Μετάβαση στο περιεχόμενο
  • Novatron
  • Engineer
    Engineer

    Παρουσίαση της πρώτης πρότασης του αρχιτεκτονικού διαγωνισμού ιδεών «Ανάπλαση του παλαιού λιμένα Πατρών»

    “Παλαιός Λιμένας Πατρών | Πόλη και Νερό. Δυναμική Ώσμωση. 5 εξάρσεις και 4 επεισόδια.” 

    Αυτός είναι ο τίτλος της πρότασης των Αρχιτεκτόνων Μηχανικών Ανδριάνας Λίμπα καιΠαναγιώτας Μουρατίδου, που έλαβε το πρώτο βραβείο στον πανελλήνιο αρχιτεκτονικό διαγωνισμό Ιδεών με θέμα την «Ανάπλαση του παλαιού λιμένα Πατρών».

    Διοργανώτρια Αρχή ήταν η εφημερίδα ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΣ σε συνεργασία με τον Σύλλογο Αρχιτεκτόνων Νομού Αχαΐας (ΣΑΝΑ)

    Αντικείμενο του διαγωνισμού είναι η ανάπλαση του δημόσιου χώρου του Παλαιού Λιμένα Πατρών, ο οποίος έχει πάψει να ανταποκρίνεται στη νέα πολεοδομική του λειτουργία ύστερα από τη μείωση της παλιάς λιμενικής του χρήσης λόγω ύπαρξης νέου λιμένα σε άλλη περιοχή και λόγω έλλειψης νέου σχεδιασμού του χώρου.

    Στόχος ήταν ο σχεδιασμός του χώρου ώστε να μπορέσει να λειτουργήσει ως δημόσιος υπαίθριος χώρος της πόλης. Η πρόταση πρέπει να συμβάλλει στην αναβάθμιση της παραθαλάσσιας ζώνης μπροστά από το ιστορικό κέντρο της πόλης, στην επιτυχή σύνδεση με αυτήν και στην αποκατάσταση της προσβασιμότητας με ταυτόχρονη διατήρηση της χρήσης λιμενικής ζώνης στο τμήμα που το λιμάνι βρίσκεται ακόμη εν λειτουργία. Προτεινόμενες νέες χρήσεις με αξιοποίηση παλαιών και δημιουργία νέων κτιρίων, μεταξύ των οποίων και μουσείου για την ιστορία της πόλης, έχουν ως στόχο τον επαναπροσδιορισμό της ταυτότητας της πόλης.

    Συνοπτική περιγραφή της μελέτης

    Η περιοχή μελέτης με έκταση χερσαίας περιοχής περίπου 279.000τ.μ. και μήκος 2km αναπτύσσεται κατά μήκος του κεντρικού τμήματος της πόλης, στο όριό της με τη θάλασσα. Στο όριο της πόλης με την περιοχή διασχίζει ο παραλιακός οδικός άξονας Λεωφόρος Αμαλίας και σιδηροδρομική γραμμή του ΟΣΕ. Βόρεια η περιοχή συνορεύει με πάρκο και μαρίνα μικρών σκαφών που οδηγούν προς την Αγυιά και τις παραλίες, και προς το νότο με παραθαλάσσιο πάρκο, την περιοχή του νέου φάρου και με το πάρκο γύρω από την εκκλησία του Αγίου Αντρέα.

    Πέντε κεντρικοί οδικοί άξονες της πόλης καταλήγουν στην περιοχή με τον κεντρικό από αυτούς την Αγίου Νικολάου να αποτελεί τη σύνδεση του κάστρου με τη θάλασσα και το άνοιγμα προς τη θέα. Στον κεντρικό αυτό Μώλο βρισκόταν και ο παλιός φάρος γύρω από τον οποίο συγκεντρωνόταν και συγκεντρώνεται ακόμη και σήμερα μεγάλο μέρος της κοινωνικής ζωής των κατοίκων. Πρόκειται για τόπο με ιδιαίτερη πολυπλοκότητα, που καθόρισε τον χαρακτήρα της πόλης μέσα στο χρόνο, με ισχυρές ιστορικές μνήμες, αφετηρία θαλάσσιας επικοινωνίας με τη Δύση, που σήμερα δέχεται έντονες δυνάμεις, τόσο αστικές, όσο και φυσικές, χωρίς ωστόσο τα αποτυπώματά τους να είναι εμφανή στην υφιστάμενη εικόνα του.

    Η πρόταση στοχεύει σε συνολικές προσεγγίσεις σχεδιασμού του αστικού χώρου, ώστε με διαφορετικούς χειρισμούς να επιτυγχάνεται η ανάκτηση του υπαίθριου δημόσιου χώρου. Έχει ως βασικό στόχο την ανασύνταξη του ευρύτερου τοπίου της περιοχής μελέτης, μέσω της χωρικής αναδιοργάνωσης και επανένταξής της στον αστικό ιστό, της ανάδειξης της φυσιογνωμίας του τόπου και του επαναπροσδιορισμού της ταυτότητάς του, η οποία έχει φθαρεί με την πάροδο του χρόνου.

    Κεντρική ιδέα της πρότασης είναι η προβολή της δυναμικής ώσμωσης αμφίδρομων πιέσεων από πόλη και θάλασσα στην περιοχή μελέτης. Αυτή λειτουργεί ως μεταβατικός χώρος υποδοχής εγκάρσιων δυνάμεων από τις δύο κατευθύνσεις που, μέσω της διάχυσης και της αλληλεπίδρασης τους, ενεργοποιούν τη δυναμική του τόπου και επαναφέρουν τη χαμένη συνέχεια και συνοχή.

    BIRDS-EYE-1024x169.jpg

    Γενική Άποψη Πρότασης

    Το σύνολο της πρότασης αποτελείται από εννιά διακριτές υποενότητες, τους πέντε μώλους ως εξάρσεις της ξηράς στο νερό και τις τέσσερις προβλήτες όπου λαμβάνουν χώρα διαφορετικά επεισόδια.

