Jump to content
  • Novatron
  • Engineer
    Engineer

    Εικόνα διάλυσης στα εργοτάξια σε ολόκληρη την Ελλάδα

    Sign in to follow this  

    Με άδειες άνευ αποδοχών και απολύσεις απαντούν οι εργολάβοι στις μεγάλες καθυστερήσεις πληρωμών από το δημόσιο. Κίνδυνος για κοινοτικά κονδύλια εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ. Ποια μεγάλα οδικά και σιδηροδρομικά έργα είναι στον «αέρα».

     

    Οι περίπου 150 εργαζόμενοι σε εργολαβία κάθετου άξονα της Εγνατίας Οδού (Σιάτιστα - Κρυσταλλοπηγή) που έμαθαν την Παρασκευή πως απολύονται είναι μόνο ένας μικρός αριθμός από τα εκατοντάδες θύματα της στάσης πληρωμών που έχει κηρύξει το δημόσιο στα εργοτάξια ολόκληρης της χώρας.

     

    Σχεδόν σε όλα τα σιδηροδρομικά έργα στο τμήμα Κόρινθος - Πάτρα οι εργολάβοι έχουν προχωρήσει στη χορήγηση αδειών άνευ αποδοχών στο προσωπικό, καθώς ελάχιστα εργοτάξια παραμένουν εν ζωή. Ηδη η κοινοπραξία ΑΚΤΩΡ - J&P ΑΒΑΞ - ΤΕΡΝΑ - Intrakat ΙΝΚΑΤ -1,70% που εκτελεί τα έργα στη σήραγγα Παναγοπούλας κατέθεσε αίτημα διακοπής εργασιών, ενώ το ίδιο έπραξε και η κοινοπραξία ΑΚΤΩΡ - ΤΕΡΝΑ - J&P ΑΒΑΞ στο τμήμα Σιάτιστα - Κρυσταλλοπηγή.

     

    Τα αιτήματα διακοπής εργασιών επειδή το δημόσιο έχει καθυστερήσει να πληρώσει για διάστημα μεγαλύτερο των δύο μηνών έχουν λάβει πλέον διαστάσεις χιονοστιβάδας. Ακόμα και οι μεγάλοι κατασκευαστικοί όμιλοι που συμμετέχουν στην κατασκευή των πέντε σημαντικότερων οδικών αξόνων με συμβάσεις παραχώρησης (Ολυμπία Οδός, Ιόνια Οδός, Αξονας Κεντρικής Ελλάδας, Μαλιακός - Κλειδί και Κόρινθος - Τρίπολη - Καλαμάτα) καταβάλλουν προσπάθειες ώστε να διατηρήσουν εν ζωή τα εργοτάξια αφού το δημόσιο έχει καθυστερήσει να καταβάλλει περί τα 250 εκατ. ευρώ.

     

    Η κατάσταση είναι πολύ χειρότερη σε μικρά και μεσαία έργα ανά την Ελλάδα, όπως επισημαίνει ο ιδιοκτήτης τεχνικής εταιρείες που έχει αναλάβει εργολαβίες σε αρκετές περιοχές της χώρας. Οπως δηλώνει σε δύο - τρία εργοτάξια έχει ήδη απολυθεί το 75% του προσωπικού και συνεχίζουν με το ελάχιστο δυνατό δυναμικό. Ο ίδιος λέει πως το ίδιο μοντέλο θα ακολουθήσει και σε άλλα εργοτάξια στην περίπτωση που δεν ανατραπεί η σημερινή εικόνα.

     

    Τα σοβαρά προβλήματα ρευστότητας στα δημόσια έργα συνδέονται και με τους κανόνες του ΕΣΠΑ οι οποίοι επιβάλλουν να πληρώσει πρώτα το δημόσιο το 100% του ποσού και αφού καταθέσει τα σχετικά έγγραφα, οι κοινοτικές υπηρεσίες του επιστρέφουν το 95%. Το ΕΣΠΑ προβλέπει πως κάθε έργο χρηματοδοτείται κατά 95% από κοινοτικά κονδύλια και μόλις κατά 5% από εθνικούς πόρους. Ετσι, ενώ το υπουργείο Οικονομίας εξέδιδε εντολές πληρωμής, το Γενικό Λογιστήριο δεν έδινε τη σχετική εντολή εκταμίευσης στην Τράπεζα της Ελλάδος με αποτέλεσμα οι υπάλληλοι των τεχνικών εταιρειών να μένουν με τα χαρτιά στο χέρι.

     

    Συνολικά στοιχεία για τις οφειλές του δημοσίου προς κατασκευαστικούς ομίλους δεν είναι γνωστά. Πρόχειρες εκτιμήσεις ανεβάζουν τα ποσά που οφείλει στους τέσσερις ισχυρότερους "παίκτες" σε επίπεδα περί το μισό δισεκατομμύριο ευρώ. Επειδή το πρόβλημα εντείνεται όσο καθυστερεί η επίτευξη λύσης που θα ανοίξει τις κάνουλες της χρηματοδότησης, οι διοικήσεις τεχνικών εταιρειών στέλνουν έγγραφα με τα οποία προειδοποιούν για αποχώρηση από τα έργα.

     

    Η νομοθεσία προβλέπει πως αν μια πληρωμή καθυστερήσει πέραν των δύο μηνών τότε ο ανάδοχος έχει τη δυνατότητα να ζητήσει αποχώρηση από το εργοτάξιο, ενώ οι περαιτέρω καθυστερήσεις του επιτρέπουν να προσφύγει για αποζημιώσεις κ.λπ.

     

    Πρόσφατα κρούσματα αποχωρήσεων (ή σχετικών απειλών) είναι η εργολαβία για την αναβάθμιση του αεροδρομίου Χανίων και η εργολαβία για το βιολογικό καθαρισμό του Κορωπίου. Τα δύο συγκεκριμένα έργα θεωρούνται, μάλιστα, και "στοιχειωμένα" αφού μέχρι να ανατεθούν χρειάστηκαν χρόνια εν μέσω προσφυγών μεταξύ κατασκευαστικών εταιρειών που έφτασαν μέχρι το Συμβούλιο της Επικρατείας (ΣτΕ).

