Μετάβαση στο περιεχόμενο
  • Novatron
  • Engineer
    Engineer

    Ο «χάρτης» των 171.522 ακινήτων που δεν έχουν δηλωθεί στο Κτηματολόγιο

    Στο Δηµόσιο κινδυνεύουν να περιέλθουν δεκάδες χιλιάδες ακίνητα ιδιωτών οι οποίοι είτε δεν έσπευσαν να τα δηλώσουν στις πρώτες περιόδους κτηµατογράφησης είτε δεν είχαν ενηµερωθεί σχετικά ή τα έχουν δηλώσει µε σφάλµατα. 

    Σύµφωνα µε τα πλέον επικαιροποιηµένα στοιχεία της Ελληνικό Κτηµατολόγιο ΑΕ, τα οποία παρουσιάζει σήµερα το «Εθνος», ο αριθµός των «ορφανών» ακινήτων τα οποία έχουν καταχωριστεί στις πρώτες εγγραφές ως «Αγνώστου ιδιοκτήτη» ανέρχεται σε 171.552. Πρόκειται για ακίνητα σε όλες τις περιοχές της χώρας στις οποίες έχει ολοκληρωθεί η κτηµατογράφηση και λειτουργεί κτηµατολόγιο. Εν προκειµένω αξίζει να σηµειωθεί πως αφορά τα παλαιά προγράµµατα κτηµατογράφησης (1997-1999), από τα οποία παρήλθε µία 14ετία από την έναρξη λειτουργίας του εκάστοτε κτηµατολογικού γραφείου. 

    Αποποιήθηκαν κληρονοµιές

    Μεγάλο ποσοστό αυτών των ακινήτων αφορά σε ιδιοκτησίες του ελληνικού ∆ηµοσίου οι οποίες δεν έχουν δηλωθεί, δεδοµένου ότι στις πρώτες κτηµατογραφήσεις δεν είχε θεσµοθετηθεί η υποχρέωση του ∆ηµοσίου να δηλώνει την περιουσία του. Τα περισσότερα από τα «ορφανά» ακίνητα βρίσκονται στην περιφέρεια και αφορούν απλά γεωτεµάχια, ο αριθµός των οποίων φτάνει περίπου τα 150.000. Από τα υπόλοιπα εκτιµάται ότι σηµαντικός αριθµός προέρχεται από ιδιοκτήτες οι οποίοι δεν ήθελαν να τα δηλώσουν είτε λόγω της φορολογίας είτε επειδή αποποιήθηκαν κληρονοµιές ή διαµένουν στο εξωτερικό (οµογενείς κ.λπ.). 

    Όπως επισηµαίνει ο πρόεδρος της Ελληνικό Κτηµατολόγιο ΑΕ, Βύρων Νάκος, κατά την ισχύουσα νοµοθεσία, τα ακίνητα τα οποία στις πρώτες εγγραφές του Κτηµατολογίου φέρονται ως «Αγνώστου ιδιοκτήτη», µετά την παρέλευση της προθεσµίας διόρθωσης των αρχικών εγγραφών, θεωρείται ότι ανήκουν στην κυριότητα του ελληνικού ∆ηµοσίου. 

    Βάσει του νόµου, όποιος χάσει το ακίνητό του έχει στη διάθεσή του δύο χρόνια να ακολουθήσει τη δικαστική οδό διεκδικώντας αποζηµίωση, αλλά στις περισσότερες περιπτώσεις όχι και την επιστροφή της κυριότητας του ακινήτου: «Τυχόν πραγµατικοί δικαιούχοι ορισµένων από τα ακίνητα αυτάδιατηρούν µόνο δικαίωµα αποζηµίωσης έναντι του ∆ηµοσίου, η οποία µπορεί να συνίσταται και στην αυτούσια απόδοση τουακινήτου. Για την επιδίκαση της αποζηµίωσης ή της απόδοσης του ακινήτου απαιτούνται αγωγή και έκδοση δικαστικής απόφασης» εξηγεί ο κ. Νάκος. 

    Σε περίπτωση που επιδικαστεί σε βάρος του ∆ηµοσίου η αυτούσια απόδοση του ακινήτου στον πραγµατικό ιδιοκτήτη, θα πρέπει να συνταχθεί συµβολαιογραφικό έγγραφο που θα εγγραφεί στο τοπικό αρµόδιο κτηµατολογικό γραφείο. Η σύµβαση και η εγγραφή της στα κτηµατολογικά βιβλία δεν υπόκεινται σε φόρο ή τέλος. Η δαπάνη για τα δικαιώµατα του συµβολαιογράφου θα βαρύνει το υπόχρεο προς απόδοση ελληνικό ∆ηµόσιο. 

    ktimata2.jpg

    Ο ισχύων νόµος δεν χαρακτηρίζεται ιδιαίτερα ελαστικός, ενώ και η Πολιτεία δεν είχε ασχοληθεί έως τώρα µε τον «πονοκέφαλο» των αγνώστου ιδιοκτήτη ακινήτων, καθώς η 14ετής προθεσµία των πρώτων εγγραφών φαινόταν µακρινή. Ωστόσο, τώρα που οι πρώτες προθεσµίες έχουν ήδη εκπνεύσει και άλλες λήγουν έως το τέλος της χρονιάς, πληθαίνουν οι φωνές που προτείνουν την αναθεώρηση του νοµοθετικού πλαισίου, ώστε σε περιπτώσεις µε σαφές και ξεκάθαρο ιδιοκτησιακό καθεστώς το ζήτηµα να λύνεται εξωδικαστικά. Περισσότερο «άτυχοι» είναι οι δικαιούχοι περίπου 10.000 αδήλωτων ακινήτων, για τα οποία οι σχετικές προθεσµίες έληξαν το 2017, καθώς η παράταση που είχε δοθεί από το υπουργείο Περιβάλλοντος αφορούσε µόνο τα γεωτεµάχια των οποίων οι προθεσµίες έληγαν το 2018. 

