Jump to content
  • Novatron
  • Engineer
    Engineer

    Ποιά περιφερειακά λιμάνια είναι οι νικητές και ποιά οι χαμένοι του 2014;

    Sign in to follow this  

    Μικρή αύξηση εσόδων κατά 1,5% στα 38,4 εκατ. ευρώ και μεγάλη άνοδο κερδών προ φόρων κατά 31,5% στα 11,6 εκατ. ευρώ παρουσίασαν το 2014 οι οργανισμοί διαχείρισης των 10 μεγαλύτερων περιφερειακών λιμένων της χώρας.

     

    Σύμφωνα με στοιχεία του Ταμείου Ιδιωτικοποιήσεων (ΤΑΙΠΕΔ), τη μεγαλύτερη αύξηση εσόδων μεταξύ των περιφερειακών λιμένων παρουσίασε το 2014 το λιμάνι της Ηγουμενίτσας. Τα έσοδά του αυξήθηκαν κατά 40,5% στα 6,6 εκατ. ευρώ, ενώ ακολουθεί ο λιμένας Λαυρίου με αύξηση εσόδων κατά 18,7% στα 3,04 εκατ. ευρώ. Αντίθετα εξαιρετικά αρνητική εικόνα από πλευράς εσόδων παρουσίασαν πέρυσι τα λιμάνια του Ηρακλείου (-17%), Κέρκυρας (-8,6%) και Αλεξανδρούπολης (-8,1%). Οριακή πτώση εσόδων κατά 1,4% στα 5,6 εκατ. ευρώ παρουσίασε πέρυσι και το λιμάνι της Πάτρας.

     

    Σε επίπεδο κερδοφορίας, τα μεγαλύτερα κέρδη μεταξύ των περιφερειακών λιμένων παρουσίασε πέρυσι το λιμάνι της Ηγουμενίτσας. Εφτασαν τα 5,2 εκατ. ευρώ με αύξηση 6,1% σε σύγκριση με το 2013. Ακολουθεί το λιμάνι του Ηρακλείου με κέρδη 1,78 εκατ. ευρώ και το λιμάνι της Ελευσίνας με κέρδη προ φόρων 991.000 ευρώ. Τη μεγαλύτερη αύξηση κερδών παρουσίασε πέρυσι το λιμάνι της Καβάλας με τα κέρδη προ φόρων στα 212.800 ευρώ (αύξηση 170,7%). Σημειώνεται πως κανένα από τα περιφερειακά λιμάνια δεν είχε ζημιές σε επίπεδο προ φόρων το 2014, ενώ πριν από δύο χρόνια (το 2012) τρία λιμάνια (Αλεξανδρούπολης, Καβάλας και Ραφήνας) είχαν ζημιογόνα χρήση.

     

    Η κυβέρνηση και η νέα διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ δεν έχουν ξεκαθαρίσει τι θα κάνουν με τα περιφερειακά λιμάνια τα οποία ελέγχονται κατά 100% από το Ταμείο. Είναι γνωστή η στρατηγική για τον ΟΛΠ, ενώ θεωρείται σχεδόν σίγουρη η ακύρωση του διαγωνισμού για τον ΟΛΘ ΟΛΘ -0,11% στη Θεσσαλονίκη. Για τα περιφερειακά λιμάνια δεν έχει ακόμα αποφασιστεί η στρατηγική αν και τα στοιχεία δείχνουν πως βρίσκονται σε τροχιά εξυγίανσης.

     

    Από τα απολογιστικά στοιχεία που έστειλαν οι διοικήσεις των οργανισμών λιμένων στο ΤΑΙΠΕΔ προκύπτουν και οι πρωτοβουλίες που ανέλαβαν την περυσινή χρονιά. Σύμφωνα με τα συγκεκριμένα στοιχεία:

     

    1. ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΣ ΛΙΜΕΝΟΣ ΠΑΤΡΩΝ:

     

    * Κατασκευή πύλης ελέγχου πεζών και εξωτερική περίφραξη Νότιου Λιμένα Πατρών –ΕΣΠΑ ΔΕ

    * Ολοκλήρωση Ανισόπεδου κόμβου σύνδεσης Νοτίου Λιμένα Πατρών με Εθνική οδό Πατρών-Αθηνών – Δημόσιες Επενδύσεις

    * Δημιουργία Μαρίνας εξυπηρέτησης Mega Yachts στο Βόρειο Λιμένα Πατρών.

     

    2. ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΣ ΛΙΜΕΝΟΣ ΗΡΑΚΛΕΙΟΥ:

     

    * Από το 2012 μέχρι σήμερα το λιμάνι του Ηρακλείου έχει αύξηση αποτελεσμάτων (δείκτης ΕΒΤ) 103% και εσόδων πάνω από 12%.

    * Έχει αναπτύξει σύστημα για τη διαχείριση των επισκεπτών (πρότυπο μοντέλο 5-αισθήσεων) που έχει κερδίσει 7 βραβεία διεθνώς.

    * Είναι 12μηνος προορισμός με τεράστια πολλαπλασιαστικά αποτελέσματα με αύξηση του Home Port και γενικά έσοδα μόνο από την κρουαζιέρα πάνω από τα €60 εκ. τα τελευταία 3 χρόνια.

    * Διαδραματίζει σημαντικό ρόλο στη Ν. Ανατολική Μεσόγειο και τον κόσμο χτίζοντας σταθερές βάσεις συνεργασίας με όλους τους τοπικούς και διεθνείς φορείς.

