Μετάβαση στο περιεχόμενο
  • Novatron
  • Engineer
    Engineer

    «Απόβαση» του EuroAsia Interconnector στην Κρήτη – Τεχνικά συνεργεία ξεκίνησαν τον σχεδιασμό για την διασύνδεση με την Αττική

    Τα συνεργεία κατέγραψαν περιοχή 2.000 στρεμμάτων στην Κορακιά του δήμου Μαλεβιζίου και προχώρησαν επιτόπου σε εργασίες καταγραφής και χωροθέτησης των εγκαταστάσεων του project.

    Έντονη κινητικότητα καταγράφεται τις τελευταίες ημέρες γύρω από την ηλεκτρική διασύνδεση της Κρήτης, κατ’ αρχήν με την Πελοπόννησο, αλλά και στη συνέχεια με την Αττική και με την Κύπρο, στο πλαίσιο του EuroΑsia Interconnector. 

    Είναι ενδεικτικό ότι χθες (11/4) ο ΑΔΜΗΕ δημοσιοποίησε τα τεύχη δημοπράτησης για τους διαγωνισμούς κατασκευής του υποθαλάσσιου καλωδίου που θα συνδέσει την Πελοπόννησο με την Κρήτη, καθώς και των δυο τερματικών σταθμών, ενώ τις προηγούμενες ημέρες συνεργεία του EuroΑsia Interconnector ξεκίνησαν μετρήσεις αποτύπωσης στην Κορακιά.   

    Συγκεκριμένα στην Κορακιά του δήμου Μαλεβιζίου τεχνικά συνεργεία του EuroΑsia Interconnector, δηλαδή του φορέα που προωθεί το έργο της διασύνδεσης του Ισραήλ με την Κύπρο και την Ελλάδα, ξεκίνησαν μετρήσεις από εδάφους και αέρος με στόχο την χαρτογράφηση της περιοχής, όπου θα ξεκινά υποθαλάσσια το καλώδιο για να φτάσει στην Αττική και όπου επίσης θα φτιαχτεί ο σταθμός μετατροπής του ηλεκτρικού ρεύματος. 

    Χωροθέτηση εγκαταστάσεων 

    Τα συνεργεία του EuroΑsia Interconnector κατέγραψαν περιοχή 2.000 στρεμμάτων και προχώρησαν επιτόπου σε εργασίες καταγραφής και χωροθέτησης, χρησιμοποιώντας υπερσύγχρονες μεθόδους και εξοπλισμό τελευταίας τεχνολογίας. 

    Θα ακολουθήσουν οι σχετικές μελέτες για τη δημιουργία του σταθμού μετατροπής ηλεκτρικής ενέργειας ο οποίος όπως φαίνεται θα εγκατασταθεί στην Κορακιά και όχι στην περιοχή της Δαμάστας, όπως ήταν το αρχικό πλάνο, το οποίο μάλιστα είχε προκαλέσει αντιδράσεις από πλευράς Δήμου Μαλεβιζίου, τοπικών φορέων και της τοπικής κοινωνίας της Δαμάστας. 

    Εξάλλου οι πρώτες εργασίες χαρτογράφησης στην Κορακιά δημιουργούν προσδοκίες για την απελευθέρωση της περιοχής των Ληνοπεραμάτων καθώς ενδέχεται να ανοίξει ο δρόμος και για τη μετεγκατάσταση των μονάδων της ΔΕΗ από τα Ληνοπεράματα στην Κορακιά που αποτελεί χρόνιο αίτημα της δημοτικής Αρχής Μαλεβιζίου. 

    Τα υποέργα του project 

    Το σχέδιο EuroAsia Interconnector προβλέπει τη σύνδεση Ισραήλ, Κύπρου, Κρήτης και ηπειρωτικής Ελλάδας, ικανότητας 2.000 MW. 
    Έχει συμπεριληφθεί από την Ε.Ε. στη λίστα των Έργων Κοινού Ενδιαφέροντος (Projects of Common Interest, PCIs) και περιλαμβάνει στην πλήρη του ανάπτυξη τα εξής υποέργα: 

    • Υποβρύχια διασύνδεση Κύπρου  - Ισραήλ, με μήκος περί τα 310 χλμ. 
    • Υποβρύχια διασύνδεση Κύπρου - Ελλάδας, με μήκος περί τα 1.190 χλμ., εκ των οποίων περίπου 880 χλμ. αφορούν την υποβρύχια διασύνδεση Κύπρου - Κρήτης και περίπου 310 χλμ. αφορούν την υποβρύχια διασύνδεση Κρήτης - Αττικής. 

    Η ηλεκτρική διασύνδεση της Κρήτης με την Αττική πρόκειται να ολοκληρωθεί σε δύο φάσεις. 

    Σύμφωνα με τις υφιστάμενες μελέτες, στην πρώτη φάση θα εγκατασταθούν δύο καλώδια μεταφοράς, όπως επίσης και οι εγκαταστάσεις των σταθμών μετατροπής του συνεχούς ρεύματος με εναλλασσόμενο δυναμικότητας 1.000 MW. 

    Η πρώτη φάση αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί το 2022. 

    Κατά τη δεύτερη φάση θα προστεθούν δύο επιπρόσθετα καλώδια στους διαδρόμους των ήδη υφιστάμενων καλωδίων και δύο επιπλέον σταθμοί μετατροπής, ένας στο Ισραήλ και ένας στην Αττική, για αναβάθμιση του συστήματος στα 2.000 MW.



    Σχόλια Μελών


    Γνωρίζει κανείς γιατί επιλέχθηκε το κέντρο περίπου της Κρήτης για τον σταθμό και όχι το ανατολικό της άκρο;

    Έχει να κάνει μήπως με τις θερμοκρασίες που αναπτύσονται στα καλώδια μεταφοράς; Πέρα δηλαδή από τεχνικά θέματα που σίγουρα δεν γνωρίζω, γιατί δεν προτιμήθηκε να ακουμπήσει το καλώδιο στην πρώτη στεριά που βρίσκει στην διαδρομή του;

    Επίσης σε όλα όσα έχω διαβάσει γενικώς για το θέμα δεν είδα πουθενά κάποια πρόβλεψη, μια κλέμα :grin: έστω σε αναμονή για την διασύνδεση του νομού Δωδεκανήσου; Περιλαμβάνεται και αυτός ο νομός στα προβλεπόμενα MW;

    Ελπίζω με τις αφελείς - ίσως - ερωτήσεις μου τουλάχιστον να φτιάχνω το κέφι στους ειδικούς.

     

    • Upvote 1

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites

    Δεν είμαι ειδικός, απλά λέω:

    1) Γιατί έτσι όπως είναι στημένο το ηλεκτρικό δίκτυο της Κρήτης, στην πρώτη μελέτη διασύνδεσης του νησιού με την ηπειρωτική χώρα προκρίθηκαν δύο λύσεις ως οι πιο συμφέρουσες, Κρήτη - Πελοπόννησος από το δυτικό άκρο του νησιού και Κρήτη - Αττική από το κέντρο του νησιού. 

    http://www.crete.gov.gr/attachments/article/10001/ΑΔΜΗΕ_ΚΑΜΠΟΥΡΗΣ.pdf

    2) Γιατί το υπάρχον δίκτυο από τα ανατολικά του νησιού ως το κέντρο του, που θα είναι το σημείο διασύνδεσης με την αττική, δεν μπορεί να μεταφέρει την ισχύ του EuroΑsia Interconnector, άρα θα χρειαστεί μετατροπή και προφανώς εκσυγχρονισμό, πράγμα που περιπλέκει το χρονοδιάγραμμα του έργου.

    3) Γιατί όταν η κύρια διασύνδεση γίνεται στο κέντρο του νησιού θα γίνει καλύτερη και οικονομικότερη η τοπική μεταφορά του ρεύματος.

