alej Posted August 31, 2010 Posted August 31, 2010 Διαβάσατε το σχέδιο Νόμου; Πως σας φάνηκε; Ερώτηση; Η κατηγορία ''Ενεργειακές Μελέτες'' πάει πως κατάργηση ή μου φάνηκε;
achille Posted September 2, 2010 Posted September 2, 2010 Ενδιαφέρον θέμα άνοιξες alej... Παρακάτω παραθέτω το κείμενο των προτεινώμενων αλλαγών απο το Υπουργείο Υποδομών,(με μπλέ χρώμα) και τα δικά μου σχόλια (με πράσινο χρώμα) Άρθρο 2. Τροποποίηση των κατηγοριών μελετών της παρ. 2 Προσθήκη παρ. 3 ΥΦΙΣΤΑΜΕΝΗ ΝΟΜΟΘΕΣΙΑ Αρκετές από τις υπάρχουσες σήμερα κατηγορίες μελετών (κατηγορίες 8, 9, 10, 13, 14, 16, 21, 27) είναι υπερβολικά σύνθετες και παρεμποδίζουν την ομαλή τήρηση του Μητρώου Μελετών, την εγγραφή μελετητών που οι σπουδές τους δεν καλύπτουν όλο το φάσμα της κατηγορίας και την εξειδίκευση των εγγεγραμμένων. Δεν προβλέπονται γενικές κατηγορίες μελετών που αντιστοιχούν σε ολοκληρωμένα τεχνικά έργα (συγκοινωνιακά, λιμενικά, υδραυλικά, κτιριακά). Δεν υπάρχει ειδική κατηγορία παρόχων υπηρεσιών. ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΗ ΝΟΜΟΘΕΣΙΑ Προτείνεται η διάσπαση των κατηγοριών προκειμένου να θεραπευθούν τα προβλήματα και να διευκολυνθεί η τήρηση και ο εκσυγχρονισμός του Μητρώου. Προστίθενται στην παρ. 2 οι γενικές κατηγορίες μελετών τεχνικών έργων (38 – 41). Στόχος είναι η δημιουργία κινήτρου για τη σταδιακή συγκρότηση ομίλων και εταιρειών οι οποίες θα έχουν μόνιμη στελέχωση και θα αναλαμβάνουν ολόκληρη τη μελέτη τεχνικού έργου, ώστε να λείψει η ανάγκη περιστασιακής σύμπραξης γραφείων για την διεκδίκηση μιας και μόνο συγκεκριμένης σύμβασης. Με την παρ. 3 δημιουργείται ιδιαίτερη κατηγορία παροχής υπηρεσιών διοίκησης και ελέγχου τεχνικών έργων. Στόχος η δημιουργία εταιρειών παρόχων υπηρεσιών με εξειδικευμένη γνώση και εγγύηση για παροχή αποτελεσματικότερης υποστήριξης των υπηρεσιών του δημόσιου τομέα. ΣΧΟΛΙΑ Η διάσπαση των κατηγοριών σε ορισμένες περιπτώσεις δημιουργεί ασάφειες (π.χ. διαφορετική κατηγορία για Γεωτεχνικές μελέτες και Γεωτεχνικές έρευνες) ενώ κάποιες κατηγορίες είναι πολύ γενικές δημιουργώντας ερωτήματα στο τι θα περιλαμβάνουν (π.χ. κατηγορία Μελέτες ήπιων μορφών ενέργειας) Οι Γενικές Κατηγορίες έχουν δημιουργηθεί σε αντιστοιχία με τις αντίστοιχες του ΜΕΕΠ. Δεν είναι όμως σαφές γιατί είναι αναγκαία μια τέτοια αντιστοίχηση. Η διακήρυξη από πλευράς υπουργείου ότι στοχεύει στην εξάλειψη της «περιστασιακής σύμπραξης γραφείων» και στην « συγκρότηση ομίλων και εταιρειών οι οποίες θα έχουν μόνιμη στελέχωση», φαίνεται να αγνοεί τις γενικότερες συνθήκες της ελληνικής