     

    3. ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΣ ΛΙΜΕΝΟΣ ΗΓΟΥΜΕΝΙΤΣΑΣ

     

    * Παρουσίασε θετικό ισοζύγιο €1.500.000 εκ. περίπου σε σχέση με το στόχο των €100.000 (15 φορές πάνω)

    * Εναρμονίστηκε με τις απαιτήσεις του Διεθνή κώδικα ISPS για την ασφάλεια των πλοίων και των λιμενικών εγκαταστάσεων. Απόρροια αυτού ήταν και η εφαρμογή

    πρόσθετων μέτρων ασφαλείας για τον έλεγχο και δραστικό περιορισμό των φαινομένων διακίνησης λαθρομεταναστών.

    * Συμμετείχε στην υλοποίηση 12 ευρωπαϊκών προγραμμάτων συνολικού προϋπολογισμού €5,5 εκ. περίπου με πραγματοποιημένη απορρόφηση εντός του €2014 1,6 εκ. περίπου.

     

    * Υλοποιήθηκαν (στο πλαίσιο του Ευρωπαϊκού Προγράμματος ADRIAMOS) οι απαιτούμενες μελέτες για τη δημιουργία Εμπορευματικού Κέντρου στη Θεσπρωτία

    για τη διακίνηση εμπορευμάτων και η Εταιρεία βρίσκεται στη διαδικασία οργάνωσης όλων των απαιτούμενων ενεργειών για την έναρξη υλοποίησης του έργου.

     

    4. ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΣ ΛΙΜΕΝΟΣ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥΠΟΛΗΣ

     

    Μέσα από την εφαρμογή ενός νέου μοντέλου διοίκησης με έμφαση στην εξωστρέφεια και έμφαση στην υλοποίησης δράσεων για αύξηση εσόδων, εξορθολογισμό κόστους

    μέσω της μείωσης ή συγκράτησης λειτουργικών δαπανών και αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας, επετεύχθη εντός του 2014 αύξηση της κερδοφορίας σε ποσοστό 50%.

     

    5. ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΣ ΛΙΜΕΝΟΣ ΚΑΒΑΛΑΣ

     

    Ο Οργανισμός Λιμένα Καβάλας, μετά από πολλά χρόνια εμφανίζει κέρδη τα δύο τελευταία έτη, προχωρώντας συγχρόνως στον εκσυγχρονισμό των λιμένων αρμοδιότητας του, στην εκτέλεση έργων υποδομής και στο εναρμονισμό της λειτουργίας των λιμένων με την Εθνική και Κοινοτική νομοθεσία. Στο πλαίσιο αυτό έχει προβεί στην εκπόνηση Προγραμματικών σχεδίων (master plan) των λιμένων αρμοδιότητας του, την εκπόνηση σχεδίου περισυλλογής αποβλήτων πλοίων και την κατασκευή έργων υποδομών, με στόχο να καταστεί το Λιμενικό Σύστημα Καβάλας πόλος ανάπτυξης στον τομέα των μεταφορών.

     

    6. ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΣ ΛΙΜΕΝΟΣ ΕΛΕΥΣΙΝΑΣ

     

    Τα τελευταία περίπου δύο (2) χρόνια, πραγματοποιήθηκαν στον Οργανισμό Λιμένος Ελευσίνας ΑΕ πολύ σημαντικές δράσεις, τόσο προς το συμφέρον του, όσο και για της Εθνικής Οικονομίας.

     

    * Ανάκαμψη των Οικονομικών του: Βάσει της εμπειρίας, της γνώσης και της επιτυχημένης διαχείρισης, με τις κατάλληλες κινήσεις και παρά την υπάρχουσα ύφεση, σήμερα ο ΟΛΕ ΑΕ έχει πλεόνασμα που ανέρχεται στο ποσόν των €712.000 εκ., αποδεικνύοντας έτσι την αποτελεσματικότητα και το έργο που συντελέστηκε προς όφελος του Οργανισμού και κατ’ επέκταση του Ελληνικού Δημοσίου.

    * Μεταφορά του Λιμένα έξω από τον ιστό της πόλης, έργο πνοής και ανάσας για την Ελευσίνα καθώς και αξιοποίηση του υπάρχοντος λιμανιού με τη δημιουργία πρασίνου και χώρων αναψυχής.

    * Καθαρισμός του κόλπου της Ελευσίνας από τα βυθισμένα και ημιβυθισμένα πλοία (20 ναυάγια)

    * Διενεργήθηκαν σχετικές διαδικασίες για τη νομιμοποίηση των αυθαιρέτων κτισμάτων και επιχωματώσεων στη Ζώνη Λιμένα.

     

    7. ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΣ ΛΙΜΕΝΟΣ ΛΑΥΡΙΟΥ Α.Ε.

     

    * Έναρξη (Αύγουστος 2014) δρομολογίων νέας γραμμής πλοίων Ro-Ro (Τεργέστη-Λαυριο-Κων/πολη), με αποτέλεσμα την αύξηση των εσόδων στον εν λόγω τομέα κατά 15%περ.

    * Αύξηση επιβατών Κρουαζιέρας κατά 561% (από 4.608:2013 σε 30.493:2014), με αντίστοιχη αύξηση εσόδων κατά 160% περίπου.

    * Αύξηση κερδών (καθαρά προ φόρων) για τη χρήση 2014 σε σχέση με το 2013 κατά 80%, η οποία οφείλεται κυρίως στην αύξηση εσόδων από δρομολόγια Ro-Ro, Κρουαζιέρα, Τομέα Σκαφών Αναψυχής, Λοιπά Εμπορικά Πλοία)

     

    9. ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΣ ΛΙΜΕΝΟΣ ΡΑΦΗΝΑΣ Α.Ε.

     

    Σύμφωνα με τα απολογιστικά στοιχεία του έτους 2014 παρατηρήθηκε αύξηση των συνολικών εσόδων του Οργανισμού Λιμένος Ραφήνα Α.Ε. 4,5% σε σύγκριση με τα προϋπολογισθέντα στοιχεία και αντίστοιχη θετική απόκλιση του Ισοζυγίου κατά 21,39%.

