Jump to content
  • Novatron
  • Engineer
    Engineer

    Στα Κάγκελα οι Μικροί Εργολάβοι για το Νέο ΕΣΠΑ - Σε Λίγα Έργα Οδεύουν τα Κονδύλια

    Sign in to follow this  

    Η ραχοκοκαλιά του κατασκευαστικού δυναμικού της χώρας έχει αποκλειστεί από το νέο ΕΣΠΑ υποστηρίζουν οι διοικήσεις των μικρότερων τεχνικών εταιρειών. Ζητούν στοιχεία για την κατανομή των κονδυλίων καθώς θεωρούν πως η πλειοψηφία οδεύει προς 5 - 10 μεγάλα έργα.

     

    Ανεβάζουν τους τόνους οι τεχνικές εταιρείες με τις διοικήσεις των εργοληπτικών οργανώσεων να θεωρούν πως δεν περισσεύει ούτε ευρώ από το νέο ΕΣΠΑ για τις μικρότερες επιχειρήσεις. Με συνεχείς παρεμβάσεις υποστηρίζουν πως σχεδόν όλα τα κονδύλια οδεύουν προς μεγάλα έργα που είναι αντικείμενο των πέντε ισχυρότερων ομίλων του κλάδου, ενώ ζητούν ραντεβού με τις ηγεσίες των υπουργείων Ανάπτυξης και Υποδομών.

     

    «Η μερίδα του λέοντος από τα κονδύλια του νέου ΕΣΠΑ οδεύει προς τους οδικούς άξονες, το μετρό Αθήνας και Θεσσαλονίκης, μεγάλα σιδηροδρομικά έργα, τα ΣΔΙΤ στα απορρίμματα και τα λεγόμενα έργα – γέφυρες που δεν θα ολοκληρωθούν μέχρι το τέλος του 2015» δηλώνει στο Euro2day.gr ο πρόεδρος του ΣΑΤΕ (Πανελλήνιος Σύλλογος Τεχνικών Εταιρειών) Ζαχαρίας Αθουσάκης. Ο ίδιος προσθέτει πως τα κονδύλια των περιφερειακών προγραμμάτων του νέου ΕΣΠΑ δεν αρκούν για να στηρίξουν τη ραχοκοκαλιά του κατασκευαστικού δυναμικού της χώρας αφού κατευθύνονται προς άλλους τομείς.

     

    Οι διοικήσεις των μικρότερων εταιρειών υποστηρίζουν πως ακόμα και σε περιπτώσεις που το δημόσιο μπορεί να προκηρύξει μικρότερα έργα, επιλέγει τους διαγωνισμούς μεγάλου προϋπολογισμού που απευθύνονται σε λίγους, όπως συνέβη πρόσφατα στην Εγνατία Οδό. Η διοίκηση της τελευταίας προκήρυξε δύο διαγωνισμούς συντήρησης ύψους 60 εκατ. ευρώ, που στην ουσία αποτελούσαν απαραίτητη «ένεση» για την ολοκλήρωση άλλων εργολαβιών.

    «Απειλούνται περίπου 900 επιχειρήσεις και γύρω στις 5.000 ατομικές εταιρείες οι οποίες εκτελούσαν επί δεκαετίες μικρότερα έργα στην περιφέρεια» λέει ο κ. Αθουσάκης. Ο πρόεδρος του ΣΑΤΕ υπενθυμίζει πως στις αρχές της εβδομάδας η διοίκηση του συνδέσμου ζήτησε να «σπάσει» σε περισσότερες εργολαβίες το τμήμα Πάτρα – Πύργος που προκηρύχθηκε προ ημερών με προϋπολογισμό 475 εκατ. ευρώ.

     

    Οι διοικήσεις των εργοληπτικών οργανώσεων που εκπροσωπούν μικρότερες τεχνικές εταιρείες αντιδρούν γιατί ακόμα και για τα έργα που προγραμματίζονται ασκούνται πιέσεις ώστε να δημοπρατηθούν ως μεγάλες εργολαβίες. «Πρόσφατα ο εκπρόσωπος της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων μας είπε πως μπορεί να χρηματοδοτήσει τον Βόρειο Οδικό Αξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ), αλλά ως ενιαία εργολαβία» λέει ένας εξ’ αυτών. Όταν οι εργολάβοι διαμαρτυρήθηκαν ο εκπρόσωπος της ΕΤΕπ τους είπε «να γίνουν υπεργολάβοι των ομίλων που θα αναλάβουν το έργο».

     

    «Η σαλαμοποίηση των έργων δεν ωφέλησε» υποστηρίζει η άλλη πλευρά που υπενθυμίζει τις συνεχείς υπερβάσεις, τις καθυστερήσεις και τις αλλαγές εργολάβων που συνόδευε επί δύο δεκαετίες τις εργολαβίες στο εθνικό δίκτυο της χώρας. «Άλλο σαλαμοποίηση και άλλο η προκήρυξη του ΒΟΑΚ ως μια εργολαβία του ενός δισ. ευρώ» απαντά ο κ. Αθουσάκης. Ο ίδιος υπενθυμίζει πως σχεδόν όλοι οι φορείς της Κρήτης αντιδρούν στην ιδέα κατασκευής του έργου με σύμβαση παραχώρησης που θα συνοδεύεται από διόδια. Όμως, χρήματα από το νέο ΕΣΠΑ δεν υπάρχουν παρά μόνο για δύο – τρεις μικρές εργολαβίες του ΒΟΑΚ.

     

    Οι διοικήσεις των τεχνικών εταιρειών αντιδρούν και στο γεγονός πως καταργήθηκαν τα κατώτατα όρια των εργοληπτικών πτυχίων και οι μεγάλοι όμιλοι μπορούν ευκολότερα να διεκδικούν μικρότερα έργα. Την ίδια στιγμή παραμένουν τα ανώτατα όρια, μέχρι να δημοσιευθεί το προεδρικό διάταγμα με το οποίο θα αλλάζει το καθεστώς των εργοληπτικών πτυχίων. Η ηγεσία του υπουργείου Υποδομών είχε υποσχεθεί πως θα υπάρχει προσχέδιο του προεδρικού διατάγματος από τον Σεπτέμβριο, αλλά μέχρι σήμερα το κείμενο αγνοείται.

