Jump to content
  • Novatron
  • Engineer

    Ρυθμίσεις για άμεσες κατεδαφίσεις αυθαιρέτων σχεδιάζει το ΥΠΕΝ

    Τη δυνατότητα άμεσης κατεδάφισης όσων αυθαιρέτων δεν «νομιμοποιηθούν» προωθεί με ρύθμιση το υπουργείο Περιβάλλοντος. Η ρύθμιση θα αφορά τα αυθαίρετα που θα εντοπιστούν μετά την καταληκτική ημερομηνία του νόμου, δηλαδή τον Νοέμβριο του 2019, εφόσον βέβαια δεν δοθούν νέες παρατάσεις.

    Το ερώτημα, ασφαλώς, είναι με ποιο τρόπο θα ελέγχεται αν ένα αυθαίρετο... έχει καλώς δηλωθεί, καθώς το τελευταίο διάστημα μεγάλες ομάδες ιδιοκτητών αυθαιρέτων στην Αττική έχουν δημόσια δηλώσει ότι «νομιμοποίησαν» αυθαίρετα σε δάση χωρίς καμία επίπτωση.

    Με άλλη ρύθμιση επιχειρείται να απαλειφθούν τα «παραθυράκια» της νομοθεσίας που μέχρι σήμερα επέτρεπαν σε ιδιοκτήτες κατεδαφιστέων αυθαιρέτων να καθυστερούν την έλευση της μπουλντόζας.

    Οι ρυθμίσεις περιλαμβάνονται στο σχέδιο νόμου «Ερευνα, εκμετάλλευση και διαχείριση του γεωθερμικού δυναμικού της χώρας, σύσταση Ελληνικής Αρχής Γεωλογικών και Μεταλλευτικών Ερευνών, ιδιοκτησιακός διαχωρισμός δικτύων διανομής φυσικού αερίου και άλλες διατάξεις», το οποίο πρόκειται να κατατεθεί αύριο στη Βουλή. Το κείμενο του σχεδίου νόμου δεν δόθηκε χθες στη δημοσιότητα, καθώς το ΥΠΕΝ υποστήριξε ότι εκκρεμεί η συμπλήρωση διατάξεων. Εδωσε, ωστόσο, ενημερωτικό σημείωμα, σύμφωνα με το οποίο:

    • Δίνεται παράταση έως την καταληκτική ημερομηνία του νόμου για τα αυθαίρετα (ν.4495/17) σε όσους ιδιοκτήτες αυθαιρέτων δεν επιθυμούν να τα νομιμοποιήσουν, να τα κατεδαφίσουν οικειοθελώς. «Με τη λήξη του νόμου για την τακτοποίηση των αυθαιρέτων στις 9/11/2019, όποια αυθαίρετα κτίσματα ή κατασκευές εντοπίζονται από τους ελεγκτές, θα κατεδαφίζονται άμεσα (είτε την ώρα που κατασκευάζονται, είτε έχουν συντελεστεί) εφόσον δεν υποβλήθηκε αίτηση υπαγωγής έως τις 8/11/2019», αναφέρει το υπουργείο. Προφανώς, το ζητούμενο είναι να ασκηθεί πίεση στους ιδιοκτήτες αυθαιρέτων να δηλώσουν τις πολεοδομικές παρανομίες τους έως τον Νοέμβριο (αν δεν δοθεί δεύτερη παράταση). Ωστόσο, θα ήταν ορθό το υπουργείο να μεριμνούσε παράλληλα και για το «ξεκαθάρισμα» της βάσης των αυθαιρέτων από εκείνα που κακώς δηλώθηκαν: χαρακτηριστική είναι η περίπτωση συλλόγου ιδιοκτητών αυθαιρέτων στην Αρτέμιδα που πρόσφατα, στη διαβούλευση του σχεδίου νόμου για τις οικιστικές πυκνώσεις, δήλωσαν δημόσια... ότι έχουν «νομιμοποιήσει» αυθαίρετα σε δάση, ζητώντας μάλιστα να συμψηφιστούν τα πρόστιμα (η νομιμοποίηση αυθαιρέτων σε δάση και αιγιαλούς προς το παρόν απαγορεύεται).

    • Αντιμετωπίζεται ένα «παραθυράκι» της νομοθεσίας, που επέτρεπε στους ιδιοκτήτες αμετάκλητα κατεδαφιστέων αυθαιρέτων να καθυστερούν την μπουλντόζα. Πιο συγκεκριμένα, η ρύθμιση θα αφορά τη διαφοροποίηση των αυθαιρεσιών (αρχικό πρωτόκολλο με σημερινή κατάσταση) που πλέον δεν θα αποτελεί εμπόδιο. Πρόκειται για μια πολύ σημαντική ρύθμιση, καθώς πολλά από τα πρωτόκολλα κατεδάφισης έχουν συνταχθεί 5, 10 ή και περισσότερα χρόνια νωρίτερα (και λόγω της απροθυμίας της διοίκησης να τα εφαρμόσει παρέμειναν στα συρτάρια), με αποτέλεσμα τα αυθαίρετα να επεκτείνονται με το πέρασμα των ετών και οι ιδιοκτήτες τους να υποστηρίζουν ότι τα πρωτόκολλα κατεδάφισης... δεν μπορούν να εφαρμοστούν γιατί δεν ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα.

