Jump to content
  • Novatron
  • Engineer
    Engineer

    Δύσκολο το πλάνο των… κατεδαφίσεων αυθαιρέτων

    Sign in to follow this  

    Τι αντικρίζουν τα συνεργεία που έχουν αναλάβει τα έργα – Τεράστιες οι δυσκολίες για την επίτευξη των στόχων που έχουν βάλει οι νομαρχίες.

    Η εικόνα που αντίκρισαν τα συνεργεία της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Αττικής φθάνοντας στην περιοχή του Λιμνιώνα Γραμματικού για να κατεδαφίσουν ένα αυθαίρετο σύμπλεγμα κτιρίων συμπυκνώνει το σύνολο της πολεοδομικής ανομίας που χτίστηκε για δεκαετίες με το… μυστρί των κομματικών πελατειακών σχέσεων και την ανοχή της Διοίκησης.

    Το σημείο στον χάρτη όπου βρίσκονται οι αυθαίρετες κατασκευές δείχνει δασική έκταση, κηρυγμένη αναδασωτέα (δεν είχε γλιτώσει από παλαιότερες εμπρηστικές επιθέσεις οικοπεδοφάγων), εντός αρχαιολογικής ζώνης.

    Η περιοχή δύσβατη. Χρειάστηκαν μέρες να ανοίξουν δρόμο για τις μπουλντόζες. Και όταν έφτασαν εκεί οι υπάλληλοι έτριβαν τα μάτια τους μπροστά σε αυτό που αντίκρισαν. «Ηταν ένα φρούριο. Υπήρχε μια μάντρα μήκους 200 μέτρων και ύψους πέντε μέτρων. Εντός του τσιμεντένιου φράκτη είχαν χτιστεί τρία σπίτια και άλλες μικρότερες κατασκευές» επισημαίνει μέλος του συνεργείου.

    Μάλιστα, ήταν τέτοια η θηριώδης κατασκευή του, με την περίφραξη αποκλεισμού των ανεπιθύμητων, που ο αστικός μύθος της περιοχής αναφέρει ότι λειτουργούσε ως κρυφή χαρτοπαικτική λέσχη.

    «Παλεύουν» με το… τσιμεντένιο θεριό

    Δεν είναι τυχαίο ότι από τις 5 Σεπτεμβρίου, οπότε έφτασαν εκεί τα μηχανήματα της Αποκεντρωμένης, «παλεύουν» με το… τσιμεντένιο θεριό και ακόμη δεν έχουν ολοκληρώσει τις εργασίες κατεδάφισης και αποκατάστασης του χώρου.

    «Οταν μετά την καταστροφική πυρκαγιά στην Ανατολική Αττική η  πολιτική ηγεσία του ΥΠΕΝ (υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας) πήρε την απόφαση να ξεκινήσει άμεσα και γρήγορα κατεδαφίσεις – ανεξάρτητα από εκείνες των Αποκεντρωμένων Διοικήσεων – δεν ήξερε σε τι μονοπάτια έμπαινε. Ελεγαν ότι οι κατεδαφίσεις μπορούν να γίνουν σε σύντομο διάστημα. Θέμα ημερών ή το πολύ λίγων εβδομάδων» σημειώνει στέλεχος της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Αττικής. Και προσθέτει: «Είχαμε κληθεί τότε στο υπουργείο, αλλά και στο Μαξίμου, όπου τους εξηγήσαμε ότι οι διαδικασίες – νομικές, διαδικαστικές κ.λπ. – είναι ιδιαιτέρως χρονοβόρες και δύσκολες. Μας αντιμετώπισαν με δυσπιστία, σαν να μπλοκάραμε εμείς τις κατεδαφίσεις. Θεωρούσαν ότι με μια αλλαγή του θεσμικού πλαισίου, όλα θα βελτιώνονταν. Δυστυχώς δικαιωθήκαμε. Τρεις μήνες μετά, το ΥΠΕΝ μόλις ξεκίνησε τη δεύτερη κατεδάφιση σε προβλήτα στο Μαύρο Λιθάρι Αναβύσσου».

    Την Τρίτη η αρχή στη Μάνδρα

    Την ερχόμενη Τρίτη, παράλληλα με τις κατεδαφίσεις στο Γραμματικό, ξεκινά και η πρώτη κατεδάφιση σε ένα από τα παράνομα κτίσματα που βρίσκονται εντός του ρέματος Σούρες στη Μάνδρα. Περίπου έναν χρόνο μετά την τραγική καταστροφή, υπογράφηκε τελικά την περασμένη Δευτέρα από τον γενικό γραμματέα Αποκεντρωμένης η σύμβαση απευθείας ανάθεσης του έργου (προϋπολογισμού 134.800 ευρώ) σε εργολάβο, ο οποίος θα αναλάβει την κατεδάφιση αυθαιρέτων που παρεμποδίζουν τη συνέχεια των ρεμάτων.

    Ομως το κονδύλι δεν αρκεί και για τις 27 κατεδαφίσεις που έχουν προγραμματιστεί να γίνουν στη Μάνδρα. «Ευτυχώς ήδη τρεις ιδιοκτήτες γκρέμισαν μόνοι τους τα αυθαίρετά τους. Επειδή το κόστος της κατεδάφισης καταλογίζεται στους αυθαιρετούχους, κάποιοι προτιμούν να το κάνουν μόνοι τους, καθώς βρίσκουν ντόπιους εργολάβους, συχνά με μαύρα χρήματα, χωρίς αποδείξεις και παραστατικά, και τους κοστίζει φθηνότερα» τονίζει υπάλληλος.

