Μετάβαση στο περιεχόμενο
  • Novatron
  • Engineer
    Engineer

    Νέο Ρυθμιστικό Θεσσαλονίκης: Στόχος η μετατροπή σε Μητρόπολη

    Οι βασικοί άξονες του τελικού σχεδίου όπως τους παρουσίασε από τη Θεσσαλονίκη ο υπουργός ΠΕΚΑ Γ.Μανιάτης.

     

    Στο τέλος Φεβρουαρίου αναμένεται να γίνει νόμος του κράτους το νέο Ρυθμιστικό Σχέδιο της Θεσσαλονίκης, 30 χρόνια μετά το 1985, όπως ανακοίνωσε απόψε ο υπουργός Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής, Γιάννης Μανιάτης, παρουσιάζοντας την τελική πρόταση του υπουργείου για το νέο Ρυθμιστικό.

     

    Σε ευρεία σύσκεψη που πραγματοποιήθηκε με τους φορείς της περιοχής στην Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, ο κ. Μανιάτης παρουσίασε τον νέο οδικό χάρτη για την ανάπτυξη της ευρύτερης περιοχής επιρροής της Θεσσαλονίκης για την επόμενη 20ετία. Έπειτα από παλινωδίες ετών και αδικαιολόγητες καθυστερήσεις, ο κ. Μανιάτης προχωρά πλέον τη θέσπιση κανόνων για την ανάπτυξη της ευρύτερης περιοχής Θεσσαλονίκης, που θα καθορίσουν το μέλλον της για την επόμενη εικοσαετία, επισημαίνοντας και ο ίδιος ότι "είναι αδιανόητο να πορεύονται στα τυφλά και χωρίς κανένα σχέδιο τα δυο μεγάλα μητροπολιτικά κέντρα της χώρας -Αθήνα και Θεσσαλονίκη-, που αποτελούν τις ατμομηχανές της ανάπτυξης της χώρας και δεν αξιοποιούν επί δεκαετίες τα συγκριτικά πλεονεκτήματά τους, όπως τα μεγαλύτερα ευρωπαϊκά μητροπολιτικά κέντρα".

     

    Η Θεσσαλονίκη είχε ένα Ρυθμιστικό Σχέδιο που συντάχθηκε το 1985 (χωρίς καν ποτέ να θεσπιστούν Ζώνες Οικιστικού Ελέγχου) και από τότε δεν υπήρξε νέος σχεδιασμός. Το πολεοδομικό συγκρότημα αναπτύχθηκε άναρχα, χωρίς κανέναν ουσιαστικό έλεγχο χρήσεων γης και μετατράπηκε σε μια μάζα από τσιμέντο υποθηκεύοντας το μέλλον του τόπου και των κατοίκων του. Οι πολεοδομήσεις και οι επεκτάσεις σχεδίων πόλης, στο βωμό του κέρδους τις εποχές της δόξας των κατασκευαστικών, γίνονταν όπου ξεφύτρωναν αυθαίρετα και τελικά αφού χτίστηκε ακόμη και η… θάλασσα, όλοι άρχισαν να παραπονιούνται για την ανυπαρξία υποδομών, εξυπηρετήσεων και λειτουργίας του πολεοδομικού συγκροτήματος (ασφυξία). Αποτέλεσμα της ανεξέλεγκτης κατάστασης είναι όσα βιώνουν σήμερα οι περισσότερες περιοχές της ευρύτερης Θεσσαλονίκης, με βιομηχανίες δίπλα σε σπίτια, οικισμούς μέσα σε ρέματα, νόμιμα… αυθαίρετα, συρρικνωμένο πράσινο, απροστάτευτο περιβάλλον κτλ.

     

    Ο Οργανισμός Ρυθμιστικού Θεσσαλονίκης μπροστά στο χάος επικαιροποίησε τη μελέτη του νέου Ρυθμιστικού Σχεδίου, έκανε τη διαβούλευση και έπειτα από πολλές καθυστερήσεις, το υπουργείο συνέταξε την τελική πρόταση για το σχέδιο νόμου που θα κατατεθεί –άμεσα, σύμφωνα με τον κ. Μανιάτη- στη Βουλή. Θα ακολουθήσει διαβούλευση -περίπου τέσσερις συζητήσεις στο Κοινοβούλιο- με τους βουλευτές και στο τέλος Φεβρουαρίου αναμένεται να ψηφιστεί το νέο σχέδιο.

     

    Την ώρα που πάντως παρουσιαζόταν το νέο σχέδιο, ο υπουργός Διοικητικής Μεταρρύθμισης, Κυριάκος Μητσοτάκης, ανακοίνωνε την κατάργηση του ΟΡΘ και τη μετατροπή του σε γραφείο του ΥΠΕΚΑ.

     

    Το σχέδιο

     

    Ο σχεδιασμός περιλαμβάνει τις χρήσεις γης και τις προβλέψεις για την ανάπτυξη τριών περιφερειακών ενοτήτων στο σύνολό τους (Θεσσαλονίκη, Χαλκιδική, Κιλκίς) και τριών Δήμων ισάριθμων περιφερειακών ενοτήτων (Δήμοι Πέλλας, Αλεξάνδρειας και Πύδνας Κολινδρού).

     

    Ο περιφερειάρχης Κεντρικής Μακεδονίας, Απόστολος Τζιτζικώστας, χαρακτήρισε το σχέδιο "οδικό χάρτη εικοσαετίας, που θα διαμορφώσει τα νέα χαρακτηριστικά της Θεσσαλονίκης και της Κεντρικής Μακεδονίας για τις επόμενες δεκαετίες". Επίσης, ο κ. Τζιτζικώστας επανέφερε ενώπιον του υπουργού και των εκπροσώπων των φορέων το αίτημα που είχε διατυπώσει από το 2011 "να αποδοθούν οι αρμοδιότητες του ΟΡΘ στην Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, για να μην υπάρχει διασπορά πόρων και αρμοδιοτήτων και για να μπορεί να γίνει ενιαίος σχεδιασμός για τη Θεσσαλονίκη και την Κεντρική Μακεδονία". Μάλιστα, ο περιφερειάρχης ζήτησε ισόρροπη ανάπτυξη για τη Θεσσαλονίκη και να άρει η Πολιτεία τις στρεβλώσεις ανάμεσα στη δυτική και ανατολική Θεσσαλονίκη, με συγκεκριμένες κοστολογημένες δράσεις.

