Μετάβαση στο περιεχόμενο
  • Novatron
  • Ροδοπουλος
    Ροδοπουλος

    Γραμματοσειρες του «δρομου»

    Σε προηγούμενο τεύχος του περιοδικού (#3, Ιούλιος – Σεπτέμβριος 2013), αναφέρθηκα στην άναρχη εικόνα που επικρατεί στη σήμανση των ελληνικών αυτοκινητοδρόμων.

     

    Συγκεκριμένα, έγραφα για μία διαδρομή τριακοσίων περίπου χιλιομέτρων από την Κυλλήνη προς την Αθήνα, όπου παρατηρεί κανείς τέσσερις διαφορετικές γραμματοσειρές να έχουν χρησιμοποιηθεί στις πινακίδες.

     

    Όπως φαίνεται, τα παράπονά μου είχαν αποτέλεσμα, αφού πρόσφατα μου ζητήθηκε αν θα ήθελα να συμβάλω ώστε να ενοποιηθούν, να εξορθολογιστούν και να βελτιωθούν οι γραμματοσειρές που χρησιμοποιούνται, τόσο στους αυτοκινητόδρομους ταχείας κυκλοφορίας όσο και στη σήμανση των επαρχιακών οδών.

     

    Το χρονικό που ακολουθεί, φανερώνει για μία ακόμη φορά την ανεπάρκεια της ελληνικής πολιτείας να θέτει κανόνες και προδιαγραφές σε στοιχειώδεις εφαρμογές της εικόνας και της επικοινωνίας της γενικότερα.

     

    Η γνωστή σε όλους μας χαρακτηριστική μπλε σήμανση των επαρχιακών οδών της Ελλάδας έχει προκύψει από την προσαρμογή του βρετανικού προτύπου που σχεδιάστηκε από τον Jock Kinneir και τη συνεργάτιδά του Margaret Calvert στη δεκαετία του ‘60. Στην Ελλάδα υιοθετήθηκε το 1974, όταν δημοσιεύθηκαν οι σχετικές προδιαγραφές σε τεύχος του υπουργείου Δημοσίων Έργων. Στις προδιαγραφές αυτές παρουσιάζονται οι λατινικοί και ελληνικοί χαρακτήρες, οι αριθμοί και κάποια βασικά σημεία στίξης. Περιγράφεται επίσης ο ακριβής τρόπος τοποθέτησης, που προϋποθέτει συγκεκριμένο ύψος χαρακτήρων με αντίστοιχες αποστάσεις για όλα τα ζεύγη γραμμάτων. Πρακτικά, ο κατασκευαστής της πινακίδας τοποθετούσε τους χαρακτήρες πάντοτε σε συγκεκριμένη διάσταση με προκαθορισμένες αποστάσεις για κάθε ζεύγος χαρακτήρων, όπως αναγράφονται σε σχετικούς πίνακες. Σωστή περιγραφή για τα δεδομένα της εποχής, αλλά εμφανώς ξεπερασμένος τρόπος χρήσης σήμερα. Όμως, αντίστοιχες προδιαγραφές συντάχθηκαν και αρκετά χρόνια αργότερα, το 2003, όταν ακολουθήθηκε το γερμανικό πρότυπο DIN για τη σήμανση των νέων αυτοκινητοδρόμων ταχείας κυκλοφορίας της χώρας (πράσινες πινακίδες). Σε αυτήν την περίπτωση προσαρμόστηκαν οι γραμματοσειρές DΙΝ 1451 (Mittelschrift και Engschrift) για την κανονική και στενή γραφή αντίστοιχα, από τον σχεδιαστή Έκτορα Χαραλάμπους. Δημιουργείται βέβαια η απορία, πώς, ενώ βρισκόμαστε ήδη στην ψηφιακή εποχή, οι προδιαγραφές προσαρμόστηκαν στα προ εικοσιπενταετίας πρότυπα και όχι στις σύγχρονες απαιτήσεις, όπως θα ήταν λογικό.

    Η συμβολή μου στο έργο θα αφορούσε την ομογενοποίηση των σχεδίων, τη μεταφορά των περιγραμμάτων σε αρχεία γραμματοσειρών με τέτοιο τρόπο ώστε να ακολουθούνται οι προδιαγραφές ενδιάμεσων αποστάσεων (διαστοιχείωση), οι οποίες θα έπρεπε να ταυτίζονται απόλυτα με τους πίνακες προδιαγραφών για το δεδομένο ύψος χαρακτήρων. Έτσι, για παράδειγμα, γράφοντας το όνομα μιας πόλης με τη νέα γραμματοσειρά, στο ύψος των 112 χιλιοστών, το πλάτος των χαρακτήρων και οι ενδιάμεσες αποστάσεις θα πρέπει να ταυτίζονται σε χιλιοστά με τον προβλεπόμενο από τους πίνακες αριθμό. Η μεταφορά αυτή θα εκμηδένιζε τον χρόνο σχεδιασμού μιας πινακίδας σήμανσης σε αντίθεση με την προηγούμενη κατάσταση, όπου τα γράμματα έπρεπε να στοιχειοθετηθούν ένα προς ένα και να ρυθμιστούν οι αποστάσεις μεταξύ τους με σχετική μέτρηση.

     

    Η διαδικασία σχεδιασμού

     

    Για τη γραμματοσειρά των μπλε πινακίδων, της λεγόμενης επαρχιακής σήμανσης, οι χαρακτήρες που σχεδιάστηκαν στο χαρτί το 1973-74 είχαν ήδη ψηφιοποιηθεί έστω και σε απλά ανυσματικά αρχεία από τις εταιρείες που ασχολούνται με την οδοσήμανση και στοιχειοθετούνταν ένα – ένα. Το σχέδιο των λατινικών, όπως ανέφερα παραπάνω, προέρχεται από τη μελέτη των Βρετανών Kinnear-Calvert, με εμφανή όμως σχεδιαστικά λάθη κατά την αντιγραφή. Τα ελληνικά, τα οποία –σωστά ή λάθος– συνηθίσαμε με τον καιρό, σχεδιάστηκαν –άγνωστο για μένα από ποιον– με μεγάλα λάθη και φανερά περιορισμένη σχεδιαστική ικανότητα.

     

    Λογικό, όμως, σε μια εποχή που Έλληνες σχεδιαστές δεν είχαν ακόμη ασχοληθεί συστηματικά με το αντικείμενο. Τα λάθη είναι ολοφάνερα, όπως διαπιστώνουμε στη σχετική εικόνα. Για παράδειγμα, το χι είναι πολύ μεγαλύτερο από όσο πρέπει, καταλαμβάνοντας χώρο τόσο στα ανωφερή όσο και στα κατωφερή τμήματα. Το ταυ είναι τοποθετημένο ανεστραμμένο, με το αριστερό άκρο δεξιά και αντίστροφα. Το ω είναι τεράστιο συγκριτικά με τα άλλα πεζά γράμματα. Το φι καταλαμβάνει το ίδιο πλάτος με το όμικρον, ενώ δεν θα έπρεπε γιατί αποτελείται από τρία κατακόρυφα στελέχη και όχι δύο, με αποτέλεσμα να μικραίνει η αντιφόρμα και να «μπουκώνει» το γράμμα.

