Μετάβαση στο περιεχόμενο
  • Novatron
  • Engineer
    Engineer

    Έργο χαρτοχραφικής απεικόνισης αναλαμβάνει το ΙΓΜΕ

    Σημαντικό έργο χαρτοχραφικής απεικόνισης αναλαμβάνει εκ νέου το ΙΓΜΕ αλλά όπως φαίνεται οι πόροι που αφιερώνει το ΕΣΠΑ και η Πολιτεία είναι λίγοι και το αποτέλεσμα που θα παραχθεί φαίνεται ανεπαρκές και ημιτελές.

    Συγκεκριμένα το ΙΓΜΕ, μετά από πρόσκληση του Υπουργείου Οικονομίας και ειδικότερα από το Επιχειρησιακό Πρόγραμμα Ανταγωνιστικότητα Έρευνα Καινοτομία (ΕΠΑνΕΚ), συνέταξε τεχνικό δελτίο για το έργο «Δράσεις Γεωλογικών Χαρτογραφήσεων Ελλάδας για τη στήριξη της καινοτομίας και της επιχειρηματικότητας (GEOINFRA)» το οποίο εγκρίθηκε από το ΥΠΕΝ (ως εποπτεύον Υπουργείο που έχει και το ρόλο επιτελικής δομής ΕΣΠΑ). Σύμφωνα με πληροφορίες μας και όπως εμφανίζεται και στα έγγραφα της απόφασης το έργο σχεδιάζεται από το ΙΓΜΕ εδώ και πολλά χρόνια, αλλά τώρα δέχθηκε το ΥΠΟΙΑΝ ότι ωρίμασε και εξέδωσε την πρόσκληση. Μάλιστα υποτίθεται ότι η δράση αποσκοπεί στη διευκόλυνση των επενδύσεων – για αυτό επιχορηγείται από το ΕΠΑΝΕΚ – αλλά προφανώς αυτό είναι έμμεσο καθώς εξυπηρετεί βασικά τις επιτελικές λειτουργίες του κράτους. Το πρόβλημα είναι ότι το εγκεκριμένο ποσό των 2,8 εκ. ευρώ δεν φτάνει για να γίνει γεωλογική χαρτογράφηση σε όλη τη χώρα παρά μόνο σε κάποια μέρη της – κάτι που παραδέχεται και η ίδια η περιγραφή του προγράμματος. Βασικό όφελος ωστόσο που θα υπάρξει από το πρόγραμμα είναι η επικαιροποίηση του υφιστάμενου Βασικού Γεωλογικού Χάρτη της Ελλάδας (πρόκειται για όλους τους 327 γεωλογικούς χάρτες που καλύπτουν όλη τη χώρα) αλλά σε μεγάλη κλίμακα που δεν εξυπηρετεί τις ανάγκες τοπικού σχεδιασμού. Επίσης προχωρά για ένα μέρος του θαλάσσιου χώρου η γεωλογική αποτύπωση σε χάρτη του βυθού. Εξαιρετικά σημαντικό επίσης, το οποίο άπτεται και του χωρικού σχεδιασμού, είναι το ότι οι υφιστάμενοι χάρτες θα προσαρμοσθούν στις απαιτήσεις διαλειτουργικότητας και διάχυσης της χωρικής πληροφορίας που επιβάλλει πλέον η ευρωπαϊκή νομοθεσία και αποτελούν τη βάση του σχεδιασμού όλων των δραστηριοτήτων του ΥΠΕΝ.

    Συγκεκριμένα η εγκεκριμένη δράση αποσκοπεί στην παραγωγή πρωτογενών γεωλογικών δεδοµένων και στην επεξεργασία και αποτύπωσή τους σε χάρτες προκειµένου να αποτελέσουν το υπόβαθρο για οποιαδήποτε αναπτυξιακή δράση µε οφέλη για την κοινωνία και την οικονοµία και εξειδικεύεται στα ακόλουθα θεµατικά αντικείµενα:

    I. Γεωλογικές χαρτογραφήσεις σε στρατηγικές και επιχειρησιακές κλίµακες σε επιλεγµένες περιοχές για την αποτελεσµατική λήψη αποφάσεων σχεδιασµού και εκτέλεσης δηµοσίων και ιδιωτικών έργων, καθώς και την αναβάθµιση-ανάπτυξη της υποδοµής Αστικής Γεωλογίας για την ορθολογική χάραξη/εφαρµογή πολιτικών χωρικού σχεδιασµού.
    II. Υποθαλάσσια γεωλογική έρευνα στην περιοχή του Αιγαίου Πελάγους για τη βιώσιµη διαχείριση του υποθαλάσσιου περιβάλλοντος & των φυσικών πόρων και την ανάπτυξη των υποδοµών της οικονοµίας (πόντιση καλωδίων, λιµενικών έργων, εκµετάλλευση ορυκτών).
    III. Καταγραφή νέων γεωτόπων, µελέτες γεωδιαδροµών και µελέτες διαχείρισης γεωπάρκων για την ανάπτυξη του γεωτουρισµού, µε άµεση επίδραση στην προώθηση του τουριστικού προϊόντος

    Τα δεδοµένα που θα προκύψουν από την υλοποίηση του έργου, θα αποτελέσουν σηµαντικό εργαλείο για την καλύτερη αξιοποίηση και διαχείριση της γεωλογικής πληροφορίας, διότι:

