50 χρόνια από τα πρώτα Χριστούγεννα στο διάστημα

Τα πέρασε με λιτό γεύμα το τριμελές πλήρωμα του Απόλλων 8. Αποστολή του ήταν να φωτογραφίσει και να βιντεοσκοπήσει τη Σελήνη, αλλά οι αστροναύτες ανακάλυψαν κάτι άλλο, την ασημαντότητα της Γης.

Ποιο ήταν το γεύμα εκείνη την ημέρα; Μάλλον λιτό. Με σούπα από καλαμπόκι, κοτόπουλο, ζεστή σοκολάτα, χυμό πορτοκάλι και ζαχαρωτά γιόρτασαν για πρώτη φορά οι τρεις αμερικανοί αστροναύτες Φρανκ Μπόρμαν, Τζιμ Λόβελ και Ουίλιαμ Άντερς το 1968 τα Χριστούγεννα στο διάστημα. «Ελπίζω να ήταν καλύτερο το δικό σας χριστουγεννιάτικο φαγητό στη γη» είπε ο Άντερς χαριτολογώντας σε συνομιλία με το διαστημικό κέντρο ελέγχου. Όμως δεν ήταν το φαγητό αυτό που κατενθουσίασε τους αστροναύτες, άλλα μια άλλη διαφορετικού είδους εμπειρία, ακριβώς πριν από 50 χρόνια.

Και εγένετο η «Earthrise»

46785855_403.jpg

Η «Earthrise» εμπνέει ακόμη και μέχρι σήμερα αστροναύτες

Η ιστορική επιχείρηση Απόλλων 8 ξεκίνησε στις 21 Δεκεμβρίου του 1968 με κατεύθυνση τη Σελήνη. Δύο ημέρες αργότερα το διαστημόπλοιο έμπαινε σε τροχιά γύρω από τη Σελήνη. Κάποια στιγμή ο Μπόρμαν διόρθωσε ελάχιστα την πορεία και αυτό που αντίκρισε στα μάτια του ήταν μοναδικό. «Θεέ μου» φώναξε στους συναδέλφους του, «κοιτάξτε αυτήν την εικόνα, η γη ανατέλλει»! Αμέσως ο Άντερς πήρε την φωτογραφική μηχανή, έβαλε έγχρωμο φιλμ και πάτησε το κουμπί. «Πατούσα συνεχώς το κουμπί της μηχανής μου» διηγούνταν αργότερα. Από τις φωτογραφίες που έκανε προέκυψε μια που άλλαξε τη ματιά του ανθρώπου για τη Γη και έγινε η πιο γνωστή φωτογραφία του κόσμου: η «Earthrise». Η φωτογραφία έγινε σύμβολο της ευθραυστότητας και της απομόνωσης της γης. Αν και τότε δεν υπήρχαν τότε ψηφιακές μηχανές και κοινωνικά μέσα δικτύωσης, η «Earthrise» εμπνέει ακόμη και μέχρι σήμερα αστροναύτες, όπως τον γερμανό Αλεξάντερ Γκερστ, που από τα δικά του ταξίδια στον Διεθνή Διαστημικό Σταθμό συνεχώς έστελνε φωτογραφίες στη Γη μέσω διαδικτύου.

Ωστόσο, ο φωτογράφος της «Earthrise», ο Ουίλιαμ Άντερς, που ζει πλέον ως συνταξιούχος στις νήσους Σαν Χουάν, δεν έχει καλή γνώμη για τη φωτογραφία. «Δεν είναι και τόσο καθαρή», είπε πρόσφατα στους Seattle Times, παραδέχθηκε, όμως ότι η εικόνα του μικρού μπλε ημισφαιρίου, βυθισμένου στο σκοτάδι, άλλαξε τη ματιά που είχε για τη Γη.