    • Τέλος, προβλέπεται η απαλλαγή των πολιτών από τέλη για μεταβολές επί δικαιωμάτων που έχουν ήδη καταχωριστεί με τις αρχικές δηλώσεις.



    User Feedback


    Μα αφού βρε λεβέντες "νομοθέτες" μετά τις 8 Νοεμβρίου 2019 άλλος θ' αποφασίζει..... Λέτε ότι κι ο νέος υπεν του Μητσοτάκη να 'ναι τέτοιο ξυπνοπούλι όπως εσείς;;,; Δεν πιάνουν τόπο πια οι φοβέρες σας...  Δεν τσιμπάνε οι ιδιοκτήτες... Θέλει "τρόπο" το θέμα που δεν τον κατέχετε ή αν τον κατέχετε δεν θέλετε να τον εφαρμόσετε... Απολαύστε λοιπόν τις τελευταίες ημέρες στην εξουσία κι αφήστε τα δύσκολα!!!!

     

     

    Edited by ΙΑΣΟΝΑΣ

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites

    Θα μας ταράξει λέει στις νομιμότητες

    ο χαζογελαστός που το 'παιξε

    με τις οικιστικές  πυκνότητες .....

     

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites


    Create an account or sign in to comment

    You need to be a member in order to leave a comment

    Create an account

    Sign up for a new account in our community. It's easy!

    Register a new account

    Sign in

    Already have an account? Sign in here.

    Sign In Now

  • Similar Content

    • By Engineer
      Η ψηφιακή τράπεζα γης θα αγοράζει συντελεστή από τους ιδιοκτήτες των διατηρητέων ή και των χαρακτηρισμένων μνημείων και θα τον πουλάει σε αυτούς που έχουν αυθαίρετα με πολύ μεγάλες παραβάσεις, που κατά τον νόμο έχουν υποχρέωση αγοράς συντελεστή μεσοπρόθεσμα.
      Αυτοί που θα λαμβάνουν τα χρήματα δίνοντας συντελεστή θα υποχρεούνται στην αποκατάσταση των διατηρητέων και αυτοί που θα αγοράζουν τον συντελεστή, στη σύννομη τακτοποίηση των παραβάσεών τους. Πρώτοι στην τράπεζα γης θα εγγραφούν αυτοί που κατέχουν ήδη τίτλους μεταφοράς συντελεστή και έτσι θα εισπράξουν πρώτοι τις καταβολές από αυτούς που πρέπει να τακτοποιήσουν αυθαίρετα.
      Ταυτόχρονα, το Δημόσιο θα εισπράττει έσοδα από την τακτοποίηση των αυθαιρέτων. Οι δήμοι και οι άλλοι φορείς-ιδιοκτήτες ακινήτων του Δημοσίου, όπως και οι ιδιώτες, θα μπορούν να αξιοποιήσουν την περιουσία τους ενισχύοντας περαιτέρω τους προϋπολογισμούς τους και ταυτόχρονα να εξωραΐσουν τις πόλεις και όχι μόνον και να προστατεύσουν την αρχιτεκτονική και ιστορική πολιτιστική κληρονομία με αυτονόητα οφέλη και για τον τουρισμό. Υπάρχουν αυτή τη στιγμή στη χώρα συνολικά περίπου 20.000 διατηρητέα (υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας) και μνημεία (υπουργείο Πολιτισμού), που έχουν περισσευούμενο συντελεστή περίπου 3.000.000 τετραγωνικά μέτρα (η σωστή μονάδα μέτρησης είναι η αξία αυτών, γιατί είναι διαφορετική η αξία γης σε κάθε περιοχή και έτσι ύστερα από μελέτη θα οριστεί αλγόριθμος για τον προσδιορισμό της σε κάθε περιοχή), σημειώνει ο πρόεδρος του ΤΕΕ. Η πλειονότητα αυτών των κτιρίων αφορά παρατημένα και διαλυμένα, είτε λόγω έλλειψης χρημάτων από τους ιδιοκτήτες για την αποκατάστασή τους, είτε λόγω πολυϊδιοκτησίας εξαιτίας κληρονομικών ζητημάτων, είτε επειδή είναι αγνώστου ιδιοκτήτη.
      Ταυτόχρονα υπάρχουν ιδιοκτήτες αυθαιρέτων της «κατηγορίας 5» που έχουν κάνει τακτοποίηση για 30 χρόνια, αλλά για να γίνει οριστική τακτοποίηση, θα πρέπει να αγοράσουν συντελεστή και να προσαρμοστεί το τοπικό χωρικό σχέδιο κάθε δήμου (ζώνη υποδομής συντελεστή). Τα τετραγωνικά αυτών των αυθαιρέτων («κατηγορία 5») είναι περίπου 10.000.000 (πρέπει ομοίως να μετατραπούν σε αξία).  Η ιδέα είναι μέσω της ψηφιακής τράπεζας γης οι ιδιοκτήτες αυτών των αυθαιρέτων να αγοράζουν συντελεστή από τους ιδιοκτήτες διατηρητέων και μνημείων. Η τράπεζα θα δίνει ένα ποσοστό των χρημάτων, π.χ. 30%, ή όσο απαιτείται για τις εργασίες, στους ιδιοκτήτες, για να αποκαταστήσουν την όψη και να εξασφαλίσουν ότι δεν θα πέσει, και αφού διαπιστωθεί από ελεγκτή μηχανικό ότι έγιναν αυτές οι εργασίες, θα δίνονται και τα υπόλοιπα χρήματα στον ιδιοκτήτη.