    Ο σχεδιασμός ακολουθεί τις βασικές αρχές της βιωσιμότητας και της αειφορίας ως συνδυασμός κοινωνικών, οικολογικών, οικονομικών και πολιτιστικών δυνάμεων του τόπου. Ως περιοχή μελέτης νοείται, όχι μόνο η παράκτια ζώνη του παλαιού λιμένα με την ευρύτερη περιοχή της, αλλά και ο κυματοθραύστης και ο ενδιάμεσος θαλάσσιος χώρος. Έτσι, λοιπόν, η πρόταση είναι αποτέλεσμα σύνθετης σχεδιαστικής προσέγγισης, συνισταμένη πολλαπλών και ποικίλων παραμέτρων.

    SXEDIO-GENIKIS-DIAMORFOSIS-1024x557.jpg

     

    Σχέδιο Γενικής Διαμόρφωσης

    Οι πέντε εγκάρσιοι οδικοί άξονες (Τριών Ναυάρχων, Δημ. Γούναρη, Αγίου Νικολάου, Νόρμαν, Αγίας Σοφίας) εισέρχονται από την πόλη με φυγές προς τη θάλασσα και τους ορεινούς όγκους στο βάθος του ορίζοντα, αφήνοντας το αποτύπωμά τους στις εξάρσεις των μώλων. Ισχυρότερος από τους άλλους, ο κεντρικός άξονας Αγίου Νικολάου εκτείνεται έως τον κυματοθραύστη μέσω μεταβλητής πλωτής σύνδεσης. Με τον τρόπο αυτό ενισχύεται η διακριτή διαφοροποίηση βόρειου και νότιου τμήματος με τις αντίστοιχες θαλάσσιες εισόδους τους. Ταυτόχρονα, οι τέσσερις κόλποι μετατρέπονται σε «αγκαλιές» υποδοχής θαλάσσιων δραστηριοτήτων, που εισρέουν και επηρεάζουν μορφολογικά την υπόλοιπη διαμόρφωση. Στην κατάληξη του έκτου άξονα, πεζόδρομος Γεροκωστοπούλου, διαμορφώνεται ορθογωνικός χώρος προβολής της κεντρικής πλατείας Βασιλέως Γεωργίου Α’ στην περιοχή μελέτης. Ένα σύστημα πράσινων χώρων, με εγκάρσιες έγγραφες, λειτουργεί ως ραχοκοκαλιά που στηρίζει τις ροές κατά μήκος και συνδέει την πόλη με την παραθαλάσσια ζώνη. Δενδροστοιχίες ακολουθούν τη χάραξη αυτή πάνω στο ίχνος της περίφραξης του λιμένα.

    Το σύνολο της περιοχής οργανώνεται χωρικά ανάλογα με τις λειτουργίες που καλείται να εξυπηρετήσει. Οι λειτουργίες αυτές προέκυψαν από χωρικά, ιστορικά και κοινωνικά δεδομένα τα οποία καθόρισαν τους βασικούς άξονες οργάνωσης του χώρου. Εντοπίζονται οκτώ βασικές χωρικές ενότητες: α. Μώλος Αγίου Διονυσίου- Η θαλάσσια πύλη, β. Προβλήτα και λιμενολεκάνη μεταξύ Μώλων Αγίου Διονυσίου- Άστιγγος – Η υποδοχή εκ θαλάσσης, γ. Μώλος Άστιγγος- Εναλλακτικό Πεδίο πολιτισμού, δ. Προβλήτα και λιμενολεκάνη μεταξύ Μώλων Άστιγγος- Αγίου Νικολάου- Ο υγρότοπος και μαρίνα σκαφών, ε. Μώλος Αγίου Νικολάου- Τόπος Αλληλεπίδρασης και μνήμης, στ. Προβλήτα και λιμενολεκάνη μεταξύ Μώλων Αγίου Νικολάου-Δημ. Γούναρη- Η υποδοχή εκ πόλεως, ζ. Μώλος Δημ. Γούναρη- Το μουσείο, η. Προβλήτα και λιμενολεκάνη μεταξύ Μώλου Δημ. Γούναρη και Ιχθυόσκαλας- Τόπος βιωματικής αλιείας.

    Στο βόρειο τμήμα της περιοχής μελέτης, στο οποίο προβλέπεται η διατήρηση της λιμενικής δραστηριότητας έως ότου ολοκληρωθεί ο νέος λιμένας Πατρών, οι επεμβάσεις προτείνεται να πραγματοποιηθούν σε δύο φάσεις· σε πρώτη φάση, αυτές που δεν εμποδίζουν τις λιμενικές λειτουργίες και σε δεύτερη φάση η ολοκλήρωση της πρότασης με το σύνολο των φυτεύσεων και την εισαγωγή των στοιχείων που έχουν τη δυνατότητα να τοποθετηθούν μεταγενέστερα.

    AGIOU-DIONISIOU-512x1024.jpg
    Προβλήτα και λιμενολεκάνη μεταξύ Μώλων Αγίου Διονυσίου- Άστιγγος – Η υποδοχή εκ θαλάσσης

     

    ASTIGOS-512x1024.jpg
    Μώλος Άστιγγος- Εναλλακτικό Πεδίο πολιτισμού

     

    UGROTOPOS-1024x1024.jpg
    Προβλήτα και λιμενολεκάνη μεταξύ Μώλων Άστιγγος- Αγίου Νικολάου- Ο υγρότοπος και μαρίνα σκαφών

     

    AGIOU-NIKOLAOU-508x1024.jpg
    Μώλος Αγίου Νικολάου- Τόπος Αλληλεπίδρασης και μνήμης

     

    PISINA-1024x1024.jpg
    Προβλήτα και λιμενολεκάνη μεταξύ Μώλων Αγίου Νικολάου-Δημ. Γούναρη- Η υποδοχή εκ πόλεως

     

    MOUSEIO-1024x1021.jpg
    Μώλος Δημ. Γούναρη- Το μουσείο
    IXTHIOSKALA-1024x1024.jpg
    Προβλήτα και λιμενολεκάνη μεταξύ Μώλου Δημ. Γούναρη και Ιχθυόσκαλας- Τόπος βιωματικής αλιείας
    • Like 1


    Σχόλια Μελών


    Δεν υπάρχουν σχόλια για προβολή.



