Jump to content
  • Novatron
  • Engineer
    Engineer

    Σχεδιάζονται θεσμικές αλλαγές με επίβλεψη δημόσιων έργων και μελετών από ιδιώτες μηχανικούς

    Sign in to follow this  

    Θα περιλαμβάνεται στο πακέτο θεσμικών μέτρων που ετοιμάζουν στο υπουργείο Υποδομών. Στόχος να περιοριστούν οι παράλογες εκπτώσεις και να παραδίδονται ποιοτικά έργα.

    Η επίβλεψη δημόσιων έργων και μελετών και από πιστοποιημένες ιδιωτικές εταιρείες που θα επιλέγονται με συγκεκριμένα κριτήρια, μέσω ηλεκτρονικού διαγωνισμού, τη γενική εποπτεία και ευθύνη του οποίου θα έχει το υπουργείο Υποδομών, περιλαμβάνεται στο πακέτο των θεσμικών αλλαγών που θα καταθέσει στις αρχές του νέου έτους το υπουργείο Υποδομών. Το πακέτο θα περιλαμβάνει θεσμικές αλλαγές, ώστε να σταματήσει ο φαύλος κύκλος των υψηλών εκπτώσεων στα δημόσια έργα, που ενίοτε φτάνουν το 70%-80% του προϋπολογισμού.

    Εξαιτίας των παράλογων εκπτώσεων έχει δημιουργηθεί ένα σπιράλ καταστροφής στον κατασκευαστικό κλάδο αφού οι υγιείς επιχειρήσεις βλέπουν θρασείς ανταγωνιστές τους να παίρνουν τα λιγοστά δημόσια έργα με παράλογα υψηλές εκπτώσεις. Στη συνέχεια, αξιοποιώντας τις τρύπες του θεσμικού πλαισίου και τις αδυναμίες των κρατικών υπηρεσιών, διεκδικούν αυξήσεις του κόστους. Ετσι ένα έργο που δημοπρατήθηκε με προϋπολογισμό ένα εκατ. ευρώ, ανατίθεται με έκπτωση 60% (δηλαδή με κόστος 400.000 ευρώ) και τελικά μπορεί να κοστίσει 1,2 ή 1,5 εκατ. ευρώ!

    Η ιδιωτική επίβλεψη σε έργα και μελέτες, υπό αυστηρό θεσμικό πλαίσιο παρακολούθησης, αποτελεί μία από τις προεκλογικές εξαγγελίες της ΝΔ και του τότε τομεάρχη Υποδομών (και σήμερα υπουργού) Κώστα Καραμανλή. Θα λειτουργήσει συμπληρωματικά σε άλλες πρωτοβουλίες όπως η επικαιροποίηση των τιμολογίων και των προδιαγραφών κ.ά.

    Η είσοδος ιδιωτών στην επίβλεψη των έργων (για να μην παραδίδονται στην κατάσταση που βλέπουν σήμερα οι δημότες σε πολλά έργα των ΟΤΑ) και των μελετών (ώστε το κόστος και οι προδιαγραφές να βρίσκονται πιο κοντά στην πραγματικότητα...) θεωρείται πως θα αντιμετωπίσει και ένα άλλο πρόβλημα. Την αδυναμία των τεχνικών υπηρεσιών τόσο των ΟΤΑ όσο και διάφορων οργανισμών του δημοσίου, να προετοιμάσουν (με τις απαραίτητες μελέτες) και στη συνέχεια να επιβλέψουν την κατασκευή ενός δημόσιου έργου. Μέσω της συνεργασίας με ιδιώτες θα αναβαθμιστούν οι τεχνικές υπηρεσίες του δημοσίου, εκτιμούν όσοι προτείνουν το συγκεκριμένο μέτρο.

    Σήμερα, παρά το βουνό νομοθετημάτων ώστε να παράγονται ποιοτικά έργα, η κατάσταση είναι δυσάρεστη σε όλα τα επίπεδα. Από το τελικό κόστος ενός έργου μέχρι το χρονοδιάγραμμα και την ποιότητα. Στελέχη όπως ο πρώην γενικός γραμματέας Υποδομών Γ. Οικονομίδης υποστηρίζουν εδώ και χρόνια πως απαιτείται «νέα στρατηγική για τις Δημόσιες Τεχνικές Υπηρεσίες», οι οποίες πρέπει «να καθορίζουν τους κανόνες και τις προδιαγραφές, να τηρούν τις βάσεις δεδομένων και τα Μητρώα, να διενεργούν ελέγχους και να εποπτεύουν την τήρηση των κανόνων».

    Στη νέα στρατηγική, οι Δημόσιες Τεχνικές Επιτελικές Υπηρεσίες θα πρέπει, πρώτον, να «προβαίνουν στον στρατηγικό σχεδιασμό και διαχείριση των έργων με τη βοήθεια τεχνικών συμβούλων». Δεύτερον, «να προκηρύσσουν μελέτες και να δημοπρατούν έργα υποστηριζόμενες από "τρίτους" όπως ελεγκτές μελετών, τεχνικούς συμβούλους που παρέχουν τεχνική υποστήριξη και διενεργούν εποπτεία κατασκευών (Construction managers), διαπιστευμένους φορείς Επιθεώρησης/ Πιστοποίησης και Διαπιστευμένα Eργαστήρια Δοκιμών» και τρίτον, «να εποπτεύουν, ως project managers, την τήρηση των κανόνων και των προδιαγραφών».

    Ετσι θα υπάρχει «σοβαρή διευθύνουσα υπηρεσία με υποστήριξη συμβούλων, σοβαρή εποπτεία κατασκευής με την υποστήριξη construction managers και διαρκή παρουσία και συμμετοχή του μελετητή στην εξέλιξη και πορεία της κατασκευής, ικανή μελετητική ωριμότητα με σοβαρό έλεγχο της παραδιδόμενης μελέτης και διενέργεια σοβαρών ελέγχων». Επιπλέον, «καθ’ όλη τη διάρκεια της εκπόνησης της μελέτης καθώς και κατά την παραλαβή της από τις αναθέτουσες αρχές θα διενεργείται έλεγχος σε όλα τα στάδια της μελέτης από ελεγκτή μελέτης».