    Βοήθεια από το εξωτερικό

    Δεν είναι τυχαίο ότι το κόστος της κατεδάφισης του «φρουρίου» στο Γραμματικό μέχρι στιγμής έχει φτάσει τις 40.000 ευρώ. «Ισως να ακούγεται πολύ υψηλό το τίμημα, αλλά σε σύγκριση με τις 20.000 ευρώ που πήρε ο εργολάβος για την πρώτη κατεδάφιση που κάναμε στον αιγιαλό της λεωφόρου Αθηνών – Σουνίου για ένα beach bar και κάτι τσιμεντένιες κατασκευές, τα διπλά χρήματα για τρία σπίτια και πεντάμετρη μάντρα, μάλλον είναι λίγα» σχολιάζει χαρακτηριστικά ένας από τους επιθεωρητές Περιβάλλοντος και Δόμησης του ΥΠΕΝ.

    Εκτός από τις κατεδαφίσεις στην περιοχή του Γραμματικού, την περασμένη Πέμπτη ξεκίνησε και άλλη μια εργολαβία στα Σπάτα.
    «Το πρώτο ακίνητο είναι ρυμοτομούμενο, το οποίο επειδή έκλεινε τον δρόμο, απαλλοτριώθηκε, δόθηκε αποζημίωση στον ιδιοκτήτη, ο οποίος έχτισε σε άλλο σημείο. Ομως, δεν εγκατέλειψε το παλιό. Οπότε ήρθε η ώρα να το κατεδαφίσουμε. Η δεύτερη υπόθεση είναι πολύ πιο δύσκολη, καθώς ανήκει σε Ρομά και δεν ξέρω αν θα τα καταφέρουμε. Αφορά ένα αυθαίρετο σε αρχαιολογικό χώρο στο Μαρκόπουλο. Είχαμε προσπαθήσει και πριν από καιρό να το κατεδαφίσουμε. Αλλά είχαν μαζευτεί και μας απειλούσαν 50 – 60 Ρομά και δυστυχώς φύγαμε άπραγοι» αναφέρει στέλεχος της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Αττικής.

    Όπως σημειώνει, αφού ολοκληρωθούν οι τρεις εργολαβίες σε Γραμματικό, Μάνδρα και Ανατολική Αττική, θα ξεκινήσουν κατεδαφίσεις στον αιγιαλό της Αίγινας.

    Από τις πιο δραστήριες στις κατεδαφίσεις Αποκεντρωμένες Διοικήσεις είναι της Πελοποννήσου – Δυτικής Ελλάδας – Ιονίου. Εχουν εκδοθεί περισσότερα από 1.200 τελεσίδικα πρωτόκολλα – εκ των οποίων ορισμένα εκκρεμούν από το 1990. Οι αντίστοιχες υπηρεσίες της Μακεδονίας – Θράκης έχουν περί τα 400 τελεσίδικα πρωτόκολλα κατεδάφισης, εκείνες της Κρήτης περίπου 300 φακέλους και της Θεσσαλίας – Στερεάς Ελλάδας γύρω στους 200.

    «Τυφλά» μένουν τα Παρατηρητήρια

    Όσο οι υπηρεσίες των Αποκεντρωμένων Διοικήσεων επιχειρούν με λιγοστούς πόρους και ανθρώπινο δυναμικό να προχωρήσουν στις κατεδαφίσεις αυθαιρέτων σε δάση και αιγιαλούς, τα οποία δεν μπορούν να υπαχθούν σε κάποια ρύθμιση νομιμοποίησης, το νέο θεσμικό πλαίσιο που θα έλεγχε την αυθαίρετη δόμηση ακόμη δεν έχει εφαρμοστεί.

    Η δημιουργία των προβλεπόμενων νέων δομών – δηλαδή των 14 Περιφερειακών και των 74 Τοπικών Παρατηρητηρίων Ελέγχου Δόμησης – ακόμη δεν έχει προχωρήσει. «Πώς θα λειτουργήσουν τα Παρατηρητήρια; Για να ξεκινήσουν πρέπει να υπάρχει μια ηλεκτρονική πλατφόρμα στην οποία θα είχαν όλοι πρόσβαση, ένα κοινό πρωτόκολλο για τη λειτουργία τους, θα έπρεπε να είχαν γίνει οι 250 νέες προσλήψεις για τη στελέχωσή τους, που είχε προαναγγελθεί. Εμείς δεν έχουμε ούτε προσωπικό ούτε εμπειρία, ούτε υλικοτεχνική υποδομή για να τα στηρίξουμε. Ούτε ξέρω πότε και αν θα λειτουργήσουν» σημειώνει ο περιφερειάρχης Θεσσαλίας και πρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου της Ενωσης Περιφερειών Ελλάδας κ. Κωνσταντίνος Αγοραστός.

    Οσον αφορά τις δηλώσεις αυθαίρετων κτισμάτων, τον Οκτώβριο ο αριθμός όσων έσπευσαν να ωφεληθούν της έκπτωσης του 20% (προβλεπόταν έως τις 31 Οκτωβρίου) ήταν εντυπωσιακός, δεδομένης της αδράνειας των προηγούμενων μηνών. Σύμφωνα με στοιχεία του ΤΕΕ, το διάστημα 1-31 Οκτωβρίου στο σύνολο των αυθαιρέτων που έχουν μπει σε διαδικασία νομιμοποίησης προστέθηκαν 59.504 ακίνητα, ενώ το ποσό των εσόδων αυξήθηκε κατά 45,6 εκατ. ευρώ. Συνολικά, την τελευταία οκταετία έχουν νομιμοποιηθεί 1.132.809 αυθαίρετα και έχουν εισπραχθεί 2.216.758.452 ευρώ.

    Sign in to follow this  


    User Feedback


    Δύσκολο εε...??

    Και που είστε ακόμη,...