    Θα ολοκληρωθεί η ολική ή/και µερική αναθεώρηση γεωλογικών χαρτών κλ. 1:50.000, η συµπλήρωση µακέτας (τοµές, στήλες κλπ), η οµοιογενοποίηση - εναρµόνιση και των 327 γεωλογικών χαρτών καθώς και η επικαιροποίηση, προσαρµογή, εναρµόνιση και συµπλήρωση ενιαίου κωδικολογίου γεωλογικών σχηµατισµών και βιβλιοθήκης γεωλογικών συµβόλων για τις 327 χαρτοσυνθέσεις του Βασικού Γεωλογικού Χάρτη της Ελλάδας (επιβαλλόµενη από τη διεθνή και ευρωπαϊκή πρακτική σε θέµατα διαλειτουργικότητας και διάχυσης της χωρικής πληροφορίας, όπως π.χ. η Ευρωπαϊκή Κοινοτική Οδηγία 2007/2/ΕΚ για τα µεταδεδοµένα).
    Θα πραγµατοποιηθούν πιλοτικές γεωλογικές χαρτογραφήσεις κλίµακας 1:25.000 σε επιλεγµένες περιοχές της Ελλάδας.
    Θα συνεχιστεί η αναβάθµιση-ανάπτυξη της υποδοµής της Αστικής Γεωλογίας µε τη δηµιουργία πολυγεωθεµατικών χαρτών µεγάλης κλίµακας για την αστική και περιαστική περιοχή του ∆ήµου Λαµιαίων (Ν. Φθιώτιδας) µε στόχο την ορθολογική χάραξη/εφαρµογή πολιτικών χωρικού σχεδιασµού.
    Θα συµπληρωθεί περαιτέρω η θαλάσσια γεωλογική υποδοµή και διάθεση υποθαλάσσιας γεωλογικής πληροφορίας µέσω διενέργειας υποθαλάσσιων γεωλογικών ερευνών χαρτογράφησης κλ. 1:200.000 του ελληνικού πυθµένα, που θα φθάσει στο 25% των ελληνικών θαλασσών.
    Θα συνεχιστεί η καταγραφή νέων γεωτόπων και µελετών γεωδιαδροµών σε επιλεγµένες περιοχές του ελληνικού χώρου, καθώς και µελετών διαχείρισης/ανάδειξης επιλεγµένων γεωπάρκων.
    Τα οφέλη

    Σημειώνεται ότι το έργο θα συµβάλλει:

    1. Στην τεκµηρίωση της Γεωλογίας της Ελλάδας και στη διαχρονική διασφάλιση του ψηφιακού αρχειακού υλικού του ΙΓΜΕ, µέσω των διαδικασιών ψηφιοποίησης και ενηµέρωσης.
    2. Στην συγκρότηση µίας ενιαίας βάσης γεωλογικών χωρικών δεδοµένων για ολόκληρη την ελληνική επικράτεια, εναρµονισµένων µε διεθνή πρότυπα, που θα µπορεί να συµβάλλει σε Εθνικά Στρατηγικά Σχέδια αξιοποίησης και οργάνωσης των φυσικών πόρων της Ελλάδας.
    3. Στην ενίσχυση της κεντρικής διοίκησης και της διαχείρισης ψηφιακών πόρων.
    4. Στη διευκόλυνση ενός µεγάλου φάσµατος φορέων τόσο του δηµόσιου όσο και του ιδιωτικού τοµέα να χρησιµοποιούν γεωλογικά δεδοµένα πιο αναγνωρίσιµα και προσιτά στους ερευνητές, στους µελετητές αλλά και στους απλούς πολίτες.
    5. Στη διευκόλυνση λήψης στρατηγικών αποφάσεων από τους φορείς του παραγωγικού ιστού της χώρας (βιοµηχανία, πολεοδοµία, ενέργεια, τουρισµός, κλπ.) και στη σύνταξη υλικού τεκµηρίωσης, που θα ωφελήσει την ακαδηµαϊκή - ερευνητική κοινότητα σε κρατικό αλλά και διεθνές επίπεδο.
    6. Στην υποστήριξη και καθοδήγηση του περιβαλλοντικού, χωροταξικού και πολεοδοµικού σχεδιασµού σε ειδικά και γενικά πλαίσια εθνικού, περιφερειακού, νοµαρχιακού επιπέδου, καθώς και σε επίπεδο ΟΤΑ (ΓΠΣ/ΣΧΟΟΑΠ).

    Σημειώνεται ότι το Ι.Γ.Μ.Ε. αποτελεί ερευνητικό ινστιτούτο και έχει ως σκοπό -µεταξύ άλλων - ".. τη µελέτη της γεωλογικής δοµής της χώρας και τη σύνταξη γενικών και λεπτοµερών γεωλογικών, κοιτασµατολογικών, γεωφυσικών, γεωχηµικών και λοιπών χαρτών.» και για αυτό επιλέγεται, μέσω προγραμματικής σύμβασης, να αναλάβ3ει το έργο, το οποίο θα πρέπει να ολοκληρώσει για λογαριασµό του ∆ηµοσίου και για την εξυπηρέτηση του δηµοσίου συµφέροντος, από φέτος και μέχρι την 31η ∆εκεµβρίου 2023. Χωρίς να αναφέρεται στην απόφαση σημειώνεται ότι η συγκειρμένη εργασία αποτελεί το βασικό λόγο ύπαρξης, στρατηγικά, του ΙΓΜΕ για το κράτος και η χρηματοδότηση μέσω ΕΣΠΑ είναι απαραίτητη για την εκτέλεση του έργου, καθώς η τακτική χρηματοδότηση αφενός καλύπτει μόνο πάγιες ανάγκες (μισθοδοσίες, λειτουργικά κλπ) και τα ανταγωνιστικά προγράμματα που παίρνει αφορούν άλλες, πολύ συγκεκριμένες εργασίες, δηλαδή αν δεν εντάσσονταν στο ΕΣΠΑ δεν θα μπορούσε να γίνει ούτε η επικαιροποίηση του γεωλογικού χάρτη της Ελλάδας…



    Σχόλια Μελών


    Δεν υπάρχουν σχόλια για προβολή.



    Δημιουργήστε ένα λογαριασμό ή συνδεθείτε προκειμένου να αφήσετε κάποιο σχόλιο

    Πρέπει να είστε μέλος για να μπορέσετε να αφήσετε κάποιο σχόλιο

    Δημιουργία λογαριασμού

    Κάντε μια δωρεάν εγγραφή στην κοινότητά μας. Είναι εύκολο!

