Μετάβαση στο περιεχόμενο
  • Novatron
  • Engineer
    Engineer

    Δασικά αυθαίρετα: Αναστολή κατεδάφισης για 25 ως 40 έτη

    Οι αυθαιρετούχοι θα μπορούν να τα διατηρήσουν για 40 έτη εάν έχουν ανεγερθεί πριν το 1975 και για 25 έτη εάν χτίστηκαν μετά. Δεν θα μεταβιβάζονται. Το πρόστιμο θα καταβάλλεται σε 100 δόσεις. Προβλέπεται έκπτωση 33% εάν πρόκειται για πρώτη και μοναδική κατοικία.

    Aναστολή της κατεδάφισης των δασικών αυθαιρέτων προβλέπει σχέδιο νόμου το οποίο ετέθη σήμερα σε δημόσια διαβούλευση. Ειδικότερα, τα κτίρια και οι συνοδευτικές κατασκευές που έχουν ανεγερθεί σε δάση, δασικές, χορτολιβαδικές και βραχώδεις εκτάσεις πριν την ισχύ του Συντάγματος του 1975 εξαιρούνται για σαράντα έτη της κατεδάφισης και όλων των υπολοίπων διοικητικών κυρώσεων (όπως πρωτόκολλα επιβολής ειδικής αποζημίωσης, πράξεις καταλογισμού κ.ά.), μετά την εξόφληση σχετικού προστίμου. Όσες αυθαίρετες κατασκευές έχουν κατασκευαστεί μετά την 11.6.1975 έως και τις 28.7.2011, εξαιρούνται για 25 έτη.

    Ο χρόνος κατασκευής πρέπει να αποδεικνύεται με προσκόμιση αεροφωτογραφιών ή από δημόσια έγγραφα (ιδίως της δασικής υπηρεσίας). Οι νέες ρυθμίσεις δεν αφορούν μεμονωμένα δασικά αυθαίρετα, αλλά όσα βρίσκονται εντός οικιστικών πυκνώσεων (δασικές περιοχές με 50 αυθαίρετα στα 25 στρέμματα, 100 αυθαίρετα στα 100 στρέμματα και 200 αυθαίρετα στα 400 στρέμματα).

    Το συνολικό ύψος του ενιαίου δασικού προστίμου θα υπολογίζεται βάσει ενός αλγορίθμου, ο οποίος περιλαμβάνει σταθερές, αλλά και μεταβλητές, παραμέτρους, οι οποίες αφορούν στο κτίριο (την επιφάνεια, την παλαιότητα κλπ), στον περιβάλλοντα χώρο (π.χ. αξία δασικής γης, τα κόστη της περιβαλλοντικής ζημίας, αναδάσωσης, εκχέρσωσης κλπ.) και στις συνοδεύουσες εγκαταστάσεις του κτιρίου (επεκτάσεις, πισίνες, γκαράζ κλπ).

    Ειδικά για τις συνοδεύουσες εγκαταστάσεις (μάντρες, πλακόστρωτα, στέγαστρα, θέσεις στάθμευσης, κτιστές ψησταριές, ξυλόφουρνοι κλπ.), το δασικό ενιαίο πρόστιμο υπολογίζεται με βάση το κόστος των εργασιών για την κατασκευή τους. Αν ανέρχεται έως το ποσό των 15.000 ευρώ το πρόστιμο είναι 1.000 ευρώ, από 15.000 ευρώ έως 30.000 ευρώ το πρόστιμο είναι 3.000 ευρώ και στις περιπτώσεις που το κόστος εργασιών υπερβαίνει τις 30.000 ευρώ το πρόστιμο είναι 5.000 ευρώ.

    Κατά τη συνέντευξη Τύπου για την παρουσίαση των νέων ρυθμίσεων, ο αναπληρωτής υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας κ. Σωκράτης Φάμελλος, έδωσε ένα παράδειγμα. Για δασικό αυθαίρετο 100 τετραγωνικών μέτρων σε περιοχή με τιμή ζώνης 2.000 ευρώ το πρόστιμο θα ανέρχεται σε :

    – Σε 19.950 ευρώ για ακίνητο κατασκευής προ του 1975

    – Σε 37.500 ευρώ για ακίνητο κατασκευής προ του 2003

    – Σε 72.600 ευρώ για ακίνητο κατασκευής προ του 2011

    Για τα δασικά αυθαίρετα που θα υπαχθούν στον νέο νόμο θα επιτρέπεται σύνδεση με τα δίκτυα κοινής ωφέλειας και διενέργεια μόνο επισκευαστικών εργασιών με άδεια από υπηρεσία δόμησης. Επίσης, δεν θα μπορούν να μεταβιβάζονται, καθώς με την εξαίρεσή τους από την κατεδάφιση οι αυθαιρετούχοι τους δεν αποκτούν ιδιοκτησιακό δικαίωμα.

    Για την υπαγωγή στο νόμο θα πρέπει να υποβληθούν τα εξής δικαιολογητικά: αίτηση υπαγωγής έως δύο χρόνια από την έναρξη ισχύος του νόμου, παράβολο 250 ευρώ υπέρ του Δημοσίου, τεχνικές εκθέσεις δασολόγων και μηχανικών, δηλώσεις εντύπου Ε9 και υπεύθυνη δήλωση. Η ολοκλήρωση της υποβολής δικαιολογητικών θα πρέπει να γίνει σε έξι μήνες από την πληρωμή του παραβόλου. Οι δηλώσεις υπαγωγής θα ελέγχονται δειγματοληπτικά σε ποσοστό 30%.

