Jump to content
  • Novatron
  • Engineer

    Ετοιμάζονται δύο δράσεις ΕΣΠΑ για την ενεργειακή αναβάθμιση επιχειρήσεων

    Sign in to follow this  

    Δύο δράσεις συνολικού ύψους 65 εκατ. ευρώ θα "τρέξουν" στο ΕΣΠΑ για την ενεργειακή αναβάθμιση επιχειρήσεων.

    Η προκήρυξη των δράσεων αναμένεται στα μέσα Μαΐου και αφορά όλες τις επιχειρήσεις, ανεξαρτήτως μεγέθους. Το ύψος της επιδότησης θα κυμαίνεται από 35% έως και 80%.
     
    Η 1η δράση

    Ο τίτλος της πρώτης δράσης, προϋπολογισμού 35 εκατ. ευρώ, είναι «Προώθηση συστημάτων θέρμανσης και ψύξης από ΑΠΕ και συμπαραγωγής ηλεκτρισμού θερμότητας για ιδιοκατανάλωση» και ο επιλέξιμος προϋπολογισμός μπορεί να κυμαίνεται από 20.000 έως 1 εκατ. ευρώ. 

    Δικαίωμα υποβολής αιτήσεων έχουν υφιστάμενες πολύ μικρές, μικρές, μεσαίες και μεγάλες επιχειρήσεις, οι οποίες προτίθενται να εγκαταστήσουν σύστημα παραγωγής θέρμανσης και ψύξης από ΑΠΕ, δηλαδή με χρήση βιομάζας, βιοαερίου, γεωθερμίας, ηλιοθερμικών και λοιπών συστημάτων ΑΠΕ, ή συστήματα συμπαραγωγής ηλεκτρισμού θερμότητας υψηλής απόδοσης με χρήση ΑΠΕ μόνο όταν λειτουργούν ως εγκαταστάσεις αυτοπαραγωγής (όχι όταν λειτουργούν με καύσιμο φυσικό αέριο).

    Προϋποθέσεις

    Σύμφωνα με τους όρους της δράσης, κάθε επενδυτική πρόταση θα πρέπει να στοχεύει στον μεγαλύτερο δυνατό βαθμό διείσδυσης ενέργειας από ΑΠΕ ή ΣΗΘΥΑ στη συνολική κατανάλωση ενέργειας και να επιτυγχάνει τουλάχιστον 25% κάλυψη των ετήσιων (θερμικών και ηλεκτρικών) ενεργειακών αναγκών μέσω ολοκληρωμένων λύσεων εγκατάστασης συστημάτων ΑΠΕ και ΣΗΘΥΑ.

    Στο πλαίσιο της συγκεκριμένης δράσης, συνοπτικά, οι επιλέξιμες προς χρηματοδότηση δαπάνες είναι αυτές που σχετίζονται με:

    1. Εγκαταστάσεις νέου ή αντικατάσταση υφιστάμενου συστήματος θέρμανσης ή και ψύξης καθώς και παροχής ζεστού νερού χρήσης με σύστημα εκμετάλλευσης ΑΠΕ (δηλαδή με χρήση βιομάζας, βιοαερίου, γεωθερμίας, ηλιακής και λοιπών πηγών που θεωρούνται ΑΠΕ), όπως:
    * αεροθερμικές αντλίες θερμότητας και λοιπές κλιματιστικές μονάδες,
    * θερμικά ηλιακά συστήματα για την υποβοήθηση του κυρίως συστήματος θέρμανσης και για την ψύξη χώρων κλειστού και ανοικτού κύκλου και για την παροχή ζεστού νερού χρήσης.

    2. Εγκαταστάσεις συμπαραγωγής ηλεκτρισμού θερμότητας υψηλής απόδοσης για ιδιοκατανάλωση με χρήση ΑΠΕ

    * Εγκατάσταση συστήματος συμπαραγωγής ηλεκτρισμού και θερμότητας υψηλής απόδοσης (ΣΗΘΥΑ) με χρήση ΑΠΕ (βιομάζα, βιοαέριο, ηλιακή ενέργεια, γεωθερμική ενέργεια).
    3. Υποστηρικτικές δράσεις όπως υπηρεσίες Ενεργειακού Συμβούλου. Ειδικότερα: 

    * Υπηρεσίες Ενεργειακού Συμβούλου, προκειμένου να εκπονηθεί τεχνική έκθεση για την εγκατάσταση συστημάτων ΑΠΕ και ΣΗΘΥΑ.
    * Εκπόνηση μελετών και ερευνών κάθε μορφής απαραιτήτως σχετικές με τους σκοπούς της Δράσης.
      