αγοράς και να προσπαθεί να επιβάλει εκ των άνω στα γραφεία μελετών, πρακτικέ, οι οποίες αποδείχθηκαν ολέθριες για τις εργοληπτικές εταιρίες. Επίσης η ανάγκη περιστασιακών συμπράξεων δεν μπορεί να εξαλειφθεί γιατί η συνθετότητα και οι ειδικές συνθήκες κάθε έργου, είναι δεδομένο ότι θα απαιτούν την συνεργασία διάφορων ειδικοτήτων με εξειδικευμένη εμπειρία. Η υποχρέωση δημιουργίας μόνιμης κοινοπραξίας θα λειτουργήσει εντέλει υπέρ της σύμπραξης με αλλοδαπούς μελετητές που δεν θα έχουν ανάλογες δεσμεύσεις. 3
achille Posted September 2, 2010 Posted September 2, 2010 Παρ. 1 και 2. ΥΦΙΣΤΑΜΕΝΗ ΝΟΜΟΘΕΣΙΑ Αφορούν τη συγκρότηση και το περιεχόμενο του φακέλου του έργου (ΦτΕ). Σήμερα, ο ΦτΕ εγκρίνεται από την Προϊσταμένη Αρχή πράγμα που ενέχει κινδύνους ανεπάρκειας του φακέλου, κακής περιγραφής του αντικειμένου της σύμβασης και λανθασμένου προσδιορισμού των απαραίτητων πτυχίων μελετητών. Επίσης το αντικείμενο της σύμβασης είναι εξ ολοκλήρου σήμερα κατ΄αποκοπήν, όπως και η προσφορά του αναδόχου, με αποτέλεσμα αν οι ποσότητες μονάδων φυσικού αντικειμένου έχουν υπερεκτιμηθεί, ο ανάδοχος να πληρώνεται περισσότερα και αν συμβαίνει το αντίθετο, λιγότερα από όσα θα έπρεπε. ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΗ ΝΟΜΟΘΕΣΙΑ Νέες ρυθμίσεις: Για την επάρκεια του ΦτΕ, την ορθότητα προσδιορισμού του φυσικού και οικονομικού αντικειμένου της σύμβασης και τον καθορισμό των αναγκαίων κατηγοριών που θα κληθούν στο διαγωνισμό, θα γνωμοδοτεί πλέον η Ανεξάρτητη Αρχή. Η προεκτιμώμενη αμοιβή θα χωρίζεται σε δύο τμήματα το ένα εκ των οποίων θα είναι κατ΄αποκοπήν (το ίδιο και η αμοιβή του αναδόχου) και το δεύτερο το οποίο θα αφορά αμοιβή ερευνητικών εργασιών και υποστηρικτικών εργασιών, οι οποίες εκ της φύσεώς τους είναι δύσκολο έως αδύνατο να προμετρηθούν επαρκώς, θα είναι επιμετρούμενο. Για το δεύτερο αυτό τμήμα θα τίθεται ένα ανώτατο όριο δαπάνης, χωρίς να υπολογίζονται λεπτομερώς μονάδες φυσικού αντικειμένου. Εφόσον, κατά την εκτέλεση της σύμβασης, αποδειχθεί ότι η δαπάνη αυτή δεν επαρκεί θα υπάρχει ένα επιπλέον ποσό (κονδύλι απροβλέπτων), ανερχόμενο σε 25% της δαπάνης αυτής, το οποίο θα χρησιμοποιείται για την κάλυψη της επιπλέον δαπάνης. Ειδικώς οι γεωερευνητικές εργασίες, που αποτελούν ένα μεγάλο κομμάτι της δαπάνης κάποιων μελετών τεχνικών έργων, πρέπει να ανατίθενται με ιδιαίτερη σύμβαση όταν το προϋπολογιζόμενο κόστος τους ξεπερνά το όριο της Γ΄ τάξης του σχετικού πτυχίου (σήμερα 205.000 ΕΥΡΩ περίπου). ΣΧΟΛΙΑ Η υποχρέωση έγκρισης του ΦτΕ για κάθε μελέτη από την Ανεξάρτητη