     

    Στον πάγο βρίσκονται και άλλα μεγάλα έργα όπως το τμήμα Ακτιο - Αμβρακία (τέσσερις εργολαβίες που επίσης σέρνονται για χρόνια). Στα ψιλά των εφημερίδων περνά, όμως, το "πάγωμα" μικρότερων εργοταξίων ανά την Ελλάδα που οδηγεί σε (προσωρινή;) ανεργία εκατοντάδες εργαζόμενους.

     

    Οι διοικήσεις των κατασκευαστικών ομίλων υποστηρίζουν πως αν δεν υπάρξει άμεσα επανεκκίνηση της χρηματοδότησης η χώρα κινδυνεύει να χάσει σημαντικά κονδύλια του ΕΣΠΑ (2007 - 2014) αφού με βάση τους κοινοτικούς κανόνες πρέπει τα έργα να έχουν ολοκληρωθεί μέχρι τέλος του 2015. Στο υπουργείο Οικονομίας έχουν ανοίξει, πάντως, ένα ακόμα μέτωπο με την απένταξη εκατοντάδων έργων (περί τα 900) τα οποία με βάση τις αρμόδιες υπηρεσίες δεν θα ολοκληρώνονταν εγκαίρως ή έχουν σταματήσει εδώ και χρόνια.

     

    Κερασάκι στην τούρτα των καθυστερήσεων πληρωμών και των αποχωρήσεων τεχνικών εταιρειών από εργοτάξια αποτελούν τα αιτήματα που κατέθεσαν τον τελευταίο δίμηνο οι εργολάβοι των πέντε οδικών αξόνων για παράταση της ημερομηνίας ολοκλήρωσης των έργων. Ενώ η προηγούμενη ηγεσία του υπουργείου Υποδομών είχε θέση ως ημερομηνία ολοκλήρωσης το Δεκέμβριο του 2015 ("άντε το πρώτο εξάμηνο του 2016 για μικρά τμήματα") σχεδόν όλες οι κοινοπραξίες ζητούν μετάθεση του χρονοδιαγράμματος για τα τέλη του 2016 ή και το 2017!

     

    Στην περίπτωση του τμήματος Μαλιακός - Κλειδί, ο υπουργός Υποδομών Χρήστος Σπίρτζης δεν δέχθηκε το αίτημα παράτασης για το 2017 και βρίσκεται σε εξέλιξη διαδικασία πορισμάτων από ειδικούς συμβούλους ώστε να εξακριβωθεί το δίκαιο του αιτήματος του αναδόχου (κοινοπραξία Αυτοκινητόδρομοι Αιγαίου με επικεφαλής τη γερμανική Hochtief).

     

    Τα νέα έργα

     

    Επιπλέον, εξαιτίας της παρατεταμένης αβεβαιότητας, αλλά κυρίως της προχειρότητας με την οποία είχαν εξαγγελθεί αρκετά έργα από την προηγούμενη κυβέρνηση, μετατίθενται για τον Σεπτέμβριο (το νωρίτερο) σειρά κρίσιμων μεγάλων διαγωνισμών που θα μπορούσαν να δώσουν ανάσα στην τοπική και εθνική οικονομία, με χαρακτηριστικότερα παραδείγματα το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι Ηρακλείου και την υποθαλάσσια ζεύξη Σαλαμίνας - Περάματος.

     

    Ο κ. Σπίρτζης είχε υποστηρίξει προ ημερών στη Βουλή πως για το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι «στόχος είναι στα μέσα Ιουνίου να βγουν σε διαβούλευση αυτοί οι νέοι όροι τροποποιημένοι και η δημοπράτηση να γίνει μέχρι τα μέσα Σεπτεμβρίου με άλλο μοντέλο».

     

    Το νέο μοντέλο θα προβλέπει πλειοψηφική συμμετοχή του δημοσίου στην κοινοπραξία διαχείρισης του αεροδρομίου κατά τα πρότυπα του "Ελευθέριος Βενιζέλος" στην Αθήνα. Πάντως οι νέοι όροι δεν έχουν ακόμα δημοσιοποιηθεί αν και κινούμαστε προς τα τέλη Ιουνίου.

     

    Για την υποθαλάσσια ζεύξη Σαλαμίνας – Περάματος ο αναπληρωτής υπουργός Υποδομών είπε πως επίσης επανεξετάζεται, όπως εξετάζεται και η «οδική σύνδεση με το Σχιστό».

     

    Πηγή: http://www.euro2day.gr/news/economy/article/1342742/ekatontades-apolyseis-kai-eikona-dialyshs-sta-ergo.html


    Sign in to follow this  


    User Feedback




    Όλα διαλύονται στην Ελλάδα. Δεν υπάρχει προοπτική για τίποτε.

    • Upvote 8

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites

    Νεκρή χώρα με νεκρούς ανθρώπους.

     

    Καταργείται το ΑΣΕΠ εκπαιδευτικών για κομματικές προσλήψεις και αντί να ξηλωθούν τα μπετά καθόμαστε και τους κοιτάμε. 

    • Upvote 8
    • Downvote 1

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites

    Πληροφοριακα, δυο απο τα μεγαλυτερα εργα του Νομου Χανιων, εχουν και τυπικα σταματησει.

    1. Επεκταση αεροδρομιου Χανιων.

    2. Επεκταση Βιολογικου Χανιων.

     

    Προφανως και πολλα αλλα μικρα εργα εχουν τυπικα σταματησει.

    Ομοιως και περισσοτερα ακομα εχουν ουσιαστικα παγωσει.

     

    Αν τα πεις ολα αυτα σε κανενα Συριζαιο σε κοιταει λες και εισαι τοκογλυφος-δανειστης και γερμανοτσολιας.

    Edited by terry
    • Upvote 3

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites
     

    υπάρχει μια πολύ ωραία λύση. Σταματάει ο ιδιωτικός τομέας πληρωμές προς το κράτος για έξι μήνες μέχρι  να απολύσουν 150Κ ΔΥ που δεν χρειάζονται. Ο κόσμος έχει το όπλο να μην πληρώσει και δεν το εκμεταλλεύεται. 6 χρόνια βάζει πλάτη ο ιδιωτικός τομέας για να κάνει ο κάθε πολιτικός την μαλακία του. Δεν χρειάζεται να διαιωνίσουμε το λάθος.    

    • Upvote 4
    • Downvote 1

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites

    Πες μας κύριε Ροδόπουλε με ποια κριτήρια θα απολυθούν οι 150Κ. Αν μου τα βρεις μαζί σου. 

