Jump to content
  • Novatron
  • Engineer
    Engineer

    Υπογράφτηκε η Διακήρυξη των Έξυπνων Νησιών στις Βρυξέλλες

    Sign in to follow this  

    Με πολύ μεγάλη συμμετοχή και παρουσία νησιών από όλη την Ευρώπη έλαβε χώρα στις 28 Μαρτίου στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο η εκδήλωση «Έξυπνα Νησιά: Χάραξη Νέων Δρόμων για τα Νησιά της Ευρώπης». Η εκδήλωση παρουσίασε στο Ευρωπαϊκό κοινό την Πρωτοβουλία «Έξυπνα Νησιά», την οποία συντονίζει σε πανευρωπαϊκό επίπεδο το Δίκτυο Αειφόρων Νήσων – ΔΑΦΝΗ.

     

    Στη διάρκεια της εκδήλωσης 36 εκπρόσωποι νησιωτικών Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης, δικτύων και φορέων από όλη την Ευρώπη υπέγραψαν τη Διακήρυξη των Έξυπνων Νησιών, θεμέλιο λίθο της Πρωτοβουλίας «Έξυπνα Νησιά».

     

    Από την Ελλάδα τη Διακήρυξη υπέγραψαν, εκπροσωπώντας τον πρώτο και δεύτερο βαθμό της νησιωτικής τοπικής αυτοδιοίκησης, ο Πρόεδρος της Περιφερειακής Ένωσης Δήμων Νοτίου Αιγαίου και Δήμαρχος Ρόδου κ. Φώτης Χατζηδιάκος, ο Πρόεδρος της Περιφερειακής Ένωσης Δήμων Ιονίων Νήσων και Δήμαρχος Κεφαλλονιάς κ. Αλέξανδρος Παρίσης, ο Αντιπρόεδρος της Περιφερειακής Ένωσης Δήμων Βορείου Αιγαίου κ. Στρατής Τζιμής, ο Αντιπεριφερειάρχης Τουρισμού και Νησιωτικής Πολιτικής της Περιφέρειας Ιονίων Νήσων κ. Σπύρος Γαλιατσάτος και ο Αντιπεριφερειάρχης Κυκλάδων της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου κ. Γιώργος Λεονταρίτης. Επίσης το παρόν έδωσαν εκπρόσωποι της Περιφέρειας Βορείου Αιγαίου και Κρήτης οι οποίες αναμένεται να υπογράψουν τη Διακήρυξη τις επόμενες ημέρες.

     

    Την εκδήλωση φιλοξένησαν και στήριξαν ενεργά με την παρουσία τους 11 Ευρωβουλευτές, από την πλειοψηφία των κρατών μελών με νησιά, με επικεφαλής την κα. Εύα Καϊλή η οποία ανέφερε την πρόθεσή της να καταθέσει πρόταση ψηφίσματος, προκειμένου η Διακήρυξη των Έξυπνων Νησιών να υιοθετηθεί επίσημα από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο.

     

    17425885_1436355333101587_2043391470315064281_n.jpg

     

    Επίσημο χαιρετισμό απηύθυνε και ο Γενικός Διευθυντής της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για θέματα Ενέργειας Dominique Ristori. Ο κος Ristori τόνισε πως τα Ευρωπαϊκά νησιά διαθέτουν τεράστιες δυνατότητες να υλοποιήσουν καινοτόμα έργα με θετικό αντίκτυπο στις τοπικές οικονομίες, συμβάλλοντας κατ’ αυτόν τον τρόπο και στην επίτευξη των στόχων της Ευρωπαϊκής Ένωσης σε τομείς όπως το κλίμα, η ενέργεια, οι βιώσιμες μεταφορές κ.ά.

     

    Στις συζητήσεις στρογγυλής τράπεζας συμμετείχαν ομιλητές από φορείς όπως η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, η Ευρωπαϊκή Οικονομική και Κοινωνική Επιτροπή, η Επιτροπή των Περιφερειών, η Διάσκεψη των Παράκτιων και Νησιωτικών Περιφερειών, η EURELECTRIC αλλά και εκπρόσωποι της αγοράς και της κοινωνίας των πολιτών. Οι ομιλητές αναφέρθηκαν στα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά και τις προκλήσεις που αντιμετωπίζουν τα νησιά όπως η ενεργειακή εξάρτηση σε ορυκτά καύσιμα, τα μεγάλα κόστη μεταφοράς, η περιορισμένη οικονομική διαφοροποίηση, ενώ παρουσίασαν και τις διαθέσιμες έξυπνες τεχνολογίες, τα χρηματοδοτικά εργαλεία και τις πολιτικές που, αν συνδυαστούν αποτελεσματικά, μπορούν να δώσουν ώθηση στη βιώσιμη τοπική ανάπτυξη των νησιών.