     

    10. ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΣ ΛΙΜΕΝΟΣ ΚΕΡΚΥΡΑΣ Α.Ε.

     

    * ΜΟΛΟΣ ΚΡΟΥΑΖΙΕΡΟΠΛΟΙΩΝ - Ολοκλήρωση εργασιών φυσικού αντικείμενου νέου µόλου κρουαζιερόπλοιων κόστου; €19 εκ. µήκους 430µ. σε συμπλήρωση του υφιστάμενου µόλου µήκους 340µ.(έργο το οποίο εκκρεµεί από το 2006, µελέτη έργου από το 1998 - 16 έτη). Πλήρης κάλυψη πλέον όλων των κρουαζιερόπλοιων, που σηµαίνει ότι κανένα πλοίο δεν θα µένει αγκυροβοληµένο εκτός λιµένα και οι επιβάτες θα αποφύγουν την ταλαιπωρία της µεταφοράς τους µε πλοιάρια.

     

    * ΟΡΦΑΝΑ ΛΙΜΑΝΙΑ - Διοικητική τακτοποίηση και παρεµβάσεις στα λιµάνια που µας δόθηκαν τον Μάιο 2014 και ο Οργανισµός Λιµένος Κέρκυρας ΑΕ έχει γίνει πλέον Φορέας Διαχείρισης και Δικαιοδοτικό Όργανο των πρώην ορφανών λιµένων (33 στο σύνολο). .

     

    * ΚΡΟΥΑΖΙΕΡΑ - Παρέµεινε στα επίπεδα του 2013 παρά την αρνητική γεωπολιτική και οικονοµική συγκυρία. Αφίξεις 400 κζ/πλοιων το 2014 µε περίπου 700.000 επιβάτες µε τις ανάλογες προσδοκίες για το 2015.

     

    Δείτε και το αρχείο: Αναλυτικοί πίνακες με τα έσοδα-έξοδα και τα κέρδη προ φόρων των περιφερειακών λιμανιών

     

    Πηγή: http://www.euro2day.gr/news/enterprises/article/1326495/perifereiaka-limania-afxhsh-esodon-kai-kerdoforia.html


    Sign in to follow this  


    User Feedback


    There are no comments to display.



    Create an account or sign in to comment

    You need to be a member in order to leave a comment

    Create an account

    Sign up for a new account in our community. It's easy!

    Register a new account

    Sign in

    Already have an account? Sign in here.

