Jump to content
  • Novatron
  • Engineer

    Engineer

    Το έργο του υποθαλάσσιου αγωγού ύδρευσης στην Αίγινα

    Sign in to follow this  

    Από τα μέσα Οκτωβρίου, 33 γαλάζιοι σωλήνες των 483 μέτρων επιπλέουν στον κόλπο της Σαλαμίνας. Το ασυνήθιστο θέαμα οφείλεται σε ένα μοναδικό για τα ελληνικά δεδομένα έργο: πρόκειται για τα –έτοιμα πλέον– τμήματα του υποθαλάσσιου αγωγού ύδρευσης, που θα συνδέσει την Αίγινα με τη Σαλαμίνα και το δίκτυο της ΕΥΔΑΠ. Στα μέσα της άνοιξης θα ξεκινήσει η επιχείρηση πόντισης στον βυθό, ενώ τα έργα προστασίας από υποθαλάσσιους κινδύνους θα χρειαστούν αρκετούς μήνες ακόμα. Ιδανικά, όμως, το επόμενο καλοκαίρι, για πρώτη φορά μετά πολλά χρόνια, η Αίγινα θα έχει σταθερή παροχή νερού.

    Πριν από ένα δεκαπενθήμερο ολοκληρώθηκε η καθέλκυση των «σωληνογραμμών» και η προσωρινή τους αγκυροβολία στην περιοχή Ρέστη του κόλπου της Σαλαμίνας. «Επιπλέουν λόγω του υλικού τους και παρά τα έρματα (σ.σ. τσιμεντένια βαρίδια) που τους έχουν τοποθετηθεί. Φυσικά κάθε τμήμα είναι σφραγισμένο», εξηγεί στην «Κ» ο Αλέξανδρος Πετρόπουλος, υπεύθυνος του έργου για την εταιρεία Χρ. Κωνσταντινίδης Α.Ε.

    Το χρονικό

    Ο αγωγός –διαμέτρου 63 εκατοστών– είναι κατασκευασμένος από πολυαιθυλένιο τρίτης γενιάς. Από το εργοστάσιο στη Θήβα μεταφέρθηκε σε κομμάτια στο εργοτάξιο της τεχνικής εταιρείας Χρ. Κωνσταντινίδης Α.Ε. (που έχει αναλάβει το έργο) στη Σαλαμίνα – εκεί ενώθηκαν σε μεγάλες «σωληνογραμμές» των 483 μέτρων. Από τον Ιούνιο ξεκίνησε η πόντισή τους στη θάλασσα – στις 18 Οκτωβρίου το τελευταίο κομμάτι μπήκε στο νερό και... αγκυροβόλησε.

    2dji_0017--3.jpg

    «Καιρού επιτρέποντος, η πόντιση του αγωγού θα ξεκινήσει τον Απρίλιο ή Μάιο του 2020», εξηγεί ο κ. Πετρόπουλος. Η πόντιση του αγωγού είναι μια σύνθετη διαδικασία. «Πρώτα θα “κουμπώσει” το πρώτο τμήμα του αγωγού με τον αγωγό στην ξηρά. Μόλις αρχίσει να γεμίζει με νερό, θα ξεκινήσει σιγά σιγά να βυθίζεται. Οταν μείνουν τα τελευταία 100 μέτρα στην επιφάνεια, σε μια θαλάσσια πλατφόρμα θα “κουμπώσει” το επόμενο κομμάτι. Ο ρυθμός βύθισης είναι 8 μέτρα/λεπτό, ενώ εκτιμούμε ότι η πόντιση του αγωγού θα χρειαστεί συνολικά έως 10 ημέρες, με εργασία όλο το 24ωρο».

    Η συνολική απόσταση που θα καλύψει ο αγωγός είναι περίπου 14 χιλιόμετρα. «Εχει γίνει πλήρης γεωφυσική αποτύπωση του βυθού σε συνεργασία με το Πανεπιστήμιο Πατρών, για να δούμε την κατάσταση του πυθμένα. Ετσι βελτιώθηκε η όδευσή του: για παράδειγμα στη Σαλαμίνα έπρεπε να αποφύγουμε βράχια σε μικρά βάθη, στην Αίγινα να περιοριστεί η ζημιά σε λιβάδια ποσειδωνίας, ενώ στο μέσον της διαδρομής να αποφύγουμε το ναυάγιο του αντιτορπιλικού “Υδρα”».

    Το μέγιστο βάθος που θα φθάσει ο αγωγός είναι 93 μέτρα. Οπως εξηγεί ο κ. Πετρόπουλος, τα πρανή της Σαλαμίνας είναι απότομα και φθάνουν γρήγορα στα 90 μέτρα. Στη συνέχεια και μέχρι τις νησίδες Λαγούσες, ο βυθός είναι μαλακός, χωρίς ιδιαίτερα προβλήματα. Στο τελικό τμήμα, από τις Λαγούσες έως την Αίγινα τα βάθη είναι μικρότερα (50-60 μέτρα) και οι κλίσεις του πυθμένα ήπιες. Με την άφιξη του αγωγού στην Αίγινα, θα ολοκληρωθεί η κατασκευή του φρεατίου και η σύνδεσή του με την πλευρά του αγωγού στην ξηρά.

    «Σήμερα πραγματοποιούμε σκυροδέτηση των εγκαταστάσεων από την πλευρά της Αίγινας, ενώ για να παραδοθεί νερό στο δίκτυο πρέπει να ολοκληρωθούν οι μηχανολογικές εγκαταστάσεις και να γίνουν δοκιμές. Στόχος μας είναι ο αγωγός να λειτουργήσει το καλοκαίρι μεταφέροντας νερό, ωστόσο καλό είναι να μην είμαστε υπεραισιόδοξοι, καθώς εξαρτώμεθα σε μεγάλο βαθμό από τον καιρό».

    3dji_0055.jpg

    Μετά την πόντιση του αγωγού, θα ακολουθήσει η τοποθέτηση ενός προστατευτικού στρώματος. «Η θέση του αγωγού θα υπάρχει στους ναυτικούς χάρτες. Ομως, πρέπει να τον προφυλάξουμε από τράτες και μεγάλες άγκυρες. Ετσι, λοιπόν, από την ξηρά και μέχρι βάθος 10 μέτρων ο αγωγός θα ταφεί, ενώ από τα 10 έως τα 50 μέτρα κάτω από τη θάλασσα ο αγωγός θα καλυφθεί με 3.000 “τσιμεντοστρώματα” και λιθοστρώματα». Η διαδικασία αυτή θα χρειαστεί 5-6 μήνες. «Τα “τσιμεντοστρώματα” θα κατεβαίνουν στον βυθό με ένα ειδικό πλαίσιο που μπορεί να σηκώσει έως 80 τόνους και κινείται με τέσσερις προπέλες. Στα μικρά βάθη τη διαδικασία θα επιτηρούν δύτες, ενώ στα μεγαλύτερα αυτοκινούμενο υποβρύχιο όχημα», λέει ο κ. Πετρόπουλος.

    Αξίζει να σημειωθεί ότι οι αγωγοί στην Αίγινα και στη Σαλαμίνα έχουν μια δεύτερη «αναμονή», ώστε να μπορεί στο μέλλον να ποντιστεί και δεύτερος αγωγός διπλασιάζοντας την ποσότητα του νερού που θα μεταφέρεται. Με την πόντιση του αγωγού, θα είναι η δεύτερη φορά στη χώρα μας που ένα νησί συνδέεται με το δίκτυο ύδρευσης της ηπειρωτικής Ελλάδας. Το πρώτο ήταν προφανώς η Σαλαμίνα, αλλά με δύο πολύ μικρότερου μήκους αγωγούς, μήκους 2,5 χλμ.

    Τα έργα στο νησί

    4dji_003400_09_03_29still010.jpg

    Την ίδια στιγμή, η Αίγινα «προετοιμάζεται» για την άφιξη του νερού. Οπως αναφέρει ο δήμαρχός της, Γιάννης Ζορμπάς, τα έργα μεταφοράς του νερού από το σημείο όπου θα βγαίνει ο αγωγός (περιοχή Λεόντι) έως την κεντρική δεξαμενή του νησιού (περιοχή Κυψέλη) έχουν σχεδόν ολοκληρωθεί. Επίσης, πρόσφατα ανατέθηκε η δημιουργία συστήματος εποπτείας του δικτύου (προϋπολογισμού 3,7 εκατ. ευρώ), με τηλεπισκοπική παρακολούθησή του για τον εντοπισμό διαρροών και τη σταθεροποίηση της πίεσης στο δίκτυο.

    Παράλληλα, έχει ενταχθεί στο ΕΣΠΑ μελέτη για την αντικατάσταση του πεπαλαιωμένου δικτύου ύδρευσης στην πόλη της Αίγινας και όπου αλλού εξακολουθούν να υπάρχουν σωλήνες από αμίαντο. «Για εμάς είναι ένα έργο πνοής, που προωθείται από όλους τους δημάρχους εδώ και μία δεκαπενταετία», λέει ο κ. Ζορμπάς. «Η κάλυψη των αναγκών με υδροφόρες κοστίζει 3,5 εκατ. ευρώ ετησίως και έχει πολλές επισφάλειες – το νησί μπορεί εύκολα να μείνει χωρίς νερό αν χαλάσει ή καθυστερήσει μια υδροφόρα. Τώρα ελπίζουμε ότι όλα αυτά θα τελειώσουν». 

    pontisi2.png

    pontisi3.png

    pontisi4.png

    pontisi5.png

    pontisi6.png

    pontisi7.png

    pontisi8.png

    pontisi9.png

    Έντυπη

    Sign in to follow this  


    User Feedback


    There are no comments to display.



    Create an account or sign in to comment

    You need to be a member in order to leave a comment

    Create an account

    Sign up for a new account in our community. It's easy!

    Register a new account

    Sign in

    Already have an account? Sign in here.