     

    Τέρυ πριν τον ΣΥΡΙΖΑ, τα έργα τρέχανε με φουλ ρυθμούς ?!

    • Upvote 3
    • Downvote 1

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites

    Τις κοινωνικές επιπτώσεις από την απόλυση 150.000 Δ.Υ τις σκεφτήκατε;

    • Upvote 2
    • Downvote 2

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites

    Που είσαι ρε γίγαντα  Αλεκο Φλαμπουράρη, να τα πεις στους γερμανοτσολιάδες ότι μόλις 5 μήνες κυβερνάμε, όλα θα φτιάξουν....

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites

    Πες μας κύριε Ροδόπουλε με ποια κριτήρια θα απολυθούν οι 150Κ. Αν μου τα βρεις μαζί σου. 

     

    Τέρυ πριν τον ΣΥΡΙΖΑ, τα έργα τρέχανε με φουλ ρυθμούς ?!

     

    Οι μόνιμοι δημόσιοι υπάλληλοί είναι 573.958 εδω. Δεν περιλαμβάνονται οι συμβασιούχοι που είναι περίπου 55000. Σύνολογ 1,100,000 εδω

     

    αν τώρα χρειαζόμαστε το 30% του συνόλου των εργαζομένων σε αυτή την χώρα να είναι ΔΥ τότε δεν θα βρεις ποτέ 150000. Είμαι σίγουρος όμως οτι είναι παράλογο τέτοιο νούμερο. 

    • Upvote 3

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites

    Δεν διαφωνώ με τα νούμερα και την μείωση του δημοσίου. Πως θα γίνει όμως ρωτάω. Τα κόμματα έχουν αποδείξει ότι δεν μπορούν να πειράξουν το δημόσιο. Άρα ? Π.χ. πήγα σε δήμο σήμερα που ήταν γεμάτο γυναίκες πάνω κάτω στα 40. Γεμάτος όμως. Όλες αυτές τώρα θα είναι σύζυγοι κάποιων που μπήκαν με μέσο. Είμαι σίγουρος γιατί έκανε μπαμ το πράγμα. Πως θα φύγουν ας πούμε το 20% αυτών ? 

    • Upvote 1

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites



    Create an account or sign in to comment

    You need to be a member in order to leave a comment

    Create an account

    Sign up for a new account in our community. It's easy!

    Register a new account

    Sign in

    Already have an account? Sign in here.

    Sign In Now

  • Similar Content

    • By Engineer
      Αλλαγές στο νόμο 4412 που διέπει τα δημόσια έργα εξετάζει η κυβέρνηση προκειμένου να αντιμετωπιστούν σοβαρές παθογένειες που αποτελούν τροχοπέδη για την υλοποίηση επενδύσεων, όπως οι υψηλές εκπτώσεις, ο μεγάλος αριθμός προσφυγών και τα χαμηλά ποσοστά απορροφητικότητας πόρων του ΕΣΠΑ, κυρίως από τους οργανισμούς τοπικής αυτοδιοίκησης. 
      Η νομοθετική πρωτοβουλία της κυβέρνησης, η οποία αναμένεται να είναι έτοιμη έως το τέλος Φεβρουαρίου, θα ανοίξει το δρόμο και για την πιο ενεργή συμμετοχή του ιδιωτικού τομέα, με την επίβλεψη έργων και μελετών σε επενδύσεις που χρηματοδοτούνται σε μεγάλο βαθμό από εθνικούς και ευρωπαϊκούς πόρους (ΕΣΠΑ&ΠΔΕ).   
      Οι αλλαγές στο νομοθετικό πλαίσιο θα γίνουν με βασικό γνώμονα την εμπειρία που έχει συσσωρεύσει η αγορά τα τελευταία τρία έτη, από τότε δηλαδή που ξεκίνησε να εφαρμόζεται ο νόμος 4412. 
      Η ταχύτερη ολοκλήρωση επενδύσεων αποτελεί το βασικό ζητούμενο, δεδομένου ότι για την υλοποίηση ενός μεγάλου έργου στην Ελλάδα απαιτούνται κατά μέσο όρο 90 μήνες, όταν η αντίστοιχη διάρκεια στα κράτη μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης κυμαίνεται περίπου στο μισό. Μόνο για την έγκριση των απαραίτητων μελετών χρειάζονται περίπου δύο χρόνια. 
      Οι μεγάλες εκπτώσεις
      Μία από τις βασικές προτεραιότητες είναι η ψήφιση διατάξεων για να περιοριστεί το φαινόμενο των υψηλών εκπτώσεων, οι οποίες συχνά οδηγούν τα δημόσια έργα σε τέλμα. 
      Όπως αναφέρουν καλά πληροφορημένες πηγές, ένας τρόπος επίτευξης του στόχου αυτού είναι η εισαγωγή αυστηρότερων προδιαγραφών στους διαγωνισμούς δημοσίων έργων, όπως η εκτέλεση παρόμοιων έργων στο παρελθόν. Κατά τις ίδιες πηγές ένα ακόμα κριτήριο που θα μπορούσε να ζητηθεί από υποψήφιους αναδόχους είναι να μην έχουν ιστορικό κατάπτωσης εγγυητικών επιστολών. 
      Οι τελικές διατάξεις οι οποίες θα ενταχθούν στη νομοθετική ρύθμιση θα συνάδουν με προτάσεις που έχουν διατυπωθεί από τεχνικούς φορείς όπως ο Σύνδεσμος Τεχνικών Εταιρειών (ΣΑΤΕ), ο Σύνδεσμος Ελληνικών Εταιρειών Γραφείων Μελετών (ΣΕΓΜ) και ο Σύνδεσμος Τεχνικών Εταιρειών Ανωτέρων Τάξεων (ΣΤΕΑΤ). 
      Οι τρεις σύνδεσμοι μάλιστα εδώ και αρκετούς μήνες έχουν αναλάβει την εκπόνηση σχεδίου δράσεων και πρωτοβουλιών για την ανάκαμψη και την εξυγίανση του τεχνικού κλάδου. 
      Επίβλεψη έργων και μελετών από ιδιώτες
      Η ηγεσία του υπουργείου Υποδομών θεωρεί ότι η πιο ενεργή συμμετοχή ιδιωτικών φορέων στην επίβλεψη έργων και μελετών, θα οδηγήσει στην ταχύτερη ολοκλήρωση επενδύσεων υποδομών και θα συμβάλλει στην αντιμετώπιση του προβλήματος των υψηλών εκπτώσεων. 
      Στο πλαίσιο αυτό εξετάζεται η δυνατότητα επίβλεψης έργων από ελεύθερους επαγγελματίες, κυρίως σε ό,τι αφορά επενδύσεις σε υποδομές δήμων οι οποίοι δεν διαθέτουν μηχανικούς. 
      Η διαδικασία αναμένεται να λειτουργήσει με παρόμοιο τρόπο με εκείνο που έχει καθιερωθεί για τους ελεγκτές δόμησης, όταν με απαίτηση των θεσμών ο έλεγχος των εργασιών δόμησης αφαιρέθηκε από τις πολεοδομίες. 
      Μεταξύ των υπό εξέταση προτάσεων είναι και η αλλαγή της κλήρωσης που προβλέπεται τώρα στο μητρώο μελετητών δημοσίων έργων. 
      Με τη μέθοδο της κλήρωσης συχνά ανατίθεται η κατάρτιση μελετών σε επαγγελματίες οι οποίοι δεν έχουν γνώση των ιδιαιτεροτήτων που επικρατούν στην περιοχή που πρόκειται να γίνει το έργο. 
      Σύμφωνα με πληροφορίες, θα εξεταστεί και το ενδεχόμενο αναθεώρησης των ορίων που αφορούν σε απευθείας αναθέσεις, προκειμένου να επιταχυνθεί η υλοποίηση μικρότερων έργων σε επίπεδο τοπικής αυτοδιοίκησης.  
      Πρότυπες προτάσεις (unsolicited proposals) 
      Με τη νομοθετική πρωτοβουλία της κυβέρνησης, θα καθοριστεί το θεσμικό πλαίσιο και για τις λεγόμενες πρότυπες προτάσεις (unsolicited proposals) για την επιτάχυνση έργων. 
      Οι πρότυπες προτάσεις δίνουν τη δυνατότητα σε ιδιώτες να προτείνουν έργα για τα οποία δεν υπάρχουν διαδικασίες δημοπράτησης σε εξέλιξη. Θα περιλαμβάνουν όλες τις απαραίτητες τεχνικές, περιβαλλοντικές και οικονομικές μελέτες για την υλοποίηση των προτεινόμενων έργων. 
      Οι μελέτες θα υποβάλλονται σε ειδική δημόσια υπηρεσία που θα είναι επιφορτισμένη με την αξιολόγηση των προτάσεων. Εφόσον αξιολογηθούν θετικά, η αρμόδια υπηρεσία θα ζητάει από τον ιδιωτικό φορέα να καταθέσει οριστικές μελέτες προκειμένου να προχωρήσει η διαδικασία δημοπράτησης του προτεινόμενου έργου. 
      Το έργο θα υλοποιείται είτε με σύμβαση παραχώρησης είτε με τη σύμπραξη δημόσιου ιδιωτικού τομέα (ΣΔΙΤ), ενώ ο ιδιώτης που θα έχει προτείνει την επένδυση θα πριμοδοτείται στη διαγωνιστική διαδικασία, δεδομένου ότι θα έχει ολοκληρώσει με δικά του έξοδα όλα τα απαραίτητα βήματα για τη δημοπράτηση του έργου. 
      Ο ιδιώτης ο οποίος έχει υποβάλει την πρότυπη πρόταση θα αποζημιώνεται σε περίπτωση που δεν κηρυχθεί μειοδότης του έργου για το κόστος της προπαρασκευής, ενώ θα έχει και το δικαίωμα να ισοφαρίσει τη χαμηλότερη προσφορά. 