     

    Στις γραμματοσειρές DIN των πράσινων πινακίδων των αυτοκινητοδρόμων, παρατήρησα ότι η κανονική γραφή ήταν σε ικανοποιητικό σχεδιαστικό επίπεδο, ενώ αντίθετα η στενή γραφή παρουσίαζε σοβαρά σχεδιαστικά λάθη. Αμφιβάλλω, λοιπόν, αν τα δεύτερα σχεδιάστηκαν από τον Έκτορα Χαραλάμπους και πιστεύω πως έγιναν από κάποιον χωρίς γνώσεις τυπογραφίας. Συγκεκριμένα, πολλοί χαρακτήρες είχαν λάθος διαστάσεις, άλλοι λάθος πάχος, ενώ υπήρχαν ελληνικοί χαρακτήρες αντιγραμμένοι (copy-paste) από άλλες γραμματοσειρές χωρίς σχέση με τη φιλοσοφία της DIN (π.χ. το έψιλον, το ωμέγα και το τελικό σίγμα ανήκουν στην Helvetica Condensed!).

     

    Στη διάρκεια αυτού του έργου, πήρα την πρωτοβουλία να εξορθολογίσω τον σχεδιασμό, να βελτιώσω δηλαδή τα περιγράμματα και να αποβάλω ξένα στοιχεία που ενοχλούν οπτικά και αποτελούν «τυπογραφικά οξύμωρα». Το θεώρησα σαν μια ευκαιρία να βελτιωθεί η σημερινή εικόνα των πινακίδων που διοχετεύει λάθη στην τυπογραφική συνείδηση του κοινού. Κυρίως όμως από επαγγελματική διαστροφή, καθώς το μάτι μου πέφτει διαρκώς στα λάθη, τα οποία με ενοχλούν και βασανίζουν –όπως και τόσα άλλα– την τυπογραφική μου καθημερινότητα.

     

    Όλα αυτά δεν έγιναν βέβαια στο πλαίσιο μιας πλήρους και συνολικής μελέτης επανασχεδιασμού της οδοσήμανσης –πράγμα αδύνατο στη σημερινή κατάσταση της χώρας– αλλά μιας μικρής προσπάθειας να κρατηθεί το υπάρχον ύφος των γραμματοσειρών, κάνοντας ταυτόχρονα τις απαραίτητες βελτιώσεις, που ωστόσο δεν θα γίνονταν αντιληπτές από κάποιον μη ειδικό. Όταν μετά από πολλές ημέρες εντατικής εργασίας και δοκιμών θεώρησα ότι είχε επιτευχθεί ένα ικανοποιητικό αποτέλεσμα, άκουσα στην άλλη άκρη της τηλεφωνικής γραμμής την υπεύθυνη δημιουργικού του πελάτη να εκφράζει έντονη δυσαρέσκεια, λέγοντας ότι αλλοίωσα τις γραμματοσειρές και τις μετέβαλα προς το χειρότερο.

     

    Απόρησα φυσικά και αντιλήφθηκα πως τα κριτήριά μας ήταν τελείως διαφορετικά. Από πλευράς μου το θέμα ήταν ουσιαστικό, ενώ για έναν εργολάβο που συναλλάσσεται με το Δημόσιο ήταν τυπικό, αφού έπρεπε να τηρεί απαρέγκλιτα τις προδιαγραφές –όσο λάθος και να ήταν– προκειμένου να μη σκαλώσει στις γραφειοκρατικές αγκυλώσεις που θα μπορούσαν ακόμη και να ακυρώσουν τη συμμετοχή του στο έργο. Βέβαια, έχουμε δει και γραμματοσειρά Arial Light σε τμήμα της Εθνικής Οδού, αλλά δεν ξέρω αν αυτή η αυθαιρεσία είχε επιπτώσεις στον εργολάβο.

     

    Το αποτέλεσμα της εργασίας ήταν, μεταξύ άλλων, και η γραμματοσειρά της επαρχιακής σήμανσης, που απορρίφθηκε από τον πελάτη. Η γραμματοσειρά που ονομάστηκε CF Dromon και παρατίθεται με συγκριτικό δείγμα στις εικόνες, εμπλουτίστηκε με πλήρες λατινικό σύνολο χαρακτήρων, εναλλακτικούς τύπους αρίθμησης και πλήρη σημεία στίξης. Διατίθεται δωρεάν από το site μας www.fonts.gr καθ’ όλη τη διάρκεια της έκθεσης gr design – Διαδρομές, που παρουσιάζεται στο Μουσείο Μπενάκη Πειραιώς από τις 17 Απριλίου έως τις 17 Μαΐου 2015, με την ευκαιρία του εορτασμού των 20 χρόνων από την ίδρυση της Ελληνικής Ψηφιακής Τυποθήκης – Fonts.gr και την έντονη συμμετοχή μας στα τυπογραφικά δρώμενα της χώρας μας. Όσο και αν όλα αυτά φαντάζουν «ψιλά γράμματα», ο σχεδιασμός ενός συστήματος οδοσήμανσης με σύγχρονα σχεδιαστικά πρότυπα θα επέτρεπε την ευκολότερη και αμεσότερη ενημέρωση των οδηγών, συμβάλλοντας εν μέρει στην οδική ασφάλεια και προβάλλοντας ταυτόχρονα μια ενοποιημένη και μοναδική εικόνα, όπως αυτή που ακολουθείται και χαρακτηρίζει τις προηγμένες χώρες του κόσμου.

     

    Γράφει ο Παναγιώτης Χαρατζόπουλος

    τυπογραφικός σχεδιαστής

    Πηγή: https://grdmagazine.gr/2015/06/03/grammatosires-tou-dromou/




    Σχόλια Μελών


    συγχαρητήρια! Πόσο (μα πόσο) καλύτερα θα ήμασταν αν ο καθένας, όπως εσείς,

    έκανε απλά τη δουλειά που ξέρει (κανονικά και όχι κάπως)

    όσο καλά την ξέρει (και όχι περίπου)

    χωρίς να θεωρεί χρέος του να λύσει όλα τα προβλήματα του κόσμου (και του χρέους)

     

    Το 2004 είχα φτιάξει ένα απλό xls που έδινε τα διάκενα και τις πλάγιες αποστάσεις,

    με μόνη είσοδο το κείμενο της πινακίδας. (απλή τυποποίηση δηλαδή των πινάκων)

    Εμάς αυτό ήταν το πρόβλημά μας, ως μηχανικοί / σχεδιαστές σήμανσης.

    (Το τυπογραφικό σκέλος διέφευγε βέβαια του αντικειμένου και της αντίληψής μας ίσως)

    Μου έκανε εντύπωση πως κάτι τόσο απλό δεν υπήρχε ήδη στην αγορά, 

    και πως ΟΛΟΙ οι εμπλεκόμενοι εξακολουθούσαν να στοιχειοθετούν ένα προς ένα, 

    και μάλιστα αρκετοί να κάνουν και εκπτώσεις στις προδιαγραφές (προφανώς "είχαν άκρη")

    Τώρα πια δεν μου κάνει καμία εντύπωση ότι κανείς δεν ασχολήθηκε να διαδώσει το "σύστημα"

    όπως κανείς (εκτός από εσάς) δεν ασχολήθηκε να ενοποιήσει (ή καταγράψει έστω) το τυπογραφικό σκέλος.

     

    Και πάλι συγχαρητήρια, και σας ευχαριστώ για την αχτίδα που ρίξατε στο σκοτάδι μου

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites


    Δημιουργήστε ένα λογαριασμό ή συνδεθείτε προκειμένου να αφήσετε κάποιο σχόλιο

    Πρέπει να είστε μέλος για να μπορέσετε να αφήσετε κάποιο σχόλιο

    Δημιουργία λογαριασμού

    Κάντε μια δωρεάν εγγραφή στην κοινότητά μας. Είναι εύκολο!

    Εγγραφή νέου λογαριασμού

    Σύνδεση

    Εάν έχετε ήδη λογαριασμό; Συνδεθείτε εδώ.