    Φώτης Κόλλιας

    Sign in to follow this  


    User Feedback


    There are no comments to display.



    Create an account or sign in to comment

    You need to be a member in order to leave a comment

    Create an account

    Sign up for a new account in our community. It's easy!

    Register a new account

    Sign in

    Already have an account? Sign in here.

    Sign In Now

  • Similar Content

    • By Engineer
      Κτηματολόγιο: Με τη χώρα να κινείται σε ρυθμούς κτηματογράφησης για το υπόλοιπο 63% της επικράτειας, η προσοχή έχει στραφεί στην τρέχουσα διαδικασία. 
      Ωστόσο, παρατηρούνται προβλήματα στις περιοχές που έχουν ήδη κτηματογραφηθεί (δηλαδή, το 33% που έχει ήδη Κτηματολόγιο), ενώ σε πολλές των περιπτώσεων οι ιδιοκτήτες παραμένουν όμηροι για μεγάλα διαστήματα, αδυνατώντας να προχωρήσουν σε μεταβίβαση ή πώληση του ακινήτου τους.
      Το γεγονός ότι το Ελληνικό Κτηματολόγιο παραμένει προς το παρόν υποστελεχωμένο και οι τυχόν διορθώσεις στους χάρτες γίνονται βάσει νόμου μόνο από το προσωπικό του, περιπλέκει ακόμη περισσότερο τα πράγματα.
       
      Η λύση που προκρίνεται είναι ο «Διαπιστευμένος Μηχανικός».
      Οπως εξηγούν επαγγελματίες του κλάδου, «το πρόβλημα πηγάζει από το γεγονός ότι η διόρθωση σε περιοχές που έχει ολοκληρωθεί το Κτηματολόγιο είναι μια βαριά διαδικασία, διότι θεωρείται ότι η κτηματογράφηση, μόλις τελειώσει γίνεται οριστική. Ετσι, λοιπόν ο νομοθέτης έχει επιλέξει η διόρθωση να γίνεται μόνο από το ίδιο το Κτηματολόγιο. Μάλιστα, μπορεί ο πολίτης να καταθέτει αίτηση στο κτηματολογικό γραφείο της περιοχής του (με σχέδια, δικαιολογητικά κ.λπ.) για μια διόρθωση μερικών εκατοστών, αλλά αυτή γίνεται μόνο κεντρικά, δηλαδή στην κεντρική υπηρεσία του Κτηματολογίου.
      Ο λόγος ήταν η διασφάλιση της ακεραιότητας των στοιχείων της κτηματογράφησης αλλά δεν είχε υπολογιστεί σωστά ο όγκος που θα προέκυπτε. Επειδή, ιδίως στις παλαιές κτηματογραφήσεις, υπάρχουν πολύ συχνά τέτοιες αποκλίσεις, τους τελευταίους μήνες, όπου υπάρχουν μεταβιβάσεις ακινήτων με διορθώσεις, παρουσιάζονται μεγάλες καθυστερήσεις», σημειώνουν και συμπληρώνουν πως «σήμερα στο Κτηματολόγιο υπάρχουν μόλις 4-5 υπάλληλοι που μπορούν (έχουν δικαίωμα) να εκτελέσουν αυτές τις εργασίες, όταν οι αιτήσεις είναι χιλιάδες. Και η διόρθωση παίρνει χρόνο, διότι πρέπει να γίνει πάνω στο χάρτη, με βάση ψηφιακό αρχείο που έχει ετοιμάσει ένας μηχανικός – συνήθως τοπογράφος. Αλλά παρότι είναι ηλεκτρονική η διόρθωση, δεν είναι αυτόματη, γίνεται σχεδόν με το χέρι και χρειάζεται προσωπική ενασχόληση εκατοστό εκατοστό πολλές φορές», τονίζουν χαρακτηριστικά.
      Αποτέλεσμα αυτού, πολίτες να περιμένουν μέχρι και πέντε μήνες προκειμένου να τελειώσει μια διόρθωση και να αξιοποιήσουν το ακίνητό τους.
      Μάλιστα, τα πράγματα τείνουν να γίνονται χειρότερα σε κάποιες περιπτώσεις που οι μικροδιαφορές μπορεί να επηρεάζουν τα πολεοδομικά και άλλα μεγέθη μιας ιδιοκτησίας, π.χ. την απόσταση από το όριο του οικοπέδου για μια οικοδομή, την αρτιότητα, τα τετραγωνικά που βγάζουν οι συντελεστές κ.λπ. και οι οποίες ενδεχομένως να ακυρώσουν μια αγοροπωλησία όταν ανακαλυφθούν.
       