    Δημιουργήστε ένα λογαριασμό ή συνδεθείτε προκειμένου να αφήσετε κάποιο σχόλιο

    Πρέπει να είστε μέλος για να μπορέσετε να αφήσετε κάποιο σχόλιο

    Δημιουργία λογαριασμού

    Κάντε μια δωρεάν εγγραφή στην κοινότητά μας. Είναι εύκολο!

    Εγγραφή νέου λογαριασμού

    Σύνδεση

    Εάν έχετε ήδη λογαριασμό; Συνδεθείτε εδώ.

    Συνδεθείτε τώρα

  • Παρόμοιο Περιεχόμενο

    • Από Giorgos1987
      Μελέτες με στόχο τη βελτίωση της ζωής στην πρωτεύουσα μελετά ο υφυπουργός Περιβάλλοντος.
      Το υπουργείο Περιβάλλοντος σχεδιάζει κατεδαφίσεις παλαιών κτιρίων -ακόμη και ολόκληρων οικοδομικών τετραγώνων- σε υποβαθμισμένες περιοχές της Αθήνας. Στόχος του υπουργείου είναι να αποσυρθούν τα παλαιά και ενεργοβόρα κτίρια, προκειμένου να δοθεί «ανάσα» στα αστικά κέντρα. Αυτό υποστηρίζει ο υφυπουργός Περιβάλλοντος, Γιώργος Δημαράς, μιλώντας στην εφημερίδα «Τα Νέα», με αφορμή την ημερίδα που διοργανώνει το υπουργείο με το Πράσινο Ταμείο στις 5 Δεκεμβρίου με θέμα «Πλαίσιο αναζωογόνησης και αναπλάσεων αστικού χώρου».
      Στο πλαίσιο αυτό, στο υπουργείο σχεδιάζουν να βγάλουν από τα συρτάρια τις μελέτες που έχουν γίνει στο παρελθόν και έχουν ως στόχο τη βελτίωση της ζωής στην πρωτεύουσα. «Προσπαθούμε να τις συγκεντρώσουμε για να δούμε ποιες από αυτές είναι αξιοποιήσιμες και ποιες μπορούν να ενταχθούν στη λογική του Ρυθμιστικού Σχεδίου της Αθήνας» τονίζει ο υφυπουργός Περιβάλλοντος.
      Παράλληλα, ερωτηθείς για το Κτηματολόγιο, ο κ. Δημαράς επισημαίνει ότι αναμένονται διορθωτικές κινήσεις προκειμένου να λυθούν προβλήματα, όπως είναι για παράδειγμα τα ακίνητα χωρίς τίτλους ιδιοκτησίας, η απροθυμία των ιδιοκτητών να τα δηλώσουν, αλλά και να περιοριστούν καταστάσεις τύπου Βριλησσίων, όπου ιδιοκτήτες ακινήτων έλαβαν αγωγές από το Δημόσιο που διεκδικεί την περιουσία τους.
      «Μεγάλα τμήματα της Αθήνας βρίσκονται σε μία διαδικασία διαρκούς υποβάθμισης-κατάρρευσης, με παλαιά κτίρια που δεν έχουν πλέον την απαιτούμενη στατική αντοχή απέναντι στο ενδεχόμενο ενός μεγάλου σεισμού, αλλά ούτε την προβλεπόμενη από τη νέα νομοθεσία ενεργειακή συμπεριφορά» επισημαίνει ο κ. Δημαράς.
      https://www.ethnos.gr/ellada/8148_giati-katedafizontai-oloklira-oikodomika-tetragona-stin-athina

