚΑΣ), αλλά στη συνέχεια έπεσε θύμα των μνημονίων, όπως η ΕΑΧΑ.
      Με πρωτοβουλία του Νίκου Μπελαβίλα, συγκροτήθηκε επιτροπή μελέτης στην οποία, εκτός από τα συναρμόδια υπουργεία, συμμετέχουν εκπρόσωποι της Περιφέρειας Αττικής και του Δήμου Αθηναίων. Εχει ήδη επεξεργαστεί πρόταση για να φτάσει η γραμμή του τραμ ώς το Σύνταγμα, ακολουθώντας εναλλακτική διαδρομή. Από το ύψος του σταθμού του μετρό στο «Φιξ», η γραμμή του τραμ θα μπαίνει στη Συγγρού και θα φτάνει στο Σύνταγμα μέσω της λεωφόρου Αμαλίας.
      Να σημειωθεί ότι αυτή ήταν η αρχική χάραξη, αλλά στα τέλη του 2003 και ενώ είχε στρωθεί η γραμμή, το τραμ άλλαξε πορεία και πέρασε από την Αρδηττού, λόγω των αντιρρήσεων που είχαν εκφράσει οι αρχαιολόγοι φοβούμενοι πιθανές επιπτώσεις στους Στύλους του Ολυμπίου Διός.
      «Είναι καθοριστικό να φτάσει το τραμ στο Σύνταγμα», τονίζει στην «Εφ.Συν.» ο καθηγητής του Πολυτεχνείου και πρόεδρος της Εταιρείας Ακινήτων του Δημοσίου (ΕΤΑΔ) Γιάννης Πολύζος, ο οποίος το 1998 ήταν επικεφαλής της ομάδας μελέτης του έργου, που προβλέπεται να συνεχίσει την πορεία του ώς την Πατησίων και να εξυπηρετεί ένα μέρος των επιβατών που σήμερα χρησιμοποιούν τον Ηλεκτρικό.
      Από τότε έχουν προστεθεί και άλλες προτάσεις, όπως η διαδρομή μέσω της πλατείας Ομονοίας, για να κινηθεί το τραμ κατά μήκος της οδού Πειραιώς, καθώς και η κάθετη γραμμή στον άξονα Γουδή-λεωφόρος Αλεξάνδρας-σταθμός Λαρίσης.
      «Η πρόταση Μπελαβίλα για τον Ιλισό και την αλλαγή χάραξης της γραμμής του τραμ από τη Συγγρού ώς το Σύνταγμα είναι ενδιαφέρουσα και τολμηρή» επισημαίνει ο Γιάννης Πολύζος και προσθέτει: «Δεν μπορούμε να βασίζουμε τις μετακινήσεις μας μόνο στο μετρό, που είναι δύσκολο και ακριβό έργο. Αν υπολογίσουμε και τα χρόνια που χρειάζονται για κάθε επέκτασή του, θα περιμένουμε πολλές δεκαετίες για να λυθεί το σημερινό κυκλοφοριακό και πάλι θα υπάρχουν περιοχές χωρίς κάλυψη. Πεποίθησή μου είναι ότι χρειάζεται συνδυασμός όλων των μέσων, με ραχοκοκαλιά το μετρό και συμπληρωματικό ρόλο για τραμ, Προαστιακό, λεωφορεία. To σημαντικό είναι να μειώσουμε δραστικά τις μετακινήσεις με τα Ι.Χ. και να ακολουθήσουμε τις αρχές της βιώσιμης κινητικότητας, όπως έχει ήδη γίνει με επιτυχία στο Παρίσι, το Λονδίνο και άλλες μεγάλες πόλεις της Ευρώπης».
      Το θάψιμο του ποταμού
      «Σήμερον θάπτομεν τον Ιλισόν» είχε πει το φθινόπωρο του 1939 ο δικτάτορας Μεταξάς βάζοντας τον θεμέλιο λίθο των πρώτων έργων κάλυψης του ποταμού, που έγινε στο όνομα της... καταπολέμησης των κουνουπιών!
      Ηταν μόνον η αρχή για τις ολέθριες παρεμβάσεις, οι οποίες ώς τα μέσα της δεκαετίας του 1960 τον μετέτρεψαν στις σημερινές λεωφόρους Μιχαλακοπούλου, Β. Κωνσταντίνου και Καλλιρρόης. Διασώζονται μόνο κάποια τμήματά του στα όρια του μελλοντικού Πάρκου Γουδή και του αρχαιολογικού χώρου στους Στύλους του Ολυμπίου Διός, καθώς και στις εκβολές του στο Μοσχάτο. Αφανίστηκαν και τα πέτρινα γεφύρια που είχαν κατασκευαστεί τον 19ο αιώνα.