    Παρ’ όλα αυτά παραµένει θολό το τοπίο της συγκεκριµένης διαδικασίας, καθώς δεν έχει αποσαφηνιστεί πού και σε ποιον µηχανισµό θα ενταχθούν τα αγνώστου ιδιοκτήτη ακίνητα. Υπενθυµίζεται ότι στις παλιές κτηµατογραφήσεις η περίοδος διόρθωσης των αρχικών εγγραφών διαρκούσε 14 χρόνια. Για όσες ξεκίνησαν από το 2008 και µετά, η προθεσµία είναι επτά χρόνια και είναι κοινή και για τους Ελληνες εξωτερικού.  

    Να σηµειωθεί ότι τα περισσότερα από τα ακίνητα που περιλαµβάνονται στη λίστα «Αγνώστου ιδιοκτήτη» είναι µικρής έκτασης. Ωστόσο, µέσα σε αυτά εντάσσονται και γεωτεµάχια µεγάλης έκτασης, και συγκεκριµένα µοναδικές περιπτώσεις εκτάσεων από 380 έως και… 24.500 στρεµµάτων. Τα τελευταία εκτιµάται ότι είναι εκτάσεις που ανήκουν ήδη στο ∆ηµόσιο και αφορούν π.χ. γήπεδα ή νεκροταφεία, αλλά δεν έχουν δηλωθεί. 

    «Αγκάθια»  

    Τα αγνώστου ιδιοκτήτη ακίνητα δεν είναι τα µοναδικά «αγκάθια» µε τα οποία θα έρθει αντιµέτωπη η τέταρτη γενιά κτηµατογράφησης, η οποία αρχίζει σήµερα. Τα εκτός σχεδίου ακίνητα αλλά και εκείνα για τα οποία δεν υπάρχουν τίτλοι ιδιοκτησίας αποτελούν επίσης «αγκάθια» για τη διαδικασία. 

    Αν και, σύµφωνα µε τον κ. Νάκο, η διαδικασία κτηµατογράφησης είναι η ίδια ανεξάρτητα αν ένα ακίνητο είναι εντός ή εκτός σχεδίου, η ΠΟΜΙ∆Α έχει ήδη εκφράσει ανησυχίες, καθώς «το ∆ηµόσιο διατηρεί το δικαίωµα να διεκδικήσει οποτεδήποτε, οποιοδήποτε εκτός σχεδίου ακίνητο περιουσιακό στοιχείο ως δικό του, ιδιαίτερα αν φέρεται να έχει δασική µορφή». Γι’ αυτόν τον λόγο ζητεί να ακολουθηθεί ίδια διαδικασία µε τα εντός σχεδίου ακίνητα, εφόσον ο ιδιοκτήτης τους τα νέµεται καλόπιστα και µε νόµιµα µεταγραµµένο τίτλο επί 30 έτη.  

    Η χρησικτησία θα αποτελέσει πιθανότατα τη µοναδική λύση και για τα πολυάριθµα ακίνητα (κυρίως γεωτεµάχια), για τα οποία δεν υπάρχουν τίτλοι ιδιοκτησίας και έχουν περιέλθει στους σηµερινούς ιδιοκτήτες τους προφορικά, ενώ δεν έχουν γίνει ούτε τοπογραφικά διαγράµµατα. 

    ∆εδοµένου ότι η παρούσα φάση κτηµατογράφησης, αφορά 83,5 εκατοµµύρια στρέµµατα, δηλαδή το 63% της χώρας, και 16,5 εκατοµµύρια δικαιώµατα, εκ των οποίων τα 10,3 εκατοµµύρια σε αγροτικές περιοχές, το πρόβληµα θα γίνει περισσότερο εµφανές και αυτό είναι κάτι που γνωρίζει ήδη η διοίκηση της Ελληνικό Κτηµατολόγιο ΑΕ. 

    «Το Ελληνικό Κτηµατολόγιο, εν όψει της κτηµατογράφησης του “υπολοίπου της χώρας”, για το οποίο ήδη γνωρίζει ότι µεγάλο ποσοστό των δικαιωµάτων της ελληνικής γης έχει αποκτηθεί µε χρησικτησία και κληρονοµιά, κτηµατογραφείζητώντας την υποβολή της υπεύθυνης δήλωσης του Ν. 2308/1995. Με αυτήνοι ιδιοκτήτες αφενός εντοπίζουν τα ακίνητα που πρόκειται να δηλώσουν και αφετέρου προσκοµίζουν έγγραφα από τα οποία προκύπτει ότι τα έχουν και τα χρησιµοποιούν εδώ και τουλάχιστον 20 χρόνια οι ίδιοι, οι γονείς και οι παππούδες τους ή προσκοµίζουν τα απαραίτητα αποδεικτικά στοιχεία για την απόδειξη του κληρονοµικού του δικαιώµατος,χωρίς τη σύνταξη και µεταγραφή της αποδοχής κληρονοµιάς» υπογραµµίζει ο κ. Νάκος.  

