Μετάβαση στο περιεχόμενο
  • Novatron
  • Από Engineer, στο Επικαιρότητα,,

    Στα νέα δεδομένα της Κλιματικής Αλλαγής, αλλά και στα μέτρα αντιμετώπισής της εστίασαν οι ομιλίες στην επετειακή εκδήλωση που συνδιοργανώθηκε από την  Περιφερειακή Ένωση Δήμων Αττικής και το Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών με αφορμή το κλείσιμο ενός χρόνου από την πλημμύρα στη Μάνδρα Αττικής με θέμα «Κλιματική Αλλαγή & Ακραία Φαινόμενα: ένας ανατροφοδοτούμενος κύκλος» και πραγματοποιήθηκε σήμερα 13 Νοεμβρίου.
    Ο καθηγητής  Δυναμικής, Τεκτονικής και Εφαρμοσμένης Γεωλογίας & Διαχείρισης Φυσικών Καταστροφών και Πρόεδρος του Τμήματος Γεωλογίας και Γεωπεριβάλλοντος του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών και Πρόεδρος του ΟΑΣΠ Ευθύμης Λέκκας και ο Δρ Γεωλογίας Μιχάλης Διακάκης αποτύπωσαν ως νέες προκλήσεις στη διαχείριση καταστροφών τη συνθετότητα και πολυπλοκότητα των φαινομένων, την εμφάνιση νέων κινδύνων και καταστροφών (φυσικο-τεχνολογικής φύσης "NaTech"), τη γεωγραφική ευρύτητα των φαινομένων και τις ενίοτε παγκόσμιες επιπτώσεις τους, τις γεωπολιτικές κρίσεις που μπορεί να προκληθούν, τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις, αλλά και τη συνεχώς εξελισσόμενη επιστημονική γνώση και τεχνολογία. 
    Υπογράμμισαν την ανάγκη μείωσης των επιπτώσεων μέσα από δέσμες 10 στοχευμένων δράσεων όπως:
    η ολοκλήρωση οριοθέτησης των ρεμάτων (ν.4258/2014, Προδιαγραφές ΦΕΚ 428β/2017 η υλοποίηση γεω - χωροταξικού και γεω - πολεοδομικού σχεδιασμού η ανάλυση των γεωπεριβαλλοντικών παραμέτρων στη διαδικασία εκτίμησης κινδύνου σε κάθε λεκάνη η θεσμοθέτηση αντιπλημμυρικής περιόδου η υλοποίηση ήπιων δράσεων σε κρίσιμες περιοχές η υιοθέτηση της φιλοσοφίας των ανοικτών ρεμάτων η χρήση συστημάτων έγκαιρης προειδοποίησης και άμεσης κινητοποίησης η υλοποίηση δράσεων ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης πληθυσμού η ορθολογιστική αναδιάρθρωση αρμοδιοτήτων των αρμόδιων φορέων με σκοπό την αποτελεσματικότερη και αμεσότερη λειτουργία τους η μακροχρόνιος ιεραρχημένος προγραμματισμός μέτρων και έργων με παρεμβάσεις στο υδρογραφικό δίκτυο Θεσμικά προτάθηκαν από τους επιστήμονες:
    η συνταγματική αναθεώρηση για τη μη νομιμοποίηση των αυθαιρέτων η θεσμοθέτηση νέου Πλαισίου Πολιτικής Προστασίας η θέσπιση Αντιπλημμυρικού και Αντιπυρικού Κτηριοδομικού Κανονισμού στα πρότυπα του Ελληνικού Αντισεισμικού Κανονισμού η θεσμοθέτηση Εθνικής Επιστημονικής Επιτροπής Εκτίμησης & Διαχείρισης Φυσικών Καταστροφών η θεσμοθέτηση Επιτροπών Εκτίμησης πλημμυρικού και κινδύνου πυρκαγιών κατά τα πρότυπα της Επιτροπής Εκτίμησης Σεισμικότητας Των εισηγήσεων των δύο επιστημόνων προηγήθηκαν σύντομες παρεμβάσεις του Προέδρου της Περιφερειακής Ένωσης Δήμων Αττικής, Δημάρχου Νίκαιας/Ρέντη, Γιώργου Ιωακειμίδη και της Δημάρχου Μάνδρας, Ιωάννας Κριεκούκη.
    Γιώργος Ιωακειμίδης, Πρόεδρος Π.Ε.Δ.Α.
    Η Μάνδρα ήταν το καμπανάκι που έπρεπε να κτυπήσει για να συνειδητοποιήσουμε κάποιες αλήθειες.
    Ότι η κλιματική αλλαγή ήρθε στη χώρα μας και μάλιστα με μεγάλη δύναμη.
    Η διαπίστωση αυτή μας υποχρεώνει να λειτουργήσουμε και να δράσουμε με βάση αυτή την αλήθεια.
    Ο κάθε Δήμος μόνος του δεν μπορεί να κάνει απολύτως τίποτε στο ζήτημα των πλημμυρών. Μέχρι και σήμερα, τι λέει ο κάθε Δήμος, «πάρε τα νερά τα δικά μου και πήγαινε τα στον παρακάτω Δήμο! Και ο παρακάτω στον πιο κάτω», κ.ο.κ.
    Χρειαζόμαστε ένα σχεδιασμό που πρέπει να ξεκινάει από τους πρωτεύοντες αγωγούς, να πηγαίνει  στους δευτερεύοντες και να καταλήγει στα επί μέρους δίκτυα διαχείρισης των νερών.
    Το ερώτημα αν οι υπάρχοντες από το 1980 πρωτεύοντες αγωγοί ανταποκρίνονται στις απαιτήσεις της ραγδαία εξελισσόμενης κλιματικής αλλαγής, απαντάται από μόνο του! Όχι δεν ανταποκρίνονται. Το είδαμε και στην περίπτωση της Μάνδρας.
    Εμείς στην Περιφερειακή Ένωση Δήμων Αττικής, κάναμε αυτό που μπορούσαμε και επιβάλλονταν να κάνουμε. Ζητήσαμε και αναθέσαμε στο Πανεπιστήμιο Αθήνας τη σύνταξη μιας εμπεριστατωμένης μελέτης ως προς το που βρισκόμαστε σήμερα σε επίπεδο αντιπλημμυρικής θωράκισης.
    Βάσει της μελέτης αυτής, την οποία, ειρήσθω εν παρόδω, θα καταθέσουμε στην Περιφέρεια Αττικής και στο αρμόδιο Υπουργείο για να κάνουν από εκεί και πέρα τη δική τους δουλειά, συνειδητοποιούμε ότι οι πρωτεύοντες και δευτερεύοντες αγωγοί του λεκανοπεδίου πρέπει να επανασχεδιαστούν προκειμένου να ανταποκρίνονται με επάρκεια στα σημερινά δεδομένα. Η υποχρέωση αυτή είναι δουλειά της Πολιτείας και φυσικά απαιτεί τεράστιο οικονομικό κόστος, ισόποσο ενός ετήσιου κρατικού προϋπολογισμού και υπό την προϋπόθεση ότι θα υπάρχει για ένα τόσο μεγάλο και ανατρεπτικό έργο, διακομματική συναίνεση.»
    Ιωάννα Κριεκούκη, Δήμαρχος Μάνδρας
    «Ένα χρόνο μετά, η Μάνδρα προσπαθεί να συνέλθει. Παλεύουμε με όλες μας τις δυνάμεις να επαναφέρουμε την κανονικότητα στην καθημερινή ζωή μας παρόλο που ο φόβος και η ανασφάλεια κατατρέχουν τον κάθε πολίτη.
    Η εμπειρία από την καταστροφή που ζήσαμε στην Μάνδρα μας λέει ότι πρέπει να επανακαθορίσουμε ένα αποτελεσματικό μοντέλο σχεδιασμού. Ότι επιβάλλεται να συνεργαστούμε για να σχεδιάσουμε ένα λειτουργικό μηχανισμό πολιτικής προστασίας αλλά και προστασίας του περιβάλλοντος.
    Η κλιμάκωση του φαινομένου της κλιματικής αλλαγής δεν αφήνει περιθώρια για χρονοτριβή. Για το λόγο αυτό θεωρώ ιδιαίτερα σπουδαία και σημαντική τη σημερινή Ημερίδα της Περιφερειακής Ένωσης Δήμων Αττικής σε συνεργασία με το ΕΚΠΑ και πιστεύω ότι μέσα από ανάλογες πρωτοβουλίες που εμπλέκουν όλους τους φορείς, επιστημονικούς, αυτοδιοικητικούς και κρατικούς, θα καταφέρουμε να ανταποκριθούμε στις προκλήσεις και τους κινδύνους που δυστυχώς έρχονται….»

