Jump to content
  • Novatron
  • Engineer

    Εντυπωσιακά ευρήματα της υποβρύχιας αρχαιολογικής έρευνας στο ναυάγιο των Αντικυθήρων

    Sign in to follow this  

    Ευρήματα όπως οστά, τα οποία πρέπει να αναλυθούν, χάλκινα καρφιά από το πλοίο, καθώς και ένας μπρούτζινος δακτύλιος άγνωστης προς το παρόν χρήσης, είναι μερικά από τα αποτελέσματα της φετινής υποβρύχιας αρχαιολογικής έρευνας στο εμβληματικό ναυάγιο των Αντικυθήρων.

    Μιας έρευνας που, σύμφωνα με τη σχετική ανακοίνωση του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού, «ενεργοποιήθηκε εκ νέου τον Οκτώβριο του 2019, με αποκλειστική πλέον ελληνική συμμετοχή υπό την διεύθυνση της Δρ. Αγγελικής Γ. Σίμωσι, Διευθύντριας της Εφορείας Αρχαιοτήτων Ευβοίας».

    nea-eyrhmata_1.jpg

    «Η επιχείρηση στέφθηκε με μεγάλη επιτυχία, παρά τις αντίξοες καιρικές συνθήκες και τον περιορισμένο χρόνο διάρκειας του σωστικού χαρακτήρα της έρευνας», αναφέρει η ανακοίνωση του ΥΠΠΟΑ για την έρευνα που υποστηρίχθηκε από το Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη με τη συνδρομή του πλοίου «Typhoοn», το οποίο παραχωρήθηκε από το Κοινωφελές Ίδρυμα Αθανασίου Λασκαρίδη για το διάστημα των ερευνών επί του πεδίου.

    «Αρχικά έγινε εντοπισμός εκ νέου του χώρου του ναυαγίου και νέα οριοθέτηση μετά από την τελευταία έρευνα του Σεπτεμβρίου 2017. Ανελκύστηκαν πέντε σάκοι με άμμο, που είχαν αφεθεί στον βυθό από την προηγούμενη ανασκαφική περίοδο, τα προϊόντα των οποίων κοσκινίστηκαν με μεγάλη προσοχή από εξειδικευμένη συντηρήτρια της Εφορείας Εναλίων Αρχαιοτήτων και παρουσία δύο αρχαιολόγων. Κατά τη διαδικασία του διαχωρισμού συλλέχθηκαν οστά, τα οποία πρέπει να αναλυθούν, πυρήνες κατά πάσα πιθανότητα ελιάς, χάλκινα καρφιά από το πλοίο καθώς και ένας μπρούτζινος δακτύλιος άγνωστης προς το παρόν χρήσης», αναφέρει το ΥΠΠΟΑ.

    nea-eyrhmata_2.jpg

    «Επιπρόσθετα ανελκύστηκε πλαστικός κάλαθος διαστάσεων 110x110x45 εκατοστών, γεμάτος με τμήματα αμφορέων, βάσεις, λαιμούς και σώματα σωζόμενα από την κοιλία του αγγείου ως τη βάση. Ανάμεσα στα ευρήματα βρέθηκε ένα σιδερένιο στέλεχος με κυκλική απόληξη. Σημαντικό είναι το γεγονός ότι μεταξύ των βάσεων των αμφορέων, που προέρχονται από την νήσο Κω, εντοπίστηκε και ένας τύπος διαφορετικός, η προέλευση του οποίου δεν είναι ακόμη γνωστή και απαιτείται η ταύτισή του. Επιφανειακά επί του βυθού από τον χώρο του ναυαγίου ανελκύστηκαν τρεις λαιμοί αμφορέων, δύο του τύπου Laboglia 2 από την Κάτω Ιταλία και ενός Κώου, καθώς και ένας ακέραιος Κώος αμφορέας ελλιπής ως προς τη μία λαβή», συμπληρώνει η ανακοίνωση του ΥΠΠΟΑ.

    ypoyrgeio-po_1.jpg

    «Εντυπωσιακό εύρημα αποτελεί ένα τμήμα ξύλου πιθανώς στατικό στοιχείο του ναυαγίου που φέρει 4 χάλκινα καρφιά. Όλα τα ευρήματα μεταφέρθηκαν στα εργαστήρια της Εφορείας Εναλίων Αρχαιοτήτων για συντήρηση. Με την παρούσα έρευνα συμπληρώθηκε με την μέθοδο της φωτογραμμετρίας η σχεδιαστική αποτύπωση του χώρου του ναυαγίου, η οποία παρέμενε ημιτελής», προσθέτει η ανακοίνωση του ΥΠΠΟΑ.

    nea-eyrhmata_3.jpg

    Από πλευράς Εφορείας Εναλίων Αρχαιοτήτων, στην έρευνα συμμετείχαν ο Δρ Γεώργιος Κουτσουφλάκης ως επιστημονικός υπεύθυνος, τμηματάρχης, η Αικατερίνη Ταγωνίδου, καταδυόμενη αρχιτέκτων και η Χρύσα Φουσέκη, καταδυόμενη συντηρήτρια, των οποίων, σύμφωνα πάντα με το ΥΠΠΟΑ, «η παρουσία συνετέλεσε τα μέγιστα στην επιτυχία της αποστολής και τους οποίους η διευθύντρια της έρευνας ευχαριστεί θερμά». Στην υποβρύχια έρευνα έλαβαν μέρος επίσης για πρώτη φορά τέσσερις δύτες του Λιμενικού Σώματος, οι Δημήτριος Σταμούλης, Γεώργιος Λυτρίβης, Δημήτριος Χατζηασλάν και Αθανάσιος Κειτζής, οι τεχνικοί βυθού Αλέξανδρος Σωτηρίου, Νίκος Γιαννουλάκης και Αθανάσιος Χρονόπουλος, καθώς και δύο ενάλιοι αρχαιολόγοι, οι Ορέστης Μανούσος και Αχιλλέας Διονυσόπουλος. Όλες οι εργασίες της έρευνας καλύφθηκαν από τον εικονολήπτη Μιχαήλ Τσιμπερόπουλο. Επιχειρησιακά υπεύθυνος της έρευνας ήταν ο Αλέξανδρος Παλατιανός, αρχιπλοίαρχος (ε.α.) του Πολεμικού Ναυτικού.

    nea-eyrhmata_5.jpg

    «Με την επιστημονική αυτή αποστολή του Οκτωβρίου 2019 ολοκληρώθηκε το πρώτο πενταετές ερευνητικό πρόγραμμα. Βάσει των αποτελεσμάτων της τελευταίας έρευνας ξεκινάει άμεσα η προετοιμασία για το νέο πενταετές πρόγραμμα, αρχής γενομένης από τον Μάιο του 2020, με την συνέχιση της ανασκαφικής έρευνας σε διάφορους χώρους του ναυαγίου, όπου υπάρχουν βάσιμες ενδείξεις ότι θα έρθουν στο φως νέα εντυπωσιακά ευρήματα», συνεχίζει, μεταξύ άλλων, η ανακοίνωση του ΥΠΠΟΑ. Και διευκρινίζει ότι «ύστερα από την κατάθεση της πρώτης ανασκαφικής έκθεσης των πέντε χρόνων έρευνας επίκειται η δημοσίευση των αποτελεσμάτων του συνολικού ερευνητικού προγράμματος της πρώτης πενταετίας».

    nea-eyrhmata_6.jpg

    nea-eyrhmata_4.jpg

    Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ

    Sign in to follow this  


    User Feedback


    Μπερδεμένα πράγματα.. Διευθύνει λέει, η τωρινή Εφορος Αρχαιοτητων Εύβοιας (πρώην Εφορος Εναλίων / καταδυόμενη εξ όσων γνωρίζω), ενώ η τωρινή Εφορος Εναλίων (πρώην Εφορος Αρχαιοτητων Εύβοιας) δεν αναφέρεται πουθενά. Μύλος η κατάσταση, πολύ ενδιαφέρουσα ωστόσο η έρευνα.

