Jump to content
  • Novatron
  • Engineer
    Engineer

    Εν αναμονή του ΣτΕ η αλλαγή χρήσης δασικών εκτάσεων σε αγροτικές

    Sign in to follow this  

    Δασικές εκτάσεις που άλλαξαν χρήση και σήμερα έχουν αγροτική μορφή, οι οποίες στον δασικό χάρτη απεικονίζονται και αναρτώνται ως ΔΑ (Δασικής μορφής το έτος 1945, άλλης μορφής σήμερα) είναι μια πραγματικότητα διασπαρμένη σε όλη τη χώρα, και αντικατοπτρίζουν έναν μεγάλο αριθμό εκτάσεων. Ο νομοθέτης, με τoν ν.998/1979 ρύθμισε το θέμα, δίνοντας τη δυνατότητα εξαγοράς της έκτασης από τον κάτοχο είτε κατά κυριότητα, είτε κατά χρήση.

    Με βάση τη νομοθετική ρύθμιση, οι κάτοχοι των εκτάσεων αυτών, εφόσον καλλιεργούνταν και ήταν δηλωμένες στο ΟΣΔΕ, μπορούσαν να υποβάλουν το αίτημα εξαγοράς, σε διαφορετική περίπτωση, μπορούσαν να υποβάλουν αίτημα εξαγοράς μετά από υποβολή μελέτης βιωσιμότητας της γεωργικής καλλιέργειας και έγκρισή της από το αρμόδιο δασαρχείο.

    Η ρύθμιση είναι οριζόντια και αφορά όλες τις εκτάσεις ΔΑ που εντάσσονται στις ρυθμίσεις των άρθρων 47 και 47 Β του ν. 998/1979, και έτυχε ευρείας αποδοχής από το σύνολο των κατόχων των εκτάσεων αυτών. Μετά την προσφυγή του Γεωτεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδας και της Πανελλήνιας Ένωσης Δασολόγων Δημοσίων Υπαλλήλων στο ΣτΕ , για την ακύρωση σειράς υπουργικών αποφάσεων του αναπληρωτή υπουργού Περιβάλλοντος, το Ε΄ τμήμα του ΣτΕ εξέδωσε την υπ’ αριθμ. 645/2019 απόφαση, σύμφωνα με την οποία άγεται στην κρίση ότι οι διατάξεις του άρθρου 47 παρ. 5 του ν. 998/79, κατά το μέρος που αναφέρονται σε εκχερσώσεις που έγιναν αυθαιρέτως, και του άρθρου 47 Β του ίδιου νόμου, αντίκεινται στο Σύνταγμα και δεν μπορούν να παράσχουν νόμιμο έρεισμα στις παραδεκτώς προσβαλλόμενες πράξεις, οι οποίες θα πρέπει να ακυρωθούν. Η απόφαση παραπέμφθηκε στην ολομέλεια του ΣτΕ.

    Κατηγορίες εκτάσεων ΔΑ

    Τι σημαίνει αυτό με απλά λόγια; Ότι αν επικυρωθεί η απόφαση του τμήματος από το ΣτΕ, κρίνεται άκυρη η όποια ρύθμιση, δεν μπορεί να προχωρήσει η διαδικασία των εξαγορών και οι εκτάσεις τίθενται εκτός ΟΣΔΕ. Τι είναι όμως οι εκτάσεις αυτές; Πρόκειται όντως περί αυθαίρετα εκχερσωμένων εκτάσεων στο σύνολό τους; Διέπονται όλες από το ίδιο νομικό πλαίσιο;

    Αν διερευνηθεί το καθεστώς αλλαγής χρήσης των εκτάσεων αυτών, σε συνδυασμό με τα δεδομένα, βάσει των τεχνικών προδιαγραφών που συντάσσονται οι δασικοί χάρτες θα διαπιστωθούν τα ακόλουθα:

    ✱ Ως ΔΑ εκτάσεις (αγροτικής μορφής σήμερα – δασικής μορφής στο παρελθόν) περιλαμβάνονται στον δασικό χάρτη εκτάσεις που είχαν νόμιμη άδεια εκχέρσωσης, η οποία δεν συνοδεύεται από τοπογραφικό διάγραμμα και δεν μπορούν να ταυτοποιηθούν στο έδαφος.