    Sign In Now

  • Similar Content

    • By Engineer
      Μια νέα πρόσκληση του Προγράμματος «ΦιλόΔημος», συνολικού προϋπολογισμού 100 εκατ. ευρώ, για τη χρηματοδότηση των Περιφερειών, των Δήμων, των Δημοτικών Επιχειρήσεων Ύδρευσης Αποχέτευσης (ΔΕΥΑ) και των Συνδέσμων Ύδρευσης της χώρας, για την κατασκευή μεγάλων έργων ύδρευσης, υπέγραψαν ο Υπουργός Εσωτερικών, Αλέξης Χαρίτσης και ο Υφυπουργός Οικονομίας και Ανάπτυξης, Στάθης Γιαννακίδης.
      Στόχος είναι η εξασφάλιση επαρκούς ποσότητας και ποιότητας ύδατος για ανθρώπινη κατανάλωση και με την Πρόσκληση αυτή μπορούν να χρηματοδοτηθούν ιδιαιτέρως σημαντικά (εμβληματικά) έργα και παρεμβάσεις στο πεδίο της ύδρευσης, που πρόκειται να εξυπηρετήσουν τουλάχιστον 30.000 και άνω ενεργά υδρόμετρα.

      Η χρηματοδότηση αφορά σε παρεμβάσεις όπως:
      · Εξωτερικά υδραγωγεία
      · Διυλιστήρια νερού με όλο τον απαραίτητο εξοπλισμό.
      · Παρεμβάσεις στα εσωτερικά δίκτυα διανομής σε μεγάλα πολεοδομικά συγκροτήματα
      · Κατασκευή υποδομών αποθήκευσης νερού
      · Εγκαταστάσεις αφαλάτωσης θαλασσινού/υφάλμυρου νερού
      · Δράσεις ΑΠΕ για την ενεργειακή αυτονομία του εξοπλισμού των εγκαταστάσεων και των υποδομών εγκατάστασης.
      Κάθε δυνητικός δικαιούχος, υποβάλει μία αίτηση χρηματοδότησης στο Πρόγραμμα, με κατώτατο προϋπολογισμό κύριου υποέργου, 10.000.000 € και ανώτατο προϋπολογισμό κύριου υποέργου, 20.000.000 €.
      Οι δικαιούχοι θα μπορούν να καταθέτουν τα αιτήματά τους από την 1η Φεβρουαρίου έως την 5η Απριλίου 2019.
      Να σημειωθεί ότι η Πρόσκληση αυτή έρχεται να προστεθεί στην τρέχουσα Πρόσκληση (Πρόσκληση Ι) έργων ύδρευσης μικρότερης κλίμακας, ύψους 450.000.000 ευρώ, η οποία καταγράφει ήδη εντάξεις ύψους 343.482.057,02 € και παρουσιάζει πολύ μεγάλη ανταπόκριση και δυναμική σε ολόκληρη τη χώρα.
      Συνολικά, το Πρόγραμμα «ΦιλόΔημος» προσφέρει πλέον τη δυνατότητα για εντάξεις έργων ύδρευσης, που η χρηματοδότησή τους θα φθάσει και θα ξεπεράσει τα 550.000.000 €. Πρόκειται για έργα ύψιστης προτεραιότητας, τα οποία είχαν «παγώσει» για χρόνια και είναι απολύτως ώριμα. Η αξιολόγηση και η ένταξή τους γίνεται με κριτήρια αξιολόγησης και πληρότητα φακέλων, που ταυτίζεται με αυτά του ΕΣΠΑ 2014-2020.
      Στόχος της νέας Πρόσκλησης του Προγράμματος «ΦιλόΔημος» (το οποίο ξεκίνησε με αρχικό προϋπολογισμό 500 εκατ. ευρώ και ήδη μέσα στο 2018 ξεπέρασε τα 1,9 δισ. ευρώ) δεν είναι μόνο, να εξασφαλίσει επαρκή και ποιοτική ύδρευση για χιλιάδες ανθρώπους, αλλά να βοηθήσει και αυτή, όπως και όλες οι άλλες Προσκλήσεις, στη δημιουργία συνθηκών βιώσιμης ανάπτυξης για τις τοπικές κοινωνίες, ενισχύοντας την απασχόληση, την παραγωγικότητα και την ποιότητα ζωής των πολιτών.

      View full είδηση
    • By Engineer
      Μια νέα πρόσκληση του Προγράμματος «ΦιλόΔημος», συνολικού προϋπολογισμού 100 εκατ. ευρώ, για τη χρηματοδότηση των Περιφερειών, των Δήμων, των Δημοτικών Επιχειρήσεων Ύδρευσης Αποχέτευσης (ΔΕΥΑ) και των Συνδέσμων Ύδρευσης της χώρας, για την κατασκευή μεγάλων έργων ύδρευσης, υπέγραψαν ο Υπουργός Εσωτερικών, Αλέξης Χαρίτσης και ο Υφυπουργός Οικονομίας και Ανάπτυξης, Στάθης Γιαννακίδης.
      Στόχος είναι η εξασφάλιση επαρκούς ποσότητας και ποιότητας ύδατος για ανθρώπινη κατανάλωση και με την Πρόσκληση αυτή μπορούν να χρηματοδοτηθούν ιδιαιτέρως σημαντικά (εμβληματικά) έργα και παρεμβάσεις στο πεδίο της ύδρευσης, που πρόκειται να εξυπηρετήσουν τουλάχιστον 30.000 και άνω ενεργά υδρόμετρα.