     

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites


    Create an account or sign in to comment

    You need to be a member in order to leave a comment

    Create an account

    Sign up for a new account in our community. It's easy!

    Register a new account

    Sign in

    Already have an account? Sign in here.

    Sign In Now

  • Similar Content

    • By Engineer
      Εγκρίθηκε, κατά πλειοψηφία, την Πέμπτη 24 Σεπτεμβρίου από το Περιφερειακό Συμβούλιο η συμμετοχή της Περιφέρειας Αττικής ως εταίρου στην υποβολή πρότασης με τίτλο: «Θαλάσσιο Περιβάλλον Κυθήρων-Αντικυθήρων (Deep Blue)», στο πλαίσιο του Ευρωπαϊκού Προγράμματος LIFE σε περιοχές του Δικτύου NATURA 2000.
       
      Βασικός στόχος του Προγράμματος είναι να αποτελέσουν τα νησιά των Κυθήρων και των Αντικυθήρων, καθώς και ο θαλάσσιος χώρος που τα περιβάλλει πρότυπο μοντέλο διαχείρισης μιας θαλάσσιας προστατευόμενης περιοχής, όπου η φύση και ο άνθρωπος θα συνυπάρξουν αρμονικά, λειτουργώντας παράλληλα ως ένα επιτυχημένο παράδειγμα για τη δημιουργία και λειτουργία αντίστοιχων περιοχών σε όλη τη Μεσόγειο.
       
      Υπενθυμίζεται ότι στο θαλάσσιο χώρο των δυο νησιών βρίσκονται δυο σημαντικά ναυάγια: το Ναυάγιο των Αντικυθήρων (με τον ομώνυμο Έφηβο και το διάσημο Μηχανισμό) και το Ναυάγιο του πλοίου «Μέντωρ» (το είχε ναυλώσει ο λόρδος Έλγιν για τη μεταφορά στην Αγγλία των Γλυπτών του Παρθενώνα).
       
      Για τη σύνταξη της σχετικής πρότασης ένωσαν τις δυνάμεις τους σημαντικοί επιστημονικοί, περιβαλλοντικοί και αυτοδιοικητικοί φορείς, όπως είναι το Πανεπιστήμιο Αιγαίου (που είναι και ο επικεφαλής εταίρος), το Πανεπιστήμιο Κρήτης και το Μουσείο Φυσικής Ιστορίας του, η Περιφέρεια Αττικής, ο Δήμος Κυθήρων, το Κυθηραϊκό Ίδρυμα Πολιτισμού και Ανάπτυξης, καθώς επίσης και η ΜΚΟ Mom για τη Μελέτη και Προστασία της Μεσογειακής Φώκιας. Η συνολική πρόταση αναμένεται να κατατεθεί το αργότερο μέχρι την 7η Οκτωβρίου 2015.
       
      Ως ένα πραγματικά οραματικό σχέδιο χαρακτήρισε το πρόγραμμα η αρμόδια Περιφερειακή Σύμβουλος Καλλιόπη Σταυροπούλου και εισηγούμενη το θέμα τόνισε:
      «Το έργο αφορά συνολικά τη δημιουργία ενός θαλάσσιου πάρκου σε μια θαλάσσια προστατευμένη περιοχή. Στόχος είναι να αποτελέσει ένα επιτυχημένο παράδειγμα για τη δημιουργία αντίστοιχων περιοχών σε ολόκληρη τη Μεσόγειο. Έχει σημαντικές κοινωνικές προεκτάσεις και αναμένεται να συμβάλλει στην ανάπτυξη του τουρισμού της περιοχής, ενώ παράλληλα θα προσφέρει μεγάλη προστιθέμενη αξία στα νησιά των Κυθήρων και των Αντικυθήρων».
       
      Ο συνολικός προϋπολογισμός του έργου εκτιμάται ότι θα ανέλθει στα 2 εκατομμύρια Ευρώ. Η Ευρωπαϊκή Ένωση χρηματοδοτεί το πρόγραμμα σε ποσοστό 75%, ενώ το υπόλοιπο 25% θα καλυφθεί από τους εταίρους, με την Περιφέρεια Αττικής να συμμετέχει με περίπου 150.000 Ευρώ.
       
      Στη σημαντική συμβολή του συγκεκριμένου Προγράμματος σε τουριστικό, πολιτιστικό και οικολογικό επίπεδο, αναφέρθηκε ο Μανόλης Χάρος, Δημοτικός Σύμβουλος και Γενικός Γραμματέας του Κυθηραϊκού Ιδρύματος Πολιτισμού και Ανάπτυξης (ΚΙΠΑ), σημειώνοντας: «Το συγκεκριμένο Πρόγραμμα δεν αφορά μόνο το Οικοσύστημα αλλά έχει μεγάλη προστιθέμενη αξία για την τοπική κοινωνία, τους ψαράδες και τον τοπικό τουρισμό.
       
      Στο νησί μας έχουμε δημιουργήσει ένα μεγάλο δίκτυο μονοπατιών και τώρα θα δημιουργήσουμε αντίστοιχα υποθαλάσσια μονοπάτια, όπου ο επισκέπτης θα μπορεί να βλέπει μοναδικές υποθαλάσσιες διαδρομές».
       
      Το έργο θα έχει διάρκεια πέντε έτη και οι βασικοί σκοποί του είναι:
      -Η ολοκληρωμένη διαχείριση του θαλάσσιου περιβάλλοντος των δυο νησιών, μέσα από την προστασία παγκοσμίως απειλούμενων θαλάσσιων οργανισμών και οικοσυστημάτων
      -Η θαλάσσια χωροταξία των συγκεκριμένων περιοχών
      -Η βιώσιμη αλιεία και
      -Η ήπια ανάπτυξη αυτών των περιοχών, μέσα από την ανάδειξη των σημαντικών ιδιαιτεροτήτων που τις χαρακτηρίζει.
       
      Η περιοχή υλοποίησης του έργου αφορά στις περιοχές ΖΕΠ (Ζώνες Ειδικής Προστασίας) και ΕΖΔ (Ειδικές Ζώνες Διατήρησης) του Δικτύου NATURA 2000 των παραπάνω νησιών.
       
      Σχετικά με το Πρόγραμμα LIFE:
      Το Πρόγραμμα LIFE αποτελεί το Ευρωπαϊκό Πρόγραμμα για την Προστασία του Περιβάλλοντος και την Κλιματική Αλλαγή για την περίοδο 01.01.2014 έως 31.12.2020. Το υποπρόγραμμα για το περιβάλλον καλύπτει τις παρακάτω θεματικές προτεραιότητες:
       
      -Περιβάλλον και αξιοποίηση Φυσικών Πόρων
      -Φύση και Βιοποικιλότητα
      -Περιβαλλοντική Διακυβέρνηση και Πληροφορική
       