    έρχονται και τα χειρότερα.....

    image.png.d31e41500446ca67ec941457ea3da83d.png


     

    EDIT :

    Η συγκεκριμένη παραλία βρίσκεται στην Κυπαρισσία και  αναφέρεται στην σχετική μου ανάρτηση που φαίνεται στο παραπάνω

    Προσθέτω δε, ότι στην σχετική συνέντευξη από τον Δήμαρχο Πύργου κ. Μάκη Παρασκευόπουλο στους N.Y Times (μέχρι εκεί έχει φθάσει το ξεφτιλίκι μας....),  αυτός εντελώς κυνικά και παρέχοντας ασπίδα προστασίας στους παρανομούντες τόνισε :

     «Εάν η κυβέρνηση θέλει να ιδιωτικοποιήσει την περιοχή θα πρέπει να ρίξει με μπουλντόζες τα αυθαίρετα και πολύ απλά αυτό δεν θα συμβεί …ποτέ»!

    https://www.nytimes.com/2012/11/18/business/privatizing-greece-slowly-but-not-surely.html

     

    Δείτε χάρμα πράμα......

    ilia1.jpg

    Edited by Anton_civeng
    • Like 1

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites


    Create an account or sign in to comment

    You need to be a member in order to leave a comment

    Create an account

    Sign up for a new account in our community. It's easy!

    Register a new account

    Sign in

    Already have an account? Sign in here.

