Jump to content
  • Novatron
  • Engineer
    Engineer

    Τα έργα «γέφυρες» κυριαρχούν στο νέo ΕΣΠΑ

    Sign in to follow this  

    Γιατί οι Βρυξέλλες έβγαλαν εκτός του Επιχειρησιακού Προγράμματος Υποδομών και Περιβάλλοντος την Ανάπλαση της Πανεπιστημίου και τον Φαληρικό Όρμο.

     

    Η εξαίρεση των έργων της Ανάπλασης της Πανεπιστημίου και του Φαληρικού Όρμου από την πρόταση των αρμόδιων υπουργείων, προς την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, για το σχέδιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος Υποδομών και Περιβάλλοντος, έχει προκαλέσει αντιδράσεις από φορείς του εθνικού κέντρου, χωρίς όμως να ληφθούν υπόψη δύο σημαντικά «μείον» του συγκεκριμένου Προγράμματος, για την περίοδο 2014-2020: 1) Ο συγκριτικά πολύ μικρότερος προϋπολογισμός του 2) τα μεγάλα έργα – γέφυρες που έρχονται με τα υπόλοιπά τους από το ΕΣΠΑ.

     

    Το Επιχειρησιακό Πρόγραμμα Υποδομών και Περιβάλλοντος, το οποίο οι Κοινοτικοί υποστηρίζουν ότι πάσχει γιατί εμφανίζει χρηματοδοτικό κενό της τάξης του 1,5 δισ. ευρώ και πλέον, είναι, πέραν αυτού πολύ μικρότερο αφού για το ΕΣΠΑ, για υποδομές και περιβάλλον, είχαν συνολικά διατεθεί 9,5 δισ. ευρώ.

     

    Σε αυτό το πρόγραμμα λοιπόν, που προσεγγίζει τα 5 δισ. ευρώ- με κενά χρηματοδοτικά ή άνευ- έχουν περάσει μεγάλα έργα τα οποία οπωσδήποτε πρέπει να προχωρήσουν και να υλοποιηθούν, έργα που υλοποιούνται και με συμβάσεις παραχώρησης ( πχ. το Πάτρα- Πύργος – Τσακώνα, ο Ε65).

     

    Όταν υπάρχουν έργα που πρέπει οπωσδήποτε να συνεχιστούν και να υλοποιηθούν, όπως η 'Γραμμή 4' του μετρό της Αθήνας, το Μετρό Θεσσαλονίκης, το νότιο τμήμα του Ε65 από Λαμία μέχρι Ξυνιάδα (ο άξονας αυτός, ο ονομαζόμενος Κεντρικής Ελλάδας, στο βόρειο τμήμα του θα πάει να συναντήσει την Εγνατία Οδό), τμήμα του Πάτρα- Πύργος – Τσακώνα, ένα τμήμα του ΒΟΑΚ, δηλαδή του βόρειου οδικού άξονα Κρήτης, άξονας που άρχισε να κατασκευάζει κάπου στο 1970 και είναι ακόμη ημιτελής, όταν υπάρχουν έργα στο σιδηροδρομικό δίκτυο που πρέπει να κατασκευαστούν, τότε αντιλαμβάνεται κανείς ότι η ανάπλαση του Φαληρικού Όρμου- έργο της τάξης των 340 εκατ. αρχικά- αλλά και η Ανάπλαση της Πανεπιστημίου, δεν μπορούν να θεωρηθούν έργα πρώτης προτεραιότητας.

     

    Τα έργα – γέφυρες έχουν «πετάξει έξω» από το ΣΕΣ και την νέα προγραμματική περίοδο έργα σημαντικά, μεσαία και μικρότερα, γιατί απλούστατα δεν υπάρχουν πόροι. Μάλλον τα έργα σε λιμάνια και αεροδρόμια- έργα βασικών υποδομών- αν προχωρήσουν και ολοκληρωθούν οι ιδιωτικοποιήσεις, θα περιμένουν να εκτελεστούν (κάποια τουλάχιστον) από τους επενδυτές.

     

    Αυτή είναι η κατάσταση και θα πρέπει να περιμένουμε να δούμε αν και τι θα φέρει στην Ελλάδα η πρωτοβουλία Γιούνκερ για το επενδυτικό πακέτο των 300 δισ. ευρώ.

     

    Πηγή: http://www.voria.gr/index.php?module=news&func=display&sid=202207


    Sign in to follow this  


    User Feedback


    There are no comments to display.



    Create an account or sign in to comment

    You need to be a member in order to leave a comment

    Create an account

    Sign up for a new account in our community. It's easy!

    Register a new account

    Sign in

    Already have an account? Sign in here.