      View full είδηση
    • By Engineer
      Η ψηφιακή τράπεζα γης θα αγοράζει συντελεστή από τους ιδιοκτήτες των διατηρητέων ή και των χαρακτηρισμένων μνημείων και θα τον πουλάει σε αυτούς που έχουν αυθαίρετα με πολύ μεγάλες παραβάσεις, που κατά τον νόμο έχουν υποχρέωση αγοράς συντελεστή μεσοπρόθεσμα.
      Αυτοί που θα λαμβάνουν τα χρήματα δίνοντας συντελεστή θα υποχρεούνται στην αποκατάσταση των διατηρητέων και αυτοί που θα αγοράζουν τον συντελεστή, στη σύννομη τακτοποίηση των παραβάσεών τους. Πρώτοι στην τράπεζα γης θα εγγραφούν αυτοί που κατέχουν ήδη τίτλους μεταφοράς συντελεστή και έτσι θα εισπράξουν πρώτοι τις καταβολές από αυτούς που πρέπει να τακτοποιήσουν αυθαίρετα.
      Ταυτόχρονα, το Δημόσιο θα εισπράττει έσοδα από την τακτοποίηση των αυθαιρέτων. Οι δήμοι και οι άλλοι φορείς-ιδιοκτήτες ακινήτων του Δημοσίου, όπως και οι ιδιώτες, θα μπορούν να αξιοποιήσουν την περιουσία τους ενισχύοντας περαιτέρω τους προϋπολογισμούς τους και ταυτόχρονα να εξωραΐσουν τις πόλεις και όχι μόνον και να προστατεύσουν την αρχιτεκτονική και ιστορική πολιτιστική κληρονομία με αυτονόητα οφέλη και για τον τουρισμό. Υπάρχουν αυτή τη στιγμή στη χώρα συνολικά περίπου 20.000 διατηρητέα (υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας) και μνημεία (υπουργείο Πολιτισμού), που έχουν περισσευούμενο συντελεστή περίπου 3.000.000 τετραγωνικά μέτρα (η σωστή μονάδα μέτρησης είναι η αξία αυτών, γιατί είναι διαφορετική η αξία γης σε κάθε περιοχή και έτσι ύστερα από μελέτη θα οριστεί αλγόριθμος για τον προσδιορισμό της σε κάθε περιοχή), σημειώνει ο πρόεδρος του ΤΕΕ. Η πλειονότητα αυτών των κτιρίων αφορά παρατημένα και διαλυμένα, είτε λόγω έλλειψης χρημάτων από τους ιδιοκτήτες για την αποκατάστασή τους, είτε λόγω πολυϊδιοκτησίας εξαιτίας κληρονομικών ζητημάτων, είτε επειδή είναι αγνώστου ιδιοκτήτη.
      Ταυτόχρονα υπάρχουν ιδιοκτήτες αυθαιρέτων της «κατηγορίας 5» που έχουν κάνει τακτοποίηση για 30 χρόνια, αλλά για να γίνει οριστική τακτοποίηση, θα πρέπει να αγοράσουν συντελεστή και να προσαρμοστεί το τοπικό χωρικό σχέδιο κάθε δήμου (ζώνη υποδομής συντελεστή). Τα τετραγωνικά αυτών των αυθαιρέτων («κατηγορία 5») είναι περίπου 10.000.000 (πρέπει ομοίως να μετατραπούν σε αξία).  Η ιδέα είναι μέσω της ψηφιακής τράπεζας γης οι ιδιοκτήτες αυτών των αυθαιρέτων να αγοράζουν συντελεστή από τους ιδιοκτήτες διατηρητέων και μνημείων. Η τράπεζα θα δίνει ένα ποσοστό των χρημάτων, π.χ. 30%, ή όσο απαιτείται για τις εργασίες, στους ιδιοκτήτες, για να αποκαταστήσουν την όψη και να εξασφαλίσουν ότι δεν θα πέσει, και αφού διαπιστωθεί από ελεγκτή μηχανικό ότι έγιναν αυτές οι εργασίες, θα δίνονται και τα υπόλοιπα χρήματα στον ιδιοκτήτη.
    • By Engineer
      Μοντέλο για περιοχές αυθαιρέτων σε όλη τη χώρα, που είναι ευάλωτες σε φυσικές καταστροφές, φιλοδοξεί η κυβέρνηση να αποτελέσει το νέο ειδικό χωρικό σχέδιο για το Μάτι και την ευρύτερη περιοχή στην ανατολική Αττική. 
