Search the Community
Showing results for tags 'λειψυδρία'.
-
Είχε ξαναδεί τη στάθμη του νερού στο φράγμα Λιβαδιού να φτάνει σε τόσο χαμηλά επίπεδα, την έχει δει παλαιότερα και σε χαμηλότερα απ’ ό,τι φέτος. Από την άλλη, όμως, ποτέ άλλοτε το νησί δεν είχε τόσο μεγάλες ανάγκες σε νερό: μέσα σε μόλις πέντε χρόνια και εν μέσω κλιματικής κρίσης, η κατανάλωση του νερού στην Αστυπάλαια αυξήθηκε κατά 60%. Ως δήμαρχος του νησιού δεν ήταν διατεθειμένος να πάρει τέτοιο ρίσκο. Τον Ιανουάριο, το δημοτικό συμβούλιο αποφάσισε ομόφωνα «τη μετάβασή του στην Αθήνα για συνάντηση με τον αρμόδιο υπουργό, με σκοπό την υποβολή επίσημου αιτήματος για την κήρυξη του Δήμου Αστυπάλαιας σε κατάσταση εκτάκτου ανάγκης λόγω της παρατεταμένης ανομβρίας». Oπερ και εγένετο. Ο φάκελος με όλα τα δικαιολογητικά κατατέθηκε τον Φεβρουάριο και τρεις μήνες μετά ο Νίκος Κομηνέας είχε στα χέρια του το πολυαναμενόμενο ΦΕΚ με την απόφαση της έγκρισης. Το μικρό νησί των Δωδεκανήσων είχε κηρυχθεί σε κατάσταση εκτάκτου ανάγκης λόγω λειψυδρίας. «Καλύτερα να προλαμβάνεις, παρά να θεραπεύεις», μου είπε στην τηλεφωνική επικοινωνία που είχαμε. Δεν στερέψαμε Οι τίτλοι για την Αστυπάλαια, η οποία μάλιστα είχε προβληθεί λίγα χρόνια πριν ως το πρώτο πράσινο και αειφόρο ελληνικό νησί, φαίνονταν καταστροφολογικοί. «Βρίσκεται το νησί σε απελπιστική κατάσταση;», ρώτησα τον δήμαρχο. «Oχι», απάντησε απευθείας, αποτρέποντας τον πανικό. «Εχουμε νερό που μπορεί να καλύψει τις ανάγκες, αλλά αν δεν κάνουμε κάτι, θα φτάσει το φθινόπωρο και δεν θα έχουμε ούτε σταγόνα στο φράγμα, άρα δεν θα έχουν νερό οι οικισμοί. Θα πρέπει να φροντίσω ώστε να έχουμε τη δυνατότητα να καλύψουμε τις μελλοντικές ανάγκες», εξήγησε. Η ανάγκη της πρόληψης οδήγησε στην ενοικίαση μιας μονάδας αφαλάτωσης για έξι μήνες, που θα προσφέρει 600 κυβικά μέτρα νερού την ημέρα. Η ιδιότητα του κατεπείγοντος δίνει στον νησιωτικό δήμο τη δυνατότητα να κινητοποιήσει αμέσως πόρους και να επιταχύνει διαδικασίες χρονοβόρες και απαιτητικές. «Επειδή επικαλούμαστε την έκτακτη ανάγκη μπορούμε να τοποθετήσουμε την προσωρινή αφαλάτωση σε συντομότερο διάστημα. Οι αδειοδοτήσεις και οι εγκρίσεις από διάφορους φορείς δεν είναι τόσο απαιτητικές, ενώ γίνονται πιο σύντομες οι διαδικασίες διαγωνισμών», εξήγησε ο κ. Κομηνέας. Ο ίδιος ξεκαθάρισε ότι δεν προχώρησε σε απευθείας ανάθεση, δυνατότητα που του δίνεται από τον νόμο λόγω της κατάστασης, αλλά θα λάβει προσφορές από τρεις εταιρείες και έπειτα από διαπραγμάτευση θα επιλέξει τη βέλτιστη λύση για το νησί. Θέλοντας να δείξει την οικονομία χρόνου που επιτυγχάνει, αντιπαρέβαλε την παραπάνω διαδικασία με την αγορά μονάδας αφαλάτωσης, η οποία έχει διαρκέσει στο σύνολό της δύο χρόνια. Η μονάδα δεν θα είναι έτοιμη αυτή τη θερινή περίοδο και θα μπορεί να λειτουργήσει από Νοέμβριο. «Ακόμη και η απόφαση της κήρυξης σε κατάσταση εκτάκτου ανάγκης χρειάστηκε τρεις μήνες», σχολίασε. Το έκτο Η Αστυπάλαια γίνεται το έκτο νησί μετά τον Δήμο Κεντρικής Κέρκυρας, τη Σύμη, την Πάτμο, τη Λέρο και το Μεγανήσι, που κηρύσσεται σε κατάσταση εκτάκτου ανάγκης εξαιτίας της λειψυδρίας από το 2025. Η «Κ» συνομίλησε και με άλλους δήμους που υπήχθησαν σ’ αυτό το μέτρο. Οι περισσότεροι δήμαρχοι παραδέχθηκαν ότι η κήρυξη σε κατάσταση εκτάκτου ανάγκης ήταν ο μόνος τρόπος ώστε να ανταποκριθούν στην ταχύτητα με την οποία αυξάνονται οι ανάγκες υδροδότησης των νησιών, τη στιγμή που τα υδατικά αποθέματα μειώνονται και οι υποδομές είναι παλιές και φθαρμένες. «Ακούγεται παράδοξο να έχουμε τόσες βροχές και να κηρύσσεται μια περιοχή σε κατάσταση εκτάκτου ανάγκης. Η έννοια της λειψυδρίας, όμως, δεν ταυτίζεται με την έννοια της ανομβρίας», επισήμανε ο δήμαρχος Κεντρικής Κέρκυρας Στέφανος Πουλημένος. Oπως εξήγησε, στο νησί υπάρχει άφθονο νερό. Το πρόβλημα είναι το παλιό και διαβρωμένο δίκτυο ύδρευσης, το οποίο έχει τεράστιες απώλειες, με αποτέλεσμα το νερό να μη φτάνει πάντα στους καταναλωτές. «Η λειψυδρία προκύπτει εξ αυτού». Παρότι η κατασκευή δικτύου δεν είναι ένα σύνθετο έργο, η επιλογή του εργολάβου θα απαιτούσε υπό κανονικές συνθήκες περίπου δύο με τρία χρόνια, ενώ τώρα, κατά τον κ. Πουλημένο, δεν θα ξεπεράσει τους τρεις μήνες. Ποιος αποφασίζει Με την αλλαγή του νόμου πέρυσι, τις εγκρίσεις για τη διαδικασία του κατεπείγοντος δίνει πλέον το υπουργείο Περιβάλλοντος και όχι το Πολιτικής Προστασίας, κατόπιν θετικής γνωμοδότησης της Ρυθμιστικής Αρχής Αποβλήτων, Ενέργειας και Υδάτων και με τη σύμφωνη γνώμη του γενικού γραμματέα Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής. Σύμφωνα με κυβερνητικές πηγές, ο νόμος άλλαξε προκειμένου οι διαδικασίες να είναι συντομότερες, αλλά και να διέπονται από αυστηρότερα κριτήρια. «Η ΡΑΕΥ δεν εξετάζει μόνο εάν υπάρχει λειψυδρία· το βασικό είναι να στοιχειοθετηθεί η έκτακτη ανάγκη, δηλαδή αν απαιτούνται άμεσα και έκτακτα μέτρα και έργα για να διασφαλιστεί η υδροδότηση της περιοχής», δήλωσε ο πρόεδρος της ΡΑΕΥ Κωνσταντίνος Τσιμάρας. Oπως υπογράμμισε, παρατηρήθηκαν υπερβολές σε κάποιες αιτήσεις και αυτός είναι ο λόγος που μέχρι σήμερα εγκρίθηκαν περίπου οι μισές. Απευθυνθήκαμε στον γενικό γραμματέα Φυσικού Περιβάλλοντος και Υδάτων, Πέτρο Βαρελίδη, ρωτώντας τον αν πιστεύει ότι γίνεται κατάχρηση του μέτρου. «Δεν θα έλεγα κατάχρηση, αλλά παρανόηση. Οι περισσότεροι νησιωτικοί δήμοι μπερδεύουν το έκτακτο με το αντικειμενικό πρόβλημα της λειψυδρίας. Αν ένα νησί υποφέρει τρία χρόνια από λειψυδρία, δεν είναι ένα έκτακτο πρόβλημα. Είναι πολύ σοβαρό, αλλά όχι έκτακτο». Υποστελεχωμένοι Βεβαίως, όπως παραδέχθηκε, υπάρχει ένα αντικειμενικό πρόβλημα: οι δήμοι των νησιών είναι συνήθως υποστελεχωμένοι και διαδικασίες όπως οι περιβαλλοντικές αδειοδοτήσεις είναι δύσκολες. Από φέτος, μάλιστα, οι δήμοι για να προχωρήσουν σε συμβάσεις πρέπει να πληρούν ακόμη έναν όρο: οφείλουν να έχουν διαχειριστική επάρκεια, το απαιτούμενο δηλαδή προσωπικό και τα απαραίτητα πληροφοριακά συστήματα που θεωρούνται επαρκή για να υλοποιηθούν έργα. «Σχεδόν κανένα νησί δεν έχει διαχειριστική επάρκεια. Αυτό δημιουργεί πίεση, αλλά δεν μπορούμε να δεχθούμε να δίνονται έργα σε δήμους που δεν είναι σε θέση να κάνουν διαγωνισμούς ή να τα υλοποιήσουν», υπογράμμισε ο γενικός γραμματέας. Χαρακτηριστικά ανέφερε ότι το υπουργείο Περιβάλλοντος διέθεσε το 2025 περίπου τέσσερα εκατ. ευρώ μόνο σε νησιωτικούς δήμους που βρίσκονται σε κατάσταση εκτάκτου ανάγκης, εκ των οποίων δεν απορροφήθηκε ακόμη ούτε ευρώ. «Πρόκειται κυρίως για μια διοικητικού τύπου κήρυξη», τόνισε ο Μανώλης Κουτουλάκης, γενικός γραμματέας Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής, εξηγώντας ότι τα αυστηρά πλαίσια που έχουν τεθεί για να υλοποιηθούν συμβάσεις έχουν δημιουργήσει προσκόμματα στην υλοποίηση των έργων και μέχρι να προσαρμοστούν, οι νησιωτικοί δήμοι καταφεύγουν στο μέτρο αυτό. «Θέλουμε να ωριμάσει το σύστημα και να τεθούν αυστηροί κανόνες στην προκήρυξη έργων, αλλά παράλληλα δεν πρέπει να τιμωρηθούν οι νησιωτικοί δήμοι, ειδικά οι μικρότεροι. Τα Ψαρά, για παράδειγμα, έχουν έναν υπάλληλο. Εμείς προσπαθούμε να τους υποστηρίξουμε με τη χρηματοδότηση μελετών και την πρόσληψη τεχνικών συμβούλων, ενώ στοχεύουμε ως ενδιάμεσοι μεταξύ της κεντρικής διοίκησης και τοπικής αυτοδιοίκησης των νησιών να εξηγήσουμε ότι η νησιωτικότητα είναι ένα διαρθρωτικό πρόβλημα, το οποίο δεν επιδέχεται οριζόντιες λύσεις». Υψηλότερο κόστος Ακόμη πάντως και για το ποιες είναι οι λύσεις αυτές, προκύπτουν διαφωνίες. Χαρακτηριστικό παράδειγμα, η ενοικίαση των αφαλατώσεων. Το υπουργείο Περιβάλλοντος δεν δίνει χρηματοδότηση για μίσθωση αφαλατώσεων, καθώς κρίνει ότι είναι ασύμφορες οικονομικά. Πράγματι, τη στιγμή που η Αστυπάλαια θα αγοράσει μια μονάδα 600 κ.μ. νερού/ημέρα με 900.000 ευρώ, θα χρεωθεί παράλληλα 350.000 ευρώ για την ενοικίαση και τη συντήρηση μονάδας ίδιας δυναμικής για περίπου έξι μήνες. Η Αστυπάλαια και η Πάρος, αμφότερες σε κατάσταση εκτάκτου ανάγκης, θα προβούν και σε αγορά και σε μίσθωση αφαλατώσεων: για την αγορά θα «ξεκλειδώσουν» κεφάλαια του υπουργείου Περιβάλλοντος, ενώ για τη μίσθωση κεφάλαια του υπουργείου Ναυτιλίας. Στο μέτρο της εκτάκτου ανάγκης για τη λειψυδρία υφίσταται και ακόμη ένα παράδοξο: παρότι τα νησιά δικαιούνται γρηγορότερη πρόσβαση σε κονδύλια για έργα αύξησης της υδροδότησης, δεν υποχρεούνται σε κανένα μέτρο μείωσης της κατανάλωσης νερού. Από τη θέση του γενικού γραμματέα Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής, ο Μανώλης Κουτουλάκης τόνισε ότι το ζήτημα του υδατικού ισοζυγίου πρέπει άμεσα να ενταχθεί στη δημόσια συζήτηση. «Πρέπει να διαχειριστούμε, όχι μόνο την προσφορά νερού, αλλά και τη ζήτηση», υποστήριξε. View full είδηση
-
Είχε ξαναδεί τη στάθμη του νερού στο φράγμα Λιβαδιού να φτάνει σε τόσο χαμηλά επίπεδα, την έχει δει παλαιότερα και σε χαμηλότερα απ’ ό,τι φέτος. Από την άλλη, όμως, ποτέ άλλοτε το νησί δεν είχε τόσο μεγάλες ανάγκες σε νερό: μέσα σε μόλις πέντε χρόνια και εν μέσω κλιματικής κρίσης, η κατανάλωση του νερού στην Αστυπάλαια αυξήθηκε κατά 60%. Ως δήμαρχος του νησιού δεν ήταν διατεθειμένος να πάρει τέτοιο ρίσκο. Τον Ιανουάριο, το δημοτικό συμβούλιο αποφάσισε ομόφωνα «τη μετάβασή του στην Αθήνα για συνάντηση με τον αρμόδιο υπουργό, με σκοπό την υποβολή επίσημου αιτήματος για την κήρυξη του Δήμου Αστυπάλαιας σε κατάσταση εκτάκτου ανάγκης λόγω της παρατεταμένης ανομβρίας». Oπερ και εγένετο. Ο φάκελος με όλα τα δικαιολογητικά κατατέθηκε τον Φεβρουάριο και τρεις μήνες μετά ο Νίκος Κομηνέας είχε στα χέρια του το πολυαναμενόμενο ΦΕΚ με την απόφαση της έγκρισης. Το μικρό νησί των Δωδεκανήσων είχε κηρυχθεί σε κατάσταση εκτάκτου ανάγκης λόγω λειψυδρίας. «Καλύτερα να προλαμβάνεις, παρά να θεραπεύεις», μου είπε στην τηλεφωνική επικοινωνία που είχαμε. Δεν στερέψαμε Οι τίτλοι για την Αστυπάλαια, η οποία μάλιστα είχε προβληθεί λίγα χρόνια πριν ως το πρώτο πράσινο και αειφόρο ελληνικό νησί, φαίνονταν καταστροφολογικοί. «Βρίσκεται το νησί σε απελπιστική κατάσταση;», ρώτησα τον δήμαρχο. «Oχι», απάντησε απευθείας, αποτρέποντας τον πανικό. «Εχουμε νερό που μπορεί να καλύψει τις ανάγκες, αλλά αν δεν κάνουμε κάτι, θα φτάσει το φθινόπωρο και δεν θα έχουμε ούτε σταγόνα στο φράγμα, άρα δεν θα έχουν νερό οι οικισμοί. Θα πρέπει να φροντίσω ώστε να έχουμε τη δυνατότητα να καλύψουμε τις μελλοντικές ανάγκες», εξήγησε. Η ανάγκη της πρόληψης οδήγησε στην ενοικίαση μιας μονάδας αφαλάτωσης για έξι μήνες, που θα προσφέρει 600 κυβικά μέτρα νερού την ημέρα. Η ιδιότητα του κατεπείγοντος δίνει στον νησιωτικό δήμο τη δυνατότητα να κινητοποιήσει αμέσως πόρους και να επιταχύνει διαδικασίες χρονοβόρες και απαιτητικές. «Επειδή επικαλούμαστε την έκτακτη ανάγκη μπορούμε να τοποθετήσουμε την προσωρινή αφαλάτωση σε συντομότερο διάστημα. Οι αδειοδοτήσεις και οι εγκρίσεις από διάφορους φορείς δεν είναι τόσο απαιτητικές, ενώ γίνονται πιο σύντομες οι διαδικασίες διαγωνισμών», εξήγησε ο κ. Κομηνέας. Ο ίδιος ξεκαθάρισε ότι δεν προχώρησε σε απευθείας ανάθεση, δυνατότητα που του δίνεται από τον νόμο λόγω της κατάστασης, αλλά θα λάβει προσφορές από τρεις εταιρείες και έπειτα από διαπραγμάτευση θα επιλέξει τη βέλτιστη λύση για το νησί. Θέλοντας να δείξει την οικονομία χρόνου που επιτυγχάνει, αντιπαρέβαλε την παραπάνω διαδικασία με την αγορά μονάδας αφαλάτωσης, η οποία έχει διαρκέσει στο σύνολό της δύο χρόνια. Η μονάδα δεν θα είναι έτοιμη αυτή τη θερινή περίοδο και θα μπορεί να λειτουργήσει από Νοέμβριο. «Ακόμη και η απόφαση της κήρυξης σε κατάσταση εκτάκτου ανάγκης χρειάστηκε τρεις μήνες», σχολίασε. Το έκτο Η Αστυπάλαια γίνεται το έκτο νησί μετά τον Δήμο Κεντρικής Κέρκυρας, τη Σύμη, την Πάτμο, τη Λέρο και το Μεγανήσι, που κηρύσσεται σε κατάσταση εκτάκτου ανάγκης εξαιτίας της λειψυδρίας από το 2025. Η «Κ» συνομίλησε και με άλλους δήμους που υπήχθησαν σ’ αυτό το μέτρο. Οι περισσότεροι δήμαρχοι παραδέχθηκαν ότι η κήρυξη σε κατάσταση εκτάκτου ανάγκης ήταν ο μόνος τρόπος ώστε να ανταποκριθούν στην ταχύτητα με την οποία αυξάνονται οι ανάγκες υδροδότησης των νησιών, τη στιγμή που τα υδατικά αποθέματα μειώνονται και οι υποδομές είναι παλιές και φθαρμένες. «Ακούγεται παράδοξο να έχουμε τόσες βροχές και να κηρύσσεται μια περιοχή σε κατάσταση εκτάκτου ανάγκης. Η έννοια της λειψυδρίας, όμως, δεν ταυτίζεται με την έννοια της ανομβρίας», επισήμανε ο δήμαρχος Κεντρικής Κέρκυρας Στέφανος Πουλημένος. Oπως εξήγησε, στο νησί υπάρχει άφθονο νερό. Το πρόβλημα είναι το παλιό και διαβρωμένο δίκτυο ύδρευσης, το οποίο έχει τεράστιες απώλειες, με αποτέλεσμα το νερό να μη φτάνει πάντα στους καταναλωτές. «Η λειψυδρία προκύπτει εξ αυτού». Παρότι η κατασκευή δικτύου δεν είναι ένα σύνθετο έργο, η επιλογή του εργολάβου θα απαιτούσε υπό κανονικές συνθήκες περίπου δύο με τρία χρόνια, ενώ τώρα, κατά τον κ. Πουλημένο, δεν θα ξεπεράσει τους τρεις μήνες. Ποιος αποφασίζει Με την αλλαγή του νόμου πέρυσι, τις εγκρίσεις για τη διαδικασία του κατεπείγοντος δίνει πλέον το υπουργείο Περιβάλλοντος και όχι το Πολιτικής Προστασίας, κατόπιν θετικής γνωμοδότησης της Ρυθμιστικής Αρχής Αποβλήτων, Ενέργειας και Υδάτων και με τη σύμφωνη γνώμη του γενικού γραμματέα Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής. Σύμφωνα με κυβερνητικές πηγές, ο νόμος άλλαξε προκειμένου οι διαδικασίες να είναι συντομότερες, αλλά και να διέπονται από αυστηρότερα κριτήρια. «Η ΡΑΕΥ δεν εξετάζει μόνο εάν υπάρχει λειψυδρία· το βασικό είναι να στοιχειοθετηθεί η έκτακτη ανάγκη, δηλαδή αν απαιτούνται άμεσα και έκτακτα μέτρα και έργα για να διασφαλιστεί η υδροδότηση της περιοχής», δήλωσε ο πρόεδρος της ΡΑΕΥ Κωνσταντίνος Τσιμάρας. Oπως υπογράμμισε, παρατηρήθηκαν υπερβολές σε κάποιες αιτήσεις και αυτός είναι ο λόγος που μέχρι σήμερα εγκρίθηκαν περίπου οι μισές. Απευθυνθήκαμε στον γενικό γραμματέα Φυσικού Περιβάλλοντος και Υδάτων, Πέτρο Βαρελίδη, ρωτώντας τον αν πιστεύει ότι γίνεται κατάχρηση του μέτρου. «Δεν θα έλεγα κατάχρηση, αλλά παρανόηση. Οι περισσότεροι νησιωτικοί δήμοι μπερδεύουν το έκτακτο με το αντικειμενικό πρόβλημα της λειψυδρίας. Αν ένα νησί υποφέρει τρία χρόνια από λειψυδρία, δεν είναι ένα έκτακτο πρόβλημα. Είναι πολύ σοβαρό, αλλά όχι έκτακτο». Υποστελεχωμένοι Βεβαίως, όπως παραδέχθηκε, υπάρχει ένα αντικειμενικό πρόβλημα: οι δήμοι των νησιών είναι συνήθως υποστελεχωμένοι και διαδικασίες όπως οι περιβαλλοντικές αδειοδοτήσεις είναι δύσκολες. Από φέτος, μάλιστα, οι δήμοι για να προχωρήσουν σε συμβάσεις πρέπει να πληρούν ακόμη έναν όρο: οφείλουν να έχουν διαχειριστική επάρκεια, το απαιτούμενο δηλαδή προσωπικό και τα απαραίτητα πληροφοριακά συστήματα που θεωρούνται επαρκή για να υλοποιηθούν έργα. «Σχεδόν κανένα νησί δεν έχει διαχειριστική επάρκεια. Αυτό δημιουργεί πίεση, αλλά δεν μπορούμε να δεχθούμε να δίνονται έργα σε δήμους που δεν είναι σε θέση να κάνουν διαγωνισμούς ή να τα υλοποιήσουν», υπογράμμισε ο γενικός γραμματέας. Χαρακτηριστικά ανέφερε ότι το υπουργείο Περιβάλλοντος διέθεσε το 2025 περίπου τέσσερα εκατ. ευρώ μόνο σε νησιωτικούς δήμους που βρίσκονται σε κατάσταση εκτάκτου ανάγκης, εκ των οποίων δεν απορροφήθηκε ακόμη ούτε ευρώ. «Πρόκειται κυρίως για μια διοικητικού τύπου κήρυξη», τόνισε ο Μανώλης Κουτουλάκης, γενικός γραμματέας Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής, εξηγώντας ότι τα αυστηρά πλαίσια που έχουν τεθεί για να υλοποιηθούν συμβάσεις έχουν δημιουργήσει προσκόμματα στην υλοποίηση των έργων και μέχρι να προσαρμοστούν, οι νησιωτικοί δήμοι καταφεύγουν στο μέτρο αυτό. «Θέλουμε να ωριμάσει το σύστημα και να τεθούν αυστηροί κανόνες στην προκήρυξη έργων, αλλά παράλληλα δεν πρέπει να τιμωρηθούν οι νησιωτικοί δήμοι, ειδικά οι μικρότεροι. Τα Ψαρά, για παράδειγμα, έχουν έναν υπάλληλο. Εμείς προσπαθούμε να τους υποστηρίξουμε με τη χρηματοδότηση μελετών και την πρόσληψη τεχνικών συμβούλων, ενώ στοχεύουμε ως ενδιάμεσοι μεταξύ της κεντρικής διοίκησης και τοπικής αυτοδιοίκησης των νησιών να εξηγήσουμε ότι η νησιωτικότητα είναι ένα διαρθρωτικό πρόβλημα, το οποίο δεν επιδέχεται οριζόντιες λύσεις». Υψηλότερο κόστος Ακόμη πάντως και για το ποιες είναι οι λύσεις αυτές, προκύπτουν διαφωνίες. Χαρακτηριστικό παράδειγμα, η ενοικίαση των αφαλατώσεων. Το υπουργείο Περιβάλλοντος δεν δίνει χρηματοδότηση για μίσθωση αφαλατώσεων, καθώς κρίνει ότι είναι ασύμφορες οικονομικά. Πράγματι, τη στιγμή που η Αστυπάλαια θα αγοράσει μια μονάδα 600 κ.μ. νερού/ημέρα με 900.000 ευρώ, θα χρεωθεί παράλληλα 350.000 ευρώ για την ενοικίαση και τη συντήρηση μονάδας ίδιας δυναμικής για περίπου έξι μήνες. Η Αστυπάλαια και η Πάρος, αμφότερες σε κατάσταση εκτάκτου ανάγκης, θα προβούν και σε αγορά και σε μίσθωση αφαλατώσεων: για την αγορά θα «ξεκλειδώσουν» κεφάλαια του υπουργείου Περιβάλλοντος, ενώ για τη μίσθωση κεφάλαια του υπουργείου Ναυτιλίας. Στο μέτρο της εκτάκτου ανάγκης για τη λειψυδρία υφίσταται και ακόμη ένα παράδοξο: παρότι τα νησιά δικαιούνται γρηγορότερη πρόσβαση σε κονδύλια για έργα αύξησης της υδροδότησης, δεν υποχρεούνται σε κανένα μέτρο μείωσης της κατανάλωσης νερού. Από τη θέση του γενικού γραμματέα Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής, ο Μανώλης Κουτουλάκης τόνισε ότι το ζήτημα του υδατικού ισοζυγίου πρέπει άμεσα να ενταχθεί στη δημόσια συζήτηση. «Πρέπει να διαχειριστούμε, όχι μόνο την προσφορά νερού, αλλά και τη ζήτηση», υποστήριξε.