    ✱ Εκτάσεις με νόμιμη άδεια εκχέρσωσης, οι οποίες δε μπορούν να ταυτοποιηθούν γιατί έχουν καταστραφεί τα αρχεία του δασαρχείου (π.χ. Δασάρχης Αλμυρού).

    Κτηνοτροφικές εκτάσεις

    Ν.Δ. 2185/1952 «Περί αναγκαστικής απαλλοτριώσεως κτημάτων προς αποκατάσταση ακτημόνων καλλιεργητών και κτηνοτρόφων». Άρθρο 28 παρ. 2 «Κτηνοτροφικές εκτάσεις νοούνται οι ανεπίδεκτοι γεωργικής, πλην δασικής και μόνον κτηνοτροφικής εκμεταλλεύσεως εντός της δασώδους η μη μορφής μετά των απαραίτητων δια την συντήρηση της κτηνοτροφικής παρακολούθησης (ποδιές, γεννολείβαδα κ.λπ.). Τυχόν παρεμβαλλόμενες μικρές καλλιεργήσιμες ή καλλιεργούμενες εκτάσεις δεν αναιρούσιν τον χαρακτήρα του κτήματος ως κτηνοτροφικού.

    Κτηνοτροφικές εκτάσεις δασώδους μορφής νοούνται οι εκτάσεις περί ων οι παρ. 2 και 3 του άρθρου 45 του ν. 417β/1929 (περί δασικής έκτασης).

    Εκτάσεις

    Ν.Δ. 25801/1953 Περί τροποποιήσεως και συμπληρώσεως εννοιών διατάξεων των περί Δασών Νόμων. (ΦΕΚ 200 Α)

    Άρθρο 46 παρ. 10 «Ιδιωτικαί δασικαί εκτάσεις εκχερσωθείσαι και καλλιεργηθείσαι άνευ αδείας της Δασικής Αρχής υπό των ιδιωτών κατά την εμπόλεμη περίοδο και μέχρι την 1 Ιανουαρίου 1950 θεωρούνται ως νομίμως καλλιεργούμεναι. Αι δε μέχρι τούδε εκτός εις αι απαγορευτικαί της καλλιέργειας διάταξης παύουν να ισχύουν»

    Νομολογία: Απόφαση 241/2004 του Ε΄ Τμήματος του ΣτΕ.

    Το Συμβούλιο της Επικρατείας στην υπ άριθμ. 241/2004 απόφαση του Ε. τμήματος, επισημαίνει ότι «Επειδή στο άρθρο 46 παρ. 10 του Ν.Δ. 2501/1953 (ΦΕΚ 200/Α) οριζόταν ότι «Ιδιωτικαί δασικαί εκτάσεις εκχερσωθείσαι και καλλιεργηθείσαι άνευ αδείας της Δασικής Αρχής υπό των ιδιοκτητών κατά την εμπόλεμη περίοδο και μέχρι την 1 Ιανουαρίου, θεωρούνται ως νομίμως καλλιεργούμεναι».

    Στο πεδίο εφαρμογής της διάταξης αυτής εμπίπτουν κατά την έννοιά της οι δασικές εκτάσεις, οι οποίες είχαν εκχερσωθεί κατά την εμπόλεμη περίοδο και συνέχιζαν να καλλιεργούνται μέχρι την 1/1/1950, εφόσον δεν πληρούνται οι εν λόγω προϋποθέσεις εφαρμογής της, οι εν λόγω εκτάσεις νομίμως συνεχίζουν να καλλιεργούνται. Εν όψει αυτών δεν ασκεί επιρροή η μεταγενέστερη κατάργηση της παραπάνω διάταξης με το άρθρο 317 παρ. 48 του Ν.Δ. 86/1969.

    Νόμος 4061/2012: Διαχείριση και προστασία ακινήτων Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων – Ρύθμιση εμπράγματων δικαιωμάτων. Σύμφωνα με την παρ. γ του άρθρου 22 το ελληνικό Δημόσιο δεν προβάλλει δικαιώματα κυριότητας σε ακίνητα που ο ιδιώτης νέμεται πριν την 1/1/1965 για γεωργική χρήση, η οποία εξακολουθεί να ασκείται μέχρι σήμερα.