    Sign In Now

  • Similar Content

    • By Engineer
      Σε 1,15 δισ. ευρώ έφθασαν τα συνολικά έσοδα από τις μισθώσεις καταλυμάτων στην Ελλάδα μέσω των πλατφορμών Airbnb και HomeΑway, κατά το 12μηνο Ιουνίου 2018 – Μαΐου 2019.
      Αυτό αναφέρεται σε μελέτη του Ινστιτούτου του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΙΝΣΕΤΕ) με θέμα: «Οικονομικά στοιχεία βραχυχρόνιων μισθώσεων στην Ελλάδα, μέσω πλατφορμών Airbnb και ΗomeAway».
      Στο διάστημα αυτό, διατέθηκαν προς μίσθωση στην Ελλάδα από τις 2 πλατφόρμες 170.542 καταλύματα, εκ των οποίων τα 137.484, δηλαδή το 81%, μισθώθηκαν τουλάχιστον μια φορά. Από αυτά, τα 121.287 ήταν αυτόνομα καταλύματα, ενώ στα υπόλοιπα 16.197 υπήρχαν κοινόχρηστοι χώροι εντός του ενοικιαζόμενου καταλύματος.
      Από τα 1,15 δισ. ευρώ συνολικών εσόδων, τα 1,08 δισ. ευρώ εισπράχθηκαν από τα αυτόνομα καταλύματα. Για τα καταλύματα αυτά, η Μέση Πληρότητα ανήλθε σε 53%, η Μέση Τιμή Καταλύματος διαμορφώθηκε στα 146 ευρώ, το Ημερήσιο Έσοδο ανά Διαθέσιμο Κατάλυμα σε 77 ευρώ και το Μέσο Ετήσιο Έσοδο ανά Κατάλυμα σε 8.912 ευρώ. Ας σημειωθεί πως οι πλατφόρμες αυτές καλύπτουν μόνο ένα μέρος της αγοράς βραχυχρόνιων μισθώσεων ενώ σύμφωνα με την Euromonitor, η συνολική δαπάνη για διαμονή το 2018 εκτιμάται ότι ανήλθε σε 9,9 δισ. ευρώ.
      Επιβεβλημένη ανάγκη η ρύθμιση της αγοράς – Πολλαπλές οι επιπτώσεις εντός και εκτός τουριστικής δραστηριότητας
      Το μέγεθος και μόνο της αγοράς των βραχυχρόνιων μισθώσεων επιβάλει πλέον την ανάγκη ρύθμισής της, όπως επισημαίνει o ΣΕΤΕ, σε κάθε ευκαιρία τα τελευταία χρόνια έχοντας παρουσιάσει και παραδείγματα άλλων προορισμών, διεθνώς σε ότι αφορά τους τρόπους αντιμετώπισης. Το κρίσιμο ζητούμενο είναι οι βραχυχρόνιες μισθώσεις να μην γίνονται με τρόπο που συνιστά αθέμιτο ανταγωνισμό για τις επιχειρήσεις, οι οποίες λειτουργούν νόμιμα και φυσικά να μην δημιουργεί παράπλευρα αλλά σημαντικά προβλήματα στην εξεύρεση κατοικίας, στις τιμές των ενοικίων, στην εύρυθμη λειτουργία των πολυκατοικιών, των γειτονιών, αλλά και των πόλεων.
      Όπως επισημαίνεται και στη μελέτη, η μαζική μίσθωση καταλυμάτων από τουρίστες μέσω πλατφορμών όπως η Airbnb και η HomeAway, έχει πολλαπλές επιπτώσεις, τόσο εντός του πλαισίου της τουριστικής δραστηριότητας, μέσω του συχνά αθέμιτου ανταγωνισμού προς τις επιχειρήσεις αλλά και της προσέλκυσης νέων αγορών, όσο και εκτός αυτής, δημιουργώντας προβλήματα π.χ. σε πολυκατοικίες, «εκτοπίζοντας» κατοίκους από ολόκληρες περιοχές, αλλάζοντας την φυσιογνωμία περιοχών, αυξάνοντας τα ενοίκια, προκαλώντας έλλειψη στέγης σε τουριστικούς προορισμούς κ.α.
      Στη μελέτη επισημαίνεται και μια μεγάλη διαφορά της μίσθωσης μέσω Airbnb και HomeAway σε σχέση με τα ξενοδοχεία και τις επιχειρήσεις καταλυμάτων. Τα ξενοδοχεία και οι επιχειρήσεις καταλυμάτων, λειτουργούν μέσα σε ένα συγκεκριμένο, καθορισμένο χρονικό πλαίσιο κάθε χρόνο, συχνά ανάλογα με τη γεωγραφική τους θέση. Ενδεικτικά, τα ξενοδοχεία πόλεως και οι επιχειρήσεις καταλυμάτων που βρίσκονται σε πόλεις, λειτουργούν όλο το χρόνο, ενώ ξενοδοχεία και επιχειρήσεις καταλυμάτων σε νησιωτικούς προορισμούς, εξαιτίας της εποχικότητας του τουρισμού, συνηθίζουν να λειτουργούν ορισμένους μήνες. Σε κάθε περίπτωση, υπάρχει ένα σαφές χρονικό πλαίσιο λειτουργίας, το οποίο είναι καθορισμένο. Ενδεχομένως να υπάρχει κάποια παράταση ή σμίκρυνσή του για τα εποχιακά ξενοδοχεία, αλλά οι αποκλίσεις από τις αρχικές προαναγγελθείσες ημέρες λειτουργίας, είναι μικρές. Επιπρόσθετα, δεν προβλέπεται η μη λειτουργία μέσα στη σεζόν, δηλαδή το ξενοδοχείο ή η επιχείρηση καταλυμάτων θα λειτουργεί όλες τις ημέρες της σεζόν.
      Αντίθετα, η προσφορά καταλυμάτων μέσω των πλατφορμών Airbnb και HomeAway είναι συνεχώς μεταβαλλόμενη, ανάλογα με τη ζήτηση. Επί παραδείγματι, ενδέχεται κάποιο κατάλυμα να εμφανίζεται διαθέσιμο προς μίσθωση στις πλατφόρμες για κάποια συγκεκριμένη χρονική περίοδο ή ακόμα και για ελάχιστες ημέρες, αλλά μετά να αποσύρεται από την πλατφόρμα. Αυτό κυρίως συμβαίνει, γιατί υπάρχει προσαρμογή της προσφοράς στη ζήτηση, δηλαδή σε περιόδους όπου υπάρχει μεγάλη ζήτηση (είτε εποχικά είτε για κάποιο σημαντικό έκτακτο γεγονός, πχ. αγώνες, συναυλίες, εκθέσεις) εμφανίζονται περισσότερα καταλύματα προς μίσθωση στις πλατφόρμες, ενώ σε περιόδους χαμηλής ζήτησης, πολλά αποσύρονται από την πλατφόρμα. Επίσης, μπορεί ο εκάστοτε ιδιοκτήτης να κατοικεί ο ίδιος στο εν λόγω κατάλυμα και να επιχειρεί να το εκμισθώσει σε κάποιον άλλον τις ημέρες που ο ίδιος έχει προγραμματίσει να λείπει, αποκομίζοντας έτσι ένα επιπλέον εισόδημα, χωρίς να ενδιαφέρεται για περαιτέρω μίσθωση. Για το λόγο αυτό και η μεταβολή πληρότητας μεταξύ υψηλής και χαμηλής σεζόν είναι σχετικά μικρή (από 68% τον Αύγουστο 2018 σε 41% τον Ιανουάριο 2019 σε επίπεδο χώρας).
      Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει το πόσο συνυφασμένη είναι η πληρότητα και οι δείκτες εσόδων με τον εκάστοτε προορισμό. Για παράδειγμα, στην Αθήνα υπάρχει υψηλή ζήτηση, αλλά λόγω αυξημένης προσφοράς ο ανταγωνισμός ανάμεσα στα καταλύματα είναι μεγάλος, οδηγώντας σε χαμηλές προσφερόμενες τιμές. Αντίθετα, σε νησιά όπως η Μύκονος και η Σαντορίνη, όπου τα διαθέσιμα καταλύματα είναι εκ των πραγμάτων πεπερασμένα εξαιτίας του οικοδομικού κορεσμού και το τουριστικό ‘brand’ τους ιδιαίτερα υψηλό, καταγράφεται πολύ μεγάλη πληρότητα. Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι η ζήτηση προϋπάρχει, ενώ δεν μπορούν να υπάρξουν πολλά ακόμη καταλύματα. Ως επακόλουθο της εν λόγω εξέλιξης, οι τιμές είναι ιδιαίτερα αυξημένες, καθώς ο ανταγωνισμός περνά στους υποψήφιους μισθωτές.
      Περισσότερα νέα, ρεπορτάζ και αναλύσεις:ΠΑΤΗΣΤΕ ΕΔΩ
    • By Engineer
      Σε 1,15 δισ. ευρώ έφθασαν τα συνολικά έσοδα από τις μισθώσεις καταλυμάτων στην Ελλάδα μέσω των πλατφορμών Airbnb και HomeΑway, κατά το 12μηνο Ιουνίου 2018 – Μαΐου 2019.
      Αυτό αναφέρεται σε μελέτη του Ινστιτούτου του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΙΝΣΕΤΕ) με θέμα: «Οικονομικά στοιχεία βραχυχρόνιων μισθώσεων στην Ελλάδα, μέσω πλατφορμών Airbnb και ΗomeAway».
      Στο διάστημα αυτό, διατέθηκαν προς μίσθωση στην Ελλάδα από τις 2 πλατφόρμες 170.542 καταλύματα, εκ των οποίων τα 137.484, δηλαδή το 81%, μισθώθηκαν τουλάχιστον μια φορά. Από αυτά, τα 121.287 ήταν αυτόνομα καταλύματα, ενώ στα υπόλοιπα 16.197 υπήρχαν κοινόχρηστοι χώροι εντός του ενοικιαζόμενου καταλύματος.
      Από τα 1,15 δισ. ευρώ συνολικών εσόδων, τα 1,08 δισ. ευρώ εισπράχθηκαν από τα αυτόνομα καταλύματα. Για τα καταλύματα αυτά, η Μέση Πληρότητα ανήλθε σε 53%, η Μέση Τιμή Καταλύματος διαμορφώθηκε στα 146 ευρώ, το Ημερήσιο Έσοδο ανά Διαθέσιμο Κατάλυμα σε 77 ευρώ και το Μέσο Ετήσιο Έσοδο ανά Κατάλυμα σε 8.912 ευρώ. Ας σημειωθεί πως οι πλατφόρμες αυτές καλύπτουν μόνο ένα μέρος της αγοράς βραχυχρόνιων μισθώσεων ενώ σύμφωνα με την Euromonitor, η συνολική δαπάνη για διαμονή το 2018 εκτιμάται ότι ανήλθε σε 9,9 δισ. ευρώ.
      Επιβεβλημένη ανάγκη η ρύθμιση της αγοράς – Πολλαπλές οι επιπτώσεις εντός και εκτός τουριστικής δραστηριότητας
      Το μέγεθος και μόνο της αγοράς των βραχυχρόνιων μισθώσεων επιβάλει πλέον την ανάγκη ρύθμισής της, όπως επισημαίνει o ΣΕΤΕ, σε κάθε ευκαιρία τα τελευταία χρόνια έχοντας παρουσιάσει και παραδείγματα άλλων προορισμών, διεθνώς σε ότι αφορά τους τρόπους αντιμετώπισης. Το κρίσιμο ζητούμενο είναι οι βραχυχρόνιες μισθώσεις να μην γίνονται με τρόπο που συνιστά αθέμιτο ανταγωνισμό για τις επιχειρήσεις, οι οποίες λειτουργούν νόμιμα και φυσικά να μην δημιουργεί παράπλευρα αλλά σημαντικά προβλήματα στην εξεύρεση κατοικίας, στις τιμές των ενοικίων, στην εύρυθμη λειτουργία των πολυκατοικιών, των γειτονιών, αλλά και των πόλεων.
      Όπως επισημαίνεται και στη μελέτη, η μαζική μίσθωση καταλυμάτων από τουρίστες μέσω πλατφορμών όπως η Airbnb και η HomeAway, έχει πολλαπλές επιπτώσεις, τόσο εντός του πλαισίου της τουριστικής δραστηριότητας, μέσω του συχνά αθέμιτου ανταγωνισμού προς τις επιχειρήσεις αλλά και της προσέλκυσης νέων αγορών, όσο και εκτός αυτής, δημιουργώντας προβλήματα π.χ. σε πολυκατοικίες, «εκτοπίζοντας» κατοίκους από ολόκληρες περιοχές, αλλάζοντας την φυσιογνωμία περιοχών, αυξάνοντας τα ενοίκια, προκαλώντας έλλειψη στέγης σε τουριστικούς προορισμούς κ.α.
      Στη μελέτη επισημαίνεται και μια μεγάλη διαφορά της μίσθωσης μέσω Airbnb και HomeAway σε σχέση με τα ξενοδοχεία και τις επιχειρήσεις καταλυμάτων. Τα ξενοδοχεία και οι επιχειρήσεις καταλυμάτων, λειτουργούν μέσα σε ένα συγκεκριμένο, καθορισμένο χρονικό πλαίσιο κάθε χρόνο, συχνά ανάλογα με τη γεωγραφική τους θέση. Ενδεικτικά, τα ξενοδοχεία πόλεως και οι επιχειρήσεις καταλυμάτων που βρίσκονται σε πόλεις, λειτουργούν όλο το χρόνο, ενώ ξενοδοχεία και επιχειρήσεις καταλυμάτων σε νησιωτικούς προορισμούς, εξαιτίας της εποχικότητας του τουρισμού, συνηθίζουν να λειτουργούν ορισμένους μήνες. Σε κάθε περίπτωση, υπάρχει ένα σαφές χρονικό πλαίσιο λειτουργίας, το οποίο είναι καθορισμένο. Ενδεχομένως να υπάρχει κάποια παράταση ή σμίκρυνσή του για τα εποχιακά ξενοδοχεία, αλλά οι αποκλίσεις από τις αρχικές προαναγγελθείσες ημέρες λειτουργίας, είναι μικρές. Επιπρόσθετα, δεν προβλέπεται η μη λειτουργία μέσα στη σεζόν, δηλαδή το ξενοδοχείο ή η επιχείρηση καταλυμάτων θα λειτουργεί όλες τις ημέρες της σεζόν.
      Αντίθετα, η προσφορά καταλυμάτων μέσω των πλατφορμών Airbnb και HomeAway είναι συνεχώς μεταβαλλόμενη, ανάλογα με τη ζήτηση. Επί παραδείγματι, ενδέχεται κάποιο κατάλυμα να εμφανίζεται διαθέσιμο προς μίσθωση στις πλατφόρμες για κάποια συγκεκριμένη χρονική περίοδο ή ακόμα και για ελάχιστες ημέρες, αλλά μετά να αποσύρεται από την πλατφόρμα. Αυτό κυρίως συμβαίνει, γιατί υπάρχει προσαρμογή της προσφοράς στη ζήτηση, δηλαδή σε περιόδους όπου υπάρχει μεγάλη ζήτηση (είτε εποχικά είτε για κάποιο σημαντικό έκτακτο γεγονός, πχ. αγώνες, συναυλίες, εκθέσεις) εμφανίζονται περισσότερα καταλύματα προς μίσθωση στις πλατφόρμες, ενώ σε περιόδους χαμηλής ζήτησης, πολλά αποσύρονται από την πλατφόρμα. Επίσης, μπορεί ο εκάστοτε ιδιοκτήτης να κατοικεί ο ίδιος στο εν λόγω κατάλυμα και να επιχειρεί να το εκμισθώσει σε κάποιον άλλον τις ημέρες που ο ίδιος έχει προγραμματίσει να λείπει, αποκομίζοντας έτσι ένα επιπλέον εισόδημα, χωρίς να ενδιαφέρεται για περαιτέρω μίσθωση. Για το λόγο αυτό και η μεταβολή πληρότητας μεταξύ υψηλής και χαμηλής σεζόν είναι σχετικά μικρή (από 68% τον Αύγουστο 2018 σε 41% τον Ιανουάριο 2019 σε επίπεδο χώρας).
      Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει το πόσο συνυφασμένη είναι η πληρότητα και οι δείκτες εσόδων με τον εκάστοτε προορισμό. Για παράδειγμα, στην Αθήνα υπάρχει υψηλή ζήτηση, αλλά λόγω αυξημένης προσφοράς ο ανταγωνισμός ανάμεσα στα καταλύματα είναι μεγάλος, οδηγώντας σε χαμηλές προσφερόμενες τιμές. Αντίθετα, σε νησιά όπως η Μύκονος και η Σαντορίνη, όπου τα διαθέσιμα καταλύματα είναι εκ των πραγμάτων πεπερασμένα εξαιτίας του οικοδομικού κορεσμού και το τουριστικό ‘brand’ τους ιδιαίτερα υψηλό, καταγράφεται πολύ μεγάλη πληρότητα. Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι η ζήτηση προϋπάρχει, ενώ δεν μπορούν να υπάρξουν πολλά ακόμη καταλύματα. Ως επακόλουθο της εν λόγω εξέλιξης, οι τιμές είναι ιδιαίτερα αυξημένες, καθώς ο ανταγωνισμός περνά στους υποψήφιους μισθωτές.
      Περισσότερα νέα, ρεπορτάζ και αναλύσεις:ΠΑΤΗΣΤΕ ΕΔΩ