      Η χρηματοδότηση αφορά σε παρεμβάσεις όπως:
      · Εξωτερικά υδραγωγεία
      · Διυλιστήρια νερού με όλο τον απαραίτητο εξοπλισμό.
      · Παρεμβάσεις στα εσωτερικά δίκτυα διανομής σε μεγάλα πολεοδομικά συγκροτήματα
      · Κατασκευή υποδομών αποθήκευσης νερού
      · Εγκαταστάσεις αφαλάτωσης θαλασσινού/υφάλμυρου νερού
      · Δράσεις ΑΠΕ για την ενεργειακή αυτονομία του εξοπλισμού των εγκαταστάσεων και των υποδομών εγκατάστασης.
      Κάθε δυνητικός δικαιούχος, υποβάλει μία αίτηση χρηματοδότησης στο Πρόγραμμα, με κατώτατο προϋπολογισμό κύριου υποέργου, 10.000.000 € και ανώτατο προϋπολογισμό κύριου υποέργου, 20.000.000 €.
      Οι δικαιούχοι θα μπορούν να καταθέτουν τα αιτήματά τους από την 1η Φεβρουαρίου έως την 5η Απριλίου 2019.
      Να σημειωθεί ότι η Πρόσκληση αυτή έρχεται να προστεθεί στην τρέχουσα Πρόσκληση (Πρόσκληση Ι) έργων ύδρευσης μικρότερης κλίμακας, ύψους 450.000.000 ευρώ, η οποία καταγράφει ήδη εντάξεις ύψους 343.482.057,02 € και παρουσιάζει πολύ μεγάλη ανταπόκριση και δυναμική σε ολόκληρη τη χώρα.
      Συνολικά, το Πρόγραμμα «ΦιλόΔημος» προσφέρει πλέον τη δυνατότητα για εντάξεις έργων ύδρευσης, που η χρηματοδότησή τους θα φθάσει και θα ξεπεράσει τα 550.000.000 €. Πρόκειται για έργα ύψιστης προτεραιότητας, τα οποία είχαν «παγώσει» για χρόνια και είναι απολύτως ώριμα. Η αξιολόγηση και η ένταξή τους γίνεται με κριτήρια αξιολόγησης και πληρότητα φακέλων, που ταυτίζεται με αυτά του ΕΣΠΑ 2014-2020.
      Στόχος της νέας Πρόσκλησης του Προγράμματος «ΦιλόΔημος» (το οποίο ξεκίνησε με αρχικό προϋπολογισμό 500 εκατ. ευρώ και ήδη μέσα στο 2018 ξεπέρασε τα 1,9 δισ. ευρώ) δεν είναι μόνο, να εξασφαλίσει επαρκή και ποιοτική ύδρευση για χιλιάδες ανθρώπους, αλλά να βοηθήσει και αυτή, όπως και όλες οι άλλες Προσκλήσεις, στη δημιουργία συνθηκών βιώσιμης ανάπτυξης για τις τοπικές κοινωνίες, ενισχύοντας την απασχόληση, την παραγωγικότητα και την ποιότητα ζωής των πολιτών.
    • By Engineer
      Σε μία κίνηση που πιθανότατα θα αλλάξει «τους όρους του παιχνιδιού» σε πολλά περιβαλλοντικά έργα προχωρά το Υπουργείο Υποδομών. Με απόφαση του Υπουργού Χρήστου Σπίρτζη διαπιστώνεται η ανάγκη αλλαγής του συνόλου των προδιαγραφών των μελετών για τα έργα ύδρευσης, αποχέτευσης και επεξεργασίας λυμάτων και εγκρίνεται η πρόσληψη ειδικού συμβούλου που θα ετοιμάσει το σύνολο των προδιαγραφών αυτών. Με την υπογραφή του Υπουργού, το αρμόδιο Υπουργείο αναγνωρίζει ότι το θεσμικό πλαίσιο των προδιαγραφών για τις μελέτες έργων υδάτων και λυμάτων είναι πλέον παρωχημένο και ταυτόχρονα παραδέχεται ρητά ότι οι υπηρεσίες του Υπουργείου δεν μπορούν να φτιάξουν αυτές τις προδιαγραφές! Για να γίνει αντιληπτό το μέγεθος της αλλαγής που θα έρθει, σημειώνεται ότι ο σύμβουλος που θα προσληφθεί θα χρειαστεί 2 χρόνια για να ολοκληρώσει το έργο των νέων προδιαγραφών που από το Υπουργείο εκτιμάται ότι θα κοστίσει 2 εκατομμύρια ευρώ!
      Το σκεπτικό - Γιατί αλλάζουν οι προδιαγραφές
      Συγκεκριμένα, όπως αναφέρει ο Υπουργός στην απόφασή του, στην Ελλάδα η ανάθεση και η εκτέλεση δημοσίων συμβάσεων εκπόνησης μελετών και παροχής τεχνικών και λοιπών συναφών υπηρεσιών διέπεται από τον Νόμο 4412/2016 (σε αντικατάσταση του Νόμου 3316/2005 και του προηγούμενου Ν. 716/1977). Όσον αφορά στις προδιαγραφές σύνταξης των μελετών, ισχύουν αυτές που θεσμοθετήθηκαν με το Προεδρικό Διάταγμα 696/74, (ΦΕΚ-301 Α'), «Περί αμοιβών μηχανικών δια σύνταξιν μελετών, επίβλεψιν, παραλαβήν κλπ. Συγκοινωνιακών, Υδραυλικών και Κτιριακών Έργων, ως και Τοπογραφικών, Κτηματογραφικών και Χαρτογραφικών Εργασιών και σχετικών τεχνικών προδιαγραφών μελετών», όπως τροποποιήθηκε με το Π.Δ. 515/89 (ΦΕΚ Α' 219), «το οποίο σήμερα είναι αναχρονιστικό και ελλιπές» σημειώνεται χαρακτηριστικά. Και ο Υπουργός προσθέτει ότι «στο διάστημα ισχύος του Π.Δ.696/74 καθώς και του Π.Δ. 515/89, δηλαδή πλέον των 40 χρόνων, η πρόοδος της επιστήμης, η τεχνογνωσία παραγωγής των μελετών, αλλά και οι εφαρμογές της πληροφορικής (τεχνολογία) έχουν μετασχηματίσει σημαντικότατα όλες τις διαδικασίες, τους χρόνους και την ποιότητα παραγωγής όλων των κατηγοριών μελετών». Σύμφωνα με το Υπουργείο Υποδομών «η αναβάθμιση των προδιαγραφών των μελετών έχει σαν πρώτο και καθοριστικό βήμα την προώθηση εκπόνησης σύγχρονων προδιαγραφών σύνταξης μελετών, δηλαδή ένα σύγχρονο οδηγό (κανονισμός) εκπόνησης όπου θα αναπτύσσονται κατά τρόπο εμπεριστατωμένο, κριτήρια Σχεδιασμού, συνιστώμενες οδηγίες και προεκτιμώμενες αμοιβές ανά στάδιο και κατηγορία μελέτης, λεπτομερής κατάλογος "παραδοτέων", η κωδικοποίησή τους για την ευχερή συσχέτιση και αναζήτησή τους. Επίσης, τα "παραδοτέα” πρέπει να προσαρμοστούν ώστε να είναι ευχερής η διαδικασία αναθεωρήσεων - ενημερώσεων και αναπροσαρμογών και να αναπτυχθεί κατάλληλο λογισμικό ώστε να δύναται να υπηρετήσουν το σχεδιαζόμενο ηλεκτρονικό σύστημα κατάρτισης προδιαγραφών και κοστολόγησης έργων.
      Σημειώνεται ότι το αντικείμενο της σύμβασης παροχής υπηρεσιών αναφέρεται στη σύνταξη και δημιουργία του Οδηγού εκπόνησης, περιεχομένων και προεκτιμώμενων αμοιβών μελετών έργων ύδρευσης, αποχέτευσης και επεξεργασίας λυμάτων, σε αντικατάσταση των προδιαγραφών του Προεδρικού Διατάγματος 696/74, (ΦΕΚ-301 Α') «Περί αμοιβών μηχανικών δια σύνταξιν μελετών, επίβλεψιν, παραλαβήν κλπ. Συγκοινωνιακών, Υδραυλικών και Κτιριακών Έργων, ως και Τοπογραφικών, Κτηματογραφικών και Χαρτογραφικών Εργασιών και σχετικών τεχνικών προδιαγραφών μελετών», όπως τροποποιήθηκε με το Π.Δ. 515/89 (ΦΕΚ Α' 219).
      Σύμφωνα με το Υπουργείο, η ανάθεση της συγκεκριμένης σύμβασης κρίνεται απαραίτητη λαμβάνοντας υπόψη:
      Α) Την πολυπλοκότητα του αντικειμένου και την μεγάλη σημασία της τροποποίησης των προδιαγραφών σύνταξης των εν λόγω υδραυλικών μελετών. Το εν λόγω έργο είναι ένα σύνθετο έργο σύνταξης προδιαγραφών, που απαιτεί ειδική τεχνογνωσία και εμπειρία. Το αντικείμενο αυτό απαιτεί ακρίβεια στη σύνταξη και ορισμό των εργασιών και των διαδικασιών καθώς και υψηλή ποιότητα, η οποία μπορεί να εξασφαλιστεί με τη συνεχή παρακολούθηση από ομάδα επιστημόνων, υπεύθυνων για την άμεση επίλυση των προβλημάτων που πιθανόν θα ανακύψουν