    Ποιοι δικαιούνται έκπτωσης έως και 50%

    Το συνολικό ενιαίο πρόστιμο θα μπορεί να καταβάλλεται σε 100 δόσεις, με ελάχιστο ποσό μηνιαίας δόσης τα 100 ευρώ. Ωστόσο, ο αυθαιρετούχος που θα το καταβάλλει εφάπαξ θα έχει έκπτωση 20%. Το πρόστιμο θα μειώνεται κατά 33% εάν το δασικό αυθαίρετο αποτελεί πρώτη και μοναδική κατοικία ή βρίσκεται εντός ιδιωτικών δασών και ιδιωτικών δασικών εκτάσεων. Αν συντρέχουν και οι δύο περιπτώσεις το πρόστιμο θα μειώνεται κατά 50%

    Ποια θα είναι η διαδικασία

    Με τη δημοσίευση του νόμου, γίνεται έλεγχος των οικιστικών πυκνώσεων, όπως αυτές δηλώθηκαν από τους δήμους, για να διαπιστωθεί εάν είναι ορθά τα περιγράμματα που υποδείχτηκαν και εάν πληρούνται τα κριτήρια ορισμού των πυκνώσεων. Μετά τον έλεγχο, θα εκδοθεί διαπιστωτική πράξη για τις έγκυρες πυκνώσεις με δεδομένα εκτάσεων, αριθμού, κτιρίων κλπ. Τα στοιχεία θα ελεγχθούν στη συνέχεια από τις Διευθύνσεις Δασών για την ύπαρξη προστατευόμενων περιοχών (Εθνικοί Δρυμοί, υγρότοποι Ραμσάρ, περιοχές Natura κλπ) εντός των πυκνώσεις ώστε αυτές να εξαιρεθούν. Θα ακολουθήσει δεύτερη διαπιστωτική πράξη με τις οριστικές πυκνώσεις (οι οποίες θα αποτυπώνονται στον Δασικό Χάρτη με ιώδες περίγραμμα), οπότε τα αυθαίρετα που βρίσκονται εκεί θα μπορούν να υπαχθούν στον νόμο.

    Οι πολίτες θα μπορούν να υποβάλλουν αντιρρήσεις ή αίτηση πρόδηλου σφάλματος μετά την ανάρτηση του Δασικού Χάρτη των οικιστικών πυκνώσεων. Στις οικιστικές πυκνώσεις που απορρίπτονται από τον έλεγχο (οριοθετούνται στο Δασικό Χάρτη με κυανό χρώμα) θα εφαρμόζεται η δασική νομοθεσία και στην πλειονότητά τους θα κατεδαφίζονται.

    Ωστόσο, πρέπει να σημειωθεί ότι 25 δήμοι δεν ανταποκρίθηκαν, με συνέπεια οι ιδιοκτήτες δασικών αυθαιρέτων σε πυκνώσεις να βρίσκονται στον αέρα. Συνολικά 115 δήμοι καταχώρισαν όρια πυκνώσεων, τα οποία περιλαμβάνουν έκταση που φτάνει περίπου τα 300.000 στρέμματα.



    Σχόλια Μελών




    η διαδικασία υπαγωγής και ο υπολογισμός προστίμων πως θα γίνεται? 

    μέσω του υπάρχοντος συστήματος αυθαιρέτων του ΤΕΕ?

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites

    Λογικά αναμένεται κάτι αντίστοιχο με τα αυθαίρετα. Δεν φαντάζομαι να επιφορτιστούν οι δασικές υπηρεσίες έντυπες αιτήσεις και φακέλους δικαιολογητικών. Ακόμη έχουν πολλή δουλεια να κάνουν σε περιοχές ανάρτησης για να εξετάσουν οι επιτροπές αντιρρήσεις, αιτήσεις εξαγοράς κλπ.

    Αυτό που θεωρώ "γκρίζο" σημείο της όλης ρύθμισης είναι η μη δυνατότητα μεταβίβασης. Θα δούμε και το οριστικό κείμενο του νόμου.

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites

    "Ο χρόνος κατασκευής πρέπει να αποδεικνύεται με προσκόμιση αεροφωτογραφιών ή από δημόσια έγγραφα (ιδίως της δασικής υπηρεσίας). Οι νέες ρυθμίσεις δεν αφορούν μεμονωμένα δασικά αυθαίρετα, αλλά όσα βρίσκονται εντός οικιστικών πυκνώσεων (δασικές περιοχές με 50 αυθαίρετα στα 25 στρέμματα, 100 αυθαίρετα στα 100 στρέμματα και 200 αυθαίρετα στα 400 στρέμματα)."

     

    Η ρυθμιση αφορα τις λεγομενες "οικιστικες πυκνωσεις"

    Στο τελος, όλο και "κάπως" θα χωρεσουν και τα υπολοιπα, που μπορει  πχ. να ειναι "εντος ζωνης" οικιστικων πυκνωσεων:)

     

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites

    "Το πρόστιμο θα μειώνεται κατά 33% εάν το δασικό αυθαίρετο αποτελεί πρώτη και μοναδική κατοικία ή βρίσκεται εντός ιδιωτικών δασών και ιδιωτικών δασικών εκτάσεων ".

    Ποιός θα κρίνει αν είναι ιδιωτικό ή όχι ? Πχ έρχεται ο άλλος με τίτλο του 1950 . Τι θεωρείς ότι έχει ?

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites

    Τραγικό απλά. Φωτογραφικος νόμος πάλι. Κατά τα άλλα αριστερές ευαισθησίες.............. Μετά έρχεται αιγιαλός. Αρχαιολογικες ζώνες λίγο δύσκολο γιατί εκεί υπάρχει τρελα. Να τον χαίρεστε τον νόμο..... Θα έχει κάτι ωραία ξενοδοχειακια και ταβερνουλες μες στο πεύκο και στο έλατο που με την Βούλα του κράτους θα είναι νόμιμα και θα αποσβεσουν το πρόστιμο σε ένα χρόνο 

    Edited by Elounda

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites

    γιατί τον θεωρείς φωτογραφικό? -δεν πρέπει ολόκληροι οικισμοί -που έτσι και αλλιώς δεν πρόκειται και δεν είναι και σωστό να κατεδαφιστούν -κάποτε και με κάποιο τρόπο να ρυθμιστούν θέτοντας παράλληλα και μια κόκκινη γραμμή?