    Sign In Now

  • Similar Content

    • By Engineer
      Σε τροχιά αναθεώρησης κινείται πλέον το ΕΣΠΑ 2014 - 2020, με την προετοιμασία για την υποβολή των αναθεωρημένων Περιφερειακών και Τομεακών Επιχειρησιακών Προγραμμάτων προς την Ε.Ε. να ανεβάζει ρυθμούς.
      Πρόκειται για τεχνική διαδικασία, αλλά ουσιαστική, καθώς θα θέσει το πλαίσιο που αφορά στο ΕΣΠΑ, μέχρι την ολοκλήρωσή του. Είναι δηλαδή μία άσκηση με ιδιαίτερη σημασία για τον τομέα της επιχειρηματικότητας, όπως αυτή περιλαμβάνεται στο «Ε.Π. Ανταγωνιστικότητα - Επιχειρηματικότητα - Καινοτομία (ΕΠΑνΕΚ)».
       Σύμφωνα με πληροφορίες του ΑΠΕ - ΜΠΕ ο υφυπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων Γιάννης Τσακίρης αναμένεται να θέσει άμεσα σε εφαρμογή τη στρατηγική αφενός για την επιτυχή ολοκλήρωση της προγραμματικής περιόδου, η οποία λόγω του κανόνα Ν+3 ολοκληρώνεται 31.12.2023, αφετέρου - και σημαντικότερο - για την αμεσότερη απόδοση των ενισχύσεων προς τις επιχειρήσεις και την ενίσχυση στην πράξη της επιχειρηματικότητας.
       
      Το τελευταίο εξάμηνο, με βάση τα στοιχεία υλοποίησης, διαπιστώθηκε ότι ο πολυκερματισμός των δράσεων επιχειρηματικότητας είχε ως αποτέλεσμα την δημιουργία προβλημάτων προγραμματισμού στις επιχειρήσεις, αλλά και στο δημόσιο, καθυστερήσεις και ενστάσεις στις διαδικασίες αξιολόγησης και εντέλει ένα μη ικανοποιητικό ρυθμό απόδοσης των επιδοτήσεων προς την αγορά. Για τον λόγο αυτόν και ενόψει της τελευταίας προγραμματικής αναθεώρησης που θα ολοκληρωθεί τον Ιούνιο του 2020, αλλάζει η στρατηγική ενίσχυσης της επιχειρηματικότητας μέσω του ΕΣΠΑ.
       
      Πρώτον, οι υφιστάμενες προσκλήσεις θα επιταχυνθούν και στόχος είναι μέχρι τότε να εξαλειφθούν όλες οι εκκρεμότητες από πλευράς του δημοσίου (ολοκλήρωση αξιολογήσεων και εντάξεων), ώστε να μένει μόνο η υλοποίηση του σχεδίου από τον επιχειρηματία.
      Και δεύτερον, η δημοσίευση λίγων, αλλά εμβληματικών νέων προσκλήσεων για ΜμΕ, οι οποίες θα καλύπτουν ένα ευρύ φάσμα δραστηριοτήτων.
       
      Ενδεικτικά:
      - Ανανέωση και αναβάθμιση εξοπλισμού μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων, συμπεριλαμβανομένου ψηφιακού, τεχνικού και παγίου εξοπλισμού. Η κρίση των τελευταίων ετών έπληξε το σύνολο σχεδόν των επιχειρήσεων στην Ελλάδα, με αποτέλεσμα την απαξίωση και απόσβεση σε μεγάλο βαθμό του μηχανολογικού και ψηφιακού εξοπλισμού τους, έτσι ώστε να καθίστανται μη ανταγωνιστικές. Πρόκειται για μία πρόσκληση που σχεδιάζεται ώστε να καλύπτει μεγάλο φάσμα επιχειρήσεων και «μενού» επιλέξιμων δράσεων στη βάση διαπιστωμένων αναγκών τους. Η αξιολόγηση προγραμματίζεται να είναι με άμεση διαδικασία.
      - Επιδότηση ενδοεπιχειρησιακής κατάρτισης. Όπως τονίζει συχνά η Ευρωπαϊκή Επιτροπή και όπως αναφέρθηκε και από τον πρωθυπουργό στο πρόσφατο Εθνικό Αναπτυξιακό Συνέδριο για το ΕΣΠΑ 2021-2027, οι επιχειρήσεις χρειάζονται ανθρώπινο δυναμικό κατάλληλα εκπαιδευμένο και διαρκώς εκπαιδευόμενο, προκειμένου να υποστηρίξουν την ανάπτυξή τους· το λεγόμενο reskilling και upskilling. Και ο σχεδιασμός αυτός υλοποιείται στην πράξη, με πρόσκληση προϋπολογισμού 50 εκατομμυρίων ευρώ σε δημόσια συμμετοχή, που θα επιτρέψει στις επιχειρήσεις να εκπαιδεύσουν το προσωπικό τους στους τομείς όπου εκτιμούν ότι υπάρχει μεγαλύτερη προστιθέμενη αξία.
      - Διερεύνηση για την επιδότηση μισθολογικού κόστους και λειτουργικών δαπανών για νέες εταιρείες που ιδρύονται στην Ελλάδα. Στόχος είναι η προσέλκυση ξένων επενδύσεων, καθώς και επιχειρήσεων, που επιθυμούν να επεκταθούν περαιτέρω. Οι επιδοτήσεις εξετάζεται να δίνονται εξαντλώντας κατά το δυνατόν τον χάρτη περιφερειακών ενισχύσεων, δηλαδή επιχειρήσεις που θα επιλέξουν να εγκατασταθούν σε λιγότερο αναπτυγμένες περιφέρειες θα λάβουν και μεγαλύτερο ποσοστό επιχορήγησης.
       
      Οι νέες δράσεις σχεδιάζονται ήδη, σε συνεργασία με την αρμόδια Ειδική Υπηρεσία Διαχείρισης ΕΠΑνΕΚ, με στόχο να προκηρυχθούν το συντομότερο εντός του 2020.
       