-
Το ζήτημα της λειψυδρίας εξακολουθεί να αποτελεί μία από τις μεγαλύτερες προκλήσεις που καλείται να διαχειριστεί η Πολιτεία, με την Αττική να βρίσκεται στο επίκεντρο, λόγω των αυξημένων αναγκών ύδρευσης της πρωτεύουσας. Ήδη η ΕΥΔΑΠ έχει εκπονήσει ένα μεγάλο επενδυτικό πρόγραμμα ύψους 2,5 δισ. ευρώ, το οποίο περιλαμβάνει έργα υποδομής και παρεμβάσεις στο υδροδοτικό σύστημα, με στόχο την ενίσχυση της ανθεκτικότητας της Αττικής και τη διασφάλιση της απρόσκοπτης υδροδότησης τα επόμενα χρόνια. Μέσα σε αυτό το περιβάλλον σχεδιασμού και στενής παρακολούθησης των υδατικών αποθεμάτων, η χώρα -και ειδικότερα η Αττική- κατέγραψε έναν ιδιαίτερα βροχερό Ιανουάριο. Σύμφωνα με ειδικούς, η εξέλιξη αυτή επιτρέπει μια πιο αισιόδοξη αποτίμηση της κατάστασης, χωρίς ωστόσο να αίρει τις ανησυχίες. Σύμφωνα με τους ειδικούς, τα διαθέσιμα αποθέματα νερού εξακολουθούν να υπολείπονται των προηγούμενων ετών, ενώ η απόσταση από τα επίπεδα που ίσχυαν πριν η Αττική κηρυχθεί σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης παραμένει σημαντική. Χαρακτηριστικά είναι στα στοιχεία της ΕΥΔΑΠ που ανανεώνονται σχεδόν καθημερινά στην ιστοσελίδα της. Στις 3 Φεβρουάριο του 2025 τα αποθέματα στους τέσσερις ταμιευτήρες της Αττικής (Μόρνος, Υλίκη, Εύηνος, Μαραθώνας) ανέρχονταν σε 665 εκατομμύρια κυβικά, ενώ στις 3 Φεβρουαρίου του 2026 έφτασαν τα 550.993.000 κυβικά. Άρα, με γνώμονα τα συγκεκριμένα στοιχεία, μιλάμε για ένα έλλειμμα περίπου 110 εκατ. κυβικών μέτρων. Τα στοιχεία από τους ταμιευτήρες της Αττικής «Σημαντικά τα ύψη βροχής το διάστημα Οκτωβρίου-Ιανουαρίου» Όπως επισημαίνει στο protothema.gr η καθηγήτρια Υδρολογίας Ελισσάβετ Φελώνη, οι πρόσφατες βροχοπτώσεις έχουν ήδη αρχίσει να αποτυπώνονται στα υδατικά αποθέματα της Αττικής. «Ήδη από τις 29 Ιανουαρίου, τα αποθέματα στους τέσσερις βασικούς ταμιευτήρες ξεπέρασαν τα 500 εκατ. κυβικά μέτρα», σημειώνει, προσθέτοντας ότι διαφαίνεται μια σταδιακή έξοδος από το σερί των σχετικά άνυδρων υδρολογικών ετών. Σύμφωνα με την ίδια, τα ύψη βροχής την περίοδο Οκτωβρίου- Δεκεμβρίου ήταν σημαντικά, ενώ «οι βροχοπτώσεις του Ιανουαρίου σε πολλές περιοχές ήταν υπερτριπλάσιες σε σύγκριση με τον Ιανουάριο του 2025». Τα παραπάνω επιβεβαιώνουν και τα επίσημα στοιχεία του Meteo.gr που δόθηκαν χθες στη δημοσιότητα. Ωστόσο, η εικόνα για τους επόμενους μήνες παραμένει υπό διαμόρφωση. Όπως υπογραμμίζει η κυρία Φελώνη, καθοριστικό ρόλο θα παίξουν οι μήνες που ακολουθούν, καθώς και η εξέλιξη των χιονοπτώσεων. «Κατά τον Μάρτιο και τον Απρίλιο θα μπορούμε να προχωρήσουμε σε μια πιο ασφαλή εκτίμηση για την επάρκεια των αποθεμάτων και, με βάση αυτή, να καθοριστεί η στρατηγική διαχείρισης για το καλοκαίρι και τους επόμενους μήνες», τονίζει. View full είδηση
-
Το ζήτημα της λειψυδρίας εξακολουθεί να αποτελεί μία από τις μεγαλύτερες προκλήσεις που καλείται να διαχειριστεί η Πολιτεία, με την Αττική να βρίσκεται στο επίκεντρο, λόγω των αυξημένων αναγκών ύδρευσης της πρωτεύουσας. Ήδη η ΕΥΔΑΠ έχει εκπονήσει ένα μεγάλο επενδυτικό πρόγραμμα ύψους 2,5 δισ. ευρώ, το οποίο περιλαμβάνει έργα υποδομής και παρεμβάσεις στο υδροδοτικό σύστημα, με στόχο την ενίσχυση της ανθεκτικότητας της Αττικής και τη διασφάλιση της απρόσκοπτης υδροδότησης τα επόμενα χρόνια. Μέσα σε αυτό το περιβάλλον σχεδιασμού και στενής παρακολούθησης των υδατικών αποθεμάτων, η χώρα -και ειδικότερα η Αττική- κατέγραψε έναν ιδιαίτερα βροχερό Ιανουάριο. Σύμφωνα με ειδικούς, η εξέλιξη αυτή επιτρέπει μια πιο αισιόδοξη αποτίμηση της κατάστασης, χωρίς ωστόσο να αίρει τις ανησυχίες. Σύμφωνα με τους ειδικούς, τα διαθέσιμα αποθέματα νερού εξακολουθούν να υπολείπονται των προηγούμενων ετών, ενώ η απόσταση από τα επίπεδα που ίσχυαν πριν η Αττική κηρυχθεί σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης παραμένει σημαντική. Χαρακτηριστικά είναι στα στοιχεία της ΕΥΔΑΠ που ανανεώνονται σχεδόν καθημερινά στην ιστοσελίδα της. Στις 3 Φεβρουάριο του 2025 τα αποθέματα στους τέσσερις ταμιευτήρες της Αττικής (Μόρνος, Υλίκη, Εύηνος, Μαραθώνας) ανέρχονταν σε 665 εκατομμύρια κυβικά, ενώ στις 3 Φεβρουαρίου του 2026 έφτασαν τα 550.993.000 κυβικά. Άρα, με γνώμονα τα συγκεκριμένα στοιχεία, μιλάμε για ένα έλλειμμα περίπου 110 εκατ. κυβικών μέτρων. Τα στοιχεία από τους ταμιευτήρες της Αττικής «Σημαντικά τα ύψη βροχής το διάστημα Οκτωβρίου-Ιανουαρίου» Όπως επισημαίνει στο protothema.gr η καθηγήτρια Υδρολογίας Ελισσάβετ Φελώνη, οι πρόσφατες βροχοπτώσεις έχουν ήδη αρχίσει να αποτυπώνονται στα υδατικά αποθέματα της Αττικής. «Ήδη από τις 29 Ιανουαρίου, τα αποθέματα στους τέσσερις βασικούς ταμιευτήρες ξεπέρασαν τα 500 εκατ. κυβικά μέτρα», σημειώνει, προσθέτοντας ότι διαφαίνεται μια σταδιακή έξοδος από το σερί των σχετικά άνυδρων υδρολογικών ετών. Σύμφωνα με την ίδια, τα ύψη βροχής την περίοδο Οκτωβρίου- Δεκεμβρίου ήταν σημαντικά, ενώ «οι βροχοπτώσεις του Ιανουαρίου σε πολλές περιοχές ήταν υπερτριπλάσιες σε σύγκριση με τον Ιανουάριο του 2025». Τα παραπάνω επιβεβαιώνουν και τα επίσημα στοιχεία του Meteo.gr που δόθηκαν χθες στη δημοσιότητα. Ωστόσο, η εικόνα για τους επόμενους μήνες παραμένει υπό διαμόρφωση. Όπως υπογραμμίζει η κυρία Φελώνη, καθοριστικό ρόλο θα παίξουν οι μήνες που ακολουθούν, καθώς και η εξέλιξη των χιονοπτώσεων. «Κατά τον Μάρτιο και τον Απρίλιο θα μπορούμε να προχωρήσουμε σε μια πιο ασφαλή εκτίμηση για την επάρκεια των αποθεμάτων και, με βάση αυτή, να καθοριστεί η στρατηγική διαχείρισης για το καλοκαίρι και τους επόμενους μήνες», τονίζει.
-
Έπειτα από μια σειρά ετών κατά την οποία η Κρήτη βρίσκεται αντιμέτωπη με αυξανόμενες πιέσεις στους υδατικούς της πόρους και κατ΄ επέκταση στην ύδρευση όπως και στην άρδευση των καλλιεργειών ένα ολοκληρωμένο στρατηγικό σχέδιο διαχείρισης υδάτων «βορειοευρωπαϊκής κοπής» επιχειρεί να επανατοποθετήσει τη συζήτηση σε διαφορετική βάση. Όχι με έμφαση σε νέα, μεγαλόπνοα τεχνικά έργα, αλλά με μια σαφή κεντρική ιδέα: χωρίς ενιαίο σύστημα διακυβέρνησης, καμία τεχνική λύση δεν μπορεί να αποδώσει σε βάθος χρόνου. Η σχετική μελέτη για τη διαχείριση των υδάτων της Κρήτης, που εκπονήθηκε από την ολλανδική HVA (σ.σ. πρόκειται για την ίδια που είχε εκπονήσει και το master plan για την ανασυγκρότηση της Θεσσαλίας, με ανάθεση του έργου από το Μαξίμου) και χρηματοδοτήθηκε εξ ολοκλήρου ως δωρεά από την ΤΕΡΝΑ προς το Ελληνικό Δημόσιο, παραδόθηκε στα τέλη του 2025 στο Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης. Το στρατηγικό σχέδιο προτείνει τοπικά προσαρμοσμένες λύσεις και παρεμβάσεις για εξασφάλιση νερού Η φιλοσοφία του σχεδίου, το οποίο δεν έχει τεθεί ακόμη σε δημόσια διαβούλευση, πέρα από τα επιμέρους τεχνικά ευρήματα, παραπέμπει καταρχάς στη θεσμική οργάνωση, με σαφείς ρόλους των συναρμόδιων φορέων και σταδιακή εφαρμογή πολιτικών. Ένας «μαέστρος» για την Κρήτη Το κεντρικό συμπέρασμα της μελέτης είναι σαφές: τα αποσπασματικά έργα, οι πολλοί φορείς και οι επικαλυπτόμενες αρμοδιότητες οδηγούν με μαθηματική ακρίβεια σε απώλειες νερού, πόρων και χρόνου. Οι μελετητές εξετάζουν τρία σενάρια θεσμικής αναδιάρθρωσης και καταλήγουν σε ένα προτεινόμενο: την επέκταση του Οργανισμού Ανάπτυξης Κρήτης (ΟΑΚ), ώστε να λειτουργήσει ως ενιαία αρχή διαχείρισης υδάτων σε επίπεδο νησιού. Η επιλογή αυτή προκρίνεται επειδή αξιοποιεί έναν υφιστάμενο οργανισμό με τεχνογνωσία και αποδοχή σε περιφερειακό επίπεδο, περιορίζοντας τον διοικητικό και πολιτικό κίνδυνο που θα συνεπαγόταν η ίδρυση ενός νέου φορέα. Πρόκειται για μια λύση χαμηλής πολιτικής τριβής. Όπως επισημαίνεται ωστόσο από τους μελετητές καμία θεσμική λύση δεν μπορεί να εφαρμοστεί χωρίς προηγούμενη σύγκλιση των βασικών εμπλεκομένων – Περιφέρειας, δήμων, συναρμόδιων υπουργείων και παραγωγικών φορέων – που καλούνται πρώτα να συμφωνήσουν στη «μεγάλη εικόνα». Όπως υπαινίσσεται διακριτικά η μελέτη, το μεγαλύτερο πρόβλημα της Κρήτης δεν είναι τόσο η έλλειψη νερού, όσο ενός «μαέστρου» που θα συντονίσει την… ορχήστρα. Από τις οριζόντιες λύσεις στη γεωγραφική στόχευση Σε αντίθεση με την ελληνική… παράδοση των ενιαίων λύσεων, οι βορειοευρωπαίοι μελετητές της HVA απορρίπτουν το «ένα μέγεθος για όλους». Η Κρήτη αντιμετωπίζεται ως μωσαϊκό με διαφορετικά υδρολογικά, παραγωγικά και κλιματικά χαρακτηριστικά. Το στρατηγικό σχέδιο προτείνει τοπικά προσαρμοσμένες λύσεις και παρεμβάσεις για εξασφάλιση νερού σε περιοχές όπως το Ηράκλειο, η Ιεράπετρα, η Μεσσαρά και το οροπέδιο Λασιθίου. Η έμφαση δεν δίνεται στα μεγάλα και ακριβά έργα «βιτρίνας» αλλά σε παρεμβάσεις με χαμηλό κόστος και άμεση απόδοση: εντοπισμός και μείωση διαρροών, τομεοποίηση δικτύων, εγκατάσταση έξυπνων μετρητών και αποκατάσταση παλαιών γερασμένων αγωγών που σήμερα «χάνουν» τεράστιες ποσότητες νερού πριν φτάσουν στον τελικό χρήστη, ιδιαίτερα σε αγροτικές και περιαστικές ζώνες όπου οι απώλειες είναι σημαντικές. Παράλληλα, προτείνονται έργα μετριασμού πλημμυρικών κινδύνων που βασίζονται σε φυσικές λύσεις, όπως αναδασώσεις, αντιδιαβρωτικές παρεμβάσεις και μικρής κλίμακας φράγματα ελέγχου και αναβαθμίσεις αστικών αποστραγγιστικών συστημάτων σε πλήρη ευθυγράμμιση με τις κατευθύνσεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης για λύσεις που βασίζονται στη φύση. Επιπλέον, το Στρατηγικό Σχέδιο παρουσιάζει τον τεχνικό σχεδιασμό ενός Συστήματος Έγκαιρης Προειδοποίησης Πλημμυρών προσαρμοσμένου στις ιδιαίτερες υδρολογικές προκλήσεις της Κρήτης (στόχος του είναι η ετοιμότητα και όχι η διαχείριση έκτακτης ανάγκης). Γεωργία: το δύσκολο «στοίχημα» Ιδιαίτερα αιχμηρή είναι η ανάλυση για τη γεωργία και την κτηνοτροφία. Η μελέτη καταγράφει δομικές αδυναμίες όπως την εξάρτηση από ανοιχτά αρδευτικά κανάλια, την υπεράντληση υπόγειων υδάτων και την αναντιστοιχία μεταξύ των απαιτήσεων των καλλιεργειών σε νερό και της πραγματικής διαθεσιμότητας υδάτων. Η προτεινόμενη προσέγγιση δεν είναι άμεση γενίκευση μέτρων, αλλά πιλοτικές εφαρμογές σε περιοχές υψηλής υδατικής πίεσης, όπως η Μεσαρά και η Ιεράπετρα. Στόχος είναι να δοκιμαστούν και να αξιολογηθούν νέες πρακτικές άρδευσης και διαχείρισης και να επεκταθούν μόνο εφόσον αποδειχθούν περιβαλλοντικά, οικονομικά και κοινωνικά βιώσιμες. Καθοριστική θεωρείται και η κοινωνική διάσταση. Η μελέτη επισημαίνει τη γήρανση του αγροτικού πληθυσμού, την έλλειψη εργατικού δυναμικού και τα γραφειοκρατικά εμπόδια που περιορίζουν τη διαθεσιμότητα μεταναστών εργατών. Χωρίς ανθρώπινο κεφάλαιο, καμία τεχνολογική λύση δεν μπορεί να αποδώσει. Η HVA ενθαρρύνει μια συμμετοχική προσέγγιση, τονίζοντας τη σημασία των πιλοτικών έργων σε επίπεδο κοινότητας και τοπικής ιδιοκτησίας. Αντί να παρουσιάζονται οι μεταρρυθμίσεις ως άνωθεν επιβολές, προτείνεται να αναπτυχθούν ως συμπράξεις, οι οποίες συνδιαμορφώνονται με τους αγρότες, τους δήμους και τους συνεταιρισμούς. Χρήμα υπάρχει – αλλά όχι άπειρο Το σχέδιο που έχει παραδοθεί στις ελληνικές αρχές δεν αγνοεί τη δημοσιονομική πραγματικότητα. Η χρηματοδότηση νέων εγγειοβελτιωτικών έργων εξαρτάται κυρίως από τους πόρους της ΚΑΠ 2023–2027 και από το νέο Τομεακό Πρόγραμμα Ανάπτυξης 2026–2030. Ήδη βρίσκονται σε εξέλιξη ή σε φάση αξιολόγησης έργα δεκάδων εκατομμυρίων ευρώ, ενώ οι αρμοδιότητες μεταφέρθηκαν στο Υπουργείο Υποδομών με το σκεπτικό ότι η κεντρική διαχείριση των αρδευτικών έργων θα αποκτήσει έτσι μεγαλύτερη συνοχή. Ήδη εκκρεμεί η αξιολόγηση του έργου των αρδευτικών δικτύων του φράγματος Πλακιώτισσας από την αρμόδια Διαχειριστική Αρχή, ύψους άνω των 72 εκατ. ευρώ, ενώ άλλα έργα εντάσσονται στο πρόγραμμα «Ύδωρ 2.0» και μεταφέρονται στο νέο ΤΠΑ 2026–2030. Στο Τομεακό Πρόγραμμα Ανάπτυξης (ΤΠΑ) 2021-2025 περιλαμβάνεται και το έργο για τη «Λιμνοδεξαμενή Χοχλακίων Παλιοκάστρου, το Φράγμα Αγ. Ιωάννη Ιεράπετρας Λασιθίου και τα βασικά έργα αξιοποίησης αρδευτικού νερού», το οποίο βρίσκεται σε φάση υπογραφής της σύμβασης Σύμπραξης Δημοσίου Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ) και θα μεταφερθεί στο εθνικό ΤΠΑ 2026-2030 ως μακροχρόνια δέσμευση. Το έργο, με ανάδοχο τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, έχει κόστος κατασκευής 59 εκατ. ευρώ (πλέον ΦΠΑ) και εντάσσεται και αυτό στο ολοκληρωμένο πρόγραμμα “’Ύδωρ 2.0”. View full είδηση
-
Η πρόταση των Ολλανδών της HVA για την λειψυδρία στην Κρήτη
Engineer posted a είδηση in Έργα-Υποδομές