     

    Σημειώνεται, πάντως, πως οι ισχυροί όμιλοι είχαν ούτως ή άλλως θυγατρικές εταιρείες με πτυχία χαμηλότερης τάξης ώστε να διεκδικούν μικρότερα έργα. Όμως, οι εργολήπτες υποστηρίζουν πως τώρα είναι πιο εύκολη η συμμετοχή τους, ενώ οι μικρότεροι δε μπορούν να διεκδικήσουν έργα άνω των 50 εκατ. ευρώ.

     

    Πηγή: http://www.energia.gr/article.asp?art_id=86456


    Sign in to follow this  


    User Feedback


    1-μα καλα... περιμέναν οι μικροί εργολήπτες μετά απο την καταργηση των προς τα κάτω ορίων να πάρουν έργο

     

    2-η προώθηση των χρημάτων στους μεγάλους οδικούς άξονες είναι φυσικό ακόλουθο (πέρα της διαπλοκής)

     

    3-στα έργα αυτα υπάρχουν μεγάλες οφείλες και οι συμβάσεις προβλέπουν ακομα περισσοτερο χρημα και τωρα ειδικά που οι τράπεζες έχουν τα χάλια τους το κράτος πρεπει να πληρώσει (δηλαδή ΕΣΠΑ)

     

    4-το σπάσιμο των έργων σε κομμάτια για να δουλέψουν περισσοτεροι μηχανηματάδες και χαμηλου πτυχιου εργοληπτες (αν και συμφέρει τον κλάδο μας αυτό) είναι μέγα λάθος για το έργο καθ`αυτό

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites

    Αν οι μικροί εργολήπτες δημιουργήσουν ένα συνεταιρισμό θα γίνουν υπολογίσιμη δύναμη και θα μπορέσουν να ανταγωνιστούν τις οικονομίες κλίμακας των μεγάλων κατασκευαστικών. Και οι μεγάλες εταιρείες με συγχωνεύσεις δημιουργήθηκαν.

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites

    Δεν έχω ασχοληθεί με τα μεγάλα έργα αλλά νομίζω πως ότι και να γίνει όλοι θα δουλέψουν. Θα κατανεμηθεί διαφορετικά η πίτα αλλά δεν νομίζω να μείνει κανένας εκτός της δουλειάς.

     

    Οι μεγαλοκατασκευαστές δεν θα συνεργαστούν με τοπικά συνεργεία καθ'όλο το μήκος του έργου;

    Τους συμφέρει να στέλνουν προσωπικό από την Αθήνα, να πληρώνουν εκτός έδρας μηχανικούς, εργάτες, διοικητικό προσωπικό, να μεταφέρουν υλικά και μηχανήματα;

    Δεν θα τους είναι πιο οικονομικό να δώσουν υπεργολαβίες σε τοπικά συνεργεία;

    Σκυρόδεμα, άσφαλτος και άλλα αδρανή δεν θα τα προμηθευτούν από τοπικούς προμηθευτές;

    Συνεργεία συντήρησης δεν θα πάρουν από τις τοπικές κοινωνίες;

    • Upvote 2

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites

    Θα δουλέψουν αλλά το κέρδος μάλλον θα συμπιεστεί γιατί οι υπ-εργολάβοι δε θα διαπραγματεύονται απευθείας με τον εργοδότη αλλά με τον υπερ-εργολάβο. Και ο υπερ-εργολάβος θα είναι πιο σφιχτός στις τιμές και τα χρονοδιαγράμματα γιατί θα είναι επιχειρηματίας κι όχι δημόσια υπηρεσία. Και η επιλογή των υπ-εργολάβων θα γίνει κατά το γούστο του κι όχι με καθαρά μειοδοτικές προσφορές.

    • Upvote 3

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites

    Γιώργο μια μικρή συντακτική διόρθωση...Είναι ο γενικός εργολάβος που αναλαμβάνει την εκτέλεση του έργου ως αντισυμβαλλόμενος με τον κύριο του έργου και αυτός μπορεί να το αναθέτει στους επιμέρους υπεργολάβους.

     

    εργολάβος που αναλαμβάνει υπεργολαβία.

    [ΕΤΥΜΟΛ. < υπ(ο)* + εργολάβος. Η λ. μαρτυρείται από το 1886 στην εφημερίδα Ακρόπολις].


     υπεργολαβία — η, Ν 1. η ανάθεση τής εκτέλεσης έργου ή μέρους έργου από έναν εργολάβο σε άλλον εργολάβο 2. η ανάθεση παραγγελιών από μεγάλη βιομηχανική μονάδα σε άλλη μικρότερη ή σε βιοτεχνία. [ΕΤΥΜΟΛ. < υπεργολάβος. Η λ. μαρτυρείται από το 1890 στην… …   Dictionary of Greek
     
    Μπορεί να ακούγεται λίγο παράξενο αλλά η σύντμηση των λέξεων υπ (ο) + εργολάβος επιφέρει ως αποτέλεσμα τον όρο υπεργολάβο. Και εγώ στην αρχή (Αρκετά χρόνια πριν) είχα την ίδια σύγχυση...
     
    Φιλικά!!!
    Edited by maestro

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites

    Ακριβώς αυτή τη λεπτομέρεια ήθελα να τονίσω βάζοντας παύλα στο υπό και το υπέρ. Βασικά δε ξέρω αν υφίσταται όρος υπέρ-εργολάβος, ελπίζω να κατανοούν όλοι ότι εννοώ αυτό το γενικό εργολάβο που αναθέτει τις υπ-εργολαβίες στους παρακάτω. Δε γνώριζα τον όρο γενικός εργολάβος! Ευχαριστώ πολύ για τη διόρθωση!

    Edited by georgiosmadonanakis

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites


    Create an account or sign in to comment

    You need to be a member in order to leave a comment

    Create an account

    Sign up for a new account in our community. It's easy!

    Register a new account

    Sign in

    Already have an account? Sign in here.