      ΠΗΓΗ: ΑΠΕ-ΜΠΕ

      View full είδηση
    • By Engineer
      Σε τροχιά αναθεώρησης κινείται πλέον το ΕΣΠΑ 2014 - 2020, με την προετοιμασία για την υποβολή των αναθεωρημένων Περιφερειακών και Τομεακών Επιχειρησιακών Προγραμμάτων προς την Ε.Ε. να ανεβάζει ρυθμούς.
      Πρόκειται για τεχνική διαδικασία, αλλά ουσιαστική, καθώς θα θέσει το πλαίσιο που αφορά στο ΕΣΠΑ, μέχρι την ολοκλήρωσή του. Είναι δηλαδή μία άσκηση με ιδιαίτερη σημασία για τον τομέα της επιχειρηματικότητας, όπως αυτή περιλαμβάνεται στο «Ε.Π. Ανταγωνιστικότητα - Επιχειρηματικότητα - Καινοτομία (ΕΠΑνΕΚ)».
       Σύμφωνα με πληροφορίες του ΑΠΕ - ΜΠΕ ο υφυπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων Γιάννης Τσακίρης αναμένεται να θέσει άμεσα σε εφαρμογή τη στρατηγική αφενός για την επιτυχή ολοκλήρωση της προγραμματικής περιόδου, η οποία λόγω του κανόνα Ν+3 ολοκληρώνεται 31.12.2023, αφετέρου - και σημαντικότερο - για την αμεσότερη απόδοση των ενισχύσεων προς τις επιχειρήσεις και την ενίσχυση στην πράξη της επιχειρηματικότητας.
       
      Το τελευταίο εξάμηνο, με βάση τα στοιχεία υλοποίησης, διαπιστώθηκε ότι ο πολυκερματισμός των δράσεων επιχειρηματικότητας είχε ως αποτέλεσμα την δημιουργία προβλημάτων προγραμματισμού στις επιχειρήσεις, αλλά και στο δημόσιο, καθυστερήσεις και ενστάσεις στις διαδικασίες αξιολόγησης και εντέλει ένα μη ικανοποιητικό ρυθμό απόδοσης των επιδοτήσεων προς την αγορά. Για τον λόγο αυτόν και ενόψει της τελευταίας προγραμματικής αναθεώρησης που θα ολοκληρωθεί τον Ιούνιο του 2020, αλλάζει η στρατηγική ενίσχυσης της επιχειρηματικότητας μέσω του ΕΣΠΑ.
       
      Πρώτον, οι υφιστάμενες προσκλήσεις θα επιταχυνθούν και στόχος είναι μέχρι τότε να εξαλειφθούν όλες οι εκκρεμότητες από πλευράς του δημοσίου (ολοκλήρωση αξιολογήσεων και εντάξεων), ώστε να μένει μόνο η υλοποίηση του σχεδίου από τον επιχειρηματία.
      Και δεύτερον, η δημοσίευση λίγων, αλλά εμβληματικών νέων προσκλήσεων για ΜμΕ, οι οποίες θα καλύπτουν ένα ευρύ φάσμα δραστηριοτήτων.
       
      Ενδεικτικά:
      - Ανανέωση και αναβάθμιση εξοπλισμού μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων, συμπεριλαμβανομένου ψηφιακού, τεχνικού και παγίου εξοπλισμού. Η κρίση των τελευταίων ετών έπληξε το σύνολο σχεδόν των επιχειρήσεων στην Ελλάδα, με αποτέλεσμα την απαξίωση και απόσβεση σε μεγάλο βαθμό του μηχανολογικού και ψηφιακού εξοπλισμού τους, έτσι ώστε να καθίστανται μη ανταγωνιστικές. Πρόκειται για μία πρόσκληση που σχεδιάζεται ώστε να καλύπτει μεγάλο φάσμα επιχειρήσεων και «μενού» επιλέξιμων δράσεων στη βάση διαπιστωμένων αναγκών τους. Η αξιολόγηση προγραμματίζεται να είναι με άμεση διαδικασία.
      - Επιδότηση ενδοεπιχειρησιακής κατάρτισης. Όπως τονίζει συχνά η Ευρωπαϊκή Επιτροπή και όπως αναφέρθηκε και από τον πρωθυπουργό στο πρόσφατο Εθνικό Αναπτυξιακό Συνέδριο για το ΕΣΠΑ 2021-2027, οι επιχειρήσεις χρειάζονται ανθρώπινο δυναμικό κατάλληλα εκπαιδευμένο και διαρκώς εκπαιδευόμενο, προκειμένου να υποστηρίξουν την ανάπτυξή τους· το λεγόμενο reskilling και upskilling. Και ο σχεδιασμός αυτός υλοποιείται στην πράξη, με πρόσκληση προϋπολογισμού 50 εκατομμυρίων ευρώ σε δημόσια συμμετοχή, που θα επιτρέψει στις επιχειρήσεις να εκπαιδεύσουν το προσωπικό τους στους τομείς όπου εκτιμούν ότι υπάρχει μεγαλύτερη προστιθέμενη αξία.
      - Διερεύνηση για την επιδότηση μισθολογικού κόστους και λειτουργικών δαπανών για νέες εταιρείες που ιδρύονται στην Ελλάδα. Στόχος είναι η προσέλκυση ξένων επενδύσεων, καθώς και επιχειρήσεων, που επιθυμούν να επεκταθούν περαιτέρω. Οι επιδοτήσεις εξετάζεται να δίνονται εξαντλώντας κατά το δυνατόν τον χάρτη περιφερειακών ενισχύσεων, δηλαδή επιχειρήσεις που θα επιλέξουν να εγκατασταθούν σε λιγότερο αναπτυγμένες περιφέρειες θα λάβουν και μεγαλύτερο ποσοστό επιχορήγησης.
       