    Η 2η δράση

    Ο τίτλος της δεύτερης δράσης είναι «Εξοικονομώ - Επιχειρώ Βελτίωση της ενεργειακής απόδοσης των επιχειρήσεων», με τον συνολικό της προϋπολογισμό να ανέρχεται στα 30 εκατ. ευρώ, ενώ ο επιλέξιμος προϋπολογισμός των επενδυτικών σχεδίων μπορεί να κυμαίνεται από 20.000 έως και 600.000 ευρώ.  

    Ομοίως, δικαίωμα συμμετοχής έχουν υφιστάμενες πολύ μικρές, μικρές, μεσαίες και μεγάλες επιχειρήσεις.

    Οι επιλέξιμες δαπάνες στο πλαίσιο της συγκεκριμένης δράσης είναι συνοπτικά οι εξής:

    1. Ενεργειακές αναβαθμίσεις κτηριακών υποδομών

    Οι παρεμβάσεις μπορούν να περιλαμβάνουν:

    •  Θερμομόνωση εξωτερικής τοιχοποιίας, δαπέδου, δώματος, στέγης (συμπεριλαμβάνονται και τα συστήματα σκίασης).
    •  Αντικατάσταση υφιστάμενων κουφωμάτων με νέα θερμοδιακοπτόμενα ενεργειακά κουφώματα (τουλάχιστον διπλού υαλοπίνακα).
    •  Προσθήκη ή αντικατάσταση τοπικών ή κεντρικών συστημάτων μηχανικού αερισμού με δυνατότητα ανάκτησης θερμότητας.
    •  Αναβάθμιση συστημάτων θέρμανσης, ψύξης με νέα ενεργειακά αποδοτικότερα.
    •  Προσθήκη ή αντικατάσταση συστήματος φωτισμού με νέα ενεργειακά αποδοτικότερα.
    •  Προσθήκη ή αντικατάσταση εξοπλισμού και συστημάτων παραγωγής ζεστού νερού χρήσης.
    •  Εφαρμογή συστημάτων Συμπαραγωγής Ηλεκτρισμού και Θερμότητας Υψηλής Απόδοσης (ΣΗΘΥΑ).

    2. Ενεργειακή αναβάθμιση της παραγωγικής διαδικασίας

    Οι παρεμβάσεις σε αυτή την κατηγορία μπορούν να περιλαμβάνουν:
    * Την αναβάθμιση συστημάτων παραγωγής και διανομής θερμικής ενέργειας που χρησιμοποιούνται τόσο για χρήση ψύξης / θέρμανσης χώρων όσο και για την παραγωγική διαδικασία (π.χ. εξοπλισμός και συστήματα παραγωγής ζεστού νερού/ ατμού, εξοπλισμός ανάκτησης απορριπτόμενης θερμότητας κ.λπ.).
    * Την αντικατάσταση κινητήρων και αντλιών με νέους ενεργειακά αποδοτικότερους μεταβλητών στροφών.

    3. Υποστηρικτικές δράσεις, όπως:

    * Υπηρεσίες Ενεργειακού Ελεγκτή.

    * Υπηρεσίες Ενεργειακού Επιθεωρητή, για έκδοση Πιστοποιητικών Ενεργειακής Απόδοσης (αρχικό και τελικό) για τις περιπτώσεις κτηρίων που εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής του ΚΕνΑΚ.

    * Υπηρεσίες Ενεργειακού Συμβούλου, προκειμένου να εκπονηθεί πλάνο μέτρησης και επαλήθευσης των επιτευχθεισών εξοικονομήσεων από τα υλοποιηθέντα μέτρα εξοικονόμησης ενέργειας.

    Sign in to follow this  


    User Feedback


    There are no comments to display.



    Create an account or sign in to comment

    You need to be a member in order to leave a comment

    Create an account

    Sign up for a new account in our community. It's easy!

