Jump to content
  • Novatron
  • Engineer
    Engineer

    Εγνατία Οδός: Υπερδιπλασιασμός κόστους διοδίων από 3 λεπτά το χλμ. σε 6,5 λεπτά το χλμ.

    Στις 26 Αυγούστου η κυβέρνηση ανακήρυξε την κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – Egis προτιμητέο ανάδοχο για την παραχώρηση της Εγνατίας για 35 χρόνια. Σύμφωνα με όσα ανέφερε η ανακοίνωση του ΤΑΙΠΕΔ, το δημόσιο θα εισπράξει άμεσα για την παραχώρηση 1,5 δισ. ευρώ και για τα επόμενα 35 χρόνια το 7,5% των ετήσιων ακαθάριστων εσόδων χρήσης και εκμετάλλευσης του έργου, δηλαδή, κατά τις προβλέψεις της σύμβασης, 24 εκατ. ευρώ κάθε χρόνο, έναντι 235 εκατ. ευρώ που θα εισπράττει ο παραχωρησιούχος, ή 850 εκατ. ευρώ στο σύνολο της 35αετίας επί συνολικών εσόδων 11,35 δισ. ευρώ του παραχωρησιούχου.

    Με βάση τους όρους της προωθούμενης σύμβασης η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ: Θα πάρει για 35 χρόνια προς εκμετάλλευση την ολοκληρωμένη αρτηρία της Εγνατίας, τον μεγαλύτερο αυτοκινητόδρομο της χώρας κι έναν από τους μεγαλύτερους στην Ευρώπη, μήκους 883 χλμ.

    Η Εγνατία διασχίζει όλη τη βόρεια Ελλάδα από την Ηγουμενίτσα έως τους Κήπους του Εβρου και συμπεριλαμβάνει τους τρεις κάθετους οδικούς άξονες που συνδέουν την Ελλάδα με τις όμορες βαλκανικές χώρες: Αλβανία, Βόρεια Μακεδονία, Βουλγαρία.

    Το κόστος του έργου ήταν 7 δισ. ευρώ αλλά η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ θα το πάρει με 1,5 δισ. Θα υπερδιπλασιάσει άμεσα το κόστος των διοδίων που πληρώνουν σήμερα οι χρήστες (από 3 λεπτά το χλμ. σε 6,5 λεπτά το χλμ.) και θα καταργήσει τις ισχύουσες μέχρι σήμερα απαλλαγές για άνεργους και τοπικούς χρήστες, προκειμένου να έχει αυξημένα έσοδα.

    Το έργο της Εγνατίας Οδού και των κάθετων αξόνων που πρόκειται να παραχωρηθεί:

    • 900 χλμ. κατασκευασμένων αυτοκινητόδρομων (40% της Ελλάδας)

    • 110 χλμ. σηράγγων, 50 χλμ. γεφυρών

    • Ολες οι υπεραστικές μεταφορές της βόρειας Ελλάδας και οι συνοριακές συνδέσεις με γειτονικά κράτη

    • Καταβληθέν κόστος κατασκευής 7 δισ. ευρώ

    • Χρηματοδότηση κατασκευής: εθνικοί πόροι (μέσω δανεισμού) και προγράμματα ΕΕ

    • Αποπληρωθέντα δάνεια Εγνατία Οδός ΑΕ: 1,1 δισ. ευρώ (100%) – χρέος: 0

    • Κατασκευαστικές εκκρεμότητες: 0,25 δισ. ευρώ (σταθμοί εξυπηρέτησης, τμήμα 44 χλμ. Χαλάστρα – Εύζωνοι) Αποτελέσματα της παραχώρησης:

    • Απώλεια εξασφαλισμένων ετήσιων κερδών από το δημόσιο 90 έως 235 εκατ. ευρώ (αναλόγως του ύψους των διοδίων) για 35 έτη και αντ’ αυτού εφάπαξ είσπραξη 1,49 δισ. ευρώ και 24 εκατ. ευρώ το έτος. Το εφάπαξ ποσό ουσιαστικά θα αποτελεί προείσπραξη μόνο μικρού ποσοστού των μελλοντικών εσόδων, με επιτόκιο πολλαπλάσιο από το τρέχον επιτόκιο δημόσιου δανεισμού της χώρας (<1,9% για ομόλογα τριανταετίας).

