Μετάβαση στο περιεχόμενο

Προτεινόμενοι ελεγκτές φόρτισης και πάνελ


Recommended Posts

Όσες ώρες έχει ήλιο. Όλο το έτος.

 

Όταν δεν έχει ήλιο, καλό θα είναι να μην αδειάζει η μπαταρία καθόλου. Έλεγα να βάλω χρονοδιακόπτη για αυτή τη δουλειά, αλλά ίσως γίνεται και με άλλο τρόπο. Πχ με ένα ρελέ που το ελέγχει ο ελεγκτής φόρτισης;

Edited by Οδυσσέας
Link to comment
Share on other sites

το μοναδικό φορτίο προς το παρόν είναι μία αντλία 730W που δουλεύει με διακοπές.
Όσες ώρες έχει ήλιο. Όλο το έτος.

:?: :rolleyes: Οδυσσέα....Ή εγώ δεν καταλαβαίνω ή εσύ δεν το λες καλά....

 

Τι αντλία είναι αυτή? Για πότισμα?....πιεστικό?...βγάζει νερό από γεώτρηση?

Πόσο χρόνο πρέπει να λειτουργεί ημερησίως κατά μέσο όρο για να πετύχει τον σκοπό της?? Πόσες εκκινήσεις κάνει κατά μέσο όρο στο 24ωρο?

Link to comment
Share on other sites

....Επειδή μάλλον κατάλαβα.... :idea:....ότι ίσως πρόκειται για αντλία που γεμίζει συνεχώς μια τεράστια δεξαμενή...

 

Η καλύτερη λύση για αυτή την εφαρμογή θα ήταν να αντικαταστήσεις την αντλία με μία ειδική για αυτήν ακριβώς την εφαρμογή αντλία η οποία μπορεί να τροφοδοτηθεί από φωτοβολταϊκά ή/και ανεμογεννήτρια χωρίς μπαταρίες.

Την έχω χρησιμοποιήσει πριν από χρόνια και είναι καταπληκτική αν και ακριβή.

 

Το μειονέκτημα εδώ είναι ότι ενώ έχεις μέγιστη απόδοση στην άντληση δεν μπορείς να αξιοποιήσεις την ενέργεια των φωτοβολταϊκών για άλλη χρήση.....είναι μόνο για την αντλία.

 

Με μια συμβατική αντλία (σαν αυτήν που έχεις τώρα), απαιτείται πλήρες σύστημα αυτόνομης ηλεκτροδότησης με μπαταρίες, inverter, κλπ...όμως έχεις ρεύμα και για άλλες χρήσεις.

Εφόσον δεν είναι κρίσιμη η λειτουργία της αντλίας το σύστημα θα μπορούσε να ρυθμιστεί έτσι ώστε να την ενεργοποιεί ΜΟΝΟ όταν οι μπαταρίες είναι πάνω από κάποιο επίπεδο φόρτισης και να την απενεργοποιεί όταν πέφτουν κάτω από αυτό.

Η δυνατότητα αυτή υπάρχει και στον ρυθμιστή φόρτισης που σου υπέδειξα και στους "ομόσταβλους" inverter / chargers.

 

Πλησίασα??

Link to comment
Share on other sites

:?: :rolleyes: Οδυσσέα....Ή εγώ δεν καταλαβαίνω ή εσύ δεν το λες καλά....

 

Τι αντλία είναι αυτή? Για πότισμα?....πιεστικό?...βγάζει νερό από γεώτρηση?

Πόσο χρόνο πρέπει να λειτουργεί ημερησίως κατά μέσο όρο για να πετύχει τον σκοπό της?? Πόσες εκκινήσεις κάνει κατά μέσο όρο στο 24ωρο?

 

Για την ιστορία πρόκειται για αντλία πηγαδιού αλλά αυτές οι ερωτήσεις είναι μάλλον άστοχες γιατί η αντλία είπαμε να μη τροφοδοτείται από την χωρητικότητα της μπαταρίας αλλά από ένα μέρος του ρεύματος που δίνει ο ελεγκτής φόρτισης όταν έχει ήλιο και μόνο, ενώ το περισσευούμενο ρεύμα φορτίζει μία μικρή μπαταρία που μπαίνει μόνο για την εκκίνηση της αντλίας (γιατί η εκκίνηση απαιτεί υψηλότερο ρεύμα για μερικά χιλιοστά δευτερολέπτου) και για σταθερότητα. Σχεδίαση με τροφοδοσία από την χωρητικότητα των μπαταριών έχει ήδη γίνει είπαμε, αλλά την παρατήσαμε γιατί το κόστος μπαταριών είναι 10.000 ευρώ στα 25 χρόνια ζωής των πάνελ.

