Μετάβαση στο περιεχόμενο
  • Novatron
  • Engineer
    Engineer

    Νέος ευρωπαϊκός κανονισμός για την προστασία και διαχείριση της γης και των δασών

    Το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο εξέδωσε σήμερα κανονισμό για τη θέσπιση πλαισίου για τη συμπερίληψη των εκπομπών αερίων θερμοκηπίου και των απορροφήσεων από δραστηριότητες χρήσης γης, αλλαγής χρήσης γης και δασοπονίας στο πλαίσιο για το κλίμα και την ενέργεια έως το 2030.

    Αυτή η νομοθετική πράξη θα συμβάλει στη μείωση των εκπομπών αερίων θερμοκηπίου της ΕΕ κατά την περίοδο 2021-2030 μέσω της βελτιωμένης προστασίας και διαχείρισης της γης και των δασών σε ολόκληρη την Ε.Ε..

    Οι τομείς της χρήσης γης και της δασοπονίας περιλαμβάνουν τη χρήση εδαφών, δέντρων, φυτών, βιομάζας και ξυλείας, που μπορούν να συμβάλουν με μοναδικό τρόπο σε μια ισχυρή πολιτική για το κλίμα. Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι ο τομέας όχι μόνον εκπέμπει αέρια του θερμοκηπίου, αλλά μπορεί και να απορροφά CO₂ από την ατμόσφαιρα. Τα δάση της ΕΕ απορροφούν το ισοδύναμο του 10% περίπου όλων των ετήσιων εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου στην ΕΕ.

    Ο νέος κανονισμός παρέχει το πλαίσιο με το οποίο διασφαλίζεται ότι οι εκπομπές και οι απορροφήσεις από τον εν λόγω τομέα λαμβάνονται υπόψη. Με τον τρόπο αυτόν, η ΕΕ θα μπορέσει να επιτύχει τον στόχο της στο πλαίσιο της Συμφωνίας των Παρισίων για μείωση των εκπομπών κατά τουλάχιστον 40 % έως το 2030.

    Ο κανονισμός δεν ορίζει καμία υποχρέωση για ιδιωτικούς φορείς, αγρότες ή δασοπόνους.

    Ο κανονισμός: http://data.consilium.europa.eu/doc/document/PE-68-2017-INIT/el/pdf



    Σχόλια Μελών


    Δεν υπάρχουν σχόλια για προβολή.



    Δημιουργήστε ένα λογαριασμό ή συνδεθείτε προκειμένου να αφήσετε κάποιο σχόλιο

    Πρέπει να είστε μέλος για να μπορέσετε να αφήσετε κάποιο σχόλιο

    Δημιουργία λογαριασμού

    Κάντε μια δωρεάν εγγραφή στην κοινότητά μας. Είναι εύκολο!

    Εγγραφή νέου λογαριασμού

    Σύνδεση

    Εάν έχετε ήδη λογαριασμό; Συνδεθείτε εδώ.