    • Υπερδιπλασιασμός κόστους διοδίων για τους χρήστες (από 3 στα 6,5 λεπτά/χλμ.).

    • Κατάργηση απαλλαγών διοδίων για τοπικούς χρήστες και άνεργους.

    • Ανάληψη από το δημόσιο των σημαντικών ρίσκων (γεωτεχνικά, πανδημίες, οικονομικές κρίσεις) με επιπλέον αποζημιώσεις στον παραχωρησιούχο.

    • Απαγόρευση ανάπτυξης νέων αυτοκινητοδρόμων και οδών ταχείας κυκλοφορίας (π.χ. Θεσσαλονίκη – Εδεσσα, Πατρίδα – Σκύδρα κ.ά.) ως ανταγωνιστικών έργων στην παραχώρηση.

    • Το μοντέλο της εν λόγω παραχώρησης είναι εξαρχής στρεβλό, καθότι τα έσοδα διοδίων και εκμετάλλευσης υπερεπαρκούν για την αυτοχρηματοδότηση τόσο της συντήρησης και λειτουργίας όσο και των νέων κατασκευών, άρα δεν υφίστανται ανάγκες προσέλκυσης ιδιωτικών κεφαλαίων μέσω σύμβασης παραχώρησης.


    Πηγή: https://www.documentonews.gr/article/kyvernisi-mitsotaki-staxti-sta-matia-me-ta-asimika-toy-dimosioy/

    User Feedback

    Recommended Comments

    Καλά είμαστε σοβαροί; Ενημέρωση από το Documentonews; Ο αυτοκινητόδρομος είναι παρατημένος στην τύχη του, η εταιρία δεν είναι σε θέση να πραγματοποιήσει ούτε κοπή και καθαρισμό των χόρτων, από την έναρξη λειτουργίας του αυτοκινητόδρομου έχει καταφέρει να κατασκευάσει 1 μόνο ΣΕΑ στα 800χλμ μήκους και συζητάμε αν πρέπει να μείνει η διαχείριση σε αυτούς τους ανθρώπους;  

    Link to comment
    Share on other sites

    Υπάρχει βέβαια και η άλλη όψη του νομίσματος.

    https://analyst.gr/2021/03/24/the-pregnant-scandal-of-egnatia/

    O  βουλευτής καταγγέλει ότι τα έσοδα από τα Μάλγαρα πήγαιναν απευθείας στο ΤΑΙΠΕΔ και επίσης ενώ η εταιρία δεν είχε κανένα δάνειο, οι τράπεζες όχι μόνο δεν χρηματοδοτούσαν, αλλά συγκεκριμένα η Τράπεζα Πειραιώς με πρόφαση εικονικό δάνειο που εμφανίστηκε από το πουθενά δέσμευε τα έσοδα από τα διόδια.

    Link to comment
    Share on other sites

    Τι στο καλό, τόσο ανίκανος είναι ο κρατικός μηχανισμός να διαχειριστεί το οτιδήποτε, ακόμα και αν έχει κέρδος από αυτό το οτιδήποτε; Δεν μπορώ να καταλάβω γιατί.

    Δηλαδή, ή μας κοροϊδεύουν μπροστά στα μούτρα μας - για βγάλουν λεφτά στην Ελβετία - και θέλουν ξήλωμα από τις καρέκλες και μεις σφαλιάρες για να ξυπνήσουμε, ή τα τρώνε περισσότεροι από όσους φαντάζομαι ότι τα τρώνε (δηλαδή τα παράσιτα της κοινωνίας είναι ουκ ολίγα) και είμαστε κάτι σαν άξιοι της μοίρας μας.

    Link to comment
    Share on other sites



    Create an account or sign in to comment

    You need to be a member in order to leave a comment

    Create an account

    Sign up for a new account in our community. It's easy!

    Register a new account

    Sign in

    Already have an account? Sign in here.

    Sign In Now

  • ΔΗΜΟΦΙΛΕΙΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.