      Το ιστορικό ποτάμι, που περιγράφει ο Πλάτωνας με μοναδικό τρόπο στον «Φαίδρο», πηγάζει από τον Υμηττό και στο ύψος της Καλλιθέας εκτρέπεται στον Κηφισό από όπου συνεχίζουν την κοινή ροή τους ώς το Φάληρο. Στις όχθες του, ώς τη δεκαετία του 1939, λειτουργούσαν ταβερνάκια και χώροι θεαμάτων.
      «Είναι γραμμές ζωής», είχε πει χαρακτηριστικά το 1981 ο τότε υπουργός Αντώνης Τρίτσης, αναδεικνύοντας τη μεγάλη περιβαλλοντική και πολεοδομική αξία του Ιλισού και του Κηφισού.
      Πρότεινε τη διατήρησή τους στην αρχική μορφή τους, αλλά οι παρεμβάσεις του δεν έπιασαν τόπο, καθώς τις δύο επόμενες δεκαετίες ακολούθησε η κάλυψη του Κηφισού, ο οποίος από τις Τρεις Γέφυρες ώς τη θάλασσα μετατράπηκε σε αυτοκινητόδρομο στο όνομα της αντιμετώπισης του κυκλοφοριακού.

      View full είδηση
    • By Engineer
      Η κάλυψη του ποταμού για να δημιουργηθούν στην επιφάνειά του λεωφόροι στην Αθήνα είχε συνέπεια να έχουν φαγωθεί οι τσιμεντένιες κατασκευές. Με τα αναγκαία έργα να κοστίζουν εκατοντάδες εκατ. ευρώ η εταιρεία «Ανάπλαση Αθήνας» προτείνει να αποκαλυφθεί η κοίτη του Ιλισού σε μήκος 1,2 χλμ. και να δημιουργηθεί ένας οικολογικός διάδρομος, που θα φυτευτεί στις δύο πλευρές του και στον άξονά του θα ρέουν τα νερά του Ιλισού. Η «τρύπα», που άνοιξε ξαφνικά τον περασμένο Μάιο στο υπαίθριο δημοτικό πάρκινγκ της Καλλιθέας και καταβρόχθισε τρία Ι.Χ., ήταν το καμπανάκι για τις αρμόδιες υπηρεσίες ώστε να γίνει ο έλεγχος των έργων κάλυψης του Ιλισού. Εφερε όμως στην επικαιρότητα και ένα πολεοδομικό «έγκλημα»: την κάλυψη του ποταμού για να δημιουργηθούν στην επιφάνειά του λεωφόροι που διευκολύνουν την κίνηση των Ι.Χ.
      Οι έλεγχοι που ακολούθησαν έδειξαν ότι αρκετά σημεία του καλυμμένου ποταμού από τον κόμβο της Χαμοστέρνας ώς το Παναθηναϊκό παρουσιάζουν σοβαρή διάβρωση από τα νερά του ποταμού που συνεχίζει να ρέει στη φυσική του κοίτη, κάτω από την άσφαλτο.
      Οι ράγες του τραμ εδράζονται πάνω σε τσιμεντόπλακες κατασκευής του 1955, που έχουν υποστεί φθορές και στηρίζονται σε θεμελιώσεις που έχουν μείνει στον αέρα από τις «νεροτριβιές»!
      Αποκάλυψαν ακόμη ότι τα σοβαρά προβλήματα ήταν γνωστά από το 1998, πριν από την κατασκευή του συγκοινωνιακού έργου, αλλά οι μελέτες είχαν «ξεχαστεί» από τότε σε αποθήκες!
      Επιβεβαιώθηκε όμως και το αλαλούμ των αρμοδιοτήτων, αφού η συντήρηση των έργων, που δεν έγινε ποτέ, ανήκε στο υπουργείο και στη συνέχεια στην ΕΥΔΑΠ, αλλά από το 2010 μεταφέρθηκε στην Περιφέρεια Αττικής, η οποία όμως δεν διαθέτει το απαιτούμενο προσωπικό και τους πόρους...
