Jump to content
  • Novatron
  • hkamp
    hkamp

    Ανακοίνωση Π.Συ.Π.Εν.Επ. για τον Νέο Κ.Εν.Α.Κ.

    Sign in to follow this  

    Νέος Κ.Εν.Α.Κ. : Γρήγορα Ναι, Βιαστικά Όχι. Τα λάθη που πρέπει να αποφύγει το ΥΠΕΝ.

    Εδώ και δύο εβδομάδες περίπου, όλα τα νέα κτίρια πρέπει πλέον να μελετώνται ως «Κτίρια Σχεδόν Μηδενικής Κατανάλωσης - nZEB». Κάτι που δεδομένης της συμβατικής υποχρέωσης της χώρας μας θα συνέβαινε από του χρόνου, αλλά με μια – μάλλον απροετοίμαστη – πρωτοβουλία του ΥΠΕΝ επισπεύσθηκε κατά έναν χρόνο. Απροετοίμαστη, γιατί ενώ η μελέτη και κατασκευή κτιρίων nZEB παραπέμπει σε βέλτιστο σχεδιασμό των παθητικών χαρακτηριστικών του κτιρίου και μέγιστη αξιοποίηση Α.Π.Ε., μέχρι και σήμερα οι κατεξοχήν απαραίτητες Τεχνικές Οδηγίες του Τεχνικού Επιμελητήριου Ελλάδος (Τ.Ο.Τ.Ε.Ε.), αυτές του Βιοκλιματικού Σχεδιασμού και της διαστασιολόγησης  και αξιολόγησης των συστημάτων Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (Α.Π.Ε.), δεν έχουν εκδοθεί.

    Επιπλέον, βάσει της ισχύουσας Τ.Ο.Τ.Ε.Ε. 20701-1/2017, ο μεν βιοκλιματικός σχεδιασμός παραμένει κατ’ ουσία άκυρος, ο δε υπολογισμός / συμψηφισμός της ενέργειας από Α.Π.Ε. στη Μελέτη Ενεργειακής Απόδοσης (Μ.Ε.Α.) κτιρίων, είναι ασαφώς διατυπωμένος και χρήζει πολλών διευκρινίσεων και αποσαφήνισης. Όμως ακόμη και για συμβατικές τεχνολογίες – όχι Α.Π.Ε. -, η ισχύουσα Τ.Ο.Τ.Ε.Ε.Ε. παρουσιάζει σοβαρές ελλείψεις και κενά σχετικά με τη «διαχείριση» πολλών συστημάτων που διευκολύνουν στον δρόμο προς την υλοποίηση του nZEB : π.χ. δεν καθορίζεται σαφής αντιμετώπιση των συστημάτων που υπόκεινται στον κανονισμό 2281/2016 (ψύκτες και VRF), καθορίζεται μία ακατανόητα διαφορετική αντιμετώπιση αντλιών θερμότητας αέρα και νερού με χρήση στους υπολογισμούς των πιστοποιημένων αποδόσεών τους για το μέσο κλίμα στην πρώτη περίπτωση (κλίμα Στρασβούργου δηλαδή) και για το θερμό κλίμα (κλίμα Αθήνας) στη δεύτερη. Περαιτέρω δε, καθορίζονται συντελεστές απομείωσης των πιστοποιημένων αποδόσεων, ατεκμηρίωτοι, οι οποίοι εν πολλοίς ακυρώνουν την όποια «συνδρομή» συστημάτων αέρα / αέρα στο δρόμο για τα nZEB. Ακόμη πιο σοβαρό, δεν υπάρχει καμία πρόβλεψη για αξιολόγηση στη Μ.Ε.Α., συστημάτων ανάκτησης ενέργειας π.χ. για ΖΝΧ, με αποτέλεσμα είτε τα συστήματα να «χάνονται» στους υπολογισμούς, είτε ο καθένας να εφαρμόζει δικές του ερμηνείες για την μοντελοποίηση των συστημάτων αυτών.

    Με άλλα λόγια, από τη μία θεσπίζεται η πρόβλεψη για εφαρμογή συστημάτων υψηλής ενεργειακής τεχνολογίας και από την άλλη απουσιάζει ο τρόπος αξιολόγησής τους.

    Σε αυτό το γενικό πλαίσιο, το ΥΠΕΝ πριν από δύο περίπου μήνες προκήρυξε διεθνή διαγωνισμό ύψους 270.000€ για τον καθορισμό των βέλτιστων από πλευράς κόστους επιπέδων ελάχιστων απαιτήσεων ενεργειακής απόδοσης κτιρίων και δομικών στοιχείων και πρακτικό καθορισμό των nZEB. Διαγωνισμός ο οποίος αφ’ ενός βγήκε σε λάθος χρόνο και αφ’ ετέρου απαιτεί άστοχα και ενίοτε ακατανόητα κριτήρια αξιολόγησης των συμμετεχόντων χωρίς να διασφαλίζει την αντικειμενικότητα του αναδόχου σε ένα τόσο σημαντικό έργο, εθνικής σημασίας,  που θα καθορίσει με ποιο τρόπο θα κατασκευάζονται τα ελληνικά κτίρια την επόμενη δεκαετία.

