Μετάβαση στο περιεχόμενο

Υπολογισμός γραμμής κινητήρα


lem-x24

Recommended Posts

θα ρωτήσω κάτι το οποίο είναι αρκετά σημαντικό για τους υπολογισμούς κίνησης.

 

διαβάζω στο βιβλίο του τουλόγλου ότι το ονομαστικό ρεύμα Ιον το πολλαπλασιάζουμε με 1,25 ώστε να βρούμε το ρεύμα που πραγματικά απορροφά ο κινητήρας απο το δίκτυο.

 

αυτό έχει να κάνει με τους νέους συντελεστές που επιβάλλει ο ελοτ (ΗD384) για την τοποθέτηση των καλωδίων και τον αερισμό αυτών που επηρρεάζουν την ικανότητα των αγωγών για μεταφορά ρεύματος???

 

δηλαδή παλιότερα πολλαπλασιάζαμε το Ιον με 1,25 και με αυτό προχωρούσαμε στη διαστασιολόγηση των αγωγών, θερμικού κλπ.

 

τώρα μήπως δε χρειάζεται αυτη η χοντρική προσάυξηση και πρέπει να λαμβάνουμε τους συντελεστές Κ1 και Κ2 απο τους πίνακες του 384??

  • Upvote 1
Link to comment
Share on other sites

  • Απαντήσεις 57
  • Created
  • Τελευταία απάντηση

Top Posters In This Topic

Οι υπολογισμοί γίνονται αναλόγως με τα δεδομένα που αναγράφονται στην πινακίδα του κινητήρα.

Σε μια άσκηση του καθηγητή μου εκτός από τα κλασσικά δεδομένα Pον, cosφ, Iον κλπ. αναγράφονται και ο συντελεστής απόδοσης του κινητήρα στις ονομαστικές συνθήκες και ο λόγος Iεκ/Iον.

 

Σε άσκηση του Τουλόγλου τριφασικός κινητήρας ισχύος 8 Hp (5,888 kW) απορροφά από το δίκτυο της ΔΕΗ 9,81 kW επειδή έχει βαθμό απόδοσης 0,6.

Link to comment
Share on other sites

ευχαριστώ συνάδελφε για την απάντησή σου!!!

 

θα κάνω και μια ακόμα ερώτηση: σε περίπτωση που ένας κινητήρας έχει ταμπελάκι 230/400 V (οπότε εγώ στην ελλάδα θα τον συνδέσουμε σε αστέρα) και το ρεύμα εκκίνησής του είναι μεγαλύτερο απο τα 30 Α που δέχεται η δεη ως ρεύμα εκκίνησης, καταφεύγουμε υποχρεωτικά σε χρήση ομαλου εκκινητή, αυτομετσχηματιστή ή οδηγητή (μετατροπέα και αντιστροφέα ή αλλιώς στη γλώσσα του εμπορίου inverter)???

Edited by lem-x24
Link to comment
Share on other sites

Καλησπέρα σε όλους μετά απο πολύ καιρό ξανά

 

Το 1.25 δεν είναι το ρεύμα που απορροφά ο κινητήρας απο το δίκτυο. Το ρεύμα που αποροφά ο κινητήρας προκύπτει από τα στοιχεία του και απο τον τύπο I=P/1.73xcosfxV (όπου V: πολική τάση)

 

Το 1.25 χρησιμοποιείται για τη διαστασιοολόγηση της γραμμής του κινητήρα σε επιμέρους επαγωγικά φορτία και κατ επέκταση τον υπολογισμό της ασφάλειας προστασίας του καλωδίου.

 

Για την εκκίνηση τώρα.

Πάρτε μερικούς εμπειρικούς τύπους να κάνετε τη δουλειά σας αν δεν έχετε στοιχεία :

 

Τριφασικοί ασύγχρονοι κινητήρες και τριφασικοί βραχυκυκλωμένου δρομέα : Απευθείας εκκίνηση Iεκ=6*Ιν . Εκκίνηση με Υ/Δ , Ιεκ=2*Ιν

Δακτυλιοφόροι κινητήρες : Ιεκ=1.25*Ιν

 

Πάμε τώρα στα υπόλοιπα :

 

Αν η πινακίδα λέει : 220Δ/380Υ τότε συνδέουμε ΜΟΝΟ κατά αστέρα Υ τον κινητηρα

Αν η πινακίδα λέει : 380Δ, τότε για ισχύ εως 3kW συνδέουμε απευθείας σε τρίγωνο, ενώ για μεγαλύτερη ισχύ με διακόπτη αστεροτρίγωνο η άλλο μέσω εκκίνησης.