    4) Γιατί με τη σύνδεση στο κέντρο του νησιού, λαμβάνοντας υπ' όψη και την μελλοντική ανάπτυξη ΑΠΕ στο έδαφός του, θα υπάρχει καλύτερη έγχυση στο δίκτυό του και θα ελαχιστοποιηθούν οι τοπικές απώλειες μεταφοράς ρεύματος.

     

    Edited by Konstantinos IB

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites


    Δημιουργήστε ένα λογαριασμό ή συνδεθείτε προκειμένου να αφήσετε κάποιο σχόλιο

    Πρέπει να είστε μέλος για να μπορέσετε να αφήσετε κάποιο σχόλιο

    Δημιουργία λογαριασμού

    Κάντε μια δωρεάν εγγραφή στην κοινότητά μας. Είναι εύκολο!

    Εγγραφή νέου λογαριασμού

    Σύνδεση

    Εάν έχετε ήδη λογαριασμό; Συνδεθείτε εδώ.

    Συνδεθείτε τώρα

  • Παρόμοιο Περιεχόμενο

    • Από ΝΙΚΟΣΤΡΙ
      Καστέλι: Προ των πυλών το μεγαλύτερο έργο όλων των εποχών για την Κρήτη
      Μια ‘’ανάσα’’ από την υλοποίηση του μεγαλύτερου έργου όλων των εποχών για την Κρήτη έγινε με την ανακήρυξη της κοινοπραξίας ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ-GMR σε οριστική ανάδοχο για το νέο Διεθνές Αεροδρόμιο Ηρακλείου στο Καστέλι. Συγκεκριμένα, η κοινοπραξία ΤΕΡΝΑ - GMR Airports θα αναλάβει την κατασκευή του νέου αεροδρομίου στο Καστέλι σύμφωνα με την απόφαση που αναρτήθηκε στην Διαύγεια από τον  υπουργό Υποδομών και Μεταφορών Χρ. Σπίρτζη , ενώ άμεσα αναμένεται και η κατάθεση της σχετικής σύμβασης στο Ελεγκτικό Συνέδριο και η ψήφιση της από την Βουλή.
      Το νέο αεροδρόμιο, το πρώτο μεγάλο έργο που θα ξεκινήσει να κατασκευάζεται έπειτα από πολλά χρόνια στην Ελλάδα, φιλοδοξεί να αναβαθμίσει δραστικά την τουριστική εικόνα της Κρήτης, καθώς θα αντικαταστήσει το σημερινό «Νίκος Καζαντζάκης» και το ύψος της επένδυσης υπολογίζεται περίπου στα 500 εκατ. ευρώ. 
      Το έργο αναμένεται να ξεκινήσει μέσα στο 2019 και οι εργασίες ολοκλήρωσης θα διαρκέσουν 5 χρόνια, ενώ θα έχει μήκος 3,2 χιλιόμετρα, 27 θέσεις στάθμευσης στην πίστα, σύστημα αποθήκευσης και διανομής καυσίμων με υπόγειο δίκτυο τροφοδοσίας αεροσκαφών, και 19 αίθουσες αναμονής επιβατών και προβλέπεται να συμβάλει καθοριστικά στην ενίσχυση του τουρισμού στο νησί. 
       

      View full είδηση
    • Από ΝΙΚΟΣΤΡΙ
      Καστέλι: Προ των πυλών το μεγαλύτερο έργο όλων των εποχών για την Κρήτη
      Μια ‘’ανάσα’’ από την υλοποίηση του μεγαλύτερου έργου όλων των εποχών για την Κρήτη έγινε με την ανακήρυξη της κοινοπραξίας ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ-GMR σε οριστική ανάδοχο για το νέο Διεθνές Αεροδρόμιο Ηρακλείου στο Καστέλι. Συγκεκριμένα, η κοινοπραξία ΤΕΡΝΑ - GMR Airports θα αναλάβει την κατασκευή του νέου αεροδρομίου στο Καστέλι σύμφωνα με την απόφαση που αναρτήθηκε στην Διαύγεια από τον  υπουργό Υποδομών και Μεταφορών Χρ. Σπίρτζη , ενώ άμεσα αναμένεται και η κατάθεση της σχετικής σύμβασης στο Ελεγκτικό Συνέδριο και η ψήφιση της από την Βουλή.
      Το νέο αεροδρόμιο, το πρώτο μεγάλο έργο που θα ξεκινήσει να κατασκευάζεται έπειτα από πολλά χρόνια στην Ελλάδα, φιλοδοξεί να αναβαθμίσει δραστικά την τουριστική εικόνα της Κρήτης, καθώς θα αντικαταστήσει το σημερινό «Νίκος Καζαντζάκης» και το ύψος της επένδυσης υπολογίζεται περίπου στα 500 εκατ. ευρώ. 
      Το έργο αναμένεται να ξεκινήσει μέσα στο 2019 και οι εργασίες ολοκλήρωσης θα διαρκέσουν 5 χρόνια, ενώ θα έχει μήκος 3,2 χιλιόμετρα, 27 θέσεις στάθμευσης στην πίστα, σύστημα αποθήκευσης και διανομής καυσίμων με υπόγειο δίκτυο τροφοδοσίας αεροσκαφών, και 19 αίθουσες αναμονής επιβατών και προβλέπεται να συμβάλει καθοριστικά στην ενίσχυση του τουρισμού στο νησί. 
       
    • Από Engineer
      Στις συμπληγάδες της γεωστρατηγικής αναμέτρησης Ευρώπης και ΗΠΑ με την Κίνα έχει εγκλωβιστεί το εμβληματικό έργο της ηλεκτρικής διασύνδεσης της Κρήτης με την Αττική, ενώ την ίδια τύχη φαίνεται να έχει και το σχέδιο αποεπένδυσης της ΔΕΗ στους λιγνίτες, όπου το κινεζικό ενδιαφέρον εμφανίζεται ως το πιο ζωηρό μεταξύ των έξι συνολικά επενδυτικών σχημάτων που προκρίθηκαν για να καταθέσουν δεσμευτικές προσφορές στις 17 Οκτωβρίου για τις μονάδες Μελίτης και Μεγαλόπολης.
      Η συμμετοχή με ποσοστό 24% και ενισχυμένο ρόλο στο μάνατζμεντ του ΑΔΜΗΕ της κινεζικής State Grid, σε συνδυασμό με τον κομβικό ρόλο του ελληνικού διαχειριστή στο έργο της διασύνδεσης Κρήτης - Αττικής και της παράλληλης προσπάθειας της Ε.Ε. να βάλει φρένο στην επέλαση των κινεζικών επενδύσεων σε στρατηγικούς τομείς της ευρωπαϊκής οικονομίας, είναι η πραγματική αιτία του αδιεξόδου στο οποίο έχει περιέλθει το έργο διασύνδεσης της Κρήτης από τον περασμένο Απρίλιο.
      Η αρχική διαμάχη μεταξύ ΑΔΜΗΕ - ΕuroAsia για τα ποσοστά συμμετοχής στο όχημα ειδικού σκοπού (SPV) που θα κατασκευάσει το έργο και για το ποιος θα έχει το δικαίωμα απόφασης στις τεχνικές προδιαγραφές εξελίχθηκε σε ανοιχτή σύγκρουση Κομισιόν και ΡΑΕ, όταν η τελευταία προχώρησε σε απευθείας ανάθεση στον ΑΔΜΗΕ.
      Η Ε.Ε. που όλο το προηγούμενο διάστημα πρωτοστάτησε στο να αποφευχθεί με κάθε τρόπο ο πλήρης έλεγχος της διασύνδεσης από τον ΑΔΜΗΕ, λόγω της συμμετοχής της State Grid και της ισχύος που αποκτά η Κίνα μέσω αυτής στον γεωστρατηγικό διάδρομο Ισραήλ - Κύπρου - Ελλάδας, δίνοντας παράλληλη μάχη να μπει στο μετοχικό σχήμα του ΕuroAsia o βελγογερμανικών συμφερόντων διαχειριστής Elia, με μία επιστολή της προς τη ΡΑΕ και σε όλους τους εμπλεκόμενους φορείς διαμήνυσε ότι η ανάθεση δεν έχει τη συγκατάθεσή της και ότι έγινε κατά παράβαση του σχετικού ευρωπαϊκού κανονισμού. Την ίδια στιγμή η Ε.Ε., η οποία παρακολουθεί μέσω της Γενικής Διεύθυνσης Ανταγωνισμού (DGcomp) την πορεία του διαγωνισμού για τις λιγνιτικές μονάδες της ΔΕΗ φέρεται να σχεδιάζει μπλόκο και στην πιθανή πώληση των λιγνιτικών μονάδων της ΔΕΗ στην κινεζική CHN Energy που τις διεκδικεί από κοινού με τον όμιλο Κοπελούζου.