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites

    Τον θεωρείς σωστό νόμο δηλαδή?Κατεδαφιση για μένα . Αττική Χαλκιδική αφορά κυρίως δεν είναι φωτογραφία αυτό? Το ΜΆΤΙ που βγήκαν και λέγαν ότι έχουν τόσα θύματα γιατί έχτισαν σε δάσος το ξέχασαν κιόλας ε? Ας βάλουν και αιγιαλους λοιπόν μετά την χαραξη, αρχαιολογικες ζώνες κτλ. Όποιος παρανομησε χοντρά την γλιτώνει ελαφρά τώρα. Ωραία λογική ωραία ισονομια. Για αντισυνταγματικοτητα δεν θα μιλήσω γιατι έχει χάσει πια νόημα η λέξη αυτή αφού είναι κατά κρίση συμφερόντων. 

    Edited by Elounda

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites

    Να δούμε και αναλυτικά τα δικαιολογητικά υπαγωγής από το σχέδιο νόμου

     

    Άρθρο 07 – Δικαιολογητικά υπαγωγής κτιρίων και συνοδευουσών αυτά κατασκευών.

    1. Με απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας καθορίζονται οι όροι και οι προδιαγραφές λειτουργίας πληροφοριακού συστήματος στο «ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΚΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟ» για την υποβολή αίτησης υπαγωγής στις διατάξεις του παρόντος νόμου και καταχώριση των δικαιολογητικών που αφορούν το κτίριο και τις συνοδεύουσες αυτό κατασκευές.
    2.Ο ενδιαφερόμενος εισάγει στο ως άνω πληροφοριακό σύστημα τα κάτωθι στοιχεία και τα δικαιολογητικά που αφορούν το κτίριο και τις συνοδεύουσες αυτό κατασκευές, τα οποία φυλάσσει μετά την εισαγωγή τους στο πληροφοριακό σύστημα, προκειμένου να τα επιδείξει σε ενδεχόμενο έλεγχο:
    α) αίτηση υπαγωγής στις διατάξεις του νόμου ανά κτίριο και συνοδεύουσες αυτό κατασκευές
    β) υπεύθυνη δήλωση του άρθρου 8 του ν. 1599/1986 (Α΄75)του αιτούντος, θεωρημένη για τη γνησιότητα της υπογραφής, στην οποία περιλαμβάνονται:
    αα) τα ατομικά του στοιχεία,
    ββ) ο Αριθμός Φορολογικού Μητρώου του (Α.Φ.Μ.),
    γγ) η Δημόσια Οικονομική Υπηρεσία (Δ.Ο.Υ.) φορολογίας του,
    δδ) το εμβαδόν του κτιρίου και των συνοδευουσών αυτό κατασκευών
    εε) αν πρόκειται για κύρια κατοικία,
    γ)τυχόν υπάρχουσες δηλώσεις του εντύπου Ε9 στην οποία αναφέρεται το ακίνητο, όπου βρίσκεται το κτίριο και οι συνοδεύουσες αυτό κατασκευές του ιδίου του ενδιαφερομένου ή των δικαιοπαρόχων του.
    δ) τεχνική έκθεση μηχανικού με την περιγραφή του κτιρίου ή και των συνοδευουσών αυτό κατασκευών.
    ε)τεχνική έκθεση συνοδευόμενη από αεροφωτογραφίες, ορθοφωτοχάρτες και διοικητικά έγγραφα, υπογεγραμμένηαπό ιδιώτη δασολόγο που θα τεκμηριώνει/ τα στοιχεία της εκχέρσωσης και την χρονολογία εκχέρσωσης της έκτασης δασικού χαρακτήρα για οικιστική χρήση.
    στ)σχέδια υπογεγραμμένα από μηχανικό ως εξής:
    αα)τοπογραφικό διάγραμμα εξαρτημένο από το κρατικό σύστημα συντεταγμένων, στο οποίο αποτυπώνονται τα μεγέθη του κτιρίου και των συνοδευουσών αυτό κατασκευών, καθώς και της έκτασης κατάληψης/εκχέρσωσης,
    ββ)διάγραμμα κάλυψης, στο οποίο σημειώνεται η θέση και το περίγραμμα του κτιρίου ή της κατασκευής,
    γγ)κάτοψη του ορόφου,
    δδ)τομή του κτιρίου ή της κατασκευής,
    ζ) δημόσια έγγραφα ή αεροφωτογραφίες, από τα οποία αποδεικνύεται ο χρόνος ολοκλήρωσης της κατασκευής,
    η) στατικός έλεγχος των παραβάσεων με τους όρους και τις προϋποθέσεις που ορίζει η αριθμ. ΥΠΕΝ/ΔΑΟΚΑ/19409/1507/02-04-2018 (Β’ 1643),
    θ)τεχνική έκθεση αρμόδιου μηχανικού για τον ηλεκτρομηχανολογικό έλεγχο του πίνακα των γειώσεων και των λοιπών ηλεκτρομηχανολογικών εγκαταστάσεων
    ι)παράβολο υπέρ του Ελληνικού Δημοσίου ύψους διακοσίων πενήντα (250) ευρώ για κάθεκτίριο και τις συνοδεύουσες αυτό κατασκευές, το οποίο αποτελεί έσοδο του Κρατικού Προϋπολογισμού. Το ανωτέρω παράβολο δεν επιστρέφεται.
    ια)έντυπο υπολογισμού του ενιαίου δασικού προστίμου του δηλούμενου κτιρίου ή κατασκευής, όπως ορίζεται στο άρθρο 8 και περιλαμβάνεται στην εφαρμογή του πληροφοριακού συστήματος. Το πρόστιμο υπολογίζεται σύμφωνα με τις προϋποθέσεις που ισχύουν κατά την ημερομηνία υπαγωγής, που είναι η ημερομηνία καταβολής του παραβόλου.
    Ο ενδιαφερόμενος υποχρεούται, μέσα σε διάστημα έξι (6) μηνών από την πληρωμή του παραβόλου, να ολοκληρώσει την ηλεκτρονική υποβολή των απαραίτητων δικαιολογητικών.
    3.Οι δηλώσεις υπαγωγής ελέγχονται δειγματοληπτικά σε ποσοστό 30%. Με την απόφαση της παρ.1 ορίζεται το όργανο, ο τρόπος ελέγχου και κάθε άλλη αναγκαία λεπτομέρεια.
    4. α) Αν διαπιστωθούν ελλείψεις ή λάθη στον τρόπο υπολογισμού του ειδικού δασικού προστίμου ή στα προσκομισθέντα δικαιολογητικά, ο ενδιαφερόμενος υποχρεούται εντός ενός μήνα από την έκδοση σχετικού πορίσματος από το όργανο ελέγχου να συμμορφωθεί με τις παρατηρήσεις που έγιναν.
    β) Αν κατά τον έλεγχο της δήλωσης υπαγωγής διαπιστωθεί ότι τα κτίρια και οι κατασκευές εμπίπτουν στις απαγορεύσεις του άρθρου 4, ή αν ο ενδιαφερόμενος δεν συμμορφώθηκε με τις παρατηρήσεις της παρ.α , η δήλωση υπαγωγής ανακαλείται.

