Μετάβαση στο περιεχόμενο
  • Novatron
  • Engineer
    Engineer

    «Μοντέλο» πολεοδομικής αναρχίας η Ελλάδα

    Σε πρώιμο στάδιο παραμένει ο πολεοδομικός σχεδιασμός στη χώρα μας. Περισσότερο από το μισό της Ελλάδας εξακολουθεί να μη διαθέτει οποιασδήποτε μορφής κανόνες, με αποτέλεσμα η οικιστική ανάπτυξη και οι επιχειρηματικές δραστηριότητες να αναπτύσσονται άναρχα. Επιχειρώντας να βάλει μια τάξη στο τοπίο, το υπουργείο Περιβάλλοντος όρισε ότι όλα τα εκκρεμή πολεοδομικά σχέδια πρέπει να ολοκληρωθούν μέσα σε μία διετία, ακόμα και με την παλιά νομοθεσία, ενώ έθεσε πιο «σφιχτά» χρονοδιαγράμματα για την πορεία των νέων μελετών, με την ελπίδα ότι... θα τηρηθούν.

    Η αρχιτέκτων Τάνια Βεζυριαννίδου, στέλεχος της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης παρουσίασε πρόσφατα στο συνέδριο του τμήματος Πολεοδομίας του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας μελέτη για την πορεία του πολεοδομικού σχεδιασμού στη χώρα (πλην Αττικής) έως το 2018. Οπως προκύπτει, δεν έχουν αλλάξει πολλά την τελευταία πενταετία. Το ποσοστό των δήμων που διαθέτουν γενικό πολεοδομικό σχέδιο (ή Σχέδιο Χωρικής και Οικιστικής Οργάνωσης Ανοιχτής Πόλης - ΣΧΟΟΑΠ) από 16% το 2014 ανέβηκε μόλις κατά 3 μονάδες, στο 19% το 2018.

    s22_041118_poleodomia-thumb-large.jpg

    Πιο συγκεκριμένα, σε επίπεδο καποδιστριακών δήμων, προ Καλλικράτη δηλαδή, (στη βάση των οποίων είχαν προκηρυχθεί τα πολεοδομικά σχέδια), από τους 910 δήμους (τότε) όλης της Ελλάδας, πλην Αττικής, εγκεκριμένα είναι τα σχέδια για 174 δήμους ή δημοτικές ενότητες, 254 βρίσκονται σε εξέλιξη, ενώ 482 δήμοι παραμένουν χωρίς πολεοδομικό σχεδιασμό. Ξεχωρίζουν οι Περιφέρειες Δυτικής Μακεδονίας και Ιονίων Νήσων, όπου δεν υπάρχει... ούτε ένα εγκεκριμένο σχέδιο σε 61 και 39 (καποδιστριακούς) δήμους αντιστοίχως και οι Περιφέρειες Ανατολικής Μακεδονίας-Θράκης, Δυτικής Ελλάδας και Νοτίου Αιγαίου, όπου υπάρχουν μόλις δύο εγκεκριμένα πολεοδομικά σχέδια, σε 55, 74 και 58 δήμους αντιστοίχως.

    Οπως παρατηρεί στη μελέτη της η κ. Βεζυριαννίδου, αξιοσημείωτο είναι ότι οι 8 από τις 12 Περιφέρειες που εξέτασε δεν εμφάνισαν καμία πρόοδο το διάστημα 2014-2018 (εκτός από τις πέντε προαναφερθείσες, οι Περιφέρειες Πελοποννήσου, Ηπείρου και Κρήτης). Αντίθετα, πρώτη ως προς την εκπόνηση και έγκριση πολεοδομικών σχεδίων είναι η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, στην οποία έχει εγκριθεί το 40% των μελετών που ανέθεσε και ακολουθούν η Περιφέρεια Στερεάς Ελλάδας όπου το αντίστοιχο ποσοστό είναι 37%.