    Από Engineer, στο Επικαιρότητα,,

    Πρόγραμμα σχετικά με ρυμοτομικές απαλλοτριώσεις κοινόχρηστων χώρων προωθεί το  Πράσινο Ταμείο και καλεί τους δήμους να υποβάλλουν σχετικές προτάσεις.
    Σκοπός του Προγράμματος θα είναι η χρηματοδότηση των δήμων για την απόκτηση αμιγώς κοινοχρήστων χώρων που προβλέπονται στα εγκεκριμένα Ρυμοτομικά Σχέδια και έχουν ιδιαίτερη πολεοδομική σημασία.
    Το Χρηματοδοτικό Πρόγραμμα προβλέπεται να περιλαμβάνει τρεις δράσεις:
    Δράση 1: Άμεση πληρωμή στο πλαίσιο ώριμων απαλλοτριώσεων κοινόχρηστων χώρων. Δράση 2: Επανεπιβολή απαλλοτρίωσης κοινόχρηστου χώρου Δράση 3: Εκκίνηση διαδικασίας απαλλοτρίωσης κοινόχρηστου χώρου Η Δράση 1 αφορά ώριμες απαλλοτριώσεις σε τεχνικό και οικονομικό επίπεδο (ολοκληρωμένες πράξεις αναλογισμού ή εφαρμογής, τιμή μονάδας, αναγνώριση δικαιούχων) και το αίτημα προς το Πράσινο Ταμείο αφορά την άμεση πληρωμή των βαρών του Δήμου προκειμένου να συντελεστεί η απαλλοτρίωση και να αποδοθεί ο χώρος στον Δήμο.
    Οι Δράσεις 2 και 3 αντιστοίχως αφορούν στη δέσμευση πιστώσεων σε βάθος χρόνου προκειμένου να επανεπιβληθεί η απαλλοτρίωση και να διατηρηθεί ο κοινόχρηστος χώρος, είτε να τροποποιηθεί το ρυμοτομικό σχέδιο με τον καθορισμό νέου κοινόχρηστου χώρου.
    Τα αιτήματα των δήμων μπορούν να αφορούν μόνο την πληρωμή ή τη δέσμευση πιστώσεων που αντιστοιχούν αποκλειστικά στα βάρη των δήμων (και όχι των παροδίων) για την απόκτηση θεσμικά προβλεπόμενων ελεύθερων κοινόχρηστων χώρων και χώρων πρασίνου (πλατείες, άλση, πράσινο, παιδικές χαρές).
    Αιτήματα που αφορούν ειδικά τη διάνοιξη δρόμων (υλοποίηση ρυμοτομίας) δεν εμπίπτουν στους στόχους του προγράμματος και δεν θα λαμβάνονται υπόψη.
    Τέλος, κοινωφελείς χώροι, όπως εν προκειμένω χώροι για σχολεία, βρεφονηπιακοί σταθμοί ή αθλητικοί χώροι κ.α. δεν μπορούν να χρηματοδοτηθούν από το Πράσινο Ταμείο.
    Οι δήμοι καλούνται να υποβάλλουν τα αιτήματά τους στην υπηρεσία συμπληρώνοντας το Ειδικό Έντυπο Συμμετοχής που έχει αναρτηθεί με τη παρούσα εκδήλωση ενδιαφέροντος στην ιστοσελίδα του Πράσινου Ταμείου (http://www.prasinotameio.gr/index.php/el/).
    Το υπόψη Ειδικό Έντυπο Συμμετοχής είναι απαραίτητο να συμπληρώνεται με ακρίβεια και σαφήνεια, συνοδευόμενο από απόσπασμα googleearth με σημειωμένο το περίγραμμα του Κοινόχρηστου Χώρου.
    Σημειώνεται ακόμη να συμπληρώνεται ένα Ειδικό Έντυπο Συμμετοχής για κάθε κοινόχρηστο χώρο (και όχι για κάθε ιδιοκτησία) και να αποστέλλεται ηλεκτρονικά στη διεύθυνση του Πράσινου Ταμείου (info@prasinotameio.gr).
    Οι προτάσεις που θα υποβληθούν θα χρησιμοποιηθούν από το Πράσινο Ταμείο για τον καθορισμό της μελλοντικής πολιτικής του ως προς τα σχετικά προγράμματα τα οποία θα πρέπει να εκπονηθούν και δεν είναι δεσμευτικές ως προς την ικανοποίηση / ένταξή τους.
    Επίσης, αιτήματα δήμων που έχουν υποβληθεί σε προγενέστερες προσκλήσεις και έχουν αξιολογηθεί αρνητικά ως προς το κριτήριο της πολεοδομικής και κοινωνικής συμβολής της απόκτησης του Κοινόχρηστου Χώρου, δεν υποβάλλονται εκ νέου παρά μόνο αν έχουν αλλάξει τα δεδομένα της περιοχής.

    Από Engineer, στο Έργα-Υποδομές,,

    Στα όριά τους βρίσκονται λόγω έλλειψης συντήρησης γέφυρες και δηµόσια κτίρια σε όλη τη χώρα, µε τους ειδικούς να προειδοποιούν και να ζητούν ελέγχους και επιθεωρήσεις άµεσα.
    Καμπανάκι» για την κατάσταση μεγάλου τμήματος των δημόσιων υποδομών στη χώρα µας, οι οποίες παραµένουν ασυντήρητες ή συντηρούνται αποσπασµατικά παρά το γεγονός ότι φτάνουν ή έχουν ξεπεράσει το όριο ηλικίας τους, χτύπησε η κατάρρευση της γέφυρας στην Καβάλα.
    Η έλλειψη συντήρησης, µάλιστα, δεν αφορά µόνο στις γέφυρες αλλά και στα δηµόσια κτίρια, όπως επεσήµανε σε χθεσινές δηλώσεις του ο πρόεδρος του Τεχνικού Επιµελητηρίου Ελλάδας, Γιώργος Στασινός, ζητώντας τη δηµιουργία ηλεκτρονικού µητρώου έργων υποδοµής, το οποίο ήδη προετοιµάζει το υπουργείο Υποδοµών.
    «Η αλήθεια είναι ότι κανείς δεν γνωρίζει πραγµατικά για το θέµα της συντήρησης των υποδοµών. ∆εν υπάρχει τακτική συντήρηση. ∆εν υπάρχει προγραµµατισµός» είπε. Προσέθεσε, µάλιστα, ότι το ίδιο συµβαίνει και µε τα δηµόσια κτίρια, όπου έχει ελεγχθεί για θέµατα ασφαλείας µόνο το 30% περίπου, «και σε αυτά περιλαµβάνονται όχι µόνο γραφεία αλλά και σχολεία, νοσοκοµεία και άλλα κτίρια συνάθροισης κοινού».
    Περίπου το 80% των υποδοµών στη χώρα συµπληρώνει χρόνο µε τον χρόνο το προσδόκιµο ζωής του. «Οι βασικές υποδοµές όχι µόνο της Ελλάδας αλλά και της Ευρώπης δηµιουργήθηκαν τις δεκαετίες '60, '70 και '80» εξηγεί στο «Εθνος» ο πρόεδρος του Ευρωπαϊκού Συµβουλίου Πολιτικών Μηχανικών, Αρης Χατζηδάκης: «Η 50ετία είναι ο επίσηµος χρόνος ζωής των κατασκευών από σκυρόδεµα. Ωστόσο, υπάρχουν υποδοµές που εκτός της φυσιολογικής γήρανσης υφίστανται πλήρη αλλαγή φορτίων µε αύξηση της κυκλοφορίας και βαρύτερα οχήµατα. Είναι αναγκαίο να οργανωθούν άµεσα επιθεωρήσεις, αφού προηγηθεί µια ιεράρχηση των αναγκών, δεδοµένου ότι τα κόστη είναι σηµαντικά».
    Το υπουργείο Υποδοµών καταρτίζει σχέδιο νόµου για το ηλεκτρονικό µητρώο υποδοµών, ώστε να προχωρήσουν εντατικοί έλεγχοι.
    Να σηµειωθεί ότι η γέφυρα που κατέρρευσε στην Καβάλα είναι η πρώτη που «σπάει» υπό το βάρος φορτίου και όχι από την πίεση πληµµυρικού φαινοµένου, λίγες µόλις εβδοµάδες µετά τη δηµοσιοποίηση των σοβαρών προβληµάτων στην υπόγεια κοίτη του Ιλισού εξαιτίας της έλλειψης συντήρησης και περίπου τρεις µήνες µετά την κατάρρευση της γέφυρας Μοράντι στη Γένοβα, η κατάρρευση της οποίας παρέσυρε στον θάνατο 43 άτοµα.
    Ειδικά όσον αφορά στις περίπου 3.000 γέφυρες που υπάρχουν στο δίκτυο των παλαιών εθνικών οδών και του επαρχιακού οδικού δικτύου, σύµφωνα µε την καταγραφή που έχει κάνει η Εγνατία Οδός, εκτιµάται ότι «από την κατασκευή τους και µετά δεν έγιναν συστηµατικοί έλεγχοι και δεν συντηρήθηκαν», όπως επισηµαίνει στο «Εθνος» ο Παναγιώτης Πανέτσος, δρ πολιτικός µηχανικός και προϊστάµενος ελέγχου και συντήρησης τεχνικών έργων της Εγνατίας.
    Ο ίδιος, µάλιστα, υπογραµµίζει ότι πλέον είναι επιτακτική η ανάγκη ελέγχου της σηµερινής εναποµείνασας ασφάλειάς τους. Χαρακτηριστικό της έλλειψης σχετικών πληροφοριών είναι το γεγονός ότι «για αρκετές από τις γέφυρες αυτές δεν είναι γνωστή η ακριβής θέση τους, ο χρόνος κατασκευής τους και οι διαστάσεις τους, ενώ δεν είναι διαθέσιµες οι µελέτες και το µητρώο κατασκευής τους» σηµειώνει ο κ. Πανέτσος.
    Πριν από 30-50 χρόνια
    Και όλα αυτά την ώρα που οι περισσότερες από αυτές τις γέφυρες έχουν κατασκευαστεί πριν από 30-50 χρόνια και έχουν ήδη διανύσει ένα µεγάλο µέρος του θεωρητικού κύκλου ζωής τους, χωρίς να ελεγχθεί ποτέ η κατάστασή τους και χωρίς να εφαρµοστεί οποιαδήποτε συντήρηση. Για τις 1.100 από αυτές, µάλιστα, η Εγνατία είχε ήδη προετοιµάσει και διεξαγάγει διαγωνισµό ανάθεσης τεσσάρων µελετών οδικής ασφάλειας γεφυρών παλαιών εθνικών και επαρχιακών οδών στο µεγαλύτερο µέρος της χώρας, µε αρχικό προϋπολογισµό περίπου 1 εκατοµµυρίου ευρώ. Στο πλαίσιο του έργου προβλεπόταν ο εντοπισµός, η αποτύπωση της γεωµετρίας, ο οπτικός και ενόργανος έλεγχος, η λήψη δοκιµίων, η αξιολόγηση και η πρόταση έργων συντήρησής τους. Ωστόσο, έως και σήµερα δεν βρέθηκε κονδύλι χρηµατοδότησης ώστε να προχωρήσει η δράση.
    Το περασµένο καλοκαίρι η Εγνατία είχε αποστείλει στο υπουργείο Υποδοµών πρόταση για τη δηµιουργία Εθνικού Μητρώου Γεφυρών, στο οποίο θα περιλαµβάνονται όλα τα στοιχεία για τη µελέτη, κατασκευή, τα ευρήµατα και τις βλάβες, την αξιολόγηση, τις προτεινόµενες επεµβάσεις αλλά και τα αποτελέσµατα των ελέγχων ώστε να οργανωθούν και να υλοποιηθούν προγραµµατισµένες επιθεωρήσεις στις γέφυρες.
    «Από κόσκινο θα περάσουν οι υποδοµές» είχε πει σε συνέντευξή του στο «Εθνος της Κυριακής» της 4ης Νοεµβρίου ο υπουργός Υποδοµών Χρήστος Σπίρτζης.
    Στο πλαίσιο του Εθνικού Μητρώου Γεφυρών, µάλιστα, προτείνεται η δηµιουργία ενιαίου εγχειριδίου επιθεωρήσεων, το οποίο θα ισχύει για όλες τις γέφυρες, συµπεριλαµβανοµένων αυτών στους σύγχρονους αυτοκινητοδρόµους, οι οποίες ελέγχονται και συντηρούνται «αλλά ανεξάρτητα, µε διαφορετικά κριτήρια, προδιαγραφές και διαδικασίες για κάθε φορέα διαχείρισης, ιδιώτη ή δηµόσιο, ενώ καταγράφονται και τηρούνται σε ξεχωριστά µητρώα», όπως επισηµαίνεται.
    Από την πλευρά του, και το υπουργείο Υποδοµών καταρτίζει ήδη σχέδιο νόµου για το ηλεκτρονικό µητρώο υποδοµών, το οποίο θα δώσει τα «εργαλεία» για την εκπόνηση εντατικών ελέγχων κάθε κρίσιµης υποδοµής στη χώρα. Το Μητρώο «θα περιλαµβάνει τις απαραίτητες µελέτες και προβλέψεις για την ασφάλεια, τη συντήρηση και τη λειτουργία κάθε υποδοµής.
    Με τη λειτουργία αυτού του συστήµατος θα µπορεί κάθε δηµόσιος φορέας να προγραµµατίσει εγκαίρως τη συντήρηση και το κόστος της, να προβλέψει το απαιτούµενο προσωπικό και τις δεξιότητές του και ταυτόχρονα οι αρµόδιοι φορείς θα έχουν το εργαλείο για τον εποπτικό έλεγχο, τη συντήρηση και την ασφάλεια των υποδοµών και των πολιτών. Θα γνωρίζουµε, µε δυο λόγια, όλοι πότε έγινε συντήρηση, πότε πρέπει να γίνει, από ποιους και ποιος έχει την ευθύνη λειτουργίας» είχε πει ο υπουργός Υποδοµών, Χρήστος Σπίρτζης, σε συνέντευξή του στο «Εθνος της Κυριακής».