    Εγκύκλιος 1204/51539/2-5-2012 (ΦΕΚ 66/Α/2012) του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων « Οδηγίες για την Εφαρμογή του ν. 4061/2010». Στην παρ. 1 εδαφ. 8 αναφέρεται ότι «αν ο ενδιαφερόμενος αποδείξει ότι εκτελεί γεωργικές εργασίες στο αυθαίρετα κατεχόμενο ακίνητο, με χρονικό σημείο αναφοράς πριν από την 1/1/1965 και εξακολουθεί να ασκεί χρήση μέχρι σήμερα, δεν απαιτείται η καλή πίστη, ως προϋπόθεση για την μη προβολή δικαιωμάτων του δημοσίου. Στον χρόνο αυτόν προσμετράται και ο χρόνος που κατέχεται από τον δικαιοπάροχο του , με την προυπόθεση ότι αυτός άσκησε συνεχώς τη γεωργική χρήση.

    Ν.4280/2014 Άρθρο 36, τροποποίηση Άρθρου 47 του ν.998/1979 παρ. 5 «για λόγους δημοσίου συμφέροντος». Δάση, δασικές εκτάσεις και εκτάσεις με τη μορφή της περ. α της παρ. 5 του άρθρου 3 του παρόντος που εκχερσώθηκαν για γεωργική χρήση, πριν τεθεί σε ισχύ το Σύνταγμα του 1975 και διατηρούν τη χρήση αυτή μέχρι σήμερα, δεν υπάγονται στις διατάξεις της δασικής νομοθεσίας απαγορευόμενης κάθε άλλης χρήσης από τον κάτοχο τους.

    Ν. 4664/2017 τροποποίηση – συμπλήρωση του άρθρου 3 του Ν. 998/79 με την παρ. 7 όπου «εκτάσεις που έχουν απολέσει τον δασικό τους χαρακτήρα προ της 11/6/1975 για επεμβάσεις που έλαβαν χώρα με βάση σχετική διοικητική πράξη, η οποία καλύπτεται από το τεκμήριο νομιμότητας, δεν χαρακτηρίζονται ως δάση ή δασικές εκτάσεις μετά τη διαδικασία του άρθρου 14 του ν. 998/1979 και δεν κηρύσσονται αναδασωτέες».

    Όπως γίνεται αντιληπτό, υπάρχει διαχρονικά ρύθμιση των εκτάσεων που αλλάζουν χρήση από δασική σε γεωργική, την οποία όμως διατηρούν μέχρι σήμερα και δεν υπάρχει αλλαγή της χρήσης τους. Με τις ρυθμίσεις να εστιάζονται στις εξής καθοριστικές ημερομηνίες:

    1/1/1950, νομιμοποίηση βάσει του Ν.Δ. 2501/1933 όλων των εκχερσωθείσων και καλλιεργηθείσων δασικών εκτάσεων.
    Την απόφαση 241/2004 του Ε. τμήματος του ΣτΕ με την οποία επιβεβαιώνεται η ρύθμιση του Ν.Δ. 2501/1953.
    1/1/1965 (Ν. 4061 και εγκύκλιος 1204/51539/2-5-2012), βάσει των οποίων αν ο ενδιαφερόμενος αποδείξει ότι εκτελεί γεωργικές εργασίες αυθαίρετα σε ακίνητο μέχρι την 1/1/1965 […] το δημόσιο δεν προβάλλει δικαιώματα επί των εκτάσεων αυτών.
    11/6/1975, παρ. 7 άρθρου 3 του Ν. 998/1979, εκτάσεις όπου αλλάζουν χρήση με νόμιμο διοικητικό τρόπο προ της 11/6/1975 δεν χαρακτηρίζονται ως δάση ή δασικές εκτάσεις.
    Κατά συνέπεια, υπάρχουν νόμοι, Νομοθετικά Διατάγματα και Υπουργικές Αποφάσεις που τις εκτάσεις αυτές, που παρανόμως εκχερσώθηκαν μέχρι και την ψήφιση του Συντάγματος, τις έχουν νομιμοποιήσει ως αγροτικές. Επίσης, μια ειδική κατηγορία αποτελούν οι κτηνοτροφικές εκτάσεις, οι οποίες αλλάζουν χρήση και διέπονται διαχρονικά μέχρι και το 1975 από ένα ιδιαίτερο νομικό καθεστώς.