    Στην περίπτωση της χρησικτησίας είναι απαραίτητη η υποβολή τοπογραφικού διαγράµµατος, ενώ ο ενδιαφερόµενος µπορεί να υποβάλει αντίγραφο Ε9, λογαριασµούς ∆ΕΚΟ, µισθωτήρια ή βεβαιώσεις αγροτικών επιδοτήσεων 

    ΠΟΜΙ∆Α:Η προθεσµία να πάει στα 20 έτη  

    ∆εδοµένου ότι έως το τέλος της χρονιάς λήγει η προθεσµία άσκησης δικαστικής προσφυγής κατά της περιέλευσης στο ∆ηµόσιο πολλών ακινήτων σε 111 περιοχές της χώρας, µεταξύ των οποίων µεγάλες πόλεις όπως η Πάτρα, η Καλαµάτα, το Αργοστόλι, αλλά και περιοχές όπως η Ν. Σµύρνη, το Ν. Ψυχικό, τα Βριλήσσια, τα Μελίσσια και ο Γέρακας, η Πανελλήνια Οµοσπονδία Ιδιοκτητών Ακινήτων έχει ζητήσει επανειληµµένως την παράταση της προθεσµίας, ώστε να φτάσει τα 20 χρόνια από την έναρξη της κτηµατογράφησης.



    Σχόλια Μελών


    Δεν υπάρχουν σχόλια για προβολή.



    Δημιουργήστε ένα λογαριασμό ή συνδεθείτε προκειμένου να αφήσετε κάποιο σχόλιο

    Πρέπει να είστε μέλος για να μπορέσετε να αφήσετε κάποιο σχόλιο

    Δημιουργία λογαριασμού

    Κάντε μια δωρεάν εγγραφή στην κοινότητά μας. Είναι εύκολο!

    Εγγραφή νέου λογαριασμού

    Σύνδεση

    Εάν έχετε ήδη λογαριασμό; Συνδεθείτε εδώ.