     

    Από Engineer, στο Χρηματοδοτήσεις,,

    Σας γνωρίζουμε ότι έχει αναρτηθεί στη διαδρομή https://exoikonomisi.ypen.gr/manuals η β’ έκδοση του 3ου Εγχειριδίου που αφορά την Διαχείριση αίτησης μετά την Έκδοση της Απόφασης Υπαγωγής, όπου και εμπλουτίζεται με τροποποιήσεις και βελτιώσεις που έχουν επέλθει στο πληροφοριακό σύστημα.
    Επισημαίνονται ιδιαίτερα οι αλλαγές στη δυνατότητα τροποποίησης στοιχείων προμηθευτών/προκαταβολών, όπως και  κατά την φάση υλοποίησης παρεμβάσεων (τρέχουσα κατάσταση αίτησης 07) στην Καρτέλα Β’ «Παραστατικά – Λοιπά έξοδα» όπου δηλώνονται τα Καταβληθέντα Ίδια Κεφάλαια.
    Δείτε το εγχειρίδιο εδώ: https://exoikonomisi.ypen.gr/documents/10182/0/Εγχειρίδιο+Π_Σ+ΕΚΟ+ΙΙ+-+Διαχείριση+αίτησης+από+την+Έκδοση+Απόφασης+Υπαγωγής+v02.pdf/2f6272d4-0c25-44c4-9b9f-a67df37589a5

    Από Engineer, στο Ενέργεια-ΑΠΕ,,

    Πολιτικές και κίνητρα για την προώθηση των ηλεκτροκίνητων επιβατικών οχημάτων στη χώρα μας, έτσι ώστε να φτάσουν το 2030 στο 10% του συνόλου των επιβατικών οχημάτων που θα βρίσκονται σε κυκλοφορία, περιλαμβάνει το Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα (ΕΣΕΚ), που δίνει σήμερα σε διαβούλευση το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας.
    Σύμφωνα με ρεπορτάζ της εφημερίδας «ΕΘΝΟΣ», πέραν της προώθησης των ηλεκτρικών αυτοκινήτων, το Σχέδιο περιλαμβάνει επίσης τον πλήρη εξηλεκτρισμό των μέσων σταθερής τροχιάς (τρένο) αλλά και  μεγάλη διείσδυση των βιοκαυσίμων, των οποίων το ποσοστό τριπλασιάζεται, σε αντικατάσταση των πετρελαιοειδών.
    Με τον τρόπο αυτό επιχειρείται η επίτευξη των φιλόδοξων περιβαλλοντικών στόχων στον τομέα των μεταφορών που είναι ένας από τους πρωταγωνιστές στις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου.
    Συγκεκριμένα, η μείωση του μεριδίου των πετρελαϊκών προϊόντων στις μεταφορές (εξαιρέσει των καταναλώσεων στις αερομεταφορές και την εγχώρια ναυσιπλοΐα) από το 96% που ήταν το 2016 προβλέπεται να πέσει στο 87% το έτος 2030.
    Στο πλαίσιο αυτό εντάσσονται, σύμφωνα με παράγοντες του ΥΠΕΝ, και μέτρα για τον έλεγχο της παρουσίας αυτοκινήτων που καίνε ντίζελ στα αστικά κέντρα, αλλά και κίνητρα, φορολογικά και άλλα, για την ενίσχυση της ηλεκτροκίνησης, όπως η επιδότηση της τοποθέτησης φορτιστών ηλεκτρικών οχηµάτων, η διεύρυνση του σχετικού δικτύου σε συνεργασία με τους παρόχους ρεύματος κ.λπ. 
    Σύμφωνα με το Σχέδιο, η σταδιακή ανανέωση του υφιστάμενου στόλου επιβατικών οχημάτων, με νέα υψηλότερης ενεργειακής απόδοσης ανά μονάδα μεταφορικού έργου, όπως τα ηλεκτρικά οχήματα και τα αποδοτικότερα οχήματα εσωτερικής καύσης, θα οδηγήσουν σε μία μείωση της τελικής κατανάλωσης ενέργειας των επιβατικών οχημάτων της τάξης του 9% για την περίοδο 2016 – 2030.
    Όπως αναφέρει το ρεπορτάζ της εφημερίδας, ο εξηλεκτρισμός του τομέα των μεταφορών θα επιτευχθεί κυρίως μέσω των σιδηροδρόμων, ενώ στους υπο-κλάδους των επιβατικών οχημάτων και λεωφορείων το έτος 2030, αναμένεται η συνεισφορά του ηλεκτρισμού να ανέλθει σε 5% και 3% αντίστοιχα.
    Αντίστοιχα τα βιοκαύσιμα αναμένεται να αναλάβουν ένα μεγάλο μερίδιο της κατανάλωσης πετρελαίου κατά την περίοδο 2016 – 2030, μεταβάλλοντας το ποσοστό συμμετοχής τους στον υπο-κλάδο των λεωφορείων από το 6% στο 35% και από 1% στο 10% στα επιβατικά οχήματα.