    Συνδεθείτε τώρα

  • Παρόμοιο Περιεχόμενο

    • Από Engineer
      Αν και η σήμανση αποτελεί το βασικό στοιχείο της Βιώσιμης Κινητικότητας, εντούτοις μια και μόνο ματιά στον Οδηγό που έχει εκδώσει το Υπουργείο Περιβάλλοντος ρίχνει φως στο πόσο στρεβλά χρησιμοποιείται η σήμανση από τους δήμους. 
      Γιορτάζοντας λοιπόν την Ευρωπαϊκή Εβδομάδα Βιώσιμης Κινητικότητας οι δήμοι με πολύ μικρό κόστος που θα επιφέρει μια τεράστια βελτίωση στον στόχο της Βιώσιμης Κινητικότητας δεν έχουν παρά να ρίξουν μια ματιά στον Οδηγό και να διορθώσουν ή να προσθέσουν ενδιαφέροντα σημεία που θα διευκολύνουν τη πρόσβαση, θα βελτιώσουν την ασφάλεια και θα αναπτύξουν την συνείδηση Βιώσιμη Κινητικότητας στους κατοίκους τους.
      Επίσης μια ματιά στο site της ΣΗΜΑ της μεγαλύτερης εταιρείας σήμανσης στην Ελλάδα θα δώσει πολλές ιδέες και μια συνολική εικόνα των δυνατοτήτων που υπάρχουν σήμερα για να συμβάλουν οι δήμοι στην Ανάπτυξης της Βιώσιμης Κινητικότητας.
      Σύμφωνα με τον Οδηγό του Υπ. Περιβάλλοντος, ονομάζεται σήμανση το σύνολο των συμβόλων και κειμένων που διευκολύνουν στον προσανατολισμό και στην κίνηση όλων των ατόμων στο δομημένο περιβάλλον. Ακόμη σήμανση θεωρείται και κάθε άλλο μέσο που διευκολύνει στην ασφαλή διακίνηση και πληροφόρηση, όπως φωτεινά και ηχητικά σήματα, διαφοροποιήσεις υλικών μέσω χρώματος και/ή υφής, σχέδια, προπλάσματα κλπ. 

      2. Γενικές αρχές σήμανσης 
      Κατά τη μελέτη κτιρίων που χρησιμοποιούνται από το κοινό, υπαίθριων χώρων ανοικτών στο κοινό, κοινόχρηστων και κοινωφελών χώρων (ΓΟΚ 85 Ν 1577/85 άρθρο 2) πρέπει να γίνεται μελέτη σήμανσης. Σε στρατηγικά σημεία των παραπάνω χώρων πρέπει να υπάρχει απλοποιημένο σχέδιο κάτοψης ή και πρόπλασμα με επισήμανση των θέσεων στάθμευσης, των εισόδων, του γραφείου πληροφοριών, των θέσεων κατακόρυφης κυκλοφορίας, των χώρων υγιεινής, των χώρων και σημείων ενδιαφέροντος κλπ. Η ύπαρξη σωστής σήμανσης είναι ιδιαίτερα σημαντική σε περιπτώσεις κινδύνου, για την εύκολη εύρεση των σημείων διαφυγής και την γρήγορη εκκένωση των χώρων. 
      Τα σύμβολα, πικτογράμματα, σχέδια, κείμενα κλπ που αποτελούν την σήμανση πρέπει να είναι τυποποιημένα, απλά, ευδιάκριτα, σε αντίθεση με το υπόβαθρό τους, τοποθετημένα σε θέσεις ανάλογα με το μέγεθός τους και τη λειτουργία τους. Όταν βρίσκονται σε θέσεις προσεγγίσιμες από άτομα με προβλήματα στην όραση, πρέπει να είναι ανάγλυφα και να συνοδεύονται από κείμενο σε γραφή Braille. Πρέπει να επαναλαμβάνονται όπου υπάρχει αλλαγή κατεύθυνσης ή όπου μπορεί να προκληθεί αμφιβολία, όσον αφορά στην επιλογή της επιθυμητής διαδρομής ή εξόδου διαφυγής. 
      Η μελέτη σήμανσης πρέπει να λαμβάνει υπ' όψιν τις ανάγκες και ιδιαιτερότητες όλων των ατόμων, ιδιαίτερα δε των εμποδιζομένων ατόμων στα οποία περιλαμβάνονται και τα άτομα με ειδικές ανάγκες. Από την παραπάνω κατηγορία τα άτομα που αντιμετωπίζουν τα μεγαλύτερα προβλήματα στην ανεμπόδιστη, αυτόνομη και ασφαλή διακίνηση είναι αυτά που έχουν κινητικές κι αισθητήριες αναπηρίες. Αν για τους υπόλοιπους πολίτες η ύπαρξη σήμανσης και παροχής πληροφοριών συμβάλλει στον καλύτερο προσανατολισμό και ασφάλειά τους, για τα άτομα με ειδικές ανάγκες αποτελεί απαραίτητη προϋπόθεση για τη δυνατότητα πρόσβασης, κίνησης και παραμονής τους στους δημόσιους χώρους. Όταν υπάρχει σήμανση αναφερόμενη σε προσφερόμενες εξυπηρετήσεις σε άτομα με ειδικές ανάγκες πρέπει απαραίτητα να συνοδεύεται από το ∆ιεθνές Σύμβολο Πρόσβασης Αναπήρων (∆ΣΠ). 1 
      Πάντως το πρόβλημα της πρόσβασης δεν είναι κάτι που σχετίζεται ιδιαίτερα με τους ανάπηρους. Η προσβασιμότητα πρέπει να θεωρείται μία βασική ποιότητα του δομημένου περιβάλλοντος.Η παροχή πληροφοριών μόνο με χρωματικό κώδικα πρέπει να αποφεύγεται. Άτομα με αχρωματοψία μπορεί να αντιμετωπίσουν δυσκολία στην κατανόησή της. Σήμανση που αφορά μία συγκεκριμένη πληροφορία πρέπει να εμφανίζεται πάντα με τον ίδιο τρόπο, ώστε να είναι εύκολα αναγνωρίσιμη. Η πολυσήμανση, τα εκτενή κείμενα, ο συνδυασμός ή η παράθεση διαφημιστικών πινακίδων και πινακίδων σήμανσης πρέπει να αποφεύγονται γιατί προκαλούν σύγχυση. Επίσης οι επιφάνειες των πινακίδων πρέπει να είναι μη ανακλαστικές (ματ) σε έντονη χρωματική αντίθεση με τον περιβάλλοντα χώρο. 
      Προσοχή πρέπει να δίνεται στον τρόπο τοποθέτησης και στην επιλογή της θέσης των πινακίδων σήμανσης, ώστε αυτές να μην αποτελούν εμπόδιο ή κίνδυνο για ορισμένες κατηγορίες ατόμων. Πχ οι πινακίδες οδικής σήμανσης όταν βρίσκονται τοποθετημένες μέσα στην πόλη συχνά αποτελούν εμπόδιο για τα άτομα σε αμαξίδιο και κίνδυνο για τα άτομα με προβλήματα στην όραση. 
      Η σωστή αρχιτεκτονική μελέτη παίζει σπουδαίο ρόλο στον προσανατολισμό των ατόμων. Σημαντικός είναι ο απλός και καθαρός σχεδιασμός ο οποίος δίνει δυνατότητα καλής αντίληψης του περιβάλλοντος, περιλαμβάνοντας εύκολα αναγνωρίσιμα σημεία προσανατολισμού, τοποθέτηση λειτουργιών που έχουν σχέση μεταξύ τους κοντά κλπ. Ανελκυστήρες, γραφεία πληροφοριών, δημόσια τηλέφωνα ή τηλεφωνικοί θάλαμοι, κλιμακοστάσια, χώροι υγιεινής κλπ πρέπει να γίνονται εύκολα αντιληπτοί, ευρισκόμενοι σε προφανείς θέσεις, οι οποίες κατά προτίμηση πρέπει να γειτνιάζουν. Μία οργάνωση των χώρων που ακολουθεί τις παραπάνω αρχές διευκολύνει και στην καλύτερη σήμανσή τους. 
      Ο φωτισμός δεν πρέπει να είναι εκτυφλωτικός, πρέπει όμως να είναι άπλετος ιδιαίτερα σε εισόδους, ανελκυστήρες, αίθουσες διαλέξεων κλπ. Πρέπει να αποφεύγεται η απότομη μετάβαση από φωτεινούς σε σκοτεινούς χώρους. Η σήμανση πρέπει να φωτίζεται, πρέπει όμως να αποφεύγονται οι ανακλάσεις. Συνιστάται φωτισμός ο οποίος παρέχει καλή απόδοση των χρωμάτων. 
      Η επιλογή των υλικών μπορεί να διαφοροποιήσει χώρους και λειτουργίες αλλά και να βελτιώσει την ηχητική τους κατάσταση. 
      Η χρήση οπτικοακουστικής και ηλεκτρονικής σήμανσης πρέπει να ακολουθεί τις ίδιες αρχές που έχει και η υπόλοιπη σήμανση.
      Διαβάστε όλον τον Οδηγό εδώ