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites
    1 ώρα πριν, Elounda said:

    Τραγικό απλά. .............. Μετά έρχεται αιγιαλός. Αρχαιολογικες ζώνες λίγο δύσκολο γιατί εκεί υπάρχει τρελα. Να τον χαίρεστε τον νόμο.....

     

    53 λεπτά πριν, Elounda said:

    Τον θεωρείς σωστό νόμο δηλαδή?Κατεδαφιση για μένα . ..... Το ΜΆΤΙ που βγήκαν και λέγαν ότι έχουν τόσα θύματα γιατί έχτισαν σε δάσος το ξέχασαν κιόλας ε?..... Για αντισυνταγματικοτητα δεν θα μιλήσω γιατι έχει χάσει πια νόημα η λέξη αυτή αφού είναι κατά κρίση συμφερόντων. 

    Αν ανατρέξεις σε α/φ του 45 και  του 60 θα δεις ότι το Μάτι δεν ήταν δάσος. Αργότερα φυτεύθηκε. Για να έρθει στην συνέχεια το Κράτος να πει ά , είστε δασική έκταση.
    Με αποτέλεσμα να μην γίνει δεκτή η πρόταση πολεοδόμησης την δεκαετία του '90 , καθώς κάποιοι κρατικοί υπάλληλοι , Δον Κιχώτες των δασών τα στύλωσαν.
    Αυτοί είναι για μένα οι πραγματικοί υπεύθυνοι της τραγωδίας  , που στέρησαν από τους ανθρώπους τη δυνατότητα να αναπλάσουν  σωστά τον ήδη δομημένο οικισμό τους.

    Εκτός αυτού , έχω την άποψη ότι  δεν είναι λογικό να προστατεύεις την δασική έκταση γενικώς και αδιακρίτως.
    Το 38 και το 45 , είχες έναν πληθυσμό , ο οποίος ως μέγεθος , θέση στην χώρα και δραστηριότητα δεν έχει καμμία σχέση με αυτό που έχεις σήμερα.

    Οι κρατικές υπηρεσίες ανεξέλεγκτες , μαξιμαλιστικές και με περίσσειο σταρχιδισμό ορίζουν ζώνες και περιοχές προστασίας για το οτιδήποτε.
    Οπου και να γυρίσεις έχεις απο 'δω αρχαία , απο 'κει natura , πιο πέρα δασική έκταση , παρακάτω ζώνες προστασίας για ότι μπορείς να φανταστείς.

    Που θα κάνεις τουρισμό , κατοικία , υπηρεσίες , βιοτεχνία κλπ ? 

    Για μένα η προστασία  πρέπει να είναι "δυναμική" όχι στατική. Σε αυτή την κατεύθυνση μάλλον πάμε. Του ισοζυγίου : παίρνεις εδώ και δίνεις αλλού .

    Α και να μην ξεχάσουμε την  ανεπανάληπτη γνωμοδότηση του γελοιου τελικά ΝΣΚ  ότι οι  βεβαιώσεις Δασαρχείων παρελθόντων ετών " συνιστούν απλά πληροφοριακά έγγραφα που δεν παράγουν έννομο αποτέλεσμα "  !!!


     

    Edited by avgoust

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites



    Δημιουργήστε ένα λογαριασμό ή συνδεθείτε προκειμένου να αφήσετε κάποιο σχόλιο

    Πρέπει να είστε μέλος για να μπορέσετε να αφήσετε κάποιο σχόλιο

    Δημιουργία λογαριασμού

    Κάντε μια δωρεάν εγγραφή στην κοινότητά μας. Είναι εύκολο!

    Εγγραφή νέου λογαριασμού

    Σύνδεση

    Εάν έχετε ήδη λογαριασμό; Συνδεθείτε εδώ.