Αρχή, θα δημιουργήσει πολλαπλή καθυστέρηση στην προκήρυξη νέων έργων. Επίσης παρά την εμπλοκή της Αρχής, τελικά δεν διασφαλίζεται η ορθή εφαρμογή του νόμου, καθώς η προκήρυξη του διαγωνισμού γίνεται από την Προϊσταμένη Αρχή (βλ. Άρθρο 6 § 1 και άρθρο 7 § 1) Επίσης η Ανεξάρτητη Αρχή δεν έχει λόγο στην επιλογή ούτε του τρόπου ανάθεσης, ούτε του τρόπου επιλογής (χαμηλότερη τιμή ή πλέον συμφέρουσα οικονομική προσφορά). Παρ. 8 ΥΦΙΣΤΑΜΕΝΗ ΝΟΜΟΘΕΣΙΑ Σήμερα ορίζει, σε συνδυασμό με άλλες διατάξεις, ότι οι προσφερόμενες στους διαγωνισμούς ανάθεσης των συμβάσεων οικονομικές προσφορές δεν επιτρέπεται να παραβιάζουν τα κατώτερα όρια αμοιβών των μηχανικών ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΗ ΝΟΜΟΘΕΣΙΑ Η διάταξη αυτή καταργείται και πλέον δεν υφίσταται κατώτερο όριο παραδεκτού των οικονομικών προσφορών, συνεπεία του Ν 3845/2010 και του επισυναπτόμενου μνημονίου για τη στήριξη της ελληνικής οικονομίας. ΣΧΟΛΙΑ Για το ζήτημα της κατάργησης των ορίων στις αμοιβές, θα μπορούσε να προβλεφθεί ότι σε περίπτωση που η προτεινόμενη αμοιβή κινείται εκτός ενός προκαθορισμένου πλαισίου (π.χ. ±30%) από την προεκτιμόμενη, να πρέπει να δικαιολογηθεί επαρκώς με ανάλυση ανα ανθρωποώρες/ανθρωπομήνες. Η μη επαρκής αιτιολόγηση να αποτελεί λόγο αποκλεισμού από την διαδικασία. 1
achille Posted September 2, 2010 Posted September 2, 2010 Παρ. 1 έως 5 ΥΦΙΣΤΑΜΕΝΗ ΝΟΜΟΘΕΣΙΑ Με την ισχύουσα νομοθεσία υφίσταται μια σύνθετη διαδικασία (παρ. 1, 3 και 4), κατά την οποία ανατίθενται αρχικά οι προκαταρκτικές μελέτες σε 3 έως 5 αναδόχους, με κατ΄αποκοπήν αμοιβή και στη συνέχεια, με βάση την αξία της μελέτης εκάστου, σε συνδυασμό με την οικονομική του προσφορά, ανατίθεται η προμελέτη, ή και όλα τα απομένοντα στάδια των μελετών. Υφίσταται επίσης η δυνατότητα ανάθεσης μόνο της προκαταρκτικής μελέτης (παρ. 2), με επιπλέον αμοιβή 50% για τον πρώτο, όπως και η δυνατότητα ανάθεσης όλων των σταδίων της μελέτης, όταν κρίνεται ότι δεν υφίσταται ανάγκη εναλλακτικής διερεύνησης (παρ. 5), κατόπιν γνώμης του αρμόδιου τεχνικού συμβουλίου. ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΗ ΝΟΜΟΘΕΣΙΑ Με τις νέες ρυθμίσεις το αρχικό στάδιο μελέτης διαχωρίζεται πλήρως από τα υπόλοιπα, ώστε ο εργοδότης να καταλήξει στο σχεδιασμό του έργου με βάση τις προκαταρκτικές μελέτες που θα εκπονηθούν, να αδειοδοτήσει περιβαλλοντικά τη λύση και να προχωρήσει απερίσπαστος και με πλήρη προσδιορισμό του φυσικού και οικονομικού αντικειμένου στην ολοκλήρωση των υπολοίπων σταδίων μελετών. Οι μελέτες για τις οποίες είναι