    Από Engineer, στο Έργα-Υποδομές,,

    Οι οικισμοί της επικράτειας με ισοδύναμο πληθυσμό άνω των 2.000 κατοίκων πρέπει να εξυπηρετούνται από εγκαταστάσεις επεξεργασίας λυμάτων σύμφωνα με την ελληνική και την ευρωπαϊκή νομοθεσία. Μετά από καθυστερήσεις πολλών ετών που οδήγησαν σε απεντάξεις έργων, υιοθετήθηκε με πρωτοβουλία των αρμόδιων Υπουργείων και της Ευρωπαϊκής Επιτροπής ένα ενιαίο Εθνικό Επιχειρησιακό Σχέδιο Υποδομών Λυμάτων για την κάλυψη του συνόλου των οικισμών. 
    Στο πλαίσιο αυτό, εκπονήθηκαν 13 Περιφερειακά Επιχειρησιακά Σχέδια Διαχείρισης Αστικών Λυμάτων και διασφαλίστηκε η χρηματοδότηση (από το ΕΣΠΑ ή από το πρόγραμμα «ΦΙΛΟΔΗΜΟΣ Ι») για όλα τα έργα που έχουν ωριμότητα κατασκευής μέχρι το 2023. Μετά την έγκριση των πρώτων 6 περιφερειακών σχεδίων το καλοκαίρι, τον Οκτώβριο εγκρίθηκαν και τίθενται σε εφαρμογή και τα υπόλοιπα 7 για τις περιφέρειες Αττικής, Κρήτης, Πελοποννήσου, Κεντρικής Μακεδονίας, Δυτικής Μακεδονίας και Δυτικής Ελλάδας.
    Η Επιτροπή Καθοδήγησης (όργανο λήψης αποφάσεων με πρόεδρο τον Αναπληρωτή Υπουργό Περιβάλλοντος) συνεδριάζει ανά τετράμηνο και για την παρακολούθηση της υλοποίησης λειτουργεί η Τεχνική Γραμματεία Λυμάτων, ως επιχειρησιακός μηχανισμός με κύριο πυλώνα τη ΜΟΔ.
    Η Τεχνική Γραμματεία παρακολουθεί την εξέλιξη των έργων, παρεμβαίνει για να τα ξεμπλοκάρει και καταθέτει προτάσεις για τη διασφάλιση της ορθής λειτουργίας τους όταν αυτά ολοκληρωθούν. Στόχος είναι να αποφευχθούν αστοχίες και να μην κινδυνεύσει η χώρα με πρόστιμα για μη τήρηση των ευρωπαϊκών κανονισμών, αλλά πρωτίστως να προστατευθεί το περιβάλλον και η υγεία των κατοίκων.
    Δείτε εδώ τα 13 Περιφερειακά Επιχειρησιακά Σχέδια Διαχείρισης Αστικών Λυμάτων και την πορεία υλοποίησής τους, καθώς και τις αποφάσεις της Επιτροπής Καθοδήγησης.

    Από Engineer, στο Ενέργεια-ΑΠΕ,,

    Αναρτήθηκε προς δημόσια ηλεκτρονική διαβούλευση, το Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα (ΕΣΕΚ) το οποίο περιγράφει την υπάρχουσα δομή του ενεργειακού τομέα, καθώς και τα προτεινόμενα μέτρα πολιτικής για την επίτευξη των εθνικών ενεργειακών και περιβαλλοντικών στόχων έως το 2030, λαμβάνοντας υπόψιν τις ευρωπαϊκές πολιτικές και δεσμεύσεις.
    Οι πολίτες και οι φορείς μπορούν να συμμετέχουν στη διαβούλευση, καταθέτοντας τις προτάσεις τους, μέχρι και τη Δευτέρα, 3 Δεκεμβρίου 2018 και ώρα 15:00, στην ηλεκτρονική διεύθυνση http://www.opengov.gr/minenv/?p=9704
       

    Από Engineer, στο webTV,,

    Σημείο αναφοράς για τις «έξυπνες», βιώσιμες πόλεις προορίζεται να γίνει η καινούργια συνοικία Ρούμπλιοβο-Αρχανγκέλσκογιε, στα δυτικά της Μόσχας.
    Θα περιλαμβάνει κατοικίες για 65.000 πολίτες, σχολεία, κλινικές, δομές για μετακίνηση των κατοίκων, περιοχές καταστημάτων, δημοτικά και πολιτιστικά ιδρύματα. Επιπλέον, θα προσφέρει 800.000 τετραγωνικά μέτρα γραφείων στους αναπτυσσόμενους τομείς χρηματοοικονομικών υπηρεσιών, παροχής συμβουλών και λογιστικο-οικονομικού ελέγχου της ρωσικής πρωτεύουσας.
    Το αρχιτεκτονικό γραφείο Zaha Hadid Architects θα συνεργαστεί με το ρωσικό αρχιτεκτονικό γραφείο TPO Pride Architects ώστε να μετατρέψουν τη Ρούμπλιοβο-Αρχανγκέλσκογιε σε ένα ποικίλο οικοσύστημα για να ζει κανείς, να εργάζεται, να σπουδάζει, να διασκεδάζει.
    «Δουλεύοντας με εξειδικευμένες ομάδες στη Ρωσία και την Ευρώπη, εξελίξαμε ένα ανθρωποκεντρικό σχέδιο για μια “έξυπνη” διασυνδεόμενη πόλη που φέρνει κοντά τους ανθρώπους όχι μόνο μέσω τεχνολογικής καινοτομίας αλλά και μέσω της οργάνωσης του δημόσιου χώρου, οικοδομώντας μια κοινότητα που εντάσσει τα φυσικά χαρακτηριστικά της περιοχής με αρχές δεκτικότητας και μη αποκλεισμού σε μια υψηλής ποιότητας αρχιτεκτονική, κατάλληλη για τον 21ο αιώνα» σχολιάζει ο διευθυντής του πρότζεκτ στο γραφείο Zaha Hadid Architects, Χρήστος Πασάς.
    Συνολικά, θα οικοδομηθούν 4 εκατομμύρια τετραγωνικά μέτρα στην περιοχή, ένα τρίτο της οποίας θα είναι πάρκα και δάσος που θα φτάνει στον ποταμό Μόσκβα, με μια λίμνη στο κέντρο του. Καινούργια γραμμή μετρό, η κατασκευή της οποίας θα αρχίσει το 2020, θα συνδέει τη Ρούμπλιοβο-Αρχανγκέλσκογιε με τον σταθμό του μοσχοβίτικου υπογείου Σελέπιχα.
    Με τη βοήθεια της πλατφόρμας της EDF για τρισδιάστατες προσομοιώσεις ενεργειακών και αστικών σεναρίων, το πρότζεκτ στοχεύει στη βελτιστοποίηση κατανάλωσης και παραγωγής ενέργειας από βιώσιμες τοπικές ενεργειακές πηγές.
    Επελέγησαν και άλλες δύο κοινοπραξίες για την ανάπτυξη του πρότζεκτ: η κοινοπραξία της ιαπωνικής Nikken Sekkei με τη ρωσική UNK Project. Και η κοινοπραξία της ιταλικής Archea Associati με το ρωσικό αρχιτεκτονικό γραφείο ABD Architects. Η JSC Rublyovo-Arkhangelskoye θα συνεργαστεί και με τις τρεις κοινοπραξίες για την κατασκευή της καινούργιας γειτονιάς.



    Περισσότερα για το έργο: https://www.dezeen.com/2018/11/13/moscow-smart-city-rublyovo-arkhangelskoye-zaha-hadid-architects/
     
     
     

    Από Engineer, στο Νομοθεσία,,

    Καθορίζονται οι αναγκαίες λεπτομέρειες για τη λειτουργία, τήρηση, επικαιροποίηση και περαιτέρω ανάπτυξη πληροφοριακού συστήματος του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας (ΥΠΕΝ) υπό τον τίτλο Ηλεκτρονική Πολεοδομία, το οποίο αφορά στα πολεοδομικά δεδομένα της χώρας.
    Από την 1η Ιανουαρίου 2019 έως και την 31η Αυγούστου 2019:
    α) Δικαιώματα πιστοποιημένου χρήστη του Συστήματος, της περίπτωση (β) της παραγράφου 2 του άρθρου 8 της απόφασης, εκχωρούνται αποκλειστικά στους προϊστάμενους των αρμόδιων υπηρεσιών.
    β) Η ενημέρωση του Συστήματος, του άρθρου 5 της απόφασης, διεκπεραιώνεται με ευθύνη του προϊστάμενου της αρμόδιας για την έγκριση της πράξης υπηρεσίας.
    γ) Οι πράξεις που εκδίδονται έως και την 31η Δεκεμβρίου 2018 και δεν έχουν συμπεριληφθεί στην βάση δεδομένων του Συστήματος, καταχωρούνται με ευθύνη του προϊστάμενου της αρμόδιας για την έγκριση της πράξης υπηρεσίας.
    Από την 1η Ιανουαρίου 2019, πράξεις που δε συνοδεύονται από τη βεβαίωση της παραγράφου 2 του άρθρου 5 της απόφασης δε δημοσιεύονται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
    Από την 1η Ιανουαρίου 2019 και έως την έκδοση της διαπιστωτικής πράξης για την ολοκλήρωση και έναρξη λειτουργίας της εφαρμογής της περίπτωσης (α) της παραγράφου 6 του άρθρου 3 της απόφασης, τα στοιχεία των μελετών του ρυθμιστικού χωρικού σχεδιασμού που περιλαμβάνουν γεωχωρικά δεδομένα υποβάλλονται σε έντυπη και σε ηλεκτρονική μορφή.
    Από την έκδοση της διαπιστωτικής πράξης για την ολοκλήρωση και έναρξη λειτουργίας της εφαρμογής της περίπτωσης (α) της παραγράφου 6 του άρθρου 3 της απόφασης, η διεκπεραίωση των διαδικασιών του άρθρου 6 της απόφασης εκτελείται αποκλειστικά ηλεκτρονικά μέσω του Συστήματος.
    Από την έκδοση της διαπιστωτικής πράξης για την ολοκλήρωση και έναρξη λειτουργίας των εφαρμογών των περιπτώσεων (β) και (γ) της παραγράφου 6 του άρθρου 3 της απόφασης, το στάδιο προόδου των διαδικασιών του άρθρου 6 της απόφασης και ο αρμόδιος χειριστής (φυσικό πρόσωπο) είναι ανά πάσα χρονική στιγμή διαθέσιμες μέσω της διαδικτυακής πύλης του Συστήματος προς κάθε ενδιαφερόμενο.
    Το Σύστημα τίθεται σε υποχρεωτική λειτουργία από 1 Ιανουαρίου 2019.
    Αριθμ. ΥΠΕΝ/ΔΕΣΕΔΠ/73705/670 – ΦΕΚ Τεύχος Β 5045/13.11.2018
    Λειτουργία, τήρηση, επικαιροποίηση και περαιτέρω ανάπτυξη του πληροφοριακού συστήματος Ηλεκτρονική Πολεοδομία
    ΥΠΕΝ ΔΕΣΕΔΠ 73705 670 ΦΕΚ 5045-Β-13-11-2018.pdf

