Μετάβαση στο περιεχόμενο

Σχέδιο πόλης (υποχρέωση παραχώρησης από ιδιοκτήτη)


Recommended Posts

και άλλη μια, επίσης χρήσιμη

 

 

 

Εγκ-4068/771/4/7-2-89 Εγκ-4/89 Ε-4/89

Εγκ-4068/771/89

Μεταγραφή της πράξης εφαρμογής συνέπειες, διορθωτικές πράξεις,

κατάληψη νέων ακινήτων, επικείμενα, μη ίσης αξίας ακίνητα

 

@ΚΕΙΜΕΝΟ

 

Με το Αρθ-4 του Ν-1772/17-5-88 (ΦΕΚ-91/Α/88) την κοινή υπουργική Αποφ-48166/2856/30-6-88 (ΦΕΚ-453/Β/88) του Υπουργού Δικαιοσύνης και του Αναπληρωτή Υπουργού ΠΕΧΩΔΕ και την σχετική Εγκ-64824/25-7-88 του Υπουργείου Δικαιοσύνης, ρυθμίστηκαν τα του τρόπου και των συνεπειών της μεταγραφής της πράξης εφαρμογής, της κατάληψης των ακίνητων, της τύχης των επικείμενων, των μη ισαξίων ακίνητων και λοιπά σχετικά θέματα. Σας κοινοποιούμε αντίγραφα των πιο πάνω, για την προσαρμογή των δικών σας ενεργειών κατά την επίβλεψη ή παρακολούθηση των μελετών εφαρμογής και γενικότερα την διακίνηση των πράξεων εφαρμογής πριν και μετά την κύρωση τους.

 

Επίσης σας διευκρινίζουμε και τα εξής:

 

1. Μεταγραφή πράξης εφαρμογής

 

Αμέσως μετά την κύρωση της πράξης εφαρμογής από το Νομαρχη, η αρμόδια Διεύθυνση, Τμήμα Πολεοδομίας μερίμνα για την μεταγραφή της, σύμφωνα με τις παρ.1 και παρ.2 της σχετικής Εγκ-64824/25-7-88. Ο υποθηκοφύλακας μεταγράφει συνολικά την πράξη, της δίνει αριθμό και τη θέτει στο σχετικό τόμο.

 

Στη συνέχεια ενημερώνει τις μερίδες, όπως περιγράφεται στην σχετική Εγκ-64824/25-7-88 με βάσει την στήλη 2 του πίνακα ΠΕ (ιδιοκτήτες κατά τον χρόνο κύρωσης της ΠΕ και την στήλη 41 του πίνακα (τελικά οικόπεδα που τους αποδίδονται).

 

'Οπου τα στοιχεία της στήλης 2 δεν είναι πλήρη (ονοματεπώνυμο, πατρώνυμο. μητρώνυμο, επί εγγάμων γυναικών το γένος) - ο υποθηκοφύλακας δεν θα προβεί στην ενημέρωση της μερίδας, αλλά θα πρέπει πρώτα να συμπληρωθούν με έκδοση διορθωτικής πράξης από την αρμόδια πολεοδομική υπηρεσία. Εφιστάται λοιπόν η προσοχή για την αναγραφή στην στήλη 2 πλήρων στοιχείων σε όσο το δυνατόν περισσότερους ιδιοκτήτες, προκειμένου οι ίδιοι να αποφύγουν ταλαιπωρία, καθυστερήσεις και δαπάνες, η υπηρεσία να μην φορτισθεί με έκδοση τέτοιων διορθωτικών πράξεων και - κύρια - να γίνει δυνατή ουσιαστικά η συνολική μεταγραφή της πράξης και η άμεση ενεργοποίηση της περιοχής στη μεγαλύτερη δυνατή έκταση.

 

Αφού ολοκληρωθεί η μεταγραφή και ενημερωθούν όσες μερίδες ήταν δυνατόν, ο Υποθηκοφύλακας, όπου πιθανολογείται φθορά από την χρήση, μποοεί να ζητήσει από την Υπηρεσία Πολεοδομίας την πλαστικοποίηση - ανά δύο - των σελίδων μιας σειράς πινάκων και την βιβλιοδέτησή τους σε ένα ή περισσοτεοα ντοσιέ (παρ.4 Εγκ-64824/25-7-88 του Υπουργείου Δικαιοσύνης). Η εργασία αυτή μπορεί να γίνει και με την αρωγή του ΟΤΑ.