      View full είδηση
    • Από Engineer
      Αν και η σήμανση αποτελεί το βασικό στοιχείο της Βιώσιμης Κινητικότητας, εντούτοις μια και μόνο ματιά στον Οδηγό που έχει εκδώσει το Υπουργείο Περιβάλλοντος ρίχνει φως στο πόσο στρεβλά χρησιμοποιείται η σήμανση από τους δήμους. 
      Γιορτάζοντας λοιπόν την Ευρωπαϊκή Εβδομάδα Βιώσιμης Κινητικότητας οι δήμοι με πολύ μικρό κόστος που θα επιφέρει μια τεράστια βελτίωση στον στόχο της Βιώσιμης Κινητικότητας δεν έχουν παρά να ρίξουν μια ματιά στον Οδηγό και να διορθώσουν ή να προσθέσουν ενδιαφέροντα σημεία που θα διευκολύνουν τη πρόσβαση, θα βελτιώσουν την ασφάλεια και θα αναπτύξουν την συνείδηση Βιώσιμη Κινητικότητας στους κατοίκους τους.
      Επίσης μια ματιά στο site της ΣΗΜΑ της μεγαλύτερης εταιρείας σήμανσης στην Ελλάδα θα δώσει πολλές ιδέες και μια συνολική εικόνα των δυνατοτήτων που υπάρχουν σήμερα για να συμβάλουν οι δήμοι στην Ανάπτυξης της Βιώσιμης Κινητικότητας.
      Σύμφωνα με τον Οδηγό του Υπ. Περιβάλλοντος, ονομάζεται σήμανση το σύνολο των συμβόλων και κειμένων που διευκολύνουν στον προσανατολισμό και στην κίνηση όλων των ατόμων στο δομημένο περιβάλλον. Ακόμη σήμανση θεωρείται και κάθε άλλο μέσο που διευκολύνει στην ασφαλή διακίνηση και πληροφόρηση, όπως φωτεινά και ηχητικά σήματα, διαφοροποιήσεις υλικών μέσω χρώματος και/ή υφής, σχέδια, προπλάσματα κλπ. 

      2. Γενικές αρχές σήμανσης 
      Κατά τη μελέτη κτιρίων που χρησιμοποιούνται από το κοινό, υπαίθριων χώρων ανοικτών στο κοινό, κοινόχρηστων και κοινωφελών χώρων (ΓΟΚ 85 Ν 1577/85 άρθρο 2) πρέπει να γίνεται μελέτη σήμανσης. Σε στρατηγικά σημεία των παραπάνω χώρων πρέπει να υπάρχει απλοποιημένο σχέδιο κάτοψης ή και πρόπλασμα με επισήμανση των θέσεων στάθμευσης, των εισόδων, του γραφείου πληροφοριών, των θέσεων κατακόρυφης κυκλοφορίας, των χώρων υγιεινής, των χώρων και σημείων ενδιαφέροντος κλπ. Η ύπαρξη σωστής σήμανσης είναι ιδιαίτερα σημαντική σε περιπτώσεις κινδύνου, για την εύκολη εύρεση των σημείων διαφυγής και την γρήγορη εκκένωση των χώρων. 
      Τα σύμβολα, πικτογράμματα, σχέδια, κείμενα κλπ που αποτελούν την σήμανση πρέπει να είναι τυποποιημένα, απλά, ευδιάκριτα, σε αντίθεση με το υπόβαθρό τους, τοποθετημένα σε θέσεις ανάλογα με το μέγεθός τους και τη λειτουργία τους. Όταν βρίσκονται σε θέσεις προσεγγίσιμες από άτομα με προβλήματα στην όραση, πρέπει να είναι ανάγλυφα και να συνοδεύονται από κείμενο σε γραφή Braille. Πρέπει να επαναλαμβάνονται όπου υπάρχει αλλαγή κατεύθυνσης ή όπου μπορεί να προκληθεί αμφιβολία, όσον αφορά στην επιλογή της επιθυμητής διαδρομής ή εξόδου διαφυγής. 
      Η μελέτη σήμανσης πρέπει να λαμβάνει υπ' όψιν τις ανάγκες και ιδιαιτερότητες όλων των ατόμων, ιδιαίτερα δε των εμποδιζομένων ατόμων στα οποία περιλαμβάνονται και τα άτομα με ειδικές ανάγκες. Από την παραπάνω κατηγορία τα άτομα που αντιμετωπίζουν τα μεγαλύτερα προβλήματα στην ανεμπόδιστη, αυτόνομη και ασφαλή διακίνηση είναι αυτά που έχουν κινητικές κι αισθητήριες αναπηρίες. Αν για τους υπόλοιπους πολίτες η ύπαρξη σήμανσης και παροχής πληροφοριών συμβάλλει στον καλύτερο προσανατολισμό και ασφάλειά τους, για τα άτομα με ειδικές ανάγκες αποτελεί απαραίτητη προϋπόθεση για τη δυνατότητα πρόσβασης, κίνησης και παραμονής τους στους δημόσιους χώρους. Όταν υπάρχει σήμανση αναφερόμενη σε προσφερόμενες εξυπηρετήσεις σε άτομα με ειδικές ανάγκες πρέπει απαραίτητα να συνοδεύεται από το ∆ιεθνές Σύμβολο Πρόσβασης Αναπήρων (∆ΣΠ). 1 
      Πάντως το πρόβλημα της πρόσβασης δεν είναι κάτι που σχετίζεται ιδιαίτερα με τους ανάπηρους. Η προσβασιμότητα πρέπει να θεωρείται μία βασική ποιότητα του δομημένου περιβάλλοντος.Η παροχή πληροφοριών μόνο με χρωματικό κώδικα πρέπει να αποφεύγεται. Άτομα με αχρωματοψία μπορεί να αντιμετωπίσουν δυσκολία στην κατανόησή της. Σήμανση που αφορά μία συγκεκριμένη πληροφορία πρέπει να εμφανίζεται πάντα με τον ίδιο τρόπο, ώστε να είναι εύκολα αναγνωρίσιμη. Η πολυσήμανση, τα εκτενή κείμενα, ο συνδυασμός ή η παράθεση διαφημιστικών πινακίδων και πινακίδων σήμανσης πρέπει να αποφεύγονται γιατί προκαλούν σύγχυση. Επίσης οι επιφάνειες των πινακίδων πρέπει να είναι μη ανακλαστικές (ματ) σε έντονη χρωματική αντίθεση με τον περιβάλλοντα χώρο. 
      Προσοχή πρέπει να δίνεται στον τρόπο τοποθέτησης και στην επιλογή της θέσης των πινακίδων σήμανσης, ώστε αυτές να μην αποτελούν εμπόδιο ή κίνδυνο για ορισμένες κατηγορίες ατόμων. Πχ οι πινακίδες οδικής σήμανσης όταν βρίσκονται τοποθετημένες μέσα στην πόλη συχνά αποτελούν εμπόδιο για τα άτομα σε αμαξίδιο και κίνδυνο για τα άτομα με προβλήματα στην όραση. 
      Η σωστή αρχιτεκτονική μελέτη παίζει σπουδαίο ρόλο στον προσανατολισμό των ατόμων. Σημαντικός είναι ο απλός και καθαρός σχεδιασμός ο οποίος δίνει δυνατότητα καλής αντίληψης του περιβάλλοντος, περιλαμβάνοντας εύκολα αναγνωρίσιμα σημεία προσανατολισμού, τοποθέτηση λειτουργιών που έχουν σχέση μεταξύ τους κοντά κλπ. Ανελκυστήρες, γραφεία πληροφοριών, δημόσια τηλέφωνα ή τηλεφωνικοί θάλαμοι, κλιμακοστάσια, χώροι υγιεινής κλπ πρέπει να γίνονται εύκολα αντιληπτοί, ευρισκόμενοι σε προφανείς θέσεις, οι οποίες κατά προτίμηση πρέπει να γειτνιάζουν. Μία οργάνωση των χώρων που ακολουθεί τις παραπάνω αρχές διευκολύνει και στην καλύτερη σήμανσή τους. 
      Ο φωτισμός δεν πρέπει να είναι εκτυφλωτικός, πρέπει όμως να είναι άπλετος ιδιαίτερα σε εισόδους, ανελκυστήρες, αίθουσες διαλέξεων κλπ. Πρέπει να αποφεύγεται η απότομη μετάβαση από φωτεινούς σε σκοτεινούς χώρους. Η σήμανση πρέπει να φωτίζεται, πρέπει όμως να αποφεύγονται οι ανακλάσεις. Συνιστάται φωτισμός ο οποίος παρέχει καλή απόδοση των χρωμάτων. 
      Η επιλογή των υλικών μπορεί να διαφοροποιήσει χώρους και λειτουργίες αλλά και να βελτιώσει την ηχητική τους κατάσταση. 
      Η χρήση οπτικοακουστικής και ηλεκτρονικής σήμανσης πρέπει να ακολουθεί τις ίδιες αρχές που έχει και η υπόλοιπη σήμανση.
      Διαβάστε όλον τον Οδηγό εδώ
    • Από Engineer
      Σε ισχύ βρίσκεται πλέον και επίσημα ο ευρωπαϊκός κανονισμός που θέτει το πλαίσιο για την ενεργειακή σήμανση των ηλεκτρικών συσκευών -με τις περίφημες ενεργειακές κλάσεις- απλοποιώντας και επικαιροποιώντας τις σχετικές απαιτήσεις για την ενεργειακή απόδοση στα προϊόντα που πωλούνται στην ΕΕ.
       