 

Περίμενα να σου είναι γνωστό τι πάνελ βάζουμε για να στείλουμε ένα δεδομένο minimum ρεύμα όσο το δυνατό περισσότερες ώρες. Δηλαδή πόσες απώλειες έχει ο ελεγκτής και πόσες απώλειες τα φωτοβολταϊκά και πόσες το inverter και πόση παραπάνω ισχύ πάνελ πρέπει να βάλουμε για να δουλεύει το φορτίο μας και προς το απόγευμα και όχι μόνο μεσημέρι.

Edited by Οδυσσέας
Link to comment
Share on other sites

Για την ιστορία πρόκειται για αντλία πηγαδιού αλλά αυτές οι ερωτήσεις είναι μάλλον άστοχες γιατί η αντλία είπαμε να μη τροφοδοτείται από την χωρητικότητα της μπαταρίας αλλά από ένα μέρος του ρεύματος που δίνει ο ελεγκτής φόρτισης όταν έχει ήλιο και μόνο, ενώ το περισσευούμενο ρεύμα φορτίζει μία μικρή μπαταρία που μπαίνει μόνο για την εκκίνηση της αντλίας (γιατί η εκκίνηση απαιτεί υψηλότερο ρεύμα για μερικά χιλιοστά δευτερολέπτου) και για σταθερότητα. Σχεδίαση με τροφοδοσία από την χωρητικότητα των μπαταριών έχει ήδη γίνει είπαμε, αλλά την παρατήσαμε γιατί το κόστος μπαταριών είναι 10.000 ευρώ στα 25 χρόνια ζωής των πάνελ.

Τα παραπάνω συμπεράσματα είναι δικά σου. Δεν "είπαμε" ούτε "σχεδιάσαμε" ούτε "παρατήσαμε" από κοινού, όπως σαφώς σου έγραψα ότι διαφωνώ με τον υπολογισμό σου περί κόστους μπαταριών για 25 χρόνια. Προσπαθώ να σου πω ότι οι προσεγγίσεις αυτές είναι λάθος.

Η επιτυχία του σχεδιασμού ενός οποιουδήποτε ΣΑΗ βασίζεται και στην σωστή ανάλυση της ανάγκης που πρέπει να καλυφθεί. Για να είμαι ειλικρινής, από τα σποραδικά στοιχεία που έχεις αναφέρει, δεν έχω καταλάβει ποια είναι η ανάγκη που πρέπει να καλύψει η αντλία....και πίστεψέ με δεν συζητάω πρώτη φορά για μια τέτοια εφαρμογή.

Τελικά οι 3kWh που αναφέρεις στα πρώτα post είναι πραγματικές?...είναι η κατανάλωση της αντλίας ή είναι κατανάλωση άλλων φορτίων?

 

Άντε και υποθέσαμε ότι γίνεται το σενάριο που λες με την "μικρή" μπαταρία (που δεν γίνεται για πολλούς τεχνικούς λόγους)....τι θα γίνει όταν τον χειμώνα η ακτινοβολία θα είναι τέτοια που για πολλές συνεχόμενες ημέρες δεν θα παράγεται αρκετή ισχύς ώστε να λειτουργήσει η αντλία?....το σύνολο όμως της ενέργειας που θα μπορούσε να παραχθεί θα ήταν αρκετό για να λειτουργήσει η αντλία για π.χ. 2 ώρες....Απαιτείται όμως μέσο αποθήκευσης που θα "συγκεντρώσει" αυτήν την ενέργεια "σταγόνα - σταγόνα" για να μπορούμε να την έχουμε "μαζεμένη" και στην ισχύ που χρειάζεται η εφαρμογή μας.

 

Επίσης όπως σου έγραψα και πιο πάνω, υπάρχουν ειδικά σχεδιασμένες αντλίες για χρήση με Φ/Β, χωρίς μπαταρίες, οι οποίες προσαρμόζουν συνεχώς την λειτουργία τους στο επίπεδο της ισχύος που παράγουν κάθε στιγμή τα Φ/Β. Συνεπακόλουθα αλλάζει συνεχώς και η ικανότητα άντλησης, όμως η "εκμετάλλευση" του δυναμικού των Φ/Β είναι σχεδόν τέλεια αφού μπορούν να λειτουργούν σε μεγάλο φάσμα ισχύος.

 

Αυτό ΔΕΝ μπορεί να γίνει με μια κοινή αντλία με κινητήρα 1hp που δεν έχει καμία δυνατότητα προσαρμογής στα δεδομένα των φωτοβολταϊκών.

 

Περίμενα να σου είναι γνωστό τι πάνελ βάζουμε για να στείλουμε ένα δεδομένο minimum ρεύμα όσο το δυνατό περισσότερες ώρες. Δηλαδή πόσες απώλειες έχει ο ελεγκτής και πόσες απώλειες τα φωτοβολταϊκά και πόσες το inverter και πόση παραπάνω ισχύ πάνελ πρέπει να βάλουμε για να δουλεύει το φορτίο μας και προς το απόγευμα και όχι μόνο μεσημέρι.