      Οι νέες δράσεις σχεδιάζονται ήδη, σε συνεργασία με την αρμόδια Ειδική Υπηρεσία Διαχείρισης ΕΠΑνΕΚ, με στόχο να προκηρυχθούν το συντομότερο εντός του 2020.
       
      ΠΗΓΗ: ΑΠΕ-ΜΠΕ
    • By Engineer
      Σε περίπου 1 δισ. ευρώ ανέρχονται οι διαθέσιμοι πόροι για σιδηροδρομικά έργα από την τρέχουσα προγραμματική περίοδο (ΕΣΠΑ 2014 – 2020), σύμφωνα με εκτιμήσεις κυβερνητικών στελεχών.
      Όπως αναφέρουν οι ίδιες πηγές, την περίοδο 2012 – 2014 υπεγράφησαν συμβάσεις ύψους 1,2 δισ. ευρώ για την υλοποίηση σιδηροδρομικών έργων που αφορούσαν τόσο στις αστικές συγκοινωνίες της Αθήνας όσο και στο εθνικό σιδηροδρομικό δίκτυο. 
      Το αντίστοιχο ποσό για συμβάσεις σιδηροδρομικών έργων κατά τη διάρκεια της θητείας της προηγούμενης κυβέρνησης ανήλθε σε μόλις 239 εκατομμύρια ευρώ. 
      Το υπουργείο Υποδομών και οι ΔΕΚΟ που έχουν την αρμοδιότητα για τη δημοπράτηση σιδηροδρομικών επενδύσεων (ΕΡΓΟΣΕ, ΣΤΑΣΥ, Αττικό Μετρό) εξετάζουν έργα τα οποία είναι ώριμα και ως εκ τούτου μπορούν να χρηματοδοτηθούν από το υφιστάμενο ΕΣΠΑ. 
      Η ένταξη νέων έργων στην τρέχουσα προγραμματική περίοδο αποτελεί αγώνα εναντίον του χρόνου, δεδομένου ότι οι επενδύσεις που χρηματοδοτούνται από το ΕΣΠΑ πρέπει να ολοκληρωθούν έως το τέλος του 2023. 
      Με το μέσο χρόνο υλοποίησης δημοσίων έργων στην Ελλάδα – από το στάδιο της μελέτης έως την ολοκλήρωση της κατασκευής – να ανέρχεται σε 90 μήνες, οι επενδύσεις σε υποδομές έχουν εξελιχθεί σε άκρως προβληματική διαδικασία. 
      Είναι ενδεικτικό ότι στη χώρα μας μόνο για την ολοκλήρωση των μελετών, οι οποίες απαιτούνται για ένα μεγάλο δημόσιο έργο, χρειάζονται τουλάχιστον δύο χρόνια. 
      Οι προτεραιότητες για τις αστικές συγκοινωνίες 
      Μία από τις βασικές προτεραιότητες του υπουργείου Υποδομών αποτελεί η αναβάθμιση των εγκαταστάσεων του αμαξοστασίου των ΗΣΑΠ (γραμμή 1) στον Πειραιά. 
      Ο εξοπλισμός της τεχνικής βάσης είναι απαρχαιωμένος με ό,τι αυτό συνεπάγεται για τις δυνατότητες συντήρησης των συρμών που κυκλοφορούν στην γραμμή 1 του μετρό. 
      Για την αναβάθμιση των εγκαταστάσεων και του εξοπλισμού του αμαξοστασίου εκτιμάται ότι θα χρειαστούν περίπου 100 εκατομμύρια ευρώ, δεδομένου ότι οι παρεμβάσεις στην τεχνική βάση θα είναι εκτεταμένες. 
      Σύμφωνα με πληροφορίες, το έργο θα μπορούσε να συνδυαστεί με τη δημιουργία της λεγόμενης «Ιπποδάμειας Αγοράς» που αφορά στην αξιοποίηση του παλιού αμαξοστασίου των ΗΣΑΠ, το οποίο αποτελούσε χώρο στάθμευσης των πράσινων λεωφορείων. 
      Πρόκειται για τη μετατροπή του παλιού αμαξοστασίου, το οποίο γειτνιάζει με την τεχνική βάση για τους συρμούς των ΗΣΑΠ, σε κλειστή αγορά τροφίμων. Για τη δημιουργία της νέας αγοράς αναμένεται σύντομα να παραδοθεί μελέτη στον Οργανισμό Κεντρικών Αγορών και Αλιείας (ΟΚΑΑ Α.Ε.), ο οποίος μαζί με την Περιφέρεια Αττικής και την ΣΤΑΣΥ θα προχωρήσει στην αξιοποίηση του παλιού αμαξοστασίου. 
      Ψηλά στη λίστα των προτεραιοτήτων του υπουργείου Υποδομών είναι και η αναβάθμιση 14 συρμών των ΗΣΑΠ οι οποίοι παραδόθηκαν στην εταιρεία το 1984 και το 1985. 
      Πρόσφατα αποφασίστηκε πως το έργο με εκτιμώμενο προϋπολογισμό 75 εκατομμυρίων ευρώ θα δημοπρατηθεί από τη ΣΤΑΣΥ. Ο ανάδοχος θα αναλάβει να εκσυγχρονίσει τις μηχανές των συρμών και περίπου 70 βαγόνια, καθώς τα εν λόγω τρένα των ΗΣΑΠ αποτελούνται από πέντε βαγόνια έκαστο. 