      Πηγή: http://www.ypodomes.com/index.php/alles-upodomes/loipa-erga/item/31922-%CE%B5%CE%B3%CE%BA%CF%81%CE%AF%CE%B8%CE%B7%CE%BA%CE%B5-%CE%B7-%CF%80%CF%81%CF%8C%CF%84%CE%B1%CF%83%CE%B7-%CF%84%CE%B7%CF%82-%CF%80%CE%B5%CF%81%CE%B9%CF%86%CE%AD%CF%81%CE%B5%CE%B9%CE%B1%CF%82-%CE%B1%CF%84%CF%84%CE%B9%CE%BA%CE%AE%CF%82-%CE%B3%CE%B9%CE%B1-%CE%B4%CE%B7%CE%BC%CE%B9%CE%BF%CF%85%CF%81%CE%B3%CE%AF%CE%B1-%CE%B8%CE%B1%CE%BB%CE%B1%CF%83%CF%83%CE%AF%CE%BF%CF%85-%CF%80%CE%AC%CF%81%CE%BA%CE%BF%CF%85-%CF%83%CE%B5-%CE%BA%CF%8D%CE%B8%CE%B7%CF%81%CE%B1-%CE%B1%CE%BD%CF%84%CE%B9%CE%BA%CF%8D%CE%B8%CE%B7%CF%81%CE%B1
    • By Engineer
      Εγκρίθηκε, κατά πλειοψηφία, την Πέμπτη 24 Σεπτεμβρίου από το Περιφερειακό Συμβούλιο η συμμετοχή της Περιφέρειας Αττικής ως εταίρου στην υποβολή πρότασης με τίτλο: «Θαλάσσιο Περιβάλλον Κυθήρων-Αντικυθήρων (Deep Blue)», στο πλαίσιο του Ευρωπαϊκού Προγράμματος LIFE σε περιοχές του Δικτύου NATURA 2000.
       
      Βασικός στόχος του Προγράμματος είναι να αποτελέσουν τα νησιά των Κυθήρων και των Αντικυθήρων, καθώς και ο θαλάσσιος χώρος που τα περιβάλλει πρότυπο μοντέλο διαχείρισης μιας θαλάσσιας προστατευόμενης περιοχής, όπου η φύση και ο άνθρωπος θα συνυπάρξουν αρμονικά, λειτουργώντας παράλληλα ως ένα επιτυχημένο παράδειγμα για τη δημιουργία και λειτουργία αντίστοιχων περιοχών σε όλη τη Μεσόγειο.
       
      Υπενθυμίζεται ότι στο θαλάσσιο χώρο των δυο νησιών βρίσκονται δυο σημαντικά ναυάγια: το Ναυάγιο των Αντικυθήρων (με τον ομώνυμο Έφηβο και το διάσημο Μηχανισμό) και το Ναυάγιο του πλοίου «Μέντωρ» (το είχε ναυλώσει ο λόρδος Έλγιν για τη μεταφορά στην Αγγλία των Γλυπτών του Παρθενώνα).
       
      Για τη σύνταξη της σχετικής πρότασης ένωσαν τις δυνάμεις τους σημαντικοί επιστημονικοί, περιβαλλοντικοί και αυτοδιοικητικοί φορείς, όπως είναι το Πανεπιστήμιο Αιγαίου (που είναι και ο επικεφαλής εταίρος), το Πανεπιστήμιο Κρήτης και το Μουσείο Φυσικής Ιστορίας του, η Περιφέρεια Αττικής, ο Δήμος Κυθήρων, το Κυθηραϊκό Ίδρυμα Πολιτισμού και Ανάπτυξης, καθώς επίσης και η ΜΚΟ Mom για τη Μελέτη και Προστασία της Μεσογειακής Φώκιας. Η συνολική πρόταση αναμένεται να κατατεθεί το αργότερο μέχρι την 7η Οκτωβρίου 2015.
       
      Ως ένα πραγματικά οραματικό σχέδιο χαρακτήρισε το πρόγραμμα η αρμόδια Περιφερειακή Σύμβουλος Καλλιόπη Σταυροπούλου και εισηγούμενη το θέμα τόνισε:
      «Το έργο αφορά συνολικά τη δημιουργία ενός θαλάσσιου πάρκου σε μια θαλάσσια προστατευμένη περιοχή. Στόχος είναι να αποτελέσει ένα επιτυχημένο παράδειγμα για τη δημιουργία αντίστοιχων περιοχών σε ολόκληρη τη Μεσόγειο. Έχει σημαντικές κοινωνικές προεκτάσεις και αναμένεται να συμβάλλει στην ανάπτυξη του τουρισμού της περιοχής, ενώ παράλληλα θα προσφέρει μεγάλη προστιθέμενη αξία στα νησιά των Κυθήρων και των Αντικυθήρων».
       
      Ο συνολικός προϋπολογισμός του έργου εκτιμάται ότι θα ανέλθει στα 2 εκατομμύρια Ευρώ. Η Ευρωπαϊκή Ένωση χρηματοδοτεί το πρόγραμμα σε ποσοστό 75%, ενώ το υπόλοιπο 25% θα καλυφθεί από τους εταίρους, με την Περιφέρεια Αττικής να συμμετέχει με περίπου 150.000 Ευρώ.
       
      Στη σημαντική συμβολή του συγκεκριμένου Προγράμματος σε τουριστικό, πολιτιστικό και οικολογικό επίπεδο, αναφέρθηκε ο Μανόλης Χάρος, Δημοτικός Σύμβουλος και Γενικός Γραμματέας του Κυθηραϊκού Ιδρύματος Πολιτισμού και Ανάπτυξης (ΚΙΠΑ), σημειώνοντας: «Το συγκεκριμένο Πρόγραμμα δεν αφορά μόνο το Οικοσύστημα αλλά έχει μεγάλη προστιθέμενη αξία για την τοπική κοινωνία, τους ψαράδες και τον τοπικό τουρισμό.
       
      Στο νησί μας έχουμε δημιουργήσει ένα μεγάλο δίκτυο μονοπατιών και τώρα θα δημιουργήσουμε αντίστοιχα υποθαλάσσια μονοπάτια, όπου ο επισκέπτης θα μπορεί να βλέπει μοναδικές υποθαλάσσιες διαδρομές».
       
      Το έργο θα έχει διάρκεια πέντε έτη και οι βασικοί σκοποί του είναι:
      -Η ολοκληρωμένη διαχείριση του θαλάσσιου περιβάλλοντος των δυο νησιών, μέσα από την προστασία παγκοσμίως απειλούμενων θαλάσσιων οργανισμών και οικοσυστημάτων
      -Η θαλάσσια χωροταξία των συγκεκριμένων περιοχών
      -Η βιώσιμη αλιεία και
      -Η ήπια ανάπτυξη αυτών των περιοχών, μέσα από την ανάδειξη των σημαντικών ιδιαιτεροτήτων που τις χαρακτηρίζει.
       
      Η περιοχή υλοποίησης του έργου αφορά στις περιοχές ΖΕΠ (Ζώνες Ειδικής Προστασίας) και ΕΖΔ (Ειδικές Ζώνες Διατήρησης) του Δικτύου NATURA 2000 των παραπάνω νησιών.
       
      Σχετικά με το Πρόγραμμα LIFE:
      Το Πρόγραμμα LIFE αποτελεί το Ευρωπαϊκό Πρόγραμμα για την Προστασία του Περιβάλλοντος και την Κλιματική Αλλαγή για την περίοδο 01.01.2014 έως 31.12.2020. Το υποπρόγραμμα για το περιβάλλον καλύπτει τις παρακάτω θεματικές προτεραιότητες:
       
      -Περιβάλλον και αξιοποίηση Φυσικών Πόρων
      -Φύση και Βιοποικιλότητα
      -Περιβαλλοντική Διακυβέρνηση και Πληροφορική
       
      Πηγή: http://www.ypodomes....
       
      Click here to view the είδηση
    • By Engineer
      Ενα καλοκρυμμένο μυστικό, σε υποβρύχια σιωπή. Κρυμμένο 2.000 χρόνια στο ελληνικό αρχιπέλαγος, σκουριάζοντας... Ανακαλύφθηκε με τη γέννηση των ακτίνων Χ. Περιμένοντας άλλα 100 χρόνια, για να αποκρυπτογραφηθεί με τρισδιάστατη τομογραφία ακτίνων Χ. Σήμερα, μόλις και τα καταφέρνουμε να το αναπαραγάγουμε. Ο λόγος, για τον Μηχανισμό των Αντικυθήρων. Ενας νέος επιστήμονας, που κάνει διεθνή καριέρα, ο φυσικός Μάρκος Σκουλάτος από το Αίγιο, τον ανακατασκεύασε και μας μιλάει γι' αυτόν.
       