    Η εικόνα στην Αττική (που δεν καλύπτεται από την προαναφερθείσα μελέτη) δεν είναι πολύ καλύτερη. Από τους 124 (καποδιστριακούς) δήμους, 61 έχουν πολεοδομικό σχέδιο που να καλύπτει το σύνολο ή ένα μέρος της έκτασής τους. Σήμερα, τρία νέα γενικά πολεοδομικά σχέδια βρίσκονται σε εξέλιξη (Πολυδενδρίου, Παλαιάς Φώκαιας και Μεγάρων). Σε εξέλιξη βρίσκονται ακόμα 12 τροποποιήσεις υπαρχόντων σχεδίων (Μαρκόπουλο Μεσογαίας, Χαλανδρίου, Βριλησσίων, Ασπροπύργου τα πιο προχωρημένα, Ελευσίνας, Καλάμου, Μεταμόρφωσης, Αφιδνών, Αναβύσσου, Γλυφάδας και Αλίμου τα λιγότερο προχωρημένα). Η Αττική βέβαια έχει την ιδιαιτερότητα ότι ένα μέρος του εξωαστικού χώρου της έχει καθορισμένες χρήσεις γης μέσω των Ζωνών Οικιστικού Ελέγχου (Μεσογείων, Λαυρεωτικής και Ασπροπύργου) και εννέα Προεδρικών Διαταγμάτων (Κηφισού, όρους Αιγάλεω, Υμηττού, Λαυρεωτικής, Πάρνηθας, Πεντέλης, Ελαιώνα, Σχινιά και ακτών) που όμως σε μεγάλο βαθμό παραμένουν ανεφάρμοστα στην πράξη.

    Οι αλλαγές στη νομοθεσία δεν βοήθησαν την κατάσταση. Ο ν. 4269/14 (προβληματικός κατά κοινή ομολογία σε πλήθος σημείων), που προέβλεπε μεταξύ άλλων την υποκατάσταση των γενικών πολεοδομικών σχεδίων από τα «τοπικά χωρικά σχέδια» και τη μείωση των επιπέδων του σχεδιασμού διορθώθηκε σε κάποιον βαθμό από τον ν. 4447/16. Οι προδιαγραφές, όμως, για το τι πρέπει να περιλαμβάνουν τα τοπικά χωρικά σχέδια εκδόθηκαν μόλις πέρυσι (τον Ιούνιο του 2017), ενώ μέχρι στιγμής δεν έχει ανατεθεί ούτε μία μελέτη με βάση τη νέα νομοθεσία.

    Μικρή ανταπόκριση

    Το 2015, το υπουργείο απευθύνθηκε στις Αποκεντρωμένες Διοικήσεις, ζητώντας τους να καταγράψουν τη φάση στην οποία βρίσκονταν τα εκκρεμή πολεοδομικά σχέδια και τον χρόνο ολοκλήρωσής τους. Ελάχιστες ανταποκρίθηκαν. Πέρυσι, το Πράσινο Ταμείο ανέθεσε μια μελέτη για να καταγράψει ακριβώς την κατάσταση σε όλη τη χώρα και η οποία αναμένεται να ολοκληρωθεί περίπου σε έναν μήνα. Οπως αποκάλυψε πέρυσι η «Κ», στόχος είναι η μελέτη να αποτελέσει τη βάση για τη δημοπράτηση σε μεγάλες ομάδες των νέων τοπικών χωρικών σχεδίων, ένα πρόγραμμα το οποίο (κατ’ αρχάς) δέχθηκε να χρηματοδοτήσει η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων.

    Αυτό δεν εμποδίζει βέβαια την κάθε περιοχή... να τραβάει τον δρόμο της. Η Περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης πρόσφατα ενέταξε στο επιχειρησιακό της πρόγραμμα την εκπόνηση τοπικών χωρικών σχεδίων για 10 από τους 22 δήμους της: Κομοτηνής, Ορεστιάδας, Νέστου, Αβδήρων, Δράμας, Μαρωνείας-Σαπών, Σαμοθράκης, Δοξάτου, Τοπείρου και Παγγαίου με συνολικό προϋπολογισμό 5,2 εκατ. ευρώ. Για το πιλοτικό αυτό πρόγραμμα επελέγησαν οι μεγάλοι αστικοί δήμοι της Περιφέρειας που δεν είχαν σχέδιο και οι παράκτιες περιοχές.

    Τον Σεπτέμβριο, το υπουργείο Περιβάλλοντος επανήλθε. Με Προεδρικό Διάταγμα (90/2018) όρισε το πλαίσιο αναθεώρησης του χωροταξικού και πολεοδομικού σχεδιασμού. Ειδικά για τους δήμους, προέβλεψε ότι μπορούν εφόσον το επιθυμούν να ολοκληρώσουν τα γενικά πολεοδομικά σχέδια που είχαν ξεκινήσει στο παρελθόν, χρησιμοποιώντας την παλαιά ή τη νέα νομοθεσία, αλλά αυστηρά σε διάστημα δύο ετών. Για τα νέα τοπικά χωρικά σχέδια ορίζεται ότι πρέπει να ολοκληρώνονται σε διάστημα τριών ετών από τη στιγμή της ανάθεσής τους και όχι να «σέρνονται» για δεκαετίες.