    Register a new account

    Sign in

    Already have an account? Sign in here.

    Sign In Now

  • Similar Content

    • By Engineer
      Νέου* τύπου Πρόγραμμα Εξοικονομώ κατ' Οίκον, που θα συνδυάζει πέντε διαφορετικές πηγές χρηματοδότησης, σχεδιάζει το Υπουργείο Περιβάλλοντος & Ενέργειας από το 2021. Σύμφωνα με πληροφορίες από αρμόδιες πηγές, το νέο Πρόγραμμα θα περιλαμβάνει:
      -επιδοτήσεις από το ΕΣΠΑ ή άλλες Κοινοτικές πηγές
      - τραπεζικά δάνεια,
      - ιδιωτική συμμετοχή των ιδιοκτητών των κτιρίων,
      - φοροαπαλλαγές και
      - την συνεισφορά του λεγόμενου καθεστώτος επιβολής, στο πλαίσιο του οποίου οι προμηθευτές ενέργειας (και στο εξής και οι διαχειριστές των δικτύων διανομής, δηλαδή ο ΔΕΔΔΗΕ και οι Εταιρείες Διανομής Αερίου) θα πρέπει - σύμφωνα με την κοινοτική νομοθεσία - να κάνουν επενδύσεις και να επιτυγχάνουν συγκεκριμένους στόχους εξοικονόμησης ενέργειας.
      Τα νέα στοιχεία ως προς την χρηματοδότηση που διαφοροποιούν το νέο Πρόγραμμα από το υφιστάμενο είναι οι φοροαπαλλαγές για τις εργασίες ενεργειακής αναβάθμισης των κτιρίων οι οποίες θεσπίστηκαν για πρώτη φορά εφέτος και δεν αποκλείεται να αναθεωρηθούν. Είναι επίσης το καθεστώς επιβολής βάσει του οποίου οι ενεργειακές επιχειρήσεις καλούνται να υλοποιήσουν επενδύσεις που οδηγούν σε μείωση της κατανάλωσης ενέργειας για τους πελάτες τους. Ως τώρα οι υποχρεώσεις των επιχειρήσεων περιελάμβαναν κυρίως ενημερωτικές δράσεις εκπαίδευσης των καταναλωτών, οδηγών κλπ. για τα οφέλη και τις τεχνικές της εξοικονόμησης. Με το νέο καθεστώς θα κληθούν να κάνουν επενδύσεις που μπορεί για παράδειγμα να περιλαμβάνουν αντικατάσταση καυστήρων σε πολυκατοικίες, εγκατάσταση κεντρικής θέρμανσης με φυσικό αέριο, εργασίες μόνωσης, κ.α.
      Επιπλέον, το νέο Εξοικονομώ θα απευθύνεται σε πολύ ευρύτερο κοινόσε σχέση με το υφιστάμενο, καθώς σχεδιάζεται με γνώμονα το στόχο που περιλαμβάνονται στον εθνικό ενεργειακό σχεδιασμό, να αναβαθμιστούν ως το 2030 πάνω από το ένα έκτο (15%) των υφιστάμενων κτιρίων.
      Εκτός από την προστασία του περιβάλλοντος και την επίτευξη των στόχων για μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα, η εξοικονόμηση ενέργειας συνεπάγεται άμεσο όφελος για τους χρήστες των κτιρίων) καθώς μειώνεται ο λογαριασμός για το ρεύμα τα κοινόχρηστα κλπ.), καθώς και για τα επαγγέλματα της οικοδομής που συνδέονται με τις εργασίες αναβάθμισης. Σύμφωνα με το Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα (ΕΣΕΚ), η βελτίωση της ενεργειακής απόδοσης του κτιριακού́ αποθέματος αναμένεται έως το 2030 να οδηγήσει σε αύξηση της εγχώριας προστιθέμενης αξίας κατά 8 δισ. ευρώ και στη δημιουργία 22.000 νέων θέσεων εργασίας πλήρους απασχόλησης.
      Το γενικό πλαίσιο του νέου Προγράμματος περιέγραψε πρόσφατα ο Υπουργός Περιβάλλοντος &Ενέργειας, Κωστής Χατζηδάκης τονίζοντας ότι τα κονδύλια για εξοικονόμηση ενέργειας στην επόμενη προγραμματική περίοδο (2021-2027, νέο ΕΣΠΑ) πρόκειται να αυξηθούν θεαματικά, στα 500 εκατομμύρια ευρώ το χρόνο έναντι 1 δις ευρώ που ήταν το σύνολο των κονδυλίων που διατέθηκαν στην τρέχουσα προγραμματική περίοδο 2014-2020.
      Εξάλλου, όπως ανέφερε ο Υφυπουργός Περιβάλλοντος & Ενέργειας, Γεράσιμος Θωμάς, παρουσιάζοντας το ΕΣΕΚ στις Επιτροπές Παραγωγής & Εμπορίου και Προστασίας του Περιβάλλοντος της Βουλής, στο δεύτερο τρίμηνο του έτους θα τρέξουν δύο Προγράμματα εξοικονόμησης σε κτίρια.
      Πρόκειται για το Πρόγραμμα «ΗΛΕΚΤΡΑ» για ενεργειακή αναβάθμιση δημοσίων κτιρίων (το οποίο ανασχεδιάστηκε, ώστε οι παρεμβάσεις να χρηματοδοτούνται από τους ίδιους τους Φορείς, αλλά και από Εταιρείες Ενεργειακών Υπηρεσιών, προκειμένου να κινητοποιηθούν και ιδιωτικοί πόροι), καθώς και το αντίστοιχο Πρόγραμμα για την βιομηχανία.
      Στον ίδιο χρονικό ορίζοντα αναμένεται μία ακόμη Προκήρυξη και για κατοικίες. Δεν έχει αποφασιστεί ωστόσο αν το Πρόγραμμα για τις κατοικίες θα προκηρυχθεί με τις προδιαγραφές που ίσχυαν ως τώρα ή θα εφαρμοστούν πιλοτικά στοιχεία από το Πρόγραμμα που σχεδιάζεται για τη νέα περίοδο 2021-2027.
      *Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ

      View full είδηση
    • By Engineer
      Νέου* τύπου Πρόγραμμα Εξοικονομώ κατ' Οίκον, που θα συνδυάζει πέντε διαφορετικές πηγές χρηματοδότησης, σχεδιάζει το Υπουργείο Περιβάλλοντος & Ενέργειας από το 2021. Σύμφωνα με πληροφορίες από αρμόδιες πηγές, το νέο Πρόγραμμα θα περιλαμβάνει:
      -επιδοτήσεις από το ΕΣΠΑ ή άλλες Κοινοτικές πηγές
      - τραπεζικά δάνεια,
      - ιδιωτική συμμετοχή των ιδιοκτητών των κτιρίων,
      - φοροαπαλλαγές και
      - την συνεισφορά του λεγόμενου καθεστώτος επιβολής, στο πλαίσιο του οποίου οι προμηθευτές ενέργειας (και στο εξής και οι διαχειριστές των δικτύων διανομής, δηλαδή ο ΔΕΔΔΗΕ και οι Εταιρείες Διανομής Αερίου) θα πρέπει - σύμφωνα με την κοινοτική νομοθεσία - να κάνουν επενδύσεις και να επιτυγχάνουν συγκεκριμένους στόχους εξοικονόμησης ενέργειας.
      Τα νέα στοιχεία ως προς την χρηματοδότηση που διαφοροποιούν το νέο Πρόγραμμα από το υφιστάμενο είναι οι φοροαπαλλαγές για τις εργασίες ενεργειακής αναβάθμισης των κτιρίων οι οποίες θεσπίστηκαν για πρώτη φορά εφέτος και δεν αποκλείεται να αναθεωρηθούν. Είναι επίσης το καθεστώς επιβολής βάσει του οποίου οι ενεργειακές επιχειρήσεις καλούνται να υλοποιήσουν επενδύσεις που οδηγούν σε μείωση της κατανάλωσης ενέργειας για τους πελάτες τους. Ως τώρα οι υποχρεώσεις των επιχειρήσεων περιελάμβαναν κυρίως ενημερωτικές δράσεις εκπαίδευσης των καταναλωτών, οδηγών κλπ. για τα οφέλη και τις τεχνικές της εξοικονόμησης. Με το νέο καθεστώς θα κληθούν να κάνουν επενδύσεις που μπορεί για παράδειγμα να περιλαμβάνουν αντικατάσταση καυστήρων σε πολυκατοικίες, εγκατάσταση κεντρικής θέρμανσης με φυσικό αέριο, εργασίες μόνωσης, κ.α.
      Επιπλέον, το νέο Εξοικονομώ θα απευθύνεται σε πολύ ευρύτερο κοινόσε σχέση με το υφιστάμενο, καθώς σχεδιάζεται με γνώμονα το στόχο που περιλαμβάνονται στον εθνικό ενεργειακό σχεδιασμό, να αναβαθμιστούν ως το 2030 πάνω από το ένα έκτο (15%) των υφιστάμενων κτιρίων.
      Εκτός από την προστασία του περιβάλλοντος και την επίτευξη των στόχων για μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα, η εξοικονόμηση ενέργειας συνεπάγεται άμεσο όφελος για τους χρήστες των κτιρίων) καθώς μειώνεται ο λογαριασμός για το ρεύμα τα κοινόχρηστα κλπ.), καθώς και για τα επαγγέλματα της οικοδομής που συνδέονται με τις εργασίες αναβάθμισης. Σύμφωνα με το Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα (ΕΣΕΚ), η βελτίωση της ενεργειακής απόδοσης του κτιριακού́ αποθέματος αναμένεται έως το 2030 να οδηγήσει σε αύξηση της εγχώριας προστιθέμενης αξίας κατά 8 δισ. ευρώ και στη δημιουργία 22.000 νέων θέσεων εργασίας πλήρους απασχόλησης.