Αυτό που "περίμενες" από εμένα βασίζεται στο σενάριο της "πολύ μικρής μπαταρίας" με το οποίο ξεκάθαρα έχω γράψει ότι διαφωνώ, όχι από προσωπικό "κόλλημα" όσο από τεχνικής πλευράς. Λυπάμαι αν σε απογοήτευσα.

Link to comment
Share on other sites

Αγαπητέ φίλε μη με παρεξηγείς αλλά πρέπει να θυμάσαι ότι εδώ είμαστε σε forum αλληλο-υποστήριξης μηχανικών, όχι πωλήσεων. Ένας πωλητής μπορεί να λέει διάφορα σε έναν άσχετο πελάτη, "για τεχνικούς λόγους", "το φάσμα ισχύος", και τέτοια, αλλά ένας μηχανικός αγοραστής θα αναζητήσει τεκμηρίωση. Θα αναζητήσει τεκμηρίωση είτε μόνος του, είτε ομαδικά με άλλους μηχανικούς, όπως μπορεί να γίνει εδώ. Η τεκμηρίωση γίνεται με υπολογισμούς, με βάση ότι στοιχεία βρίσκονται στη διάθεσή μας, πχ τιμές σε ευρώ, διάγραμμα κύκλων-DOD, και φυσικά τις απαιτήσεις της εφαρμογής. Αυτές είναι τα 3 kWh την ημέρα με 730 W μοναδικό φορτίο που ήδη αναφέρθηκαν (και άρα πόσες ώρες δουλεύει το μοναδικό φορτίο; τι κάνει νιάου νιάου στα κεραμίδια; τι χρησιμεύουν οι ώρες όταν έχουν ήδη δοθεί οι kWh; τίποτα). Εσύ φίλε μου έχεις μία συνταγή και την εφαρμόζεις παντού, αλλά η συνταγή του 50% DOD είναι μόνο σωστή στις περιπτώσεις όπου κοστίζει λιγότερο από 60%, 70%, 80%, 90%, 40%, 30%, 20%, 10% με τις ίδιες μπαταρίες ή άλλου τύπου μπαταρίες στα 25 χρόνια που αναμένεται να ζήσουν τα πάνελ, με σημερινές τιμές και τεχνολογίες. Βέβαια ένα πωλητή τον συμφέρει να πουλάει μπαταρίες όσο το δυνατόν περισσότερες στα 25 χρόνια, αλλά εδώ δεν είμαστε forum πωλήσεων. Δεν λέω ότι πας να πουλήσεις, αλλά ότι τα λόγια μας χρειάζονται τεκμηρίωση.

 

Προτείνεται λοιπόν να καταργηθούν τελείως οι μπαταρίες και λες δεν γίνεται με την υπάρχουσα αντλία, και συμφωνώ. Μόνο που οι sqflex έχουν 3000 ευρώ και οι υπάλληλοι στην Ελλάδα φέρονται στον πελάτη λες και πουλάνε porshe cayene, τους έφαγα στη μάπα πριν 1-2 χρόνια. Κι αν χαλάσει ένα από τα πολλά προηγμένα εξαρτήματα, άντε βγάλ'τη, λύσε τη, στείλε τη στους καβαλημένους, αυτοί να τη στείλουν στη Γερμανία, και στήσου και περίμενε, και ξαναπλήρωνε, κλπ. Γι αυτό την απέρριψα και πήρα δοκιμασμένη τεχνολογία που είναι και πιο κατάλληλη για πηγάδι. Τώρα αυξήθηκαν οι ανάγκες σε νερό και γι αυτό η αναζήτηση φωτοβολταϊκών (μέχρι τώρα πότιζα με βενζινογεννήτρια).

 

Προτείνεται για μείωση του μακροχρόνιου κόστους να βάλουμε μια πολύ μικρή μπαταρία μόνο για την εκκίνηση του επαγωγικού φορτίου και για σταθερότητα και λες διαφωνείς "για τεχνικούς λόγους". Και αφού διαφωνείς δεν το ψάχνεις παρεταίρω. Άσε να τα ψάχνουμε εμείς αυτά.

 

Έτσι γίνεται ο υπολογισμός κόστους μπαταριών, πες μας σε ποιο σημείο διαφωνείς:

 

3 kWh είναι η συνολική κατανάλωση στο 24ωρο, με μοναδικό φορτίο 730 W (δηλαδή δουλεύοντας συνολικά 3000/730=4.1 ώρες απλωμένες σε όλο το 24ωρο χωρίς να ξεπερνάει τα 730W).

Άρα με inverter efficiency 90%, οι μπαταρίες πρέπει να βγάλουν 3000/0.9=3.333 kWh.