      Πριν από λίγες μέρες δημοσιεύτηκε στην Επίσημη Εφημερίδα της Ευρωπαϊκής Ένωσης ο νέος κανονισμός, που αντικαθιστά την ισχύουσα νομοθεσία (οδηγία 2010/30/ΕΕ), διατηρώντας τις βασικές αρχές της, αλλά διευκρινίζοντας, ενισχύοντας και επεκτείνοντας το πεδίο εφαρμογής της.
       
      Σύμφωνα με τον νέο κανονισμό όλα τα προϊόντα θα επισημαίνονται με μια νέα, αναθεωρημένη και πιο σαφή κλίμακα με βαθμίδες από το A (ως η περισσότερο αποδοτική) έως το G (ως η λιγότερο αποδοτική).
       
      Αυτό το σύστημα βαθμιαία θα αντικαταστήσει το σημερινό μοντέλο, δηλαδή τη γνωστή διαβάθμιση από Α+++ έως G στην επισήμανση των ηλεκτρικών συσκευών, το οποίο, ως αποτέλεσμα της ανάπτυξης στην ενεργειακή απόδοση τα τελευταία χρόνια, δεν επιτρέπει πλέον στους καταναλωτές να διακρίνουν ξεκάθαρα μεταξύ των περισσότερο αποδοτικών συσκευών.
       
      Επιπρόσθετα θα δημιουργηθεί μια βάση δεδομένων στην οποία θα καταχωρούνται όλα τα προϊόντα, ενώ θα επιτρέπει στο κοινό να συμβουλεύεται τις ετικέτες - επισημάνσεις των προϊόντων καθώς και σχετικά ενημερωτικά έγγραφα, καθιστώντας ευκολότερη τη σύγκριση του βαθμού απόδοσης κάθε οικιακής ηλεκτρικής συσκευής.
       
      Οι κατασκευαστές συσκευών στις χώρες της Ε.Ε. απαιτείται επίσης να ακολουθήσουν τη νομοθεσία για τον οικολογικό σχεδιασμό - ecodesign που θέτει τα ελάχιστα πρότυπα για την περιβαλλοντική απόδοση των προϊόντων.
       
      Η Κομισιόν υπολογίζει ότι με την αλλαγή των οδηγιών για τον οικολογικό σχεδιασμό και την ενεργειακή επισήμανση προϊόντων μπορεί να επέλθει εξοικονόμηση για τους Ευρωπαίους καταναλωτές ύψους 490 ευρώ τον χρόνο στους λογαριασμούς ενέργειας και να δημιουργηθούν ετήσια έσοδα ύψους 55 εκατ. ευρώ έως το 2020 για τη βιομηχανία.
       
      Τι είναι η ενεργειακή σήμανση
       
      Η ειδική αυτή ετικέτα για την ενεργειακή απόδοση των οικιακών ηλεκτρικών συσκευών σχεδιάστηκε για να παρέχει στους καταναλωτές ακριβείς, αναγνωρίσιμες και συγκρίσιμες πληροφορίες για την κατανάλωση ενέργειας προϊόντων οικιακής χρήσης.
       
      Παράλληλα αποσκοπεί και στο να επηρεάσει τις επιλογές των καταναλωτών υπέρ των λιγότερο ενεργοβόρων συσκευών, καθώς και στην ενθάρρυνση της συμμετοχής τους στη λήψη μέτρων εξοικονόμησης ενέργειας αλλά και χρημάτων, ενώ για τους κατασκευαστές – προμηθευτές - εμπόρους αποτελεί συγκριτικό πλεονέκτημα και εργαλείο marketing.
       
      Σήμερα το ενεργειακό σήμα δείχνει την κατάταξη μιας συσκευής στην κλίμακα Α έως G, με χρωματική διαφοροποίηση, ανάλογα με το πόση ενέργεια καταναλώνει.
       
      Η κατηγορία Α (πράσινη) καταναλώνει τη λιγότερη ενέργεια και η κατηγορία G (κόκκινη) την περισσότερη. Όταν οι περισσότερες συσκευές ενός είδους κατατάσσονται στην κατηγορία Α, μπορούν να προστεθούν μέχρι τρεις επιπλέον κατηγορίες στην κλίμακα: A+, A++ και A+++.
       