    Συνδεθείτε τώρα

  • Παρόμοιο Περιεχόμενο

    • Από Engineer
      Απαγόρευση δόμησης και κάθε οχλούσας δραστηριότητας σε 15 μικρούς υγρότοπους της Αττικής επιβάλλει το υπουργείο Περιβάλλοντος. Πρόκειται για τους υγρότοπους που είχαν χαρακτηριστεί από το Ρυθμιστικό Σχέδιο της Αθήνας «πρώτης προτεραιότητας» και για τον λόγο αυτό έπρεπε να ληφθούν ειδικότερα μέτρα για την προστασία τους. Οι συγκεκριμένοι υγρότοποι έχουν μεγάλη σημασία, γιατί αποτελούν μικρές και ιδιαίτερα ευαίσθητες «νησίδες» βιοποικιλότητας, στην πιο πολυπληθή περιοχή της χώρας.
      Σύμφωνα με την εφημερίδα «Καθημερινή», η διάταξη συμπεριελήφθη στον ν. 4559/18 και αφορά τις εκβολές του Ασωπού και του ρέματος Ραφήνας, τις λιμνοθάλασσες Ωρωπού και Ψήφτας Μεθάνων, τα παράκτια έλη Αγίων Αποστόλων, Μπρέξιζας, Λούτσας - Αρτέμιδας, Ψάθας Βιλίων, Βραυρώνας, Λεγρενών, Αλυκών Αναβύσσου, τον παράκτιο υγρότοπο Αγίου Νικολάου και τα ρέματα Κερατέας, Ερασίνου και Πύργου Βραυρώνας. Σύμφωνα με τον νόμο, στις περιοχές αυτές «απαγορεύονται η δόμηση, η επιχωμάτωση, η άσκηση οχλουσών δραστηριοτήτων και κάθε είδους δραστηριότητα που υποβαθμίζει την οικολογική τους κατάσταση, καθώς και η έκδοση αδειών δόμησης».
      Η προστασία αυτών των μικρών περιοχών είναι ιδιαίτερα σημαντική. «Οι μικροί υγρότοποι έχουν σημασία όλο τον χρόνο, ακόμη κι αν “στεγνώνουν” το καλοκαίρι, όπως π.χ. τα Λεγρενά», εξηγεί στην εφημερίδα ο Λευτέρης Σταυράκος, συνεργάτης της Ελληνικής Ορνιθολογικής Εταιρείας. «Την άνοιξη, οπότε οι περιοχές αυτές πλημμυρίζουν, είναι... σαν ΣΕΑ για τα πουλιά. Τα μεταναστευτικά είδη ταξιδεύουν την εποχή αυτή από τη Βόρεια Αφρική (όπου τα κυνηγούν ανελέητα, γίνεται πραγματικό μακελειό), διασχίζουν τη Μεσόγειο (όπου αντιμετωπίζουν πλήθος κινδύνων) και φθάνουν στην ηπειρωτική Ευρώπη. Ενα μέρος αυτών κάνει την πρώτη του στάση στην Αττική, για να ξεκουραστεί, να τραφεί και να ανακτήσει δυνάμεις προτού συνεχίσει το ταξίδι. Κάποια πουλιά, μάλιστα, ενδέχεται να κάνουν τις φωλιές τους εκεί. Εχουμε καταγράψει περισσότερα από 200 είδη μεταναστευτικών πουλιών που περνούν από τους αττικούς υγρότοπους».
      Η ιδιαιτερότητα των συγκεκριμένων υγροτόπων είναι ότι δέχονται μεγάλες πιέσεις, ακριβώς επειδή βρίσκονται στον πολυπληθέστερο νομό της χώρας. «Θα σας δώσω ένα παράδειγμα. Ο υγρότοπος της Αρτέμιδας βρίσκεται στην παραλία του Αγίου Νικολάου, η οποία είναι ιδιαίτερα δημοφιλής το καλοκαίρι. Οι περισσότεροι αγνοούν την ύπαρξή του. Κάποιοι, όμως, βάζουν δίχτυα, με σκοπό να πιάσουν ψάρια. Αλλοι κυνηγούν πουλιά, κι ας είναι ελάχιστη η έκτασή του. Πολλοί πηγαίνουν τα σκυλιά τους βόλτα εκεί ή βάζουν ταΐστρες για αδέσποτα. Αυτή είναι μια ιδιαίτερα σημαντική απειλή γιατί τα σκυλιά κυνηγούν για παιχνίδι τα πουλιά, που είναι ήδη εξαντλημένα και τα διώχνουν. Αρκετά παλαιότερα, κάποιοι δήμαρχοι ήθελαν να τον μπαζώσουν όλο, ευτυχώς τώρα έχουν σταματήσει. Δυστυχώς, αυτή η εικόνα επαναλαμβάνεται στους περισσότερους μικρούς υγρότοπους, που είναι πολύ ευαίσθητες νησίδες βιοποικιλότητας».
      Στην Αττική, από ειδικό πλαίσιο προστασίας διέπονται ο υγρότοπος στον Σχινιά (μέσα στο Εθνικό Πάρκο) και του Βουρκαρίου στα Μέγαρα.