Έπειτα από μια σειρά ετών κατά την οποία η Κρήτη βρίσκεται αντιμέτωπη με αυξανόμενες πιέσεις στους υδατικούς της πόρους και κατ΄ επέκταση στην ύδρευση όπως και στην άρδευση των καλλιεργειών ένα ολοκληρωμένο στρατηγικό σχέδιο διαχείρισης υδάτων «βορειοευρωπαϊκής κοπής» επιχειρεί να επανατοποθετήσει τη συζήτηση σε διαφορετική βάση. Όχι με έμφαση σε νέα, μεγαλόπνοα τεχνικά έργα, αλλά με μια σαφή κεντρική ιδέα: χωρίς ενιαίο σύστημα διακυβέρνησης, καμία τεχνική λύση δεν μπορεί να αποδώσει σε βάθος χρόνου. Η σχετική μελέτη για τη διαχείριση των υδάτων της Κρήτης, που εκπονήθηκε από την ολλανδική HVA (σ.σ. πρόκειται για την ίδια που είχε εκπονήσει και το master plan για την ανασυγκρότηση της Θεσσαλίας, με ανάθεση του έργου από το Μαξίμου) και χρηματοδοτήθηκε εξ ολοκλήρου ως δωρεά από την ΤΕΡΝΑ προς το Ελληνικό Δημόσιο, παραδόθηκε στα τέλη του 2025 στο Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης. Το στρατηγικό σχέδιο προτείνει τοπικά προσαρμοσμένες λύσεις και παρεμβάσεις για εξασφάλιση νερού Η φιλοσοφία του σχεδίου, το οποίο δεν έχει τεθεί ακόμη σε δημόσια διαβούλευση, πέρα από τα επιμέρους τεχνικά ευρήματα, παραπέμπει καταρχάς στη θεσμική οργάνωση, με σαφείς ρόλους των συναρμόδιων φορέων και σταδιακή εφαρμογή πολιτικών. Ένας «μαέστρος» για την Κρήτη Το κεντρικό συμπέρασμα της μελέτης είναι σαφές: τα αποσπασματικά έργα, οι πολλοί φορείς και οι επικαλυπτόμενες αρμοδιότητες οδηγούν με μαθηματική ακρίβεια σε απώλειες νερού, πόρων και χρόνου. Οι μελετητές εξετάζουν τρία σενάρια θεσμικής αναδιάρθρωσης και καταλήγουν σε ένα προτεινόμενο: την επέκταση του Οργανισμού Ανάπτυξης Κρήτης (ΟΑΚ), ώστε να λειτουργήσει ως ενιαία αρχή διαχείρισης υδάτων σε επίπεδο νησιού. Η επιλογή αυτή προκρίνεται επειδή αξιοποιεί έναν υφιστάμενο οργανισμό με τεχνογνωσία και αποδοχή σε περιφερειακό επίπεδο, περιορίζοντας τον διοικητικό και πολιτικό κίνδυνο που θα συνεπαγόταν η ίδρυση ενός νέου φορέα. Πρόκειται για μια λύση χαμηλής πολιτικής τριβής. Όπως επισημαίνεται ωστόσο από τους μελετητές καμία θεσμική λύση δεν μπορεί να εφαρμοστεί χωρίς προηγούμενη σύγκλιση των βασικών εμπλεκομένων – Περιφέρειας, δήμων, συναρμόδιων υπουργείων και παραγωγικών φορέων – που καλούνται πρώτα να συμφωνήσουν στη «μεγάλη εικόνα». Όπως υπαινίσσεται διακριτικά η μελέτη, το μεγαλύτερο πρόβλημα της Κρήτης δεν είναι τόσο η έλλειψη νερού, όσο ενός «μαέστρου» που θα συντονίσει την… ορχήστρα. Από τις οριζόντιες λύσεις στη γεωγραφική στόχευση Σε αντίθεση με την ελληνική… παράδοση των ενιαίων λύσεων, οι βορειοευρωπαίοι μελετητές της HVA απορρίπτουν το «ένα μέγεθος για όλους». Η Κρήτη αντιμετωπίζεται ως μωσαϊκό με διαφορετικά υδρολογικά, παραγωγικά και κλιματικά χαρακτηριστικά. Το στρατηγικό σχέδιο προτείνει τοπικά προσαρμοσμένες λύσεις και παρεμβάσεις για εξασφάλιση νερού σε περιοχές όπως το Ηράκλειο, η Ιεράπετρα, η Μεσσαρά και το οροπέδιο Λασιθίου. Η έμφαση δεν δίνεται στα μεγάλα και ακριβά έργα «βιτρίνας» αλλά σε παρεμβάσεις με χαμηλό κόστος και άμεση απόδοση: εντοπισμός και μείωση διαρροών, τομεοποίηση δικτύων, εγκατάσταση έξυπνων μετρητών και αποκατάσταση παλαιών γερασμένων αγωγών που σήμερα «χάνουν» τεράστιες ποσότητες νερού πριν φτάσουν στον τελικό χρήστη, ιδιαίτερα σε αγροτικές και περιαστικές ζώνες όπου οι απώλειες είναι σημαντικές. Παράλληλα, προτείνονται έργα μετριασμού πλημμυρικών κινδύνων που βασίζονται σε φυσικές λύσεις, όπως αναδασώσεις, αντιδιαβρωτικές παρεμβάσεις και μικρής κλίμακας φράγματα ελέγχου και αναβαθμίσεις αστικών αποστραγγιστικών συστημάτων σε πλήρη ευθυγράμμιση με τις κατευθύνσεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης για λύσεις που βασίζονται στη φύση. Επιπλέον, το Στρατηγικό Σχέδιο παρουσιάζει τον τεχνικό σχεδιασμό ενός Συστήματος Έγκαιρης Προειδοποίησης Πλημμυρών προσαρμοσμένου στις ιδιαίτερες υδρολογικές προκλήσεις της Κρήτης (στόχος του είναι η ετοιμότητα και όχι η διαχείριση έκτακτης ανάγκης). Γεωργία: το δύσκολο «στοίχημα» Ιδιαίτερα αιχμηρή είναι η ανάλυση για τη γεωργία και την κτηνοτροφία. Η μελέτη καταγράφει δομικές αδυναμίες όπως την εξάρτηση από ανοιχτά αρδευτικά κανάλια, την υπεράντληση υπόγειων υδάτων και την αναντιστοιχία μεταξύ των απαιτήσεων των καλλιεργειών σε νερό και της πραγματικής διαθεσιμότητας υδάτων. Η προτεινόμενη προσέγγιση δεν είναι άμεση γενίκευση μέτρων, αλλά πιλοτικές εφαρμογές σε περιοχές υψηλής υδατικής πίεσης, όπως η Μεσαρά και η Ιεράπετρα. Στόχος είναι να δοκιμαστούν και να αξιολογηθούν νέες πρακτικές άρδευσης και διαχείρισης και να επεκταθούν μόνο εφόσον αποδειχθούν περιβαλλοντικά, οικονομικά και κοινωνικά βιώσιμες. Καθοριστική θεωρείται και η κοινωνική διάσταση. Η μελέτη επισημαίνει τη γήρανση του αγροτικού πληθυσμού, την έλλειψη εργατικού δυναμικού και τα γραφειοκρατικά εμπόδια που περιορίζουν τη διαθεσιμότητα μεταναστών εργατών. Χωρίς ανθρώπινο κεφάλαιο, καμία τεχνολογική λύση δεν μπορεί να αποδώσει. Η HVA ενθαρρύνει μια συμμετοχική προσέγγιση, τονίζοντας τη σημασία των πιλοτικών έργων σε επίπεδο κοινότητας και τοπικής ιδιοκτησίας. Αντί να παρουσιάζονται οι μεταρρυθμίσεις ως άνωθεν επιβολές, προτείνεται να αναπτυχθούν ως συμπράξεις, οι οποίες συνδιαμορφώνονται με τους αγρότες, τους δήμους και τους συνεταιρισμούς. Χρήμα υπάρχει – αλλά όχι άπειρο Το σχέδιο που έχει παραδοθεί στις ελληνικές αρχές δεν αγνοεί τη δημοσιονομική πραγματικότητα. Η χρηματοδότηση νέων εγγειοβελτιωτικών έργων εξαρτάται κυρίως από τους πόρους της ΚΑΠ 2023–2027 και από το νέο Τομεακό Πρόγραμμα Ανάπτυξης 2026–2030. Ήδη βρίσκονται σε εξέλιξη ή σε φάση αξιολόγησης έργα δεκάδων εκατομμυρίων ευρώ, ενώ οι αρμοδιότητες μεταφέρθηκαν στο Υπουργείο Υποδομών με το σκεπτικό ότι η κεντρική διαχείριση των αρδευτικών έργων θα αποκτήσει έτσι μεγαλύτερη συνοχή. Ήδη εκκρεμεί η αξιολόγηση του έργου των αρδευτικών δικτύων του φράγματος Πλακιώτισσας από την αρμόδια Διαχειριστική Αρχή, ύψους άνω των 72 εκατ. ευρώ, ενώ άλλα έργα εντάσσονται στο πρόγραμμα «Ύδωρ 2.0» και μεταφέρονται στο νέο ΤΠΑ 2026–2030. Στο Τομεακό Πρόγραμμα Ανάπτυξης (ΤΠΑ) 2021-2025 περιλαμβάνεται και το έργο για τη «Λιμνοδεξαμενή Χοχλακίων Παλιοκάστρου, το Φράγμα Αγ. Ιωάννη Ιεράπετρας Λασιθίου και τα βασικά έργα αξιοποίησης αρδευτικού νερού», το οποίο βρίσκεται σε φάση υπογραφής της σύμβασης Σύμπραξης Δημοσίου Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ) και θα μεταφερθεί στο εθνικό ΤΠΑ 2026-2030 ως μακροχρόνια δέσμευση. Το έργο, με ανάδοχο τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, έχει κόστος κατασκευής 59 εκατ. ευρώ (πλέον ΦΠΑ) και εντάσσεται και αυτό στο ολοκληρωμένο πρόγραμμα “’Ύδωρ 2.0”. -
Το ΥΠΕΝ για την αποτελεσματική αντιμετώπιση της λειψυδρίας σε όλη την επικράτεια, ενέκρινε 42 συνολικά έργα με χρηματοδότηση ύψους 75.556.121,75 ευρώ που αφορούν στη δημιουργία, την ενίσχυση και τον εκσυγχρονισμό των υποδομών διαχείρισης υδάτων. Το ποσό δεσμεύθηκε από το Τομεακό Πρόγραμμα Ανάπτυξης 2025 του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας και αφορά, μεταξύ άλλων, στη δημιουργία και τον εκσυγχρονισμό μονάδων αφαλάτωσης, στη βελτίωση και αντικατάσταση δικτύων ύδρευσης, σε δράσεις αξιοποίησης πηγαίων νερών (αγωγοί, ταχυδιυλιστήρια) κ.ά. Τα έργα αφορούν τόσο στη νησιωτική χώρα -και ειδικότερα νησιά όπου το πρόβλημα της λειψυδρίας είναι έντονο (Παξοί, Φούρνοι Κορσέων, Λειψοί, Μεγανήσι, Αστυπάλαια, Φολέγανδρος, Ψαρά, Πόρος, Αλόννησος κ.α.)- όσο και στην ηπειρωτική (Σέρρες, Λειβαδιά, Δυτική Μάνη, περιοχές Συκέων-Νεάπολης, Πυλαία-Χορτιάτη, Βόλο κ.ά.). Aναλυτικός πίνακας με τα έργα Ενταγμένα ΠΔΕ_τελικό_07012026 Α/Α Δήμος Τίτλος Επιλέξιμη δημόσια δαπάνη ΕΠΑ (συνεισφορά ΕΠΑ) (€) 1 Φούρνων Κορσέων Μονάδα αφαλάτωσης δυναμικότητας 300m3/ημέρα 300.000,00 2 Παξών Μονάδα Αφαλάτωσης δυναμικότητας 300m3/ημέρα 300.000,00 3 Καρπάθου Τρεις μονάδες αφαλάτωσης συνολικής δυναμικότητας 2300 m3/ημέρα 2.800.000,00 4 Ιθάκης Μονάδα αφαλάτωσης δυναμικότητας 500 m3/ημέρα 330.000,00 5 Κέας Μονάδα αφαλάτωσης δυναμικότητας 200 m3/ημέρα 260.000,00 6 Αλοννήσου Μονάδες Αφαλάτωσης συνολικής δυναμικότητας 800m3/ημέρα και δεξαμενή αποθήκευσης νερού 780.000,00 7 Λέρου Μονάδα αφαλάτωσης δυναμικότητας 1000m3/ημέρα 1.000.000,00 8 Πάτμου Μονάδα αφαλάτωσης δυναμικότητας 600m3/ημέρα 600.000,00 9 Λειψών Μονάδα αφαλάτωσης δυναμικότητας 300 m3/ημέρα 300.000,00 10 Μεγανησίου Μονάδα αφαλάτωσης δυναμικότητας 600m3/ημέρα 600.000,00 11 Λεβαδέων Ανόρυξη τριών γεωτρήσεων 200.000,00 12 Ύδρας Αντικατάσταση αγωγού αφαλάτωσης 620.000,00 13 Βέλου-Βόχας Δράσεις αντιμετώπισης λειψυδρίας (αγωγός μεταφοράς νερού και ταχυδιυλιστήριο) 3.100.000,00 14 Νάξου και Μικρών κυκλάδων Μονάδα αφαλάτωσης δυναμικότητας 2.000m3/ημέρα 1.800.000,00 15 Πόρου Δύο μονάδες αφαλάτωσηςδυναμικότητας 600m3/ημέρα έκαστη 1.200.000,00 16 Κύμης-Αλιβερίου Εμπλουτισμός ζώνης υδροδότησης Αλιβερίου μέσω καταθλιπτικού αγωγού (εξωτερικό υδραγωγείο κ.α.) 1.750.000,00 17 Σπετσών Μονάδα αφαλάτωσης δυναμικότητας 600m3/ημέρα 500.000,00 18 Βόρειας Κέρκυρας Μονάδα αφαλάτωσης δυναμικότητας 600m3/ημέρα 400.000,00 19 Σερρών Επεμβάσεις προς αποκατάσταση της υδροδότησης (μονάδες επεξεργασίας νερού, γεωτρήσεις κ.α.) 2.500.000,00 20 Αμοργού Βελτίωση Υποδομών ύδρευσης (αφαλάτωση, δίκτυο ύδρευσης, αγωγός κ.α.) 2.410.000,00 21 Βέλου-Βόχας Μονάδα αφαλάτωσης δυναμικότητας 1.000 m³/ ημέρα 1.550.000,00 22 Ζακύνθου Αντικατάσταση δικτύου ύδρευσης 1.999.999,72 23 Χερσονήσου Αντικατάσταση δικτύων ύδρευσης και γεωτρήσεις 1.170.000,00 24 Σητείας Έργα αντιμετώπισης λειψυδρίας (γεωτρήσεις, αγωγοί κ.α.) 720.000,00 25 Ιεράπετρας Ανόρυξη υδρευτικών γεωτρήσεων, εξωτερικό δίκτυο κ.α. 1.110.000,00 26 Κυθήρων Δίκτυα διασύνδεσης υποδομών ύδρευσης 1.350.000,00 27 Χίου Έργα αντιμετώπισης λειψυδρίας (Αγωγός, αφαλατώσεις κ.α.) 900.000,00 28 Αστυπάλαιας Συνοδά έργα αφαλάτωσης 250.000,00 29 Φολεγάνδρου Μονάδα αφαλάτωσης δυναμικότητας 600 m3/ ημέρα 600.000,00 30 Κύθνου Δύο μονάδες αφαλάτωσης δυναμικότητας 300 m3/ημέρα έκαστης 500.000,00 31 Ψαρών Δεξαμενή αποθήκευσης χωρητικότητας 1.000 m3. 150.000,00 32 Φαιστού Ενίσχυση υδροδοτικών υποδομών (υδρευτικές γεωτρήσεις, δίκτυα κ.α.) 514.000,00 33 Σουλίου Αντικατάσταση εσωτερικού δικτύου ύδρευσης 2.195.000,00 34 Ακτίου-Βόνιτσας Ενίσχυση / αναβάθμιση δικτύων ύδρευσης και ζώνες προστασίας σημείων υδροληψίας 1.000.000,00 35 Φιλιατών Αντικατάσταση εσωτερικού δικτύου ύδρευσης & συντήρηση δεξαμενής και αντλιοστασίου 1.200.000,00 36 Αλοννήσου Νέα εξωτερικά και εσωτερικά δίκτυα ύδρευσης 1.103.930,00 37 Δυτικής Μάνης Μονάδα αφαλάτωσης δυναμικότητας 1.000 m³/ημέρα 694.400,00 38 Ερμιονίδας Μονάδα αφαλάτωσης δυναμικότητας 1.000 m³/ημέρα 806.000,00 39 Κεντρικής Κέρκυρας και Διαποντίων Νήσων και Νότιας Κέρκυρας Αντικατάσταση αγωγών ύδρευσης 1.599.992,03 40 Άνδρου Μονάδα αφαλάτωσης δυναμικότητας 600 m3/ ημέρα 892.800,00 41 Βόλου Έργα αξιοποίησης πηγαίων νερών (αγωγοί, ταχυδιυλιστήριο κ.α.) 25.000.000,00 42 Συκεών-Νεαπόλεως και Πυλαίας-Χορτιάτη Εξωτερικό δίκτυο ύδρευσης 8.500.000,00 Σύνολο 42 75.556.121,75 View full είδηση
-
Το ΥΠΕΝ για την αποτελεσματική αντιμετώπιση της λειψυδρίας σε όλη την επικράτεια, ενέκρινε 42 συνολικά έργα με χρηματοδότηση ύψους 75.556.121,75 ευρώ που αφορούν στη δημιουργία, την ενίσχυση και τον εκσυγχρονισμό των υποδομών διαχείρισης υδάτων. Το ποσό δεσμεύθηκε από το Τομεακό Πρόγραμμα Ανάπτυξης 2025 του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας και αφορά, μεταξύ άλλων, στη δημιουργία και τον εκσυγχρονισμό μονάδων αφαλάτωσης, στη βελτίωση και αντικατάσταση δικτύων ύδρευσης, σε δράσεις αξιοποίησης πηγαίων νερών (αγωγοί, ταχυδιυλιστήρια) κ.ά. Τα έργα αφορούν τόσο στη νησιωτική χώρα -και ειδικότερα νησιά όπου το πρόβλημα της λειψυδρίας είναι έντονο (Παξοί, Φούρνοι Κορσέων, Λειψοί, Μεγανήσι, Αστυπάλαια, Φολέγανδρος, Ψαρά, Πόρος, Αλόννησος κ.α.)- όσο και στην ηπειρωτική (Σέρρες, Λειβαδιά, Δυτική Μάνη, περιοχές Συκέων-Νεάπολης, Πυλαία-Χορτιάτη, Βόλο κ.ά.). Aναλυτικός πίνακας με τα έργα Ενταγμένα ΠΔΕ_τελικό_07012026 Α/Α Δήμος Τίτλος Επιλέξιμη δημόσια δαπάνη ΕΠΑ (συνεισφορά ΕΠΑ) (€) 1 Φούρνων Κορσέων Μονάδα αφαλάτωσης δυναμικότητας 300m3/ημέρα 300.000,00 2 Παξών Μονάδα Αφαλάτωσης δυναμικότητας 300m3/ημέρα 300.000,00 3 Καρπάθου Τρεις μονάδες αφαλάτωσης συνολικής δυναμικότητας 2300 m3/ημέρα 2.800.000,00 4 Ιθάκης Μονάδα αφαλάτωσης δυναμικότητας 500 m3/ημέρα 330.000,00 5 Κέας Μονάδα αφαλάτωσης δυναμικότητας 200 m3/ημέρα 260.000,00 6 Αλοννήσου Μονάδες Αφαλάτωσης συνολικής δυναμικότητας 800m3/ημέρα και δεξαμενή αποθήκευσης νερού 780.000,00 7 Λέρου Μονάδα αφαλάτωσης δυναμικότητας 1000m3/ημέρα 1.000.000,00 8 Πάτμου Μονάδα αφαλάτωσης δυναμικότητας 600m3/ημέρα 600.000,00 9 Λειψών Μονάδα αφαλάτωσης δυναμικότητας 300 m3/ημέρα 300.000,00 10 Μεγανησίου Μονάδα αφαλάτωσης δυναμικότητας 600m3/ημέρα 600.000,00 11 Λεβαδέων Ανόρυξη τριών γεωτρήσεων 200.000,00 12 Ύδρας Αντικατάσταση αγωγού αφαλάτωσης 620.000,00 13 Βέλου-Βόχας Δράσεις αντιμετώπισης λειψυδρίας (αγωγός μεταφοράς νερού και ταχυδιυλιστήριο) 3.100.000,00 14 Νάξου και Μικρών κυκλάδων Μονάδα αφαλάτωσης δυναμικότητας 2.000m3/ημέρα 1.800.000,00 15 Πόρου Δύο μονάδες αφαλάτωσηςδυναμικότητας 600m3/ημέρα έκαστη 1.200.000,00 16 Κύμης-Αλιβερίου Εμπλουτισμός ζώνης υδροδότησης Αλιβερίου μέσω καταθλιπτικού αγωγού (εξωτερικό υδραγωγείο κ.