    Sign In Now

  • Similar Content

    • By Engineer
      «Πράσινο φως» για την ένταξη με διαδικασίες εξπρές άνω των 400.000 στρεμμάτων στα σχέδια πόλης όλης της χώρας επιχειρεί να ανάψει το Υπουργείο Περιβάλλοντος, ενεργοποιώντας τα νέα τοπικά χωρικά σχέδια (Τ.Χ.Σ.). Πρόκειται ουσιαστικά για εντάξεις των αυθαιρέτων, που βρίσκονται στις παρυφές των υφιστάμενων οικισμών, των οποίων οι διαδικασίες ένταξής τους παραμένουν για πολλές δεκαετίες εκκρεμείς.
      Τις τελευταίες δεκαετίες έχει σταματήσει ο πολεοδομικός σχεδιασμός γης. Με τα Τ.Χ.Σ. όμως, θα ξεκαθαρίσει και το τοπίο της δόμησης, περιορίζοντας το «ξεχείλωμα» των ορίων των πόλεων μέσω της, με αποτέλεσμα την άναρχη δόμηση και τις συγκρούσεις χρήσεων έκτος σχεδίου δόμησης, προστατεύοντας τις παράκτιες περιοχές και οριοθετώντας τη γεωργική γη υψηλής παραγωγικότητας, για την ενίσχυση της υπαίθρου.
      Σήμερα καταστρατηγώντας τη νομοθεσία που ισχύει για τη δόμηση στις εκτός σχεδίου περιοχές, παρατηρούμε να δομούνται άναρχα, χωρίς δρόμους και υποδομές, πληθώρα κτιρίων ακόμα και μέσα σε δάση και αιγιαλούς, να γίνονται παράνομες κατατμήσεις αγροτεμαχίων τα οποία στη συνέχεια πωλούνται (Αττική, Χαλκιδική, Κρήτη κ.λπ.), να κατασκευάζονται μικρές τουριστικές μονάδες χωρίς βιολογικό καθαρισμό κ.ά. Κάτω από αυτές τις συνθήκες το Υπουργείο Περιβάλλοντος προσανατολίζεται άμεσα να περιορίσει την εκτός σχεδίου δόμησης σε όλη τη χώρα, ενεργοποιώντας τα τοπικά χωρικά σχέδια.
      Η υλοποίηση αυτών των χωρικών σχεδίων θα γίνει από τους Δήμους, οι οποίοι θα χρηματοδοτηθούν με 200 εκατ. ευρώ, με δανειακή κάλυψη από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων
      Τι είναι τα τοπικά χωρικά σχέδια; Τα τοπικά χωρικά σχέδια αποτελούν σύνολα κειμένων, χαρτών και διαγραμμάτων με τα οποία καθορίζεται το πρότυπο χωρικής οργάνωσης και ανάπτυξης, οι χρήσεις γης, οι όροι και περιορισμοί δόμησης, καθώς και κάθε άλλο μέτρο, όρος ή περιορισμός που απαιτείται για την ολοκληρωμένη χωρική ανάπτυξη ενός Δήμου.
      Τα σχέδια αυτά θα γίνουν ανά Δήμο και θα αντιμετωπίζουν συνολικά τα ζητήματα της δόμησης στο τρίπτυχο «αρτιότητα - όροι δόμησης - χρήση γης» με στόχο την δημιουργία τράπεζας γης, την επιτάχυνση των πολεοδομικών σχεδίων με την απόδοση πολεοδομημένης γης στους πολίτες, τον καθορισμό των παραγωγικών και επιχειρηματικών δραστηριοτήτων ανά περιοχή και τον περιορισμό της εκτός σχεδίου δόμησης.
      Σε ποιες εκτάσεις γίνονται τα Τ.Χ.Σ.; Τα τοπικά χωρικά σχέδια καλύπτουν την έκταση ενός Δήμου. Μπορεί επίσης να εκπονούνται σε διαδημοτικό επίπεδο, έπειτα από σχετικές αποφάσεις των οικείων Δημοτικών Συμβουλίων.
      Τα τοπικά χωρικά σχέδια εναρμονίζονται με τις κατευθύνσεις των περιφερειακών χωροταξικών πλαισίων και περιέχουν τις αναγκαίες ρυθμίσεις για την επίτευξη των σκοπών τους.
      Τι ακριβώς καθορίζουν τα Τ.Χ.Σ.;  Με τα τοπικά χωρικά σχέδια καθορίζεται για κάθε δημοτική ενότητα το πλαίσιο της οργάνωσής της, που είναι:
       οι χρήσεις γης  η πυκνότητα  ο συντελεστής δόμησης η γενική εκτίμηση των αναγκών σε κοινόχρηστους χώρους, κοινωφελείς εξυπηρετήσεις και εν γένει δημόσιες υποδομές και δίκτυα. οι λοιποί όροι και περιορισμοί δόμησης ανάλογα με τις κατηγορίες περιοχών ( π.χ. οικιστική, τουριστική, βιομηχανική κ.λπ.).  
      Ποιες είναι οι κατηγορίες περιοχών;  Οι κατηγορίες είναι:
      α) Οικιστικές Περιοχές
      Δηλαδή τις πολεοδομημένες περιοχές του Δήμου που εξυπηρετούν τη διαβίωση και την οργανωμένη οικονομική και κοινωνική ζωή και δραστηριότητα του πολίτη. Στις οικιστικές περιοχές περιλαμβάνονται ται εντός σχεδίου πόλης ή οικισμών οικόπεδα, οι οικισμοί που έχουν θεσμοθετημένα όρια καθώς και περιοχές όπου έχουν εκπονηθεί άλλα σχέδια π.χ. τοπικά ρυμοτομικά σχέδια για ανέγερση εργατικών κατοικιών, ή περιοχές παραθεριστικής - τουριστικής κατοικίας.
      β) Περιοχές παραγωγικών και επιχειρηματικών δραστηριοτήτων
       Ως περιοχές παραγωγικών και επιχειρηματικών δραστηριοτήτων μπορεί να καθορίζονται οι εντός ή και εκτός σχεδίου και εκτός ορίων οικισμών περιοχές του οικείου Δήμου, οι οποίες, λόγω της θέσης τους και των υπαρχόντων υποδομών, προσφέρονται για τη χωροθέτηση μεμονωμένων ή οργανωμένων παραγωγικών και επιχειρηματικών δραστηριοτήτων.
      γ) Περιοχές Προστασίας
      Ως περιοχές προστασίας νοούνται οι περιοχές μελέτης των Τοπικών Χωρικών Σχεδίων, οι οποίες διαθέτουν ιδιαιτέρως αξιόλογα φυσικά ή πολιτιστικά στοιχεία που χρήζουν προστασίας, προβολής και ανάδειξης. Οι περιοχές αυτές οριοθετούνται και καθορίζονται περιορισμοί ή και απαγορεύσεις στις χρήσεις γης και στη δόμηση, καθώς και στην εν γένει άσκηση δραστηριοτήτων και λειτουργιών, για λόγους προστασίας του φυσικού ή πολιτιστικού περιβάλλοντος και τοπίου. Στις περιοχές αυτές εντάσσονται και εκτάσεις που υπάγονται σε ειδικά νομικά καθεστώτα προστασίας, όπως είναι ιδίως χώροι αρχαιολογικού ή ιστορικού ενδιαφέροντος, δάση και δασικές εκτάσεις, αιγιαλός και παραλία, ποταμοί-λίμνες-ρέματα, καθώς και οι περιοχές υπαγόμενες στο εθνικό σύστημα προστατευόμενων περιοχών. Στην κατηγορία αυτή συμπεριλαμβάνονται και οι περιοχές που έχουν χαρακτηριστεί, ως αγροτική γη ψηλής παραγωγικότητας.