    Ξεκινώντας από το δεύτερο, ο καθορισμός των βέλτιστων και εν συνεχεία των υποχρεωτικών προδιαγραφών για την κατασκευή των κτιρίων, για λόγους ισορροπίας της αγοράς αλλά και την αποφυγή υπερβολικής αύξησης του κόστους κατασκευής που δεν θα αποσβένεται ποτέ και θα επιβαρύνει τους Έλληνες ιδιοκτήτες, πρέπει να διασφαλισθεί ότι θα γίνει με αντικειμενικό τρόπο και θα εποπτεύεται από ένα φορέα που με το κύρος του θα εγγυάται κάτι τέτοιο. Μια ιδιωτική εταιρία κατ’ αρχάς δεν πληροί αυτά τα κριτήρια. Αντιθέτως, δεδομένου και πως  ο διαγωνισμός είναι μειοδοτικός, προσφέρεται το κίνητρο να συμμετάσχουν διάφορα λόμπι της αγοράς με απορρόφηση του κόστους της μελέτης για την εξασφάλιση της ανάληψης του έργου, με απώτερο στόχο την προώθηση τεχνολογιών στο εύρος συμφερόντων τους.

    Επιπλέον με βάση τα ζητούμενα του διαγωνισμού, τα απαιτούμενα προσόντα όσον αφορά την τεχνογνωσία της ομάδας μελέτης περιορίζονται στην απλή έκδοση οικοδομικών αδειών (περιορισμένου αριθμού 4-5) χωρίς καμία απαίτηση για ουσιαστική γνώση του υφιστάμενου Κανονισμού και γενικότερα τριβή με το σχετικό αντικείμενο: δεν απαιτούνται ούτε γνώση ευρωπαϊκών και διεθνών προτύπων, ούτε εμπειρία μελέτης και ενσωμάτωσης ανανεώσιμων πηγών ενέργειας στον σχεδιασμό των κτιρίων, ούτε βιοκλιματικού σχεδιασμού, ούτε φυσικού φωτισμού, ούτε ενεργειακής επιθεώρησης, ούτε ακόμη και γνώσεις προσομοιωτικών προγραμμάτων αν και υπάρχουν σχετικά παραδοτέα. Αντίθετα απαιτείται η ομάδα να στελεχώνεται από ειδικό σε λογισμικά, κάτι που δεν προκύπτει από τα παραδοτέα ότι είναι απαραίτητο, και μάλιστα αποκλειστικά πτυχιούχο πληροφορικής με εμπειρία στη δημιουργία ή βελτιστοποίηση λογισμικού που να εκπονεί Μ.Ε.Α., μελέτες Η/Μ ή και στατικά και το οποίο να κυκλοφορεί στην αγορά τουλάχιστον για δύο έτη (sic). Αυτό από μόνο του δημιουργεί σοβαρούς τεχνητούς φραγμούς για την συμμετοχή επιστημονικών ή άλλων φορέων που θα μπορούσαν να καλύψουν και ουσιαστικά τις απαιτήσεις του έργου αλλά ταυτόχρονα εγείρει και ερωτήματα. Ειδικά δε με τη συγκεκριμένη απαίτηση προσόντων, δημιουργούνται και συνθήκες αθέμιτου ανταγωνισμού. Το μέλος μιας ιδιωτικής επιχείρησης παραγωγής λογισμικού θα συμμετάσχει / συνδιαμορφώσει έναν Κανονισμό (που σημειωτέον δεν συνοδεύεται από λογισμικό στον προκηρυχθέντα διαγωνισμό) τον οποίο μετά το πέρας του Έργου η ιδιωτική εταιρεία στην οποία συμμετέχει θα εφαρμόσει σε λογισμικό για πώληση στην αγορά έχοντας ήδη σημαντικό χρονικό και όχι μόνο πλεονέκτημα.

     

     

    Επιστρέφοντας στην πρώτη μας ένστασή, δηλαδή στον χρόνο στον οποίο βγήκε ο διαγωνισμός, το ΥΠΕΝ φαίνεται να επαναλαμβάνει τα λάθη του παρελθόντος. Και στην προηγούμενη μελέτη καθορισμού βέλτιστων από πλευράς κόστους επιπέδων ελάχιστων απαιτήσεων ενεργειακής απόδοσης κτιρίων και δομικών στοιχείων, η μελέτη, που σημειωτέων στοίχισε περίπου 135.000€,  στηρίχθηκε στις τότε ισχύουσες Τ.Ο.Τ.Ε.Ε. και λογισμικό, τα οποία στην συνέχεια τροποποιήθηκαν και τα αποτελέσματα άλλαξαν. Και στην τρέχουσα προκήρυξη υπάρχει απαίτηση ο υπολογισμός να γίνει με βάσει τις ισχύουσες Τ.Ο.Τ.Ε.Ε. οι οποίες όμως όπως αναφέρθηκε προηγουμένως πρέπει πρώτα να διορθωθούν και να συμπληρωθούν για να μπορούν να καλύψουν ορθά όλες τις τεχνολογίες που υπάρχουν στην αγορά. Αλλά ούτε και το υπάρχον λογισμικό είναι σε θέση να καλύψει τις απαιτήσεις για μια τόσο σύνθετη μελέτη. Η υποχρέωση μελέτης κτιρίων ως nZEB υπάρχει ήδη εδώ και ένα χρόνο για τα κτίρια του δημοσίου και εδώ και λίγες μέρες για όλα τα κτίρια. Συνεπώς, είναι πολύ πιο επείγον να διορθωθεί και συμπληρωθεί η ισχύουσα μεθοδολογία για να μπορέσει ο τεχνικός κόσμος να ανταπεξέλθει προς την ανωτέρω υποχρέωση και μετά να γίνει ο επανακαθορισμός των ελάχιστων απαιτήσεων, αξιοποιώντας και όλη την εμπειρία από την εφαρμογή της υλοποίησης της λογικής nZEB για ένα ικανό διάστημα, στη λογική του – τουλάχιστον – ουδέν κακόν αμιγές καλού. Να θυμίσουμε εξάλλου πως με την - εσπευσμένη και τότε - εφαρμογή του πρώτου Κ.Εν.Α.Κ. δημιουργήθηκαν πολλά προβλήματα και αδιέξοδα στην αγορά και τις Πολεοδομίες και σε σύντομο χρόνο έγιναν αναγκαστικές διορθωτικές κινήσεις.

