Τεράστιες ποσότητες πάγου ανακαλύφθηκαν στο υπέδαφος του Άρη

Επιστήμονες έφεραν στο «φως» μεγάλες συγκεντρώσεις πάγου στον πλανήτη Άρη, που εκτείνονται σε βάθος εκατοντάδων μέτρων. Η ανακάλυψη έγινε με τη βοήθεια του δορυφόρου Mars Reconnaissance της NASA, σύμφωνα με δημοσίευμα του περιοδικού Science.

Το ένα τρίτο του υπεδάφους του «Κόκκινου Πλανήτη» καλύπτεται από πάγο. Εντούτοις ενώ η έκτασή του είναι με σχετική ακρίβεια γνωστή, άλλες κρίσιμες λεπτομέρειες – όπως το πάχος του, η μορφή των στρωμάτων του, ή η καθαρότητά του– παραμένουν επί της ουσίας άγνωστες. Αυτές οι λεπτομέρειες είναι κρίσιμες για τους μελλοντικούς εξερευνητές του Άρη, στην περίπτωση που θέλουν να αξιοποιήσουν τον πάγο για να εξασφαλίσουν νερό.

«Γνωρίζαμε ότι το υπέδαφος του πλανήτη διαθέτει πάγο συχνά σε πολύ μικρά βάθη, αλλά τώρα ανακαλύψαμε πως μεγάλα στρώματα φθάνουν στην επιφάνειά του σε ορισμένες περιοχές», σημειώνει ο Colin Dundas, ερευνητής στο Ινστιτούτο Γεωλογικών Ερευνών στο πανεπιστήμιο Flagstaff.

Οι ερευνητές μελέτησαν οκτώ διαφορετικές εναποθέσεις πάγου, που εντοπίστηκαν από την κάμερα HiRISE. Επτά από αυτές έχουν τη μορφή βαράθρων (δηλαδή απότομων πλαγιών) στο νότιο ημισφαίριο, εν μία έχει τη μορφή ενός συμπλέγματος από βάραθρα στο βόρειο ημισφαίριο, στον κρατήρα Milankovic. Το μήκος τους υπολογίζεται στα 5.8 χλμ.

Αυτές οι γκρεμνώδεις περιοχές φαίνεται να διαμορφώθηκαν καθώς σταδιακά ο πάγος μετατράπηκε σε υδρατμούς, λόγω της ηλιακής ακτινοβολίας και των ανέμων.

Οι συγκεντρώσεις πάγου είναι αρκετά καθαρά ως προς τη σύνθεσή τους και ξεκινούν 1 με 2 μέτρα κάτω από την επιφάνεια, αλλά κατά τόπους μπορεί να φτάνουν και στα 100 και πλέον μέτρα βάθος. Καλύπτονται από ένα στρώμα βράχων και σκόνης, η οποία είναι εγκλωβισμένη σε πάγο.

Οι επιστήμονες πιστεύουν ότι διαμορφώθηκαν από χιονοπτώσεις, στις οποίες το χιόνι επανακρυσταλλοποιήθηκε αφότου κατέληξε στο έδαφος.

«Έχουν γίνει υποθέσεις ότι οι χιονοπτώσεις έλαβαν χώρα πριν από αρκετά εκατομμύρια χρόνια, κατά την περίοδο που ο άξονας του Άρη είχε μεγαλύτερη κλίση από τη σημερινή», σημειώνει ο Dundas.

Το επόμενο βήμα, σύμφωνα με τον Dundas, είναι η πιο λεπτομερής μελέτη αυτών των περιοχών – και ενδεχομένως η αναζήτηση και άλλων ανάλογων γεωλογικών σχηματισμών στον πλανήτη.

Πηγή: http://www.insomnia.gr/articles/%CE%B4%CE%B9%CE%AC%CF%86%CE%BF%CF%81%CE%B1/nasa-esa/%CF%84%CE%B5%CF%81%CE%AC%CF%83%CF%84%CE%B9%CE%B5%CF%82-%CF%80%CE%BF%CF%83%CF%8C%CF%84%CE%B7%CF%84%CE%B5%CF%82-%CF%80%CE%AC%CE%B3%CE%BF%CF%85-%CE%B1%CE%BD%CE%B1%CE%BA%CE%B1%CE%BB%CF%8D%CF%86%CE%B8%CE%B7%CE%BA%CE%B1%CE%BD-%CF%83%CF%84%CE%BF-%CF%85%CF%80%CE%AD%CE%B4%CE%B1%CF%86%CE%BF%CF%82-%CF%84%CE%BF%CF%85-%CE%AC%CF%81%CE%B7-r15590/