      Η ολοκλήρωση της αναβάθμισης θα οδηγήσει σε σημαντική ενίσχυση του διαθέσιμου στόλου των ΗΣΑΠ στη γραμμή 1 του μετρό. Από το σύνολο των 44 συρμών, μόλις 21 επιστρατεύονται καθημερινά για την εκτέλεση των δρομολογίων, ενώ δύο ακόμα είναι σε εφεδρεία σε καθημερινή βάση. 
      Μεταξύ των έργων υπό εξέταση είναι και η υπογειοποίηση της γραμμής των ΗΣΑΠ από το Νέο Φάληρο έως και τον Πειραιά, με κατασκευή νέου σταθμού μετρό στο ύψος του παλιού εργοστασίου του Κεράνη. 
      Πρόκειται για έργο που έχει συζητηθεί πολύ τα τελευταία έτη και για το οποίο έχουν εκπονηθεί στο παρελθόν μελέτες για τη δημοπράτησή του. Σύμφωνα με πληροφορίες, εκτιμάται ότι το έργο θα κοστίσει περίπου 70 με 80 εκατομμύρια ευρώ ενώ με την υλοποίησή του θα μπορούσε να «απελευθερωθεί» μία μεγάλη περιοχή για αξιοποίηση στον αστικό ιστό του Πειραιά. 
      Στελέχη του υπουργείου Υποδομών αναφέρουν ότι η υπογειοποίηση της γραμμής 1 στον Πειραιά δεν αποτελεί βασική προτεραιότητα προς το παρόν. Ωστόσο, δεν αποκλείεται να αλλάξει αυτό δεδομένου ότι ο δήμος Πειραιά ασκεί πιέσεις για την ένταξη του έργου στον προγραμματισμό της κεντρικής κυβέρνησης. Είναι πολύ πιθανό η δημοτική αρχή στην προσπάθειά της να βρει ένα εξαιρετικά ισχυρό σύμμαχο στο πρόσωπο του υπουργού Επικρατείας, Γιώργου Γεραπετρίτη, ο οποίος μεγάλωσε στον Πειραιά και δείχνει έντονο ενδιαφέρον για την υλοποίηση επενδύσεων στην πόλη.  
      Τα σιδηροδρομικά έργα προς ένταξη στο υφιστάμενο ΕΣΠΑ
      Πριν από λίγες ημέρες παρουσιάστηκε ο αναπτυξιακός σχεδιασμός της ΕΡΓΟΣΕ, ο οποίος περιλαμβάνει έργα ύψους 3 δισ. ευρώ την επόμενη δεκαετία. Τα περισσότερα από αυτά αναμένεται να χρηματοδοτηθούν από το επόμενο ΕΣΠΑ (2021 – 2027), ωστόσο υπάρχουν ορισμένα τα οποία έχουν τον κατάλληλο βαθμό ωριμότητας για να δημοπρατηθούν άμεσα. 
      Μεταξύ αυτών είναι η αναβάθμιση της γραμμής Λάρισας Βόλου, με προϋπολογισμό ύψους περίπου 65 εκατομμυρίων ευρώ. Το έργο προβλέπει την ηλεκτροκίνηση της γραμμής και την εγκατάσταση συστημάτων τηλεδιοίκησης. 
      Η ΕΡΓΟΣΕ αναμένεται να προχωρήσει σύντομα και στη δημοπράτηση εργολαβίας για τη σηματοδότηση του τμήματος Θεσσαλονίκη – Ειδομένη, προϋπολογισμού 50 εκατομμυρίων ευρώ.  
      Τα δύο μεγαλύτερα έργα που θα δημοπρατηθούν τους επόμενους μήνες αφορούν στην ηλεκτροκίνηση και σηματοδότηση της γραμμής από τη Ροδοδάφνη έως το Ψαθόπυργο Αχαΐας και στη βελτίωση της χάραξης με την εγκατάσταση συστήματος τηλεδιοίκησης στο τμήμα Θεσσαλονίκη – Στρυμόνας – Προμαχώνας. 
      Σύμφωνα με πληροφορίες, ο προϋπολογισμός για το πρώτο έργο αναμένεται να κυμανθεί από 100 έως 140 εκατομμύρια ευρώ, ενώ για το δεύτερο οι εκτιμήσεις στελεχών της ΕΡΓΟΣΕ κάνουν λόγο για προϋπολογισμό κοντά στα 150 εκατομμύρια ευρώ. 
      Έργο με προϋπολογισμό που θα υπερβεί τα 100 εκατομμύρια ευρώ θα είναι και η αναβάθμιση της γραμμής από το Σιδηροδρομικό Κέντρο Αχαρνών (ΣΚΑ) έως την Οινόη. Όταν ολοκληρωθούν οι παρεμβάσεις στο δίκτυο, για τις οποίες θα χρειαστούν περισσότερα από τρία χρόνια δεδομένου ότι η γραμμή θα παραμείνει σε λειτουργία, τα τρένα στο τμήμα αυτό θα μπορούν να κινούνται με υψηλότερες ταχύτητες.    