    Εγγραφή νέου λογαριασμού

    Σύνδεση

    Εάν έχετε ήδη λογαριασμό; Συνδεθείτε εδώ.

    Συνδεθείτε τώρα

  • Παρόμοιο Περιεχόμενο

    • Από Engineer
      Στο τελικό βήμα για την ολοκλήρωση των δασικών χαρτών στη χώρα μας προχώρησε η «Ελληνικό Κτηματολόγιο». Η εταιρεία ανέθεσε σε ιδιώτες μελετητές την κατάρτιση των χαρτών για το υπόλοιπο 46% της χώρας, περιλαμβάνοντας στις συμβάσεις και την επικαιροποίηση των παλαιών δασικών χαρτών, που είχαν εκπονηθεί στο πλαίσιο παλαιών προγραμμάτων του κτηματολογίου χωρίς ποτέ να αναρτηθούν. Το έργο πρέπει να ολοκληρωθεί μόλις σε ένα έτος, προκειμένου, όπως αναφέρεται στο αναθεωρημένο μνημόνιο, να μπορεί να χρησιμεύσει στην κτηματογράφηση του υπολοίπου της χώρας.
      Το αποτέλεσμα των διαγωνισμών εγκρίθηκε από το διοικητικό συμβούλιο της εταιρείας τον Αύγουστο και ακολούθησε η υπογραφή των συμβάσεων, με τους αναδόχους που θα αναλαμβάνουν δράση αυτές τις ημέρες. Οι 15 συμβάσεις αφορούν την κατάρτιση και την επικαιροποίηση των δασικών χαρτών στις περιφερειακές ενότητες:
      • Αργολίδας, Κορινθίας (2,9 εκατ. ευρώ).
      • Ικαρίας, Λέσβου, Λήμνου, Σάμου και Χίου (2,4 εκατ. ευρώ).
      • Καλύμνου, Καρπάθου, Κω και Ρόδου (1,8 εκατ. ευρώ).
      • Χανίων, Ρεθύμνης (2,5 εκατ. ευρώ).
      • Λασιθίου, Ηρακλείου (3 εκατ. ευρώ).
      • Γρεβενών (1,5 εκατ. ευρώ).
      • Καστοριάς, Φλώρινας (2,3 εκατ. ευρώ).
      • Αρτας, Θεσπρωτίας, Πρέβεζας (2,5 εκατ. ευρώ).
      • Κέρκυρας, Ζακύνθου, Ιθάκης, Κεφαλληνίας, Λευκάδας (1,3 εκατ. ευρώ).
      • Αιτωλοακαρνανίας (3,5 εκατ. ευρώ).
      • Φθιώτιδας (2,8 εκατ. ευρώ).
      • Βοιωτίας, Φωκίδας (2,8 εκατ. ευρώ).
      • Ευρυτανίας (1,2 εκατ. ευρώ).
      • Ξάνθης, Ροδόπης (2,7 εκατ. ευρώ).
      • Ανδρου, Πάρου, Νάξου και Δήμου Ιητών (1,1 εκατ. ευρώ).
      Ο συνολικός προϋπολογισμός των συμβάσεων που υπεγράφησαν είναι 35 εκατ. ευρώ. Σημειώνεται ότι η επικαιροποίηση των χαρτών που εκπονήθηκαν στο πλαίσιο παλαιότερων προγραμμάτων κτηματογράφησης πραγματοποιείται, σε κάποιες περιπτώσεις, και από τις δασικές υπηρεσίες.
      Σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα που περιλαμβάνεται στο αναθεωρημένο μνημόνιο, μέσα στον μήνα θα αναρτηθεί ακόμα 8% των δασικών χαρτών, ενώ έως τον Νοέμβριο θα πρέπει να ολοκληρωθεί η εξέταση των αντιρρήσεων που υποβλήθηκαν μέσα στο 2017.
      Σήμερα έχει κυρωθεί το 32% των δασικών χαρτών, 9% βρίσκεται σε ανάρτηση, 8% θα αναρτηθεί το επόμενο διάστημα και ακόμα 5% των χαρτών «αναμένει» να καθοριστεί ο χρόνος ανάρτησης.
      Παρά τη σημαντική πρόοδο που έχει συντελεστεί την τελευταία διετία (έπειτα από μια πενταετία πλήρους απραξίας), ο στόχος της ολοκλήρωσης των δασικών χαρτών έως το 2020 παραμένει εξαιρετικά δύσκολος. Και αυτό, παρά τις σημαντικές «εκπτώσεις» που έχουν γίνει υπέρ της σύντμησης των χρόνων, όπως η εξαίρεση των «οικιστικών πυκνώσεων» από τη διαδικασία ανάρτησης και η δυνατότητα κύρωσης των χαρτών προτού εξεταστούν όλες οι αντιρρήσεις. Ειδικά για τις οικιστικές πυκνώσεις, το σχέδιο νόμου που θα τις αφορά πήρε μικρή αναβολή από το υπουργείο Περιβάλλοντος λόγω της τραγωδίας στο Μάτι. Πηγές του ΥΠΕΝ υποστηρίζουν ότι η τελική εισήγηση προς τον υπουργό δεν έχει ακόμα καταρτιστεί (ενδεχομένως αναμένεται η απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας επί των προσφυγών της WWF και του ΓΕΩΤΕΕ).