     

    Ιδιαίτερης σημασίας για τις εξελίξεις που δρομολογούνται γύρω από τα νησιά ήταν και η αναφορά του εκπροσώπου της Μόνιμης Αντιπροσωπείας της Μάλτας, η οποία αυτό το διάστημα ασκεί την Προεδρία, στην Πολιτική Διακήρυξη για τα Νησιά που θα υπογραφεί στη Βαλέτα στις 18 Μάϊου στο πλαίσιο της άτυπης Συνόδου των Υπουργών Ενέργειας της ΕΕ.

     

    Για περισσότερες πληροφορίες www.smartislandsinitiative.eu/gr

     

    Πηγή: http://www.euractiv.gr/section/periballon/news/ypograftike-i-diakiryxi-ton-exypnon-nision-stis-vryxelles/


    Sign in to follow this  


    User Feedback




    Create an account or sign in to comment

    You need to be a member in order to leave a comment

    Create an account

    Sign up for a new account in our community. It's easy!

    Register a new account

    Sign in

    Already have an account? Sign in here.

    Sign In Now

  • Similar Content

    • By Engineer
      Η εφαρμογή ROADS του Εθνικού Αστεροσκοπείου Αθηνών/meteo.gr, αναπτύχθηκε σε συνεργασία με την Anytime της INTERAMERICAN.
      Η εφαρμογή επιτρέπει στον χρήστη να έχει πρόσβαση στις καιρικές συνθήκες που προβλέπονται σε όλο το ελληνικό οδικό δίκτυο για τις επόμενες τρεις ημέρες, με χρονικό βήμα τριών ωρών. Οι δρόμοι χρωματίζονται με:
      πράσινο χρώμα όταν δεν αναμένονται φαινόμενα ανοιχτό μπλε χρώμα όταν αναμένεται βροχή, βαθύ μπλε χρώμα όταν αναμένεται ισχυρή βροχή, γαλάζιο χρώμα όταν αναμένεται χιονόνερο και μωβ χρώμα όταν αναμένεται χιόνι Δείτε τον χάρτη με το οδικό δίκτυο εδώ: https://www.meteo.gr/roads/