      Εξοικονόμηση πόρων
       
      Ιδιαίτερη σημασία έχει η επιλογή βάσει της ενεργειακής απόδοσης σε συσκευές όπως τα ψυγεία τα οποία λειτουργούν συνεχώς, κάτι που δεν συμβαίνει με τη χρήση άλλων συσκευών, όπως π.χ. το πλυντήριο ρούχων ή τα κλιματιστικά, που κυρίως τα τελευταία χρόνια αποτελούν για πολλά νοικοκυριά το μοναδικό μέσο θέρμανσης.
       
      Πάντως, ενεργοβόρες συσκευές δεν είναι μόνο οι μεγάλου μεγέθους (θερμοσίφωνας, φούρνος κ.λπ.), αφού συσκευές όπως το “πιστολάκι” μαλλιών ή οι αφυγραντήρες καταναλώνουν σημαντική ποσότητα ηλεκτρισμού, ενώ και ο τρόπος χρήσης όλων των συσκευών αποτελεί σημαντική παράμετρο για τον υπολογισμό της εξοικονόμησης ή της σπατάλης ενέργειας για ένα νοικοκυριό.
       
      Ενδεικτικά αναφέρονται ως παραδείγματα εξοικονόμησης από την αναβάθμιση ενεργειακής απόδοσης (από χαμηλότερη προς υψηλότερη κλάση / βαθμίδα), τα εξής:
       
      * Ψυγείο. Εξοικονόμηση περίπου 62% από D σε Α+.
      * Φούρνος (μεσαίου μεγέθους). Εξοικονόμηση 35% από F σε C και 53% από F σε A.
      * Πλυντήριο ρούχων. Εξοικονόμηση 32% από C σε A+ και 44% από C σε Α+++.
      * Κλιματιστικό. Για ψύξη εξοικονόμηση 95% από C σε Α+++, για θέρμανση εξοικονόμηση 73% από C σε Α+++.
      * Τηλεόραση. Εξοικονόμηση 58% από Ε σε Β και 77% από Ε σε Α+.
      * Ηλεκτρική σκούπα. Εξοικονόμηση 33% από F σε C και 49% από F σε Α.
       
      Συνήθως βέβαια, όσο πιο “ψηλά” βρίσκεται η ενεργειακή κλάση, άλλο τόσο “ανεβαίνει” και το κόστος αγοράς μιας συσκευής, όμως η εξοικονόμηση στην κατανάλωση ηλεκτρισμού που επιτυγχάνεται ισοδυναμεί με μείωση του λογαριασμού ρεύματος, ιδιαίτερα αισθητή μακροπρόθεσμα.
       
      Για παράδειγμα, συγκρίνοντας δύο κλιματιστικά (σε λειτουργία ψύξης) με τα ίδια τεχνικά χαρακτηριστικά, αλλά σε διαφορετική ενεργειακή κλάση (A+ και Α+++), προέκυψε εξοικονόμηση 83 κιλοβατωρών κατ’ έτος με την αποδοτικότερη επιλογή (A+++), που ισοδυναμεί με 15 ευρώ το έτος ή με 75 ευρώ την πενταετία. Αντίστοιχα, συγκρίνοντας δύο ψυγεία (Α+ και Α+++) η εξοικονόμηση ανέρχεται στην κατανάλωση ηλεκτρισμού σε 146 kwh ετησίως, ήτοι 26,3 ευρώ κατ’ έτος ή 263 ευρώ στη δεκαετία.
       
      Τι προβλέπεται
       
      Οι καταναλωτές αναμένεται να δουν τις πρώτες ετικέτες σε οικιακές συσκευές με τη νέα κλίμακα στη λιανική το νωρίτερο προς το τέλος του 2019.
       
      Με τη θέση σε ισχύ του νέου κανονισμού δεν θα υπάρχουν πια οι γνωστές ενδείξεις Α+, Α++ και Α+++, αλλά η διαβάθμιση θα γίνεται πλέον από το Α έως το G.
       
      Η υπερβολική χρήση τάξεων υψηλότερης απόδοσης αποφεύγεται μακροπρόθεσμα, παρέχοντας επίσης κίνητρα για καινοτομία και πιέζοντας λιγότερο αποτελεσματικά προϊόντα να βγουν εκτός αγοράς.
       
      Ο κανονισμός επίσης απαιτεί οι κατασκευαστές να ενημερώνουν τους καταναλωτές αν η αναβάθμιση λογισμικού (software / firmware) μπορεί να μειώσει την ενεργειακή απόδοση ενός προϊόντος.
       
      Ως γενική προθεσμία προσαρμογής προβλέπονται τα 6 έτη, σε συνδυασμό με 18 επιπλέον μήνες, ενώ ορίζεται χρονικός ορίζοντας 15 μηνών για τις “λευκές συσκευές” (ψυγεία, πλυντήρια κ.λπ.) και 12 επιπλέον μήνες για την εμφάνιση της ετικέτας στα καταστήματα, ενώ στα 9 έτη είναι η προθεσμία για θερμοσίφωνες και λέβητες με ρήτρα λήξης ισχύος 13 ετών.
       
      Προκειμένου να συμβαδίσει η ευρωπαϊκή νομοθεσία με τις τεχνολογικές βελτιώσεις στην ενεργειακή απόδοση, η οποιαδήποτε μελλοντική επαναταξινόμηση θα γίνει όταν το 30% των προϊόντων που πωλούνται στην αγορά της Ε.Ε. θα εμπίπτει πλέον στην ανώτατη κατηγορία ενεργειακής απόδοσης Α ή όταν το 50% των προϊόντων θα εμπίπτουν στις δύο πρώτες κατηγορίες ενεργειακής απόδοσης Α και Β.
       
      Οι ετικέτες θα τοποθετηθούν στα προϊόντα σε έντυπη μορφή ενώ θα διατίθενται και ηλεκτρονικά όλες οι πληροφορίες για τα προϊόντα. Σε περίπτωση που υπάρξουν αλλαγές που επηρεάζουν την ενεργειακή απόδοση ενός προϊόντος το οποίο έχει ήδη αγοραστεί, ο προμηθευτής θα υποχρεούται να ενημερώνει τον καταναλωτή.
       
      Οποιαδήποτε οπτική διαφήμιση ή διαφημιστικό υλικό θα πρέπει να αναφέρει την κατηγορία ενεργειακής απόδοσης του προϊόντος, ενώ θα υπάρξουν ενημερωτικές εκστρατείες για τους καταναλωτές προκειμένου να εξοικειωθούν με τη νέα κλίμακα και επισήμανση των προϊόντων.
       
      Η Κομισιόν θα προχωρήσει και στη δημιουργία βάσης δεδομένων προϊόντων, που αναμένεται να λειτουργήσει τον Ιανουάριο 2019, προκειμένου να βοηθήσει τις εθνικές αρχές να ελέγχουν τη συμμόρφωση των κατασκευαστών προς τη νέα νομοθεσία, ενώ παράλληλα θα λειτουργήσει και μία διαδικτυακή πύλη για την ενημέρωση των καταναλωτών με πρόσθετες πληροφορίες αναφορικά με τα προϊόντα.
       
      Πηγή: Αυγή - http://www.energia.g...p?art_id=118977
       
      Click here to view the είδηση
    • Από Engineer
      Σε ισχύ βρίσκεται πλέον και επίσημα ο ευρωπαϊκός κανονισμός που θέτει το πλαίσιο για την ενεργειακή σήμανση των ηλεκτρικών συσκευών -με τις περίφημες ενεργειακές κλάσεις- απλοποιώντας και επικαιροποιώντας τις σχετικές απαιτήσεις για την ενεργειακή απόδοση στα προϊόντα που πωλούνται στην ΕΕ.
       