      Στα τέλη Οκτωβρίου, ο υπουργός Υποδομών Χρήστος Σπίρτζης και η περιφερειάρχης Ρένα Δούρου, με βάση τις διαπιστώσεις των νέων ερευνών στην υπόγεια κοίτη του Ιλισού, πήραν την απόφαση για λόγους ασφάλειας να τερματίζουν τα δρομολόγια του τραμ στον σταθμό του Νέου Κόσμου και να μη συνεχίζουν ώς το Σύνταγμα.
      Οι ανακοινώσεις τους συνοδεύτηκαν από νέες μελέτες, από τις οποίες θα καθοριστούν τα αναγκαία έργα στο θαμμένο ποτάμι, που θα κοστίσουν εκατοντάδες εκατ. ευρώ.
      Σχεδόν ταυτόχρονα οι ειδικοί της νεοσύστατης εταιρείας «Ανάπλαση Αθήνας» είχαν την ιδέα να αξιοποιήσουν το «κακό» και να βρουν μια λύση με περιβαλλοντικό και πολεοδομικό πρόσημο, η οποία επιπλέον έχει χαμηλότερο κόστος.
      Πρότειναν να αποκαλυφθεί η κοίτη του Ιλισού σε μήκος 1,2 χλμ. και να δημιουργηθεί ένας οικολογικός διάδρομος, από το ύψος του Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης, στο «Φιξ» στη Συγγρού, ώς την Αγία Φωτεινή, στη διασταύρωση της Αρδηττού με την Καλλιρρόης και τη λεωφόρο Βουλιαγμένης, όπου διατηρείται ένα από τα λίγα ανοιχτά τμήματα της κοίτης του ποταμού.
      Θα έχει πλάτος 30-40 μέτρα, που θα φυτευτεί στις δύο πλευρές του και στον άξονά του θα ρέουν τα νερά του Ιλισού, δημιουργώντας έναν νέο πνεύμονα πρασίνου περίπου 20 στρεμμάτων, με χωμάτινα μονοπάτια και μικρές γωνιές για ξεκούραση, με εκτιμώμενο κόστος μόλις 3,5 εκατ. ευρώ.
      «Προτείνουμε μια πράσινη και υδάτινη διαδρομή που θα έχει πολλά οφέλη για την ευρύτερη περιοχή», εξήγησε στην «Εφ.Συν.» ο καθηγητής του Πολυτεχνείου Νίκος Μπελαβίλας, με την ιδιότητα του προέδρου της εταιρείας «Ανάπλαση Αθήνας».
      Η πρότασή του, που αντιμετωπίζεται θετικά από τα συναρμόδια υπουργεία Υποδομών και Πολιτισμού, θα λειτουργεί ως αντιπλημμυρικό έργο για τις γύρω περιοχές και θα είναι μια αφορμή για περίπατο από το Ζάππειο ώς το νέο μουσείο, που αναμένεται να εγκαινιαστεί σύντομα.
      Η «ξεχασμένη» πρόταση
      Συνδέεται με μια «ξεχασμένη» πρόταση της Εταιρείας Ενοποίησης Αρχαιολογικών Χώρων (ΕΑΧΑ), που είχε εκπονηθεί ενόψει των Ολυμπιακών Αγώνων και προέβλεπε την πεζοδρόμηση της Βασ. Ολγας, με εξαίρεση τα μέσα μαζικής μεταφοράς, που θα ενοποιήσει το Ζάππειο με την απροσπέλαστη σήμερα περιοχή του Ολυμπιείου και θα προσθέσει νέους κοινόχρηστους χώρους στο κέντρο της πρωτεύουσας.
      Η σημαντική αυτή παρέμβαση είχε επικαιροποιηθεί το 2010 και δύο χρόνια αργότερα είχε εγκριθεί από το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο (ΚΑΣ), αλλά στη συνέχεια έπεσε θύμα των μνημονίων, όπως η ΕΑΧΑ.
      Με πρωτοβουλία του Νίκου Μπελαβίλα, συγκροτήθηκε επιτροπή μελέτης στην οποία, εκτός από τα συναρμόδια υπουργεία, συμμετέχουν εκπρόσωποι της Περιφέρειας Αττικής και του Δήμου Αθηναίων. Εχει ήδη επεξεργαστεί πρόταση για να φτάσει η γραμμή του τραμ ώς το Σύνταγμα, ακολουθώντας εναλλακτική διαδρομή. Από το ύψος του σταθμού του μετρό στο «Φιξ», η γραμμή του τραμ θα μπαίνει στη Συγγρού και θα φτάνει στο Σύνταγμα μέσω της λεωφόρου Αμαλίας.