υποχρεωτική η τήρηση της ιδιαίτερης διαδικασίας ανάθεσης των προκαταρκτικών μελετών θα οριστούν με υπουργική απόφαση, ώστε να μην υπάρχουν περιθώρια καταστρατήγησης του νόμου με την αποφυγή αυτής της διαδικασίας όταν κρίνεται απαραίτητη. ΣΧΟΛΙΑ Από τις πλέον αρνητικές ρυθμίσεις του προτεινόμενου θεσμικού πλαισίου, ο απόλυτος διαχωρισμός του σταδίου της προμελέτης από τα υπόλοιπα στάδια, θα δημιουργήσει στα κτιριακά έργα, τεράστιες καθυστερήσεις και θα ανεβάσει το κόστος, χωρίς να πετύχει καμία βελτίωση στο παραγόμενο αποτέλεσμα. Με το νέο νόμο, για την μελέτη ενός κτιρίου θα πρέπει να διεξαχθούν δύο διαγωνισμοί, αφού πρώτα εγκριθούν από την Ανεξάρτητη Αρχή δύο ΦτΕ, θα συνεδριάσουν διπλάσιες φορές δύο επιτροπές κλπ. Είναι φανερό πως η διαδικασία γίνεται ιδιαίτερα χρονοβόρα και γραφειοκρατική, χωρίς λόγο.
achille Posted September 2, 2010 Posted September 2, 2010 ΥΦΙΣΤΑΜΕΝΗ ΝΟΜΟΘΕΣΙΑ Με τις ισχύουσες διατάξεις ο διαγωνισμός έχει τη δομή που αναφέρεται στο προηγούμενο άρθρο (παρ. 1), δηλαδή ανάθεση σε 3 ως 5 αναδόχους προκαταρκτικών μελετών με κριτήρια ανάθεσης τεχνικής προσφοράς. Μετά την ανάθεση υπογράφεται η σύμβαση, εκπονούνται οι μελέτες και παρουσιάζονται, για τη συνέχιση του διαγωνισμού στη δεύτερη φάση του, μαζί με την οικονομική προσφορά των αναδόχων. Οι μελέτες αξιολογούνται και βαθμολογούνται, ανοίγεται και βαθμολογείται η οικονομική προσφορά και ανατίθεται η προμελέτη, ή και τα υπόλοιπα στάδια των μελετών στον ανάδοχο που έλαβε την ψηλότερη βαθμολογία. ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΗ ΝΟΜΟΘΕΣΙΑ Με τη νέα του μορφή, ο διαγωνισμός του άρθρου 6 αφορά την ανάθεση των προκαταρκτικών μελετών σε τρεις αναδόχους, έναντι αμοιβής καθορισμένης εκ των προτέρων. Τα κριτήρια ανάθεσης παραμένουν τεχνικής φύσεως (αξιολόγηση τεχνικών προσφορών) και συγκεκριμενοποιούνται κατά το δυνατόν. Αφού ανατεθούν οι μελέτες, υποβάλλονται, βαθμολογούνται από την Επιτροπή Διαγωνισμού και ο λαβών τη μεγαλύτερη βαθμολογία εκπονεί την Προμελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων, για την εξασφάλιση της έγκρισης της περιβαλλοντικής υπηρεσίας (ΠΠΕΑ). Συμπληρώνει επίσης το φάκελο του έργου για τη διεξαγωγή της επόμενης διαδικασίας ανάθεσης των λοιπών σταδίων με το άρθρο 7. Για την επιπλέον αυτή ενασχόλησή του, ο ανάδοχος λαμβάνει ιδιαίτερη αμοιβή, που καθορίζεται με την προκήρυξη. ΣΧΟΛΙΑ Με την προτεινόμενη ρύθμιση δεν υπάρχει κανένα απολύτως κίνητρο για τους 3 προεπιλεγμένους μελετητές να εξασφαλίσουν την πρώτη θέση, καθώς δεν θα τους ανατεθούν τα επόμενα