      View full είδηση
    • Από Giorgos1987
      Μελέτες με στόχο τη βελτίωση της ζωής στην πρωτεύουσα μελετά ο υφυπουργός Περιβάλλοντος.
      Το υπουργείο Περιβάλλοντος σχεδιάζει κατεδαφίσεις παλαιών κτιρίων -ακόμη και ολόκληρων οικοδομικών τετραγώνων- σε υποβαθμισμένες περιοχές της Αθήνας. Στόχος του υπουργείου είναι να αποσυρθούν τα παλαιά και ενεργοβόρα κτίρια, προκειμένου να δοθεί «ανάσα» στα αστικά κέντρα. Αυτό υποστηρίζει ο υφυπουργός Περιβάλλοντος, Γιώργος Δημαράς, μιλώντας στην εφημερίδα «Τα Νέα», με αφορμή την ημερίδα που διοργανώνει το υπουργείο με το Πράσινο Ταμείο στις 5 Δεκεμβρίου με θέμα «Πλαίσιο αναζωογόνησης και αναπλάσεων αστικού χώρου».
      Στο πλαίσιο αυτό, στο υπουργείο σχεδιάζουν να βγάλουν από τα συρτάρια τις μελέτες που έχουν γίνει στο παρελθόν και έχουν ως στόχο τη βελτίωση της ζωής στην πρωτεύουσα. «Προσπαθούμε να τις συγκεντρώσουμε για να δούμε ποιες από αυτές είναι αξιοποιήσιμες και ποιες μπορούν να ενταχθούν στη λογική του Ρυθμιστικού Σχεδίου της Αθήνας» τονίζει ο υφυπουργός Περιβάλλοντος.
      Παράλληλα, ερωτηθείς για το Κτηματολόγιο, ο κ. Δημαράς επισημαίνει ότι αναμένονται διορθωτικές κινήσεις προκειμένου να λυθούν προβλήματα, όπως είναι για παράδειγμα τα ακίνητα χωρίς τίτλους ιδιοκτησίας, η απροθυμία των ιδιοκτητών να τα δηλώσουν, αλλά και να περιοριστούν καταστάσεις τύπου Βριλησσίων, όπου ιδιοκτήτες ακινήτων έλαβαν αγωγές από το Δημόσιο που διεκδικεί την περιουσία τους.
      «Μεγάλα τμήματα της Αθήνας βρίσκονται σε μία διαδικασία διαρκούς υποβάθμισης-κατάρρευσης, με παλαιά κτίρια που δεν έχουν πλέον την απαιτούμενη στατική αντοχή απέναντι στο ενδεχόμενο ενός μεγάλου σεισμού, αλλά ούτε την προβλεπόμενη από τη νέα νομοθεσία ενεργειακή συμπεριφορά» επισημαίνει ο κ. Δημαράς.
      https://www.ethnos.gr/ellada/8148_giati-katedafizontai-oloklira-oikodomika-tetragona-stin-athina
    • Από Engineer
      Όταν στα τέλη της δεκαετίας του 1990 έγινε γνωστό πως ο Φαληρικός Όρμος, η περιοχή δηλαδή από το Στάδιο Ειρήνης και Φιλίας έως το Δέλτα Φαλήρου, προορίζεται για Ολυμπιακός πόλος, πολλοί ήταν εκείνοι που πίστεψαν πως η παραμελημένη έκταση επρόκειτο να αξιοποιηθεί ουσιαστικά. 
      Η αναβάθμιση της έκτασης ωστόσο, περιορίστηκε στην ανέγερση των ολυμπιακών εγκαταστάσεων, όπως τα γήπεδα beach volley και handball, δίχως να υλοποιηθεί το σχέδιο που εκπόνησε ο Οργανισμός Ρυθμιστικού Σχεδίου Αθήνας για το άνοιγμα της πόλης στη θάλασσα, αλλά και για σειρά παρεμβάσεων στην περιοχή. 
      Το όραμα της ανάπλασης επανήλθε στο προσκήνιο το 2010, με αφορμή την κατασκευή του Κέντρου Πολιτισμού του Ιδρύματος «Σταύρος Νιάρχος» (ΚΠΙΣΝ).  Τότε μάλιστα το ίδρυμα χρηματοδότησε μελέτη για την αξιοποίηση της έκτασης, ύψους 3 εκατομμυρίων ευρώ, που εκπόνησε ο φημισμένος Ιταλός αρχιτέκτονας Ρέντσο Πιάνο, ο οποίος σχεδίασε το ΚΠΙΣΝ. Όμως και αυτό το σχέδιο παραπέμφθηκε στις καλένδες καθώς ουδέποτε εξασφαλίστηκε η απαραίτητη χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ.
      Τον Αύγουστο του 2016, με νόμο πέρασε το μεγαλύτερο κομμάτι της περιοχής, περίπου 500 στρέμματα στην Περιφέρεια Αττικής. Ένα χρόνο αργότερα είχε ολοκληρωθεί η διαγωνιστική διαδικασία και ξεκίνησαν τα έργα, προϋπολογισμού 75 εκατομμυρίων ευρώ, για την πρώτη φάση ανάπλασης του Φαληρικού Όρμου.
