Μετάβαση στο περιεχόμενο
  • Novatron
  • Engineer
    Engineer

    Σχέδιο της Tesla για πράσινη ενέργεια σε ελληνικά νησιά

    Αναλυτικό σχέδιο για την ενεργειακή μετάβαση των ελληνικών μη διασυνδεδεμένων νησιών σε μορφές καθαρότερης ενέργειας, με την κατακόρυφη αύξηση της διείσδυσης των ΑΠΕ και παράλληλη ενίσχυση της ενεργειακής τους ασφάλειας, έχει καταρτίσει η αμερικανική Tesla. Μάλιστα, σύμφωνα με πληροφορίες της εφημερίδας «Ναυτεμπορική», υψηλόβαθμα στελέχη της Tesla από την άλλη πλευρά του Ατλαντικού θα βρεθούν σήμερα στο υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας για να παρουσιάσουν το σχέδιο και να ανοίξει έτσι η συζήτηση με την ελληνική πλευρά για τον τρόπο αλλά και την έκταση στην οποία θα μπορούσε αυτό να υλοποιηθεί.

    Προς το παρόν δεν έχουν γίνει γνωστές πολλές λεπτομέρειες σχετικά από τη μελέτη της Tesla, πέραν από το γεγονός ότι περιλαμβάνει το σύνολο των ελληνικών νησιών που είναι μη διασυνδεδεμένα με το ηπειρωτικό δίκτυο, προβλέποντας για καθένα λύσεις που συνδυάζουν την απανθρακοποίηση της ηλεκτροπαραγωγής με τη διασφάλιση της ενεργειακής του επάρκειας. Επίσης, στη συγκεκριμένη πρωτοβουλία της Tesla δεν εμπλέκεται το γραφείο που έχει ανοίξει η εταιρεία στον «Δημόκριτο», αντικείμενο του οποίου εξάλλου είναι η ανάπτυξη τεχνολογιών για κινητήρες ηλεκτρικών οχημάτων.

    Την ίδια στιγμή η σημερινή συνάντηση στο ΥΠΕΝ αποτελεί την πρώτη φορά που η ελληνική πλευρά θα ενημερωθεί με κάθε λεπτομέρεια από την Tesla για τη μελέτη. Επομένως, με αυτήν θα ξεκινήσει η διερεύνηση της φόρμουλας με την οποία θα μπορούσε να λάβει «σάρκα και οστά» το σχέδιο, όπως για παράδειγμα σε πρώτη φάση με την εφαρμογή του σε ένα νησί, ώστε να αποτελέσει επιδεικτικό έργο.

    Κολοσσός καινοτομίας

    Δημιούργημα του δισεκατομμυριούχου Elon Musk, η Tesla αποτελεί κολοσσό παγκόσμιας καινοτομίας, καθώς πρωτοπορεί σε αρκετούς τομείς αιχμής της τεχνολογίας όπως η ηλεκτροκίνηση, ενώ αποτελεί παγκόσμιο ηγέτη στον τομέα των ΑΠΕ και της αποθήκευσης ενέργειας. Στον συγκεκριμένο τομέα έχει αναπτύξει τόσο οικιακές λύσεις (όπως φωτοβολταϊκά σε σχήμα κεραμιδιού και μπαταρίες για νοικοκυριά, με την επωνυμία Powerwall), όσο και τεχνολογίες για εμπορική χρήση.

    Στις τελευταίες συγκαταλέγονται μπαταρίες υψηλής χωρητικότητας (Powerpack) για επιχειρήσεις και την κάλυψη των αιχμών ζήτησης στο ηλεκτρικό δίκτυο - μάλιστα, για τον σκοπό αυτό η αμερικανική Southern California Edison έχει παραγγείλει ένα σύστημα που θα μπορούσε να καλύψει τις ανάγκες σε ρεύμα 2.500 νοικοκυριών για ένα 24ωρο. Επίσης, έχει δημιουργήσει υβριδικές μονάδες ΑΠΕ (συνδυασμούς φωτοβολταϊκών συστημάτων με μπαταρίες) οι οποίες μπορούν να ρευματοδοτήσουν ολόκληρους οικισμούς, καθώς και αυτοματισμούς για το ηλεκτρικό δίκτυο.

    Η εταιρεία έχει ήδη αξιοποιήσει τις παραπάνω τεχνολογίες σε μη διασυνδεδεμένα νησιά, τα οποία ηλεκτροδοτούνταν από μονάδες ηλεκτροπαραγωγής που κατανάλωναν πετρέλαιο, για τη δραστική μείωση ή ακόμη και τον μηδενισμό του ανθρακικού τους αποτυπώματος. Μία από τις εφαρμογές που βρίσκονται αυτή τη στιγμή σε εξέλιξη αφορά την πλήρη απανθρακοποίηση έως το 2025 του νησιωτικού συμπλέγματος της αμερικανικής Σαμόα στον Ειρηνικό Ωκεανό, το οποίο έχει περίπου 55.000 κατοίκους.

    Η νησιωτική Ελλάδα

    Η νησιωτική Ελλάδα αποτελεί ιδανική περίπτωση για την Tesla ώστε να προσθέσει στο ενεργητικό της ένα ή και περισσότερα εμβληματικά πρότζεκτ, με δεδομένο κατ’ αρχάς τον μεγάλο αριθμό των μη διασυνδεδεμένων νησιών της χώρας μας - ο οποίος θα παραμείνει αρκετά μεγάλος ακόμη και μετά την ολοκλήρωση των διασυνδέσεων που δρομολογεί ο ΑΔΜΗΕ. Επίσης, καλύπτουν ένα πολύ μεγάλο φάσμα εκτάσεων και πληθυσμού και επομένως μία πολύ μεγάλη γκάμα απαιτούμενων επενδύσεων, ενώ όλα καλύπτουν τη συντριπτική πλειονότητα των αναγκών σε ρεύμα με πετρελαϊκές μονάδες.