      Με δεδομένο ότι περίπου 100 παραθαλάσσιοι οικισμοί ανά την ελληνική επικράτεια εμφανίζουν χαρακτηριστικά ανάλογα με το Μάτι, τα αρμόδια υπουργεία και οι φορείς θέλουν να καταρτίσουν ένα πολεοδομικό πλαίσιο που θα αντιμετωπίσει όλα τα κρίσιμα για την περιοχή ζητήματα, όπως η άναρχη δόμηση, η πρόσβαση στο παραλιακό μέτωπο, η διάνοιξη δρόμων και η δημιουργία ελεύθερων χώρων.
      Την εκπόνηση του Ειδικού Χωρικού Σχεδίου έχει αναλάβει το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδος, με αυστηρό χρονοδιάγραμμα ενός έτους. Ηδη, μάλιστα, πραγματοποιήθηκε η πρώτη συνάντηση εργασίας των εμπλεκόμενων φορέων, στην οποία καθορίστηκαν οι στόχοι και η διαδικασία εκπόνησης του Ειδικού Χωρικού Σχεδίου, καθώς και το σχετικό χρονοδιάγραμμα παράδοσης (15/7/2020). Αποσαφηνίστηκε ότι το σχέδιο δεν αφορά μόνο τον οικισμό του Ματιού, αλλά την ευρύτερη πληγείσα περιοχή από τη φονική πυρκαγιά της 23ης Ιουλίου 2018, των Δήμων Μαραθώνα και Ραφήνας - Πικερμίου (συνολική έκταση 7.900 στρέμματα).
      Ενδεικτικό της ταχύτητας με την οποία κινούνται στην κυβέρνηση είναι ότι ζητήθηκε από τους φορείς να καταθέσουν τις πρώτες απόψεις τους έως τις 10 Σεπτεμβρίου.
      Κλειδί
      Το νέο ειδικό χωρικό σχέδιο θα αποτελέσει το κλειδί για την άρση των βασικών προβλημάτων που προϋπήρχαν στην περιοχή και συνέβαλαν στην εξέλιξη του καταστροφικού φαινομένου, όπως η εκτός σχεδίου αυθαίρετη δόμηση σε ρέματα και αιγιαλό, ο άναρχος πολεοδομικός χαρακτήρας, το ανεπαρκές κυκλοφοριακό δίκτυο, αλλά και οι ελλείψεις προσπελασιμότητας και οι ελλιπείς προσβάσεις/διέξοδοι προς την παραλία, λόγω ανθρωπογενών παρεμβάσεων (περιφράξεις, κτίρια, άλλες κατασκευές) και γεωμορφολογίας.
      Εχει αποφασιστεί, λοιπόν, η ανάπτυξη ενός σχεδίου το οποίο θα προσδιορίζει, μεταξύ άλλων, περιοχές προς πολεοδόμηση, περιοχές εκτός πολεοδόμησης, περιοχές για προστασία κ.ά.
      Οπως εξήγησε πρόσφατα ο γενικός γραμματέας Χωροταξίας και Αστικού Περιβάλλοντος του υπουργείου Περιβάλλοντος Ευθύμιος Μπακογιάννης, οι βασικές κατευθύνσεις του νέου σχεδίου αφορούν:
      α) τη ρύθμιση χρήσεων γης, σύμφωνα με τον χαρακτήρα της περιοχής (παραθερισμός - κατοικία - τουρισμός - αναψυχή), και την εξασφάλιση αναγκαίας κοινωνικής υποδομής. Ιδιαίτερη έμφαση θα δοθεί στο ρέμα Παππά ως σημαντικό φυσικό περιβαλλοντικό στοιχείο και στοιχείο σύνδεσης στο Μάτι και το Κόκκινο Λιμανάκι,
      β) την προώθηση αντιπυρικής - αντιπλημμυρικής προστασίας για ανθεκτικότητα,
      γ) την αντιμετώπιση δευτερογενών επιπτώσεων των κατολισθήσεων και προστασία από διάβρωση στο παράκτιο μέτωπο,
      δ) την αποκατάσταση του ιδιαίτερου χαρακτήρα της περιοχής που ήταν δενδρώδης - θαμνώδης βλάστηση,
      ε) την ιεράρχηση του οδικού δικτύου και την ορθολογική αναδιάρθρωσή του,
      στ) τη διεύρυνση και την ενίσχυση του κοινόχρηστου χαρακτήρα παραλιακής ζώνης.

