Μετάβαση στο περιεχόμενο

Σώτρα, επίσωτρα και ισοροπία δυνάμεων...


AlexisPap

Recommended Posts

Ένα θέμα που με απασχόλησε πρόσφατα (στο περιθώριο κάποιων ελέγχων πλάκας κυκλοφορίας) είναι η ισορροπία δυνάμεων σε τροχό με επίσωτρο πεπιεσμένου αέρα...

 

Όλοι ξέρουμε ότι το λάστιχο μεταβιβάζει φορτία στο έδαφος επειδή είναι φουσκωμένο με αέρα. Πως όμως μεταβιβάζονται τα φορτία στην ζάντα;

Προφανώς όχι μέσω του πεπιεσμένου αέρα, αφού αυτός ασκεί την ίδια πίεση προς κάθε κατεύθυνση και σε κάθε επιφάνεια. Μας μένει λοιπόν το επίσωτρο, το οποίο, καθώς είναι μεμβράνη (ορθότροπη μάλιστα, αφού είναι ωπλισμένη), κάνει το πρόβλημα πολύ ενδιαφέρον...

 

Ακόμη πιο πολύπλοκο γίνεται το θέμα όταν εξετάσει κανείς την πλευρική δυσκαμψία (η μεμβράνη δεν έχει τέτοια ιδιότητα), την ισορροπία της ροπής του άξονα και τον τύπο όπλισης (ημιεφαπτομενικός, ακτινικός κλπ).

 

Ίσως για τους μηχανολόγους το θέμα να είναι τετριμμένο...

Προσωπικά το βρήκα εξαιρετικά ενδιαφέρον και το προτείνω σαν κουίζ σε όποιον ξεκινάει το 2012 με διαθέσιμο ελεύθερο χρόνο! :)

Edited by AlexisPap
Link to comment
Share on other sites

Χρόνια πολλά Αλέξη!

 

Τουλάχιστον για μένα δεν είναι καθόλου τετριμμένο θέμα.

Υπάρχει ένα παρόμοιο θέμα/αντιδικία στο χώρο του ποδηλάτου, για το εάν ο τροχός του ποδηλάτου "πατάει" στις ακτίνες του, ή εάν "κρεμιέται" από τις ακτίνες του.

 

Για τον τροχό του αυτοκινήτου, ξέρω ότι τα πλευρικά τμήματα του ελαστικού "στηρίζουν" το βάρος του οχήματος. Και ότι όσο χαμηλότερο προφίλ έχει το ελαστικό, τόσο μεγαλύτερες (πλευρικές ή/και ακτινικές ή/και εφαπτομενικές) επιταχύνσεις μπορεί να αντέξει

Edited by CostasV
Link to comment
Share on other sites

Δεν το είχα ξανασκεφτεί το θέμα. Πράγματι ενδιαφέρον.

 

Να τα πάρουμε ένα ένα. Όσο αφορά την φόρτιση από το βάρος του οχήματος, όπως το σκέφτομαι η ζάντα "κρέμεται" από τα πλαϊνά του ελαστικού. Το πάνω μέρος των πλαινών εφελκύεται ενώ το κάτω μέρος αυτών λυγίζει, παραλαμβάνοντας μόνο ένα μικρό μέρος του φορτίου.

 

Τα πλαϊνά τώρα, κρέμονται και αυτά από το πάνω μέρος του πέλματος το οποίο παίρνει τη μορφή δακτύλιου λόγω της πίεσης του αέρα.

Edited by miltos
Link to comment
Share on other sites

Τα πλαϊνά τώρα, κρέμονται και αυτά από το πάνω μέρος του πέλματος το οποίο παίρνει τη μορφή δακτύλιου λόγω της πίεσης του αέρα.

 

Δηλαδή; όταν το λάστιχο είναι φουσκωμένο και αφόρτιστο, το ελαστικό ασκεί ένα ομοιόμορφο ακτινικό* φορτίο στην ζάντα, ας πούμε με τιμή "p". Πως θα μεταβληθεί η κατανομή και η τιμή της φόρτισης αυτής όταν το λάστιχο φορτιστεί;

 

 

*προφανώς υπάρχει και αξονική συνιστώσα που εν προκειμένω δεν μας απασχολεί...

post-33892-0-36125500-1325686557_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Σε στατική θέση με το φορτίο κατά την κατακόρυφη διεύθυνση.