«Πήγαμε στη Σελήνη για να ανακαλύψουμε τη Γη»

46785367_403.jpg

Ο Ουίλιαμ Άντερς με τους συναδέλφους τους ανακάλυψαν μέσω του διαστήματος τη γη

«Βρισκόμαστε σε ένα ασήμαντο πλανήτη, που περιβάλλεται από ασήμαντα αστέρια, σε έναν ασήμαντο γαλαξία από εκατομμύρια ασήμαντα αστέρια, σε ένα σύμπαν όπου υπάρχουν δισεκατομμύρια και τρισεκατομμύρια ασήμαντοι γαλαξίες… είμαστε στην πραγματικότητα τόσο σημαντικοί; Δε τι νομίζω» είπε χαρακτηριστικά. Το πιο σημαντικό σουβενίρ από την επιχείρηση Απόλλων 8, την δεύτερη επανδρωμένη πτήση στο διάστημα χωρίς προσσελήνωση, έγινε τυχαία και ήταν εκτός προγράμματος. Στην πραγματικότητα το τριμελές πλήρωμα δεν είχε εντολή να βγάλει φωτογραφίες της Γης, αλλά εικόνες και βίντεο από τη Σελήνη. Ήταν και οι πρώτοι άνθρωποι που θα αντίκρυζαν την πίσω πλευρά της. Κάτι φυσικά που έκαναν, γι αυτό η αποστολή θεωρείται μέχρι σήμερα όχι μόνο επιτυχημένη, αλλά και απόδειξη ότι μπορούν με επιτυχιά να φτάσουν άνθρωποι στο φεγγάρι.

«Σας πληροφορώ ότι υπάρχει Άγιος Βασίλης» φώναξε ο αστροναύτης Λόβελ στον διαστημικό σταθμό λίγο πριν το πλήρωμα προσγειώνονταν με ασφάλεια στη γη. Οι πληροφορίες που έφεραν οι 3 αστροναύτες μαζί τους χρησιμοποιήθηκαν σε επόμενες επιχειρήσεις προσσελήνωσης. «Το χαρακτηρίζω λίγο ειρωνικό» είπε ο Άντερς στους Seattle Times. «Πετάξαμε για  να ανακαλύψουμε τη Σελήνη, αλλά αυτό που ανακαλύψαμε στην πραγματικότητα ήταν η Γη».

Κριστίνα Χόρστεν/dpa

Επιμέλεια: Ειρήνη Αναστασοπούλου

Edited by Engineer

• Παρόμοιο Περιεχόμενο

• Από AlexisPap
      Το παρατηρητήριο κλιματος βαθέως δαστήματος (DSCOVR) περιφέρεται γύρω από τον ήλιο μαζί με την γή, στο σημείο Λαγκράνζ L1.

Εκτός από τα όργανα μέτρησης του ηλιακού ανέμου διαθέτει και μία κάμερα (EPIC) που παρατηρεί συνεχώς την φωτισμένη πλευρά της γής.

Στην ακόλουθη σειρά λήψεων φαίνεται η σελήνη να περνάει μπροστά από την γή. Η κάμερα βλέπει την αθέατη πλευρά της σελήνης, φωτισμένη πλήρως από τον ήλιο.

Πηγή: https://www.nasa.gov...g-face-of-earth

• Από AlexisPap
      Το παρατηρητήριο κλιματος βαθέως δαστήματος (DSCOVR) περιστρέφεται γύρω από τον ήλιο μαζί με την γή, στο σημείο Λαγκράνζ L1.

Πηγή: https://www.nasa.gov/feature/goddard/from-a-million-miles-away-nasa-camera-shows-moon-crossing-face-of-earth
    • Από Civilla
      Υπάρχει κάτι πολύ παράξενο με τις τελευταίες εικόνες που μετάδωσε το New Horizons από τον Πλούτωνα και τον δορυφόρο του Χάροντα: οι κρατήρες είναι λίγοι και οι επιφάνειες των δύο σωμάτων δείχνουν να έχουν ανανεωθεί σχετικά πρόσφατα. Και αυτό δείχνει ότι κάτι πρέπει να κινείται κάτω από τον πάγο.

Η καλύτερη μέχρι στιγμής εικόνα του Πλούτωνα εστιάζεται σε μια περιοχή στη ζώνη του ισημερινού, στο κάτω τμήμα ενός γιγάντιου σχηματισμού σε σχήμα καρδιάς. Η μεγάλη έκπληξη είναι μια οροσειρά ύψους 3,5 χιλιομέτρων, η οποία δεσπόζει σε μια επιφάνεια από πάγο αζώτου και μεθανίου.

Το εντυπωσιακό με αυτή την περιοχή είναι η απουσία κρατήρων. Αν η επιφάνεια ήταν αρχαία, θα έπρεπε να είναι γεμάτη σημάδια από προσκρούσεις αστεροειδών. Η απουσία της υποδηλώνει ότι κάποια διαδικασία κάνει συνεχές «λίφτινγκ» στην επιφάνεια και σβήνει τους κρατήρες.