    Συνδεθείτε τώρα

  • Παρόμοιο Περιεχόμενο

    • Από Engineer
      Η ανάρτηση των Δασικών Χαρτών αναδεικνύει τον πολεοδομικό παραλογισμό που επικρατεί στην Ελλάδα, σε μια χώρα που πρώτα χτίζουμε και μετά σχεδιάζουμε τις πόλεις και τους οικισμούς.  Η …σκληρή γλώσσα των αριθμών καταδεικνύει με τον πιο σαφή τρόπο το αλαλούμ.
      Σύμφωνα με τα στοιχεία που έχουν προκύψει από τις αναρτήσεις των Δασικών Χαρτών στο 52,72% της έκτασης της χώρας (δηλαδή σε περίπου 69.5 εκατ. στρέμματα), οι οικισμοί αυθαιρέτων κτισμάτων (οι περίφημες οικιστικές πυκνώσεις) καταλαμβάνουν 300.000 στρέμματα. Επίσης, 5 εκατ. στρέμματα βρίσκονται εντός εγκεκριμένων σχεδίων πόλεως (δηλαδή είναι πολεοδομημένα), ενώ 2,6 εκατ. στρέμματα αποτελούν τις λεγόμενες «γκρίζες ζώνες», δηλαδή δεν έχουν εγκεκριμένα σχέδια, αν και πολλές από αυτές τις περιοχές _ ειδικά όπου η γη έχει υψηλή αξία, όπως στην Αττική, στη Θεσσαλονίκη, στη Χαλκιδική κ.ά. _ είναι ήδη δομημένες.
      Τα στοιχεία παρουσίασε η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας (Γ. Σταθάκης, Σ. Φάμελλος και Γ. Δημαράς), στη διάρκεια συνέντευξης Τύπου για τη νέα ρύθμιση που αφορά στην εξαίρεση από την κατεδάφιση δασικών αυθαιρέτων που βρίσκονται εντός οικιστικών πυκνώσεων
      Ειδικότερα, 295 δήμοι καταχώρησαν εγκεκριμένα σχέδια πόλης, 222 δήμοι κατέθεσαν σχέδια μη εγκεκριμένα (είχε ζητηθεί η ένταξή τους στο σχέδιο πόλης αλλά αυτή για διάφορους λόγους δεν προχώρησε) και 115 δήμοι οικιστικές πυκνώσεις. Μάλιστα, υπάρχουν νομοί της χώρας όπου οι εκτάσεις των εγκεκριμένων σχεδίων πόλης είναι μικρότερες από εκείνες των μη εγκεκριμένων, όπως στην Αρκαδία, στην Άρτα, στην Αχαΐα, στη Μεσσηνία κλπ. ή σχεδόν συγκλίνουν όπως στα Δωδεκάνησα, στην Αιτωλοακαρνανία και αλλού.
      Για τα μη εγκεκριμένα σχέδια πόλης, ο νομοθέτης προβλέπει ήδη από το 2010 τη συγκρότηση ειδικών Επιτροπών (ακόμη δεν υφίστανται), οι οποίες θα εξετάσουν κάθε περιοχή ξεχωριστά και θα καθορίσουν σε ποιες περιοχές μπορεί κάποιος να χτίσει και σε ποιες όχι, ώστε να γίνει το τελικό ξεκαθάρισμα. Θα ορίσει δηλαδή κάτι σαν …χρήσεις γης.
      Όσον αφορά στις πυκνώσεις, 25 δήμοι δεν ανταποκρίθηκαν στην υποχρέωση αποτύπωσής τους, με συνέπεια πολλοί ιδιοκτήτες δασικών αυθαιρέτων να βρίσκονται στον αέρα και να μην έχουν δικαίωμα να υπαχθούν στις προωθούμενες ρυθμίσεις, οι οποίες προβλέπουν εξαίρεση από την κατεδάφιση για 25 χρόνια για κτίσματα που ανεγέρθηκαν μετά το 1975 και για 40 χρόνια για αυθαίρετα που είχαν χτιστεί πριν το 1975.
      Ο δήμος με τη μεγαλύτερη έκταση οικιστικών πυκνώσεων είναι  του Λουτρακίου – Περαχώρας – Αγ. Θεοδώρων (35.599,76 στρέμματα) και εκείνος με τη μικρότερη έκταση είναι της Δυτικής Μάνης (22,60 στρ.). Οι καποδιστριακοί δήμοι που πρωταγωνιστούν στους οικισμούς αυθαιρέτων είναι της Αττικής με 115.873 στρέμματα, της Κορινθίας με 42.206 στρέμματα, της Χαλκιδικής με 19.464 στρέμματα, της Θεσσαλονίκης με 19.050 στρέμματα, της Βοιωτίας με 12.880 στρέμματα και της Άρτας με 12.233 στρέμματα. Οι λιγότερες εκτάσεις πυκνώσεων καταγράφηκαν σε Πρέβεζα, Φωκίδα και Δράμα.
      Στο σύνολο των θεωρημένων Δασικών Χαρτών της χώρας (αντιστοιχούν στο 51,53% της ελληνικής επικράτειας), οι οικιστικές πυκνώσεις αποτελούν το 0,17%, δηλαδή 113.079 στρέμματα. Από αυτήν την έκταση, σύμφωνα με τα στοιχεία του Κτηματολογίου, το 17,15% βρίσκεται σε δάση, δασικές, χορτολιβαδικές και βραχώδεις περιοχές, δηλαδή 19.394 στρέμματα, τα οποία θα μπορούν να υπαχθούν στον προωθούμενο νόμο για τη διατήρηση των δασικών αυθαιρέτων.
      Έως σήμερα έχουν κυρωθεί Δασικοί Χάρτες για το 40,41% της έκτασης της χώρας, ενώ έχουν αναρτηθεί χάρτες για το 52,7%. Οι οριστικές αντιρρήσεις των πολιτών έως σήμερα έχουν φτάσει τις 153.000 και αντιστοιχούν σε 765.000 στρέμματα.
      Για την υπόλοιπη χώρα (δηλαδή για το περίπου 48%) η σύνταξη των Δασικών Χαρτών έχει ανατεθεί από πέρυσι σε μελετητικά γραφεία. Η μοναδική περιοχή, για την οποία δεν έχει ακόμη υπογραφεί σύμβαση είναι ο Νόμος  Έβρου. Όπως αναφέρει στο «Βήμα» στέλεχος της εταιρείας Ελληνικό Κτηματολόγιο, «εκεί είχαμε μία περιπέτεια καθώς αποκηρύχθηκε ο πρώτος ανάδοχος, απευθυνθήκαμε  στον δεύτερο, ο οποίος κατέθεσε τα απαραίτητα έγγραφα, πέρασε επιτυχώς από τον έλεγχο και περιμένουμε τώρα το Ελεγκτικό Συνέδριο. Έως το τέλος του έτους αναμένουμε την υπογραφή της τελευταίας σύμβασης από τις συνολικά 16 συμβάσεις που αφορούν στους υπόλοιπους Δασικούς Χάρτες».