    Η συνέχιση του διαγωνισμού με τον τρόπο που προκηρύχθηκε είναι πιθανότερο να εγκλωβίσει το ΥΠ.ΕΝ παρά να το βοηθήσει στον σχεδιασμό της ενεργειακής πολιτικής που θα ακολουθήσει τα επόμενα χρόνια. Είναι άμεση ανάγκη να αφουγκραστεί όλους τους εμπλεκόμενους φορείς τις αγοράς, επιστημονικούς και επαγγελματικούς για να μπορέσει να διαπιστώσει ποιες είναι οι τρέχουσες ανάγκες και αυτές να φροντίσει κατά προτεραιότητα. Ως σύλλογος που τόσα χρόνια λειτουργεί και δραστηριοποιείται με αποκλειστικά επιστημονικά κριτήρια στο πλαίσιο της ενημέρωσης των συναδέλφων και των φορέων της αγοράς, αλλά και της υποστήριξης των Κανονισμών, ακόμη και αυτών που διαφωνούμε αλλά μέχρι να αλλάξουν πρέπει να εφαρμόζονται, καλούμε το Υ.Π.ΕΝ. να αξιολογήσει τα παραπάνω και να αναστείλει τον εν λόγω διαγωνισμό, δίνοντας προτεραιότητα στα προαναφερόμενα θέματα.  

    Η σημερινή ηγεσία του ΥΠΕΝ έχει ένα μεγάλο πλεονέκτημα σε σχέση με τις προηγούμενες. Δεν βρίσκεται με την πλάτη στον τοίχο απέναντι στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Ούτε με πρόστιμο κινδυνεύει άμεσα (μοχλός πίεσης του πρώτου Κ.Εν.Α.Κ.), ούτε υπάρχουν σχετικές με την ενεργειακή απόδοση των κτιρίων αιρεσιμότητες σε ευρωπαϊκά χρηματοδοτικά προγράμματα (Εξοικονόμηση Κατ’ Οικον ΙΙ). Έχει συνεπώς τον χρόνο να σχεδιάσει την ενεργειακή πολιτική που θέλει να ακολουθήσει με τον ορθό τρόπο. Συζητώντας και μελετώντας τις επόμενες κινήσεις του.

    Γρήγορα ναι, βιαστικά όχι.

    Εκ μέρους του Π.Συ.Π.Εν.Επ.

    Κώστας Λάσκος

    πρόεδρος Π.Συ.Π.Εν.Επ.

    image.png


    Sign in to follow this  


    User Feedback




    Create an account or sign in to comment

    You need to be a member in order to leave a comment

    Create an account

    Sign up for a new account in our community. It's easy!

    Register a new account

    Sign in

    Already have an account? Sign in here.

    Sign In Now

  • Similar Content

    • By hkamp
      Πανελλήνιος Σύλλογος Πιστοποιημένων Ενεργειακών Επιθεωρητών

      Εμμανουήλ Μπενάκη 69Α, 10681, Αθήνα
      τηλέφωνο: 2110.120.600
      email: [email protected]




       

       
      Νέος Κ.Εν.Α.Κ. : Γρήγορα Ναι, Βιαστικά Όχι. Τα λάθη που πρέπει να αποφύγει το ΥΠΕΝ.

      Εδώ και δύο εβδομάδες περίπου, όλα τα νέα κτίρια πρέπει πλέον να μελετώνται ως «Κτίρια Σχεδόν Μηδενικής Κατανάλωσης - nZEB». Κάτι που δεδομένης της συμβατικής υποχρέωσης της χώρας μας θα συνέβαινε από του χρόνου, αλλά με μια – μάλλον απροετοίμαστη – πρωτοβουλία του ΥΠΕΝ επισπεύσθηκε κατά έναν χρόνο. Απροετοίμαστη, γιατί ενώ η μελέτη και κατασκευή κτιρίων nZEB παραπέμπει σε βέλτιστο σχεδιασμό των παθητικών χαρακτηριστικών του κτιρίου και μέγιστη αξιοποίηση Α.Π.Ε., μέχρι και σήμερα οι κατεξοχήν απαραίτητες Τεχνικές Οδηγίες του Τεχνικού Επιμελητήριου Ελλάδος (Τ.Ο.Τ.Ε.Ε.), αυτές του Βιοκλιματικού Σχεδιασμού και της διαστασιολόγησης  και αξιολόγησης των συστημάτων Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (Α.Π.Ε.), δεν έχουν εκδοθεί.