Το συμπέρασμα είναι είναι ότι τα βουνά πρέπει να σχηματίστηκαν τα τελευταία 100 εκατομμύρια χρόνια, μόλις πριν μια στιγμή στην κλίμακα του γεωλογικού χρόνου, ανέφερε ο Τζεφ Μουρ του Ερευνητικού Κέντρου Ames της NASA στην Καλιφόρνια.

Αυτό, επισημαίνει, υποδηλώνει ότι η περιοχή αυτή, η οποία καταλαμβάνει γύρω στο 1% της επιφάνειας του Πλούτωνα, ήταν γεωλογικά ενεργή στο πρόσφατο παρελθόν και δεν αποκλείεται να συνεχίζει να αλλάζει. «Μπορεί να είναι ενεργή ακόμα και σήμερα» λέει ο ερευνητής.

Η γεωλογική δραστηριότητα απαιτεί κάποια πηγή ενέργειας για να αναδιαμορφώνει τον πλανήτη νάνο. Ποια όμως μπορεί να είναι αυτή;

Το πιθανότερο είναι ότι το κέντρο του Πλούτωνα παραμένει σήμερα θερμό, λένε οι ερευνητές: ουράνιο και άλλα ραδιενεργά υλικά που βυθίστηκαν στο κέντρο του πλανήτη νάνου μετά το σχηματισμό του δεν αποκλείεται να απελευθερώνουν μέχρι και σήμερα θερμότητα με τη διάσπασή τους. Το ίδιο συμβαίνει εξάλλου με τον πυρήνα της Γης, ο οποίος παράγει αρκετή θερμότητα για να τροφοδοτεί τη γεωλογία του πλανήτη.

Πριν από το κοντινό πέρασμα του New Horizons, εξάλλου, οι πλανητολόγοι υποψιάζονταν ότι κάτω από την παγωμένη επιφάνεια του Πλούτωνα μπορεί να κρύβεται ένας υπόγειος, υγρός ωκεανός -ένα ερώτημα που μένει ακόμα ανοιχτό.

Ένα άλλο ερώτημα είναι η σύσταση των πλουτώνιων βουνών. Το μεγαλύτερο μέρος της επιφάνειας του Πλούτωνα καλύπτονται από πάγους αζώτου, μεθανίου και μονοξειδίου του άνθρακα, όμως τα υλικά αυτά δεν είναι αρκετά σκληρά για να σχηματίζουν οροσειρές.

Το πιθανότερο είναι ότι τα βουνά αποτελούνται από πάγο νερού, ο οποίος συμπεριφέρεται περισσότερο σαν πέτρωμα σε αυτές τις θερμοκρασίες, γύρω στους -230 βαθμούς, αναφέρει ο Μπιλ ΜακΚίνον του Πανεπιστημίου της Ουάσινγκτον, επίσης μέλος της αποστολής.

Όπως φαίνεται, ο πάγος αζώτου και μεθανίου καλύπτει τον πλανήτη νάνο μόνο σε μια λεπτή κρούστα, κάτω από την οποία υπάρχει ένα υπόστρωμα παχύ υπόστρωμα πάγου.
      Ενδείξεις γεωλογικής δραστηριότητας παρουσιάζει εξάλλου ο Χάροντας, το μεγαλύτερο από τα πέντε φεγγάρια του Πλούτωνα.
      Η γκρίζα επιφάνεια είναι σχεδόν καθαρή από κρατήρες και επομένως πρέπει να είναι νέα. Το πιο εντυπωσιακό όμως είναι ένας μακρόστενος σχηματισμός από χαράδρες και ρήγματα που εκτείνονται σε μήκος 1.000 χιλιομέτρων.

Και αυτές οι δομές σχηματίστηκαν πιθανότατα από εσωτερικές διεργασίες, ένδειξη ότι ο Χάροντας διατηρεί ζεστή την καρδιά του και είναι ακόμα γεωλογικά ζωντανός.

Πιο σαφή συμπεράσματα αναμένονται από τα δεδομένα του κοντινού περάσματος, των οποίων η μετάδοση θα διαρκέσει 16 μήνες.