Για DOD 50%, οι μπαταρίες πρέπει να διαθέτουν 6.666 kWh.

Σε σύστημα 24 V αυτό σημαίνει 6666/24=278 Ah.

Οι μπαταρία Rolls S-530 βγάζει 400 Ah στα 6V άρα μπορούν να μπουν 4 τέτοιες στη σειρά.

Το πραγματικό DOD είναι τότε 3333/(400*24)=35%.

Από το data sheet βρίσκουμε ότι σε αυτό το DOD του 35% αντέχει για 1600 κύκλους.

Το κόστος των 4 μπαταριών είναι 379 ευρώ η μία άρα 379x4=1516 ευρώ.

Άρα το κόστος ανά μέρα χρήσης είναι 1516/1600=0.95 ευρώ/ημέρα.

Στα 25 χρόνια είναι 25*365*0.95=8670 ευρώ.

Edited by Οδυσσέας
Link to comment
Share on other sites

Θεωρώ το πρώτο μέρος του μηνύματός σου απλά απαράδεκτο και τουλάχιστον αδικαιολόγητο ως προς τους απαξιωτικούς χαρακτηρισμούς και τις νουθεσίες περί χρήσεως του φόρουμ.

 

Το προσπερνώ και προσπαθώ να "τεκμηριώσω" γιατί ο υπολογισμός σου - δυστυχώς - δεν ισχύει στην πράξη έτσι όπως νομίζεις.

 

3 kWh είναι η συνολική κατανάλωση στο 24ωρο, με μοναδικό φορτίο 730 W (δηλαδή δουλεύοντας συνολικά 3000/730=4.1 ώρες απλωμένες σε όλο το 24ωρο χωρίς να ξεπερνάει τα 730W).

Άρα με inverter efficiency 90%, οι μπαταρίες πρέπει να βγάλουν 3000/0.9=3.333 kWh.

Ο υπολογισμός δεν είναι λάθος στις πράξεις, απλά δεν λαμβάνει υπόψη βασικές παραμέτρους λειτουργίας των μπαταριών μολύβδου και συνεπώς δεν αποδίδει την πραγματικότητα.

Το ρεύμα εκφόρτισης θα είναι της τάξης των 35Α. Έστω ότι μιλάμε για τις S530. Θα παρατηρήσεις από το datasheet του κατασκευαστή ότι η φαινόμενη χωρητικότητα της μπαταρίας με αυτό το ρεύμα εκφόρτισης θα είναι της τάξης των 340Ah...Επίσης, κατά την εκκίνηση, ειδικά αν ο κινητήρας ξεκινάει υπό μηχανικό φορτίο, για ένα μικρό χρονικό διάστημα μέχρι και μερικά δευτερόλεπτα, η ισχύς που απαιτείται από το κινητήρα είναι της τάξης του 3 Χ ονομαστική ισχύ....δηλαδή μπορεί να μιλάμε και για ρεύμα της τάξης άνω των 100A για την μπαταρία....δηλαδή φαινόμενη χωρητικότητα της τάξης των 200Ah.....Η ενέργεια που "χάνεται" από την μπαταρία στις εκκινήσεις είναι δυσανάλογα μεγαλύτερη απ' όση θα δικαιολογούσε η ονομαστική ισχύς του κινητήρα. Αυτό που έχει σημασία εδώ είναι να ορίσουμε αν μιλάμε π.χ. για 10 ή για 100 εκκινήσεις. Η διαφορά είναι μεγάλη.

 

Άρα με inverter efficiency 90%, οι μπαταρίες πρέπει να βγάλουν 3000/0.9=3.333 kWh.

Για DOD 50%, οι μπαταρίες πρέπει να διαθέτουν 6.666 kWh.

Σε σύστημα 24 V αυτό σημαίνει 6666/24=278 Ah.

Οι μπαταρία Rolls S-530 βγάζει 400 Ah στα 6V άρα μπορούν να μπουν 4 τέτοιες στη σειρά.

Το πραγματικό DOD είναι τότε 3333/(400*24)=35%.

 

Από το data sheet βρίσκουμε ότι σε αυτό το DOD του 35% αντέχει για 1600 κύκλους.

Για να ορίσεις το ακριβές DOD της μπαταρίας σε καθημερινή βάση θα πρέπει να γνωρίζεις.

- Ποιο ήταν το SOC της μπαταρίας όταν ξεκίνησε η ημέρα.

- Ποια θα είναι η παραγωγή της ημέρας.

- Ποια θα είναι η κατανάλωση της ημέρας.

Αν συνυπολογίσουμε ότι όλα τα παραπάνω επηρεάζονται δραματικά από την θερμοκρασία του ηλεκτρολύτη (η οποία επηρεάζεται προφανώς από την θερμοκρασία περιβάλλοντος αλλά και από τις συνθήκες λειτουργίας)....είναι πρακτικά αδύνατο να υπολογίσουμε προκαταβολικά το ακριβές DOD.