      View full είδηση
    • By Engineer
      Μοντέλο για περιοχές αυθαιρέτων σε όλη τη χώρα, που είναι ευάλωτες σε φυσικές καταστροφές, φιλοδοξεί η κυβέρνηση να αποτελέσει το νέο ειδικό χωρικό σχέδιο για το Μάτι και την ευρύτερη περιοχή στην ανατολική Αττική. 
      Με δεδομένο ότι περίπου 100 παραθαλάσσιοι οικισμοί ανά την ελληνική επικράτεια εμφανίζουν χαρακτηριστικά ανάλογα με το Μάτι, τα αρμόδια υπουργεία και οι φορείς θέλουν να καταρτίσουν ένα πολεοδομικό πλαίσιο που θα αντιμετωπίσει όλα τα κρίσιμα για την περιοχή ζητήματα, όπως η άναρχη δόμηση, η πρόσβαση στο παραλιακό μέτωπο, η διάνοιξη δρόμων και η δημιουργία ελεύθερων χώρων.
      Την εκπόνηση του Ειδικού Χωρικού Σχεδίου έχει αναλάβει το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδος, με αυστηρό χρονοδιάγραμμα ενός έτους. Ηδη, μάλιστα, πραγματοποιήθηκε η πρώτη συνάντηση εργασίας των εμπλεκόμενων φορέων, στην οποία καθορίστηκαν οι στόχοι και η διαδικασία εκπόνησης του Ειδικού Χωρικού Σχεδίου, καθώς και το σχετικό χρονοδιάγραμμα παράδοσης (15/7/2020). Αποσαφηνίστηκε ότι το σχέδιο δεν αφορά μόνο τον οικισμό του Ματιού, αλλά την ευρύτερη πληγείσα περιοχή από τη φονική πυρκαγιά της 23ης Ιουλίου 2018, των Δήμων Μαραθώνα και Ραφήνας - Πικερμίου (συνολική έκταση 7.900 στρέμματα).
      Ενδεικτικό της ταχύτητας με την οποία κινούνται στην κυβέρνηση είναι ότι ζητήθηκε από τους φορείς να καταθέσουν τις πρώτες απόψεις τους έως τις 10 Σεπτεμβρίου.
      Κλειδί
      Το νέο ειδικό χωρικό σχέδιο θα αποτελέσει το κλειδί για την άρση των βασικών προβλημάτων που προϋπήρχαν στην περιοχή και συνέβαλαν στην εξέλιξη του καταστροφικού φαινομένου, όπως η εκτός σχεδίου αυθαίρετη δόμηση σε ρέματα και αιγιαλό, ο άναρχος πολεοδομικός χαρακτήρας, το ανεπαρκές κυκλοφοριακό δίκτυο, αλλά και οι ελλείψεις προσπελασιμότητας και οι ελλιπείς προσβάσεις/διέξοδοι προς την παραλία, λόγω ανθρωπογενών παρεμβάσεων (περιφράξεις, κτίρια, άλλες κατασκευές) και γεωμορφολογίας.
      Εχει αποφασιστεί, λοιπόν, η ανάπτυξη ενός σχεδίου το οποίο θα προσδιορίζει, μεταξύ άλλων, περιοχές προς πολεοδόμηση, περιοχές εκτός πολεοδόμησης, περιοχές για προστασία κ.ά.
      Οπως εξήγησε πρόσφατα ο γενικός γραμματέας Χωροταξίας και Αστικού Περιβάλλοντος του υπουργείου Περιβάλλοντος Ευθύμιος Μπακογιάννης, οι βασικές κατευθύνσεις του νέου σχεδίου αφορούν:
      α) τη ρύθμιση χρήσεων γης, σύμφωνα με τον χαρακτήρα της περιοχής (παραθερισμός - κατοικία - τουρισμός - αναψυχή), και την εξασφάλιση αναγκαίας κοινωνικής υποδομής. Ιδιαίτερη έμφαση θα δοθεί στο ρέμα Παππά ως σημαντικό φυσικό περιβαλλοντικό στοιχείο και στοιχείο σύνδεσης στο Μάτι και το Κόκκινο Λιμανάκι,
      β) την προώθηση αντιπυρικής - αντιπλημμυρικής προστασίας για ανθεκτικότητα,
      γ) την αντιμετώπιση δευτερογενών επιπτώσεων των κατολισθήσεων και προστασία από διάβρωση στο παράκτιο μέτωπο,
      δ) την αποκατάσταση του ιδιαίτερου χαρακτήρα της περιοχής που ήταν δενδρώδης - θαμνώδης βλάστηση,
      ε) την ιεράρχηση του οδικού δικτύου και την ορθολογική αναδιάρθρωσή του,
      στ) τη διεύρυνση και την ενίσχυση του κοινόχρηστου χαρακτήρα παραλιακής ζώνης.
    • By Engineer
      Την δυνατότητα να νομιμοποιηθούν οριστικά περισσότερα από 400.000 αυθαίρετα κτίσματα με πολύ μεγάλες παραβάσεις των νόμων Καλαφάτη, Σταθάκη, φέρνει η Ψηφιακή Τράπεζα Γης μέσω της Μεταφοράς Συντελεστή Δόμησης. Πως θα γίνει η διαδικασία, αναλυτικά οι λεπτομέρειες.
