Μετάβαση στο περιεχόμενο

Η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ προσωρινός ανάδοχος για τον ΒΟΑΚ αρχικού προϋπολογισμού 1,8 δις. ευρώ


Engineer

Recommended Posts

Την πρωτοκαθεδρία της στις οδικές παραχωρήσεις επισφραγίζει και επίσημα η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ καθώς έλαβε χθες το πράσινο φως από το υπουργείο υποδομών για την 35ετη παραχώρηση Χανιά-Ηράκλειο του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ) αρχικού προϋπολογισμού 1,8 δις. ευρώ

Με την παραχώρηση αυτή η εισηγμένη ενισχύει σημαντικά το χαρτοφυλάκιο των παραχωρήσεων που διαχειρίζεται μόνη της καθώς σε αυτό εκτός από τη Κεντρική και τη Νέα Οδό θα ενταχθούν στο επόμενο διάστημα η Εγνατία Οδός, η Αττική Οδός και πλέον ο ΒΟΑΚ. Εκτός, όμως, από τις παραπάνω παραχωρήσεις η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ συμμετέχει στην κοινοπραξία που διαχειρίζεται την Ολυμπία Οδό και κατασκευάζει το τμήμα Καραίικα-Γαστούνη του Πάτρα-Πύργος μέσω της συμμετοχής της στην κοινοπραξία ΑΠΙΟΝ ΚΛΕΟΣ.

Συνολικά τα χιλιόμετρα οδικών παραχωρήσεων που αναμένεται να διαχειρίζεται η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ μέσω των θυγατρικών της ανέρχονται στα 17000 χλμ και η συνολική τους αξία διαμορφώνεται στα 9,4 δισ. ευρώ.

Με τις δημοπρατήσεις οδικών έργων του υπουργείου να οδεύουν προς το τέλος τους, οι παραχωρήσεις αποκτούν πρωτεύοντα ρόλο στα χαρτοφυλάκια των εισηγμένων κατασκευαστικών καθώς παρέχουν σταθερές οικονομικές ροές σε βάθος δεκαετιών.

Για αυτό το λόγο οι παραχωρήσεις σύμφωνα με τα όσα έχει αναφέρει ο Διευθύνων Σύμβουλος και Πρόεδρος της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Γιώργος Περιστέρης, αποκτούν πολύ μεγάλη διάσταση εντός του Ομίλου και σαν δραστηριότητα αλλά και ως επενδυμένα κεφάλαια.

Γεγονός και το οποίο οδηγεί τον όμιλο στην εξέταση σχεδίων για την αξιοποίηση των παραχωρήσεων. Μάλιστα, πηγές της εταιρείας είχαν αναφέρει στο παρελθόν ότι υπάρχουν πέντε προς εξέταση σχέδια -χωρίς να υπάρχει κάποια ειλημμένη απόφαση-, τα οποία είναι η έκδοση ομολογιακού δανείου, η είσοδος του τομέα των παραχωρήσεων ως spin off στο Χρηματιστήριο, και η πώληση μεριδίων από τις παραχωρήσεις σε μεγάλα Fund υποδομών.

Η μάχη της Κρήτης

Η μάχη για το ΒΟΑΚ ήταν σκληρή και χρειάστηκε να περιμένουμε κάτι λιγότερο από ένα χρόνο για την ανάδειξη του αναδόχου, ενώ και το αντίπαλο δέος της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ ήταν αρκετά ισχυρό καθώς απέναντί της βρέθηκαν οι κοινοπραξίες Mytilineos-Ελλάκτωρ (ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις) και η ελληνογαλλική συμμαχία ΑΒΑΞ-Egis-Meridiam.

Η σφοδρότητα της μάχης, η οποία σύμφωνα με όσα είχαν διαρρεύσει είχε απασχολήσει την κυβέρνηση και είχαν γίνει παρεμβάσεις αλλά και συνάντηση με τον Πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη για να υπάρξει συμβιβαστική λύση μεταξύ των Γιώργου Περιστέρη και Ευάγγελου Μυτιληναίου που ηγούνται αντίστοιχα των ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και Mytilineos.

Το έργο ήταν αρκετά σημαντικό και για τους τρεις ομίλους καθώς η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ «περικυκλώνει» τη Μεγαλόνησο, καθώς έχει αναλάβει μαζί το οδικό ΣΔΙΤ Χερσόνησος-Νεάπολη και το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι. Στην ουσία πλέον η Κρήτη μετατρέπεται σε ένα τεράστιο εργοτάξιο για την εισηγμένη, ενώ δημιουργεί και οικονομίες κλίμακος και έχει τη δυνατότητα εύκολης μεταφοράς προσωπικού και εξοπλισμού σε όλο το νησί.