      Η πρώτη φάση του έργου αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί έως το τέλος Φεβρουαρίου 2019. Θα περιλαμβάνει την κατασκευή δύο υπόγειων αντιπλημμυρικών καναλιών, μεταξύ της Λεωφόρου Συγγρού και του Ιλισού ποταμού, και ανάμεσα στις εκβολές του Κηφισού και του Ιλισού. Στα δύο κανάλια θα τοποθετηθούν υδραυλικά συστήματα τα οποία θα συλλέγουν τα ύδατα που θα συσσωρεύονται, θωρακίζοντας αντιπλημμυρικά την περιοχή του Μοσχάτου και της Καλλιθέας.
      Η παρέμβαση που θα γίνει αντιληπτή στους πολίτες περισσότερο από οποιαδήποτε άλλη, θα αφορά στην μετατόπιση της Λεωφόρου Ποσειδώνος, με τη δημιουργία ενός νέου δρόμου ταχείας κυκλοφορίας, μήκους 2 χμλ, από τη Λεωφόρο Συγγρού έως την Εθνική Οδό.
      Σε δύο σημεία μάλιστα, στο ύψος του Μοσχάτου και της Καλλιθέας, η νέα παραλιακή λεωφόρος θα είναι υπόγεια για μήκος 600 μέτρων, καθώς θα κατασκευαστούν δύο πεζοδιαβάσεις που θα προσφέρουν πρόσβαση στους πολίτες μέχρι τη θάλασσα.
      Οι πεζοδιαβάσεις, που θα αποτελούν και δύο μικρά πάρκα πρασίνου, θα έχουν μήκος 300 μέτρων η κάθε μία. Ο σχεδιασμός του έργου προβλέπει επίσης την κατασκευή μονάδας καθαρισμού υδάτων κοντά στον Ελαιώνα, μέσα στον Κηφισό ποταμό.
      Μετά τον καθαρισμό, τα νερά θα μεταφέρονται σε δεξαμενές μέσα στο πάρκο των 220 στρεμμάτων που θα δημιουργηθεί στη δεύτερη φάση του έργου, προκειμένου να χρησιμοποιηθούν για την άρδευση των χώρων πρασίνου. Στην πρώτη φάση του έργου θα μετατοπιστούν οι γραμμές του ΤΡΑΜ στο ίδιο επίπεδο με τη Λεωφόρο Ποσειδώνος από τη Συγγρού μέχρι τις εκβολές του Κηφισού, ενώ θα κατασκευαστεί και ποδηλατόδρομος παράλληλα με την κοίτη του Ιλισού ποταμού.
      Σε ό,τι αφορά τη δεύτερη φάση του έργου, με αρχικό προϋπολογισμό 90 εκατομμύρια ευρώ, προβλέπεται η δημιουργία πάρκου 220 στρεμμάτων και η κατασκευή 3 χώρων στάθμευσης 980 θέσεων. Δύο από τα πάρκινγκ θα είναι υπόγεια και θα κατασκευαστούν στο άκρο των δύο πεζογεφυρών, στην πλευρά της θάλασσας. Ο τρίτος χώρος στάθμευσης, 180 θέσεων προβλέπεται να κατασκευαστεί στον αδόμητο χώρο κοντά στο Στάδιο Ειρήνης και Φιλίας.
      Το πάρκο, που θα είναι δημόσιο, θα έχει χαμηλή βλάστηση η οποία θα ταιριάζει με το Αττικό τοπίο. Σε ό,τι αφορά τη συντήρηση της έκτασης μετά την ολοκλήρωση της δεύτερης φάσης, που αναμένεται να έχει διάρκεια περίπου 2,5 ετών, η Περιφέρεια Αττικής προτίθεται να πραγματοποιήσει διαγωνισμό για την ενοικίαση των παλιών ολυμπιακών εγκαταστάσεων σε ιδιώτες.
      Οι ολυμπιακές εγκαταστάσεις έχουν έκταση περίπου 11.000 τ.μ. και μπορούν να αξιοποιηθούν για συναυλίες και για διάφορες πολιτιστικές εκδηλώσεις, όπως θεατρικές παραστάσεις.
      Όπως δηλαδή έχει πράξη η ΕΤΑΔ τα τελευταία έτη με την πλατεία Νερού, στην οποία διοργανώνονται συναυλίες με σημαντικά οφέλη. Είναι ενδεικτικό πως τα έσοδα της ΕΤΑΔ ετησίως από την αξιοποίηση της πλατείας Νερού, ανέρχονται σε περίπου 700 χιλιάδες ευρώ. 
      Η ανάπλαση του Φαληρικού Όρμου αποτελεί το μεγαλύτερο δημόσιο έργο σε εξέλιξη στην Αττική. Το έργο χρηματοδοτείται από τα αποθεματικά της Περιφέρειας.