      Β) Το γεγονός ότι η επιστημονική στελέχωση της Δ/νσης Δ18 δεν μπορεί να χαρακτηριστεί ως η ενδεδειγμένη για να διαχειριστεί ένα τόσο εξειδικευμένο και δύσκολο αντικείμενο, και συνεπώς υπάρχει αδυναμία. Ποσοτικά, η αδυναμία έγκειται κυρίως στο γεγονός ότι σε σύνολο 20 υπαλλήλων της διεύθυνσης, οι μηχανικοί της υπηρεσίας είναι μόλις έντεκα (11). Καθένας μηχανικός είναι επιφορτισμένος με πολλά αντικείμενα απασχόλησης (μελέτες εν εξελίξει, επικαιροποιήσεις τευχών δημοπράτησης, μεγάλος όγκος αιτήσεων θεραπείας κλπ.), με συνέπεια να μην είναι δυνατή η συστηματική παρακολούθηση και ο έλεγχος σε συνεχή και μάλιστα καθημερινή βάση, ανεξαρτήτως ωραρίου υπηρεσίας, όπως επιβάλλεται σε τόσο υψηλών απαιτήσεων τεχνικό αντικείμενο. Αντιθέτως, η παρουσία του Συμβούλου Παροχής Υπηρεσιών με πλήρη απασχόληση προσωπικού πολύ εμπείρου σε έργα και μελέτες για τα οποία θα συνταχθούν προδιαγραφές, είναι βέβαιο ότι θα εξασφαλίσει εμπρόθεσμα το βέλτιστο αποτέλεσμα.
      Ποιοτικά, η αδυναμία του προσωπικού της Υπηρεσίας απορρέει από την ιδιαιτερότητα της πολυπλοκότητας και της ειδικής τεχνογνωσίας που απαιτείται λόγω των διαφόρων ειδών αντικείμενου που πρέπει να αναλυθούν και να προδιαγραφούν, του διατιθέμενου χρόνου για την υλοποίηση του αντικειμένου και της έλλειψης υλικοτεχνικής υποδομής (όπως Η/Υ, προγράμματα, κ.λ.π.) της υπηρεσίας. Η επιστημονική στελέχωση της Διεύθυνσης Δ18 δεν μπορεί να χαρακτηριστεί ως η ενδεδειγμένη για να διαχειριστεί ένα τόσο εξειδικευμένο και δύσκολο αντικείμενο
      Ορισμένα ερωτηματικά
      Οφείλουμε να σημειώσουμε ότι παρά την αιτιολόγηση του Υπουργείου Υποδομών, προκαλεί απορία το ότι τα έργα υδάτων και λυμάτων συνεχίζουν να χρηματοδοτούνται από κοινοτικούς και εθνικούς πόρους με αυτές τις «απαρχαιομένες» προδιαγραφές τόσο σήμερα όσο και τα επόμενα χρόνια, μέχρι δηλαδή να εγκριθούν οι νέες προδιαγραφές. Επίσης σημειώνεται ότι το Υπουργείο προχωρά σε διαγωνισμό συμβούλου, χωρίς να αναφέρει στο αναλυτικότατο σκεπτικό (άρα χωρίς να το έχει κάνει…) αν εξετάστηκε η περίπτωση προγραμματικής συμφωνίας του Υπουργείου με έναν ή περισσότερους (σε συνεργασία) δημόσιους φορείς που έχουν τεχνογνωσία για τέτοια έργα, όπως το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο, άλλα Πολυτεχνεία και Πολυτεχνικές σχολές, ΝΠΔΔ κλπ, όπως έχει συμβεί πολλές φόρες στο παρελθόν με αντίστοιχης σοβαρότητας έργα. Τέλος σημειώνεται ότι ενώ, αναμενόμενα, για ένα τόσο σύνθετο έργο, προβλέπεται ως υποχρέωση του αναδόχου μεγάλη ομάδα ειδικών επιστημόνων με εξαιρετικά μεγάλη εμπειρία σε σχετικά έργα υδάτων και λυμάτων, δεν διαφαίνεται να υπάρχει στους όρους του διαγωνισμού καμία πρόβλεψη για ασυμβίβαστο των μελετητών ή του αναδόχου για την ανάθεση μελετών μελλοντικά που θα έχουν οι ίδιοι ορίσει τις προϋποθέσεις και προδιαγραφές, πέρα από τα εξαιρετικά περιορισμένα γενικά ασυμβίβαστα που θέτει η νομοθεσία.
      Ο διαγωνισμός
      Ήδη η Γενική Γραμματεία Υποδομών (η γνωστή παλαιότερα ως Γενική Γραμματεία Δημοσίων Έργων) δημοσίευσετη διακήρυξη του διαγωνισμού και τα τεύχη δημοπράτησης για την ανάθεση της σύμβασης παροχής υπηρεσιών με τίτλο: «ΟΔΗΓΟΣ ΕΚΠΟΝΗΣΗΣ, ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ & ΠΡΟΕΚΤΙΜΩΜΕΝΕΣ ΑΜΟΙΒΕΣ ΜΕΛΕΤΩΝ ΕΡΓΩΝ ΥΔΡΕΥΣΗΣ, ΑΠΟΧΕΤΕΥΣΗΣ & ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΙΑΣ ΛΥΜΑΤΩΝ», Προϋπολογισμού 1.999.750.00€ (με ΦΠΑ). Η συνολική προθεσμία για την περαίωση του αντικειμένου της σύμβασης, ορίζεται σε 24 μήνες από την υπογραφή της, εκ των οποίων ο καθαρός χρόνος της σύμβασης είναι 21 μήνες. Ωστόσο, από τον όρο της προκήρυξης ότι οι προσφορές των ενδιαφερομένων θα πρέπει να ισχύουν για 13 μήνες από την προθεσμία υποβολής, τεκμαίρεται ότι το Υπουργείο αναμένει καθυστερήσεις και στην κατακύρωση του διαγωνισμού, οπότε το ρεαλιστικό χρονοδιάγραμμα (πλην της περίπτωσης κολλήματος με προσφυγές κλπ) μεταφέρεται στα 3 χρόνια, δηλαδή στα τέλη του 2021.
      Σημειώνουμε ότι για το τρέχον ΕΣΠΑ η επιλεξιμότητα δαπανών τελειώνει στα τέλη του 2023, οπότε λογικά δεν θα προλάβουν να προκηρυχθούν στην τρέχουσα προγραμματική περίοδο έργα με τις νέες προδιαγραφές, καθώς πέρα από την ολοκλήρωση του έργου του συμβούλου θα χρειαστεί και επιπλέον διάστημα για έλεγχο, τυχόν τροποποιήσεις από το Υπουργείο και θεσμοθέτηση των προδιαγραφών με υπουργική απόφαση ως προδιαγραφών (δηλαδή καλό 2022…).
      Τι θα αλλάξει
      Οι δύο κύριες κατηγορίες μελετών και οι επιμέρους περιεχόμενες μελέτες της κάθε κύριας κατηγορίας που θα αλλάξουν οι προδιαγραφές τους είναι οι εξής:
      Α. Ύδρευση και Επεξεργασία νερού
      Α1 ΕΡΓΑ ΥΔΡΕΥΣΗΣ
      ΕΣΩΤΕΡΙΚΑ ΔΙΚΤΥΑ ΥΔΡΕΥΣΗΣ
      (ΑΓΩΓΟΙ, ΑΝΤΛΙΟΣΤΑΣΙΑ, ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΥΔΡΑΥΛΙΚΩΝ ΜΟΝΤΕΛΩΝ ΣΕ ΔΙΚΤΥΑ ΥΔΡΕΥΣΗΣ ΓΙΑ ΤΟΝ ΕΛΕΓΧΟ ΥΦΙΣΤΑΜΕΝΩΝ ΔΙΚΤΥΩΝ, ΕΛΕΓΧΟΣ ΔΙΑΡΡΟΩΝ ΣΕ ΔΙΚΤΥΑ ΥΔΡΕΥΣΗΣ, ΤΗΛΕΜΕΤΡΙΑ ΚΑΙ ΤΗΛΕΛΕΓΧΟΣ ΔΙΑΡΡΟΩΝ ΣΕ ΔΙΚΤΥΑ ΥΡΕΥΣΗΣ)
      ΕΞΩΤΕΡΙΚΑ ΥΔΡΑΓΩΓΕΙΑ ΥΔΡΕΥΣΗΣ (ΑΓΩΓΟΙ,ΥΠΟΘΑΛΑΣΣΙΟΣ ΑΓΩΓΟΣ, ΕΡΓΑ ΑΠΟΘΗΚΕΥΣΗΣ (ΔΕΞΑΜΕΝΗ ΥΔΡΕΥΣΗΣ ΑΠΟ ΩΠΛΙΣΜΕΝΟ ΣΚΥΡΟΔΕΜΑ, ΥΔΑΤΟΠΥΡΓΟΣ), ΑΝΤΛΙΟΣΤΑΣΙΑ, κλπ)
      Α2. ΕΡΓΑ ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΙΑΣ ΝΕΡΟΥ
      ΔΙΫΛΙΣΤΗΡΙΑ ΝΕΡΟΥ, ΑΦΑΛΑΤΩΣΗ
      Β. Αποχέτευση και Επεξεργασία Ακαθάρτων
      Β1: ΕΡΓΑ ΑΠΟΧΕΤΕΥΣΗΣ ΑΚΑΘΑΡΤΩΝ
      ΔΙΚΤΥΑ ΑΚΑΘΑΡΤΩΝ (ΚΕΝΤΡΙΚΟΙ ΣΥΛΛΕΚΤΗΡΕΣ,ΥΠΟΒΡΥΧΙΟΙ ΑΓΩΓΟΙ, ΒΑΣΙΚΟΙ ΣΥΛΛΕΚΤΗΡΕΣ, ΛΟΙΠΟ ΔΙΚΤΥΟ ΑΚΑΘΑΡΤΩΝ,ΔΙΙΚΤΥΑ ΑΠΟΧΕΤΕΥΣΗΣ ΜΕ ΤΟ ΣΥΣΤΗΜΑ ΑΝΑΡΡΟΦΗΣΗΣ ΚΕΝΟΥ, ΑΝΤΛΙΟΣΤΑΣΙΑ, ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΥΔΡΑΥΛΙΚΩΝ ΜΟΝΤΕΛΩΝ ΣΕ ΔΙΚΤΥΑ ΑΠΟΧΕΤΕΥΣΗΣ ΓΙΑ ΤΟΝ ΕΛΕΓΧΟ ΥΦΙΣΤΑΜΕΝΩΝ ΔΙΚΤΥΩΝ)
      Β2: ΕΡΓΑ ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΙΑΣ ΑΚΑΘΑΡΤΩΝ
      ΕΓΚΑΤΑΣΤΑΣΕΙΣ ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΙΑΣ ΛΥΜΑΤΩΝ (ΕΡΓΑ ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΙΑΣ ΛΥΜΑΤΩΝ, ΕΡΓΑ ΕΚΒΟΛΗΣ ΣΤΟΝ ΑΠΟΔΕΚΤΗ, ΕΠΑΝΑΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΗΣΗ ΤΩΝ ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΜΕΝΩΝ ΛΥΜΑΤΩΝ ΓΙΑ ΑΡΔΕΥΣΗ ΚΑΙ ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΚΗ ΧΡΗΣΗ, ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΙΑ ΚΑΙ ΔΙΑΘΕΣΗ ΤΗΣ ΠΑΡΑΓΟΜΕΝΗΣ ΙΛΥΟΣ)
      Όπως σημειώνεται, η υπό ανάθεση σύμβαση αφορά στη σύνταξη Κανονισμού Εκπόνησης, όπου θα αναπτύσσονται κατά τρόπο εμπεριστατωμένο, Κριτήρια Σχεδιασμού, Συνιστώμενες Οδηγίες και Προεκτιμώμενες Αμοιβές για τις μελέτες των παραπάνω έργων ανά στάδιο και ανά κατηγορία μελέτης, καθώς και στην Κωδικοποίηση τους. Σκοπός της Σύμβασης είναι αφενός η σύσταση ενός πλήρους Εγχειριδίου που θα διασφαλίζει την ομοιομορφία στην εκτέλεση και στα παραδοτέα (κατά το δυνατόν) των μελετών για τα έργα αυτά και αφετέρου ο προσδιορισμός της αμοιβής εκπόνησης τους. Ειδικότερα:
      Ο Κανονισμός Εκπόνησης Μελετών (Design Standards - Design Guidance) ορίζεται ως η θεσμοθέτηση βασικών κανόνων για την εκπόνηση μελετών σύμφωνα με τους κανόνες της Τέχνης και της Επιστήμης, έτσι ώστε το υπό κατασκευή έργο, να είναι τεχνικά άρτιο και οικονομικό.
      Ανά κατηγορία μελέτης θα περιλαμβάνονται κατ’ ελάχιστο:
      τα Κριτήρια Σχεδιασμού Έργων (Design criteria) ως θεσμοθέτηση όλων εκείνων των απαραίτητων στοιχείων για το σχεδιασμό και τη διαστασιολόγηση των έργων. οι Βέλτιστες Πρακτικές (Best Practices) και Συνιστώμενες Μέθοδοι (Recommended Methods) ως θεσμοθέτηση τεχνικών και μέτρων, των οποίων η εφαρμογή εξασφαλίζει την αποτελεσματική λειτουργία του έργου. τα Παραδοτέα Στοιχεία Μελετών ως τα ελάχιστα περιεχόμενα των φακέλων εκπόνησης της Τεχνικής Μελέτης τόσο όσον αφορά στα Τεύχη (Τεχνική Έκθεση, Υπολογισμοί, κλπ) όσο και στα Σχέδια (Οριζοντιογραφίες, Μηκοτομές, κλπ) καθώς και η μορφή αυτών (έντυπη ή και ηλεκτρονική). οι Προεκτιμώμενες Αμοιβές ως θεσμοθέτηση τιμών αμοιβής για την εκπόνηση μελετών δημοσίων συμβάσεων, ανάλογα με το στάδιο και την κατηγορία της μελέτης. Επειδή το γνωστικό αντικείμενο των τεχνικών έργων και η μορφή των παραδοτέων, θα υπόκεινται σε τακτικές αναθεωρήσεις - ενημερώσεις, η διάρθρωση όλων των παραπάνω θα είναι τέτοια που να επιτρέπει την αναπροσαρμογή τους, όπου απαιτηθεί. Η Κωδικοποίηση αφορά στην ανάπτυξη λογισμικού για την ενσωμάτωση όλων των παραπάνω, στον νομοσχέδιο “Δομές στρατηγικού σχεδιασμού στα τεχνικά έργα, διαδικασίες διαφάνειας και κεντρικού ελέγχου στο σύστημα παραγωγής δημοσίων και ιδιωτικών έργων” (το οποίο αναμένουμε να δούμε…)
      Αυξημένες απαιτήσεις εμπειρίας
      Χαρακτηριστικό της δυσκολίας του έργου που προκηρύσσεται είναι οι αυξημένες απαιτήσεις στελέχωσης που ζητούνται από όσους συμβούλους καταθέσουν προσφορά.
      Συγκεκριμένα, κάθε προσφέρων, ανά κατηγορία, πρέπει να διαθέτει τους αναγκαίους ανθρώπινους πόρους ως εξής: 1. Για την κατηγορία μελέτης 13 τουλάχιστον 2 μελετητές 12ετους εμπειρίας, 1 μελετητή 8ετους εμπειρίας και 4 μελετητές 4ετους εμπειρίας στην εν λόγω κατηγορία. 2. Για την κατηγορία μελέτης 09 τουλάχιστον 2 μελετητές 12ετους εμπειρίας, 1 μελετητή 8ετους εμπειρίας και 4 μελετητές 4ετους εμπειρίας στην εν λόγω κατηγορία. 3. Για την κατηγορία μελέτης 18 τουλάχιστον έναν μελετητή 12ετους εμπειρίας. Επιπλέον, οι υποψήφιοι πρέπει να διαθέτουν στην ομάδα εκτέλεσης της σύμβασης δύο (2) Ειδικούς Τεχνικούς Επιστήμονες (Experts) καθηγητές όλων των βαθμίδων ή ομότιμους Ανωτάτων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων ή αναγνωρισμένους διεθνώς επιστήμονες επί εξειδικευμένων θεμάτων, σε έργα παρόμοιας φύσης με αυτά των ομάδων που υποστηρίζουν (σχεδιάγραμμα Π1 Τεύχους Τεχνικών Δεδομένων). Οι Ειδικοί Τεχνικοί Επιστήμονες (Experts) θα επισημαίνουν τυχόν προβλήματα που θα προκύπτουν κατά την εκτέλεση της σύμβασης και θα εισηγούνται τρόπους και διαδικασίες επίλυσης. Επίσης θα εισηγούνται τρόπους επίλυσης προβλημάτων που εμφανίστηκαν κατά την παροχή των υπηρεσιών της σύμβασης. Όλα τα στοιχεία θα ομογενοποιούνται ώστε να δημιουργηθεί μία βάση δεδομένων με επιστημονικές αντιμετωπίσεις και προσεγγίσεις και ορολογίες ανά υποομάδα εργασιών.
      Ακόμη, το προσωπικό του Αναδόχου (πέραν της γενικής τεχνικής επαγγελματικής εμπειρίας που απαιτείται για το γραφείο / γραφεία μελετών), θα διαθέτει και την ειδική τεχνική επαγγελματική ικανότητα ως παρακάτω:
      ΓΕΝΙΚΟΣ ΣΥΝΤΟΝΙΣΤΗΣ (Α1) Μηχανικός ΑΕΙ, με εμπειρία μεγαλύτερη των 25 (είκοσι πέντε) ετών που την τελευταία 15ετία (δεκαπενταετία) να είναι Επικεφαλής / Συντονιστής σε τουλάχιστον μία Οριστική Υδραυλική μελέτη με τεύχη δημοπράτησης ή Υπηρεσίες Συμβούλου Έργων Ύδρευσης ή Αποχέτευσης παροχής 50.000 μ3/ημέρα τουλάχιστον ΕΠΙΚΕΦΑΛΗΣ ΟΜΑΔΑΣ ΕΣΩΤΕΡΙΚΩΝ ΔΙΚΤΥΩΝ ΥΔΡΕΥΣΗΣ (Α2.1) Μηχανικός ΑΕΙ, με εμπειρία μεγαλύτερη των 20 (είκοσι) ετών που την τελευταία 15ετία (δεκαπενταετία) να είναι Επικεφαλής / Συντονιστής σε τουλάχιστον μία Οριστική Υδραυλική μελέτη με τεύχη δημοπράτησης ή Υπηρεσίες Συμβούλου για Έργα Εσωτερικών Δικτύων Ύδρευσης τουλάχιστον έκτασης 300 εκταρίων ΕΠΙΚΕΦΑΛΗΣ ΟΜΑΔΑΣ ΕΞΩΤΕΡΙΚΩΝ ΥΔΡΑΓΩΓΕΙΩΝ ΥΔΡΕΥΣΗΣ(Α2.2) Μηχανικός ΑΕΙ, με εμπειρία μεγαλύτερη των 20 (είκοσι) ετών, που την τελευταία 15ετία (δεκαπενταετία) να είναι Επικεφαλής / Συντονιστής σε τουλάχιστον μία Οριστική Υδραυλική μελέτη με τεύχη δημοπράτησης ή Υπηρεσίες Συμβούλου για Έργα Εξωτερικών Υδραγωγείων παροχής τουλάχιστον 30.000 μ3/ημέρα. ΕΠΙΚΕΦΑΛΗΣ ΟΜΑΔΑΣ ΔΙΫΛΙΣΤΗΡΙΩΝ ΝΕΡΟΥ, ΑΦΑΛΑΤΩΣΗΣ (Α3.1) Μηχανικός ΑΕΙ, με εμπειρία μεγαλύτερη των 20 (είκοσι) ετών που την τελευταία 15ετία (δεκαπενταετία) να είναι Επικεφαλής / Συντονιστής σε τουλάχιστον μία Υδραυλική Προμελέτη με τεύχη δημοπράτησης ή Υπηρεσίες Συμβούλου για έργα Εγκαταστάσεων Επεξεργασίας Νερού ή Αφαλάτωσης παροχής τουλάχιστον 30.000 μ3/ημέρα. ΕΠΙΚΕΦΑΛΗΣ ΟΜΑΔΑΣ ΔΙΚΤΥΩΝ ΑΚΑΘΑΡΤΩΝ(Β2.1) Μηχανικός ΑΕΙ, με εμπειρία μεγαλύτερη των 20 (είκοσι) ετών που την τελευταία 15ετία (δεκαπενταετία) να είναι Επικεφαλής / Συντονιστής σε τουλάχιστον μία Οριστική Υδραυλική μελέτη με τεύχη δημοπράτησης ή Υπηρεσίες Συμβούλου για Έργα Δικτύων Ακαθάρτων τουλάχιστον έκτασης 300 εκταρίων ΕΠΙΚΕΦΑΛΗΣ ΟΜΑΔΑΣ ΕΓΚΑΤΑΣΤΑΣΕΩΝ ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΙΑΣ ΛΥΜΑΤΩΝ (Β3.1) Μηχανικός ΑΕΙ, με εμπειρία μεγαλύτερη των 20 (είκοσι) ετών που την τελευταία 15ετία (δεκαπενταετία) να είναι Επικεφαλής / Συντονιστής σε τουλάχιστον μία Υδραυλική Προμελέτη με τεύχη δημοπράτησης ή Υπηρεσίες Συμβούλου Εγκαταστάσεων υγρών αποβλήτων δυναμικότητας τουλάχιστον 50.000 Ι.Π. οκτώ (8) ΜΗΧΑΝΙΚΟΥΣ ΑΕΙ οκτώ (8) Μηχανικοί ΑΕΙ με εμπειρία μεγαλύτερη των 15 (δεκαπέντε) ετών, που την τελευταία 15ετία (δεκαπενταετία) να είναι στελέχη σε ομάδες που έχουν εκπονήσει Οριστικές Υδραυλικές μελέτες με Τεύχη Δημοπράτησης ή μέσω Υπηρεσιών Συμβούλου, για α) έργα ύδρευσης έκτασης τουλάχιστον 150 εκταρίων β) έργα Επεξεργασίας νερού παροχής τουλάχιστον 15.000 μ3/ημέρα γ) έργα αποχέτευσης έκτασης τουλάχιστον 150 εκταρίων δ) έργα επεξεργασίας ακαθάρτων δυναμικότητας τουλάχιστον 25.000 Ι.Π Η αγορά αναμένει με ενδιαφέρον την ολοκλήρωση του διαγωνισμού, ποιοι θα είναι οι ενδιαφερόμενοι και σε ποιους θα καταλήξει ο αναφερόμενος ως «μπούσουλας» για τα έργα ύδρευσης, αποχέτευσης και λυμάτων…