      Να σημειωθεί ότι αυτή ήταν η αρχική χάραξη, αλλά στα τέλη του 2003 και ενώ είχε στρωθεί η γραμμή, το τραμ άλλαξε πορεία και πέρασε από την Αρδηττού, λόγω των αντιρρήσεων που είχαν εκφράσει οι αρχαιολόγοι φοβούμενοι πιθανές επιπτώσεις στους Στύλους του Ολυμπίου Διός.
      «Είναι καθοριστικό να φτάσει το τραμ στο Σύνταγμα», τονίζει στην «Εφ.Συν.» ο καθηγητής του Πολυτεχνείου και πρόεδρος της Εταιρείας Ακινήτων του Δημοσίου (ΕΤΑΔ) Γιάννης Πολύζος, ο οποίος το 1998 ήταν επικεφαλής της ομάδας μελέτης του έργου, που προβλέπεται να συνεχίσει την πορεία του ώς την Πατησίων και να εξυπηρετεί ένα μέρος των επιβατών που σήμερα χρησιμοποιούν τον Ηλεκτρικό.
      Από τότε έχουν προστεθεί και άλλες προτάσεις, όπως η διαδρομή μέσω της πλατείας Ομονοίας, για να κινηθεί το τραμ κατά μήκος της οδού Πειραιώς, καθώς και η κάθετη γραμμή στον άξονα Γουδή-λεωφόρος Αλεξάνδρας-σταθμός Λαρίσης.
      «Η πρόταση Μπελαβίλα για τον Ιλισό και την αλλαγή χάραξης της γραμμής του τραμ από τη Συγγρού ώς το Σύνταγμα είναι ενδιαφέρουσα και τολμηρή» επισημαίνει ο Γιάννης Πολύζος και προσθέτει: «Δεν μπορούμε να βασίζουμε τις μετακινήσεις μας μόνο στο μετρό, που είναι δύσκολο και ακριβό έργο. Αν υπολογίσουμε και τα χρόνια που χρειάζονται για κάθε επέκτασή του, θα περιμένουμε πολλές δεκαετίες για να λυθεί το σημερινό κυκλοφοριακό και πάλι θα υπάρχουν περιοχές χωρίς κάλυψη. Πεποίθησή μου είναι ότι χρειάζεται συνδυασμός όλων των μέσων, με ραχοκοκαλιά το μετρό και συμπληρωματικό ρόλο για τραμ, Προαστιακό, λεωφορεία. To σημαντικό είναι να μειώσουμε δραστικά τις μετακινήσεις με τα Ι.Χ. και να ακολουθήσουμε τις αρχές της βιώσιμης κινητικότητας, όπως έχει ήδη γίνει με επιτυχία στο Παρίσι, το Λονδίνο και άλλες μεγάλες πόλεις της Ευρώπης».
      Το θάψιμο του ποταμού
      «Σήμερον θάπτομεν τον Ιλισόν» είχε πει το φθινόπωρο του 1939 ο δικτάτορας Μεταξάς βάζοντας τον θεμέλιο λίθο των πρώτων έργων κάλυψης του ποταμού, που έγινε στο όνομα της... καταπολέμησης των κουνουπιών!
      Ηταν μόνον η αρχή για τις ολέθριες παρεμβάσεις, οι οποίες ώς τα μέσα της δεκαετίας του 1960 τον μετέτρεψαν στις σημερινές λεωφόρους Μιχαλακοπούλου, Β. Κωνσταντίνου και Καλλιρρόης. Διασώζονται μόνο κάποια τμήματά του στα όρια του μελλοντικού Πάρκου Γουδή και του αρχαιολογικού χώρου στους Στύλους του Ολυμπίου Διός, καθώς και στις εκβολές του στο Μοσχάτο. Αφανίστηκαν και τα πέτρινα γεφύρια που είχαν κατασκευαστεί τον 19ο αιώνα.
      Το ιστορικό ποτάμι, που περιγράφει ο Πλάτωνας με μοναδικό τρόπο στον «Φαίδρο», πηγάζει από τον Υμηττό και στο ύψος της Καλλιθέας εκτρέπεται στον Κηφισό από όπου συνεχίζουν την κοινή ροή τους ώς το Φάληρο. Στις όχθες του, ώς τη δεκαετία του 1939, λειτουργούσαν ταβερνάκια και χώροι θεαμάτων.
