Jump to content
  • Novatron
  • Engineer
    Engineer

    Εν αναμονή του πορίσματος για καρτέλ στα δημόσια έργα

    Sign in to follow this  

    Εντονη ανησυχία επικρατεί τις τελευταίες εβδομάδες στα γραφεία των μεγάλων κατασκευαστικών εταιρειών. Κι αυτό διότι η διερεύνηση για τον εντοπισμό καρτέλ για το μοίρασμα των μεγάλων δημοσίων έργων, η οποία έχει ξεκινήσει από το 2013 από την Επιτροπή Ανταγωνισμού, βρίσκεται αυτή τη στιγμή σε κομβικό σημείο. Οπως μαθαίνουμε, αποσφραγίζονται οι σκληροί δίσκοι και τα ηλεκτρονικά έγγραφα που είχαν συγκεντρώσει τα κλιμάκια των ελεγκτών της ανεξάρτητης αρχής, ενώ έχουν ξεκινήσει και οι καταθέσεις υψηλόβαθμων στελεχών των κατασκευαστικών εταιρειών για τις οποίες υπάρχουν υποψίες ότι εμπλέκονται στο καρτέλ.

     

    Η νέα κυβέρνηση δείχνει εξαιρετικό ενδιαφέρον για την εξέλιξη και κυρίως για την κατάληξη που θα έχει η εν λόγω έρευνα, καθώς αυτή –αλλά όπως θυμόμαστε και παλαιότερες κυβερνήσεις– έχουν στοχοποιήσει τους εργολάβους και εν γένει όσους θεωρεί ότι ανήκουν σε ολιγοπώλια και συγκροτούν την εν Ελλάδι ολιγαρχία.

     

    Το ζήτημα δεν είναι μόνο το πού θα καταλήξει η έρευνα της Επιτροπής Ανταγωνισμού, αλλά και το πότε. Δεν είναι λίγα εκείνα τα κυβερνητικά στελέχη που θα ήθελαν η όλη διαδικασία, όπως χαρακτηριστικά λένε, να μην καθυστερήσει, αλλά να έρθει σε μία στιγμή κρίσιμη για τις διαπραγματεύσεις της χώρας με τους δανειστές.

     

    Τα πρώτα 4 ξένα funds που προέβησαν σε ανοικτές πωλήσεις μετοχών των 4 συστημικών τραπεζών το δίμηνο Απριλίου - Μαΐου 2014 τιμωρήθηκαν από την Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς με συνολικά πρόστιμα συνολικού ύψους 475.000 ευρώ. Η Ε.Κ. εξέτασε 150 περιπτώσεις (πράξεις) για συναλλαγές που διενεργήθηκαν τις παραμονές της εισαγωγής των μετοχών που προέκυψαν από τις αυξήσεις κεφαλαίου των τραπεζών, αφού προηγουμένως στην αγορά κατεγράφησαν μεγάλες απώλειες και υψηλοί όγκοι πριν από την εισαγωγή των νέων τίτλων και με χρήση, όπως φαίνεται, του κανόνα T+3 που ίσχυε εκείνη την περίοδο. Σήμερα ισχύει το Τ+2.

     

    Το «μαξιλάρι» των 11 δισ. ευρώ

     

    Σε λογαριασμό του EFSF μετέφερε την περασμένη Παρασκευή τα 11 δισ. ευρώ που είχε στην κατοχή του το Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας (ΤΧΣ). Πρόκειται για κεφάλαια που είχε με τη μορφή ομολόγων και είχαν περισσέψει από το πακέτο των 50 δισ. ευρώ που είχαν διατεθεί για την ανακεφαλαιοποίηση των συστημικών τραπεζών. Τα κεφάλαια αυτά τόσο η κυβέρνηση Σαμαρά όσο και η κυβέρνηση Τσίπρα επεδίωξαν να τα αξιοποιήσουν για την κάλυψη των τρεχουσών αναγκών, κάτι που όχι μόνο δεν κατάφεραν, αλλά βάσει της συμφωνίας του Eurogroup η Ελλάδα υποχρεώθηκε να επιστρέψει τα κεφάλαια αυτά στους εταίρους. Ωστόσο, σε περίπτωση που υπάρξει ανάγκη η Ελλάδα θα μπορεί να έχει πρόσβαση στα 11 δισ. ευρώ για την κεφαλαιακή υποστήριξη του τραπεζικού συστήματος.

     

    Επαιξαν καθυστερήσεις και κέρδισαν

     

    Τους «έξυπνους» δικηγόρους και τις «αδαείς» διοικήσεις του ΟΔΙΕ πληρώνει σήμερα η διοίκηση του Ιπποδρόμου στο Μαρκόπουλο Αττικής. Προχθές δεσμεύθηκε ο κεντρικός λογαριασμός της επιχείρησης, εξαιτίας οφειλών σε πρώην απασχολουμένους της επιχείρησης. Εργατικές διαφορές που επιδικάσθηκαν ύψους 1,8 εκατ. ευρώ, λόγω των χρονικών καθυστερήσεων που «έπαιξαν» οι δικηγόροι, διογκώθηκαν στα 5,5 εκατ. ευρώ. Εργαζόμενοι που διεκδικούσαν 4 έως 5 χιλ. ευρώ τελικά αποζημιώθηκαν με 10 ή και 15 χιλ. ευρώ, 12 χρόνια μετά, λόγω των προσαυξήσεων. Μέχρι τώρα πρώην εργαζόμενοι και δικηγόροι έχουν εισπράξει 3,5 εκατ. ευρώ από τον ΟΔΙΕ. Επειδή όμως έρχεται η εκκαθάριση του Οργανισμού στο τέλος Μαρτίου, η αντίδικος πλευρά επέλεξε να μπλοκάρει τον κεντρικό λογαριασμό διαχείρισης του ΟΔΙΕ.

     

    Σύγχυση στην επιχειρηματική τουριστική αγορά

     

    Θολό παραμένει το τοπίο για μία σειρά ζητημάτων που σχετίζονται με το μέλλον του ελληνικού τουρισμού. Θεμάτων που δεν βρίσκονται στο χαρτοφυλάκιο του αρμόδιου υπουργείου. Η πανσπερμία των δηλώσεων και απόψεων κυβερνητικών στελεχών δημιουργεί σύγχυση στην επιχειρηματική τουριστική αγορά. Για παράδειγμα δεν έχει διευκρινιστεί, επακριβώς, τι θα γίνει με τον διαγωνισμό για την ιδιωτικοποίηση των αεροδρομίων. Το 2014, που ήταν μία «χρυσή» χρονιά για τον ελληνικό τουρισμό, κατά τους μήνες αιχμής της σεζόν ορισμένα αεροδρόμια δεν κατάφεραν να ικανοποιήσουν τη ζήτηση αεροπορικών εταιρειών για ακόμη περισσότερες πτήσεις. Αυτό σημαίνει ότι απαιτούνται επενδύσεις στα υφιστάμενα αεροδρόμια. Επενδύσεις οι οποίες αποτελούν μονόδρομο, με δεδομένα τα οικονομικά της χώρας, ότι θα προέλθουν από τον ιδιωτικό τομέα. Μία άλλη χαρακτηριστική περίπτωση που προκάλεσε σύγχυση την προηγούμενη εβδομάδα στους τουριστικούς επιχειρηματίες ήταν η τελική στάση που θα κρατήσει η κυβέρνηση σε σχέση με το θέμα της αύξησης ή της διατήρησης των συντελεστών ΦΠΑ στις υπηρεσίες διαμονής. Και όλα αυτά ενώ για φέτος η χώρα αναμένεται να έχει άμεσα έσοδα 14 δισ. ευρώ από τον εισερχόμενο τουρισμό.