    Sign In Now

  • Similar Content

    • By Engineer
      Από το ypodomes.com έχουμε πολλές φορές παρουσιάσει τα μεγαλύτερα σε κόστος έργα σε κατασκευή. Αυτό όμως συμβαίνει γιατί τα έργα αλλάζουν. Κάποια προστίθενται, κάποια αφαιρούνται από τη λίστα. Με το ΕΣΠΑ 2014-2020 να είναι σε πλήρη εξέλιξη και να προσθέτει ήδη νέα έργα σε αυτό τον κατάλογο, βλέπουμε ότι πολλά έργα είναι σε πολλή προχωρημένη φάση και πρόκειται να ολοκληρωθούν μέσα στο τρέχων έτος. Πολλά από αυτά είναι στην πρώτη δεκάδα των μεγάλων έργων της χώρας μας.
      Σήμερα σας παρουσιάζουμε τα 18 μεγαλύτερα (από άποψη κόστους) υπό κατασκευή έργα στην Ελλάδα. Η κατάταξη τους έχει ως παρακάτω:
      18.Κάθετος Εγνατίας Ξάνθη-Σύνορα, τμήμα Δημαριό-Σύνορα: 50εκατ.ευρώ. Σε φάση προχωρημένων έργων. Πιθανή λειτουργία  το 2020.
      17.Επέκταση Τραμ Φάληρο-Πειραιάς: 95εκατ.ευρώ. Σε φάση δοκιμαστικών δρομολογίων. Πιθανή λειτουργία μέχρι το Φθινόπωρο.
      16.ΚΕΛ Κορωπίου-Παιανίας: 113εκατ.ευρώ. Σε φάση προχωρήμενων έργων. Πιθανή λειτουργία το 2020.
      15.Θριάσιο Εμπορευματικό Κέντρο:  120εκατ.ευρώ. Η σύμβαση έχει υπογραφεί όμως τα έργα δεν έχουν ξεκινήσει γιατί αναμένεται η έγκριση από την DG Comp. Έχει χωριστεί σε δύο φάσεις. Η πρώτη φάση εκτιμάται ότι θα λειτουργήσει το 202-23.
      14.Σιδηροδρομική Σήραγγα Σεπολίων: 150εκατ.ευρώ. Πρόκειται για έργο που θα ολοκληρωθεί μετά το 2023.
      13.Έργα Ανάπλασης Φαληρικού Όρμου: 150εκατ.ευρώ. Θα ολοκληρωθεί το 2020 (απαιτείται και νέα εργολαβία για τη δημιουργία παράκτιου πάρκου).
      12.Σιδηροδρομικό έργο υποδομής τμήματος Ψαθόπυργος-Ρίο: 215εκατ.ευρώ. Σε φάση προχωρημένων έργων.
      11.Σιδηροδρομικό έργο ολοκλήρωσης τμήματος Κιάτο-Ροδοδάφνη: 275εκατ.ευρώ: Εκτιμάται ότι θα τεθεί σε λειτουργία τον Απρίλιο.
      Tα 10 μεγαλύτερα έργα υποδομής που κατασκευάζονται αυτή την εποχή στην Ελλάδα είναι τα παρακάτω:
       
      10.Αυτοκινητόδρομος Πάτρα-Πύργος: 300εκατ.ευρώ: Εδώ υπάρχει αναμονή. Έχουν υπογραφεί 5 εργολαβίες.  Χρονικός ορίζοντας  ολοκλήρωσης άγνωστος προς το παρόν.
      9.Νότιο Τμήμα Αυτοκινητόδρομου Ε65- Λαμία-Ξυνιάδα: 300εκατ.ευρώ: Τα έργα εκκίνησαν στις αρχές του 2019 και σύμφωνα με τη σύμβαση θα διαρκέσουν 36 μήνες, δηλαδή μέχρι τις αρχές του 2022.
      8.Σιδηροδρομικό έργο αναβάθμισης τμήματος Ροδοδάφνη-Ψαθόπυργος: 315εκατ.ευρώ: Σε φάση ολοκλήρωσης.
      7.Έργα αναβάθμισης στα 14 Περιφερειακά Αεροδρόμια: 340εκατ.ευρώ. Κάποια αεροδρόμια έχουν ήδη ολοκληρωθεί (όπως αυτό της Ζακύνθου ή του Ακτίου, της Ρόδου, της Κεφαλονιάς κ.α.). Στο σύνολο τους θα ολοκληρωθούν σταδιακά μέχρι το 2021.
      6.Νέο Αεροδρόμιο Καστέλι Ηρακλείου: 500εκατ.ευρώ: Σε φάση εκκίνησης του κυρίως έργου. Χωρίς να υπολογίζουμε τυχόν καθυστερήσεις από αρχαιολογικά-απαλλοτριώσεις θα ολοκληρωθεί το 2025.
      5.Μετρό Θεσσαλονίκης: Κλάδος Πατρίκιος-Μίκρα: 500εκατ.ευρώ: Θα λειτουργήσει το 2023.
      4. Μετρό Αθήνας: Επέκταση Γραμμής 3 Αγία Μαρίνα-Δημοτικό Θέατρο: 660εκατ.ευρώ: Θα λειτουργήσει σταδιακά από το 2020 μέχρι το 2022.
      3.Βασική Γραμμή Μετρό Θεσσαλονίκης: 1,1 δισ.ευρώ: Θα λειτουργήσει το 2023.
      2.Νέα Λιγνιτική Μονάδα Πτολεμαϊδα: 5 1,4 δισ.ευρώ: Θα λειτουργήσει το 2020.
      1.Αγωγός ΤΑΡ: 1,5δισ.ευρώ. Η ολοκλήρωση αναμένεται το 2020, η λειτουργία το 2022.
      Αυτό που παρατηρούμε είναι πως σε αυτή τη χρονική στιγμή τα κυρίαρχα μεγάλα έργα στη χώρα είναι σταθερής τροχιάς (σιδηροδρομικά και έργα Μετρό) ενώ τις δύο πρώτες θέσεις καταλαμβάνουν έργα ενέργειας.
      Στο επόμενο διάστημα, που αφορά τους επόμενους 6-12 μήνες αυτή η λίστα πρόκειται να αλλάξει καθώς κάποια έργα ολοκληρώνονται αλλά κάποια άλλα έργα θα τα δούμε να εισέρχονται. Νέα και πολυαναμενόμενα έργα είναι η Υποθαλάσσια Ζέυξη Σαλαμίνας-Περάματος, η Γραμμή 4 του Μετρό της Αθήνας, τα έργα ηλεκτροκίνησης Κιάτο-Ροδοδάφνη και Παλαιοφάρσαλος-Καλαμπάκα και η εργολαβία-σκούπα της Αμβρακίας Οδού.
      Γενικά φέτος είναι μία χρονιά στην οποία βλέπουμε σημαντικές ανακατατάξεις στην διαβάθμιση των μεγάλων έργων με κυρίαρχο στοιχείο πλέον την απουσία πολλών μεγάλων οδικών έργων, καθώς αυτά σε σημαντικό βαθμό έχουν υλοποιηθεί και ολοκληρωθεί.