      Την δυνατότητα να νομιμοποιηθούν περισσότερα από 400.000 αυθαίρετα με πολύ μεγάλες παραβάσεις, φέρνει η Ψηφιακή Τράπεζα Γης μέσω της Μεταφοράς Συντελεστή Δόμησης.
      Η… ευκαιρία στους συγκεκριμένους ιδιοκτήτες για τους οποίους η πρόβλεψη μέχρι σήμερα, από τους νόμους 4178/2013 του Σταύρου Καλαφάτη και 4495/2016 του Γιώργου Σταθάκη που ακόμη ισχύουν, είναι να διατηρήσουν «τακτοποιημένα» – άρα με εξαίρεση από την κατεδάφιση – τα ακίνητα τους για 30 χρόνια και όχι για πάντα, δίνεται από το αναπτυξιακό πολυνομοσχέδιο που θα τεθεί σε διαβούλευση τις επόμενες μέρες. Η πρόταση για την Ψηφιακή Τράπεζα Γης που αναμένεται να νομοθετηθεί φέρει την υπογραφή του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδας και συγκεκριμένα του προέδρου Γιώργου Στασινού και αφορά την δημιουργία αγοράς δικαιωμάτων δόμησης με χρηματική αξία.
      Η ιδέα να δημιουργηθεί η Μεταφορά Συντελεστή Δόμησης, έγινε με το σκεπτικό να καλυφθούν οι περιπτώσεις ακινήτων των οποίων ο ιδιοκτήτης δεν επιτρέπεται να αξιοποιήσει ολόκληρο τον συντελεστή που ισχύει για την περιοχή. Από αυτές τις κατηγορίες ακινήτων, ο ιδιαοκτήτης, εν είδη αποζημίωσης, µπορεί να ζητήσει την έκδοση τίτλου µεταφοράς συντελεστή δόµησης, ο οποίος θα του δίνει το δικαίωµα να µεταφέρει ή να μεταβιβάσει σε τρίτο τον υπόλοιπο συντελεστή του ακινήτου του. Το δικαίωμα της αποζημίωσης αφορά ιδιοκτήτες διατηρητέων, ρυμοτομούμενα ακίνητα αλλά και ακίνητα του δημοσίου όπως πρώην στρατόπεδα κτλ. Ωφελούμενοι θα είναι κυρίως όσοι έχουν αυθαίρετα µε µεγάλες παραβάσεις που υπερβαίνουν το 40% και στερούνται οικοδομικής άδειας. Πιο συγκεκριμένα, πρόκειται για την 5η κατηγορία αυθαιρέτων που έχουν εξαιρεθεί από την κατεδάφιση για 30 χρόνια και έχουν υποχρέωση αγοράς συντελεστή για τη νομιμοποίησή τους, εφόσον ολοκληρωθεί ο πολεοδομικός σχεδιασμός. Από τα στατιστικά των δηλώσεων που διατηρεί το ΤΕΕ, τέτοια αυθαίρετα αφορά σταθερά το 35% περίπου των δηλώσεων τακτοποίησης. Η ανάγκη για διαθέσιμο συντελεστή εκτιμάται σε 5 – 10 εκ. τ.μ. συνολικά.
      Παρά το γεγονός πως η Μεταφορά Συντελεστή Δόμησης υφίσταται από το 1979, στην ουσία δεν λειτούργησε ποτέ μέχρι τώρα. Αποτέλεσμα αυτού ήταν να εκδίδονται τίτλοι, χωρίς όμως να δίνεται στην πράξη η δυνατότητα στους ιδιοκτήτες να αποζημιωθούν. Συνολικά έχουν εκδοθεί τίτλοι µεταφοράς συντελεστή από διατηρητέα, µνηµεία και ρυµοτοµούµενα ακίνητα που αντιστοιχούν σε πάνω από 1.100.000 τ.µ., με την αξία των οποίων να εκτιµάται ότι υπερβαίνει τα 185 εκατ. ευρώ. Κατά τελευταία στοιχεία του υπουργείου Περιβάλλοντος, έχουν εκδοθεί συγκεκριμένα 244.000 τίτλοι από διατηρητέα και 184.000 τίτλοι από ρυμοτομούμενα ακίνητα.
      Όπως προκύπτει από ασφαλείς πηγές του economix.gr, η κυβέρνηση έχει δώσει ήδη το πράσινο φως στην πρόταση του ΤΕΕ ενώ αναμένεται να τεθεί σε εφαρμογή μέσα στους επόμενους μήνες.
      Αυτό που κάνει η Ψηφιακή Τράπεζα Γης είναι μέσω ενός απλού και αποτελεσματικού μηχανισμού – απρόσωπου και ηλεκτρονικού, ώστε να αποφευχθούν φαινόμενα διαφθοράς που παρατηρήθηκαν στο παρελθόν – να καταστεί δυνατή η μεταφορά συντελεστή δόμησης από ακίνητα προσφοράς σε ακίνητα υποδοχής συντελεστή δόμησης.