      δ) Περιοχές ελέγχου χρήσεων γης
      Ως περιοχές ελέγχου χρήσεων γης νοούνται οι μη πολεοδομημένες και προς πολεοδόμηση (εκτός σχεδίου και εκτός ορίων οικισμών) περιοχές του οικείου Δήμου, ιδίως περιμετρικά των οικιστικών περιοχών ή των περιοχών παραγωγικών και επιχειρηματικών δραστηριοτήτων, στις οποίες καθορίζονται ειδικοί περιορισμοί στις χρήσεις γης και στους όρους δόμησης με σκοπό την ορθολογική κατανομή και συσχέτιση των χρήσεων γης, ώστε να αποφεύγονται πιθανές μεταξύ τους συγκρούσεις και ανεξέλεγκτη κατανάλωση φυσικών πόρων.
      Δηλαδή μπορεί σε μια περιοχή που σήμερα κτίζεις κατοικία, με το Τ.Χ.Σ. να απαγορευτεί; Μετά την έγκριση των τοπικών χωρικών σχεδίων κάθε οικιστική, παραγωγική ή άλλη ανάπτυξη επιτρέπεται μόνον εφόσον είναι συμβατή με τις χρήσεις γης και τους λοιπούς όρους και περιορισμούς που καθορίζονται με αυτά. Μάλιστα ο νόμος παρέχει τη δυνατότητα στον εκάστοτε Υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας, κατά την εκπόνηση των τοπικών σχεδίων, να αναστείλει τη χορήγηση οικοδομικών αδειών ή και εργασιών στην περιοχή ή σε τμήματά της και να απαγορεύσει τις κατατμήσεις των ιδιοκτησιών πέρα από το οριζόμενο στην ίδια απόφαση όριο εμβαδού. Η αναστολή και απαγόρευση ισχύει μέχρι την έγκριση του τοπικού χωρικού σχεδίου.
      Τι προβλέπεται για την εκτός σχεδίου δόμηση;  Με τα τοπικά χωρικά σχέδια, διατηρείται η εκτός σχεδίου δόμηση, τουλάχιστον έως την ολοκλήρωση των πολεοδομικών σχεδίων σε κάθε έναν από τους 325 δήμους της χώρας. Θα υπάρχουν όμως περιορισμοί στην εκτός σχεδίου δόμηση, όσον αφορά μόνον την ανέγερση κατοικιών, ενώ για τις υπόλοιπες κατηγορίες κτιρίων (ξενοδοχεία, βιομηχανίες, εμπορικές επιχειρήσεις κ.λπ.) θα διατηρηθεί το καθεστώς που προβλέπεται στο Προεδρικό Διάταγμα του 1985.
      Ποιες είναι οι παρεκκλίσεις για δόμηση εκτός σχεδίου που καταργούνται με τα Τ.Χ.Σ.; Καταργείται η δυνατότητα να κτίζονται γήπεδα (οικόπεδα εκτός σχεδίου πόλεως) με εμβαδό κάτω των 4 στρεμμάτων για:
      α. Τα γήπεδα, που βρίσκονται εντός της ζώνης των πόλεων και οικισμών και είχαν την 24-4-77, ελάχιστο εμβαδό δύο χιλιάδες (2000) τμ.
      β. Τα γήπεδα που την 31-5-85, είχαν πρόσωπο σε διεθνείς, εθνικές, επαρχιακές, δημοτικές και κοινοτικές οδούς, καθώς και σε εγκαταλειμμένα τμήματα αυτών και σε σιδηροδρομικές γραμμές και εφόσον έχουν:
      αα. Τα γήπεδα που υπάρχουν την 12-11-62 και έχουν: Ελάχιστο πρόσωπο: δέκα (10) μ., Ελάχιστο βάθος: δέκα πέντε (15) μ.,Ελάχιστο εμβαδόν: επτακόσια πενήντα (750) τμ.
      ββ. Τα γήπεδα που υπάρχουν την 12-9-64 και έχουν: Ελάχιστο πρόσωπο: είκοσι (20) μ., Ελάχιστο βάθος: τριάντα πέντε (35) μ., Ελάχιστο εμβαδόν: χίλια διακόσια (1200) τμ.
      γγ. Τα γήπεδα που υπάρχουν την 17-10-78, και έχουν: Ελάχιστο πρόσωπο: είκοσι πέντε (25) μ., Ελάχιστο βάθος: σαράντα (40) μ., Ελάχιστο εμβαδόν: δύο χιλιάδες (2000) τμ.
      δδ. Τα γήπεδα που δημιουργήθηκαν από την 17-10-78 μέχρι την 31-5-85: Ελάχιστο εμβαδόν: τέσσερις χιλιάδες (4000) τμ.
      Ποιος είναι αρμόδιος για τη σύνταξη και έγκριση των Τ.Χ.Σ.; Η κίνηση της διαδικασίας για τη σύνταξη τοπικού χωρικού σχεδίου γίνεται είτε από τον οικείο Δήμο είτε από το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας.
      Η έγκριση των τοπικών χωρικών σχεδίων γίνεται με προεδρικό διάταγμα που εκδίδεται με πρόταση του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας.
      Το οικόπεδό μου βρίσκεται σε Ζώνη Οικιστικού Ελέγχου και για δεκαετίες περιμένω να «μπει» στο σχέδιο πόλης. Τι γίνεται τώρα; Με τα νέα Τ.Χ.Σ. μπορούν να τροποποιηθούν τα όρια και οι ρυθμίσεις εγκεκριμένων Ζωνών Οικιστικού Ελέγχου, εφόσον αυτό κρίνεται πολεοδομικώς απαραίτητο για την κάλυψη αναγκών οικιστικής, παραγωγικής ή επιχειρηματικής ανάπτυξης και ανασυγκρότησης εντός της οικείας δημοτικής ενότητας. Μετά την έγκριση των Τοπικών Χωρικών Σχεδίων, οι Ζώνες Οικιστικού Ελέγχου που έχουν ενσωματωθεί σε αυτά παύουν να ισχύουν και ισχύουν πλέον οι ρυθμίσεις του Τοπικού Χωρικού Σχεδίου.
      Θέλω να τακτοποιήσω το αυθαίρετό μου!
      Με ποιο συντελεστή δόμησης κτίζουν τα οικόπεδα, μόλις μπουν στο σχέδιο; Στις οικιστικές περιοχές, οι οποίες προτείνονται προς πολεοδόμηση με βάση τα Τοπικά Χωρικά Σχέδια, καθορίζονται ανώτατα όρια συντελεστή δόμησης ως εξής:
      1. Στις οικιστικές περιοχές
      α) για τις περιοχές με χρήση κατοικίας, ο συντελεστής δόμησης είναι 0,8
      β) για τις περιοχές με χρήση πολεοδομικού κέντρου, ο συντελεστής δόμησης είναι 1,2
      γ) για τις περιοχές με χρήση τουρισμού – αναψυχής, ο συντελεστής δόμησης είναι 0,6
      δ) για τις περιοχές με χρήση παραθεριστικής κατοικίας, ο συντελεστής δόμησης είναι 0,4
      ε) για τις περιοχές με χρήση εγκαταστάσεων κοινής ωφέλειας, ο συντελεστής δόμησης είναι 1,2
      2. Στις περιοχές παραγωγικών δραστηριοτήτων
      α) για τις περιοχές με χρήση χονδρεμπορίου ο συντελεστής δόμησης είναι 1,2
      β) για τις περιοχές με χρήσεις παραγωγικών δραστηριοτήτων ο συντελεστής είναι 1,6.
      Της ΓΡΑΜΜΑΤΗΣ ΜΠΑΚΛΑΤΣΗ, τοπογράφου - πολεοδόμου μηχανικού, [email protected]