      Πριν από λίγες μέρες δημοσιεύτηκε στην Επίσημη Εφημερίδα της Ευρωπαϊκής Ένωσης ο νέος κανονισμός, που αντικαθιστά την ισχύουσα νομοθεσία (οδηγία 2010/30/ΕΕ), διατηρώντας τις βασικές αρχές της, αλλά διευκρινίζοντας, ενισχύοντας και επεκτείνοντας το πεδίο εφαρμογής της.
       
      Σύμφωνα με τον νέο κανονισμό όλα τα προϊόντα θα επισημαίνονται με μια νέα, αναθεωρημένη και πιο σαφή κλίμακα με βαθμίδες από το A (ως η περισσότερο αποδοτική) έως το G (ως η λιγότερο αποδοτική).
       
      Αυτό το σύστημα βαθμιαία θα αντικαταστήσει το σημερινό μοντέλο, δηλαδή τη γνωστή διαβάθμιση από Α+++ έως G στην επισήμανση των ηλεκτρικών συσκευών, το οποίο, ως αποτέλεσμα της ανάπτυξης στην ενεργειακή απόδοση τα τελευταία χρόνια, δεν επιτρέπει πλέον στους καταναλωτές να διακρίνουν ξεκάθαρα μεταξύ των περισσότερο αποδοτικών συσκευών.
       
      Επιπρόσθετα θα δημιουργηθεί μια βάση δεδομένων στην οποία θα καταχωρούνται όλα τα προϊόντα, ενώ θα επιτρέπει στο κοινό να συμβουλεύεται τις ετικέτες - επισημάνσεις των προϊόντων καθώς και σχετικά ενημερωτικά έγγραφα, καθιστώντας ευκολότερη τη σύγκριση του βαθμού απόδοσης κάθε οικιακής ηλεκτρικής συσκευής.
       
      Οι κατασκευαστές συσκευών στις χώρες της Ε.Ε. απαιτείται επίσης να ακολουθήσουν τη νομοθεσία για τον οικολογικό σχεδιασμό - ecodesign που θέτει τα ελάχιστα πρότυπα για την περιβαλλοντική απόδοση των προϊόντων.
       
      Η Κομισιόν υπολογίζει ότι με την αλλαγή των οδηγιών για τον οικολογικό σχεδιασμό και την ενεργειακή επισήμανση προϊόντων μπορεί να επέλθει εξοικονόμηση για τους Ευρωπαίους καταναλωτές ύψους 490 ευρώ τον χρόνο στους λογαριασμούς ενέργειας και να δημιουργηθούν ετήσια έσοδα ύψους 55 εκατ. ευρώ έως το 2020 για τη βιομηχανία.
       
      Τι είναι η ενεργειακή σήμανση
       
      Η ειδική αυτή ετικέτα για την ενεργειακή απόδοση των οικιακών ηλεκτρικών συσκευών σχεδιάστηκε για να παρέχει στους καταναλωτές ακριβείς, αναγνωρίσιμες και συγκρίσιμες πληροφορίες για την κατανάλωση ενέργειας προϊόντων οικιακής χρήσης.
       
      Παράλληλα αποσκοπεί και στο να επηρεάσει τις επιλογές των καταναλωτών υπέρ των λιγότερο ενεργοβόρων συσκευών, καθώς και στην ενθάρρυνση της συμμετοχής τους στη λήψη μέτρων εξοικονόμησης ενέργειας αλλά και χρημάτων, ενώ για τους κατασκευαστές – προμηθευτές - εμπόρους αποτελεί συγκριτικό πλεονέκτημα και εργαλείο marketing.
       
      Σήμερα το ενεργειακό σήμα δείχνει την κατάταξη μιας συσκευής στην κλίμακα Α έως G, με χρωματική διαφοροποίηση, ανάλογα με το πόση ενέργεια καταναλώνει.
       
      Η κατηγορία Α (πράσινη) καταναλώνει τη λιγότερη ενέργεια και η κατηγορία G (κόκκινη) την περισσότερη. Όταν οι περισσότερες συσκευές ενός είδους κατατάσσονται στην κατηγορία Α, μπορούν να προστεθούν μέχρι τρεις επιπλέον κατηγορίες στην κλίμακα: A+, A++ και A+++.
       
      Εξοικονόμηση πόρων
       
      Ιδιαίτερη σημασία έχει η επιλογή βάσει της ενεργειακής απόδοσης σε συσκευές όπως τα ψυγεία τα οποία λειτουργούν συνεχώς, κάτι που δεν συμβαίνει με τη χρήση άλλων συσκευών, όπως π.χ. το πλυντήριο ρούχων ή τα κλιματιστικά, που κυρίως τα τελευταία χρόνια αποτελούν για πολλά νοικοκυριά το μοναδικό μέσο θέρμανσης.
       
      Πάντως, ενεργοβόρες συσκευές δεν είναι μόνο οι μεγάλου μεγέθους (θερμοσίφωνας, φούρνος κ.λπ.), αφού συσκευές όπως το “πιστολάκι” μαλλιών ή οι αφυγραντήρες καταναλώνουν σημαντική ποσότητα ηλεκτρισμού, ενώ και ο τρόπος χρήσης όλων των συσκευών αποτελεί σημαντική παράμετρο για τον υπολογισμό της εξοικονόμησης ή της σπατάλης ενέργειας για ένα νοικοκυριό.
       
      Ενδεικτικά αναφέρονται ως παραδείγματα εξοικονόμησης από την αναβάθμιση ενεργειακής απόδοσης (από χαμηλότερη προς υψηλότερη κλάση / βαθμίδα), τα εξής:
       
      * Ψυγείο. Εξοικονόμηση περίπου 62% από D σε Α+.
      * Φούρνος (μεσαίου μεγέθους). Εξοικονόμηση 35% από F σε C και 53% από F σε A.
      * Πλυντήριο ρούχων. Εξοικονόμηση 32% από C σε A+ και 44% από C σε Α+++.
      * Κλιματιστικό. Για ψύξη εξοικονόμηση 95% από C σε Α+++, για θέρμανση εξοικονόμηση 73% από C σε Α+++.
      * Τηλεόραση. Εξοικονόμηση 58% από Ε σε Β και 77% από Ε σε Α+.
      * Ηλεκτρική σκούπα. Εξοικονόμηση 33% από F σε C και 49% από F σε Α.
       
      Συνήθως βέβαια, όσο πιο “ψηλά” βρίσκεται η ενεργειακή κλάση, άλλο τόσο “ανεβαίνει” και το κόστος αγοράς μιας συσκευής, όμως η εξοικονόμηση στην κατανάλωση ηλεκτρισμού που επιτυγχάνεται ισοδυναμεί με μείωση του λογαριασμού ρεύματος, ιδιαίτερα αισθητή μακροπρόθεσμα.
       
      Για παράδειγμα, συγκρίνοντας δύο κλιματιστικά (σε λειτουργία ψύξης) με τα ίδια τεχνικά χαρακτηριστικά, αλλά σε διαφορετική ενεργειακή κλάση (A+ και Α+++), προέκυψε εξοικονόμηση 83 κιλοβατωρών κατ’ έτος με την αποδοτικότερη επιλογή (A+++), που ισοδυναμεί με 15 ευρώ το έτος ή με 75 ευρώ την πενταετία. Αντίστοιχα, συγκρίνοντας δύο ψυγεία (Α+ και Α+++) η εξοικονόμηση ανέρχεται στην κατανάλωση ηλεκτρισμού σε 146 kwh ετησίως, ήτοι 26,3 ευρώ κατ’ έτος ή 263 ευρώ στη δεκαετία.
       