      Επιπλέον, βάσει της ισχύουσας Τ.Ο.Τ.Ε.Ε. 20701-1/2017, ο μεν βιοκλιματικός σχεδιασμός παραμένει κατ’ ουσία άκυρος, ο δε υπολογισμός / συμψηφισμός της ενέργειας από Α.Π.Ε. στη Μελέτη Ενεργειακής Απόδοσης (Μ.Ε.Α.) κτιρίων, είναι ασαφώς διατυπωμένος και χρήζει πολλών διευκρινίσεων και αποσαφήνισης. Όμως ακόμη και για συμβατικές τεχνολογίες – όχι Α.Π.Ε. -, η ισχύουσα Τ.Ο.Τ.Ε.Ε.Ε. παρουσιάζει σοβαρές ελλείψεις και κενά σχετικά με τη «διαχείριση» πολλών συστημάτων που διευκολύνουν στον δρόμο προς την υλοποίηση του nZEB : π.χ. δεν καθορίζεται σαφής αντιμετώπιση των συστημάτων που υπόκεινται στον κανονισμό 2281/2016 (ψύκτες και VRF), καθορίζεται μία ακατανόητα διαφορετική αντιμετώπιση αντλιών θερμότητας αέρα και νερού με χρήση στους υπολογισμούς των πιστοποιημένων αποδόσεών τους για το μέσο κλίμα στην πρώτη περίπτωση (κλίμα Στρασβούργου δηλαδή) και για το θερμό κλίμα (κλίμα Αθήνας) στη δεύτερη. Περαιτέρω δε, καθορίζονται συντελεστές απομείωσης των πιστοποιημένων αποδόσεων, ατεκμηρίωτοι, οι οποίοι εν πολλοίς ακυρώνουν την όποια «συνδρομή» συστημάτων αέρα / αέρα στο δρόμο για τα nZEB. Ακόμη πιο σοβαρό, δεν υπάρχει καμία πρόβλεψη για αξιολόγηση στη Μ.Ε.Α., συστημάτων ανάκτησης ενέργειας π.χ. για ΖΝΧ, με αποτέλεσμα είτε τα συστήματα να «χάνονται» στους υπολογισμούς, είτε ο καθένας να εφαρμόζει δικές του ερμηνείες για την μοντελοποίηση των συστημάτων αυτών.

      Με άλλα λόγια, από τη μία θεσπίζεται η πρόβλεψη για εφαρμογή συστημάτων υψηλής ενεργειακής τεχνολογίας και από την άλλη απουσιάζει ο τρόπος αξιολόγησής τους.

      Σε αυτό το γενικό πλαίσιο, το ΥΠΕΝ πριν από δύο περίπου μήνες προκήρυξε διεθνή διαγωνισμό ύψους 270.000€ για τον καθορισμό των βέλτιστων από πλευράς κόστους επιπέδων ελάχιστων απαιτήσεων ενεργειακής απόδοσης κτιρίων και δομικών στοιχείων και πρακτικό καθορισμό των nZEB. Διαγωνισμός ο οποίος αφ’ ενός βγήκε σε λάθος χρόνο και αφ’ ετέρου απαιτεί άστοχα και ενίοτε ακατανόητα κριτήρια αξιολόγησης των συμμετεχόντων χωρίς να διασφαλίζει την αντικειμενικότητα του αναδόχου σε ένα τόσο σημαντικό έργο, εθνικής σημασίας,  που θα καθορίσει με ποιο τρόπο θα κατασκευάζονται τα ελληνικά κτίρια την επόμενη δεκαετία.

      Ξεκινώντας από το δεύτερο, ο καθορισμός των βέλτιστων και εν συνεχεία των υποχρεωτικών προδιαγραφών για την κατασκευή των κτιρίων, για λόγους ισορροπίας της αγοράς αλλά και την αποφυγή υπερβολικής αύξησης του κόστους κατασκευής που δεν θα αποσβένεται ποτέ και θα επιβαρύνει τους Έλληνες ιδιοκτήτες, πρέπει να διασφαλισθεί ότι θα γίνει με αντικειμενικό τρόπο και θα εποπτεύεται από ένα φορέα που με το κύρος του θα εγγυάται κάτι τέτοιο. Μια ιδιωτική εταιρία κατ’ αρχάς δεν πληροί αυτά τα κριτήρια. Αντιθέτως, δεδομένου και πως  ο διαγωνισμός είναι μειοδοτικός, προσφέρεται το κίνητρο να συμμετάσχουν διάφορα λόμπι της αγοράς με απορρόφηση του κόστους της μελέτης για την εξασφάλιση της ανάληψης του έργου, με απώτερο στόχο την προώθηση τεχνολογιών στο εύρος συμφερόντων τους.