      View full είδηση
    • By Engineer
      Η εφαρμογή ROADS του Εθνικού Αστεροσκοπείου Αθηνών/meteo.gr, αναπτύχθηκε σε συνεργασία με την Anytime της INTERAMERICAN.
      Η εφαρμογή επιτρέπει στον χρήστη να έχει πρόσβαση στις καιρικές συνθήκες που προβλέπονται σε όλο το ελληνικό οδικό δίκτυο για τις επόμενες τρεις ημέρες, με χρονικό βήμα τριών ωρών. Οι δρόμοι χρωματίζονται με:
      πράσινο χρώμα όταν δεν αναμένονται φαινόμενα ανοιχτό μπλε χρώμα όταν αναμένεται βροχή, βαθύ μπλε χρώμα όταν αναμένεται ισχυρή βροχή, γαλάζιο χρώμα όταν αναμένεται χιονόνερο και μωβ χρώμα όταν αναμένεται χιόνι Δείτε τον χάρτη με το οδικό δίκτυο εδώ: https://www.meteo.gr/roads/
    • By Engineer
      Η εικόνα είναι γνώριμη σε όλους. Οι κοινοί κάδοι ξεχειλισμένοι, οι μπλε κάδοι γεμάτοι με κάθε είδους σκουπίδια. Στις παραλίες, πλαστικά ποτήρια από καφέ και μπουκαλάκια νερού. Λίγο έξω από τις πόλεις, λόφοι από στρώματα, καρέκλες, διαλυμένα έπιπλα. Αν σε όλα αυτά προστεθούν και τα μποφόρ του Αιγαίου, που σκορπίζουν τα πάντα στα χωράφια ή στη θάλασσα, και οι φωτιές που ξεσπούν λόγω των θερμοκρασιών ή της αμέλειας, τότε έχουμε και τη φετινή εικόνα των περισσότερων νησιών του Αιγαίου και του Ιονίου. Το πρόβλημα δεν περιορίζεται στη Σαλαμίνα, στην Αίγινα, στην Κέρκυρα και στη Ζάκυνθο, καθώς στα περισσότερα νησιά η ανακύκλωση παραμένει σε πολύ χαμηλά (ενίοτε ανύπαρκτα) επίπεδα, κομποστοποίηση δεν γίνεται σχεδόν πουθενά, ενώ υπάρχουν νησιά που δεν διαθέτουν καν τις στοιχειώδεις υποδομές, με θλιβερά αποτελέσματα.
      Σύμφωνα με στοιχεία του Ελληνικού Οργανισμού Ανακύκλωσης (για το 2018), η ανακύκλωση στα περισσότερα νησιά είναι πολύ περιορισμένη. Με την εξαίρεση ορισμένων νησιών των Κυκλάδων και κάποιων μεμονωμένων νησιών, όπως οι Λειψοί ή η Σκιάθος, οι περισσότεροι νησιωτικοί δήμοι ανακτούν ελάχιστες για τον πληθυσμό και τον τουρισμό τους ποσότητες. Περισσότερα από 20 νησιά δεν έχουν καν ανακύκλωση, 19 νησιά στο Αιγαίο έχουν ακόμα χωματερές.
      https://s.kathimerini.gr/resources/2019-09/s29_0809anakyklosi-thumb-large.jpg
      Ο κ. Βαγγέλης Καπετάνιος διετέλεσε γενικός γραμματέας Διαχείρισης Αποβλήτων το 2014-2019. «Δυστυχώς, πλην ελαχίστων περιπτώσεων δημάρχων ή περιφερειαρχών, οι περισσότεροι δεν είχαν ασχοληθεί σοβαρά με το θέμα. Και δεν το λέω αυτό από πολιτική σκοπιά, ανεξαρτήτως του χώρου από τον οποίο προέρχονται. Δεν υπήρχε μια ενιαία αντιμετώπιση. Οπου υπήρχε ένας σχεδιασμός, αυτός δεν βασιζόταν στην ευρωπαϊκή πραγματικότητα, ούτε στα πρόστιμα που βλέπαμε να “έρχονται”. Στα νησιά βέβαια, λόγω της ιδιαιτερότητάς τους, τα πράγματα ήταν ακόμα πιο δύσκολα», εξηγεί.
      Σχέδια στα χαρτιά