      Στην περίπτωση αυτή η Επιτροπή έχει ένα σημαντικό όπλο στα χέρια της, την πιστοποίηση της ΡΑΕ για τον ΑΔΜΗΕ ως ανεξάρτητο διαχειριστή υπό το νέο ιδιοκτησιακό καθεστώς με τη συμμετοχή της State Grid, την οποία ενέκρινε η ίδια, δίνοντας ουσιαστικά το πράσινο φως για την είσοδο της κινεζικής εταιρείας στο ελληνικό δίκτυο ηλεκτρισμού. Η εν λόγω πιστοποίηση αναφέρει ρητά ότι δεν μπορεί άλλη εταιρεία με τον ίδιο μέτοχο να δραστηριοποιηθεί στον τομέα της παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας στην Ελλάδα. Εχοντας μάλιστα η Επιτροπή υπόψη της ότι εκείνη την περίοδο η κινεζική CMEC με μέτοχο επίσης τη Λαϊκή Δημοκρατία της Κίνας, όπως και η State Grid, είχε υπογράψει μνημόνιο συνεργασίας με τη ΔΕΗ για την από κοινού κατασκευή λιγνιτικού σταθμού ηλεκτροπαραγωγής, έδωσε την έγκρισή της, υπό την προϋπόθεση ότι, εάν αυτή προχωρήσει, η ΡΑΕ θα επανεξετάσει την πιστοποίηση, όπως και σε περίπτωση που τα δεδομένα της αξιολόγησης αλλάξουν. Η Κομισιόν φέρεται να έχει ανασύρει την απόφαση πιστοποίησης του ΑΔΜΗΕ ενόψει της κατάθεσης δεσμευτικών προσφορών για τις λιγνιτικές μονάδες της ΔΕΗ και του κινεζικού ενδιαφέροντος.
      Η περίπτωση της ηλεκτρικής διασύνδεσης της Κρήτης αλλά και αυτή των λιγνιτικών μονάδων της ΔΕΗ είναι μία από τις πολλές που καλείται να αντιμετωπίσει η Ε.Ε. όχι μόνο σε αδύναμες χώρες του Νότου, όπως η Ελλάδα και η Πορτογαλία, αλλά και σε ισχυρές οικονομικά χώρες, όπως η Γερμανία, για να καταφέρει να βάλει φρένο στην κινεζική επέλαση, την έκταση και τα αποτελέσματα της οποίας δεν είχε αρχικά εκτιμήσει. Το ίδιο διάστημα η Επιτροπή αναζητεί τρόπους για να ανακόψει τον πλήρη έλεγχο της πορτογαλικής EDP, της μεγαλύτερης εταιρείας ηλεκτρισμού της χώρας, από την China Three Gorges. Η κινεζική εταιρεία που κατέχει ήδη το 23,3% της EDP κατέθεσε τον περασμένο Μάιο προσφορά εξαγοράς του συνόλου των μετοχών της, επενδύοντας 9,07 δισ. ευρώ. Μόλις πρόσφατα εξάλλου η γερμανική κυβέρνηση έβαλε την κρατική τράπεζα KfW να εξαγοράσει το 20% της 50Hertz Transmission Gmb (διαχειριστής δικτύου της Γερμανίας) προκειμένου να μην καταλήξει στα χέρια της κινεζικής State Grid.
      Το θέμα της κινεζικής επιρροής άρχισε να εντάσσεται στην ευρωπαϊκή ατζέντα από τον Οκτώβριο του 2016 και μετά, όταν το Βερολίνο απέσυρε την έγκρισή του για την εξαγορά της εταιρείας Aixtron από την κινεζική Grand Chip Investment. Τη στάση του Βερολίνου ακολούθησε και η Γαλλία, με τον Γάλλο πρόεδρο Εμανουέλ Μακρόν να ενθαρρύνει τους Ευρωπαίους εταίρους του «να μην είναι αφελείς» στο παγκόσμιο εμπόριο, ενώ υιοθετώντας τη γραμμή Βερολίνου και Παρισιού, ο Ζαν-Κλοντ Γιούνκερ πρότεινε πέρυσι ένα νέο πλαίσιο για την αποτελεσματική παρακολούθηση των επενδύσεων στον τομέα των υποδομών και της αμυντικής τεχνολογίας, το οποίο η Ευρώπη ευελπιστεί να νομοθετήσει μέχρι το τέλος του έτους. Το πόσο εύκολα η Ευρώπη θα καταφέρει να υιοθετήσει και να εφαρμόσει αποτελεσματικά ένα πλαίσιο προστατευτισμού έναντι των κινεζικών επενδύσεων είναι πάντως ένα ερώτημα. Η ευρωπαϊκή κρίση χρέους διαμόρφωσε το έδαφος για την κινεζική έφοδο στην Ευρώπη, καθώς πολλές χώρες έχουν ανάγκη από κεφάλαια ανεξαρτήτως εθνικής προελεύσεως. Αυτό εκφράστηκε σαφώς από τον Πορτογάλο πρωθυπουργό όταν έσπευσε να δηλώσει ότι η κυβέρνησή του δεν έχει καμία αντίρρηση για την πρόταση της China Three Gorges αλλά και από τον υπουργό Ενέργειας Γιώργο Σταθάκη και τον πρόεδρο της ΔΕΗ Μανόλη Παναγιωτάκη, όταν απαίτησαν από την Επιτροπή να ανοίξει τον διαγωνισμό για τις λιγνιτικές μονάδες για επιχειρήσεις και εκτός Ευρώπης. Ηταν εξάλλου η Ευρώπη που προσκάλεσε επισήμως την Κίνα να επενδύσει ακόμα και σε ομόλογα –αρχικά του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Στήριξης και στη συνέχεια του Μόνιμου Μηχανισμού Στήριξης– και η οποία έχει θεσμικά αποδεχθεί τη συμβολή της πρωτοβουλίας «Μία Ζώνη, Ενας Δρόμος» στο επενδυτικό πακέτο Γιούνκερ.
      Η απόφαση της ΡΑΕ φέρνει σε τροχιά σύγκρουσης Αθήνα και Βρυξέλλες
      Το διακύβευμα για την Ε.Ε., στην περίπτωση που η ηλεκτρική διασύνδεση της Κρήτης δεν προχωρήσει ως αναπόσπαστο κομμάτι της μεγάλης διασύνδεσης Ισραήλ - Κύπρου - Ελλάδας, είναι η απώλεια ισχύος σε υποδομή μια γεωστρατηγικής σημασίας έναντι της ενίσχυσης των κινεζικών συμφερόντων. Η Ευρώπη ανησυχεί επίσης για την περαιτέρω ενδυνάμωση των κινεζικών εταιρειών μέσω της συμμετοχής τους στην κατασκευή της διασύνδεσης, στην περίπτωση που το έργο υλοποιηθεί με αποκλειστική ευθύνη του ΑΔΜΗΕ και άρα της State Grid. To ποιος θα έχει το δικαίωμα, εξάλλου, στην απόφαση για τις τεχνικές προδιαγραφές του έργου ήταν το επίμαχο θέμα των διαπραγματεύσεων μεταξύ του EuroAsia Interconnector, που αποτελεί τον επίσημο φορέα υλοποίησής του, και του ΑΔΜΗΕ, με τον ΕuroAsia να διεκδικεί συμμετοχή στην απόφαση και τον ΑΔΜΗΕ να υποστηρίζει ότι η απόφαση είναι δική του, ως μετόχου του 51% του SPV, που, όπως είχαν συμφωνήσει από τον Οκτώβριο του 2017, θα αναλάμβανε την κατασκευή του έργου. Στο SPV, βάσει της συμφωνίας του Οκτωβρίου, ο EuroAsia θα διατηρούσε μερίδιο 39%, ενώ ένα 10% θα διατίθετο σε τρίτους.