      Για παράδειγμα, ας υποθέσουμε ότι υπάρχει ένα παντελώς αυθαίρετο εκτός σχεδίου στον Μαραθώνα, 100 τ.μ. με τιμή ζώνης τα 1.000 ευρώ. Η αγορά Συντελεστή Δόμησης υπολογίζεται στις 100.000. ευρώ. Από αυτά, το 5%, όπως προβλέπεται θα πάει στο Πράσινο Ταμείο για δράσεις. Πρόκειται για ποσό που αντιστοιχεί στις 5.000 ευρώ. Έπεται ο μειωτικός συντελεστής ή συμψηφισμός με ειδικό πρόστιμο Ζώνης Υποδοχής Συντελεστή και ο πολεοδομικός σχεδιασμός. Αφού γίνουν αυτά και καταβληθεί το ποσό που αντιστοιχεί στον μεταφερόμενο συντελεστή δόμησης, ολοκληρώνεται η νομιμοποίηση και εκδίδεται η νόμιμη οικοδομική άδεια. Αντίστοιχα, με αυτά τα χρήματα αποζημιώνεται ένας ιδιοκτήτης π.χ. διατηρητέου για τα 100 τ.μ. συντελεστή δόμησης που έχει εισφέρει στην ΨΤΓ, με το ποσό που ισχύει για την δική του τιμή ζώνης.
      Τα ακίνητα προσφοράς συντελεστή δόμησης
      Ως ακίνητα προσφοράς συντελεστή δόμησης ορίζονται οι εξής 11 κατηγορίες ακινήτων:
      1) Οι εγκεκριμένοι / δεσμευμένοι κοινόχρηστοι χώροι σε περιοχές Εγκεκριμένων Ρυμοτομικών Σχεδίων, για την κάλυψη της δαπάνης της προσήκουσας αποζημίωσης.
      2) Τα ακίνητα που έχουν χαρακτηρισθεί, τα ίδια ή η χρήση τους, διατηρητέα.
      3) Τα ακίνητα ή οι εγκεκριμένοι / δεσμευμένοι χώροι κοινωφελών χρήσεων (Κ.Φ.Χ.) με οικοδομήματα, τα οποία έχουν χαρακτηριστεί μνημεία.
      4) Τα ακίνητα εντός σχεδίου πόλης ή εντός ορίων οικισμού, τα οποία χαρακτηρίζονται, σύμφωνα με τις διατάξεις της νομοθεσίας για την προστασία των αρχαιοτήτων και γενικώς της πολιτιστικής κληρονομιάς, αρχαιολογικοί χώροι ή ιστορικοί τόποι και για τα οποία έχουν τεθεί περιορισμοί στην εξάντληση του συντελεστή δόμησης ή στα οποία απαγορεύεται τελείως η δόμηση.
      5) Πρώην στρατόπεδα τα οποία αποδίδονται σε κοινή χρήση.
      6) Κτίρια ιδιοκτησίας του Δημοσίου που πρόκειται να αποσυρθούν.
      7) Δημόσιες εκτάσεις ή παλιές υποδομές που συνορεύουν με εγκεκριμένα σχέδια πόλης και παραμένουν εκτός σχεδίου προκειμένου να περιορισθεί η δόμηση.
      Παλαιές ή εγκαταλελειμμένες τουριστικές και βιομηχανικές μονάδες σε εκτός σχεδίου περιοχές.
      9) Περιοχές υλοποιημένης ή θεσμοθετημένης δόμησης όπου υπάρχει περιβαλλοντική υστέρηση και χρειάζεται ανάσχεση της δόμησης.
      10) Ακίνητα για τα οποία ισχύουν απαγορεύσεις δόμησης από δημόσιες παρεμβάσεις στον τομέα γης.
      11)Ακίνητα οικοδομικών συνεταιρισμών ή ενώσεων οικοδομικών συνεταιρισμών, τα οποία βρίσκονται εν όλω ή εν μέρει εντός ιδιωτικών δασικών εκτάσεων.
      Με τις προτεινόμενες διατάξεις, προβλέπεται πωλητές και αγοραστές συντελεστή δόμησης έχουν τη δυνατότητα να καταχωρήσουν τα ακίνητά τους στην Ψηφιακή Τράπεζα Γης.
      Πωλητές
      Ποιοι εισφέρουν συντελεστή δόμησης στην ΨΤΓ:
      – Οι ιδιοκτήτες διατηρητέων με τίτλους συντελεστή (άχρηστους σήμερα, λόγω απόφασης ΣτΕ). Ο διαθέσιμος συντελεστής υπολογίζεται σε 3.000.000 τ.μ.
      – Οι ιδιοκτήτες των άλλων διατηρητέων που δεν έχουν τίτλους. Η εκτίμηση που υπάρχει είναι ότι μόλις 1 στους 10 ιδιοκτήτες έχει τίτλο συντελεστή.
      – Οι ιδιοκτήτες δεσμευμένων κοινόχρηστων κλπ χώρων (απαλλοτριώσεις) που πρέπει να αποζημιωθούν αλλά δεν υπάρχουν χρήματα.
      – Πρώην στρατόπεδα – εκτάσεις των ΕΔ.
      – Παλαιά κτίρια του Δημοσίου προς απόσυρση (με μετατροπή τους σε χώρους πρασίνου – άλση, πλατείες κλπ).
      -Δημόσιες εκτάσεις και παλαιές υποδομές που μένουν αχρησιμοποίητες για λόγους ανάσχεσης της δόμησης.
      – Περιοχές (με δημόσια ή ιδιωτική περιουσία) που επιβάλλονται περιορισμοί δόμησης.
      – Ακίνητα οικοδομικών συνεταιρισμών σε δασικές εκτάσεις που χρήζουν αποζημίωσης από το κράτος.