      View full είδηση
    • By Engineer
      Από το ypodomes.com έχουμε πολλές φορές παρουσιάσει τα μεγαλύτερα σε κόστος έργα σε κατασκευή. Αυτό όμως συμβαίνει γιατί τα έργα αλλάζουν. Κάποια προστίθενται, κάποια αφαιρούνται από τη λίστα. Με το ΕΣΠΑ 2014-2020 να είναι σε πλήρη εξέλιξη και να προσθέτει ήδη νέα έργα σε αυτό τον κατάλογο, βλέπουμε ότι πολλά έργα είναι σε πολλή προχωρημένη φάση και πρόκειται να ολοκληρωθούν μέσα στο τρέχων έτος. Πολλά από αυτά είναι στην πρώτη δεκάδα των μεγάλων έργων της χώρας μας.
      Σήμερα σας παρουσιάζουμε τα 18 μεγαλύτερα (από άποψη κόστους) υπό κατασκευή έργα στην Ελλάδα. Η κατάταξη τους έχει ως παρακάτω:
      18.Κάθετος Εγνατίας Ξάνθη-Σύνορα, τμήμα Δημαριό-Σύνορα: 50εκατ.ευρώ. Σε φάση προχωρημένων έργων. Πιθανή λειτουργία  το 2020.
      17.Επέκταση Τραμ Φάληρο-Πειραιάς: 95εκατ.ευρώ. Σε φάση δοκιμαστικών δρομολογίων. Πιθανή λειτουργία μέχρι το Φθινόπωρο.
      16.ΚΕΛ Κορωπίου-Παιανίας: 113εκατ.ευρώ. Σε φάση προχωρήμενων έργων. Πιθανή λειτουργία το 2020.
      15.Θριάσιο Εμπορευματικό Κέντρο:  120εκατ.ευρώ. Η σύμβαση έχει υπογραφεί όμως τα έργα δεν έχουν ξεκινήσει γιατί αναμένεται η έγκριση από την DG Comp. Έχει χωριστεί σε δύο φάσεις. Η πρώτη φάση εκτιμάται ότι θα λειτουργήσει το 202-23.
      14.Σιδηροδρομική Σήραγγα Σεπολίων: 150εκατ.ευρώ. Πρόκειται για έργο που θα ολοκληρωθεί μετά το 2023.
      13.Έργα Ανάπλασης Φαληρικού Όρμου: 150εκατ.ευρώ. Θα ολοκληρωθεί το 2020 (απαιτείται και νέα εργολαβία για τη δημιουργία παράκτιου πάρκου).
      12.Σιδηροδρομικό έργο υποδομής τμήματος Ψαθόπυργος-Ρίο: 215εκατ.ευρώ. Σε φάση προχωρημένων έργων.
      11.Σιδηροδρομικό έργο ολοκλήρωσης τμήματος Κιάτο-Ροδοδάφνη: 275εκατ.ευρώ: Εκτιμάται ότι θα τεθεί σε λειτουργία τον Απρίλιο.
      Tα 10 μεγαλύτερα έργα υποδομής που κατασκευάζονται αυτή την εποχή στην Ελλάδα είναι τα παρακάτω:
       