α.) 1.750.000,00 17 Σπετσών Μονάδα αφαλάτωσης δυναμικότητας 600m3/ημέρα 500.000,00 18 Βόρειας Κέρκυρας Μονάδα αφαλάτωσης δυναμικότητας 600m3/ημέρα 400.000,00 19 Σερρών Επεμβάσεις προς αποκατάσταση της υδροδότησης (μονάδες επεξεργασίας νερού, γεωτρήσεις κ.α.) 2.500.000,00 20 Αμοργού Βελτίωση Υποδομών ύδρευσης (αφαλάτωση, δίκτυο ύδρευσης, αγωγός κ.α.) 2.410.000,00 21 Βέλου-Βόχας Μονάδα αφαλάτωσης δυναμικότητας 1.000 m³/ ημέρα 1.550.000,00 22 Ζακύνθου Αντικατάσταση δικτύου ύδρευσης 1.999.999,72 23 Χερσονήσου Αντικατάσταση δικτύων ύδρευσης και γεωτρήσεις 1.170.000,00 24 Σητείας Έργα αντιμετώπισης λειψυδρίας (γεωτρήσεις, αγωγοί κ.α.) 720.000,00 25 Ιεράπετρας Ανόρυξη υδρευτικών γεωτρήσεων, εξωτερικό δίκτυο κ.α. 1.110.000,00 26 Κυθήρων Δίκτυα διασύνδεσης υποδομών ύδρευσης 1.350.000,00 27 Χίου Έργα αντιμετώπισης λειψυδρίας (Αγωγός, αφαλατώσεις κ.α.) 900.000,00 28 Αστυπάλαιας Συνοδά έργα αφαλάτωσης 250.000,00 29 Φολεγάνδρου Μονάδα αφαλάτωσης δυναμικότητας 600 m3/ ημέρα 600.000,00 30 Κύθνου Δύο μονάδες αφαλάτωσης δυναμικότητας 300 m3/ημέρα έκαστης 500.000,00 31 Ψαρών Δεξαμενή αποθήκευσης χωρητικότητας 1.000 m3. 150.000,00 32 Φαιστού Ενίσχυση υδροδοτικών υποδομών (υδρευτικές γεωτρήσεις, δίκτυα κ.α.) 514.000,00 33 Σουλίου Αντικατάσταση εσωτερικού δικτύου ύδρευσης 2.195.000,00 34 Ακτίου-Βόνιτσας Ενίσχυση / αναβάθμιση δικτύων ύδρευσης και ζώνες προστασίας σημείων υδροληψίας 1.000.000,00 35 Φιλιατών Αντικατάσταση εσωτερικού δικτύου ύδρευσης & συντήρηση δεξαμενής και αντλιοστασίου 1.200.000,00 36 Αλοννήσου Νέα εξωτερικά και εσωτερικά δίκτυα ύδρευσης 1.103.930,00 37 Δυτικής Μάνης Μονάδα αφαλάτωσης δυναμικότητας 1.000 m³/ημέρα 694.400,00 38 Ερμιονίδας Μονάδα αφαλάτωσης δυναμικότητας 1.000 m³/ημέρα 806.000,00 39 Κεντρικής Κέρκυρας και Διαποντίων Νήσων και Νότιας Κέρκυρας Αντικατάσταση αγωγών ύδρευσης 1.599.992,03 40 Άνδρου Μονάδα αφαλάτωσης δυναμικότητας 600 m3/ ημέρα 892.800,00 41 Βόλου Έργα αξιοποίησης πηγαίων νερών (αγωγοί, ταχυδιυλιστήριο κ.α.) 25.000.000,00 42 Συκεών-Νεαπόλεως και Πυλαίας-Χορτιάτη Εξωτερικό δίκτυο ύδρευσης 8.500.000,00 Σύνολο 42 75.556.121,75
-
Παρά τις έντονες βροχοπτώσεις των τελευταίων ημερών, στη δυτική και κεντρική Ελλάδα, οι οποίες άφησαν πλούσιο αποτύπωμα σε υδροταμιευτήρες και έδωσαν μια γερή ανάσα για τη συνέχεια, το πρόβλημα με τα αποθέματα του νερού συνεχίζει να προβληματίζει τους ιθύνοντες. Το τελευταίο τρίμηνο του 2025, παρότι σημειώθηκαν 3-4 έντονα καιρικά επεισόδια, συνολικά χαρακτηρίστηκε από ξηρό και κρύο καιρό, που δεν έφερε ομοιόμορφο και ανάλογο όγκο βροχοπτώσεων ή χιονοπτώσεων, ή -για να είμαστε πιο ακριβείς- δεν συγκεντρώθηκαν οι αναμενόμενες ποσότητες στους ταμιευτήρες σε σημείο ώστε να μπορούμε να είμαστε ασφαλείς για τον επόμενο χρόνο. Η Υλίκη εκπέμπει SOS Μέχρι και την τελευταία ημέρα του 2025, τα αποτελέσματα ήταν πενιχρά. Eιδικά στην Υλίκη, η οποία αντιμετωπίζει το μεγαλύτερο πρόβλημα με 145.000.000 κυβ. μέτρα, αλλά και o Μαραθώνας που έχει μείνει στάσιμος λίγο πάνω από τα 20.000.000 κυβ. μ. νερού. Το τρίμηνο Οκτωβρίου - Νοεμβρίου - Δεκεμβρίου, που παραδοσιακά είναι μήνες έντονων βροχοπτώσεων, δεν έκανε τη διαφορά στα αποθέματα, καθώς δεν υπήρξε καμία ουσιαστική αύξηση στο συνολικό απολήψιμο απόθεμα νερού σε σχέση πάντα και με την αυξημένη κατανάλωση. Για την καλοκαιρινή περίοδο του 2026 δε γίνεται ακόμα λόγος καθώς Ιανουάριο, Φεβρουάριο και Μάρτιο θα πρέπει να παρακαλάμε να βρέξει και κυρίως να χιονίσει για να αυξηθούν όλα τα φυσικά αποθέματα. Η πιο αισιόδοξη εβδομάδα Αυτό που, όμως, πρέπει να κρατήσουμε είναι τα αισιόδοξα μηνύματα των πρώτων ημερών του 2026. Μέσα σε περίπου μία εβδομάδα, τα αποθέματα αυξήθηκαν κατά 30.000.000 κυβικά μέτρα. Πρόκειται για μία από τις σημαντικότερες αυξήσεις -αν όχι τη σημαντικότερη- της τελευταίας πενταετίας, γεγονός που οφείλεται στις έντονες βροχοπτώσεις των τελευταίων ημερών στη δυτική και κεντρική Ελλάδα, οι οποίες άφησαν ισχυρό αποτύπωμα στον Εύηνο και κυρίως στον Μόρνο. H εντυπωσιακή αύξηση της πρώτης εβδομάδας του 2026. Πηγή: ΕΥΔΑΠ. Βροχές και χιόνια μέχρι 13 του μήνα Αντίθετα, η Υλίκη, που βρίσκεται στην Ανατολική Στερεά, για άλλη μία φορά δέχθηκε πολύ χαμηλά ποσοστά νερού.Για τις επόμενες ημέρες, σύμφωνα με τις προγνώσεις των μετεωρολόγων, αναμένονται βροχές στη δυτική και κεντρική Ελλάδα, περιορισμένες και σύντομες χιονοπτώσεις, ενώ από την Τρίτη 13 Ιανουαρίου επιστρέφουμε στο μοτίβο του κρύου και ξηρού καιρού, χωρίς έντονα φαινόμενα. Η χειρότερη περίοδος Όπως μπορούμε να δούμε και στα γραφήματα των αποθεμάτων της Πρωτοχρονιάς, από το 1986 έως το 2026, διανύουμε από τις χειρότερες περιόδους όχι μόνο επειδή υπάρχει λειψυδρία, αλλά και επειδή έχει αυξηθεί κατακόρυφα η κατανάλωση. Είναι χαρακτηριστικό ότι η επίδοση της καλύτερης εβδομάδας της τελευταίας πενταετίας -που θεωρείται η πρώτη εβδομάδα του 2026- καλύπτει μόλις 10 έως 12 ημέρες των αναγκών της Αθήνας κατά τη θερινή περίοδο. Επομένως, τα δύσκολα είναι ακόμη μπροστά. Δύσκολη η ανάκαμψη Τα γραφήματα δείχνουν ότι η εποχή των γρήγορων ανακάμψεων μετά από έναν βαρύ χειμώνα δεν μπορεί πλέον να θεωρείται δεδομένη. Εκεί όπου παλαιότερα μία καλή υδρολογική χρονιά αρκούσε για να αποκαταστήσει ισορροπίες, σήμερα οι αριθμοί καταγράφουν μία διαφορετική πραγματικότητα: τα αποθέματα μειώνονται πιο γρήγορα απ’ ό,τι αναπληρώνονται. Γράφημα με τα αποθέματα τα 40 τελευταία χρόνια (1986 έως το 2026). Πηγή: ΕΥΔΑΠ. Τα τρία διαγράμματα που αποτυπώνουν την εξέλιξη των συνολικών αποθεμάτων υδάτων από το 1986 έως σήμερα δεν αφήνουν περιθώρια παρερμηνείας. Η χώρα έχει βιώσει ξανά περιόδους λειψυδρίας και έχει επανέλθει. Αυτή τη φορά, όμως, το μοτίβο αλλάζει. Η μακροχρόνια εικόνα αποκαλύπτει έντονους κύκλους ανόδου και πτώσης, με περιόδους όπου τα αποθέματα ξεπερνούν το 1 δισ. κυβικά μέτρα, αλλά και άλλες που πλησιάζουν επικίνδυνα χαμηλά επίπεδα. Για δεκαετίες, το σύστημα κατάφερνε να απορροφά τις κρίσεις και να ανακάμπτει. Γράφημα με τα αποθέματα από το 2000 έως το 2026. Πηγή: ΕΥΔΑΠ. Ισχυρή πτώση από το 2022 Από το 2000 και μετά, η δυναμική αυτή συνεχίζεται, με εντυπωσιακές ανακάμψεις το 2006-2007, το 2014-2016 και αργότερα το 2020 και το 2022. Όμως, η εικόνα της τελευταίας δεκαετίας είναι αποκαλυπτική: μετά το 2022 δεν ακολουθεί ανάκαμψη, αλλά μία συνεχής και επιταχυνόμενη πτώση. Μέσα σε τέσσερα χρόνια, τα συνολικά αποθέματα μειώθηκαν κατά περίπου 820 εκατομμύρια κυβικά μέτρα, φτάνοντας την 1η Ιανουαρίου 2026 στα περίπου 400 εκατ. κυβικά μέτρα, επίπεδο που παραπέμπει στις πιο δύσκολες υδρολογικές περιόδους των τελευταίων δεκαετιών. Γράφημα με τα αποθέματα τα 10 τελευταία χρόνια (2016 έως το 2026). Πηγή: ΕΥΔΑΠ. Σε αυτό το πλαίσιο, τα μέτρα που έχουν εξαγγελθεί -από τον περιορισμό της κατανάλωσης και τις παρεμβάσεις στο δίκτυο έως τα έργα εξοικονόμησης και την ενίσχυση της παρακολούθησης- δεν στοχεύουν στην επιστροφή σε μία «παλιά κανονικότητα», αλλά στο να συγκρατήσουν την κατάσταση και να περιορίσουν τις απώλειες κερδίζοντας χρόνο μέχρι να προστεθούν στο δίκτυο νέες πηγές αποθεμάτων που θα προέρχονται από τις πλούσιες βροχοπτώσεις της δυτικής και κεντρικής Ελλάδας. View full είδηση
-
- αποθέματα νερού
- βροχές
-
(and 2 more)
Tagged with:
-
Παρά τις έντονες βροχοπτώσεις των τελευταίων ημερών, στη δυτική και κεντρική Ελλάδα, οι οποίες άφησαν πλούσιο αποτύπωμα σε υδροταμιευτήρες και έδωσαν μια γερή ανάσα για τη συνέχεια, το πρόβλημα με τα αποθέματα του νερού συνεχίζει να προβληματίζει τους ιθύνοντες. Το τελευταίο τρίμηνο του 2025, παρότι σημειώθηκαν 3-4 έντονα καιρικά επεισόδια, συνολικά χαρακτηρίστηκε από ξηρό και κρύο καιρό, που δεν έφερε ομοιόμορφο και ανάλογο όγκο βροχοπτώσεων ή χιονοπτώσεων, ή -για να είμαστε πιο ακριβείς- δεν συγκεντρώθηκαν οι αναμενόμενες ποσότητες στους ταμιευτήρες σε σημείο ώστε να μπορούμε να είμαστε ασφαλείς για τον επόμενο χρόνο. Η Υλίκη εκπέμπει SOS Μέχρι και την τελευταία ημέρα του 2025, τα αποτελέσματα ήταν πενιχρά. Eιδικά στην Υλίκη, η οποία αντιμετωπίζει το μεγαλύτερο πρόβλημα με 145.000.000 κυβ. μέτρα, αλλά και o Μαραθώνας που έχει μείνει στάσιμος λίγο πάνω από τα 20.000.000 κυβ. μ. νερού. Το τρίμηνο Οκτωβρίου - Νοεμβρίου - Δεκεμβρίου, που παραδοσιακά είναι μήνες έντονων βροχοπτώσεων, δεν έκανε τη διαφορά στα αποθέματα, καθώς δεν υπήρξε καμία ουσιαστική αύξηση στο συνολικό απολήψιμο απόθεμα νερού σε σχέση πάντα και με την αυξημένη κατανάλωση. Για την καλοκαιρινή περίοδο του 2026 δε γίνεται ακόμα λόγος καθώς Ιανουάριο, Φεβρουάριο και Μάρτιο θα πρέπει να παρακαλάμε να βρέξει και κυρίως να χιονίσει για να αυξηθούν όλα τα φυσικά αποθέματα. Η πιο αισιόδοξη εβδομάδα Αυτό που, όμως, πρέπει να κρατήσουμε είναι τα αισιόδοξα μηνύματα των πρώτων ημερών του 2026. Μέσα σε περίπου μία εβδομάδα, τα αποθέματα αυξήθηκαν κατά 30.000.000 κυβικά μέτρα. Πρόκειται για μία από τις σημαντικότερες αυξήσεις -αν όχι τη σημαντικότερη- της τελευταίας πενταετίας, γεγονός που οφείλεται στις έντονες βροχοπτώσεις των τελευταίων ημερών στη δυτική και κεντρική Ελλάδα, οι οποίες άφησαν ισχυρό αποτύπωμα στον Εύηνο και κυρίως στον Μόρνο. H εντυπωσιακή αύξηση της πρώτης εβδομάδας του 2026. Πηγή: ΕΥΔΑΠ. Βροχές και χιόνια μέχρι 13 του μήνα Αντίθετα, η Υλίκη, που βρίσκεται στην Ανατολική Στερεά, για άλλη μία φορά δέχθηκε πολύ χαμηλά ποσοστά νερού.Για τις επόμενες ημέρες, σύμφωνα με τις προγνώσεις των μετεωρολόγων, αναμένονται βροχές στη δυτική και κεντρική Ελλάδα, περιορισμένες και σύντομες χιονοπτώσεις, ενώ από την Τρίτη 13 Ιανουαρίου επιστρέφουμε στο μοτίβο του κρύου και ξηρού καιρού, χωρίς έντονα φαινόμενα. Η χειρότερη περίοδος Όπως μπορούμε να δούμε και στα γραφήματα των αποθεμάτων της Πρωτοχρονιάς, από το 1986 έως το 2026, διανύουμε από τις χειρότερες περιόδους όχι μόνο επειδή υπάρχει λειψυδρία, αλλά και επειδή έχει αυξηθεί κατακόρυφα η κατανάλωση. Είναι χαρακτηριστικό ότι η επίδοση της καλύτερης εβδομάδας της τελευταίας πενταετίας -που θεωρείται η πρώτη εβδομάδα του 2026- καλύπτει μόλις 10 έως 12 ημέρες των αναγκών της Αθήνας κατά τη θερινή περίοδο. Επομένως, τα δύσκολα είναι ακόμη μπροστά. Δύσκολη η ανάκαμψη Τα γραφήματα δείχνουν ότι η εποχή των γρήγορων ανακάμψεων μετά από έναν βαρύ χειμώνα δεν μπορεί πλέον να θεωρείται δεδομένη. Εκεί όπου παλαιότερα μία καλή υδρολογική χρονιά αρκούσε για να αποκαταστήσει ισορροπίες, σήμερα οι αριθμοί καταγράφουν μία διαφορετική πραγματικότητα: τα αποθέματα μειώνονται πιο γρήγορα απ’ ό,τι αναπληρώνονται. Γράφημα με τα αποθέματα τα 40 τελευταία χρόνια (1986 έως το 2026). Πηγή: ΕΥΔΑΠ. Τα τρία διαγράμματα που αποτυπώνουν την εξέλιξη των συνολικών αποθεμάτων υδάτων από το 1986 έως σήμερα δεν αφήνουν περιθώρια παρερμηνείας. Η χώρα έχει βιώσει ξανά περιόδους λειψυδρίας και έχει επανέλθει. Αυτή τη φορά, όμως, το μοτίβο αλλάζει. Η μακροχρόνια εικόνα αποκαλύπτει έντονους κύκλους ανόδου και πτώσης, με περιόδους όπου τα αποθέματα ξεπερνούν το 1 δισ. κυβικά μέτρα, αλλά και άλλες που πλησιάζουν επικίνδυνα χαμηλά επίπεδα. Για δεκαετίες, το σύστημα κατάφερνε να απορροφά τις κρίσεις και να ανακάμπτει. Γράφημα με τα αποθέματα από το 2000 έως το 2026. Πηγή: ΕΥΔΑΠ. Ισχυρή πτώση από το 2022 Από το 2000 και μετά, η δυναμική αυτή συνεχίζεται, με εντυπωσιακές ανακάμψεις το 2006-2007, το 2014-2016 και αργότερα το 2020 και το 2022. Όμως, η εικόνα της τελευταίας δεκαετίας είναι αποκαλυπτική: μετά το 2022 δεν ακολουθεί ανάκαμψη, αλλά μία συνεχής και επιταχυνόμενη πτώση. Μέσα σε τέσσερα χρόνια, τα συνολικά αποθέματα μειώθηκαν κατά περίπου 820 εκατομμύρια κυβικά μέτρα, φτάνοντας την 1η Ιανουαρίου 2026 στα περίπου 400 εκατ. κυβικά μέτρα, επίπεδο που παραπέμπει στις πιο δύσκολες υδρολογικές περιόδους των τελευταίων δεκαετιών. Γράφημα με τα αποθέματα τα 10 τελευταία χρόνια (2016 έως το 2026). Πηγή: ΕΥΔΑΠ. Σε αυτό το πλαίσιο, τα μέτρα που έχουν εξαγγελθεί -από τον περιορισμό της κατανάλωσης και τις παρεμβάσεις στο δίκτυο έως τα έργα εξοικονόμησης και την ενίσχυση της παρακολούθησης- δεν στοχεύουν στην επιστροφή σε μία «παλιά κανονικότητα», αλλά στο να συγκρατήσουν την κατάσταση και να περιορίσουν τις απώλειες κερδίζοντας χρόνο μέχρι να προστεθούν στο δίκτυο νέες πηγές αποθεμάτων που θα προέρχονται από τις πλούσιες βροχοπτώσεις της δυτικής και κεντρικής Ελλάδας.