      View full είδηση
    • Από Engineer
      Στο τελικό βήμα για την ολοκλήρωση των δασικών χαρτών στη χώρα μας προχώρησε η «Ελληνικό Κτηματολόγιο». Η εταιρεία ανέθεσε σε ιδιώτες μελετητές την κατάρτιση των χαρτών για το υπόλοιπο 46% της χώρας, περιλαμβάνοντας στις συμβάσεις και την επικαιροποίηση των παλαιών δασικών χαρτών, που είχαν εκπονηθεί στο πλαίσιο παλαιών προγραμμάτων του κτηματολογίου χωρίς ποτέ να αναρτηθούν. Το έργο πρέπει να ολοκληρωθεί μόλις σε ένα έτος, προκειμένου, όπως αναφέρεται στο αναθεωρημένο μνημόνιο, να μπορεί να χρησιμεύσει στην κτηματογράφηση του υπολοίπου της χώρας.
      Το αποτέλεσμα των διαγωνισμών εγκρίθηκε από το διοικητικό συμβούλιο της εταιρείας τον Αύγουστο και ακολούθησε η υπογραφή των συμβάσεων, με τους αναδόχους που θα αναλαμβάνουν δράση αυτές τις ημέρες. Οι 15 συμβάσεις αφορούν την κατάρτιση και την επικαιροποίηση των δασικών χαρτών στις περιφερειακές ενότητες:
      • Αργολίδας, Κορινθίας (2,9 εκατ. ευρώ).
      • Ικαρίας, Λέσβου, Λήμνου, Σάμου και Χίου (2,4 εκατ. ευρώ).
      • Καλύμνου, Καρπάθου, Κω και Ρόδου (1,8 εκατ. ευρώ).
      • Χανίων, Ρεθύμνης (2,5 εκατ. ευρώ).
      • Λασιθίου, Ηρακλείου (3 εκατ. ευρώ).
      • Γρεβενών (1,5 εκατ. ευρώ).
      • Καστοριάς, Φλώρινας (2,3 εκατ. ευρώ).
      • Αρτας, Θεσπρωτίας, Πρέβεζας (2,5 εκατ. ευρώ).
      • Κέρκυρας, Ζακύνθου, Ιθάκης, Κεφαλληνίας, Λευκάδας (1,3 εκατ. ευρώ).
      • Αιτωλοακαρνανίας (3,5 εκατ. ευρώ).
      • Φθιώτιδας (2,8 εκατ. ευρώ).
      • Βοιωτίας, Φωκίδας (2,8 εκατ. ευρώ).
      • Ευρυτανίας (1,2 εκατ. ευρώ).
      • Ξάνθης, Ροδόπης (2,7 εκατ. ευρώ).
      • Ανδρου, Πάρου, Νάξου και Δήμου Ιητών (1,1 εκατ. ευρώ).
      Ο συνολικός προϋπολογισμός των συμβάσεων που υπεγράφησαν είναι 35 εκατ. ευρώ. Σημειώνεται ότι η επικαιροποίηση των χαρτών που εκπονήθηκαν στο πλαίσιο παλαιότερων προγραμμάτων κτηματογράφησης πραγματοποιείται, σε κάποιες περιπτώσεις, και από τις δασικές υπηρεσίες.
      Σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα που περιλαμβάνεται στο αναθεωρημένο μνημόνιο, μέσα στον μήνα θα αναρτηθεί ακόμα 8% των δασικών χαρτών, ενώ έως τον Νοέμβριο θα πρέπει να ολοκληρωθεί η εξέταση των αντιρρήσεων που υποβλήθηκαν μέσα στο 2017.
      Σήμερα έχει κυρωθεί το 32% των δασικών χαρτών, 9% βρίσκεται σε ανάρτηση, 8% θα αναρτηθεί το επόμενο διάστημα και ακόμα 5% των χαρτών «αναμένει» να καθοριστεί ο χρόνος ανάρτησης.
      Παρά τη σημαντική πρόοδο που έχει συντελεστεί την τελευταία διετία (έπειτα από μια πενταετία πλήρους απραξίας), ο στόχος της ολοκλήρωσης των δασικών χαρτών έως το 2020 παραμένει εξαιρετικά δύσκολος. Και αυτό, παρά τις σημαντικές «εκπτώσεις» που έχουν γίνει υπέρ της σύντμησης των χρόνων, όπως η εξαίρεση των «οικιστικών πυκνώσεων» από τη διαδικασία ανάρτησης και η δυνατότητα κύρωσης των χαρτών προτού εξεταστούν όλες οι αντιρρήσεις. Ειδικά για τις οικιστικές πυκνώσεις, το σχέδιο νόμου που θα τις αφορά πήρε μικρή αναβολή από το υπουργείο Περιβάλλοντος λόγω της τραγωδίας στο Μάτι. Πηγές του ΥΠΕΝ υποστηρίζουν ότι η τελική εισήγηση προς τον υπουργό δεν έχει ακόμα καταρτιστεί (ενδεχομένως αναμένεται η απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας επί των προσφυγών της WWF και του ΓΕΩΤΕΕ).
    • Από Engineer
      Η Θεσσαλονίκη, όπως όλες σχεδόν οι ελληνικές πόλεις έχει συγκοινωνιακά προβλήματα. Το συγκοινωνιακό είναι ένα κυκλικό πρόβλημα. Πρώτον γιατί κινείται δυναμικά στον χρόνο, εξελίσσεται θετικά ή αρνητικά με ταχύτητα, λαμβάνει συνεχώς νέες μορφές στο χώρο και έτσι δεν επιλύεται με εφάπαξ ρυθμίσεις και έργα, αλλά απαιτεί παρακολούθηση και σχεδιασμούς σε πραγματικό χρόνο. Δεύτερον γιατί εμπεριέχει μέσα του, τη μεμονωμένη ανθρώπινη στάση απέναντι στη χρήση του δημόσιου χώρου, ζήτημα που άπτεται με τη σειρά του, απο τη μία της θεσμικής ωριμότητας κράτους και απο την άλλη της συνειδησιακής σχέσης της κοινωνίας με τη δημόσια σφαίρα εν γένει.
