Μετάβαση στο περιεχόμενο

Φρενομέτρηση οχήματος 4Χ4 σε ΚΤΕΟ


rootbreaker

Recommended Posts

Η μέθοδος της φρενομέτρησης στα ΚΤΕΟ για δικήνητα οχήματα γίνεται κατά άξονα και με τους δύο τροχούς σε ταυτόχρονη περιστροφή. Αφού έχει μετρηθεί το βάρος του υπό μέτρηση οχήματος τότε το βάρος ανάγεται σε Nt. Η συνολική δύναμη πέδησης που αποδίδουν τα φρένα του οχήματος πρέπει να υπερβαίνει το 50% του βάρους του οχήματος σε Nt.

 

Όλα τα κτεο ανά την Ελλάδα έχουν διπλά ράουλα που σημαίνει ότι μόνο ένας άξονας κάθε φορά μπορεί να μετρηθεί. Τι συμβαίνει όμως σε περίπτωση που το όχημα είναι 4Χ4?

 

Σε αυτή την περίπτωση το όχημα πάλι μετριέται ανα άξονα αλλά με τον κάθε τροχό σε αντίθετη περιστροφή για την αποφυγή ζημιάς στο διαφορικό. Η ταχύτητα περιστροφής σε κάθε περίπτωση είναι μικρή προσομοιόνωντας τα 5km/h ώστε να μην ενεργοποιείται το ABS.

 

Σε περίπτωση όμως που ένα όχημα έχει διαφορικό περιορισμένης ολίσθησης (μπλοκέ) που στην ουσία δεν επιτρέπει την αντίστροφη περιστροφή των τροχών ή που το όχημα έχει κεντρικό διαφορικό? Τότε τα manual του κατασκευαστή αναφέρουν ρητώς ότι το όχημα πρέπει να είναι σε 4πλό ράουλο.

 

Και εδώ έρχεται το πρόβλημα. Πρόσφατα μας έτυχε περίπτωση στο ΙΚΤΕΟ που εργάζομαι με ένα Range Rover Discovery 3. Ο Γερμανός κατασκευαστής του φρενομέτρου καθως και ο Έλληνας αντιπρόσωπός του, ισχυριζόντουσαν ότι το όχημα μπορεί να ελεγχθεί χωρίς κανένα πρόβλημα. Το αποτέλεσμα ήταν να υποστεί ζημιά το πίσω διαφορικό και το κεντρικό διαφορικό. Φυσικά ο πελάτης αποζημιώθηκε πλήρως. Το ερώτημα που εγείρεται αφορά το υπουργείο.

 

Το όχημα έχει πάρει έγγριση τύπου για την Ελλάδα, τα εν λόγω φρενόμετρα έχουν πάρει πιστοποίηση για να τοποθετούνται σε ΚΤΕΟ, αλλά στην ουσία δεν μπορούν να ελέγξουν τέτοια οχήματα με εξελιγμένα συστήματα τετρακίνησης. Η τοποθέτηση 4πλών ράουλων δεν κρίνεται υποχρεωτική από την νομοθεσία και αφού δεν είναι υποχρεωτική κανένα ΙΚΤΕΟ δεν τα τοποθετεί λόγω κόστους.

 

Οι ιδιοκτήτες τέτοιων οχημάτων είτε πάνε στα δημόσια κτεο όπου το όχημα απλά δεν ελέγχεται αφού οι μετρήσεις δεν είναι μηχανογραφημένες, είτε δεν τα περνάνε από έλεγχο. Για άλλη μια φορά εγείρεται το ερώτημα με τι είδους επιστήμονες είναι στελεχωμένο το υπουργείο συγκοινωνιών.

Link to comment
Share on other sites

Συγνώμη αν οι ερωτήσεις είναι "χαζές":

Τι εμποδίζει τον έλεγχο ενός οχήματος με διαφορικό περιορισμένης ολίσθησης ανά άξονα, με αντίστροφη φορά περιστροφής;

 

Το διαφορικό περιορισμένης ολίσθησης δεν είναι αυτό που συνδέει τους δύο άξονες;

Link to comment
Share on other sites

Το διαφορικό περιορισμένης ολίσθησης (limited slip differential) είναι αυτό που συνδέει τους τροχούς κάθε άξονα και όχι τους άξονες μεταξύ τους.

 

Ο Γερμανός κατασκευαστής και ο Ελληνας αντιπρόσωπος, συνεχίζουν να έχουν την ίδια άποψη;

 

Πλέον όχι. Τώρα μας λένε για κάτι haldex διαφορικά που δεν γίνεται να ελεγχθούν. Το συγκεκριμένο αυτοκίνητο όμως δεν είχε haldex.

Link to comment
Share on other sites

Εφόσον το αυτοκίνητο έχει κεντρικό διαφορικό μη ελεύθερο (δισκάτο, torsen, haldex, viscus κλπ) οποιαδήποτε προσπάθεια διαφορικής περιστροφής των δυο αξόνων θα οδηγεί σε ζημιά.