     

    Στο νέο Ρυθμιστικό, ο ρόλος της Θεσσαλονίκης είναι μητροπολιτικός. Είναι το κέντρο αυτής της ζώνης επιρροής και βάσει του νέου Ρυθμιστικού πρέπει ο ρόλος της να ενισχυθεί ως κέντρου υπηρεσιών, λειτουργιών και αποφάσεων, ως επιχειρηματικού κέντρου, ως πολιτιστικού και εκπαιδευτικού κέντρου, ως πόλου θαλασσίων μεταφορών και ως κεντρικού προορισμού τουρισμού city break.

     

    Ανατολικά

     

    Η ανατολική πλευρά του πολεοδομικού συγκροτήματος προγραμματίζεται να γίνει πόλος έλξης επιχειρήσεων καινοτομίας, έρευνας και μεταποίησης, αλλά και υπηρεσιών κλίμακας του αστικού πληθυσμού (εμπόριο, εκθέσεις, ξενοδοχεία, νοσοκομεία, αναψυχή).

     

    Δυτικά

     

    Η δυτική πλευρά του πολεοδομικού συγκροτήματος προγραμματίζεται να γίνει πόλος μεταποίησης, χονδρεμπορίου, διαμετακόμισης και εκθεσιακών κέντρων. Απαιτείται η συγκέντρωση των δραστηριοτήτων σε οργανωμένους υποδοχείς και η εξυγίανση των ήδη υφισταμένων υποδοχέων, ταυτόχρονα με την αντιμετώπιση του θέματος του βιομηχανικού κινδύνου. Επιπλέον, είναι επιθυμητή η ενίσχυση της περιοχής με δραστηριότητες ερευνητικές και επιχειρηματικές, όπως και με ξενοδοχειακές και νοσηλευτικές εγκαταστάσεις, αλλά και με εγκαταστάσεις αναψυχής.

     

    Μητροπολιτικό πάρκο

     

    Η περιοχή μεταξύ Λευκού Πύργου, ΔΕΘ, πανεπιστημίων, Γ΄ Σώματος Στρατού και Πεδίου του Άρεως, ορίζεται ως μητροπολιτικό πάρκο πολιτισμού και πρασίνου, με εκτόνωση στην περιοχή της Ευαγγελίστριας και στους Κήπους του Πασά.

     

    Επίσης, εφαρμόζεται ολοκληρωμένο πρόγραμμα προστασίας και διαχείρισης του περιαστικού δάσους Θεσσαλονίκης (Σέιχ Σου) ως περιφερειακό πάρκο, που θα ενοποιηθεί με τον άξονα των δασικών εκτάσεων Χορτιάτη – Θέρμης – Πανοράματος – Φιλύρου – Πολίχνης – Ωραιοκάστρου – Νεοχωρούδας – Πενταλόφου, ώστε να εξασφαλίζεται η αναγκαία συνέχεια του ευρύτερου δασικού οικοσυστήματος (διπλασιασμός Σέιχ Σου).

     

    Αναβαθμίζεται καθ’ όλο το μήκος της ακτογραμμής το τοπίο, η προσβασιμότητα και η ανάδειξη του παραλιακού μετώπου, σύμφωνα με τις αρχές της ολοκληρωμένης διαχείρισης της παράκτιας ζώνης. Οι επιμέρους παρεμβάσεις περιλαμβάνουν την περιβαλλοντική αποκατάσταση των εκβολών του Δενδροποτάμου και της παραποτάμιας ζώνης του Γαλλικού ποταμού, την ανάδειξη και διατήρηση της οικολογικής αξίας της παραλιακής ζώνης της Καλαμαριάς, την εξυγίανση, αποκατάσταση της συνέχειας και ενίσχυση της προσβασιμότητας, για την ανάπτυξη ήπιων χρήσεων αναψυχής στο παραλιακό μέτωπο των δήμων Πυλαίας, Χορτιάτη και Θέρμης.

     

    Ανασυντάσσονται οι ελεύθεροι χώροι του πολεοδομικού συγκροτήματος Θεσσαλονίκης (ιδιαίτερη αναφορά σε περιφερειακή τάφρο αι χειμάρρους που απορρέουν σ΄ αυτή). Προβλέπεται προώθηση προγράμματος αστικής και τοπιακής ανάπλασης, στο πλαίσιο ολοκληρωμένων παρεμβάσεων στο δυτικό τόξο (από τον δήμο Συκεών μέχρι και τις εκβολές του Δενδροποτάμου) και η ένταξη των στρατοπέδων που βρίσκονται εντός ή στις παρυφές του ΠΣΘ στο δίκτυο ελεύθερων χώρων, με κύρια και κατά προτεραιότητα χρήση το αστικό πράσινο.

     

    Βάσει του προτεινόμενου νέου Ρυθμιστικού Σχεδίου Θεσσαλονίκης, το αεροδρόμιο “Μακεδονία” προγραμματίζεται ως κύριος κόμβος διεθνών επιβατικών μεταφορών, κατά τρόπο ώστε να διατηρεί ποιοτικά και ποσοτικά χαρακτηριστικά κατάλληλα για τη συνεχή και ικανή εξυπηρέτηση των φόρτων.

     

    Ο χώρος του επιβατικού τερματικού σταθμού στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης ενοποιείται λειτουργικά με τον αστικό ιστό της πόλης, βελτιώνεται και αξιοποιείται η οδική σύνδεσή του με τον άξονα Πάτρας – Αθηνών – Θεσσαλονίκης – Ευζώνων (ΠΑΘΕ). Παράλληλα, ορίζεται ότι ο επιβατικός σιδηροδρομικός σταθμός της Θεσσαλονίκης και ο μείζων τερματικός σταθμός λεωφορείων ΚΤΕΛ, στην περιοχή του Δενδροποτάμου, εξυπηρετούν τοπικές, υπερτοπικές και διεθνείς ανάγκες ως “πολυτροπικά κέντρα”.

     

    Προτεραιότητα, σύμφωνα με το νέο σχέδιο, αποτελεί ο δραστικός περιορισμός της εκτός σχεδίου δόμησης, μέσω της κατάργησης των παρεκκλίσεων αρτιότητας σε οικόπεδα μικρότερα των τεσσάρων στρεμμάτων και των Γενικών Πολεοδομικών Σχεδίων (ΓΠΣ).

