MrShyEngineer Δημοσιεύτηκε August 28, 2025 at 04:18 μμ Δημοσιεύτηκε August 28, 2025 at 04:18 μμ (edited) On 28/8/2025 at 4:24 ΜΜ, nvel said: δεν μπορεί να λειτουργήσει σε 230V Μπορεί — και μάλιστα κανονικότατα. Γιατί; Οι μονώσεις των τυλιγμάτων έχουν σχεδιαστεί για συγκεκριμένη φασική τάση, δηλαδή 400 V. Στη σύνδεση σε τρίγωνο (Δ) η φασική τάση ισούται με την πολική, επομένως λειτουργεί στα 400 V. Η δυνατότητα αυτή σου επιτρέπει να λειτουργήσεις το ίδιο μοτέρ στα 690 V (τάση γραμμής πάντα πολική) όταν είναι συνδεδεμένο σε αστέρα (Υ), αφού στο Υ τα 690 V δίνουν φασική 690/√3 ≈ 398 V. Αν όμως το μοτέρ το εκκινήσεις σε αστέρα-τρίγωνο (star-delta), θα εκκινήσει αρχικά με φασική τάση 230 V (αστέρας) και μετά θα γίνει μετάγωγή σε φασική = πολική τάση (γραμμής δηλαδή) 400 V (τρίγωνο). Σκέψου το κι αλλιώς η εκκίνηση σε Υ έχει το 1/3 της ροπής, αν λες οτι στην μια έχεις 690 (Υ) και στην άλλη 400 (Δ) απλώς ξεκινάς με την ίδια ροπή. Αν έχω τάση γραμμής (πολική) 690V τότε η φασική μου ειναι 400V. Ορθά, στο Δ όμως το μοτέρ βλέπει την πολική της γραμμής, δηλαδή θα δει 690V ανά τύλιγμα και όχι 400 που μπορεί...Σε αυτές τις συνθήκες το μοτέρ μπορεί να λειτουργήσει ΜΟΝΟ σε Υ... Edited August 28, 2025 at 04:23 μμ by MrShyEngineer
MrShyEngineer Δημοσιεύτηκε August 28, 2025 at 04:20 μμ Δημοσιεύτηκε August 28, 2025 at 04:20 μμ On 28/8/2025 at 4:24 ΜΜ, nvel said: Οι κινητήρες προστατεύονται με διατάξεις ρυθμιζόμενου ρεύματος Οι κινητήρες μπορούν να προστατευτούν με 1000 τρόπους μια εκ των οποίων είναι οι ρυθμιζόμενου ρεύματος...
nvel Δημοσιεύτηκε August 28, 2025 at 05:38 μμ Δημοσιεύτηκε August 28, 2025 at 05:38 μμ (edited) On 28/8/2025 at 4:18 ΜΜ, MrShyEngineer said: Μπορεί — και μάλιστα κανονικότατα. Γιατί; Οι μονώσεις των τυλιγμάτων έχουν σχεδιαστεί για συγκεκριμένη φασική τάση, δηλαδή 400 V. Στη σύνδεση σε τρίγωνο (Δ) η φασική τάση ισούται με την πολική, επομένως λειτουργεί στα 400 V. Η δυνατότητα αυτή σου επιτρέπει να λειτουργήσεις το ίδιο μοτέρ στα 690 V (τάση γραμμής πάντα πολική) όταν είναι συνδεδεμένο σε αστέρα (Υ), αφού στο Υ τα 690 V δίνουν φασική 690/√3 ≈ 398 V. Αν όμως το μοτέρ το εκκινήσεις σε αστέρα-τρίγωνο (star-delta), θα εκκινήσει αρχικά με φασική τάση 230 V (αστέρας) και μετά θα γίνει μετάγωγή σε φασική = πολική τάση (γραμμής δηλαδή) 400 V (τρίγωνο). Σκέψου το κι αλλιώς η εκκίνηση σε Υ έχει το 1/3 της ροπής, αν λες οτι στην μια έχεις 690 (Υ) και στην άλλη 400 (Δ) απλώς ξεκινάς με την ίδια ροπή. Αν έχω τάση γραμμής (πολική) 690V τότε η φασική μου ειναι 400V. Ορθά, στο Δ όμως το μοτέρ βλέπει την πολική της γραμμής, δηλαδή θα δει 690V ανά τύλιγμα και όχι 400 που μπορεί...