      «Θα μπορούσαμε να πούμε ότι πρόκειται για ένα αρχέγονο τεχνολογικό επίτευγμα του πολιτισμού μας. Συγχρόνως είναι και ένα κομψοτέχνημα καθαρής ευφυΐας που λάμπει στο ελληνικό αλλά και στο παγκόσμιο στερέωμα εδώ και 2 χιλιετίες. Η ανθρωπότητα τον γνώρισε μόνο τα τελευταία 100 χρόνια και συγκεκριμένα πλήρως αποκωδικοποιημένο μόλις την τελευταία δεκαετία.
       
      »Είναι η ανακάλυψη η οποία μας έκανε να αναθεωρήσουμε όλα όσα ξέραμε για την αρχαία τεχνογνωσία και μας αναγκάζει να ξαναγράψουμε την ιστορία των επιστημών όπως αυτή διδάσκεται στα πανεπιστήμια. Πρόκειται για μια μυστηριώδη κατασκευή που στην ουσία είναι ένας μηχανικός υπολογιστής. Είναι προγραμματισμένος να εκτελεί προκαθορισμένους αστρονομικούς υπολογισμούς. Το “λειτουργικό σύστημα” το οποίο χρησιμοποιεί μπορεί κάλλιστα να “προγραμματιστεί” από τον κατασκευαστή με την αλλαγή της θέσης και του μεγέθους των γραναζιών και αξόνων.
       
      »Με τη σημερινή ορολογία, θα λέγαμε, μάλιστα, πως είναι συνδεδεμένος με δύο οθόνες, μία στην εμπρόσθια και μία στην πίσω πλευρά. Εν συντομία, η μπροστινή οθόνη προβλέπει και απεικονίζει τη φυσική κίνηση των ουράνιων σωμάτων. Η πίσω οθόνη παρέχει προβλέψεις για ηλιακές και σεληνιακές εκλείψεις, και ενημερώνει για τα αστρονομικά γεγονότα που είχαν σημαντικό γεωργικό ή θρησκευτικό ενδιαφέρον.
       
      »Τέλος, οι Ολυμπιακοί Αγώνες και άλλοι Πανελλήνιοι Αγώνες είχαν προβλεφθεί, δίνοντας έτσι κοινωνικό χαρακτήρα στον Μηχανισμό. Ολες αυτές οι λειτουργίες επεξηγούνται με μικροσκοπικές επιγραφές χαραγμένες σε διάφορα μέρη της συσκευής, ακριβώς όπως τα εγχειρίδια που βρίσκει κανείς στις μέρες μας με την αγορά ενός γκάτζετ!
       
      »Η πολυπλοκότητα του Μηχανισμού, καθώς και ο τρόπος χρήσης του σε σχέση με τις επιγραφές, μας κάνει πραγματικά να απορούμε για την ασύλληπτη ευφυΐα, φαντασία... γι' αυτήν την κατασκευή, πριν από 2.100 έτη».
       

       
       
      ❖ Πώς σου γεννήθηκε η ιδέα να τον ανακατασκευάσεις;
       
      Η ιστορία άρχισε στο Βερολίνο όταν Αμερικανός συνάδελφος, την ώρα του καφέ, ανέφερε ότι χάρη στη μοντέρνα τομογραφία έγινε η αποκρυπτογράφηση του Μηχανισμού των Αντικυθήρων. Αμέσως σκέφτηκα ότι εμείς ως Ελληνες έχουμε χρέος να γνωρίζουμε περισσότερα για την κληρονομιά μας. Μέχρι τότε θυμόμουν τον Μηχανισμό ως αμυδρή παιδική ανάμνηση. Διάβασα τα σχετικά στο ίντερνετ και μετά παρακολούθησα το εξαιρετικό ντοκιμαντέρ του BBC «The 2.000 year old computer». Σκέφτηκα: «Τι ωραία να είχα μπροστά μου μια ανακατασκευή και να περιέστρεφα τα γρανάζια με τους δείκτες! Αλλά είναι πολύ πολύπλοκο». Μετά από 2 μήνες και αφού είχα ξαναδεί το ντοκιμαντέρ, η ιδέα να το ξεκινήσω ρίζωσε μέσα μου, γνωρίζοντας παράλληλα ότι και η έκβαση θα ήταν άγνωστη. Αλλωστε αυτό είναι και το ωραίο, να κάνεις κάτι χωρίς να γνωρίζεις αν θα πετύχεις ή όχι. Η γοητεία του δύσκολου.
       
      ❖ Ποιος ακριβώς ήταν ο στόχος σου;
       
      Οντας ερευνητής επιστήμονας του κλάδου της Φυσικής, ενδιαφέρομαι για την τεχνολογία. Η προσωπική πρόκληση που ανέλαβα ήταν να κατασκευάσω το πιο ακριβές λειτουργικό μοντέλο του Μηχανισμού των Αντικυθήρων, το οποίο ολοκλήρωσα το 2014, ως ένα προσωπικό χόμπι. Δούλευα Σαββατοκύριακα και μερικά απογεύματα, σε διάρκεια 2 ετών. Ο στόχος μου ήταν πολύ απλός στη σύλληψη: ένα ακριβές αντίγραφο του Μηχανισμού των Αντικυθήρων, που σέβεται ακριβώς τις διαστάσεις και γνωστές λειτουργίες του αρχικού και ενσωματώνει όλες τις τελευταίες επιστημονικές έρευνες. Τίποτα περισσότερο, τίποτα λιγότερο. Συμπεριέλαβα λοιπόν όλα τα πρόσφατα επιστημονικά πορίσματα σχετικά με το τι ακριβώς επιτελούσε ο μηχανισμός, καθώς και την τελευταία λέξη στην ανάγνωση των επιγραφών του, με απόλυτη πιστότητα και σεβασμό στο πρωτότυπο.
       
      ❖ Συνάντησες δυσκολίες;
       
      Δεν είχα από πού ν' αρχίσω. Πολλές δημοσιεύσεις σχετικά με τον μηχανισμό, αλλά τίποτα χρήσιμο για να κάνεις μια ανακατασκευή, εκτός από το πολύ βασικό: τον αριθμό των οδόντων ανά γρανάζι. Στην πορεία βρήκα στο σύνολο περίπου τρεις επιτυχημένες προσπάθειες παγκοσμίως και πλήθος άλλων που δεν λειτούργησαν ποτέ. Σημάδι ότι το εγχείρημα ήταν δύσκολο, ειδικά για κάποιον που δεν έχει επιχειρήσει ποτέ κάτι έστω και ελάχιστα παρόμοιο. Οι υπόλοιποι κατασκευαστές ήταν είτε μηχανικοί είτε μεγάλες ομάδες είτε πεπειραμένοι σε κατασκευές τέτοιου είδους, όλοι με πολλά χρόνια ανάλογης εμπειρίας στην πλάτη τους. Σε συγκεκριμένες κατασκευαστικές ερωτήσεις που έθεσα δεν κατάφερα να πάρω σαφείς απαντήσεις. Ο Μηχανισμός είχε μετατραπεί σε ένα είδος κρυφής τεχνογνωσίας του 2000.
       