      Από τις αρχές του έτους μέχρι και τον Απρίλιο, οπότε ΑΔΜΗΕ και EuroAsia τα «έσπασαν» οριστικά, η Επιτροπή παρακολουθούσε εκ του σύνεγγυς τις εξελίξεις, ενώ πρωτοβουλία για να βρεθεί κοινός τόπος ανέλαβε και αργότερα δίνοντας νέα προθεσμία στη ΡΑΕ για αναζήτηση άλλης λύσης, μέχρι το τέλος Δεκεμβρίου. Σε αυτό το διάστημα είχαν γίνει επαφές με τον βελγογερμανικών συμφερόντων Διαχειριστή Εlia, ο οποίος ενδιαφέρεται να συμμετάσχει στο έργο, εξαγοράζοντας το 30% του EuroAsia. Η συμμετοχή του Elia εγγυάτο και τη χρηματοδότηση του έργου από την πλευρά του ΕuroAsia, θέμα που μέχρι πρότινος δεν μπορούσε να καλύψει η κεφαλαιακή επάρκεια της εταιρείας. Και ενώ η Επιτροπή ανέμενε πιο διαλλακτική στάση από τον ΑΔΜΗΕ και το υπουργείο Ενέργειας, η ΡΑΕ αποφάσισε στις 4 Σεπτεμβρίου να αναθέσει απευθείας το έργο της διασύνδεσης της Κρήτης στον ΑΔΜΗΕ. Η απόφαση αιφνιδίασε την Επιτροπή αλλά και την Ενωση Ευρωπαίων Ρυθμιστών (ACER), που παρακολουθεί την πορεία υλοποίησης των έργων κοινού ενδιαφέροντος (PSI). Στις 10 Σεπτεμβρίου και ενώ ο ΑΔΜΗΕ είχε σπεύσει να συστήσει νέο SPV (100% θυγατρική) για την κατασκευή του έργου, στο πλαίσιο της απόφασης της ΡΑΕ, τόσο η Επιτροπή όσο και ο ACER με αυστηρές επιστολές τους προς τη ΡΑΕ, αλλά και κάθε εμπλεκόμενο, ενημερώνουν ότι δεν συναινούν στην απόφαση.
      Επισημαίνουν ότι αγνόησε τις θέσεις της Επιτροπής και ότι η απευθείας ανάθεση κλείνει την πόρτα για το έργο στη χρηματοδότηση που προβλέπεται για τα διευρωπαϊκά έργα υποδομών PCI, καθώς επίσης και στις διευκολύνσεις σχετικά με την αδειοδότησή του. Οι Βρυξέλλες δυσκολεύονται να κατανοήσουν τη στάση της ελληνικής κυβέρνησης, δεδομένου ότι η ίδια έκανε αίτηση για την υπαγωγή του στον κατάλογο των PCI και κυρίως, όπως τονίζουν από τις Βρυξέλλες, η διασύνδεση Ισραήλ - Κύπρου - Ελλάδας αποτελεί έναν από τους βασικούς πυλώνες της διακρατικής συνεργασίας των τριών χωρών, όπως έχει πιστοποιηθεί και από τις κατά καιρούς τριμερείς συναντήσεις κορυφής. Επισημαίνοντας τις διπλωματικές προεκτάσεις της υπόθεσης, παράγοντες από την πλευρά της Κομισιόν αναδεικνύουν ένα ακόμη θέμα που συνδέεται με το πρόβλημα της ενεργειακής απομόνωσης της Κύπρου από την υπόλοιπη Ευρώπη και που επιλύει η υλοποίηση του έργου ως PCI.
      Η Ε.Ε. δεν φαίνεται πάντως να καταθέτει τα όπλα. Μετά το «βέτο» στην απευθείας ανάθεση στον ΑΔΜΗΕ, προετοιμάζει νέα πρωτοβουλία μέσα στον Νοέμβριο, με στόχο να βρεθεί κοινός τόπος και το έργο να προχωρήσει ως έχει σχεδιασθεί.
      Η εξέλιξη στην υπόθεση της ηλεκτρικής διασύνδεσης της Κρήτης φαίνεται να έχει επηρεάσει τη στάση της Κομισιόν και στο θέμα της συμμετοχής κινεζικών εταιρειών στον διαγωνισμό της ΔΕΗ για τις λιγνιτικές μονάδες της Μεγαλόπολης και της Μελίτης. Σύμφωνα μάλιστα με πληροφορίες, η Επιτροπή φέρεται να έχει ανασύρει τον φάκελο πιστοποίησης του ΑΔΜΗΕ, μέσω του οποίου προέβλεψε πριν από ένα χρόνο τη δυνατότητα αποκλεισμού περαιτέρω επέκτασης κινεζικών εταιρειών στην αγορά ηλεκτρισμού. Η πιστοποίηση του ΑΔΜΗΕ δόθηκε από τη ΡΑΕ έπειτα από έγκριση της Κομισιόν, υπό τον όρο ότι αυτή θα επαναξιολογηθεί στην περίπτωση που άλλη εταιρεία με τον ίδιο μέτοχο με αυτόν της State Grid, δηλαδή το κινεζικό δημόσιο, δραστηριοποιηθεί στην εγχώρια αγορά ηλεκτρισμού. Κατά τις ίδιες πληροφορίες, η πλευρά της Κομισιόν φέρεται να έχει ενημερώσει τις ελληνικές αρχές σχετικά κατά τη διάρκεια των επαφών για την παρακολούθηση της πορείας του διαγωνισμού πώλησης των λιγνιτικών μονάδων. Η κινεζική εταιρεία China Energy Group συμμετέχει στον διαγωνισμό της ΔΕΗ σε κοινοπραξία με τον όμιλο Κοπελούζου, με τον οποίο έχει έρθει επίσης σε συμφωνία εξαγοράς του 75% του χαρτοφυλακίου του σε αιολικά πάρκα.
      Το μεγάλο έργο
      Το έργο της ηλεκτρικής διασύνδεσης Ισραήλ - Ελλάδας - Κύπρου που έχει αναγνωρισθεί από την Ε.Ε. ως έργο κοινού ενδιαφέροντος, έχει συνολικό προϋπολογισμό 3,5 δισ. ευρώ. Το υποθαλάσσιο καλώδιο θα έχει μεταφορική ικανότητα 2000 MW και συνολικό μήκος περίπου 820 ναυτικών μιλίων, δηλαδή περίπου 1518 km. O αρχικός σχεδιασμός του έργου προβλέπει έναρξη των εργασιών στα τέλη του 2018 και ολοκλήρωση το 2022.
      Κρήτη - Αττική
      Ο ΑΔΜΗΕ προχώρησε ήδη στη σύσταση εταιρείας ειδικού σκοπού (SPV) που θα αναλάβει την κατασκευή της διασύνδεσης Κρήτης - Αττικής στο πλαίσιο της σχετικής απόφασης της ΡΑΕ. Το όνομα αυτής είναι «Αριάδνη Interconnection» και το αρχικό μετοχικό της κεφάλαιο ανέρχεται σε 200 εκατ. ευρώ, το οποίο αντιστοιχεί στο 26% της μέγιστης εκτιμώμενης συνολικής επένδυσης που έχει υπολογισθεί σε 770 εκατ. ευρώ.
      Οι Αμερικανοί
      H αμερικανική κυβέρνηση έχει υποστηρίξει ανοικτά επενδυτές που βρέθηκαν απέναντι σε Κινέζους στη διεκδίκηση ελληνικών assets. Για παράδειγμα, στήριξε το Exin, το οποίο διεκδίκησε απέναντι στην κινεζική Fosun την Εθνική Ασφαλιστική, μια εξαγορά που κατέληξε σε φιάσκο. Πιο πρόσφατα, ο Αμερικανός υπουργός Εμπορίου Γ. Ρος τάχθηκε ανοικτά υπέρ της προσπάθειας της Onex Shipyards να διεκδικήσει εκτός των Ναυπηγείων Νεωρίου και αυτά του Σκαραμαγκά και της Ελευσίνας, για τα οποία φέρεται να ενδιαφέρεται η Cosco.