    Σχόλια Μελών


    Η Ελλάδα διαθέτει την σχετική τεχνογνωσία (την οποία πλήρωσε ακριβά) ήδη από τις αρχές του '90 όταν η Κύθνος τροφοδοτήθηκε με Α.Π.Ε. σε ποσοστό της τάξης του 70%.

    Όλο το εγχείρημα πετάχτηκε ουσιαστικά στα σκουπίδια και φτάσαμε στο 2019 για να έρθει ο Musk (εξαιρετικός κατά τα άλλα) να μας προτείνει να κάνει πράσινα τα νησιά μας όπως τον "πράσινο Αη-Στράτη" που ακόμη συζητάμε μετά από σχεδόν μία 10ετία....

    Η Μύκονος μόλις πρόσφατα συνδέθηκε στο ηπειρωτικό σύστημα ενώ η Σαντορίνη καίει ακόμη πετρέλαιο.

    Ευτυχώς που προχώρησε το έργο της Τήλου.

    Εμείς θα έπρεπε να πάμε στον Musk να του πουλήσουμε... αν είχαμε μυαλό βέβαια...

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites
    23 ώρες πριν, genesis said:

    Εμείς θα έπρεπε να πάμε στον Musk να του πουλήσουμε... αν είχαμε μυαλό βέβαια...

    Αν έχουμε μυαλό σαν λαός συνολικά δεν ξέρω, αλλά υπάρχουν πολλοί μυαλωμένοι άνθρωποι στην Ελλάδα. Κράτος δεν έχουμε για να τους αξιοποιήσει.

    Για την ακρίβεια έχουμε κράτος που κοιτάει να διαλύσει όλη την ελληνική παραγωγική οργάνωση...για να εισάγει με την ησυχία του "προηγμένες τεχνολογίες".  

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites


    Δημιουργήστε ένα λογαριασμό ή συνδεθείτε προκειμένου να αφήσετε κάποιο σχόλιο

    Πρέπει να είστε μέλος για να μπορέσετε να αφήσετε κάποιο σχόλιο

    Δημιουργία λογαριασμού

    Κάντε μια δωρεάν εγγραφή στην κοινότητά μας. Είναι εύκολο!

    Εγγραφή νέου λογαριασμού

    Σύνδεση

    Εάν έχετε ήδη λογαριασμό; Συνδεθείτε εδώ.

    Συνδεθείτε τώρα

  • Παρόμοιο Περιεχόμενο

    • Από Engineer
      Μετά την απόφαση να ανοίξει τις παραγγελίες του Model 3 για την Ευρωπαϊκή αγορά, ακολουθεί η επιβεβαίωση ότι η Tesla σχεδιάζει να καλύψει όλη την Ευρώπη με ένα πυκνό δίκτυο φορτιστών που θα κάνουν την κίνηση των πελατών της απρόσκοπτη. 
      Όπως γίνεται συνήθως, το πλάνο της εταιρίας αποκαλύφθηκε μέσω tweet του Elon Musk, ο οποίος αναφέρει συγκεκριμένα ότι η κάλυψη της γηραιάς ηπείρου θα φτάσει το 100%, ενώ όσες μονάδες φόρτισης υπάρχουν ήδη θα αναβαθμιστούν σε “Superchargers”.
      Η Ευρωπαϊκή έκδοση του Model 3 θα είναι εξοπλισμένη με θύρες CCS (Combined Charging System), οπότε το πρότζεκτ των αναβαθμίσεων αναμένεται να ολοκληρωθεί πριν τα Χριστούγεννα του 2019, όταν θα καταφτάσουν και οι πρώτες παραγγελίες του Model 3. 

      Όπως έγραψε χαρακτηριστικά ο Elon Must απαντώντας σε σχετικό ερώτημα άλλου χρήστη: “Η κάλυψη του δικτύου superchargers θα φτάσει το 100% στην Ευρώπη τον επόμενο χρόνο. Από την Ιρλανδία μέχρι το Κίεβο, και από την Νορβηγία μέχρι την Τουρκία.” Σε πρόσθετη ερώτηση από άλλο χρήστη για την κάλυψη της Ελλάδας, επιβεβαίωσε ότι η χώρα μας βρίσκεται κανονικά στο πλάνο της Tesla.
      Αυτό ήταν κάτι που ήδη γνωρίζαμε, αφού η Tesla απέκτησε επίσημη παρουσία στην Ελλάδα από τον Φεβρουάριο, ενώ το σάιτ της εταιρίας αναφέρει πέντε σταθμούς φόρτισης (ως coming soon/προς εγκατάσταση), σε Αθήνα, Θεσσαλονίκη, Σπάρτη, Λαμία, και Ιωάννινα. 

      Λόγω της συμβατότητας που έχουν οι φορτιστές CCS με αρκετά ηλεκτροκίνητα στην Ευρώπη, αρκετοί αναρωτιούνται αν οι σταθμοί της θα είναι ανοιχτοί και για αυτοκίνητα άλλων κατασκευαστών, αλλά αυτό ακόμη δεν έχει ξεκαθαριστεί. Προφανώς, η Tesla θα πρέπει πρώτα να αξιολογήσει θετικά την επάρκεια των σταθμών για τους δικούς της πελάτες και στην συνέχεια θα αποφασίσει τα περιθώρια εκμετάλλευσής τους και από άλλους. 
      https://www.engadget.com/2018/12/27/teslas-supercharger-europe-expansion/