στάδια της μελέτης. Επίσης, η Αθετούσα Αρχή δεν θα μπορεί να συσχετίσει την επιλεγμένη προμελέτη με το κόστος ολοκλήρωσης των υπολοίπων σταδίων, καθώς δεν θα υποβάλλεται οικονομική προσφορά. Η ολοκλήρωσης της διαδικασίας μελέτης ενός κτιριακού έργου γίνεται ιδιαίτερα χρονοβόρα. Η διακοπή στην διαδικασία μετά την επιλογή της προμελέτης και η επαναπροκύρηξη για τα υπόλοιπα στάδια θα σημάνει σε πολλές περιπτώσεις την καθυστέρηση και την ανάγκη επικαιροποίησης του έργου, δεδομένου του χρόνου με τον οποίο κινούνται οι δημόσιες υπηρεσίες.
achille Posted September 2, 2010 Posted September 2, 2010 ΥΦΙΣΤΑΜΕΝΗ ΝΟΜΟΘΕΣΙΑ Με την ισχύουσα μορφή του, η διαδικασία του άρθρου 7 είναι η ο πιο συνήθης. Διεξάγεται σε τρία στάδια, ελέγχου τυπικών δικαιολογητικών, αξιολόγησης της τεχνικής προσφοράς και βαθμολόγησης της οικονομικής προσφοράς. Κατά τον έλεγχο των τυπικών δικαιολογητικών μπορεί να διεξαχθεί και ποιοτική επιλογή (με πρωτοβουλία της υπηρεσίας και θέσπιση σχετικών όρων στην προκήρυξη). Η βαρύτητα της οικονομικής προσφοράς, η οποία υπόκειται σε κατώτερο όριο παραδεκτού (80% επί της προεκτιμώμενης αμοιβής ή αλλιώς μέγιστο επιτρεπόμενο ποσοστό έκπτωσης 20%) περιορίζεται σε 25%, με αποτέλεσμα τον κύριο ρόλο στην ανάθεση να έχουν τα κριτήρια αξιολόγησης της τεχνικής προσφοράς (εκτίμηση της τεχνικής έκθεσης, μεθοδολογία υποψηφίου, οργανωτική αποτελεσματικότητα της ομάδας μελέτης), τα οποία έχουν κατηγορηθεί ως συνδεόμενα με υποκειμενικές εκτιμήσεις που καθιστούν αδιαφανή τη διαδικασία ανάθεσης. Εξ άλλου η θέσπιση κατωτέρου ορίου παραδεκτού της οικονομικής προσφοράς έχει οδηγήσει σε πλήρη σχεδόν ταύτιση των οικονομικών προσφορών, στο κατώτερο επιτρεπόμενο όριο. ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΗ ΝΟΜΟΘΕΣΙΑ Με τη νέα μορφή του άρθρου, η διαδικασία ανάθεσης μπορεί να διεξάγεται είτε με κριτήριο τη χαμηλότερη τιμή, είτε την πλέον συμφέρουσα προσφορά. Παράλληλα, συνεπεία του Μνημονίου, το κατώτερο όριο παραδεκτού προσφορών καταργείται. Επίσης επιβάλλεται η ποιοτική επιλογή των υποψηφίων με κριτήρια τεχνικής ικανότητας (εμπειρία του γραφείου και των στελεχών του και ιδιαίτερα του συντονιστή της ομάδας μελέτης, προκειμένου περί συνθέτων μελετών). Η ποιοτική επιλογή διεξάγεται είτε με ανοιχτή διαδικασία, είτε και με κλειστή διαδικασία. Όταν κριτήριο ανάθεσης ορίζεται η χαμηλότερη τιμή ο διαγωνισμός διεξάγεται σε δύο φάσεις (τυπικών δικαιολογητικών και οικονομικής προσφοράς), ενώ όταν ορίζεται η πλέον συμφέρουσα προσφορά σε τρεις φάσεις (τυπικών δικαιολογητικών