      10.Αυτοκινητόδρομος Πάτρα-Πύργος: 300εκατ.ευρώ: Εδώ υπάρχει αναμονή. Έχουν υπογραφεί 5 εργολαβίες.  Χρονικός ορίζοντας  ολοκλήρωσης άγνωστος προς το παρόν.
      9.Νότιο Τμήμα Αυτοκινητόδρομου Ε65- Λαμία-Ξυνιάδα: 300εκατ.ευρώ: Τα έργα εκκίνησαν στις αρχές του 2019 και σύμφωνα με τη σύμβαση θα διαρκέσουν 36 μήνες, δηλαδή μέχρι τις αρχές του 2022.
      8.Σιδηροδρομικό έργο αναβάθμισης τμήματος Ροδοδάφνη-Ψαθόπυργος: 315εκατ.ευρώ: Σε φάση ολοκλήρωσης.
      7.Έργα αναβάθμισης στα 14 Περιφερειακά Αεροδρόμια: 340εκατ.ευρώ. Κάποια αεροδρόμια έχουν ήδη ολοκληρωθεί (όπως αυτό της Ζακύνθου ή του Ακτίου, της Ρόδου, της Κεφαλονιάς κ.α.). Στο σύνολο τους θα ολοκληρωθούν σταδιακά μέχρι το 2021.
      6.Νέο Αεροδρόμιο Καστέλι Ηρακλείου: 500εκατ.ευρώ: Σε φάση εκκίνησης του κυρίως έργου. Χωρίς να υπολογίζουμε τυχόν καθυστερήσεις από αρχαιολογικά-απαλλοτριώσεις θα ολοκληρωθεί το 2025.
      5.Μετρό Θεσσαλονίκης: Κλάδος Πατρίκιος-Μίκρα: 500εκατ.ευρώ: Θα λειτουργήσει το 2023.
      4. Μετρό Αθήνας: Επέκταση Γραμμής 3 Αγία Μαρίνα-Δημοτικό Θέατρο: 660εκατ.ευρώ: Θα λειτουργήσει σταδιακά από το 2020 μέχρι το 2022.
      3.Βασική Γραμμή Μετρό Θεσσαλονίκης: 1,1 δισ.ευρώ: Θα λειτουργήσει το 2023.
      2.Νέα Λιγνιτική Μονάδα Πτολεμαϊδα: 5 1,4 δισ.ευρώ: Θα λειτουργήσει το 2020.
      1.Αγωγός ΤΑΡ: 1,5δισ.ευρώ. Η ολοκλήρωση αναμένεται το 2020, η λειτουργία το 2022.
      Αυτό που παρατηρούμε είναι πως σε αυτή τη χρονική στιγμή τα κυρίαρχα μεγάλα έργα στη χώρα είναι σταθερής τροχιάς (σιδηροδρομικά και έργα Μετρό) ενώ τις δύο πρώτες θέσεις καταλαμβάνουν έργα ενέργειας.
      Στο επόμενο διάστημα, που αφορά τους επόμενους 6-12 μήνες αυτή η λίστα πρόκειται να αλλάξει καθώς κάποια έργα ολοκληρώνονται αλλά κάποια άλλα έργα θα τα δούμε να εισέρχονται. Νέα και πολυαναμενόμενα έργα είναι η Υποθαλάσσια Ζέυξη Σαλαμίνας-Περάματος, η Γραμμή 4 του Μετρό της Αθήνας, τα έργα ηλεκτροκίνησης Κιάτο-Ροδοδάφνη και Παλαιοφάρσαλος-Καλαμπάκα και η εργολαβία-σκούπα της Αμβρακίας Οδού.
      Γενικά φέτος είναι μία χρονιά στην οποία βλέπουμε σημαντικές ανακατατάξεις στην διαβάθμιση των μεγάλων έργων με κυρίαρχο στοιχείο πλέον την απουσία πολλών μεγάλων οδικών έργων, καθώς αυτά σε σημαντικό βαθμό έχουν υλοποιηθεί και ολοκληρωθεί.
    • By Engineer
      Σε τροχιά αναθεώρησης κινείται πλέον το ΕΣΠΑ 2014 - 2020, με την προετοιμασία για την υποβολή των αναθεωρημένων Περιφερειακών και Τομεακών Επιχειρησιακών Προγραμμάτων προς την Ε.Ε. να ανεβάζει ρυθμούς.
      Πρόκειται για τεχνική διαδικασία, αλλά ουσιαστική, καθώς θα θέσει το πλαίσιο που αφορά στο ΕΣΠΑ, μέχρι την ολοκλήρωσή του. Είναι δηλαδή μία άσκηση με ιδιαίτερη σημασία για τον τομέα της επιχειρηματικότητας, όπως αυτή περιλαμβάνεται στο «Ε.Π. Ανταγωνιστικότητα - Επιχειρηματικότητα - Καινοτομία (ΕΠΑνΕΚ)».
       Σύμφωνα με πληροφορίες του ΑΠΕ - ΜΠΕ ο υφυπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων Γιάννης Τσακίρης αναμένεται να θέσει άμεσα σε εφαρμογή τη στρατηγική αφενός για την επιτυχή ολοκλήρωση της προγραμματικής περιόδου, η οποία λόγω του κανόνα Ν+3 ολοκληρώνεται 31.12.2023, αφετέρου - και σημαντικότερο - για την αμεσότερη απόδοση των ενισχύσεων προς τις επιχειρήσεις και την ενίσχυση στην πράξη της επιχειρηματικότητας.
       
      Το τελευταίο εξάμηνο, με βάση τα στοιχεία υλοποίησης, διαπιστώθηκε ότι ο πολυκερματισμός των δράσεων επιχειρηματικότητας είχε ως αποτέλεσμα την δημιουργία προβλημάτων προγραμματισμού στις επιχειρήσεις, αλλά και στο δημόσιο, καθυστερήσεις και ενστάσεις στις διαδικασίες αξιολόγησης και εντέλει ένα μη ικανοποιητικό ρυθμό απόδοσης των επιδοτήσεων προς την αγορά. Για τον λόγο αυτόν και ενόψει της τελευταίας προγραμματικής αναθεώρησης που θα ολοκληρωθεί τον Ιούνιο του 2020, αλλάζει η στρατηγική ενίσχυσης της επιχειρηματικότητας μέσω του ΕΣΠΑ.
       
      Πρώτον, οι υφιστάμενες προσκλήσεις θα επιταχυνθούν και στόχος είναι μέχρι τότε να εξαλειφθούν όλες οι εκκρεμότητες από πλευράς του δημοσίου (ολοκλήρωση αξιολογήσεων και εντάξεων), ώστε να μένει μόνο η υλοποίηση του σχεδίου από τον επιχειρηματία.
      Και δεύτερον, η δημοσίευση λίγων, αλλά εμβληματικών νέων προσκλήσεων για ΜμΕ, οι οποίες θα καλύπτουν ένα ευρύ φάσμα δραστηριοτήτων.
       