 

Σε όλες τις άλλες περιπτώσεις δικήνητων ή τετρακίνητων με ή χωρίς μπλοκέ ανά άξονα μπορείτε να μετράται ανά άξονα.

 

Αν τώρα θέλετε να βάζετε στο μηχάνημα και τετρακίνητα με μπλοκέ κεντικό διαφορικό, δεν έχετε παρά να σηκώνετε τον άλλο άξονα στον αέρα, ή να φτιάξετε ράουλα τα οποία να τα βάζετε από κάτω για να γυρίζουν ελεύθερα οι τροχοί που δεν φρενομετρούνται εκείνη την στιγμή.

Link to comment
Share on other sites

Το πράγμα δεν είναι τόσο απλό. Έχουν μετρηθεί επιτυχώς αυτοκίνητα με κεντρικό διαφορικό χωρίς να υποστούν ζημιά.

Το να σηκωθεί ο ένας άξονας στον αέρα είναι μη αποδεκτή λύση καθώς στη διαδικασία της μέτρησης το αυτοκίνητο "κλωτσάει" όταν τα φρένα τερματίσουν. Γίνεται αντιληπτό ότι ένα όχημα με σηκωμένο στον αέρα τον πίσω άξονα και τον εμπρός στα ράουλα θα οδηγήσει σε ατύχημα όταν τα φρένα τερματίσουν.

Η λύση με τα έξτρα ράουλα προϋποθέτει το όχημα να σηκώνεται με γρύλο και να τοποθετούνται τα ράουλα από κάτω. Συνολικά θα πρέπει να γίνεται η διαδικασία 4 φορές. Πράγμα αρκετά χρονοβόρο που θα πρέπει να απασχολεί συνολικά 3 ελεγκτές. Είναι κάτι που κανένας ιδιοκτήτης δεν θα εφαρμόσει αν και τη λύση που προτείνεις με τα ράουλα υποστηρίζει ότι την εφαρμόζει ένα ΙΚΤΕΟ (αν και προσωπικά αμφιβάλλω ότι μπαίνει στην διαδικασία).

 

Η πιο σωστή λύση είναι η υποχρεωτική ύπαρξη φρενομέτρου με 4 ράουλα όπου η μέτρηση να μπορεί να γίνεται ταυτόχρονα. Κανείς ιδιοκτήτης ΙΚΤΕΟ όμως δεν πρόκειται να μπει στον "κόπο" να κάνει κάτι που δεν είναι υποχρεωτικό από το νόμο. Τέτοια φρενόμετρα υπάρχουν.

 

────────────────────────────

Να αποφεύγετε τις άσκοπες παραθέσεις μηνυμάτων.

  • Upvote 1
Link to comment
Share on other sites

επειδη δουλευω και εγω σε ικτεο.. δεν μου εχει τυχη τετοια περιπτωση.. δεν ξερω τι μηχανηματα εχετε... εμεις εχουμε γαλλικα .. αλλα στα 4Χ4 δεν μετρατε καθε ενα τροχο ξεχωριστα..? τι μοντελο ειναι το ROVER...?

Link to comment
Share on other sites

Συγνώμη, δεν το έγραψα όσο σωστά θα έπρεπε.

 

Επειδή το μπλοκέ παραμένει να είναι αυτό που λέει η λέξη "διαφορικό" και δεν είναι καθαρά μόνιμης εμπλοκής "κάρο", δηλαδή επιτρέπει την διαφορική περιστροφή των τροχών και απλά την περιορίζει με βάση το ποσοστό του, δεν είναι απόλυτο ότι θα πάθει ζημιά το αυτοκίνητο.

 

Παρόλα αυτά δεν είναι και σοφό να το υποβάλεις σε μια δοκιμασία που γυρνάς τους δυο τροχούς ενώ απ' την κατασκευή του είναι "προγραμματισμένο" να γυρνάνε και οι τέσσερις μέσα σε κάποια όρια διαφορικής περιστροφής.

 

Σε περίπτωση που το διαφορικό είναι δισκάτο (πράγμα σπάνιο για κεντρικό) είναι συνήθως ικανό να φάει την όποια ταλαιπωρία, για αυτό το βάζουν και στα αγωνιστικά.

 

Τώρα όσο αφορά το ranger, αν θέλουμε να βρούμε τα αίτια της καταστροφής, από ότι φαντάζομαι το φρενόμετρο γυρνά πάντα με την ίδια γωνιακή ταχύτητα, λόγω των μεγάλων τροχών αυτή μετατράπηκε σε μεγάλη γραμμική εκτός των ορίων που επέτρεπαν τα διαφορικά και έγινε το μπαμ.

 

Δεδομένου ότι μια τέτοια ζημιά δεν σας βγήκε φθηνά και δεν σας διαφημίζει και σαν επιχείρηση, το να κατασκευάσετε δυο ράουλα σε ένα μηχανουργείο που δεξιά αριστερά θα είναι επικλινή (μορφή ράμπας) για να ανεβοκατεβαίνει το αυτοκίνητο χωρίς γρύλο δεν νομίζω πως είναι άσχημη ιδέα.