      Μοναδικός σύντροφός μου, τα μαθηματικά, η γεωμετρία και ένα laptop. Ηταν μονόδρομος για μένα, λοιπόν, να κάνω τους δικούς μου υπολογισμούς και σχεδιασμό από το μηδέν, σε αυτό το απαιτητικό έργο. Χρησιμοποίησα σύγχρονες υπολογιστικές μεθόδους, προκειμένου να ελαχιστοποιήσω τις τριβές όλων των εξαρτημάτων. Η τελειότητα των υπολογισμών καθώς και της κατασκευής, με ακρίβεια 0,02 του χιλιοστού για όλα τα επιμέρους εξαρτήματα (γρανάζια, άξονες κ.λπ.), οδήγησε σε έναν μηχανισμό με την κινητήρια είσοδο στο πλάι, ακριβώς όπως στο πρωτότυπο.
       
      ❖ Από πόσα επιμέρους κομμάτια αποτελείται ο Μηχανισμός των Αντικυθήρων;
       
      Αποτελείται από περίπου 100 συνεργαζόμενα τμήματα, με τα πιο βασικά να είναι 40 γρανάζια, 20 άξονες, και 3 πλάκες πάνω στις οποίες στηρίζονται όλα αυτά.
       
      ❖ Σε ποιο μουσείο/έκθεση μπορούμε να δούμε το μοντέλο σου;
       
      Προς το παρόν η ανακατασκευή μου βρίσκεται στο σαλόνι του σπιτιού μας.
       
      ❖ Πόσος κόσμος το έχει δει, πώς έχει σχολιαστεί και τι feedback πήρες;
       
      Συνήθως το παρατηρούν φίλοι μας και επισκέπτες, που πάντα ρωτάνε τι είναι αυτό. Το έχουν δει και πιο ειδικοί, για παράδειγμα στο διάσημο μουσείο ωρολογοποιίας «Beyer Clock and Watch Museum» στη Ζυρίχη. Οι υπεύθυνοι ενθουσιάστηκαν και πρότειναν να οργανώσουν μια ομιλία/ημερίδα σχετικά με αυτό. Το πιο αξιόπιστο σχόλιο που έλαβα προέρχεται όμως από τον Ιταλό Massimo Mogi Vicentini, ο οποίος και έχει επιχειρήσει και έχει καταφέρει να φτιάξει το δικό του μοντέλο: «Πιστεύω πως κατασκεύασες το πιο όμορφο μοντέλο του Μηχανισμού ώς τώρα και δεν μπορώ παρά να σε συγχαρώ θερμά», μου έγραψε.
       
      ❖ Πόσο στοίχισε η ανακατασκευή σου;
       
      Ο Μηχανισμός τελείωσε το 2014 και μου κόστισε 2 χρόνια. Τα χρήματα προσπαθώ να μην τα μετράω. Το πλήρωσα αρκετά ακριβά. Θα μπορούσα να έχω ένα καλύτερο αυτοκίνητο, αλλά δεν με ενοχλεί. Η γυναίκα μου και τα παιδιά μου είναι πολύ περήφανοι και έτσι νιώθω δικαιωμένος. Είχα τη διαρκή υποστήριξή τους.
       
      ❖ Πώς μπορεί να αξιοποιηθεί το μοντέλο σου;
       
      Σήμερα πιστεύεται πως ο αυθεντικός Μηχανισμός των Αντικυθήρων είχε χρησιμοποιηθεί στην αρχαιότητα για εκπαιδευτικούς σκοπούς. Βλέποντας τα παιδιά μου να περνούν ώρες με τον Μηχανισμό, μου έχει ριζώσει και εμένα η ιδέα να αξιοποιήσω το μοντέλο μου παρομοίως. Προς αυτή την κατεύθυνση πλέει και το δεύτερο τροποποιημένο μοντέλο μου που βρίσκεται τώρα υπό κατασκευή.
       
      Μία χορηγία θα μου επέτρεπε να παραδώσω το μοντέλο μου σε κάποιο μουσείο που ασχολείται και με εκπαιδευτικά θέματα. Ονειρό μου είναι να γίνει αυτό σε ελληνικό μουσείο, και συγκεκριμένα στο Εθνικό μας Μουσείο, στην Αθήνα, πλάι στον αυθεντικό Μηχανισμό. Πρόσφατα έδειξα το μοντέλο μου στην ευγενέστατη διευθύντρια, η οποία ενθουσιάστηκε που ένας νέος Ελληνας ασχολήθηκε, κατανόησε και κατασκεύασε πλήρως τον Μηχανισμό.
       
      ❖ Πού μπορούμε να διαβάσουμε κάτι παραπάνω για λεπτομέρειες του μοντέλου σου;
       
      Στο eternalgadgetry.wordpress.com μπορείτε να δείτε βίντεο, φωτογραφίες υψηλής ανάλυσης, τις αρχές λειτουργίας του Μηχανισμού, καθώς και λίγη ιστορία σχετικά με την ανακατασκευή μου.
       
      ❖ Πώς το χαρακτηρίζεις, πώς το βλέπεις;
       
      Για μένα ο Μηχανισμός είναι ο συμβολισμός του αιώνιου γκάτζετ, που εξακολουθούμε διαχρονικά να θαυμάζουμε. Παρουσιάζει το ίδιο ενδιαφέρον που παρουσίαζε και στην αρχαιότητα, φαντάζομαι. Η αρχική σύλληψη είναι τόσο μοναδική που μας δημιουργείται αυτομάτως η σκέψη ότι κάτι τέτοιο δεν πρέπει να κρύβεται. Είναι η πολιτισμική κληρονομιά μας και αυτό μας κάνει να χαιρόμαστε ιδιαίτερα που είμαστε Ελληνες.
       
       
      Πιστός στον αρχέγονο σχεδιασμό
       

       
       
       
      ❖ Ποια η ιδιαιτερότητα του μοντέλου σου σε σχέση με τα άλλα;
       
      Συνολικά, όπως ανέφερα, υπάρχουν παγκοσμίως γύρω στις τρεις λειτουργικές ανακατασκευές, με έναν ακόμη μικρότερο αριθμό να λειτουργούν όπως το πρωτότυπο. Χάρη στη μελέτη που έκανα (βελτιστοποίηση τριβών κ.λπ.) κατάφερα το μοντέλο μου να λειτουργεί με κίνηση από το πλάι, όπως πιστεύεται και για το πρωτότυπο. Αυτό το θεωρώ τη μεγαλύτερη επιτυχία σε αυτό το πρότζεκτ, μια και μου δούλεψε από την πρώτη στιγμή, χωρίς τροποποιήσεις, πράγμα εξαιρετικά δύσκολο και ειδικά για έναν «απομονωμένο» ερευνητή.
       
      Ενώ παρέμεινα απολύτως πιστός στον αρχέγονο σχεδιασμό που αντανακλά την αρχαία σοφία και τεχνογνωσία, θέλησα ακόμα να κάνω άμεσα ορατή την ομορφιά του Μηχανισμού των Αντικυθήρων με τη χρήση διάφανων υλικών. Εξάλλου, σήμερα πιστεύεται πως ο αυθεντικός Μηχανισμός των Αντικυθήρων είχε χρησιμοποιηθεί στην αρχαιότητα για εκπαιδευτικούς σκοπούς.
       
      Ο θεατής της ανακατασκευής μου μπορεί, λοιπόν, να δει όλες τις εσωτερικές λεπτομέρειες καθώς και τις πράξεις που επιτελούν τα επιμέρους γρανάζια καθώς περιστρέφονται. Η ομορφιά ήταν κάτι που ανέκαθεν απασχολούσε τους Ελληνες. Καθώς ο Μηχανισμός περιέχει χιλιάδες γράμματα με ενδείξεις και οδηγίες χρήσης, σκέφτηκα να φτιάξω τη δική μου γραμματοσειρά για να αποδώσω και αυτό το μέρος όσο πιο πιστά μπορούσα.
       