     

    Πηγή: http://www.kathimerini.gr/805461/article/oikonomia/epixeirhseis/en-anamonh-toy-porismatos-gia-kartel-sta-dhmosia-erga


    Sign in to follow this  


    User Feedback


    εγώ θα μείνω στο τελευταίο με τα αεροδρόμια....

     

    από τη στιγμή που δεν καλύπτουν τις ανάγκες ΜΟΝΟΔΡΟΜΟΣ είναι τα έργα αναβάθμισης...

    από τη στιγμή που το δημόσιο δεν έχει λεφτά  ΜΟΝΟΔΡΟΜΟΣ είναι η ιδιωτική τους αξιοποίηση.....

    • Upvote 2

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites


    Create an account or sign in to comment

    You need to be a member in order to leave a comment

    Create an account

    Sign up for a new account in our community. It's easy!

    Register a new account

    Sign in

    Already have an account? Sign in here.

    Sign In Now

  • Similar Content

    • By Engineer
      Στα €25 δισ. ανέρχεται το ανεκτέλεστο υπόλοιπο έργων υποδομών στην Ελλάδα, σύμφωνα με την ετήσια μελέτη της PwC Ελλάδας «Υποδομές-Χρηματοδοτώντας το μέλλον».
      Η μελέτη εξετάζει τα έργα υποδομών (μεταφορές, ενέργεια, αναβάθμιση τουριστικού προϊόντος, ύδρευση και διαχείριση αποβλήτων) που βρίσκονται ήδη σε εξέλιξη ή σε προχωρημένο σχεδιασμό.
      Βάσει της μελέτης, από το σύνολο των 25 δισ. ευρώ, τα 10,6 δισ. ευρώ αντιστοιχούν σε έργα ενέργειας, ενώ 7,4 δισ. ευρώ και 4,3 δισ. ευρώ σε έργα σιδηρόδρομων και αυτοκινητόδρομων, αντίστοιχα. Τα έργα τουριστικών υποδομών και διαχείρισης αποβλήτων αντιστοιχούν σε μικρότερα ποσά, ύψους 1,3 δισ. ευρώ και 0,9 δισ. ευρώ, αντίστοιχα.
      Από τα 88 έργα υποδομών, 51 βρίσκονται σε στάδιο προχωρημένου σχεδιασμού και 37 σε εξέλιξη. Ποσοστό 33% του ανεκτέλεστου υπολοίπου αντιστοιχεί σε έργα, η υλοποίηση των οποίων έχει ήδη ξεκινήσει, ενώ έργα αξίας 0,5 δισ. ευρώ αναμένεται να παραδοθούν εντός του 2019. Ωστόσο, 32 έργα αξίας 8,2 δισ. ευρώ δεν έχουν σαφές χρονοδιάγραμμα έναρξης και ολοκλήρωσης.
      Όπως αποτυπώνεται στη μελέτη, τα έργα υποδομών στην Ελλάδα χαρακτηρίζονται από σημαντικές καθυστερήσεις τόσο στο σχεδιασμό, όσο και στην υλοποίηση. Συγκεκριμένα, σύμφωνα με τη μελέτη, «κατά μέσο όρο, η καθυστέρηση για την έναρξη υλοποίησης ενός έργου προσεγγίζει τους 23 μήνες, ενώ αντίστοιχα η ολοκλήρωσή του, τους 28 μήνες. Κατά κύριο λόγο, αυτές οφείλονται στον ατελή σχεδιασμό, στην εξασφάλιση πολιτικής συναίνεσης, αλλά και σε δυσκολίες στην εκτέλεση (π.χ. απαλλοτριώσεις, ανασχεδιασμοί).
      Το τρέχον ανεκτέλεστο υπολείπεται του ιστορικού ρυθμού επενδύσεων κατά περίπου 4,1 δισ. ευρώ, μέχρι το 2024, το οποίο μπορεί να επηρεάσει αρνητικά την ανάπτυξη κατά 0,8 π.μ., ετησίως».
      Όπως αναφέρεται στη μελέτη, για τη μείωση των καθυστερήσεων και την εξασφάλιση ιδιωτικής και ευρωπαϊκής χρηματοδότησης, είναι αναγκαία η δημιουργία κεντρικού μηχανισμού σχεδιασμού και παρακολούθησης υποδομών, κοντά στο μοντέλο της Ειδικής Γραμματείας ΣΔΙΤ.