      Επιπλέον με βάση τα ζητούμενα του διαγωνισμού, τα απαιτούμενα προσόντα όσον αφορά την τεχνογνωσία της ομάδας μελέτης περιορίζονται στην απλή έκδοση οικοδομικών αδειών (περιορισμένου αριθμού 4-5) χωρίς καμία απαίτηση για ουσιαστική γνώση του υφιστάμενου Κανονισμού και γενικότερα τριβή με το σχετικό αντικείμενο: δεν απαιτούνται ούτε γνώση ευρωπαϊκών και διεθνών προτύπων, ούτε εμπειρία μελέτης και ενσωμάτωσης ανανεώσιμων πηγών ενέργειας στον σχεδιασμό των κτιρίων, ούτε βιοκλιματικού σχεδιασμού, ούτε φυσικού φωτισμού, ούτε ενεργειακής επιθεώρησης, ούτε ακόμη και γνώσεις προσομοιωτικών προγραμμάτων αν και υπάρχουν σχετικά παραδοτέα. Αντίθετα απαιτείται η ομάδα να στελεχώνεται από ειδικό σε λογισμικά, κάτι που δεν προκύπτει από τα παραδοτέα ότι είναι απαραίτητο, και μάλιστα αποκλειστικά πτυχιούχο πληροφορικής με εμπειρία στη δημιουργία ή βελτιστοποίηση λογισμικού που να εκπονεί Μ.Ε.Α., μελέτες Η/Μ ή και στατικά και το οποίο να κυκλοφορεί στην αγορά τουλάχιστον για δύο έτη (sic). Αυτό από μόνο του δημιουργεί σοβαρούς τεχνητούς φραγμούς για την συμμετοχή επιστημονικών ή άλλων φορέων που θα μπορούσαν να καλύψουν και ουσιαστικά τις απαιτήσεις του έργου αλλά ταυτόχρονα εγείρει και ερωτήματα. Ειδικά δε με τη συγκεκριμένη απαίτηση προσόντων, δημιουργούνται και συνθήκες αθέμιτου ανταγωνισμού. Το μέλος μιας ιδιωτικής επιχείρησης παραγωγής λογισμικού θα συμμετάσχει / συνδιαμορφώσει έναν Κανονισμό (που σημειωτέον δεν συνοδεύεται από λογισμικό στον προκηρυχθέντα διαγωνισμό) τον οποίο μετά το πέρας του Έργου η ιδιωτική εταιρεία στην οποία συμμετέχει θα εφαρμόσει σε λογισμικό για πώληση στην αγορά έχοντας ήδη σημαντικό χρονικό και όχι μόνο πλεονέκτημα.


       
      Επιστρέφοντας στην πρώτη μας ένστασή, δηλαδή στον χρόνο στον οποίο βγήκε ο διαγωνισμός, το ΥΠΕΝ φαίνεται να επαναλαμβάνει τα λάθη του παρελθόντος. Και στην προηγούμενη μελέτη καθορισμού βέλτιστων από πλευράς κόστους επιπέδων ελάχιστων απαιτήσεων ενεργειακής απόδοσης κτιρίων και δομικών στοιχείων, η μελέτη, που σημειωτέων στοίχισε περίπου 135.000€,  στηρίχθηκε στις τότε ισχύουσες Τ.Ο.Τ.Ε.Ε. και λογισμικό, τα οποία στην συνέχεια τροποποιήθηκαν και τα αποτελέσματα άλλαξαν. Και στην τρέχουσα προκήρυξη υπάρχει απαίτηση ο υπολογισμός να γίνει με βάσει τις ισχύουσες Τ.Ο.Τ.Ε.Ε. οι οποίες όμως όπως αναφέρθηκε προηγουμένως πρέπει πρώτα να διορθωθούν και να συμπληρωθούν για να μπορούν να καλύψουν ορθά όλες τις τεχνολογίες που υπάρχουν στην αγορά. Αλλά ούτε και το υπάρχον λογισμικό είναι σε θέση να καλύψει τις απαιτήσεις για μια τόσο σύνθετη μελέτη. Η υποχρέωση μελέτης κτιρίων ως nZEB υπάρχει ήδη εδώ και ένα χρόνο για τα κτίρια του δημοσίου και εδώ και λίγες μέρες για όλα τα κτίρια. Συνεπώς, είναι πολύ πιο επείγον να διορθωθεί και συμπληρωθεί η ισχύουσα μεθοδολογία για να μπορέσει ο τεχνικός κόσμος να ανταπεξέλθει προς την ανωτέρω υποχρέωση και μετά να γίνει ο επανακαθορισμός των ελάχιστων απαιτήσεων, αξιοποιώντας και όλη την εμπειρία από την εφαρμογή της υλοποίησης της λογικής nZEB για ένα ικανό διάστημα, στη λογική του – τουλάχιστον – ουδέν κακόν αμιγές καλού. Να θυμίσουμε εξάλλου πως με την - εσπευσμένη και τότε - εφαρμογή του πρώτου Κ.Εν.Α.Κ. δημιουργήθηκαν πολλά προβλήματα και αδιέξοδα στην αγορά και τις Πολεοδομίες και σε σύντομο χρόνο έγιναν αναγκαστικές διορθωτικές κινήσεις.