      Το γενικό πλαίσιο του νέου Προγράμματος περιέγραψε πρόσφατα ο Υπουργός Περιβάλλοντος &Ενέργειας, Κωστής Χατζηδάκης τονίζοντας ότι τα κονδύλια για εξοικονόμηση ενέργειας στην επόμενη προγραμματική περίοδο (2021-2027, νέο ΕΣΠΑ) πρόκειται να αυξηθούν θεαματικά, στα 500 εκατομμύρια ευρώ το χρόνο έναντι 1 δις ευρώ που ήταν το σύνολο των κονδυλίων που διατέθηκαν στην τρέχουσα προγραμματική περίοδο 2014-2020.
      Εξάλλου, όπως ανέφερε ο Υφυπουργός Περιβάλλοντος & Ενέργειας, Γεράσιμος Θωμάς, παρουσιάζοντας το ΕΣΕΚ στις Επιτροπές Παραγωγής & Εμπορίου και Προστασίας του Περιβάλλοντος της Βουλής, στο δεύτερο τρίμηνο του έτους θα τρέξουν δύο Προγράμματα εξοικονόμησης σε κτίρια.
      Πρόκειται για το Πρόγραμμα «ΗΛΕΚΤΡΑ» για ενεργειακή αναβάθμιση δημοσίων κτιρίων (το οποίο ανασχεδιάστηκε, ώστε οι παρεμβάσεις να χρηματοδοτούνται από τους ίδιους τους Φορείς, αλλά και από Εταιρείες Ενεργειακών Υπηρεσιών, προκειμένου να κινητοποιηθούν και ιδιωτικοί πόροι), καθώς και το αντίστοιχο Πρόγραμμα για την βιομηχανία.
      Στον ίδιο χρονικό ορίζοντα αναμένεται μία ακόμη Προκήρυξη και για κατοικίες. Δεν έχει αποφασιστεί ωστόσο αν το Πρόγραμμα για τις κατοικίες θα προκηρυχθεί με τις προδιαγραφές που ίσχυαν ως τώρα ή θα εφαρμοστούν πιλοτικά στοιχεία από το Πρόγραμμα που σχεδιάζεται για τη νέα περίοδο 2021-2027.
      *Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ
    • By Engineer
      Την απογοητευτική κατάσταση της απορροφητικότητας του ΕΣΠΑ 2014-2020 και ειδικά των Περιφερειακών Επιχειρησιακών Προγραμμάτων προσπαθεί όπως φαίνεται τελικά να ανατρέψει η Κυβέρνηση και το Υπουργείο Εσωτερικών έστω και στην εκπνοή της προγραμματική περιόδου 2014 – 2020 για τα τρία χρόνια που απομένουν ακόμη με τον κανόνα ν+3.
      Έτσι αποφασίστηκε η κατάργηση του ΦιλόΔημος ύψους 2,6 δις που θα πληρωνόταν από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων για να ενταχθούν τα έργα που εκκρεμούν στο ΕΣΠΑ και κυρίως στα Περιφερειακά Προγράμματα.