      View full είδηση
    • Από Engineer
      Μετά την απόφαση να ανοίξει τις παραγγελίες του Model 3 για την Ευρωπαϊκή αγορά, ακολουθεί η επιβεβαίωση ότι η Tesla σχεδιάζει να καλύψει όλη την Ευρώπη με ένα πυκνό δίκτυο φορτιστών που θα κάνουν την κίνηση των πελατών της απρόσκοπτη. 
      Όπως γίνεται συνήθως, το πλάνο της εταιρίας αποκαλύφθηκε μέσω tweet του Elon Musk, ο οποίος αναφέρει συγκεκριμένα ότι η κάλυψη της γηραιάς ηπείρου θα φτάσει το 100%, ενώ όσες μονάδες φόρτισης υπάρχουν ήδη θα αναβαθμιστούν σε “Superchargers”.
      Η Ευρωπαϊκή έκδοση του Model 3 θα είναι εξοπλισμένη με θύρες CCS (Combined Charging System), οπότε το πρότζεκτ των αναβαθμίσεων αναμένεται να ολοκληρωθεί πριν τα Χριστούγεννα του 2019, όταν θα καταφτάσουν και οι πρώτες παραγγελίες του Model 3. 

      Όπως έγραψε χαρακτηριστικά ο Elon Must απαντώντας σε σχετικό ερώτημα άλλου χρήστη: “Η κάλυψη του δικτύου superchargers θα φτάσει το 100% στην Ευρώπη τον επόμενο χρόνο. Από την Ιρλανδία μέχρι το Κίεβο, και από την Νορβηγία μέχρι την Τουρκία.” Σε πρόσθετη ερώτηση από άλλο χρήστη για την κάλυψη της Ελλάδας, επιβεβαίωσε ότι η χώρα μας βρίσκεται κανονικά στο πλάνο της Tesla.
      Αυτό ήταν κάτι που ήδη γνωρίζαμε, αφού η Tesla απέκτησε επίσημη παρουσία στην Ελλάδα από τον Φεβρουάριο, ενώ το σάιτ της εταιρίας αναφέρει πέντε σταθμούς φόρτισης (ως coming soon/προς εγκατάσταση), σε Αθήνα, Θεσσαλονίκη, Σπάρτη, Λαμία, και Ιωάννινα. 