Πηγή: http://www.tovima.gr...cle/?aid=722840

• Από Civilla

Πηγή: http://www.tovima.gr/science/physics-space/article/?aid=722840
    • Από Engineer
      Η Διαστημική Υπηρεσία των Ηνωμένων Πολιτειών της Αμερικής, ανακοίνωσε τα όργανα που θα χρησιμοποιήσει στην αποστολή για την Ευρώπη, τον τέταρτο μεγαλύτερο φυσικό δορυφόρο του πλανήτη Δία.
      Η NASA ανακοίνωσε ότι επέλεξε εννέα όργανα, από την ώρα που ζήτησε την βοήθεια της επιστημονικής κοινότητας για προτάσεις κατά την διάρκεια μίας προετοιμασίας $30 εκατομμυρίων δολαρίων που αν όλα πάνε καλά θα οδηγήσει στην κατασκευή ενός διαστημικού σκάφους που θα αντλεί ενέργεια από τον Ήλιο και που θα τοποθετηθεί σε τροχιά γύρω από τον παγωμένο δορυφόρο του Δία. Ανάμεσα στα όργανα που επιλέχθηκαν, υπάρχουν μερικά που θα βοηθήσουν να εξακριβωθεί αν όντως υπάρχουν τεράστιοι υπόγειοι ωκεανοί.

Η ομάδα της NASA αξιολόγησε 33 διαφορετικά όργανα. “Είμαστε αισιόδοξοι ότι αυτό το ευέλικτο σετ επιστημονικών οργάνων θα οδηγήσει σε εκπληκτικές ανακαλύψεις κατά την πολύ-αναμενόμενη αποστολή” είπε ο Curt Niebur, Επιστήμονας του Προγράμματος Ευρώπη στα Κεντρικά της ΝASA της Ουάσινγκτον.

Το PIMS (Plasma Instrument for Magnetic Sounding) θα χρησιμοποιηθεί για να εξακριβωθεί το πάχος της παγωμένης επιφάνειας του δορυφόρου, το βάθος του ωκεανού και το επίπεδο αλατότητας και θα εργάζεται παράλληλα με ένα μαγνητόμετρο, που αφορά στα ρεύματα πλάσματος γύρω από το φεγγάρι. Περισσότερες μετρήσεις που αφορούν στο μαγνητικό πεδίο θα πραγματοποιηθούν από το όργανο ICEMAG (Interior Characterization of Europa, multi-frequency electromagnetic sounding) για να υπολογιστεί η θέση, το πάχος και η αλατότητα του υπόγειου ωκεανού.

Το όργανο REASON (Radar for Europa Assessment and Sounding: Ocean to Near-surface) θα χρησιμοποιηθεί για μετρήσεις του τμήματος από τον ωκεανό έως κοντά στην επιφάνεια του φεγγαριού, ενώ το MISE (Mapping Imaging Spectrometer for Europa) θα χρησιμοποιηθεί για τον εντοπισμό οργανικών ενώσεων, αλάτων, υδριτών και άλλων υλικών για να διαπιστωθεί πόσο φιλικός προς την ζωή μπορεί να είναι ο υπόγειος ωκεανός.

Άλλα όργανα θα χρησιμοποιηθούν για την γεωθερμική δραστηριότητα της Ευρώπης, όπως το E-THEMIS (Europa Thermal Emission Imaging System) και το UVS (Ultraviolet Spectrograph/ Europa). Φυσικά, το διαστημικό σκάφος της αποστολής στην Ευρώπη θα είναι εξοπλισμένο με όργανα περισυλλογής δειγμάτων, αν και δεν πρόκειται να προσγειωθεί στο φεγγάρι.

Το SUDA (Surface Dust Mass Analyzer) θα συλλέγει μικρά σωματίδια που θα εκτοξεύονται από την επιφάνεια του δορυφόρου κατά την διάρκεια προγραμματισμένων πτήσεων σε πολύ χαμηλό ύψος. Έχει παρόμοια προσέγγιση με του MASPEX (Mass Spectrometer for Planetary Exploration/ Europa) που είναι υπεύθυνο για την συλλογή δειγμάτων από την ατμόσφαιρα.

Επίσης το σύστημα EIS (Europa Imaging System) θα τραβήξει υψηλής ανάλυσης φωτογραφίες της Ευρώπης, καθώς το διαστημικό σκάφος αναμένεται να πραγματοποιήσει 45 προγραμματισμένες κοντινές πτήσεις από ύψος 1700 μιλίων έως 16 μιλίων. Αν όλα πάνε καλά, η αποστολή θα πραγματοποιηθεί το 2020.

Πηγή: http://www.insomnia....επέλεξε-η-r9361