    Το «σταυρόλεξο» των χρήσεων γης

    Ο πολεοδομικός σχεδιασμός μπορεί να ακούγεται ως κάτι αφηρημένο και θεωρητικό, αλλά είναι ακριβώς το αντίθετο. Ξεκινά μεν από γενικές κατευθύνσεις σε επίπεδο χώρας (εθνικό χωροταξικό), συνεχίζει τομεακά (ειδικά χωροταξικά για τουρισμό, βιομηχανία, Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας, υδατοκαλλιέργειες, φυλακές), τα περιφερειακά χωροταξικά (σχεδιασμός σε επίπεδο περιφέρειας) και καταλήγει στα γενικά πολεοδομικά σχέδια, νυν «τοπικά χωρικά σχέδια». Τα σχέδια αυτά ορίζουν, σε επίπεδο δήμου, πού επιτρέπεται τι, επιλέγοντας μέσα από μια «παλέτα» χρήσεων γης. Υπάρχουν επίσης πολλά πολεοδομικά εργαλεία για διάφορες δραστηριότητες (π.χ. ΠΟΤΑ για μεγάλες τουριστικές αναπτύξεις) αλλά κι εκείνα που... καταργούν στην πράξη τον όποιο υφιστάμενο πολεοδομικό σχεδιασμό, προκειμένου να εγκριθεί μια επενδυτική δραστηριότητα (ΕΣΧΑΣΕ και ΕΣΧΑΔΑ για μεγάλες αναπτύξεις σε ιδιωτικά και δημόσια ακίνητα, ειδικά χωρικά σχέδια για μικρότερες παρεμβάσεις).

    Την περίοδο αυτή αρχίζουν (επιτέλους) να εγκρίνονται τα 12 αναθεωρημένα περιφερειακά χωροταξικά σχέδια (εκτός Αττικής, που καλύπτεται από ρυθμιστικό σχέδιο). Μέχρι στιγμής έχουν δημοσιευτεί τα σχέδια για τις Περιφέρειες Κρήτης, Ανατολικής Μακεδονίας-Θράκης, Θεσσαλίας και Ηπείρου. Παράλληλα, βρίσκονται υπό αναθεώρηση σημαντικά ειδικά χωροταξικά πλαίσια όπως αυτά του τουρισμού, που έχει ακυρωθεί από το ΣτΕ, και των ΑΠΕ.

    Edited by Engineer



    Σχόλια Μελών


    Δεν υπάρχουν σχόλια για προβολή.



    Δημιουργήστε ένα λογαριασμό ή συνδεθείτε προκειμένου να αφήσετε κάποιο σχόλιο

    Πρέπει να είστε μέλος για να μπορέσετε να αφήσετε κάποιο σχόλιο

    Δημιουργία λογαριασμού

    Κάντε μια δωρεάν εγγραφή στην κοινότητά μας. Είναι εύκολο!

    Εγγραφή νέου λογαριασμού

    Σύνδεση

    Εάν έχετε ήδη λογαριασμό; Συνδεθείτε εδώ.