    Όπως γίνεται αντιληπτό, υπάρχει ένα κομβικό χρονικό όριο, η 11η Ιουνίου 1975, ημερομηνία ψήφισης του Συντάγματος, όπου η γεωργική χρήση των εκτάσεων αυτών έχει τακτοποιηθεί και έχει παραγάγει νόμιμα αποτελέσματα, διότι επί των εκτάσεων αυτών έχουν δημιουργηθεί υποδομές γεωργικών καλλιεργειών (γεωτρήσεις κ.λπ.), το οποίο πρέπει να λαμβάνεται υπόψη σε οποιαδήποτε τακτοποίηση.

    Τι πρέπει να γίνει

    Όλες αυτές οι ρυθμίσεις δεν αποτυπώνονται στον δασικό χάρτη, καθ’ όσον τα δεδομένα που λαμβάνονται υπόψη στη διαδικασία κατάρτισης του δασικού χάρτη είναι οι αεροφωτογραφίες του έτους 1945, οι πρόσφατες αεροφωτογραφίες (2007 ή 2015 για τους χάρτες που συντάσσονται τώρα), οι τελεσίδικες πράξεις της διοίκησης (πράξεις χαρακτηρισμού, αποφάσεις κήρυξης αναδασωτέων εκτάσεων) και τα στοιχεία που χορηγούνται από το Ελληνικό Κτηματολόγιο όπως σχέδια πόλης, όρια οικισμών, διανομές.

    Χρήζει περαιτέρω συμπλήρωσης και επεξεργασίας ο δασικός χάρτης πριν αναρτηθεί, αν ακολουθηθεί αυτή η λύση δεν θα αποκτήσει η χώρα κυρωμένους δασικούς χάρτες ποτέ.

    Η πρότασή μας είναι να αντιμετωπιστεί το θέμα της τακτοποίησης με δύο ταχύτητες, δηλ. η μία να αφορά τις εκτάσεις που εκχερσώθηκαν μέχρι τις 11/6/1975 και η άλλη μετά το 1975. Να ρυθμιστεί το θέμα των κτηνοτροφικών εκτάσεων και να επιλυθεί το ζήτημα των αδειών εκχέρσωσης που δεν συνοδεύονται από τοπογραφικό διάγραμμα, καθώς και αυτών που έχουν χαθεί τα αρχεία.

    Είναι πολύ μεγάλο θέμα και χρήζει λεπτομερούς έρευνας και ρύθμισης, για να μη βρεθούν εκτός ΟΣΔΕ εκτάσεις γεωργικές.

    του Νίκου Χλύκα, δασολόγου – περιβαλλοντολόγου

    Sign in to follow this  


    User Feedback




    Create an account or sign in to comment

    You need to be a member in order to leave a comment

    Create an account

    Sign up for a new account in our community. It's easy!

    Register a new account

    Sign in

    Already have an account? Sign in here.