      Η γραμματοσειρά έγινε αρχικά στο χέρι από καλλιγράφο και κατόπιν την πέρασα στον υπολογιστή για να μπορέσει να χρησιμοποιηθεί στην ανακατασκευή μου. Η βάση του Μηχανισμού είναι από πεντελικό μάρμαρο, το ίδιο που χρησιμοποιήθηκε για τον Παρθενώνα. Τέλος, τα επιμέρους εξαρτήματα είναι επίχρυσα. Το συνολικό αποτέλεσμα μας δικαίωσε.
       
      Info:
       
      Ο Μάρκος Σκουλάτος γεννήθηκε το 1983 και μεγάλωσε στο Αίγιο. Από τα παιδικά του χρόνια τον κέντριζαν τα πειράματα και η γεωμετρία. Σπούδασε Φυσική και έκανε το διδακτορικό του με υποτροφία το 2004-2007 στο Λίβερπουλ, στη φυσική στερεάς κατάστασης. Ο επιμέρους κλάδος με τον οποίο ασχολείται είναι ο κβαντομαγνητισμός και η έρευνα σε νέες μαγνητικές δομές και καταστάσεις.
       
      Το 2008-2011 εργάστηκε στο ερευνητικό κέντρο HelmholtzZentrum Berlin και κατόπιν στο Paul Scherrer Institut της Ελβετίας με υποτροφία MarieCurie (2012-2014). Από το 2014 εργάζεται στο Technische Universität του Μονάχου. Υλοποιεί τις ιδέες του σε πειραματικές διατάξεις με δέσμες νετρονίων και ακτίνων X σε Γαλλία, Γερμανία, Ελβετία και Αμερική. Εχει δώσει πάνω από 50 ομιλίες και παρουσιάσεις, σχετικά με την έρευνά του στα μαγνητικά υλικά, σε πανεπιστήμια και συνέδρια ανά τον κόσμο (Αγγλία, Ελλάδα, Γαλλία, Ελβετία, Σουηδία, Αμερική, Ιαπωνία κ.α.).
       
      Πηγή: http://www.efsyn.gr/arthro/anaviosi-apo-ellinika-heria
    • By Engineer
      Ενα καλοκρυμμένο μυστικό, σε υποβρύχια σιωπή. Κρυμμένο 2.000 χρόνια στο ελληνικό αρχιπέλαγος, σκουριάζοντας... Ανακαλύφθηκε με τη γέννηση των ακτίνων Χ. Περιμένοντας άλλα 100 χρόνια, για να αποκρυπτογραφηθεί με τρισδιάστατη τομογραφία ακτίνων Χ. Σήμερα, μόλις και τα καταφέρνουμε να το αναπαραγάγουμε. Ο λόγος, για τον Μηχανισμό των Αντικυθήρων. Ενας νέος επιστήμονας, που κάνει διεθνή καριέρα, ο φυσικός Μάρκος Σκουλάτος από το Αίγιο, τον ανακατασκεύασε και μας μιλάει γι' αυτόν.
       
      «Θα μπορούσαμε να πούμε ότι πρόκειται για ένα αρχέγονο τεχνολογικό επίτευγμα του πολιτισμού μας. Συγχρόνως είναι και ένα κομψοτέχνημα καθαρής ευφυΐας που λάμπει στο ελληνικό αλλά και στο παγκόσμιο στερέωμα εδώ και 2 χιλιετίες. Η ανθρωπότητα τον γνώρισε μόνο τα τελευταία 100 χρόνια και συγκεκριμένα πλήρως αποκωδικοποιημένο μόλις την τελευταία δεκαετία.
       
      »Είναι η ανακάλυψη η οποία μας έκανε να αναθεωρήσουμε όλα όσα ξέραμε για την αρχαία τεχνογνωσία και μας αναγκάζει να ξαναγράψουμε την ιστορία των επιστημών όπως αυτή διδάσκεται στα πανεπιστήμια. Πρόκειται για μια μυστηριώδη κατασκευή που στην ουσία είναι ένας μηχανικός υπολογιστής. Είναι προγραμματισμένος να εκτελεί προκαθορισμένους αστρονομικούς υπολογισμούς. Το “λειτουργικό σύστημα” το οποίο χρησιμοποιεί μπορεί κάλλιστα να “προγραμματιστεί” από τον κατασκευαστή με την αλλαγή της θέσης και του μεγέθους των γραναζιών και αξόνων.
       
      »Με τη σημερινή ορολογία, θα λέγαμε, μάλιστα, πως είναι συνδεδεμένος με δύο οθόνες, μία στην εμπρόσθια και μία στην πίσω πλευρά. Εν συντομία, η μπροστινή οθόνη προβλέπει και απεικονίζει τη φυσική κίνηση των ουράνιων σωμάτων. Η πίσω οθόνη παρέχει προβλέψεις για ηλιακές και σεληνιακές εκλείψεις, και ενημερώνει για τα αστρονομικά γεγονότα που είχαν σημαντικό γεωργικό ή θρησκευτικό ενδιαφέρον.
       
      »Τέλος, οι Ολυμπιακοί Αγώνες και άλλοι Πανελλήνιοι Αγώνες είχαν προβλεφθεί, δίνοντας έτσι κοινωνικό χαρακτήρα στον Μηχανισμό. Ολες αυτές οι λειτουργίες επεξηγούνται με μικροσκοπικές επιγραφές χαραγμένες σε διάφορα μέρη της συσκευής, ακριβώς όπως τα εγχειρίδια που βρίσκει κανείς στις μέρες μας με την αγορά ενός γκάτζετ!
       
      »Η πολυπλοκότητα του Μηχανισμού, καθώς και ο τρόπος χρήσης του σε σχέση με τις επιγραφές, μας κάνει πραγματικά να απορούμε για την ασύλληπτη ευφυΐα, φαντασία... γι' αυτήν την κατασκευή, πριν από 2.100 έτη».
       

       
       
      ❖ Πώς σου γεννήθηκε η ιδέα να τον ανακατασκευάσεις;
       
      Η ιστορία άρχισε στο Βερολίνο όταν Αμερικανός συνάδελφος, την ώρα του καφέ, ανέφερε ότι χάρη στη μοντέρνα τομογραφία έγινε η αποκρυπτογράφηση του Μηχανισμού των Αντικυθήρων. Αμέσως σκέφτηκα ότι εμείς ως Ελληνες έχουμε χρέος να γνωρίζουμε περισσότερα για την κληρονομιά μας. Μέχρι τότε θυμόμουν τον Μηχανισμό ως αμυδρή παιδική ανάμνηση. Διάβασα τα σχετικά στο ίντερνετ και μετά παρακολούθησα το εξαιρετικό ντοκιμαντέρ του BBC «The 2.000 year old computer». Σκέφτηκα: «Τι ωραία να είχα μπροστά μου μια ανακατασκευή και να περιέστρεφα τα γρανάζια με τους δείκτες! Αλλά είναι πολύ πολύπλοκο». Μετά από 2 μήνες και αφού είχα ξαναδεί το ντοκιμαντέρ, η ιδέα να το ξεκινήσω ρίζωσε μέσα μου, γνωρίζοντας παράλληλα ότι και η έκβαση θα ήταν άγνωστη. Αλλωστε αυτό είναι και το ωραίο, να κάνεις κάτι χωρίς να γνωρίζεις αν θα πετύχεις ή όχι. Η γοητεία του δύσκολου.
       