      View full είδηση
    • By Engineer
      Σε περίπου 1 δισ. ευρώ ανέρχονται οι διαθέσιμοι πόροι για σιδηροδρομικά έργα από την τρέχουσα προγραμματική περίοδο (ΕΣΠΑ 2014 – 2020), σύμφωνα με εκτιμήσεις κυβερνητικών στελεχών.
      Όπως αναφέρουν οι ίδιες πηγές, την περίοδο 2012 – 2014 υπεγράφησαν συμβάσεις ύψους 1,2 δισ. ευρώ για την υλοποίηση σιδηροδρομικών έργων που αφορούσαν τόσο στις αστικές συγκοινωνίες της Αθήνας όσο και στο εθνικό σιδηροδρομικό δίκτυο. 
      Το αντίστοιχο ποσό για συμβάσεις σιδηροδρομικών έργων κατά τη διάρκεια της θητείας της προηγούμενης κυβέρνησης ανήλθε σε μόλις 239 εκατομμύρια ευρώ. 
      Το υπουργείο Υποδομών και οι ΔΕΚΟ που έχουν την αρμοδιότητα για τη δημοπράτηση σιδηροδρομικών επενδύσεων (ΕΡΓΟΣΕ, ΣΤΑΣΥ, Αττικό Μετρό) εξετάζουν έργα τα οποία είναι ώριμα και ως εκ τούτου μπορούν να χρηματοδοτηθούν από το υφιστάμενο ΕΣΠΑ. 
      Η ένταξη νέων έργων στην τρέχουσα προγραμματική περίοδο αποτελεί αγώνα εναντίον του χρόνου, δεδομένου ότι οι επενδύσεις που χρηματοδοτούνται από το ΕΣΠΑ πρέπει να ολοκληρωθούν έως το τέλος του 2023. 
      Με το μέσο χρόνο υλοποίησης δημοσίων έργων στην Ελλάδα – από το στάδιο της μελέτης έως την ολοκλήρωση της κατασκευής – να ανέρχεται σε 90 μήνες, οι επενδύσεις σε υποδομές έχουν εξελιχθεί σε άκρως προβληματική διαδικασία. 
      Είναι ενδεικτικό ότι στη χώρα μας μόνο για την ολοκλήρωση των μελετών, οι οποίες απαιτούνται για ένα μεγάλο δημόσιο έργο, χρειάζονται τουλάχιστον δύο χρόνια. 
      Οι προτεραιότητες για τις αστικές συγκοινωνίες 
      Μία από τις βασικές προτεραιότητες του υπουργείου Υποδομών αποτελεί η αναβάθμιση των εγκαταστάσεων του αμαξοστασίου των ΗΣΑΠ (γραμμή 1) στον Πειραιά. 
      Ο εξοπλισμός της τεχνικής βάσης είναι απαρχαιωμένος με ό,τι αυτό συνεπάγεται για τις δυνατότητες συντήρησης των συρμών που κυκλοφορούν στην γραμμή 1 του μετρό. 
      Για την αναβάθμιση των εγκαταστάσεων και του εξοπλισμού του αμαξοστασίου εκτιμάται ότι θα χρειαστούν περίπου 100 εκατομμύρια ευρώ, δεδομένου ότι οι παρεμβάσεις στην τεχνική βάση θα είναι εκτεταμένες. 
      Σύμφωνα με πληροφορίες, το έργο θα μπορούσε να συνδυαστεί με τη δημιουργία της λεγόμενης «Ιπποδάμειας Αγοράς» που αφορά στην αξιοποίηση του παλιού αμαξοστασίου των ΗΣΑΠ, το οποίο αποτελούσε χώρο στάθμευσης των πράσινων λεωφορείων. 
      Πρόκειται για τη μετατροπή του παλιού αμαξοστασίου, το οποίο γειτνιάζει με την τεχνική βάση για τους συρμούς των ΗΣΑΠ, σε κλειστή αγορά τροφίμων. Για τη δημιουργία της νέας αγοράς αναμένεται σύντομα να παραδοθεί μελέτη στον Οργανισμό Κεντρικών Αγορών και Αλιείας (ΟΚΑΑ Α.Ε.), ο οποίος μαζί με την Περιφέρεια Αττικής και την ΣΤΑΣΥ θα προχωρήσει στην αξιοποίηση του παλιού αμαξοστασίου. 
      Ψηλά στη λίστα των προτεραιοτήτων του υπουργείου Υποδομών είναι και η αναβάθμιση 14 συρμών των ΗΣΑΠ οι οποίοι παραδόθηκαν στην εταιρεία το 1984 και το 1985. 
      Πρόσφατα αποφασίστηκε πως το έργο με εκτιμώμενο προϋπολογισμό 75 εκατομμυρίων ευρώ θα δημοπρατηθεί από τη ΣΤΑΣΥ. Ο ανάδοχος θα αναλάβει να εκσυγχρονίσει τις μηχανές των συρμών και περίπου 70 βαγόνια, καθώς τα εν λόγω τρένα των ΗΣΑΠ αποτελούνται από πέντε βαγόνια έκαστο. 
      Η ολοκλήρωση της αναβάθμισης θα οδηγήσει σε σημαντική ενίσχυση του διαθέσιμου στόλου των ΗΣΑΠ στη γραμμή 1 του μετρό. Από το σύνολο των 44 συρμών, μόλις 21 επιστρατεύονται καθημερινά για την εκτέλεση των δρομολογίων, ενώ δύο ακόμα είναι σε εφεδρεία σε καθημερινή βάση. 