      Μετά την τροποποίηση του εθνικού σχεδιασμού και των περιφερειακών σχεδίων, στα τέλη του 2016, οι δήμοι ξεκίνησαν να εκπονούν τοπικά σχέδια διαχείρισης. Μόνο που οι περισσότεροι δεν τα εφάρμοσαν ποτέ. «Το κάθε νησί έχει τη δική του πραγματικότητα», λέει ο κ. Καπετάνιος. «Η εποχικότητα –στα περισσότερα ο πληθυσμός διπλασιάζεται ή τριπλασιάζεται το καλοκαίρι– και οι πιέσεις από τον τουρισμό περιορίζουν τις τεχνολογικές λύσεις που μπορούν να εφαρμοστούν. Δεν μπορεί σε ένα νησί 1.000 κατοίκων να γίνει ένα εργοστάσιο διαχείρισης, δεν υπάρχει οικονομία κλίμακας. Σε κάποια νησιά όπως η Υδρα και η Σαντορίνη, δεν υπάρχει διαθέσιμη γη είτε λόγω πολεοδομικών περιορισμών, ή εξαιτίας των πολύ υψηλών αξιών. Σε άλλα, όπως στη Λέσβο, τη Χίο και τη Σάμο τα μεταναστευτικά ρεύματα έφεραν τα πάνω κάτω. Οι μνημονιακές υποχρεώσεις περιόρισαν τις δυνατότητες πρόσληψης προσωπικού ή ανανέωσης του εξοπλισμού. Αυτές ήταν οι αντικειμενικές δυσκολίες. Ομως το πρόβλημα είναι ότι και οι ίδιοι οι δήμαρχοι δεν δούλεψαν για να εφαρμόσουν τα τοπικά τους σχέδια. Οσο κι αν ακούγεται τετριμμένο, οι πόροι υπάρχουν, μέσω της Ε.Ε. Ομως οι Περιφέρειες καθυστερούσαν να βγάλουν τις προσκλήσεις (σ.σ. υποβολής προτάσεων χρηματοδότησης) και οι δήμοι δεν συμμετείχαν γιατί δεν είχαν ώριμα έργα. Δυστυχώς αυτή είναι η κατάσταση».
      Μετά τέσσερα χρόνια σε αυτή τη θέση, ο κ. Καπετάνιος εκτιμά ότι ο διάδοχός του, Μανώλης Γραφάκος, πρέπει να εστιάσει στην ταχεία εφαρμογή των σχεδίων. «Να μη χάσει χρόνο με πολιτικές ισορροπίες, να πιέσει σκληρά τους δήμους και τις Περιφέρειες να εφαρμόσουν τον σχεδιασμό».
      Είναι όμως ο υφιστάμενος σχεδιασμός η λύση; Ο Αντώνης Μαυρόπουλος, πρόεδρος της Διεθνούς Ενωσης Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων (ISWA) έχει αντίθετη άποψη. «Τα νησιά μας έχουν ιδιαιτερότητες: είναι πολλά και έχουν μια απίστευτη εποχικότητα. Λύσεις υψηλής ποιότητας με τόσο μεγάλη ελαστικότητα, όσο να εξυπηρετούν ένα ελάχιστο τονάζ τον χειμώνα και ένα τεράστιο το καλοκαίρι, δεν υπάρχουν. Επομένως αυτό γεννά ένα θέμα βιωσιμότητας για όποια λύση. Υπάρχουν όμως και άλλα προβλήματα. Η έλλειψη χώρου κάνει την εξεύρεση λύσης δύσκολη – σε μερικά νησιά όπως η Φολέγανδρος δεν έχουν καν χώμα για να σκεπάζουν τα σκουπίδια. Ενώ η επικοινωνία με την ηπειρωτική Ελλάδα είναι τον χειμώνα προβληματική. Ολο αυτό, σε συνδυασμό με την άναρχη τουριστική ανάπτυξη, δημιουργεί ένα εκρηκτικό μείγμα που κατά τη γνώμη μου δεν αντιμετωπίζεται με νέους ΧΥΤΑ».
      Πρόταση
