Jump to content
  • Novatron
  • Similar Content

    • By Engineer
      «Νέα δεδομένα για την ελληνιστική Θεσσαλονίκη από τις ανασκαφές του μετρό» παρουσίασε με εισήγησή της, στο πλαίσιο της 32ης επιστημονικής συνάντησης για το αρχαιολογικό έργο στη Μακεδονία και τη Θράκη, η Γενική έφορος αρχαιοτήτων -πρώην διευθύντρια του αρχαιολογικού Μουσείου Θεσσαλονίκης και ανασκαφέας σειράς θέσεων στη Βόρειο Ελλάδα, κα Πολυξένη Βελένη.
      Ήταν η Θεσσαλονίκη αρχικώς -στα ελληνιστικά χρόνια- μια μακρόστενη πόλη με ορεινά και πεδινά μέρη, η οποία ξεκινούσε από την Άνω Πόλη και έφθανε μέχρι τη θάλασσα;
          Μια πρώιμη κατασκευή ενός τοίχου, κτισμένου με πράσινο σχιστόλιθο και δομημένου με λίθους εγκάρσια τοποθετημένους, το πλάτος του οποίου κυμαίνεται από 60 έως 90 εκατοστά που εντοπίστηκε στη διάρκεια των εκτεταμένων ανασκαφών στον σταθμό Αγίας Σοφίας, στο πλαίσιο της κατασκευής του Μητροπολιτικού Σιδηροδρόμου (μετρό), με προβληματική προς το παρόν ερμηνεία χρήσης, δημιουργεί ήδη ερωτηματικά και σκέψεις.
          «Θα μπορούσε, άραγε, να είναι ένας πρώτος περίβολος της πόλης, ένα τείχος; Προς αυτή την κατεύθυνση, ενισχυτικό είναι το στοιχείο ότι ένα τείχος στον ίδιο άξονα και με κατεύθυνση προς τα νότια εντοπίστηκε σε μεγάλο μήκος στον δυτικό περίβολο της Μονής Βλατάδων. Αν αυτό συμβαίνει, τότε πιθανώς να έχουμε μια αρχικώς μακρόστενη πόλη με ορεινά και πεδινά μέρη, η οποία θα ξεκινούσε από την Άνω Πόλη και έφθανε μέχρι τη θάλασσα», έλεγε, μεταξύ άλλων, στην εισήγησή της, στην επιστημονική συνάντηση, η κα Βελένη, υπογραμμίζοντας, παράλληλα, πως «με αφορμή την κατασκευή του σημαντικού αυτού έργου υποδομής της πόλης, δόθηκε η ευκαιρία να ερευνηθεί και να μελετηθεί η στρωματογραφία της Θεσσαλονίκης από την ίδρυσή της μέχρι την πρόσφατη ιστορία της, σε ικανό βαθμό, οδηγώντας με περισσότερη βεβαιότητα στην εξαγωγή ασφαλέστερων πορισμάτων και τη διατύπωση νέων θεωριών και ερμηνειών».

      View full είδηση
    • By Engineer
      «Νέα δεδομένα για την ελληνιστική Θεσσαλονίκη από τις ανασκαφές του μετρό» παρουσίασε με εισήγησή της, στο πλαίσιο της 32ης επιστημονικής συνάντησης για το αρχαιολογικό έργο στη Μακεδονία και τη Θράκη, η Γενική έφορος αρχαιοτήτων -πρώην διευθύντρια του αρχαιολογικού Μουσείου Θεσσαλονίκης και ανασκαφέας σειράς θέσεων στη Βόρειο Ελλάδα, κα Πολυξένη Βελένη.