      View full είδηση
    • By Engineer
      Στα €25 δισ. ανέρχεται το ανεκτέλεστο υπόλοιπο έργων υποδομών στην Ελλάδα, σύμφωνα με την ετήσια μελέτη της PwC Ελλάδας «Υποδομές-Χρηματοδοτώντας το μέλλον».
      Η μελέτη εξετάζει τα έργα υποδομών (μεταφορές, ενέργεια, αναβάθμιση τουριστικού προϊόντος, ύδρευση και διαχείριση αποβλήτων) που βρίσκονται ήδη σε εξέλιξη ή σε προχωρημένο σχεδιασμό.
      Βάσει της μελέτης, από το σύνολο των 25 δισ. ευρώ, τα 10,6 δισ. ευρώ αντιστοιχούν σε έργα ενέργειας, ενώ 7,4 δισ. ευρώ και 4,3 δισ. ευρώ σε έργα σιδηρόδρομων και αυτοκινητόδρομων, αντίστοιχα. Τα έργα τουριστικών υποδομών και διαχείρισης αποβλήτων αντιστοιχούν σε μικρότερα ποσά, ύψους 1,3 δισ. ευρώ και 0,9 δισ. ευρώ, αντίστοιχα.
      Από τα 88 έργα υποδομών, 51 βρίσκονται σε στάδιο προχωρημένου σχεδιασμού και 37 σε εξέλιξη. Ποσοστό 33% του ανεκτέλεστου υπολοίπου αντιστοιχεί σε έργα, η υλοποίηση των οποίων έχει ήδη ξεκινήσει, ενώ έργα αξίας 0,5 δισ. ευρώ αναμένεται να παραδοθούν εντός του 2019. Ωστόσο, 32 έργα αξίας 8,2 δισ. ευρώ δεν έχουν σαφές χρονοδιάγραμμα έναρξης και ολοκλήρωσης.
      Όπως αποτυπώνεται στη μελέτη, τα έργα υποδομών στην Ελλάδα χαρακτηρίζονται από σημαντικές καθυστερήσεις τόσο στο σχεδιασμό, όσο και στην υλοποίηση. Συγκεκριμένα, σύμφωνα με τη μελέτη, «κατά μέσο όρο, η καθυστέρηση για την έναρξη υλοποίησης ενός έργου προσεγγίζει τους 23 μήνες, ενώ αντίστοιχα η ολοκλήρωσή του, τους 28 μήνες. Κατά κύριο λόγο, αυτές οφείλονται στον ατελή σχεδιασμό, στην εξασφάλιση πολιτικής συναίνεσης, αλλά και σε δυσκολίες στην εκτέλεση (π.χ. απαλλοτριώσεις, ανασχεδιασμοί).
      Το τρέχον ανεκτέλεστο υπολείπεται του ιστορικού ρυθμού επενδύσεων κατά περίπου 4,1 δισ. ευρώ, μέχρι το 2024, το οποίο μπορεί να επηρεάσει αρνητικά την ανάπτυξη κατά 0,8 π.μ., ετησίως».
      Όπως αναφέρεται στη μελέτη, για τη μείωση των καθυστερήσεων και την εξασφάλιση ιδιωτικής και ευρωπαϊκής χρηματοδότησης, είναι αναγκαία η δημιουργία κεντρικού μηχανισμού σχεδιασμού και παρακολούθησης υποδομών, κοντά στο μοντέλο της Ειδικής Γραμματείας ΣΔΙΤ.
    • By Engineer
      Σήμερα η πολιτική συνοχής της ΕΕ επενδύει ενωσιακά κονδύλια ύψους 4 δισ. ευρώ σε 25 μεγάλα έργα υποδομής σε 10 κράτη μέλη.
      Στο επενδυτικό πακέτο περιλαμβάνονται η Βουλγαρία, η Τσεχία, η Γερμανία, η Ελλάδα, η Ουγγαρία, η Ιταλία, η Μάλτα, η Πολωνία, η Πορτογαλία και η Ρουμανία. Τα έργα καλύπτουν ευρύ φάσμα τομέων: την υγεία, τις μεταφορές, την έρευνα, το περιβάλλον και την ενέργεια. Μαζί με την εθνική συγχρηματοδότηση, οι επενδύσεις σε αυτά τα έργα ανέρχονται συνολικά σε 8 δισ. ευρώ.
      Η Eπίτροπος Περιφερειακής Πολιτικής, κ. Κορίνα Κρέτσου, δήλωσε: «Τα 25 αυτά έργα αποτελούν ισάριθμα παραδείγματα τρόπων με τους οποίους η ΕΕ εργάζεται για να βελτιώσει την καθημερινή ζωή των πολιτών μας, από τη βελτίωση του πόσιμου νερού έως την παροχή ταχύτερων σιδηροδρομικών μεταφορών και τη λειτουργία σύγχρονων νοσοκομείων. Κατά την τρέχουσα δημοσιονομική περίοδο, έχω εγκρίνει 258 μεγάλα έργα υποδομής αξίας 32 δισ. ευρώ από κονδύλια της ΕΕ. Τα έργα αυτά αποτελούν, κατά κάποιον τρόπο, τους πρέσβεις της πολιτικής συνοχής και είμαι υπερήφανη για κάθε ένα από αυτά».
      Ασφαλέστερη και πιο προσιτή οικονομικά ενέργεια στη Βουλγαρία  Με 33 εκατ. ευρώ από κονδύλια της ΕΕ θα χρηματοδοτηθεί η κατασκευή ενός αγωγού διασύνδεσης φυσικού αερίου μήκους 182 χιλιομέτρων ανάμεσα στην Κομοτηνή (Ελλάδα) και τη Στάρα Ζαγόρα (Βουλγαρία). Ο αγωγός είναι ένα ευρωπαϊκό έργο κοινού ενδιαφέροντος το οποίο συμβάλλει στην επίτευξη των στόχων της Ενεργειακής Ένωσης. Τα συστήματα φυσικού αερίου των δύο χωρών θα συνδεθούν για πρώτη φορά, διαφοροποιώντας τις πηγές ενέργειας στην περιοχή και αυξάνοντας την ενεργειακή ασφάλεια. Χάρη στην αύξηση του ανταγωνισμού στην αγορά φυσικού αερίου, οι καταναλωτές θα απολαμβάνουν χαμηλότερες τιμές.
      Καλύτερες οδικές και σιδηροδρομικές συνδέσεις στο διευρωπαϊκό δίκτυο μεταφορών στην Τσεχία  Κατά πρώτον, χρηματοδότηση 76 εκατ. ευρώ διατίθεται για αναβαθμίσεις στον σιδηροδρομικό άξονα Πράγας-Πίλσεν. Στα έργα περιλαμβάνονται νέες ή ανακατασκευασμένες γραμμές μεταξύ Ροκίτσανι και Πίλσεν, οι οποίες θα μειώσουν στο μισό τον χρόνο μετακίνησης σε αυτό το τμήμα και θα κάνουν πιο ελκυστικό το Πίλσεν ως περιφερειακό οικονομικό κέντρο. Επιπλέον, επενδύονται σχεδόν 75 εκατ. ευρώ σε δρόμο μεταξύ Νιέμπορι και Μπιστρίτσε, ως μέρος μιας σημαντικής σύζευξης ανάμεσα στον τσεχικό αυτοκινητόδρομο D48 και τον σλοβακικό αυτοκινητόδρομο D3.
      Σύγχρονο ερευνητικό συγκρότημα στην Ιένα (Γερμανία)  Στην Ιένα (Θουριγγία), οι εγκαταστάσεις του Πανεπιστημίου Φρίντριχ Σίλερ θα ανανεωθούν χάρη σε ενωσιακά κονδύλια που ανέρχονται σχεδόν σε 84 εκατ. ευρώ. Το έργο αυτό θα χρηματοδοτήσει την κατασκευή δύο κτιρίων, του πανεπιστημιακού κέντρου δεδομένων και της σχολής μαθηματικών και πληροφορικής, από τα οποία θα ωφεληθούν 18 000 φοιτητές.
      Αποτελεσματικές δημόσιες υπηρεσίες στην Ελλάδα και οικονομικά προσιτή ενέργεια στην Κρήτη  Σχεδόν 135 εκατ. ευρώ επενδύονται στο τηλεπικοινωνιακό σύστημα «Σύζευξις II», το οποίο στο τελικό του στάδιο θα ενώσει ολόκληρο το ελληνικό δίκτυο δημόσιων υπηρεσιών. Στο σύστημα θα συνδεθούν επιπλέον 600 000 δημόσιοι υπάλληλοι και 34 000 εγκαταστάσεις, με αποτέλεσμα σημαντικές οικονομίες κλίμακας και την παροχή καλύτερων υπηρεσιών στο κοινό.
      Επιπλέον, με σχεδόν 95 εκατ. ευρώ θα χρηματοδοτηθεί η κατασκευή διασύνδεσης ηλεκτρικής ενέργειας ανάμεσα στην Κρήτη και την Πελοπόννησο, η οποία περιλαμβάνει δύο υποβρύχια καλώδια μήκους 135 χλμ. Το έργο αυτό θα μειώσει το κόστος του ηλεκτρικού ρεύματος στην Κρήτη, αντικαθιστώντας τις δαπανηρές πετρελαϊκές μονάδες ηλεκτροπαραγωγής με ηλεκτρική ενέργεια από την ηπειρωτική Ελλάδα.
      Βελτίωση της συνδεσιμότητας, μείωση της κυκλοφοριακής συμφόρησης και αύξηση της ασφάλειας των μεταφορών γύρω από τη Βουδαπέστη (Ουγγαρία) Χρηματοδότηση ύψους 105,5 εκατ. ευρώ θα διατεθεί για αναβαθμίσεις στο νότιο τμήμα της περιφερειακής οδού της Βουδαπέστης, οι οποίες θα περιλαμβάνουν ανακατασκευή οδών, γέφυρες και νέες ποδηλατικές διαδρομές. Το έργο αυτό θα μειώσει τον χρόνο μετακίνησης και θα βελτιώσει την οδική ασφάλεια για τα 90 000 οχήματα που κυκλοφορούν καθημερινά στην περιοχή. Επιπλέον, θα μειώσει την κυκλοφοριακή συμφόρηση, χάρη στην εκτροπή της κυκλοφορίας από το κέντρο της πόλης.