και ποιοτικής επιλογής, αξιολόγηση τεχνικής προσφοράς, βαθμολόγηση της οικονομικής προσφοράς). Στην δεύτερη αυτή περίπτωση, τα κριτήρια ελέγχου αξιολόγησης της τεχνικής προσφοράς έχουν απλουστευθεί (μετράει πια μόνο η οργανωτική και διαχειριστική ικανότητα του διαγωνιζόμενου, η συνοχή της ομάδας μελέτης και η οργανωτική ικανότητα του συντονιστή) και η βαρύτητά της περιορίζεται στο 50% (το υπόλοιπο 50% αφορά την οικονομική προσφορά, που δεν έχει κατώτερο όριο παραδεκτού). ΣΧΟΛΙΑ Προβλέπονται δυο διαφορετικές διαδικασίες επιλογής αναδόχου (χαμηλότερη τιμή ή πλέον συμφέρουσα οικονομική προσφορά), αλλά ενώ υπάρχουν προϋποθέσεις για την επιλογή της Πλέον Συμφέρουσας Οικ. Προσφοράς (αρθ. 7 §6), δεν υπάρχουν προϋποθέσεις για την επιλογή της Χαμηλότερης Τιμής. Ντε φάκτο δηλαδή ο μόνος τρόπος που προκρίνεται είναι αυτός της Χαμηλότερης Τιμής. Επίσης εξαιτίας της μεγαλύτερης ευκολίας της συγκεκριμένης διαδικασίας (2 στάδια αντί για 3 της πλέον συμφέρουσας) είναι δεδομένο ότι θα αποτελέσει μονόδρομο.
achille Posted September 2, 2010 Posted September 2, 2010 ΥΦΙΣΤΑΜΕΝΗ ΝΟΜΟΘΕΣΙΑ Το υφιστάμενο άρθρο 11 ρυθμίζει τις τεχνικές προδιαγραφές και εξουσιοδοτεί για την έκδοση κανονιστικών πράξεων που σχετίζονται με τις προδιαγραφές και την έγκριση προτύπων συμβατικών τευχών (προκήρυξης, συγγραφής υποχρεώσεων κλπ). Οι διατάξεις αυτές περιέχονται πλέον, αναλλοίωτες, στο άρθρο 42 Α. ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΗ ΝΟΜΟΘΕΣΙΑ Το άρθρο 11 αντικαθίσταται εξ ολοκλήρου και περιέχει πλέον, συγκεντρωμένες τις διατάξεις περί επιβολής ενστάσεων κατά των πρακτικών της Επιτροπής Διαγωνισμού. Στο νέο άρθρο 11 κωδικοποιούνται οι διατάξεις περί ενστάσεων κατά των πρακτικών των επιτροπών και ρυθμίζονται τα θέματα της έκδοσης γνωμοδότησης από την Επιτροπή Διαγωνισμού ή και την Ανεξάρτητη Αρχή, όταν πρόκειται περί ενστάσεων κατά του πρακτικού αξιολόγησης των τεχνικών προσφορών. Ορίζεται επίσης η έκδοση της απόφασης επί των ενστάσεων από την Προϊσταμένη Αρχή, εντός τακτής προθεσμίας. Τέλος θεσπίζεται παράβολο για την υποβολή ένστασης, το οποίο επιστρέφεται αν η ένσταση γίνει δεκτή, ή τελικά δικαιωθεί ο ενιστάμενος, αλλά καταπίπτει υπέρ του δημοσίου, αν απορριφθεί οριστικά. Σκοπός είναι να υπάρχει κάποιο αντικίνητρο στην υποβολή ενστάσεων, χωρίς εν τέλει να παραβλάπτεται το νόμιμο δικαίωμα του ενιστάμενου να απαιτήσει έννομη προστασία. ΣΧΟΛΙΑ Με το άρθρο αυτό μειώνεται ο διαθέσιμος χρόνος υποβολής ένστασης κατά του πρακτικού ελέγχου των οικονομικών προσφορών από 5 εργάσιμες σε 3.