      View full είδηση
    • By Engineer
      Τις 370.000 έφθασαν οι δηλώσεις νέων αυθαιρέτων στο ενάμιση έτος ισχύος της τελευταίας ρύθμισης για τη νομιμοποίησή τους. Πολλοί, όμως, είναι ακόμα επιφυλακτικοί, καθώς το ένα τρίτο των δηλώσεων βρίσκεται ακόμα στο πρώτο «προκαταρκτικό» στάδιο, ενώ μόλις περί τις 35.000 ολοκλήρωσαν τη διαδικασία. Ο ρυθμός υποβολής νέων δηλώσεων παραμένει σταθερά στις 450-550 την ημέρα, με μεγάλες «αιχμές» γύρω από τις προθεσμίες λήξης των εκπτώσεων. Τα έσοδα από τους τρεις τελευταίους νόμους για τα αυθαίρετα ξεπέρασαν τα 2,3 δισ. ευρώ.
      Σύμφωνα με νέα στοιχεία του Τεχνικού Επιμελητηρίου, από τον Νοέμβριο του 2017 (οπότε θεσπίστηκε ο 3ος κατά σειράν νόμος για τα αυθαίρετα, ν. 4497) μέχρι τα μέσα Μαρτίου του 2019 είχαν υποβληθεί 367.000 νέες δηλώσεις. Από αυτές, όμως, περίπου το ένα τρίτο (128.000) βρισκόταν στο προκαταρκτικό στάδιο της διαδικασίας, δεν είχαν δηλαδή καταβάλει το παράβολο. Μικρός (περίπου 35.000) ήταν ο αριθμός όσων αποπλήρωσαν απευθείας το πρόστιμο και ολοκλήρωσαν τη νομιμοποίηση της αυθαίρετης κατασκευής ή χρήσης τους.
      Οι ρυθμοί δήλωσης αυθαιρέτων, πάντως, δεν είναι ιδιαίτερα μεγάλοι, καθώς σταδιακά ο αριθμός όσων έχουν την οικονομική δυνατότητα να νομιμοποιήσουν τις πολεοδομικές παρανομίες τους αρχίζει να εξαντλείται. Για παράδειγμα, πέντε μήνες νωρίτερα, τον Οκτώβριο του 2018 το σύνολο των δηλώσεων ήταν 303.000, δηλαδή μόλις 67.000 λιγότερες. Σύμφωνα πάντα με στοιχεία του ΤΕΕ, από τις 6 Νοεμβρίου του 2017 που ξεκίνησε η ισχύς του ν.4495, γίνονται καθημερινά 450-550 πληρωμές παραβόλων (η πληρωμή παραβόλου «σφραγίζει» την έναρξη της διαδικασίας νομιμοποίησης).