      Λόγω της συμβατότητας που έχουν οι φορτιστές CCS με αρκετά ηλεκτροκίνητα στην Ευρώπη, αρκετοί αναρωτιούνται αν οι σταθμοί της θα είναι ανοιχτοί και για αυτοκίνητα άλλων κατασκευαστών, αλλά αυτό ακόμη δεν έχει ξεκαθαριστεί. Προφανώς, η Tesla θα πρέπει πρώτα να αξιολογήσει θετικά την επάρκεια των σταθμών για τους δικούς της πελάτες και στην συνέχεια θα αποφασίσει τα περιθώρια εκμετάλλευσής τους και από άλλους. 
      https://www.engadget.com/2018/12/27/teslas-supercharger-europe-expansion/
    • Από Engineer
      Ο ηλεκτρισμός καθίσταται ο κύριος ενεργειακός φορέας με ευρεία επέκταση των χρήσεων, προς έναν κόσμο πλήρως ηλεκτροδοτούμενο, καθώς σχεδόν σε όλα διεισδύει ο ηλεκτρισμός.
      Τα ηλεκτρικά δίκτυα μετασχηματίζονται με την εφαρμογή καινοτόμων τεχνολογιών και την εισαγωγή της ψηφιακής τεχνολογίας, κυρίως των ICT (Information and Communication Technologies) για να επιτύχουν την μεγάλη διείσδυση των ΑΠΕ και για προσφορά νέων υπηρεσιών στους καταναλωτές.
      Οι ΑΠΕ με τις τεχνολογίες που αναπτύσσονται προσφέρουν ηλεκτρική ενέργεια με το χαμηλότερο κόστος παραγωγής και συμβάλλουν αποφασιστικά στην παραγωγή με αυξανόμενη διείσδυση. Καθώς αποτελεί την πλέον κρίσιμη υποδομή και σημαντικό παράγοντα για την οικονομία, την ευημερία των πολιτών και την ανταγωνιστικότητα, είναι ανάγκη να σχεδιασθούν σταθερά βήματα προς το μέλλον με ΑΠΕ για υψηλή αξιοπιστία και προσιτές τιμές, για ανθεκτικότητα του ηλεκτρικού συστήματος σε ακραία καιρικά φαινόμενα και για την θωράκιση έναντι κυβερνοεπιθέσεων. Επιπλέον, η επικράτηση του ηλεκτρισμού με επέκταση χρήσεων ως βασική ενέργεια στη χώρα με μεγάλη διείσδυση των ΑΠΕ θα έχει θετικές επιπτώσεις στην ασφάλεια εφοδιασμού και στα γεωπολιτικά της ενέργειας.
      Η Ελλάς κινείται με αργούς ρυθμούς μέσα από δαιδαλώδεις γραφειοκρατικούς μηχανισμούς με απώλεια χρόνου και χρήματος και με αρνητικές επιπτώσεις στην ανταγωνιστικότητα. Λείπουν οι πρωτοβουλίες και ο σχεδιασμός για τις αναγκαίες δράσεις, δεν εκπονούνται οι απαραίτητες μελέτες και η χώρα τρέχει ασθμαίνουσα να ανταποκριθεί περιστασιακά στις Οδηγίες και στους στόχους της ΕΕ. Η διείσδυση των ΑΠΕ στον ηλεκτρισμό γίνεται με αργά βήματα, ενώ η χώρα θα μπορούσε να χαράξει νέους δρόμους για την ανάπτυξη τεχνολογιών και ιδεών για τα σύγχρονα δίκτυα του 21ου αιώνα. Ένα παράδειγμα είναι τα νησιά, όπου θα μπορούσαν να εφαρμοσθούν συστήματα φωτοβολταϊκών και αιολικών μονάδων με αποθήκευση και «έξυπνη» διαχείριση αυξάνοντας την διείσδυση για να μειώσουν δραστικά το κόστος παραγωγής και τις εκπομπές προς όφελος της οικονομίας και των καταναλωτών, αντί των πρακτικών του περασμένου αιώνα.
      Οι αδειοδοτικές διαδικασίες για τις ΑΠΕ που καθιερώθηκαν την περασμένη δεκαετία και επαυξάνονται μετέτρεψαν την ΡΑΕ σε ένα γραφειοκρατικό οργανισμό εις βάρος του κυρίου έργου της. Η Άδεια Παραγωγής που καθιερώθηκε απ’ αρχής για να την εγκρίνει ο υπουργός επί σειρά ετών, ούτε τότε ούτε και τώρα κρίνεται αναγκαία. Για μεγάλα έργα εθνικής κλίμακας η γνωμάτευση της ΡΑΕ θα ήταν χρήσιμη, αφήνοντας πίσω την γραφειοκρατία. Τα έργα των ΑΠΕ χρειάζονται κυρίως την ανεμπόδιστη πρόσβαση στο δίκτυο και σύνδεση με λογικό κόστος και την περιβαλλοντική ένταξη με ουσιαστικούς και ξεκάθαρους όρους. Τελικά, όποια απλή αδειοδοτική και αποκεντρωμένη διαδικασία επιλεγεί χρειάζεται η ειδική εκπαίδευση όσων χειρισθούν αυτά τα θέματα για να αποφεύγονται οι καθυστερήσεις και οι αστοχίες του παρελθόντος, καθώς και μηχανισμοί ελέγχου και ταχείας επίλυσης τυχόν προβλημάτων που ανακύπτουν. Στόχος είναι να περιορισθούν δραστικά αυτά τα “soft costs” και ο χρόνος των αδειοδοτικών διαδικασιών ώστε να βελτιωθεί η ανταγωνιστικότητα των έργων και ο ρυθμός των εφαρμογών.