      View full είδηση
    • Από Engineer
      Όταν στα τέλη της δεκαετίας του 1990 έγινε γνωστό πως ο Φαληρικός Όρμος, η περιοχή δηλαδή από το Στάδιο Ειρήνης και Φιλίας έως το Δέλτα Φαλήρου, προορίζεται για Ολυμπιακός πόλος, πολλοί ήταν εκείνοι που πίστεψαν πως η παραμελημένη έκταση επρόκειτο να αξιοποιηθεί ουσιαστικά. 
      Η αναβάθμιση της έκτασης ωστόσο, περιορίστηκε στην ανέγερση των ολυμπιακών εγκαταστάσεων, όπως τα γήπεδα beach volley και handball, δίχως να υλοποιηθεί το σχέδιο που εκπόνησε ο Οργανισμός Ρυθμιστικού Σχεδίου Αθήνας για το άνοιγμα της πόλης στη θάλασσα, αλλά και για σειρά παρεμβάσεων στην περιοχή. 
      Το όραμα της ανάπλασης επανήλθε στο προσκήνιο το 2010, με αφορμή την κατασκευή του Κέντρου Πολιτισμού του Ιδρύματος «Σταύρος Νιάρχος» (ΚΠΙΣΝ).  Τότε μάλιστα το ίδρυμα χρηματοδότησε μελέτη για την αξιοποίηση της έκτασης, ύψους 3 εκατομμυρίων ευρώ, που εκπόνησε ο φημισμένος Ιταλός αρχιτέκτονας Ρέντσο Πιάνο, ο οποίος σχεδίασε το ΚΠΙΣΝ. Όμως και αυτό το σχέδιο παραπέμφθηκε στις καλένδες καθώς ουδέποτε εξασφαλίστηκε η απαραίτητη χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ.
      Τον Αύγουστο του 2016, με νόμο πέρασε το μεγαλύτερο κομμάτι της περιοχής, περίπου 500 στρέμματα στην Περιφέρεια Αττικής. Ένα χρόνο αργότερα είχε ολοκληρωθεί η διαγωνιστική διαδικασία και ξεκίνησαν τα έργα, προϋπολογισμού 75 εκατομμυρίων ευρώ, για την πρώτη φάση ανάπλασης του Φαληρικού Όρμου.
      Η πρώτη φάση του έργου αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί έως το τέλος Φεβρουαρίου 2019. Θα περιλαμβάνει την κατασκευή δύο υπόγειων αντιπλημμυρικών καναλιών, μεταξύ της Λεωφόρου Συγγρού και του Ιλισού ποταμού, και ανάμεσα στις εκβολές του Κηφισού και του Ιλισού. Στα δύο κανάλια θα τοποθετηθούν υδραυλικά συστήματα τα οποία θα συλλέγουν τα ύδατα που θα συσσωρεύονται, θωρακίζοντας αντιπλημμυρικά την περιοχή του Μοσχάτου και της Καλλιθέας.
      Η παρέμβαση που θα γίνει αντιληπτή στους πολίτες περισσότερο από οποιαδήποτε άλλη, θα αφορά στην μετατόπιση της Λεωφόρου Ποσειδώνος, με τη δημιουργία ενός νέου δρόμου ταχείας κυκλοφορίας, μήκους 2 χμλ, από τη Λεωφόρο Συγγρού έως την Εθνική Οδό.
      Σε δύο σημεία μάλιστα, στο ύψος του Μοσχάτου και της Καλλιθέας, η νέα παραλιακή λεωφόρος θα είναι υπόγεια για μήκος 600 μέτρων, καθώς θα κατασκευαστούν δύο πεζοδιαβάσεις που θα προσφέρουν πρόσβαση στους πολίτες μέχρι τη θάλασσα.
      Οι πεζοδιαβάσεις, που θα αποτελούν και δύο μικρά πάρκα πρασίνου, θα έχουν μήκος 300 μέτρων η κάθε μία. Ο σχεδιασμός του έργου προβλέπει επίσης την κατασκευή μονάδας καθαρισμού υδάτων κοντά στον Ελαιώνα, μέσα στον Κηφισό ποταμό.
      Μετά τον καθαρισμό, τα νερά θα μεταφέρονται σε δεξαμενές μέσα στο πάρκο των 220 στρεμμάτων που θα δημιουργηθεί στη δεύτερη φάση του έργου, προκειμένου να χρησιμοποιηθούν για την άρδευση των χώρων πρασίνου. Στην πρώτη φάση του έργου θα μετατοπιστούν οι γραμμές του ΤΡΑΜ στο ίδιο επίπεδο με τη Λεωφόρο Ποσειδώνος από τη Συγγρού μέχρι τις εκβολές του Κηφισού, ενώ θα κατασκευαστεί και ποδηλατόδρομος παράλληλα με την κοίτη του Ιλισού ποταμού.
      Σε ό,τι αφορά τη δεύτερη φάση του έργου, με αρχικό προϋπολογισμό 90 εκατομμύρια ευρώ, προβλέπεται η δημιουργία πάρκου 220 στρεμμάτων και η κατασκευή 3 χώρων στάθμευσης 980 θέσεων. Δύο από τα πάρκινγκ θα είναι υπόγεια και θα κατασκευαστούν στο άκρο των δύο πεζογεφυρών, στην πλευρά της θάλασσας. Ο τρίτος χώρος στάθμευσης, 180 θέσεων προβλέπεται να κατασκευαστεί στον αδόμητο χώρο κοντά στο Στάδιο Ειρήνης και Φιλίας.
      Το πάρκο, που θα είναι δημόσιο, θα έχει χαμηλή βλάστηση η οποία θα ταιριάζει με το Αττικό τοπίο. Σε ό,τι αφορά τη συντήρηση της έκτασης μετά την ολοκλήρωση της δεύτερης φάσης, που αναμένεται να έχει διάρκεια περίπου 2,5 ετών, η Περιφέρεια Αττικής προτίθεται να πραγματοποιήσει διαγωνισμό για την ενοικίαση των παλιών ολυμπιακών εγκαταστάσεων σε ιδιώτες.
      Οι ολυμπιακές εγκαταστάσεις έχουν έκταση περίπου 11.000 τ.μ. και μπορούν να αξιοποιηθούν για συναυλίες και για διάφορες πολιτιστικές εκδηλώσεις, όπως θεατρικές παραστάσεις.
      Όπως δηλαδή έχει πράξη η ΕΤΑΔ τα τελευταία έτη με την πλατεία Νερού, στην οποία διοργανώνονται συναυλίες με σημαντικά οφέλη. Είναι ενδεικτικό πως τα έσοδα της ΕΤΑΔ ετησίως από την αξιοποίηση της πλατείας Νερού, ανέρχονται σε περίπου 700 χιλιάδες ευρώ. 
      Η ανάπλαση του Φαληρικού Όρμου αποτελεί το μεγαλύτερο δημόσιο έργο σε εξέλιξη στην Αττική. Το έργο χρηματοδοτείται από τα αποθεματικά της Περιφέρειας.
    • Από Engineer
      Μπορεί το Πράσινο Ταμείο να δίνει φέτος μόλις 4,5 εκατομμύρια ευρώ για αστικές αναπλάσεις, αλλά θα χρηματοδοτήσει, με νέο πρόγραμμα που μόλις ενέκρινε, τους μεγάλους δήμους της χώρας ΟΤΑ για τη διενέργεια αρχιτεκτονικών διαγωνισμών (δηλαδή διαγωνισμών ιδεών) με 3 εκατομμύρια ευρώ για τα επόμενα δύο χρόνια…
      Σύμφωνα με το ΔΣ του Πράσινου Ταμείου, η διεξαγωγή αρχιτεκτονικών διαγωνισμών αποτελεί προϋπόθεση για την υλοποίηση έργων μέσω της ένταξής τους σε χρηματοδοτικά προγράμματα μεταξύ των οποίων και αυτά του Πράσινου Ταμείου. Ακόμη υποστηρίζει ότι «στη σημερινή δύσκολη οικονομική κατάσταση προκύπτει η ανάγκη οικονομικής ενίσχυσής των περισσότερων ΟΤΑ α΄ βαθμού για την προκήρυξη και διεξαγωγή Αρχιτεκτονικών Διαγωνισμών». Με αυτό το σκεπτικό αποφάσισε την έγκριση μίας νέας δράσης που θα τρέξει τα επόμενα τρία χρόνια με τίτλο «ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗ ΔΙΕΞΑΓΩΓΗΣ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΩΝ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΩΝ 2018-2020». Η νέα δράση εντάσσεται στον Άξονα Προτεραιότητας 1 «Αστική Αναζωογόνηση 2018» του Χρηματοδοτικού Προγράμματος «ΔΡΑΣΕΙΣ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΟΥ ΙΣΟΖΥΓΙΟΥ». Για φέτος, το 2018, δηλαδή για τους επόμενους 3 μήνες, έχει εγκριθεί με δέσμευση ποσού 800.000,00 € για τέτοιους διαγωνισμούς ενώ εκτιμάται ότι το πρόγραμμα τα επόμενα δύο χρόνια (δηλαδή μέχρι και το 2020) θα απορροφήσει συνολικά 3.000.000,00 €. Ο οδηγός του προγράμματος δεν έχει ακόμη κυκλοφορήσει αλλά η Greenagenda παρουσιάζει σήμερα συνοπτικά τις βασικές προϋποθέσεις.
      Δυνητικοί δικαιούχοι οι μεγάλοι Δήμοι