      Παρόλα αυτά σε μία προσπάθεια να σκιαγραφηθεί η σημερινή συγκοινωνιακή πραγματικότητα της πόλης και να προδιαγραφούν οι δυνατότητες και οι προοπτικές, θα μπορούσαν να γίνουν μερικές συνοπτικές παρατηρήσεις σε κάποιους βασικούς άξονες, στα παζλ δηλαδή που συνθέτουν το πρόβλημα:
      Αεροδρόμιο και Λιμάνι
      Οι δύο νευραλγικές υποδομές της πόλης, το αεροδρόμιο και το λιμάνι, παραχωρήθηκαν σε ιδιώτες και έτσι θα υπάρξουν μεγάλες επενδύσεις εκσυγχρονισμού και επέκτασης την επόμενη τετραετία, θα λειτουργήσει ένα ορθολογικό management και θα αποκατασταθεί μία απολύτως αναγκαία εξωστρέφεια. Και οι δύο εγκαταστάσεις που κατ' εξοχήν επικοινωνούν με τον διεθνή χώρο, είναι ίσως η ευτυχέστερη συγκυρία για την πόλη, ειδικά σε μία εποχή που το επίκεντρο της παγκόσμιας οικονομίας μετακινείται ανατολικά και η ηπειρωτική ενδοχώρα του λιμανιού προς βορρά γίνεται κινητικότερη λόγω ΕΕ τα επόμενα χρόνια.
      Μετρό και Συγκοινωνίες
      Απο τη μία η ολοκλήρωση του Μετρό, φαίνεται να έχει πάρει έναν ρυθμό, με ορίζοντα το 2021 ή 2022 και από την άλλη η άτσαλη κίνηση της κυβέρνησης να κρατικοποιήσει τον ΟΑΣΘ, εχει απαξιώσει πλήρως το σύστημα των δημοσίων συγκοινωνιών της πόλης. Αν δεν προχωρήσει άμεσα η διαδικασία διεθνούς διαγωνισμού για τις λεωφορειακές γραμμές, και παραχώρηση στον ιδιωτικό τομέα, το συνολικό σύστημα μαζικών συγκοινωνιων δεν θα αποκτήσει ποτέ συνεκτικότητα και υψηλά στάνταρς λειτουργίας. Μια τέτοια εξέλιξη είναι πιθανότερη μόνο σε περίπτωση αλλαγής της κυβέρνησης.
      Κυκλοφοριακό και Στάθμευση
      Στον τομέα αυτό έχουν ληφθεί αρκετές πρωτοβουλίες από τον Δήμο Θεσσαλονίκης με κορυφαία την εγκατάσταση του νέου συστήματος ελεγχόμενης στάθμευσης, που έχει επιφέρει σε πρώτο επίπεδο θετικά αποτελέσματα. Η πεζοδρόμηση της Αγ.Σοφίας, η μετατροπή δρόμων σε άξονες ήπιας κυκλοφορίας και σημειακές οδικές αναπλάσεις έχουν προσδώσει νέα ελκυστικά χαρακτηριστικά σε πολλά σημεία της πόλης. Τα ζητήματα της διαβούλευσης και εντέλει της συνεννόησης με τους φορείς της πολης για τα ΤΑΧΙ, τις φορτοεκφορτώσεις, τις λεωφορειολωρίδες και την αποτροπή της παράνομης στάθμευσης σε κρίσιμους άξονες (όπως πχ Τσιμισκή) έχουν μείνει πίσω και διακρίνεται μία δυστοκία. Σε κάθε περίπτωση το υπάρχον θεσμικό πλαίσιο περιορίζει σε μεγάλο βαθμό έναν Δήμο να πάρει αυτόνομες αποφάσεις. Η επικάλυψη αρμοδιοτήτων μεταξύ αποκεντρωμένης αλλά και αιρετής Περιφέρειας, καθώς και μη αποκεντρωμένες αρμοδιότητες από την κεντρική διοίκηση δημιουργούν πολλά προβλήματα και κυρίως τεράστιες καθυστερήσεις.
      Πεζοί και Ποδήλατα
      Παρά το γεγονός ότι προχωράει η μελέτη για ένα νέο δίκτυο ποδηλατοδρόμων, πρέπει να θεωρηθεί ότι το ζήτημα αυτό καθυστέρησε πολύ. Τα θέματα της προστασίας των πεζών και της απρόσκοπτης κίνησής τους, είναι και αυτό ένα προβληματικό σημείο, χωρίς σημαντικές πρωτοβουλίες σε ολόκληρο το πολεοδομικό συγκρότημα της Θεσσαλονίκης.
      Ενιαίος κυκλοφοριακός σχεδιασμός σε όλη την πόλη
      Τέλος πρέπει να γίνει κατανοητό ότι το κυκλοφοριακό πρόβλημα δεν εκλαμβάνεται απο τους πολίτες βάσει των διοικητικών ορίων των Δήμων, αλλά με βάση την συνολική αίσθηση. Όλοι κυκλοφορούν καθημερινά σε ολόκληρη την πόλη. Έτσι απαιτείται μια ενιαία πρωτοβουλία όλων των Δημάρχων για τη θέσπιση, ενιαίων χαρακτηριστικών ρυθμιστικής και πληροφοριακής σήμανσης, αναλογικών παρεμβάσεων στη φιλοσοφία διαχείρισης, ίδιας φροντίδας για τους πεζούς και παρόμοιων υποδομών για τα ποδήλατα που θα διατρέχουν το σύνολο της πόλης, εξασφαλίζοντας ενοποιημένα λειτουργικά, αισθητικά και πρακτικά χαρακτηριστικά.
      *Ο Σταύρος Κωνσταντινίδης είναι συγκοινωνιολόγος και πρώην σύμβουλος του δημάρχου Θεσσαλονίκης, Γιάννη Μπουτάρη