      View full είδηση
    • Από Engineer
      Η ανάρτηση των Δασικών Χαρτών αναδεικνύει τον πολεοδομικό παραλογισμό που επικρατεί στην Ελλάδα, σε μια χώρα που πρώτα χτίζουμε και μετά σχεδιάζουμε τις πόλεις και τους οικισμούς.  Η …σκληρή γλώσσα των αριθμών καταδεικνύει με τον πιο σαφή τρόπο το αλαλούμ.
      Σύμφωνα με τα στοιχεία που έχουν προκύψει από τις αναρτήσεις των Δασικών Χαρτών στο 52,72% της έκτασης της χώρας (δηλαδή σε περίπου 69.5 εκατ. στρέμματα), οι οικισμοί αυθαιρέτων κτισμάτων (οι περίφημες οικιστικές πυκνώσεις) καταλαμβάνουν 300.000 στρέμματα. Επίσης, 5 εκατ. στρέμματα βρίσκονται εντός εγκεκριμένων σχεδίων πόλεως (δηλαδή είναι πολεοδομημένα), ενώ 2,6 εκατ. στρέμματα αποτελούν τις λεγόμενες «γκρίζες ζώνες», δηλαδή δεν έχουν εγκεκριμένα σχέδια, αν και πολλές από αυτές τις περιοχές _ ειδικά όπου η γη έχει υψηλή αξία, όπως στην Αττική, στη Θεσσαλονίκη, στη Χαλκιδική κ.ά. _ είναι ήδη δομημένες.
      Τα στοιχεία παρουσίασε η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας (Γ. Σταθάκης, Σ. Φάμελλος και Γ. Δημαράς), στη διάρκεια συνέντευξης Τύπου για τη νέα ρύθμιση που αφορά στην εξαίρεση από την κατεδάφιση δασικών αυθαιρέτων που βρίσκονται εντός οικιστικών πυκνώσεων
      Ειδικότερα, 295 δήμοι καταχώρησαν εγκεκριμένα σχέδια πόλης, 222 δήμοι κατέθεσαν σχέδια μη εγκεκριμένα (είχε ζητηθεί η ένταξή τους στο σχέδιο πόλης αλλά αυτή για διάφορους λόγους δεν προχώρησε) και 115 δήμοι οικιστικές πυκνώσεις. Μάλιστα, υπάρχουν νομοί της χώρας όπου οι εκτάσεις των εγκεκριμένων σχεδίων πόλης είναι μικρότερες από εκείνες των μη εγκεκριμένων, όπως στην Αρκαδία, στην Άρτα, στην Αχαΐα, στη Μεσσηνία κλπ. ή σχεδόν συγκλίνουν όπως στα Δωδεκάνησα, στην Αιτωλοακαρνανία και αλλού.
      Για τα μη εγκεκριμένα σχέδια πόλης, ο νομοθέτης προβλέπει ήδη από το 2010 τη συγκρότηση ειδικών Επιτροπών (ακόμη δεν υφίστανται), οι οποίες θα εξετάσουν κάθε περιοχή ξεχωριστά και θα καθορίσουν σε ποιες περιοχές μπορεί κάποιος να χτίσει και σε ποιες όχι, ώστε να γίνει το τελικό ξεκαθάρισμα. Θα ορίσει δηλαδή κάτι σαν …χρήσεις γης.
      Όσον αφορά στις πυκνώσεις, 25 δήμοι δεν ανταποκρίθηκαν στην υποχρέωση αποτύπωσής τους, με συνέπεια πολλοί ιδιοκτήτες δασικών αυθαιρέτων να βρίσκονται στον αέρα και να μην έχουν δικαίωμα να υπαχθούν στις προωθούμενες ρυθμίσεις, οι οποίες προβλέπουν εξαίρεση από την κατεδάφιση για 25 χρόνια για κτίσματα που ανεγέρθηκαν μετά το 1975 και για 40 χρόνια για αυθαίρετα που είχαν χτιστεί πριν το 1975.
      Ο δήμος με τη μεγαλύτερη έκταση οικιστικών πυκνώσεων είναι  του Λουτρακίου – Περαχώρας – Αγ. Θεοδώρων (35.599,76 στρέμματα) και εκείνος με τη μικρότερη έκταση είναι της Δυτικής Μάνης (22,60 στρ.). Οι καποδιστριακοί δήμοι που πρωταγωνιστούν στους οικισμούς αυθαιρέτων είναι της Αττικής με 115.873 στρέμματα, της Κορινθίας με 42.206 στρέμματα, της Χαλκιδικής με 19.464 στρέμματα, της Θεσσαλονίκης με 19.050 στρέμματα, της Βοιωτίας με 12.880 στρέμματα και της Άρτας με 12.233 στρέμματα. Οι λιγότερες εκτάσεις πυκνώσεων καταγράφηκαν σε Πρέβεζα, Φωκίδα και Δράμα.
      Στο σύνολο των θεωρημένων Δασικών Χαρτών της χώρας (αντιστοιχούν στο 51,53% της ελληνικής επικράτειας), οι οικιστικές πυκνώσεις αποτελούν το 0,17%, δηλαδή 113.079 στρέμματα. Από αυτήν την έκταση, σύμφωνα με τα στοιχεία του Κτηματολογίου, το 17,15% βρίσκεται σε δάση, δασικές, χορτολιβαδικές και βραχώδεις περιοχές, δηλαδή 19.394 στρέμματα, τα οποία θα μπορούν να υπαχθούν στον προωθούμενο νόμο για τη διατήρηση των δασικών αυθαιρέτων.
      Έως σήμερα έχουν κυρωθεί Δασικοί Χάρτες για το 40,41% της έκτασης της χώρας, ενώ έχουν αναρτηθεί χάρτες για το 52,7%. Οι οριστικές αντιρρήσεις των πολιτών έως σήμερα έχουν φτάσει τις 153.000 και αντιστοιχούν σε 765.000 στρέμματα.
      Για την υπόλοιπη χώρα (δηλαδή για το περίπου 48%) η σύνταξη των Δασικών Χαρτών έχει ανατεθεί από πέρυσι σε μελετητικά γραφεία. Η μοναδική περιοχή, για την οποία δεν έχει ακόμη υπογραφεί σύμβαση είναι ο Νόμος  Έβρου. Όπως αναφέρει στο «Βήμα» στέλεχος της εταιρείας Ελληνικό Κτηματολόγιο, «εκεί είχαμε μία περιπέτεια καθώς αποκηρύχθηκε ο πρώτος ανάδοχος, απευθυνθήκαμε  στον δεύτερο, ο οποίος κατέθεσε τα απαραίτητα έγγραφα, πέρασε επιτυχώς από τον έλεγχο και περιμένουμε τώρα το Ελεγκτικό Συνέδριο. Έως το τέλος του έτους αναμένουμε την υπογραφή της τελευταίας σύμβασης από τις συνολικά 16 συμβάσεις που αφορούν στους υπόλοιπους Δασικούς Χάρτες».
    • Από Engineer
      Παλιά και μάλιστα ηλικίας άνω των 50 ετών είναι αυτή την στιγμή σχεδόν 1 στα 2 σπίτια στην Ελλάδα, ενώ αν συμπεριληφθούν και οι κατασκευές έως 40 ετών, το ποσοστό ανεβαίνει στο 66%. Με την οικοδομική δραστηριότητα να έχει καταρρεύσει στα χρόνια της κρίσης, οι νέες κατασκευές ηλικίας έως 10 ετών υπολογίζονται πλέον μόλις σε ένα 6%, ενώ μόλις το τελευταίο διάστημα φαίνεται να εμφανίζονται τα πρώτα σημάδια ανάκαμψης της αγοράς, η οποία όμως είναι αργή και δε μετουσιώνεται επί του παρόντος σε κινήσεις ενεργού ζήτησης.
      Τα στοιχεία προέρχονται από την τελευταία έκθεση της Εθνικής Τράπεζας για την εγχώρια αγορά ακινήτων, η οποία διενήργησε και μία έρευνα πεδίου σε 200 εταιρείες διαχείρισης ακινήτων και μεσιτικά γραφεία προκειμένου να καταγράψει τις τάσεις της αγοράς. Οσον αφορά ειδικά τη διάρθρωση της ηλικίας των κατοικιών στη χώρα μας, οι εκτιμήσεις της Εθνικής Τράπεζας σε συνδυασμό και με τα στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής καταγράφει «άνοιγμα» της ψαλίδας σε νέες και παλιές κατοικίες στην Ελλάδα (υπέρ των δεύτερων) το 2017, γεγονός το οποίο δικαιολογείται από το πτώση της οικοδομικής δραστηριότητας στα χρόνια της κρίσης. Ενδεικτικά, στις αρχές της προηγούμενης δεκαετίας, εν έτει 2001, οι κατοικίες άνω των 50 ετών στην αγορά ήταν, ως ποσοστό, στο 24%, ενώ πλέον φθάνει το 48%, υψηλότερα από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο όπου το αντίστοιχο ποσοστό είναι το 2017 στο 45%. Εώς 40 ετών είναι πλέον ένα 18% των κατοικιών στη χώρα μας (από 21% το 2001 και 14% στην Ευρώπη), ενώ μόλις 6% είναι πλέον τα σπίτια ηλικίας έως 10 ετών το 2017 (έχει μειωθεί στο ήμισυ από το 12% του 2001, ενώ στην Ευρώπη υπολογίζεται στο 10%).