      «Είναι γραμμές ζωής», είχε πει χαρακτηριστικά το 1981 ο τότε υπουργός Αντώνης Τρίτσης, αναδεικνύοντας τη μεγάλη περιβαλλοντική και πολεοδομική αξία του Ιλισού και του Κηφισού.
      Πρότεινε τη διατήρησή τους στην αρχική μορφή τους, αλλά οι παρεμβάσεις του δεν έπιασαν τόπο, καθώς τις δύο επόμενες δεκαετίες ακολούθησε η κάλυψη του Κηφισού, ο οποίος από τις Τρεις Γέφυρες ώς τη θάλασσα μετατράπηκε σε αυτοκινητόδρομο στο όνομα της αντιμετώπισης του κυκλοφοριακού.
    • By Engineer
      Σημαντικές αλλαγές επί τα βελτίω στη νομοθεσία η οποία αφορά τα επιχειρηματικά πάρκα επιφέρουν διατάξεις που κατατέθηκαν στη Βουλή από τον υπουργό Οικονομίας και Ανάπτυξης Στέργιο Πιτσιόρλα. Εκτιμάται πως θα υπάρξουν άμεσες ωφέλειες στο επιχειρηματικό περιβάλλον, σε όλη την επικράτεια, καθόσον εναρμονίζονται όλες οι διατάξεις κινήτρων και πλεονεκτημάτων των βιομηχανικών επιχειρήσεων εντός πάρκων και επεκτείνονται και για τις επιχειρήσεις της εφοδιαστικής.
      Ανοίγει, ταυτόχρονα, η διαδικασία για τον καθορισμό πλαισίου κοινών κανόνων και κατευθύνσεων όσον αφορά τη δομή και τα περιεχόμενα των κανονισμών λειτουργίας για το σύνολο των υποδοχέων της ελληνικής επικράτειας, τις υποχρεώσεις και τα δικαιώματα των εγκατεστημένων επιχειρήσεων και τη διοικητική αποτελεσματικότητα των φορέων διαχείρισης σε συνδυασμό με τον ανταποδοτικό χαρακτήρα των επενδύσεων των Ε.Π.
      Κρίσιμο ρόλο αποκτούν τα Επιμελητήρια, καθώς απελευθερώνονται να αναπτύξουν πρωτοβουλίες και να επενδύσουν διαθέσιμους πόρους σε φορείς υλοποίησης επιχειρηματικών πάρκων. Την πλήρη ικανοποίησή του εξέφρασε ο πρόεδρος της ΚΕΕ και του ΕΒΕΑ, Κωνσταντίνος Μίχαλος, υπογραμμίζοντας ότι ξεκινά μια νέα εποχή. Ειδικότερα, με το υπό ψήφιση νομοσχέδιο:   Γίνεται αποδεκτό το αίτημα της ΚΕΕ για καθεστώς «αυτοδιαχείρισης» εντός των πάρκων από τους φορείς των εγκατεστημένων επιχειρήσεων, εφόσον το αποφασίσουν, με αποτέλεσμα να αναμένεται δραστική μείωση των δημοτικών τελών και απόδοση σημαντικού τέλους «φιλοξενίας» στους ΟΤΑ των περιοχών των πάρκων και για όλες τις μορφές των πάρκων, συμπεριλαμβανομένων και των άτυπων βιομηχανικών συγκεντρώσεων. Αποσαφηνίζεται πλήρως η διαδικασία συγκέντρωσης του μετοχικού κεφαλαίου από τους φορείς υλοποίησης των επιχειρηματικών πάρκων και συνεπεία αυτού, εκτός από τη γενικότερη ωφέλεια που προκύπτει, απελευθερώνεται πλήρως και αναμένεται να αδειοδοτηθεί το Πάρκο Ασπροπύργου. Παρέχεται η δυνατότητα έγκρισης επένδυσης επιχειρηματικού πάρκου σε φορείς υπό σύσταση, χωρίς να είναι απαραίτητο να έχουν λάβει τα θεσμικά χαρακτηριστικά της Α.Ε. Με τον τρόπο αυτό λαμβάνεται υπόψη η οικονομική κατάσταση της χώρας, καθώς μειώνεται το κόστος ωρίμανσης και το επενδυτικό ρίσκο για την έγκριση επενδύσεων πάρκων, απλοποιείται η διοικητική διαδικασία και απελευθερώνονται «παγιδευμένες» επενδύσεις. Δημιουργούνται σημαντικά κίνητρα για την ανάπτυξη κοινόχρηστων χώρων στάθμευσης εντός των επιχειρηματικών πάρκων και ταυτόχρονα μειώνονται σημαντικά οι υποχρεώσεις των επιχειρήσεων εντός αυτών, όσον αφορά τη διάθεση και δημιουργία ιδιωτικών χώρων στάθμευσης.   Η εφοδιαστική Την ίδια ώρα, οι επιχειρήσεις εφοδιαστικής εντός πάρκων: 1. Δεν υποχρεούνται στη διαδικασία προκαταρκτικής και περιβαλλοντικής εκτίμησης και αξιολόγησης, ούτε στην έκδοση άδειας εγκατάστασης.