      View full είδηση
    • Από Engineer
      Στις συμπληγάδες της γεωστρατηγικής αναμέτρησης Ευρώπης και ΗΠΑ με την Κίνα έχει εγκλωβιστεί το εμβληματικό έργο της ηλεκτρικής διασύνδεσης της Κρήτης με την Αττική, ενώ την ίδια τύχη φαίνεται να έχει και το σχέδιο αποεπένδυσης της ΔΕΗ στους λιγνίτες, όπου το κινεζικό ενδιαφέρον εμφανίζεται ως το πιο ζωηρό μεταξύ των έξι συνολικά επενδυτικών σχημάτων που προκρίθηκαν για να καταθέσουν δεσμευτικές προσφορές στις 17 Οκτωβρίου για τις μονάδες Μελίτης και Μεγαλόπολης.
      Η συμμετοχή με ποσοστό 24% και ενισχυμένο ρόλο στο μάνατζμεντ του ΑΔΜΗΕ της κινεζικής State Grid, σε συνδυασμό με τον κομβικό ρόλο του ελληνικού διαχειριστή στο έργο της διασύνδεσης Κρήτης - Αττικής και της παράλληλης προσπάθειας της Ε.Ε. να βάλει φρένο στην επέλαση των κινεζικών επενδύσεων σε στρατηγικούς τομείς της ευρωπαϊκής οικονομίας, είναι η πραγματική αιτία του αδιεξόδου στο οποίο έχει περιέλθει το έργο διασύνδεσης της Κρήτης από τον περασμένο Απρίλιο.
      Η αρχική διαμάχη μεταξύ ΑΔΜΗΕ - ΕuroAsia για τα ποσοστά συμμετοχής στο όχημα ειδικού σκοπού (SPV) που θα κατασκευάσει το έργο και για το ποιος θα έχει το δικαίωμα απόφασης στις τεχνικές προδιαγραφές εξελίχθηκε σε ανοιχτή σύγκρουση Κομισιόν και ΡΑΕ, όταν η τελευταία προχώρησε σε απευθείας ανάθεση στον ΑΔΜΗΕ.
      Η Ε.Ε. που όλο το προηγούμενο διάστημα πρωτοστάτησε στο να αποφευχθεί με κάθε τρόπο ο πλήρης έλεγχος της διασύνδεσης από τον ΑΔΜΗΕ, λόγω της συμμετοχής της State Grid και της ισχύος που αποκτά η Κίνα μέσω αυτής στον γεωστρατηγικό διάδρομο Ισραήλ - Κύπρου - Ελλάδας, δίνοντας παράλληλη μάχη να μπει στο μετοχικό σχήμα του ΕuroAsia o βελγογερμανικών συμφερόντων διαχειριστής Elia, με μία επιστολή της προς τη ΡΑΕ και σε όλους τους εμπλεκόμενους φορείς διαμήνυσε ότι η ανάθεση δεν έχει τη συγκατάθεσή της και ότι έγινε κατά παράβαση του σχετικού ευρωπαϊκού κανονισμού. Την ίδια στιγμή η Ε.Ε., η οποία παρακολουθεί μέσω της Γενικής Διεύθυνσης Ανταγωνισμού (DGcomp) την πορεία του διαγωνισμού για τις λιγνιτικές μονάδες της ΔΕΗ φέρεται να σχεδιάζει μπλόκο και στην πιθανή πώληση των λιγνιτικών μονάδων της ΔΕΗ στην κινεζική CHN Energy που τις διεκδικεί από κοινού με τον όμιλο Κοπελούζου.