      View full είδηση
    • Από Engineer
      Η Θεσσαλονίκη, όπως όλες σχεδόν οι ελληνικές πόλεις έχει συγκοινωνιακά προβλήματα. Το συγκοινωνιακό είναι ένα κυκλικό πρόβλημα. Πρώτον γιατί κινείται δυναμικά στον χρόνο, εξελίσσεται θετικά ή αρνητικά με ταχύτητα, λαμβάνει συνεχώς νέες μορφές στο χώρο και έτσι δεν επιλύεται με εφάπαξ ρυθμίσεις και έργα, αλλά απαιτεί παρακολούθηση και σχεδιασμούς σε πραγματικό χρόνο. Δεύτερον γιατί εμπεριέχει μέσα του, τη μεμονωμένη ανθρώπινη στάση απέναντι στη χρήση του δημόσιου χώρου, ζήτημα που άπτεται με τη σειρά του, απο τη μία της θεσμικής ωριμότητας κράτους και απο την άλλη της συνειδησιακής σχέσης της κοινωνίας με τη δημόσια σφαίρα εν γένει.
      Παρόλα αυτά σε μία προσπάθεια να σκιαγραφηθεί η σημερινή συγκοινωνιακή πραγματικότητα της πόλης και να προδιαγραφούν οι δυνατότητες και οι προοπτικές, θα μπορούσαν να γίνουν μερικές συνοπτικές παρατηρήσεις σε κάποιους βασικούς άξονες, στα παζλ δηλαδή που συνθέτουν το πρόβλημα:
      Αεροδρόμιο και Λιμάνι
      Οι δύο νευραλγικές υποδομές της πόλης, το αεροδρόμιο και το λιμάνι, παραχωρήθηκαν σε ιδιώτες και έτσι θα υπάρξουν μεγάλες επενδύσεις εκσυγχρονισμού και επέκτασης την επόμενη τετραετία, θα λειτουργήσει ένα ορθολογικό management και θα αποκατασταθεί μία απολύτως αναγκαία εξωστρέφεια. Και οι δύο εγκαταστάσεις που κατ' εξοχήν επικοινωνούν με τον διεθνή χώρο, είναι ίσως η ευτυχέστερη συγκυρία για την πόλη, ειδικά σε μία εποχή που το επίκεντρο της παγκόσμιας οικονομίας μετακινείται ανατολικά και η ηπειρωτική ενδοχώρα του λιμανιού προς βορρά γίνεται κινητικότερη λόγω ΕΕ τα επόμενα χρόνια.
      Μετρό και Συγκοινωνίες
      Απο τη μία η ολοκλήρωση του Μετρό, φαίνεται να έχει πάρει έναν ρυθμό, με ορίζοντα το 2021 ή 2022 και από την άλλη η άτσαλη κίνηση της κυβέρνησης να κρατικοποιήσει τον ΟΑΣΘ, εχει απαξιώσει πλήρως το σύστημα των δημοσίων συγκοινωνιών της πόλης. Αν δεν προχωρήσει άμεσα η διαδικασία διεθνούς διαγωνισμού για τις λεωφορειακές γραμμές, και παραχώρηση στον ιδιωτικό τομέα, το συνολικό σύστημα μαζικών συγκοινωνιων δεν θα αποκτήσει ποτέ συνεκτικότητα και υψηλά στάνταρς λειτουργίας. Μια τέτοια εξέλιξη είναι πιθανότερη μόνο σε περίπτωση αλλαγής της κυβέρνησης.
      Κυκλοφοριακό και Στάθμευση
      Στον τομέα αυτό έχουν ληφθεί αρκετές πρωτοβουλίες από τον Δήμο Θεσσαλονίκης με κορυφαία την εγκατάσταση του νέου συστήματος ελεγχόμενης στάθμευσης, που έχει επιφέρει σε πρώτο επίπεδο θετικά αποτελέσματα. Η πεζοδρόμηση της Αγ.Σοφίας, η μετατροπή δρόμων σε άξονες ήπιας κυκλοφορίας και σημειακές οδικές αναπλάσεις έχουν προσδώσει νέα ελκυστικά χαρακτηριστικά σε πολλά σημεία της πόλης. Τα ζητήματα της διαβούλευσης και εντέλει της συνεννόησης με τους φορείς της πολης για τα ΤΑΧΙ, τις φορτοεκφορτώσεις, τις λεωφορειολωρίδες και την αποτροπή της παράνομης στάθμευσης σε κρίσιμους άξονες (όπως πχ Τσιμισκή) έχουν μείνει πίσω και διακρίνεται μία δυστοκία. Σε κάθε περίπτωση το υπάρχον θεσμικό πλαίσιο περιορίζει σε μεγάλο βαθμό έναν Δήμο να πάρει αυτόνομες αποφάσεις. Η επικάλυψη αρμοδιοτήτων μεταξύ αποκεντρωμένης αλλά και αιρετής Περιφέρειας, καθώς και μη αποκεντρωμένες αρμοδιότητες από την κεντρική διοίκηση δημιουργούν πολλά προβλήματα και κυρίως τεράστιες καθυστερήσεις.
      Πεζοί και Ποδήλατα
      Παρά το γεγονός ότι προχωράει η μελέτη για ένα νέο δίκτυο ποδηλατοδρόμων, πρέπει να θεωρηθεί ότι το ζήτημα αυτό καθυστέρησε πολύ. Τα θέματα της προστασίας των πεζών και της απρόσκοπτης κίνησής τους, είναι και αυτό ένα προβληματικό σημείο, χωρίς σημαντικές πρωτοβουλίες σε ολόκληρο το πολεοδομικό συγκρότημα της Θεσσαλονίκης.
      Ενιαίος κυκλοφοριακός σχεδιασμός σε όλη την πόλη
      Τέλος πρέπει να γίνει κατανοητό ότι το κυκλοφοριακό πρόβλημα δεν εκλαμβάνεται απο τους πολίτες βάσει των διοικητικών ορίων των Δήμων, αλλά με βάση την συνολική αίσθηση. Όλοι κυκλοφορούν καθημερινά σε ολόκληρη την πόλη. Έτσι απαιτείται μια ενιαία πρωτοβουλία όλων των Δημάρχων για τη θέσπιση, ενιαίων χαρακτηριστικών ρυθμιστικής και πληροφοριακής σήμανσης, αναλογικών παρεμβάσεων στη φιλοσοφία διαχείρισης, ίδιας φροντίδας για τους πεζούς και παρόμοιων υποδομών για τα ποδήλατα που θα διατρέχουν το σύνολο της πόλης, εξασφαλίζοντας ενοποιημένα λειτουργικά, αισθητικά και πρακτικά χαρακτηριστικά.
      *Ο Σταύρος Κωνσταντινίδης είναι συγκοινωνιολόγος και πρώην σύμβουλος του δημάρχου Θεσσαλονίκης, Γιάννη Μπουτάρη

