Μετάβαση στο περιεχόμενο

Μετατροπή τριφασικού κινητήρα βραχυκυκλωμένου δρομέα σε μονοφασικό


Recommended Posts

Σε ένα γενικό ξεκαθάρισμα που έγινε στο εργοστάσιο ο προϊστάμενός μου πήρε ένα τριφασικό κινητήρα για τον μετατρέψει σε μονοφασικό (για οικιακή χρήση). Ο κινητήρας είναι 3 kW και στη σύνδεση των τυλιγμάτων αναγράφεται 230Δ / 400Υ. Ο άνθρωπος σύνδεσε τον κινητήρα σε αστέρα και τοποθέτησε έναν πυκνωτή 200 μF. Όπως μου είπε την επομένη, ο κινητήρας εκκίνησε αλλά ζοριζόταν και μετά από δύο λεπτά έριξε την ασφάλεια. Εγώ θυμήθηκα τα όσα έχω διαβάσει (βλέπε επισυναπτόμενο έγγραφο - τα ίδια με τον κύριο Τρωγάδα αναφέρει και ο κύριος Ντοκόπουλος σελ. 369-370 Ηλεκτρικές Εγκαταστάσεις Καταναλωτών Μέσης & Χαμηλής Τάσης) και του είπα ότι σύμφωνα με την πινακίδα του κινητήρα θα έπρεπε τα τυλίγματα να συνδεθούν σε τρίγωνο. Ο κινητήρας συνδέθηκε σε τρίγωνο αλλά δεν εκκίνησε. Μπορεί κάποιος συνάδελφος να μου εξηγήσει ποια είναι ή ορθή συνδεσμολογία;Υπάρχει κάποιο όριο στην ισχύ του τριφασικού κινητήρα πάνω από το οποίο δεν μπορεί να γίνει εκκίνηση σε τρίγωνο;

Link to comment
Share on other sites

Η συνδεσμολογία που απαιτείται, όπως σωστά του είπες, είναι τρίγωνο. Αφού η τάση λειτουργίας των τυλιγμάτων 230V, αυτό φαίνεται από το "230Δ / 400Υ".

 

Ο κινητήρας δεν είναι λίγο μεγάλος σε ισχύ για να μετατραπεί σε μονοφασικός;

Από ότι ξέρω η τακτική εφαρμόζεται σε κινητήρες μικρής ισχύος μέχρι 2 Hp (~1,5kW).

 

Μετατρέποντάς τον σε μονοφασικό μειώνεται η ισχύς του γύρω στο 80% της ονομαστικής και η ροπή του γύρω στο 60% της ονομαστικής.

 

Πόσα μF είναι ο πυκνωτής που έβαλε;

Με μεγαλύτερο πυκνωτή εκκινεί;

Link to comment
Share on other sites

O Πέτρος Ντοκόπουλος στο βιβλίο που προανέφερα γράφει : "Η χρήση τριφασικών κινητήρων σε μονοφασικό δίκτυο είναι λογική για κινητήρες μέχρι 2 kW περίπου, γιατί πέρα των 2 kW το κόστος των πυκνωτών είναι σημαντικό"... δεν μας λέει δηλαδή ότι δεν γίνεται εκκίνηση απλά ότι έχουμε μεγάλο κόστος αγοράς πυκνωτών ( νομίζω ότι και κάπου αλλού έχω διαβάσει αυτήν την παρατήρηση).

 

Όπως έγραψα και πιο πάνω ο πυκνωτής ήταν 200 μF και τοποθέτησε και δεύτερο παράλληλα άλλα 90 - 100 μF, χωρίς αποτέλεσμα.

 