Σε αυτές τις συνθήκες το μοτέρ μπορεί να λειτουργήσει ΜΟΝΟ σε Υ... δηλαδή υποστηρίζεις ότι επειδή ένας κινητήρας 400/690V μπορεί να εκκινεί συνδεμένος σε αστέρα, μπορεί και να λειτουργεί μόνιμα σε αστέρα με τροφοδοσία από δίκτυο 400V; το έχεις δει κάπου αυτό; ή καλύτερα έχεις δει πoτέ εγκατάσταση κίνησης; αυτό κολλά και στους 999 τρόπους προστασίας κινητήρων με σταθερή ρύθμιση. Edited August 28, 2025 at 05:47 μμ by nvel
MrShyEngineer Δημοσιεύτηκε August 28, 2025 at 06:59 μμ Δημοσιεύτηκε August 28, 2025 at 06:59 μμ (edited) On 28/8/2025 at 8:38 ΜΜ, nvel said: δηλαδή υποστηρίζεις ότι επειδή ένας κινητήρας 400/690V μπορεί να εκκινεί συνδεμένος σε αστέρα, μπορεί και να λειτουργεί μόνιμα σε αστέρα με τροφοδοσία από δίκτυο 400V; Ναι, μπορεί κανονικά να εκκινήσει· έτσι κι εκκινεί σε Υ/Δ, με το 1/3 της ροπής και το 1/√3 του ρεύματος. Θεωρητικά, εάν οι απαιτήσεις ροπής το επιτρέπουν και δεν χρειάζεσαι μεγαλύτερη ολίσθηση για να πιάσεις τη ροπή (δηλαδή μικρότερη ταχύτητα περιστροφής), τότε ναι, σαφέστατα μπορείς να τον λειτουργείς μόνιμα σε Υ χωρίς κανέναν απολύτως κίνδυνο. Στο παράδειγμα που ανέφερα: ο κινητήρας είναι 50 Nm και, όταν συνδεθεί σε αστέρα, θα αποδώσει 17 Nm. Αν το φορτίο σου —λέμε τώρα— είναι κάτω από 17 Nm, δεν έχεις κανένα πρόβλημα και βρίσκεσαι κάτω από τη «νέα» ονομαστική ροπή. Δηλαδή, το ζήτημα είναι πόσο φορτισμένος είναι ο κινητήρας. Αν η steady-state ροπή σου είναι κάτω από 17 Nm, είσαι μια χαρά. Πόση ροπή εκκίνησης θέλεις; Το στάνταρ είναι 2 φορές η ροπή εκκίνησης και 2,5 φορές η ροπή ανατροπής της ονομαστικής. Άρα έχεις ~34 Nm εκκίνησης. Αν σε καλύπτει και μπορείς να είσαι σίγουρος ότι ο κινητήρας θα φτάσει στη steady-state λειτουργία και η steady-state ροπή θα είναι κάτω από 17 Nm, πάλι είσαι μια χαρά. On 28/8/2025 at 8:38 ΜΜ, nvel said: το έχεις δει κάπου αυτό; ή καλύτερα έχεις δει πoτέ εγκατάσταση κίνησης; αυτό κολλά και στους 999 τρόπους προστασίας κινητήρων με σταθερή ρύθμιση. Οχι, δεν το έχω δει να λειτουργεί μόνιμα στο 1/3 της ροπής του, διότι δεν έχει επιλεγεί για αυτόν τον τρόπο λειτουργίας. Έχω όμως δει αμέτρητες φορές κινητήρες 690/400 (Υ/Δ) να εκκινούν σε Υ στο δίκτυο των 400 V, παράγοντας το 1/3 της ροπής τους