 

Εξυπακούεται όμως ότι πρέπει να γίνει ταχύτατα και με τρόπο που να παρέχει ασφάλεια για την μη αλλοίωση των εμπεριεχομένων στοιχείων. Ταυτόχρονα η υπηρεσία πολεοδομίας είτε συντάσσει ονομαστικό πίνακα σύμφωνα με την Εγκ-49/88, είτε ενημερώνει ένα αντίγραφο των πινάκων, σχετικά με το ποιοί ιδιοκτήτες μεταγράφησαν, σημειώνοντας τον τόμο και αριθμό μεταγραφής, προκειμένου να το χρησιμοποιήσετε κατά την έκδοση αδειών, διορθωτικών πράξεων κλπ.

 

Η αμοιβή των άμισθων υποθηκοφυλάκων για τα δικαιώματα μεταγραφης των πράξεων εφαρμογής, είναι η ανώτατη επιτρεπόμενη σύμφωνα με το Αρθ-8 του Ν-325/76 και θα καταβάλλεται από τον οικείο ΟΤΑ.

 

2. Διορθωτικές πράξεις

 

Μετά την κύρωση και μεταγραφή της πράξης εφαρμογής, για μεταβολές των στοιχείων της στήλης 2 που αναφέραμε, είτε για οποιαδήποτε μεταβολή των πινάκων ή των διαγραμμάτων της Πράξης εφαρμογής, πρέπει να προηγηθεί η σύνταξη και κύρωση διορθωτικής πράξης, όπως περιγράφεται στις Εγκ-49/88, Εγκ-64824/25-7-88. Στην απόφαση του Νομάρχη, θα γίνεται μνεία των διορθώσεων και των στηλών του πίνακα στις οποίες αναφέρονται και θα συνοδεύεται από απόσπασμα του πίνακα της Πράξης Εφαρμογής διορθωμένου και, όπου απαιτείται, και από αποσπάσματα του διαγράμματος Πράξης Εφαρμογής, διπλωμένα σε διαστάσεις Α4. Η διορθωτική πράξη συντάσσεται μετά από αίτηση του ενδιαφερομένου, ο οποίος στη συνέχεια θα μεριμνήσει για την μεταγραφή της, με δικές του δαπάνες και θα προσκομίσει το σχετικό πιστοποιητικό μεταγραφής στην υπηρεσία πολεοδομίας, η οποία θα ενημερώσει το αντίγραφο των πινάκων που τηρεί και το γραφείο κτηματογράφησης.

 

3. Συνέπειες μεταγραφής

 

Η πράξη εφαρμογής περιλαμβάνει δύο κατηγορίες μεταβολών των ιδιοκτησιών: α) Μεταβολές που δεν έχουν οικονομικό αντικείμενο, αλλά απορρέουν από την εφαρμογή του νόμου για τη συνολική διαχείρηση της γης με δέσμευση της εισφοράς γης και διάθεση της, είτε απευθείας για τους κοινόχρηστους και κοινωφελείς χώρους της πολεοδομικής μελέτης, είτε για αποκατάσταση άλλων ιδιοκτησιών που δεσμεύθηκαν για τους ίδιους σκοπούς. Καθώς και με μετακινήσεις των εισφερομένων τμημάτων και των υπολοίπων ιδιοκτησιών για την καλύτερη αξιοποίηση της γης των εισφορών και β) μεταβολές που έχουν και οικονομικό αντικείμενο και είναι είτε ατομικής κλίμακας (προσκυρώσεις μη οικοδομήσιμων τμημάτων ή καταργούμενων κοινόχρηστων χώρων, τακτοποιήσεις μεταξύ ομόρων για αρτιοποίηση κλπ) είτε αφορούν δημιουργία κοινοχρήστων ή κοινωφελών χώρων με αποζημίωση από τον ΟΤΑ ή τους κατά περίπτωση αρμόδιους φορείς, είτε δημιουργία κοινόχρηστων χώρων - σε περιπτώσεις των παρ.1 και παρ.2 του Αρθ-8 του Ν-1337/83 - με αποζημιώσεις μεταξύ των παρόδιων ή από τον ΟΤΑ.