      Καλύτερες σιδηροδρομικές μεταφορές στη Σικελία (Ιταλία)  Ενωσιακά κονδύλια ύψους πάνω από 358 εκατ. ευρώ θα συμβάλουν στην επέκταση της σιδηροδρομικής γραμμής Circumetnea στην Κατάνια της Σικελίας, με οκτώ νέους σταθμούς και τροχαίο υλικό. Το έργο αυτό θα συμβάλει στη μείωση της συμφόρησης του οδικού δικτύου και θα προωθήσει την καθαρή κινητικότητα στην περιοχή.
      Καλύτερη ποιότητα του πόσιμου νερού στη Μάλτα  Χάρη σε κονδύλια που ανέρχονται σχεδόν σε 74 εκατ. ευρώ, τα νησιά Μάλτα, Γκόζο και Κομίνο θα αποκτήσουν καλύτερο πόσιμο νερό, ασφαλέστερη υδροδότηση και βελτιωμένη διαχείριση των υπόγειων υδάτων. Το έργο αυτό θα ωφελήσει το σύνολο του πληθυσμού της χώρας. Στα έργα με ενωσιακή χρηματοδότηση περιλαμβάνονται μια υπόγεια σήραγγα και η επέκταση των δικτύων ύδρευσης και αποχέτευσης.
      Καλύτερη υγειονομική περίθαλψη και μεγαλύτερη συνδεσιμότητα στην Πολωνία  Στον τομέα της υγειονομικής περίθαλψης, ενωσιακά κονδύλια ύψους σχεδόν 61 εκατ. ευρώ θα βοηθήσουν στην αγορά νέου εξοπλισμού για το πανεπιστημιακό νοσοκομείο της Κρακοβίας (Μαλοπόλσκιε), χάρη στην οποία θα ωφεληθούν 3,3 εκατομμύρια κάτοικοι. Εξάλλου, κονδύλια ύψους 56 εκατ. ευρώ θα συμβάλουν στην κατασκευή ενός νέου νοσοκομειακού συγκροτήματος για το Περιφερειακό Παιδιατρικό Κέντρο στο Πόζναν (Βιελκοπόλσκιε), μέσα από τη συγκέντρωση των υπηρεσιών υγειονομικής περίθαλψης, την επέκταση των εγκαταστάσεων και την αγορά νέου εξοπλισμού. Το Κέντρο θα είναι εξοπλισμένο με τμήμα επειγόντων περιστατικών για παιδιά, ενώ θα μεγαλώσουν τα τμήματα ορθοπεδικής, τραυματολογίας και αποκατάστασης.
      Εξάλλου, στον τομέα των θαλάσσιων μεταφορών, 155 εκατ. ευρώ θα διατεθούν για τη βελτίωση της ασφάλειας των δραστηριοτήτων στο λιμάνι του Γκντανσκ (Πομόρσκιε), μέσα από την αναβάθμιση του κυματοθραύστη. Κονδύλια ύψους σχεδόν 65 εκατ. ευρώ θα συμβάλουν στην κατασκευή ή τον εκσυγχρονισμό των αποβαθρών και των υδροτεχνικών εγκαταστάσεων στο λιμάνι της Γκντίνια, αυξάνοντας έτσι την ασφάλεια της κυκλοφορίας.
      Όσον αφορά τις σιδηροδρομικές μεταφορές, ποσό ύψους 126 εκατ. ευρώ θα βοηθήσει στην κατασκευή του μητροπολιτικού σιδηροδρόμου του Στσέτσιν, ο οποίος θα συνδέει τις κύριες πόλεις της Δυτικής Πομερανίας (μεταξύ των οποίων το Στάργκαρντ, το Πόλιτσε και το Γκριφίνο), κάτι που θα ωφελήσει 687 000 κατοίκους. Θα διατεθούν σχεδόν 39 εκατ. ευρώ για την αγορά 16 ηλεκτρικών αμαξοστοιχιών, οι οποίες θα κινούνται στην ευρύτερη περιοχή της Βαρσοβίας, ενώ η χορήγηση ποσού σχεδόν 58 εκατ. ευρώ θα συμβάλει στον εκσυγχρονισμό 152 επιβαταμαξών και στην αγορά 20 ηλεκτρικών μηχανών, οι οποίες θα κυκλοφορούν στα δρομολόγια που διαχειρίζεται η PKP Intercity στη χώρα.
      Τέλος, ως προς τις οδικές μεταφορές, η πολιτική συνοχής θα χρηματοδοτήσει την κατασκευή ενός τμήματος της οδού ταχείας κυκλοφορίας S7 που θα συνδέει τη Βαρσοβία με το Γκρόγετς (129 εκατ. ευρώ), ενός τμήματος του αυτοκινητοδρόμου Α2 μεταξύ της νότιας παράκαμψης της Βαρσοβίας και του Μινσκ Μαζοβιέτσκι (πάνω από 78 εκατ. ευρώ), ενός τμήματος της οδού ταχείας κυκλοφορίας S3 προς τα τσεχικά σύνορα στην Κάτω Σιλεσία (105 εκατ. ευρώ) και ενός τμήματος της παρακαμπτήριας οδού Όλζστιν στο Βαρμίνσκο-Μαζούρσκιε (87 εκατ. ευρώ). Τα έργα αυτά, τα οποία εντάσσονται όλα στο διευρωπαϊκό δίκτυο μεταφορών, θα αυξήσουν την οδική ασφάλεια, θα μειώσουν τον χρόνο μετακίνησης και θα ενισχύσουν την εδαφική συνοχή της χώρας.
      Εκσυγχρονισμός της σιδηροδρομικής γραμμής του Βορρά στην Πορτογαλία  Το τμήμα Οβάρ-Γκάια στη σιδηροδρομική γραμμή του Βορρά, η οποία αποτελεί μέρος του διευρωπαϊκού δικτύου μεταφορών, θα εκσυγχρονιστεί με ενωσιακά κονδύλια ύψους σχεδόν 119 εκατ. ευρώ. Οι επιβάτες σε αυτόν τον άξονα θα απολαμβάνουν συντομότερους χρόνους μετακίνησης, μεγαλύτερη άνεση και αυξημένη ασφάλεια.
      Διευκόλυνση των μεταφορών στο Βουκουρέστι, προστασία του περιβάλλοντος και διαχείριση των υδάτων στη Ρουμανία  Κονδύλια ύψους 1 δισ. ευρώ θα συνεισφέρουν στην αναβάθμιση της περιφερειακής οδού του Βουκουρεστίου μέσα από την επέκταση αρκετών τμημάτων της, με διπλασιασμό των λωρίδων σε κάθε κατεύθυνση. Τα κονδύλια αυτά θα υποστηρίξουν επίσης την κατασκευή ενός τμήματος μήκους 51 χιλιομέτρων στο νότιο τμήμα του νέου περιφερειακού αυτοκινητόδρομου του Βουκουρεστίου. Επίσης στη ρουμανική πρωτεύουσα, με ενωσιακά κονδύλια ύψους 97 εκατ. ευρώ θα χρηματοδοτηθούν έργα σε όλο το μήκος της γραμμής 2 του μετρό, με νέες σιδηροτροχιές και τροχαίο υλικό. 
      Επιπλέον, στήριξη ύψους σχεδόν 603 εκατ. ευρώ θα δοθεί για την προστασία και την αποκατάσταση της έντονα τουριστικής περιοχής της ακτογραμμής του Εύξεινου Πόντου στην επαρχία της Κωνστάντζας. Το έργο αυτό περιλαμβάνει εργασίες σταθεροποίησης του εδάφους σε γκρεμούς, αναπλήρωση της άμμου στις παραλίες, μέτρα διατήρησης της βιοποικιλότητας (τεχνητοί ύφαλοι και ανασύσταση του πληθυσμού των θαλάσσιων ειδών), καθώς και εξοπλισμό παρακολούθησης. 
      Τέλος, η ΕΕ θα επενδύσει πάνω από 135 εκατ. ευρώ για τη βελτίωση των δικτύων ύδρευσης και αποχέτευσης στην επαρχία Τίμις. 15 000 επιπλέον κάτοικοι θα συνδεθούν με το δίκτυο ύδρευσης και σχεδόν 380 000 άνθρωποι θα απολαμβάνουν καλύτερο πόσιμο νερό. 
      Ιστορικό
      Η αξία των έργων υποδομής μεγάλης κλίμακας —των αποκαλούμενων «μεγάλων έργων»— ξεπερνά τα 50 εκατ. ευρώ σε κονδύλια της πολιτικής συνοχής (75 εκατ. ευρώ στην περίπτωση των έργων στον τομέα των μεταφορών). Δεδομένης της κλίμακάς τους, τα έργα αυτά υπόκεινται σε αξιολόγηση και σε ειδική απόφαση της Επιτροπής. Κατά την περίοδο προγραμματισμού 2014-2020, 258 μεγάλα έργα έχουν λάβει χρηματοδότηση από την ΕΕ. Η συνεισφορά της ΕΕ στα έργα αυτά ανέρχεται σε 32 δισ. ευρώ, ποσό το οποίο αντιστοιχεί στο ήμισυ της συνολικής τους αξίας.
      Η JASPERS (Joint Assistance to Support Projects in European Regions – Κοινή βοήθεια για την υποστήριξη των έργων στις ευρωπαϊκές περιφέρειες), η ομάδα ανεξάρτητων εμπειρογνωμόνων που βοηθά τις τοπικές, περιφερειακές και εθνικές αρχές στην προετοιμασία μεγάλων έργων υποδομής που χρηματοδοτούνται από κονδύλια της ΕΕ, διαδραμάτισε σημαντικό ρόλο σε καθένα από αυτά τα έργα, παρέχοντας συμβουλές στα κράτη μέλη και τους δικαιούχους είτε κατά την ανάπτυξη των έργων είτε κατά την αξιολόγηση των αιτήσεων για χρηματοδότηση.
      Περισσότερες πληροφορίες
      ΓΔ REGIO: περισσότερες πληροφορίες για τα 25 έργα
      ΓΔ REGIO: όλα τα μεγάλα έργα υποδομής