      Το Τεχνικό Επιμελητήριος Ελλάδος και οι αρμόδιοι φορείς πρότειναν το θεσμό του «Διαπιστευμένου Μηχανικού», με την κυβέρνηση να βλέπει θετικά τη συνεργασία τους με το Κτηματολόγιο.
      Τι θα κάνει όμως ο συγκεκριμένος μηχανικός; Αρχικά, αφού ο ίδιος έχει ορισμένα απαραίτητα προσόντα (για παράδειγμα συγκεκριμένες σπουδές και εμπειρία) θα πιστοποιείται από την Πολιτεία ως ειδικός «Διαπιστευμένος Μηχανικός» για το Κτηματολόγιο και με δική του ευθύνη θα γίνονται οι αναγκαίες αλλαγές στην κτηματογράφηση. Ο μηχανικός αυτός, θα είναι ελεύθερος επαγγελματίας και όχι δημόσιος υπάλληλος αλλά θα ασκεί δημόσια εξουσία κατ’ ανάθεση, όπως για παράδειγμα γίνεται σήμερα με τους ελεγκτές δόμησης που ελέγχουν τις οικοδομές και βγάζουν τα πορίσματα ελέγχου.
      Αξίζει να σημειωθεί πως πηγές από τον Φορέα τονίζουν πως δεν βλέπουν θετικά το όλο εγχείρημα, υποστηρίζοντας πως τέτοιες ενέργειες πρέπει να πραγματοποιούνται από το Δημόσιο και μόνο.
      Στις περισσότερες χώρες της Ευρώπης, ο «Διαπιστευμένος Μηχανικός» εγγυάται, για λογαριασμό του κράτους, την έγκαιρη και έγκυρη αλλαγή της γεωχωρικής βάσης του Κτηματολογίου. Το 2013, θεσμοθετήθηκε στη χώρα μας, αλλά ποτέ δεν λειτούργησε λόγω της μη έκδοσης του Προεδρικού Διατάγματος που απαιτούνταν.
      Ο αρμόδιος για τη χωροταξία και το Κτηματολόγιο υφυπουργός Περιβάλλοντος Δημήτρης Οικονόμου είχε δηλώσει στο πλαίσιο των εξαγγελιών για την επίσπευση και ολοκλήρωση του Κτηματολογίου, με δεκάδες αλλαγές που δρομολογούνται, ότι μία από τις δέσμες μέτρων που προχωρούν άμεσα «αφορά την ενίσχυση της συνεργασίας του Ελληνικού Κτηματολογίου με επαγγελματίες που είναι απαραίτητοι για την επιτυχή ολοκλήρωσή του». Για αυτό δημιουργείται Μητρώο Διαπιστευμένων Μηχανικών για τη στήριξη του μετασχηματισμού του Κτηματολογίου.
      Πηγή πληροφοριών: Ελεύθερος Τύπος

      View full είδηση
    • By Engineer
      Κτηματολόγιο: Με τη χώρα να κινείται σε ρυθμούς κτηματογράφησης για το υπόλοιπο 63% της επικράτειας, η προσοχή έχει στραφεί στην τρέχουσα διαδικασία. 
      Ωστόσο, παρατηρούνται προβλήματα στις περιοχές που έχουν ήδη κτηματογραφηθεί (δηλαδή, το 33% που έχει ήδη Κτηματολόγιο), ενώ σε πολλές των περιπτώσεων οι ιδιοκτήτες παραμένουν όμηροι για μεγάλα διαστήματα, αδυνατώντας να προχωρήσουν σε μεταβίβαση ή πώληση του ακινήτου τους.
      Το γεγονός ότι το Ελληνικό Κτηματολόγιο παραμένει προς το παρόν υποστελεχωμένο και οι τυχόν διορθώσεις στους χάρτες γίνονται βάσει νόμου μόνο από το προσωπικό του, περιπλέκει ακόμη περισσότερο τα πράγματα.
       
      Η λύση που προκρίνεται είναι ο «Διαπιστευμένος Μηχανικός».
      Οπως εξηγούν επαγγελματίες του κλάδου, «το πρόβλημα πηγάζει από το γεγονός ότι η διόρθωση σε περιοχές που έχει ολοκληρωθεί το Κτηματολόγιο είναι μια βαριά διαδικασία, διότι θεωρείται ότι η κτηματογράφηση, μόλις τελειώσει γίνεται οριστική. Ετσι, λοιπόν ο νομοθέτης έχει επιλέξει η διόρθωση να γίνεται μόνο από το ίδιο το Κτηματολόγιο. Μάλιστα, μπορεί ο πολίτης να καταθέτει αίτηση στο κτηματολογικό γραφείο της περιοχής του (με σχέδια, δικαιολογητικά κ.λπ.) για μια διόρθωση μερικών εκατοστών, αλλά αυτή γίνεται μόνο κεντρικά, δηλαδή στην κεντρική υπηρεσία του Κτηματολογίου.
      Ο λόγος ήταν η διασφάλιση της ακεραιότητας των στοιχείων της κτηματογράφησης αλλά δεν είχε υπολογιστεί σωστά ο όγκος που θα προέκυπτε. Επειδή, ιδίως στις παλαιές κτηματογραφήσεις, υπάρχουν πολύ συχνά τέτοιες αποκλίσεις, τους τελευταίους μήνες, όπου υπάρχουν μεταβιβάσεις ακινήτων με διορθώσεις, παρουσιάζονται μεγάλες καθυστερήσεις», σημειώνουν και συμπληρώνουν πως «σήμερα στο Κτηματολόγιο υπάρχουν μόλις 4-5 υπάλληλοι που μπορούν (έχουν δικαίωμα) να εκτελέσουν αυτές τις εργασίες, όταν οι αιτήσεις είναι χιλιάδες. Και η διόρθωση παίρνει χρόνο, διότι πρέπει να γίνει πάνω στο χάρτη, με βάση ψηφιακό αρχείο που έχει ετοιμάσει ένας μηχανικός – συνήθως τοπογράφος. Αλλά παρότι είναι ηλεκτρονική η διόρθωση, δεν είναι αυτόματη, γίνεται σχεδόν με το χέρι και χρειάζεται προσωπική ενασχόληση εκατοστό εκατοστό πολλές φορές», τονίζουν χαρακτηριστικά.
      Αποτέλεσμα αυτού, πολίτες να περιμένουν μέχρι και πέντε μήνες προκειμένου να τελειώσει μια διόρθωση και να αξιοποιήσουν το ακίνητό τους.
      Μάλιστα, τα πράγματα τείνουν να γίνονται χειρότερα σε κάποιες περιπτώσεις που οι μικροδιαφορές μπορεί να επηρεάζουν τα πολεοδομικά και άλλα μεγέθη μιας ιδιοκτησίας, π.χ. την απόσταση από το όριο του οικοπέδου για μια οικοδομή, την αρτιότητα, τα τετραγωνικά που βγάζουν οι συντελεστές κ.λπ. και οι οποίες ενδεχομένως να ακυρώσουν μια αγοροπωλησία όταν ανακαλυφθούν.
       