 

Από τις παραπάνω μεταβολές, με την μεταγραφή της παρ.7 του Αρθ-12 του Ν-1337/83 όπως αυτή αντικαταστάθηκε με το Αρθ-4 του Ν-1772/88, επέρχονται μόνο αυτές της κατηγορίας (α). Οι υπόλοιπες μεταβολές της κατηγορίας (β) θα επέλθουν μόνο όταν ολοκληρωθούν και οι διαδικασίες που προβλέπονται γι' αυτές. Ετσι πχ σε περίπτωση προσκύρωσης τμήματος από όμορη ιδιοκτησία ή από καταργούμενο κοινόχρηστο χώρο, θα πρέπει να γίνουν τα σχετικά συμβόλαια και να μεταγραφούν είτε να καθορισθεί δικαστικά η τιμή μονάδας αποζημιώσεως να παρακατατεθεί η οφειλόμενη αποζημίωση να δημοσιευθεί το γραμμάτιο και να μεταγραφεί. Το ίδιο και σε περίπτωση αποζημίωσης που οφείλεται από τον ΟΤΑ για δημιουργία κοινόχρηστου χώρου. Σε περίπτωση δημιουργίας κοινωφελούς χώρου με αποζημίωση, πριν από την προηγούμενη διαδικασια πρέπει να προηγηθεί η κήρυξη της απαλλοτρίωσης από τον αρμόδιο φορέα για το συγκεκριμένο τμήμα που οφείλεται η αποζημίωση.

 

Σε όλες τις διαδικασίες, σύμφωνα με τον Ν-1647/86 έχει επέλθει σημαντική απλούστευση και επιτάχυνση, αφού ως τιμή προεκτίμησης λαμβάνεται αυτή της Επιτροπής του ΠΔ-5/86.

 

Η ολοκλήρωση και ξεχωριστική μεταγραφή αυτών των μεμονωμένων πράξεων γίνεται με μέριμνα και δαπάνη των ενδιαφερομένων μετά την κύρωση της πράξης εφαρμογής.

 

Εφιστάται πάντως η προσοχή, ειδικά στις περιπτώσεις που οφείλονται από τον ΟΤΑ αποζημιώσεις για δημιουργία κοινόχρηστων χώρων, ότι πρέπει άμεσα να τις καταβάλει, ώστε να επισπευσθεί η συντέλεση της απαλλοτρίωσης με συνέπεια την απελευθέρωση των χώρων και να αποφευχθούν αυτοδίκαιες άρσεις λόγω παρέλευσης 18 μήνου από του καθορισμού δικαστικώς της τιμής μονάδας αποζημιώσεως, δεδομένου ότι οι πόροι που διαθέτει για το σκοπό αυτό, (από μετατροπές των εισφορών γης σε χρήμα) είναι σημαντικοί ενώ το μεγαλύτερο μέρος των κοινοχρήστων χώρων έχει συνήθως εξασφαλιστεί από την γη των εισφορών.

 

4. Κατάληψη νέων ακινήτων

 

Μετά την μεταγραφή της πράξης εφαρμογής, σύμφωνα με την παρ.β του Αρθ-4 του Ν-1772/88, ο ΟΤΑ, οι φορείς και οι ιδιοκτήτες των τελικών ακινήτων μπορούν να καταλάβουν τα τμήματα για τα οποία δεν εκκρεμούν οικονομικές υποχρεώσεις της κατηγορίας (β) της προηγούμενης παραγράφου. Εφόσον ο αρχικός ιδιοκτήτης αρνείται την παράδοση του ακινήτου η Υπηρεσία Πολεοδομίας του κάνει έγγραφη πρόσκληση για απομάκρυνση, εντός 15 ημερών, μετά την άπρακτη παρέλευση των οποίων ο ΟΤΑ ή ο φορέας ή ο νέος ιδιοκτήτης, ανά περίπτωση, κάνει αίτηση για ασφαλιστικά μέτρα στο μονομελές πρωτοδικείο. Τα ίδια (α) εφαρμόζονται και για τα τμήματα της κατηγορίας (β), αφού όμως πρώτα ολοκληρωθούν οι διαδικασίες που αναφέραμε στην προηγούμενη παράγραφο και γίνει μεταγραφή. Βάρη ή υποθήκες που υπήρχαν πριν την κύρωση της πράξης εφαρμογής σε ακίνητο που άλλαξε εν όλω ή εν μέρει, κύριο, σύμφωνα με την πράξη, ακολουθούν εν όλω ή εν μέρει τον παλαιό κύριο και μεταφέρονται στη νέα ιδιοκτησία που του δίδεται.