     

    Όπως αναφέρεται χαρακτηριστικά στο κείμενο του σχεδίου νόμου, στόχο αποτελεί «ο έλεγχος της κατάτμησης και ο κατά το δυνατόν περιορισμός της εκτός σχεδίου δόμησης, τόσο ως προς τους όρους της όσο και ως προς τις προβλεπόμενες χρήσεις της».

     

    Παράλληλα, προωθείται αντί της αμιγούς χρήσης κατοικίας στις οικιστικές περιοχές η εφαρμογή, κατά το δυνατόν, μεικτών χρήσεων, συμβατών με την κατοικία, ύστερα από μελέτη των περιβαλλοντικών φόρτων και οχλήσεων.

     

    Προωθούνται επίσης η ένταξη του Επταπυργίου στον αστικό ιστό, η οποία θα περιλάβει και την εξωτερική παρειά του Επταπυργίου προς τον Δήμο Συκεών (μεγάλη αδόμητη έκταση που κινδυνεύει να οικοδομηθεί). Ακόμη προβλέπεται ανάπλαση της ζώνης των τειχών με τους άλλοτε προσφυγικούς συνοικισμούς.

     

    Εντός του ιστορικού κέντρου, το νέο Ρυθμιστικό προωθεί τη θέσπιση μέτρων πολεοδομικού χαρακτήρα στην περιοχή των Λαδάδικων, με έμφαση στον έλεγχο των χρήσεων γης.

     

    Επίσης προβλέπει την ανάληψη μέτρων και δράσεων στην περιοχή του Λιμένα Θεσσαλονίκης, και συγκεκριμένα στον Ιστορικό Λιμένα (1ος, 2ος και 3ος Προβλήτας του Επιβατικού και Εμπορικού Λιμένα) ώστε να ενισχυθεί η επαφή με τις λειτουργίες της πόλης μέσα από χρήσεις πολιτιστικών δραστηριοτήτων και την παράλληλη άσκηση συμβατών λιμενικών και επιχειρηματικών χρήσεων.

     

    Για τις συγκοινωνίες περιλαμβάνει διασύνδεση και αλληλοσυμπλήρωση όλων των μέσων μαζικής μεταφοράς που θα γίνουν (μετρό, αστικά λεωφορεία, θαλάσσια συγκοινωνία, τραμ, προαστιακός σιδηρόδρομος) στις αρχές της βιώσιμης αστικής κινητικότητας. Στις οδικές υποδομές περιλαμβάνει ως προτεραιότητες την εξωτερική περιφερειακή, τη δυτική εσωτερική περιφερειακή (ανισοπεδοποίηση κόμβων), τον Κ16 κ.ά.

     

    Προβλέπεται ανάπλαση στους ιστορικούς συγκοινωνιακούς άξονες Λαγκαδά και Μοναστηρίου και παλιές σιδηροδρομικές γραμμές Μενεμένης. Επίσης, ανάπλαση στα στρατόπεδα Παύλου Μελά, Μ. Αλεξάνδρου, Παπακυριαζή, Ζιάκα και Καρατάσιου και αδρανών βιομηχανικών εγκαταστάσεων (ΑΓΝΟ, Φιλίππου, περιοχής Μενεμένης) και ανάδειξη των νεότερων ιστορικών νεκροταφείων της πόλης, πάρκο στο στρατόπεδο Κόδρα, υπογειοποιήσεις, ποδηλατόδρομους και νέες υποδομές.

     

    Χαλκιδική

     

    Στη Βορειοανατολική Χαλκιδική προωθείται ο τουρισμός και οι εναλλακτικές μορφές του καθώς και η δημιουργία πάρκων μεταλλευτικών δραστηριοτήτων για την αξιοποίηση των μεταλλευτικών πόρων, σε αρμονία, όπως αναφέρει το κείμενο του σχεδίου νόμου, με την προστασία του περιβάλλοντος.

     

    Στη Νοτιοδυτική Χαλκιδική (Νέα Προποντίδα, Κασσάνδρα, Σιθωνία και Πολύγυρος) το επίκεντρο είναι ο παραθερισμός, ο τουρισμός και η αναψυχή.

     

    Πηγή: http://www.ypodomes.com/index.php/alles-upodomes/endiaferouses-eidiseis/item/23340-%CE%BD%CE%AD%CE%BF-%CF%81%CF%85%CE%B8%CE%BC%CE%B9%CF%83%CF%84%CE%B9%CE%BA%CF%8C-%CE%B8%CE%B5%CF%83%CF%83%CE%B1%CE%BB%CE%BF%CE%BD%CE%AF%CE%BA%CE%B7%CF%82-%CF%83%CF%84%CF%8C%CF%87%CE%BF%CF%82-%CE%B7-%CE%BC%CE%B5%CF%84%CE%B1%CF%84%CF%81%CE%BF%CF%80%CE%AE-%CF%83%CE%B5-%CE%BC%CE%B7%CF%84%CF%81%CF%8C%CF%80%CE%BF%CE%BB%CE%B7 και http://www.voria.gr/index.php?module=news&func=display&sid=163690




    Σχόλια Μελών


    Δε θέλουμε να γίνουμε Μητρόπολη.

    Συμπρωτεύουσα θέλουμε να γίνουμε. (το υπνωτικό, στο νερό μας το ρίχνουν;;; )

     

    Στις λεπτομέρειες τώρα:

    θαλάσσια συγκοινωνία: ήμουνα νιος και γέρασα και μέχρι να πεθάνω ΔΥΣΤΥΧΩΣ δεν πιστεύω ότι θα δω καΐκι.... Η λύση θα ήταν μοναδική άμα φυσικά συνδυαζόταν με θέσεις στάθμευσης στο Ανατολικά (Μέγαρο Μουσικής ή στον "Κάκτο" όπως λέγαμε εμείς της γενιάς του 1971-1982) και μέσα συγκοινωνίας (όχι απαραίτητα σταθερής τροχιάς.)

     

    Μετρό: γελάει ο κόσμος. Κάποτε θα γίνει...