      Με βάση την έρευνα και τις απαντήσεις που έλαβε η Εθνική Τράπεζα από τους ειδικούς της αγοράς, εστιάζοντας ειδικά στην αγορά της κατοικίας (οι οποίες καλύπτουν το 79% του συνολικού αποθέματος των κτιρίων) – η άποψη της αγοράς συγκλίνει στην εξέχουσα σημασία της ραγδαίας διείσδυσης του AirBnB στην Ελλάδα (από 132 ακίνητα το 2010 σε 126.000 ακίνητα το 2018 που ήταν το σύνολο των καταχωρήσεων, ενεργών και μή).
      Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας, το 80% της αγοράς θεωρεί κομβική την επίδραση αυτή για την ανοδική ζήτηση για ακίνητα. Ως δευτερεύουσα θετική παράμετρο η αγορά αναγνωρίζει το θεσμό της Golden Visa.
      Κοιτάζοντας αναλυτικότερα την πορεία των τιμών κατοικιών, διαφαίνεται ότι η δυναμική είναι εντονότερη στην Αττική σε σχέση με τη λοιπή χώρα (+3% έναντι +0,6% σωρευτικά κατά τη διετία 2016 – 2018). Τα στοιχεία της έρευνας φανερώνουν τη βασική πηγή της υψηλότερης αυτής ανόδου: To ενεργό επενδυτικό ενδιαφέρον για μικρές κατοικίες στην Αττική καλύπτει σχεδόν το 70% της εν λόγω αγοράς (έναντι ποσοστών της τάξης του 25%- 40% για τις υπόλοιπες αγορές κατοικιών) – ενδιαφέρον που κυρίως πηγάζει από το εσωτερικό και μάλιστα σε ποσοστό άνω του 80%. Από την άλλη πλευρά, οι μεγάλες κατοικίες, κυρίως της Περιφέρειας, παραμένουν σε συνθήκες χαμηλής ζήτησης, η οποία προς το παρόν προέρχεται κυρίως από το εξωτερικό.