-
- αποθέματα νερού
- βροχές
-
(and 2 more)
Tagged with:
-
Σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης κηρύσσονται η Αττική και το Μεγανήσι Λευκάδας, μετά τη θετική γνωμοδότηση της Ρυθμιστικής Αρχής Αποβλήτων, Ενέργειας και Υδάτων (ΡΑΑΕΥ) για το οξύ πρόβλημα λειψυδρίας που καταγράφεται το τελευταίο διάστημα. Η απόφαση ενεργοποιεί έναν μηχανισμό άμεσης προτεραιοποίησης και χρηματοδότησης έργων ύδρευσης, επιταχύνοντας κρίσιμες παρεμβάσεις στο υδροδοτικό σύστημα. Η εξέλιξη έρχεται ως συνέχεια της χθεσινής εικόνας σε Λέρο, Πάτμο και άλλες νησιωτικές περιοχές, επιβεβαιώνοντας ότι η υδατική πίεση πλέον δεν περιορίζεται στα νησιά αλλά επεκτείνεται και στο πιο πυκνοκατοικημένο τμήμα της χώρας. Τι σημαίνει η κήρυξη έκτακτης ανάγκης Σύμφωνα με πηγές του ΥΠΕΝ, η κήρυξη βασίζεται στο αίτημα της ΕΥΔΑΠ και σε επικαιροποιημένα υδρολογικά δεδομένα, επιταχύνοντας: • την υλοποίηση της πρώτης φάσης του Έργου «Εύρυτος» για την ενίσχυση των ταμιευτήρων Ευήνου – Μόρνου, • την ενεργοποίηση και αξιοποίηση νέων γεωτρήσεων, που μετά την ολοκλήρωσή τους θα προσθέσουν περίπου 45 εκατ. m³ νερού ετησίως στο σύστημα, • την ολοκλήρωση μελετών για εγκαταστάσεις αφαλάτωσης, • και τις αναγκαίες επεμβάσεις στη διώρυγα Θηβών, οι οποίες αναμένεται να εξοικονομήσουν πάνω από 10 εκατ. m³ αδιύλιστου νερού. Οι παρεμβάσεις αυτές μειώνουν ουσιαστικά τον κίνδυνο λειψυδρίας μέχρι την ολοκλήρωση του Έργου Εύρυτος, το οποίο αποτελεί τη μακροπρόθεσμη λύση για την ασφαλή υδροδότηση της Αττικής. Ταμειευτήρες στο όριο, καθυστερήσεις ετών και έργα 2,5 δισ. ευρώ σε fast track Το καθεστώς έκτακτης ανάγκης δεν είναι κεραυνός εν αιθρία. Σύμφωνα με το πρωινό ρεπορτάζ του energodromio.gr, η κυβέρνηση έχει έτοιμο πακέτο παρεμβάσεων 2,5 δισ. ευρώ που θα κινηθούν με fast track διαδικασίες και κλειστές προσκλήσεις, μόλις ολοκληρωθεί η θετική γνωμοδότηση της ΡΑΑΕΥ. Το επείγον επιβεβαιώνεται από τα στοιχεία της ΕΥΔΑΠ: για τρίτη συνεχόμενη χρονιά οι ταμιευτήρες της Αττικής εμφανίζουν υστέρηση περίπου 250 εκατ. κ.μ., ενώ ο Μόρνος βρίσκεται στο χαμηλότερο επίπεδο 15ετίας, με στάθμη 45% χαμηλότερη από πέρσι. Αν ο χειμώνας δεν είναι ιδιαίτερα υγρός, η υδατική επάρκεια δεν ξεπερνά τον έναν χρόνο. Παράλληλα, οι μελέτες του ΕΜΠ και της Ακαδημίας Αθηνών αποτυπώνουν ακραίες ενδείξεις ξηρασίας: ο Δείκτης SRI για Εύηνο, Βοιωτικό Κηφισό και Μόρνο κινείται μεταξύ -1,5 και -1,98, τιμές που αντιστοιχούν σε ιστορικά χαμηλές υδροφορίες. Μακροπρόθεσμα, η λύση είναι το έργο «Εύρυτος» των 535 εκατ. ευρώ, που στοχεύει σε πρόσθετη παροχή 200 εκατ. κ.μ./έτος μέσω νέων σηράγγων και ενίσχυσης του Ευήνου. Ωστόσο, δεν αναμένεται να ολοκληρωθεί πριν το 2029, γι’ αυτό και δρομολογούνται ενδιάμεσες παρεμβάσεις – από γεωτρήσεις έως μείωση περιβαλλοντικών παροχών – συνολικής ενίσχυσης 149 εκατ. κ.μ./έτος. View full είδηση
-
Σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης κηρύσσονται η Αττική και το Μεγανήσι Λευκάδας, μετά τη θετική γνωμοδότηση της Ρυθμιστικής Αρχής Αποβλήτων, Ενέργειας και Υδάτων (ΡΑΑΕΥ) για το οξύ πρόβλημα λειψυδρίας που καταγράφεται το τελευταίο διάστημα. Η απόφαση ενεργοποιεί έναν μηχανισμό άμεσης προτεραιοποίησης και χρηματοδότησης έργων ύδρευσης, επιταχύνοντας κρίσιμες παρεμβάσεις στο υδροδοτικό σύστημα. Η εξέλιξη έρχεται ως συνέχεια της χθεσινής εικόνας σε Λέρο, Πάτμο και άλλες νησιωτικές περιοχές, επιβεβαιώνοντας ότι η υδατική πίεση πλέον δεν περιορίζεται στα νησιά αλλά επεκτείνεται και στο πιο πυκνοκατοικημένο τμήμα της χώρας. Τι σημαίνει η κήρυξη έκτακτης ανάγκης Σύμφωνα με πηγές του ΥΠΕΝ, η κήρυξη βασίζεται στο αίτημα της ΕΥΔΑΠ και σε επικαιροποιημένα υδρολογικά δεδομένα, επιταχύνοντας: • την υλοποίηση της πρώτης φάσης του Έργου «Εύρυτος» για την ενίσχυση των ταμιευτήρων Ευήνου – Μόρνου, • την ενεργοποίηση και αξιοποίηση νέων γεωτρήσεων, που μετά την ολοκλήρωσή τους θα προσθέσουν περίπου 45 εκατ. m³ νερού ετησίως στο σύστημα, • την ολοκλήρωση μελετών για εγκαταστάσεις αφαλάτωσης, • και τις αναγκαίες επεμβάσεις στη διώρυγα Θηβών, οι οποίες αναμένεται να εξοικονομήσουν πάνω από 10 εκατ. m³ αδιύλιστου νερού. Οι παρεμβάσεις αυτές μειώνουν ουσιαστικά τον κίνδυνο λειψυδρίας μέχρι την ολοκλήρωση του Έργου Εύρυτος, το οποίο αποτελεί τη μακροπρόθεσμη λύση για την ασφαλή υδροδότηση της Αττικής. Ταμειευτήρες στο όριο, καθυστερήσεις ετών και έργα 2,5 δισ. ευρώ σε fast track Το καθεστώς έκτακτης ανάγκης δεν είναι κεραυνός εν αιθρία. Σύμφωνα με το πρωινό ρεπορτάζ του energodromio.gr, η κυβέρνηση έχει έτοιμο πακέτο παρεμβάσεων 2,5 δισ. ευρώ που θα κινηθούν με fast track διαδικασίες και κλειστές προσκλήσεις, μόλις ολοκληρωθεί η θετική γνωμοδότηση της ΡΑΑΕΥ. Το επείγον επιβεβαιώνεται από τα στοιχεία της ΕΥΔΑΠ: για τρίτη συνεχόμενη χρονιά οι ταμιευτήρες της Αττικής εμφανίζουν υστέρηση περίπου 250 εκατ. κ.μ., ενώ ο Μόρνος βρίσκεται στο χαμηλότερο επίπεδο 15ετίας, με στάθμη 45% χαμηλότερη από πέρσι. Αν ο χειμώνας δεν είναι ιδιαίτερα υγρός, η υδατική επάρκεια δεν ξεπερνά τον έναν χρόνο. Παράλληλα, οι μελέτες του ΕΜΠ και της Ακαδημίας Αθηνών αποτυπώνουν ακραίες ενδείξεις ξηρασίας: ο Δείκτης SRI για Εύηνο, Βοιωτικό Κηφισό και Μόρνο κινείται μεταξύ -1,5 και -1,98, τιμές που αντιστοιχούν σε ιστορικά χαμηλές υδροφορίες. Μακροπρόθεσμα, η λύση είναι το έργο «Εύρυτος» των 535 εκατ. ευρώ, που στοχεύει σε πρόσθετη παροχή 200 εκατ. κ.μ./έτος μέσω νέων σηράγγων και ενίσχυσης του Ευήνου. Ωστόσο, δεν αναμένεται να ολοκληρωθεί πριν το 2029, γι’ αυτό και δρομολογούνται ενδιάμεσες παρεμβάσεις – από γεωτρήσεις έως μείωση περιβαλλοντικών παροχών – συνολικής ενίσχυσης 149 εκατ. κ.μ./έτος.
-
Λευκός καπνός βγήκε από τη σύσκεψη που πραγματοποιήθηκε στη Ρυθμιστική Αρχή Αποβλήτων, Ενέργειας και Υδάτων (ΡΑΑΕΥ) με ζητούμενο τη κήρυξη της Αττικής σε κατάσταση λειψυδρίας. Σύμφωνα με αρμόδιες πηγές της Αρχής, έπειτα από μαραθώνια σύσκεψη άνω των πέντε ωρών, ο πρόεδρός της κ. Κωνσταντίνος Τσιμάρας και τα δύο μέλη του Κλάδου Υδάτων κ.κ. Πρόδρομος Βλάμης και Βασίλης Δεδούσης αποφάσισαν να αποστείλουν στον υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας κ. Σταύρο Παπασταύρου, ο οποίος θα λάβει και την τελική απόφαση, τη θετική τους γνωμοδότηση. Την κήρυξη της Αττικής σε κατάσταση λειψυδρίας είχε ζητήσει με επιστολή της η ΕΥΔΑΠ. Η ξηρασία έχει αξιοσημείωτα μεγάλη διάρκεια, και δικαιολογεί πλήρως την αυξημένη ανησυχία από πλευράς ΕΥΔΑΠ Η γνωμοδότηση για τη λειψυδρία Τα μέλη της Αρχής, εκτός από τα στοιχεία που είχε παραθέσει η επιχείρηση, εξέτασαν και το γνωμοδοτικό σημείωμα του καθηγητή του Τομέα Υδατικών Πόρων και Περιβάλλοντος της Σχολής Πολιτικών Μηχανικών του Εθνικού Μετσοβίου Πολυτεχνείου (ΕΜΠ) κ. Χρήστου Μακρόπουλου. Σύμφωνα με πληροφορίες, στη γνωμοδότησή του ο καθηγητής επιβεβαίωνε ότι η περιοχή ευθύνης της ΕΥΔΑΠ, ήτοι το λεκανοπέδιο Αττικής, βρίσκεται σε παρατεταμένη περίοδο ξηρασίας, συγκρίσιμη μάλιστα με τη μεγάλη κρίση του 1988-1994, με ιδιαίτερη επιδείνωση στη λεκάνη του Ευήνου. Σε κάθε περίπτωση, η ξηρασία έχει αξιοσημείωτα μεγάλη διάρκεια, και δικαιολογεί πλήρως την αυξημένη ανησυχία από πλευράς ΕΥΔΑΠ. Όπως επισημαίνεται προς την Αρχή, ο κίνδυνος λειψυδρίας για τα επόμενα 2 με 5 χρόνια είναι ορατός και δικαιολογεί αυξημένη ανησυχία, επαγρύπνηση και επίσπευση δράσεων θωράκισης του υδροσυστήματος – αλλά όχι πανικό. Ανάγκη για περισσότερα έργα αποθήκευσης νερού Μάλιστα, τονίζεται ότι η ήδη εμφανής κλιματική μεταβλητότητα —που σύμφωνα με τα επικρατέστερα σενάρια κλιματικής αλλαγής πιθανόν θα ενισχυθεί— δείχνει ότι η χώρα χρειάζεται περισσότερα και μεγαλύτερα έργα αποθήκευσης νερού που να ανταποκρίνονται στις αυξανόμενες απαιτήσεις διαχείρισης των υδατικών πόρων. Πάντως, ο καθηγητής αφήνει και μια χαραμάδα αισιοδοξίας καθώς οι βροχοπτώσεις του Οκτωβρίου και των πρώτων εβδομάδων του Νοεμβρίου, ανά τη χώρα, εμφανίζουν αισθητά βελτιωμένη εικόνα συγκριτικά με τα έτη 2022–2024. Υπό αυτό το δεδομένο, προτείνεται στενή παρακολούθηση της κατάστασης και τακτική επανεκτίμηση της πορείας του τρέχοντος υδρολογικού έτους. Σε κάθε περίπτωση, δεν αναιρείται η ανάγκη για άμεσα μέτρα. Ελλείμματα υδάτων Η κατάσταση για την Αττική γίνεται ακόμη πιο εμφανής εάν αποτυπωθεί με τη σκληρή γλώσσα των αριθμών. Η υδρευτική και αρδευτική ζήτηση που καλείται να υποστηρίξει το εξωτερικού υδροσύστημα (ΕΥΣ) της Αθήνας είναι περίπου 465 hm3/έτος. Από αυτά, η τρέχουσα υδρευτική ζήτηση της Αθήνας είναι γύρω στα 405 εκατ. κυβικά μέτρα ετησίων (hm3/έτος). Το αν θα προκύψουν ελλείμματα ύδρευσης στην Αθήνα τα επόμενα 3-5 έτη ή το μέγεθός τους αποτελεί ζητούμενο για τους επιστήμονες. Κάνουν όμως στατιστικές εκτιμήσεις, βάσει σεναρίων πιθανής εξέλιξης των εισροών και της ζήτησης νερού. Έτσι, συμπεραίνεται ότι δεν αποκλείεται μια μικρή πιθανότητα εμφάνισης ελλειμμάτων μεταξύ 20 και 30 hm³/έτος, μια ποσότητα που αντιστοιχεί στη ζήτηση της Αθήνας για έναν μήνα. Αξίζει να επισημανθεί ότι ακόμη και ελλείμματα της τάξης των 30 hm³ ανά έτος, αν και αποτελούν σχετικά μικρό ποσοστό της συνολικής ζήτησης, θα μπορούσαν να επιβάλουν περιορισμούς στη διανομή νερού, ακόμη και πλήρων διακοπών για ορισμένες ώρες της ημέρας – υπό την προϋπόθεση ότι δεν θα ήταν δυνατή η κάλυψή τους μέσω της διαχείρισης της ζήτησης ή με ενεργοποίηση εναλλακτικών πηγών υδροδότησης. Θετικές οι δράσεις της ΕΥΔΑΠ Στη γνωμοδότησή του το ΕΜΠ, σύμφωνα με πληροφορίες, κρίνει ορθές τις έως σήμερα κινήσεις της ΕΥΔΑΠ (μείωση οικολογικής παροχής Ευήνου, εντατική λειτουργία της Υλίκης, ενεργοποίηση νέων γεωτρήσεων) και εισηγείται τη συνέχισή τους. Tο ΕΜΠ τονίζει την ανάγκη εκτεταμένης αναβάθμισης του Υδραγωγείου Μόρνου, Προτείνει επίσης πρόσθετα βραχυπρόθεσμα μέτρα, (π.χ. διερεύνηση μεγαλύτερων αντλήσεων από Υλίκη, αξιοποίηση των εφεδρικών γεωτρήσεων Βασιλικών-Παρορίου, χρήση πλωτών αντλιοστασίων στον Μόρνο κλπ.). Ανάγκη στοχευμένων βραχυπρόθεσμων μέτρων Αν απαιτηθεί, προτείνεται να εξεταστεί από το Δημόσιο η προοπτική προσωρινής διακοπής παροχής αρδευτικού νερού, συνοδευόμενη από μεγάλες αποζημιώσεις για τους αγρότες. Οι ανάγκες σε αρδευτικό νερό που παρέχονται από το σύστημα της Αθήνας κατά μήκος του καναλιού του Μόρνου υπολογίζονται σε περίπου 30 hm3/έτος. Σύμφωνα με τη γνωμοδότηση του καθηγητή κ. Χρήστου Μακρόπουλου προς τη ΡΑΑΕΥ, πρωτοβουλίες για τη μείωση της κατανάλωσης των νοικοκυριών στην Αττική (όπως ενημερωτικές καμπάνιες αντίστοιχες με εκείνες της περιόδου 1988–1994) δεν αναμένεται να έχουν ουσιαστικό αντίκτυπο. Αυτό οφείλεται στο ότι η ειδική κατανάλωση, ιδίως στους μεγάλους δήμους του Λεκανοπεδίου, βρίσκεται ήδη σε σχετικά χαμηλά επίπεδα (περίπου 100 λίτρα ανά κάτοικο ημερησίως). Για αυτό απαιτούνται στοχευμένα μέτρα που να εστιάζουν κυρίως στον περιορισμό εξωτερικών χρήσεων νερού που δεν είναι αναγκαίες (πότισμα κήπων, πισίνες κλπ). Μεσοπρόθεσμα μέτρα εντός 2-5 ετών Σε μεσοπρόθεσμο ορίζοντα, το ΕΜΠ τονίζει την ανάγκη εκτεταμένης αναβάθμισης του Υδραγωγείου Μόρνου, με επείγουσες διαδικασίες, ώστε να μειωθούν απώλειες 10% που σήμερα οδηγούν σε απώλειες περίπου 50 hm3/έτος και αύξηση της παροχετευτικότητας. Θεωρεί επίσης σημαντική την επιτάχυνση έργων επαναχρησιμοποίησης νερού, συμπεριλαμβανομένων λύσεων για την Ψυττάλεια, καθώς και συνέχιση των έργων μείωσης απωλειών στο εσωτερικό δίκτυο, αν και οι σημερινές διαρροές που φτάνουν το 15% θεωρούνται αντίστοιχες του ευρωπαϊκού μέσου όρου. Για τα μακροπρόθεσμα έργα – όπως ο «Εύρυτος», δηλαδή η μερική εκτροπή των Κρικελιώτη και Καρπενησιώτη προς τον Εύηνο, οι αφαλατώσεις κ.ά. – κρίνεται ότι αποτελούν, κατ’ αρχάς, τεχνικά εφικτές παρεμβάσεις. Παράλληλα, εκτιμάται ότι πρέπει να μελετηθούν και έργα αναβάθμισης των αρδευτικών δικτύων και εκσυγχρονισμού των μεθόδων άρδευσης στη λεκάνη του Βοιωτικού Κηφισού, που αποτελεί τον βασικό τροφοδότη της Υλίκης. Σε κάθε περίπτωση, σύμφωνα με τη γνωμοδότηση του ΕΜΠ προς τη ΡΑΑΕΥ, για όλα τα έργα (βραχυπρόθεσμα, μεσοπρόθεσμα και μακροπρόθεσμα), απαιτείται μια συνολική τεχνοοικονομική μελέτη σκοπιμότητας-βιωσιμότητας από το Δημόσιο και την ΕΥΔΑΠ. View full είδηση
-