      Ο όγκος των έργων ΑΠΕ για τις επόμενες δεκαετίες είναι τεράστιος και οι πολιτικές για τις εφαρμογές στρέφονται προς την διεσπαρμένη παραγωγή, κυρίως φωτοβολταϊκά στις στέγες στο αστικό περιβάλλον με τα αναμενόμενα οφέλη και στις μεγάλες φωτοβολταϊκές μονάδες και μεγάλα αιολικά πάρκα με τα πλεονεκτήματα της οικονομίας κλίμακας. Προς τούτο θα απαιτηθούν μεγάλες εκτάσεις κατεξοχήν άγονες για τα φωτοβολταϊκά και εκτάσεις σε κατάλληλες θέσεις για την ανάπτυξη των αιολικών πάρκων. Όσο αυξάνονται οι εφαρμογές εκτιμάται ότι θα δυσχεραίνονται οι προσπάθειες επιτυχούς περιβαλλοντικής ένταξης των νέων έργων, αλλά περιορίζεται και η διάθεση της αναγκαίας γης.
      Η χώρα έχει ένα πλήθος από ακατοίκητα νησιά τα οποία μένουν αναξιοποίητα και η νέα πρόκληση είναι κάποια από αυτά να φιλοξενήσουν τις μεγάλες εφαρμογές των φωτοβολταϊκών και αιολικών. Σε αυτά τα νησιά υπάρχει αξιόλογο αιολικό δυναμικό και υψηλή ηλιακή ακτινοβολία για αξιοποίηση στην παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας που κρίνονται ελκυστικά για τις εφαρμογές. Ακόμη, προσφέρονται και για την εγκατάσταση μεγάλων συστημάτων αποθήκευσης ηλεκτρικής ενέργειας με μπαταρίες λιθίου για συνεργασία με τα φωτοβολταϊκά και τα αιολικά, σε κάποιες περιπτώσεις που εξυπηρετούν καλύτερα το σύστημα. Το κύριο πρόβλημα, ως οικονομική παράμετρος όμως, είναι η σύνδεσή τους με υποβρύχια καλώδια στους πλησιέστερους υποσταθμούς του εθνικού διασυνδεδεμένου συστήματος με τεχνολογίες εναλλασσομένου ρεύματος ή HVDC. Κατ’ αντιστοιχία, ένα χρήσιμο και επιτυχές παράδειγμα σε μεγάλη κλίμακα είναι τα υπεράκτια αιολικά πάρκα στην Βόρεια Θάλασσα με το “Super-Grid” και τα τεχνητά νησιά για την μεταφορά της ηλεκτρικής ενέργειας στις ακτές των όμορων χωρών και εν συνεχεία στα κέντρα κατανάλωσης.
      Για την υλοποίηση αυτών των εφαρμογών ΑΠΕ μεγάλης εγκατεστημένης ισχύος θα χρειασθεί η κατασκευή λιμενικών έργων για την εξυπηρέτηση στην μεταφορά του εξοπλισμού που θα καταστήσουν προσβάσιμα αυτά τα νησιά δια θαλάσσης, καθώς και έργα οδοποιίας. Επίσης, αναγκαία κρίνεται μια μονάδα αφαλάτωσης για την παραγωγή πόσιμου νερού, που θα εξυπηρετήσει ιδιαίτερα και τις ανάγκες των φωτοβολταϊκών.
      Αυτά τα ακατοίκητα νησιά που προσφέρονται για αξιοποίηση βγαίνουν από την απομόνωση και αποκτούν ζωή, συμβάλλοντας στην εθνική οικονομία. Τα επόμενα βήματα είναι η αξιοποίησή τους για οικολογικό τουρισμό αλλά ακόμη και για καλλιέργειες σε θερμοκήπια, αφού υπάρχουν οι βασικές υποδομές, ηλεκτρική ενέργεια και νερό. Έτσι, αυτά τα ξεχασμένα νησιά μπορούν να μετατραπούν σε σύγχρονα ενεργειακά πάρκα μηδενικών εκπομπών με νέες θέσεις εργασίας και βιώσιμη ανάπτυξη, ενώ παράλληλα θα αποτελέσουν κέντρα ενημέρωσης και περιβαλλοντικής εκπαίδευσης για τα σχολεία και το κοινό. Η συνολική αξιοποίησή τους, αρχίζοντας από τις ΑΠΕ, με τα σημερινά δεδομένα που επεκτείνονται στο μέλλον, αποτελεί μεγάλη πρόκληση για τους μελετητές και ενδιαφέρον θέμα για έρευνα. Σε κάθε περίπτωση θα χρειασθούν καινοτόμες ιδέες και ειδικές μελέτες για την βέλτιστη αξιοποίησή τους, για την επιχειρηματικότητα και τις παραγωγικές επενδύσεις με πολλαπλά οφέλη προς ένα καλύτερο μέλλον.
      Προς τούτο χρειάζονται οι πρωτοβουλίες από την κεντρική κυβέρνηση αλλά και από τις Περιφέρειες όπου ανήκουν τα ακατοίκητα νησιά για να αρχίσουν οι προκαταρκτικές εργασίες και να ακολουθήσουν οι σχετικές δράσεις. Ο ρόλος της ΡΑΕ είναι σημαντικός για τον συντονισμό των δράσεων που θα συμβάλλουν στην επιτυχία της ιδέας.
      Αν και τα ακατοίκητα νησιά δεν διαθέτουν ψήφους για τις εκλογές που θα προσέλκυαν τη λήψη πολιτικών αποφάσεων, εδώ είναι αναγκαία η ισχυρή πολιτική βούληση για έναν σχεδιασμό στοχεύοντας στην ανάπτυξη με πολλαπλά οφέλη και νέες θέσεις εργασίας. Αποτελεί εθνικό χρέος να αποκτήσουν ζωή αυτά τα ξεχασμένα νησιά και να αξιοποιηθούν παραγωγικά για τις νέες ανάγκες με τις σύγχρονες τεχνολογίες, χαράσσοντας πορεία προς το μέλλον.
      *Ο Γιάννης Χατζηβασιλειάδης είναι Πρόεδρος του ΙΕΝΕ.