      View full είδηση
    • By Engineer
      Σε μία κίνηση που πιθανότατα θα αλλάξει «τους όρους του παιχνιδιού» σε πολλά περιβαλλοντικά έργα προχωρά το Υπουργείο Υποδομών. Με απόφαση του Υπουργού Χρήστου Σπίρτζη διαπιστώνεται η ανάγκη αλλαγής του συνόλου των προδιαγραφών των μελετών για τα έργα ύδρευσης, αποχέτευσης και επεξεργασίας λυμάτων και εγκρίνεται η πρόσληψη ειδικού συμβούλου που θα ετοιμάσει το σύνολο των προδιαγραφών αυτών. Με την υπογραφή του Υπουργού, το αρμόδιο Υπουργείο αναγνωρίζει ότι το θεσμικό πλαίσιο των προδιαγραφών για τις μελέτες έργων υδάτων και λυμάτων είναι πλέον παρωχημένο και ταυτόχρονα παραδέχεται ρητά ότι οι υπηρεσίες του Υπουργείου δεν μπορούν να φτιάξουν αυτές τις προδιαγραφές! Για να γίνει αντιληπτό το μέγεθος της αλλαγής που θα έρθει, σημειώνεται ότι ο σύμβουλος που θα προσληφθεί θα χρειαστεί 2 χρόνια για να ολοκληρώσει το έργο των νέων προδιαγραφών που από το Υπουργείο εκτιμάται ότι θα κοστίσει 2 εκατομμύρια ευρώ!
      Το σκεπτικό - Γιατί αλλάζουν οι προδιαγραφές
      Συγκεκριμένα, όπως αναφέρει ο Υπουργός στην απόφασή του, στην Ελλάδα η ανάθεση και η εκτέλεση δημοσίων συμβάσεων εκπόνησης μελετών και παροχής τεχνικών και λοιπών συναφών υπηρεσιών διέπεται από τον Νόμο 4412/2016 (σε αντικατάσταση του Νόμου 3316/2005 και του προηγούμενου Ν. 716/1977). Όσον αφορά στις προδιαγραφές σύνταξης των μελετών, ισχύουν αυτές που θεσμοθετήθηκαν με το Προεδρικό Διάταγμα 696/74, (ΦΕΚ-301 Α'), «Περί αμοιβών μηχανικών δια σύνταξιν μελετών, επίβλεψιν, παραλαβήν κλπ. Συγκοινωνιακών, Υδραυλικών και Κτιριακών Έργων, ως και Τοπογραφικών, Κτηματογραφικών και Χαρτογραφικών Εργασιών και σχετικών τεχνικών προδιαγραφών μελετών», όπως τροποποιήθηκε με το Π.Δ. 515/89 (ΦΕΚ Α' 219), «το οποίο σήμερα είναι αναχρονιστικό και ελλιπές» σημειώνεται χαρακτηριστικά. Και ο Υπουργός προσθέτει ότι «στο διάστημα ισχύος του Π.Δ.696/74 καθώς και του Π.Δ. 515/89, δηλαδή πλέον των 40 χρόνων, η πρόοδος της επιστήμης, η τεχνογνωσία παραγωγής των μελετών, αλλά και οι εφαρμογές της πληροφορικής (τεχνολογία) έχουν μετασχηματίσει σημαντικότατα όλες τις διαδικασίες, τους χρόνους και την ποιότητα παραγωγής όλων των κατηγοριών μελετών». Σύμφωνα με το Υπουργείο Υποδομών «η αναβάθμιση των προδιαγραφών των μελετών έχει σαν πρώτο και καθοριστικό βήμα την προώθηση εκπόνησης σύγχρονων προδιαγραφών σύνταξης μελετών, δηλαδή ένα σύγχρονο οδηγό (κανονισμός) εκπόνησης όπου θα αναπτύσσονται κατά τρόπο εμπεριστατωμένο, κριτήρια Σχεδιασμού, συνιστώμενες οδηγίες και προεκτιμώμενες αμοιβές ανά στάδιο και κατηγορία μελέτης, λεπτομερής κατάλογος "παραδοτέων", η κωδικοποίησή τους για την ευχερή συσχέτιση και αναζήτησή τους. Επίσης, τα "παραδοτέα” πρέπει να προσαρμοστούν ώστε να είναι ευχερής η διαδικασία αναθεωρήσεων - ενημερώσεων και αναπροσαρμογών και να αναπτυχθεί κατάλληλο λογισμικό ώστε να δύναται να υπηρετήσουν το σχεδιαζόμενο ηλεκτρονικό σύστημα κατάρτισης προδιαγραφών και κοστολόγησης έργων.
      Σημειώνεται ότι το αντικείμενο της σύμβασης παροχής υπηρεσιών αναφέρεται στη σύνταξη και δημιουργία του Οδηγού εκπόνησης, περιεχομένων και προεκτιμώμενων αμοιβών μελετών έργων ύδρευσης, αποχέτευσης και επεξεργασίας λυμάτων, σε αντικατάσταση των προδιαγραφών του Προεδρικού Διατάγματος 696/74, (ΦΕΚ-301 Α') «Περί αμοιβών μηχανικών δια σύνταξιν μελετών, επίβλεψιν, παραλαβήν κλπ. Συγκοινωνιακών, Υδραυλικών και Κτιριακών Έργων, ως και Τοπογραφικών, Κτηματογραφικών και Χαρτογραφικών Εργασιών και σχετικών τεχνικών προδιαγραφών μελετών», όπως τροποποιήθηκε με το Π.Δ. 515/89 (ΦΕΚ Α' 219).
      Σύμφωνα με το Υπουργείο, η ανάθεση της συγκεκριμένης σύμβασης κρίνεται απαραίτητη λαμβάνοντας υπόψη:
      Α) Την πολυπλοκότητα του αντικειμένου και την μεγάλη σημασία της τροποποίησης των προδιαγραφών σύνταξης των εν λόγω υδραυλικών μελετών. Το εν λόγω έργο είναι ένα σύνθετο έργο σύνταξης προδιαγραφών, που απαιτεί ειδική τεχνογνωσία και εμπειρία. Το αντικείμενο αυτό απαιτεί ακρίβεια στη σύνταξη και ορισμό των εργασιών και των διαδικασιών καθώς και υψηλή ποιότητα, η οποία μπορεί να εξασφαλιστεί με τη συνεχή παρακολούθηση από ομάδα επιστημόνων, υπεύθυνων για την άμεση επίλυση των προβλημάτων που πιθανόν θα ανακύψουν
      Β) Το γεγονός ότι η επιστημονική στελέχωση της Δ/νσης Δ18 δεν μπορεί να χαρακτηριστεί ως η ενδεδειγμένη για να διαχειριστεί ένα τόσο εξειδικευμένο και δύσκολο αντικείμενο, και συνεπώς υπάρχει αδυναμία. Ποσοτικά, η αδυναμία έγκειται κυρίως στο γεγονός ότι σε σύνολο 20 υπαλλήλων της διεύθυνσης, οι μηχανικοί της υπηρεσίας είναι μόλις έντεκα (11). Καθένας μηχανικός είναι επιφορτισμένος με πολλά αντικείμενα απασχόλησης (μελέτες εν εξελίξει, επικαιροποιήσεις τευχών δημοπράτησης, μεγάλος όγκος αιτήσεων θεραπείας κλπ.), με συνέπεια να μην είναι δυνατή η συστηματική παρακολούθηση και ο έλεγχος σε συνεχή και μάλιστα καθημερινή βάση, ανεξαρτήτως ωραρίου υπηρεσίας, όπως επιβάλλεται σε τόσο υψηλών απαιτήσεων τεχνικό αντικείμενο. Αντιθέτως, η παρουσία του Συμβούλου Παροχής Υπηρεσιών με πλήρη απασχόληση προσωπικού πολύ εμπείρου σε έργα και μελέτες για τα οποία θα συνταχθούν προδιαγραφές, είναι βέβαιο ότι θα εξασφαλίσει εμπρόθεσμα το βέλτιστο αποτέλεσμα.
      Ποιοτικά, η αδυναμία του προσωπικού της Υπηρεσίας απορρέει από την ιδιαιτερότητα της πολυπλοκότητας και της ειδικής τεχνογνωσίας που απαιτείται λόγω των διαφόρων ειδών αντικείμενου που πρέπει να αναλυθούν και να προδιαγραφούν, του διατιθέμενου χρόνου για την υλοποίηση του αντικειμένου και της έλλειψης υλικοτεχνικής υποδομής (όπως Η/Υ, προγράμματα, κ.λ.π.) της υπηρεσίας. Η επιστημονική στελέχωση της Διεύθυνσης Δ18 δεν μπορεί να χαρακτηριστεί ως η ενδεδειγμένη για να διαχειριστεί ένα τόσο εξειδικευμένο και δύσκολο αντικείμενο
      Ορισμένα ερωτηματικά