 

Το κόστος των 4 μπαταριών είναι 379 ευρώ η μία άρα 379x4=1516 ευρώ.

Άρα το κόστος ανά μέρα χρήσης είναι 1516/1600=0.95 ευρώ/ημέρα.

 

Στα 25 χρόνια είναι 25*365*0.95=8670 ευρώ.

Έχω γράψει ήδη γιατί θεωρώ λάθος την εκτίμηση κόστους μπαταριών για βάθος 25ετίας. Η τιμή των μπαταριών μολύβδου εξαρτάται σε πολύ μεγάλο βαθμό από την διεθνή τιμή του μολύβδου. Υπάρχει σοβαρό ενδεχόμενο οι μπαταρίες μολύβδου να "πέσουν" κατά 30% στα επόμενα 2 χρόνια ή και να "ανέβουν" κατά 30%. Τα έχω ζήσει και τα δύο σενάρια τα προηγούμενα χρόνια. Η μεγάλη διαφορά που αναμένεται είναι από τις μπαταρίες λιθίου. Ο υπολογισμός κόστους για 25 έτη είναι απλά παραπλανητικός. Θεωρώ ρεαλιστικό να ασχοληθούμε με το κόστος ΜΟΝΟ για την αναμενόμενη διάρκεια ζωής της αρχικής συστοιχίας μπαταριών.

Επίσης, με βάση τα προηγούμενα είναι σαφές ότι οι μπαταρίες επηρεάζονται από πολλές παραμέτρους με αποτέλεσμα να μην είναι εύκολα υπολογίσιμος ο ακριβής χρόνος ωφέλιμης ζωής τους....Π.χ. στο παραπάνω παράδειγμα αν η φαινόμενη χωρητικότητα των συγκεκριμένων μπαταριών "πέσει" μετά από χρόνια κατά 30% λόγω φθοράς....είναι ανεκτό??....θα έχει πρόβλημα το σύστημα?....Μία ακόμη παράμετρος που δεν λαμβάνεται υπόψη στον υπολογισμό σου.

 

Βέβαια, σπανίως οι μπαταρίες φθάνουν να επαληθεύσουν ή όχι τους υπολογισμούς του σχεδιαστή ή / και του εγκαταστάτη του συστήματος αφού συνήθως μας "αφήνουν χρόνους" λόγω ελλιπούς συντήρησης και προδιαγραφών φόρτισης οι οποίες συνήθως "ξεφεύγουν" της προσοχής και των γνώσεων του σχεδιαστή..

 

Ειλικρινά εύχομαι να είχες δίκιο γιατί τότε θα ήταν είχα λύσει ένα από τα καθημερινά μου προβλήματα (όχι ότι με "χαλάει" που ασχολούμαι, αλλά λέμε...), αντίθετα έχω κληθεί πάμπολλες φορές να δώσω λύση σε συστήματα που θεωρητικά ήταν απολύτως "τεκμηριωμένα" και υπολογισμένα αλλά δυστυχώς στην πράξη απέτυχαν.

 

Το σενάριο με την "μικρή μπαταρία μόνο για τις εκκινήσεις", λυπάμαι αλλά δεν θα μπω στο κόπο να "τεκμηριώσω" τους "τεχνικούς λόγους" για τους οποίους δεν θα λειτουργήσει όπως νομίζεις γιατί απλά χρειάζομαι πολύ χρόνο και πιστεύω ότι είναι ΕΞΩ από τα πλαίσια ενός φόρουμ....Αα και δεν ξέρω αν θέλω κιόλας!

Επίσης, το ότι δηλώνεις μηχανικός κάποιας ειδικότητας άσχετης με το θέμα και χειρίζεσαι με ευχέρεια μονάδες και αριθμούς, ΔΕΝ σε κάνει απαραίτητα "ειδικό" στο θέμα.

 

Τελειώνοντας, λυπάμαι αν η "τεκμηρίωση" μου δεν σας αφήνει, ενδεχομένως, ικανοποιημένους (ορμώμενος από το " Άσε να τα ψάχνουμε εμείς αυτά") γιατί πραγματικά εκτιμώ ότι έχω ήδη αφιερώσει πολύ χρόνο (που δεν έχω) για να ασχοληθώ με το θέμα.

Θα χαρώ να μάθω ότι η επιμονή στις ιδέες σου (με τις οποίες εγώ διαφωνώ αλλά όχι "τεκμηριωμένα") είχε τελικά αποτέλεσμα στην πράξη.

 

Μπορώ να απαντήσω σε κάτι συγκεκριμένο αλλά δεν έχω καμία διάθεση και χρόνο για τέτοιου είδους συζητήσεις.