Θα μειωθεί το p στο πάνω μέρος της ζάντας, όχι όμως κάτω από ένα όριο ώστε να διατηρείται η στεγανή επαφή μεταξύ ζάντας και ελαστικού.

Θα παραμείνει το ίδιο p στο δεξιό και αριστερό μέρος της.

Θα αυξηθεί το p στο κάτω μέρος της

 

Μία έκδοση του Αμερικανικού Υπουργείου Μεταφορών για τον τροχό με αεροθάλαμο, μπορείτε να διαβάσετε εδώ

Edited by CostasV
Link to comment
Share on other sites

Εδώ είναι το ενδιαφέρον. Το φορτίο πάνω δεν μπορεί να μειωθεί (αισθητά), το απαγορεύει η αρχή του Saint Venant.

Αντιθέτως, η περιμετρική φόρτιση οφείλει να μείνει πρακτικά αναλλοίωτη σε όλη την περιφέρεια, εκτός από το κάτω μέρος (γύρω από την περιοχή που πατάει στο έδαφος) όπου θα αυξηθεί...

(Σε αντίστοιχο συμπέρασμα καταλήγει κανείς αν κάνει μία τομή Ritter στην κατάλληλη θέση)

 

Ένα ακόμη ενδιαφέρον ζήτημα είναι η -εν πρώτοις παράδοξη- διαπίστωση ότι το φορτίο στο κάτω μέρος θα αυξηθεί... Δηλαδή, τα πλευρικά τοιχώματα του ελαστικού θα αναπτύξουν θλίψη;

Edited by AlexisPap
Link to comment
Share on other sites

Θλίψη όχι, διότι είναι εύκαμπτα, αλλά κάμψη ναι.

Καθώς ένα τμήμα του πλευρικού τοιχώματος θα περιστρέφεται (όταν γυρίζει ο τροχός), το τμήμα αυτό (όπως και κάθε τμήμα) θα υφίσταται μία συνεχή κάμψη και επαναφορά.

Link to comment
Share on other sites

Όντως. Και από αυτή την κάμψη προκαλείται -εμμέσως- η αύξηση του φορτίου στο κάτω μέρος της ζάντας, ενώ το ιδιο το ελαστικό δεν παύει ποτέ να βρίσκεται υπό -περίπου σταθερό- εφελκυσμό.

Link to comment
Share on other sites

Και από αυτή την κάμψη προκαλείται -εμμέσως- η αύξηση του φορτίου στο κάτω μέρος της ζάντας, ενώ το ιδιο το ελαστικό δεν παύει ποτέ να βρίσκεται υπό -περίπου σταθερό- εφελκυσμό.

 

Πως μπορεί να προκληθεί κατακόρυφη δύναμη στη ζάντα με φορά προς τα πάνω, ενώ το πέλμα βρίσκεται σε εφελκυσμό?

 

Να φανταστούμε ένα λάστιχο από ύφασμα? Δε συμφωνείτε ότι μπορεί να λειτουργήσει όπως λέω στο #3?

Link to comment
Share on other sites

Όχι... (αν κατάλαβα καλά τι λες στο #3)

Το πως γίνεται είναι πολύ απλό, αλλά θέλει λίγη ενασχόληση και φαντασία.

Μία κατάλληλη τομή Ritter βοηθάει πολύ, αλλά δεν λέω το που πρέπει να γίνει :).

Edited by AlexisPap
Link to comment
Share on other sites

Δημιουργήστε ένα λογαριασμό ή συνδεθείτε προκειμένου να αφήσετε κάποιο σχόλιο

Πρέπει να είστε μέλος για να μπορέσετε να αφήσετε κάποιο σχόλιο

Δημιουργία λογαριασμού

Κάντε μια δωρεάν εγγραφή στην κοινότητά μας. Είναι εύκολο!

Εγγραφή νέου λογαριασμού

Σύνδεση

Εάν έχετε ήδη λογαριασμό; Συνδεθείτε εδώ.

Συνδεθείτε τώρα
×
×
  • Create New...

Σημαντικό

Χρησιμοποιούμε cookies για να βελτιώνουμε το περιεχόμενο του website μας. Μπορείτε να τροποποιήσετε τις ρυθμίσεις των cookie, ή να δώσετε τη συγκατάθεσή σας για την χρήση τους.