      Οπως δείχνει ο πίνακας (πηγή: http://anaptyxi.gov.gr) ακόμη και το ΠΕΠ Στερεάς Ελλάδας που βρίσκεται με διαφορά στην πρώτη θέση έχει απορροφήσει το 39.04% του προϋπολογισμού ενώ η Θεσσαλία και η Αν Μακεδονία & Θράκη βρίσκονται στο 19,66% και 19,55% αντίστοιχα.
      Τα πράγματα όμως δεν πηγαίνουν καλύτερα ούτε στο Τομεακό “ΥΠΟΔΟΜΈΣ, ΜΕΤΑΦΟΡΕΣ, ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ & ΑΕΙΦΟΡΟΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗ” που αφορά κυρίως χρηματοδότηση δράσεων της Αυτοδιοίκησης. Η Κρήτη αν και πρώτη βρίσκεται στο 38,1% ενώ η Πελοπόννησος στο 8,82%. Η καθυστέρηση είναι τεράστια και ο κίνδυνος να επαναληφθεί το φαινόμενο του 2013 όπου με την μέθοδο της γέφυρας ουσιαστικά το 70% του ΕΣΠΑ 2007-2013 χάθηκε είναι προ των πυλών.
      Ετσι το Υπ. Εσωτερικών αποφάσισε να φτιάξει την δική του Διαχειριστική Αρχή με σκοπό να διαχειριστεί εκείνο ένα μέρος των Περιφερειακών Επιχειρησιακών Προγραμμάτων. Εντός των ημερών αναμένονται και οι σχετικές εγκύκλιοι.
      Και εν΄όψη της συμμετοχής, κατόπιν πρόσκλησης, του Υπουργού Εσωτερικών κ. Θεοδωρικάκου στο Δ.Σ. της ΚΕΔΕ για να δώσει τις απαραίτητες διευκρινήσεις, υπάρχει έντονη ανησυχία στις δημοτικές αρχές.
      Η επιτελική δομή του Υπουργείου Εσωτερικών καταργήθηκε για να μετατραπεί σε επίπεδο στελεχών σε Διαχειριστική Αρχή όμως σύμφωνα με ρεπορτάζ του myota.gr δεν έχει γίνει κανένας διάλογος και τα στελέχη της δεν γνωρίζουν τίποτα συγκεκριμένο για το πως θα γίνει η μετατροπή και τι έργο θα αναλάβουν. Ούτε τα στελέχη της ΜΟΔ γνωρίζουν τις αλλαγές που θα γίνουν. Το μόνο που γνωρίζουν είναι ότι σε λίγες μέρες θα υπάρξουν ανακοινώσεις χωρίς να έχουν ρωτηθεί για τις ενδεχόμενες παγίδες του εγχειρήματος.
      Εντωμεταξύ το ΦιλόΔημος έχει παγώσει. Με δεδομένη την καταληκτική ημερομηνία της 31/12/2019 θα έπρεπε ήδη να έχει δοθεί παράταση έτσι ώστε να μπορέσουν εκατοντάδες δήμοι να ολοκληρώσουν μέχρι τον Φεβρουάριο τις μελέτες τους και να συμβασιοποιήσουν τα εγκεκριμένα έργα.
      Από την άλλη βέβαια να σημειώσουμε ότι τέτοιους είδους μετατοπίσεις έχουν ξαναγίνει αρκετές στο παρελθόν και δεν έχουν χαθεί χρήματα. Οσοι δηλαδή δήμοι έχουν ήδη ώριμα έργα λογικά δεν θα πρέπει να ανησυχούν.