      Ο κ. Μαυρόπουλος εκτιμά ότι πρέπει να δοκιμαστεί ένα νέο μοντέλο. «Πιστεύω ότι δεν μπορεί να λύσει το πρόβλημα κάθε δήμος μόνος του, ιδιαίτερα τα μικρά νησιά που είναι το “στολίδι” της χώρας μας. Θα πρέπει να υπάρξει ένα νέο σχέδιο, με τρία χαρακτηριστικά: Πρώτον, η ανακύκλωση του οργανικού να γίνεται επιτόπου, με διαλογή στην πηγή και υποχρεωτική συμμετοχή ξενοδοχείων και εστιατορίων. Αλλωστε τα περισσότερα νησιά έχουν ανάγκη το κομπόστ ως εδαφοβελτιωτικό. Δεύτερον, να αναλάβει η τουριστική βιομηχανία ενεργό ρόλο στη διαλογή και ανακύκλωση όλων των συσκευασιών. Και τρίτον, τόσο τα ανακυκλώσιμα όσο και το υπόλειμμα να οδηγούνται στην ηπειρωτική Ελλάδα για διαχείριση, με βάση ένα αποκεντρωμένο σχέδιο μεταφοράς. Το μόνο που θα πρέπει να δημιουργηθεί στα νησιά είναι κλειστοί σταθμοί μεταφόρτωσης, που να επαρκούν για 10-15 ημέρες. Αν χρειαστεί, να επιδοτηθεί η χρήση ειδικών πλοίων για τη μεταφορά. Κατά τη γνώμη μου, αυτή είναι μια λύση με οικονομία κλίμακας, η οποία εφαρμόζεται ήδη στο εξωτερικό. Για παράδειγμα, στο Κάπρι της Ιταλίας κρατούν μόνο το οργανικό, τα υπόλοιπα στέλνονται στη Νάπολη. Δεν διανοείται κανείς να “σπαταλήσει” χώρο σε αυτό το νησί. Προϋπόθεση είναι βέβαια να δημιουργηθεί μια κεντρική υπηρεσία παρακολούθησης για τα μικρά νησιά, καθώς δεν έχουν προσωπικό και να αποφασιστεί ποια (μεγαλύτερα) νησιά θα εξυπηρετήσουν τα γειτονικά τους. Το σύστημα, όπως είναι σήμερα, δεν μπορεί να λειτουργήσει».
      Το «θαύμα» των Λειψών
      Το παράδειγμα των Λειψών είναι σίγουρα το πιο εντυπωσιακό. Από το 2010 το μικρό αυτό νησί έχει ξεκινήσει ένα «ευρωπαϊκού τύπου» πρόγραμμα συστηματικής ανακύκλωσης, που έχει φέρει εντυπωσιακά αποτελέσματα. «Η επιτυχία μας βασίζεται στη διαλογή στην πηγή», λέει ο επανεκλεγείς δήμαρχος Φώτης Μάγγος. «Ο δήμος δίνει στους πολίτες σακούλες τεσσάρων χρωμάτων, μία για κάθε υλικό συσκευασίας: πράσινη για το πλαστικό, κόκκινη για τα μέταλλα, γαλάζια για το γυαλί και κίτρινη για το χαρτί. Μια συγκεκριμένη ημέρα οι πολίτες βγάζουν στον δρόμο ή στον κάδο τους τα ανακυκλώσιμα χωρισμένα ήδη από το σπίτι σε σακούλες και τα συλλέγουμε.
      Στον χώρο του δημοτικού Χώρου Υγειονομικής Ταφής Απορριμμάτων (ΧΥΤΑ) γίνεται περαιτέρω διαλογή σε 13 ρεύματα, τα ανακυκλώσιμα δεματοποιούνται και στέλνονται στην Αθήνα, απευθείας σε αγοραστή ανακυκλώσιμων υλικών. Αυτό μας αποδίδει 22.000 ευρώ/έτος, το οποίο καλύπτει το ένα τρίτο του κόστους της καθαριότητας (υπηρεσία αποκομιδής), την οποία έχουμε αναθέσει σε ιδιώτη. Το καλοκαίρι μαζεύουμε τα ανακυκλώσιμα τρεις φορές την εβδομάδα και τα σύμμεικτα κάθε ημέρα, τον χειμώνα πιο αραιά». Ποιο είναι το αποτέλεσμα; «Ο ΧΥΤΑ μας είχε ζωή 30 ετών. Εχουν περάσει τα 20 χρόνια και δεν έχει γεμίσει ούτε το ένα τέταρτο. Αρα δεν θα χρειαστούμε ένα τόσο μεγάλο έργο για τα επόμενα 20 χρόνια», λέει ο κ. Μάγγος. «Ο κόσμος έχει πλέον συνηθίσει, δεν υπάρχει περίπτωση να πετάξει κανείς ανακατεμένα σκουπίδια στην ανακύκλωση γιατί είναι εύκολο... να βρούμε ποιος έκανε το λάθος. Και αναζητούμε τρόπο να γίνουμε ακόμα καλύτεροι».