Αν η πινακίδα λέει : 380Δ/660Υ τότε για ισχύ εως 3kW συνδέουμε μόνο κατά τρίγωνο Δ και για ισχυ ανω των 3kW αστεροτρίγωνο.

  • Thanks 1
  • Upvote 1
Link to comment
Share on other sites

Καλησπέρα !

Επειδή πολύς λόγος γίνεται για τον τρόπο σύνδεσης και τον τρόπο ανάγνωσης της αναγραφής της πινακίδας των ηλεκτροκινητήρων (ασύγχρονων βραχ. δρομέα) ας παραθέσω και εγώ την άποψή μου.

Ο πρώτος αριθμός δίνει πάντα την πολική τάση του δικτύου ηλεκτροδότησης για κανονική λειτουργία του κινητήρα σε σύνδεση κατά τρίγωνο, ο δε δεύτερος κατά αστέρα.

Π.χ 230/400 V (220/380V παλιός συμβολισμός) σημαίνει ότι ο ηλεκτροκινητήρας είναι κατασκευασμένος για να εργάζεται κανονικά σε δίκτυο πολικής τάσης 230V όταν είναι συνδεδεμένος κατά τρίγωνο. Ειναι προφανές ότι ο ίδιο κινητήρας αν συνδεθεί κατ' αστέρα μπορεί να εργασθεί κανονικά σε δίκτυο πολικής τάσης 400V . Αυτό είναι εξάλλου και το νόημα της αναγραφής δυο τιμών.

@GeorgeS

Σωστά αναφέρεις την χρήση του συντελεστή 1.25, έτσι εξάλλου αναφέρεται και στο άρθρο 130 του παλαιού και καταργημένου ΚΕΗΕ. Με τον ΕΛΟΤ 384 όμως τι γίνεται ; τι αναφέρει ; Προσωπικά δεν βρήκα κάτι ανάλογο. Όμως πόσο σωστό είναι να δουλεύουμε με καταργημένους κανονισμούς και να αγνοούμε τους, εκ του νόμου υποχρεωτικούς;

Link to comment
Share on other sites

φίλε ιεροφάντη, το 1,25 ήταν ένας γενικός συντελεστής προσάυξησης για τις συνθήκες κάτω απο τις οποίες γίνονταν η μεταφορά του φορτίου ρεύματος.

 

πλέον κάνουμε αναλυτικό υπολογισμό ώστε να βρούμε τον συντελεστή προσαύξησης που σε καμία περίπτωση δεν είναι το γενικό 1,25 που ίσχυε παλιά.

 

συμβουλή μου, πέραν του προτύπου 384, είναι να διαβάσεις και ένα καλό βιβλίο (ντοκόπουλου, κιμουλάκη κ.α.) τα οποία αναλύουν με κατανοητά παρδείγματα πως γίνονται οι νέοι υπολογισμοί.

Edited by miltos
Διαγραφή παράθεσης προηγούμενου μηνύματος
Link to comment
Share on other sites

lem-x24

Η χρήση του συντελεστή αναφέρεται στο άρθρο 130 του ΚΕΗΕ.

Ο αναλυτικός υπολογισμός γινόταν ανέκαθεν με τον τύπο που αναφέρει και ο GeorgeS, και δεν υπάρχει τίποτε νεότερο σε αυτό το θέμα. Απλώς ο ΚΕΗΕ επέβαλε για διακλαδιζόμενα φορτία (αν δεν απατώμαι) την επαύξηση του 1.25.

Τα βιβλία που αναφέρεις τα έχω καθώς και ότι άλλο υπάρχει στο εμπόρια (μετά από 25 χρόνια στο επάγγελμα έχω επαρκή βιβλιοθήκη).

Link to comment
Share on other sites

Παιδιά κοιτάχτε λίγο την ουσία.

 

Ο ΚΕΗΕ έχει κατά το μεγαλύτερο μέρος του συνταχθεί με βάση τα Γερμανικά πρότυπα. Ο ΚΕΗΕ εκτιμώ ότι ήταν ΠΙΟ ΑΥΣΤΗΡΟΣ σε πολλά θέματα απο το HD 384 και ως εκ τούτου στις περισσότερες περιπτώσεις καλύπτει καλύτερα.

 

Ο αναλυτικός υπολογισμός φυσικά και απαιτείται σε κάθε περίπτωση, όμως απο κει και πέρα στη καθημερινή πρακτική, οι εμπειρικοί τύποι ΓΙΑΥΤΟΥΣ ΠΟΥ ΓΝΩΡΙΖΟΥΝ τι κάνουν, αποτελούν τον μπούσουλα.