      2. Απαλλάσσονται από την καταβολή φόρου εισοδήματος για την υπεραξία ακινήτων και εγκαταστάσεων λόγω μετεγκατάστασης.
      3. Συνυπολογίζονται για τον χαρακτηρισμό μιας άτυπης συγκέντρωσης, ως περιοχής χρήζουσας περιβαλλοντικής και λειτουργικής εξυγίανσης, με σκοπό τη μετατροπή της σε Επιχειρηματικά Πάρκα Εξυγίανσης.
      4. Δημιουργούνται οι κατάλληλες θεσμικές προϋποθέσεις αναψηλάφησης και επανεξέτασης διατάξεων των κανονισμών λειτουργίας των πάρκων, με δικαίωμα της πολιτείας να αποφασίζει, αντικειμενικά και αιτιολογημένα, επ’ αυτών.
      Λύση για Οινόφυτα
      Με το νομοσχέδιο του ΥΠΟΙΑΝ δημιουργείται ειδικό θεσμικό πλαίσιο κινήτρων και πλεονεκτημάτων και αίρονται σημαντικές γραφειοκρατικές και διοικητικές δυσχέρειες, διευκολύνοντας με καταλυτικό τρόπο την πολεοδομική οργάνωση της βιομηχανικής περιοχής των Οινοφύτων. Με τον τρόπο αυτό, το μεγάλο περιβαλλοντικό πρόβλημα του Ασωπού και η ασφυξία των εγκατεστημένων επιχειρήσεων, σε συνδυασμό με την χωροταξική και αδειοδοτική τους αβεβαιότητα, μπαίνουν σε τροχιά επίλυσης. Τονίζεται πως η υλοποίηση του Επιχειρηματικού Πάρκου Εξυγίανσης Οινοφύτων πρέπει να αποτελέσει την αρχή για την πολεοδομική οργάνωση των 55 άτυπων βιομηχανικών συγκεντρώσεων στην ελληνική επικράτεια.

      View full είδηση
    • By Engineer
      Σημαντικές αλλαγές επί τα βελτίω στη νομοθεσία η οποία αφορά τα επιχειρηματικά πάρκα επιφέρουν διατάξεις που κατατέθηκαν στη Βουλή από τον υπουργό Οικονομίας και Ανάπτυξης Στέργιο Πιτσιόρλα. Εκτιμάται πως θα υπάρξουν άμεσες ωφέλειες στο επιχειρηματικό περιβάλλον, σε όλη την επικράτεια, καθόσον εναρμονίζονται όλες οι διατάξεις κινήτρων και πλεονεκτημάτων των βιομηχανικών επιχειρήσεων εντός πάρκων και επεκτείνονται και για τις επιχειρήσεις της εφοδιαστικής.
      Ανοίγει, ταυτόχρονα, η διαδικασία για τον καθορισμό πλαισίου κοινών κανόνων και κατευθύνσεων όσον αφορά τη δομή και τα περιεχόμενα των κανονισμών λειτουργίας για το σύνολο των υποδοχέων της ελληνικής επικράτειας, τις υποχρεώσεις και τα δικαιώματα των εγκατεστημένων επιχειρήσεων και τη διοικητική αποτελεσματικότητα των φορέων διαχείρισης σε συνδυασμό με τον ανταποδοτικό χαρακτήρα των επενδύσεων των Ε.Π.