      View full είδηση
    • By Engineer
      Αλλαγές στο νόμο 4412 που διέπει τα δημόσια έργα εξετάζει η κυβέρνηση προκειμένου να αντιμετωπιστούν σοβαρές παθογένειες που αποτελούν τροχοπέδη για την υλοποίηση επενδύσεων, όπως οι υψηλές εκπτώσεις, ο μεγάλος αριθμός προσφυγών και τα χαμηλά ποσοστά απορροφητικότητας πόρων του ΕΣΠΑ, κυρίως από τους οργανισμούς τοπικής αυτοδιοίκησης. 
      Η νομοθετική πρωτοβουλία της κυβέρνησης, η οποία αναμένεται να είναι έτοιμη έως το τέλος Φεβρουαρίου, θα ανοίξει το δρόμο και για την πιο ενεργή συμμετοχή του ιδιωτικού τομέα, με την επίβλεψη έργων και μελετών σε επενδύσεις που χρηματοδοτούνται σε μεγάλο βαθμό από εθνικούς και ευρωπαϊκούς πόρους (ΕΣΠΑ&ΠΔΕ).   
      Οι αλλαγές στο νομοθετικό πλαίσιο θα γίνουν με βασικό γνώμονα την εμπειρία που έχει συσσωρεύσει η αγορά τα τελευταία τρία έτη, από τότε δηλαδή που ξεκίνησε να εφαρμόζεται ο νόμος 4412. 
      Η ταχύτερη ολοκλήρωση επενδύσεων αποτελεί το βασικό ζητούμενο, δεδομένου ότι για την υλοποίηση ενός μεγάλου έργου στην Ελλάδα απαιτούνται κατά μέσο όρο 90 μήνες, όταν η αντίστοιχη διάρκεια στα κράτη μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης κυμαίνεται περίπου στο μισό. Μόνο για την έγκριση των απαραίτητων μελετών χρειάζονται περίπου δύο χρόνια. 
      Οι μεγάλες εκπτώσεις
      Μία από τις βασικές προτεραιότητες είναι η ψήφιση διατάξεων για να περιοριστεί το φαινόμενο των υψηλών εκπτώσεων, οι οποίες συχνά οδηγούν τα δημόσια έργα σε τέλμα. 
      Όπως αναφέρουν καλά πληροφορημένες πηγές, ένας τρόπος επίτευξης του στόχου αυτού είναι η εισαγωγή αυστηρότερων προδιαγραφών στους διαγωνισμούς δημοσίων έργων, όπως η εκτέλεση παρόμοιων έργων στο παρελθόν. Κατά τις ίδιες πηγές ένα ακόμα κριτήριο που θα μπορούσε να ζητηθεί από υποψήφιους αναδόχους είναι να μην έχουν ιστορικό κατάπτωσης εγγυητικών επιστολών. 
      Οι τελικές διατάξεις οι οποίες θα ενταχθούν στη νομοθετική ρύθμιση θα συνάδουν με προτάσεις που έχουν διατυπωθεί από τεχνικούς φορείς όπως ο Σύνδεσμος Τεχνικών Εταιρειών (ΣΑΤΕ), ο Σύνδεσμος Ελληνικών Εταιρειών Γραφείων Μελετών (ΣΕΓΜ) και ο Σύνδεσμος Τεχνικών Εταιρειών Ανωτέρων Τάξεων (ΣΤΕΑΤ). 
      Οι τρεις σύνδεσμοι μάλιστα εδώ και αρκετούς μήνες έχουν αναλάβει την εκπόνηση σχεδίου δράσεων και πρωτοβουλιών για την ανάκαμψη και την εξυγίανση του τεχνικού κλάδου. 
      Επίβλεψη έργων και μελετών από ιδιώτες
      Η ηγεσία του υπουργείου Υποδομών θεωρεί ότι η πιο ενεργή συμμετοχή ιδιωτικών φορέων στην επίβλεψη έργων και μελετών, θα οδηγήσει στην ταχύτερη ολοκλήρωση επενδύσεων υποδομών και θα συμβάλλει στην αντιμετώπιση του προβλήματος των υψηλών εκπτώσεων. 
      Στο πλαίσιο αυτό εξετάζεται η δυνατότητα επίβλεψης έργων από ελεύθερους επαγγελματίες, κυρίως σε ό,τι αφορά επενδύσεις σε υποδομές δήμων οι οποίοι δεν διαθέτουν μηχανικούς. 
      Η διαδικασία αναμένεται να λειτουργήσει με παρόμοιο τρόπο με εκείνο που έχει καθιερωθεί για τους ελεγκτές δόμησης, όταν με απαίτηση των θεσμών ο έλεγχος των εργασιών δόμησης αφαιρέθηκε από τις πολεοδομίες. 
      Μεταξύ των υπό εξέταση προτάσεων είναι και η αλλαγή της κλήρωσης που προβλέπεται τώρα στο μητρώο μελετητών δημοσίων έργων. 
      Με τη μέθοδο της κλήρωσης συχνά ανατίθεται η κατάρτιση μελετών σε επαγγελματίες οι οποίοι δεν έχουν γνώση των ιδιαιτεροτήτων που επικρατούν στην περιοχή που πρόκειται να γίνει το έργο. 
      Σύμφωνα με πληροφορίες, θα εξεταστεί και το ενδεχόμενο αναθεώρησης των ορίων που αφορούν σε απευθείας αναθέσεις, προκειμένου να επιταχυνθεί η υλοποίηση μικρότερων έργων σε επίπεδο τοπικής αυτοδιοίκησης.  