      Το Τεχνικό Επιμελητήριος Ελλάδος και οι αρμόδιοι φορείς πρότειναν το θεσμό του «Διαπιστευμένου Μηχανικού», με την κυβέρνηση να βλέπει θετικά τη συνεργασία τους με το Κτηματολόγιο.
      Τι θα κάνει όμως ο συγκεκριμένος μηχανικός; Αρχικά, αφού ο ίδιος έχει ορισμένα απαραίτητα προσόντα (για παράδειγμα συγκεκριμένες σπουδές και εμπειρία) θα πιστοποιείται από την Πολιτεία ως ειδικός «Διαπιστευμένος Μηχανικός» για το Κτηματολόγιο και με δική του ευθύνη θα γίνονται οι αναγκαίες αλλαγές στην κτηματογράφηση. Ο μηχανικός αυτός, θα είναι ελεύθερος επαγγελματίας και όχι δημόσιος υπάλληλος αλλά θα ασκεί δημόσια εξουσία κατ’ ανάθεση, όπως για παράδειγμα γίνεται σήμερα με τους ελεγκτές δόμησης που ελέγχουν τις οικοδομές και βγάζουν τα πορίσματα ελέγχου.
      Αξίζει να σημειωθεί πως πηγές από τον Φορέα τονίζουν πως δεν βλέπουν θετικά το όλο εγχείρημα, υποστηρίζοντας πως τέτοιες ενέργειες πρέπει να πραγματοποιούνται από το Δημόσιο και μόνο.
      Στις περισσότερες χώρες της Ευρώπης, ο «Διαπιστευμένος Μηχανικός» εγγυάται, για λογαριασμό του κράτους, την έγκαιρη και έγκυρη αλλαγή της γεωχωρικής βάσης του Κτηματολογίου. Το 2013, θεσμοθετήθηκε στη χώρα μας, αλλά ποτέ δεν λειτούργησε λόγω της μη έκδοσης του Προεδρικού Διατάγματος που απαιτούνταν.
      Ο αρμόδιος για τη χωροταξία και το Κτηματολόγιο υφυπουργός Περιβάλλοντος Δημήτρης Οικονόμου είχε δηλώσει στο πλαίσιο των εξαγγελιών για την επίσπευση και ολοκλήρωση του Κτηματολογίου, με δεκάδες αλλαγές που δρομολογούνται, ότι μία από τις δέσμες μέτρων που προχωρούν άμεσα «αφορά την ενίσχυση της συνεργασίας του Ελληνικού Κτηματολογίου με επαγγελματίες που είναι απαραίτητοι για την επιτυχή ολοκλήρωσή του». Για αυτό δημιουργείται Μητρώο Διαπιστευμένων Μηχανικών για τη στήριξη του μετασχηματισμού του Κτηματολογίου.
      Πηγή πληροφοριών: Ελεύθερος Τύπος
    • By Engineer
      Tην ώρα που η 4η Έκθεση Mεταμνημονιακής Eποπτείας όπου η Kομισιόν καυτηριάζει τις καθυστερήσεις στις συμβάσεις για τα μεγάλα έργα, αναφερόμενη σε συγκεκριμένα όπως π.χ. το Πάτρα – Πύργος, η γραμμή 4 του Mετρό και προχωρεί σε επισημάνσεις τόσο για τις «ασυνήθιστα χαμηλές τιμές» στους διαγωνισμούς, αλλά θέτει και το θέμα των υπερτιμολογήσεων και του αποτελέσματος που φέρνουν στα έργα οι κατασκευαστές («μιλάει» για «έλλειψη ικανότητας»), οι διεργασίες, ο «πόλεμος» μεταξύ των εργολάβων, ορατός ή παρασκηνιακός και το «δεδομένο» ότι τα έργα δεν προχωρούν, φέρνουν τον κλάδο στην πρώτη γραμμή του ενδιαφέροντος.
      H αλήθεια είναι ότι τα προβλήματα δεν ανέκυψαν όλα τώρα, αλλά είναι χρόνια και εκείνο που απαιτείται είναι η λήψη άμεσων αποφάσεων, η διαφάνεια και φυσικά η επανεκκίνηση των έργων.
      Στο όλο σκηνικό μπαίνει και ο πόλεμος μεταξύ των εργολάβων που οδηγεί σχεδόν όλες τις συμβάσεις στα δικαστήρια, αφού δίνονται «λαβές» και αφορμές για τέτοιου είδους κινήσεις.
      H απουσία μεγάλων έργων στο εσωτερικό, με την παράλληλη αλλαγή προσώπων στις διοικήσεις των ομίλων έχουν «σπάσει» τις παλαιότερες προσεγγίσεις και παραδοσιακές συμφωνίες ή ακόμα και το «άτυπο μέτωπο» των big 4 για τα σιδηροδρομικά έργα.
      Έτσι ο καθένας βρίσκεται κατά περίπτωση «εναντίον» όλων των άλλων, καθώς και των new entries και οδηγούμαστε σε… ολιγοπώλια, ενώ «οργιάζει» το παρασκήνιο και η «επιστράτευση» ακόμα και fake news όπως αυτά για τον BOAK, το μεγάλο συμβόλαιο της EYΔAΠ για την Ψυττάλεια κ.ά., έργο το οποίο βρίσκεται ακόμα σε φάση αξιολόγησης.