    Συνδεθείτε τώρα

  • Παρόμοιο Περιεχόμενο

    • Από george233
      Αγόρασα στην περιοχή του Γέρακα ενιαία ισόγεια (95 τμ) και υπόγεια κατοικία (55 τμ) που ενώνεται με εσωτερική σκάλα. Πριν την αγορά έγινε αλλαγή χρίσης του υπογείου σε κατοικία με τον νόμο 4495. Τώρα θέλω να κάνω διαχωρισμό των δύο κατοικιών και να βγάλω την εσωτερική σκάλα καθώς έχουν ξεχωριστά χιλιοστά και ξεχωριστή είσοδο αλλά στην πολεοδομία μου ζητάνε δεύτερη θέση στάθμευσης για το υπόγειο. Λόγο μη υπάρξης χώρου για δεύτερη θέση στάθμευσης στο οικόπεδο θέλω να κάνω εξαγορά θέσης στάθμευσης. Γνωρίζει κάποιος να μου πεί πληροφορίες σχετικά με την εξαγορά και εάν αυτή είναι εφικτή; 
    • Από Engineer
      Το Ηλεκτρονική Πολεοδομία τίθεται σε υποχρεωτική λειτουργία την 1η Ιανουαρίου 2019. Από την ημερομηνία αυτή όλες οι πράξεις της διοίκησης οι οποίες το αφορούν για να δημοσιευτούν στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως θα πρέπει να έχουν μπει στο σύστημα (εκδίδεται σχετική βεβαίωση η οποία συνοδεύει υποχρεωτικά την πράξη κατά την αποστολή της για δημοσίευση στο Εθνικό Τυπογραφείο) και θα τίθενται σε κοινή θέαση έπειτα από την δημοσίευσή τους σε ΦΕΚ.
      Η πλατφόρμα είναι προσβάσιμη από εδώ: http://gis.epoleodomia.gov.gr/v11/index.html
      Ειδικότερα, με την Υπουργική Απόφαση (ΦΕΚ 5045 / Τεύχος Β’ /13-11-2018) καθορίζονται οι αναγκαίες λεπτομέρειες για τη λειτουργία, τήρηση, επικαιροποίηση και περαιτέρω ανάπτυξη της ηλεκτρονικής πλατφόρμας. Καθορίζεται μια πάγια και ενιαία διαδικασία τήρησης και ενημέρωσης του πληροφοριακού συστήματος, ορίζονται οι φορείς που συμμετέχουν στην ως άνω διαδικασία, το υποχρεωτικό της συμμετοχής τους και ο τρόπος συνεργασίας τους, το υποχρεωτικό της χρήσης και αξιοποίησης των πληροφοριακών εργαλείων που προκύπτουν από την λειτουργία του πληροφοριακού συστήματος.
      Οι ηλεκτρονικές υπηρεσίες
      Το Ηλεκτρονική Πολεοδομία παρέχει:
      α) Διαδικτυακή πύλη, προσβάσιμη από την ηλεκτρονική διεύθυνση www.epoleodomia.gov.gr, για την πληροφόρηση του ενδιαφερόμενου κοινού, στην οποία υπάρχει διακριτή περιοχή για την πρόσβαση των εμπλεκόμενων στις διαδικασίες του ρυθμιστικού χωρικού σχεδιασμού φορέων σε υπηρεσίες και σε υποσυστήματα του Συστήματος.
      β) Δικτυακές υπηρεσίες αναζήτησης, απεικόνισης, τηλεφόρτωσης, μετασχηματισμού και επίκλησης των πολεοδομικών δεδομένων, σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στο άρθρο 8 του ν. 3882/2010.
      γ) Ενημερωτικό υλικό, εγχειρίδια χρήσης, απαντήσεις σε συχνές ερωτήσεις φορέων και πολιτών και κάθε απαραίτητη πληροφορία για τη διευκόλυνση των φορέων κατά την ένταξή τους στο σύστημα και στις εφαρμογές του.
      Στις αρμόδιες για την προώθηση και έκδοση των σχετικών διοικητικών πράξεων δημόσιες αρχές, παρέχεται μέσω του Συστήματος η δυνατότητα:
      α) Ελέγχου της συμβατότητας και ορθότητας της δομής και του περιεχόμενου και γεωμετρίας των δεδομένων των υποβαλλόμενων ψηφιακών GML αρχείων.
      β) Χορήγησης σχετικών αποδεικτικών (αναφορών και ειδοποιήσεων), μέσω αυτοματοποιημένων διαδικασιών και εργαλείων του πληροφοριακού συστήματος, περί συμμόρφωσης των υποβαλλόμενων γεωχωρικών δεδομένων και μεταδεδομένων με τις ισχύουσες προδιαγραφές, ασφαλούς ενημέρωσης της βάσης δεδομένων και έγκυρης και έγκαιρης δημοσίευσης των δεδομένων κάθε πράξης σε κοινή θέαση και χρήση.