      Ήταν η Θεσσαλονίκη αρχικώς -στα ελληνιστικά χρόνια- μια μακρόστενη πόλη με ορεινά και πεδινά μέρη, η οποία ξεκινούσε από την Άνω Πόλη και έφθανε μέχρι τη θάλασσα;
          Μια πρώιμη κατασκευή ενός τοίχου, κτισμένου με πράσινο σχιστόλιθο και δομημένου με λίθους εγκάρσια τοποθετημένους, το πλάτος του οποίου κυμαίνεται από 60 έως 90 εκατοστά που εντοπίστηκε στη διάρκεια των εκτεταμένων ανασκαφών στον σταθμό Αγίας Σοφίας, στο πλαίσιο της κατασκευής του Μητροπολιτικού Σιδηροδρόμου (μετρό), με προβληματική προς το παρόν ερμηνεία χρήσης, δημιουργεί ήδη ερωτηματικά και σκέψεις.
          «Θα μπορούσε, άραγε, να είναι ένας πρώτος περίβολος της πόλης, ένα τείχος; Προς αυτή την κατεύθυνση, ενισχυτικό είναι το στοιχείο ότι ένα τείχος στον ίδιο άξονα και με κατεύθυνση προς τα νότια εντοπίστηκε σε μεγάλο μήκος στον δυτικό περίβολο της Μονής Βλατάδων. Αν αυτό συμβαίνει, τότε πιθανώς να έχουμε μια αρχικώς μακρόστενη πόλη με ορεινά και πεδινά μέρη, η οποία θα ξεκινούσε από την Άνω Πόλη και έφθανε μέχρι τη θάλασσα», έλεγε, μεταξύ άλλων, στην εισήγησή της, στην επιστημονική συνάντηση, η κα Βελένη, υπογραμμίζοντας, παράλληλα, πως «με αφορμή την κατασκευή του σημαντικού αυτού έργου υποδομής της πόλης, δόθηκε η ευκαιρία να ερευνηθεί και να μελετηθεί η στρωματογραφία της Θεσσαλονίκης από την ίδρυσή της μέχρι την πρόσφατη ιστορία της, σε ικανό βαθμό, οδηγώντας με περισσότερη βεβαιότητα στην εξαγωγή ασφαλέστερων πορισμάτων και τη διατύπωση νέων θεωριών και ερμηνειών».
    • By Engineer
      Σε εκσυγχρονισμό των υποδομών στα Κέντρα Ελέγχου Ενέργειας προχωράει ο ΑΔΜΗΕ, με βασικό ζητούμενο τον εκσυγχρονισμό του Συστήματος Ελέγχου Ενέργειας και Συστήματος Διαχείρισης Αγοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας, που είναι εγκατεστημένα και λειτουργούν στα ΚΕΕ.
      Το έργο αναμένεται να ολοκληρωθεί σε 2 χρόνια και ο συνολικός προϋπολογισμός του εκτιμάται σε 4,8 εκατ. ευρώ.
      Δεδομένης της ένταξης του έργου στο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων, υπάρχει η δυνατότητα χρηματοδότησής του από εθνικούς και κοινοτικούς πόρους μέσω του ΠΔΕ σε ποσοστό 31,5%.
      Με την υλοποίηση του έργου, τα ΚΕΕ θα αποκτήσουν δυνατότητα απεικόνισης, παρακολούθησης, εποπτείας και ελέγχου της λειτουργίας του ΕΣΜΗΕ και της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας με υποδομές σύγχρονης τεχνολογίας.
      Επίσης, θα αυξηθεί η αξιοπιστία και η απόδοση των υπηρεσιών που παρέχει ο ΑΔΜΗΕ στα ΚΕΕ, ενώ παράλληλα θα επιτευχθεί και εξοικονόμηση ενέργειας.
      Τέλος, θα διασφαλιστούν οι ιδανικές συνθήκες λειτουργίας των πληροφοριακών συστημάτων του Συστήματος Ελέγχου Ενέργειας και του Συστήματος Διαχείρισης Αγοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας.

      View full είδηση
    • By Engineer
      Σε εκσυγχρονισμό των υποδομών στα Κέντρα Ελέγχου Ενέργειας προχωράει ο ΑΔΜΗΕ, με βασικό ζητούμενο τον εκσυγχρονισμό του Συστήματος Ελέγχου Ενέργειας και Συστήματος Διαχείρισης Αγοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας, που είναι εγκατεστημένα και λειτουργούν στα ΚΕΕ.