      View full είδηση
    • Από Engineer
      Παλιά και μάλιστα ηλικίας άνω των 50 ετών είναι αυτή την στιγμή σχεδόν 1 στα 2 σπίτια στην Ελλάδα, ενώ αν συμπεριληφθούν και οι κατασκευές έως 40 ετών, το ποσοστό ανεβαίνει στο 66%. Με την οικοδομική δραστηριότητα να έχει καταρρεύσει στα χρόνια της κρίσης, οι νέες κατασκευές ηλικίας έως 10 ετών υπολογίζονται πλέον μόλις σε ένα 6%, ενώ μόλις το τελευταίο διάστημα φαίνεται να εμφανίζονται τα πρώτα σημάδια ανάκαμψης της αγοράς, η οποία όμως είναι αργή και δε μετουσιώνεται επί του παρόντος σε κινήσεις ενεργού ζήτησης.
      Τα στοιχεία προέρχονται από την τελευταία έκθεση της Εθνικής Τράπεζας για την εγχώρια αγορά ακινήτων, η οποία διενήργησε και μία έρευνα πεδίου σε 200 εταιρείες διαχείρισης ακινήτων και μεσιτικά γραφεία προκειμένου να καταγράψει τις τάσεις της αγοράς. Οσον αφορά ειδικά τη διάρθρωση της ηλικίας των κατοικιών στη χώρα μας, οι εκτιμήσεις της Εθνικής Τράπεζας σε συνδυασμό και με τα στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής καταγράφει «άνοιγμα» της ψαλίδας σε νέες και παλιές κατοικίες στην Ελλάδα (υπέρ των δεύτερων) το 2017, γεγονός το οποίο δικαιολογείται από το πτώση της οικοδομικής δραστηριότητας στα χρόνια της κρίσης. Ενδεικτικά, στις αρχές της προηγούμενης δεκαετίας, εν έτει 2001, οι κατοικίες άνω των 50 ετών στην αγορά ήταν, ως ποσοστό, στο 24%, ενώ πλέον φθάνει το 48%, υψηλότερα από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο όπου το αντίστοιχο ποσοστό είναι το 2017 στο 45%. Εώς 40 ετών είναι πλέον ένα 18% των κατοικιών στη χώρα μας (από 21% το 2001 και 14% στην Ευρώπη), ενώ μόλις 6% είναι πλέον τα σπίτια ηλικίας έως 10 ετών το 2017 (έχει μειωθεί στο ήμισυ από το 12% του 2001, ενώ στην Ευρώπη υπολογίζεται στο 10%).

      Με βάση την έρευνα και τις απαντήσεις που έλαβε η Εθνική Τράπεζα από τους ειδικούς της αγοράς, εστιάζοντας ειδικά στην αγορά της κατοικίας (οι οποίες καλύπτουν το 79% του συνολικού αποθέματος των κτιρίων) – η άποψη της αγοράς συγκλίνει στην εξέχουσα σημασία της ραγδαίας διείσδυσης του AirBnB στην Ελλάδα (από 132 ακίνητα το 2010 σε 126.000 ακίνητα το 2018 που ήταν το σύνολο των καταχωρήσεων, ενεργών και μή).
      Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας, το 80% της αγοράς θεωρεί κομβική την επίδραση αυτή για την ανοδική ζήτηση για ακίνητα. Ως δευτερεύουσα θετική παράμετρο η αγορά αναγνωρίζει το θεσμό της Golden Visa.
      Κοιτάζοντας αναλυτικότερα την πορεία των τιμών κατοικιών, διαφαίνεται ότι η δυναμική είναι εντονότερη στην Αττική σε σχέση με τη λοιπή χώρα (+3% έναντι +0,6% σωρευτικά κατά τη διετία 2016 – 2018). Τα στοιχεία της έρευνας φανερώνουν τη βασική πηγή της υψηλότερης αυτής ανόδου: To ενεργό επενδυτικό ενδιαφέρον για μικρές κατοικίες στην Αττική καλύπτει σχεδόν το 70% της εν λόγω αγοράς (έναντι ποσοστών της τάξης του 25%- 40% για τις υπόλοιπες αγορές κατοικιών) – ενδιαφέρον που κυρίως πηγάζει από το εσωτερικό και μάλιστα σε ποσοστό άνω του 80%. Από την άλλη πλευρά, οι μεγάλες κατοικίες, κυρίως της Περιφέρειας, παραμένουν σε συνθήκες χαμηλής ζήτησης, η οποία προς το παρόν προέρχεται κυρίως από το εξωτερικό.