      Η συνέχιση του διαγωνισμού με τον τρόπο που προκηρύχθηκε είναι πιθανότερο να εγκλωβίσει το ΥΠ.ΕΝ παρά να το βοηθήσει στον σχεδιασμό της ενεργειακής πολιτικής που θα ακολουθήσει τα επόμενα χρόνια. Είναι άμεση ανάγκη να αφουγκραστεί όλους τους εμπλεκόμενους φορείς τις αγοράς, επιστημονικούς και επαγγελματικούς για να μπορέσει να διαπιστώσει ποιες είναι οι τρέχουσες ανάγκες και αυτές να φροντίσει κατά προτεραιότητα. Ως σύλλογος που τόσα χρόνια λειτουργεί και δραστηριοποιείται με αποκλειστικά επιστημονικά κριτήρια στο πλαίσιο της ενημέρωσης των συναδέλφων και των φορέων της αγοράς, αλλά και της υποστήριξης των Κανονισμών, ακόμη και αυτών που διαφωνούμε αλλά μέχρι να αλλάξουν πρέπει να εφαρμόζονται, καλούμε το Υ.Π.ΕΝ. να αξιολογήσει τα παραπάνω και να αναστείλει τον εν λόγω διαγωνισμό, δίνοντας προτεραιότητα στα προαναφερόμενα θέματα.  

      Η σημερινή ηγεσία του ΥΠΕΝ έχει ένα μεγάλο πλεονέκτημα σε σχέση με τις προηγούμενες. Δεν βρίσκεται με την πλάτη στον τοίχο απέναντι στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Ούτε με πρόστιμο κινδυνεύει άμεσα (μοχλός πίεσης του πρώτου Κ.Εν.Α.Κ.), ούτε υπάρχουν σχετικές με την ενεργειακή απόδοση των κτιρίων αιρεσιμότητες σε ευρωπαϊκά χρηματοδοτικά προγράμματα (Εξοικονόμηση Κατ’ Οικον ΙΙ). Έχει συνεπώς τον χρόνο να σχεδιάσει την ενεργειακή πολιτική που θέλει να ακολουθήσει με τον ορθό τρόπο. Συζητώντας και μελετώντας τις επόμενες κινήσεις του.

      Γρήγορα ναι, βιαστικά όχι.


       
      Εκ μέρους του Π.Συ.Π.Εν.Επ.


       
      Κώστας Λάσκος

      πρόεδρος Π.Συ.Π.Εν.Επ.