    Από Engineer, στο Τεχνολογία,,

    Χάρτες τεκτονικής παραμόρφωσης σε πανευρωπαϊκή κλίμακα παρήγαγε για πρώτη φορά, στο πλαίσιο του ευρωπαϊκού προγράμματος Η2020 EPOS, επιστημονική ομάδα του Εθνικού Αστεροσκοπείου Αθηνών (ΕΑΑ), με επικεφαλής τον Δρ. Αθανάσιο Γκανά, διευθυντή Ερευνών στο Γεωδυναμικό Ινστιτούτο.
    Σύμφωνα με τους επιστήμονες, η χαρτογράφηση της τεκτονικής παραμόρφωσης στον πλανήτη Γη έχει τεράστιο ενδιαφέρον για την εκτίμηση της σεισμικής επικινδυνότητας, αλλά και για την ερμηνεία-παρακολούθηση γεωδυναμικών μεταβολών στην επιφάνεια του πλανήτη.
    Η παραμόρφωση προκύπτει από τις αλλαγές που επιφέρουν στην ελαστική λιθόσφαιρα (στερεό φλοιό και ανώτερο μανδύα) οι τάσεις που αναπτύσσονται λόγω της τεκτονικής των πλακών. Για παράδειγμα, οι αλλαγές στο σχήμα της πλάκας, οι περιστροφές των τεμαχών (blocks) ως προς την κατακόρυφο και η συσσώρευση της ελαστικής ενέργειας είναι μετρήσιμα μεγέθη της τεκτονικής παραμόρφωσης. Αυτές οι μετρήσεις έχουν αναβαθμιστεί εντυπωσιακά με τη χρήση δορυφορικών τεχνολογιών και ειδικότερα της διαστημικής γεωδαισίας GNSS (Global Navigation Satellite System).
    Η ομάδα του ΕΑΑ έκανε χρήση τεκτονικών ταχυτήτων από 452 μόνιμους σταθμούς GNSS, τις οποίες επεξεργάστηκε ομάδα ερευνητών του Πανεπιστημίου της Γκρενόμπλ (Γαλλία). Με χρήση πακέτων ανοικτού λογισμικού, έγινε ο υπολογισμός των κυρίων αξόνων της ανηγμένης παραμόρφωσης, της διατμητικής παραμόρφωσης και άλλων παραμέτρων.
    NOA.GR Σχήμα: Κύριοι άξονες της ανηγμένης παραμόρφωσης για την νοτιοανατολική Ευρώπη. Με κόκκινο χρώμα υποδηλώνεται εφελκυσμός και με γαλάζιο χρώμα η συμπίεση. Copyright EPOS-IP Η βασική μονάδα της παραμόρφωσης είναι το nanostrain/year, π.χ. 1 ns/yr, που εκφράζει την ετήσια αλλαγή σε μήκος 1 mm μεταξύ δύο σημείων που απέχουν 1.000 km. Σε μεγάλες περιοχές της Ευρασιατικής πλάκας όπου η σεισμικότητα είναι αραιή έως ανύπαρκτη (π.χ. Βόρεια Γαλλία, Πολωνία κλπ.) ο ρυθμός της παραμόρφωσης είναι μικρός (10-20 ns/yr) έως αμελητέος (1-2 ns/yr). Αντίθετα, σε περιοχές μεγάλης σεισμικότητας όπως η κεντρική Ελλάδα και η κεντρική Ιταλία η παραμόρφωση μετρήθηκε μεταξύ 50-150 ns/yr. Αυτά τα αποτελέσματα είναι συγκρίσιμα με αντίστοιχα αποτελέσματα για Ελλάδα και Ιταλία, άλλων ομάδων, που έχουν δημοσιευτεί σε έγκυρα επιστημονικά περιοδικά με κριτές.
    Η σχετική έρευνα θα συνεχιστεί σε συνεργασία με τον Σουηδικό φορέα Lantmäteriet (LM), με σκοπό να παράγονται αυτοί οι χάρτες σε ετήσια βάση και να συμπεριλαμβάνουν ολοένα και αυξανόμενο αριθμό σταθμών GNSS της Ευρωπαϊκής ηπείρου.