      Πρότυπες προτάσεις (unsolicited proposals) 
      Με τη νομοθετική πρωτοβουλία της κυβέρνησης, θα καθοριστεί το θεσμικό πλαίσιο και για τις λεγόμενες πρότυπες προτάσεις (unsolicited proposals) για την επιτάχυνση έργων. 
      Οι πρότυπες προτάσεις δίνουν τη δυνατότητα σε ιδιώτες να προτείνουν έργα για τα οποία δεν υπάρχουν διαδικασίες δημοπράτησης σε εξέλιξη. Θα περιλαμβάνουν όλες τις απαραίτητες τεχνικές, περιβαλλοντικές και οικονομικές μελέτες για την υλοποίηση των προτεινόμενων έργων. 
      Οι μελέτες θα υποβάλλονται σε ειδική δημόσια υπηρεσία που θα είναι επιφορτισμένη με την αξιολόγηση των προτάσεων. Εφόσον αξιολογηθούν θετικά, η αρμόδια υπηρεσία θα ζητάει από τον ιδιωτικό φορέα να καταθέσει οριστικές μελέτες προκειμένου να προχωρήσει η διαδικασία δημοπράτησης του προτεινόμενου έργου. 
      Το έργο θα υλοποιείται είτε με σύμβαση παραχώρησης είτε με τη σύμπραξη δημόσιου ιδιωτικού τομέα (ΣΔΙΤ), ενώ ο ιδιώτης που θα έχει προτείνει την επένδυση θα πριμοδοτείται στη διαγωνιστική διαδικασία, δεδομένου ότι θα έχει ολοκληρώσει με δικά του έξοδα όλα τα απαραίτητα βήματα για τη δημοπράτηση του έργου. 
      Ο ιδιώτης ο οποίος έχει υποβάλει την πρότυπη πρόταση θα αποζημιώνεται σε περίπτωση που δεν κηρυχθεί μειοδότης του έργου για το κόστος της προπαρασκευής, ενώ θα έχει και το δικαίωμα να ισοφαρίσει τη χαμηλότερη προσφορά. 
    • By Engineer
      Η απόφαση αναφέρει:
      1. Η επικαιροποίηση, των Ελληνικών Τεχνικών Προδιαγραφών (ΕΤΕΠ ), σειράς ΕΛΟΤ ΤΠ 1501 ΧΧΧΧ :2009, αποτελεί άμεση προτεραιότητα, λόγω της εν τω μεταξύ εξέλιξης της τεχνολογίας και της επιστήμης στον τομέα κυρίως των υλικών και των ευρωπαϊκών προτύπων.
      2. Η χώρα μας υποχρεούται να συμμορφωθεί με τις συστάσεις της 1ης εργαλειοθήκης του ΟΟΣΑ – TOOLKIT I (OECD Competition Assessment Reviews, Greece/Sector: Building Materials, σελ. 328, No 12-15).
      3. Τα κείμενα των εν λόγω Ελληνικών Τεχνικών Προδιαγραφών συνιστούν σημαντική ποιοτική αναβάθμιση των υπαρχουσών Τεχνικών Προδιαγραφών και Τεχνικών ή Ειδικών Συγγραφών Υποχρεώσεων, οι οποίες χρησιμοποιούνται μέχρι σήμερα στις δημόσιες συμβάσεις
      κατασκευής έργων.
      4. Με τα εν λόγω κείμενα εξασφαλίζεται η εναρμόνιση των Ελληνικών Τεχνικών Προδιαγραφών με τα Διεθνή και Ευρωπαϊκά Πρότυπα, τα οποία είναι κάθε φορά σε ισχύ, και διευκολύνεται η επίτευξη του στόχου της ενιαίας Ευρωπαϊκής Αγοράς και στον τομέα των Δομικών Έργων.
      5. Ο Ελληνικός Οργανισμός Τυποποίησης (ΕΛΟΤ) ολοκλήρωσε το έργο της επεξεργασίας των 70 Τεχνικών Προδιαγραφών, της Δημόσιας και σε Ευρωπαϊκό επίπεδο κρίσης των κειμένων αυτών και, μετά από γνωμοδότηση της αρμόδιας Τεχνικής Επιτροπής του ΕΛΟΤ ΤΕ99, προώθησε την έκδοση των κειμένων αυτών, ως Ελληνικών Τεχνικών Προδιαγραφών.
      6. Σύμφωνα με το άρθρο 4.3 της από 29-11-2016 υπογραφείσας σύμβασης (ΑΔΑ: ΩΖΑΠ4653ΟΞ-8ΡΙ), ο ΕΛΟΤ παραχωρεί στο Υπ.Υ.ΜΕ. το δικαίωμα της ελεύθερης χρήσης των κειμένων των Ελληνικών Τεχνικών Προδιαγραφών για την εφαρμογή τους στην κατασκευή των τεχνικών έργων στη χώρα, αποφασίζουμε:
      1. Εγκρίνουμε, σύμφωνα με τις διατάξεις της παρ. 8, του άρθρου 54, του ν. 4412/2016, τις εβδομήντα (70) Ελληνικές Τεχνικές Προδιαγραφές (ΕΤΕΠ) του παραρτήματος Α, με υποχρεωτική εφαρμογή σε όλα τα Δημόσια Έργα και Μελέτες. Οι τίτλοι των Ελληνικών Τεχνικών Προδιαγραφών περιέχονται στο παράρτημα Α, και τα πλήρη κείμενα τους στο Παράρτημα Β, τα οποία αποτελούν αναπόσπαστο μέρος της παρούσας απόφασης.
      Απόφαση-Υπ.-Υποδομών-και-Μεταφορών-Δ22419322.11.2019-ΦΕΚ-4607-13.12.2019-τεύχος-B’.pdf
       