      Στην περίπτωση αυτή η Επιτροπή έχει ένα σημαντικό όπλο στα χέρια της, την πιστοποίηση της ΡΑΕ για τον ΑΔΜΗΕ ως ανεξάρτητο διαχειριστή υπό το νέο ιδιοκτησιακό καθεστώς με τη συμμετοχή της State Grid, την οποία ενέκρινε η ίδια, δίνοντας ουσιαστικά το πράσινο φως για την είσοδο της κινεζικής εταιρείας στο ελληνικό δίκτυο ηλεκτρισμού. Η εν λόγω πιστοποίηση αναφέρει ρητά ότι δεν μπορεί άλλη εταιρεία με τον ίδιο μέτοχο να δραστηριοποιηθεί στον τομέα της παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας στην Ελλάδα. Εχοντας μάλιστα η Επιτροπή υπόψη της ότι εκείνη την περίοδο η κινεζική CMEC με μέτοχο επίσης τη Λαϊκή Δημοκρατία της Κίνας, όπως και η State Grid, είχε υπογράψει μνημόνιο συνεργασίας με τη ΔΕΗ για την από κοινού κατασκευή λιγνιτικού σταθμού ηλεκτροπαραγωγής, έδωσε την έγκρισή της, υπό την προϋπόθεση ότι, εάν αυτή προχωρήσει, η ΡΑΕ θα επανεξετάσει την πιστοποίηση, όπως και σε περίπτωση που τα δεδομένα της αξιολόγησης αλλάξουν. Η Κομισιόν φέρεται να έχει ανασύρει την απόφαση πιστοποίησης του ΑΔΜΗΕ ενόψει της κατάθεσης δεσμευτικών προσφορών για τις λιγνιτικές μονάδες της ΔΕΗ και του κινεζικού ενδιαφέροντος.
      Η περίπτωση της ηλεκτρικής διασύνδεσης της Κρήτης αλλά και αυτή των λιγνιτικών μονάδων της ΔΕΗ είναι μία από τις πολλές που καλείται να αντιμετωπίσει η Ε.Ε. όχι μόνο σε αδύναμες χώρες του Νότου, όπως η Ελλάδα και η Πορτογαλία, αλλά και σε ισχυρές οικονομικά χώρες, όπως η Γερμανία, για να καταφέρει να βάλει φρένο στην κινεζική επέλαση, την έκταση και τα αποτελέσματα της οποίας δεν είχε αρχικά εκτιμήσει. Το ίδιο διάστημα η Επιτροπή αναζητεί τρόπους για να ανακόψει τον πλήρη έλεγχο της πορτογαλικής EDP, της μεγαλύτερης εταιρείας ηλεκτρισμού της χώρας, από την China Three Gorges. Η κινεζική εταιρεία που κατέχει ήδη το 23,3% της EDP κατέθεσε τον περασμένο Μάιο προσφορά εξαγοράς του συνόλου των μετοχών της, επενδύοντας 9,07 δισ. ευρώ. Μόλις πρόσφατα εξάλλου η γερμανική κυβέρνηση έβαλε την κρατική τράπεζα KfW να εξαγοράσει το 20% της 50Hertz Transmission Gmb (διαχειριστής δικτύου της Γερμανίας) προκειμένου να μην καταλήξει στα χέρια της κινεζικής State Grid.
      Το θέμα της κινεζικής επιρροής άρχισε να εντάσσεται στην ευρωπαϊκή ατζέντα από τον Οκτώβριο του 2016 και μετά, όταν το Βερολίνο απέσυρε την έγκρισή του για την εξαγορά της εταιρείας Aixtron από την κινεζική Grand Chip Investment. Τη στάση του Βερολίνου ακολούθησε και η Γαλλία, με τον Γάλλο πρόεδρο Εμανουέλ Μακρόν να ενθαρρύνει τους Ευρωπαίους εταίρους του «να μην είναι αφελείς» στο παγκόσμιο εμπόριο, ενώ υιοθετώντας τη γραμμή Βερολίνου και Παρισιού, ο Ζαν-Κλοντ Γιούνκερ πρότεινε πέρυσι ένα νέο πλαίσιο για την αποτελεσματική παρακολούθηση των επενδύσεων στον τομέα των υποδομών και της αμυντικής τεχνολογίας, το οποίο η Ευρώπη ευελπιστεί να νομοθετήσει μέχρι το τέλος του έτους. Το πόσο εύκολα η Ευρώπη θα καταφέρει να υιοθετήσει και να εφαρμόσει αποτελεσματικά ένα πλαίσιο προστατευτισμού έναντι των κινεζικών επενδύσεων είναι πάντως ένα ερώτημα. Η ευρωπαϊκή κρίση χρέους διαμόρφωσε το έδαφος για την κινεζική έφοδο στην Ευρώπη, καθώς πολλές χώρες έχουν ανάγκη από κεφάλαια ανεξαρτήτως εθνικής προελεύσεως. Αυτό εκφράστηκε σαφώς από τον Πορτογάλο πρωθυπουργό όταν έσπευσε να δηλώσει ότι η κυβέρνησή του δεν έχει καμία αντίρρηση για την πρόταση της China Three Gorges αλλά και από τον υπουργό Ενέργειας Γιώργο Σταθάκη και τον πρόεδρο της ΔΕΗ Μανόλη Παναγιωτάκη, όταν απαίτησαν από την Επιτροπή να ανοίξει τον διαγωνισμό για τις λιγνιτικές μονάδες για επιχειρήσεις και εκτός Ευρώπης. Ηταν εξάλλου η Ευρώπη που προσκάλεσε επισήμως την Κίνα να επενδύσει ακόμα και σε ομόλογα –αρχικά του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Στήριξης και στη συνέχεια του Μόνιμου Μηχανισμού Στήριξης– και η οποία έχει θεσμικά αποδεχθεί τη συμβολή της πρωτοβουλίας «Μία Ζώνη, Ενας Δρόμος» στο επενδυτικό πακέτο Γιούνκερ.
      Η απόφαση της ΡΑΕ φέρνει σε τροχιά σύγκρουσης Αθήνα και Βρυξέλλες
      Το διακύβευμα για την Ε.Ε., στην περίπτωση που η ηλεκτρική διασύνδεση της Κρήτης δεν προχωρήσει ως αναπόσπαστο κομμάτι της μεγάλης διασύνδεσης Ισραήλ - Κύπρου - Ελλάδας, είναι η απώλεια ισχύος σε υποδομή μια γεωστρατηγικής σημασίας έναντι της ενίσχυσης των κινεζικών συμφερόντων. Η Ευρώπη ανησυχεί επίσης για την περαιτέρω ενδυνάμωση των κινεζικών εταιρειών μέσω της συμμετοχής τους στην κατασκευή της διασύνδεσης, στην περίπτωση που το έργο υλοποιηθεί με αποκλειστική ευθύνη του ΑΔΜΗΕ και άρα της State Grid. To ποιος θα έχει το δικαίωμα, εξάλλου, στην απόφαση για τις τεχνικές προδιαγραφές του έργου ήταν το επίμαχο θέμα των διαπραγματεύσεων μεταξύ του EuroAsia Interconnector, που αποτελεί τον επίσημο φορέα υλοποίησής του, και του ΑΔΜΗΕ, με τον ΕuroAsia να διεκδικεί συμμετοχή στην απόφαση και τον ΑΔΜΗΕ να υποστηρίζει ότι η απόφαση είναι δική του, ως μετόχου του 51% του SPV, που, όπως είχαν συμφωνήσει από τον Οκτώβριο του 2017, θα αναλάμβανε την κατασκευή του έργου. Στο SPV, βάσει της συμφωνίας του Οκτωβρίου, ο EuroAsia θα διατηρούσε μερίδιο 39%, ενώ ένα 10% θα διατίθετο σε τρίτους.
      Από τις αρχές του έτους μέχρι και τον Απρίλιο, οπότε ΑΔΜΗΕ και EuroAsia τα «έσπασαν» οριστικά, η Επιτροπή παρακολουθούσε εκ του σύνεγγυς τις εξελίξεις, ενώ πρωτοβουλία για να βρεθεί κοινός τόπος ανέλαβε και αργότερα δίνοντας νέα προθεσμία στη ΡΑΕ για αναζήτηση άλλης λύσης, μέχρι το τέλος Δεκεμβρίου. Σε αυτό το διάστημα είχαν γίνει επαφές με τον βελγογερμανικών συμφερόντων Διαχειριστή Εlia, ο οποίος ενδιαφέρεται να συμμετάσχει στο έργο, εξαγοράζοντας το 30% του EuroAsia. Η συμμετοχή του Elia εγγυάτο και τη χρηματοδότηση του έργου από την πλευρά του ΕuroAsia, θέμα που μέχρι πρότινος δεν μπορούσε να καλύψει η κεφαλαιακή επάρκεια της εταιρείας. Και ενώ η Επιτροπή ανέμενε πιο διαλλακτική στάση από τον ΑΔΜΗΕ και το υπουργείο Ενέργειας, η ΡΑΕ αποφάσισε στις 4 Σεπτεμβρίου να αναθέσει απευθείας το έργο της διασύνδεσης της Κρήτης στον ΑΔΜΗΕ. Η απόφαση αιφνιδίασε την Επιτροπή αλλά και την Ενωση Ευρωπαίων Ρυθμιστών (ACER), που παρακολουθεί την πορεία υλοποίησης των έργων κοινού ενδιαφέροντος (PSI). Στις 10 Σεπτεμβρίου και ενώ ο ΑΔΜΗΕ είχε σπεύσει να συστήσει νέο SPV (100% θυγατρική) για την κατασκευή του έργου, στο πλαίσιο της απόφασης της ΡΑΕ, τόσο η Επιτροπή όσο και ο ACER με αυστηρές επιστολές τους προς τη ΡΑΕ, αλλά και κάθε εμπλεκόμενο, ενημερώνουν ότι δεν συναινούν στην απόφαση.