     

    Ανισόπεδοι: άλλη μία μοναδικότητα της ερωτικής πόλης. Βράδυ Σεπτεμβρίου, ο χοντρός διευθυντής έχει φύγει από το σκυλάδικο με την γραμματέα του και βιάζονται να πάνε στο ξενοδοχείο για το 1,5 λεπτό απόλαυσης που μπορεί (για αυτό βγήκε το ερωτική πόλη).

    Θα χρησιμοποιήσει τον περιφερειακό για γρήγορα.

    Έχει ακούσει και για την εξωτερική περιφερειακή αλλά γρήγορα διαπιστώνει ότι έμεινε στα χαρτιά.

    Στο τμήμα λοιπόν από Παπαγεωργίου-Διαβατά θα σταματήσει σε 6 φανάρια.

     

    Στρατόπεδα: ή θα τα δώσουμε τζάμπα στον Ιβάν ή θα πολεμήσουμε την "μία ομάδα, μία τζατζίκι, μία πατάτες".

     

    Για το Λιμάνι που θα μπορούσε να εξυπηρετήσει όλα τα Βαλκάνια και την Ανατολική Ευρώπη κουβέντα...

    Ας κάνουν τα κοντέινερ και 500km παραπάνω σε νταλίκες. Κλέφτες θα γίνουν στις μεταφορικές;;;;

    Εμείς θα αφήσουμε την περιοχή του Καλοχωρίου που έχει απευθείας σύνδεση με το λιμάνι (για ελάχιστα χιλιόμετρα μιλάμε) και είναι αδόμητη, να γεμίζει με καλάμια και βλήτα (αυτά τα τελευταία για να μας θυμίζουν εμάς). Τι να τους θέλουμε τους σταθμούς μεταφόρτωσης και τα logistics. Αυτοί που να κάνουν στον υπόλοιπο κόσμο, απλά δεν ξέρουν. Και δεν ζούνε σε ερωτική πόλη.

    Edited by ssouanis
    • Upvote 4

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites

    Σταθμοὐς μεταφόρτωσης δεν κάνουν σε λιμάνι που σε μερικές δεκαετίες θα γίνει λιμνίσιο :mrgreen:

     

    Εχεις δει πόσο πλησιάζουν οι εκβολές του Αξιού την Χαλκιδική ?

     

    Μην ξεχνάς ότι κάποτε ο Αλέξανδρος έκανε μπάνιο στην παραλία της Πέλλας . 8-)

     

    Οσο γιά την θαλάσσια συγκοινωνία , γεννήθηκες αργά , αλλά και νωρίς .

     

     

    post-21070-0-46366700-1390164642_thumb.jpg

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites


    Δημιουργήστε ένα λογαριασμό ή συνδεθείτε προκειμένου να αφήσετε κάποιο σχόλιο

    Πρέπει να είστε μέλος για να μπορέσετε να αφήσετε κάποιο σχόλιο

    Δημιουργία λογαριασμού

    Κάντε μια δωρεάν εγγραφή στην κοινότητά μας. Είναι εύκολο!

    Εγγραφή νέου λογαριασμού

    Σύνδεση

    Εάν έχετε ήδη λογαριασμό; Συνδεθείτε εδώ.

    Συνδεθείτε τώρα

  • Παρόμοιο Περιεχόμενο

    • Από Engineer
      Αναρτήθηκε σε δημόσια διαβούλευση, στο σάϊτ του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας (ΥΠΕΝ), η Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων του Ειδικού Χωρικού Σχεδίου για τη ΔΕΘ-HELEXPO, από τη Διεύθυνση Σχεδιασμού Μητροπολιτικών Αστικών και Περιαστικών Περιοχών. Με το Ειδικό Χωρικό Σχέδιο που έχει κατατεθεί στο ΥΠΕΝ από τη Διοίκηση της ΔΕΘ καθορίζονται, στον υφιστάμενο χώρο του εκθεσιακού κέντρου, οι επιτρεπόμενες χρήσεις γης και οι όροι δόμησης, ο πολεοδομικός κανονισμός, καθώς και πρόσθετοι όροι και περιορισμοί.

      Το ειδικό χωρικό σχέδιο προβλέπει αναδιοργάνωση της έκτασης με διατήρηση τόσο της συνολικής επιφάνειας των εκθεσιακών χώρων όσο και κάποιων από τα υπάρχοντα κτίρια και μετατροπή του υπόλοιπου σε μητροπολιτικό πάρκο.  Από τα υπάρχοντα κτίρια θα διατηρηθούν το Παλέ ντε Σπορ, ο Πύργος του ΟΤΕ και το Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης. Το σχέδιο προβλέπει μεταξύ άλλων τη δημιουργία ξενοδοχείου 120 κλινών και πάρκιγκ έως 3.000 θέσεων.
      Το σχέδιο αποσκοπεί στην επίλυση των προβλημάτων οργάνωσης, δόμησης και λειτουργίας της ΔΕΘ, με απώτερο στόχο τον εκσυγχρονισμό των εγκαταστάσεων της, τη βέλτιστη οργάνωση των δραστηριοτήτων της και την περαιτέρω ανάδειξη του διεθνούς ρόλου της.

      Στο πλαίσιο αυτό, το υπό διαβούλευση σχέδιο προβλέπει τη διαμόρφωση διακριτών ζωνών, όπου αναπτύσσονται επιμέρους κατηγορίες χρήσεων γης (εκθεσιακή, συνεδριακός χώρος, ξενοδοχείο, εμπόριο, ελεύθεροι χώροι), στη βάση των εξής στόχων:
      την προώθηση ενιαίου, μορφολογικά και λειτουργικά, σχεδιασμού στο σύνολο της έκτασης. την ένταξη του χώρου στην περιοχή άμεσης επιρροής που συγκροτούν οι διευρυμένοι δημόσιοι χώροι υπερτοπικού ενδιαφέροντος, π.χ. ΑΠΘ, Μουσεία, Γ’ Σώμα Στρατού, κλπ. την αποκατάσταση της συνέχειας του αστικού ιστού προς τη δυτική πλευρά της περιοχής παρέμβασης. την ενίσχυση των ελεύθερων διαμορφωμένων χώρων με τη διάχυση τους εντός αυτής, καθώς επίσης την ανάδειξη και διεύρυνση αξόνων «οπτικής σύνδεσης», όπως «θαλάσσιο μέτωπο – πλατεία ΧΑΝΘ – πανεπιστήμιο – Σέιχ Σου», «Ροτόντα – πλατεία Συντριβανίου». Η ΔΕΘ αποτελεί έναν εδραιωμένο και διεθνώς αναγνωρισμένο θεσμό συνυφασμένο με την οικονομία και την ιστορία της πόλης, αλλά και έναν χώρο που, λόγω της κεντρικής του θέσης, επηρεάζει άμεσα τη συνοχή και λειτουργία του αστικού ιστού της, καθώς και την ποιότητα ζωής των κατοίκων της.