    Συνδεθείτε τώρα

  • Παρόμοιο Περιεχόμενο

    • Από ΚΑΝΑ
      σε συνέχεια  αυτού
      Ανεβάζω ως ένα άλλο γενικό δείγμα  εκθέσεως κατεδάφισης -αποκατάστασης αυθαιρέτων που απαιτείται να υποβάλλεται κατά την έκδοση πράξεων έγκρισης εργασιών κατεδάφισης.
      Αφορά κατεδάφιση-αποκατάσταση  μικρής έκτασης αυθαιρέτων του άρθρου 106 Ν.4495/17 με χειρονακτική μέθοδο
    • Από Engineer
      Υπεγράφη από τον αναπληρωτή υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Σωκράτη Φάμελλο, και δημοσιεύτηκε νωρίτερα σε ΦΕΚ (Β´ 5351) η Υπουργική Απόφαση (ΥΑ) με την οποία θεσμοθετείται για πρώτη φορά στην Ελλάδα Εθνική Στρατηγική για τα Δάση (ΕΣΔ) με 20ετή χρονικό ορίζοντα (2018-2038).
      Την κατάρτιση της ΕΣΔ υποστήριξε εξ αρχής η Επιτροπή Περιβάλλοντος της Βουλής και στην εκπόνησή της συμμετείχαν 30μελής ομάδα εργασίας, 250 επιστήμονες και εκπρόσωποι 90 φορέων, συναρμόδια Υπουργεία και Υπηρεσίες του ΥΠΕΝ, φορείς εποπτευόμενοι από το ΥΠΕΝ (όπως είναι οι Φορείς Διαχείρισης Προστατευόμενων Περιοχών), ερευνητικά και ακαδημαϊκά ιδρύματα, επιστημονικοί φορείς, παραγωγικοί φορείς, ΓΕΩΤΕΕ, συνδικαλιστικές οργανώσεις, ΜΚΟ, κυνηγετικές οργανώσεις, η δασική βιομηχανία και ορειβατικοί σύλλογοι.
      Σχέδιο της ΥΑ είχε αναρτηθεί στη διαδικτυακή σελίδα οpengov.gr και η διαβούλευσή του συγκέντρωσε 315 σχόλια, τα οποία ενσωματώθηκαν στην τελική Απόφαση.
      Η ΕΣΔ έχει 3 οριζόντιους άξονες (διακυβέρνηση δασικού τομέα, απογραφή-παρακολούθηση, έρευνα-καινοτομία) και 4 κάθετους άξονες (οικονομία του δάσους, κλιματική αλλαγή, προστασία δασικών οικοσυστημάτων και βελτιστοποίηση υπηρεσιών οικοσυστήματος, διεθνείς και ευρωπαϊκές πολιτικές).
      Σύμφωνα με το ΥΠΕΝ, ο άξονας της προστασίας περιλαμβάνει ειδικό κεφάλαιο για τις δασικές πυρκαγιές με κυρίαρχη τη δημόσια πολιτική πρόληψης. Σε κάθε άξονα περιγράφονται οι γενικοί του στόχοι, οι κατευθύνσεις δράσεων τους, καθώς και οι δείκτες παρακολούθησης υλοποίησής τους. Ακόμη, ορίζονται τα μέσα υλοποίησης και ο τρόπος σύνταξης των Σχεδίων Δράσης. Τα Σχέδια Δράσης θα αναπτυχθούν άμεσα και γι' αυτό νομοθετήθηκε πρόσφατα η δυνατότητα κύρωσης τους.
      Στην ΕΣΔ υπάρχουν πολλές νέες δράσεις, αλλά και άλλες που ήταν υπό συζήτηση χωρίς να έχουν θεσμοθετηθεί για δεκαετίες, ενώ το πλάνο υλοποίησής τους είναι 20ετές.
      Ενδεικτικά αναφέρονται:
      Ανασυγκρότηση κεντρικών και περιφερειακών δομών Δασικής Υπηρεσίας και καθετοποίηση αυτών, η οποία θα στοχεύει στη βελτιστοποίηση της αειφορικής διαχείρισης των υπηρεσιών οικοσυστήματος και των δασικών προϊόντων Ανάπτυξη εθνικού, περιφερειακών και τοπικών οδικών χαρτών για την ενίσχυση του προληπτικού αντιπυρικού σχεδιασμού και την αντιμετώπιση των δασικών πυρκαγιών Συστηματική διαχείριση όλων των δασικών οικοσυστημάτων με σκοπό τον περιορισμό των δασικών πυρκαγιών, αλλά και της έντασης αυτών υπό το πρίσμα της αειφορίας και των πολλαπλών υπηρεσιών των δασικών οικοσυστημάτων Ανάπτυξη ανθεκτικών και προσαρμοσμένων οικισμών σε δασικές πυρκαγιές στις περιοχές άμεσης προτεραιότητας μέσα από τη θεσμοθετημένη συνεργασία μεταξύ αρμόδιων δημόσιων υπηρεσιών (πχ. Δασική Υπηρεσία, Γενική Γραμματεία, Πολιτικής Προστασίας, Πυροσβεστική Υπηρεσία, Τοπική Αυτοδιοίκηση Α' και Β' βαθμού) και την εθελοντική συνεργασία μεταξύ δημοσίων υπηρεσιών και πολιτών Δημιουργία μόνιμου και ευέλικτου μηχανισμού εθνικής απογραφής και παρακολούθησης των δασικών οικοσυστημάτων Ενίσχυση της καινοτομίας σε προϊόντα και υπηρεσίες Διαρκής κατάρτιση και ενημέρωση των εργαζομένων που συνδέονται με τα δασικά οικοσυστήματα με στόχο την ενσωμάτωση στη δασική πράξη των αποτελεσμάτων της έρευνας, της καινοτομίας και των διεθνών πρακτικών και πολιτικών Αύξηση της συμβολής του δασικού τομέα στο ΑΕΠ της χώρας Βελτίωση της μεθοδολογίας καταγραφής των παραγομένων προϊόντων και υπηρεσιών του δάσους με έμφαση στην απασχόληση και στον κοινωνικοοικονομικό ρόλο των δασικών οικοσυστημάτων Αναγνώριση της αξίας και ενίσχυση της συμβολής των δασικών οικοσυστημάτων στη βιοοικονομία και στην κυκλική οικονομία Διαχείριση με σκοπό την προσαρμογή των δασικών οικοσυστημάτων στην κλιματική αλλαγή Συμβολή στο μετριασμό της κλιματικής αλλαγής με αύξηση της δέσμευσης και αποθήκευσης του άνθρακα στα δασικά οικοσυστήματα Διαχείριση και αποκατάσταση των δασικών οικοσυστημάτων με σκοπό τη διατήρησή τους και την ανάσχεση της απώλειας της βιοποικιλότητας Διατήρηση, αποκατάσταση και βελτίωση των παρεχόμενων υπηρεσιών οικοσυστήματος Βελτίωση των νομικών εργαλείων απογραφής και