Λευκός καπνός βγήκε από τη σύσκεψη που πραγματοποιήθηκε στη Ρυθμιστική Αρχή Αποβλήτων, Ενέργειας και Υδάτων (ΡΑΑΕΥ) με ζητούμενο τη κήρυξη της Αττικής σε κατάσταση λειψυδρίας. Σύμφωνα με αρμόδιες πηγές της Αρχής, έπειτα από μαραθώνια σύσκεψη άνω των πέντε ωρών, ο πρόεδρός της κ. Κωνσταντίνος Τσιμάρας και τα δύο μέλη του Κλάδου Υδάτων κ.κ. Πρόδρομος Βλάμης και Βασίλης Δεδούσης αποφάσισαν να αποστείλουν στον υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας κ. Σταύρο Παπασταύρου, ο οποίος θα λάβει και την τελική απόφαση, τη θετική τους γνωμοδότηση. Την κήρυξη της Αττικής σε κατάσταση λειψυδρίας είχε ζητήσει με επιστολή της η ΕΥΔΑΠ. Η ξηρασία έχει αξιοσημείωτα μεγάλη διάρκεια, και δικαιολογεί πλήρως την αυξημένη ανησυχία από πλευράς ΕΥΔΑΠ Η γνωμοδότηση για τη λειψυδρία Τα μέλη της Αρχής, εκτός από τα στοιχεία που είχε παραθέσει η επιχείρηση, εξέτασαν και το γνωμοδοτικό σημείωμα του καθηγητή του Τομέα Υδατικών Πόρων και Περιβάλλοντος της Σχολής Πολιτικών Μηχανικών του Εθνικού Μετσοβίου Πολυτεχνείου (ΕΜΠ) κ. Χρήστου Μακρόπουλου. Σύμφωνα με πληροφορίες, στη γνωμοδότησή του ο καθηγητής επιβεβαίωνε ότι η περιοχή ευθύνης της ΕΥΔΑΠ, ήτοι το λεκανοπέδιο Αττικής, βρίσκεται σε παρατεταμένη περίοδο ξηρασίας, συγκρίσιμη μάλιστα με τη μεγάλη κρίση του 1988-1994, με ιδιαίτερη επιδείνωση στη λεκάνη του Ευήνου. Σε κάθε περίπτωση, η ξηρασία έχει αξιοσημείωτα μεγάλη διάρκεια, και δικαιολογεί πλήρως την αυξημένη ανησυχία από πλευράς ΕΥΔΑΠ. Όπως επισημαίνεται προς την Αρχή, ο κίνδυνος λειψυδρίας για τα επόμενα 2 με 5 χρόνια είναι ορατός και δικαιολογεί αυξημένη ανησυχία, επαγρύπνηση και επίσπευση δράσεων θωράκισης του υδροσυστήματος – αλλά όχι πανικό. Ανάγκη για περισσότερα έργα αποθήκευσης νερού Μάλιστα, τονίζεται ότι η ήδη εμφανής κλιματική μεταβλητότητα —που σύμφωνα με τα επικρατέστερα σενάρια κλιματικής αλλαγής πιθανόν θα ενισχυθεί— δείχνει ότι η χώρα χρειάζεται περισσότερα και μεγαλύτερα έργα αποθήκευσης νερού που να ανταποκρίνονται στις αυξανόμενες απαιτήσεις διαχείρισης των υδατικών πόρων. Πάντως, ο καθηγητής αφήνει και μια χαραμάδα αισιοδοξίας καθώς οι βροχοπτώσεις του Οκτωβρίου και των πρώτων εβδομάδων του Νοεμβρίου, ανά τη χώρα, εμφανίζουν αισθητά βελτιωμένη εικόνα συγκριτικά με τα έτη 2022–2024. Υπό αυτό το δεδομένο, προτείνεται στενή παρακολούθηση της κατάστασης και τακτική επανεκτίμηση της πορείας του τρέχοντος υδρολογικού έτους. Σε κάθε περίπτωση, δεν αναιρείται η ανάγκη για άμεσα μέτρα. Ελλείμματα υδάτων Η κατάσταση για την Αττική γίνεται ακόμη πιο εμφανής εάν αποτυπωθεί με τη σκληρή γλώσσα των αριθμών. Η υδρευτική και αρδευτική ζήτηση που καλείται να υποστηρίξει το εξωτερικού υδροσύστημα (ΕΥΣ) της Αθήνας είναι περίπου 465 hm3/έτος. Από αυτά, η τρέχουσα υδρευτική ζήτηση της Αθήνας είναι γύρω στα 405 εκατ. κυβικά μέτρα ετησίων (hm3/έτος). Το αν θα προκύψουν ελλείμματα ύδρευσης στην Αθήνα τα επόμενα 3-5 έτη ή το μέγεθός τους αποτελεί ζητούμενο για τους επιστήμονες. Κάνουν όμως στατιστικές εκτιμήσεις, βάσει σεναρίων πιθανής εξέλιξης των εισροών και της ζήτησης νερού. Έτσι, συμπεραίνεται ότι δεν αποκλείεται μια μικρή πιθανότητα εμφάνισης ελλειμμάτων μεταξύ 20 και 30 hm³/έτος, μια ποσότητα που αντιστοιχεί στη ζήτηση της Αθήνας για έναν μήνα. Αξίζει να επισημανθεί ότι ακόμη και ελλείμματα της τάξης των 30 hm³ ανά έτος, αν και αποτελούν σχετικά μικρό ποσοστό της συνολικής ζήτησης, θα μπορούσαν να επιβάλουν περιορισμούς στη διανομή νερού, ακόμη και πλήρων διακοπών για ορισμένες ώρες της ημέρας – υπό την προϋπόθεση ότι δεν θα ήταν δυνατή η κάλυψή τους μέσω της διαχείρισης της ζήτησης ή με ενεργοποίηση εναλλακτικών πηγών υδροδότησης. Θετικές οι δράσεις της ΕΥΔΑΠ Στη γνωμοδότησή του το ΕΜΠ, σύμφωνα με πληροφορίες, κρίνει ορθές τις έως σήμερα κινήσεις της ΕΥΔΑΠ (μείωση οικολογικής παροχής Ευήνου, εντατική λειτουργία της Υλίκης, ενεργοποίηση νέων γεωτρήσεων) και εισηγείται τη συνέχισή τους. Tο ΕΜΠ τονίζει την ανάγκη εκτεταμένης αναβάθμισης του Υδραγωγείου Μόρνου, Προτείνει επίσης πρόσθετα βραχυπρόθεσμα μέτρα, (π.χ. διερεύνηση μεγαλύτερων αντλήσεων από Υλίκη, αξιοποίηση των εφεδρικών γεωτρήσεων Βασιλικών-Παρορίου, χρήση πλωτών αντλιοστασίων στον Μόρνο κλπ.). Ανάγκη στοχευμένων βραχυπρόθεσμων μέτρων Αν απαιτηθεί, προτείνεται να εξεταστεί από το Δημόσιο η προοπτική προσωρινής διακοπής παροχής αρδευτικού νερού, συνοδευόμενη από μεγάλες αποζημιώσεις για τους αγρότες. Οι ανάγκες σε αρδευτικό νερό που παρέχονται από το σύστημα της Αθήνας κατά μήκος του καναλιού του Μόρνου υπολογίζονται σε περίπου 30 hm3/έτος. Σύμφωνα με τη γνωμοδότηση του καθηγητή κ. Χρήστου Μακρόπουλου προς τη ΡΑΑΕΥ, πρωτοβουλίες για τη μείωση της κατανάλωσης των νοικοκυριών στην Αττική (όπως ενημερωτικές καμπάνιες αντίστοιχες με εκείνες της περιόδου 1988–1994) δεν αναμένεται να έχουν ουσιαστικό αντίκτυπο. Αυτό οφείλεται στο ότι η ειδική κατανάλωση, ιδίως στους μεγάλους δήμους του Λεκανοπεδίου, βρίσκεται ήδη σε σχετικά χαμηλά επίπεδα (περίπου 100 λίτρα ανά κάτοικο ημερησίως). Για αυτό απαιτούνται στοχευμένα μέτρα που να εστιάζουν κυρίως στον περιορισμό εξωτερικών χρήσεων νερού που δεν είναι αναγκαίες (πότισμα κήπων, πισίνες κλπ). Μεσοπρόθεσμα μέτρα εντός 2-5 ετών Σε μεσοπρόθεσμο ορίζοντα, το ΕΜΠ τονίζει την ανάγκη εκτεταμένης αναβάθμισης του Υδραγωγείου Μόρνου, με επείγουσες διαδικασίες, ώστε να μειωθούν απώλειες 10% που σήμερα οδηγούν σε απώλειες περίπου 50 hm3/έτος και αύξηση της παροχετευτικότητας. Θεωρεί επίσης σημαντική την επιτάχυνση έργων επαναχρησιμοποίησης νερού, συμπεριλαμβανομένων λύσεων για την Ψυττάλεια, καθώς και συνέχιση των έργων μείωσης απωλειών στο εσωτερικό δίκτυο, αν και οι σημερινές διαρροές που φτάνουν το 15% θεωρούνται αντίστοιχες του ευρωπαϊκού μέσου όρου. Για τα μακροπρόθεσμα έργα – όπως ο «Εύρυτος», δηλαδή η μερική εκτροπή των Κρικελιώτη και Καρπενησιώτη προς τον Εύηνο, οι αφαλατώσεις κ.ά. – κρίνεται ότι αποτελούν, κατ’ αρχάς, τεχνικά εφικτές παρεμβάσεις. Παράλληλα, εκτιμάται ότι πρέπει να μελετηθούν και έργα αναβάθμισης των αρδευτικών δικτύων και εκσυγχρονισμού των μεθόδων άρδευσης στη λεκάνη του Βοιωτικού Κηφισού, που αποτελεί τον βασικό τροφοδότη της Υλίκης. Σε κάθε περίπτωση, σύμφωνα με τη γνωμοδότηση του ΕΜΠ προς τη ΡΑΑΕΥ, για όλα τα έργα (βραχυπρόθεσμα, μεσοπρόθεσμα και μακροπρόθεσμα), απαιτείται μια συνολική τεχνοοικονομική μελέτη σκοπιμότητας-βιωσιμότητας από το Δημόσιο και την ΕΥΔΑΠ.
-
Μέσα στο καλοκαίρι του 2026 θέλει η διοίκηση της ΕΥΔΑΠ να προκηρυχθεί ο διαγωνισμός, για το έργο θωράκισης της Αττικής έναντι της λειψυδρίας «Εύρυτος», προϋπολογισμού περίπου 535 εκατ. ευρώ. Σύμφωνα με τους σχεδιασμούς της ΕΥΔΑΠ το έργο θα ενισχύσει τον ταμιευτήρα του Ευήνου μέσω μερικής εκτροπής των ποταμών Κρικελλιώτη και Καρπενησιώτη και θα εξασφαλίσει την επάρκεια της Αττικής σε νερό για τα επόμενα τουλάχιστον 30 χρόνια. Δεδομένου ότι σύμφωνα με τις προβλέψεις, η περίοδος κατασκευής ενός τέτοιου έργου φτάνει τα 2,5 χρόνια, μπορεί να είναι έτοιμο το πρώτο εξάμηνο 2029, αν γίνει με τη διαδικασία της κατεπείγουσας ανάγκης. Πάντως η ΕΥΔΑΠ ετοιμάζει ήδη τα τεύχη για τις προμελέτες, με στόχο αυτές να ολοκληρωθούν τον Μάρτιο, προκειμένου η προκήρυξη για το μεγάλο έργο να γίνει μέσα στο προσεχές καλοκαίρι με τη μέθοδο της μελέτης-κατασκευής. Για τον τρόπο που θα χρηματοδοτηθεί το έργο, ο κ. Σαχίνης δεν έδωσε σαφείς απαντήσεις. Ανέφερε όμως ότι μία λύση θα ήταν να αναλάβει το κόστος η ίδια η ΕΥΔΑΠ και να το καλύψει μέσω μελλοντικών εσόδων. Το μεγάλο αυτό έργο παρουσιάζει σημαντικά πλεονεκτήματα σύμφωνα με την ΕΥΔΑΠ όπως: Εξασφάλιση επαρκούς υδροδότησης του Λεκανοπεδίου Αθηνών με πλήρη δυναμικότητα 200 εκ. m3 / έτος Άριστης ποιότητας πόσιμο νερό Πλήρης αξιοποίηση των υφιστάμενων υποδομών Μηδενικό κόστος λειτουργίας αφού η ενίσχυση του ταμιευτήρα Ευήνου γίνεται με βαρύτητα Πολύ μικρή περιβαλλοντική επιβάρυνση Σε περίπτωση που στο μέλλον επικρατήσουν ευμενείς κλιματικές συνθήκες, η πρόσθετη ποσότητα νερού θα μπορεί να: Χρησιμοποιηθεί για το πρασίνισμα της Αθήνας Χρησιμοποιηθεί για να ενίσχυση των υπόγειων υδροφορέων της Αττικής Διοχετευθεί από το ΕΥΣ για υδροδότηση νησιών Μείωση του ενεργειακού κόστους από την αποδέσμευση της λίμνης Υλίκης Σε ακραία ξηρασία η Ελλάδα Η κατασκευή του έργου είναι ζωτικής σημασίας καθώς σύμφωνα με τον επικεφαλής της ΕΥΔΑΠ Χάρη Σαχίνη, διανύουμε το δεύτερο πιο σημαντικό επεισόδιο έμμονης ξηρασίας των τελευταίων δεκαετιών. Στη χρονική κλίμακα της πρόσφατης τριετίας 2021-2024, καταγράφεται η πλέον δυσμενής τιμή -2,01 που υποδηλώνει ακραία ξηρασία ενώ η Ελλάδα κατατάσσεται στην 19η θέση στο κόσμο σε κίνδυνο λειψυδρίας, με την Αττική συγκεκριμένα να έχει βιώσει μειωμένα αποθέματα ταμιευτήρων 3 ακόμη φορές στην προηγούμενη 40ετία. Το 1990 μάλιστα εκπονήθηκε η μελέτη «Ενίσχυσης της Ύδρευσης Αθηνών για κάλυψη αναγκών έως το 2030» από το ΥΠΕΧΩΔΕ, που οδήγησε το μεγάλο Έργο του Ευήνου. Δεκαετές επενδυτικό πλάνο 2,5 δισ. ευρώ Το έργο Εύρυτος εντάσσεται στο ευρύτερο 10ετές επενδυτικό πλάνο της ΕΥΔΑΠ με ορίζοντα ολοκλήρωσης το 2035, ύψους €2,5 δισ. για τον εκσυγχρονισμό υποδομών και υπηρεσιών της το οποίο αξιολογήθηκε θετικά από την ΕΤΕπ και είναι εναρμονισμένο με τις στρατηγικές προτεραιότητες της ΕΕ Το Επενδυτικό Σχέδιο των €2,5 δισ. περιλαμβάνει: Ύδρευση: €729 εκ. Αποχέτευση: €1,6 δισ. Ενεργειακή / ψηφιακή αναβάθμιση: €193 εκ. Τα € 293 εκ. εξ’ αυτών αφορούν στην αντιμετώπιση της λειψυδρίας μέσω εκσυγχρονισμού του δικτύου ύδρευσης Γεωγραφική επέκταση ΕΥΔΑΠ-ΕΥΑΘ Την ενοποίηση 14 περιφερειακών παρόχων σε Βοιωτία, Φωκίδα και Εύβοια, και άλλων 13 σε Θεσσαλονίκη και Χαλκιδική οι οποίοι θα απορροφηθούν από ΕΥΔΑΠ και ΕΥΑΘ αντίστοιχα, ανακοίνωσε ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Σταύρος Παπασταύρου, ώστε να δημιουργηθούν δύο ισχυροί πυλώνες στη διαχείριση του νερού — για την Αττική και τη Βόρεια Ελλάδα. Η ενοποίηση αυτή στοχεύει στη βελτίωση του συντονισμού, στην αντιμετώπιση των απωλειών και στη δημιουργία ενός ενιαίου συστήματος διαχείρισης ύδρευσης και άρδευσης. Ο υπουργός υπογράμμισε ότι η Ελλάδα συγκαταλέγεται στις χώρες της Ευρώπης που θα αντιμετωπίσουν υψηλό υδατικό στρες τα επόμενα χρόνια, γεγονός που καθιστά αναγκαίο τον εκσυγχρονισμό του θεσμικού πλαισίου και τη βελτίωση των υπηρεσιών ύδρευσης, με τεχνική υποστήριξη από την Ευρωπαϊκή Ένωση. View full είδηση
-
Μέσα στο καλοκαίρι του 2026 θέλει η διοίκηση της ΕΥΔΑΠ να προκηρυχθεί ο διαγωνισμός, για το έργο θωράκισης της Αττικής έναντι της λειψυδρίας «Εύρυτος», προϋπολογισμού περίπου 535 εκατ. ευρώ. Σύμφωνα με τους σχεδιασμούς της ΕΥΔΑΠ το έργο θα ενισχύσει τον ταμιευτήρα του Ευήνου μέσω μερικής εκτροπής των ποταμών Κρικελλιώτη και Καρπενησιώτη και θα εξασφαλίσει την επάρκεια της Αττικής σε νερό για τα επόμενα τουλάχιστον 30 χρόνια. Δεδομένου ότι σύμφωνα με τις προβλέψεις, η περίοδος κατασκευής ενός τέτοιου έργου φτάνει τα 2,5 χρόνια, μπορεί να είναι έτοιμο το πρώτο εξάμηνο 2029, αν γίνει με τη διαδικασία της κατεπείγουσας ανάγκης. Πάντως η ΕΥΔΑΠ ετοιμάζει ήδη τα τεύχη για τις προμελέτες, με στόχο αυτές να ολοκληρωθούν τον Μάρτιο, προκειμένου η προκήρυξη για το μεγάλο έργο να γίνει μέσα στο προσεχές καλοκαίρι με τη μέθοδο της μελέτης-κατασκευής. Για τον τρόπο που θα χρηματοδοτηθεί το έργο, ο κ. Σαχίνης δεν έδωσε σαφείς απαντήσεις. Ανέφερε όμως ότι μία λύση θα ήταν να αναλάβει το κόστος η ίδια η ΕΥΔΑΠ και να το καλύψει μέσω μελλοντικών εσόδων. Το μεγάλο αυτό έργο παρουσιάζει σημαντικά πλεονεκτήματα σύμφωνα με την ΕΥΔΑΠ όπως: Εξασφάλιση επαρκούς υδροδότησης του Λεκανοπεδίου Αθηνών με πλήρη δυναμικότητα 200 εκ. m3 / έτος Άριστης ποιότητας πόσιμο νερό Πλήρης αξιοποίηση των υφιστάμενων υποδομών Μηδενικό κόστος λειτουργίας αφού η ενίσχυση του ταμιευτήρα Ευήνου γίνεται με βαρύτητα Πολύ μικρή περιβαλλοντική επιβάρυνση Σε περίπτωση που στο μέλλον επικρατήσουν ευμενείς κλιματικές συνθήκες, η πρόσθετη ποσότητα νερού θα μπορεί να: Χρησιμοποιηθεί για το πρασίνισμα της Αθήνας Χρησιμοποιηθεί για να ενίσχυση των υπόγειων υδροφορέων της Αττικής Διοχετευθεί από το ΕΥΣ για υδροδότηση νησιών Μείωση του ενεργειακού κόστους από την αποδέσμευση της λίμνης Υλίκης Σε ακραία ξηρασία η Ελλάδα Η κατασκευή του έργου είναι ζωτικής σημασίας καθώς σύμφωνα με τον επικεφαλής της ΕΥΔΑΠ Χάρη Σαχίνη, διανύουμε το δεύτερο πιο σημαντικό επεισόδιο έμμονης ξηρασίας των τελευταίων δεκαετιών. Στη χρονική κλίμακα της πρόσφατης τριετίας 2021-2024, καταγράφεται η πλέον δυσμενής τιμή -2,01 που υποδηλώνει ακραία ξηρασία ενώ η Ελλάδα κατατάσσεται στην 19η θέση στο κόσμο σε κίνδυνο λειψυδρίας, με την Αττική συγκεκριμένα να έχει βιώσει μειωμένα αποθέματα ταμιευτήρων 3 ακόμη φορές στην προηγούμενη 40ετία. Το 1990 μάλιστα εκπονήθηκε η μελέτη «Ενίσχυσης της Ύδρευσης Αθηνών για κάλυψη αναγκών έως το 2030» από το ΥΠΕΧΩΔΕ, που οδήγησε το μεγάλο Έργο του Ευήνου. Δεκαετές επενδυτικό πλάνο 2,5 δισ. ευρώ Το έργο Εύρυτος εντάσσεται στο ευρύτερο 10ετές επενδυτικό πλάνο της ΕΥΔΑΠ με ορίζοντα ολοκλήρωσης το 2035, ύψους €2,5 δισ. για τον εκσυγχρονισμό υποδομών και υπηρεσιών της το οποίο αξιολογήθηκε θετικά από την ΕΤΕπ και είναι εναρμονισμένο με τις στρατηγικές προτεραιότητες της ΕΕ Το Επενδυτικό Σχέδιο των €2,5 δισ. περιλαμβάνει: Ύδρευση: €729 εκ. Αποχέτευση: €1,6 δισ. Ενεργειακή / ψηφιακή αναβάθμιση: €193 εκ. Τα € 293 εκ. εξ’ αυτών αφορούν στην αντιμετώπιση της λειψυδρίας μέσω εκσυγχρονισμού του δικτύου ύδρευσης Γεωγραφική επέκταση ΕΥΔΑΠ-ΕΥΑΘ Την ενοποίηση 14 περιφερειακών παρόχων σε Βοιωτία, Φωκίδα και Εύβοια, και άλλων 13 σε Θεσσαλονίκη και Χαλκιδική οι οποίοι θα απορροφηθούν από ΕΥΔΑΠ και ΕΥΑΘ αντίστοιχα, ανακοίνωσε ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Σταύρος Παπασταύρου, ώστε να δημιουργηθούν δύο ισχυροί πυλώνες στη διαχείριση του νερού — για την Αττική και τη Βόρεια Ελλάδα. Η ενοποίηση αυτή στοχεύει στη βελτίωση του συντονισμού, στην αντιμετώπιση των απωλειών και στη δημιουργία ενός ενιαίου συστήματος διαχείρισης ύδρευσης και άρδευσης. Ο υπουργός υπογράμμισε ότι η Ελλάδα συγκαταλέγεται στις χώρες της Ευρώπης που θα αντιμετωπίσουν υψηλό υδατικό στρες τα επόμενα χρόνια, γεγονός που καθιστά αναγκαίο τον εκσυγχρονισμό του θεσμικού πλαισίου και τη βελτίωση των υπηρεσιών ύδρευσης, με τεχνική υποστήριξη από την Ευρωπαϊκή Ένωση.