      Μεταξύ των έργων υπό εξέταση είναι και η υπογειοποίηση της γραμμής των ΗΣΑΠ από το Νέο Φάληρο έως και τον Πειραιά, με κατασκευή νέου σταθμού μετρό στο ύψος του παλιού εργοστασίου του Κεράνη. 
      Πρόκειται για έργο που έχει συζητηθεί πολύ τα τελευταία έτη και για το οποίο έχουν εκπονηθεί στο παρελθόν μελέτες για τη δημοπράτησή του. Σύμφωνα με πληροφορίες, εκτιμάται ότι το έργο θα κοστίσει περίπου 70 με 80 εκατομμύρια ευρώ ενώ με την υλοποίησή του θα μπορούσε να «απελευθερωθεί» μία μεγάλη περιοχή για αξιοποίηση στον αστικό ιστό του Πειραιά. 
      Στελέχη του υπουργείου Υποδομών αναφέρουν ότι η υπογειοποίηση της γραμμής 1 στον Πειραιά δεν αποτελεί βασική προτεραιότητα προς το παρόν. Ωστόσο, δεν αποκλείεται να αλλάξει αυτό δεδομένου ότι ο δήμος Πειραιά ασκεί πιέσεις για την ένταξη του έργου στον προγραμματισμό της κεντρικής κυβέρνησης. Είναι πολύ πιθανό η δημοτική αρχή στην προσπάθειά της να βρει ένα εξαιρετικά ισχυρό σύμμαχο στο πρόσωπο του υπουργού Επικρατείας, Γιώργου Γεραπετρίτη, ο οποίος μεγάλωσε στον Πειραιά και δείχνει έντονο ενδιαφέρον για την υλοποίηση επενδύσεων στην πόλη.  
      Τα σιδηροδρομικά έργα προς ένταξη στο υφιστάμενο ΕΣΠΑ
      Πριν από λίγες ημέρες παρουσιάστηκε ο αναπτυξιακός σχεδιασμός της ΕΡΓΟΣΕ, ο οποίος περιλαμβάνει έργα ύψους 3 δισ. ευρώ την επόμενη δεκαετία. Τα περισσότερα από αυτά αναμένεται να χρηματοδοτηθούν από το επόμενο ΕΣΠΑ (2021 – 2027), ωστόσο υπάρχουν ορισμένα τα οποία έχουν τον κατάλληλο βαθμό ωριμότητας για να δημοπρατηθούν άμεσα. 
      Μεταξύ αυτών είναι η αναβάθμιση της γραμμής Λάρισας Βόλου, με προϋπολογισμό ύψους περίπου 65 εκατομμυρίων ευρώ. Το έργο προβλέπει την ηλεκτροκίνηση της γραμμής και την εγκατάσταση συστημάτων τηλεδιοίκησης. 
      Η ΕΡΓΟΣΕ αναμένεται να προχωρήσει σύντομα και στη δημοπράτηση εργολαβίας για τη σηματοδότηση του τμήματος Θεσσαλονίκη – Ειδομένη, προϋπολογισμού 50 εκατομμυρίων ευρώ.  
      Τα δύο μεγαλύτερα έργα που θα δημοπρατηθούν τους επόμενους μήνες αφορούν στην ηλεκτροκίνηση και σηματοδότηση της γραμμής από τη Ροδοδάφνη έως το Ψαθόπυργο Αχαΐας και στη βελτίωση της χάραξης με την εγκατάσταση συστήματος τηλεδιοίκησης στο τμήμα Θεσσαλονίκη – Στρυμόνας – Προμαχώνας. 
      Σύμφωνα με πληροφορίες, ο προϋπολογισμός για το πρώτο έργο αναμένεται να κυμανθεί από 100 έως 140 εκατομμύρια ευρώ, ενώ για το δεύτερο οι εκτιμήσεις στελεχών της ΕΡΓΟΣΕ κάνουν λόγο για προϋπολογισμό κοντά στα 150 εκατομμύρια ευρώ. 
      Έργο με προϋπολογισμό που θα υπερβεί τα 100 εκατομμύρια ευρώ θα είναι και η αναβάθμιση της γραμμής από το Σιδηροδρομικό Κέντρο Αχαρνών (ΣΚΑ) έως την Οινόη. Όταν ολοκληρωθούν οι παρεμβάσεις στο δίκτυο, για τις οποίες θα χρειαστούν περισσότερα από τρία χρόνια δεδομένου ότι η γραμμή θα παραμείνει σε λειτουργία, τα τρένα στο τμήμα αυτό θα μπορούν να κινούνται με υψηλότερες ταχύτητες.    
    • By Engineer
      Νέου* τύπου Πρόγραμμα Εξοικονομώ κατ' Οίκον, που θα συνδυάζει πέντε διαφορετικές πηγές χρηματοδότησης, σχεδιάζει το Υπουργείο Περιβάλλοντος & Ενέργειας από το 2021. Σύμφωνα με πληροφορίες από αρμόδιες πηγές, το νέο Πρόγραμμα θα περιλαμβάνει:
      -επιδοτήσεις από το ΕΣΠΑ ή άλλες Κοινοτικές πηγές
      - τραπεζικά δάνεια,
      - ιδιωτική συμμετοχή των ιδιοκτητών των κτιρίων,
      - φοροαπαλλαγές και