      ❖ Ποιος ακριβώς ήταν ο στόχος σου;
       
      Οντας ερευνητής επιστήμονας του κλάδου της Φυσικής, ενδιαφέρομαι για την τεχνολογία. Η προσωπική πρόκληση που ανέλαβα ήταν να κατασκευάσω το πιο ακριβές λειτουργικό μοντέλο του Μηχανισμού των Αντικυθήρων, το οποίο ολοκλήρωσα το 2014, ως ένα προσωπικό χόμπι. Δούλευα Σαββατοκύριακα και μερικά απογεύματα, σε διάρκεια 2 ετών. Ο στόχος μου ήταν πολύ απλός στη σύλληψη: ένα ακριβές αντίγραφο του Μηχανισμού των Αντικυθήρων, που σέβεται ακριβώς τις διαστάσεις και γνωστές λειτουργίες του αρχικού και ενσωματώνει όλες τις τελευταίες επιστημονικές έρευνες. Τίποτα περισσότερο, τίποτα λιγότερο. Συμπεριέλαβα λοιπόν όλα τα πρόσφατα επιστημονικά πορίσματα σχετικά με το τι ακριβώς επιτελούσε ο μηχανισμός, καθώς και την τελευταία λέξη στην ανάγνωση των επιγραφών του, με απόλυτη πιστότητα και σεβασμό στο πρωτότυπο.
       
      ❖ Συνάντησες δυσκολίες;
       
      Δεν είχα από πού ν' αρχίσω. Πολλές δημοσιεύσεις σχετικά με τον μηχανισμό, αλλά τίποτα χρήσιμο για να κάνεις μια ανακατασκευή, εκτός από το πολύ βασικό: τον αριθμό των οδόντων ανά γρανάζι. Στην πορεία βρήκα στο σύνολο περίπου τρεις επιτυχημένες προσπάθειες παγκοσμίως και πλήθος άλλων που δεν λειτούργησαν ποτέ. Σημάδι ότι το εγχείρημα ήταν δύσκολο, ειδικά για κάποιον που δεν έχει επιχειρήσει ποτέ κάτι έστω και ελάχιστα παρόμοιο. Οι υπόλοιποι κατασκευαστές ήταν είτε μηχανικοί είτε μεγάλες ομάδες είτε πεπειραμένοι σε κατασκευές τέτοιου είδους, όλοι με πολλά χρόνια ανάλογης εμπειρίας στην πλάτη τους. Σε συγκεκριμένες κατασκευαστικές ερωτήσεις που έθεσα δεν κατάφερα να πάρω σαφείς απαντήσεις. Ο Μηχανισμός είχε μετατραπεί σε ένα είδος κρυφής τεχνογνωσίας του 2000.
       
      Μοναδικός σύντροφός μου, τα μαθηματικά, η γεωμετρία και ένα laptop. Ηταν μονόδρομος για μένα, λοιπόν, να κάνω τους δικούς μου υπολογισμούς και σχεδιασμό από το μηδέν, σε αυτό το απαιτητικό έργο. Χρησιμοποίησα σύγχρονες υπολογιστικές μεθόδους, προκειμένου να ελαχιστοποιήσω τις τριβές όλων των εξαρτημάτων. Η τελειότητα των υπολογισμών καθώς και της κατασκευής, με ακρίβεια 0,02 του χιλιοστού για όλα τα επιμέρους εξαρτήματα (γρανάζια, άξονες κ.λπ.), οδήγησε σε έναν μηχανισμό με την κινητήρια είσοδο στο πλάι, ακριβώς όπως στο πρωτότυπο.
       
      ❖ Από πόσα επιμέρους κομμάτια αποτελείται ο Μηχανισμός των Αντικυθήρων;
       
      Αποτελείται από περίπου 100 συνεργαζόμενα τμήματα, με τα πιο βασικά να είναι 40 γρανάζια, 20 άξονες, και 3 πλάκες πάνω στις οποίες στηρίζονται όλα αυτά.
       
      ❖ Σε ποιο μουσείο/έκθεση μπορούμε να δούμε το μοντέλο σου;
       
      Προς το παρόν η ανακατασκευή μου βρίσκεται στο σαλόνι του σπιτιού μας.
       
      ❖ Πόσος κόσμος το έχει δει, πώς έχει σχολιαστεί και τι feedback πήρες;
       
      Συνήθως το παρατηρούν φίλοι μας και επισκέπτες, που πάντα ρωτάνε τι είναι αυτό. Το έχουν δει και πιο ειδικοί, για παράδειγμα στο διάσημο μουσείο ωρολογοποιίας «Beyer Clock and Watch Museum» στη Ζυρίχη. Οι υπεύθυνοι ενθουσιάστηκαν και πρότειναν να οργανώσουν μια ομιλία/ημερίδα σχετικά με αυτό. Το πιο αξιόπιστο σχόλιο που έλαβα προέρχεται όμως από τον Ιταλό Massimo Mogi Vicentini, ο οποίος και έχει επιχειρήσει και έχει καταφέρει να φτιάξει το δικό του μοντέλο: «Πιστεύω πως κατασκεύασες το πιο όμορφο μοντέλο του Μηχανισμού ώς τώρα και δεν μπορώ παρά να σε συγχαρώ θερμά», μου έγραψε.
       
      ❖ Πόσο στοίχισε η ανακατασκευή σου;
       
      Ο Μηχανισμός τελείωσε το 2014 και μου κόστισε 2 χρόνια. Τα χρήματα προσπαθώ να μην τα μετράω. Το πλήρωσα αρκετά ακριβά. Θα μπορούσα να έχω ένα καλύτερο αυτοκίνητο, αλλά δεν με ενοχλεί. Η γυναίκα μου και τα παιδιά μου είναι πολύ περήφανοι και έτσι νιώθω δικαιωμένος. Είχα τη διαρκή υποστήριξή τους.
       
      ❖ Πώς μπορεί να αξιοποιηθεί το μοντέλο σου;
       
      Σήμερα πιστεύεται πως ο αυθεντικός Μηχανισμός των Αντικυθήρων είχε χρησιμοποιηθεί στην αρχαιότητα για εκπαιδευτικούς σκοπούς. Βλέποντας τα παιδιά μου να περνούν ώρες με τον Μηχανισμό, μου έχει ριζώσει και εμένα η ιδέα να αξιοποιήσω το μοντέλο μου παρομοίως. Προς αυτή την κατεύθυνση πλέει και το δεύτερο τροποποιημένο μοντέλο μου που βρίσκεται τώρα υπό κατασκευή.
       
      Μία χορηγία θα μου επέτρεπε να παραδώσω το μοντέλο μου σε κάποιο μουσείο που ασχολείται και με εκπαιδευτικά θέματα. Ονειρό μου είναι να γίνει αυτό σε ελληνικό μουσείο, και συγκεκριμένα στο Εθνικό μας Μουσείο, στην Αθήνα, πλάι στον αυθεντικό Μηχανισμό. Πρόσφατα έδειξα το μοντέλο μου στην ευγενέστατη διευθύντρια, η οποία ενθουσιάστηκε που ένας νέος Ελληνας ασχολήθηκε, κατανόησε και κατασκεύασε πλήρως τον Μηχανισμό.
       
      ❖ Πού μπορούμε να διαβάσουμε κάτι παραπάνω για λεπτομέρειες του μοντέλου σου;
       
      Στο eternalgadgetry.wordpress.com μπορείτε να δείτε βίντεο, φωτογραφίες υψηλής ανάλυσης, τις αρχές λειτουργίας του Μηχανισμού, καθώς και λίγη ιστορία σχετικά με την ανακατασκευή μου.
       
      ❖ Πώς το χαρακτηρίζεις, πώς το βλέπεις;
       
      Για μένα ο Μηχανισμός είναι ο συμβολισμός του αιώνιου γκάτζετ, που εξακολουθούμε διαχρονικά να θαυμάζουμε. Παρουσιάζει το ίδιο ενδιαφέρον που παρουσίαζε και στην αρχαιότητα, φαντάζομαι. Η αρχική σύλληψη είναι τόσο μοναδική που μας δημιουργείται αυτομάτως η σκέψη ότι κάτι τέτοιο δεν πρέπει να κρύβεται. Είναι η πολιτισμική κληρονομιά μας και αυτό μας κάνει να χαιρόμαστε ιδιαίτερα που είμαστε Ελληνες.
       