      Κρίσιμο ρόλο αποκτούν τα Επιμελητήρια, καθώς απελευθερώνονται να αναπτύξουν πρωτοβουλίες και να επενδύσουν διαθέσιμους πόρους σε φορείς υλοποίησης επιχειρηματικών πάρκων. Την πλήρη ικανοποίησή του εξέφρασε ο πρόεδρος της ΚΕΕ και του ΕΒΕΑ, Κωνσταντίνος Μίχαλος, υπογραμμίζοντας ότι ξεκινά μια νέα εποχή. Ειδικότερα, με το υπό ψήφιση νομοσχέδιο:   Γίνεται αποδεκτό το αίτημα της ΚΕΕ για καθεστώς «αυτοδιαχείρισης» εντός των πάρκων από τους φορείς των εγκατεστημένων επιχειρήσεων, εφόσον το αποφασίσουν, με αποτέλεσμα να αναμένεται δραστική μείωση των δημοτικών τελών και απόδοση σημαντικού τέλους «φιλοξενίας» στους ΟΤΑ των περιοχών των πάρκων και για όλες τις μορφές των πάρκων, συμπεριλαμβανομένων και των άτυπων βιομηχανικών συγκεντρώσεων. Αποσαφηνίζεται πλήρως η διαδικασία συγκέντρωσης του μετοχικού κεφαλαίου από τους φορείς υλοποίησης των επιχειρηματικών πάρκων και συνεπεία αυτού, εκτός από τη γενικότερη ωφέλεια που προκύπτει, απελευθερώνεται πλήρως και αναμένεται να αδειοδοτηθεί το Πάρκο Ασπροπύργου. Παρέχεται η δυνατότητα έγκρισης επένδυσης επιχειρηματικού πάρκου σε φορείς υπό σύσταση, χωρίς να είναι απαραίτητο να έχουν λάβει τα θεσμικά χαρακτηριστικά της Α.Ε. Με τον τρόπο αυτό λαμβάνεται υπόψη η οικονομική κατάσταση της χώρας, καθώς μειώνεται το κόστος ωρίμανσης και το επενδυτικό ρίσκο για την έγκριση επενδύσεων πάρκων, απλοποιείται η διοικητική διαδικασία και απελευθερώνονται «παγιδευμένες» επενδύσεις. Δημιουργούνται σημαντικά κίνητρα για την ανάπτυξη κοινόχρηστων χώρων στάθμευσης εντός των επιχειρηματικών πάρκων και ταυτόχρονα μειώνονται σημαντικά οι υποχρεώσεις των επιχειρήσεων εντός αυτών, όσον αφορά τη διάθεση και δημιουργία ιδιωτικών χώρων στάθμευσης.   Η εφοδιαστική Την ίδια ώρα, οι επιχειρήσεις εφοδιαστικής εντός πάρκων: 1. Δεν υποχρεούνται στη διαδικασία προκαταρκτικής και περιβαλλοντικής εκτίμησης και αξιολόγησης, ούτε στην έκδοση άδειας εγκατάστασης.
      2. Απαλλάσσονται από την καταβολή φόρου εισοδήματος για την υπεραξία ακινήτων και εγκαταστάσεων λόγω μετεγκατάστασης.
      3. Συνυπολογίζονται για τον χαρακτηρισμό μιας άτυπης συγκέντρωσης, ως περιοχής χρήζουσας περιβαλλοντικής και λειτουργικής εξυγίανσης, με σκοπό τη μετατροπή της σε Επιχειρηματικά Πάρκα Εξυγίανσης.
      4. Δημιουργούνται οι κατάλληλες θεσμικές προϋποθέσεις αναψηλάφησης και επανεξέτασης διατάξεων των κανονισμών λειτουργίας των πάρκων, με δικαίωμα της πολιτείας να αποφασίζει, αντικειμενικά και αιτιολογημένα, επ’ αυτών.
      Λύση για Οινόφυτα
      Με το νομοσχέδιο του ΥΠΟΙΑΝ δημιουργείται ειδικό θεσμικό πλαίσιο κινήτρων και πλεονεκτημάτων και αίρονται σημαντικές γραφειοκρατικές και διοικητικές δυσχέρειες, διευκολύνοντας με καταλυτικό τρόπο την πολεοδομική οργάνωση της βιομηχανικής περιοχής των Οινοφύτων. Με τον τρόπο αυτό, το μεγάλο περιβαλλοντικό πρόβλημα του Ασωπού και η ασφυξία των εγκατεστημένων επιχειρήσεων, σε συνδυασμό με την χωροταξική και αδειοδοτική τους αβεβαιότητα, μπαίνουν σε τροχιά επίλυσης. Τονίζεται πως η υλοποίηση του Επιχειρηματικού Πάρκου Εξυγίανσης Οινοφύτων πρέπει να αποτελέσει την αρχή για την πολεοδομική οργάνωση των 55 άτυπων βιομηχανικών συγκεντρώσεων στην ελληνική επικράτεια.