      Επισημαίνουν ότι αγνόησε τις θέσεις της Επιτροπής και ότι η απευθείας ανάθεση κλείνει την πόρτα για το έργο στη χρηματοδότηση που προβλέπεται για τα διευρωπαϊκά έργα υποδομών PCI, καθώς επίσης και στις διευκολύνσεις σχετικά με την αδειοδότησή του. Οι Βρυξέλλες δυσκολεύονται να κατανοήσουν τη στάση της ελληνικής κυβέρνησης, δεδομένου ότι η ίδια έκανε αίτηση για την υπαγωγή του στον κατάλογο των PCI και κυρίως, όπως τονίζουν από τις Βρυξέλλες, η διασύνδεση Ισραήλ - Κύπρου - Ελλάδας αποτελεί έναν από τους βασικούς πυλώνες της διακρατικής συνεργασίας των τριών χωρών, όπως έχει πιστοποιηθεί και από τις κατά καιρούς τριμερείς συναντήσεις κορυφής. Επισημαίνοντας τις διπλωματικές προεκτάσεις της υπόθεσης, παράγοντες από την πλευρά της Κομισιόν αναδεικνύουν ένα ακόμη θέμα που συνδέεται με το πρόβλημα της ενεργειακής απομόνωσης της Κύπρου από την υπόλοιπη Ευρώπη και που επιλύει η υλοποίηση του έργου ως PCI.
      Η Ε.Ε. δεν φαίνεται πάντως να καταθέτει τα όπλα. Μετά το «βέτο» στην απευθείας ανάθεση στον ΑΔΜΗΕ, προετοιμάζει νέα πρωτοβουλία μέσα στον Νοέμβριο, με στόχο να βρεθεί κοινός τόπος και το έργο να προχωρήσει ως έχει σχεδιασθεί.
      Η εξέλιξη στην υπόθεση της ηλεκτρικής διασύνδεσης της Κρήτης φαίνεται να έχει επηρεάσει τη στάση της Κομισιόν και στο θέμα της συμμετοχής κινεζικών εταιρειών στον διαγωνισμό της ΔΕΗ για τις λιγνιτικές μονάδες της Μεγαλόπολης και της Μελίτης. Σύμφωνα μάλιστα με πληροφορίες, η Επιτροπή φέρεται να έχει ανασύρει τον φάκελο πιστοποίησης του ΑΔΜΗΕ, μέσω του οποίου προέβλεψε πριν από ένα χρόνο τη δυνατότητα αποκλεισμού περαιτέρω επέκτασης κινεζικών εταιρειών στην αγορά ηλεκτρισμού. Η πιστοποίηση του ΑΔΜΗΕ δόθηκε από τη ΡΑΕ έπειτα από έγκριση της Κομισιόν, υπό τον όρο ότι αυτή θα επαναξιολογηθεί στην περίπτωση που άλλη εταιρεία με τον ίδιο μέτοχο με αυτόν της State Grid, δηλαδή το κινεζικό δημόσιο, δραστηριοποιηθεί στην εγχώρια αγορά ηλεκτρισμού. Κατά τις ίδιες πληροφορίες, η πλευρά της Κομισιόν φέρεται να έχει ενημερώσει τις ελληνικές αρχές σχετικά κατά τη διάρκεια των επαφών για την παρακολούθηση της πορείας του διαγωνισμού πώλησης των λιγνιτικών μονάδων. Η κινεζική εταιρεία China Energy Group συμμετέχει στον διαγωνισμό της ΔΕΗ σε κοινοπραξία με τον όμιλο Κοπελούζου, με τον οποίο έχει έρθει επίσης σε συμφωνία εξαγοράς του 75% του χαρτοφυλακίου του σε αιολικά πάρκα.
      Το μεγάλο έργο
      Το έργο της ηλεκτρικής διασύνδεσης Ισραήλ - Ελλάδας - Κύπρου που έχει αναγνωρισθεί από την Ε.Ε. ως έργο κοινού ενδιαφέροντος, έχει συνολικό προϋπολογισμό 3,5 δισ. ευρώ. Το υποθαλάσσιο καλώδιο θα έχει μεταφορική ικανότητα 2000 MW και συνολικό μήκος περίπου 820 ναυτικών μιλίων, δηλαδή περίπου 1518 km. O αρχικός σχεδιασμός του έργου προβλέπει έναρξη των εργασιών στα τέλη του 2018 και ολοκλήρωση το 2022.
      Κρήτη - Αττική
      Ο ΑΔΜΗΕ προχώρησε ήδη στη σύσταση εταιρείας ειδικού σκοπού (SPV) που θα αναλάβει την κατασκευή της διασύνδεσης Κρήτης - Αττικής στο πλαίσιο της σχετικής απόφασης της ΡΑΕ. Το όνομα αυτής είναι «Αριάδνη Interconnection» και το αρχικό μετοχικό της κεφάλαιο ανέρχεται σε 200 εκατ. ευρώ, το οποίο αντιστοιχεί στο 26% της μέγιστης εκτιμώμενης συνολικής επένδυσης που έχει υπολογισθεί σε 770 εκατ. ευρώ.
      Οι Αμερικανοί
      H αμερικανική κυβέρνηση έχει υποστηρίξει ανοικτά επενδυτές που βρέθηκαν απέναντι σε Κινέζους στη διεκδίκηση ελληνικών assets. Για παράδειγμα, στήριξε το Exin, το οποίο διεκδίκησε απέναντι στην κινεζική Fosun την Εθνική Ασφαλιστική, μια εξαγορά που κατέληξε σε φιάσκο. Πιο πρόσφατα, ο Αμερικανός υπουργός Εμπορίου Γ. Ρος τάχθηκε ανοικτά υπέρ της προσπάθειας της Onex Shipyards να διεκδικήσει εκτός των Ναυπηγείων Νεωρίου και αυτά του Σκαραμαγκά και της Ελευσίνας, για τα οποία φέρεται να ενδιαφέρεται η Cosco.
    • Από ΝΙΚΟΣΤΡΙ
      Εντός της ημέρας η σύσταση της “Αριάδνη Interconnector”
      Μόλις πέντε ημέρες χρειάστηκαν για να τεθεί σε εφαρμογή η εντολή της ΡΑΕ στον ΑΔΜΗΕ για τη δημιουργία εταιρείας ειδικού σκοπού (SPV) για την κατασκευή της ηλεκτρικής διασύνδεσης Κρήτη – Αττική.
      Έτσι, ο Διαχειριστής θα προχωρήσει σήμερα στη σύσταση της Αριάδνη Interconnector, όπως αποκάλυψε πως θα ονομάζεται η εταιρεία ο πρόεδρος του ΑΔΜΗΕ Μανούσος Μανουσάκης, στην ομιλία του το Σάββατο στο ενεργειακό συνέδριο του ΥΠΕΝ στη ΔΕΘ.   Μόλις συσταθεί η εταιρεία, η ΡΑΕ θα μπορεί να προχωρήσει στην απόφαση για ανάθεση του έργου στην Αριάδνη Interconnector.
      Κάτι που, σύμφωνα με πηγές της Αρχής, αναμένεται να γίνει εντός της ημέρας.   Την ίδια στιγμή, η λύση που δρομολόγησε η ΡΑΕ για τη διασύνδεση θέτει ένα αρκετά σαφές πλαίσιο για τις διαπραγματεύσεις του Διαχειριστή με τον EuroAsia Interconnector, ο οποίος όπως είναι ήδη γνωστό έχει προβάδισμα συμμετοχής στη SPV, αποκτώντας έως και το 39% των μετοχών από τον ΑΔΜΗΕ.
      Πρώτα από όλα, το αρχικό μετοχικό κεφάλαιο της εταιρείας δεν αποτελεί αντικείμενο συμφωνίας των δύο πλευρών, όπως ίσχυε στο προηγούμενο καθεστώς.
      Αντίθετα, η απόφαση αυτή «πέρασε» στην αποκλειστική δικαιοδοσία του ΑΔΜΗΕ, με δεδομένο ότι σε πρώτη φάση θα είναι κάτοχος του 100% των μετοχών.