      View full είδηση
    • Από Engineer
      Αναρτήθηκε σε δημόσια διαβούλευση, στο σάϊτ του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας (ΥΠΕΝ), η Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων του Ειδικού Χωρικού Σχεδίου για τη ΔΕΘ-HELEXPO, από τη Διεύθυνση Σχεδιασμού Μητροπολιτικών Αστικών και Περιαστικών Περιοχών. Με το Ειδικό Χωρικό Σχέδιο που έχει κατατεθεί στο ΥΠΕΝ από τη Διοίκηση της ΔΕΘ καθορίζονται, στον υφιστάμενο χώρο του εκθεσιακού κέντρου, οι επιτρεπόμενες χρήσεις γης και οι όροι δόμησης, ο πολεοδομικός κανονισμός, καθώς και πρόσθετοι όροι και περιορισμοί.

      Το ειδικό χωρικό σχέδιο προβλέπει αναδιοργάνωση της έκτασης με διατήρηση τόσο της συνολικής επιφάνειας των εκθεσιακών χώρων όσο και κάποιων από τα υπάρχοντα κτίρια και μετατροπή του υπόλοιπου σε μητροπολιτικό πάρκο.  Από τα υπάρχοντα κτίρια θα διατηρηθούν το Παλέ ντε Σπορ, ο Πύργος του ΟΤΕ και το Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης. Το σχέδιο προβλέπει μεταξύ άλλων τη δημιουργία ξενοδοχείου 120 κλινών και πάρκιγκ έως 3.000 θέσεων.
      Το σχέδιο αποσκοπεί στην επίλυση των προβλημάτων οργάνωσης, δόμησης και λειτουργίας της ΔΕΘ, με απώτερο στόχο τον εκσυγχρονισμό των εγκαταστάσεων της, τη βέλτιστη οργάνωση των δραστηριοτήτων της και την περαιτέρω ανάδειξη του διεθνούς ρόλου της.