       
      Πιστός στον αρχέγονο σχεδιασμό
       

       
       
       
      ❖ Ποια η ιδιαιτερότητα του μοντέλου σου σε σχέση με τα άλλα;
       
      Συνολικά, όπως ανέφερα, υπάρχουν παγκοσμίως γύρω στις τρεις λειτουργικές ανακατασκευές, με έναν ακόμη μικρότερο αριθμό να λειτουργούν όπως το πρωτότυπο. Χάρη στη μελέτη που έκανα (βελτιστοποίηση τριβών κ.λπ.) κατάφερα το μοντέλο μου να λειτουργεί με κίνηση από το πλάι, όπως πιστεύεται και για το πρωτότυπο. Αυτό το θεωρώ τη μεγαλύτερη επιτυχία σε αυτό το πρότζεκτ, μια και μου δούλεψε από την πρώτη στιγμή, χωρίς τροποποιήσεις, πράγμα εξαιρετικά δύσκολο και ειδικά για έναν «απομονωμένο» ερευνητή.
       
      Ενώ παρέμεινα απολύτως πιστός στον αρχέγονο σχεδιασμό που αντανακλά την αρχαία σοφία και τεχνογνωσία, θέλησα ακόμα να κάνω άμεσα ορατή την ομορφιά του Μηχανισμού των Αντικυθήρων με τη χρήση διάφανων υλικών. Εξάλλου, σήμερα πιστεύεται πως ο αυθεντικός Μηχανισμός των Αντικυθήρων είχε χρησιμοποιηθεί στην αρχαιότητα για εκπαιδευτικούς σκοπούς.
       
      Ο θεατής της ανακατασκευής μου μπορεί, λοιπόν, να δει όλες τις εσωτερικές λεπτομέρειες καθώς και τις πράξεις που επιτελούν τα επιμέρους γρανάζια καθώς περιστρέφονται. Η ομορφιά ήταν κάτι που ανέκαθεν απασχολούσε τους Ελληνες. Καθώς ο Μηχανισμός περιέχει χιλιάδες γράμματα με ενδείξεις και οδηγίες χρήσης, σκέφτηκα να φτιάξω τη δική μου γραμματοσειρά για να αποδώσω και αυτό το μέρος όσο πιο πιστά μπορούσα.
       
      Η γραμματοσειρά έγινε αρχικά στο χέρι από καλλιγράφο και κατόπιν την πέρασα στον υπολογιστή για να μπορέσει να χρησιμοποιηθεί στην ανακατασκευή μου. Η βάση του Μηχανισμού είναι από πεντελικό μάρμαρο, το ίδιο που χρησιμοποιήθηκε για τον Παρθενώνα. Τέλος, τα επιμέρους εξαρτήματα είναι επίχρυσα. Το συνολικό αποτέλεσμα μας δικαίωσε.
       
      Info:
       
      Ο Μάρκος Σκουλάτος γεννήθηκε το 1983 και μεγάλωσε στο Αίγιο. Από τα παιδικά του χρόνια τον κέντριζαν τα πειράματα και η γεωμετρία. Σπούδασε Φυσική και έκανε το διδακτορικό του με υποτροφία το 2004-2007 στο Λίβερπουλ, στη φυσική στερεάς κατάστασης. Ο επιμέρους κλάδος με τον οποίο ασχολείται είναι ο κβαντομαγνητισμός και η έρευνα σε νέες μαγνητικές δομές και καταστάσεις.
       
      Το 2008-2011 εργάστηκε στο ερευνητικό κέντρο HelmholtzZentrum Berlin και κατόπιν στο Paul Scherrer Institut της Ελβετίας με υποτροφία MarieCurie (2012-2014). Από το 2014 εργάζεται στο Technische Universität του Μονάχου. Υλοποιεί τις ιδέες του σε πειραματικές διατάξεις με δέσμες νετρονίων και ακτίνων X σε Γαλλία, Γερμανία, Ελβετία και Αμερική. Εχει δώσει πάνω από 50 ομιλίες και παρουσιάσεις, σχετικά με την έρευνά του στα μαγνητικά υλικά, σε πανεπιστήμια και συνέδρια ανά τον κόσμο (Αγγλία, Ελλάδα, Γαλλία, Ελβετία, Σουηδία, Αμερική, Ιαπωνία κ.α.).
       
      Πηγή: http://www.efsyn.gr/...-ellinika-heria
       
      Click here to view the είδηση
    • By Engineer
      Η Εφορεία Εναλίων Αρχαιοτήτων, υποστηριζόμενη από το Αμερικάνικο Ωκεανογραφικό Ινστιτούτο Woods Hole, ολοκλήρωσε την ψηφιακή υποβρύχια αποτύπωση και τρισδιάστατη απεικόνιση ακριβείας στην περιοχή του Ναυαγίου των Αντικυθήρων στο διάστημα από τις 9 μέχρι τις 16 Ιουνίου.
       
      Όπως αναφέρει το υπουργείο Πολιτισμού, στην περυσινή αντίστοιχη αποτύπωση είχε καταγραφεί η περιοχή της θέσης του ναυαγίου απ’ όπου ανελκύστηκαν το 1900 τα περίφημα γλυπτά και ο Μηχανισμός των Αντικυθήρων (70Χ30μ. περίπου). Εν τούτοις η γειτνίαση του με δεύτερη θέση όπου εντοπίζεται φορτίο αμφορέων και άγκυρες ίδιας χρονολόγησης κατέστησε αναγκαία την αποτύπωση του ευρύτερου χώρου (350Χ45μ. περίπου), ώστε να μπορούν να τοποθετηθούν όλα τα ευρήματα και να εξαχθούν συμπεράσματα για την πιθανή σχέση των δύο θέσεων. Σύμφωνα με το υπουργείο, τα αποτελέσματα είναι ιδιαίτερα ενθαρρυντικά. Η λεπτομερής αποτύπωση δημιουργεί σαφέστερη εικόνα για τη σχέση των δύο θέσεων, ενώ η τοποθέτηση των ευρημάτων στον αποτυπωμένο πλέον χώρο ενισχύει στην κατανόηση του συνόλου των ευρημάτων στις δύο θέσεις.
       

       
       
      Η αποτύπωση έγινε από εξειδικευμένη ομάδα του Πανεπιστημίου του Sydney με τη χρήση του αυτόνομου υποβρύχιου οχήματος Sirius.
       
      Οι πόροι για τη διενέργεια της έρευνας/ανασκαφής εξασφαλίζονται από το Ωκεανογραφικό Ινστιτούτο Woods Hole, αμερικάνικους, ευρωπαϊκούς και ελληνικούς φορείς, για την κάλυψη των αναγκών σε μέσα και εξειδικευμένο τεχνικό και επιστημονικό προσωπικό. Στην ολοκλήρωση της πρώτης φάσης σημαντική ήταν η συμβολή της παραχώρησης από το Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη σκάφους, το οποίο χρησιμοποιήθηκε ως βάση της ερευνητικής ομάδας.
       
      Η δεύτερη φάση για το 2015 προγραμματίζεται στο τέλος της θερινής περιόδου, οπότε θα γίνει η έναρξη της συστηματικής υποβρύχιας ανασκαφικής διερεύνησης του Ναυαγίου, στο πλαίσιο του πενταετούς προγράμματος.
       
      Πηγή: http://www.efsyn.gr/arthro/psifiaki-ypovryhia-apotyposi-sto-nayagio-ton-antikythiron
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.