Αν υπάρχει κάποιος συνάδελφος που έχει μετατρέψει τριφασικό κινητήρα σε μονοφασικό ας αναγράψει κάποιο σχόλιο για να καταλάβουμε τι γίνεται!! Υπάρχει διαφορά ανάμεσα στην θεωρία και την πράξη;;!!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Επανέρχομαι μετά από καιρό για να δώσω κάποιες πληροφορίες σχετικά με το θέμα που ξεκίνησα!! Όπως αποδείχθηκε από πυκνωτή που έσκασε, κατά την διάρκεια των δοκιμών, ήταν ηλεκτρολυτικός. Τώρα επειδή πολλοί συνάδελφοι θα αναρωτηθούν "αυτός ο μπιπ που έκανε την συνδεσμολογία δεν είδε ότι ήταν ηλεκτρολυτικοί", αναφέρω ότι άνθρωπος έχει γνώσεις ηλεκτρονικής (διατηρούσε κάποτε κατάστημα επισκευής ηλεκτρονικών συσκευών) και επίσης οι πυκνωτές δεν είχαν τα πρόσημα "+" και "-" στα άκρα τους, χώρια που στο κατάστημα από όπου τους αγόρασε ζήτησε πυκνωτές για την συγκεκριμένη εργασία... Δοκίμασε λοιπόν σε μικρότερο κινητήρα 1HP και η σύνδεση έγινε σε τρίγωνο (αφού στην πινακίδα ο κινητήρας έγραφε 230Δ - 400Υ) και όπως μου εξήγησε λειτούργησε κανονικά (με πυκνωτή χαρτιού αυτήν την φορά)! Αν συνδεθεί και ο μεγάλος των 3 kW θα αναφέρω πως λειτούργησε (ομαλή λειτουργία;, αμπερομέτρηση κ.τ.λ.) και επίσης την συμπεριφορά του 1HP σε σύνδεση Υ (για δούμε αν εκκινήσει, τα ρεύματα και την διαφορά σε ροπή από την λειτουργία σε Δ)...

Link to comment
Share on other sites

Ο κινητήρας πρέπει να συνδεθεί σε αστέρα στο τριφασικό δίκτυο. Από τις τάσεις που αναγράφονται επάνω στον κινητήρα η χαμηλότερη είναι η τάση στην οποία αντέχουν τα τυλίγματα. Οπότε τα τυλίγματα θα πρέπει να συνδεθούν σε αστέρα έτσι ώστε η τάση στα άκρα του κάθε τυλίγματος να είναι κατά ρίζα 3 μικρότερη, δηλ. 400V/1,73=230V. Ο κινητήρας αυτός δεν μπορεί να εκκινήσει με αστεροτρίγωνο γιατί δεν πρέπει να συνδεθεί σε τρίγωνο. Αυτά όσον αφορά στη συνδεσμολογία του κινητήρα... :)

Link to comment
Share on other sites

Φίλε bowser-13, το θέμα μας είναι: "Μετατροπή τριφασικού κινητήρα βραχυκυκλωμένου δρομέα σε μονοφασικό".

 

Δηλαδή ποια είναι η κατάλληλη συνδεσμολογία για να επιτευχθεί αυτή η μετατροπή (βλέπε επισυναπτόμενο αρχείο rar), τι χωρητικότητα πρέπει να έχουν οι πυκνωτές που θα χρησιμοποιηθούν, τι απόδοση θα έχει ο κινητήρας, τι γίνεται με κινητήρες αρκετά μεγάλης ισχύος (όπως αυτός των 3 kW στον οποίο αναφέρομαι αρχικά) κ.τ.λ. ...

 

Από ότι καταλαβαίνω από το μήνυμά σου αναφέρεσαι στην σύνδεση κινητήρων σε τριφασικό δίκτυο, εκτός και αν θεωρείς ότι η σωστή συνδεσμολογία για την μετατροπή του κινητήρα σε μονοφασικό είναι ο αστέρας;!

 

Πάντως, για να μην φανεί περίεργο σε κάποιους η σύνδεση των τυλιγμάτων σε Υ (για το μονοφασικό δίκτυο), ο μικρός του 1 Hp εκκίνησε και σε Υ αλλά δεν έγιναν οι μετρήσεις που υποσχέθηκα και ούτε λειτούργησε αρκετή ώρα και με φορτίο για να δούμε αν ζεσταίνεται (για να είμαι ειλικρινής ούτε στο Δ έγινε αυτό)! Είχα σκοπό να ποστάρω νέο μήνυμα όταν θα είχα τις μετρήσεις που υποσχέθηκα...

 

Πάντως όπως έγραψα και σε προηγούμενο μήνυμα : "Αν υπάρχει κάποιος συνάδελφος που έχει μετατρέψει τριφασικό κινητήρα σε μονοφασικό ας αναγράψει κάποιο σχόλιο για να καταλάβουμε τι γίνεται!! Υπάρχει διαφορά ανάμεσα στην θεωρία και την πράξη;;!! ", γιατί το θέμα έχει γίνει προσωπικό πλέον!!!

Link to comment
Share on other sites

..."Αν υπάρχει κάποιος συνάδελφος που έχει μετατρέψει τριφασικό κινητήρα σε μονοφασικό ας αναγράψει κάποιο σχόλιο για να καταλάβουμε τι γίνεται!!