      Τι προβλέπεται
       
      Οι καταναλωτές αναμένεται να δουν τις πρώτες ετικέτες σε οικιακές συσκευές με τη νέα κλίμακα στη λιανική το νωρίτερο προς το τέλος του 2019.
       
      Με τη θέση σε ισχύ του νέου κανονισμού δεν θα υπάρχουν πια οι γνωστές ενδείξεις Α+, Α++ και Α+++, αλλά η διαβάθμιση θα γίνεται πλέον από το Α έως το G.
       
      Η υπερβολική χρήση τάξεων υψηλότερης απόδοσης αποφεύγεται μακροπρόθεσμα, παρέχοντας επίσης κίνητρα για καινοτομία και πιέζοντας λιγότερο αποτελεσματικά προϊόντα να βγουν εκτός αγοράς.
       
      Ο κανονισμός επίσης απαιτεί οι κατασκευαστές να ενημερώνουν τους καταναλωτές αν η αναβάθμιση λογισμικού (software / firmware) μπορεί να μειώσει την ενεργειακή απόδοση ενός προϊόντος.
       
      Ως γενική προθεσμία προσαρμογής προβλέπονται τα 6 έτη, σε συνδυασμό με 18 επιπλέον μήνες, ενώ ορίζεται χρονικός ορίζοντας 15 μηνών για τις “λευκές συσκευές” (ψυγεία, πλυντήρια κ.λπ.) και 12 επιπλέον μήνες για την εμφάνιση της ετικέτας στα καταστήματα, ενώ στα 9 έτη είναι η προθεσμία για θερμοσίφωνες και λέβητες με ρήτρα λήξης ισχύος 13 ετών.
       
      Προκειμένου να συμβαδίσει η ευρωπαϊκή νομοθεσία με τις τεχνολογικές βελτιώσεις στην ενεργειακή απόδοση, η οποιαδήποτε μελλοντική επαναταξινόμηση θα γίνει όταν το 30% των προϊόντων που πωλούνται στην αγορά της Ε.Ε. θα εμπίπτει πλέον στην ανώτατη κατηγορία ενεργειακής απόδοσης Α ή όταν το 50% των προϊόντων θα εμπίπτουν στις δύο πρώτες κατηγορίες ενεργειακής απόδοσης Α και Β.
       
      Οι ετικέτες θα τοποθετηθούν στα προϊόντα σε έντυπη μορφή ενώ θα διατίθενται και ηλεκτρονικά όλες οι πληροφορίες για τα προϊόντα. Σε περίπτωση που υπάρξουν αλλαγές που επηρεάζουν την ενεργειακή απόδοση ενός προϊόντος το οποίο έχει ήδη αγοραστεί, ο προμηθευτής θα υποχρεούται να ενημερώνει τον καταναλωτή.
       
      Οποιαδήποτε οπτική διαφήμιση ή διαφημιστικό υλικό θα πρέπει να αναφέρει την κατηγορία ενεργειακής απόδοσης του προϊόντος, ενώ θα υπάρξουν ενημερωτικές εκστρατείες για τους καταναλωτές προκειμένου να εξοικειωθούν με τη νέα κλίμακα και επισήμανση των προϊόντων.
       
      Η Κομισιόν θα προχωρήσει και στη δημιουργία βάσης δεδομένων προϊόντων, που αναμένεται να λειτουργήσει τον Ιανουάριο 2019, προκειμένου να βοηθήσει τις εθνικές αρχές να ελέγχουν τη συμμόρφωση των κατασκευαστών προς τη νέα νομοθεσία, ενώ παράλληλα θα λειτουργήσει και μία διαδικτυακή πύλη για την ενημέρωση των καταναλωτών με πρόσθετες πληροφορίες αναφορικά με τα προϊόντα.
       
      Πηγή: Αυγή - http://www.energia.gr/article.asp?art_id=118977
    • Από Engineer
      Τέλος στις γνωστές ενδείξεις Α+, Α++, Α+++, που δείχνουν την κατανάλωση ενέργειας των οικιακών συσκευών βάζει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, μετά το πράσινο φως που έδωσαν σήμερα οι ευρωβουλευτές.
       
      Η διαβάθμισης της ενεργειακής απόδοσης των οικιακών συσκευών θα γίνεται πλέον από το A ως το G, αντικαθιστώντας την υφιστάμενη κλίμακα για την κατανάλωση ενέργειας (A+, A++, A +++). Η νέα ευρωπαϊκή οδηγία εγκρίθηκε με 535 ψήφους υπέρ, 46 κατά και 79 αποχές.
       
      Η νέα ευρωπαϊκή οδηγία θα θέσει στη διάθεση των καταναλωτών ένα απλούστερο εργαλείο για την επιλογή των αποδοτικότερων προϊόντων που θα μειώσουν την κατανάλωση ενέργειας και κατά συνέπεια τους λογαριασμούς ενέργειας. Θα ενθαρρύνει επίσης τους κατασκευαστές να καινοτομούν και να επενδύουν σε ενεργειακά αποδοτικότερα προϊόντα.
       
      Οι καταναλωτές θα δουν στα καταστήματα τις πρώτες ετικέτες με τη νέα κλίμακα επισήμανσης χωρίς τις ενδείξεις "+" ("A+, A++ κτλ) το νωρίτερο στο τέλος του 2019.
       
      Προκειμένου να συμβαδίσει η ευρωπαϊκή νομοθεσία με τις τεχνολογικές βελτιώσεις στην ενεργειακή απόδοση, η οποιαδήποτε μελλοντική επαναταξινόμηση θα γίνει όταν το 30% των προϊόντων που πωλούνται στην αγορά της ΕΕ θα εμπίπτει πλέον στην ανώτατη κατηγορία ενεργειακής απόδοσης Α ή όταν το 50% των προϊόντων θα εμπίπτουν στις δύο πρώτες κατηγορίες ενεργειακής απόδοσης Α και Β.
       
      Οι ετικέτες θα τοποθετηθούν στα προϊόντα σε έντυπη μορφή ενώ θα διατίθενται και ηλεκτρονικά όλες οι πληροφορίες για τα προϊόντα. Σε περίπτωση που υπάρξουν αλλαγές που επηρεάζουν την ενεργειακή απόδοση ενός προϊόντος το οποίο έχει ήδη αγοραστεί, ο προμηθευτής θα υποχρεούται να ενημερώνει τον καταναλωτή.
       
      Οποιαδήποτε οπτική διαφήμιση ή διαφημιστικό υλικό θα πρέπει να αναφέρει την κατηγορία ενεργειακής απόδοσης του προϊόντος.
       
      Θα υπάρξουν ενημερωτικές εκστρατείες για τους καταναλωτές προκειμένου να εξοικειωθούν με τη νέα κλίμακα και επισήμανση των προϊόντων.
       
      Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα δημιουργήσει μια βάση δεδομένων προϊόντων για να βοηθήσει τις εθνικές αρχές να ελέγχουν τη συμμόρφωση των κατασκευαστών με τη νέα νομοθεσία. Θα δημιουργήσει επίσης μία διαδικτυακή πύλη για το κοινό η οποία θα βοηθήσει τις εποπτικές αρχές της αγοράς και θα παράσχει στους καταναλωτές πρόσθετες πληροφορίες σχετικά με τα προϊόντα.
       
      Πηγή: https://www.b2green....kiakon-syskevon
       
      Click here to view the είδηση
×

Σημαντικό

Χρησιμοποιούμε cookies για να βελτιώνουμε το περιεχόμενο του website μας. Μπορείτε να τροποποιήσετε τις ρυθμίσεις των cookie, ή να δώσετε τη συγκατάθεσή σας για την χρήση τους.