      View full είδηση
    • By Engineer
      Σήμερα η πολιτική συνοχής της ΕΕ επενδύει ενωσιακά κονδύλια ύψους 4 δισ. ευρώ σε 25 μεγάλα έργα υποδομής σε 10 κράτη μέλη.
      Στο επενδυτικό πακέτο περιλαμβάνονται η Βουλγαρία, η Τσεχία, η Γερμανία, η Ελλάδα, η Ουγγαρία, η Ιταλία, η Μάλτα, η Πολωνία, η Πορτογαλία και η Ρουμανία. Τα έργα καλύπτουν ευρύ φάσμα τομέων: την υγεία, τις μεταφορές, την έρευνα, το περιβάλλον και την ενέργεια. Μαζί με την εθνική συγχρηματοδότηση, οι επενδύσεις σε αυτά τα έργα ανέρχονται συνολικά σε 8 δισ. ευρώ.
      Η Eπίτροπος Περιφερειακής Πολιτικής, κ. Κορίνα Κρέτσου, δήλωσε: «Τα 25 αυτά έργα αποτελούν ισάριθμα παραδείγματα τρόπων με τους οποίους η ΕΕ εργάζεται για να βελτιώσει την καθημερινή ζωή των πολιτών μας, από τη βελτίωση του πόσιμου νερού έως την παροχή ταχύτερων σιδηροδρομικών μεταφορών και τη λειτουργία σύγχρονων νοσοκομείων. Κατά την τρέχουσα δημοσιονομική περίοδο, έχω εγκρίνει 258 μεγάλα έργα υποδομής αξίας 32 δισ. ευρώ από κονδύλια της ΕΕ. Τα έργα αυτά αποτελούν, κατά κάποιον τρόπο, τους πρέσβεις της πολιτικής συνοχής και είμαι υπερήφανη για κάθε ένα από αυτά».
      Ασφαλέστερη και πιο προσιτή οικονομικά ενέργεια στη Βουλγαρία  Με 33 εκατ. ευρώ από κονδύλια της ΕΕ θα χρηματοδοτηθεί η κατασκευή ενός αγωγού διασύνδεσης φυσικού αερίου μήκους 182 χιλιομέτρων ανάμεσα στην Κομοτηνή (Ελλάδα) και τη Στάρα Ζαγόρα (Βουλγαρία). Ο αγωγός είναι ένα ευρωπαϊκό έργο κοινού ενδιαφέροντος το οποίο συμβάλλει στην επίτευξη των στόχων της Ενεργειακής Ένωσης. Τα συστήματα φυσικού αερίου των δύο χωρών θα συνδεθούν για πρώτη φορά, διαφοροποιώντας τις πηγές ενέργειας στην περιοχή και αυξάνοντας την ενεργειακή ασφάλεια. Χάρη στην αύξηση του ανταγωνισμού στην αγορά φυσικού αερίου, οι καταναλωτές θα απολαμβάνουν χαμηλότερες τιμές.
      Καλύτερες οδικές και σιδηροδρομικές συνδέσεις στο διευρωπαϊκό δίκτυο μεταφορών στην Τσεχία  Κατά πρώτον, χρηματοδότηση 76 εκατ. ευρώ διατίθεται για αναβαθμίσεις στον σιδηροδρομικό άξονα Πράγας-Πίλσεν. Στα έργα περιλαμβάνονται νέες ή ανακατασκευασμένες γραμμές μεταξύ Ροκίτσανι και Πίλσεν, οι οποίες θα μειώσουν στο μισό τον χρόνο μετακίνησης σε αυτό το τμήμα και θα κάνουν πιο ελκυστικό το Πίλσεν ως περιφερειακό οικονομικό κέντρο. Επιπλέον, επενδύονται σχεδόν 75 εκατ. ευρώ σε δρόμο μεταξύ Νιέμπορι και Μπιστρίτσε, ως μέρος μιας σημαντικής σύζευξης ανάμεσα στον τσεχικό αυτοκινητόδρομο D48 και τον σλοβακικό αυτοκινητόδρομο D3.
      Σύγχρονο ερευνητικό συγκρότημα στην Ιένα (Γερμανία)  Στην Ιένα (Θουριγγία), οι εγκαταστάσεις του Πανεπιστημίου Φρίντριχ Σίλερ θα ανανεωθούν χάρη σε ενωσιακά κονδύλια που ανέρχονται σχεδόν σε 84 εκατ. ευρώ. Το έργο αυτό θα χρηματοδοτήσει την κατασκευή δύο κτιρίων, του πανεπιστημιακού κέντρου δεδομένων και της σχολής μαθηματικών και πληροφορικής, από τα οποία θα ωφεληθούν 18 000 φοιτητές.
      Αποτελεσματικές δημόσιες υπηρεσίες στην Ελλάδα και οικονομικά προσιτή ενέργεια στην Κρήτη  Σχεδόν 135 εκατ. ευρώ επενδύονται στο τηλεπικοινωνιακό σύστημα «Σύζευξις II», το οποίο στο τελικό του στάδιο θα ενώσει ολόκληρο το ελληνικό δίκτυο δημόσιων υπηρεσιών. Στο σύστημα θα συνδεθούν επιπλέον 600 000 δημόσιοι υπάλληλοι και 34 000 εγκαταστάσεις, με αποτέλεσμα σημαντικές οικονομίες κλίμακας και την παροχή καλύτερων υπηρεσιών στο κοινό.
      Επιπλέον, με σχεδόν 95 εκατ. ευρώ θα χρηματοδοτηθεί η κατασκευή διασύνδεσης ηλεκτρικής ενέργειας ανάμεσα στην Κρήτη και την Πελοπόννησο, η οποία περιλαμβάνει δύο υποβρύχια καλώδια μήκους 135 χλμ. Το έργο αυτό θα μειώσει το κόστος του ηλεκτρικού ρεύματος στην Κρήτη, αντικαθιστώντας τις δαπανηρές πετρελαϊκές μονάδες ηλεκτροπαραγωγής με ηλεκτρική ενέργεια από την ηπειρωτική Ελλάδα.
      Βελτίωση της συνδεσιμότητας, μείωση της κυκλοφοριακής συμφόρησης και αύξηση της ασφάλειας των μεταφορών γύρω από τη Βουδαπέστη (Ουγγαρία) Χρηματοδότηση ύψους 105,5 εκατ. ευρώ θα διατεθεί για αναβαθμίσεις στο νότιο τμήμα της περιφερειακής οδού της Βουδαπέστης, οι οποίες θα περιλαμβάνουν ανακατασκευή οδών, γέφυρες και νέες ποδηλατικές διαδρομές. Το έργο αυτό θα μειώσει τον χρόνο μετακίνησης και θα βελτιώσει την οδική ασφάλεια για τα 90 000 οχήματα που κυκλοφορούν καθημερινά στην περιοχή. Επιπλέον, θα μειώσει την κυκλοφοριακή συμφόρηση, χάρη στην εκτροπή της κυκλοφορίας από το κέντρο της πόλης.
      Καλύτερες σιδηροδρομικές μεταφορές στη Σικελία (Ιταλία)  Ενωσιακά κονδύλια ύψους πάνω από 358 εκατ. ευρώ θα συμβάλουν στην επέκταση της σιδηροδρομικής γραμμής Circumetnea στην Κατάνια της Σικελίας, με οκτώ νέους σταθμούς και τροχαίο υλικό. Το έργο αυτό θα συμβάλει στη μείωση της συμφόρησης του οδικού δικτύου και θα προωθήσει την καθαρή κινητικότητα στην περιοχή.
      Καλύτερη ποιότητα του πόσιμου νερού στη Μάλτα  Χάρη σε κονδύλια που ανέρχονται σχεδόν σε 74 εκατ. ευρώ, τα νησιά Μάλτα, Γκόζο και Κομίνο θα αποκτήσουν καλύτερο πόσιμο νερό, ασφαλέστερη υδροδότηση και βελτιωμένη διαχείριση των υπόγειων υδάτων. Το έργο αυτό θα ωφελήσει το σύνολο του πληθυσμού της χώρας. Στα έργα με ενωσιακή χρηματοδότηση περιλαμβάνονται μια υπόγεια σήραγγα και η επέκταση των δικτύων ύδρευσης και αποχέτευσης.