    • Από Engineer
      Στη διαδικασία αναζήτησης όλων των «επικίνδυνων» αυθαιρέτων που έχουν οικοδομηθεί σε κάθε γωνιά της χώρας βρίσκεται το υπουργείο Περιβάλλοντος. Πρόκειται για τα αυθαίρετα τα οποία έχουν οικοδομηθεί σε αιγιαλούς, δάση και ρέματα, με αποτέλεσμα να αποκλείονται από οποιαδήποτε ρύθμιση για τη νομιμοποίησή τους, καθώς θεωρείται ότι εγκυμονούν μεγάλο κίνδυνο για την ασφάλεια των κατοικημένων περιοχών αλλά και για το περιβάλλον.
      Ήδη, με διοικητικά έγγραφα που έχει αποστείλει το υπουργείο Περιβάλλοντος στους συντονιστές των αποκεντρωμένων διοικήσεων όλης της Ελλάδας, ζητείται να συγκεντρωθούν τα στοιχεία τα οποία αφορούν τις παλαιότερες και ανεκτέλεστες πράξεις κατεδάφισης αυθαιρέτων. Αυτά θα προστεθούν στη λίστα των 3.200 αυθαιρέτων της Αττικής, των οποίων οι διαδικασίες κατεδάφισης προωθούνται άμεσα, σύμφωνα με τα μέτρα που εξήγγειλε ο πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας την προηγούμενη Τρίτη.
      Σύμφωνα με τα στοιχεία που έχει στη διάθεσή της η Realnews, πλην της Αττικής, από τις υπόλοιπες έξι αποκεντρωμένες διοικήσεις της Ελλάδας, δεδομένα για τα «επικίνδυνα» και μη νομιμοποιήσιμα αυθαίρετα έχουν συγκεντρώσει ακόμα τρεις. Πρόκειται για την Αποκεντρωμένη Διοίκηση Κρήτης, όπου υπάρχουν αποφάσεις κατεδάφισης για συνολικά 271 αυθαίρετα, την Αποκεντρωμένη Διοίκηση Θεσσαλίας - Στερεάς, με 400 αποφάσεις κατεδάφισης (320 στη Θεσσαλία και 80 στη Στερεά Ελλάδα), αλλά και την Αποκεντρωμένη Διοίκηση Πελοποννήσου, Δυτικής Ελλάδας και Ιονίου, όπου έχουν εντοπιστεί 584 αυθαίρετα με πρωτόκολλα κατεδάφισης. Η συγκέντρωση των στοιχείων αυτών, σχεδόν τρεις εβδομάδες μετά τη φονική πυρκαγιά της 23ης Ιουλίου, αποδεικνύει περίτρανα το οικιστικό χάος που επικρατεί στην Ελλάδα εδώ και δεκαετίες.
      Μετά το διοικητικό έγγραφο του υπουργείου, οι συντονιστές των αποκεντρωμένων διοικήσεων αναγκάστηκαν να ψάξουν βαθιά στα συρτάρια των υπηρεσιών τους, ώστε να εντοπίσουν τις ανεκτέλεστες πράξεις κατεδάφισης που έχουν εκδοθεί εδώ και χρόνια. Οι περισσότερες από τις πράξεις κατεδάφισης που στέλνουν οι αποκεντρωμένες διοικήσεις στο υπουργείο έχουν εκδοθεί ήδη από τη δεκαετία του 2000. Μάλιστα, οι πληροφορίες αναφέρουν ότι υπάρχουν πράξεις κατεδάφισης με ηλικία άνω των 30 ετών, οι οποίες, όμως, δεν έχουν ακόμα εκτελεστεί λόγω έλλειψης πόρων. 
      Μόλις ολοκληρωθεί η αποστολή των στοιχείων στο υπουργείο Περιβάλλοντος, εκτιμάται ότι η κυβέρνηση θα έχει στα χέρια της μια λίστα με περισσότερα από 7.000 αυθαίρετα, για τα οποία υπάρχει η νομική δυνατότητα της άμεσης κατεδάφισής τους. Σε πρακτικό επίπεδο, όμως, αρκετοί από τους υπεύθυνους των αποκεντρωμένων διοικήσεων θεωρούν ότι δεν υπάρχει η δυνατότητα να αναλάβουν δράση οι μπουλντόζες, τουλάχιστον μέχρι το τέλος του 2018. «Σε περιπτώσεις μεγάλων αυθαιρέτων, η εργασία της κατεδάφισης απαιτεί πολλές χιλιάδες ευρώ. Θα πρέπει να γίνει διαγωνισμός και να βρεθεί ο ανάδοχος, δηλαδή να υπάρξει μια διαδικασία που -ως γνωστόν- απαιτεί αρκετούς μήνες», εξηγεί στην «R» συντονιστής αποκεντρωμένης διοίκησης. 
      «Κανείς δεν γνωρίζει» 
      Ωστόσο, εκτός των χιλιάδων αυθαιρέτων που έχουν από χρόνια εντοπιστεί από τις αποκεντρωμένες διοικήσεις να βρίσκονται σε αιγιαλούς, δάση και ρέματα, οι άνθρωποι που γνωρίζουν καλά τον τρόπο με τον οποίο αναπτύχθηκε οικιστικά η Ελλάδα θεωρούν ότι στην πραγματικότητα τα «επικίνδυνα» και μη νομιμοποιήσιμα αυθαίρετα είναι πολλαπλάσια, αλλά μη εντοπίσιμα. Σύμφωνα με τον πρόεδρο του Τεχνικού Επιμελητήριου Ελλάδος, Γιώργο Στασινό, αυτή τη στιγμή δεν μπορούμε να γνωρίζουμε ποια είναι τα «επικίνδυνα» αυθαίρετα, για τον απλούστατο λόγο ότι δεν γνωρίζουμε ποιος είναι ο αιγιαλός, ποια είναι τα δάση και ποια είναι τα ρέματα της χώρας! «Πρέπει να πούμε αλήθειες και να μην καθυστερήσουμε όσα χρειάζονται ακόμη να γίνουν. Η αλήθεια είναι ότι τα κράτος μας, από την ίδρυσή του μέχρι σήμερα, ελάχιστες φορές έχει καταφέρει να σχεδιάσει πόλεις και πολεοδομήσεις πριν από τη δόμησή τους. Και επίσης πρέπει να καταλάβουμε ότι στην πραγματικότητα, σήμερα, κανείς στο κράτος μας δεν γνωρίζει πού και τι είναι νόμιμο και τι αυθαίρετο. Δεν υπάρχουν ακόμη δασικοί χάρτες, δεν υπάρχει οριοθετημένος αιγιαλός, δεν υπάρχουν οριοθετημένα ρέματα, δεν υπάρχει πλήρης βάση δεδομένων για τις οικοδομές, καθώς το Ε9 και το Κτηματολόγιο περιέχουν γενικές, οικονομικές και νομικές πληροφορίες. Αν δεν ξέρουμε νομικά και στον χάρτη πού απαγορεύεται η δόμηση ή τι και πού έχει χτιστεί, πώς θα ξέρουμε ή θα κάνουμε όλα τα άλλα; Αν δεν έχουμε χρήσεις γης για όλη την επικράτεια, πώς θα ξέρουμε τι επιτρέπεται και τι απαγορεύεται;», διερωτάται εύλογα ο πρόεδρος του ΤΕΕ, σημειώνοντας πως τα μέτρα που ανακοίνωσε πρόσφατα ο πρωθυπουργός για την καταπολέμηση της αυθαίρετης δόμησης είναι στη θετική κατεύθυνση. «Ομως, συνοπτικά να αναφέρω ότι χρειάζεται ακόμη να εφαρμοστεί το όριο των δύο ετών για τη δήλωση αυθαιρέτων που προβλέπεται στον πρόσφατο νόμο 4495, να προχωρήσει άμεσα ο σχεδιασμός, με την εκπόνηση των 327 Τοπικών Χωρικών Σχεδίων, ώστε να ολοκληρωθούν σε 2-3 χρόνια, να σταματήσει να υπάρχει η έννοια της “εκτός σχεδίου” περιοχής ώστε να ξεκινήσουν τα απαραίτητα έργα υποδομής και κοινοχρήστων χώρων και να εφαρμοστεί άμεσα η Ηλεκτρονική Ταυτότητα Κτιρίου», τονίζει ο Γ. Στασινός.