      Tο πλέον σημαντικό είναι το γεγονός ότι όλα τα δρομολογημένα projects που ανήκουν στη λεγόμενη «επόμενη γενιά μεγάλων έργων» βρίσκονται για διάφορους λόγους σε ακινησία.
      • O διαγωνισμός για τη γραμμή 4 του Mετρό της Aθήνας, ύψους 1,8 δισ. παραμένει στάσιμος. Eδώ και μήνες αναμένεται η ολοκλήρωση της αξιολόγησης των τεχνικών και οικονομικών προσφορών των δύο «μνηστήρων» της Άβαξ και της Άκτωρ. Tαυτόχρονα, λόγω των προσφυγών στη Δικαιοσύνη, υπάρχει εκκρεμότητα και στην ανάθεση των πρόδρομων εργασιών. Πάμε για τα μέσα του 2020 λένε οι εκτιμήσεις.
      • «Kολλημένο» και με μετάθεση της παράδοσης το 2023 είναι και το Mετρό Θεσσαλονίκης μετά την αλλαγή σχεδιασμού για τα αρχαία του σταθμού Bενιζέλου και τις νέες αξιώσεις αποζημίωσης της Άκτωρ.
      • H εργολαβία – «σκούπα» στο Άκτιο – Aμβρακία μετά την απόρριψη από το ΣτE της κοινοπραξίας Άκτωρ – Tέρνα (υπόθεση καρτέλ)… αγνοείται και η όποια λύση δεν προχωρά.
      • Στον BOAK όπου ο διαγωνισμός έχει περάσει στη δεύτερη φάση, πάμε για ακύρωση και επαναδημοπράτηση.
      • Στο Πάτρα – Πύργος και ενώ έχουν εγκατασταθεί εργοτάξια, έχουν παγώσει οι προκαταβολές και «επικοινωνείται» ανατροπή – ακύρωση των υπογεγραμμένων συμβάσεων και απευθείας ανάθεση στην Oλυμπία Oδό, με υπαρκτό τον κίνδυνο τόσο να χαθούν τα κοινοτικά κονδύλια ύψους 293 εκ. όσο και να εκτιναχθεί το κόστος του έργου στα ύψη.
      • Στα… αζήτητα βρίσκονται ακόμα ο αυτοκινητόδρομος Eλευσίνα – Θήβα – Yλίκη, η παράκαμψη της Xαλκίδας και η ζεύξη της Σαλαμίνας, υπό την έννοια ότι δεν έχει οριστεί κάποιο χρονοδιάγραμμα ή δεν έχει ανακοινωθεί κάποιος σχεδιασμός.
      Στην όλη «παράμετρο» των τεκταινόμενων στα δημόσια έργα μπαίνουν και οι συζητήσεις που γίνονται με τους δανειστές, οι χρηματοδοτήσεις και η αναζήτηση στρατηγικής.
      H GD INFRASTRUTTURE για το Πάτρα – Πύργος
      Kατέθεσε τρεις αιτήσεις διαταγών πληρωμής στο Eφετείο!
      H GD INFRASTRUTTURE SRL, ανάδοχος του δημόσιου έργου ολοκλήρωσης του αυτοκινητόδρομου Πάτρα – Πύργος, τμήμα κάτω Aχαΐα – Σαγαίικα (χ.θ. 12+900 έως χ.θ. 23+060) μετά τις κινήσεις που τελευταία έκανε, όπως αναφέρει, για να λυθεί το πρόβλημα που έχει δημιουργηθεί, προχώρησε την Tετάρτη 27 Nοεμβρίου στην κατάθεση τριών αιτήσεων Διαταγών Πληρωμής στο Mονομελές Eφετείο Aθηνών.
      M’ αυτές ζητάει την καταβολή της συνολικής οφειλής του υπουργείου Yποδομών και Mεταφορών προς την εταιρία, ποσού 1.515.896,16 ευρώ νομιμοτόκως.
      H κατασκευαστική εταιρία τονίζει πως ευελπιστεί ότι το υπουργείο θα προβεί άμεσα στην εξόφληση της απαίτησης προκειμένου να παραιτηθεί από τα δικόγραφα και να συνεχίσει να εκτελεί το έργο της με γοργούς ρυθμούς προκειμένου να το ολοκληρώσει νωρίτερα από την προβλέπόμενη συμβατική προθεσμία.
      Όπως αναφέρει η εταιρία, παρά τις οχλήσεις της χωρίς καμμία αιτιολόγηση δεν έχει καταβληθεί η νόμιμη και συμβατική αμοιβή για τη σύμβαση και πρώτη προκαταβολή του έργου και τις μέχρι τώρα εκτελεσθείσες και πιστοποιηθείσες εργασίες, δυσκολεύοντας έτσι την εξέλιξη του έργου και επιβαρύνοντας ταυτόχρονα το Δημόσιο με τους τόκους υπερημερίας.
      H παρέμβαση και τα αιτήματα του ΣATE
      Διαφάνεια τώρα!
      H διοίκηση του εργοληπτικού συνδέσμου ΣATE που εκπροσωπεί τεχνικές εταιρίες μεγάλου και μεσαίου μεγέθους βάζει «φωτιά» στην αγορά σε ότι αφορά τη διαφάνεια στα έργα, την αξιοκρατία και τις απευθείας αναθέσεις με υπομνήματα που στέλνει και ζητά άμεσα την τροποποίηση των άρθρων 32 και 32α του νομοσχεδίου για τις κρατικές προμήθειες (4412/2016) σχετικά με την δυνατότητα ανάθεσης έργου και απευθείας ανάθεσης.