παρακολούθησης (πχ. δασικοί χάρτες στο πλαίσιο του Εθνικού Κτηματολογίου, δασολόγιο, διασύνδεση δασικών διαχειριστικών μελετών) για τη θεσμική θωράκιση των δασικών οικοσυστημάτων Δικτύωση και συνέργειες θεσμικών και μη φορέων που σχετίζονται με τα δασικά οικοσυστήματα για την ενίσχυση της δημόσιας συμμετοχής, την ενίσχυση της αποδοτικότητας και της απλοποίησης των διαδικασιών Συνοχή της εθνικής πολιτικής με τις πολιτικές, στόχους και δεσμεύσεις σε ευρωπαϊκό, περιφερειακό και διεθνές επίπεδο για τα δασικά οικοσυστήματα Ενίσχυση των διεθνών πολιτικών παρεμβάσεων και πρωτοβουλιών της χώρας σε τομείς που σχετίζονται με τα δασικά οικοσυστήματα, όπως της κλιματικής αλλαγής, και ανάληψη πρωτοβουλιών στη χάραξη διεθνούς πολιτικής για τα δασικά οικοσυστήματα, με έμφαση στις περιοχές των Βαλκανίων και της Μεσογείου
      View full είδηση
    • Από Engineer
      Υπεγράφη από τον αναπληρωτή υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Σωκράτη Φάμελλο, και δημοσιεύτηκε νωρίτερα σε ΦΕΚ (Β´ 5351) η Υπουργική Απόφαση (ΥΑ) με την οποία θεσμοθετείται για πρώτη φορά στην Ελλάδα Εθνική Στρατηγική για τα Δάση (ΕΣΔ) με 20ετή χρονικό ορίζοντα (2018-2038).
      Την κατάρτιση της ΕΣΔ υποστήριξε εξ αρχής η Επιτροπή Περιβάλλοντος της Βουλής και στην εκπόνησή της συμμετείχαν 30μελής ομάδα εργασίας, 250 επιστήμονες και εκπρόσωποι 90 φορέων, συναρμόδια Υπουργεία και Υπηρεσίες του ΥΠΕΝ, φορείς εποπτευόμενοι από το ΥΠΕΝ (όπως είναι οι Φορείς Διαχείρισης Προστατευόμενων Περιοχών), ερευνητικά και ακαδημαϊκά ιδρύματα, επιστημονικοί φορείς, παραγωγικοί φορείς, ΓΕΩΤΕΕ, συνδικαλιστικές οργανώσεις, ΜΚΟ, κυνηγετικές οργανώσεις, η δασική βιομηχανία και ορειβατικοί σύλλογοι.
      Σχέδιο της ΥΑ είχε αναρτηθεί στη διαδικτυακή σελίδα οpengov.gr και η διαβούλευσή του συγκέντρωσε 315 σχόλια, τα οποία ενσωματώθηκαν στην τελική Απόφαση.
      Η ΕΣΔ έχει 3 οριζόντιους άξονες (διακυβέρνηση δασικού τομέα, απογραφή-παρακολούθηση, έρευνα-καινοτομία) και 4 κάθετους άξονες (οικονομία του δάσους, κλιματική αλλαγή, προστασία δασικών οικοσυστημάτων και βελτιστοποίηση υπηρεσιών οικοσυστήματος, διεθνείς και ευρωπαϊκές πολιτικές).
      Σύμφωνα με το ΥΠΕΝ, ο άξονας της προστασίας περιλαμβάνει ειδικό κεφάλαιο για τις δασικές πυρκαγιές με κυρίαρχη τη δημόσια πολιτική πρόληψης. Σε κάθε άξονα περιγράφονται οι γενικοί του στόχοι, οι κατευθύνσεις δράσεων τους, καθώς και οι δείκτες παρακολούθησης υλοποίησής τους. Ακόμη, ορίζονται τα μέσα υλοποίησης και ο τρόπος σύνταξης των Σχεδίων Δράσης. Τα Σχέδια Δράσης θα αναπτυχθούν άμεσα και γι' αυτό νομοθετήθηκε πρόσφατα η δυνατότητα κύρωσης τους.
      Στην ΕΣΔ υπάρχουν πολλές νέες δράσεις, αλλά και άλλες που ήταν υπό συζήτηση χωρίς να έχουν θεσμοθετηθεί για δεκαετίες, ενώ το πλάνο υλοποίησής τους είναι 20ετές.
      Ενδεικτικά αναφέρονται:
      Ανασυγκρότηση κεντρικών και περιφερειακών δομών Δασικής Υπηρεσίας και καθετοποίηση αυτών, η οποία θα στοχεύει στη βελτιστοποίηση της αειφορικής διαχείρισης των υπηρεσιών οικοσυστήματος και των δασικών προϊόντων Ανάπτυξη εθνικού, περιφερειακών και τοπικών οδικών χαρτών για την ενίσχυση του προληπτικού αντιπυρικού σχεδιασμού και την αντιμετώπιση των δασικών πυρκαγιών Συστηματική διαχείριση όλων των δασικών οικοσυστημάτων με σκοπό τον περιορισμό των δασικών πυρκαγιών, αλλά και της έντασης αυτών υπό το πρίσμα της αειφορίας και των πολλαπλών υπηρεσιών των δασικών οικοσυστημάτων Ανάπτυξη ανθεκτικών και προσαρμοσμένων οικισμών σε δασικές πυρκαγιές στις περιοχές άμεσης προτεραιότητας μέσα από τη θεσμοθετημένη συνεργασία μεταξύ αρμόδιων δημόσιων υπηρεσιών (πχ. Δασική Υπηρεσία, Γενική Γραμματεία, Πολιτικής Προστασίας, Πυροσβεστική Υπηρεσία, Τοπική Αυτοδιοίκηση Α' και Β' βαθμού) και την εθελοντική συνεργασία μεταξύ δημοσίων υπηρεσιών και πολιτών Δημιουργία μόνιμου και ευέλικτου μηχανισμού εθνικής απογραφής και παρακολούθησης των δασικών οικοσυστημάτων Ενίσχυση της καινοτομίας σε προϊόντα και υπηρεσίες Διαρκής κατάρτιση και ενημέρωση των εργαζομένων που συνδέονται με τα δασικά οικοσυστήματα με στόχο την ενσωμάτωση στη δασική πράξη των αποτελεσμάτων της έρευνας, της καινοτομίας και των διεθνών πρακτικών και πολιτικών Αύξηση της συμβολής του δασικού τομέα στο ΑΕΠ της χώρας Βελτίωση της μεθοδολογίας καταγραφής των παραγομένων προϊόντων και υπηρεσιών του δάσους με έμφαση στην απασχόληση και στον κοινωνικοοικονομικό ρόλο των δασικών οικοσυστημάτων Αναγνώριση της αξίας και ενίσχυση της συμβολής των δασικών οικοσυστημάτων στη βιοοικονομία και στην κυκλική