    • Από Engineer
      Αναστέλλεται, όπως όλα δείχνουν, για ακόμη έναν χρόνο, ο φόρος υπεραξίας ακινήτων ο οποίος, αν και ψηφίσθηκε το 2013, δεν έχει τεθεί σε ισχύ εξαιτίας αφενός της τεράστιας πτώσης των τιμών στην κτηματαγορά, αφετέρου της πολυπλοκότητας του νόμου. Κύκλοι της αγοράς υποστηρίζουν ότι η εφαρμογή του φόρου υπεραξίας απαιτεί προετοιμασία η οποία δεν έχει γίνει, στέλνοντας με αυτόν τον τρόπο μήνυμα στην κυβέρνηση να τον παρατείνει για ακόμα ένα έτος. Μάλιστα αναφέρουν ότι ύστερα από πολλά χρόνια φαίνεται να «ξυπνάει» η κτηματαγορά στην Αθήνα και στις τουριστικές περιοχές, επισημαίνοντας ότι θα ήταν λάθος να εφαρμοσθεί ο φόρος υπεραξίας το 2019.
      Συντελεστής 15%
      Υπενθυμίζεται ότι ο φόρος υπεραξίας επιβάλλεται με συντελεστή 15% στο κέρδος που προκύπτει ανάμεσα στην τιμή κτήσης και στην τιμή πώλησης κάθε ακινήτου από την 1η Ιανουαρίου 2014 και μετά. Επιβαρύνει τον πωλητή, ενώ ο αγοραστής οφείλει φόρο μεταβίβασης 3% επί της αντικειμενικής αξίας του ακινήτου. Ο φόρος είχε ανασταλεί εξαιτίας της πολυπλοκότητάς του, με αποτέλεσμα στους μήνες που εφαρμόστηκε να ακυρωθούν εκατοντάδες συμβόλαια.
      Σύμφωνα με τον νόμο, εφόσον ο φορολογούμενος έχει διακρατήσει το ακίνητο που πωλεί για περισσότερο από πέντε έτη, η υπεραξία είναι αφορολόγητη μέχρι του ποσού των 25.000 ευρώ. Επίσης όσοι μεταβιβάσουν ακίνητα τα οποία έχουν στην κατοχή τους προ του 1995 απαλλάσσονται από τον σχετικό φόρο.
      Εφόσον προκύπτει φόρος, αυτός παρακρατείται από τον συμβολαιογράφο και αποδίδεται εντός πέντε εργάσιμων ημερών από την υπογραφή του συμβολαίου, η οποία κατατίθεται αποκλειστικά στην τράπεζα έκδοσης της τραπεζικής επιταγής. Για τον υπολογισμό του φόρου οι τιμές κτήσης και μεταβίβασης είναι αυτές που αναγράφονται στα συμβόλαια, ενώ εάν πρόκειται για ακίνητο το οποίο έχει αποκτηθεί από κληρονομιά, η τιμή κτήσης υπολογίζεται με βάση τον φόρο κληρονομιάς που είχε καταβληθεί (το ίδιο και για τις δωρεές - γονικές παροχές). Σε κάθε άλλη περίπτωση που η τιμή κτήσης δεν μπορεί να προκύψει με βάση δημόσια έγγραφα (όπως π.χ. αυτεπιστασία ή αντιπαροχή), υπολογίζεται με βάση έναν μαθηματικό τύπο, λαμβάνοντας υπ’ όψιν τον πληθωρισμό των ετών που έχουν μεσολαβήσει ανάμεσα στην απόκτηση και την πώληση. Για την επιβολή του φόρου, ο φορολογούμενος που μεταβιβάζει ακίνητη περιουσία υποχρεούται, πριν από τη σύνταξη του συμβολαίου, να δηλώνει το σύνολο των στοιχείων που αφορούν τον προσδιορισμό του φόρου υπεραξίας στον συμβολαιογράφο.
      Η δήλωση περιλαμβάνει τα στοιχεία του πωλητή, του συμβολαιογράφου που καταρτίζει τη συμβολαιογραφική πράξη και θα διενεργήσει την παρακράτηση και την απόδοση του φόρου, τα στοιχεία του αγοραστή ή των αγοραστών, τον χρόνο και την αξία κτήσης και μεταβίβασης, το είδος της ακίνητης περιουσίας ή των ιδανικών μεριδίων αυτής ή του εμπράγματου δικαιώματος, τα έτη διακράτησης, τους συντελεστές και τον υπολογισμό του φόρου.
      Στελέχη της αγοράς αλλά και των ιδιοκτητών θεωρούν ότι, εφόσον εφαρμοστεί ο φόρος υπεραξίας, θα δώσει το τελειωτικό χτύπημα στην αγορά που για πολλά χρόνια ήταν«παγωμένη».
      Υπερφορολόγηση
      Εντυπωσιακά είναι τα στοιχεία του προϋπολογισμού που δείχνουν ότι οι φόροι στην περιουσία είναι αυξημένοι κατά 403% σε σχέση με το 2009.
      Οπως προκύπτει από τους προϋπολογισμούς των τελευταίων ετών:
      • Το 2009 καταβλήθηκαν 526 εκατ.
      • Το 2010 εισπράχθηκαν 487 εκατ.
      • Το 2011 οι εισπράξεις ανήλθαν σε 1,17 δισ.
      • Το 2012 οι εισπράξεις εκτοξεύθηκαν στα 2,75 δισ.
      • Το 2013 εισπράχθηκαν 2,75 δισ.
      • Από το 2014 μέχρι και σήμερα τα έσοδα του Δημοσίου διατηρούνται στα επίπεδα των 2,65 δισ.

      View full είδηση
×

Σημαντικό

Χρησιμοποιούμε cookies για να βελτιώνουμε το περιεχόμενο του website μας. Μπορείτε να τροποποιήσετε τις ρυθμίσεις των cookie, ή να δώσετε τη συγκατάθεσή σας για την χρήση τους.