      Το έργο αναμένεται να ολοκληρωθεί σε 2 χρόνια και ο συνολικός προϋπολογισμός του εκτιμάται σε 4,8 εκατ. ευρώ.
      Δεδομένης της ένταξης του έργου στο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων, υπάρχει η δυνατότητα χρηματοδότησής του από εθνικούς και κοινοτικούς πόρους μέσω του ΠΔΕ σε ποσοστό 31,5%.
      Με την υλοποίηση του έργου, τα ΚΕΕ θα αποκτήσουν δυνατότητα απεικόνισης, παρακολούθησης, εποπτείας και ελέγχου της λειτουργίας του ΕΣΜΗΕ και της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας με υποδομές σύγχρονης τεχνολογίας.
      Επίσης, θα αυξηθεί η αξιοπιστία και η απόδοση των υπηρεσιών που παρέχει ο ΑΔΜΗΕ στα ΚΕΕ, ενώ παράλληλα θα επιτευχθεί και εξοικονόμηση ενέργειας.
      Τέλος, θα διασφαλιστούν οι ιδανικές συνθήκες λειτουργίας των πληροφοριακών συστημάτων του Συστήματος Ελέγχου Ενέργειας και του Συστήματος Διαχείρισης Αγοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας.
    • By Engineer
      Ξεναγοί, συνοδοί τουριστών και τουρίστες με φιάλες οξυγόνου σε υποθαλάσσιο αρχαιολογικό χώρο. Οι επισκέψεις σε ναυάγια είναι κάτι που δεν συνηθίζεται ακόμη στην Ελλάδα, αλλά τα υποβρύχια μουσεία έρχονται: στην Αλόννησο και στον Παγασητικό τέσσερα ναυάγια, χρονολογούμενα από τους κλασικούς έως τους βυζαντινούς χρόνους, πρόκειται να μετατραπούν σε υποθαλάσσια μουσεία, στα οποία θα μπορούν να ξεναγούνται οι λάτρεις των αρχαιοτήτων και της κατάδυσης.

      Οι ενάλιοι αρχαιολογικοί χώροι που θα γίνουν επισκέψιμοι είναι το ναυάγιο στο νησί Περιστέρα, κοντά στην Αλόννησο, που χρονολογείται στον 5ο αιώνα π. Χ. και αποτελείται από μια συσσώρευση αμφορέων, το βυζαντινό ναυάγιο στο νησάκι Κίκυνθο, συλημένο και με δείγματα κεραμικής να το χρονολογούν μεταξύ 9ου και 13ου αιώνα, το ναυάγιο στη θέση Άκρα Γλάρος, επίσης της βυζαντινής περιόδου και το ναυάγιο στη θέση Τηλέγραφος των μέσων του 4ου αι. μ.Χ..
      Στα επισκέψιμα υποβρύχια αρχαιολογικά πάρκα θα επιτρέπεται η κατάδυση, με συνοδεία δυτών και αρχαιοφυλάκων, σε βάθος ώς και 40 μέτρων, Επίσης, θα επιτρέπεται η ερασιτεχνική φωτογράφιση. Οι μη φίλοι των καταδύσεων θα έχουν τη δυνατότητα να θαυμάζουν τα «εκθέματα» μέσα από σκάφη με διαφανή πυθμένα. Ακόμη μέσω καινοτόμου τεχνολογίας, με την οποία θα εξοπλιστούν τα Κέντρα Ενημέρωσης που θα δημιουργηθούν, θα μπορούν να ξεναγηθούν όλοι οι ενδιαφερόμενοι.
      Οι εργασίες για τη δημιουργία των καταδυτικών αρχαιολογικών πάρκων βρίσκονται σε προχωρημένο στάδιο. Τον περασμένο Οκτώβριο κλιμάκια της Εφορείας Εναλίων Αρχαιοτήτων έκαναν υποβρύχιες αυτοψίες, στους επιλεγμένους για τη δημιουργία υποβρύχιων μουσείων χώρους στην Περιστέρα Αλοννήσου και στον Δυτικό Παγασητικό, προκειμένου να οριοθετηθούν οι «μικροπεριοχές» των μνημείων, που θα αντιστοιχούν στην πορεία μελλοντικών επισκέψεων, να τεκμηριωθεί η κατάστασή τους, να προσδιοριστούν σημεία ενδιαφέροντος για τους επισκέπτες-δύτες και να καθαριστούν.