Link to comment
Share on other sites

Θεωρώ το πρώτο μέρος του μηνύματός σου απλά απαράδεκτο και τουλάχιστον αδικαιολόγητο ως προς τους απαξιωτικούς χαρακτηρισμούς και τις νουθεσίες περί χρήσεως του φόρουμ.

 

Δεν βλέπω κανένα απαξιωτικό χαρακτηρισμό, αντίθετα πολύ ευγενικά και φιλικά τόνισα ότι σε ένα forum μηχανικών υποτίθεται πως αλληλο-υποστηριζόμαστε και σε αυτό το πλαίσιο μαθαίνεις και εσύ από άλλους, δεν διδάσκεις μόνο.

 

Για παράδειγμα, ήξερες ότι η έκφραση "φάσμα ισχύος" είναι λανθασμένη γιατί το φάσμα αναφέρεται σε μίγμα διαφορετικών συχνοτήτων ενώ εδώ παίζει μόνο μία και τα transients; Εύρος ισχύος ήθελες να πεις. Ήξερες ότι πωλείται μπαταρία νέας τεχνολογίας με μικρότερο κόστος από την τάδε υγρή που κάποτε ήταν η ενδεικνυόμενη; Θα συνέχιζες τις τωρινές σου πρακτικές αν μάθαινες κάτι τέτοιο από κάποιον εδώ μέσα; Ή μόνο εμείς θα μαθαίνουμε από σένα; Εγώ έχω πτυχίο ηλεκτρονικού μηχανικού, μάστερ στην πληροφορική, και έκανα ακαδημαϊκή έρευνα για μερικά χρόνια πριν φτιάξω δική μου επιχείρηση στο εξωτερικό. Γιατί πρέπει όταν διαβάζω λανθασμένες πρακτικές να μην προτείνω βελτιώσεις;

 

Επίσης, κατά την εκκίνηση, ειδικά αν ο κινητήρας ξεκινάει υπό μηχανικό φορτίο, για ένα μικρό χρονικό διάστημα μέχρι και μερικά δευτερόλεπτα, η ισχύς που απαιτείται από το κινητήρα είναι της τάξης του 3 Χ ονομαστική ισχύ....δηλαδή μπορεί να μιλάμε και για ρεύμα της τάξης άνω των 100A για την μπαταρία....δηλαδή φαινόμενη χωρητικότητα της τάξης των 200Ah.....

 

Η αντλία νερού ξεκινά σχεδόν ακαριαία, φτάνει στον τελικό της ήχο και άρα στις τελικές της στροφές σχεδόν αμέσως, ίσως σε εκατοστά του δευτερολέπτου. Αν τα εκατοστά δευτερολέπτου της εκκίνησης είναι αμελητέα συγκριτικά με τα λεπτά λειτουργίας, αμελητέες δεν θα είναι και οι kWh των εκκινήσεων, αμελητέα δεν θα είναι και η επίδραση στα Ah της μπαταρίας; 100 φορές την ημέρα να κάνει εκκίνηση, δηλαδή <15 λεπτά λειτουργίας κάθε φορά, πάλι τα λεπτά λειτουργίας είναι πολύ περισσότερα από τα εκατοστά δευτερολέπτου της εκκίνησης.

 

Για να ορίσεις το ακριβές DOD της μπαταρίας σε καθημερινή βάση θα πρέπει να γνωρίζεις.

- Ποιο ήταν το SOC της μπαταρίας όταν ξεκίνησε η ημέρα.

 

Μπορεί να γίνει setup στον ελεγκτή φόρτισης να φορτίζει με προτεραιότητα τις μπαταρίες, και να μη πάει ρεύμα στο φορτίο μέχρι να ολοκληρωθεί η πρώτη φάση φόρτισης;

 

- Ποια θα είναι η παραγωγή της ημέρας.

- Ποια θα είναι η κατανάλωση της ημέρας.

είναι πρακτικά αδύνατο να υπολογίσουμε προκαταβολικά το ακριβές DOD.

 

Μέσος όρος και μέσες θερμοκρασίες δεν μπορούν να χρησιμοποιηθούν; Καλύτερα στην τύχη παρά με εκτίμηση κάποιου μέσου όρου;

 

Έχω γράψει ήδη γιατί θεωρώ λάθος την εκτίμηση κόστους μπαταριών για βάθος 25ετίας.

 

Αφού λοιπόν δεν ξέρουμε το μέλλον, να μην συγκρίνουμε τιμές μπαταριών και συνδυασμών μπαταριών για τα πρώτα 3-5 χρόνια, αλλά να το αφήσουμε στην τύχη και να εφαρμόσουμε μία αυθαίρετη συνταγή;

 

Θεωρώ ρεαλιστικό να ασχοληθούμε με το κόστος ΜΟΝΟ για την αναμενόμενη διάρκεια ζωής της αρχικής συστοιχίας μπαταριών.