 

Στην τελική και επειδή μας διαβάζει κόσμος η περίπτωση είναι ακριβώς αντίστοιχη με αυτό που λέμε ότι στα «4x4 αλλάζουμε και έχουμε πάντα τα ίδια λάστιχα μπρος πίσω».

Link to comment
Share on other sites

Οχήματα με (μόνιμη) τετρακίνηση δεν πρέπει να ελέγχονται με τους πίσω τροχούς σε τρελά ράουλα διότι η πέδηση των πίσω τροχών εφαρμόζει ροπή στους εμπρόσθιους μέσω του κεντρικού.

 

Αλλά και πάλι δεν κατάλαβα γιατί ο διαφορικός έλεγχος θα προκαλέσει ζημιά, αφού δεν μεταβιβάζει ροπή στον κεντρικό άξονα ...παρεκτός αν κάποιος τροχός "γλιστρήσει" ως προς το ράουλο...

 

Edit: arxrts, με πρόλαβες με διαφορά... κάπως έτσι το φανταζόμουν κι εγώ...

Link to comment
Share on other sites

επειδη δουλευω και εγω σε ικτεο.. δεν μου εχει τυχη τετοια περιπτωση.. δεν ξερω τι μηχανηματα εχετε... εμεις εχουμε γαλλικα .. αλλα στα 4Χ4 δεν μετρατε καθε ενα τροχο ξεχωριστα..? τι μοντελο ειναι το ROVER...?

 

Μα αυτό λέμε ότι αν και μετράμε τον κάθε ένα τροχό ξεχωριστά υπήρξε ζημιά. Διάβασε τα σχόλια από την αρχή. Αναφέρεται και το μοντέλο.

 

Επειδή το μπλοκέ παραμένει να είναι αυτό που λέει η λέξη "διαφορικό" και δεν είναι καθαρά μόνιμης εμπλοκής "κάρο", δηλαδή επιτρέπει την διαφορική περιστροφή των τροχών και απλά την περιορίζει με βάση το ποσοστό του, δεν είναι απόλυτο ότι θα πάθει ζημιά το αυτοκίνητο.

 

Δεν μιλάμε για ποσοστό 20%. Μιλάμε για μεγάλα ποσοστά περιορισμού της ολίσθησης. Εκεί το διαφορικό τραβάει ζόρι. Όταν είναι 60% για παράδειγμα τότε η πίεση επιφανείας στα συνεργαζόμενα δόντια μεταξύ πλανήτη δορυφόρου μπορεί να πάρει τέτοιες τιμές που να σου κάνει ζημιά.

 

Σίγουρα μια τέτοια περίπτωση δεν μας διαφημίζει μιας και έτυχε σε εμάς. Όταν όμως έχεις τον νόμο να σου λέει ότι ΟΛΑ ανεξεραίτως τα οχήματα 4ετίας ΠΡΕΠΕΙ να περάσουν έλεγχο, και τον κατασκευαστή του μετρητικού εξοπλισμού να σου λέει ότι το όχημα αυτό ελέγχεται κανονικά τότε το περνάς (και κάνεις ζημιά). Δυστυχώς εκείνη την ώρα με άλλα 10 αυτοκίνητα να περιμένουν δεν το σκέφτεσαι πολύ. Σαν επιχείρηση είμαστε καλυμμένοι μιας και ακολουθήσαμε το γράμμα του νόμου. Από εκεί και πέρα όμως υπάρχουν απίστευτες παραλείψεις στον ίδιο τον νόμο.

 

Ο νομοθέτης δεν ακολουθεί την εξέλιξη της τεχνολογίας έτσι ώστε να υποχρεώσει τα ΙΚΤΕΟ να εφοδιαστούν με κατάλληλα μηχανήματα ή και διατάξεις σαν και αυτή που προτείνει ο arxrts.

Μια τέτοια διάταξη με ράουλα δεν νομίζω ότι θα λύσει το πρόβλημα αλλά θα δημιουργήσει άλλα που θα έχουν να κάνουν με το ΕΣΥΔ.

Link to comment
Share on other sites

Δημιουργήστε ένα λογαριασμό ή συνδεθείτε προκειμένου να αφήσετε κάποιο σχόλιο

Πρέπει να είστε μέλος για να μπορέσετε να αφήσετε κάποιο σχόλιο

Δημιουργία λογαριασμού

Κάντε μια δωρεάν εγγραφή στην κοινότητά μας. Είναι εύκολο!

Εγγραφή νέου λογαριασμού

Σύνδεση

Εάν έχετε ήδη λογαριασμό; Συνδεθείτε εδώ.

Συνδεθείτε τώρα
×
×
  • Create New...

Σημαντικό

Χρησιμοποιούμε cookies για να βελτιώνουμε το περιεχόμενο του website μας. Μπορείτε να τροποποιήσετε τις ρυθμίσεις των cookie, ή να δώσετε τη συγκατάθεσή σας για την χρήση τους.