      Οφείλουμε να σημειώσουμε ότι παρά την αιτιολόγηση του Υπουργείου Υποδομών, προκαλεί απορία το ότι τα έργα υδάτων και λυμάτων συνεχίζουν να χρηματοδοτούνται από κοινοτικούς και εθνικούς πόρους με αυτές τις «απαρχαιομένες» προδιαγραφές τόσο σήμερα όσο και τα επόμενα χρόνια, μέχρι δηλαδή να εγκριθούν οι νέες προδιαγραφές. Επίσης σημειώνεται ότι το Υπουργείο προχωρά σε διαγωνισμό συμβούλου, χωρίς να αναφέρει στο αναλυτικότατο σκεπτικό (άρα χωρίς να το έχει κάνει…) αν εξετάστηκε η περίπτωση προγραμματικής συμφωνίας του Υπουργείου με έναν ή περισσότερους (σε συνεργασία) δημόσιους φορείς που έχουν τεχνογνωσία για τέτοια έργα, όπως το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο, άλλα Πολυτεχνεία και Πολυτεχνικές σχολές, ΝΠΔΔ κλπ, όπως έχει συμβεί πολλές φόρες στο παρελθόν με αντίστοιχης σοβαρότητας έργα. Τέλος σημειώνεται ότι ενώ, αναμενόμενα, για ένα τόσο σύνθετο έργο, προβλέπεται ως υποχρέωση του αναδόχου μεγάλη ομάδα ειδικών επιστημόνων με εξαιρετικά μεγάλη εμπειρία σε σχετικά έργα υδάτων και λυμάτων, δεν διαφαίνεται να υπάρχει στους όρους του διαγωνισμού καμία πρόβλεψη για ασυμβίβαστο των μελετητών ή του αναδόχου για την ανάθεση μελετών μελλοντικά που θα έχουν οι ίδιοι ορίσει τις προϋποθέσεις και προδιαγραφές, πέρα από τα εξαιρετικά περιορισμένα γενικά ασυμβίβαστα που θέτει η νομοθεσία.
      Ο διαγωνισμός
      Ήδη η Γενική Γραμματεία Υποδομών (η γνωστή παλαιότερα ως Γενική Γραμματεία Δημοσίων Έργων) δημοσίευσετη διακήρυξη του διαγωνισμού και τα τεύχη δημοπράτησης για την ανάθεση της σύμβασης παροχής υπηρεσιών με τίτλο: «ΟΔΗΓΟΣ ΕΚΠΟΝΗΣΗΣ, ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ & ΠΡΟΕΚΤΙΜΩΜΕΝΕΣ ΑΜΟΙΒΕΣ ΜΕΛΕΤΩΝ ΕΡΓΩΝ ΥΔΡΕΥΣΗΣ, ΑΠΟΧΕΤΕΥΣΗΣ & ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΙΑΣ ΛΥΜΑΤΩΝ», Προϋπολογισμού 1.999.750.00€ (με ΦΠΑ). Η συνολική προθεσμία για την περαίωση του αντικειμένου της σύμβασης, ορίζεται σε 24 μήνες από την υπογραφή της, εκ των οποίων ο καθαρός χρόνος της σύμβασης είναι 21 μήνες. Ωστόσο, από τον όρο της προκήρυξης ότι οι προσφορές των ενδιαφερομένων θα πρέπει να ισχύουν για 13 μήνες από την προθεσμία υποβολής, τεκμαίρεται ότι το Υπουργείο αναμένει καθυστερήσεις και στην κατακύρωση του διαγωνισμού, οπότε το ρεαλιστικό χρονοδιάγραμμα (πλην της περίπτωσης κολλήματος με προσφυγές κλπ) μεταφέρεται στα 3 χρόνια, δηλαδή στα τέλη του 2021.
      Σημειώνουμε ότι για το τρέχον ΕΣΠΑ η επιλεξιμότητα δαπανών τελειώνει στα τέλη του 2023, οπότε λογικά δεν θα προλάβουν να προκηρυχθούν στην τρέχουσα προγραμματική περίοδο έργα με τις νέες προδιαγραφές, καθώς πέρα από την ολοκλήρωση του έργου του συμβούλου θα χρειαστεί και επιπλέον διάστημα για έλεγχο, τυχόν τροποποιήσεις από το Υπουργείο και θεσμοθέτηση των προδιαγραφών με υπουργική απόφαση ως προδιαγραφών (δηλαδή καλό 2022…).
      Τι θα αλλάξει
      Οι δύο κύριες κατηγορίες μελετών και οι επιμέρους περιεχόμενες μελέτες της κάθε κύριας κατηγορίας που θα αλλάξουν οι προδιαγραφές τους είναι οι εξής:
      Α. Ύδρευση και Επεξεργασία νερού
      Α1 ΕΡΓΑ ΥΔΡΕΥΣΗΣ
      ΕΣΩΤΕΡΙΚΑ ΔΙΚΤΥΑ ΥΔΡΕΥΣΗΣ
      (ΑΓΩΓΟΙ, ΑΝΤΛΙΟΣΤΑΣΙΑ, ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΥΔΡΑΥΛΙΚΩΝ ΜΟΝΤΕΛΩΝ ΣΕ ΔΙΚΤΥΑ ΥΔΡΕΥΣΗΣ ΓΙΑ ΤΟΝ ΕΛΕΓΧΟ ΥΦΙΣΤΑΜΕΝΩΝ ΔΙΚΤΥΩΝ, ΕΛΕΓΧΟΣ ΔΙΑΡΡΟΩΝ ΣΕ ΔΙΚΤΥΑ ΥΔΡΕΥΣΗΣ, ΤΗΛΕΜΕΤΡΙΑ ΚΑΙ ΤΗΛΕΛΕΓΧΟΣ ΔΙΑΡΡΟΩΝ ΣΕ ΔΙΚΤΥΑ ΥΡΕΥΣΗΣ)
      ΕΞΩΤΕΡΙΚΑ ΥΔΡΑΓΩΓΕΙΑ ΥΔΡΕΥΣΗΣ (ΑΓΩΓΟΙ,ΥΠΟΘΑΛΑΣΣΙΟΣ ΑΓΩΓΟΣ, ΕΡΓΑ ΑΠΟΘΗΚΕΥΣΗΣ (ΔΕΞΑΜΕΝΗ ΥΔΡΕΥΣΗΣ ΑΠΟ ΩΠΛΙΣΜΕΝΟ ΣΚΥΡΟΔΕΜΑ, ΥΔΑΤΟΠΥΡΓΟΣ), ΑΝΤΛΙΟΣΤΑΣΙΑ, κλπ)
      Α2. ΕΡΓΑ ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΙΑΣ ΝΕΡΟΥ
      ΔΙΫΛΙΣΤΗΡΙΑ ΝΕΡΟΥ, ΑΦΑΛΑΤΩΣΗ
      Β. Αποχέτευση και Επεξεργασία Ακαθάρτων
      Β1: ΕΡΓΑ ΑΠΟΧΕΤΕΥΣΗΣ ΑΚΑΘΑΡΤΩΝ
      ΔΙΚΤΥΑ ΑΚΑΘΑΡΤΩΝ (ΚΕΝΤΡΙΚΟΙ ΣΥΛΛΕΚΤΗΡΕΣ,ΥΠΟΒΡΥΧΙΟΙ ΑΓΩΓΟΙ, ΒΑΣΙΚΟΙ ΣΥΛΛΕΚΤΗΡΕΣ, ΛΟΙΠΟ ΔΙΚΤΥΟ ΑΚΑΘΑΡΤΩΝ,ΔΙΙΚΤΥΑ ΑΠΟΧΕΤΕΥΣΗΣ ΜΕ ΤΟ ΣΥΣΤΗΜΑ ΑΝΑΡΡΟΦΗΣΗΣ ΚΕΝΟΥ, ΑΝΤΛΙΟΣΤΑΣΙΑ, ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΥΔΡΑΥΛΙΚΩΝ ΜΟΝΤΕΛΩΝ ΣΕ ΔΙΚΤΥΑ ΑΠΟΧΕΤΕΥΣΗΣ ΓΙΑ ΤΟΝ ΕΛΕΓΧΟ ΥΦΙΣΤΑΜΕΝΩΝ ΔΙΚΤΥΩΝ)
      Β2: ΕΡΓΑ ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΙΑΣ ΑΚΑΘΑΡΤΩΝ
      ΕΓΚΑΤΑΣΤΑΣΕΙΣ ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΙΑΣ ΛΥΜΑΤΩΝ (ΕΡΓΑ ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΙΑΣ ΛΥΜΑΤΩΝ, ΕΡΓΑ ΕΚΒΟΛΗΣ ΣΤΟΝ ΑΠΟΔΕΚΤΗ, ΕΠΑΝΑΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΗΣΗ ΤΩΝ ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΜΕΝΩΝ ΛΥΜΑΤΩΝ ΓΙΑ ΑΡΔΕΥΣΗ ΚΑΙ ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΚΗ ΧΡΗΣΗ, ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΙΑ ΚΑΙ ΔΙΑΘΕΣΗ ΤΗΣ ΠΑΡΑΓΟΜΕΝΗΣ ΙΛΥΟΣ)
      Όπως σημειώνεται, η υπό ανάθεση σύμβαση αφορά στη σύνταξη Κανονισμού Εκπόνησης, όπου θα αναπτύσσονται κατά τρόπο εμπεριστατωμένο, Κριτήρια Σχεδιασμού, Συνιστώμενες Οδηγίες και Προεκτιμώμενες Αμοιβές για τις μελέτες των παραπάνω έργων ανά στάδιο και ανά κατηγορία μελέτης, καθώς και στην Κωδικοποίηση τους. Σκοπός της Σύμβασης είναι αφενός η σύσταση ενός πλήρους Εγχειριδίου που θα διασφαλίζει την ομοιομορφία στην εκτέλεση και στα παραδοτέα (κατά το δυνατόν) των μελετών για τα έργα αυτά και αφετέρου ο προσδιορισμός της αμοιβής εκπόνησης τους. Ειδικότερα:
      Ο Κανονισμός Εκπόνησης Μελετών (Design Standards - Design Guidance) ορίζεται ως η θεσμοθέτηση βασικών κανόνων για την εκπόνηση μελετών σύμφωνα με τους κανόνες της Τέχνης και της Επιστήμης, έτσι ώστε το υπό κατασκευή έργο, να είναι τεχνικά άρτιο και οικονομικό.
      Ανά κατηγορία μελέτης θα περιλαμβάνονται κατ’ ελάχιστο:
      τα Κριτήρια Σχεδιασμού Έργων (Design criteria) ως θεσμοθέτηση όλων εκείνων των απαραίτητων στοιχείων για το σχεδιασμό και τη διαστασιολόγηση των έργων. οι Βέλτιστες Πρακτικές (Best Practices) και Συνιστώμενες Μέθοδοι (Recommended Methods) ως θεσμοθέτηση τεχνικών και μέτρων, των οποίων η εφαρμογή εξασφαλίζει την αποτελεσματική λειτουργία του έργου. τα Παραδοτέα Στοιχεία Μελετών ως τα ελάχιστα περιεχόμενα των φακέλων εκπόνησης της Τεχνικής Μελέτης τόσο όσον αφορά στα Τεύχη (Τεχνική Έκθεση, Υπολογισμοί, κλπ) όσο και στα Σχέδια (Οριζοντιογραφίες, Μηκοτομές, κλπ) καθώς και η μορφή αυτών (έντυπη ή και ηλεκτρονική). οι Προεκτιμώμενες Αμοιβές ως θεσμοθέτηση τιμών αμοιβής για την εκπόνηση μελετών δημοσίων συμβάσεων, ανάλογα με το στάδιο και την κατηγορία της μελέτης. Επειδή το γνωστικό αντικείμενο των τεχνικών έργων και η μορφή των παραδοτέων, θα υπόκεινται σε τακτικές αναθεωρήσεις - ενημερώσεις, η διάρθρωση όλων των παραπάνω θα είναι τέτοια που να επιτρέπει την αναπροσαρμογή τους, όπου απαιτηθεί. Η Κωδικοποίηση αφορά στην ανάπτυξη λογισμικού για την ενσωμάτωση όλων των παραπάνω, στον νομοσχέδιο “Δομές στρατηγικού σχεδιασμού στα τεχνικά έργα, διαδικασίες διαφάνειας και κεντρικού ελέγχου στο σύστημα παραγωγής δημοσίων και ιδιωτικών έργων” (το οποίο αναμένουμε να δούμε…)
      Αυξημένες απαιτήσεις εμπειρίας
      Χαρακτηριστικό της δυσκολίας του έργου που προκηρύσσεται είναι οι αυξημένες απαιτήσεις στελέχωσης που ζητούνται από όσους συμβούλους καταθέσουν προσφορά.