      View full είδηση
    • By Engineer
      Η εικόνα είναι γνώριμη σε όλους. Οι κοινοί κάδοι ξεχειλισμένοι, οι μπλε κάδοι γεμάτοι με κάθε είδους σκουπίδια. Στις παραλίες, πλαστικά ποτήρια από καφέ και μπουκαλάκια νερού. Λίγο έξω από τις πόλεις, λόφοι από στρώματα, καρέκλες, διαλυμένα έπιπλα. Αν σε όλα αυτά προστεθούν και τα μποφόρ του Αιγαίου, που σκορπίζουν τα πάντα στα χωράφια ή στη θάλασσα, και οι φωτιές που ξεσπούν λόγω των θερμοκρασιών ή της αμέλειας, τότε έχουμε και τη φετινή εικόνα των περισσότερων νησιών του Αιγαίου και του Ιονίου. Το πρόβλημα δεν περιορίζεται στη Σαλαμίνα, στην Αίγινα, στην Κέρκυρα και στη Ζάκυνθο, καθώς στα περισσότερα νησιά η ανακύκλωση παραμένει σε πολύ χαμηλά (ενίοτε ανύπαρκτα) επίπεδα, κομποστοποίηση δεν γίνεται σχεδόν πουθενά, ενώ υπάρχουν νησιά που δεν διαθέτουν καν τις στοιχειώδεις υποδομές, με θλιβερά αποτελέσματα.
      Σύμφωνα με στοιχεία του Ελληνικού Οργανισμού Ανακύκλωσης (για το 2018), η ανακύκλωση στα περισσότερα νησιά είναι πολύ περιορισμένη. Με την εξαίρεση ορισμένων νησιών των Κυκλάδων και κάποιων μεμονωμένων νησιών, όπως οι Λειψοί ή η Σκιάθος, οι περισσότεροι νησιωτικοί δήμοι ανακτούν ελάχιστες για τον πληθυσμό και τον τουρισμό τους ποσότητες. Περισσότερα από 20 νησιά δεν έχουν καν ανακύκλωση, 19 νησιά στο Αιγαίο έχουν ακόμα χωματερές.
      https://s.kathimerini.gr/resources/2019-09/s29_0809anakyklosi-thumb-large.jpg
      Ο κ. Βαγγέλης Καπετάνιος διετέλεσε γενικός γραμματέας Διαχείρισης Αποβλήτων το 2014-2019. «Δυστυχώς, πλην ελαχίστων περιπτώσεων δημάρχων ή περιφερειαρχών, οι περισσότεροι δεν είχαν ασχοληθεί σοβαρά με το θέμα. Και δεν το λέω αυτό από πολιτική σκοπιά, ανεξαρτήτως του χώρου από τον οποίο προέρχονται. Δεν υπήρχε μια ενιαία αντιμετώπιση. Οπου υπήρχε ένας σχεδιασμός, αυτός δεν βασιζόταν στην ευρωπαϊκή πραγματικότητα, ούτε στα πρόστιμα που βλέπαμε να “έρχονται”. Στα νησιά βέβαια, λόγω της ιδιαιτερότητάς τους, τα πράγματα ήταν ακόμα πιο δύσκολα», εξηγεί.
      Σχέδια στα χαρτιά
      Μετά την τροποποίηση του εθνικού σχεδιασμού και των περιφερειακών σχεδίων, στα τέλη του 2016, οι δήμοι ξεκίνησαν να εκπονούν τοπικά σχέδια διαχείρισης. Μόνο που οι περισσότεροι δεν τα εφάρμοσαν ποτέ. «Το κάθε νησί έχει τη δική του πραγματικότητα», λέει ο κ. Καπετάνιος. «Η εποχικότητα –στα περισσότερα ο πληθυσμός διπλασιάζεται ή τριπλασιάζεται το καλοκαίρι– και οι πιέσεις από τον τουρισμό περιορίζουν τις τεχνολογικές λύσεις που μπορούν να εφαρμοστούν. Δεν μπορεί σε ένα νησί 1.000 κατοίκων να γίνει ένα εργοστάσιο διαχείρισης, δεν υπάρχει οικονομία κλίμακας. Σε κάποια νησιά όπως η Υδρα και η Σαντορίνη, δεν υπάρχει διαθέσιμη γη είτε λόγω πολεοδομικών περιορισμών, ή εξαιτίας των πολύ υψηλών αξιών. Σε άλλα, όπως στη Λέσβο, τη Χίο και τη Σάμο τα μεταναστευτικά ρεύματα έφεραν τα πάνω κάτω. Οι μνημονιακές υποχρεώσεις περιόρισαν τις δυνατότητες πρόσληψης προσωπικού ή ανανέωσης του εξοπλισμού. Αυτές ήταν οι αντικειμενικές δυσκολίες. Ομως το πρόβλημα είναι ότι και οι ίδιοι οι δήμαρχοι δεν δούλεψαν για να εφαρμόσουν τα τοπικά τους σχέδια. Οσο κι αν ακούγεται τετριμμένο, οι πόροι υπάρχουν, μέσω της Ε.Ε. Ομως οι Περιφέρειες καθυστερούσαν να βγάλουν τις προσκλήσεις (σ.σ. υποβολής προτάσεων χρηματοδότησης) και οι δήμοι δεν συμμετείχαν γιατί δεν είχαν ώριμα έργα. Δυστυχώς αυτή είναι η κατάσταση».
      Μετά τέσσερα χρόνια σε αυτή τη θέση, ο κ. Καπετάνιος εκτιμά ότι ο διάδοχός του, Μανώλης Γραφάκος, πρέπει να εστιάσει στην ταχεία εφαρμογή των σχεδίων. «Να μη χάσει χρόνο με πολιτικές ισορροπίες, να πιέσει σκληρά τους δήμους και τις Περιφέρειες να εφαρμόσουν τον σχεδιασμό».