      View full είδηση
    • Από Engineer
      Απαγόρευση δόμησης και κάθε οχλούσας δραστηριότητας σε 15 μικρούς υγρότοπους της Αττικής επιβάλλει το υπουργείο Περιβάλλοντος. Πρόκειται για τους υγρότοπους που είχαν χαρακτηριστεί από το Ρυθμιστικό Σχέδιο της Αθήνας «πρώτης προτεραιότητας» και για τον λόγο αυτό έπρεπε να ληφθούν ειδικότερα μέτρα για την προστασία τους. Οι συγκεκριμένοι υγρότοποι έχουν μεγάλη σημασία, γιατί αποτελούν μικρές και ιδιαίτερα ευαίσθητες «νησίδες» βιοποικιλότητας, στην πιο πολυπληθή περιοχή της χώρας.
      Σύμφωνα με την εφημερίδα «Καθημερινή», η διάταξη συμπεριελήφθη στον ν. 4559/18 και αφορά τις εκβολές του Ασωπού και του ρέματος Ραφήνας, τις λιμνοθάλασσες Ωρωπού και Ψήφτας Μεθάνων, τα παράκτια έλη Αγίων Αποστόλων, Μπρέξιζας, Λούτσας - Αρτέμιδας, Ψάθας Βιλίων, Βραυρώνας, Λεγρενών, Αλυκών Αναβύσσου, τον παράκτιο υγρότοπο Αγίου Νικολάου και τα ρέματα Κερατέας, Ερασίνου και Πύργου Βραυρώνας. Σύμφωνα με τον νόμο, στις περιοχές αυτές «απαγορεύονται η δόμηση, η επιχωμάτωση, η άσκηση οχλουσών δραστηριοτήτων και κάθε είδους δραστηριότητα που υποβαθμίζει την οικολογική τους κατάσταση, καθώς και η έκδοση αδειών δόμησης».
      Η προστασία αυτών των μικρών περιοχών είναι ιδιαίτερα σημαντική. «Οι μικροί υγρότοποι έχουν σημασία όλο τον χρόνο, ακόμη κι αν “στεγνώνουν” το καλοκαίρι, όπως π.χ. τα Λεγρενά», εξηγεί στην εφημερίδα ο Λευτέρης Σταυράκος, συνεργάτης της Ελληνικής Ορνιθολογικής Εταιρείας. «Την άνοιξη, οπότε οι περιοχές αυτές πλημμυρίζουν, είναι... σαν ΣΕΑ για τα πουλιά. Τα μεταναστευτικά είδη ταξιδεύουν την εποχή αυτή από τη Βόρεια Αφρική (όπου τα κυνηγούν ανελέητα, γίνεται πραγματικό μακελειό), διασχίζουν τη Μεσόγειο (όπου αντιμετωπίζουν πλήθος κινδύνων) και φθάνουν στην ηπειρωτική Ευρώπη. Ενα μέρος αυτών κάνει την πρώτη του στάση στην Αττική, για να ξεκουραστεί, να τραφεί και να ανακτήσει δυνάμεις προτού συνεχίσει το ταξίδι. Κάποια πουλιά, μάλιστα, ενδέχεται να κάνουν τις φωλιές τους εκεί. Εχουμε καταγράψει περισσότερα από 200 είδη μεταναστευτικών πουλιών που περνούν από τους αττικούς υγρότοπους».
      Η ιδιαιτερότητα των συγκεκριμένων υγροτόπων είναι ότι δέχονται μεγάλες πιέσεις, ακριβώς επειδή βρίσκονται στον πολυπληθέστερο νομό της χώρας. «Θα σας δώσω ένα παράδειγμα. Ο υγρότοπος της Αρτέμιδας βρίσκεται στην παραλία του Αγίου Νικολάου, η οποία είναι ιδιαίτερα δημοφιλής το καλοκαίρι. Οι περισσότεροι αγνοούν την ύπαρξή του. Κάποιοι, όμως, βάζουν δίχτυα, με σκοπό να πιάσουν ψάρια. Αλλοι κυνηγούν πουλιά, κι ας είναι ελάχιστη η έκτασή του. Πολλοί πηγαίνουν τα σκυλιά τους βόλτα εκεί ή βάζουν ταΐστρες για αδέσποτα. Αυτή είναι μια ιδιαίτερα σημαντική απειλή γιατί τα σκυλιά κυνηγούν για παιχνίδι τα πουλιά, που είναι ήδη εξαντλημένα και τα διώχνουν. Αρκετά παλαιότερα, κάποιοι δήμαρχοι ήθελαν να τον μπαζώσουν όλο, ευτυχώς τώρα έχουν σταματήσει. Δυστυχώς, αυτή η εικόνα επαναλαμβάνεται στους περισσότερους μικρούς υγρότοπους, που είναι πολύ ευαίσθητες νησίδες βιοποικιλότητας».
      Στην Αττική, από ειδικό πλαίσιο προστασίας διέπονται ο υγρότοπος στον Σχινιά (μέσα στο Εθνικό Πάρκο) και του Βουρκαρίου στα Μέγαρα.
    • Από Engineer
      Στην έκδοση Υπουργικής Απόφασης για τη διαχείριση και εκμετάλλευση εγκαταλελειμμένων ιδιωτικών δασών της χώρας προχώρησε το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας,