      Δικαιώματα χρήσης, διαδικασία εγγραφής και τρόπος πρόσβασης:
      Χρήστες του νέου Συστήματος είναι οι ενδιαφερόμενοι πολίτες και φορείς της Κεντρικής και Αποκεντρωμένης Διοίκησης, καθώς και φορείς της Αυτοδιοίκησης. Ειδικά για το σύνολο των φορέων του δημόσιου τομέα, χρήστες είναι οι εμπλεκόμενοι με τις διαδικασίες του πολεοδομικού (ρυθμιστικού) σχεδιασμού υπάλληλοι των φορέων αυτών, οι οποίοι χρησιμοποιούν το Σύστημα στο πλαίσιο άσκησης των καθηκόντων τους.
      Το Ηλεκτρονική Πολεοδομία υποστηρίζει διαβαθμισμένη πρόσβαση με την απόδοση διαφορετικών δικαιωμάτων χρήσης στις αντίστοιχες κατηγορίες χρηστών σύμφωνα με τα παρακάτω:
      α) Απλοί χρήστες: Η ομάδα αυτή περιλαμβάνει φυσικά και νομικά πρόσωπα που επιθυμούν να πληροφορηθούν για το ρυθμιστικό χωρικό σχεδιασμό. Η πρόσβαση τους στο Σύστημα πραγματοποιείται χωρίς να απαιτείται αυθεντικοποίηση. Οι ανωτέρω χρήστες έχουν πρόσβαση αποκλειστικά και μόνο στον ελεύθερα προσβάσιμο χώρο της διαδικτυακής πύλης, στον οποίο παρέχονται υπηρεσίες αναζήτησης και επισκόπησης των γεωχωρικών δεδομένων των πράξεων του ρυθμιστικού χωρικού σχεδιασμού, ενημερωτικό υλικό, κάθε πληροφορία που κρίνεται απαραίτητη για την πρόσβαση και χρήση του Συστήματος, καθώς και απαντήσεις σε συχνές ερωτήσεις.
      β) Πιστοποιημένοι χρήστες: Η ομάδα αυτή περιλαμβάνει τους εμπλεκόμενους με τις διαδικασίες του πολεοδομικού (ρυθμιστικού) σχεδιασμού υπαλλήλους των φορέων της Κεντρικής και Αποκεντρωμένης Διοίκησης και της Αυτοδιοίκησης, οι οποίοι χρησιμοποιούν το Σύστημα στο πλαίσιο άσκησης των καθηκόντων τους ως υπαλλήλων στις αρμόδιες διευθύνσεις του δημοσίου των περιφερειών και των δήμων.
      Ιστορικό
      Όρους δόμησης και χρήσεις γης μόνο με «ένα κλικ», φιλοδοξεί να παρέχει σε ιδιοκτήτες ακινήτων, επενδυτές και επαγγελματίες της αγοράς του real estate, το νέο σύστημα «Ηλεκτρονική Πολεοδομία» (e-Πολεοδομία 3) του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας (ΥΠΕΝ) και το οποίο ενεργοποιείται με προοπτική να τεθεί σε λειτουργία σταδιακά με την είσοδο ολοένα και περισσότερης πληροφορίας.
      Το εν λόγω έργο εκκρεμεί για περισσότερο από μια δεκαετία. Είχε ξεκινήσει (ως e-Πολεοδομία 1 και e-Πολεοδομία 2), στο πλαίσιο της αξιοποίησης κοινοτικών κονδυλίων από την Κοινωνία της Πληροφορίας,  όμως δεν προχώρησε και η χώρα κινδύνεψε να κληθεί να επιστρέψει την κοινοτική χρηματοδότηση, κάτι που σύμφωνα με το υπουργείο Περιβάλλοντος έχει αποτραπεί.
      Σύμφωνα με την απόφαση ενεργοποίησής του, που υπογράφεται από τον υπουργό Περιβάλλοντος, Γιώργο Σταθάκη, αποτελεί ένα ολοκληρωμένο πληροφοριακό σύστημα για την τήρηση των δεδομένων που παράγονται από τις διαδικασίες του ρυθμιστικού χωρικού σχεδιασμού και της εφαρμογής του και έχουν θεσμική και κανονιστική ισχύ γενικά, ειδικά ή τοπικά στην ελληνική επικράτεια.
      Με άλλα λόγια αφορά τα δημόσια γεωχωρικά δεδομένα της ισχύουσας πολεοδομικής νομοθεσίας, που προσδιορίζουν το καθεστώς ιδιοκτησίας, δόμησης, εκμετάλλευσης ή και προστασίας της ακίνητης περιουσίας και εφόσον λειτουργήσει θα πρόκειται για σημαντικό βήμα εκσυγχρονισμού της δημόσιας διοίκησης και των υπηρεσιών που προσφέρει στον τομέα των ακινήτων.