      Δυνητικοί δικαιούχοι του προγράμματος είναι οι πρωτοβάθμιοι ΟΤΑ, δηλαδή οι Δήμοι της χώρας, αλλά όχι όλοι: Ακολουθώντας την ταξινόμηση του Ν. 4555/2018 (Πρόγραμμα «ΚΛΕΙΣΘΕΝΗΣ Ι») στη νέα δράση του Πράσινου Ταμείου εντάσσονται:
      α) Δήμοι Μητροπολιτικών Κέντρων
      Στην πρώτη κατηγορία υπάγονται όλοι οι δήμοι των Περιφερειακών Ενοτήτων Κεντρικού, Βόρειου, Νότιου και Δυτικού Τομέα Αθηνών και της Περιφερειακής Ενότητας Πειραιώς της Περιφέρειας Αττικής, καθώς και οι Δήμοι Θεσσαλονίκης, Αμπελοκήπων - Μενεμένης, Καλαμαριάς, Κορδελιού - Ευόσμου, Νεάπολης - Συκεών, Παύλου Μελά και Πυλαίας - Χορτιάτη της Περιφερειακής Ενότητας Θεσσαλονίκης.
      β) Μεγάλοι Ηπειρωτικοί Δήμοι και Δήμοι Πρωτεύουσες Νομών.
      Στη δεύτερη κατηγορία υπάγονται όλοι οι ηπειρωτικοί δήμοι, καθώς και οι δήμοι της Περιφέρειας Κρήτης και της Περιφερειακής Ενότητας Ευβοίας, με πληθυσμό άνω των 25.000 κατοίκων, με βάση τα στοιχεία μόνιμου πληθυσμού της τελευταίας απογραφής της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής, καθώς και οι δήμοι που αποτελούν πρωτεύουσα νομού, περιλαμβανομένων και των νησιωτικών νομών.
      Επιλέξιμα Είδη και Κατηγορίες Αρχιτεκτονικών Διαγωνισμών
      Α. Από τα «Είδη Αρχιτεκτονικών Διαγωνισμών» (όπως περιγράφονται στο αρ.1, παρ.2 της σχετικής ΥΑ), το Πράσινο Ταμείο θεωρεί ως επιλέξιμους του Αρχιτεκτονικούς Διαγωνισμούς που κατατάσσονται σωρευτικά στους:
      ⦁ Απλούς ή σύνθετους (κατηγορίες α1 & α2).
      ⦁ Διαγωνισμούς προσχεδίων (κατηγορία β2).
      ⦁ Διαγωνισμούς ενός σταδίου (κατηγορία γ1).
      ⦁ Ανοικτούς διαγωνισμούς (κατηγορία δ1).
      Β. Από τις κατηγορίες των “αξιόλογων τεχνικών έργων” (όπως περιγράφονται στη σχετική ΥΑ τα έργα για την υλοποίηση των οποίων είναι υποχρεωτική η προκήρυξη αρχιτεκτονικού διαγωνισμού), το Πράσινο Ταμείο θεωρεί ως επιλέξιμες για υποβολή στην παρούσα πρόσκληση τις παρακάτω, οι οποίες εντάσσονται σε 2 μέτρα, ως εξής:
      Μέτρο 1. Μελέτες αστικών αναπλάσεων - διαμόρφωσης ελεύθερων κοινόχρηστων χώρων
      Επιλέξιμες κατηγορίες στο Μέτρο 1 είναι:
      ⦁ Διαμορφώσεις - αναπλάσεις ελεύθερων κοινόχρηστων χώρων (Πάρκων, αλσών και εθνικών ή δημοτικών κήπων, πλατειών, οδών, πεζοδρόμων και παραλιακών περιοχών, περιβάλλοντος χώρου διατηρητέων μνημείων και αρχαιολογικών χώρων καθώς και ζωνών προστασίας της φύσης και του τοπίου).
      ⦁ Θέματα εξοπλισμού ανοιχτών κοινόχρηστων χώρων και χώρων εξυπηρετήσεων ειδικής σημασίας, όπως αρχαιολογικών.
      ⦁ Θέματα αποκατάστασης και επανάχρησης δημόσιων κτηρίων χαρακτηρισμένων ως διατηρητέα ή μνημεία.
      Οι παραπάνω κατηγορίες έργων εντάσσονται στις επιλέξιμες δράσεις περιβαλλοντικού ισοζυγίου, σύμφωνα με το αρ. 77 του νόμου 4495/2018, αναφέρει η απόφαση, αν και αφορούν βασικά μελέτες υπό τη μορφή αρχιτεκτονικού διαγωνισμού.
      Ως εκ τούτου, αναφέρει η απόφαση του ΔΣ του Πράσινου Ταμείου, «μετά την ολοκλήρωση του διαγωνισμού το Πράσινο Ταμείο δύναται να εντάξει κατά προτεραιότητα σε μελλοντικά προγράμματα περιβαλλοντικού ισοζυγίου τη χρηματοδότηση των δράσεων υλοποίησης των υπόψη έργων».
      Μέτρο 2. Αρχιτεκτονικές μελέτες κτηριακών έργων