      Το υπουργείο σημειώνει ότι ένας από τους βασικότερους στόχους του είναι η διαχείριση όλων των δασικών οικοσυστημάτων της χώρας «για την πλήρη εκμετάλλευση των άυλων και υλικών αγαθών που αυτά μπορούν να προσφέρουν στην κοινωνία και στην ανάπτυξη της χώρας».
      Προς αυτή την κατεύθυνση έχει υλοποιήσει μέχρι στιγμής τα εξής:
      Τη στρατηγική θέσπιση μιας τέτοιας διαχείρισης δασών μέσω της Εθνικής Στρατηγικής Δασών, η οποία αυτές τις μέρες και μέχρι τις 15 Σεπτεμβρίου 2018 βρίσκεται σε δημόσια διαβούλευση (http://www.opengov.gr/minenv/?p=9523). Την επικαιροποίηση τον Απρίλιο του 2018, έπειτα από επτά δεκαετίες, των προδιαγραφών εκπόνησης διαχειριστικών μελετών των δασών. Τη σύνταξη νέων οριστικών προδιαγραφών για τη διαχείριση των δασικών οικοσυστημάτων της χώρας, οι οποίες θα τεθούν σε δημόσια διαβούλευση το φθινόπωρο του 2018. Με γνώμονα τον στρατηγικό αυτό στόχο, δημοσιεύθηκε χθες στο ΦΕΚ Β΄ 3519 η απόφαση του Αναπληρωτή Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας Σωκράτη Φάμελλου «Διαχείριση και εκμετάλλευση εγκαταλελειμμένων ιδιωτικών ή συνιδιόκτητων μετά του Δημοσίου δασών, από εικοσαετίας και πλέον».
      Η απόφαση αυτή, η οποία προβλέπεται από τις διατάξεις του ν. 4423/2016, σκοπεύει στη διαχείριση και εκμετάλλευση των παραπάνω δασών στα οποία για είκοσι και πλέον χρόνια οι ιδιοκτήτες-κάτοχοι αυτών δεν προέβησαν σε καμία πράξη διαχείρισής τους, όπως αυτή προβλέπεται από τη δασική νομοθεσία.
      Στην απόφαση καθορίζεται:
      Η ενημέρωση από την τοπική Δασική Αρχή των ιδιοκτητών-κατόχων του δάσους για τους λόγους για τους οποίους είναι απαραίτητη η διαχείρισή του. Η ενημέρωση αυτή γίνεται είτε με αποδεικτικό επίδοσης στον ιδιοκτήτη, είτε, εφόσον είναι άγνωστος αυτός, με δελτίο Τύπου της Δασικής Αρχής στα ΜΜΕ και ανακοίνωση στο Δημαρχείο και στις Δασικές Υπηρεσίες. Εφόσον παρέλθει διάστημα έξι μηνών κατά το οποίο οι ιδιοκτήτες δεν ενδιαφερθούν, γίνεται έκδοση διαπιστωτικής πράξης από την τοπική Δασική Αρχή, συνεπεία της οποίας το δάσος τίθεται υπό διαχείριση από την Αρχή αυτή, σύμφωνα με τις διατάξεις περί διαχείρισης και εκμετάλλευσης δημοσίων δασών. Τα έσοδα από την εκμετάλλευση του δάσους μετά την αφαίρεση των εξόδων κατατίθενται στο Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων και είναι στη διάθεση των δικαιούχων σύμφωνα με το ποσοστό ιδιοκτησίας τους. Η παραπάνω απόφαση είναι η πρώτη από μια σειρά αποφάσεων που προβλέπονται από τον ν. 4423/2016 για τους δασικούς συνεταιρισμούς της χώρας. Οι υπόλοιπες αποφάσεις, όπως η απόφαση για την ιδιότητα δασεργάτη και την έκδοση ταυτότητας δασεργάτη, είναι στο τελικό στάδιο προετοιμασίας και θα υπογραφούν τις επόμενες μέρες.
      Παράλληλα, με χθεσινή απόφαση του Αναπληρωτή Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας Σωκράτη Φάμελλου (ΑΔΑ: ΩΓΚΑ4653Π8-Α3Κ) παρατάθηκε έως τις 27 Σεπτεμβρίου 2019 το χρονικό διάστημα προετοιμασίας και προσαρμογής των Δασικών Συνεταιρισμών Εργασίας στις διατάξεις του παραπάνω νόμου. Με αυτό τον τρόπο διασφαλίζεται, επίσης, η εργασία των συνεταιρισμών που συμμετέχουν αυτές τις μέρες στην αποκατάσταση των καμένων περιοχών στην ανατολική και στη δυτική πλευρά της Αττικής μετά τις πυρκαγιές του περασμένου μήνα. Αυτό σημαίνει ότι δεν θα τεθεί σε κίνδυνο η αμοιβή των υλοτόμων λόγω της μετάβασης των δασικών συνεταιρισμών σε νέο καθεστώς λειτουργίας, που θα έπρεπε να λάβει χώρα στα τέλη Σεπτεμβρίου του 2018.