      Αυξομειώσεις
      Ανά διαστήματα, ωστόσο, παρουσιάζονται σημαντικές, αλλά όχι... ανεξήγητες αυξήσεις. Για παράδειγμα τον Μάρτιο του 2018 ο μέσος όρος πληρωμής παραβόλων σταδιακά αυξήθηκε στα 900-1.000 την ημέρα, φθάνοντας στις 3 Απριλίου τις 3.000. Αιτία ήταν η λήξη, στις 9 Απριλίου, της δυνατότητας αποπληρωμής του προστίμου με έκπτωση 20%. Από την επόμενη ημέρα οι ρυθμοί ξαναπέφτουν (έως και τις 200 πληρωμές/ημέρα στα μέσα Αυγούστου). Η προθεσμία της έκπτωσης του 20% παρατάθηκε μέχρι τα τέλη Οκτωβρίου και έτσι η υποβολή δηλώσεων σταδιακά κορυφώθηκε και πάλι, φθάνοντας στο «ρεκόρ» των 7.800 παραβόλων σε μια ημέρα (στις 30 Οκτωβρίου). Εκτοτε (και μέχρι τις 12 Μαρτίου, οπότε εκδόθηκαν τα στοιχεία του ΤΕΕ) ο ρυθμός πληρωμής παραβόλων επανήλθε στα 400-500 την ημέρα. Συνολικά: μέχρι τα μέσα Μαρτίου, οι δηλώσεις και στους τρεις τελευταίους νόμους για τα αυθαίρετα (4014/11, 4178/13 και 4495/17) έφθασαν συνολικά το 1,37 εκατ. Τα έσοδα ξεπέρασαν τα 2,3 δισ. ευρώ: 1 δισ. ευρώ από τη ρύθμιση του 2011, 1 δισ. ευρώ από τη ρύθμιση του 2013 και 257 εκατ. ευρώ από τη ρύθμιση του 2017.
      Υπενθυμίζεται ότι σε λίγες ημέρες, στις 10 Μαΐου λήγει η παράταση που έδωσε το υπουργείο Περιβάλλοντος στην έκπτωση 10% σε όσους δηλώσουν ένα νέο αυθαίρετο. Από τις 11 Μαΐου και μέχρι τις 8 Οκτωβρίου 2019, οι ενδιαφερόμενοι θα πληρώνουν πρόστιμο προσαυξημένο κατά 10%. Στη συνέχεια και μέχρι τη λήξη της ισχύος της ρύθμισης στις 8 Νοεμβρίου 2019, το πρόστιμο θα αυξάνεται κατά 20%.
      Οι εκπτώσεις (20% και 10%) των πρώτων μηνών είχαν ως στόχο να επιταχύνουν τους ρυθμούς των δηλώσεων, ωστόσο έχουν παραταθεί ήδη αρκετές φορές δημιουργώντας έτσι την πεποίθηση ότι των παρατάσεων... ουκ έστιν τέλος.