      View full είδηση
    • Από Engineer
      Ο ηλεκτρισμός καθίσταται ο κύριος ενεργειακός φορέας με ευρεία επέκταση των χρήσεων, προς έναν κόσμο πλήρως ηλεκτροδοτούμενο, καθώς σχεδόν σε όλα διεισδύει ο ηλεκτρισμός.
      Τα ηλεκτρικά δίκτυα μετασχηματίζονται με την εφαρμογή καινοτόμων τεχνολογιών και την εισαγωγή της ψηφιακής τεχνολογίας, κυρίως των ICT (Information and Communication Technologies) για να επιτύχουν την μεγάλη διείσδυση των ΑΠΕ και για προσφορά νέων υπηρεσιών στους καταναλωτές.
      Οι ΑΠΕ με τις τεχνολογίες που αναπτύσσονται προσφέρουν ηλεκτρική ενέργεια με το χαμηλότερο κόστος παραγωγής και συμβάλλουν αποφασιστικά στην παραγωγή με αυξανόμενη διείσδυση. Καθώς αποτελεί την πλέον κρίσιμη υποδομή και σημαντικό παράγοντα για την οικονομία, την ευημερία των πολιτών και την ανταγωνιστικότητα, είναι ανάγκη να σχεδιασθούν σταθερά βήματα προς το μέλλον με ΑΠΕ για υψηλή αξιοπιστία και προσιτές τιμές, για ανθεκτικότητα του ηλεκτρικού συστήματος σε ακραία καιρικά φαινόμενα και για την θωράκιση έναντι κυβερνοεπιθέσεων. Επιπλέον, η επικράτηση του ηλεκτρισμού με επέκταση χρήσεων ως βασική ενέργεια στη χώρα με μεγάλη διείσδυση των ΑΠΕ θα έχει θετικές επιπτώσεις στην ασφάλεια εφοδιασμού και στα γεωπολιτικά της ενέργειας.
      Η Ελλάς κινείται με αργούς ρυθμούς μέσα από δαιδαλώδεις γραφειοκρατικούς μηχανισμούς με απώλεια χρόνου και χρήματος και με αρνητικές επιπτώσεις στην ανταγωνιστικότητα. Λείπουν οι πρωτοβουλίες και ο σχεδιασμός για τις αναγκαίες δράσεις, δεν εκπονούνται οι απαραίτητες μελέτες και η χώρα τρέχει ασθμαίνουσα να ανταποκριθεί περιστασιακά στις Οδηγίες και στους στόχους της ΕΕ. Η διείσδυση των ΑΠΕ στον ηλεκτρισμό γίνεται με αργά βήματα, ενώ η χώρα θα μπορούσε να χαράξει νέους δρόμους για την ανάπτυξη τεχνολογιών και ιδεών για τα σύγχρονα δίκτυα του 21ου αιώνα. Ένα παράδειγμα είναι τα νησιά, όπου θα μπορούσαν να εφαρμοσθούν συστήματα φωτοβολταϊκών και αιολικών μονάδων με αποθήκευση και «έξυπνη» διαχείριση αυξάνοντας την διείσδυση για να μειώσουν δραστικά το κόστος παραγωγής και τις εκπομπές προς όφελος της οικονομίας και των καταναλωτών, αντί των πρακτικών του περασμένου αιώνα.
      Οι αδειοδοτικές διαδικασίες για τις ΑΠΕ που καθιερώθηκαν την περασμένη δεκαετία και επαυξάνονται μετέτρεψαν την ΡΑΕ σε ένα γραφειοκρατικό οργανισμό εις βάρος του κυρίου έργου της. Η Άδεια Παραγωγής που καθιερώθηκε απ’ αρχής για να την εγκρίνει ο υπουργός επί σειρά ετών, ούτε τότε ούτε και τώρα κρίνεται αναγκαία. Για μεγάλα έργα εθνικής κλίμακας η γνωμάτευση της ΡΑΕ θα ήταν χρήσιμη, αφήνοντας πίσω την γραφειοκρατία. Τα έργα των ΑΠΕ χρειάζονται κυρίως την ανεμπόδιστη πρόσβαση στο δίκτυο και σύνδεση με λογικό κόστος και την περιβαλλοντική ένταξη με ουσιαστικούς και ξεκάθαρους όρους. Τελικά, όποια απλή αδειοδοτική και αποκεντρωμένη διαδικασία επιλεγεί χρειάζεται η ειδική εκπαίδευση όσων χειρισθούν αυτά τα θέματα για να αποφεύγονται οι καθυστερήσεις και οι αστοχίες του παρελθόντος, καθώς και μηχανισμοί ελέγχου και ταχείας επίλυσης τυχόν προβλημάτων που ανακύπτουν. Στόχος είναι να περιορισθούν δραστικά αυτά τα “soft costs” και ο χρόνος των αδειοδοτικών διαδικασιών ώστε να βελτιωθεί η ανταγωνιστικότητα των έργων και ο ρυθμός των εφαρμογών.
      Ο όγκος των έργων ΑΠΕ για τις επόμενες δεκαετίες είναι τεράστιος και οι πολιτικές για τις εφαρμογές στρέφονται προς την διεσπαρμένη παραγωγή, κυρίως φωτοβολταϊκά στις στέγες στο αστικό περιβάλλον με τα αναμενόμενα οφέλη και στις μεγάλες φωτοβολταϊκές μονάδες και μεγάλα αιολικά πάρκα με τα πλεονεκτήματα της οικονομίας κλίμακας. Προς τούτο θα απαιτηθούν μεγάλες εκτάσεις κατεξοχήν άγονες για τα φωτοβολταϊκά και εκτάσεις σε κατάλληλες θέσεις για την ανάπτυξη των αιολικών πάρκων. Όσο αυξάνονται οι εφαρμογές εκτιμάται ότι θα δυσχεραίνονται οι προσπάθειες επιτυχούς περιβαλλοντικής ένταξης των νέων έργων, αλλά περιορίζεται και η διάθεση της αναγκαίας γης.