      Οι «πρωταθλητές» της παράνοµης δόµησης Σε 970.072 ανέρχονται τα αυθαίρετα κτίσµατα που έχουν µπει σε διαδικασία νοµιµοποίησης σε όλη την Ελλάδα. Από αυτά, τα 141.299 µπήκαν σε διαδικασία νοµιµοποίησης από τον Νοέµβριο του 2017 κι έπειτα, όταν και ψηφίστηκε ο νέος νόµος για το Δοµηµένο Περιβάλλον. Σύµφωνα µε τα στοιχεία που παραχώρησε το ΤΕΕ στην «R», η ανατολική Αττική, ο τόπος όπου τουλάχιστον 93 άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους, αναδεικνύεται ως η ελληνική «πρωτεύουσα» των αυθαιρέτων. Στην Περιφερειακή Ενότητα Ανατολικής Αττικής έχουν δηλωθεί 76.612 αυθαίρετα, ενώ τα πρόστιµα που αναλογούν στους ιδιοκτήτες τους για τη νοµιµοποίησή τους ανέρχονται στα 553,5 εκατοµµύρια ευρώ. Ακολουθούν η Περιφερειακή Ενότητα Θεσσαλονίκης µε 66.911 αυθαίρετα και πρόστιµα ύψους 246,7 εκατ. ευρώ, ο Κεντρικός Τοµέας Αθηνών µε 51.915 αυθαίρετα και πρόστιµα 153,8 εκατ. ευρώ, όπως και ο Βόρειος Τοµέας Αθηνών µε 40.127 αυθαίρετα, για τα οποία, λόγω των µεγαλύτερων παρανοµιών τους, έχουν επιβληθεί πρόστιµα ύψους 243,2 εκατ. ευρώ. Την πρώτη πεντάδα των Περιφερειακών Ενοτήτων συµπληρώνει ο Νότιος Τοµέας Αθηνών, µε 31.195 αυθαίρετα και πρόστιµα 133,8 εκατ. ευρώ. Από την υπόλοιπη χώρα ξεχωρίζει η Χαλκιδική µε 27.232 αυθαιρεσίες και πρόστιµα ύψους 134,7 εκατ. ευρώ, αλλά και η Εύβοια µε 23.783 αυθαίρετα και πρόστιµα 100,5 εκατ. ευρώ. Ψηλά στη λίστα των περιοχών µε τα περισσότερα αυθαίρετα είναι ακόµα η Λάρισα µε 18.609 και πρόστιµα 56,7 εκατ. ευρώ, αλλά και το Ηράκλειο µε 16.388 και πρόστιµα που φτάνουν τα 146,5 εκατ. ευρώ.
      του Αλέξανδρου Κόντη
      Πηγή: realnews.gr

      View full είδηση
×

Σημαντικό

Χρησιμοποιούμε cookies για να βελτιώνουμε το περιεχόμενο του website μας. Μπορείτε να τροποποιήσετε τις ρυθμίσεις των cookie, ή να δώσετε τη συγκατάθεσή σας για την χρήση τους.