      View full είδηση
    • Από Engineer
      Το Ηλεκτρονική Πολεοδομία τίθεται σε υποχρεωτική λειτουργία την 1η Ιανουαρίου 2019. Από την ημερομηνία αυτή όλες οι πράξεις της διοίκησης οι οποίες το αφορούν για να δημοσιευτούν στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως θα πρέπει να έχουν μπει στο σύστημα (εκδίδεται σχετική βεβαίωση η οποία συνοδεύει υποχρεωτικά την πράξη κατά την αποστολή της για δημοσίευση στο Εθνικό Τυπογραφείο) και θα τίθενται σε κοινή θέαση έπειτα από την δημοσίευσή τους σε ΦΕΚ.
      Η πλατφόρμα είναι προσβάσιμη από εδώ: http://gis.epoleodomia.gov.gr/v11/index.html
      Ειδικότερα, με την Υπουργική Απόφαση (ΦΕΚ 5045 / Τεύχος Β’ /13-11-2018) καθορίζονται οι αναγκαίες λεπτομέρειες για τη λειτουργία, τήρηση, επικαιροποίηση και περαιτέρω ανάπτυξη της ηλεκτρονικής πλατφόρμας. Καθορίζεται μια πάγια και ενιαία διαδικασία τήρησης και ενημέρωσης του πληροφοριακού συστήματος, ορίζονται οι φορείς που συμμετέχουν στην ως άνω διαδικασία, το υποχρεωτικό της συμμετοχής τους και ο τρόπος συνεργασίας τους, το υποχρεωτικό της χρήσης και αξιοποίησης των πληροφοριακών εργαλείων που προκύπτουν από την λειτουργία του πληροφοριακού συστήματος.
      Οι ηλεκτρονικές υπηρεσίες
      Το Ηλεκτρονική Πολεοδομία παρέχει:
      α) Διαδικτυακή πύλη, προσβάσιμη από την ηλεκτρονική διεύθυνση www.epoleodomia.gov.gr, για την πληροφόρηση του ενδιαφερόμενου κοινού, στην οποία υπάρχει διακριτή περιοχή για την πρόσβαση των εμπλεκόμενων στις διαδικασίες του ρυθμιστικού χωρικού σχεδιασμού φορέων σε υπηρεσίες και σε υποσυστήματα του Συστήματος.
      β) Δικτυακές υπηρεσίες αναζήτησης, απεικόνισης, τηλεφόρτωσης, μετασχηματισμού και επίκλησης των πολεοδομικών δεδομένων, σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στο άρθρο 8 του ν. 3882/2010.
      γ) Ενημερωτικό υλικό, εγχειρίδια χρήσης, απαντήσεις σε συχνές ερωτήσεις φορέων και πολιτών και κάθε απαραίτητη πληροφορία για τη διευκόλυνση των φορέων κατά την ένταξή τους στο σύστημα και στις εφαρμογές του.
      Στις αρμόδιες για την προώθηση και έκδοση των σχετικών διοικητικών πράξεων δημόσιες αρχές, παρέχεται μέσω του Συστήματος η δυνατότητα:
      α) Ελέγχου της συμβατότητας και ορθότητας της δομής και του περιεχόμενου και γεωμετρίας των δεδομένων των υποβαλλόμενων ψηφιακών GML αρχείων.
      β) Χορήγησης σχετικών αποδεικτικών (αναφορών και ειδοποιήσεων), μέσω αυτοματοποιημένων διαδικασιών και εργαλείων του πληροφοριακού συστήματος, περί συμμόρφωσης των υποβαλλόμενων γεωχωρικών δεδομένων και μεταδεδομένων με τις ισχύουσες προδιαγραφές, ασφαλούς ενημέρωσης της βάσης δεδομένων και έγκυρης και έγκαιρης δημοσίευσης των δεδομένων κάθε πράξης σε κοινή θέαση και χρήση.
      Δικαιώματα χρήσης, διαδικασία εγγραφής και τρόπος πρόσβασης:
      Χρήστες του νέου Συστήματος είναι οι ενδιαφερόμενοι πολίτες και φορείς της Κεντρικής και Αποκεντρωμένης Διοίκησης, καθώς και φορείς της Αυτοδιοίκησης. Ειδικά για το σύνολο των φορέων του δημόσιου τομέα, χρήστες είναι οι εμπλεκόμενοι με τις διαδικασίες του πολεοδομικού (ρυθμιστικού) σχεδιασμού υπάλληλοι των φορέων αυτών, οι οποίοι χρησιμοποιούν το Σύστημα στο πλαίσιο άσκησης των καθηκόντων τους.
      Το Ηλεκτρονική Πολεοδομία υποστηρίζει διαβαθμισμένη πρόσβαση με την απόδοση διαφορετικών δικαιωμάτων χρήσης στις αντίστοιχες κατηγορίες χρηστών σύμφωνα με τα παρακάτω:
      α) Απλοί χρήστες: Η ομάδα αυτή περιλαμβάνει φυσικά και νομικά πρόσωπα που επιθυμούν να πληροφορηθούν για το ρυθμιστικό χωρικό σχεδιασμό. Η πρόσβαση τους στο Σύστημα πραγματοποιείται χωρίς να απαιτείται αυθεντικοποίηση. Οι ανωτέρω χρήστες έχουν πρόσβαση αποκλειστικά και μόνο στον ελεύθερα προσβάσιμο χώρο της διαδικτυακής πύλης, στον οποίο παρέχονται υπηρεσίες αναζήτησης και επισκόπησης των γεωχωρικών δεδομένων των πράξεων του ρυθμιστικού χωρικού σχεδιασμού, ενημερωτικό υλικό, κάθε πληροφορία που κρίνεται απαραίτητη για την πρόσβαση και χρήση του Συστήματος, καθώς και απαντήσεις σε συχνές ερωτήσεις.
      β) Πιστοποιημένοι χρήστες: Η ομάδα αυτή περιλαμβάνει τους εμπλεκόμενους με τις διαδικασίες του πολεοδομικού (ρυθμιστικού) σχεδιασμού υπαλλήλους των φορέων της Κεντρικής και Αποκεντρωμένης Διοίκησης και της Αυτοδιοίκησης, οι οποίοι χρησιμοποιούν το Σύστημα στο πλαίσιο άσκησης των καθηκόντων τους ως υπαλλήλων στις αρμόδιες διευθύνσεις του δημοσίου των περιφερειών και των δήμων.