achille Posted September 2, 2010 Posted September 2, 2010 ΥΦΙΣΤΑΜΕΝΗ ΝΟΜΟΘΕΣΙΑ Το άρθρο αυτό αφορά την ποιοτική επιλογή των υποψηφίων. Η ποιοτική επιλογή είναι σήμερα προαιρετική και στηρίζεται στα στοιχεία που περιοριστικά αναφέρονται στην κοινοτική Οδηγία 2004/18. Δεν προβλέπεται όριο ανεκτελέστου τμήματος συμβάσεων, παρόμοιο με αυτό που υφίσταται στους διαγωνισμούς έργων. ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΗ ΝΟΜΟΘΕΣΙΑ Η υποχρεωτική ποιοτική επιλογή αποτελεί σημαντικό πυλώνα αυτού του νόμου και αποσκοπεί στον αποκλεισμό όσων υποψηφίων δεν έχουν τα εχέγγυα για την ποιοτική εκτέλεση της σύμβασης. Με τις αλλαγές στην παρ. 1 η ποιοτική επιλογή καθίσταται υποχρεωτική και ορίζονται τα στοιχεία με βάση τα οποία διενεργείται (εμπειρία διαγωνιζόμενου στην εκτέλεση παρόμοιων συμβάσεων, εμπειρία και εξειδίκευση του προσωπικού που θα εκπονήσει τη μελέτη, εμπειρία του συντονιστή της ομάδας. Στην παρ. 3 ορίζεται ότι σε περίπτωση επίκλησης δάνειας ικανότητα πρέπει με την προκήρυξη να καθορίζεται η διακρίβωση, κατά την εκτέλεση της σύμβασης, ότι η δάνεια ικανότητα παρέχεται. Προβλέπεται επίσης η συμμετοχή στην ομάδα μελέτης τεχνικού έργου, στελέχους ΜΕΚ Γ΄ή Δ΄τάξης, για τη βεβαίωση κατασκευασιμότητας του έργου (παρ. 4) και μόνο εξαιρετικά, κατόπιν σύμφωνης γνωμοδότησης του Τ.Σ., δεν θα εισάγεται ο όρος αυτός. Εισάγεται επίσης ο θεσμός του ορίου ανεκτέλεστου μέρους συμβάσεων. Υπέρβαση του ορίου συνιστά κώλυμα συμμετοχής στους διαγωνισμούς. Το όριο σχετίζεται με την τάξη του πτυχίου αλλά και την τυχόν επιπλέον στελέχωση των διαγωνιζομένων. Η θέσπιση τέτοιου ορίου θεωρείται, κατά το κοινοτικό δίκαιο, ως απαίτηση χρηματοοικονομικής επάρκειας και δικαιολογείται η εισαγωγή του. Τα στοιχεία των συμβάσεων θα τηρεί η Ανεξάρτητη Αρχή και έτσι θα καταστεί αδιάβλητη η τήρηση των σχετικών διατάξεων. ΣΧΟΛΙΑ Η ποιοτική επιλογή είναι ένα απλό στάδιο στην διαδικασία των τυπικών δικαιολογητικών, για το αν ο ενδιαφερόμενος δικαιούται ή όχι να συμμετάσχει στον διαγωνισμό. Δεν αποτελεί ποιοτικό κριτήριο επιλογής και δεν αξιολογείται. Σε συνδυασμό με την επιβολή του τρόπου επιλογής με την μέθοδο της Χαμηλότερης Τιμής, όπου η μόνη αξιολόγηση