      - την συνεισφορά του λεγόμενου καθεστώτος επιβολής, στο πλαίσιο του οποίου οι προμηθευτές ενέργειας (και στο εξής και οι διαχειριστές των δικτύων διανομής, δηλαδή ο ΔΕΔΔΗΕ και οι Εταιρείες Διανομής Αερίου) θα πρέπει - σύμφωνα με την κοινοτική νομοθεσία - να κάνουν επενδύσεις και να επιτυγχάνουν συγκεκριμένους στόχους εξοικονόμησης ενέργειας.
      Τα νέα στοιχεία ως προς την χρηματοδότηση που διαφοροποιούν το νέο Πρόγραμμα από το υφιστάμενο είναι οι φοροαπαλλαγές για τις εργασίες ενεργειακής αναβάθμισης των κτιρίων οι οποίες θεσπίστηκαν για πρώτη φορά εφέτος και δεν αποκλείεται να αναθεωρηθούν. Είναι επίσης το καθεστώς επιβολής βάσει του οποίου οι ενεργειακές επιχειρήσεις καλούνται να υλοποιήσουν επενδύσεις που οδηγούν σε μείωση της κατανάλωσης ενέργειας για τους πελάτες τους. Ως τώρα οι υποχρεώσεις των επιχειρήσεων περιελάμβαναν κυρίως ενημερωτικές δράσεις εκπαίδευσης των καταναλωτών, οδηγών κλπ. για τα οφέλη και τις τεχνικές της εξοικονόμησης. Με το νέο καθεστώς θα κληθούν να κάνουν επενδύσεις που μπορεί για παράδειγμα να περιλαμβάνουν αντικατάσταση καυστήρων σε πολυκατοικίες, εγκατάσταση κεντρικής θέρμανσης με φυσικό αέριο, εργασίες μόνωσης, κ.α.
      Επιπλέον, το νέο Εξοικονομώ θα απευθύνεται σε πολύ ευρύτερο κοινόσε σχέση με το υφιστάμενο, καθώς σχεδιάζεται με γνώμονα το στόχο που περιλαμβάνονται στον εθνικό ενεργειακό σχεδιασμό, να αναβαθμιστούν ως το 2030 πάνω από το ένα έκτο (15%) των υφιστάμενων κτιρίων.
      Εκτός από την προστασία του περιβάλλοντος και την επίτευξη των στόχων για μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα, η εξοικονόμηση ενέργειας συνεπάγεται άμεσο όφελος για τους χρήστες των κτιρίων) καθώς μειώνεται ο λογαριασμός για το ρεύμα τα κοινόχρηστα κλπ.), καθώς και για τα επαγγέλματα της οικοδομής που συνδέονται με τις εργασίες αναβάθμισης. Σύμφωνα με το Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα (ΕΣΕΚ), η βελτίωση της ενεργειακής απόδοσης του κτιριακού́ αποθέματος αναμένεται έως το 2030 να οδηγήσει σε αύξηση της εγχώριας προστιθέμενης αξίας κατά 8 δισ. ευρώ και στη δημιουργία 22.000 νέων θέσεων εργασίας πλήρους απασχόλησης.
      Το γενικό πλαίσιο του νέου Προγράμματος περιέγραψε πρόσφατα ο Υπουργός Περιβάλλοντος &Ενέργειας, Κωστής Χατζηδάκης τονίζοντας ότι τα κονδύλια για εξοικονόμηση ενέργειας στην επόμενη προγραμματική περίοδο (2021-2027, νέο ΕΣΠΑ) πρόκειται να αυξηθούν θεαματικά, στα 500 εκατομμύρια ευρώ το χρόνο έναντι 1 δις ευρώ που ήταν το σύνολο των κονδυλίων που διατέθηκαν στην τρέχουσα προγραμματική περίοδο 2014-2020.
      Εξάλλου, όπως ανέφερε ο Υφυπουργός Περιβάλλοντος & Ενέργειας, Γεράσιμος Θωμάς, παρουσιάζοντας το ΕΣΕΚ στις Επιτροπές Παραγωγής & Εμπορίου και Προστασίας του Περιβάλλοντος της Βουλής, στο δεύτερο τρίμηνο του έτους θα τρέξουν δύο Προγράμματα εξοικονόμησης σε κτίρια.
      Πρόκειται για το Πρόγραμμα «ΗΛΕΚΤΡΑ» για ενεργειακή αναβάθμιση δημοσίων κτιρίων (το οποίο ανασχεδιάστηκε, ώστε οι παρεμβάσεις να χρηματοδοτούνται από τους ίδιους τους Φορείς, αλλά και από Εταιρείες Ενεργειακών Υπηρεσιών, προκειμένου να κινητοποιηθούν και ιδιωτικοί πόροι), καθώς και το αντίστοιχο Πρόγραμμα για την βιομηχανία.
      Στον ίδιο χρονικό ορίζοντα αναμένεται μία ακόμη Προκήρυξη και για κατοικίες. Δεν έχει αποφασιστεί ωστόσο αν το Πρόγραμμα για τις κατοικίες θα προκηρυχθεί με τις προδιαγραφές που ίσχυαν ως τώρα ή θα εφαρμοστούν πιλοτικά στοιχεία από το Πρόγραμμα που σχεδιάζεται για τη νέα περίοδο 2021-2027.
      *Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ

      View full είδηση
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.