      View full είδηση
    • By Engineer
      Η απόφαση αναφέρει:
      1. Η επικαιροποίηση, των Ελληνικών Τεχνικών Προδιαγραφών (ΕΤΕΠ ), σειράς ΕΛΟΤ ΤΠ 1501 ΧΧΧΧ :2009, αποτελεί άμεση προτεραιότητα, λόγω της εν τω μεταξύ εξέλιξης της τεχνολογίας και της επιστήμης στον τομέα κυρίως των υλικών και των ευρωπαϊκών προτύπων.
      2. Η χώρα μας υποχρεούται να συμμορφωθεί με τις συστάσεις της 1ης εργαλειοθήκης του ΟΟΣΑ – TOOLKIT I (OECD Competition Assessment Reviews, Greece/Sector: Building Materials, σελ. 328, No 12-15).
      3. Τα κείμενα των εν λόγω Ελληνικών Τεχνικών Προδιαγραφών συνιστούν σημαντική ποιοτική αναβάθμιση των υπαρχουσών Τεχνικών Προδιαγραφών και Τεχνικών ή Ειδικών Συγγραφών Υποχρεώσεων, οι οποίες χρησιμοποιούνται μέχρι σήμερα στις δημόσιες συμβάσεις
      κατασκευής έργων.
      4. Με τα εν λόγω κείμενα εξασφαλίζεται η εναρμόνιση των Ελληνικών Τεχνικών Προδιαγραφών με τα Διεθνή και Ευρωπαϊκά Πρότυπα, τα οποία είναι κάθε φορά σε ισχύ, και διευκολύνεται η επίτευξη του στόχου της ενιαίας Ευρωπαϊκής Αγοράς και στον τομέα των Δομικών Έργων.
      5. Ο Ελληνικός Οργανισμός Τυποποίησης (ΕΛΟΤ) ολοκλήρωσε το έργο της επεξεργασίας των 70 Τεχνικών Προδιαγραφών, της Δημόσιας και σε Ευρωπαϊκό επίπεδο κρίσης των κειμένων αυτών και, μετά από γνωμοδότηση της αρμόδιας Τεχνικής Επιτροπής του ΕΛΟΤ ΤΕ99, προώθησε την έκδοση των κειμένων αυτών, ως Ελληνικών Τεχνικών Προδιαγραφών.
      6. Σύμφωνα με το άρθρο 4.3 της από 29-11-2016 υπογραφείσας σύμβασης (ΑΔΑ: ΩΖΑΠ4653ΟΞ-8ΡΙ), ο ΕΛΟΤ παραχωρεί στο Υπ.Υ.ΜΕ. το δικαίωμα της ελεύθερης χρήσης των κειμένων των Ελληνικών Τεχνικών Προδιαγραφών για την εφαρμογή τους στην κατασκευή των τεχνικών έργων στη χώρα, αποφασίζουμε:
      1. Εγκρίνουμε, σύμφωνα με τις διατάξεις της παρ. 8, του άρθρου 54, του ν. 4412/2016, τις εβδομήντα (70) Ελληνικές Τεχνικές Προδιαγραφές (ΕΤΕΠ) του παραρτήματος Α, με υποχρεωτική εφαρμογή σε όλα τα Δημόσια Έργα και Μελέτες. Οι τίτλοι των Ελληνικών Τεχνικών Προδιαγραφών περιέχονται στο παράρτημα Α, και τα πλήρη κείμενα τους στο Παράρτημα Β, τα οποία αποτελούν αναπόσπαστο μέρος της παρούσας απόφασης.
      Απόφαση-Υπ.-Υποδομών-και-Μεταφορών-Δ22419322.11.2019-ΦΕΚ-4607-13.12.2019-τεύχος-B’.pdf
       