      Οι υποβρύχιες αυτοψίες έγιναν στο πλαίσιο του ευρωπαϊκού έργου BLUEMED, το οποίο θα διαρκέσει έως τον Οκτώβριο του 2019, με σκοπό τη μελέτη των καλύτερων τρόπων για τη λειτουργία επισκέψιμων χώρων σε αρχαία ναυάγια. Παράλληλα, το έργο θα προστατεύσει και θα αξιοποιήσει τον ενάλιο φυσικό πλούτο και τη βιοποικιλότητα της Μεσογείου.
      Η ίδρυση ενάλιων επισκέψιμων αρχαιολογικών χώρων εντάσσεται σε ένα ευρύτερο σχέδιο προβολής του ενάλιου πολιτιστικού αποθέματος της Ελλάδας, μέσω του καταδυτικού τουρισμού.
      Με τη δημιουργία των υποβρύχιων μουσείων στην Αλόννησο και στον Παγασητικό αναμένεται να καθιερωθεί η Θεσσαλία ως καταδυτικός προορισμός -που σημαίνει ποιοτικό τουρισμό- με ό,τι αυτό συνεπάγεται: επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου, αύξηση της απασχόλησης,  προβολή της περιοχής και της Ελλάδας γενικότερα, προστασία των ενάλιων αρχαιοτήτων.
      Σε άλλες χώρες, όπως στην Ιταλία, τα υποβρύχια μουσεία προσελκύουν χιλιάδες επισκέπτες. Στη Σικελία και στα νησάκια γύρω από αυτήν, στην Ούστικα, στην Παντελερία, στις Αιγούσες, υπάρχουν 21 υποβρύχια αρχαιολογικά πάρκα, πλούσια σε αμφορείς, ίχνη βυζαντινών εκκλησιών και ναυάγια. Κάθε χρόνο τα επισκέπτονται πάνω από πέντε χιλιάδες τουρίστες και οι τάσεις είναι «εκρηκτικές». 
      Σύμφωνα με διεθνείς μελέτες, υπάρχουν περίπου 25 εκατομμύρια πιστοποιημένοι δύτες παγκοσμίως. Περίπου πέντε εκατομμύρια από αυτούς είναι Ευρωπαίοι. Οι ενεργοί δύτες είναι περίπου 1,5 εκατομμύριο και αυτοί πραγματοποιούν ένα ταξίδι κάθε χρόνο κάνοντας  έως και 10 διανυκτερεύσεις σε μακρινούς προορισμούς. Παράλληλα, το κόστος της δημιουργίας καταδυτικού πάρκου θεωρείται μικρό σε σχέση με τα έσοδα που αποφέρει η λειτουργία του και το γενικότερο όφελος για την περιοχή στην οποία βρίσκεται.
      Στη χώρα μας ο καταδυτικός τουρισμός τα τελευταία χρόνια έχει αυξητικές τάσεις, αλλά σίγουρα έχει πολλά περιθώρια ανάπτυξης αφού υπολογίζεται ότι περισσότερα από 1.500 ναυάγια βρίσκονται διάσπαρτα στις ελληνικές θάλασσες. Και όχι μόνο. Βυθισμένες πόλεις, παράκτιοι οικισμοί, αρχαία λιμάνια προσφέρονται για εξερευνήσεις.
      Το Αιγαίο και το Ιόνιο δεν έχουν κοράλλια και τροπικά ψάρια έχουν όμως -εκτός από τις σπηλιές και τη θαλάσσια ζωή- αρχαιολογικό πλούτο και οι επισκέψεις σε ναυάγια μπορούν να προσφέρουν και άλλες ώρες ευχαρίστησης στα «παιδιά της θάλασσας». Ο δρόμος έχει πλέον ανοίξει.
      Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ

      View full είδηση
×

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.