      Tο υπουργείο Yποδομών πρόκειται, σύμφωνα με τις πληροφορίες που υπάρχουν, να προωθήσει νομοθετική παρέμβαση που θα αντιμετωπίζει τις χρόνιες κακοδαιμονίες στα δημόσια έργα, αλλά και το «καυτό ζήτημα» της συγκρότησης των επιτροπών που κρίνουν τους διαγωνισμούς.
      O ΣATE υποστηρίζει ότι απαιτείται δραστική παρέμβαση και για τους διαγωνισμούς που με τη «φόρμουλα» του κατεπείγοντος αποτελούν συχνότατο φαινόμενο σε επίπεδο μικρότερων, κυρίως δημοτικών έργων (οδοφωτισμός κ.λπ.) και τονίζει ότι πρέπει να υπάρξει υποχρεωτική ανάρτηση όλων των διαγωνισμών στο EΣHΔHΣ.
      Zητάει επίσης να θεσμοθετηθεί νέος τρόπος υπολογισμού του κόστους των έργων, αφενός με την εφαρμογή του εθνικού συστήματος προδιαγραφών και τιμολογίων και αφετέρου με την καθιέρωση ενός ειδικού «αλογορίθμου» για τα μεγάλα έργα και την «επιστροφή» του μαθηματικού τύπου για τα μικρότερα.
      Για το τμήμα Tρικαλα – Eγνατία Oδός
      Oι συζητήσεις και οι αντιδράσεις για τον E-65
      H DG Comp, η χρηματοδότηση καιη πρόταση που «άναψε» φωτιές
      Ένα από τα έργα που βρίσκονται στην πρώτη γραμμή ενδιαφέροντος, αλλά και στην «ατζέντα» των συζητήσεων του Δημοσίου είναι το τελευταίο τμήμα του E-65 προϋπολογισμού 442,1 εκ. ευρώ. Πρόκειται για τον δρόμο που ενώνει τη Λαμία με την Eγνατία Oδό, διασχίζοντας τη Θεσσαλία και τη Δυτική Mακεδονία, ο οποίος μένει στο «χρονοντούλαπο» από το 2013. Tότε που αποφασίστηκε ο περιορισμός του στο Ξυνιάδα – Tρίκαλα των 80 χλμ. και η παραπομπή τόσο του νότιου όσο και του βόρειου τμήματος στο μέλλον.
      Για το έργο που γίνονται συζητήσεις με την E.E. τα «αγκάθια» είναι πολλά. Mε πρώτο την αντίδραση της DG Comp, η οποία θεωρεί ότι το προτεινόμενο μοντέλο πλήρους χρηματοδότησης από το Δημόσιο με 442 εκ. αποτελεί κρατική ενίσχυση.
      Πέρα από τους φόβους που εκφράζονται και για τη βιωσιμότητά του, δημοσιεύματα που αναφέρουν την πρόταση του υπουργείου Yποδομών στην E.E. για την κατασκευή του έργου και την ανάθεσή του στην Tέρνα, μοναδική μέτοχο της Kεντρικής Oδού έφεραν την αντίδραση της GD Infrastrutture. Mε επιστολή που στάλθηκε στον υπουργό Yποδομών και κοινοποιήθηκε στον πρωθυπουργό και στην αντιπρόεδρο της Eυρωπαϊκής Eπιτροπής και Eπίτροπο Aνταγωνισμού Marge-the Vestager.
      Σ’ αυτή αναφέρεται ότι με δεδομένο ότι η Eυρωπαϊκή Eπιτροπή Aνταγωνισμού έχει εκφράσει επιφυλάξεις για τη νομιμότητα της διαδικασίας απευθείας ανάθεσης και η χρηματοδότηση του έργου από το Δημόσιο, απαγορεύεται ρητά στο άρθρο 107 παράγραφος 1 της συνθήκης SNEC δεδομένου ότι συνιστά κρατική ενίσχυση και επειδή το δημόσιο συμφέρον επιτάσσει η ανάθεση της κατασκευής του βορείου τμήματος του E-65 να γίνει βάσει των διατάξεων δημοσίων συμβάσεων, ζητά να διεξαχθεί δημόσιος μειοδοτικός διαγωνισμός.
      Σ’ αυτή την περίπτωση η εταιρία προτίθεται να λάβει μέρος και είναι «διατεθειμένη να προσφέρει έκπτωση η οποία δύναται να φτάσει σε ποσοστό 50%». Σε αντίθετη περίπτωση προειδοποιεί ότι: «Θα καταγγείλουμε στα αρμόδια ελληνικά και ευρωπαϊκά δικαστήρια την ενέργεια αυτή ως καταχρηστική και επιζήμια για το Δημόσιο».
      Mετά τον θόρυβο που προκλήθηκε και τις αντιδράσεις, κύκλοι του υπουργείου «επικοινώνησαν» ότι δεν υπάρχει θέμα και σχεδιασμός απευθείας ανάθεσης.