      Καλύτερη υγειονομική περίθαλψη και μεγαλύτερη συνδεσιμότητα στην Πολωνία  Στον τομέα της υγειονομικής περίθαλψης, ενωσιακά κονδύλια ύψους σχεδόν 61 εκατ. ευρώ θα βοηθήσουν στην αγορά νέου εξοπλισμού για το πανεπιστημιακό νοσοκομείο της Κρακοβίας (Μαλοπόλσκιε), χάρη στην οποία θα ωφεληθούν 3,3 εκατομμύρια κάτοικοι. Εξάλλου, κονδύλια ύψους 56 εκατ. ευρώ θα συμβάλουν στην κατασκευή ενός νέου νοσοκομειακού συγκροτήματος για το Περιφερειακό Παιδιατρικό Κέντρο στο Πόζναν (Βιελκοπόλσκιε), μέσα από τη συγκέντρωση των υπηρεσιών υγειονομικής περίθαλψης, την επέκταση των εγκαταστάσεων και την αγορά νέου εξοπλισμού. Το Κέντρο θα είναι εξοπλισμένο με τμήμα επειγόντων περιστατικών για παιδιά, ενώ θα μεγαλώσουν τα τμήματα ορθοπεδικής, τραυματολογίας και αποκατάστασης.
      Εξάλλου, στον τομέα των θαλάσσιων μεταφορών, 155 εκατ. ευρώ θα διατεθούν για τη βελτίωση της ασφάλειας των δραστηριοτήτων στο λιμάνι του Γκντανσκ (Πομόρσκιε), μέσα από την αναβάθμιση του κυματοθραύστη. Κονδύλια ύψους σχεδόν 65 εκατ. ευρώ θα συμβάλουν στην κατασκευή ή τον εκσυγχρονισμό των αποβαθρών και των υδροτεχνικών εγκαταστάσεων στο λιμάνι της Γκντίνια, αυξάνοντας έτσι την ασφάλεια της κυκλοφορίας.
      Όσον αφορά τις σιδηροδρομικές μεταφορές, ποσό ύψους 126 εκατ. ευρώ θα βοηθήσει στην κατασκευή του μητροπολιτικού σιδηροδρόμου του Στσέτσιν, ο οποίος θα συνδέει τις κύριες πόλεις της Δυτικής Πομερανίας (μεταξύ των οποίων το Στάργκαρντ, το Πόλιτσε και το Γκριφίνο), κάτι που θα ωφελήσει 687 000 κατοίκους. Θα διατεθούν σχεδόν 39 εκατ. ευρώ για την αγορά 16 ηλεκτρικών αμαξοστοιχιών, οι οποίες θα κινούνται στην ευρύτερη περιοχή της Βαρσοβίας, ενώ η χορήγηση ποσού σχεδόν 58 εκατ. ευρώ θα συμβάλει στον εκσυγχρονισμό 152 επιβαταμαξών και στην αγορά 20 ηλεκτρικών μηχανών, οι οποίες θα κυκλοφορούν στα δρομολόγια που διαχειρίζεται η PKP Intercity στη χώρα.
      Τέλος, ως προς τις οδικές μεταφορές, η πολιτική συνοχής θα χρηματοδοτήσει την κατασκευή ενός τμήματος της οδού ταχείας κυκλοφορίας S7 που θα συνδέει τη Βαρσοβία με το Γκρόγετς (129 εκατ. ευρώ), ενός τμήματος του αυτοκινητοδρόμου Α2 μεταξύ της νότιας παράκαμψης της Βαρσοβίας και του Μινσκ Μαζοβιέτσκι (πάνω από 78 εκατ. ευρώ), ενός τμήματος της οδού ταχείας κυκλοφορίας S3 προς τα τσεχικά σύνορα στην Κάτω Σιλεσία (105 εκατ. ευρώ) και ενός τμήματος της παρακαμπτήριας οδού Όλζστιν στο Βαρμίνσκο-Μαζούρσκιε (87 εκατ. ευρώ). Τα έργα αυτά, τα οποία εντάσσονται όλα στο διευρωπαϊκό δίκτυο μεταφορών, θα αυξήσουν την οδική ασφάλεια, θα μειώσουν τον χρόνο μετακίνησης και θα ενισχύσουν την εδαφική συνοχή της χώρας.
      Εκσυγχρονισμός της σιδηροδρομικής γραμμής του Βορρά στην Πορτογαλία  Το τμήμα Οβάρ-Γκάια στη σιδηροδρομική γραμμή του Βορρά, η οποία αποτελεί μέρος του διευρωπαϊκού δικτύου μεταφορών, θα εκσυγχρονιστεί με ενωσιακά κονδύλια ύψους σχεδόν 119 εκατ. ευρώ. Οι επιβάτες σε αυτόν τον άξονα θα απολαμβάνουν συντομότερους χρόνους μετακίνησης, μεγαλύτερη άνεση και αυξημένη ασφάλεια.
      Διευκόλυνση των μεταφορών στο Βουκουρέστι, προστασία του περιβάλλοντος και διαχείριση των υδάτων στη Ρουμανία  Κονδύλια ύψους 1 δισ. ευρώ θα συνεισφέρουν στην αναβάθμιση της περιφερειακής οδού του Βουκουρεστίου μέσα από την επέκταση αρκετών τμημάτων της, με διπλασιασμό των λωρίδων σε κάθε κατεύθυνση. Τα κονδύλια αυτά θα υποστηρίξουν επίσης την κατασκευή ενός τμήματος μήκους 51 χιλιομέτρων στο νότιο τμήμα του νέου περιφερειακού αυτοκινητόδρομου του Βουκουρεστίου. Επίσης στη ρουμανική πρωτεύουσα, με ενωσιακά κονδύλια ύψους 97 εκατ. ευρώ θα χρηματοδοτηθούν έργα σε όλο το μήκος της γραμμής 2 του μετρό, με νέες σιδηροτροχιές και τροχαίο υλικό. 
      Επιπλέον, στήριξη ύψους σχεδόν 603 εκατ. ευρώ θα δοθεί για την προστασία και την αποκατάσταση της έντονα τουριστικής περιοχής της ακτογραμμής του Εύξεινου Πόντου στην επαρχία της Κωνστάντζας. Το έργο αυτό περιλαμβάνει εργασίες σταθεροποίησης του εδάφους σε γκρεμούς, αναπλήρωση της άμμου στις παραλίες, μέτρα διατήρησης της βιοποικιλότητας (τεχνητοί ύφαλοι και ανασύσταση του πληθυσμού των θαλάσσιων ειδών), καθώς και εξοπλισμό παρακολούθησης. 
      Τέλος, η ΕΕ θα επενδύσει πάνω από 135 εκατ. ευρώ για τη βελτίωση των δικτύων ύδρευσης και αποχέτευσης στην επαρχία Τίμις. 15 000 επιπλέον κάτοικοι θα συνδεθούν με το δίκτυο ύδρευσης και σχεδόν 380 000 άνθρωποι θα απολαμβάνουν καλύτερο πόσιμο νερό. 
      Ιστορικό
      Η αξία των έργων υποδομής μεγάλης κλίμακας —των αποκαλούμενων «μεγάλων έργων»— ξεπερνά τα 50 εκατ. ευρώ σε κονδύλια της πολιτικής συνοχής (75 εκατ. ευρώ στην περίπτωση των έργων στον τομέα των μεταφορών). Δεδομένης της κλίμακάς τους, τα έργα αυτά υπόκεινται σε αξιολόγηση και σε ειδική απόφαση της Επιτροπής. Κατά την περίοδο προγραμματισμού 2014-2020, 258 μεγάλα έργα έχουν λάβει χρηματοδότηση από την ΕΕ. Η συνεισφορά της ΕΕ στα έργα αυτά ανέρχεται σε 32 δισ. ευρώ, ποσό το οποίο αντιστοιχεί στο ήμισυ της συνολικής τους αξίας.