      Είναι όμως ο υφιστάμενος σχεδιασμός η λύση; Ο Αντώνης Μαυρόπουλος, πρόεδρος της Διεθνούς Ενωσης Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων (ISWA) έχει αντίθετη άποψη. «Τα νησιά μας έχουν ιδιαιτερότητες: είναι πολλά και έχουν μια απίστευτη εποχικότητα. Λύσεις υψηλής ποιότητας με τόσο μεγάλη ελαστικότητα, όσο να εξυπηρετούν ένα ελάχιστο τονάζ τον χειμώνα και ένα τεράστιο το καλοκαίρι, δεν υπάρχουν. Επομένως αυτό γεννά ένα θέμα βιωσιμότητας για όποια λύση. Υπάρχουν όμως και άλλα προβλήματα. Η έλλειψη χώρου κάνει την εξεύρεση λύσης δύσκολη – σε μερικά νησιά όπως η Φολέγανδρος δεν έχουν καν χώμα για να σκεπάζουν τα σκουπίδια. Ενώ η επικοινωνία με την ηπειρωτική Ελλάδα είναι τον χειμώνα προβληματική. Ολο αυτό, σε συνδυασμό με την άναρχη τουριστική ανάπτυξη, δημιουργεί ένα εκρηκτικό μείγμα που κατά τη γνώμη μου δεν αντιμετωπίζεται με νέους ΧΥΤΑ».
      Πρόταση
      Ο κ. Μαυρόπουλος εκτιμά ότι πρέπει να δοκιμαστεί ένα νέο μοντέλο. «Πιστεύω ότι δεν μπορεί να λύσει το πρόβλημα κάθε δήμος μόνος του, ιδιαίτερα τα μικρά νησιά που είναι το “στολίδι” της χώρας μας. Θα πρέπει να υπάρξει ένα νέο σχέδιο, με τρία χαρακτηριστικά: Πρώτον, η ανακύκλωση του οργανικού να γίνεται επιτόπου, με διαλογή στην πηγή και υποχρεωτική συμμετοχή ξενοδοχείων και εστιατορίων. Αλλωστε τα περισσότερα νησιά έχουν ανάγκη το κομπόστ ως εδαφοβελτιωτικό. Δεύτερον, να αναλάβει η τουριστική βιομηχανία ενεργό ρόλο στη διαλογή και ανακύκλωση όλων των συσκευασιών. Και τρίτον, τόσο τα ανακυκλώσιμα όσο και το υπόλειμμα να οδηγούνται στην ηπειρωτική Ελλάδα για διαχείριση, με βάση ένα αποκεντρωμένο σχέδιο μεταφοράς. Το μόνο που θα πρέπει να δημιουργηθεί στα νησιά είναι κλειστοί σταθμοί μεταφόρτωσης, που να επαρκούν για 10-15 ημέρες. Αν χρειαστεί, να επιδοτηθεί η χρήση ειδικών πλοίων για τη μεταφορά. Κατά τη γνώμη μου, αυτή είναι μια λύση με οικονομία κλίμακας, η οποία εφαρμόζεται ήδη στο εξωτερικό. Για παράδειγμα, στο Κάπρι της Ιταλίας κρατούν μόνο το οργανικό, τα υπόλοιπα στέλνονται στη Νάπολη. Δεν διανοείται κανείς να “σπαταλήσει” χώρο σε αυτό το νησί. Προϋπόθεση είναι βέβαια να δημιουργηθεί μια κεντρική υπηρεσία παρακολούθησης για τα μικρά νησιά, καθώς δεν έχουν προσωπικό και να αποφασιστεί ποια (μεγαλύτερα) νησιά θα εξυπηρετήσουν τα γειτονικά τους. Το σύστημα, όπως είναι σήμερα, δεν μπορεί να λειτουργήσει».
      Το «θαύμα» των Λειψών
      Το παράδειγμα των Λειψών είναι σίγουρα το πιο εντυπωσιακό. Από το 2010 το μικρό αυτό νησί έχει ξεκινήσει ένα «ευρωπαϊκού τύπου» πρόγραμμα συστηματικής ανακύκλωσης, που έχει φέρει εντυπωσιακά αποτελέσματα. «Η επιτυχία μας βασίζεται στη διαλογή στην πηγή», λέει ο επανεκλεγείς δήμαρχος Φώτης Μάγγος. «Ο δήμος δίνει στους πολίτες σακούλες τεσσάρων χρωμάτων, μία για κάθε υλικό συσκευασίας: πράσινη για το πλαστικό, κόκκινη για τα μέταλλα, γαλάζια για το γυαλί και κίτρινη για το χαρτί. Μια συγκεκριμένη ημέρα οι πολίτες βγάζουν στον δρόμο ή στον κάδο τους τα ανακυκλώσιμα χωρισμένα ήδη από το σπίτι σε σακούλες και τα συλλέγουμε.
      Στον χώρο του δημοτικού Χώρου Υγειονομικής Ταφής Απορριμμάτων (ΧΥΤΑ) γίνεται περαιτέρω διαλογή σε 13 ρεύματα, τα ανακυκλώσιμα δεματοποιούνται και στέλνονται στην Αθήνα, απευθείας σε αγοραστή ανακυκλώσιμων υλικών. Αυτό μας αποδίδει 22.000 ευρώ/έτος, το οποίο καλύπτει το ένα τρίτο του κόστους της καθαριότητας (υπηρεσία αποκομιδής), την οποία έχουμε αναθέσει σε ιδιώτη. Το καλοκαίρι μαζεύουμε τα ανακυκλώσιμα τρεις φορές την εβδομάδα και τα σύμμεικτα κάθε ημέρα, τον χειμώνα πιο αραιά». Ποιο είναι το αποτέλεσμα; «Ο ΧΥΤΑ μας είχε ζωή 30 ετών. Εχουν περάσει τα 20 χρόνια και δεν έχει γεμίσει ούτε το ένα τέταρτο. Αρα δεν θα χρειαστούμε ένα τόσο μεγάλο έργο για τα επόμενα 20 χρόνια», λέει ο κ. Μάγγος. «Ο κόσμος έχει πλέον συνηθίσει, δεν υπάρχει περίπτωση να πετάξει κανείς ανακατεμένα σκουπίδια στην ανακύκλωση γιατί είναι εύκολο... να βρούμε ποιος έκανε το λάθος. Και αναζητούμε τρόπο να γίνουμε ακόμα καλύτεροι».