 

Είδες λοιπόν που συμφωνούμε ότι πρέπει να σκεφτούμε το κόστος και να εκτιμήσουμε την αναμενόμενη διάρκεια ζωής, δηλαδή τον αριθμό κύκλων, κάτι που δεν γίνεται χωρίς να κοιτάξεις τους πίνακες DOD, και αυτό απαιτεί υπολογισμό DOD πρώτα.

 

αν η φαινόμενη χωρητικότητα των συγκεκριμένων μπαταριών "πέσει" μετά από χρόνια κατά 30% λόγω φθοράς

 

Αυτοί που έφτιαξαν το διάγραμμα DOD-κύκλων δεν ξέρουν να θέσουν ρεαλιστικά κριτήρια σε ποιον κύκλο να σταματήσουν;

 

συνήθως μας "αφήνουν χρόνους" λόγω ελλιπούς συντήρησης

 

Μήπως αυτό μας λέει ότι οι υγρές μπαταρίες είναι μπελαλίδικες και καλύτερα να μην προτείνονται γιατί στην πράξη κανείς δεν θα κάτσει να ασχοληθεί με συντήρηση;

Edited by Οδυσσέας
Link to comment
Share on other sites

Για παράδειγμα, ήξερες ότι η έκφραση "φάσμα ισχύος" είναι λανθασμένη γιατί το φάσμα αναφέρεται σε μίγμα διαφορετικών συχνοτήτων ενώ εδώ παίζει μόνο μία και τα transients; Εύρος ισχύος ήθελες να πεις.

Εσύ τι λες?...ήξερα το σωστό ή όχι?.....αστείο το ότι αναφέρεσαι σε ένα τέτοιο φραστικό λάθος...

 

Ήξερες ότι πωλείται μπαταρία νέας τεχνολογίας με μικρότερο κόστος από την τάδε υγρή που κάποτε ήταν η ενδεικνυόμενη;

Όχι, αυτό δεν το ξέρω και ενδιαφέρομαι να το μάθω. Αναμένω λεπτομέρειες.

 

Εγώ έχω πτυχίο ηλεκτρονικού μηχανικού, μάστερ στην πληροφορική, και έκανα ακαδημαϊκή έρευνα για μερικά χρόνια πριν φτιάξω δική μου επιχείρηση στο εξωτερικό.

Τα σέβη μου και τα συγχαρητήριά μου για την ακαδημαϊκή σου μόρφωση. Δεν αλλάζει τίποτα απ' ότι έχω γράψει.

Εγώ είμαι ο Κώστας.

 

Η αντλία νερού ξεκινά σχεδόν ακαριαία, φτάνει στον τελικό της ήχο και άρα στις τελικές της στροφές σχεδόν αμέσως, ίσως σε εκατοστά του δευτερολέπτου. Αν τα εκατοστά δευτερολέπτου της εκκίνησης είναι αμελητέα συγκριτικά με τα λεπτά λειτουργίας, αμελητέες δεν θα είναι και οι kWh των εκκινήσεων, αμελητέα δεν θα είναι και η επίδραση στα Ah της μπαταρίας; 100 φορές την ημέρα να κάνει εκκίνηση, δηλαδή <15 λεπτά λειτουργίας κάθε φορά, πάλι τα λεπτά λειτουργίας είναι πολύ περισσότερα από τα εκατοστά δευτερολέπτου της εκκίνησης.

Τι να σου πω....εφόσον είσαι σίγουρος για τους υπολογισμούς και τις εκτιμήσεις σου, προχώρα....το πολύ να καταλάβεις στην πορεία ότι πρέπει να προσθέσεις μπαταρίες....αρκεί να μην είναι πολύ αργά για τις πρώτες.

 

Μπορεί να γίνει setup στον ελεγκτή φόρτισης να φορτίζει με προτεραιότητα τις μπαταρίες, και να μη πάει ρεύμα στο φορτίο μέχρι να ολοκληρωθεί η πρώτη φάση φόρτισης;

Σου το έχω προτείνει ήδη στο #23....

 

Μέσος όρος και μέσες θερμοκρασίες δεν μπορούν να χρησιμοποιηθούν; Καλύτερα στην τύχη παρά με εκτίμηση κάποιου μέσου όρου;

Ποιος σου είπε ότι τα αφήνω στην τύχη? Στον δικό σου υπολογισμό δεν τα βλέπω πουθενά.

 

- Είδες λοιπόν που συμφωνούμε ότι πρέπει να σκεφτούμε το κόστος και να εκτιμήσουμε την αναμενόμενη διάρκεια ζωής, δηλαδή τον αριθμό κύκλων, κάτι που δεν γίνεται χωρίς να κοιτάξεις τους πίνακες DOD, και αυτό απαιτεί υπολογισμό DOD πρώτα.