      Η χώρα έχει ένα πλήθος από ακατοίκητα νησιά τα οποία μένουν αναξιοποίητα και η νέα πρόκληση είναι κάποια από αυτά να φιλοξενήσουν τις μεγάλες εφαρμογές των φωτοβολταϊκών και αιολικών. Σε αυτά τα νησιά υπάρχει αξιόλογο αιολικό δυναμικό και υψηλή ηλιακή ακτινοβολία για αξιοποίηση στην παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας που κρίνονται ελκυστικά για τις εφαρμογές. Ακόμη, προσφέρονται και για την εγκατάσταση μεγάλων συστημάτων αποθήκευσης ηλεκτρικής ενέργειας με μπαταρίες λιθίου για συνεργασία με τα φωτοβολταϊκά και τα αιολικά, σε κάποιες περιπτώσεις που εξυπηρετούν καλύτερα το σύστημα. Το κύριο πρόβλημα, ως οικονομική παράμετρος όμως, είναι η σύνδεσή τους με υποβρύχια καλώδια στους πλησιέστερους υποσταθμούς του εθνικού διασυνδεδεμένου συστήματος με τεχνολογίες εναλλασσομένου ρεύματος ή HVDC. Κατ’ αντιστοιχία, ένα χρήσιμο και επιτυχές παράδειγμα σε μεγάλη κλίμακα είναι τα υπεράκτια αιολικά πάρκα στην Βόρεια Θάλασσα με το “Super-Grid” και τα τεχνητά νησιά για την μεταφορά της ηλεκτρικής ενέργειας στις ακτές των όμορων χωρών και εν συνεχεία στα κέντρα κατανάλωσης.
      Για την υλοποίηση αυτών των εφαρμογών ΑΠΕ μεγάλης εγκατεστημένης ισχύος θα χρειασθεί η κατασκευή λιμενικών έργων για την εξυπηρέτηση στην μεταφορά του εξοπλισμού που θα καταστήσουν προσβάσιμα αυτά τα νησιά δια θαλάσσης, καθώς και έργα οδοποιίας. Επίσης, αναγκαία κρίνεται μια μονάδα αφαλάτωσης για την παραγωγή πόσιμου νερού, που θα εξυπηρετήσει ιδιαίτερα και τις ανάγκες των φωτοβολταϊκών.
      Αυτά τα ακατοίκητα νησιά που προσφέρονται για αξιοποίηση βγαίνουν από την απομόνωση και αποκτούν ζωή, συμβάλλοντας στην εθνική οικονομία. Τα επόμενα βήματα είναι η αξιοποίησή τους για οικολογικό τουρισμό αλλά ακόμη και για καλλιέργειες σε θερμοκήπια, αφού υπάρχουν οι βασικές υποδομές, ηλεκτρική ενέργεια και νερό. Έτσι, αυτά τα ξεχασμένα νησιά μπορούν να μετατραπούν σε σύγχρονα ενεργειακά πάρκα μηδενικών εκπομπών με νέες θέσεις εργασίας και βιώσιμη ανάπτυξη, ενώ παράλληλα θα αποτελέσουν κέντρα ενημέρωσης και περιβαλλοντικής εκπαίδευσης για τα σχολεία και το κοινό. Η συνολική αξιοποίησή τους, αρχίζοντας από τις ΑΠΕ, με τα σημερινά δεδομένα που επεκτείνονται στο μέλλον, αποτελεί μεγάλη πρόκληση για τους μελετητές και ενδιαφέρον θέμα για έρευνα. Σε κάθε περίπτωση θα χρειασθούν καινοτόμες ιδέες και ειδικές μελέτες για την βέλτιστη αξιοποίησή τους, για την επιχειρηματικότητα και τις παραγωγικές επενδύσεις με πολλαπλά οφέλη προς ένα καλύτερο μέλλον.
      Προς τούτο χρειάζονται οι πρωτοβουλίες από την κεντρική κυβέρνηση αλλά και από τις Περιφέρειες όπου ανήκουν τα ακατοίκητα νησιά για να αρχίσουν οι προκαταρκτικές εργασίες και να ακολουθήσουν οι σχετικές δράσεις. Ο ρόλος της ΡΑΕ είναι σημαντικός για τον συντονισμό των δράσεων που θα συμβάλλουν στην επιτυχία της ιδέας.
      Αν και τα ακατοίκητα νησιά δεν διαθέτουν ψήφους για τις εκλογές που θα προσέλκυαν τη λήψη πολιτικών αποφάσεων, εδώ είναι αναγκαία η ισχυρή πολιτική βούληση για έναν σχεδιασμό στοχεύοντας στην ανάπτυξη με πολλαπλά οφέλη και νέες θέσεις εργασίας. Αποτελεί εθνικό χρέος να αποκτήσουν ζωή αυτά τα ξεχασμένα νησιά και να αξιοποιηθούν παραγωγικά για τις νέες ανάγκες με τις σύγχρονες τεχνολογίες, χαράσσοντας πορεία προς το μέλλον.
      *Ο Γιάννης Χατζηβασιλειάδης είναι Πρόεδρος του ΙΕΝΕ.
    • Από Engineer
      Σε δημόσια διαβούλευση τέθηκε το Σχέδιο Γενικής Οργάνωσης Μητροπολιτικού Πάρκου Πρασίνου και Αναψυχής στο Ελληνικό.
      Πρόκειται για τμήμα του συνολικού σχεδίου ανάπτυξης του πρώην αεροδρομίου στο Ελληνικό, με στόχο να δημιουργηθεί το μεγαλύτερο πάρκο στην Ελλάδα, και ένα από τα μεγαλύτερα στην Ευρώπη, με συνολική έκταση άνω των 2.000 στρεμμάτων.
      Σύμφωνα με την τεχνική έκθεση που συνοδεύει το σχεδιασμό για το Μητροπολιτικό Πάρκο Πρασίνου και Αναψυχής, το πάρκο «εντάσσεται στη χωρική ενότητα του πρώην Αεροδρομίου και είναι συνολικής έκτασης 2.000.569 τ.μ. Αναπτύσσεται κεντροβαρικά εντός της ενότητας του Μητροπολιτικού Πόλου Ελληνικού - Αγ. Κοσμά, οριοθετείται περιμετρικά από τις ζώνες πολεοδόμησης και ανάπτυξης και σε συγκεκριμένα σημεία του εφάπτεται με περιοχές των όμορων Δήμων. Μέσω του δικτύου κοινοχρήστων χώρων των ζωνών πολεοδόμησης της ανάπτυξης ενοποιείται λειτουργικά με τον υφιστάμενο αστικό ιστό της ευρύτερης περιοχής, αλλά και με την χωρική ενότητα του Παράκτιου Μετώπου. Η θέση του, το μέγεθός του αλλά και ο υφιστάμενος χαρακτήρας του, καταδεικνύουν την σημασία του για το σχεδιασμό της ανάπτυξης. Πρόκειται για μία μεγάλη έκταση ιδιαίτερων δυνατοτήτων μετασχηματισμού της σε έναν αξιόλογο και επιτυχημένο προορισμό».
      Το νέο Μητροπολιτικό Πάρκο «αποτελεί αναμφισβήτητα τη σημαντικότερη παρέμβαση του εγκεκριμένου Σχεδίου Ολοκληρωμένης Ανάπτυξης. Διαθέτοντας έκταση περίπου 2.000 στρεμμάτων, είναι το μεγαλύτερο πάρκο του μητροπολιτικού συγκροτήματος της Αθήνας και ένα από τα μεγαλύτερα αστικά πάρκα σε ευρωπαϊκό επίπεδο.