-
Το 2020 ήταν η θερμότερη χρονιά της τελευταίας δεκαετίας. Φαινόμενα ακραίας ξηρασίας και ανομβρίας ήταν τα επακόλουθα σε πολλές περιοχές του πλανήτη. Τις συνέπειες της κλιματικής αλλαγής βίωσε έντονα και η Τουρκία. Το 2020 ήταν η χρονιά που η Τουρκία βίωσε έντονα τις συνέπειες της κλιματικής αλλαγής. Στις μεγάλες πόλεις, κυρίως στην Κωνσταντινούπολη και την Άγκυρα, το νερό εξελίσσεται πλέον σε είδος προς εξαφάνιση. Διότι μετά το ιδιαίτερα θερμό περσινό καλοκαίρι ακολούθησαν ιδιαίτερα φτωχοί σε βροχοπτώσεις φθινοπωρινοί και χειμερινοί μήνες. Οι χαμηλές βροχοπτώσεις έχουν ως αποτέλεσμα να έχει υποχωρήσει δραματικά η στάθμη των νερών στα φράγματα. Ιδίως στην Κωνσταντινούπολη η λειψυδρία φαίνεται να παίρνει πλέον απειλητικές διαστάσεις. Η μέση πληρότητα των 10 φραγμάτων που τροφοδοτούν την πόλη με νερό βρίσκεται μόλις στο 20%. Τέσσερα φράγματα δεν έχουν πλέον καθόλου νερό. Μάχη με το χρόνο Σύμφωνα με τον Οργανισμό Ύδρευσης και Αποχέτευσης της Κωνσταντινούπολης καθημερινά καταναλώνονται στην πόλη περίπου 3 εκατομμύρια κυβικά μέτρα νερού. Στις 31 Δεκεμβρίου τα αποθέματα των 10 φραγμάτων ανέρχονταν μόλις σε 176 εκατομμύρια κυβικά μέτρα νερού. Θεωρητικά λοιπόν η Κων/πολη έχει διαθέσιμα αποθέματα μόλις μέχρι τις αρχές Μαρτίου. Οι δημοτικές αρχές προσπαθούν στο μεταξύ να κερδίσουν νερό και από άλλες πηγές, όπως από τις πηγές του ποταμού Melen Cayi. Η στάθμη των υδάτων στα τουρκικά φράγματα έχει υποχωρήσει δραματικά Αυτό όμως δεν λύνει το πρόβλημα. Στο μεταξύ οι αρχές έχουν ξεκινήσει και εκστρατείες ενημέρωσης με αντικείμενο την εξοικονόμηση νερού ενώ αποφάσισαν να μοιράσουν στα νοικοκυριά δωρεάν ειδικά μηχανήματα που μειώνουν την κατανάλωση έως και κατά 50%. «Η διανομή των εξαρτημάτων θα ξεκινήσει πιλοτικά από τη συνοικία Μπεσίκτας», εξηγεί η Εμέλ Τούφεξι, διευθύντρια της μονάδας Ύδρευσης και Αποχέτευσης της συνοικίας Kağıthane. Όπως εξηγεί, τα μηχανήματα που μοιράζουν οι αρχές είναι πολύ πιο αποτελεσματικά από αυτά που κυκλοφορούν στο εμπόριο. «Δυστυχώς δεν είχαμε τις βροχοπτώσεις που αναμέναμε. Συνεπώς θα πρέπει να εξοικονομήσουμε εφεξής ακόμη περισσότερο νερό». «Βόμβες βροχής» Ο Ορχάν Σεν από το Τεχνικό Πανεπιστήμιο της Κωνσταντινούπολης προτείνει να χρησιμοποιηθούν οι λεγόμενες «βόμβες βροχής» προκειμένου να αντιμετωπιστεί η λειψυδρία. Με τον τρόπο αυτό θα μπορούσε να αυξηθεί η ποσότητα των βροχοπτώσεων έως και κατά 30%. «Το νερό βρίσκεται στα σύννεφα, αλλά οι μάζες των σωματιδίων δεν είναι επαρκείς. Πρέπει λοιπόν να αυξηθούν. Έτσι αυξάνονται οι βροχοπτώσεις. Είναι κάτι που χρειάζεται η Τουρκία στην παρούσα φάση», εξηγεί ο μετεωρολόγος. «Η διανομή των εξαρτημάτων θα ξεκινήσει πιλοτικά από τη συνοικία Μπεσίκτας», εξηγεί η Εμέλ Τούφεξι, διευθύντρια της μονάδας Ύδρευσης και Αποχέτευσης της συνοικίας Kağıthane Πρόκειται για μια μέθοδο που εφαρμόστηκε τη δεκαετία του 1970 σε χώρες, όπως η Κίνα, με τη βοήθεια ειδικά εξοπλισμένων αεροσκαφών. Φυσικά και δεν πρόκειται για μια λύση διαρκείας, προσθέτει ο ειδικός. Ο μετεωρολόγος τονίζει ότι ήδη τον περασμένο Ιούνιο οι ειδικοί προειδοποιούσαν για την επαπειλούμενη λειψυδρία και ζητούσαν να ληφθούν μέτρα. «Ακόμη και σήμερα πλένονται αυτοκίνητα και χαλιά με το πόσιμο νερό μας. Η πόλη όφειλε να περιορίσει τις διαθέσιμες ποσότητες». Καταστροφή για την αγροτική παραγωγή Ο Ορχάν Σεν εκτιμά ότι τους επόμενους μήνες η Τουρκία θα βρεθεί αντιμέτωπη με επιπρόσθετα προβλήματα, με κυριότερα τις καταστροφικές συνέπειες για την αγροτική παραγωγή, με ανυπολόγιστες οικονομικές και κοινωνικές προεκτάσεις. Αντιμέτωπη με τις ίδιες προκλήσεις βρίσκεται και η πρωτεύουσα. Μόλις την περασμένη εβδομάδα ο δήμαρχος της Άγκυρας Γιαβάς ανακοίνωνε μέσω twitter ότι τα αποθέματα αρκούν μόλις για 110 μέρες, τη στιγμή που η πληρότητα στα φράγματα υποχώρησε στο 20%. Μοναδική αχτίδα ελπίδας οι έντονες βροχοπτώσεις και χιονοπτώσεις των τελευταίων ημερών που οδήγησαν σε ελαφρά αύξηση της στάθμης των υδάτων σε αρκετά τουρκικά φράγματα. Σέρκαν Οτσάκ Επιμέλεια: Κώστας Συμεωνίδης View full είδηση
-
Στο πλαίσιο του Τομεακού Προγράμματος Ανάπτυξης (ΤΠΑ) του Υπουργείου Εσωτερικών – του Εθνικού Προγράμματος Ανάπτυξης (ΕΠΑ) 2021-2025 – και στον άξονα προτεραιότητας «Παροχή πόσιμου νερού και διαχείριση υδάτων», με απόφαση του Αναπληρωτή Υπουργού Εσωτερικών, Στέλιου Πέτσα, εκδόθηκε νέα Πρόσκληση για πρόσθετη χρηματοδότηση συνολικού ύψους 5 εκατ. ευρώ σε Δήμους, Δημοτικές Επιχειρήσεις Ύδρευσης – Αποχέτευσης (ΔΕΥΑ) και Συνδέσμους ύδρευσης αποχέτευσης. Στόχος της προτεραιότητας είναι η αντιμετώπιση του φαινομένου της λειψυδρίας μέσω της βελτίωσης του επιπέδου διαχείρισης των υδάτων και της βελτίωσης των υποδομών παροχής πόσιμου νερού. Επισημαίνεται ότι επιλέξιμες δαπάνες είναι, μεταξύ άλλων, οι ακόλουθες: 1)Μελέτες, έργα ύδρευσης, (υποδομές συλλογής, μεταφοράς, αποθήκευσης, επεξεργασίας και διανομής πόσιμου νερού). 2)Προμήθεια υλικών, σωλήνων και λοιπού εξοπλισμού ύδρευσης. 3)Προμήθεια και εγκατάσταση συστημάτων ελέγχου διαρροών (τηλε-έλεγχος/τηλεχειρισμός) σε υφιστάμενα δίκτυα ύδρευσης. 4)Εκσυγχρονισμός δικτύων ύδρευσης. 5)Ανόρυξη νέων ή αναβάθμιση υφιστάμενων υδρευτικών γεωτρήσεων. 6)Εφαρμογή συστημάτων αφαλάτωσης. Υπογραμμίζεται επίσης ότι κάθε δυνητικός δικαιούχος έχει δικαίωμα υποβολής μιας μόνο πρότασης μέχρι του ποσού των 250.000 ευρώ. Επισυνάπτεται η Πρόσκληση: https://www.ypes.gr/wp-content/uploads/2022/11/63Ο446ΜΤΛ6-ΗΤΜ.pdf View full είδηση
-
Για το πρόβλημα της λειψυδρίας που ταλανίζει τόσο την Ευρώπη όσο και διάφορες περιοχές της Ελλάδας, όπως η Κρήτη, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή πρότεινε πριν από λίγες μέρες νέους κανόνες, με στόχο την τόνωση και τη διευκόλυνση της επαναχρησιμοποίησης του νερού στην ΕΕ για γεωργική άρδευση, καθώς τονίζει πως η δυναμική της επαναχρησιμοποίησης του νερού δεν αξιοποιείται πλήρως, τη στιγμή που ο περιβαλλοντικός αντίκτυπος είναι μικρότερος συγκριτικά με την πολύ περισσότερη ενέργεια που απαιτείται για την άντληση και τη μεταφορά γλυκού νερού. Οι νέοι κανόνες θα βοηθήσουν τους γεωργούς να κάνουν την καλύτερη δυνατή χρήση των λυμάτων, ανακουφίζοντας περιοχές με λειψυδρία και προστατεύοντας παράλληλα το περιβάλλον και τους καταναλωτές. Η Επιτροπή προτείνει λοιπόν, ελάχιστες απαιτήσεις για την επαναχρησιμοποίηση των επεξεργασμένων λυμάτων από σταθμούς επεξεργασίας αστικών λυμάτων, οι οποίες περιλαμβάνουν μικροβιολογικά στοιχεία (για παράδειγμα όσον αφορά τα επίπεδα E. coli) και απαιτήσεις παρακολούθησης για τακτικούς και ποιοτικούς ελέγχους. Η θέσπιση ελάχιστων απαιτήσεων θα διασφαλίσει ότι το ανακτηθέν νερό που παράγεται, σύμφωνα με τους νέους κανόνες, θα είναι ασφαλές για άρδευση. Προτείνει, επίσης, τη διαχείριση κινδύνου, όπου τυχόν επιπλέον κίνδυνοι πρέπει να αντιμετωπίζονται για να καταστεί ασφαλής η επαναχρησιμοποίηση του νερού. Τέλος, προτείνει το κοινό να έχει πρόσβαση σε πληροφορίες στο διαδίκτυο σχετικά με τις πρακτικές επαναχρησιμοποίησης νερού στα οικεία κράτη-μέλη. View full είδηση
-
Ο πλανήτης θα αντιμετωπίσει έλλειμμα 40% στις απαιτούμενες ποσότητες νερού έως το 2030 εξαιτίας της εκτεταμένης αστικοποίησης, των αρδευτικών αναγκών για την καλλιέργεια τροφίμων, τον υπερπληθυσμό και την αυξανόμενη ζήτηση υδατικών πόρων από τη βιομηχανία, τα νοικοκυριά και τον ενεργειακό κλάδο. Οι διαπιστώσεις ανήκουν στα Ηνωμένα Έθνη και συγκεκριμένα αναφέρονται στην ετήσια έκθεση World Water Report 2015 που δόθηκε στη δημοσιότητα στο Νέο Δελχί της Ινδίας με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Νερού που γιορτάστηκε χθες, 22 Μαρτίου. Βασικό συμπέρασμα της έκθεσης είναι ότι η “κρίση του νερού” δεν οφείλεται στην έλλειψη πόρων, αλλά αποτελεί πρόβλημα διακυβέρνησης”. Ακόμα και σήμερα, 748 εκατομμύρια άνθρωποι δεν έχουν πρόσβαση σε σύγχρονες και ασφαλείς πηγές πόσιμου νερού με μεγάλα “θύματα” τις ευάλωτες κοινωνικές ομάδες, τους φτωχούς και τις γυναίκες. Οι χώρες της Ασίας όπως η Ινδία, η Κίνα, το Πακιστάν, το Νεπάλ και το Μπαγκλαντές αντιστοιχούν στο ήμισυ της παγκόσμιας εκμετάλλευσης υπόγειων πηγαδιών. Μέχρι το 2050, η παγκόσμια ζήτηση νερού αναμένεται να αυξηθεί 55% εξαιτίας της αυξημένης ζήτησης στον κλάδο των κατασκευών, της θερμοηλεκτρικής παραγωγής και της οικιακής χρήσης. Την ίδια ώρα ο πλανήτης θα πρέπει να παράξει 60% περισσότερα τρόφιμα, ενώ η παγκόσμια ζήτηση νερού για τη βιομηχανία θα τετραπλασιαστεί. Μέχρι τότε ο παγκόσμιος πληθυσμός αναμένεται να φτάσει τα 9 δισεκατομμύρια έως το 2050. Επίσης, η αυξημένη αστικοποίηση του παγκόσμιου πληθυσμού ευθύνεται για τοπικές και συγκεκριμένες πιέσεις στους διαθέσιμους υδατικούς πόρους, ειδικά στις περιοχές που πλήττονται από λειψυδρία. Το ήμισυ και πλέον του παγκόσμιου πληθυσμού κατοικεί σε πόλεις, ενώ το 30% των κατοίκων των πόλεων διαμένει στις λεγόμενες παραγκουπόλεις. Ο πληθυσμός των πόλεων αναμένεται να αυξηθεί κατά 6,3 δισεκατομμύρια ως το 2050. Ο αυξημένος πληθυσμός σε αστικά κέντρα και αγροτικές περιοχές μεταφράζεται σε 70% υψηλότερη κατανάλωση ενέργειας, η οποία με εξαίρεση τις ΑΠΕ απαιτεί νερό για να παραχθεί. Εάν οι σημερινές τάσεις χρήσης διατηρηθούν αμετάβλητες , τότε ο κόσμος θα διαθέτει μόνο το 60 τοις εκατό του απαιτούμενου νερού το 2030, αναφέρει η έκθεση. Η μείωση των αποθεμάτων νερού θα έχει πολλές αρνητικές συνέπειες για τις καλλιέργειες, τη βιομηχανία και διάφορα οικοσυστήματα, ενώ πιθανότατα θα προκαλέσει περισσότερες ασθένειες και φτώχεια, καθώς και πολεμικές συγκρούσεις. Μεταξύ των μέτρων που προτείνονται είναι η ενίσχυση των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας και ο περιορισμός των θερμοηλεκτρικών σταθμών άνθρακα οι οποίοι καταναλώνουν μεγάλες ποσότητες νερού. Πηγή: http://www.econews.g...lleimma-121342/ Click here to view the είδηση
-
Σε μόνιμη κατάσταση λειψυδρίας θα είναι αρκετές περιοχές στην Ελλάδα, σύμφωνα με μελέτη ελλήνων επιστημόνων, με αφορμή τη σημερινή παγκόσμια ημέρα του νερού. Υπολογίζεται ότι το 18% της ελληνικής έκτασης έχει περάσει σε μια φάση απερήμωσης κυρίως στην Κρήτη και στα νησιά του Αιγαίου ενώ θα πρέπει να ληφθούν μέτρα για την σωστή διαχείριση των υδάτινων πόρων. Υπολογίζεται ότι στις αγροτικές περιοχές, πάνω από το 22% του νερού που πέφτει με τη μορφή βροχής χάνεται στη θάλασσα O καθηγητής Εδαφολογίας στο Γεωπονικό Πανεπιστήμιο Αθηνών, Κωνσταντίνος Κοσμάς, επισημαίνει ότι δεν αποκλείεται τα επόμενα χρόνια να αυξηθεί σημαντικά το ποσοστό των περιοχών του ελλαδικού χώρου που απειλούνται. «Η διαδικασία της ερημοποίησης έχει ξεκινήσει για τα καλά στη χώρα μας και η κατάσταση θα είναι μη αναστρέψιμη εάν δεν ληφθούν άμεσα μέτρα για την καταπολέμησή της”. Αυτό πρακτικά συνάδει σε μείωση ή ακόμα και απώλεια της παραγωγικότητας των γεωργικών και δασικών εκτάσεων, κυρίως λόγω της διάβρωσης, που επιφέρει δραστική μείωση του βάθους και της γονιμότητας του εδάφους και της βλάστησης. Εκτός όμως από τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις, η ερημοποίηση έχει επίσης σοβαρές κοινωνικές και οικονομικές συνέπειες, τόνισε ο κ. Κοσμάς. «Εάν το έδαφος δεν αποδίδει, αμέσως μειώνεται η παραγωγή για τους αγρότες και περιορίζεται έτσι το ήδη συμπιεσμένο εισόδημά τους». Βάσει των μετρήσεων της Ελληνικής Επιτροπής για την καταπολέμηση της ερημοποίησης, 34% των περιοχών της χώρας μας θεωρείται υψηλού κινδύνου, 49% μέτριου κινδύνου και 17% χαμηλού κινδύνου. Σύμφωνα με τον κ. Κοσμά, μεταξύ των περιοχών «υψηλού κινδύνου» ερημοποίησης κατατάσσονται όλα τα νησιά του Αιγαίου, περιοχές της Ανατολικής Πελοποννήσου, Στερεάς Ελλάδας και Εύβοιας, τμήματα των Θεσσαλίας, Μακεδονίας και Θράκης, καθώς και το Κεντρικό και Νοτιοανατολικό τμήμα της Κρήτης. Μικρότερο κίνδυνο διατρέχουν τα εδάφη των περιοχών της Κεντρικής Ελλάδας και Πελοποννήσου και τα Ιόνια νησιά, ενώ μηδαμινή είναι η απειλή του φαινομένου της ερημοποίησης για τις πεδινές περιοχές, με πολύ καλά αποστραγγιζόμενα και βαθιά εδάφη. Οι σημαντικότερες διεργασίες που μπορούν να οδηγήσουν στην ερημοποίηση μιας ευαίσθητης περιοχής είναι: διάβρωση του εδάφους, αλόγιστη χρήση γης από γεωργούς και κτηνοτρόφους, ελάττωση του διαθέσιμου νερού, αλάτωση, αλκαλίωση και η οξίνιση του εδάφους (μεταβολές στο ph του), χημική ρύπανση του εδάφους και η αποψίλωση των δασών. Πηγή: http://www.skai.gr/n...ai-ta-nera-tis/ Click here to view the είδηση
-
- ερημοποίηση
- νερό
-
(and 1 more)
Tagged with:
-