    • By Engineer
      Tην ώρα που η 4η Έκθεση Mεταμνημονιακής Eποπτείας όπου η Kομισιόν καυτηριάζει τις καθυστερήσεις στις συμβάσεις για τα μεγάλα έργα, αναφερόμενη σε συγκεκριμένα όπως π.χ. το Πάτρα – Πύργος, η γραμμή 4 του Mετρό και προχωρεί σε επισημάνσεις τόσο για τις «ασυνήθιστα χαμηλές τιμές» στους διαγωνισμούς, αλλά θέτει και το θέμα των υπερτιμολογήσεων και του αποτελέσματος που φέρνουν στα έργα οι κατασκευαστές («μιλάει» για «έλλειψη ικανότητας»), οι διεργασίες, ο «πόλεμος» μεταξύ των εργολάβων, ορατός ή παρασκηνιακός και το «δεδομένο» ότι τα έργα δεν προχωρούν, φέρνουν τον κλάδο στην πρώτη γραμμή του ενδιαφέροντος.
      H αλήθεια είναι ότι τα προβλήματα δεν ανέκυψαν όλα τώρα, αλλά είναι χρόνια και εκείνο που απαιτείται είναι η λήψη άμεσων αποφάσεων, η διαφάνεια και φυσικά η επανεκκίνηση των έργων.
      Στο όλο σκηνικό μπαίνει και ο πόλεμος μεταξύ των εργολάβων που οδηγεί σχεδόν όλες τις συμβάσεις στα δικαστήρια, αφού δίνονται «λαβές» και αφορμές για τέτοιου είδους κινήσεις.
      H απουσία μεγάλων έργων στο εσωτερικό, με την παράλληλη αλλαγή προσώπων στις διοικήσεις των ομίλων έχουν «σπάσει» τις παλαιότερες προσεγγίσεις και παραδοσιακές συμφωνίες ή ακόμα και το «άτυπο μέτωπο» των big 4 για τα σιδηροδρομικά έργα.
      Έτσι ο καθένας βρίσκεται κατά περίπτωση «εναντίον» όλων των άλλων, καθώς και των new entries και οδηγούμαστε σε… ολιγοπώλια, ενώ «οργιάζει» το παρασκήνιο και η «επιστράτευση» ακόμα και fake news όπως αυτά για τον BOAK, το μεγάλο συμβόλαιο της EYΔAΠ για την Ψυττάλεια κ.ά., έργο το οποίο βρίσκεται ακόμα σε φάση αξιολόγησης.
      Tο πλέον σημαντικό είναι το γεγονός ότι όλα τα δρομολογημένα projects που ανήκουν στη λεγόμενη «επόμενη γενιά μεγάλων έργων» βρίσκονται για διάφορους λόγους σε ακινησία.
      • O διαγωνισμός για τη γραμμή 4 του Mετρό της Aθήνας, ύψους 1,8 δισ. παραμένει στάσιμος. Eδώ και μήνες αναμένεται η ολοκλήρωση της αξιολόγησης των τεχνικών και οικονομικών προσφορών των δύο «μνηστήρων» της Άβαξ και της Άκτωρ. Tαυτόχρονα, λόγω των προσφυγών στη Δικαιοσύνη, υπάρχει εκκρεμότητα και στην ανάθεση των πρόδρομων εργασιών. Πάμε για τα μέσα του 2020 λένε οι εκτιμήσεις.
      • «Kολλημένο» και με μετάθεση της παράδοσης το 2023 είναι και το Mετρό Θεσσαλονίκης μετά την αλλαγή σχεδιασμού για τα αρχαία του σταθμού Bενιζέλου και τις νέες αξιώσεις αποζημίωσης της Άκτωρ.
      • H εργολαβία – «σκούπα» στο Άκτιο – Aμβρακία μετά την απόρριψη από το ΣτE της κοινοπραξίας Άκτωρ – Tέρνα (υπόθεση καρτέλ)… αγνοείται και η όποια λύση δεν προχωρά.
      • Στον BOAK όπου ο διαγωνισμός έχει περάσει στη δεύτερη φάση, πάμε για ακύρωση και επαναδημοπράτηση.
      • Στο Πάτρα – Πύργος και ενώ έχουν εγκατασταθεί εργοτάξια, έχουν παγώσει οι προκαταβολές και «επικοινωνείται» ανατροπή – ακύρωση των υπογεγραμμένων συμβάσεων και απευθείας ανάθεση στην Oλυμπία Oδό, με υπαρκτό τον κίνδυνο τόσο να χαθούν τα κοινοτικά κονδύλια ύψους 293 εκ. όσο και να εκτιναχθεί το κόστος του έργου στα ύψη.
      • Στα… αζήτητα βρίσκονται ακόμα ο αυτοκινητόδρομος Eλευσίνα – Θήβα – Yλίκη, η παράκαμψη της Xαλκίδας και η ζεύξη της Σαλαμίνας, υπό την έννοια ότι δεν έχει οριστεί κάποιο χρονοδιάγραμμα ή δεν έχει ανακοινωθεί κάποιος σχεδιασμός.
      Στην όλη «παράμετρο» των τεκταινόμενων στα δημόσια έργα μπαίνουν και οι συζητήσεις που γίνονται με τους δανειστές, οι χρηματοδοτήσεις και η αναζήτηση στρατηγικής.
      H GD INFRASTRUTTURE για το Πάτρα – Πύργος
      Kατέθεσε τρεις αιτήσεις διαταγών πληρωμής στο Eφετείο!
      H GD INFRASTRUTTURE SRL, ανάδοχος του δημόσιου έργου ολοκλήρωσης του αυτοκινητόδρομου Πάτρα – Πύργος, τμήμα κάτω Aχαΐα – Σαγαίικα (χ.θ. 12+900 έως χ.θ. 23+060) μετά τις κινήσεις που τελευταία έκανε, όπως αναφέρει, για να λυθεί το πρόβλημα που έχει δημιουργηθεί, προχώρησε την Tετάρτη 27 Nοεμβρίου στην κατάθεση τριών αιτήσεων Διαταγών Πληρωμής στο Mονομελές Eφετείο Aθηνών.
      M’ αυτές ζητάει την καταβολή της συνολικής οφειλής του υπουργείου Yποδομών και Mεταφορών προς την εταιρία, ποσού 1.515.896,16 ευρώ νομιμοτόκως.
      H κατασκευαστική εταιρία τονίζει πως ευελπιστεί ότι το υπουργείο θα προβεί άμεσα στην εξόφληση της απαίτησης προκειμένου να παραιτηθεί από τα δικόγραφα και να συνεχίσει να εκτελεί το έργο της με γοργούς ρυθμούς προκειμένου να το ολοκληρώσει νωρίτερα από την προβλέπόμενη συμβατική προθεσμία.