      View full είδηση
    • By Engineer
      «Πράσινο φως» για την ένταξη με διαδικασίες εξπρές άνω των 400.000 στρεμμάτων στα σχέδια πόλης όλης της χώρας επιχειρεί να ανάψει το Υπουργείο Περιβάλλοντος, ενεργοποιώντας τα νέα τοπικά χωρικά σχέδια (Τ.Χ.Σ.). Πρόκειται ουσιαστικά για εντάξεις των αυθαιρέτων, που βρίσκονται στις παρυφές των υφιστάμενων οικισμών, των οποίων οι διαδικασίες ένταξής τους παραμένουν για πολλές δεκαετίες εκκρεμείς.
      Τις τελευταίες δεκαετίες έχει σταματήσει ο πολεοδομικός σχεδιασμός γης. Με τα Τ.Χ.Σ. όμως, θα ξεκαθαρίσει και το τοπίο της δόμησης, περιορίζοντας το «ξεχείλωμα» των ορίων των πόλεων μέσω της, με αποτέλεσμα την άναρχη δόμηση και τις συγκρούσεις χρήσεων έκτος σχεδίου δόμησης, προστατεύοντας τις παράκτιες περιοχές και οριοθετώντας τη γεωργική γη υψηλής παραγωγικότητας, για την ενίσχυση της υπαίθρου.
      Σήμερα καταστρατηγώντας τη νομοθεσία που ισχύει για τη δόμηση στις εκτός σχεδίου περιοχές, παρατηρούμε να δομούνται άναρχα, χωρίς δρόμους και υποδομές, πληθώρα κτιρίων ακόμα και μέσα σε δάση και αιγιαλούς, να γίνονται παράνομες κατατμήσεις αγροτεμαχίων τα οποία στη συνέχεια πωλούνται (Αττική, Χαλκιδική, Κρήτη κ.λπ.), να κατασκευάζονται μικρές τουριστικές μονάδες χωρίς βιολογικό καθαρισμό κ.ά. Κάτω από αυτές τις συνθήκες το Υπουργείο Περιβάλλοντος προσανατολίζεται άμεσα να περιορίσει την εκτός σχεδίου δόμησης σε όλη τη χώρα, ενεργοποιώντας τα τοπικά χωρικά σχέδια.
      Η υλοποίηση αυτών των χωρικών σχεδίων θα γίνει από τους Δήμους, οι οποίοι θα χρηματοδοτηθούν με 200 εκατ. ευρώ, με δανειακή κάλυψη από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων
      Τι είναι τα τοπικά χωρικά σχέδια; Τα τοπικά χωρικά σχέδια αποτελούν σύνολα κειμένων, χαρτών και διαγραμμάτων με τα οποία καθορίζεται το πρότυπο χωρικής οργάνωσης και ανάπτυξης, οι χρήσεις γης, οι όροι και περιορισμοί δόμησης, καθώς και κάθε άλλο μέτρο, όρος ή περιορισμός που απαιτείται για την ολοκληρωμένη χωρική ανάπτυξη ενός Δήμου.
      Τα σχέδια αυτά θα γίνουν ανά Δήμο και θα αντιμετωπίζουν συνολικά τα ζητήματα της δόμησης στο τρίπτυχο «αρτιότητα - όροι δόμησης - χρήση γης» με στόχο την δημιουργία τράπεζας γης, την επιτάχυνση των πολεοδομικών σχεδίων με την απόδοση πολεοδομημένης γης στους πολίτες, τον καθορισμό των παραγωγικών και επιχειρηματικών δραστηριοτήτων ανά περιοχή και τον περιορισμό της εκτός σχεδίου δόμησης.
      Σε ποιες εκτάσεις γίνονται τα Τ.Χ.Σ.; Τα τοπικά χωρικά σχέδια καλύπτουν την έκταση ενός Δήμου. Μπορεί επίσης να εκπονούνται σε διαδημοτικό επίπεδο, έπειτα από σχετικές αποφάσεις των οικείων Δημοτικών Συμβουλίων.
      Τα τοπικά χωρικά σχέδια εναρμονίζονται με τις κατευθύνσεις των περιφερειακών χωροταξικών πλαισίων και περιέχουν τις αναγκαίες ρυθμίσεις για την επίτευξη των σκοπών τους.
      Τι ακριβώς καθορίζουν τα Τ.Χ.Σ.;  Με τα τοπικά χωρικά σχέδια καθορίζεται για κάθε δημοτική ενότητα το πλαίσιο της οργάνωσής της, που είναι:
       οι χρήσεις γης  η πυκνότητα  ο συντελεστής δόμησης η γενική εκτίμηση των αναγκών σε κοινόχρηστους χώρους, κοινωφελείς εξυπηρετήσεις και εν γένει δημόσιες υποδομές και δίκτυα. οι λοιποί όροι και περιορισμοί δόμησης ανάλογα με τις κατηγορίες περιοχών ( π.χ. οικιστική, τουριστική, βιομηχανική κ.λπ.).  
      Ποιες είναι οι κατηγορίες περιοχών;  Οι κατηγορίες είναι:
      α) Οικιστικές Περιοχές
      Δηλαδή τις πολεοδομημένες περιοχές του Δήμου που εξυπηρετούν τη διαβίωση και την οργανωμένη οικονομική και κοινωνική ζωή και δραστηριότητα του πολίτη. Στις οικιστικές περιοχές περιλαμβάνονται ται εντός σχεδίου πόλης ή οικισμών οικόπεδα, οι οικισμοί που έχουν θεσμοθετημένα όρια καθώς και περιοχές όπου έχουν εκπονηθεί άλλα σχέδια π.χ. τοπικά ρυμοτομικά σχέδια για ανέγερση εργατικών κατοικιών, ή περιοχές παραθεριστικής - τουριστικής κατοικίας.
      β) Περιοχές παραγωγικών και επιχειρηματικών δραστηριοτήτων
       Ως περιοχές παραγωγικών και επιχειρηματικών δραστηριοτήτων μπορεί να καθορίζονται οι εντός ή και εκτός σχεδίου και εκτός ορίων οικισμών περιοχές του οικείου Δήμου, οι οποίες, λόγω της θέσης τους και των υπαρχόντων υποδομών, προσφέρονται για τη χωροθέτηση μεμονωμένων ή οργανωμένων παραγωγικών και επιχειρηματικών δραστηριοτήτων.