 

attachment.php?attachmentid=2597&stc=1&d=1276195115

 

Μολονότι το πρωτεύον διαρρέεται από το ίδιο ρεύμα με την συνδεσμολογία αστέρα η ισχύς και η ροπή εκκίνησης είναι δραματικά μειωμένη σε σχέση με τον τριφασικό κινητήρα.

Διότι το Δφ πλέον είναι (υποτίθεται) 90° και διότι το τύλιγμα του πυκνωτή δεν είναι κατάλληλα διαμορφωμένο. Η ισχύς είναι μικρότερη από εκείνη μονοφασικού κινητήρα ίδιου βάρους.

 

Ο τολμηρός, ας δοκιμάσει να δώσει φάση στα δύο πηνία και πυκνωτή στο ένα... προσοχή στην υπερθέρμανση! :):):)

 

Τόσο μεγάλα μοτέρ πρέπει κανονικά να έχουν συμπληρωματικό πυκνωτή εκκίνησης που να αποζεύγνηται όταν ανέβουν οι στροφές για να διατηρηθεί σε λογικά πλαίσια το Δφ και να μην γίνει το μοτέρ ...ψητό. Φυσικά, ακόμη κι έτσι καλύτερα να μην ανοίξουμε κουβέντα για το cosφ και την απόδοση...

post-33925-131887242479_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Φίλε μου vampiris, εγώ απλώς μία παρένθεση έκανα για την συνδεσμολογία. Μιλώ καθαρά για την ορθή συνδεσμολογία του κινητήρα στο τριφασικό και όχι για την μετατροπή που μου λες. Το ξεκαθαρίζω για να μην μπερδευτούμε.

 

Πάντως όσον αφορά στο ζητούμενο, δηλ. στην μετατροπή, σύμφωνα με το επισυναπτόμενο, ο κινητήρας θα πρέπει προφανώς να συνδεθεί σε τρίγωνο. Το λέει και η μεσαία στήλη που είναι για κινητήρες που στην πινακίδα τους αναγράφεται 230Δ / 400Υ. Άρα σωστά εσύ του είπες να τον συνδέσει σε τρίγωνο. Για να μην εκκίνησε ο κινητήρας σημαίνει ότι ο πυκνωτής που χρησιμοποιήσατε δεν ήταν ο κατάλληλος.

 

Ο κινητήρας είχε συνδεδεμένο φορτίο όταν κλείσατε τους διακόπτες για να εκκινήσει ή ήταν εν κενώ;

 

Όσον αφορά στην χωρητικότητα που πρέπει να έχει ο πυκνωτής, αν διαβάζω καλά το πινακάκι (αν κάνω λάθος διορθώστε με!), θα πρέπει να έχει τιμή 70x3(επειδή 3kW η ισχύς του)=210μF. Μπορείτε να δοκιμάστε έναν πυκνωτή ίσο με 210μF ή και μεγαλύτερο;

 

Για να μην παρεξηγηθούμε λέω ότι δεν έχω δοκιμάσει κάτι παρόμοιο στην πράξη. Βασίζομαι στην θεωρία. Αλλά αν κάνεις τη σωστή επιλογή του πυκνωτή και την κατάλληλη συνδεσμολογία σύμφωνα με την θεωρία είμαι βέβαιος ότι ο κινητήρας θα εκκινήσει.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Καλησπέρα.

 

Θα ήθελα να ρωτήσω το εξής:

 

Έστω ότι έχουμε ένα τριφασικό κινητήρα. Μπορεί ο κινητήρας αυτός να δουλέψει, με την κατάλληλη συνδεσμολογία, με μονοφασική παροχή 230V;

Θα αποδίδει το ίδιο ή θα μειωθεί η απόδοση του;

 

Ευχαριστώ.

Link to comment
Share on other sites

Δημιουργήστε ένα λογαριασμό ή συνδεθείτε προκειμένου να αφήσετε κάποιο σχόλιο

Πρέπει να είστε μέλος για να μπορέσετε να αφήσετε κάποιο σχόλιο

Δημιουργία λογαριασμού

Κάντε μια δωρεάν εγγραφή στην κοινότητά μας. Είναι εύκολο!

Εγγραφή νέου λογαριασμού

Σύνδεση

Εάν έχετε ήδη λογαριασμό; Συνδεθείτε εδώ.

Συνδεθείτε τώρα
×
×
  • Create New...

Σημαντικό

Χρησιμοποιούμε cookies για να βελτιώνουμε το περιεχόμενο του website μας. Μπορείτε να τροποποιήσετε τις ρυθμίσεις των cookie, ή να δώσετε τη συγκατάθεσή σας για την χρήση τους.