      Αγοραστές
      – Οι ιδιοκτήτες της κατηγορίας 5 των νόμων αυθαιρέτων (ν4178/2013, ν4495/2017 – παντελώς αυθαίρετα ή με πολύ μεγάλες υπερβάσεις).
      – Οι επενδυτές σε ΕΣΧΑΔΑ (νομική προϋπόθεση υλοποίησης της επένδυσης η αγορά συντελεστή).
      – Οι υφιστάμενες ιδιοκτησίες στις Ζώνες Υποδοχής Συντελεστή.
      – Άλλες περιπτώσεις (αποκλίσεις εμβαδού, κίνητρα νόμων κλπ).
      Ποια είναι διαδικασία
      – Για κάθε δικαιούμενο ακίνητο, εκδίδεται ηλεκτρονικά τίτλος μεταφοράς (υπερβάλλοντος) συντελεστή δόμησης από το αρμόδιο υπουργείο.
      – Ο τίτλος καταχωρείται στην ΨΤΓ και αποκτά την αξία βάσει τιμής ζώνης που αντιστοιχεί στα τετραγωνικά που έχει.
      – Ο αγοραστής καταχωρεί τον ζητούμενο συντελεστή δόμησης, για ακίνητο που βρίσκεται σε Ζώνης Υποδοχής Συντελεστή (ΖΥΣ) και το σύστημα υπολογίζει την αντίστοιχη αξία, την οποία χρεώνεται ο αγοραστής.
      – Το σύστημα αντιστοιχεί ηλεκτρονικά και απρόσωπα τον συντελεστή πωλητών και αγοραστών, κατά προτεραιότητα εντός του ιδίου δήμου.
      – Η πλεονάζουσα αξία χρησιμοποιείται για χρηματική ροή. Η αξία που «χρηματοδοτεί» τη λειτουργία της ΨΤΓ δημιουργείται από τη διαφορά μεταξύ προσφερόμενης και ζητούμενης ποσότητας αλλά και της διαφοράς μεταξύ αξιών στις τιμές ζώνης κλπ.
      – Ο ιδιοκτήτης διατηρητέου αρχικά λαμβάνει μόνο το 30% της αποζημίωσης, με τον όρο της αποκατάστασης της πρόσοψης του διατηρητέου που διαθέτει. Το υπόλοιπο 70% το λαμβάνει με την περάτωση και πιστοποίηση των εργασιών.
      – Ο αγοραστής λαμβάνει το συντελεστή που αγόρασε και ο αντίστοιχος συντελεστής διαγράφεται από το ακίνητο προσφοράς. Όλα τα ανωτέρω εκτελούνται με αντίστοιχες εγγραφές στο κτηματολογικό γραφείο ή υποθηκοφυλακείο.
      – Οι συναλλασσόμενοι με την ΨΤΓ επιβαρύνονται με ένα ποσοστό 5% επί της αξίας της συναλλαγής προς χρηματοδότηση δράσεων περιβαλλοντικού ισοζυγίου στο Πράσινο Ταμείο.
      Οι Ζώνες Υποδοχής Συντελεστή Δόμησης και ο πολεοδομικός σχεδιασμός
      Αξίζει να σημειωθεί ότι προκειμένου να υπάρξουν οριοθετημένες και μελετημένες Ζώνες Υποδοχής Συντελεστή σε ολόκληρη τη χώρα, το αναπτυξιακό πολυνομοσχέδιο που ετοιμάζεται θα περιλαμβάνει προβλέψεις για την ολοκλήρωση του πολεοδομικού και χωροταξικού σχεδιασμού, σύμφωνα με τη νομολογία του Συμβουλίου τηυς Επικρατείας (που ακύρωση στο παρλθόν τη μεταφορά συντελεστή λόγω της έλειψης αυτού του σχεδιασμού). Σύμφωνα με μία από αυτές, η καθιέρωση Ζώνης Υποδοχής Συντελεστή θα αποτελεί υποχρέωση κάθε δήμου της χώρας στο πλαίσιο της υποχρέωσης που έχει για την εκπόνηση Τοπικού Χωρικού Σχεδίου για ολόκληρη της έκταση της αρμοδιότητάς του μέσα στα επόμενα 2-3 χρόνια. Μαζί με άλλες αντίστοιχες προβλέψεις που προωθούν την καθιέρωση ΖΥΣ, η κυβέρνηση ελπίζει ότι θα δημιουργηθεί η αναγκαία μάζα περιοχών οι οποίες θα μπορέσουν να υποδεχθούν μεταφερόμενο συντελεστή δόμησης από τον ίδιο ή όμορο δήμο.
      Σημειώνεται ότι όλα τα ανωτέρω αφορούν αποκλειστικά τα αυθαίρετα που έχουν ανεγερθεί αποκλειστικά μέχρι τον Ιούλιο του 2011 σε περιοχές που επιτρέπεται η δόμηση και έχουν δηλωθεί στους νόμους 4178/2013 του Σταύρου Καλαφάτη και 4495/2016 του Γιώργου Σταθάκη που ακόμη ισχύουν και με την ολοκλήρωση του πολεοδομικού σχεδιασμού η Πολιτεία ελπίζει να σταματήσει οριστικά τη διαδεδομένη πρακτική της άναρχης δόμησης.

      View full είδηση
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.