    • By Engineer
      Για συνδέσεις φ/β μέχρι 500 κιλοβάτ οι οποίες θα γίνουν από 1/1/2020 θα ισχύει η νέα μεθοδολογία υπολογισμού της ταρίφας, σύμφωνα με όσα περιλαμβάνονται στο νομοσχέδιο που κατατέθηκε στη Βουλή. Για τα φ/β πάρκα έως 500 κιλοβάτ που θα συνδεθούν έως 31/12/2019 ισχύει η σημερινή μεθοδολογία.
      Νωρίτερα, το energypress έγραφε:
      Ικανοποιητική "ταρίφα", πάνω από εκείνην που έδινε η παλιά μεθοδολογία, προκύπτει από τη νέα ρύθμιση για τα φωτοβολταϊκά μέχρι 500 KW που περιλαμβάνεται στο νομοσχέδιο του ΥΠΕΝ που κατατίθεται σήμερα στη Βουλή. Σύμφωνα με τους υπολογισμούς η Τιμή Αναφοράς με τη νέα ρύθμιση φτάνει τα 73,18 ευρώ ανά Μεγαβατώρα έναντι των 66,42 ευρώ ανά Μεγαβατώρα που "έδινε" η προηγούμενη μεθοδολογία (1,1 επί την μέση ΟΤΣ της προηγούμενης χρονιάς).
      Ταυτόχρονα όμως, για να μην μπορούν να εκμεταλλευτούν τη δυνατότητα της αυξημένης ταρίφας οι μεγάλοι επενδυτές με τη μέθοδο της κατάτμησης και καταστρατήγησης της υποχρέωσης συμμετοχής σε διαγωνιστικές διαδικασίες, το νομοσχέδιο έχει νέο ισχυρό "κόφτη".
      Συγκεκριμένα, προβλέπεται ότι κάθε φυσικό ή νομικό πρόσωπο, άμεσα ή έμμεσα, μπορεί να κατέχει έως δύο έργα που δικαιούνται να συνάπτουν συμβάσεις ενίσχυσης εκτός διαγωνισμών, ενώ οι Ενεργειακές Κοινότητες του ν. 4513/2018 (Α’ 9) μπορούν να κατέχουν αντίστοιχα έργα συνολικής εγκατεστημένης ισχύος έως 18 MW.
      Όπως προαναφέρθηκε, στο νομοσχέδιο ορίζεται ως Τιμή Αναφοράς για φωτοβολταϊκά κάτω από 500 KW η μεσοσταθμική Τιμή Αναφοράς που προέκυψε κατά τις ανταγωνιστικές διαδικασίες υποβολής προσφορών που αφορούν στην ίδια τεχνολογία του προηγούμενου έτους προσαυξημένη κατά 5%. Αυτό, αν ισχύσει άμεσα, για τα έργα που θα συνδεθούν εντός του 2019 δίνει τιμή στα 73,18 ευρώ ανά Μεγαβατώρα. Για τα έργα που θα συνδεθούν εντός του 2020 η τιμή θα διαμορφωθεί με βάση τους διαγωνισμούς που θα γίνουν μέσα στο 2019.
      Για φωτοβολταϊκά μέχρι 1 MW που ανήκουν σε ενεργειακές κοινότητες, ορίζεται ως Τιμή Αναφοράς η μεσοσταθμική Τιμή Αναφοράς που προέκυψε κατά τις ανταγωνιστικές διαδικασίες υποβολής προσφορών που αφορούν στην εν λόγω κατηγορία φ/β σταθμών ή, αν δεν έχει διενεργηθεί διαγωνισμός στην κατηγορία, στην ίδια τεχνολογία του προηγούμενου έτους, προσαυξημένη κατά 10%.
      Διαβάστε εδώ τα πλήρη κείμενα του νομοσχεδίου όπως κατατέθηκαν στη Βουλή: https://www.hellenicparliament.gr/Nomothetiko-Ergo/Anazitisi-Nomothetikou-Ergou?law_id=5a4126ae-0f47-4cd1-a7eb-aa03018829b9

      View full είδηση
×

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.