Το πιο βασικό απ' όλα για μένα, και το λέω με απόλυτη συνέπεια, είναι να ξέρει κανείς τι γίνεται και αυτό έχει να κάνει με το να ξέρει κανείς, να το πω έτσι λαϊκά, "ποιό είναι το φυσικό φαινόμενο". Δηλ. για παράδειγμα, τι γίνεται όταν εκκινεί ένας κινητήρας, γιατί τραβάει περισσότερο ρεύμα, πόσο περισσότερο, πόση ώρα διαρκεί το φαινόμενο, ποιές είναι οι παράμετροι (φορτίο, συνθήκες κλπ). Όταν γνωρίζεις τη θεωρία, την μελέτη του φαινομένου δηλαδή, οι αναλυτικοί υπολογισμοί είναι απλά για να επιβεβαιώσεις αυτού που μπορείς να κάνεις με τους βασικούς εμπειρικούς τύπους στην πράξη, επαναλαμβάνω, ΕΦΟΣΟΝ ΓΝΩΡΙΖΕΙΣ ΤΙ ΚΑΝΕΙΣ.

 

Το 1.25 αν δεν απατόμαι (κάπου το είχα διαβάσει σε κάποιο εγχειρίδιο της siemens) δεν χρησιμοποιείται πλέον στους γερμανικούς κανονισμούς. Ε και ? τι έγινε ? το πιο πιθανό είναι να σου προκύψει λίγο μεγαλύτερη διατομή καλωδίου. Αν ξέρεις που πρέπει να ρυθμίσεις τα θερμικά όπως και την επιλεκτικότητα των διακοπτικών μέσων, δεν έχεις κανένα πρόβλημα.

 

Ξαναλέω όμως και θα επιμείνω. Το πιο σημαντικό είναι να έχεις αίσθηση, εικόνα, γνώση του τι συμβαίνει. Το επάγγελμα του μηχανικού βασίζεται στη λογική και στην μελέτη φυσικών φαινομένων τεχνικής-τεχνολογικής φύσεως. Το να εφαρμόζεις τύπους, αναλυτικούς δεν ξέρω γω τι χωρίς να καταλαβαίνεις γιατί το κάνεις, δεν έχει νόημα.

 

Το ίδιο ισχύει και στον κλιματισμό. Να δώσω ένα παράδειγμα. Υπάρχει ένας εμπειρικός τύπος που λέει ότι για να υπολογίσεις τα btu/h στον κλιματισμό ενός χώρου χρησιμοποιείς τον τύπο X*600 btu/h (οπου Χ τα τετραγωνικά μέτρα). Αυτός ο εμπειρικός τύπος έχει προκύψει από την εφαρμογή 100άδες φορές των αναλυτικών τύπων για ΣΥΓΚΕΚΡΙΜΕΝΟ ΧΩΡΟ ΥΠΟ ΣΥΓΚΕΚΡΙΜΕΝΕΣ ΣΥΝΘΗΚΕΣ, ήτοι (ύψος απο 2.60~ 2.90, τυπικά ανοίγμα, μέτριος προσανατολισμός, συγκκεριμένη θερμομόνωση). Απο κει και πέρα, ένας εμπειρος μηχανικός που γνωρίζεις τις παραμέτρους και το φαινόμενο κάθε φορά, προσαυξάνει ανάλογα. Συνήθως αν εφαρμόσεις την μεθοδολογία αναλυτικού υπολογισμού θα βρεις παρόμοιο αποτέλεσμα.

ΠΡΟΣΟΧΗ. Το παραπάνω παράδειγμα το δίνω ενδεικτικά. Προφανώς και πρέπει κανείς να εφαρμόζει τη θεωρία και τους κανονισμούς. Αλλά είναι πολύ σημαντικό για έναν μηχανικό να γνωρίζει τι γίνεται. Είναι πιο σημαντικό να έχεις βαθυά γνώση του αντικειμένου και του φαινομένου, παρά να ξέρεις τύπους...

 

Ελπίζω να μην παρεξηγηθώ.

Edited by GeorgeS
Link to comment
Share on other sites

φίλε ιεροφάντη ελπίζω να μην παρεξηγησες που σου ανέφερα δυο βιβλία. δε σε ξέρω και φυσικά την επαγγελματική σου εμπειρία δεν την αμφισβητώ.

 

στο θέμα μας: όπως αντιλήφθηκα εγώ το ΗD384 αντικατέστησε τους ΚΕΗΕ και με βάση αυτό πλέον γίνονται οι μελέτες για τα ηλεκτρολογικά.