      View full είδηση
    • By Engineer
      Τις 370.000 έφθασαν οι δηλώσεις νέων αυθαιρέτων στο ενάμιση έτος ισχύος της τελευταίας ρύθμισης για τη νομιμοποίησή τους. Πολλοί, όμως, είναι ακόμα επιφυλακτικοί, καθώς το ένα τρίτο των δηλώσεων βρίσκεται ακόμα στο πρώτο «προκαταρκτικό» στάδιο, ενώ μόλις περί τις 35.000 ολοκλήρωσαν τη διαδικασία. Ο ρυθμός υποβολής νέων δηλώσεων παραμένει σταθερά στις 450-550 την ημέρα, με μεγάλες «αιχμές» γύρω από τις προθεσμίες λήξης των εκπτώσεων. Τα έσοδα από τους τρεις τελευταίους νόμους για τα αυθαίρετα ξεπέρασαν τα 2,3 δισ. ευρώ.
      Σύμφωνα με νέα στοιχεία του Τεχνικού Επιμελητηρίου, από τον Νοέμβριο του 2017 (οπότε θεσπίστηκε ο 3ος κατά σειράν νόμος για τα αυθαίρετα, ν. 4497) μέχρι τα μέσα Μαρτίου του 2019 είχαν υποβληθεί 367.000 νέες δηλώσεις. Από αυτές, όμως, περίπου το ένα τρίτο (128.000) βρισκόταν στο προκαταρκτικό στάδιο της διαδικασίας, δεν είχαν δηλαδή καταβάλει το παράβολο. Μικρός (περίπου 35.000) ήταν ο αριθμός όσων αποπλήρωσαν απευθείας το πρόστιμο και ολοκλήρωσαν τη νομιμοποίηση της αυθαίρετης κατασκευής ή χρήσης τους.
      Οι ρυθμοί δήλωσης αυθαιρέτων, πάντως, δεν είναι ιδιαίτερα μεγάλοι, καθώς σταδιακά ο αριθμός όσων έχουν την οικονομική δυνατότητα να νομιμοποιήσουν τις πολεοδομικές παρανομίες τους αρχίζει να εξαντλείται. Για παράδειγμα, πέντε μήνες νωρίτερα, τον Οκτώβριο του 2018 το σύνολο των δηλώσεων ήταν 303.000, δηλαδή μόλις 67.000 λιγότερες. Σύμφωνα πάντα με στοιχεία του ΤΕΕ, από τις 6 Νοεμβρίου του 2017 που ξεκίνησε η ισχύς του ν.4495, γίνονται καθημερινά 450-550 πληρωμές παραβόλων (η πληρωμή παραβόλου «σφραγίζει» την έναρξη της διαδικασίας νομιμοποίησης).