και «καταναλώνοντας» περίπου 1/√3 του ρεύματος. Μόλις φτάνουν στις ονομαστικές στροφές, γίνεται απλή μεταγωγή σε Δ. Όσο για τους 999+1 τρόπους προστασίας, ναι, υπάρχουν. Το ότι όμως το 99.9% των κινητήρων στην πράξη είναι πρακτικά απροστάτευτοι στη βιομηχανία —από αδυναμία ή απροθυμία κάποιων να κάνουν 2–3 επιπλέον ενέργειες— δεν με έχει εκπλήξει ποτέ. Μην ξεχνάς ότι το θερμικό ακολουθεί ένα απλοποιημένο μοντέλο εξομοίωσης· δεν λαμβάνει υπόψη του πολλά στοιχεία που χρειάζονται για να θεωρήσεις πλήρη την προστασία. Το θερμικό «βλέπει» την ισχύ που απορροφά ο δρομέας; όχι. Βλέπει τη διαφορική θέρμανση ανά αυλάκα; όχι. Βλέπει την πραγματική κατάσταση μόνωσης; όχι. Βλέπει μη-μεταλλικά σφάλματα; όχι. Βλέπει μόνο ένα συνολικό «εξομοιωμένο» φορτίο θέρμανσης — πόσο καλά ανταποκρίνεται αυτό στις πραγματικές χωρικές και τοπικές συνθήκες θέρμανσης των τυλιγμάτων; αυτό είναι το κρίσιμο ερώτημα. Η ορθή προστασία πρέπει να παρέχει επιλεκτικότητα, αποτελεσματικότητα και αξιοπιστία (χωρίς false positives ή false negatives). Οι MCB τύπου K συμβάλλουν σε αυτό και πρέπει να χρησιμοποιούνται για προστασία κινητήρων. Σε μεγαλύτερους κινητήρες αντικαθιστάς με MCCB ρυθμισμένο σωστά — μαζί με ασφάλειες τήξεως, θερμικό, επιτηρητή μόνωσης, ΗΝ διαρροής και ούτω καθεξής. Από την άλλη, ένα μοτέρ 8 kW μπορεί να προστατευθεί ικανοποιητικά με έναν MCB τύπου K10A... Όπως και να έχει εύχομαι καλή συνέχεια. Edited August 28, 2025 at 07:02 μμ by MrShyEngineer
nvel Δημοσιεύτηκε August 28, 2025 at 09:03 μμ Δημοσιεύτηκε August 28, 2025 at 09:03 μμ σε ρωτώ συγκεκριμένα και απαντάς γενικά σε θέματα γνωστά σε όλους τους ηλεκτρολόγους. Τα καταλαβαίνω ότι έχεις μηδενική επαγγελματική σχέση με το αντικείμενο και λόγω ιδιότητας δικαιολογείσαι αλλά κάποια στιγμή θα πρέπει να συγχρονιστείς με την πραγματικότητα των ηλεκτρολόγων που διαστασιολογούν τους κινητήρες στο φορτίο που αναμένεται να παραλάβουν και όχι στο x3 μήπως κάποιος αγράμματος που δεν μπορεί να διαβάσει το ταμπελάκι τους τους συνδέσει λάθος. όχι ένας κινητήρας 8kW δεν μπορεί να συνδεθεί σε μικροαυτόματο Κ10Α.
Recommended Posts
Δημιουργήστε ένα λογαριασμό ή συνδεθείτε προκειμένου να αφήσετε κάποιο σχόλιο
Πρέπει να είστε μέλος για να μπορέσετε να αφήσετε κάποιο σχόλιο
Δημιουργία λογαριασμού
Κάντε μια δωρεάν εγγραφή στην κοινότητά μας. Είναι εύκολο!
Εγγραφή νέου λογαριασμούΣύνδεση
Εάν έχετε ήδη λογαριασμό; Συνδεθείτε εδώ.
Συνδεθείτε τώρα