      View full είδηση
    • By Engineer
      Την απογοητευτική κατάσταση της απορροφητικότητας του ΕΣΠΑ 2014-2020 και ειδικά των Περιφερειακών Επιχειρησιακών Προγραμμάτων προσπαθεί όπως φαίνεται τελικά να ανατρέψει η Κυβέρνηση και το Υπουργείο Εσωτερικών έστω και στην εκπνοή της προγραμματική περιόδου 2014 – 2020 για τα τρία χρόνια που απομένουν ακόμη με τον κανόνα ν+3.
      Έτσι αποφασίστηκε η κατάργηση του ΦιλόΔημος ύψους 2,6 δις που θα πληρωνόταν από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων για να ενταχθούν τα έργα που εκκρεμούν στο ΕΣΠΑ και κυρίως στα Περιφερειακά Προγράμματα.

      Οπως δείχνει ο πίνακας (πηγή: http://anaptyxi.gov.gr) ακόμη και το ΠΕΠ Στερεάς Ελλάδας που βρίσκεται με διαφορά στην πρώτη θέση έχει απορροφήσει το 39.04% του προϋπολογισμού ενώ η Θεσσαλία και η Αν Μακεδονία & Θράκη βρίσκονται στο 19,66% και 19,55% αντίστοιχα.
      Τα πράγματα όμως δεν πηγαίνουν καλύτερα ούτε στο Τομεακό “ΥΠΟΔΟΜΈΣ, ΜΕΤΑΦΟΡΕΣ, ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ & ΑΕΙΦΟΡΟΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗ” που αφορά κυρίως χρηματοδότηση δράσεων της Αυτοδιοίκησης. Η Κρήτη αν και πρώτη βρίσκεται στο 38,1% ενώ η Πελοπόννησος στο 8,82%. Η καθυστέρηση είναι τεράστια και ο κίνδυνος να επαναληφθεί το φαινόμενο του 2013 όπου με την μέθοδο της γέφυρας ουσιαστικά το 70% του ΕΣΠΑ 2007-2013 χάθηκε είναι προ των πυλών.
      Ετσι το Υπ. Εσωτερικών αποφάσισε να φτιάξει την δική του Διαχειριστική Αρχή με σκοπό να διαχειριστεί εκείνο ένα μέρος των Περιφερειακών Επιχειρησιακών Προγραμμάτων. Εντός των ημερών αναμένονται και οι σχετικές εγκύκλιοι.
      Και εν΄όψη της συμμετοχής, κατόπιν πρόσκλησης, του Υπουργού Εσωτερικών κ. Θεοδωρικάκου στο Δ.Σ. της ΚΕΔΕ για να δώσει τις απαραίτητες διευκρινήσεις, υπάρχει έντονη ανησυχία στις δημοτικές αρχές.
      Η επιτελική δομή του Υπουργείου Εσωτερικών καταργήθηκε για να μετατραπεί σε επίπεδο στελεχών σε Διαχειριστική Αρχή όμως σύμφωνα με ρεπορτάζ του myota.gr δεν έχει γίνει κανένας διάλογος και τα στελέχη της δεν γνωρίζουν τίποτα συγκεκριμένο για το πως θα γίνει η μετατροπή και τι έργο θα αναλάβουν. Ούτε τα στελέχη της ΜΟΔ γνωρίζουν τις αλλαγές που θα γίνουν. Το μόνο που γνωρίζουν είναι ότι σε λίγες μέρες θα υπάρξουν ανακοινώσεις χωρίς να έχουν ρωτηθεί για τις ενδεχόμενες παγίδες του εγχειρήματος.
      Εντωμεταξύ το ΦιλόΔημος έχει παγώσει. Με δεδομένη την καταληκτική ημερομηνία της 31/12/2019 θα έπρεπε ήδη να έχει δοθεί παράταση έτσι ώστε να μπορέσουν εκατοντάδες δήμοι να ολοκληρώσουν μέχρι τον Φεβρουάριο τις μελέτες τους και να συμβασιοποιήσουν τα εγκεκριμένα έργα.
      Από την άλλη βέβαια να σημειώσουμε ότι τέτοιους είδους μετατοπίσεις έχουν ξαναγίνει αρκετές στο παρελθόν και δεν έχουν χαθεί χρήματα. Οσοι δηλαδή δήμοι έχουν ήδη ώριμα έργα λογικά δεν θα πρέπει να ανησυχούν.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.