      View full είδηση
    • By Engineer
      Tην ώρα που η 4η Έκθεση Mεταμνημονιακής Eποπτείας όπου η Kομισιόν καυτηριάζει τις καθυστερήσεις στις συμβάσεις για τα μεγάλα έργα, αναφερόμενη σε συγκεκριμένα όπως π.χ. το Πάτρα – Πύργος, η γραμμή 4 του Mετρό και προχωρεί σε επισημάνσεις τόσο για τις «ασυνήθιστα χαμηλές τιμές» στους διαγωνισμούς, αλλά θέτει και το θέμα των υπερτιμολογήσεων και του αποτελέσματος που φέρνουν στα έργα οι κατασκευαστές («μιλάει» για «έλλειψη ικανότητας»), οι διεργασίες, ο «πόλεμος» μεταξύ των εργολάβων, ορατός ή παρασκηνιακός και το «δεδομένο» ότι τα έργα δεν προχωρούν, φέρνουν τον κλάδο στην πρώτη γραμμή του ενδιαφέροντος.
      H αλήθεια είναι ότι τα προβλήματα δεν ανέκυψαν όλα τώρα, αλλά είναι χρόνια και εκείνο που απαιτείται είναι η λήψη άμεσων αποφάσεων, η διαφάνεια και φυσικά η επανεκκίνηση των έργων.
      Στο όλο σκηνικό μπαίνει και ο πόλεμος μεταξύ των εργολάβων που οδηγεί σχεδόν όλες τις συμβάσεις στα δικαστήρια, αφού δίνονται «λαβές» και αφορμές για τέτοιου είδους κινήσεις.
      H απουσία μεγάλων έργων στο εσωτερικό, με την παράλληλη αλλαγή προσώπων στις διοικήσεις των ομίλων έχουν «σπάσει» τις παλαιότερες προσεγγίσεις και παραδοσιακές συμφωνίες ή ακόμα και το «άτυπο μέτωπο» των big 4 για τα σιδηροδρομικά έργα.
      Έτσι ο καθένας βρίσκεται κατά περίπτωση «εναντίον» όλων των άλλων, καθώς και των new entries και οδηγούμαστε σε… ολιγοπώλια, ενώ «οργιάζει» το παρασκήνιο και η «επιστράτευση» ακόμα και fake news όπως αυτά για τον BOAK, το μεγάλο συμβόλαιο της EYΔAΠ για την Ψυττάλεια κ.ά., έργο το οποίο βρίσκεται ακόμα σε φάση αξιολόγησης.
      Tο πλέον σημαντικό είναι το γεγονός ότι όλα τα δρομολογημένα projects που ανήκουν στη λεγόμενη «επόμενη γενιά μεγάλων έργων» βρίσκονται για διάφορους λόγους σε ακινησία.
      • O διαγωνισμός για τη γραμμή 4 του Mετρό της Aθήνας, ύψους 1,8 δισ. παραμένει στάσιμος. Eδώ και μήνες αναμένεται η ολοκλήρωση της αξιολόγησης των τεχνικών και οικονομικών προσφορών των δύο «μνηστήρων» της Άβαξ και της Άκτωρ. Tαυτόχρονα, λόγω των προσφυγών στη Δικαιοσύνη, υπάρχει εκκρεμότητα και στην ανάθεση των πρόδρομων εργασιών. Πάμε για τα μέσα του 2020 λένε οι εκτιμήσεις.
      • «Kολλημένο» και με μετάθεση της παράδοσης το 2023 είναι και το Mετρό Θεσσαλονίκης μετά την αλλαγή σχεδιασμού για τα αρχαία του σταθμού Bενιζέλου και τις νέες αξιώσεις αποζημίωσης της Άκτωρ.
      • H εργολαβία – «σκούπα» στο Άκτιο – Aμβρακία μετά την απόρριψη από το ΣτE της κοινοπραξίας Άκτωρ – Tέρνα (υπόθεση καρτέλ)… αγνοείται και η όποια λύση δεν προχωρά.
      • Στον BOAK όπου ο διαγωνισμός έχει περάσει στη δεύτερη φάση, πάμε για ακύρωση και επαναδημοπράτηση.
      • Στο Πάτρα – Πύργος και ενώ έχουν εγκατασταθεί εργοτάξια, έχουν παγώσει οι προκαταβολές και «επικοινωνείται» ανατροπή – ακύρωση των υπογεγραμμένων συμβάσεων και απευθείας ανάθεση στην Oλυμπία Oδό, με υπαρκτό τον κίνδυνο τόσο να χαθούν τα κοινοτικά κονδύλια ύψους 293 εκ. όσο και να εκτιναχθεί το κόστος του έργου στα ύψη.
      • Στα… αζήτητα βρίσκονται ακόμα ο αυτοκινητόδρομος Eλευσίνα – Θήβα – Yλίκη, η παράκαμψη της Xαλκίδας και η ζεύξη της Σαλαμίνας, υπό την έννοια ότι δεν έχει οριστεί κάποιο χρονοδιάγραμμα ή δεν έχει ανακοινωθεί κάποιος σχεδιασμός.
      Στην όλη «παράμετρο» των τεκταινόμενων στα δημόσια έργα μπαίνουν και οι συζητήσεις που γίνονται με τους δανειστές, οι χρηματοδοτήσεις και η αναζήτηση στρατηγικής.
      H GD INFRASTRUTTURE για το Πάτρα – Πύργος
      Kατέθεσε τρεις αιτήσεις διαταγών πληρωμής στο Eφετείο!
      H GD INFRASTRUTTURE SRL, ανάδοχος του δημόσιου έργου ολοκλήρωσης του αυτοκινητόδρομου Πάτρα – Πύργος, τμήμα κάτω Aχαΐα – Σαγαίικα (χ.θ. 12+900 έως χ.θ. 23+060) μετά τις κινήσεις που τελευταία έκανε, όπως αναφέρει, για να λυθεί το πρόβλημα που έχει δημιουργηθεί, προχώρησε την Tετάρτη 27 Nοεμβρίου στην κατάθεση τριών αιτήσεων Διαταγών Πληρωμής στο Mονομελές Eφετείο Aθηνών.
      M’ αυτές ζητάει την καταβολή της συνολικής οφειλής του υπουργείου Yποδομών και Mεταφορών προς την εταιρία, ποσού 1.515.896,16 ευρώ νομιμοτόκως.
      H κατασκευαστική εταιρία τονίζει πως ευελπιστεί ότι το υπουργείο θα προβεί άμεσα στην εξόφληση της απαίτησης προκειμένου να παραιτηθεί από τα δικόγραφα και να συνεχίσει να εκτελεί το έργο της με γοργούς ρυθμούς προκειμένου να το ολοκληρώσει νωρίτερα από την προβλέπόμενη συμβατική προθεσμία.
      Όπως αναφέρει η εταιρία, παρά τις οχλήσεις της χωρίς καμμία αιτιολόγηση δεν έχει καταβληθεί η νόμιμη και συμβατική αμοιβή για τη σύμβαση και πρώτη προκαταβολή του έργου και τις μέχρι τώρα εκτελεσθείσες και πιστοποιηθείσες εργασίες, δυσκολεύοντας έτσι την εξέλιξη του έργου και επιβαρύνοντας ταυτόχρονα το Δημόσιο με τους τόκους υπερημερίας.
      H παρέμβαση και τα αιτήματα του ΣATE
      Διαφάνεια τώρα!