γίνεται επί της προσφερόμενης αμοιβής, είναι φανερό ότι η ποιοτική επιλογή είναι απολύτως ανύπαρκτη. Η επιβολή συμμετοχής κατόχου ΜΕΚ στην ομάδα μελέτης αποτελεί παραλογισμό. Κατ’αρχήν με το άρθρο 25 προβλέπεται ότι γίνεται υποχρεωτικός έλεγχος της μελέτης από πάροχο υπηρεσιών που προσλαμβάνεται ιδιαιτέρως από την αναθέτουσα αρχή. Συνεπώς δεν είναι αντιληπτός ο λόγος που πρέπει να υπάρξει επιπλέον «βεβαίωση». Επίσης ο ελέγχων (κάτοχος ΜΕΚ) πρέπει να είναι οικονομικά ανεξάρτητος από τον ελεγχόμενο (μελετητής), για να έχει αξιοπιστία ο έλεγχος. Εδώ έχουμε το φαινόμενο ελεγκτής και ελεγχόμενος να ταυτίζονται. Το μόνο που θα προσθέσει αυτή η ρύθμιση, είναι η αύξηση του κόστους.
achille Posted September 2, 2010 Posted September 2, 2010 ΥΦΙΣΤΑΜΕΝΗ ΝΟΜΟΘΕΣΙΑ Η αμοιβή του μελετητή στον οποίο ανατίθεται από τον ανάδοχο έργου η εκπόνηση μελέτης για το συγκεκριμένο έργο αμείβεται, κατά τα μέχρι τώρα ισχύοντα, σύμφωνα με τον κώδικα αμοιβών των μηχανικών ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΗ ΝΟΜΟΘΕΣΙΑ Πλέον όμως ο κώδικας πρέπει να καταργηθεί, σύμφωνα με το γνωστό μνημόνιο στήριξης της οικονομίας και έτσι η καταβαλλόμενη στον μελετητή αμοιβή θα ισούται με την προεκτιμώμενη, στην οποία θα εφαρμόζεται η έκπτωση της εργολαβίας. ΣΧΟΛΙΑ Για το ζήτημα της κατάργησης των ορίων στις αμοιβές, θα μπορούσε να προβλεφθεί ότι σε περίπτωση που η προτεινόμενη αμοιβή κινείται εκτός ενός προκαθορισμένου πλαισίου (π.χ. ±30%) από την προτεινόμενη, να πρέπει να δικαιολογηθεί επαρκώς με ανάλυση ανα ανθρωποώρες/ανθρωπομήνες. Η μη επαρκής αιτιολόγηση να αποτελεί λόγο αποκλεισμού από την διαδικασία.
achille Posted September 2, 2010 Posted September 2, 2010 ΥΦΙΣΤΑΜΕΝΗ ΝΟΜΟΘΕΣΙΑ Αφορά τη διοίκηση και επίβλεψη της σύμβασης. ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΗ ΝΟΜΟΘΕΣΙΑ Θεσπίζεται ο υποχρεωτικός έλεγχος της μελέτης από πάροχο υπηρεσιών που προσλαμβάνεται ιδιαιτέρως από την αναθέτουσα αρχή. Σκοπός η διασφάλιση ότι η μελέτη έχει την ποιοτική επάρκεια για την εφαρμογή της χωρίς ιδιαίτερα προβλήματα. ΣΧΟΛΙΑ Η διάταξη αυτή καθιστά άχρηστη την συμμετοχή κατόχου ΜΕΚ στην ομάδα μελέτης.
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now