      Στο πλαίσιο αυτό, το υπό διαβούλευση σχέδιο προβλέπει τη διαμόρφωση διακριτών ζωνών, όπου αναπτύσσονται επιμέρους κατηγορίες χρήσεων γης (εκθεσιακή, συνεδριακός χώρος, ξενοδοχείο, εμπόριο, ελεύθεροι χώροι), στη βάση των εξής στόχων:
      την προώθηση ενιαίου, μορφολογικά και λειτουργικά, σχεδιασμού στο σύνολο της έκτασης. την ένταξη του χώρου στην περιοχή άμεσης επιρροής που συγκροτούν οι διευρυμένοι δημόσιοι χώροι υπερτοπικού ενδιαφέροντος, π.χ. ΑΠΘ, Μουσεία, Γ’ Σώμα Στρατού, κλπ. την αποκατάσταση της συνέχειας του αστικού ιστού προς τη δυτική πλευρά της περιοχής παρέμβασης. την ενίσχυση των ελεύθερων διαμορφωμένων χώρων με τη διάχυση τους εντός αυτής, καθώς επίσης την ανάδειξη και διεύρυνση αξόνων «οπτικής σύνδεσης», όπως «θαλάσσιο μέτωπο – πλατεία ΧΑΝΘ – πανεπιστήμιο – Σέιχ Σου», «Ροτόντα – πλατεία Συντριβανίου». Η ΔΕΘ αποτελεί έναν εδραιωμένο και διεθνώς αναγνωρισμένο θεσμό συνυφασμένο με την οικονομία και την ιστορία της πόλης, αλλά και έναν χώρο που, λόγω της κεντρικής του θέσης, επηρεάζει άμεσα τη συνοχή και λειτουργία του αστικού ιστού της, καθώς και την ποιότητα ζωής των κατοίκων της.
    • Από Engineer
      Από τον περασμένο Οκτώβριο οι 150 πρώτοι καταναλωτές στην περιοχή του Λαγκαδά έχουν συνδεθεί με το δίκτυο του φυσικού αερίου και τροφοδοτούνται κανονικά για τις ενεργειακές τους ανάγκες με το καύσιμο που είναι φιλικό για το περιβάλλον με μικρότερο κόστος. Το συγκεκριμένο αυτόνομο τοπικό δίκτυο έχει μια ιδιαιτερότητα. Ήταν η πρώτη περιοχή στην Ελλάδα που τροφοδοτείται κανονικά με αέριο, παρότι δεν είναι συνδεδεμένη με το δίκτυο αγωγών διανομής της Θεσσαλονίκης. Συγκεκριμένα το αέριο μεταφέρεται οδικά σε συμπιεσμένη μορφή CNG σε ειδικό σταθμό αποσυμπίεσης που κατασκευάστηκε από την ΕΔΑ ΘΕΣΣ στην πόλη.
      Πρόκειται για την τεχνολογία που χρησιμοποιείται για την τροφοδοσία περιοχών με έως 10 χιλιάδες κατοίκους, όπου οικονομοτεχνικά δεν δικαιολογείται η κατασκευή αγωγού αλλά συμφέρει το φυσικό αέριο να μεταφέρεται με ειδικά διασκευασμένα φορτηγά βυτιοφόρα. Το αέριο φορτώνεται από το σταθμό συμπίεσης που βρίσκεται εντός του δικτύου διανομής και φτάνει στον σταθμό αποσυμπίεσης, όπου και στη συνέχεια συνδέεται με το τοπικό αυτόνομο δίκτυο που διανέμει το αέριο στους χρήστες. Ο πρώτος σταθμός που κατασκεύασε στο Λαγκαδά η ΕΔΑ Θεσσαλονίκης Θεσσαλίας κόστισε 270 χιλιάδες ευρώ και τους τελευταίους 4 μήνες ειδικά φορτία CNG, εξασφαλίζουν την τροφοδοσία του τοπικού δικτύου για 3 έως 5 ημέρες ανάλογα με την κατανάλωση. Μάλιστα, κατά την πρόσφατη κακοκαιρία, δοκιμάστηκε υπό ακραίες καιρικές συνθήκες το σύστημα του "εικονικού αγωγού” περνώντας με άριστα τις εξετάσεις αφού η μεταφορά των φορτίων έγινε απρόσκοπτα και ταυτόχρονα παρά τις υψηλές καταναλώσεις καλύφθηκαν οι ανάγκες των καταναλωτών όπως θα συνέβαινε εάν υπήρχε πραγματικός αγωγός που να συνδέει το Λαγκαδά με το δίκτυο της Θεσσαλονίκης.
      Η μεγαλύτερη πρόκληση για εμάς δεν ήταν να κατασκευάσουμε το έργο, αλλά να πετύχουμε με τη συνεργασία των αρμόδιων αρχών τη δημιουργία ρυθμιστικού πλαισίου για το CNG κάτι που πετύχαμε ανέφερε ο Γενικός Διευθυντής της ΕΔΑ Θεσσαλονίκης Θεσσαλίας Λεωνίδας Μπακούρας.
      Μάλιστα μετά το Λαγκαδά, ήδη η εταιρεία στην οποία μέτοχοι είναι η ΔΕΠΑ και η ιταλική ENI προχώρησε στην κατασκευή και άλλων σταθμών τόσο στη Θεσσαλονίκη (Κουφάλια, Χαλάστρα) όσο και στη Θεσσαλία (Τύρναβος, Ελασσόνα, Καλαμπάκα) ενώ για το 2019 σχεδιάζεται να συνδεθούν ο Παλαμάς, η Αγιά και οι Σοφάδες. Ταυτόχρονα τις επόμενες ημέρες ξεκινά η μελέτη που θα καθορίσει εάν θα κατασκευαστεί ανάλογος σταθμός και δίκτυο και στη Χαλκιδική, με στόχο εάν κριθεί συμφέρον μέχρι το καλοκαίρι του 2020 να υπάρχει αέριο και εκεί.
      ΕΔΑ ΘΕΣΣ
      Η ΕΔΑ Θεσσαλονίκης Θεσσαλίας δημιουργήθηκε το Δεκέμβριο του 2016 και είναι ο διαχειριστής δικτύου διανομής αερίου στους νομούς Θεσσαλονίκης και Θεσσαλίας, έχοντας εξασφαλίσει τις σχετικές άδειες μέχρι το 2043. Το 51% της εταιρείας ανήκει στη ΔΕΠΑ ενώ το 49% στην ιταλική ΕΝΙ η οποία και προτείνει τη διοίκηση που εγκρίνεται από το μέτοχο πλειοψηφίας.
      Όπως ανέφερε ο κ. Μπακούρας σε παρουσίαση που έκανε σε εκπροσώπους του τύπου , οι προγραμματισμένες επενδύσεις όχι μόνο για CNG αλλά συνολικά για επεκτάσεις δικτύου, σύμφωνα με το πρόγραμμα ανάπτυξης που εγκρίθηκε για την πενταετία 2019 - 2013, φτάνουν τα 92,7 εκατ. ευρώ. Βάσει του ίδιου προγράμματος ανάπτυξης προβλέπεται αύξηση του δικτύου των αγωγών κατά 301 χλμ. Σήμερα το δίκτυο διανομής σε Θεσσαλονίκη και Θεσσαλία φτάνει τα 2323,1 χλμ και έχουν επενδυθεί συνολικά 546,1 εκατ. ευρώ.
      Έχουμε καταφέρει να κερδίσουμε την εμπιστοσύνη των καταναλωτών, όταν λέμε ότι θα πάμε σε μία περιοχή τηρούμε τις προθεσμίες, έχουμε πλάνο ανάπτυξης που το γνωρίζουν όλοι ενώ τα ταυτόχρονα διατηρούμε και για το 2019 μηδενικά τέλη σύνδεσης, ανέφερε ο κ. Μπακούρας.
      Το 2019 προβλέπεται να συνδεθούν στη Θεσσαλονίκη 4 περιοχές στο Δήμο Θέρμης και μία στο Δήμο Θερμαϊκού, και στη Θεσσαλία η Νέα Αγχίαλος και οι Μικροθήβες του Δήμου Βόλου. Σήμερα καλύπτεται το 60% του πληθυσμού με φυσικό αέριο και ανά 6,2 μέτρα δικτύου υπάρχει μία σύνδεση. Στόχος είναι στο τέλος του πενταετούς προγράμματος, το ποσοστό κάλυψης του πληθυσμού να φτάσει το 65% και οι συνδέσεις από 338 χιλιάδες να φτάσουν τις 395 χιλιάδες το 2023.
      Σημειώνεται ότι το 2018 έκλεισε με κέρδη προ φόρων από τις ρυθμιζόμενες δραστηριότητες 24,8 εκατ. ευρώ, τα οποία ξεπέρασαν κατά 17,2% το ύψος του προϋπολογισμού. Στην πορεία μας μέχρι τώρα έχουμε πετύχει σταθερότητα, απόδοση, ικανοποίηση των καταναλωτών σε ποσοστό 95% και ταυτόχρονα δώσαμε έμφαση στην ανάπτυξη του ανθρώπινου δυναμικού σημείωσε ο ΓΔ της ΕΔΑ Θεσσαλονίκης Θεσσαλίας.
      Σε ό,τι αφορά τα τέλη διανομής, παρά το γεγονός ότι στη διετία 2017 - 2018 προστέθηκαν 189,7 χιλιόμετρα δικτύου, με τις επενδύσεις να έχουν φτάσει τα 43,1 εκατ. ευρώ , εντούτοις τα τέλη για τους καταναλωτές μειώθηκαν έστω και οριακά, λόγω αυξημένων όγκων κατανάλωσης.
      Είχαμε επιτυχημένη χρονιά, χωρίς ατυχήματα την τελευταία διετία, τηρήσαμε το ρυθμιστικό πλαίσιο, διασφαλίσαμε τη λειτουργική ανεξαρτησία, ολοκληρώσαμε την αξιολόγηση του προσωπικού και τηρήσαμε το πρόγραμμα ανάπτυξης, εξασφαλίσαμε την επέκταση των αδειών και πετύχαμε την αδιάλειπτη λειτουργία του δικτύου, χωρίς εκκρεμείς νομικές υποθέσεις και με αύξηση της κερδοφορίας, κατέληξε ο κ. Μπακούρας.
      Να σημειωθεί τέλος ότι από αυτόν τον μήνα τίθεται σε εφαρμογή η νέα ψηφιακή πλατφόρμα που θα επιτρέπει στους χρήστες να καταθέτουν αιτήματα, να παρακολουθούν την εξέλιξή τους και να λαμβάνουν ενημερώσεις.