    • By Engineer
      Ο εταιρικός μετασχηματισμός της ΔΕΠΑ δεν επιβράδυνε την προετοιμασία των διαγωνισμών από τη θυγατρική της.
      Λίγες τελευταίες εκκρεμότητες απομένουν για να ολοκληρωθεί η προετοιμασία από τη ΔΕΔΑ των διαγωνισμών για την κατασκευή δικτύων διανομής φυσικού αερίου στις Περιφέρειες Στερεάς Ελλάδας, Κεντρικής Μακεδονίας και Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης. 
      Έτσι, έχει ουσιαστικά ξεκινήσει η αντίστροφη μέτρηση για την έναρξη των διαγωνιστικών διαδικασιών, καθώς σύμφωνα με πληροφορίες είναι πολύ πιθανό ακόμη και εντός του τρέχοντος μήνα να δημοσιευθεί το πρώτο «κύμα» των προκηρύξεων ώστε τα αστικά κέντρα στις τρεις περιοχές να αποκτήσουν 100% κάλυψη από δίκτυα. 
      Το «πάγωμα» της διάσπασης της ΔΕΠΑ σε ΔΕΠΑ Εμπορίας και ΔΕΠΑ Υποδομών δεν επηρεάζει τη δρομολόγηση από τη ΔΕΔΑ της επέκτασης των δικτύων στις εν λόγω Περιφέρειες, καθώς η υλοποίηση των έργων είχε έτσι κι αλλιώς ξεκινήσει υπό το υφιστάμενο καθεστώς του Ομίλου, στο πλαίσιο του οποίου η ΔΕΔΑ αποτελεί 100% θυγατρική της ΔΕΠΑ. 
      Επίσης, παρά το γεγονός ότι τους τελευταίους μήνες η ΔΕΠΑ βρισκόταν σε φάση εταιρικού μετασχηματισμού, το γεγονός αυτό δεν επιβράδυνε την προετοιμασία των διαγωνισμών από τη θυγατρική της. 
      Υπενθυμίζεται πως το σχέδιο της ΔΕΔΑ προβλέπει την «άφιξη» του φυσικού αερίου σε 18 πόλεις και κωμοπόλεις των τριών Περιφερειών με δίκτυα διανομής που θα καλύπτουν το σύνολο των αστικών τους ιστών. 
      Γι’ αυτό τον σκοπό, σε κάθε μία Περιφέρεια προβλέπεται να πραγματοποιηθεί ένας διαγωνισμός για την προμήθεια των υλικών, ένας διαγωνισμός για το project management και ένας για την λεγόμενη επιθεώρηση τρίτου μέρους. 
      Η κατασκευή των δικτύων θα δημοπρατηθεί μέσω περισσότερων του ενός διαγωνισμών.  
      Εντός πενταετίας η ολοκλήρωση των έργων 
      Τα έργα αναμένεται να ολοκληρωθούν μέσα σε μία πενταετία, τα οποία στην περίπτωση της Κεντρικής Μακεδονίας περιλαμβάνουν την κατασκευή δικτύου χαμηλής πίεσης μήκους περίπου 327 χλμ., δικτύου μέσης πίεσης μήκους περίπου 9 χλμ. και 7 σταθμών μέτρησης και ρύθμισης πίεσης (Μ/Ρ). 
      Το δίκτυο διανομής που θα αναπτυχθεί θα καλύψει 6 κεντρικούς Δήμους: Αλεξανδρούπολης και Ορεστιάδας (Νομός Έβρου), Κομοτηνής (Νομός Ροδόπης), Ξάνθης (Νομός Ξάνθης), Δράμας (Νομός Δράμας) και Καβάλας (Νομός Καβάλας).
      Στην Περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας-Θράκης, προβλέπεται η κατασκευή δικτύου χαμηλής πίεσης μήκους περίπου 485 χλμ., δικτύου μέσης πίεσης μήκους περίπου 9 χλμ. και 9 σταθμών μέτρησης και ρύθμισης πίεσης (Μ/Ρ). 
      Το δίκτυο διανομής που θα αναπτυχθεί θα καλύψει και πάλι 6 κεντρικούς Δήμους: Αλεξανδρούπολης και Ορεστιάδας (Νομός Έβρου), Κομοτηνής (Νομός Ροδόπης), Ξάνθης (Νομός Ξάνθης), Δράμας (Νομός Δράμας) και Καβάλας (Νομός Καβάλας). 
      Δίκτυο χαμηλής πίεσης μήκους περίπου 320 χλμ., δίκτυο μέσης πίεσης μήκους περίπου 7 χλμ. και 4 σταθμοί μέτρησης και ρύθμισης πίεσης (Μ/Ρ) θα κατασκευασθούν στην Περιφέρεια της Στερεάς Ελλάδας. 
      Το δίκτυο διανομής που θα αναπτυχθεί θα καλύψει 6 κεντρικούς Δήμους: Λαμίας (Νομός Φθιώτιδας), Χαλκίδας (Νομός Εύβοιας), Θήβας και Λειβαδιάς (Νομός Βοιωτίας), Άμφισσας (Νομός Φωκίδας) και Καρπενησίου (Νομός Ευρυτανίας).

      View full είδηση
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.