      Η JASPERS (Joint Assistance to Support Projects in European Regions – Κοινή βοήθεια για την υποστήριξη των έργων στις ευρωπαϊκές περιφέρειες), η ομάδα ανεξάρτητων εμπειρογνωμόνων που βοηθά τις τοπικές, περιφερειακές και εθνικές αρχές στην προετοιμασία μεγάλων έργων υποδομής που χρηματοδοτούνται από κονδύλια της ΕΕ, διαδραμάτισε σημαντικό ρόλο σε καθένα από αυτά τα έργα, παρέχοντας συμβουλές στα κράτη μέλη και τους δικαιούχους είτε κατά την ανάπτυξη των έργων είτε κατά την αξιολόγηση των αιτήσεων για χρηματοδότηση.
      Περισσότερες πληροφορίες
      ΓΔ REGIO: περισσότερες πληροφορίες για τα 25 έργα
      ΓΔ REGIO: όλα τα μεγάλα έργα υποδομής
    • By Engineer
      Παραλείψεις και λάθη ετών, από το μπάζωμα ρεμάτων και την αδειοδότηση κτιρίων μέσα σε ρέματα μέχρι αναίτιες καθυστερήσεις στην αδειοδότηση αντιπλημμυρικών έργων, επισήμανε το πόρισμα της γενικής επιθεωρήτριας Δημόσιας Διοίκησης Μαρίας Παπασπύρου για τη Μάνδρα, που ολοκληρώθηκε τον Ιούλιο του 2018. Αξίζει να σημειωθεί ότι η επιθεωρήτρια πρότεινε να αναζητηθούν πειθαρχικές ευθύνες εις βάρος αιρετών και υπαλλήλων του Δήμου Μάνδρας, υπαλλήλων της Πολεοδομίας Ελευσίνας και του δασαρχείου Αιγάλεω αλλά όχι εις βάρος της περιφερειάρχου Αττικής και των δημάρχων Ελευσίνας και Μεγαρέων.
      Κατά την έρευνά της, η επιθεωρήτρια ανασυνέταξε τη σειρά των επιλογών στον πολεοδομικό σχεδιασμό και στην αντιπλημμυρική θωράκιση της περιοχής, που οδήγησαν τελικώς στην καταστροφή. Μεταξύ άλλων αναφέρει:
      • Το πρώτο σχέδιο πόλης της Μάνδρας εγκρίθηκε ήδη από το 1890. Με τροποποίηση του σχεδίου πόλης το 2003 (από το τότε ΥΠΕΧΩΔΕ) «και τα δύο ρέματα (Αγία Αικατερίνη, Σούρες) τα οποία προξενούσαν πλημμυρικά φαινόμενα εντάχθηκαν στον οικιστικό ιστό του δήμου», δηλαδή δομήθηκαν κανονικά (στην περίπτωση αυτή, ωστόσο, δεν μπορούν να αναζητηθούν ευθύνες γιατί η πρακτική αυτή επιτρεπόταν από τη νομοθεσία). Περαιτέρω, με την επέκταση του σχεδίου πόλης προς τα δυτικά που έγινε την ίδια χρονιά, προβλέφθηκε η οριοθέτηση του ρέματος Αγίας Αικατερίνης με ανεπαρκή τρόπο, καθώς οι υπάρχοντες αγωγοί δεν επαρκούσαν για να παροχετευθεί το ρέμα.
      • Το δασαρχείο Αιγάλεω είχε λάβει αίτημα από το 2012 να αποσαφηνίσει το καθεστώς των εκτάσεων που δεσμεύονταν προκειμένου να προχωρήσει το σχεδιαζόμενο έργο εκτροπής του ρέματος της Αγίας Αικατερίνης. Ομως ο χαρακτηρισμός δεν δόθηκε, και το 2014 η υπηρεσία απάντησε ότι αρχειοθετεί το αίτημα ενόψει της ανάρτησης των δασικών χαρτών.
      • Επειτα από έλεγχο νομιμότητας των κατασκευών που βρίσκονται επί του ρέματος Σουρών διαπιστώθηκε ότι ήταν παράνομο το αμαξοστάσιο - εργοτάξιο του Δήμου Μάνδρας (κάτι που υποδείχθηκε ήδη από τις πρώτες ημέρες της καταστροφής), καθώς και βιομηχανικά κτίρια. Ορισμένα από αυτά είχαν κτιστεί μέσα στην κοίτη του ρέματος με νόμιμη οικοδομική άδεια.
      • Οι αγωγοί που είχαν τοποθετηθεί για την παροχέτευση του νερού ήταν πλήρως ανεπαρκείς διότι είχαν πολύ μικρή διατομή.
      • Οπως και η εισαγγελέας Σωτηρία Παπαγεωργακοπούλου, έτσι και η γενική επιθεωρήτρια Μαρία Παπασπύρου αναγνώρισε μεν την πρωτοφανή ένταση του φαινομένου που έπληξε την περιοχή. Σημείωσε όμως ότι η κατάσταση θα ήταν διαφορετική εάν είχαν εκτελεστεί τα αντιπλημμυρικά έργα. «Ο χαρακτηρισμός του φαινομένου ως θεομηνίας δεν δικαιολογεί κατ’ ουδένα τρόπο την έλλειψη αντιπλημμυρικών έργων ορεινής υδρονομίας, που μπορεί να μην έλυναν ριζικά το πρόβλημα αλλά θα μείωνε σημαντικά τις αρνητικές συνέπειες και θα καθιστούσε την κατάσταση περισσότερο ελέγξιμη. Ενας από τους παράγοντες πρόκλησης σοβαρών ζημιών στην πόλη της Μάνδρας ήταν η άφιξη των πλημμυρικών υδάτων της μέγιστης παροχής του χειμάρρου Αγίας Αικατερίνης και των αντιστοίχων της μέγιστης παροχής του χειμάρρου Σούρες ταυτόχρονα στην περιοχή όπου συμβάλλουν οι δύο χείμαρροι. Η ύπαρξη έργων ορεινής υδρονομίας θα μπορούσε ίσως να είχε αποσοβήσει τον συντονισμό και συμβολή των μέγιστων ροών στην ίδια θέση την ίδια στιγμή», αναφερόταν στο πόρισμα.
      Αξίζει να σημειωθεί ότι η επιθεωρήτρια σημείωσε και βασικές ελλείψεις των υπό κατασκευή σήμερα έργων. Η εκτροπή του χειμάρρου Αγίας Αικατερίνης και η διευθέτηση του ρέματος Σούρες «θα συμβάλει στην αντιπλημμυρική θωράκιση της περιοχής της Μάνδρας, ωστόσο δεν θα λύσει οριστικά το πρόβλημα» εκτιμά, καθώς έχει σχεδιαστεί για πολύ μικρότερης έντασης πλημμύρες.
      Ανεπάρκεια μελέτης
      Το πόρισμα σημείωνε και την ανεπάρκεια της μελέτης για τον κίνδυνο πλημμύρας στην περιοχή, που έγινε για λογαριασμό του υπουργείου Περιβάλλοντος (βάσει κοινοτικής οδηγίας). Η μελέτη «έπεσε έξω», είτε λόγω ανεπαρκών στοιχείων είτε λόγω πρωτόγνωρης έντασης του φαινομένου.
      Τα αντιπλημμυρικά που βρίσκονται σε εξέλιξη