    Sign In Now

  • Similar Content

    • By Engineer
      Ένα επιπλέον ποσοστό κυρωμένων δασικών χαρτών προστίθεται σήμερα στον ελληνικό χάρτη, στο πλαίσιο της ταχείας εξέλιξης του έργου από τον Ιανουάριο 2017. Πρόκειται για 2,82% της έκτασης της χώρας, το οποίο προστίθεται στο 41,5% που είχε κυρωθεί μέχρι σήμερα.
      Από το υπουργείο Περιβάλλοντος, υπενθυμίζεται ότι «από το 1975 (συνταγματική επιταγή) έως το τέλος του 2016 στη χώρα είχαν κυρωθεί δασικοί χάρτες μόλις στο 1% της έκτασής της. Σήμερα, και σε διάστημα μόλις 2,5 χρόνων, η Ελλάδα έχει κυρωμένους δασικούς χάρτες στο 44,3% της έκτασής της».
      Τις αποφάσεις μερικής κύρωσης υπογράφουν σήμερα οι Συντονιστές των Αποκεντρωμένων Διοικήσεων Αττικής, Θεσσαλίας-Στερεάς Ελλάδας και Μακεδονίας Θράκης και αφορούν στις περιοχές:
      • Ανατολικής Αττικής: περιοχές δήµων Αγ. Παρασκευής, Βριλησσίων, Ηρακλείου Αττικής και των δηµοτικών ενοτήτων: α) Ανθούσας, Γέρακα, Παλλήνης δήµου Παλλήνης, β) Ν. Ψυχικού δήµου Φιλοθέης – Ψυχικού Περιφερειακής Ενότητας Ανατολικής Αττικής
      • Δυτικής Αττικής: προκαποδιστριακών ΟΤΑ: Ελευσίνας, Μαγούλας, Νέας Περάμου, Οινόης, Ερυθρών, Βιλίων Π.Ε. Δυτ. Αττικής και Κορυδαλλού Π.Ε. Πειραιώς
      • Τρικάλων: ολόκληρη περιοχή αρμοδιότητας Διεύθυνσης Δασών
      • Καβάλας: 1) Τ.Κ. Αγίου Κοσµά, 2) Τ.Κ. Γέροντα, 3) Τ.Κ.Γραβούνης, 4) Τ.Κ. ∆ιποτάµου, 5) Τ.Κ. ∆υσβάτου, 6) Τ.Κ. Ελαφοχωρίου, 7) Τ.Κ. Ερατεινού, Τ.Κ. Ζαρκαδιάς, 9) Τ.Κ. Κεχροκάµπου, 10) Τ.Κ. Λεκάνης, 11) Τ.Κ. Μακρυχωρίου, 12) Τ.Κ. Πέρνης, 13) Τ.Κ. Πετροπηγής, 14) Τ.Κ. Πλαταµώνος, 15) Τ.Κ. Ποντολίβαδου, 16) ∆.Κ. Χρυσουπόλεως και 17) Τ.Κ. Χρυσοχωρίου, του ∆ήµου Νέστου, της Περιφερειακής Ενότητας Καβάλας.
      Από το ΥΠΕΝ διευκρινίζεται ότι στις περιοχές αυτές δεν συμπεριλαμβάνονται οι εκτάσεις για τις οποίες έχουν υποβληθεί αντιρρήσεις, αιτήσεις διόρθωσης πρόδηλων σφαλμάτων και αιτήσεις εξαγοράς/χρήσης εκχερσωμένων εκτάσεων για γεωργική εκμετάλλευση και ότι οι εκτάσεις αυτές θα κυρωθούν σε επόμενο στάδιο μετά την εξέτασή τους από τις Επιτροπές Αντιρρήσεων ή την ένταξή τους σε νόμιμη αλλαγή χρήσης από τις Δασικές Υπηρεσίες.
      Σύμφωνα με υπάρχοντα στατιστικά στοιχεία για τη σημερινή κύρωση:
      Η σχετική έκταση αντιστοιχεί σε 3.725.146 στρέμματα. Τα 2.762.598 στρέμματα (74,16%) είναι εκτάσεις που προστατεύονται από τις διατάξεις της δασικής νομοθεσίας. Τα υπόλοιπα 962.548 στρέμματα (25,84%) είναι εκτάσεις άλλης μορφής. Οι συνολικές αντιρρήσεις είναι 6.690 που αντιστοιχούν σε 212.604 στρέμματα. Τα πρόδηλα σφάλματα αντιστοιχούν σε 33.781 στρέμματα. Οι αιτήσεις εξαγοράς/χρήσης αντιστοιχούν σε 1.199 στρέμματα. Για τη συνολική κύρωση στο 44,3% της επικράτειας έως σήμερα οι εκτάσεις που προστατεύονται από τη δασική νομοθεσία είναι περίπου στο 62% της παραπάνω έκτασης. Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ
    • By Engineer
      Ένα επιπλέον ποσοστό κυρωμένων δασικών χαρτών προστίθεται σήμερα στον ελληνικό χάρτη, στο πλαίσιο της ταχείας εξέλιξης του έργου από τον Ιανουάριο 2017. Πρόκειται για 2,82% της έκτασης της χώρας, το οποίο προστίθεται στο 41,5% που είχε κυρωθεί μέχρι σήμερα.
      Από το υπουργείο Περιβάλλοντος, υπενθυμίζεται ότι «από το 1975 (συνταγματική επιταγή) έως το τέλος του 2016 στη χώρα είχαν κυρωθεί δασικοί χάρτες μόλις στο 1% της έκτασής της. Σήμερα, και σε διάστημα μόλις 2,5 χρόνων, η Ελλάδα έχει κυρωμένους δασικούς χάρτες στο 44,3% της έκτασής της».
      Τις αποφάσεις μερικής κύρωσης υπογράφουν σήμερα οι Συντονιστές των Αποκεντρωμένων Διοικήσεων Αττικής, Θεσσαλίας-Στερεάς Ελλάδας και Μακεδονίας Θράκης και αφορούν στις περιοχές:
      • Ανατολικής Αττικής: περιοχές δήµων Αγ. Παρασκευής, Βριλησσίων, Ηρακλείου Αττικής και των δηµοτικών ενοτήτων: α) Ανθούσας, Γέρακα, Παλλήνης δήµου Παλλήνης, β) Ν. Ψυχικού δήµου Φιλοθέης – Ψυχικού Περιφερειακής Ενότητας Ανατολικής Αττικής
      • Δυτικής Αττικής: προκαποδιστριακών ΟΤΑ: Ελευσίνας, Μαγούλας, Νέας Περάμου, Οινόης, Ερυθρών, Βιλίων Π.Ε. Δυτ. Αττικής και Κορυδαλλού Π.Ε. Πειραιώς
      • Τρικάλων: ολόκληρη περιοχή αρμοδιότητας Διεύθυνσης Δασών
      • Καβάλας: 1) Τ.Κ. Αγίου Κοσµά, 2) Τ.Κ. Γέροντα, 3) Τ.Κ.Γραβούνης, 4) Τ.Κ. ∆ιποτάµου, 5) Τ.Κ. ∆υσβάτου, 6) Τ.Κ. Ελαφοχωρίου, 7) Τ.Κ. Ερατεινού, Τ.Κ. Ζαρκαδιάς, 9) Τ.Κ. Κεχροκάµπου, 10) Τ.Κ. Λεκάνης, 11) Τ.Κ. Μακρυχωρίου, 12) Τ.Κ. Πέρνης, 13) Τ.Κ. Πετροπηγής, 14) Τ.Κ. Πλαταµώνος, 15) Τ.Κ. Ποντολίβαδου, 16) ∆.Κ. Χρυσουπόλεως και 17) Τ.Κ. Χρυσοχωρίου, του ∆ήµου Νέστου, της Περιφερειακής Ενότητας Καβάλας.
      Από το ΥΠΕΝ διευκρινίζεται ότι στις περιοχές αυτές δεν συμπεριλαμβάνονται οι εκτάσεις για τις οποίες έχουν υποβληθεί αντιρρήσεις, αιτήσεις διόρθωσης πρόδηλων σφαλμάτων και αιτήσεις εξαγοράς/χρήσης εκχερσωμένων εκτάσεων για γεωργική εκμετάλλευση και ότι οι εκτάσεις αυτές θα κυρωθούν σε επόμενο στάδιο μετά την εξέτασή τους από τις Επιτροπές Αντιρρήσεων ή την ένταξή τους σε νόμιμη αλλαγή χρήσης από τις Δασικές Υπηρεσίες.
      Σύμφωνα με υπάρχοντα στατιστικά στοιχεία για τη σημερινή κύρωση:
      Η σχετική έκταση αντιστοιχεί σε 3.725.146 στρέμματα. Τα 2.762.598 στρέμματα (74,16%) είναι εκτάσεις που προστατεύονται από τις διατάξεις της δασικής νομοθεσίας. Τα υπόλοιπα 962.548 στρέμματα (25,84%) είναι εκτάσεις άλλης μορφής. Οι συνολικές αντιρρήσεις είναι 6.690 που αντιστοιχούν σε 212.604 στρέμματα. Τα πρόδηλα σφάλματα αντιστοιχούν σε 33.781 στρέμματα. Οι αιτήσεις εξαγοράς/χρήσης αντιστοιχούν σε 1.199 στρέμματα. Για τη συνολική κύρωση στο 44,3% της επικράτειας έως σήμερα οι εκτάσεις που προστατεύονται από τη δασική νομοθεσία είναι περίπου στο 62% της παραπάνω έκτασης. Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ

      View full είδηση
    • By Engineer
      Υπογράφηκε η ΚΥΑ που συντονίζει και ρυθμίζει τη συνεργασία μεταξύ του Πυροσβεστικού Σώματος και της Δασικής Υπηρεσίας στον τομέα της πρόληψης, αλλά κυρίως της καταστολής των δασικών πυρκαγιών στο πλαίσιο των προβλεπόμενων στην κείμενη νομοθεσία αρμοδιοτήτων τους.
      Είναι η πρώτη φορά που περιγράφεται σε ΚΥΑ λεπτομερώς η υποχρεωτική συνεργασία και ο συντονισμός των δύο φορέων για την πρόληψη και αντιμετώπιση των συμβάντων δασικών πυρκαγιών, μετά την ανάθεση της αρμοδιότητας της δασοπυρόσβεσης από τη Δασική Υπηρεσία στο Πυροσβεστικό Σώμα, το 1998.
      Η ΚΥΑ συνυπογράφεται από την Υπουργό Προστασίας του Πολίτη, Όλγα Γεροβασίλη, και τον Αναπληρωτή Υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Σωκράτη Φάμελλο. Η έκδοσή της α) καλύπτει άμεσα την πρόβλεψη και απαίτηση του πορίσματος που εξέδωσε η Επιτροπή Εμπειρογνωμόνων στις Δασικές Πυρκαγιές (Επιτροπή Goldammer), που συνέστησε ο Πρωθυπουργός, β) προβλέπεται στην Εθνική Στρατηγική για τα Δάση, που ισχύει για πρώτη φορά στη χώρα μας και γ) αντιστοιχεί στις δεσμεύσεις του Αν. ΥΠΕΝ, όπως διατυπώθηκαν στην πρόσφατη συνεδρίαση των τριών Επιτροπών της Βουλής (Δημόσιας Διοίκησης, Δημόσιας Τάξης και Δικαιοσύνης – Παραγωγής και Εμπορίου – Προστασίας Περιβάλλοντος) για την παρουσίαση του πορίσματος της Επιτροπής Goldammer.
      Η ΚΥΑ διαρθρώνεται σε τρία άρθρα, με το πρώτο να καλύπτει το γενικό πλαίσιο συνεργασίας των δύο υπηρεσιών, το δεύτερο να αναλύει τις αρμοδιότητες του Πυροσβεστικού Σώματος και το τρίτο τις αρμοδιότητες της Γενικής Διεύθυνσης Δασών και Δασικού Περιβάλλοντος του ΥΠΕΝ, καθώς και των Δασικών Υπηρεσιών των Αποκεντρωμένων Διοικήσεων.
      Ειδικότερα, σε εθνικό επίπεδο προβλέπεται στενή συνεργασία:
      Του τμήματος Επιχειρήσεων Δασοπυρόσβεσης της Διεύθυνσης Πυροσβεστικών Επιχειρήσεων του Πυροσβεστικού Σώματος και Του τμήματος Δασοπροστασίας και Αγροτικής Ασφάλειας της Διεύθυνσης Προστασίας Δασών της Γενικής Διεύθυνσης Δασών και Δασικού Περιβάλλοντος του ΥΠΕΝ, ενώ η συνεργασία αφορά στην:
      Έκδοση ενιαίων κανόνων και οδηγιών σύνταξης Σχεδίων πρόληψης και αντιπυρικής προστασίας σε επίπεδο χωρικής αρμοδιότητας Δασαρχείου (πρόβλεψη για τις τοπικές ιδιαιτερότητες κάθε περιοχής) και Εναρμόνιση των μέτρων πρόληψης με τον επιχειρησιακό σχεδιασμό καταστολής δασικών πυρκαγιών