      Ενδεικτικά:
      - Ανανέωση και αναβάθμιση εξοπλισμού μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων, συμπεριλαμβανομένου ψηφιακού, τεχνικού και παγίου εξοπλισμού. Η κρίση των τελευταίων ετών έπληξε το σύνολο σχεδόν των επιχειρήσεων στην Ελλάδα, με αποτέλεσμα την απαξίωση και απόσβεση σε μεγάλο βαθμό του μηχανολογικού και ψηφιακού εξοπλισμού τους, έτσι ώστε να καθίστανται μη ανταγωνιστικές. Πρόκειται για μία πρόσκληση που σχεδιάζεται ώστε να καλύπτει μεγάλο φάσμα επιχειρήσεων και «μενού» επιλέξιμων δράσεων στη βάση διαπιστωμένων αναγκών τους. Η αξιολόγηση προγραμματίζεται να είναι με άμεση διαδικασία.
      - Επιδότηση ενδοεπιχειρησιακής κατάρτισης. Όπως τονίζει συχνά η Ευρωπαϊκή Επιτροπή και όπως αναφέρθηκε και από τον πρωθυπουργό στο πρόσφατο Εθνικό Αναπτυξιακό Συνέδριο για το ΕΣΠΑ 2021-2027, οι επιχειρήσεις χρειάζονται ανθρώπινο δυναμικό κατάλληλα εκπαιδευμένο και διαρκώς εκπαιδευόμενο, προκειμένου να υποστηρίξουν την ανάπτυξή τους· το λεγόμενο reskilling και upskilling. Και ο σχεδιασμός αυτός υλοποιείται στην πράξη, με πρόσκληση προϋπολογισμού 50 εκατομμυρίων ευρώ σε δημόσια συμμετοχή, που θα επιτρέψει στις επιχειρήσεις να εκπαιδεύσουν το προσωπικό τους στους τομείς όπου εκτιμούν ότι υπάρχει μεγαλύτερη προστιθέμενη αξία.
      - Διερεύνηση για την επιδότηση μισθολογικού κόστους και λειτουργικών δαπανών για νέες εταιρείες που ιδρύονται στην Ελλάδα. Στόχος είναι η προσέλκυση ξένων επενδύσεων, καθώς και επιχειρήσεων, που επιθυμούν να επεκταθούν περαιτέρω. Οι επιδοτήσεις εξετάζεται να δίνονται εξαντλώντας κατά το δυνατόν τον χάρτη περιφερειακών ενισχύσεων, δηλαδή επιχειρήσεις που θα επιλέξουν να εγκατασταθούν σε λιγότερο αναπτυγμένες περιφέρειες θα λάβουν και μεγαλύτερο ποσοστό επιχορήγησης.
       
      Οι νέες δράσεις σχεδιάζονται ήδη, σε συνεργασία με την αρμόδια Ειδική Υπηρεσία Διαχείρισης ΕΠΑνΕΚ, με στόχο να προκηρυχθούν το συντομότερο εντός του 2020.
       
      ΠΗΓΗ: ΑΠΕ-ΜΠΕ

      View full είδηση
    • By Engineer
      Σε τροχιά αναθεώρησης κινείται πλέον το ΕΣΠΑ 2014 - 2020, με την προετοιμασία για την υποβολή των αναθεωρημένων Περιφερειακών και Τομεακών Επιχειρησιακών Προγραμμάτων προς την Ε.Ε. να ανεβάζει ρυθμούς.
      Πρόκειται για τεχνική διαδικασία, αλλά ουσιαστική, καθώς θα θέσει το πλαίσιο που αφορά στο ΕΣΠΑ, μέχρι την ολοκλήρωσή του. Είναι δηλαδή μία άσκηση με ιδιαίτερη σημασία για τον τομέα της επιχειρηματικότητας, όπως αυτή περιλαμβάνεται στο «Ε.Π. Ανταγωνιστικότητα - Επιχειρηματικότητα - Καινοτομία (ΕΠΑνΕΚ)».
       Σύμφωνα με πληροφορίες του ΑΠΕ - ΜΠΕ ο υφυπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων Γιάννης Τσακίρης αναμένεται να θέσει άμεσα σε εφαρμογή τη στρατηγική αφενός για την επιτυχή ολοκλήρωση της προγραμματικής περιόδου, η οποία λόγω του κανόνα Ν+3 ολοκληρώνεται 31.12.2023, αφετέρου - και σημαντικότερο - για την αμεσότερη απόδοση των ενισχύσεων προς τις επιχειρήσεις και την ενίσχυση στην πράξη της επιχειρηματικότητας.
       
      Το τελευταίο εξάμηνο, με βάση τα στοιχεία υλοποίησης, διαπιστώθηκε ότι ο πολυκερματισμός των δράσεων επιχειρηματικότητας είχε ως αποτέλεσμα την δημιουργία προβλημάτων προγραμματισμού στις επιχειρήσεις, αλλά και στο δημόσιο, καθυστερήσεις και ενστάσεις στις διαδικασίες αξιολόγησης και εντέλει ένα μη ικανοποιητικό ρυθμό απόδοσης των επιδοτήσεων προς την αγορά. Για τον λόγο αυτόν και ενόψει της τελευταίας προγραμματικής αναθεώρησης που θα ολοκληρωθεί τον Ιούνιο του 2020, αλλάζει η στρατηγική ενίσχυσης της επιχειρηματικότητας μέσω του ΕΣΠΑ.
       
      Πρώτον, οι υφιστάμενες προσκλήσεις θα επιταχυνθούν και στόχος είναι μέχρι τότε να εξαλειφθούν όλες οι εκκρεμότητες από πλευράς του δημοσίου (ολοκλήρωση αξιολογήσεων και εντάξεων), ώστε να μένει μόνο η υλοποίηση του σχεδίου από τον επιχειρηματία.
      Και δεύτερον, η δημοσίευση λίγων, αλλά εμβληματικών νέων προσκλήσεων για ΜμΕ, οι οποίες θα καλύπτουν ένα ευρύ φάσμα δραστηριοτήτων.
       