 

5. Επικείμενα

 

Για κάθε είδος νόμιμες κατασκευές που ευρίσκονται σε εδαφικό τμήμα, το οποίο, σύμφωνα με την πράξη εφαρμογής, αποξενούται από τον αρχικό του ιδιοκτήτη, οφείλεται αποζημίωση από τον ΟΤΑ, ο οποίος μάλιστα, για να μην καθυστερήσει η ενεργοποίηση της νέας χρήσης γης, μπορεί να την καταβάλει και μετά την κατάληψη του εδαφικού τμήματος της προηγούμενης παραγράφου (Ν-1772/88, Αρθ-4, παρ.β) χωρίς άλλη διαδικασία (κήρυξη απαλλοτρίωσης κλπ). Εννοείται ότι αυτό αναφέρεται σε επικείμενα που ευρίσκονται σε εδαφικά τμήματα που υπέστησαν μεταβολή της κατηγορίας (α) και που η γη έχει ήδη περιέλθει στο νέο ιδιοκτήτη με την μεταγραφή της πράξης (τμήματα κοινοχρήστων και κοινωφελών χώρων και νέα οικόπεδα που προέκυψαν από εισφορά γης, εδαφικά τμήματα που άλλαξαν ιδιοκτήτη λόγω μετακίνησης για την καλύτερη αξιοποίηση της γης και για τα οποία δεν οφείλονται αποζημιώσεις). Τα υπόλοιπα επικείμενα που ευρίσκονται επάνω σε εδαφικά τμήματα που πρέπει πρώτα να αποζημιωθούν, ακολουθούν την ίδια τύχη με την γη και θεωρούνται ότι αποτελούν τμήμα της αποζημώισης που καταβάλλει ο υπόχρεως (σε περίπτωση κοινοχρήστων ο ΟΤΑ, κοινωφελών ο φορέας, και προσκύρωσης από όμορη ιδιοκτησία ο νέος ιδιοκτήτης) και εφαρμόζονται οι διατάξεις που ίσχυαν και παλαιότερα.

 

Εφιστάται πάντως η προσοχή για τις πρώτες περιπτώσεις που μπορεί η κατάληψη γης να προηγηθεί της αποζημίωσης των επικείμενων, ότι αυτό αποτελεί μια οριακή δυνατότητα και πρέπει ο ΟΤΑ να επισπεύσει την καταβολή των αποζημιώσεων αυτών, κατευθύνοντας κατά προτεραιότητα εκεί τους πόρους από μετατροπή των εισφορών γης σε χρήμα, με στόχο να συμπίπτει η κατάληψη με την αποζημίωση και να μην δημιουργούνται κοινωνικά προβλήματα.

 

Πάντως πριν καταληφθεί η γη στις περιπτώσεις αυτές, θα πρέπει οπωσδήποτε να έχει ολοκληρωθεί η διαδικασία κύρωσης του σχετικού πίνακα επικείμενων και προσδιορισμού της αξίας τους από την επιτροπή του ΠΔ-5/86, όπως περιγράφεται στην σχετική Εγκ-64824/25-7-88 μας.

 

6. Μη ίσης αξίας ακίνητα

 

Επειδή ο καθορισμός της αξίας της γης, σύμφωνα με το ΠΔ-5/86, γίνεται μετά την σύνταξη και κύρωση της πράξης εφαρμογής, όπου η τιμή δεν καθορίσθηκε ενιαία για την περιοχή, όπως είχαν δοθεί οδηγίες, με την σχετική Εγκ-30764/5024/6-4-88, είτε τυχόν εκδοθούν εκ των υστέρων σχετικές δικαστικές αποφάσεις, για μετακινήσεις ιδιοκτησιών σε θέσεις με διαφορετική αξία, προβλέπεται από το Αρθ-4, εδαφ.στ του Ν-1772/88, η καταβολή σχετικής αποζημίωσης είτε από είτε προς τον ΟΤΑ.

 

Ετσι όταν η διαφορά Δ = Ε αρχ Χ Τ αρχ - Ε τελ Χ Τ τελ (όπου Ε αρχ το αρχικό εμβαδόν της ιδιοκτησίας μείον την οφειλόμενη εισφορά γης, Τ αρχ η αξία γης στην αρχική θέση, Ε τελ το τελικά αποδιδόμενο εμβαδόν μείον τις τυχόν προσκυρώσεις και Τ τελ η αξία γης στην τελική θέση) είναι θετική, δηλ. η ιδιοκτησία μετακινήθηκε σε περιοχή μικρότερης αξίας, εφ' όσον το ζητήσει ο ενδιαφερόμενος, κατατίθεται η παραπάνω διαφορά Δ από τον ΟΤΑ, στο Ταμείο Παρακαταθηκών. Στην αντίθετη περίπτωση που η διαφορά είναι αρνητική, δηλαδή η μετακίνηση έγινε σε θέση με μεγαλύτερη αξία, ο ΟΤΑ μπορεί να κινήσει την διαδικασία είσπραξης της παραπάνω διαφοράς από τον ιδιοκτήτη. Στην περίπτωση αυτή η Υπηρεσία πολεοδομίας συντάσει την σχετική πράξη επιβολής και ακολουθεί η διαδικασία και ο επιμερισμός σε δόσεις. (ΠΔ-5/86 και Εγκ-30764/5024/6-4-88 οδηγίες). Σε περιπτώσεις ιδιοκτητών με πολλά ακίνητα, εννοείται ότι γίνεται υπολογισμός των Δ για όλα μαζί τα ακίνητα, ανεξάρτητα αν ο ιδιοκτήτης δεν το ζητεί, και το τελικό Δ είναι το αλγεβρικό άθροισμα των επί μέρους.