οικονομία Διαχείριση με σκοπό την προσαρμογή των δασικών οικοσυστημάτων στην κλιματική αλλαγή Συμβολή στο μετριασμό της κλιματικής αλλαγής με αύξηση της δέσμευσης και αποθήκευσης του άνθρακα στα δασικά οικοσυστήματα Διαχείριση και αποκατάσταση των δασικών οικοσυστημάτων με σκοπό τη διατήρησή τους και την ανάσχεση της απώλειας της βιοποικιλότητας Διατήρηση, αποκατάσταση και βελτίωση των παρεχόμενων υπηρεσιών οικοσυστήματος Βελτίωση των νομικών εργαλείων απογραφής και παρακολούθησης (πχ. δασικοί χάρτες στο πλαίσιο του Εθνικού Κτηματολογίου, δασολόγιο, διασύνδεση δασικών διαχειριστικών μελετών) για τη θεσμική θωράκιση των δασικών οικοσυστημάτων Δικτύωση και συνέργειες θεσμικών και μη φορέων που σχετίζονται με τα δασικά οικοσυστήματα για την ενίσχυση της δημόσιας συμμετοχής, την ενίσχυση της αποδοτικότητας και της απλοποίησης των διαδικασιών Συνοχή της εθνικής πολιτικής με τις πολιτικές, στόχους και δεσμεύσεις σε ευρωπαϊκό, περιφερειακό και διεθνές επίπεδο για τα δασικά οικοσυστήματα Ενίσχυση των διεθνών πολιτικών παρεμβάσεων και πρωτοβουλιών της χώρας σε τομείς που σχετίζονται με τα δασικά οικοσυστήματα, όπως της κλιματικής αλλαγής, και ανάληψη πρωτοβουλιών στη χάραξη διεθνούς πολιτικής για τα δασικά οικοσυστήματα, με έμφαση στις περιοχές των Βαλκανίων και της Μεσογείου
    • Από Engineer
      Στο τελικό βήμα για την ολοκλήρωση των δασικών χαρτών στη χώρα μας προχώρησε η «Ελληνικό Κτηματολόγιο». Η εταιρεία ανέθεσε σε ιδιώτες μελετητές την κατάρτιση των χαρτών για το υπόλοιπο 46% της χώρας, περιλαμβάνοντας στις συμβάσεις και την επικαιροποίηση των παλαιών δασικών χαρτών, που είχαν εκπονηθεί στο πλαίσιο παλαιών προγραμμάτων του κτηματολογίου χωρίς ποτέ να αναρτηθούν. Το έργο πρέπει να ολοκληρωθεί μόλις σε ένα έτος, προκειμένου, όπως αναφέρεται στο αναθεωρημένο μνημόνιο, να μπορεί να χρησιμεύσει στην κτηματογράφηση του υπολοίπου της χώρας.
      Το αποτέλεσμα των διαγωνισμών εγκρίθηκε από το διοικητικό συμβούλιο της εταιρείας τον Αύγουστο και ακολούθησε η υπογραφή των συμβάσεων, με τους αναδόχους που θα αναλαμβάνουν δράση αυτές τις ημέρες. Οι 15 συμβάσεις αφορούν την κατάρτιση και την επικαιροποίηση των δασικών χαρτών στις περιφερειακές ενότητες:
      • Αργολίδας, Κορινθίας (2,9 εκατ. ευρώ).
      • Ικαρίας, Λέσβου, Λήμνου, Σάμου και Χίου (2,4 εκατ. ευρώ).
      • Καλύμνου, Καρπάθου, Κω και Ρόδου (1,8 εκατ. ευρώ).
      • Χανίων, Ρεθύμνης (2,5 εκατ. ευρώ).
      • Λασιθίου, Ηρακλείου (3 εκατ. ευρώ).
      • Γρεβενών (1,5 εκατ. ευρώ).
      • Καστοριάς, Φλώρινας (2,3 εκατ. ευρώ).
      • Αρτας, Θεσπρωτίας, Πρέβεζας (2,5 εκατ. ευρώ).
      • Κέρκυρας, Ζακύνθου, Ιθάκης, Κεφαλληνίας, Λευκάδας (1,3 εκατ. ευρώ).
      • Αιτωλοακαρνανίας (3,5 εκατ. ευρώ).
      • Φθιώτιδας (2,8 εκατ. ευρώ).
      • Βοιωτίας, Φωκίδας (2,8 εκατ. ευρώ).
      • Ευρυτανίας (1,2 εκατ. ευρώ).
      • Ξάνθης, Ροδόπης (2,7 εκατ. ευρώ).
      • Ανδρου, Πάρου, Νάξου και Δήμου Ιητών (1,1 εκατ. ευρώ).
      Ο συνολικός προϋπολογισμός των συμβάσεων που υπεγράφησαν είναι 35 εκατ. ευρώ. Σημειώνεται ότι η επικαιροποίηση των χαρτών που εκπονήθηκαν στο πλαίσιο παλαιότερων προγραμμάτων κτηματογράφησης πραγματοποιείται, σε κάποιες περιπτώσεις, και από τις δασικές υπηρεσίες.
      Σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα που περιλαμβάνεται στο αναθεωρημένο μνημόνιο, μέσα στον μήνα θα αναρτηθεί ακόμα 8% των δασικών χαρτών, ενώ έως τον Νοέμβριο θα πρέπει να ολοκληρωθεί η εξέταση των αντιρρήσεων που υποβλήθηκαν μέσα στο 2017.
      Σήμερα έχει κυρωθεί το 32% των δασικών χαρτών, 9% βρίσκεται σε ανάρτηση, 8% θα αναρτηθεί το επόμενο διάστημα και ακόμα 5% των χαρτών «αναμένει» να καθοριστεί ο χρόνος ανάρτησης.
      Παρά τη σημαντική πρόοδο που έχει συντελεστεί την τελευταία διετία (έπειτα από μια πενταετία πλήρους απραξίας), ο στόχος της ολοκλήρωσης των δασικών χαρτών έως το 2020 παραμένει εξαιρετικά δύσκολος. Και αυτό, παρά τις σημαντικές «εκπτώσεις» που έχουν γίνει υπέρ της σύντμησης των χρόνων, όπως η εξαίρεση των «οικιστικών πυκνώσεων» από τη διαδικασία ανάρτησης και η δυνατότητα κύρωσης των χαρτών προτού εξεταστούν όλες οι αντιρρήσεις. Ειδικά για τις οικιστικές πυκνώσεις, το σχέδιο νόμου που θα τις αφορά πήρε μικρή αναβολή από το υπουργείο Περιβάλλοντος λόγω της τραγωδίας στο Μάτι. Πηγές του ΥΠΕΝ υποστηρίζουν ότι η τελική εισήγηση προς τον υπουργό δεν έχει ακόμα καταρτιστεί (ενδεχομένως αναμένεται η απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας επί των προσφυγών της WWF και του ΓΕΩΤΕΕ).