    • By Carlos22
      Συνάδελφοι,
      'Οπως οι περισσότεροι θα γνωρίζετε με την σύμφωνα με τα  άρθρο 70 του ν. 4602/2019 και με την αντίστοιχη εγκύκλιο που στάλθηκε στις πολεοδομίες προ 20 περίπου ημερών, έχει γίνει υποχρεωτική η σύνταξη ΜΕΑ για όλα τα νέα ή ριζικά ανακαινιζόμενα κτήρια, που να πληροί τις ελάχιστες απαιτήσεις σχεδόν μηδενικήςενεργειακής  κατανάλωσης.
      Χωρίς να αναφέρομαι στις "ειδικές" περιπτώσεις των αδειών  για τις οποίες εκδόθηκε έγκριση δόμησης σε προηγούμενο διάστημα της δημοσίευσης της εγκυκλίου και γίνεται αίτηση για άδεια δόμησης μετά την 1-1-2010 (αν και ο αντίστοιχος νόμος δημοσιεύτηκε τον Μάρτιο του 2019), αλλά στις "καθαρές" περιπτώσεις αδειών που κατέθηκαν ή πρόκειται να κατατεθούν μετα την 1-1-2020, θα ήθελα να ρωτήσω τα εξής:
      1. Έχει προβεί κάποιος συνάδελφος σε σύνταξη ΜΕΑ μηδενικής κατανάλωσης ενέργειας; Αν ναι, κατά πόσο είναι εφικτή η επίτευξη του στόχου με σύμφωνα με τα συμβατικά πάχη θεμομόνωσης (6-8εκ) και τα συμβατικά συστήματα θέρμανσης ψύξης; Πχ ειναι απαγορευτική η εγκατάσταση κλασσικού λέβητα πετρελαίου και αναγκαστικά πρέπει να μπει κεντρική Α.Θ.; Επίσης στα σχόλια της εγκυκλίου έγινε λόγος για απαίτηση εγκατάστασης Φ/Β... 
      2. Υπάρχει κάποια ενημέρωση - πληροφόρηση ότι το ΤΕΕ θα ζητήσει την αναβολή της εφαρμογής των νέων απαιτήσεων;
      3. Διαβάζοντας τις παραγράφους 1 και 2 του άρθρου 70 του ν.4602/2019 στην πρώτη παρ. γίνεται αναφορά για ημερομηνία εφαρμογής από 1/1/2021. Ωστόσο στην παρ. 2 που αφορά "Θέματα οικοδομικών αδειών", η ημερομηνία εφαρμογής γίνεται 1/1/2020. Μήπως εδώ έγινε καποιο τυπογραφικό λάθος; Δηλαδή όλα τα νέα κτήρια υποχρεούνται να είναι μηδενικήςενεργειακής  κατανάλωσης από το 2021, αλλα οι ΜΕΑ από το 2020; Εχει κάποια λογική αυτό;  Κατά τη γνώμη, υπάρχει περίπτωση ο νομοθέτης να ήθελε να διασφαλίσει τον τρόπο κατασκευής των νέων κτηρίων μηδενικήςενεργειακής κατανάλωσης με την υποχρέωση σύνταξης της αντίστοιχης μελέτης και από λάθος ανέφερε 2020 αντί για 2021. Μπορεί και όχι...
      Ευχαριστώ
    • By tony88
      Καλησπερα σε ολους,
      Σε υφισταμενη οικοδομη κατοικιας(142 τμ ισογειου και 76 τμ υπογειου) εντος οικισμου κατω των 2000 κατοικων προκειται να γινει προσθηκη καθ’ υψος ενός ακομα οροφου. Η υφισταμενη κατοικια κατασκευαστηκε με Ο.Α. του 1992 και εχει καποιες αυθαιρεσιες οι οποιες θα δηλωθουν με τον Ν.4495/17 και θα πανε προς εκδοση αδειας νομιμοποιησης πριν την αδεια προσθηκης. Αυτες αφορουν σε:
      ·         Τμημα υπογειου που εγινε ισογειο(16τ.μ. αποθηκη και 16τ.μ. εισοδος-κλιμακοστασιο από τα 76 τ.μ.)
      ·         Η/Χ που μετατραπηκαν σε κλειστους χωρους(8 τ.μ. από τα 142 τ.μ.)
      Η νομιμοποιηση του υφισταμενου μπορει να γινει ειτε με τις διαταξεις του 1992(ΓΟΚ 85) ειτε με τον ΝΟΚ. Τα ερωτηματα μου είναι τα εξης:
      1.       Αν η νομιμοποιηση γινει με τον ΝΟΚ θα πρεπει να κανω ΚΕΝΑΚ για ολο το υφισταμενο;
      2.       Αν η νομιμοποιηση γινει με τον ΓΟΚ85(για να αποφυγουμε τον ΚΕΝΑΚ- ΑΝ απαιτειται) μπορω κατά την  προσθηκη του οροφου(η οποια όπως και να εχει θα γινει με τον ΝΟΚ) να χρησιμοποιησω την διαταξη του ΝΟΚ (αρθ.11 παρ. 6δ ) και να αφαιρεθουν από την δομηση τα τ.μ. των υπαρχοντων κοινοχρηστων κλιμακοστασιων;
    • By andkour
      Πρόκειται για ενα προγραμμα σε visual basic το οποίο εκτελεί υπολογισμούς απαραίτητους για την σύνταξη του ΠΕΑ.Υπολογίζονται οι συντελεστές σκίασης(όλα τα είδη για οποιονδήποτε προσανατολισμό).Στους πινακες excel που επισυνάπτω μπορείτε να μεταφέρετε τα αποτελέσματα.
      Επίσης το πρόγραμμα εκτελεί υπολογισμούς σύμφωνα με την ΤΟΤΕΕ-1.Υπολογίζεται αναλυτικά το Uκουφωμάτων.(μεταλλικα-συνθετικά-ξύλινα).Ο υπολογισμός γίνεται για οποιοδήποτε ποσοστό του πλαισίου και οχι μόνο για το 20-30-40% που δίνεται στην ΤΟΤΕΕ-1 αλλα και στο πρόγραμμα του ΤΕΕ.
      Επίσης γίνεται ο υπολογισμός απαιτησης ΖΝΧ(για ολες οι κατηγορίες θερμικών ζωνών).
      Στην έκδοση VB ΠΕΑ 1-42.zip προστέθηκε ο υπολογισμός της συνολικά εγκατεστημένης ισχύος φωτισμού.