      Αντιπλημμυρικά έργα και κατεδάφιση αυθαίρετων κατασκευών στο ρέμα «Σούρες», τον περασμένο Δεκέμβριο, στην περιοχή της Μάνδρας.

      Σε πλήρη εξέλιξη βρίσκονται τα αντιπλημμυρικά έργα στη Μάνδρα, καθώς και η ανακατασκευή του οδικού τμήματος που καταστράφηκε από τις πλημμύρες. Το βασικό έργο, η διευθέτηση του ρέματος «Σούρες» και η εκτροπή του ρέματος Αγίας Αικατερίνης, αναμένεται να ολοκληρωθεί τον Σεπτέμβριο και δύο μήνες μετά το οδικό έργο.
      Την άδεια του δασαρχείου αναμένει μελέτη για τη μετακίνηση 17 χλμ. του δρόμου, ώστε να μην περνάει μέσα από το ρέμα.
      Οπως εξηγεί στην «Κ» ο αντιπεριφερειάρχης Οικονομικών Χρήστος Καραμάνος, η πρόοδος των έργων διευθέτησης του ρέματος «Σούρες» και εκτροπής του ρέματος Αγίας Αικατερίνης βρίσκεται περίπου στο 55%. «Προέκυψε ανάγκη επιπρόσθετων εργασιών, οι οποίες εγκρίθηκαν από το Ελεγκτικό Συνέδριο και αυτό μετατοπίζει ελαφρά την παράδοση του έργου στις αρχές του φθινοπώρου», αναφέρει. Οι επιπρόσθετες εργασίες αφορούν τη στήριξη των τεχνητών πρανών του ρέματος στο τμήμα που βρίσκεται εντός του οικισμού.
      Επιπλέον, σε πλήρη εξέλιξη βρίσκονται οι εργασίες διαπλάτυνσης των πρώτων 5 χλμ. της Αθηνών - Θηβών και αποκατάστασης των 3,5 χλμ. τα οποία περνούν κυριολεκτικά μέσα από το ρέμα και καταστράφηκαν με τις πλημμύρες. Μέχρι στιγμής έχει κατασκευαστεί περίπου το 40% και εκτιμάται ότι θα παραδοθεί έως τον Νοέμβριο.
      «Επίσης, έχει ολοκληρωθεί η μελέτη για τη μετακίνηση του δρόμου, από το 5ο έως το 18ο χλμ. επάνω στην πλαγιά, ώστε να απελευθερωθεί το ρέμα. Η μελέτη έχει κατατεθεί για έγκριση στο δασαρχείο Αιγάλεω από τον Νοέμβριο. Μόλις δοθούν οι εγκρίσεις θα προχωρήσουμε στη δημοπράτηση του έργου, προϋπολογισμού 50 εκατ. ευρώ», λέει ο κ. Καραμάνος. «Τέλος, έχουμε ζητήσει από την Ενιαία Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Συμβάσεων να εγκριθεί η ανάθεση με κατεπείγουσες διαδικασίες της μελέτης για τον άνω ρου του ρέματος “Σούρες”, ώστε να δημιουργηθούν έργα ανάσχεσης».

      View full είδηση
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.