    Από Engineer, στο Περιβάλλον,,

    Σε μια συνέντευξη εφ' όλης της ύλης που παραχώρησε στον ραδιοφωνικό σταθμό Παραπολιτικά 90.1 FM ο αναπληρωτής υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Σωκράτης Φάμελλος, σχολιάζοντας, μεταξύ άλλων, για τα του χαρτοφυλακίου του τις πρόσφατες «θετικές», όπως τις χαρακτήρισε, ανακοινώσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής σχετικά με την ικανοποίηση των στόχων που έχει η Ελλάδα για το 2020 στον τομέα της κλιματικής αλλαγής, είπε ότι «ήδη έχουμε πιάσει τους στόχους για τις αέριες εκπομπές», ενώ στάθηκε και στην «προαναγγελία των στοιχείων προόδου της χώρας στους τομείς του φυσικού περιβάλλοντος, της διαχείρισης του νερού, των αποβλήτων κλπ.». «Το 2015, μέσα στην κρίση και στις μεγάλες αλλαγές στη χώρας μας, στο ΥΠΕΝ αποφασίσαμε να αλλάξουμε την αρνητική πραγματικότητα και στην περιβαλλοντική διαχείριση. Απόδειξη ήταν η εκπόνηση μέσα στο 2015 του νέου Εθνικού Σχεδιασμού Διαχείρισης Αποβλήτων και στη συνέχεια όλων των Περιφερειακών Σχεδιασμών», σημείωσε.
    «Σε αυτό τον Σχεδιασμό δεν προβλέπεται πουθενά η ύπαρξη ΧΥΤΑ, κάτι που απαγορεύεται και από τους ευρωπαϊκούς κανόνες. Ο στόχος της Ευρωπαϊκής Ένωσης για το 2030 είναι η ταφή να φτάνει στο 10%, δηλαδή στην ουσία επιτρέπεται μόνο η ταφή μικρού κλάσματος και μόνο επεξεργασμένων υπολειμμάτων. Άρα, από τους ΧΥΤΑ περνάμε στους ΧΥΤΥ και κανένα έργο ταφής ανεπεξέργαστων απορριμμάτων δεν θα χρηματοδοτείται πλέον από ευρωπαϊκούς πόρους», ανέφερε, προσθέτοντας ότι το 2015, όταν ανέλαβε αυτή η κυβέρνηση, «η χώρα είχε περίπου 300 ΧΑΔΑ, 293 για την ακρίβεια, για τους οποίους την περίοδο 2013-14 είχε επιδικαστεί στη χώρα από το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο υψηλότατο πρόστιμο ύψους περίπου 10 εκατ. ευρώ ανά εξάμηνο».
    «Με όλους τους περιορισμούς μιας μνημονιακής περιόδου, χωρίς δυνατότητα προσλήψεων επιπλέον προσωπικού, που είναι αναγκαίο για όλες αυτές τις αλλαγές, προσπαθούμε ταυτόχρονα να νομοθετήσουμε για την ανακύκλωση, να βρούμε χρηματοδότηση για να αλλάξουμε την κακή πρακτική, να κλείσουμε τους ΧΑΔΑ για να γλυτώσουμε το πρόστιμο και να λειτουργούμε τουλάχιστον σωστά τους ΧΥΤΑ. Αποτέλεσμα των προσπαθειών είναι αυτή τη στιγμή σήμερα να υπάρχουν μόνο 14 ενεργοί ΧΑΔΑ και ως εκ τούτου το πρόστιμο να έχει μειωθεί θεαματικά στα 2.8 εκατ. ευρώ», σημείωσε και επανέλαβε ότι η χωριστή συλλογή των οργανικών και των ανακυκλώσιμων είναι πλέον υποχρεωτική με νόμο και θα εφαρμοστεί το 2019, ενώ υπάρχει διαθέσιμη χρηματοδότηση των Δήμων πανελλαδικά, περίπου 200 εκατ. ευρώ, για την αγορά καφέ κάδων, ειδικών απορριμματοφόρων για τα οργανικά και βιοαπόβλητα και κομποστοποιητών.
    Επιπλέον, ο κ. Φάμελλος ενημέρωσε ότι το πρόστιμο που αντιστοιχεί στα βιομηχανικά επικίνδυνα απόβλητα και την μη αδειοδοτημένη διάθεσή τους και αφορά στον ιδιωτικό τομέα ήταν της τάξης των 2.1 εκατ. ευρώ το εξάμηνο και απομειώθηκε σε 1.6 εκατ. ευρώ. «Στην Ελλάδα δεν υπάρχουν χώροι επεξεργασίας επικίνδυνων αποβλήτων και οι βιομηχανίες υποχρεούνται να μεταφέρουν στο εξωτερικό τα επικίνδυνα απόβλητά τους. Οι παραγωγοί έχουν αναλάβει τη μεταφορά των αποβλήτων τους στο εξωτερικό ενώ παράλληλα προετοιμάζονται πρωτοβουλίες και επενδύσεις για τη δημιουργία αδειοδοτημένων και ασφαλών μονάδων επεξεργασίας των επικίνδυνων βιομηχανικών αποβλήτων», επισήμανε ο ίδιος.
    Τέλος, σχετικά με τα πρόστιμα που αφορούν στα υγρά απόβλητα, αναφέρθηκε στο Θριάσιο Πεδίο, «όπου δεν υπήρχε ικανοποιητικός αριθμός συνδέσεων των αποχετεύσεων των πολιτών σε μια σύγχρονη μονάδα επεξεργασίας υγρών αποβλήτων και είχε ως αποτέλεσμα να επιβαρυνθεί η χώρα με ένα πρόστιμο ύψους 3.28 εκατ. ευρώ, το οποίο ήδη έχει μειωθεί στο 1.9 εκατ. ευρώ». «Γίνεται μια μεγάλη προσπάθεια από το ΥΠΕΝ να προχωρήσουν τα έργα αποχέτευσης και να συνδεθούν οι κατοικίες. Τα τέλη σύνδεσης στο δίκτυο επιδοτούνται, υπάρχουν χρηματοδοτήσεις και από την ΕΥΔΑΠ και είναι παράλογο να υπάρχει έτοιμο ένα μεγάλο έργο και να εξακολουθούμε να πληρώνουμε πρόστιμα», σχολίασε, ενώ για τα πέντε μεγάλα έργα βιολογικών καθαρισμών στα Μεσόγεια ανέφερε ότι «ολοκληρώνονται σύντομα, μετά από πολυετείς καθυστερήσεις». «Πρόσφατα αδειοδοτήθηκε η μεγάλη εγκατάσταση επεξεργασίας λυμάτων στη Ραφήνα, ενώ προχωράνε τα έργα και σε Μαρκόπουλο, Νέα Μάκρη, Κορωπί και Αρτέμιδα. Όμως, πέρα από τις χρηματοδοτήσεις σε όλα τα έργα αποβλήτων απαιτείται και πολιτική συμφωνία, διότι οι χωροθετήσεις δεν είναι κάτι απλό», συμπλήρωσε.
    «Η Ελλάδα στα ζητήματα του περιβάλλοντος έχει σταθερό ευρωπαϊκό προσανατολισμό και επιτυγχάνει τους στόχους της. Σε αυτή την πορεία θέλουμε τον πολίτη παρόντα, συμμέτοχο και αρωγό στην προσπάθεια για την προστασία του κοινού αγαθού που είναι το περιβάλλον της χώρας μας. Από την πλευρά μας εξασφαλίζουμε μεταξύ άλλων την διαφάνεια και την πρόσβαση στην περιβαλλοντική πληροφορία που κατά τη γνώμη μας αποτελεί τον καταλύτη της δημοκρατικής διαδικασίας. Όμως το περιβάλλον απαιτεί από όλους μας να αλλάξουμε καταναλωτική και παραγωγική συμπεριφορά», κατέληξε ο κ. Φάμελλος.

    Από Engineer, στο Επικαιρότητα,,

    Στην 72η θέση στην λίστα με τις 100 πόλεις του κόσμου με τις καλύτερες συνθήκες διαβίωσης κατατάσσεται η Αθήνα σύμφωνα με την έρευνα "World Best Cities" της Resonance Concustancy,
    Για την κατάταξη των πόλεων ελήφθησαν υπόψη 24 παράμετροι σε έξι διαφορετικές κατηγορίες.Συγκεκριμένα, λαμβάνονται υπόψη οι ευκαιρίες απασχόλησης o των πολυεθνικών εταιρεών που έχουν γραφεία στην πόλη, το κατά πόσο είναι προσιτή η οικονομία, η ποιότητα του φυσικού και δομημένου περιβάλλοντος, η ποιότητα των πανεπιστημιακών ιδρυμάτων, τα αξιοθέατα και οι υποδομές, η ποικιλομορφία των ανθρώπων, το πόσο συχν΄ α αναφέρεται η πόλη στα κοινωνικά δίκτυα, η οικονομική ευημερία και το επίπεδο των τεχνών, του πολιτισμού, των εστιατορίων και της νυχτερινής ζωής.
    Τις πρώτες πέντε θέσεις στον κατάλογο κατέλαβαν το Λονδίνο, το Παρίσι, η Νέα Υόρκη, το Τόκιο και η Βαρκελώνη. Ακολουθούν η Μόσχα, το Σικάγο, η Σιγκαπούρη, το Ντουμπάι και το Σαν Φρανσίσκο.  Οπως αναφέρει η έρευνα το Λονδίνο βρέθηκε για άλλη μια φορά στην πρώτη θέση έναντι άλλων μεγάλων και ιδιαίτερα αγαπητών στον κόσμο πόλεων εξαιτίας των πολυτελών καταστημάτων, των πανεπιστημίων αλλά και των καλών εστιατορίων που διαθέτει. Οσον αφορά στην "πόλη του φωτός" ήρθε δεύτερη κυρίως εξαιτίας της αναβάθμισης των βασικών της υποδομών ενόψει των Ολυμπιακών Αγώνων του 2024.
    Στην τέταρτη θέση βρέθηκε το Τόκιο, για τα πάρκα του και την υπαίθρια δραστηριότητα ενώ στην πέμπτη θέση η Βαρκελώνη "φιγουράρει" λόγω του μίγματος της αρχιτεκτονικής και της δημιουργικότητας που προσφέρει.