      Έτσι, με δεδομένο πως το αρχικό κεφάλαιο θα είναι 200 εκατ. ευρώ, όπως έχει ήδη ανακοινωθεί, ο EuroAsia θα πρέπει να εισφέρει σε κεφάλαια το ποσό που αναλογεί στο ποσοστό των μετοχών που θα θελήσει να εξαγοράσει.Το ζήτημα που αφορούσε τις παρεμβάσεις των Κινέζων αναφερόταν στις τεχνικές προδιαγραφές του έργου. Αποφάσεις εντός τριμήνου για τη συνεργασία με EuroAsia
      Επίσης, σύμφωνα με τις ίδιες πηγές της ΡΑΕ, η Αρχή προβλέπει πως οι διαπραγματεύσεις των δύο πλευρών θα πρέπει να γίνουν στη βάση της συμφωνίας μετόχων που έχει ήδη ετοιμάσει ο Διαχειριστής.
      Κάτι που έχει ιδιαίτερη σημασία, από τη στιγμή που η εν λόγω συμφωνία στηρίχθηκε στο MoU που έχουν συνυπογράψει οι δύο πλευρές από τον περασμένο Οκτώβριο και το οποίο περιλαμβάνει πρόνοιες (όπως π.χ. για τον promoter του έργου) που στην πορεία αμφισβήτησε ο EuroAsia.
      Εξίσου σαφές όμως είναι και το χρονικό όριο που δίνει η ΡΑΕ για το χρονοδιάγραμμα των διαπραγματεύσεων, καθώς ορίζει πως θα πρέπει να ολοκληρωθούν εντός τριμήνου, δηλαδή πρακτικά έως τις αρχές Δεκεμβρίου.
      Από εκείνη τη στιγμή κι έπειτα, θα είναι στην απόλυτη δικαιοδοσία του ΑΔΜΗΕ τι θα γίνει με το υπόλοιπο ποσοστό (πέραν του 51% που θα είναι η ελάχιστη συμμετοχή του).
      Έτσι, εάν ο EuroAsia δεν εξαγοράσει το 39%, αλλά και για υπόλοιπο 10% που έτσι κι αλλιώς θα απομείνει, ο Διαχειριστής θα μπορεί είτε να το διατηρήσει στην κατοχή του, είτε να προχωρήσει αμέσως μετά σε διεθνή διαγωνισμό για την προσέλκυση ενδιαφερομένων.
      Οι ίδιες πηγές της ΡΑΕ σημειώνουν πως η απόφαση θα περιλαμβάνει ενδεικτικά χρονοδιαγράμματα και για τα υπόλοιπα στάδια προετοιμασίας του έργου – όπως για την εξεύρεση χρηματοδότησης (π.χ. από το Europe Connecting Facility), η την προκήρυξη των έργων.
      Επίσης, επαναλαμβάνουν πως η Αρχή έχει εξασφαλίσει τη συναίνεση της Κομισιόν ώστε το σκέλος της διασύνδεσης Κρήτη – Αττική να συνεχίσει να υπάγεται στο καθεστώς PCI, όπως και το σύνολο του έργου που προωθεί ο EuroAsia για τη διασύνδεση Ισραήλ, Κύπρου και Ελλάδας.
      www.worldenergynews.gr
      Tί αναφέρει άλλο σχετικό ρεπορτάζ
      Για το ίδιο θέμα, το energypress.gr αναφέρει:
      “Σήμερα κιόλας ιδρύεται από τον ΑΔΜΗΕ η ανώνυμη εταιρεία ειδικού σκοπού “‘Αριάδνη Interconnection”, για την χρηματοδότηση και κατασκευή του μεγάλου έργου της ηλεκτρικής διασύνδεσης Κρήτης – Αττικής.
      Ταυτόχρονα η ΡΑΕ θα πάρει σήμερα – κατά πάσα πιθανότητα – απόφαση για την επίσημη ανάθεση στην εταιρεία του συγκεκριμένου έργου, με όρους σαφώς καθορισμένους. Καθορισμένη είναι επίσης η συνολική διαδικασία και τα χρονοδιαγράμματα του έργου, όπως αποτυπώνονται σε «οδικό χάρτη» που έχει διαμορφώσει η ΡΑΕ και παραδώσει στον ΑΔΜΗΕ, με προβλέψεις, για παράδειγμα, για την εξεύρεση χρηματοδότησης (π.χ. από το Europe Connecting Facility), η την προκήρυξη των έργων.
      Όπως έχει γράψει το energypress, το αρχικό κεφάλαιο της «Αριάδνη Interconnection» που ιδρύεται σήμερα ως θυγατρική 100% του ΑΔΜΗΕ, είναι 200 εκατ. ευρώ. Η εταιρεία θα είναι ο φορέας υλοποίησης του ελληνικού τμήματος του Έργου Κοινού Ενδιαφέροντος (PCI) Ελλάδας-Κύπρου-Ισραήλ.
      Μέσα σε τρείς μήνες, μέχρι δηλαδή τις 10 Δεκεμβρίου, θα πρέπει ο Euroasia Interconnector  να αποφασίσει εάν θα αξιοποιήσει τη δεσμευτική δυνατότητα που έχει να συμμετάσχει κατά 39% (ή και με μικρότερο ποσοστό αν κάτι τέτοιο επιθυμεί ή μπορεί να χρηματοδοτήσει). Οι όροι είναι εκείνοι που περιλαμβάνονταν στην τελευταία συμφωνία μετόχων (SHA) που βρισκόταν στο τραπέζι όταν ναυάγησαν οι μεταξύ των δύο πλευρών διαπραγματεύσεις.
      Για το υπόλοιπο 10% (ή παραπάνω αν ο Euroasia συμμετάσχει με ποσοστό μικρότερο του 39%) ο ΑΔΜΗΕ έχει τη δυνατότητα (και όχι την υποχρέωση) να πραγματοποιήσει διαγωνισμό για την προσέλκυση επενδυτών – διαχειριστών που θα συμμετάσχουν στη χρηματοδότηση του έργου κατά το ανάλογο ποσοστό. Αυτό θα κριθεί στην πραγματικότητα από το αν και κατά πόσον ο ΑΔΜΗΕ χρειάζεται χρηματοδοτική ενίσχυση για το έργο.
      Όπως ανέφερε ο πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος του Διαχειριστή Μάνος Μανουσάκης, «διατηρώντας πλειοψηφικό ποσοστό τουλάχιστον 51%,  ο ΑΔΜΗΕ περιμένει να δει εάν θα εμφανιστούν αξιόπιστοι εταίροι που θα διεκδικήσουν μειοψηφικά ποσοστά, καταθέτοντας τα ποσά που τους αντιστοιχούν στο αρχικό μετοχικό κεφάλαιο και σε κάθε περίπτωση δηλώνει ότι διαθέτει την χρηματοοικονομική επάρκεια να έχει ακόμη μεγαλύτερο ποσοστό στην υπό σύσταση εταιρεία».
      Ως γνωστόν ενδιαφέρον έχουν ήδη δείξει ο Διαχειριστής του Βελγίου Elia και ο αντίστοιχος Γαλλικός RTE. Το αν θα συμμετάσχουν μαζί με τον Euroasia στο πλαίσιο του 39% ή για το 10% ή με άλλον τρόπο, είναι ακόμα ασαφές.
      Αξίζει να αναφερθεί, τέλος, ότι ο ΑΔΜΗΕ, προκειμένου να προλάβει την υλοποίηση του έργου μέχρι το 2022 έχει προχωρήσει ήδη σε σειρά εργασιών, για τις οποίες έχει ενημερώσει αναλυτικά και την ΡΑΕ. Ενδεικτικά, οι τεχνικές προδιαγραφές του έργου, οι μελέτες χάραξης των οδεύσεων των Γραμμών Μεταφοράς και οι απαραίτητες προμελέτες χωροθέτησης έχουν ολοκληρωθεί. Η Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΜΠΕ)  θα κατατεθεί προς έγκριση στο αρμόδιο Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας εντός των ερχόμενων εβδομάδων, ενώ σε τελικό στάδιο βρίσκεται  η μελέτη Κόστους-Οφέλους και η αναλυτική έρευνα βυθού. Οι απαραίτητες μελέτες για την λειτουργία του Ηλεκτρικού Συστήματος της Κρήτης μετά την ολοκλήρωση και των δυο διασυνδέσεων (με Πελοπόννησο και Αττική) βρίσκονται σε τελικό στάδιο”.

      View full είδηση
×

Σημαντικό

Χρησιμοποιούμε cookies για να βελτιώνουμε το περιεχόμενο του website μας. Μπορείτε να τροποποιήσετε τις ρυθμίσεις των cookie, ή να δώσετε τη συγκατάθεσή σας για την χρήση τους.