      View full είδηση
    • Από Engineer
      Στο τελικό βήμα για την ολοκλήρωση των δασικών χαρτών στη χώρα μας προχώρησε η «Ελληνικό Κτηματολόγιο». Η εταιρεία ανέθεσε σε ιδιώτες μελετητές την κατάρτιση των χαρτών για το υπόλοιπο 46% της χώρας, περιλαμβάνοντας στις συμβάσεις και την επικαιροποίηση των παλαιών δασικών χαρτών, που είχαν εκπονηθεί στο πλαίσιο παλαιών προγραμμάτων του κτηματολογίου χωρίς ποτέ να αναρτηθούν. Το έργο πρέπει να ολοκληρωθεί μόλις σε ένα έτος, προκειμένου, όπως αναφέρεται στο αναθεωρημένο μνημόνιο, να μπορεί να χρησιμεύσει στην κτηματογράφηση του υπολοίπου της χώρας.
      Το αποτέλεσμα των διαγωνισμών εγκρίθηκε από το διοικητικό συμβούλιο της εταιρείας τον Αύγουστο και ακολούθησε η υπογραφή των συμβάσεων, με τους αναδόχους που θα αναλαμβάνουν δράση αυτές τις ημέρες. Οι 15 συμβάσεις αφορούν την κατάρτιση και την επικαιροποίηση των δασικών χαρτών στις περιφερειακές ενότητες:
      • Αργολίδας, Κορινθίας (2,9 εκατ. ευρώ).
      • Ικαρίας, Λέσβου, Λήμνου, Σάμου και Χίου (2,4 εκατ. ευρώ).
      • Καλύμνου, Καρπάθου, Κω και Ρόδου (1,8 εκατ. ευρώ).
      • Χανίων, Ρεθύμνης (2,5 εκατ. ευρώ).
      • Λασιθίου, Ηρακλείου (3 εκατ. ευρώ).
      • Γρεβενών (1,5 εκατ. ευρώ).
      • Καστοριάς, Φλώρινας (2,3 εκατ. ευρώ).
      • Αρτας, Θεσπρωτίας, Πρέβεζας (2,5 εκατ. ευρώ).
      • Κέρκυρας, Ζακύνθου, Ιθάκης, Κεφαλληνίας, Λευκάδας (1,3 εκατ. ευρώ).
      • Αιτωλοακαρνανίας (3,5 εκατ. ευρώ).
      • Φθιώτιδας (2,8 εκατ. ευρώ).
      • Βοιωτίας, Φωκίδας (2,8 εκατ. ευρώ).
      • Ευρυτανίας (1,2 εκατ. ευρώ).
      • Ξάνθης, Ροδόπης (2,7 εκατ. ευρώ).
      • Ανδρου, Πάρου, Νάξου και Δήμου Ιητών (1,1 εκατ. ευρώ).
      Ο συνολικός προϋπολογισμός των συμβάσεων που υπεγράφησαν είναι 35 εκατ. ευρώ. Σημειώνεται ότι η επικαιροποίηση των χαρτών που εκπονήθηκαν στο πλαίσιο παλαιότερων προγραμμάτων κτηματογράφησης πραγματοποιείται, σε κάποιες περιπτώσεις, και από τις δασικές υπηρεσίες.
      Σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα που περιλαμβάνεται στο αναθεωρημένο μνημόνιο, μέσα στον μήνα θα αναρτηθεί ακόμα 8% των δασικών χαρτών, ενώ έως τον Νοέμβριο θα πρέπει να ολοκληρωθεί η εξέταση των αντιρρήσεων που υποβλήθηκαν μέσα στο 2017.
      Σήμερα έχει κυρωθεί το 32% των δασικών χαρτών, 9% βρίσκεται σε ανάρτηση, 8% θα αναρτηθεί το επόμενο διάστημα και ακόμα 5% των χαρτών «αναμένει» να καθοριστεί ο χρόνος ανάρτησης.
      Παρά τη σημαντική πρόοδο που έχει συντελεστεί την τελευταία διετία (έπειτα από μια πενταετία πλήρους απραξίας), ο στόχος της ολοκλήρωσης των δασικών χαρτών έως το 2020 παραμένει εξαιρετικά δύσκολος. Και αυτό, παρά τις σημαντικές «εκπτώσεις» που έχουν γίνει υπέρ της σύντμησης των χρόνων, όπως η εξαίρεση των «οικιστικών πυκνώσεων» από τη διαδικασία ανάρτησης και η δυνατότητα κύρωσης των χαρτών προτού εξεταστούν όλες οι αντιρρήσεις. Ειδικά για τις οικιστικές πυκνώσεις, το σχέδιο νόμου που θα τις αφορά πήρε μικρή αναβολή από το υπουργείο Περιβάλλοντος λόγω της τραγωδίας στο Μάτι. Πηγές του ΥΠΕΝ υποστηρίζουν ότι η τελική εισήγηση προς τον υπουργό δεν έχει ακόμα καταρτιστεί (ενδεχομένως αναμένεται η απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας επί των προσφυγών της WWF και του ΓΕΩΤΕΕ).
×

Σημαντικό

Χρησιμοποιούμε cookies για να βελτιώνουμε το περιεχόμενο του website μας. Μπορείτε να τροποποιήσετε τις ρυθμίσεις των cookie, ή να δώσετε τη συγκατάθεσή σας για την χρήση τους.