      Συγκεκριμένα, κάθε προσφέρων, ανά κατηγορία, πρέπει να διαθέτει τους αναγκαίους ανθρώπινους πόρους ως εξής: 1. Για την κατηγορία μελέτης 13 τουλάχιστον 2 μελετητές 12ετους εμπειρίας, 1 μελετητή 8ετους εμπειρίας και 4 μελετητές 4ετους εμπειρίας στην εν λόγω κατηγορία. 2. Για την κατηγορία μελέτης 09 τουλάχιστον 2 μελετητές 12ετους εμπειρίας, 1 μελετητή 8ετους εμπειρίας και 4 μελετητές 4ετους εμπειρίας στην εν λόγω κατηγορία. 3. Για την κατηγορία μελέτης 18 τουλάχιστον έναν μελετητή 12ετους εμπειρίας. Επιπλέον, οι υποψήφιοι πρέπει να διαθέτουν στην ομάδα εκτέλεσης της σύμβασης δύο (2) Ειδικούς Τεχνικούς Επιστήμονες (Experts) καθηγητές όλων των βαθμίδων ή ομότιμους Ανωτάτων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων ή αναγνωρισμένους διεθνώς επιστήμονες επί εξειδικευμένων θεμάτων, σε έργα παρόμοιας φύσης με αυτά των ομάδων που υποστηρίζουν (σχεδιάγραμμα Π1 Τεύχους Τεχνικών Δεδομένων). Οι Ειδικοί Τεχνικοί Επιστήμονες (Experts) θα επισημαίνουν τυχόν προβλήματα που θα προκύπτουν κατά την εκτέλεση της σύμβασης και θα εισηγούνται τρόπους και διαδικασίες επίλυσης. Επίσης θα εισηγούνται τρόπους επίλυσης προβλημάτων που εμφανίστηκαν κατά την παροχή των υπηρεσιών της σύμβασης. Όλα τα στοιχεία θα ομογενοποιούνται ώστε να δημιουργηθεί μία βάση δεδομένων με επιστημονικές αντιμετωπίσεις και προσεγγίσεις και ορολογίες ανά υποομάδα εργασιών.
      Ακόμη, το προσωπικό του Αναδόχου (πέραν της γενικής τεχνικής επαγγελματικής εμπειρίας που απαιτείται για το γραφείο / γραφεία μελετών), θα διαθέτει και την ειδική τεχνική επαγγελματική ικανότητα ως παρακάτω:
      ΓΕΝΙΚΟΣ ΣΥΝΤΟΝΙΣΤΗΣ (Α1) Μηχανικός ΑΕΙ, με εμπειρία μεγαλύτερη των 25 (είκοσι πέντε) ετών που την τελευταία 15ετία (δεκαπενταετία) να είναι Επικεφαλής / Συντονιστής σε τουλάχιστον μία Οριστική Υδραυλική μελέτη με τεύχη δημοπράτησης ή Υπηρεσίες Συμβούλου Έργων Ύδρευσης ή Αποχέτευσης παροχής 50.000 μ3/ημέρα τουλάχιστον ΕΠΙΚΕΦΑΛΗΣ ΟΜΑΔΑΣ ΕΣΩΤΕΡΙΚΩΝ ΔΙΚΤΥΩΝ ΥΔΡΕΥΣΗΣ (Α2.1) Μηχανικός ΑΕΙ, με εμπειρία μεγαλύτερη των 20 (είκοσι) ετών που την τελευταία 15ετία (δεκαπενταετία) να είναι Επικεφαλής / Συντονιστής σε τουλάχιστον μία Οριστική Υδραυλική μελέτη με τεύχη δημοπράτησης ή Υπηρεσίες Συμβούλου για Έργα Εσωτερικών Δικτύων Ύδρευσης τουλάχιστον έκτασης 300 εκταρίων ΕΠΙΚΕΦΑΛΗΣ ΟΜΑΔΑΣ ΕΞΩΤΕΡΙΚΩΝ ΥΔΡΑΓΩΓΕΙΩΝ ΥΔΡΕΥΣΗΣ(Α2.2) Μηχανικός ΑΕΙ, με εμπειρία μεγαλύτερη των 20 (είκοσι) ετών, που την τελευταία 15ετία (δεκαπενταετία) να είναι Επικεφαλής / Συντονιστής σε τουλάχιστον μία Οριστική Υδραυλική μελέτη με τεύχη δημοπράτησης ή Υπηρεσίες Συμβούλου για Έργα Εξωτερικών Υδραγωγείων παροχής τουλάχιστον 30.000 μ3/ημέρα. ΕΠΙΚΕΦΑΛΗΣ ΟΜΑΔΑΣ ΔΙΫΛΙΣΤΗΡΙΩΝ ΝΕΡΟΥ, ΑΦΑΛΑΤΩΣΗΣ (Α3.1) Μηχανικός ΑΕΙ, με εμπειρία μεγαλύτερη των 20 (είκοσι) ετών που την τελευταία 15ετία (δεκαπενταετία) να είναι Επικεφαλής / Συντονιστής σε τουλάχιστον μία Υδραυλική Προμελέτη με τεύχη δημοπράτησης ή Υπηρεσίες Συμβούλου για έργα Εγκαταστάσεων Επεξεργασίας Νερού ή Αφαλάτωσης παροχής τουλάχιστον 30.000 μ3/ημέρα. ΕΠΙΚΕΦΑΛΗΣ ΟΜΑΔΑΣ ΔΙΚΤΥΩΝ ΑΚΑΘΑΡΤΩΝ(Β2.1) Μηχανικός ΑΕΙ, με εμπειρία μεγαλύτερη των 20 (είκοσι) ετών που την τελευταία 15ετία (δεκαπενταετία) να είναι Επικεφαλής / Συντονιστής σε τουλάχιστον μία Οριστική Υδραυλική μελέτη με τεύχη δημοπράτησης ή Υπηρεσίες Συμβούλου για Έργα Δικτύων Ακαθάρτων τουλάχιστον έκτασης 300 εκταρίων ΕΠΙΚΕΦΑΛΗΣ ΟΜΑΔΑΣ ΕΓΚΑΤΑΣΤΑΣΕΩΝ ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΙΑΣ ΛΥΜΑΤΩΝ (Β3.1) Μηχανικός ΑΕΙ, με εμπειρία μεγαλύτερη των 20 (είκοσι) ετών που την τελευταία 15ετία (δεκαπενταετία) να είναι Επικεφαλής / Συντονιστής σε τουλάχιστον μία Υδραυλική Προμελέτη με τεύχη δημοπράτησης ή Υπηρεσίες Συμβούλου Εγκαταστάσεων υγρών αποβλήτων δυναμικότητας τουλάχιστον 50.000 Ι.Π. οκτώ (8) ΜΗΧΑΝΙΚΟΥΣ ΑΕΙ οκτώ (8) Μηχανικοί ΑΕΙ με εμπειρία μεγαλύτερη των 15 (δεκαπέντε) ετών, που την τελευταία 15ετία (δεκαπενταετία) να είναι στελέχη σε ομάδες που έχουν εκπονήσει Οριστικές Υδραυλικές μελέτες με Τεύχη Δημοπράτησης ή μέσω Υπηρεσιών Συμβούλου, για α) έργα ύδρευσης έκτασης τουλάχιστον 150 εκταρίων β) έργα Επεξεργασίας νερού παροχής τουλάχιστον 15.000 μ3/ημέρα γ) έργα αποχέτευσης έκτασης τουλάχιστον 150 εκταρίων δ) έργα επεξεργασίας ακαθάρτων δυναμικότητας τουλάχιστον 25.000 Ι.Π Η αγορά αναμένει με ενδιαφέρον την ολοκλήρωση του διαγωνισμού, ποιοι θα είναι οι ενδιαφερόμενοι και σε ποιους θα καταλήξει ο αναφερόμενος ως «μπούσουλας» για τα έργα ύδρευσης, αποχέτευσης και λυμάτων…
    • By Engineer
      Νέες χρηματοδοτήσεις ΟΤΑ από το πρόγραμμα «ΦιλόΔημος», ύψους 105 εκατομμυρίων ευρώ ενεργοποιούνται με απόφαση του Υπουργού Εσωτερικών, Αλέξη Χαρίτση, για 35 νέα έργα ύδρευσης και αποχέτευσης, αλλά και για τα πρώτα έργα αποκατάστασης τεσσάρων Χώρων Ανεξέλεγκτης Διάθεσης Απορριμμάτων (ΧΑΔΑ) στον Δήμο Κύμης-Αλιβερίου, από τους 19 συνολικά ΧΑΔΑ, που εντάσσονται στο πρόγραμμα. Η υλοποίηση του προγράμματος «ΦιλόΔημος» συνεχίζεται με γρήγορους ρυθμούς από το Υπουργείο Εσωτερικών, σε συνεργασία με το Υπουργείο Οικονομίας και Ανάπτυξης, στο πλαίσιο της κυβερνητικής στρατηγικής για την αναπτυξιακή ενίσχυση των Δήμων, τη λύση χρόνιων προβλημάτων των τοπικών κοινωνιών και τη βελτίωση της ζωής των πολιτών. Όπως έχει επισημάνει ο  κ. Χαρίτσης, η αξιοποίηση όλων των χρηματοδοτικών εργαλείων για την ενίσχυση των δήμων είναι κρίσιμη και συνδέεται ευθέως με την συνολική προσπάθεια που γίνεται για την παραγωγική ανασυγκρότηση της ελληνικής οικονομίας. Η ολοκλήρωση των έργων για την αποκατάσταση των ΧΑΔΑ εκτός από την προστασία του περιβάλλοντος, βάζει τέλος στα βαριά πρόστιμα που καλείται να πληρώνει η χώρα για καταδικαστικές αποφάσεις του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου.     Η μεγάλη ανταπόκριση των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης καταδεικνύει την μεγάλη ανάγκη για τα έργα και τις δράσεις που περιλαμβάνονται στις προσκλήσεις του «ΦιλόΔημου» και το αποτέλεσμα ξεπερνά όλες τις προσδοκίες. Μέσα σε μόλις 80 ημερολογιακές ημέρες, από τις 15 Ιουνίου 2018 μέχρι σήμερα, έχουν εγκριθεί 105 έργα ύδρευσης και αποχέτευσης συνολικού προϋπολογισμού 351.477.350,86  εκατ. Ευρώ.
      Ακολουθεί ο πίνακας των νέων έργων και τα ποσά χρηματοδότησης.   Πρόσκληση Ι «Βελτίωση των Υποδομών των Δικτύων Ύδρευσης»  
      View full είδηση
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.