      Ιστορικό
      Όρους δόμησης και χρήσεις γης μόνο με «ένα κλικ», φιλοδοξεί να παρέχει σε ιδιοκτήτες ακινήτων, επενδυτές και επαγγελματίες της αγοράς του real estate, το νέο σύστημα «Ηλεκτρονική Πολεοδομία» (e-Πολεοδομία 3) του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας (ΥΠΕΝ) και το οποίο ενεργοποιείται με προοπτική να τεθεί σε λειτουργία σταδιακά με την είσοδο ολοένα και περισσότερης πληροφορίας.
      Το εν λόγω έργο εκκρεμεί για περισσότερο από μια δεκαετία. Είχε ξεκινήσει (ως e-Πολεοδομία 1 και e-Πολεοδομία 2), στο πλαίσιο της αξιοποίησης κοινοτικών κονδυλίων από την Κοινωνία της Πληροφορίας,  όμως δεν προχώρησε και η χώρα κινδύνεψε να κληθεί να επιστρέψει την κοινοτική χρηματοδότηση, κάτι που σύμφωνα με το υπουργείο Περιβάλλοντος έχει αποτραπεί.
      Σύμφωνα με την απόφαση ενεργοποίησής του, που υπογράφεται από τον υπουργό Περιβάλλοντος, Γιώργο Σταθάκη, αποτελεί ένα ολοκληρωμένο πληροφοριακό σύστημα για την τήρηση των δεδομένων που παράγονται από τις διαδικασίες του ρυθμιστικού χωρικού σχεδιασμού και της εφαρμογής του και έχουν θεσμική και κανονιστική ισχύ γενικά, ειδικά ή τοπικά στην ελληνική επικράτεια.
      Με άλλα λόγια αφορά τα δημόσια γεωχωρικά δεδομένα της ισχύουσας πολεοδομικής νομοθεσίας, που προσδιορίζουν το καθεστώς ιδιοκτησίας, δόμησης, εκμετάλλευσης ή και προστασίας της ακίνητης περιουσίας και εφόσον λειτουργήσει θα πρόκειται για σημαντικό βήμα εκσυγχρονισμού της δημόσιας διοίκησης και των υπηρεσιών που προσφέρει στον τομέα των ακινήτων.
    • Από Engineer
      Πολιτικές και κίνητρα για την προώθηση των ηλεκτροκίνητων επιβατικών οχημάτων στη χώρα μας, έτσι ώστε να φτάσουν το 2030 στο 10% του συνόλου των επιβατικών οχημάτων που θα βρίσκονται σε κυκλοφορία, περιλαμβάνει το Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα (ΕΣΕΚ), που δίνει σήμερα σε διαβούλευση το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας.
      Σύμφωνα με ρεπορτάζ της εφημερίδας «ΕΘΝΟΣ», πέραν της προώθησης των ηλεκτρικών αυτοκινήτων, το Σχέδιο περιλαμβάνει επίσης τον πλήρη εξηλεκτρισμό των μέσων σταθερής τροχιάς (τρένο) αλλά και  μεγάλη διείσδυση των βιοκαυσίμων, των οποίων το ποσοστό τριπλασιάζεται, σε αντικατάσταση των πετρελαιοειδών.
      Με τον τρόπο αυτό επιχειρείται η επίτευξη των φιλόδοξων περιβαλλοντικών στόχων στον τομέα των μεταφορών που είναι ένας από τους πρωταγωνιστές στις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου.
      Συγκεκριμένα, η μείωση του μεριδίου των πετρελαϊκών προϊόντων στις μεταφορές (εξαιρέσει των καταναλώσεων στις αερομεταφορές και την εγχώρια ναυσιπλοΐα) από το 96% που ήταν το 2016 προβλέπεται να πέσει στο 87% το έτος 2030.
      Στο πλαίσιο αυτό εντάσσονται, σύμφωνα με παράγοντες του ΥΠΕΝ, και μέτρα για τον έλεγχο της παρουσίας αυτοκινήτων που καίνε ντίζελ στα αστικά κέντρα, αλλά και κίνητρα, φορολογικά και άλλα, για την ενίσχυση της ηλεκτροκίνησης, όπως η επιδότηση της τοποθέτησης φορτιστών ηλεκτρικών οχηµάτων, η διεύρυνση του σχετικού δικτύου σε συνεργασία με τους παρόχους ρεύματος κ.λπ. 
      Σύμφωνα με το Σχέδιο, η σταδιακή ανανέωση του υφιστάμενου στόλου επιβατικών οχημάτων, με νέα υψηλότερης ενεργειακής απόδοσης ανά μονάδα μεταφορικού έργου, όπως τα ηλεκτρικά οχήματα και τα αποδοτικότερα οχήματα εσωτερικής καύσης, θα οδηγήσουν σε μία μείωση της τελικής κατανάλωσης ενέργειας των επιβατικών οχημάτων της τάξης του 9% για την περίοδο 2016 – 2030.
      Όπως αναφέρει το ρεπορτάζ της εφημερίδας, ο εξηλεκτρισμός του τομέα των μεταφορών θα επιτευχθεί κυρίως μέσω των σιδηροδρόμων, ενώ στους υπο-κλάδους των επιβατικών οχημάτων και λεωφορείων το έτος 2030, αναμένεται η συνεισφορά του ηλεκτρισμού να ανέλθει σε 5% και 3% αντίστοιχα.
      Αντίστοιχα τα βιοκαύσιμα αναμένεται να αναλάβουν ένα μεγάλο μερίδιο της κατανάλωσης πετρελαίου κατά την περίοδο 2016 – 2030, μεταβάλλοντας το ποσοστό συμμετοχής τους στον υπο-κλάδο των λεωφορείων από το 6% στο 35% και από 1% στο 10% στα επιβατικά οχήματα.