      Ο σχεδιασμός του προδιαγράφει έναν ανοικτό χώρο, εύκολα προσβάσιμο από κατοίκους, επισκέπτες και τουρίστες, που χαρακτηρίζεται από υψηλής αισθητικής αρχιτεκτονική τοπίου, υψηλής ποιότητας λειτουργίες και διαμορφώσεις, υψηλές περιβαλλοντικές προδιαγραφές, με διασφαλισμένη την καλή συντήρηση και λειτουργία του. Η εύκολη και άμεση πρόσβαση σε αυτό από τις περιοχές των όμορων Δήμων, η οποία διευκολύνεται από το σχεδιασμό, αναμένεται να έχει σημαντικά θετικά αποτελέσματα, τόσο σε ότι αφορά την ποιότητα ζωής, όσο και σε ότι αφορά τις τιμές της γης και των ακινήτων, στην ευρύτερη περιοχή μελέτης».
      Ο σχεδιασμός του Πάρκου, σύμφωνα με τους μελετητές, «αποτελεί μία μεγάλη ευκαιρία αλλά και μία ισχυρή πρόκληση, καθώς σχεδιάζουμε το μεγαλύτερο Πάρκο της Ελλάδας, της Μεσογείου και από τα μεγαλύτερα της Ευρώπης. Στόχος είναι να επιτύχει τόσο το Μητροπολιτικό Πάρκο όσο και το σύνολο της ανάπτυξης στο οποίο εντάσσεται.
      Η επιτυχία του σχεδιασμού θα κριθεί από το έργο που επιτελεί σε πολλαπλά επίπεδα, κοινωνικά, περιβαλλοντικά, πολεοδομικά, οικονομικά, και από την ανθεκτικότητα και προσαρμοστικότητα μέσα στον χρόνο με ισχυρό αντίπαλο δέος την κλιματική αλλαγή».
      Το πάρκο «χωρίζεται σε διαφορετικές περιοχές με κριτήρια χρήσεων, κτιριακών ή υπαίθριων, και βεβαίως τοπίου. Κάθε μία από αυτές έχει το δικό της μοναδικό χαρακτήρα τοπίου, ενώ η μετάβαση από τη μία στην άλλη θα γίνεται ήπια και ομαλά. Στο σύνολό τους θα συνεισφέρουν στη δημιουργία μίας εξαιρετικά δυνατής Ελληνικής ταυτότητας του τοπίου του Πάρκου. Οι δραστηριότητες που θα φιλοξενούν είναι πολιτιστικές, αθλητικές, εκπαιδευτικές, αγροτικές και αναψυχής, ενώ παράλληλα θα φιλοξενεί και πρότυπες αστικές δομές».
      Ως προς τη δομή του, «οργανώνεται από τον ελικοειδή δρόμο που το διασχίζει εγκάρσια και τρεις βασικούς άξονες κίνησης πεζών. Οι δύο από αυτούς είναι μικρού πλάτους ζώνες των υφιστάμενων διαδρόμων που επαναχρησιμοποιούνται. Ο τρίτος είναι μία νέα «ραχοκοκαλιά» του Πάρκου που συνδέει τη λεωφόρο Βουλιαγμένης και τους υφιστάμενους σταθμούς Μετρό στα ανατολικά με την παραλία, περνώντας και μέσα από την νέα οικιστική περιοχή στα δυτικά. Αυτοί οι τρεις άξονες συναντιούνται δημιουργώντας ένα τρίγωνο, στο οποίο διατηρείται ως μνήμη του χώρου το υφιστάμενο σύμβολο των Ολυμπιακών Αγώνων του 2004. Αυτό αποτελεί πια το συνεκτικό κόμβο, την καρδιά του Πάρκου. Από περιβαλλοντικής άποψης, ιθαγενείς φυτοκοινωνίες και ιστορικής σημασίας τοπία θα παραμείνουν το επίκεντρο αυτού του πάρκου. Το ενδιαφέρον νέο ανάγλυφο του Πάρκου προκύπτει από την περιβαλλοντική επιταγή της ισορροπίας των εκσκαφών και των επιχώσεων».
      Ο δήμαρχος Ελληνικού Αργυρούπολης Γιάννης Κωσταντάτος υποστηρίζει, σε ανάρτησή του στο Facebook, πως η κεντρική είσοδο τους πάρκου θα είναι στο σταθμό μετρό της Αργυρούπολης. Οπως τονίζει, η επικύρωση του σχεδίου για το Μητροπολιτικό Πάρκο θα γίνει από τον δήμο Ελληνικού Αργυρούπολης στις 4 Σεπτεμβρίου. Προσθέτει πως «το εντυπωσιακό σχέδιο που δόθηκε στην δημοσιότητα, για την δημιουργία Μητροπολιτικού Πάρκου στο δήμο μας, στα πλαίσια της επένδυσης στο πρώην Αεροδρόμιο του Ελληνικού, έρχεται να επιβεβαιώσει για ακόμη μία φορά, τις διαχρονικές θέσεις της διοίκησης μας αναφορικά με την “επένδυση του Ελληνικού”.
      » Το σχέδιο του νέου πάρκου στο πρώην Αεροδρόμιο του Ελληνικού διαψεύδει τους λαϊκιστές που διέδιδαν, πότε, ότι ολόκληρη η περιοχή του αεροδρομίου θα τσιμεντοποιηθεί και πότε ότι το “μικρό” πάρκο που θα δημιουργηθεί θα είναι ιδιωτικό και προσβάσιμο μόνο από τους “πλούσιους” κατοίκους της περιοχής. Για ακόμη μία φορά όμως διαψεύστηκαν. Το νέο Μητροπολιτικό Πάρκο έκτασης 2.000 στρεμμάτων περίπου, (από τα μεγαλύτερα αστικά πάρκα στην Ευρώπη) που θα δημιουργηθεί στο πρώην Αεροδρόμιο του Ελληνικού όπως φαίνεται στην πρόταση, θα είναι προσβάσιμο, ανοιχτό και δημόσιο σε όλους, θα χαρακτηρίζεται από υψηλής αισθητικής αρχιτεκτονική τοπίου, θα περιέχει πολιτιστικές, αθλητικές, και εκπαιδευτικές δραστηριότητες, ενώ θα γίνει σημείο αναφοράς για ολόκληρη την Ευρώπη. Το κυριότερο βρίσκεται στα διοικητικά όρια του Δήμου μας στο μεγαλύτερο μέρος του ενώ η κεντρική του Είσοδος θα είναι στο ύψος του Μετρό Αργυρούπολης.
      » Οι θετικές αυτές εξελίξεις είναι μόνο η αρχή από αυτά που θα ακολουθήσουν, αφού σύντομα θα δοθεί στην δημοσιότητα και το σχέδιο πολεοδόμησης της επέκτασης της πόλης μας μέσα στο πρώην Αεροδρόμιο του Ελληνικού, όπου και εκεί θα επιβεβαιωθούμε αναφορικά με τις διεκδικήσεις και τα αιτήματα που είχαμε καταθέσει σχετικά σε όλους τους αρμόδιους φορείς».
      Δείτε εδώ αναλυτικά τα σχέδια του Μητροπολιτικού Πάρκου Ελληνικού

      View full είδηση
×

Σημαντικό

Χρησιμοποιούμε cookies για να βελτιώνουμε το περιεχόμενο του website μας. Μπορείτε να τροποποιήσετε τις ρυθμίσεις των cookie, ή να δώσετε τη συγκατάθεσή σας για την χρήση τους.