      View full είδηση
    • Από Engineer
      Από τον περασμένο Οκτώβριο οι 150 πρώτοι καταναλωτές στην περιοχή του Λαγκαδά έχουν συνδεθεί με το δίκτυο του φυσικού αερίου και τροφοδοτούνται κανονικά για τις ενεργειακές τους ανάγκες με το καύσιμο που είναι φιλικό για το περιβάλλον με μικρότερο κόστος. Το συγκεκριμένο αυτόνομο τοπικό δίκτυο έχει μια ιδιαιτερότητα. Ήταν η πρώτη περιοχή στην Ελλάδα που τροφοδοτείται κανονικά με αέριο, παρότι δεν είναι συνδεδεμένη με το δίκτυο αγωγών διανομής της Θεσσαλονίκης. Συγκεκριμένα το αέριο μεταφέρεται οδικά σε συμπιεσμένη μορφή CNG σε ειδικό σταθμό αποσυμπίεσης που κατασκευάστηκε από την ΕΔΑ ΘΕΣΣ στην πόλη.
      Πρόκειται για την τεχνολογία που χρησιμοποιείται για την τροφοδοσία περιοχών με έως 10 χιλιάδες κατοίκους, όπου οικονομοτεχνικά δεν δικαιολογείται η κατασκευή αγωγού αλλά συμφέρει το φυσικό αέριο να μεταφέρεται με ειδικά διασκευασμένα φορτηγά βυτιοφόρα. Το αέριο φορτώνεται από το σταθμό συμπίεσης που βρίσκεται εντός του δικτύου διανομής και φτάνει στον σταθμό αποσυμπίεσης, όπου και στη συνέχεια συνδέεται με το τοπικό αυτόνομο δίκτυο που διανέμει το αέριο στους χρήστες. Ο πρώτος σταθμός που κατασκεύασε στο Λαγκαδά η ΕΔΑ Θεσσαλονίκης Θεσσαλίας κόστισε 270 χιλιάδες ευρώ και τους τελευταίους 4 μήνες ειδικά φορτία CNG, εξασφαλίζουν την τροφοδοσία του τοπικού δικτύου για 3 έως 5 ημέρες ανάλογα με την κατανάλωση. Μάλιστα, κατά την πρόσφατη κακοκαιρία, δοκιμάστηκε υπό ακραίες καιρικές συνθήκες το σύστημα του "εικονικού αγωγού” περνώντας με άριστα τις εξετάσεις αφού η μεταφορά των φορτίων έγινε απρόσκοπτα και ταυτόχρονα παρά τις υψηλές καταναλώσεις καλύφθηκαν οι ανάγκες των καταναλωτών όπως θα συνέβαινε εάν υπήρχε πραγματικός αγωγός που να συνδέει το Λαγκαδά με το δίκτυο της Θεσσαλονίκης.
      Η μεγαλύτερη πρόκληση για εμάς δεν ήταν να κατασκευάσουμε το έργο, αλλά να πετύχουμε με τη συνεργασία των αρμόδιων αρχών τη δημιουργία ρυθμιστικού πλαισίου για το CNG κάτι που πετύχαμε ανέφερε ο Γενικός Διευθυντής της ΕΔΑ Θεσσαλονίκης Θεσσαλίας Λεωνίδας Μπακούρας.
      Μάλιστα μετά το Λαγκαδά, ήδη η εταιρεία στην οποία μέτοχοι είναι η ΔΕΠΑ και η ιταλική ENI προχώρησε στην κατασκευή και άλλων σταθμών τόσο στη Θεσσαλονίκη (Κουφάλια, Χαλάστρα) όσο και στη Θεσσαλία (Τύρναβος, Ελασσόνα, Καλαμπάκα) ενώ για το 2019 σχεδιάζεται να συνδεθούν ο Παλαμάς, η Αγιά και οι Σοφάδες. Ταυτόχρονα τις επόμενες ημέρες ξεκινά η μελέτη που θα καθορίσει εάν θα κατασκευαστεί ανάλογος σταθμός και δίκτυο και στη Χαλκιδική, με στόχο εάν κριθεί συμφέρον μέχρι το καλοκαίρι του 2020 να υπάρχει αέριο και εκεί.
      ΕΔΑ ΘΕΣΣ
      Η ΕΔΑ Θεσσαλονίκης Θεσσαλίας δημιουργήθηκε το Δεκέμβριο του 2016 και είναι ο διαχειριστής δικτύου διανομής αερίου στους νομούς Θεσσαλονίκης και Θεσσαλίας, έχοντας εξασφαλίσει τις σχετικές άδειες μέχρι το 2043. Το 51% της εταιρείας ανήκει στη ΔΕΠΑ ενώ το 49% στην ιταλική ΕΝΙ η οποία και προτείνει τη διοίκηση που εγκρίνεται από το μέτοχο πλειοψηφίας.
      Όπως ανέφερε ο κ. Μπακούρας σε παρουσίαση που έκανε σε εκπροσώπους του τύπου , οι προγραμματισμένες επενδύσεις όχι μόνο για CNG αλλά συνολικά για επεκτάσεις δικτύου, σύμφωνα με το πρόγραμμα ανάπτυξης που εγκρίθηκε για την πενταετία 2019 - 2013, φτάνουν τα 92,7 εκατ. ευρώ. Βάσει του ίδιου προγράμματος ανάπτυξης προβλέπεται αύξηση του δικτύου των αγωγών κατά 301 χλμ. Σήμερα το δίκτυο διανομής σε Θεσσαλονίκη και Θεσσαλία φτάνει τα 2323,1 χλμ και έχουν επενδυθεί συνολικά 546,1 εκατ. ευρώ.
      Έχουμε καταφέρει να κερδίσουμε την εμπιστοσύνη των καταναλωτών, όταν λέμε ότι θα πάμε σε μία περιοχή τηρούμε τις προθεσμίες, έχουμε πλάνο ανάπτυξης που το γνωρίζουν όλοι ενώ τα ταυτόχρονα διατηρούμε και για το 2019 μηδενικά τέλη σύνδεσης, ανέφερε ο κ. Μπακούρας.