      View full είδηση
    • Από Engineer
      Στην έκδοση Υπουργικής Απόφασης για τη διαχείριση και εκμετάλλευση εγκαταλελειμμένων ιδιωτικών δασών της χώρας προχώρησε το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας,
      Το υπουργείο σημειώνει ότι ένας από τους βασικότερους στόχους του είναι η διαχείριση όλων των δασικών οικοσυστημάτων της χώρας «για την πλήρη εκμετάλλευση των άυλων και υλικών αγαθών που αυτά μπορούν να προσφέρουν στην κοινωνία και στην ανάπτυξη της χώρας».
      Προς αυτή την κατεύθυνση έχει υλοποιήσει μέχρι στιγμής τα εξής:
      Τη στρατηγική θέσπιση μιας τέτοιας διαχείρισης δασών μέσω της Εθνικής Στρατηγικής Δασών, η οποία αυτές τις μέρες και μέχρι τις 15 Σεπτεμβρίου 2018 βρίσκεται σε δημόσια διαβούλευση (http://www.opengov.gr/minenv/?p=9523). Την επικαιροποίηση τον Απρίλιο του 2018, έπειτα από επτά δεκαετίες, των προδιαγραφών εκπόνησης διαχειριστικών μελετών των δασών. Τη σύνταξη νέων οριστικών προδιαγραφών για τη διαχείριση των δασικών οικοσυστημάτων της χώρας, οι οποίες θα τεθούν σε δημόσια διαβούλευση το φθινόπωρο του 2018. Με γνώμονα τον στρατηγικό αυτό στόχο, δημοσιεύθηκε χθες στο ΦΕΚ Β΄ 3519 η απόφαση του Αναπληρωτή Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας Σωκράτη Φάμελλου «Διαχείριση και εκμετάλλευση εγκαταλελειμμένων ιδιωτικών ή συνιδιόκτητων μετά του Δημοσίου δασών, από εικοσαετίας και πλέον».
      Η απόφαση αυτή, η οποία προβλέπεται από τις διατάξεις του ν. 4423/2016, σκοπεύει στη διαχείριση και εκμετάλλευση των παραπάνω δασών στα οποία για είκοσι και πλέον χρόνια οι ιδιοκτήτες-κάτοχοι αυτών δεν προέβησαν σε καμία πράξη διαχείρισής τους, όπως αυτή προβλέπεται από τη δασική νομοθεσία.
      Στην απόφαση καθορίζεται:
      Η ενημέρωση από την τοπική Δασική Αρχή των ιδιοκτητών-κατόχων του δάσους για τους λόγους για τους οποίους είναι απαραίτητη η διαχείρισή του. Η ενημέρωση αυτή γίνεται είτε με αποδεικτικό επίδοσης στον ιδιοκτήτη, είτε, εφόσον είναι άγνωστος αυτός, με δελτίο Τύπου της Δασικής Αρχής στα ΜΜΕ και ανακοίνωση στο Δημαρχείο και στις Δασικές Υπηρεσίες. Εφόσον παρέλθει διάστημα έξι μηνών κατά το οποίο οι ιδιοκτήτες δεν ενδιαφερθούν, γίνεται έκδοση διαπιστωτικής πράξης από την τοπική Δασική Αρχή, συνεπεία της οποίας το δάσος τίθεται υπό διαχείριση από την Αρχή αυτή, σύμφωνα με τις διατάξεις περί διαχείρισης και εκμετάλλευσης δημοσίων δασών. Τα έσοδα από την εκμετάλλευση του δάσους μετά την αφαίρεση των εξόδων κατατίθενται στο Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων και είναι στη διάθεση των δικαιούχων σύμφωνα με το ποσοστό ιδιοκτησίας τους. Η παραπάνω απόφαση είναι η πρώτη από μια σειρά αποφάσεων που προβλέπονται από τον ν. 4423/2016 για τους δασικούς συνεταιρισμούς της χώρας. Οι υπόλοιπες αποφάσεις, όπως η απόφαση για την ιδιότητα δασεργάτη και την έκδοση ταυτότητας δασεργάτη, είναι στο τελικό στάδιο προετοιμασίας και θα υπογραφούν τις επόμενες μέρες.