      Την άνοιξη κάθε έτους, ή και εντός της αντιπυρικής περιόδου, γίνεται σύσκεψη με πρωτοβουλία της Γενικής Διεύθυνσης Δασών και Δασικού Περιβάλλοντος του ΥΠΕΝ με συμμετέχοντες από το Αρχηγείο του Πυροσβεστικού Σώματος, το Ενιαίο Συντονιστικό Κέντρο Επιχειρήσεων (ΕΣΚΕ) και τη Γενική Γραμματεία Πολιτικής Προστασίας.
      Σε περιφερειακό επίπεδο προβλέπεται η συνεργασία των Περιφερειακών Πυροσβεστικών Υπηρεσιών και των Δασικών Υπηρεσιών των Αποκεντρωμένων Διοικήσεων της χώρας για την έγκαιρη έκδοση ενιαίων κανόνων, οδηγιών και κατευθύνσεων για την πρόληψη και καταστολή των δασικών πυρκαγιών.
      Μέσω της συνεργασίας αυτής επιτυγχάνονται τα εξής:
      Διασπορά των δυνάμεων επιφυλακής για συνεχή κάλυψη των περιοχών Καθορισμός απαιτούμενου αριθμού πυροφυλακίων – παρατηρητηρίων και κατάλληλης διασποράς και στελέχωσής τους για την έγκαιρη αναγγελία των πυρκαγιών Εκπαίδευση του διαθέσιμου ανθρώπινου δυναμικού σε θέματα ασφάλειας και αποφυγής ατυχημάτων από δασικές πυρκαγιές Όταν ξεκινήσει η πυρκαγιά και αποτελεί κρίσιμο περιστατικό, η Πυροσβεστική Υπηρεσία ενημερώνει τη Δασική Υπηρεσία για την επιτόπια συνδρομή της και τη συνεργασία της με τον επικεφαλής των δυνάμεων καταστολής για την αποτελεσματική αντιμετώπιση των δασικών πυρκαγιών στην παροχή υποστήριξης και στη διασφάλιση άμεσης συνδρομής Στελεχώνεται υποχρεωτικά το ΕΣΚΕ με Δασολόγους ή Δασοπόνους οι οποίοι παρέχουν συμβουλές και πληροφορίες στον επικεφαλής του, ο οποίος είναι υποχρεωμένος να τις λάβει υπόψη του Παρέχεται υποχρεωτικά η γνώμη της ΔΥ στην ιεράρχηση ταυτόχρονων πυρκαγιών, όσον αφορά στην προστασία του δασικού οικοσυστήματος Παρέχονται στατιστικά στοιχεία από την ΠΥ στη Γενική Δ/νση Δασών του ΥΠΕΝ και σε συνεργασία με τις Δασικές Υπηρεσίες συντάσσονται οριστικοί στατιστικοί πίνακες και αποστέλλονται στις υπηρεσίες της ΕΕ Βρίσκονται σε διαρκή, μη προγραμματισμένη επιφυλακή, τα ανώτερα στελέχη της Γενικής Διεύθυνσης Δασών του ΥΠΕΝ και των Γενικών Διευθύνσεων Δασών των Αποκεντρωμένων Διοικήσεων ώστε να παρέχουν τη βοήθειά τους σε κρίσιμα περιστατικά Επίσης, η Δασική Υπηρεσία όταν βρίσκεται στο συμβάν έχει συμβουλευτικό ρόλο παρέχοντας πληροφορίες για:
      Το οδικό δασικό δίκτυο Το ανάγλυφο Τη συμπεριφορά της υπάρχουσας δασικής βλάστησης στη φωτιά Τις πιθανές θέσεις διάνοιξης ζωνών με μηχανικούς τρόπους Οποιοδήποτε άλλο στοιχείο για την αποτελεσματικότερη αντιμετώπιση της πυρκαγιάς
      View full είδηση
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.