      Ενδεικτικά:
      - Ανανέωση και αναβάθμιση εξοπλισμού μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων, συμπεριλαμβανομένου ψηφιακού, τεχνικού και παγίου εξοπλισμού. Η κρίση των τελευταίων ετών έπληξε το σύνολο σχεδόν των επιχειρήσεων στην Ελλάδα, με αποτέλεσμα την απαξίωση και απόσβεση σε μεγάλο βαθμό του μηχανολογικού και ψηφιακού εξοπλισμού τους, έτσι ώστε να καθίστανται μη ανταγωνιστικές. Πρόκειται για μία πρόσκληση που σχεδιάζεται ώστε να καλύπτει μεγάλο φάσμα επιχειρήσεων και «μενού» επιλέξιμων δράσεων στη βάση διαπιστωμένων αναγκών τους. Η αξιολόγηση προγραμματίζεται να είναι με άμεση διαδικασία.
      - Επιδότηση ενδοεπιχειρησιακής κατάρτισης. Όπως τονίζει συχνά η Ευρωπαϊκή Επιτροπή και όπως αναφέρθηκε και από τον πρωθυπουργό στο πρόσφατο Εθνικό Αναπτυξιακό Συνέδριο για το ΕΣΠΑ 2021-2027, οι επιχειρήσεις χρειάζονται ανθρώπινο δυναμικό κατάλληλα εκπαιδευμένο και διαρκώς εκπαιδευόμενο, προκειμένου να υποστηρίξουν την ανάπτυξή τους· το λεγόμενο reskilling και upskilling. Και ο σχεδιασμός αυτός υλοποιείται στην πράξη, με πρόσκληση προϋπολογισμού 50 εκατομμυρίων ευρώ σε δημόσια συμμετοχή, που θα επιτρέψει στις επιχειρήσεις να εκπαιδεύσουν το προσωπικό τους στους τομείς όπου εκτιμούν ότι υπάρχει μεγαλύτερη προστιθέμενη αξία.
      - Διερεύνηση για την επιδότηση μισθολογικού κόστους και λειτουργικών δαπανών για νέες εταιρείες που ιδρύονται στην Ελλάδα. Στόχος είναι η προσέλκυση ξένων επενδύσεων, καθώς και επιχειρήσεων, που επιθυμούν να επεκταθούν περαιτέρω. Οι επιδοτήσεις εξετάζεται να δίνονται εξαντλώντας κατά το δυνατόν τον χάρτη περιφερειακών ενισχύσεων, δηλαδή επιχειρήσεις που θα επιλέξουν να εγκατασταθούν σε λιγότερο αναπτυγμένες περιφέρειες θα λάβουν και μεγαλύτερο ποσοστό επιχορήγησης.
       
      Οι νέες δράσεις σχεδιάζονται ήδη, σε συνεργασία με την αρμόδια Ειδική Υπηρεσία Διαχείρισης ΕΠΑνΕΚ, με στόχο να προκηρυχθούν το συντομότερο εντός του 2020.
       