- Αυτοί που έφτιαξαν το διάγραμμα DOD-κύκλων δεν ξέρουν να θέσουν ρεαλιστικά κριτήρια σε ποιον κύκλο να σταματήσουν;

Εδώ θα μου επιτρέψεις και εμένα μια ερώτηση στην οποία θα σε παρακαλέσω να απαντήσεις με ειλικρίνεια αφού πρώτα διαβάσεις τα γραφόμενά σου στην 1η σελίδα αυτού του θέματος. Πριν ξεκινήσεις αυτό το θέμα ήξερες τι είναι το DOD και το διάγραμμα αντοχής κύκλων μιας μπαταρίας?

 

Επί της ουσίας, συμφωνούμε στο ότι ο παράγοντας "κόστος" προφανώς και είναι πάντα στα κριτήρια του σχεδιαστή. Διαφωνώ στον τρόπο υπολογισμού.

Οι περισσότεροι κατασκευαστές μπαταριών θεωρούν ότι όταν η μπαταρία χάσει το 30% της ονομαστικής της χωρητικότητας πρέπει να αντικατασταθεί. Κάποιοι άλλοι αναφέρουν το 50% ως αποδεκτό πριν την αντικατάσταση.

Η ουσία είναι ότι η μπαταρία μπορεί να έχει χάσει αυτά τα ποσοστά αλλά λόγω του τρόπου χρήσης στην συγκεκριμένη εφαρμογή αυτό να μην δημιουργεί αισθητό πρόβλημα. Αυτό σημαίνει ότι ενδεχομένως να μπορεί να παραταθεί για λίγο ακόμη η χρήση της και να αναβληθεί η αντικατάστασή τους.

Στην Αμερική όπου οι σχεδιαστές / εγκαταστάτες ΣΑΗ αρέσκονται στο να επιλέγουν σχετικά μεγάλες χωρητικότητες (υπερδιαστασιολόγηση), "επιβραβεύονται" για αυτό από πολύ μεγάλη διάρκεια ζωής που σε μερικές περιπτώσεις έχει ξεπεράσει τα 20 χρόνια για μπαταρίες που ο κατασκευαστής προβλέπει το πολύ μέχρι 15.

Το αρχικό κόστος ήταν πράγματι σημαντικό.....το τελικό κόστος χρήσης όμως ήταν τελικά χαμηλό.

 

Μήπως αυτό μας λέει ότι οι υγρές μπαταρίες είναι μπελαλίδικες και καλύτερα να μην προτείνονται γιατί στην πράξη κανείς δεν θα κάτσει να ασχοληθεί με συντήρηση;

Μα....κάνεις ολόκληρη διάλεξη για το κόστος και μετά γράφεις αυτό?

Και προτείνεις να μην προτείνονται οι υγρές γιατί είναι "μπελαλίδικες"?

Ο "μπελάς" έγκειται στο να ελέγχουμε/συμπληρώνουμε απιονισμένο νερό (2 φορές τον χρόνο από περίπου 10 λεπτά εργασία για μια μέση συστοιχία συσσωρευτών) και στη σωστή ρύθμιση των παραμέτρων φόρτισης στον ρυθμιστή φόρτισης (αν έχει τέτοια δυνατότητα) και στον inverter / charger (αν υπάρχει τέτοιος), άπαξ.

Εδώ, η αλήθεια είναι ότι λίγοι γνωρίζουν ότι η υγεία της μπαταρίας τους εξαρτάται από την επιλογή του ρυθμιστή φόρτισης (που είναι απείρως καλύτερο αν έχει δυνατότητες ρύθμισης) και ακόμη λιγότεροι γνωρίζουν να τον ρυθμίσουν σωστά βάσει του τύπου της μπαταρίας.

 

Οι υγρές μπαταρίες είναι κατά 20 - 30% φθηνότερες συγκρινόμενες με μπαταρίες ιδίων επιδόσεων και χωρητικότητας αλλά "κλειστού τύπου" (AGM, VRLA ή GEL).

 

Πέρα από τις διαφωνίες μας και τις παρεξηγήσεις, ειλικρινά ελπίζω η συζήτηση αυτή να σε βοηθήσει ώστε να επιτύχει το σύστημα που θέλεις να φτιάξεις.

Link to comment
Share on other sites

Παρακαλώ συγκρατηθείτε, μην είστε προσβλητικοί και μείνετε στην ουσία του θέματος, διαφορετικά θα αναγκαστώ να διαγράψω μηνύματα.

Link to comment
Share on other sites

Guest
Αυτό το θέμα πλέον έχει κλείσει για περαιτέρω απαντήσεις.
×
×
  • Create New...

Σημαντικό

Χρησιμοποιούμε cookies για να βελτιώνουμε το περιεχόμενο του website μας. Μπορείτε να τροποποιήσετε τις ρυθμίσεις των cookie, ή να δώσετε τη συγκατάθεσή σας για την χρήση τους.