 

Υπουργείο ΠΕΧΩΔΕ Διεύθυνση Πολεοδομικού Σχεδιασμού Τμήμα Πράξεων Εφαρμογής

Link to comment
Share on other sites

geokasto πράγματι οι Π.Ε. έχουν πολλές υποπεριπτώσεις για τις οποίες βλέπω είσαι πολύ ενήμερος .Είχα την εντύπωση ότι είχα μάθει όλες τις περιπτώσεις, αλλά θέλει προσοχή. Τελικά πρέπει κάθε περίπτωση να επιβεβαιώνεται από την αρμόδια Υπηρεσία (Πολεοδομία, Δήμος κλπ).

Link to comment
Share on other sites

καλησπέρα παίδες!

Θέλω να υποβάλω ένα ερώτημα!

έχω ένα οικόπεδο 2 στρ. το οποίο εντάσσεται στο σχέδιο πόλεως .δίπλα από το δικό μου οικόπεδο, υπάρχει άλλο ένα ,άλλης ιδιοκτησίας ,το οποίο το παίρνει όλο το δημόσιο και το κάνει πλατιά!.Ρωτώντας έναν γνωστό μου , μου είπε ότι εκτός της εισφοράς σε γη (για την δημιουργία δρόμων/πεζόδρομων)που πρέπει να κάνω είμαι υποχρεωμένος να κάνω και εισφορά σε χρήμα ,και εκτός αυτού "λόγο του ότι το κράτος θα πάρει το οικόπεδο του γείτονα και θα το κάνει πλατιά είμαι υποχρεωμένος να δώσω και από την γη μου στο γείτονα" Με άλλα λόγια εκεί που θα περίμενε κάποιος να βγω κερδισμένος εγώ και όχι ο γείτονας , γίνεται το αντίθετο!

Εξηγήστε μου παρακαλώ τη συμβαίνει και ποίες διατάξεις ισχύουν ,μπορώ να το κυνηγήσω δικαστικός??

Επειδή έχει πολύ μεγάλη σημασία για εμένα παρακαλώ πολύ , οποίος γνωρίζει κάτι ας μου απάντηση !!!

Link to comment
Share on other sites

geokasto πράγματι οι Π.Ε. έχουν πολλές υποπεριπτώσεις για τις οποίες βλέπω είσαι πολύ ενήμερος .Είχα την εντύπωση ότι είχα μάθει όλες τις περιπτώσεις, αλλά θέλει προσοχή. Τελικά πρέπει κάθε περίπτωση να επιβεβαιώνεται από την αρμόδια Υπηρεσία (Πολεοδομία, Δήμος κλπ).

 

Με την πολυδαίδαλη πολεοδομική νομοθεσία που έχουμε, ο καθένας μας ξέρει μόνο τις περιπτώσεις που έχει αντιμετωπίσει και τίποτα περισσότερο.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Δημιουργήστε ένα λογαριασμό ή συνδεθείτε προκειμένου να αφήσετε κάποιο σχόλιο

Πρέπει να είστε μέλος για να μπορέσετε να αφήσετε κάποιο σχόλιο

Δημιουργία λογαριασμού

Κάντε μια δωρεάν εγγραφή στην κοινότητά μας. Είναι εύκολο!

Εγγραφή νέου λογαριασμού

Σύνδεση

Εάν έχετε ήδη λογαριασμό; Συνδεθείτε εδώ.

Συνδεθείτε τώρα
×
×
  • Create New...

Σημαντικό

Χρησιμοποιούμε cookies για να βελτιώνουμε το περιεχόμενο του website μας. Μπορείτε να τροποποιήσετε τις ρυθμίσεις των cookie, ή να δώσετε τη συγκατάθεσή σας για την χρήση τους.