      ΠΗΓΗ: ΑΠΕ-ΜΠΕ
    • By Engineer
      Σε περίπου 1 δισ. ευρώ ανέρχονται οι διαθέσιμοι πόροι για σιδηροδρομικά έργα από την τρέχουσα προγραμματική περίοδο (ΕΣΠΑ 2014 – 2020), σύμφωνα με εκτιμήσεις κυβερνητικών στελεχών.
      Όπως αναφέρουν οι ίδιες πηγές, την περίοδο 2012 – 2014 υπεγράφησαν συμβάσεις ύψους 1,2 δισ. ευρώ για την υλοποίηση σιδηροδρομικών έργων που αφορούσαν τόσο στις αστικές συγκοινωνίες της Αθήνας όσο και στο εθνικό σιδηροδρομικό δίκτυο. 
      Το αντίστοιχο ποσό για συμβάσεις σιδηροδρομικών έργων κατά τη διάρκεια της θητείας της προηγούμενης κυβέρνησης ανήλθε σε μόλις 239 εκατομμύρια ευρώ. 
      Το υπουργείο Υποδομών και οι ΔΕΚΟ που έχουν την αρμοδιότητα για τη δημοπράτηση σιδηροδρομικών επενδύσεων (ΕΡΓΟΣΕ, ΣΤΑΣΥ, Αττικό Μετρό) εξετάζουν έργα τα οποία είναι ώριμα και ως εκ τούτου μπορούν να χρηματοδοτηθούν από το υφιστάμενο ΕΣΠΑ. 
      Η ένταξη νέων έργων στην τρέχουσα προγραμματική περίοδο αποτελεί αγώνα εναντίον του χρόνου, δεδομένου ότι οι επενδύσεις που χρηματοδοτούνται από το ΕΣΠΑ πρέπει να ολοκληρωθούν έως το τέλος του 2023. 
      Με το μέσο χρόνο υλοποίησης δημοσίων έργων στην Ελλάδα – από το στάδιο της μελέτης έως την ολοκλήρωση της κατασκευής – να ανέρχεται σε 90 μήνες, οι επενδύσεις σε υποδομές έχουν εξελιχθεί σε άκρως προβληματική διαδικασία. 
      Είναι ενδεικτικό ότι στη χώρα μας μόνο για την ολοκλήρωση των μελετών, οι οποίες απαιτούνται για ένα μεγάλο δημόσιο έργο, χρειάζονται τουλάχιστον δύο χρόνια. 
      Οι προτεραιότητες για τις αστικές συγκοινωνίες 
      Μία από τις βασικές προτεραιότητες του υπουργείου Υποδομών αποτελεί η αναβάθμιση των εγκαταστάσεων του αμαξοστασίου των ΗΣΑΠ (γραμμή 1) στον Πειραιά. 
      Ο εξοπλισμός της τεχνικής βάσης είναι απαρχαιωμένος με ό,τι αυτό συνεπάγεται για τις δυνατότητες συντήρησης των συρμών που κυκλοφορούν στην γραμμή 1 του μετρό. 
      Για την αναβάθμιση των εγκαταστάσεων και του εξοπλισμού του αμαξοστασίου εκτιμάται ότι θα χρειαστούν περίπου 100 εκατομμύρια ευρώ, δεδομένου ότι οι παρεμβάσεις στην τεχνική βάση θα είναι εκτεταμένες. 
      Σύμφωνα με πληροφορίες, το έργο θα μπορούσε να συνδυαστεί με τη δημιουργία της λεγόμενης «Ιπποδάμειας Αγοράς» που αφορά στην αξιοποίηση του παλιού αμαξοστασίου των ΗΣΑΠ, το οποίο αποτελούσε χώρο στάθμευσης των πράσινων λεωφορείων. 
      Πρόκειται για τη μετατροπή του παλιού αμαξοστασίου, το οποίο γειτνιάζει με την τεχνική βάση για τους συρμούς των ΗΣΑΠ, σε κλειστή αγορά τροφίμων. Για τη δημιουργία της νέας αγοράς αναμένεται σύντομα να παραδοθεί μελέτη στον Οργανισμό Κεντρικών Αγορών και Αλιείας (ΟΚΑΑ Α.Ε.), ο οποίος μαζί με την Περιφέρεια Αττικής και την ΣΤΑΣΥ θα προχωρήσει στην αξιοποίηση του παλιού αμαξοστασίου. 
      Ψηλά στη λίστα των προτεραιοτήτων του υπουργείου Υποδομών είναι και η αναβάθμιση 14 συρμών των ΗΣΑΠ οι οποίοι παραδόθηκαν στην εταιρεία το 1984 και το 1985. 
      Πρόσφατα αποφασίστηκε πως το έργο με εκτιμώμενο προϋπολογισμό 75 εκατομμυρίων ευρώ θα δημοπρατηθεί από τη ΣΤΑΣΥ. Ο ανάδοχος θα αναλάβει να εκσυγχρονίσει τις μηχανές των συρμών και περίπου 70 βαγόνια, καθώς τα εν λόγω τρένα των ΗΣΑΠ αποτελούνται από πέντε βαγόνια έκαστο. 
      Η ολοκλήρωση της αναβάθμισης θα οδηγήσει σε σημαντική ενίσχυση του διαθέσιμου στόλου των ΗΣΑΠ στη γραμμή 1 του μετρό. Από το σύνολο των 44 συρμών, μόλις 21 επιστρατεύονται καθημερινά για την εκτέλεση των δρομολογίων, ενώ δύο ακόμα είναι σε εφεδρεία σε καθημερινή βάση. 
      Μεταξύ των έργων υπό εξέταση είναι και η υπογειοποίηση της γραμμής των ΗΣΑΠ από το Νέο Φάληρο έως και τον Πειραιά, με κατασκευή νέου σταθμού μετρό στο ύψος του παλιού εργοστασίου του Κεράνη. 
      Πρόκειται για έργο που έχει συζητηθεί πολύ τα τελευταία έτη και για το οποίο έχουν εκπονηθεί στο παρελθόν μελέτες για τη δημοπράτησή του. Σύμφωνα με πληροφορίες, εκτιμάται ότι το έργο θα κοστίσει περίπου 70 με 80 εκατομμύρια ευρώ ενώ με την υλοποίησή του θα μπορούσε να «απελευθερωθεί» μία μεγάλη περιοχή για αξιοποίηση στον αστικό ιστό του Πειραιά. 
      Στελέχη του υπουργείου Υποδομών αναφέρουν ότι η υπογειοποίηση της γραμμής 1 στον Πειραιά δεν αποτελεί βασική προτεραιότητα προς το παρόν. Ωστόσο, δεν αποκλείεται να αλλάξει αυτό δεδομένου ότι ο δήμος Πειραιά ασκεί πιέσεις για την ένταξη του έργου στον προγραμματισμό της κεντρικής κυβέρνησης. Είναι πολύ πιθανό η δημοτική αρχή στην προσπάθειά της να βρει ένα εξαιρετικά ισχυρό σύμμαχο στο πρόσωπο του υπουργού Επικρατείας, Γιώργου Γεραπετρίτη, ο οποίος μεγάλωσε στον Πειραιά και δείχνει έντονο ενδιαφέρον για την υλοποίηση επενδύσεων στην πόλη.  
      Τα σιδηροδρομικά έργα προς ένταξη στο υφιστάμενο ΕΣΠΑ
      Πριν από λίγες ημέρες παρουσιάστηκε ο αναπτυξιακός σχεδιασμός της ΕΡΓΟΣΕ, ο οποίος περιλαμβάνει έργα ύψους 3 δισ. ευρώ την επόμενη δεκαετία. Τα περισσότερα από αυτά αναμένεται να χρηματοδοτηθούν από το επόμενο ΕΣΠΑ (2021 – 2027), ωστόσο υπάρχουν ορισμένα τα οποία έχουν τον κατάλληλο βαθμό ωριμότητας για να δημοπρατηθούν άμεσα. 
      Μεταξύ αυτών είναι η αναβάθμιση της γραμμής Λάρισας Βόλου, με προϋπολογισμό ύψους περίπου 65 εκατομμυρίων ευρώ. Το έργο προβλέπει την ηλεκτροκίνηση της γραμμής και την εγκατάσταση συστημάτων τηλεδιοίκησης. 
      Η ΕΡΓΟΣΕ αναμένεται να προχωρήσει σύντομα και στη δημοπράτηση εργολαβίας για τη σηματοδότηση του τμήματος Θεσσαλονίκη – Ειδομένη, προϋπολογισμού 50 εκατομμυρίων ευρώ.  
      Τα δύο μεγαλύτερα έργα που θα δημοπρατηθούν τους επόμενους μήνες αφορούν στην ηλεκτροκίνηση και σηματοδότηση της γραμμής από τη Ροδοδάφνη έως το Ψαθόπυργο Αχαΐας και στη βελτίωση της χάραξης με την εγκατάσταση συστήματος τηλεδιοίκησης στο τμήμα Θεσσαλονίκη – Στρυμόνας – Προμαχώνας. 
      Σύμφωνα με πληροφορίες, ο προϋπολογισμός για το πρώτο έργο αναμένεται να κυμανθεί από 100 έως 140 εκατομμύρια ευρώ, ενώ για το δεύτερο οι εκτιμήσεις στελεχών της ΕΡΓΟΣΕ κάνουν λόγο για προϋπολογισμό κοντά στα 150 εκατομμύρια ευρώ. 
      Έργο με προϋπολογισμό που θα υπερβεί τα 100 εκατομμύρια ευρώ θα είναι και η αναβάθμιση της γραμμής από το Σιδηροδρομικό Κέντρο Αχαρνών (ΣΚΑ) έως την Οινόη. Όταν ολοκληρωθούν οι παρεμβάσεις στο δίκτυο, για τις οποίες θα χρειαστούν περισσότερα από τρία χρόνια δεδομένου ότι η γραμμή θα παραμείνει σε λειτουργία, τα τρένα στο τμήμα αυτό θα μπορούν να κινούνται με υψηλότερες ταχύτητες.    

      View full είδηση
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.