      View full είδηση
    • Από Engineer
      Οι οικισμοί της επικράτειας με ισοδύναμο πληθυσμό άνω των 2.000 κατοίκων πρέπει να εξυπηρετούνται από εγκαταστάσεις επεξεργασίας λυμάτων σύμφωνα με την ελληνική και την ευρωπαϊκή νομοθεσία. Μετά από καθυστερήσεις πολλών ετών που οδήγησαν σε απεντάξεις έργων, υιοθετήθηκε με πρωτοβουλία των αρμόδιων Υπουργείων και της Ευρωπαϊκής Επιτροπής ένα ενιαίο Εθνικό Επιχειρησιακό Σχέδιο Υποδομών Λυμάτων για την κάλυψη του συνόλου των οικισμών. 
      Στο πλαίσιο αυτό, εκπονήθηκαν 13 Περιφερειακά Επιχειρησιακά Σχέδια Διαχείρισης Αστικών Λυμάτων και διασφαλίστηκε η χρηματοδότηση (από το ΕΣΠΑ ή από το πρόγραμμα «ΦΙΛΟΔΗΜΟΣ Ι») για όλα τα έργα που έχουν ωριμότητα κατασκευής μέχρι το 2023. Μετά την έγκριση των πρώτων 6 περιφερειακών σχεδίων το καλοκαίρι, τον Οκτώβριο εγκρίθηκαν και τίθενται σε εφαρμογή και τα υπόλοιπα 7 για τις περιφέρειες Αττικής, Κρήτης, Πελοποννήσου, Κεντρικής Μακεδονίας, Δυτικής Μακεδονίας και Δυτικής Ελλάδας.
      Η Επιτροπή Καθοδήγησης (όργανο λήψης αποφάσεων με πρόεδρο τον Αναπληρωτή Υπουργό Περιβάλλοντος) συνεδριάζει ανά τετράμηνο και για την παρακολούθηση της υλοποίησης λειτουργεί η Τεχνική Γραμματεία Λυμάτων, ως επιχειρησιακός μηχανισμός με κύριο πυλώνα τη ΜΟΔ.
      Η Τεχνική Γραμματεία παρακολουθεί την εξέλιξη των έργων, παρεμβαίνει για να τα ξεμπλοκάρει και καταθέτει προτάσεις για τη διασφάλιση της ορθής λειτουργίας τους όταν αυτά ολοκληρωθούν. Στόχος είναι να αποφευχθούν αστοχίες και να μην κινδυνεύσει η χώρα με πρόστιμα για μη τήρηση των ευρωπαϊκών κανονισμών, αλλά πρωτίστως να προστατευθεί το περιβάλλον και η υγεία των κατοίκων.
      Δείτε εδώ τα 13 Περιφερειακά Επιχειρησιακά Σχέδια Διαχείρισης Αστικών Λυμάτων και την πορεία υλοποίησής τους, καθώς και τις αποφάσεις της Επιτροπής Καθοδήγησης.

      View full είδηση
×

Σημαντικό

Χρησιμοποιούμε cookies για να βελτιώνουμε το περιεχόμενο του website μας. Μπορείτε να τροποποιήσετε τις ρυθμίσεις των cookie, ή να δώσετε τη συγκατάθεσή σας για την χρήση τους.