      Αυξομειώσεις
      Ανά διαστήματα, ωστόσο, παρουσιάζονται σημαντικές, αλλά όχι... ανεξήγητες αυξήσεις. Για παράδειγμα τον Μάρτιο του 2018 ο μέσος όρος πληρωμής παραβόλων σταδιακά αυξήθηκε στα 900-1.000 την ημέρα, φθάνοντας στις 3 Απριλίου τις 3.000. Αιτία ήταν η λήξη, στις 9 Απριλίου, της δυνατότητας αποπληρωμής του προστίμου με έκπτωση 20%. Από την επόμενη ημέρα οι ρυθμοί ξαναπέφτουν (έως και τις 200 πληρωμές/ημέρα στα μέσα Αυγούστου). Η προθεσμία της έκπτωσης του 20% παρατάθηκε μέχρι τα τέλη Οκτωβρίου και έτσι η υποβολή δηλώσεων σταδιακά κορυφώθηκε και πάλι, φθάνοντας στο «ρεκόρ» των 7.800 παραβόλων σε μια ημέρα (στις 30 Οκτωβρίου). Εκτοτε (και μέχρι τις 12 Μαρτίου, οπότε εκδόθηκαν τα στοιχεία του ΤΕΕ) ο ρυθμός πληρωμής παραβόλων επανήλθε στα 400-500 την ημέρα. Συνολικά: μέχρι τα μέσα Μαρτίου, οι δηλώσεις και στους τρεις τελευταίους νόμους για τα αυθαίρετα (4014/11, 4178/13 και 4495/17) έφθασαν συνολικά το 1,37 εκατ. Τα έσοδα ξεπέρασαν τα 2,3 δισ. ευρώ: 1 δισ. ευρώ από τη ρύθμιση του 2011, 1 δισ. ευρώ από τη ρύθμιση του 2013 και 257 εκατ. ευρώ από τη ρύθμιση του 2017.
      Υπενθυμίζεται ότι σε λίγες ημέρες, στις 10 Μαΐου λήγει η παράταση που έδωσε το υπουργείο Περιβάλλοντος στην έκπτωση 10% σε όσους δηλώσουν ένα νέο αυθαίρετο. Από τις 11 Μαΐου και μέχρι τις 8 Οκτωβρίου 2019, οι ενδιαφερόμενοι θα πληρώνουν πρόστιμο προσαυξημένο κατά 10%. Στη συνέχεια και μέχρι τη λήξη της ισχύος της ρύθμισης στις 8 Νοεμβρίου 2019, το πρόστιμο θα αυξάνεται κατά 20%.
      Οι εκπτώσεις (20% και 10%) των πρώτων μηνών είχαν ως στόχο να επιταχύνουν τους ρυθμούς των δηλώσεων, ωστόσο έχουν παραταθεί ήδη αρκετές φορές δημιουργώντας έτσι την πεποίθηση ότι των παρατάσεων... ουκ έστιν τέλος.
    • By Engineer
      Στα επίπεδα του 2015 επιστρέφουν ξανά τα έσοδα από μεταβιβάσεις ακινήτων, τάση που δείχνει ανάκαμψη της κτηματαγοράς. Απέχει όμως πολύ από τα επίπεδα του 2013 και η αύξηση προκύπτει κατά βάση τεχνητά, λόγω της σύγκρισης που γίνεται μετά την μεγάλη «βουτιά» της κτηματαγοράς στη διετία 2014-2015. Η απομάκρυνση από την «μαύρη τριετία» 2015-2017 και τον κίνδυνο άτακτης χρεωκοπίας, αλλά και η μόδα του Airbnb, έδωσαν «το φιλί της ζωής» στην αγορά ακινήτων, αν και απέχει πολύ από τις προσδοκίες για … «ανάσταση».
      Πάντως τα στοιχεία του κρατικού προϋπολογισμού και της διακύμανσης των φορολογικών εσόδων του κράτους (τα οποία δημοσιοποιούν το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους και η ΑΑΔΕ αντίστοιχα) δείχνουν ρυθμούς αύξησης έως και 70% προς τα τέλη του 2018, στα έσοδα από μεταβιβάσεις οικοδομών.
      Στο ενδεκάμηνο η αύξηση των εσόδων της συγκεκριμένης κατηγορίας ήταν 32,2% αλλά το Οκτώβριο οι φόροι μεταβίβασης «έτρεχαν» με ρυθμό 70,64% ( έσοδα 21,86 εκατ. ευρώ έναντι 12,81 εκατ. ευρώ τον Οκτώβριο του 2017) και τον Νοέμβριο με 62,43% ( 23,39 εκατ. ευρώ έναντι 14,4 εκατ. ευρώ).
      Σε απόλυτους αριθμούς πάντως, τα κρατικά έσοδα από μεταβιβάσεις δεν προκαλούν ίλιγγο, ούτε ενθουσιασμό: στο 12μηνο Ιανουαρίου Δεκεμβρίου φέτος εισπράχθηκαν συνολικά από μεταβιβάσεις κεφαλαίων 356 εκατομμύρια ευρώ. Εμφανίζουν 30% αύξηση σε σχέση με τα 273 εκατ. ευρώ την αντίστοιχη περίοδο του 2017.
      Ωστόσο το 2013 είχαν εισπραχθεί συνολικά από μεταβιβάσεις 503 εκατομμύρια ευρώ. Το 2014, δεδομένης της πολιτικής και οικονομικής αβεβαιότητος έπεσαν σχεδόν 40% στα 277 εκατ. ευρώ. Το 2015 αυξήθηκαν κατά 9% στα 310 εκατ.ευρώ, λόγω της ευφορίας του α΄εξαμήνου. Οι προσδοκίες όμως διαψεύστηκαν και το 2016 τα έσοδα από μεταβιβάσεις κατρακύλησαν στα 232 εκατ. ευρώ μόλις. Από την πτώση στα «τάρταρα», ξεκινά μια νέα προσπάθεια ανάκαμψης, στα 273 εκατ. ευρώ το 2017 και στα 356 εκατ. ευρώ το 2018.
      Δηλαδή αυξήθηκαν μεν κατά 30% αλλά παρά και την διάδοση των πωλήσεων λόγω Airbnb σε ξένους, τα έσοδα από μεταβιβάσεις επέστρεψαν στο 2014-2015 αλλά απέχουν πολύ από εκείνες του 2013.

      View full είδηση
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.