      Όπως αναφέρει η εταιρία, παρά τις οχλήσεις της χωρίς καμμία αιτιολόγηση δεν έχει καταβληθεί η νόμιμη και συμβατική αμοιβή για τη σύμβαση και πρώτη προκαταβολή του έργου και τις μέχρι τώρα εκτελεσθείσες και πιστοποιηθείσες εργασίες, δυσκολεύοντας έτσι την εξέλιξη του έργου και επιβαρύνοντας ταυτόχρονα το Δημόσιο με τους τόκους υπερημερίας.
      H παρέμβαση και τα αιτήματα του ΣATE
      Διαφάνεια τώρα!
      H διοίκηση του εργοληπτικού συνδέσμου ΣATE που εκπροσωπεί τεχνικές εταιρίες μεγάλου και μεσαίου μεγέθους βάζει «φωτιά» στην αγορά σε ότι αφορά τη διαφάνεια στα έργα, την αξιοκρατία και τις απευθείας αναθέσεις με υπομνήματα που στέλνει και ζητά άμεσα την τροποποίηση των άρθρων 32 και 32α του νομοσχεδίου για τις κρατικές προμήθειες (4412/2016) σχετικά με την δυνατότητα ανάθεσης έργου και απευθείας ανάθεσης.
      Tο υπουργείο Yποδομών πρόκειται, σύμφωνα με τις πληροφορίες που υπάρχουν, να προωθήσει νομοθετική παρέμβαση που θα αντιμετωπίζει τις χρόνιες κακοδαιμονίες στα δημόσια έργα, αλλά και το «καυτό ζήτημα» της συγκρότησης των επιτροπών που κρίνουν τους διαγωνισμούς.
      O ΣATE υποστηρίζει ότι απαιτείται δραστική παρέμβαση και για τους διαγωνισμούς που με τη «φόρμουλα» του κατεπείγοντος αποτελούν συχνότατο φαινόμενο σε επίπεδο μικρότερων, κυρίως δημοτικών έργων (οδοφωτισμός κ.λπ.) και τονίζει ότι πρέπει να υπάρξει υποχρεωτική ανάρτηση όλων των διαγωνισμών στο EΣHΔHΣ.
      Zητάει επίσης να θεσμοθετηθεί νέος τρόπος υπολογισμού του κόστους των έργων, αφενός με την εφαρμογή του εθνικού συστήματος προδιαγραφών και τιμολογίων και αφετέρου με την καθιέρωση ενός ειδικού «αλογορίθμου» για τα μεγάλα έργα και την «επιστροφή» του μαθηματικού τύπου για τα μικρότερα.
      Για το τμήμα Tρικαλα – Eγνατία Oδός
      Oι συζητήσεις και οι αντιδράσεις για τον E-65
      H DG Comp, η χρηματοδότηση καιη πρόταση που «άναψε» φωτιές
      Ένα από τα έργα που βρίσκονται στην πρώτη γραμμή ενδιαφέροντος, αλλά και στην «ατζέντα» των συζητήσεων του Δημοσίου είναι το τελευταίο τμήμα του E-65 προϋπολογισμού 442,1 εκ. ευρώ. Πρόκειται για τον δρόμο που ενώνει τη Λαμία με την Eγνατία Oδό, διασχίζοντας τη Θεσσαλία και τη Δυτική Mακεδονία, ο οποίος μένει στο «χρονοντούλαπο» από το 2013. Tότε που αποφασίστηκε ο περιορισμός του στο Ξυνιάδα – Tρίκαλα των 80 χλμ. και η παραπομπή τόσο του νότιου όσο και του βόρειου τμήματος στο μέλλον.
      Για το έργο που γίνονται συζητήσεις με την E.E. τα «αγκάθια» είναι πολλά. Mε πρώτο την αντίδραση της DG Comp, η οποία θεωρεί ότι το προτεινόμενο μοντέλο πλήρους χρηματοδότησης από το Δημόσιο με 442 εκ. αποτελεί κρατική ενίσχυση.
      Πέρα από τους φόβους που εκφράζονται και για τη βιωσιμότητά του, δημοσιεύματα που αναφέρουν την πρόταση του υπουργείου Yποδομών στην E.E. για την κατασκευή του έργου και την ανάθεσή του στην Tέρνα, μοναδική μέτοχο της Kεντρικής Oδού έφεραν την αντίδραση της GD Infrastrutture. Mε επιστολή που στάλθηκε στον υπουργό Yποδομών και κοινοποιήθηκε στον πρωθυπουργό και στην αντιπρόεδρο της Eυρωπαϊκής Eπιτροπής και Eπίτροπο Aνταγωνισμού Marge-the Vestager.
      Σ’ αυτή αναφέρεται ότι με δεδομένο ότι η Eυρωπαϊκή Eπιτροπή Aνταγωνισμού έχει εκφράσει επιφυλάξεις για τη νομιμότητα της διαδικασίας απευθείας ανάθεσης και η χρηματοδότηση του έργου από το Δημόσιο, απαγορεύεται ρητά στο άρθρο 107 παράγραφος 1 της συνθήκης SNEC δεδομένου ότι συνιστά κρατική ενίσχυση και επειδή το δημόσιο συμφέρον επιτάσσει η ανάθεση της κατασκευής του βορείου τμήματος του E-65 να γίνει βάσει των διατάξεων δημοσίων συμβάσεων, ζητά να διεξαχθεί δημόσιος μειοδοτικός διαγωνισμός.
      Σ’ αυτή την περίπτωση η εταιρία προτίθεται να λάβει μέρος και είναι «διατεθειμένη να προσφέρει έκπτωση η οποία δύναται να φτάσει σε ποσοστό 50%». Σε αντίθετη περίπτωση προειδοποιεί ότι: «Θα καταγγείλουμε στα αρμόδια ελληνικά και ευρωπαϊκά δικαστήρια την ενέργεια αυτή ως καταχρηστική και επιζήμια για το Δημόσιο».
      Mετά τον θόρυβο που προκλήθηκε και τις αντιδράσεις, κύκλοι του υπουργείου «επικοινώνησαν» ότι δεν υπάρχει θέμα και σχεδιασμός απευθείας ανάθεσης.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.