      Το 2019 προβλέπεται να συνδεθούν στη Θεσσαλονίκη 4 περιοχές στο Δήμο Θέρμης και μία στο Δήμο Θερμαϊκού, και στη Θεσσαλία η Νέα Αγχίαλος και οι Μικροθήβες του Δήμου Βόλου. Σήμερα καλύπτεται το 60% του πληθυσμού με φυσικό αέριο και ανά 6,2 μέτρα δικτύου υπάρχει μία σύνδεση. Στόχος είναι στο τέλος του πενταετούς προγράμματος, το ποσοστό κάλυψης του πληθυσμού να φτάσει το 65% και οι συνδέσεις από 338 χιλιάδες να φτάσουν τις 395 χιλιάδες το 2023.
      Σημειώνεται ότι το 2018 έκλεισε με κέρδη προ φόρων από τις ρυθμιζόμενες δραστηριότητες 24,8 εκατ. ευρώ, τα οποία ξεπέρασαν κατά 17,2% το ύψος του προϋπολογισμού. Στην πορεία μας μέχρι τώρα έχουμε πετύχει σταθερότητα, απόδοση, ικανοποίηση των καταναλωτών σε ποσοστό 95% και ταυτόχρονα δώσαμε έμφαση στην ανάπτυξη του ανθρώπινου δυναμικού σημείωσε ο ΓΔ της ΕΔΑ Θεσσαλονίκης Θεσσαλίας.
      Σε ό,τι αφορά τα τέλη διανομής, παρά το γεγονός ότι στη διετία 2017 - 2018 προστέθηκαν 189,7 χιλιόμετρα δικτύου, με τις επενδύσεις να έχουν φτάσει τα 43,1 εκατ. ευρώ , εντούτοις τα τέλη για τους καταναλωτές μειώθηκαν έστω και οριακά, λόγω αυξημένων όγκων κατανάλωσης.
      Είχαμε επιτυχημένη χρονιά, χωρίς ατυχήματα την τελευταία διετία, τηρήσαμε το ρυθμιστικό πλαίσιο, διασφαλίσαμε τη λειτουργική ανεξαρτησία, ολοκληρώσαμε την αξιολόγηση του προσωπικού και τηρήσαμε το πρόγραμμα ανάπτυξης, εξασφαλίσαμε την επέκταση των αδειών και πετύχαμε την αδιάλειπτη λειτουργία του δικτύου, χωρίς εκκρεμείς νομικές υποθέσεις και με αύξηση της κερδοφορίας, κατέληξε ο κ. Μπακούρας.
      Να σημειωθεί τέλος ότι από αυτόν τον μήνα τίθεται σε εφαρμογή η νέα ψηφιακή πλατφόρμα που θα επιτρέπει στους χρήστες να καταθέτουν αιτήματα, να παρακολουθούν την εξέλιξή τους και να λαμβάνουν ενημερώσεις.
    • Από Engineer
      Απομακρύνονται στις αρχές Φεβρουαρίου οι λαμαρίνες του Μετρό από την Πλατεία Δημοκρατίας, στο ύψος Βαρδαρίου, στο κέντρο της Θεσσαλονίκης και επανέρχεται σε κανονικούς ρυθμούς η κυκλοφορία για τα αυτοκίνητα και τους πεζούς.
      Όπως ανέφερε ο πρόεδρος της Αττικό Μετρό ΑΕ, Γιάννης Μυλόπουλος, μιλώντας στον ραδιοφωνικό σταθμό του ΑΠΕ – ΜΠΕ, Πρακτορείο 104,9 FΜ, «είναι το τελευταίο εργοτάξιο από το οποίο απομακρύνονται οι λαμαρίνες, εκτός από την περιοχή Αγίας Σοφίας και Βενιζέλου, που είναι υπό κατασκευή. Είναι μία ακόμη ελάφρυνση για την κοινωνία της Θεσσαλονίκης».
      Ο κ.Μυλόπουλος υποστήριξε πως το 2019 θα είναι χρονιά Μετρό και πως η Θεσσαλονίκη βρίσκεται σ’ ένα στάδιο μεγάλης αλλαγής, εξηγώντας πως τον Μάρτιο θα καταφτάσουν οι συρμοί στο αμαξοστάσιο και προς το τέλος της άνοιξης θα ξεκινήσουν τα πρώτα δοκιμαστικά δρομολόγια.
      Παράλληλα, όπως είπε, εντός του τρέχοντος έτους ξεκινούν οι πρόδρομες εργασίες για τη γραμμή της δυτικής Θεσσαλονίκης, ενώ προχωρά ο σχεδιασμός για τη σύνδεση της πόλης με το αεροδρόμιο Μακεδονία.
      Ερωτηθείς ο κ.Μυλόπουλος εάν οι εκλογές μπορούν να επηρεάσουν την πορεία του έργου του Μετρό απάντησε: «Όχι, δεν θα επηρεάσουν. Όχι γιατί πιστεύω πως δεν θα αλλάξει η κυβέρνηση, αλλά γιατί όποια κυβέρνηση και να έρθει το έργο έχει μπει πια στις ράγες. Η χρηματοδότηση είναι δεδομένη, τα προβλήματα έχουν λυθεί, τα διλήμματα και οι εκκρεμότητες έχουν αντιμετωπιστεί από το 2016 έως σήμερα. 
      Ο μόνος αντίπαλος του έργου είναι ο χρόνος. Το λέω και το υπογράφω. Οποιαδήποτε κυβέρνηση κι αν έρθει είναι υποχρεωμένη να ολοκληρώσει το έργο στο τακτό χρονοδιάγραμμα που έχει οριστεί».

      View full είδηση
×

Σημαντικό

Χρησιμοποιούμε cookies για να βελτιώνουμε το περιεχόμενο του website μας. Μπορείτε να τροποποιήσετε τις ρυθμίσεις των cookie, ή να δώσετε τη συγκατάθεσή σας για την χρήση τους.