      Παράλληλα, με χθεσινή απόφαση του Αναπληρωτή Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας Σωκράτη Φάμελλου (ΑΔΑ: ΩΓΚΑ4653Π8-Α3Κ) παρατάθηκε έως τις 27 Σεπτεμβρίου 2019 το χρονικό διάστημα προετοιμασίας και προσαρμογής των Δασικών Συνεταιρισμών Εργασίας στις διατάξεις του παραπάνω νόμου. Με αυτό τον τρόπο διασφαλίζεται, επίσης, η εργασία των συνεταιρισμών που συμμετέχουν αυτές τις μέρες στην αποκατάσταση των καμένων περιοχών στην ανατολική και στη δυτική πλευρά της Αττικής μετά τις πυρκαγιές του περασμένου μήνα. Αυτό σημαίνει ότι δεν θα τεθεί σε κίνδυνο η αμοιβή των υλοτόμων λόγω της μετάβασης των δασικών συνεταιρισμών σε νέο καθεστώς λειτουργίας, που θα έπρεπε να λάβει χώρα στα τέλη Σεπτεμβρίου του 2018.
    • Από Engineer
      Προωθείται άμεσα η συγκρότηση Εθνικής Υπηρεσίας Διαχείρισης Εκτάκτων Αναγκών με επικεφαλής Διοικητή, εγνωσμένης εμπειρίας και επιχειρησιακής ικανότητας, καθώς και επιχειρησιακής επάρκειας, που θα επιλέγεται από ανεξάρτητη επιτροπή εμπειρογνωμόνων και η απόφαση αυτή θα επικυρώνεται από τη διάσκεψη των προέδρων της Βουλής.
      Ο Διοικητής θα πλαισιώνεται από μόνιμο διαρκές επιστημονικό συμβούλιο με εκπροσώπους όλων των ερευνητικών και επιστημονικών ιδρυμάτων που έχουν ρόλο στη διαχείριση των φυσικών καταστροφών. Η Υπηρεσία θα υπάγεται στο Υπουργείο Εσωτερικών, σε ρόλο ενιαίου φορέα, στα πρότυπα των πλέον προηγμένων χωρών στον τομέα.
      Η νέα Υπηρεσία θα έχει την ευθύνη του συντονισμού των δράσεων όλων των εμπλεκόμενων φορέων, σε όλα τα επίπεδα διοίκησης, στις φάσεις της πρόληψης, της ετοιμότητας, της ανταπόκρισης και της αποκατάστασης, στο πλαίσιο μιας ολιστικής προσέγγισης για τη διαχείριση των εκτάκτων αναγκών και θα βασίζεται στις ακόλουθες αρχές:
      - Το οργανωτικό, το λειτουργικό και το επιχειρησιακό της μοντέλο θα είναι ενιαίο, ανεξάρτητα από το είδος, το μέγεθος, την πολυπλοκότητα, την αιτία και την τοποθεσία του συμβάντος (all hazards approach).
      - Η οργάνωση και η επιχειρησιακή της λειτουργία θα είναι σύμφωνη με σύγχρονα διεθνή πρότυπα και αρχές και θα βασίζεται σε ρόλους που προϋποθέτουν εξειδίκευση και πιστοποίηση.
      - Τέλος, οι λειτουργίες της διοίκησης και του ελέγχου θα υποστηρίζονται από σύγχρονες τεχνολογίες και υποδομές πληροφορικής και επικοινωνιών.