 

με αφορμή αυτό, έχω καταλάβει, ότι το 1,25 που ίσχυε όλα τα προηγούμενα χρόνια, ήταν ένας συντελεστής προσαυξησης ο οποίος σχεδόν όλες τις περιπτώσεις τις κάλυπτε για τον ελλαδικό χώρο. και όπως είπε και ένας συνάδελφος πιο πάνω, το πολύ πολύ να έβαζες μια διατομή παραπάνω, δεν υπήρχε δηλαδή κάποιος σφάλμα ούτε κίνδυνος για τον καταναλωτή.

 

πλέον όμως με τους αναλυτικούς συντελεστές (Κ1 για τη θερμοκρασία και Κ2 για τη γειτνίαση των αγωγών και τον αερισμό τους) είμαστε πιο λεπτομερείς στους υπολογισμούς μας και μπορούμε να διαστασιολογήσουμε με μεγαλύτερη ακρίβεια.

 

για την ιστορία αναφέρω το εξής: πριν πολλά χρόνια, στη γεώτρηση του χωραφιού μας, ένας ηλεκτρολόγος μας έφτιαξε την εγκατάσταση για τον ηλεκτροκινητήρα.

υπολογίζοντας ο άνθρωπος (και πολύ σωστά έκανε) με τον συντελεστή 1,25 έβαλε καλώδιο 4 τ.χ και όλα ήταν μια χαρά κατά τον χειμώνα.

 

όμως επειδή εμείς χρησιμοποιούσαμε περισσότερο τη γεώτρηση το καλοκαίρι το καλώδιο των 4 τ.χ δεν επαρκούσε, γιατί η θερμοκρασία του περιβάλλοντος ήτανε περίπου στους 40-45 βαθμοούς μέσα στο αποθηκάκι με αποτέλεσμα μετά απο πολλές ώρες λειτουργίας, να καπνίσουν τα καλώδια. ήταν ο πατέρας μου εκεί και το έσβησε πριν έχουμε χειρότερα.

 

προς θεού, δεν κατηγορώ τον άνθρωπο. απλά το 1,25 δεν κάλυπτε την περίπτωση τη δική μας. δηλαδή έπρεπε να κάνει υπολογισμούς με ένα συντελεστή 1,4 για να πάμε σε καλώδιο 6 τ.χ, όπως και κάναμε αφού πρώτα έβγαλε καπνούς. :mrgreen:

 

καταλήγω λέγοντας όπως είπε και ο george s υπήρχε ο γενικός κανόνας με τον συντελεστή 1,25 ο οποίος ήταν μπούσουλας για σχεδόν όλες τις περιπτώσεις. και παρότι και στους ΚΕΗΕ υπήρχαν διορθωτικοί συνυελεστές, οι περισσότεροι χρησιμοποιούσαν μόνο το 1,25.

 

τώρα το ελοτ384 δεν δίνει κανέναν συντελεστή αλλά σου υποδεικνύει πως να τον υπολογίσεις απο διάφορους πίνακες ανάλογα με τις συνθήκες περιβάλλοντος και να διαστασιολογήσεις με μεγαλύτεη ακρίβεια τους αγωγούς σου.

Edited by lem-x24
Link to comment
Share on other sites

Θεωρητικά αν το πάρουμε θέλει ανάλυση για το 1,25(βάσει ΕΛΟΤ HD384),στον πρακτικό τομέα το χρησιμοποιούμε για την διαστασιολόγηση των αγωγών και έχουμε το κεφάλι μας ήσυχο.Προσωπικά προσπαθώ να κάνω την ζωή μου απλή διότι η εποχή που διύλιζα τον κόνωπα και κατάπινα την κάμηλον πέρασε ανεπιστρεπτή...πάντα μέσα σε αυστηρά πλαίσια των κανόνων ασφαλείας και των κανονισμών...

Καλύτερα να διαστασιολογήσεις τον αγωγό κατά μια τάξη μεγαλύτερη παρά το αντίθετο...

Link to comment
Share on other sites

Δημιουργήστε ένα λογαριασμό ή συνδεθείτε προκειμένου να αφήσετε κάποιο σχόλιο

Πρέπει να είστε μέλος για να μπορέσετε να αφήσετε κάποιο σχόλιο

Δημιουργία λογαριασμού

Κάντε μια δωρεάν εγγραφή στην κοινότητά μας. Είναι εύκολο!

Εγγραφή νέου λογαριασμού

Σύνδεση

Εάν έχετε ήδη λογαριασμό; Συνδεθείτε εδώ.

Συνδεθείτε τώρα
×
×
  • Create New...

Σημαντικό

Χρησιμοποιούμε cookies για να βελτιώνουμε το περιεχόμενο του website μας. Μπορείτε να τροποποιήσετε τις ρυθμίσεις των cookie, ή να δώσετε τη συγκατάθεσή σας για την χρήση τους.