    Από Engineer, στο Επικαιρότητα,,

    Τον μηχανισμό του δειγματοληπτικού ελέγχου των αυθαιρέτων για πάνω από 50.000 νομιμοποιημένα χτίσματα σε όλη τη χώρα ενεργοποιεί από τις αρχές του χρόνου η κυβέρνηση, επιστρατεύοντας ηλεκτρονικά εργαλεία για να χτυπηθεί η αυθαίρετη δόμηση, αλλά και ένα ολοκαίνουριο σύστημα ηλεκτρονικού καρφώματος αυθαιρεσιών, που θα λειτουργήσει υπό τη σκέπη του Τεχνικού Επιμελητηρίου, σημειώνεται σε ρεπορτάζ της Μ. Tζάννε στο «Πρώτο Θέμα» και αναλυτικά σημειώνεται ότι οι δειγματοληπτικοί έλεγχοι για το 5% των δηλωμένων αυθαιρέτων εκκρεμούν από το 2011, ως µια συμπληρωματική διάταξη «μπαμπούλας» αφορούν έλεγχο νομιμότητας των κτισμάτων που δηλώνονται στον νόμο, όμως ουδέποτε εφαρμόστηκε.
    Είτε γιατί οι πολεοδομίες που είχαν μέχρι πέρσι την ευθύνη του ελέγχου (και την έχουν ακόμη μέχρι να λειτουργήσουν Παρατηρητήρια Δόμησης) δεν είχαν προσωπικό είτε γιατί δεν είχαν την θέληση. Η κυβέρνηση και ο υπουργός Περιβάλλοντος Γιώργος Σταθάκης, υπό το βάρος και των τελευταίων πυρκαγιών στην Νοτιανατολική Αττική, ετοιμάζονται έστω και µε καθυστέρηση επτά ετών να θέσουν σε εφαρμογ από χρονιά δειγματοληπτικό έλεγχο, αναθέτοντας αυτό
    τον ρόλο στους ελεγκτές δόμησης.
    Οι μηχανικοί, πέρα από το γεγονός ότι βρίσκουν νέο ρόλο στην αγορά, έχουν μετατραπεί σε πολύτιμους συνεργάτες της πολιτείας στη νομιμοποίηση, στον έλεγχο αλλά και την αντιμετώπιση της αυθαίρετης δόμησης, σχέση που αναμένεται να αποκτήσει και νέα χαρακτηριστικά μετά τις τελευταίες καταστροφικές καλοκαιριού.
    «Με την υλοποίηση όλου του σχεδιασμού που έχουμε συμφωνήσει µε το υπουργείο Περιβάλλοντος, πιστεύουμε ότι σε δύο χρόνια από σήμερα θα είναι πρακτικά αδύνατο να χτίσει κανείς αυθαίρετο, καθώς όλες οι δικλίδες των πολιτών κλείνουν και για πρώτη φορά η πολιτεία θα έχει στα χέρια της σύγχρονα εργαλεία για να χτυπήσει την αυθαίρετη δόμηση στη ρίζα της», εξηγεί ο πρόεδρος του ΤΕΕ Γιώργος Στασινός. Τον μοναδικό εχθρό στον προγραμματισμό θα μπορούσε να αποτελέσει ο χρόνος διεξαγωγής εκλογών, καθώς η κυβέρνηση ίσως θα επιθυμούσε να µη συμπέσει µε τους ελέγχους στα αυθαίρετα, που είναι σαφές ότι κρύβουν κινδύνους και θα βγάλουν αρκετούς σκελετούς
    από το ντουλάπι τόσο για τους ιδιοκτήτες όσο και για τους μηχανικούς.
    Για παράδειγμα, περιπτώσεις νομιμοποιήσεων, που είναι κόντρα στο πνεύμα των νόμων (π.χ. χτίσματα σε αιγιαλό, που αποτελούν κόκκινο πανί για τις νομιμοποιήσει), αλλά και παραβατικές συμπεριφορές μηχανικών οι οποίοι, σημειωτέον, έχουν µπει από καιρό στο στόχαστρο του Τεχνικού Επιμελητηρίου. Εάν διαπιστωθεί ότι δηλώθηκαν λανθασμένα στοιχεία, η πράξη αναστολής κατεδάφισης ανακαλείται, εφαρμόζονται οι ισχύουσες περί αυθαιρέτων διατάξεις και θα επιβάλλονται τα αντίστοιχα πρόστιμα. Πληροφορίες αναφέρουν ότι στο ΥΠΕΝ συζητείται κατά τις διαδικασίες ελέγχου των δηλώσεων αυθαιρέτων να εξετάζονται συγκεκριμένες παράμετροι, όπως αυτές της πληρότητας εγκυρότητας της παλαιότητας του κτιρίου και παράλληλα να τεθούν καθορισμένα όρια αποκλίσεων, ώστε η διαδικασία να είναι αποτελεσματική και να µη γίνονται υπερβολές και καταστρατηγήσεις.
    Ο ρόλος των ελεγκτών δόμησης
    Ο σχεδιασμός προχωρεί. Από τον Σεπτέμβριο έχει ανοίξει στο ΤΕΕ το Μητρώο Ελεγκτών Δόμησης για την εγγραφή και νέων μηχανικών, ώστε να αυξηθεί ο αριθμός των ελεγκτών τόσο για τη νόμιμη όσο και για την αυθαίρετη δόμηση, που σήμερα ξεπερνούν τους 3.500. Οι ελεγκτές θα επιλέγονται µε ηλεκτρονική κλήρωση για τον δειγματοληπτικό έλεγχο του 5% των δηλώσεων αυθαιρέτων, τα οποία θα προέρχονται από τη μεγάλη δεξαμενή του 1,1 εκατομμυρίου νομιμοποιημένων κτισμάτων των νόμων 4178 και 4495.
    Ωστόσο, ο κ. Σταθάκης έχει ανακοινώσει ότι στόχος είναι το νούμερο αυτό να υπερδιπλασιαστεί και τα νέα ηλεκτρονικά συστήματα και οι ελεγκτές δόμησης θα συμβάλουν προς αυτή την κατεύθυνση. Το επόμενο μεγάλο βήμα, αποτέλεσμα και αυτό της συνεργασίας του Τεχνικού Επιμελητηρίου µε τον ΥΠΕΝ, είναι ένα ηλεκτρονικό σύστημα καταγγελιών δόμησης, το οποίο θα ξεκινήσει να λειτουργεί από τις αρχές του 2019.
    Το νέο αυτό εργαλείο, σύμφωνα µε το ΤΕΕ, θα είναι ανοιχτό για χρήση από οποιονδήποτε ενδιαφερόμενο, όμως δεν θα μπορεί να αξιοποιηθεί ως όπλο για ψύλλου πήδημα σε αυθαιρεσίες, καθώς προϋποθέτει την καταβολή ενός τσουχτερού παραβόλου. Με την καταβολή του θα δίνεται η δυνατότητα καταγγελίας αυθαιρεσιών δόμησής σε ολόκληρη την επικράτεια. Οι καταγγελίες αυτές θα εξετάζονται από ελεγκτές που θα επιλέγονται µέσω του μηχανισμού ηλεκτρονικής κλήρωσης.
    Μετά τη βεβαίωση της αυθαιρεσίας, µέσω του συστήματος θα δρομολογούνται οι διαδικασίες που απαιτούνται μέχρι τη διοικητική επιβολή του σχετικού προστίμου ηλεκτρονικά. Τα στοιχεία θα τροφοδοτούν ηλεκτρονικά τις υπηρεσίες της ΑΑΔΕ (taxisnet) για τον αυτόματο καταλογισμό και είσπραξή τους. Θα επιστρέφεται στους καταγγέλλοντες µόνο στις περιπτώσεις εντοπισμού αυθαιρεσιών από τους ελεγκτές δόμησης.
    Όλες οι ηλεκτρονικές διαδικασίες θα υποστηρίζουν τα Παρατηρητήρια Δόμησής, στα οποία έχει εκχωρηθεί ο έλεγχος των χτισμάτων μέχρι και την υλοποίηση των πρωτοκόλλων κατεδάφισης, ενώ ο εντοπισμός αυθαιρεσιών θα γεννήσει έσοδα και για το ΤΕΕ, καθώς προβλέπεταιως κίνητρο η πληρωμή ενός είδους fee.
    -«Όσοι χτίζουν σήμερα δεν θα χρειάζεται να δουν ποτέ την πολεοδομία από κοντά, αφού πλέον όλες οι διαδικασίες θα γίνονται ηλεκτρονικά», έλεγε προ ημερών ο κ. Σταθάκης. Από τα μέσα Οκτωβρίου το ΥΠΕΝ έχει θέσει σε πλήρη εφαρμογή άλλο ένα ηλεκτρονικό σύστημα, το οποίο αφορά την έκδοση των οικοδομικών αδειών. Με εξαίρεση τις κατηγορίες του νόμου 1 και 2 (ειδικά κτίρια εντός ή εκτός σχεδίου, διατηρητέα, βιομηχανικά, τουριστικά κ.ά.), για τις οποίες η πλήρης ηλεκτρονική έκδοση αδειών προγραμματίζεται στα τέλη του μήνα (σήμερα γίνεται παράλληλα µε τον συμβατικό τρόπο έκδοσης), ήδη µόνο ηλεκτρονικά διεκπεραιώνονται άδειες για κτίρια κατηγορίας 3 που αφορούν κατοικίες έως 2.000 τ.µ.
    Σύμφωνα µε τελευταία απολογιστικά στοιχεία του ΤΕΕ, ο συνολικός αριθμός των δηλώσεων αυθαιρέτων που έχουν γίνει µε τις τρεις διαδοχικές ρυθμίσει από το 2011 έως και τα τέλη Σεπτεμβρίου ήταν 1.073305· Εάν σε αυτές προστεθούν και τα αυθαίρετα της προηγούμενης περιόδου (νόμος Μπιρμπίλη) και οι ημιυπαίθριοι από τον νόμο Σουφλιά, ο αριθμός των δηλώσεων πολεοδομικών παρανομιών πλησιάζει τα 2 εκατομμύρια, φτάνοντας σε ύψος εσόδων 3,1 δισ. ευρώ, από τα οποία 2,1 δισ. προέρχονται από τις τρεις τελευταίες ρυθμίσεις.