Δείτε στο video την εξέλιξη από το 1984 μέχρι το 2019
      1984 1989 1994 1999 2004 2009 2014 2019 Η εξέλιξη ανά πενταετία (την άνοιξη)
      Δείτε στο video την εξέλιξη από το 1984 μέχρι το 2019
      1984 1989 1994 1999 2004 2009 2014 2019 Η εξέλιξη ανά πενταετία (την άνοιξη)
      Καθώς η συζήτηση για την ολοένα και πιο ανησυχητική κλιματική αλλαγή είναι πιο επίκαιρη από ποτέ, το National Geographic χαρτογράφησε τις επιπτώσεις που θα είχε το λιώσιμο των πάγων σε κάθε ήπειρο.
      Σε αυτή την περίπτωση το επίπεδο της θάλασσας θα ξεπερνούσε τα 66 μέτρα σε ύψος και τα νερά θα έσβηναν από τον χάρτη ολόκληρες χώρες  – όπως αυτές που βρίσκονται κοντά στον Βόρειο και Νότιο Πόλο – αλλά και μεγαλουπόλεις.
      Στην Αμερική, πολλές πόλεις στην ανατολική ακτή όπως το Μαϊάμι, η Νέα Υόρκη και η Νέα Ορλεάνη, θα εξαφανιστούν κάτω από την επιφάνεια της θάλασσας.

Στην Ευρώπη, πόλεις όπως το Άμστερνταμ, οι Βρυξέλλες, η Ρίγα, το Λονδίνο και η Βενετία θα «πνιγούν», όπως και το μεγαλύτερο μέρος της Δανίας.

Το ίδιο θα συμβεί και στην Ελλάδα, όπου τα περισσότερα νησιά του Αιγαίου – ειδικά οι Κυκλάδες -  θα βυθιστούν κάτω από την επιφάνεια της θάλασσας.

Σε σύγκριση με άλλες ηπείρους, η Αφρική θα χάσει τα λιγότερα εδάφη της. Παρόλα αυτά, η Αλεξάνδρεια και το Κάιρο θα σβηστούν από τν χάρτη λόγω της ανόδου της στάθμης των υδάτων της Μεσογείου. Επίσης, η άνοδος της θερμοκρασίας και η ξηρασία θα μπορούσε να κάνει την ήπειρο ένα μέρος μη κατοικήσιμο.

Στην Ασία, θα εξαφανιζόταν όλο το Μπαγκλαντές και οι ακτές της Ινδίας ενώ θα πλημμύριζε μία τεράστια έκταση στην Κίνα, η οποία σήμερα κατοικείται από 600 εκατομμύρια ανθρώπους – το Πεκίνο και η Σαγκάη «σβήνονται» από τον χάρτη.

Πηγή: National Geographic
      Και ένα gif από το Ratpack:

Πηγή: National Geographic
      Και ένα gif από το Ratpack:

Το InSight της NASA βρίσκεται στην επιφάνεια του Άρη εξοπλισμένο με σημαντικό επιστημονικό εξοπλισμό που θα μας αποκαλύψει πολλά για τον Κόκκινο Πλανήτη. Το lander όμως κατέγραψε και δεδομένα που δεν έχει καταγράψει καμία άλλη αποστολή και μάλιστα δεδομένα που δεν περίμεναν οι επιστήμονες – τον ήχο των ανέμων.
      Η καταγραφή του ήχου ήταν ένα μη σχεδιασμένο δώρο. Ένας από τους στόχους της αποστολής είναι να μετράει την κίνηση στον Άρη και φυσικά αυτό περιλαμβάνει την κίνηση που προκαλείται από τα ηχητικά κύματα. – Bruce Banerdt, επικεφαλής ερευνητής InSight.
      Στο InSight υπάρχει ένας σεισμογράφος ο οποίος θα καταγράφει τους σεισμούς του πλανήτη. Καταγράφει όμως και τις δονήσεις που προκαλούνται στο lander από τους ανέμους, οι οποίοι δονούν ελαφρώς τα ηλιακά πάνελ του InSight.
      Οι δονήσεις αυτές τυγχάνουν να βρίσκονται μέσα στο ακουστικό φάσμα του ανθρώπου αν και είναι πολύ χαμηλών συχνοτήτων. Για τη βέλτιστη ακουστική, χρησιμοποιήστε ακουστικά και subwoofers. Η NASA προσφέρει τα αρχεία με ανεβασμένες συχνότητες κατά δύο οκτάβες ώστε ο ήχος να ακούγεται και από laptops ή κινητές συσκευές.
      Ήχος καταγράφηκε και από τον αισθητήρα πίεσης της ατμόσφαιρας, ο οποίος κατέγραψε τις δονήσεις του αέρα τη στιγμή που το σεισμόμετρο κατέγραφε τις δονήσεις των ηλιακών πάνελ. Οι ερευνητές εκτιμούν πως οι άνεμοι έπνεαν με ταχύτητα 16 – 24χλμ/ώρα.
      Η καταγραφή ήχου από το σεισμόμετρο είναι δυνατή μόνο τώρα, στην αρχή της αποστολής, επειδή όταν τοποθετηθεί στην επιφάνεια του πλανήτη θα καλύπτεται από ένα θόλο ο οποίος θα το προστατεύει από ανέμους και δονήσεις του lander, για να μπορεί να δίνει μετρήσεις ακριβείας για σεισμούς.

Περισσότερους ήχους από τον Κόκκινο Πλανήτη θα έχουμε όταν προσεδαφιστεί το Mars 2020 rover το οποίο θα φτάσει εξοπλισμένο με δύο μικρόφωνα.