      Στον τομέα των αρχιτεκτονικών μελετών κτηριακών έργων, επιλέξιμες για τη χρηματοδότηση από τη νέα δράση του Πράσινου Ταμείου για τη Διεξαγωγή Αρχιτεκτονικών Διαγωνισμών είναι οι κατηγορίες:
      ⦁ Πολιτιστικά κτήρια και πολιτιστικές εγκαταστάσεις (μουσεία, βιβλιοθήκες, κτήρια εκθέσεων, πινακοθήκες, γλυπτοθήκες, πνευματικά κέντρα κλπ).
      ⦁ Χώροι συνάθροισης κοινού (συνεδριακά κέντρα, θέατρα, κινηματογράφοι, αμφιθέατρα, χώροι διαλέξεων, χώροι συναυλιών κλπ).
      ⦁ Κτίρια κοινωνικών & αθλητικών υποδομών τοπικής κλίμακας.
      ⦁ Εγκαταστάσεις χονδρικού εμπορίου & δημοτικών αγορών.
      Στις κατηγορίες αυτές περιλαμβάνεται επίσης ο περιβάλλων χώρος των κτηρίων αυτών.
      Η χρηματοδότηση
      Κάθε Δήμος μπορεί να υποβάλλει αποκλειστικά μία πρόταση προς χρηματοδότηση, με ανώτατο συνολικό ποσό βραβείων το ποσό των 150.000,00 ευρώ. Ως προς τα λοιπά έξοδα του διαγωνισμού το επιλέξιμο προς χρηματοδότηση ποσό από το Πράσινο Ταμείο ανέρχεται στα 5.000,00 ευρώ ανά διαγωνισμό.
      Το ποσό χρηματοδότησης από το Πράσινο Ταμείο προς τους δικαιούχους Δήμους αντιστοιχεί:
      ⦁ για τα έργα του Μέτρου 1: στο 80% των διανεμόμενων βραβείων, πλέον του ποσού των 5.000 ευρώ για τα λοιπά έξοδα του διαγωνισμού.
      ⦁ για τα έργα του Μέτρου 2: στο 60% των διανεμόμενων βραβείων, πλέον του ποσού των 5.000 ευρώ για τα λοιπά έξοδα του διαγωνισμού.
      Δηλαδή ένας δήμος για να πάρει το μέγιστο της χρηματοδότησης στην πρώτη περίπτωση (ανάπλαση χώρων) πρέπει να βρει επιπλέον 37.500 ευρώ για βραβεία, ενώ στη δεύτερη περίπτωση (ανάπλαση κτηρίων) επιπλέον 100.000 ευρώ. Αυτά τα χρήματα, δηλαδή 187.500 ευρώ στην πρώτη περίπτωση και 250.000 ευρώ στη δεύτερη περίπτωση, σημειώνουμε θα δοθούν αποκλειστικά ως βραβεία σε αρχιτέκτονες από κάθε δήμο που θα ενταχθεί στο πρόγραμμα.
      Σοβαρά ερωτηματικά
      Εξαιρετικό ενδιαφέρον παρουσιάζει και ο τρόπος αξιολόγησης των προτάσεων που περιγράφεται στην απόφαση, ως σχέδιο πρόσκλησης προς τους ΟΤΑ. Συγκεκριμένα αναφέρεται μόνο η εξής πρόταση: « Άμεση αξιολόγηση, με την κατάθεση απόφασης αρμόδιου συλλογικού οργάνου για τη διενέργεια αρχιτεκτονικού διαγωνισμού». Με απλά λόγια, και απουσία αναφοράς οποιασδήποτε διαδικασίας, φαίνεται ότι το Πράσινο Ταμείο θα επιλέξει ποιοι δήμοι θα πάρουν χρήματα με μια εσωτερική διαδικασία και στη βάση του «όποιος προλάβει»… Καθώς η δράση αφορά βραβεία προκαλεί πραγματικά απορία η έλλειψη περιγραφής διαδικασιών, καθώς εντάσσονται υπό κοινή αξιολόγηση διαγωνισμού που πχ δίνουν βραβεία 10 χιλιάδων ευρώ και διαγωνισμοί που δίνουν 250 χιλιάδες ευρώ…
      Ακόμη, κύκλοι του τεχνικού κόσμου τονίζουν ότι η προώθηση των αρχιτεκτόνων από την παρούσα κυβέρνηση είναι παροιμιώδης, καθώς ο συλλογικός τους φορέας προωθείται ιδιαίτερα σε κάθε συλλογικό όργανο (ΚΕΣΑ,ΚΕΣΥΠΟΘΑ, ΚΕΣΠΑ, ΣΥΠΟΘΑ, ΣΑ κλπ) που έχει δημιουργηθεί τα τελευταία χρόνια, σε βάρος άλλων επιστημονικών και τεχνικών φορέων. Δεν είναι τυχαίο, σημειώνουν οι ίδιοι, ότι καθηγητές της αρχιτεκτονικής αναλαμβάνουν θέσεις ευθύνης σε όλα τα σχετικά όργανα αλλά και πολιτικές θέσεις, όπως για παράδειγμα στην νέα εταιρεία «Αστικές Αναπλάσεις» ή ακόμη και στο ίδιο το ΥΠΕΝ (θέση ΓΓΧΣΑΠ). Αξίζει να σημειώσουμε ότι στο Διοικητικό Συμβούλιο του Πράσινου Ταμείου, από τα 7 μέλη, τα τρία είναι αρχιτέκτονες μηχανικοί: ο Πρόεδρος Γεώργιος Πατρίκιος, γνωστός καθηγητής της Αρχιτεκτονικής, ο αρχιτέκτων Λουκάς Τριάντης, συνεργάτης της Αρχιτεκτονικής του ΕΜΠ και σύμβουλος του Υπουργού Γιώργου Σταθάκη και η Τόνια Κατερίνη, γνωστή συνδικαλίστρια στον χώρο των αρχιτεκτόνων, ως εκπρόσωπος του Συλλόγου Αρχιτεκτόνων Διπλωματούχων Ανωτάτων Σχολών- Πανελλήνιας Ένωσης Αρχιτεκτόνων (αναπληρωτής της έχει οριστεί ο επίσης αρχιτέκτων Μιχαήλ Πουλάκης). Αυτό το γεγονός έχει μάλιστα δημιουργήσει εντύπωση καθώς εμφανίζονται με συμπεριφορά «Γιάννης κερνάει, Γιάννης πίνει», αφού αρχιτέκτονες δημιουργούν ειδικό χρηματοδοτικό πρόγραμμα για αρχιτέκτονες…

      View full είδηση
×

Σημαντικό

Χρησιμοποιούμε cookies για να βελτιώνουμε το περιεχόμενο του website μας. Μπορείτε να τροποποιήσετε τις ρυθμίσεις των cookie, ή να δώσετε τη συγκατάθεσή σας για την χρήση τους.