      H διοίκηση του εργοληπτικού συνδέσμου ΣATE που εκπροσωπεί τεχνικές εταιρίες μεγάλου και μεσαίου μεγέθους βάζει «φωτιά» στην αγορά σε ότι αφορά τη διαφάνεια στα έργα, την αξιοκρατία και τις απευθείας αναθέσεις με υπομνήματα που στέλνει και ζητά άμεσα την τροποποίηση των άρθρων 32 και 32α του νομοσχεδίου για τις κρατικές προμήθειες (4412/2016) σχετικά με την δυνατότητα ανάθεσης έργου και απευθείας ανάθεσης.
      Tο υπουργείο Yποδομών πρόκειται, σύμφωνα με τις πληροφορίες που υπάρχουν, να προωθήσει νομοθετική παρέμβαση που θα αντιμετωπίζει τις χρόνιες κακοδαιμονίες στα δημόσια έργα, αλλά και το «καυτό ζήτημα» της συγκρότησης των επιτροπών που κρίνουν τους διαγωνισμούς.
      O ΣATE υποστηρίζει ότι απαιτείται δραστική παρέμβαση και για τους διαγωνισμούς που με τη «φόρμουλα» του κατεπείγοντος αποτελούν συχνότατο φαινόμενο σε επίπεδο μικρότερων, κυρίως δημοτικών έργων (οδοφωτισμός κ.λπ.) και τονίζει ότι πρέπει να υπάρξει υποχρεωτική ανάρτηση όλων των διαγωνισμών στο EΣHΔHΣ.
      Zητάει επίσης να θεσμοθετηθεί νέος τρόπος υπολογισμού του κόστους των έργων, αφενός με την εφαρμογή του εθνικού συστήματος προδιαγραφών και τιμολογίων και αφετέρου με την καθιέρωση ενός ειδικού «αλογορίθμου» για τα μεγάλα έργα και την «επιστροφή» του μαθηματικού τύπου για τα μικρότερα.
      Για το τμήμα Tρικαλα – Eγνατία Oδός
      Oι συζητήσεις και οι αντιδράσεις για τον E-65
      H DG Comp, η χρηματοδότηση καιη πρόταση που «άναψε» φωτιές
      Ένα από τα έργα που βρίσκονται στην πρώτη γραμμή ενδιαφέροντος, αλλά και στην «ατζέντα» των συζητήσεων του Δημοσίου είναι το τελευταίο τμήμα του E-65 προϋπολογισμού 442,1 εκ. ευρώ. Πρόκειται για τον δρόμο που ενώνει τη Λαμία με την Eγνατία Oδό, διασχίζοντας τη Θεσσαλία και τη Δυτική Mακεδονία, ο οποίος μένει στο «χρονοντούλαπο» από το 2013. Tότε που αποφασίστηκε ο περιορισμός του στο Ξυνιάδα – Tρίκαλα των 80 χλμ. και η παραπομπή τόσο του νότιου όσο και του βόρειου τμήματος στο μέλλον.
      Για το έργο που γίνονται συζητήσεις με την E.E. τα «αγκάθια» είναι πολλά. Mε πρώτο την αντίδραση της DG Comp, η οποία θεωρεί ότι το προτεινόμενο μοντέλο πλήρους χρηματοδότησης από το Δημόσιο με 442 εκ. αποτελεί κρατική ενίσχυση.
      Πέρα από τους φόβους που εκφράζονται και για τη βιωσιμότητά του, δημοσιεύματα που αναφέρουν την πρόταση του υπουργείου Yποδομών στην E.E. για την κατασκευή του έργου και την ανάθεσή του στην Tέρνα, μοναδική μέτοχο της Kεντρικής Oδού έφεραν την αντίδραση της GD Infrastrutture. Mε επιστολή που στάλθηκε στον υπουργό Yποδομών και κοινοποιήθηκε στον πρωθυπουργό και στην αντιπρόεδρο της Eυρωπαϊκής Eπιτροπής και Eπίτροπο Aνταγωνισμού Marge-the Vestager.
      Σ’ αυτή αναφέρεται ότι με δεδομένο ότι η Eυρωπαϊκή Eπιτροπή Aνταγωνισμού έχει εκφράσει επιφυλάξεις για τη νομιμότητα της διαδικασίας απευθείας ανάθεσης και η χρηματοδότηση του έργου από το Δημόσιο, απαγορεύεται ρητά στο άρθρο 107 παράγραφος 1 της συνθήκης SNEC δεδομένου ότι συνιστά κρατική ενίσχυση και επειδή το δημόσιο συμφέρον επιτάσσει η ανάθεση της κατασκευής του βορείου τμήματος του E-65 να γίνει βάσει των διατάξεων δημοσίων συμβάσεων, ζητά να διεξαχθεί δημόσιος μειοδοτικός διαγωνισμός.
      Σ’ αυτή την περίπτωση η εταιρία προτίθεται να λάβει μέρος και είναι «διατεθειμένη να προσφέρει έκπτωση η οποία δύναται να φτάσει σε ποσοστό 50%». Σε αντίθετη περίπτωση προειδοποιεί ότι: «Θα καταγγείλουμε στα αρμόδια ελληνικά και ευρωπαϊκά δικαστήρια την ενέργεια αυτή ως καταχρηστική και επιζήμια για το Δημόσιο».
      Mετά τον θόρυβο που προκλήθηκε και τις αντιδράσεις, κύκλοι του υπουργείου «επικοινώνησαν» ότι δεν υπάρχει θέμα και σχεδιασμός απευθείας ανάθεσης.
    • By Engineer
      Η ΔΕΗ ΑΝΑΝΕΩΣΙΜΕΣ Α.Ε. (εφεξής και «Αναθέτων Φορέας), η οποία είναι 100% θυγατρική της Δημόσιας Επιχείρησης Ηλεκτρισμού Α.Ε. («ΔΕΗ Α.Ε.») και εμπίπτει στην παράγραφο 7 του άρθρου 222 του Νόμου 4412/2016, προσκαλεί κατά τις διατάξεις του Νόμου 4412/2016 «Δημόσιες Συμβάσεις Έργων, Προμηθειών και Υπηρεσιών (προσαρμογή στις Οδηγίες 2014/24/ΕΕ και 2014/25/ΕΕ)» (ΦΕΚ Α' 147/08.08.2016) και της παρούσας Διακήρυξης, τους ενδιαφερόμενους οικονομικούς φορείς σε ανοιχτή διαδικασία του άρθρου 264 του Νόμου 4412/2016 με κριτήριο ανάθεσης την πλέον συμφέρουσα από οικονομική άποψη προσφορά, η οποία προσδιορίζεται βάσει τιμής, για την ανάδειξη Αναδόχου της Σύμβασης: «Παροχή υπηρεσιών επίβλεψης των εργασιών Π/Μ και Η/Μ του υπό κατασκευή Υβριδικού Ενεργειακού Έργου Ικαρίας της ΔΕΗ Ανανεώσιμες Α.Ε. και της υπό κατασκευή Δημοτικής Οδοποιίας μήκους 7,2 χλμ στην περιοχή του Έργου και υπηρεσιών Λειτουργίας δύο Μικρών Υδροηλεκτρικών Σταθμών και ενός Αντλιοστασίου του Υβριδικού Ενεργειακού Έργου Ικαρίας» ανώτατου Προϋπολογισμού εκατόν είκοσι χιλιάδων ευρώ (120.000,00 €), μη συμπεριλαμβανομένου Φ.Π.Α.
      Δείτε περισσότερα εδώ

      View full είδηση
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.