      Στην έκδοση 1-5 προστέθηκε η δυνατότητα δημιουργίας πινακα σκιάσεων με δυνατότητες εκτύπωσης& εξαγωγής σε αρχείο excel.Στην τελευταία καρτέλα(πλευρικές σκιάσεις-αριστερά-) υπάρχει το σχετικό κουμπί.Σε επόμενη έκδοση θα δημιουργηθεί βάση δεδομένων για εισαγωγή μεγάλου αριθμού δομικών στοιχείων και την δημιουργία του σχετικού πίνακα με διάταξη τέτοια ώστε τα αποτελέσματα να μεταφέρονται απευθείας στο λογισμικό ΤΕΕ-ΚΕΝΑΚ.
      Στην έκδοση 1-6 προστέθηκε η δυνατότητα υπολογισμού αερισμού λόγω διείσδυσης απο κουφώματα.
      Στην έκδοση 1.70 προστέθηκε η δυνατότητα υπολογισμού του συντελεστή θερμοπερατότητας U των αδιαφανών επιφανειών.Για αρχή προστέθηκαν οι μπατικές τοιχοποιίες και σε επομένες εκδόσεις θα προστεθούν και τα υπόλοιπα δομικά στοιχεία.
      Στην έκδοση 1.80 υπάρχει η δυνατότητα υπολογισμού του συντελεστή θερμοπερατότητας U των αδιαφανών επιφανειών για τις τοιχοποιίες όλων των ειδών.
      Ανάλογα με το έτος οικ.αδειας και τα λοιπά στοιχεία του κτιρίου λαμβάνεται αυτοματα το ποσοστό του φέροντα οργανισμού στην τοιχοποιία και υπολογίζεται ο τελικός συντελεστής U.
      Στην έκδοση 1.91 υπάρχει η δυνατότητα αναλυτικού υπολογισμού του πραγματικού Uτοιχοποιίας με βάση τα στοιχεία(Uκουφώματος&Eκουφώματος)κουφωμάτων που θα εισαχθουν αλλά και των λοιπών χαρακτηριστικών της τοιχοποιίας.
      Στην έκδοση 1.98e προστέθηκε ξεχωριστό αρχείο excel για αυτόματο υπολογισμό σκιάσεων για την έκδοση ΠΕΑ.Στο αρχείο περιέχεται ο πίνακας σκιάσεων από ορίζοντα.Στην συνέχεια θα προστεθούν και τα υπολοιπα είδη σκιάσεων.(στην τελική μορφή θα υπολογίζονται οι σκιάσεις για τυχαίο προσανατολισμό και γωνία σκίασης).
      Με την έκδοση 2.01 είναι δυνατόν να υπολογιστούν(σε excel) οι συντελεστές σκιασης για οποιαδήποτε γωνία σκίασης και για τυχαίο προσανατολισμό(στην καρτέλα προγράμματος:"Υπολογισμοί ΤΟΤΕΕ-1-->Πίνακες excel").
      Με την έκδοση(v.2.24) υπολογίζεται αναλυτικά ο συνολικός βαθμός απόδοσης(ngem=ngm*ng1*ng2) λέβητα-καυστήρα σύμφωνα με την ΤΟΤΕΕ-1
      ______________________________________________________________________________.
      Έκδοση v.2.50: ΜΕΤΟΝΟΜΑΣΙΑ σε πρόγραμμα ΠΕΑ-ΚΕΝΑΚ αφού πλέον περιλαμβάνονται και υπολογισμοί για Μ.Ε.Α.
      Προστέθηκε ο υπολογισμός ελάχιστου εμβαδού ηλιακών συλλεκτών για την κάλυψη του 60% του ΖΝΧ απο ΑΠΕ(σύμφωνα με ΚΕΝΑΚ & ΤΟΤΕΕ-1).
      Στην έκδοση 3.51 γίνεται παραγωγή και εκτύπωση του πίνακα σκιάσεων.Επίσης προστέθηκε η δυνατότητα ονοματοδοσίας κάθε δομικού στοιχείου για να είναι δυνατός ο έλεγχος μετά την καταχώρηση των δομικών στοιχείων .Υπάρχει η δυνατότητα αποθήκευσης των αποτελεσμάτων(έτσι μπορεί να δημιουργηθεί αρχείο μελετών) αλλά και εξαγωγής τους σε διάφορες μορφές αρχείων συμπεριλαμβανομένου του excel οπότε μπορεί να γίνει και άμεση μεταφορά των σκιάσεων στο λογισμικό ΤΕΕ-ΚΕΝΑΚ.
      Στην έκδοση(3.55) γίνεται ο υπολογισμός του φυσικού φωτισμού λόγω πλευρικών ανοιγμάτων σύμφωνα με την παράγραφο 5.1.3.2 της ΤΟΤΕΕ-1.
      Στην έκδοση(3.58) υπολογίζεται αυτόματα ο βαθμός κάλυψης φορτίου θέρμανσης της θερμικής ζώνης εφόσον έχουμε περισσότερα του ενός συστήματα θέρμανσης(παραγωγή).
      Στην έκδοση (3.60) έχει ενσωματωθεί ο Πίνακας 2.3 της ΤΟΤΕΕ-1 για τον υπολογισμό του απαιτούμενου νωπού αέρα και γίνεται αυτόματα ο έλεγχος ποιότητας αέρα (που αναγραφέται στο ΠΕΑ).
      Στην έκδοση(3.71) γίνεται ο υπολογισμός(σύμφωνα με τον Ν.4409/2016) της τάξης της ενεργειακής επιθεώρησης κτιρίου ή κτιριακής μονάδας, για εισαγωγή στην διαδικτυακή εφαρμογή του buildingcert.gr.
      Στην νέα έκδοση(3.75) προστέθηκε η δυνατότητα υπολογισμού ισχύος φωτισμού και για λαμπτήρες τύπου Led.Η προσθήκη αυτή έγινε κατ΄απαίτηση συναδέλφων γιατί η ΤΟΤΕΕ-1 δεν περιλαμβάνει αυτούς τους λαμπτήρες.
      Σε επόμενες εκδόσεις θα προστεθούν και αλλες κατηγορίες υπολογισμών.
      ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
      Για την σειρά εκδόσεων 17.xx επισκεφθείτε την διεύθυνση
      http://www.facebook.com/freelogismiko
      Παρουσίαση της τελευταίας έκδοσης 17.33 με υπολογισμό ngen λέβητα-καυστήρα
      https://youtu.be/oy8mrABqxak
      Αξιολογήστε την εφαρμογή εδώ:
      https://goo.gl/Trg69F

    • By jedi.Yannis
      Άτλας με τεχνικά χαρακτηριστικά σε πάρα πολλά είδη ξυλείας - ποικιλίες.
      Αντοχές, υφές, μηχανικά, ενεργειακά, κλπ
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.