                       Σχεδιάγραμμα της Εθνικής Υπηρεσίας Διαχείρισης Εκτάκτων Αναγκών
      Στους στόχους της αναβάθμισης του συστήματος διαχείρισης εκτάκτων αναγκών, περιλαμβάνονται:
      - Η εξασφάλιση της ικανότητας αλλά και των δυνατοτήτων όλων των επιπέδων διοίκησης – τοπικό, περιφερειακό και κεντρικό - να δρουν αποτελεσματικά σε καταστάσεις έκτακτης ανάγκης, στο πλαίσιο μιας σύγχρονης, ενιαίας, τυποποιημένης και συνεκτικής - εθνικού επιπέδου - στρατηγικής που θα αντιμετωπίζει τη διαχείριση των κινδύνων, των κρίσεων και των συνεπειών τους, ως μια ενιαία και ολοκληρωμένη λειτουργία και
      - Ο κεντρικός συντονισμός και ο έλεγχος υλοποίησης των δράσεων όλων των εμπλεκόμενων φορέων σε όλες τις φάσεις του κύκλου διαχείρισης εκτάκτων αναγκών και ειδικότερα στις φάσεις της πρόληψης, της ετοιμότητας, της αντιμετώπισης και της αποκατάστασης.
      Τομείς παρέμβασης
      Για την υλοποίηση του νέου συστήματος, δρομολογείται ένα σύνολο συνεκτικών παρεμβάσεων που εστιάζονται και εξειδικεύονται σε δεκαέξι (16) άξονες:
      1. Κατάρτιση Εθνικού Συστήματος Διαχείρισης Εκτάκτων Αναγκών (ΕΣΥΔΕΑ), που θα αποτελέσει τον -εθνικού επιπέδου- οδηγό και το πλαίσιο αναφοράς για τη διαχείριση εκτάκτων αναγκών στη χώρα, αξιοποιώντας καλές πρακτικές προηγμένων χωρών στον τομέα.
      2. Υλοποίηση όλων των αναγκαίων θεσμικών παρεμβάσεων για τη μετεξέλιξη της Γ.Γ. Πολιτικής Προστασίας σε αυτοτελή Εθνική Υπηρεσία Διαχείρισης Εκτάκτων Αναγκών με επικεφαλής Διοικητή και υπαγωγή στο Υπουργείο Εσωτερικών, κατάρτιση Οργανισμού και στελέχωση της νέας Υπηρεσίας, κατ’ εξαίρεση των κείμενων διατάξεων και του νόμου περί κινητικότητας στο Δημόσιο.
      3. Συστηματική αξιοποίηση, διεύρυνση και εξειδίκευση της -ήδη σημαντικής- συμβολής των Ενόπλων Δυνάμεων σε μέσα και προσωπικό, στο πλαίσιο του νέου Εθνικού Συστήματος Διαχείρισης Εκτάκτων Αναγκών.
      4. Υλοποίηση νέου επιχειρησιακού μοντέλου για τη λειτουργία των κέντρων επιχειρήσεων στο οποίο θα προβλέπεται η εκπροσώπηση όλων των εμπλεκόμενων φορέων στο κατάλληλο επίπεδο (Πυροσβεστική Υπηρεσία, ΕΚΑΒ, ΕΛΑΣ, ΕΕΣ, Λιμενικό Σώμα, Εθελοντικά Σώματα, ΓΕΣ, ΓΕΝ, ΓΕΑ, Δασική Υπηρεσία, Τεχνικές Υπηρεσίες και Διευθύνσεις του Υπουργείου Υποδομών) και συμμετοχή σε ενιαίο σχεδιασμό και συντονισμό.
      5. Προσδιορισμός και θεσμοθέτηση κανόνων εμπλοκής (Rules of Engagement /ROE) στη βάση των οποίων θα ενεργοποιείται η συνδρομή των εμπλεκόμενων φορέων και θα τίθεται υπό ενιαίο σχεδιασμό και συντονισμό, ανάλογα με το είδος και το επίπεδο κλιμάκωσης της κατάστασης έκτακτης ανάγκης.