Το φαινόμενο της λειψυδρίας, όπως φαίνεται, ήρθε για να μείνει σε ορισμένες περιοχές της χώρας. Η παρατεταμένη ανομβρία της προηγούμενης χρονιάς σε συνδυασμό με τη μεγάλη κατανάλωση νερού στις αγροτικές καλλιέργειες και τα ανεπαρκή σε ορισμένες περιπτώσεις δίκτυα ύδρευσης, έχει κάνει αρκετούς δημάρχους να ψάχνουν να βρουν μόνιμες λύσεις. Το 2017 το υπουργείο Εσωτερικών, σύμφωνα με το In.gr, δέχθηκε δεκάδες αιτήματα από δήμους, οι οποίοι ζητούσαν επιχορήγηση για να αντιμετωπίσουν το φαινόμενο της λειψυδρίας. Συνολικά 94 δήμοι από όλη την Ελλάδα έλαβαν επιχορήγηση, με χρέωση του αντίστοιχου λογαριασμού του υπουργείου, που τηρείται στο Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων για αυτούς τους λόγους. Το δε, ποσό που δόθηκε κατά το 2017 άγγιξε τα 15 εκατομμύρια ευρώ. Πηγές του υπουργείο ανέφεραν πως τα αιτήματα των δήμων αξιολογήθηκαν με αντικειμενικά κριτήρια ενώ τα περισσότερα αιτήματα ήταν είτε για ανεπαρκή δίκτυα ύδρευσης είτε για επέκταση αυτών, ώστε να αντιμετωπιστεί ο κίνδυνος λειψυδρίας. Για τρίτη συνεχή χρονιά, όπως σημειώνει ο δήμαρχος της Χίου, Μανώλης Βουρνούς, το νησί αντιμετωπίζει μεγάλο πρόβλημα λειψυδρίας, με τις φετινές βροχοπτώσεις να είναι αποθαρρυντικές. «Από τον Ιανουάριο του 2017 έως το τέλος του περασμένου Δεκέμβρη έπεσαν περίπου 40 εκατοστά νερού όταν ο μέσος ετήσιος όρος είναι περίπου 60 εκατοστά, ποσότητα που έτσι κι αλλιώς είναι χαμηλή. Πέρυσι, δε, η αντίστοιχη ποσότητα ήταν 40 – 45 εκατοστά». Η Χίος, όπως εξηγεί, αντιμετωπίζει διαχρονικά πρόβλημα λειψυδρίας, κι αυτός είναι και ο λόγος που εδώ και αρκετά χρόνια είχε τις μονάδες αφαλάτωσης υφάλμυρου νερού – ήταν, μάλιστα, από τις πρώτες περιοχές στη χώρα που εγκατέστησαν αντίστοιχες μονάδες. «Ακόμη και τα δύο φράγματα που έχουμε βρίσκονται στο κατώτατο όριο, το ένα, μάλιστα, στα νότια της Χίου, έχει τόσο χαμηλή στάθμη που σταμάτησε η άρδευση». Τέλος σε αυτή την ανασφάλεια της λειψυδρίας στο νησί, επιχειρείται να μπει με τη μονάδα αφαλάτωσης θαλασσινού νερού, όπου έχει εγκριθεί η προμήθεια και η εγκατάστασή της. Θα εξασφαλίζει, δε, σύμφωνα με τον κ Βουρνούς, 2.000 κυβικά μέτρα νερού την ημέρα. «Είμαστε ο δήμος με το μεγαλύτερο πρόβλημα λειψυδρίας στην Ελλάδα και φοβάμαι πως αν δεν αντιμετωπιστεί θα βρεθούμε σε 15 – 20 χρόνια μπροστά στην ερημοποίηση της περιοχής, εξαιτίας της λειψυδρίας», σημειώνει ο δήμαρχος Μονεμβασιάς, Ηρακλής Τριχείλης. Όπως προσθέτει, σε τέσσερις περιοχές – σχεδόν στο μισό δήμο – «το νερό της θάλασσας μπαίνει μέσα και αλλοιώνει τον υδροφόρο ορίζοντα». Το 90%, όπως εξηγεί ο κ Τριχείλης, της κατανάλωσης του γλυκού νερού γίνεται στις καλλιέργειες και μόνο το 10% για ύδρευση. «Ο Έλληνας δε σέβεται το πόσιμο νερό. Παράλληλα, καταγράφονται πτωτικές τάσεις στις βροχοπτώσεις στις περισσότερες περιοχές της χώρας. Λύση για τη λειψυδρία είναι αφενός ο πολίτης να καταλάβει πόσο σημαντικό είναι το πόσιμο νερό και να μην το σπαταλά, αφετέρου να ακολουθηθούν και να χρηματοδοτηθούν εναλλακτικοί τρόποι άρδευσης, πιο σύγχρονοι, όπως η στάγδην άρδευση. Πάντως, πρόσφατη μελέτη του Παγκόσμιου Ινστιτούτου Έρευνας, θέλει 33 χώρες, μεταξύ αυτών και την Ελλάδα, να αντιμετωπίζουν έως το 2040 έντονη λειψυδρία. Σύμφωνα με τη μελέτη, η χώρα μας, που βρίσκεται στην 28η θέση της δυσοίωνης λίστας προβλέψεων, αντιμετωπίζει πιθανότητα μεγαλύτερη του 80% να στερηθεί το νερό μέχρι το 2040, κι αυτό γιατί οι βροχοπτώσεις μειώνονται, το κλίμα γίνεται θερμότερο, με τις ζεστές ημέρες του χρόνου να είναι πια περισσότερες. Παράλληλα, απουσιάζουν οι υποδομές για τη συλλογή, διατήρηση και αξιοποίηση του πόσιμου υγρού. Πηγή: http://greenagenda.gr/%CE%B7-%CE%BB%CE%B5%CE%B9%CF%88%CF%85%CE%B4%CF%81%CE%AF%CE%B1-%CF%83%CF%84%CE%B5%CE%B3%CE%BD%CF%8E%CE%BD%CE%B5%CE%B9-%CF%84%CE%B7-%CF%87%CF%8E%CF%81%CE%B1-94-%CE%B4%CE%AE%CE%BC%CE%BF/
-
Το 2020 ήταν η θερμότερη χρονιά της τελευταίας δεκαετίας. Φαινόμενα ακραίας ξηρασίας και ανομβρίας ήταν τα επακόλουθα σε πολλές περιοχές του πλανήτη. Τις συνέπειες της κλιματικής αλλαγής βίωσε έντονα και η Τουρκία. Το 2020 ήταν η χρονιά που η Τουρκία βίωσε έντονα τις συνέπειες της κλιματικής αλλαγής. Στις μεγάλες πόλεις, κυρίως στην Κωνσταντινούπολη και την Άγκυρα, το νερό εξελίσσεται πλέον σε είδος προς εξαφάνιση. Διότι μετά το ιδιαίτερα θερμό περσινό καλοκαίρι ακολούθησαν ιδιαίτερα φτωχοί σε βροχοπτώσεις φθινοπωρινοί και χειμερινοί μήνες. Οι χαμηλές βροχοπτώσεις έχουν ως αποτέλεσμα να έχει υποχωρήσει δραματικά η στάθμη των νερών στα φράγματα. Ιδίως στην Κωνσταντινούπολη η λειψυδρία φαίνεται να παίρνει πλέον απειλητικές διαστάσεις. Η μέση πληρότητα των 10 φραγμάτων που τροφοδοτούν την πόλη με νερό βρίσκεται μόλις στο 20%. Τέσσερα φράγματα δεν έχουν πλέον καθόλου νερό. Μάχη με το χρόνο Σύμφωνα με τον Οργανισμό Ύδρευσης και Αποχέτευσης της Κωνσταντινούπολης καθημερινά καταναλώνονται στην πόλη περίπου 3 εκατομμύρια κυβικά μέτρα νερού. Στις 31 Δεκεμβρίου τα αποθέματα των 10 φραγμάτων ανέρχονταν μόλις σε 176 εκατομμύρια κυβικά μέτρα νερού. Θεωρητικά λοιπόν η Κων/πολη έχει διαθέσιμα αποθέματα μόλις μέχρι τις αρχές Μαρτίου. Οι δημοτικές αρχές προσπαθούν στο μεταξύ να κερδίσουν νερό και από άλλες πηγές, όπως από τις πηγές του ποταμού Melen Cayi. Η στάθμη των υδάτων στα τουρκικά φράγματα έχει υποχωρήσει δραματικά Αυτό όμως δεν λύνει το πρόβλημα. Στο μεταξύ οι αρχές έχουν ξεκινήσει και εκστρατείες ενημέρωσης με αντικείμενο την εξοικονόμηση νερού ενώ αποφάσισαν να μοιράσουν στα νοικοκυριά δωρεάν ειδικά μηχανήματα που μειώνουν την κατανάλωση έως και κατά 50%. «Η διανομή των εξαρτημάτων θα ξεκινήσει πιλοτικά από τη συνοικία Μπεσίκτας», εξηγεί η Εμέλ Τούφεξι, διευθύντρια της μονάδας Ύδρευσης και Αποχέτευσης της συνοικίας Kağıthane. Όπως εξηγεί, τα μηχανήματα που μοιράζουν οι αρχές είναι πολύ πιο αποτελεσματικά από αυτά που κυκλοφορούν στο εμπόριο. «Δυστυχώς δεν είχαμε τις βροχοπτώσεις που αναμέναμε. Συνεπώς θα πρέπει να εξοικονομήσουμε εφεξής ακόμη περισσότερο νερό». «Βόμβες βροχής» Ο Ορχάν Σεν από το Τεχνικό Πανεπιστήμιο της Κωνσταντινούπολης προτείνει να χρησιμοποιηθούν οι λεγόμενες «βόμβες βροχής» προκειμένου να αντιμετωπιστεί η λειψυδρία. Με τον τρόπο αυτό θα μπορούσε να αυξηθεί η ποσότητα των βροχοπτώσεων έως και κατά 30%. «Το νερό βρίσκεται στα σύννεφα, αλλά οι μάζες των σωματιδίων δεν είναι επαρκείς. Πρέπει λοιπόν να αυξηθούν. Έτσι αυξάνονται οι βροχοπτώσεις. Είναι κάτι που χρειάζεται η Τουρκία στην παρούσα φάση», εξηγεί ο μετεωρολόγος. «Η διανομή των εξαρτημάτων θα ξεκινήσει πιλοτικά από τη συνοικία Μπεσίκτας», εξηγεί η Εμέλ Τούφεξι, διευθύντρια της μονάδας Ύδρευσης και Αποχέτευσης της συνοικίας Kağıthane Πρόκειται για μια μέθοδο που εφαρμόστηκε τη δεκαετία του 1970 σε χώρες, όπως η Κίνα, με τη βοήθεια ειδικά εξοπλισμένων αεροσκαφών. Φυσικά και δεν πρόκειται για μια λύση διαρκείας, προσθέτει ο ειδικός. Ο μετεωρολόγος τονίζει ότι ήδη τον περασμένο Ιούνιο οι ειδικοί προειδοποιούσαν για την επαπειλούμενη λειψυδρία και ζητούσαν να ληφθούν μέτρα. «Ακόμη και σήμερα πλένονται αυτοκίνητα και χαλιά με το πόσιμο νερό μας. Η πόλη όφειλε να περιορίσει τις διαθέσιμες ποσότητες». Καταστροφή για την αγροτική παραγωγή Ο Ορχάν Σεν εκτιμά ότι τους επόμενους μήνες η Τουρκία θα βρεθεί αντιμέτωπη με επιπρόσθετα προβλήματα, με κυριότερα τις καταστροφικές συνέπειες για την αγροτική παραγωγή, με ανυπολόγιστες οικονομικές και κοινωνικές προεκτάσεις. Αντιμέτωπη με τις ίδιες προκλήσεις βρίσκεται και η πρωτεύουσα. Μόλις την περασμένη εβδομάδα ο δήμαρχος της Άγκυρας Γιαβάς ανακοίνωνε μέσω twitter ότι τα αποθέματα αρκούν μόλις για 110 μέρες, τη στιγμή που η πληρότητα στα φράγματα υποχώρησε στο 20%. Μοναδική αχτίδα ελπίδας οι έντονες βροχοπτώσεις και χιονοπτώσεις των τελευταίων ημερών που οδήγησαν σε ελαφρά αύξηση της στάθμης των υδάτων σε αρκετά τουρκικά φράγματα. Σέρκαν Οτσάκ Επιμέλεια: Κώστας Συμεωνίδης
-
Εν μέσω καλοκαιριού και με την τουριστική κίνηση να κορυφώνεται, ο εφιάλτης της λειψυδρίας απειλεί την ιταλική πρωτεύουσα. Οι κάτοικοι ανησυχούν για το ενδεχόμενο διακοπών στην παροχή νερού μέσα στις επόμενες μέρες. Λόγω της μεγάλης ζέστης και της μείωσης των βροχοπτώσεων, η στάθμη της λίμνης του Μπρατσιάνο, πενήντα χιλιόμετρα έξω από την Ρώμη, έχει μειωθεί αισθητά. Αυτό σημαίνει ότι από την ερχόμενη Παρασκευή, θα διακοπεί η χρήση του νερού της, για τις ανάγκες του δικτύου ύδρευσης της Αιώνιας Πόλης. «Το νερό στην Ρώμη τελειώνει», δηλώνει ο περιφερειάρχης Νικόλα Τζινγκαρέτι στα ιταλικά μέσα ενημέρωσης για να προσθέσει: «αν μπορούσα θα καλούσα εδώ τον Ντόνταλτ Τραμπ για να δει τι σημαίνει να αποσύρεις την υπογραφή σου από τη συμφωνία για την κλιματική αλλαγή». Οι πρώτες επιπτώσεις συνέπειες έχουν ήδη υπολογιστεί: ενάμιση εκατομμύριο κατοίκων της Ρώμης θα μπορεί να πίνει και να πλένεται από τις βρύσες του σπιτιού του μόνον σε καθορισμένα ωράρια με διακοπές στην παροχή νερού. Είναι η πρώτη φορά, εδώ και δεκαετίες, που συμβαίνει κάτι τέτοιο, και οι κάτοικοι της πρωτεύουσας ανησυχούν. Φόβοι για επιπτώσεις στον τουρισμό Όπως γράφει η εφημερίδα Corriere della Sera, όλοι βασίζονται τώρα, στις διακοπές των κατοίκων της πρωτεύουσας, ελπίζοντας ότι η πόλη θα αδειάσει σύντομα και θα περιοριστούν κατά συνέπεια, οι ανάγκες του δικτύου ύδρευσης. Εκτός από την Ρώμη, προβλήματα αναμένεται να αντιμετωπίσει και το κράτος του Βατικανού. Και ο φόβος πολλών σχολιαστών είναι, ότι μπορεί να επηρεασθεί αρνητικά ολόκληρη η τουριστική κίνηση. Οι υπουργοί Περιβάλλοντος Τζανλούκα Γκαλλέττι και Γεωργίας Μαουρίτσιο Μαρτίνα, πάντως, έκαναν γνωστό ότι η κυβέρνηση είναι έτοιμη να κηρύξει σε κατάσταση εκτάκτου ανάγκης μεγάλο μέρος της χώρας, τόσο λόγω της λειψυδρίας, όσο και των πυρκαγιών που αποτέφρωσαν τεράστιες εκτάσεις, ιδίως στις περιφέρειες του Νότου. Η δήμαρχος της Ρώμης Βιρτζίνια Ράτζι, από το Κίνημα των Πέντε Αστέρων, ζητά άμεσο συντονισμό με τους υπόλοιπους εκπροσώπους της τοπικής αυτοδιοίκησης με στόχο να εξασφαλισθεί, έστω και την τελευταία στιγμή, η συνεχής πρόσβαση σε πόσιμο νερό σε ντόπιους και τουρίστες. Πηγή: http://www.dw.com/el/%CE%BD%CE%B5%CF%81%CF%8C-%CE%BC%CE%B5-%CF%84%CE%BF-%CE%B4%CE%B5%CE%BB%CF%84%CE%AF%CE%BF-%CF%83%CF%84%CE%B7-%CF%81%CF%8E%CE%BC%CE%B7/a-39806506
-
Με Απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας, εκδίδεται πρόσκληση για την υλοποίηση σειράς παρεμβάσεων που αποσκοπούν στην αντιμετώπιση της λειψυδρίας. Ο πρώτος κύκλος της πρωτοβουλίας αφορά σε τουλάχιστον 25 έργα που θα πραγματοποιηθούν σε 19 Δήμους της χώρας, κυρίως νησιωτικούς. Ο συνολικός προϋπολογισμός τους προσεγγίζει τα 18 εκατ. ευρώ και καλύπτεται από το Τομεακό Πρόγραμμα Ανάπτυξης του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, που υλοποιείται στο πλαίσιο του Εθνικού Προγράμματος Ανάπτυξης 2021-2025. Πρόκειται για παρεμβάσεις που εντάσσονται στην ευρύτερη στρατηγική που έχει εξαγγείλει η κυβέρνηση για τη διαχείριση των υδάτινων πόρων, δεδομένης της κλιματικής κρίσης. Η επιλογή των πρώτων 19 δυνητικών δικαιούχων έγινε, κατόπιν συνεργασίας του Γενικού Γραμματέα Φυσικού Περιβάλλοντος και Υδάτων, κ. Πέτρου Βαρελίδη με τον Γενικό Γραμματέα Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής, κ. Μανώλη Κουτουλάκη, με βασικό κριτήριο την αναγκαιότητα που παρουσιάζεται στους συγκεκριμένους δήμους για άμεση λήψη μέτρων αντιμετώπισης της λειψυδρίας. Μεταξύ άλλων, τα έργα που προτεραιοποιούνται αφορούν σε: προμήθεια και εγκατάσταση μονάδων αφαλάτωσης, γεωτρήσεις για την ενίσχυση της ύδρευσης, εμπλουτισμό ζώνης υδροδότησης μέσω αγωγών, κ.ά. Αναλυτικά τα έργα αντιμετώπισης της λειψυδρίας (α’ κύκλος) Περιοχή ΔΥΝΗΤΙΚΟΣ ΔΙΚΑΙΟΥΧΟΣ ΕΙΔΟΣ ΕΡΓΟΥ Φούρνοι Δήμος Φούρνων Κορσεών Προμήθεια και εγκατάσταση μονάδας αφαλάτωσης κεντρικού οικισμού Φούρνων δυναμικότητας 300 m3/d. Λέρος Δήμος Λέρου Προμήθεια και εγκατάσταση μονάδας αφαλάτωσης δυναμικότητας 1.000 m3/d. Τήνος Δήμος Τήνου Δύο μονάδες αφαλάτωσης δυναμικότητας 300 m3/d έκαστη. Πάτμος Δήμος Πάτμου Προμήθεια και εγκατάσταση μονάδας αφαλάτωσης δυναμικότητας 600 m3/d. Αλόννησος Δήμος Αλοννήσου 1. Προμήθεια και εγκατάσταση δεξαμενής αποθήκευσης νερού χωρητικότητας 500 m3. 2. Προμήθεια και εγκατάσταση μονάδας αφαλάτωσης δυναμικότητας 200 m3/d (ΒΑ τμήμα). 3. Προμήθεια και εγκατάσταση μονάδας αφαλάτωσης δυναμικότητας 600 m3/d. Κέα Δήμος Κέας 1. Προμήθεια και εγκατάσταση μονάδας αφαλάτωσης δυναμικότητας 200 m3/d. 2. Ανόρυξη γεωτρήσεων. Ιθάκη Δήμος Ιθάκης Προμήθεια και εγκατάσταση μονάδας αφαλάτωσης δυναμικότητας 500 m3/d. Λειψοί Δήμος Λειψών Προμήθεια και εγκατάσταση μονάδας αφαλάτωσης δυναμικότητας 300 m3/d. Παξοί Δήμος Παξών Προμήθεια και εγκατάσταση μονάδας αφαλάτωσης δυναμικότητας 300 m3/d. Κάρπαθος Δήμος Καρπάθου 1. Προμήθεια και εγκατάσταση δύο μονάδων αφαλατώσεις δυναμικότητας 1.000 m3/d έκαστη. 2. Προμήθεια και εγκατάσταση μονάδας αφαλάτωσης στον οικισμό ΑΠΕΡΙ δυναμικότητας 300 m3/d. Μεγανήσι Δήμος Μεγανησίου Προμήθεια και εγκατάσταση μονάδας αφαλάτωσης δυναμικότητας 600 m3/d. Νάξος Δήμος Νάξου Προμήθεια και εγκατάσταση μονάδας αφαλάτωσης δυναμικότητας 2.000 m3/d. Σπέτσες Δήμος Σπετσών Προμήθεια και εγκατάσταση μονάδας αφαλάτωσης δυναμικότητας 600 m3/d. Πόρος Δήμος Πόρου Προμήθεια και εγκατάσταση μονάδας αφαλάτωσης 1.200 m3/d. Ύδρα Δήμος Ύδρας Αγωγός για σύνδεση μονάδων αφαλάτωσης με το δίκτυο ύδρευσης. Νότια Κέρκυρα Διαδημοτική Επιχείρηση Ύδρευσης Αποχέτευσης Δήμων Κέρκυρας (ΔΙΑΔΕΥΑΚ) Νότια Κέρκυρα: ανόρυξη γεωτρήσεων, σωληνώσεις, προμήθεια και εγκατάσταση μονάδων αποσιδήρωσης, ανακαίνιση δεξαμενής, για την ύδρευση περιοχών του Δήμου Νότιας Κέρκυρας. Λειβαδιά ΔΕΥΑ Λιβαδειάς Ανόρυξη τριών γεωτρήσεων για την ενίσχυση της ύδρευσης του οικισμού Αγίας Άννας. Κύμη – Αλιβέρι ΔΕΥΑ Κύμης – Αλιβερίου Εμπλουτισμός ζώνης υδροδότησης Αλιβερίου μέσω καταθλιπτικού αγωγού από πηγή Παραμεριτών. Βέλο Βόχα Δήμος Βέλου Βόχας 1. Διυλιστήριο δυναμικότητας 300 m3/ώρα. 2. Αγωγός 5 χλμ. προς το διυλιστήριο παροχής 300 m3/ώρα (διατομή 200 – 240 mm) View full είδηση