Από την άλλη πλευρά η Mytilineos προσπάθησε να ταρακουνήσει τα νερά των παραχωρήσεων καθώς συνέπραξε με μία έμπειρη εταιρεία και φαίνεται ότι είναι πολύ κοντά στο να «κλειδώσει» τις παραχωρήσεις με τις προσφορές που δίνει, ενώ δε διστάζει να προχωρήσει και σε προσφυγές όπως έκανε με την Αττική Οδό.

Όπως φάνηκε και από τη χθεσινή απόφαση που επισημοποιεί το αποτέλεσμα του διαγωνισμού, αλλά και των όσων είχαν διαρρεύσει η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ έδωσε την πιο ανταγωνιστική προσφορά καθώς η συμβολή του Δημοσίου είχε ανέλθει στα 693 εκατ. ευρώ και η επιδότηση κατά την περίοδο λειτουργίας (δικαίωμα απόληψης σκιώδους διοδίου) αντιστοιχεί σε ποσοστό 64,62% επί των επιβαλλόμενων στους χρήστες διοδίων τελών.

Όσον αφορά το σχήμα κοινοπραξίες Mytilineos-Ελλάκτωρ (ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις), όπως είχε γράψει το mononews, είχε κινηθεί λίγο παραπάνω για την κατασκευή αλλά δεν ξεπέρασε τα 700 εκατ. ευρώ που ήταν το ανώτατο όριο για το κατασκευαστικό σκέλος, και η επιδότηση των διοδίων ανήλθε στο 68%.

Από την άλλη πλευρά η ελληνογαλλική συμμαχία των ΑΒΑΞ-Egis-Meridiam ανέβηκε πολύ ψηλά με το προτεινόμενο ποσοστό στα σκιώδη διόδια να ανέρχεται στο 95%. Στον βαθμό που είναι έτσι τα πράγματα το συγκεκριμένο σχήμα είναι εμφανές ότι επιδίωξε να στηριχτεί κατά κύριο λόγο στο επιδοτούμενο σκέλος του διαγωνισμού με αποτέλεσμα να μείνει αισθητά πίσω.

Τα επόμενα βήματα και το έργο

Με το υπουργείο να έχει εγκρίνει το πρακτικό των οικονομικών προσφορών απομένει μία σειρά από βήματα ώστε να φτάσουμε στην υπογραφή της σύμβασης. Αρχικά πρέπει να περάσει ένα δεκαήμερο κατά τη διάρκεια του οποίου τα δύο σχήματα (Mytilineos-Ελλάκτωρ και ΑΒΑΞ-Egis-Meridiam) μπορούν να προσφύγουν στην Ενιαία Αρχή Δημοσίων Συμβάσεων (ΕΑΔΗΣΥ).

Εφόσον δεν υπάρξουν εμπόδια τότε η σύμβαση θα πάει στο Ελεγκτικό Συνέδριο και στη συνέχεια θα περάσει από τη Βουλή για να υπογραφεί και να κυρωθεί ως νόμος του κράτους.

Το έργο αφορά στην 35ετή μελέτη-κατασκευή (διάρκειας 5 ετών) και τη συντήρηση και λειτουργία (30 ετών) του οδικού άξονα 157,5 χλμ Χανιά-Ηράκλειο, στον οποίο έχει ενταχθεί και το τμήμα Κίσσαμος-Χανιά.


View full είδηση

Link to comment
Share on other sites

Δημιουργήστε ένα λογαριασμό ή συνδεθείτε προκειμένου να αφήσετε κάποιο σχόλιο

Πρέπει να είστε μέλος για να μπορέσετε να αφήσετε κάποιο σχόλιο

Δημιουργία λογαριασμού

Κάντε μια δωρεάν εγγραφή στην κοινότητά μας. Είναι εύκολο!

Εγγραφή νέου λογαριασμού

Σύνδεση

Εάν έχετε ήδη λογαριασμό; Συνδεθείτε εδώ.

Συνδεθείτε τώρα
×
×
  • Create New...

Σημαντικό

Χρησιμοποιούμε cookies για να βελτιώνουμε το περιεχόμενο του website μας. Μπορείτε να τροποποιήσετε τις ρυθμίσεις των cookie, ή να δώσετε τη συγκατάθεσή σας για την χρήση τους.