    Από Engineer, στο Χρηματοδοτήσεις,,

    Σας γνωρίζουμε ότι οι προτάσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής (ΕΕ) για τη νέα προγραμματική περίοδο 2021-2027, τόσο σε επίπεδο προϋπολογισμού, όσο και κανονιστικού πλαισίου έχουν κατατεθεί για διαβούλευση από τα Κράτη Μέλη ήδη από τον Μάιο 2017 και συνεχίζουν να εμπλουτίζονται.
    Η εμπειρία έχει δείξει ότι στο πλαίσιο της διαβούλευσης στα προβλεπόμενα κοινοτικά όργανα θα γίνουν αλλαγές, βελτιώσεις και προσαρμογές, όμως το βασικό πλαίσιο και οι βασικές επιλογές δεν θα αλλάξουν σημαντικά.
    H υλοποίηση της τρέχουσας περιόδου βρίσκεται περίπου στο μέσο της χρονικά και από τα στοιχεία της Εθνικής Αρχής Συντονισμού (ΕΑΣ) και του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων διαφαίνεται ότι υπάρχει σχετική υστέρηση στην υποβολή από τους δικαιούχους σκόπιμων επιλέξιμων έργων με προχωρημένο βαθμό ωρίμανσης, που να επιτρέπει την ταχεία ένταξη τους στα προγράμματα (δημοπράτηση, συμβασιοποίηση και υλοποίηση). Η διαπίστωση αυτή αφορά κατά κύριο λόγο έργα επιλέξιμα για συγχρηματοδότηση από το ΕΤΠΑ και το Ταμείο Συνοχής, δηλ. έργα υποδομής των Θεματικών Στόχων (Θ.Σ.) 2,4,5,6,7 καθώς και στο σκέλος των Θ.Σ. 9 και 10 που χρηματοδοτούνται από το ΕΤΠΑ (υποδομές υγείας και εκπαίδευσης).
    Για να αντιμετωπιστεί έγκαιρα το ενδεχόμενο επανάληψης ενός τέτοιου φαινομένου για την επόμενη προγραμματική περίοδο, το Υπουργείο Οικονομίας και Ανάπτυξης αποφάσισε να υποστηρίξει με επιπλέον εθνικούς πόρους την ωρίμανση σκόπιμων και επιλέξιμων έργων υποδομής των κατηγοριών που αναφέρθηκαν προηγούμενα.
    Βασικά κριτήρια για την επιλογή αυτών των έργων προς ωρίμανση, θα είναι αφενός η επιλεξιμότητα για τη νέα περίοδο, όπως βεβαίως προδιαγράφεται στην παρούσα φάση και αφετέρου η σκοπιμότητα αυτών στην κατεύθυνση εκπλήρωσης βασικών αναπτυξιακών στόχων σε επίπεδα χώρας, τομέων, περιφερειών και δήμων.
    Οι κυριότερες κατηγορίες επιλέξιμων δαπανών υποδομής με βάση τους Κανονισμούς του ΕΤΠΑ και του Ταμείου Συνοχής σε γενικές γραμμές είναι: 
    επενδύσεις σε υποδομές μεταφορών και στον τομέα του περιβάλλοντος, όπου όμως δεν θα είναι πλέον επιλέξιμες οι επενδύσεις σε ΧΥΤΑ/ΧΥΤΥ δράσεις για την προσαρμογή και το μετριασμό της Κλιματικής Αλλαγής (συμπεριλαμβανομένων αντιπλημμυρικών και δασοπροστασίας) επενδύσεις στον τομέα της Ενέργειας που αφορούν τις ανανεώσιμες και την ενεργειακή απόδοση. Δεν αναφέρονται οι επενδύσεις σε Φυσικό αέριο και ηλεκτρική ενέργεια εκτός των έξυπνων συστημάτων διανομής.  δράσεις προστασίας ανάπτυξης και προβολής της πολιτιστικής και φυσικής κληρονομιάς και οικοτουρισμού, των πολιτιστικών υπηρεσιών και της δημόσιας τουριστικής περιουσίας υποδομές για την προσωρινή υποδοχή καθώς και για τη στέγαση μεταναστών, προσφύγων και ατόμων που ζητούν ή βρίσκονται υπό διεθνή προστασία. Σύμφωνα με την πρόταση της Επιτροπής δεν θα είναι επιλέξιμες οι επενδύσεις:
    σε υποδομές αεροδρομίων και σε ευρυζωνικές υποδομές σε περιοχές στις οποίες υπάρχουν τουλάχιστον δύο ευρυζωνικά δίκτυα ισότιμης κατηγορίας. Στην παρούσα φάση της διαβούλευσης, που δεν υφίστανται καταγεγραμμένοι και εγκεκριμένοι στόχοι, προτεραιότητες, δείκτες κλπ, κρίνεται σκόπιμη η υποβολή μελετών για έργα, με βάση: α) τις υφιστάμενες στρατηγικές/σχεδιασμούς σε εθνικό και περιφερειακό επίπεδο, β) την κάλυψη κενών που εξακολουθούν να υφίστανται (π.χ. πιθανότητα επιβολής ποινών από ΕΕ για μη κάλυψη υποχρεώσεων) και γ) την κάλυψη αναπτυξιακών δυνατοτήτων που παραμένουν ανεκμετάλλευτες.

    Από Engineer, στο Χρηματοδοτήσεις,,

    Επενδυτικά σχέδια προϋπολογισμού από 10.000 έως 150.000 ενισχύει το νέο πρόγραμμα του ΕΣΠΑ. Στο 50% το ύψος της επιδότησης. Ποιες παρεμβάσεις είναι επιλέξιμες. Εντός Δεκεμβρίου η προκήρυξη.
    Επιχορήγηση έως και 75.000 ευρώ μπορούν να λάβουν οι επιχειρήσεις του εμπορίου, της εστίασης και της ιδιωτικής εκπαίδευσης που θα υπαχθούν στο νέο πρόγραμμα του ΕΣΠΑ «Εργαλειοθήκη Επιχειρηματικότητας: Εμπόριο - Εστίαση - Εκπαίδευση».
    Στο πλαίσιο του προγράμματος, θα ενισχυθούν επενδυτικά σχέδια ύψους από 10.000 έως 150.000 ευρώ, με το ποσοστό της επιδότησης να διαμορφώνεται στο 50% του επιλέξιμου προϋπολογισμού.
    Το εν λόγω πρόγραμμα, το οποίο θα πρέπει να σημειωθεί ότι είναι το πρώτο που εστιάζει στους τομείς που προαναφέρθηκαν, αναμένεται να προκηρυχθεί στις 5 Δεκεμβρίου. Ο προϋπολογισμός του (δημόσια δαπάνη) ανέρχεται στα 60 εκατ. ευρώ και είναι κατανεμημένος ανά 20 εκατ. ευρώ για κάθε τομέα.
    Συγκεκριμένα, το πρόγραμμα αποσκοπεί στην ενίσχυση υφιστάμενων μικρών και πολύ μικρών επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται:
    - στο λιανικό εμπόριο
    - στην παροχή υπηρεσιών εστίασης
    - στην παροχή υπηρεσιών ιδιωτικής εκπαίδευσης (προσχολικής, πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας, γενικής, τεχνικής, επαγγελματικής)
    - στην παροχή υπηρεσιών παιδικού και βρεφονηπιακού σταθμού και λοιπών υπηρεσιών ημερήσιας φροντίδας
    Οι επιλέξιμες παρεμβάσεις, δηλαδή το περιεχόμενο των επενδυτικών σχεδίων των επιχειρήσεων που θα επιδοτηθούν, θα πρέπει να σχετίζονται με την αναβάθμιση του επιπέδου επιχειρησιακής οργάνωσης και λειτουργίας τους στους τομείς της α) κατανάλωσης ενέργειας, β) χρήσης Τεχνολογιών Πληροφορικής και Επικοινωνιών (ΤΠΕ) γ) υγιεινής και ασφάλειας και της δ) τυποποίησης - πιστοποίησης.
    Όροι και προϋποθέσεις
    Δικαίωμα επιδότησης από το πρόγραμμα έχουν αποκλειστικά υφιστάμενες μικρές και πολύ μικρές επιχειρήσεις, που πριν την ημερομηνία ηλεκτρονικής υποβολής της πρότασης χρηματοδότησης:
    i. έχουν κλείσει τουλάχιστον τρεις διαχειριστικές χρήσεις δωδεκάμηνης διάρκειας
    ii. διαθέτουν, ως κύρια ή δευτερεύουσα δραστηριότητα, τους επιλέξιμους ΚΑΔ της επένδυσης καθ' όλη τη διάρκεια των τριών αυτών τελευταίων διαχειριστικών χρήσεων
    iii. έχουν κατ' ελάχιστον τις παρακάτω ΕΜΕ μισθωτής εργασίας το έτος που προηγείται της ηλεκτρονικής υποβολής της πρότασης χρηματοδότησης, ως εξής:
    - Για τον κλάδο του λιανικού εμπορίου (Επιλέξιμοι ΚΑΔ που ανήκουν στις κατηγορίες 45 και 47): 2 ΕΜΕ
    - Για τον κλάδο της εστίασης (Επιλέξιμοι ΚΑΔ που ανήκουν στην κατηγορία 56): 4 ΕΜΕ
    - Για τον κλάδο της εκπαίδευσης (επιλέξιμοι ΚΑΔ που ανήκουν στην κατηγορία 85, 88): 5 ΕΜΕ
    Επιλέξιμες δαπάνες
    Στις επιλέξιμες δαπάνες, μεταξύ άλλων, περιλαμβάνονται:
    - Παρεμβάσεις επί του κτιρίου και του περιβάλλοντα χώρου για εξοικονόμηση ενέργειας, για αναβάθμιση της υγιεινής και ασφάλειας και διευκόλυνση ΑμΕΑ
    - Αγορά εξοπλισμού και μεταφορικών μέσων
    - Πιστοποίηση
    - Τεχνικές μελέτες
    - Κατάρτιση προσωπικού
    - Σύνταξη και παρακολούθηση επενδυτικού σχεδίου
    - Μισθολογικό κόστος εργαζομένων (νέο προσωπικό). Διευκρινίζεται ότι δεν είναι επιλέξιμη η πρόσληψη συζύγων και συγγενών α' και β' βαθμού.
    Αναλυτικά οι επιλέξιμες δαπάνες και το μέγιστο ύψος συμμετοχής τους στον προϋπολογισμό, παρατίθενται στον πίνακα που ακολουθεί.

    Σταμάτης Ζησίμουs.zisimou@euro2day.gr
×

Σημαντικό

Χρησιμοποιούμε cookies για να βελτιώνουμε το περιεχόμενο του website μας. Μπορείτε να τροποποιήσετε τις ρυθμίσεις των cookie, ή να δώσετε τη συγκατάθεσή σας για την χρήση τους.