      γ) Περιοχές Προστασίας
      Ως περιοχές προστασίας νοούνται οι περιοχές μελέτης των Τοπικών Χωρικών Σχεδίων, οι οποίες διαθέτουν ιδιαιτέρως αξιόλογα φυσικά ή πολιτιστικά στοιχεία που χρήζουν προστασίας, προβολής και ανάδειξης. Οι περιοχές αυτές οριοθετούνται και καθορίζονται περιορισμοί ή και απαγορεύσεις στις χρήσεις γης και στη δόμηση, καθώς και στην εν γένει άσκηση δραστηριοτήτων και λειτουργιών, για λόγους προστασίας του φυσικού ή πολιτιστικού περιβάλλοντος και τοπίου. Στις περιοχές αυτές εντάσσονται και εκτάσεις που υπάγονται σε ειδικά νομικά καθεστώτα προστασίας, όπως είναι ιδίως χώροι αρχαιολογικού ή ιστορικού ενδιαφέροντος, δάση και δασικές εκτάσεις, αιγιαλός και παραλία, ποταμοί-λίμνες-ρέματα, καθώς και οι περιοχές υπαγόμενες στο εθνικό σύστημα προστατευόμενων περιοχών. Στην κατηγορία αυτή συμπεριλαμβάνονται και οι περιοχές που έχουν χαρακτηριστεί, ως αγροτική γη ψηλής παραγωγικότητας.
      δ) Περιοχές ελέγχου χρήσεων γης
      Ως περιοχές ελέγχου χρήσεων γης νοούνται οι μη πολεοδομημένες και προς πολεοδόμηση (εκτός σχεδίου και εκτός ορίων οικισμών) περιοχές του οικείου Δήμου, ιδίως περιμετρικά των οικιστικών περιοχών ή των περιοχών παραγωγικών και επιχειρηματικών δραστηριοτήτων, στις οποίες καθορίζονται ειδικοί περιορισμοί στις χρήσεις γης και στους όρους δόμησης με σκοπό την ορθολογική κατανομή και συσχέτιση των χρήσεων γης, ώστε να αποφεύγονται πιθανές μεταξύ τους συγκρούσεις και ανεξέλεγκτη κατανάλωση φυσικών πόρων.
      Δηλαδή μπορεί σε μια περιοχή που σήμερα κτίζεις κατοικία, με το Τ.Χ.Σ. να απαγορευτεί; Μετά την έγκριση των τοπικών χωρικών σχεδίων κάθε οικιστική, παραγωγική ή άλλη ανάπτυξη επιτρέπεται μόνον εφόσον είναι συμβατή με τις χρήσεις γης και τους λοιπούς όρους και περιορισμούς που καθορίζονται με αυτά. Μάλιστα ο νόμος παρέχει τη δυνατότητα στον εκάστοτε Υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας, κατά την εκπόνηση των τοπικών σχεδίων, να αναστείλει τη χορήγηση οικοδομικών αδειών ή και εργασιών στην περιοχή ή σε τμήματά της και να απαγορεύσει τις κατατμήσεις των ιδιοκτησιών πέρα από το οριζόμενο στην ίδια απόφαση όριο εμβαδού. Η αναστολή και απαγόρευση ισχύει μέχρι την έγκριση του τοπικού χωρικού σχεδίου.
      Τι προβλέπεται για την εκτός σχεδίου δόμηση;  Με τα τοπικά χωρικά σχέδια, διατηρείται η εκτός σχεδίου δόμηση, τουλάχιστον έως την ολοκλήρωση των πολεοδομικών σχεδίων σε κάθε έναν από τους 325 δήμους της χώρας. Θα υπάρχουν όμως περιορισμοί στην εκτός σχεδίου δόμηση, όσον αφορά μόνον την ανέγερση κατοικιών, ενώ για τις υπόλοιπες κατηγορίες κτιρίων (ξενοδοχεία, βιομηχανίες, εμπορικές επιχειρήσεις κ.λπ.) θα διατηρηθεί το καθεστώς που προβλέπεται στο Προεδρικό Διάταγμα του 1985.
      Ποιες είναι οι παρεκκλίσεις για δόμηση εκτός σχεδίου που καταργούνται με τα Τ.Χ.Σ.; Καταργείται η δυνατότητα να κτίζονται γήπεδα (οικόπεδα εκτός σχεδίου πόλεως) με εμβαδό κάτω των 4 στρεμμάτων για:
      α. Τα γήπεδα, που βρίσκονται εντός της ζώνης των πόλεων και οικισμών και είχαν την 24-4-77, ελάχιστο εμβαδό δύο χιλιάδες (2000) τμ.
      β. Τα γήπεδα που την 31-5-85, είχαν πρόσωπο σε διεθνείς, εθνικές, επαρχιακές, δημοτικές και κοινοτικές οδούς, καθώς και σε εγκαταλειμμένα τμήματα αυτών και σε σιδηροδρομικές γραμμές και εφόσον έχουν:
      αα. Τα γήπεδα που υπάρχουν την 12-11-62 και έχουν: Ελάχιστο πρόσωπο: δέκα (10) μ., Ελάχιστο βάθος: δέκα πέντε (15) μ.,Ελάχιστο εμβαδόν: επτακόσια πενήντα (750) τμ.
      ββ. Τα γήπεδα που υπάρχουν την 12-9-64 και έχουν: Ελάχιστο πρόσωπο: είκοσι (20) μ., Ελάχιστο βάθος: τριάντα πέντε (35) μ., Ελάχιστο εμβαδόν: χίλια διακόσια (1200) τμ.
      γγ. Τα γήπεδα που υπάρχουν την 17-10-78, και έχουν: Ελάχιστο πρόσωπο: είκοσι πέντε (25) μ., Ελάχιστο βάθος: σαράντα (40) μ., Ελάχιστο εμβαδόν: δύο χιλιάδες (2000) τμ.
      δδ. Τα γήπεδα που δημιουργήθηκαν από την 17-10-78 μέχρι την 31-5-85: Ελάχιστο εμβαδόν: τέσσερις χιλιάδες (4000) τμ.
      Ποιος είναι αρμόδιος για τη σύνταξη και έγκριση των Τ.Χ.Σ.; Η κίνηση της διαδικασίας για τη σύνταξη τοπικού χωρικού σχεδίου γίνεται είτε από τον οικείο Δήμο είτε από το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας.