      6. Ανάπτυξη προτύπων για: (1) την αναγκαία ροή, επεξεργασία και διαχείριση πληροφοριών μεταξύ όλων των επιπέδων διοίκησης, των εμπλεκόμενων καθώς και των υποστηρικτικών φορέων, για την αποτελεσματική λειτουργία όλων των φάσεων του κύκλου Διοίκησης & Ελέγχου, συμπεριλαμβανομένης της εκτίμησης κινδύνου/ απειλής (2) την τυποποίηση Κοινής Επιχειρησιακής Εικόνας (Common Operational Picture–COP) και (3) τις αναγκαίες υποδομές και τεχνολογίες Πληροφορικής και Επικοινωνιών που θα υποστηρίζουν τη λειτουργία των κέντρων επιχειρήσεων όλων των επιπέδων.
      7. Πρόβλεψη και εξειδίκευση των αναγκαίων διεπαφών της νέας Υπηρεσίας με την επιστημονική-ερευνητική κοινότητα για την υποστήριξη του έργου της, στις φάσεις της πρόληψης, της ετοιμότητας, της ανταπόκρισης και της αποκατάστασης.
      8. Αναθεώρηση του σχεδιασμού για την αντιμετώπιση καταστάσεων έκτακτης ανάγκης στη βάση των αρχών και των προβλέψεων του Εθνικού Συστήματος Διαχείρισης Εκτάκτων Αναγκών.
      9. Σύνδεση της ασφάλειας και της προστασίας των πολιτών και των υποδομών με τις ανάγκες χωροτακτικού σχεδιασμού και ανάπτυξης.
      10. Ενσωμάτωση της προστασίας των Υποδομών Ζωτικής Σημασίας.
      11. Ανάπτυξη σύγχρονου μοντέλου και συστήματος παρακολούθησης και διαχείρισης ανθρώπινων πόρων, μέσων, υλικών και εφοδίων για την αντιμετώπιση έκτακτων αναγκών σε τοπικό, περιφερειακό και εθνικό επίπεδο.
      12. Αναβάθμιση της επιχειρησιακής δράσης στο πεδίο μέσω της θεσμοθέτησης δομής διοίκησης της οποίας θα προΐσταται εκπαιδευμένος και πιστοποιημένος Διοικητής Συμβάντος (Incident Commander).
      13. Θεσμοθέτηση εκπαιδευτικής δομής και ανάπτυξη ολοκληρωμένων προγραμμάτων για την παροχή εκπαίδευσης και πιστοποίησης στους ρόλους που απαιτεί το νέο σύστημα.
      14. Διοργάνωση ασκήσεων εφαρμογής του νέου συστήματος για την ευαισθητοποίηση και ενεργοποίηση των πολιτών.
      15. Συντεταγμένη ενσωμάτωση των Εθελοντικών Οργανώσεων και αντίστοιχων δομών, με βασική προϋπόθεση τη διαρκή εκπαίδευση και πιστοποίησή τους.
      16. Συγχρονισμός των παρεμβάσεων με το σχετικό έργο που έχει εγκριθεί από την Υπηρεσία Διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων της ΕΕ (SRSS) και συντονίζεται από το Κέντρο Μελετών Ασφάλειας για την αναμόρφωση του συστήματος διαχείρισης εκτάκτων αναγκών στη χώρα.
      Η μετάβαση στο νέο σύστημα θα γίνει με τρόπο που δεν θα διαταράσσει την επιχειρησιακή ικανότητα και συνέχεια του υφιστάμενου συστήματος και θα διασφαλίζει την κλιμακωτή μετεξέλιξη και επιχειρησιακή αναβάθμιση του συστήματος, σύμφωνα με τον νέο επιχειρησιακό σχεδιασμό.

      View full είδηση
×

Σημαντικό

Χρησιμοποιούμε cookies για να βελτιώνουμε το περιεχόμενο του website μας. Μπορείτε να τροποποιήσετε τις ρυθμίσεις των cookie, ή να δώσετε τη συγκατάθεσή σας για την χρήση τους.