      Η έγκριση των τοπικών χωρικών σχεδίων γίνεται με προεδρικό διάταγμα που εκδίδεται με πρόταση του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας.
      Το οικόπεδό μου βρίσκεται σε Ζώνη Οικιστικού Ελέγχου και για δεκαετίες περιμένω να «μπει» στο σχέδιο πόλης. Τι γίνεται τώρα; Με τα νέα Τ.Χ.Σ. μπορούν να τροποποιηθούν τα όρια και οι ρυθμίσεις εγκεκριμένων Ζωνών Οικιστικού Ελέγχου, εφόσον αυτό κρίνεται πολεοδομικώς απαραίτητο για την κάλυψη αναγκών οικιστικής, παραγωγικής ή επιχειρηματικής ανάπτυξης και ανασυγκρότησης εντός της οικείας δημοτικής ενότητας. Μετά την έγκριση των Τοπικών Χωρικών Σχεδίων, οι Ζώνες Οικιστικού Ελέγχου που έχουν ενσωματωθεί σε αυτά παύουν να ισχύουν και ισχύουν πλέον οι ρυθμίσεις του Τοπικού Χωρικού Σχεδίου.
      Θέλω να τακτοποιήσω το αυθαίρετό μου!
      Με ποιο συντελεστή δόμησης κτίζουν τα οικόπεδα, μόλις μπουν στο σχέδιο; Στις οικιστικές περιοχές, οι οποίες προτείνονται προς πολεοδόμηση με βάση τα Τοπικά Χωρικά Σχέδια, καθορίζονται ανώτατα όρια συντελεστή δόμησης ως εξής:
      1. Στις οικιστικές περιοχές
      α) για τις περιοχές με χρήση κατοικίας, ο συντελεστής δόμησης είναι 0,8
      β) για τις περιοχές με χρήση πολεοδομικού κέντρου, ο συντελεστής δόμησης είναι 1,2
      γ) για τις περιοχές με χρήση τουρισμού – αναψυχής, ο συντελεστής δόμησης είναι 0,6
      δ) για τις περιοχές με χρήση παραθεριστικής κατοικίας, ο συντελεστής δόμησης είναι 0,4
      ε) για τις περιοχές με χρήση εγκαταστάσεων κοινής ωφέλειας, ο συντελεστής δόμησης είναι 1,2
      2. Στις περιοχές παραγωγικών δραστηριοτήτων
      α) για τις περιοχές με χρήση χονδρεμπορίου ο συντελεστής δόμησης είναι 1,2
      β) για τις περιοχές με χρήσεις παραγωγικών δραστηριοτήτων ο συντελεστής είναι 1,6.
      Της ΓΡΑΜΜΑΤΗΣ ΜΠΑΚΛΑΤΣΗ, τοπογράφου - πολεοδόμου μηχανικού, [email protected]
    • By Kostas Stathakos
      Καλησπέρα σας,
      Σκοπός της ανάρτησης αυτής είναι η παρουσίαση του λογισμικού 'οικις' (διαθέσιμο για windows, android και linux).
      https://oikis.ttic.ca/
      Το Οικίς είναι μία εφαρμογή διαχείρισης φακέλων τακτοποίησης αυθαιρέτων για τους επαγγελματίες μηχανικούς του χώρου. 
      Μέσα από το Οικίς μπορείτε να:
      Καταγράψετε τις αυθαιρεσίες και να υπολογίσετε τα σχετικά πρόστιμα αναλυτικά και οργανωμένα. Διαχειριστείτε τα απαραίτητα συνοδευόμενα έγγραφά του κάθε φακέλου σας, μαζί τα με τα υπόλοιπα στοιχεία, σε ένα σημείο. Αναζητήστε, φιλτράρετε και ταξινομήστε τους φακέλους σας βάση διαφόρων κριτηρίων Διαχειριστείτε την εξέλιξη των υποθέσεων μέσα από προσαρμόσιμα ολοκληρωμένα στάδια  
      Θα χαρούμε ν' ακούσουμε τις απορίες, διευκρινήσεις και προτάσεις σας. 
      Θα θέλαμε επίσης ν' ακούσουμε προτάσεις που αφορούν την ενσωμάτωση πρόσθετων λειτουργιών (πέρα απ ότι σχετίζεται με την νομιμοποίηση αυθαιρέτων).
      Ευχαριστώ,
      Κώστας Σταθάκος
      [email protected]
    • By Νομική
      Αγαπητοί/ές,
      Υπάρχει κάποιο νέο για τις μελέτες στατικής επάρκειας κ το ενδεχόμενο κατάργησης τους σε σχέση με τα αυθαίρετα;
      Ευχαριστώ
    • By archAD
      Καλημέρα συνάδελφοι. 
      Λοιπόν, έχω έναν πελάτη ο οποίος αγόρασε από πλειστηριασμό ένα ακίνητο κατοχής Εθνικής τράπεζας, ημιτελής διώροφη οικοδομή καθώς λείπει η πλάκα της στέγης.
      Η οικοδομική άδεια εκδόθηκε το 2008 σύμφωνα με το ΠΔ 8-7-93 (ΦΕΚ 795Δ'/8-7-1993) οπότε, αν δεν κάνω λάθος, με τις παρατάσεις βρίσκεται ακόμα σε ισχύ.
      Η έως τώρα κατασκευή όμως έχει αυθαίρετη υπέρβαση δόμησης, την οποία αυθαιρεσία έχει ήδη ρυθμίσει η Τράπεζα πριν την αγοροπωλησία στον 4178/2013.
      Η διάταξη που θέλει ο πελάτης εσωτερικά έχει κάποιες διαφορές από τα σχέδια της αρχικής μελέτης της άδειας, ίσως και στον περιβάλλον χώρο να υπάρξουν αλλαγές.
      Με βάση όλα τα παραπάνω, ποιος είναι ο σωστός τρόπος να το διαχειριστώ χωρίς να έχουμε προβλήματα ούτε πρακτικά ούτε νομικά με τις αλλαγές;
       
      (ΥΓ: συγχωρέστε με για το νέο θέμα αλλά δεν ήξερα με σιγουριά που να το εντάξω, μπορεί να μετακινηθεί.)
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.